Grote schrijvers als Sigmund Freud (...). Maar goed, dood is dood he.quote:Op dinsdag 4 april 2017 15:22 schreef JAM het volgende:
...en welke grote schrijvers komen daar aan bod, IR?
Genoteerd. (Voor het geval dat ik eventueel een momentje van rust vind waarin ik mij er zelf toe zal kunnen zetten om stilzittend een bladzijde open te slaan).quote:Op dinsdag 4 april 2017 14:38 schreef JAM het volgende:
Gisteren was ik even een boekje van Biesheuvel aan het lezen (een Angstkunstenaar, om precies te zijn). Dat heeft hij opgedragen aan Huib Drion. .
Wat is een Angstkunstenaar?quote:Op dinsdag 4 april 2017 14:38 schreef JAM het volgende:
Gisteren was ik even een boekje van Biesheuvel aan het lezen (een Angstkunstenaar, om precies te zijn). Dat heeft hij opgedragen aan Huib Drion. .
Kijk FG, daar kan het boekenweekgeschenk misschien dan nog wel bij helpen..quote:Op dinsdag 4 april 2017 17:03 schreef LelijKnap het volgende:
Tuinieren, meubels om de zoveel tijd herorganiseren, bibliotheken verorberen, maar vooral continue in de weer met het oplossen van 'problemen' die net zo makkelijk opzij geschoven hadden kunnen worden. Liever (enorm) druk maken om irrelevante zaken dan rust omarmen.
Wat gaat het hard he? .quote:Op dinsdag 4 april 2017 17:05 schreef I.R.Baboon het volgende:
M. had gisteren z'n laatste dag bij de baby's op de opvang en moest met z'n eigen karretje op weg naar de peuters, dus het grote Afscheid Nemen is begonnen.
Toch mooi gevonden.quote:
Ik weet het. Dat bedoelde ik met de opmerking dat een antwoord nimmer gevonden zal worden. Nou ja, tenzij je het dus zoekt in religie.quote:Op dinsdag 4 april 2017 19:41 schreef Z het volgende:
Er zijn helemaal geen antwoorden op die vragen van jou.
Het is zoals F al zei: het lichamelijk falen, wat samenhangt met het ouder worden. Dat de kans op zoiets iedere dag toeneemt. Dat is met een kogel weer anders, die gaat tenminste jou niet meer omleggen!quote:Op dinsdag 4 april 2017 10:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Gecondoleerd, L.
Waarom vind je het verschil relevant? Ik heb mijn longembolie lange tijd een ongeluk genoemd in plaats van een ziekte, misschien omdat ik wilde benadrukken dat het me overkwam en ik het niet over mezelf had afgeroepen. Of omdat ik me ervan wilde verzekeren dat het iets eenmaligs was. Inmiddels voel ik het verschil niet meer zo; we zijn allemaal ten dode.
Die behoefte om 'bezig' te zijn herken ik ook wel in mezelf. Er moet altijd een project zijn dat binnen afzienbare tijd wordt afgerond. Daarom snel dooreten en weer naar buiten. Gelukkig is het nu 's avonds langer licht, zodat er nog wat werk verricht kan worden.quote:Op dinsdag 4 april 2017 17:03 schreef LelijKnap het volgende:
Ah, maar tuinieren, daar weet ze alles van. De grote van de tuin stond daarom ook altijd centraal in de vraag; 'waarnaartoe verhuizen we deze keer'. Maar ze heeft raar genoeg nooit een moestuintje (of volkstuintje) gehad, daar kan je echt je aandacht op richten. Tuinieren, meubels om de zoveel tijd herorganiseren, bibliotheken verorberen, maar vooral continue in de weer met het oplossen van 'problemen' die net zo makkelijk opzij geschoven hadden kunnen worden. Liever (enorm) druk maken om irrelevante zaken dan rust omarmen. Misschien heeft de aanschouwing daarvan mij weer meer richting het apathische geduwd.
Tuinieren trekt mij overigens ook wel aan. Volgens mij heeft het buiten het wegduwen van de tijd ook nog het prettige effect dat je in aanraking komt met aarde en zo.
Het begon wel aardig, maar werd daarna snel ongeloofwaardig.quote:Op dinsdag 4 april 2017 16:49 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb dus gisteren dat boekenweekgeschenkje gelezen maar wat een aanfluiting was dat. .
Het kan inderdaad ook om andere reden gewild worden, dat altijd bezig zijn. Verveling ontlopen, bijvoorbeeld. Angst voor verveling kan, afhankelijk van het individu, samenhangen met een existentiële angst, maar ook met angst voor andere dingen, zoals de angst voor een confrontatie met het zelf, of meer concrete problemen in het leven. Maar misschien kan de mens ook gewoon niet anders hoor. Misschien dankzij wat in het verlengde ligt van wat k_man zei: het bewustzijn dat voor een foutmelding zorgt zodra de mens echt stilzit en de energie heeft om na te denken. Zulke rust accepteren onze instinctieve neigingen simpelweg niet. Zo bedacht is het ook geen wonder dat alles wat gericht is op innerlijke stilte jaren van oefening vereist.quote:Op dinsdag 4 april 2017 20:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die behoefte om 'bezig' te zijn herken ik ook wel in mezelf. Er moet altijd een project zijn dat binnen afzienbare tijd wordt afgerond. Daarom snel dooreten en weer naar buiten. Gelukkig is het nu 's avonds langer licht, zodat er nog wat werk verricht kan worden.
Dit jaar saneer ik een stuk grond van 1000m2 met 150m2 loodsen erop. Doe ik min of meer helemaal zelf. Vorig jaar een bos gerooid en daar siertuin van gemaakt. Het jaar daarvoor verbouwd en zonnepanelen geplaatst (dat laatste was maar één dag werk).
Als het hier straks helemaal klaar is ben ik denk ik zo weg, want ik ben een bouwer en geen onderhouder.
Is dat vluchten voor de dood? Dat weet ik niet. Maar de -grote- klus waarmee je je dagelijks beslommerd heb ik ook nodig.
Die ouderdom heeft hij dan toch tot z'n 80e ingevuld zoals hij dat graag wilde. (Tenminste, zoals je het omschrijft). En het kan ook zijn dat hij het nog goed naar zijn zin gaat krijgen in het verpleeghuis. Mijn vader had het echt leuk/gezellig in het revalidatie centrum, tussen de andere oudjes.quote:Op dinsdag 4 april 2017 21:01 schreef Ringo het volgende:
Onze bovenbuurman van tachtig is twee weken geleden 's nachts uit zijn stoel gevallen. Hij kon niet meer opstaan en heeft een uur lang om hulp geroepen en liggen bonken op de vloer, totdat wij wakker werden. De ambulance heeft hem opgehaald en zijn schouder bleek gebroken. Een trotse, eenzame man, zeer gesteld op privacy, die zichzelf en zijn woning (op tweehoog zonder lift) ernstig heeft verwaarloosd. Dat werd ineens voor iedereen duidelijk. GGD is ingeschakeld en vorige week heeft ie zich, na intensief overleg met buren en huisarts, laten opnemen in een verpleeghuis. Dat is toch een trieste aftocht hoor, je gunt iemand een betere ouderdom.
Zeker, mensen die denken dat een gelovige het maar makkelijk heeft met z'n zingeving snappen niet helemaal wat het betekent om gelovig te zijn. Het roept weer allemaal nieuwe vragen op. Wat voor mij wel helder is geworden door mijn ervaringen met gelovigen en ongelovigen is, dat mensen die worstelen met moeilijke vragen over het leven zowel gelovig als ongelovig kunnen zijn, het staat daar eigenlijk los van. Ongecompliceerde mensen die hier geen of minder last van hebben, kom je ook in beide groepen tegen. Mijn moeder is bijvoorbeeld iemand die, zeker toen ik kind was, altijd aan het worstelen was, met haar geloof, met God, met de oneerlijkheid van het leven, met de wil van God en hoe ze dat moest rijmen met haar eigen wensen/behoeften, etc.quote:Op dinsdag 4 april 2017 20:18 schreef LelijKnap het volgende:
Maar kan de religieuze dan niet vragen; 'Wat is het nut van de hemel dan, God? Wel leuk en aardig, dat eeuwige en oneindige geluk, maar echt blij wordt ik er niet van.'
Dat zal je aan meneer Biesheuvel moeten vragen, Claudia. Ik zie de ambiguïteit van mijn zin inderdaad, maar zie, het was de titel van de bundel waar ik over sprak.quote:
Ja, dat kan natuurlijk heel goed. Ik geloof dat de man zich echt gered voelde daar, met een schoon bed, een stevige stoel en een glas verse sinaasappelsap. Binnenkort ga ik eens langs, neem ik een pak deftige koekjes voor hem mee. Die gore woning boven ons laten we wel over aan de mannen in witte pakken.quote:Op dinsdag 4 april 2017 21:08 schreef Franny_G het volgende:
Die ouderdom heeft hij dan toch tot z'n 80e ingevuld zoals hij dat graag wilde. (Tenminste, zoals je het omschrijft). En het kan ook zijn dat hij het nog goed naar zijn zin gaat krijgen in het verpleeghuis. Mijn vader had het echt leuk/gezellig in het revalidatie centrum, tussen de andere oudjes.
Zou daar al een TED-talk over zijn? Ja, natuurlijk is daar een TED-talk over.quote:Op dinsdag 4 april 2017 21:42 schreef Mainport het volgende:
Er worden hier mooie dingen gezegd. Inertie is het pervers/legitiem resultaat van... etc. Vita contemplativa boven vita activa. Je hoeft geen gelovige te zijn om waarde toe te kennen aan de dingen. Liefde bijvoorbeeld.
Je kunt verveling definiëren als een gebrek aan ideeën. Het is een strijd tussen de quick fix (tv kijken, zinloze shit op internet lezen, roken) en iets doen wat je voldoening geeft. Dat wat voldoening geeft vereist een investering, terwijl een quick fix makkelijk voorhanden is. Maar wat is voldoening behalve uitgesteld genot, denkt de cynicus.
Het vooruitzicht van een quick fix (na de werkdag een biertje opentrekken) kan enorme voorpret opleveren. Maar vrije tijd die al jaren besteed wordt aan gamen voelt in retrospect misschien als hol en vergooid. Dat is het verschil met iets doen wat je voldoening geeft, achteraf kijk je met plezier en eventueel trots terug op hetgeen je gedaan hebt, ook al was het op de momenten zelf wellicht zwaar, zag je er als een berg tegenop en schoof je het telkens voor je uit.
Instant pseudo-intellectuele gratificatie dus.quote:Op woensdag 5 april 2017 07:00 schreef JAM het volgende:
Verder wens ik even op te merken dat ik werkelijk een schijthekel heb aan TED-talks. De grootste vijand van kennis is niet onwetendheid, maar de illusie van weten, enzo. Hoewel vast opgezet met de beste intenties, zorgt het format (ik heb getwijfeld hier het Nederlandse 'formaat' of 'concept' te gebruiken, maar die woorden zouden de lading beide niet dekken) ervoor dat het slechts niets anders kan zijn dan een podium voor eigengeilerij en vervlakking, of de spreker zich dat nu bewust is of niet. Mens, lees toch een boek.
Met een vast ritme, vroeg opstaan, voelen veel mensen zich nu eenmaal het beste. Fabrieksfluit of niet.quote:Op woensdag 5 april 2017 09:33 schreef Ringo het volgende:
Ik heb in mijn leven al zo veel stilgezeten, daar moet ik vast goed tegen bestand zijn op mijn oude dag.
Mijn ouders, beiden allang gepensioneerd, zetten elke dag om half acht de wekker. Alsof de plicht roept, elke dag nog steeds die fabrieksfluit, een idiote gewoonte. Ik vroeg laatst waarom en of ze niet gewoon eens wilden uitslapen, zo druk is hun agenda echt niet.
Mijn moeder: oh, maar in het weekend gaat de wekker pas om half negen!
Inderdaad, maar ik vraag mij wel af of het voor de gelovige misschien wel makkelijker is om hetgeen ze geloven te omarmen; dat ze op bepaalde punten of op een laatste punt in hun leven ervoor kiezen de twijfel (de complicaties) terzijde te schuiven. Dat lijkt mij in elk geval aantrekkelijker maar vooral ook makkelijker als een redelijk uitgewerkt dogma voor je voeten ligt. Dat ligt volgens mij wel anders voor de ongelovige.quote:Op dinsdag 4 april 2017 21:13 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Wat voor mij wel helder is geworden door mijn ervaringen met gelovigen en ongelovigen is, dat mensen die worstelen met moeilijke vragen over het leven zowel gelovig als ongelovig kunnen zijn, het staat daar eigenlijk los van. Ongecompliceerde mensen die hier geen of minder last van hebben, kom je ook in beide groepen tegen. .
Ik denk dat ik een 'quickfixer' ben die hier en daar zijn leven wel wat voldoening heeft weten te verkrijgen. Veel van die voldoening (en de uitwerking ervan op m'n persoonlijkheid/psyche) is langzaamaan óók wel, althans ten delen, weer weggeëbd. Maar waar zou je dat gedrag van de 'vita activa' dan plaatsen? Dat wat uit de 'kleine projectje' om maar bezig te zijn', komt.quote:Op dinsdag 4 april 2017 21:42 schreef Mainport het volgende:
Er worden hier mooie dingen gezegd. Inertie is het pervers/legitiem resultaat van... etc. Vita contemplativa boven vita activa. Je hoeft geen gelovige te zijn om waarde toe te kennen aan de dingen. Liefde bijvoorbeeld.
Je kunt verveling definiëren als een gebrek aan ideeën. Het is een strijd tussen de quick fix (tv kijken, zinloze shit op internet lezen, roken) en iets doen wat je voldoening geeft. Dat wat voldoening geeft vereist een investering, terwijl een quick fix makkelijk voorhanden is. Maar wat is voldoening behalve uitgesteld genot, denkt de cynicus.
Het vooruitzicht van een quick fix (na de werkdag een biertje opentrekken) kan enorme voorpret opleveren. Maar vrije tijd die al jaren besteed wordt aan gamen voelt in retrospect misschien als hol en vergooid. Dat is het verschil met iets doen wat je voldoening geeft, achteraf kijk je met plezier en eventueel trots terug op hetgeen je gedaan hebt, ook al was het op de momenten zelf wellicht zwaar, zag je er als een berg tegenop en schoof je het telkens voor je uit.
Hoelang duurt de gemiddelde talk? Vijftien minuten of zo? JAM merkt al op dat eigengeilerij veelal centraal staat bij de sprekers en dat werkt ook door in de de kwaliteit van die toneelstukjes. Als je al die hilarische grapjes (kijk mij eens grappig zijn), 'interessante' anekdotes (kijk eens wat een leuke dingen ik weet/heb meegemaakt) en andere onderliggende verwijzingen naar hoe geweldig ze niet zijn, dan houd je, als je geluk hebt, 5 minuten aan inhoud over. Dat is voor mij (mijn generatie) alles behalve efficiënt en al helemaal niet 'instant' te noemen. Dan ben je, verhoudingsgewijs, veel beter af wanneer je je beperkt tot het doorscrollen van titels in een subforum als /r/science.quote:Op woensdag 5 april 2017 08:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Instant pseudo-intellectuele gratificatie dus.
Dat ligt dan misschien aan het soort ongelovige. Ik ben geen agnost, maar een atheïst. Ik twijfel ook niet, er ligt wat mij betreft een duidelijk 'dogma' voor mijn voeten, namelijk dat er geen god is en dat het leven op zich helemaal geen doel heeft, dat het is.quote:Op woensdag 5 april 2017 16:09 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Inderdaad, maar ik vraag mij wel af of het voor de gelovige misschien wel makkelijker is om hetgeen ze geloven te omarmen; dat ze op bepaalde punten of op een laatste punt in hun leven ervoor kiezen de twijfel (de complicaties) terzijde te schuiven. Dat lijkt mij in elk geval aantrekkelijker maar vooral ook makkelijker als een redelijk uitgewerkt dogma voor je voeten ligt. Dat ligt volgens mij wel anders voor de ongelovige.
Efficiëntie wordt overschat. Laten we liever onze tijd hier zo aangenaam mogelijk doorbrengen.quote:Op woensdag 5 april 2017 16:21 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hoelang duurt de gemiddelde talk? Vijftien minuten of zo? JAM merkt al op dat eigengeilerij veelal centraal staat bij de sprekers en dat werkt ook door in de de kwaliteit van die toneelstukjes. Als je al die hilarische grapjes (kijk mij eens grappig zijn), 'interessante' anekdotes (kijk eens wat een leuke dingen ik weet/heb meegemaakt) en andere onderliggende verwijzingen naar hoe geweldig ze niet zijn, dan houd je, als je geluk hebt, 5 minuten aan inhoud over. Dat is voor mij (mijn generatie) alles behalve efficiënt en al helemaal niet 'instant' te noemen. Dan ben je, verhoudingsgewijs, veel beter af wanneer je je beperkt tot het doorscrollen van titels in een subforum als /r/science.
Om kort te zijn, vijf minuten onverdeelde aandacht is al teveel? Jeetjemina.quote:Op woensdag 5 april 2017 16:21 schreef LelijKnap het volgende:
werkt ook door in de de kwaliteit van die toneelstukjes. Als je al die hilarische grapjes (kijk mij eens grappig zijn), 'interessante' anekdotes (kijk eens wat een leuke dingen ik weet/heb meegemaakt) en andere onderliggende verwijzingen naar hoe geweldig ze niet zijn, dan houd je, als je geluk hebt, 5 minuten aan inhoud over. Dat is voor mij (mijn generatie) alles behalve efficiënt en al helemaal niet 'instant' te noemen. Dan ben je, verhoudingsgewijs, veel beter af wanneer je je beperkt tot het doorscrollen van titels in een subforum
Vijftien minuten is teveel voor wat je er voor terug krijgt; vijf minuten aan inhoud. Als ik in vijf minuten de relevante informatie compact meekrijg dan ben ik meestal wel bereid het 'uit te zitten'.quote:Op woensdag 5 april 2017 21:11 schreef JAM het volgende:
[..]
Om kort te zijn, vijf minuten onverdeelde aandacht is al teveel? Jeetjemina.
Nou ja, ik maakte een beetje een karikatuur van mijzelf en de zap/klik/swipe-generatie (i.c.m. het stramien van de efficiëntie-economie). Ik zelf helemaal niets op met de opgelegde noodzaak van efficiëntie, maar ik ben wel zo ongeduldig als de pest. Dat is zowel een generatie als een persoonlijk dingetje.quote:Op woensdag 5 april 2017 18:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Efficiëntie wordt overschat. Laten we liever onze tijd hier zo aangenaam mogelijk doorbrengen.
Efficiënt zijn werkt bovendien totaal niet bij lezingen en presentaties. Je doet er verstandiger aan selectief te zijn met de informatie die je wilt overbrengen, precies redundant genoeg te zijn en intussen voor lol en/of spanning te zorgen (d.w.z., in te spelen op emoties).
Na een prima lezing weet je meer en na een mooie lezing voel je je anders.
Het atheïsme impliceert op zichzelf alleen helemaal niet dat het leven geen doel heeft natuurlijk. Daarvoor heb je een (deel van een) aanverwante (daar ongetwijfeld uitgevloeide) stroming moeten omarmen. En de perceptie dat het is komt naast dat het heel abstract is ook niet zomaar uit de lucht vallen. Je moet als het ware allerlei loshangende en vage zaken (concepten) aangrijpen om een bepaalde mate van rust te verkrijgen terwijl de gelovige zich kan overgeven aan een vrij concreet en in veel opzichten afgebakende levensovertuiging.quote:Op woensdag 5 april 2017 17:19 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Dat ligt dan misschien aan het soort ongelovige. Ik ben geen agnost, maar een atheïst. Ik twijfel ook niet, er ligt wat mij betreft een duidelijk 'dogma' voor mijn voeten, namelijk dat er geen god is en dat het leven op zich helemaal geen doel heeft, dat het is.
Het concept God is ook nogal ingewikkeld om te doorgronden, zeker als je bijvoorbeeld gaat nadenken over predestinatie e.d.quote:Op woensdag 5 april 2017 21:45 schreef LelijKnap het volgende:
Het atheïsme impliceert op zichzelf alleen helemaal niet dat het leven geen doel heeft natuurlijk. Daarvoor heb je een (deel van een) aanverwante (daar ongetwijfeld uitgevloeide) stroming moeten omarmen. En de perceptie dat het is komt naast dat het heel abstract is ook niet zomaar uit de lucht vallen. Je moet als het ware allerlei loshangende en vage zaken (concepten) aangrijpen om een bepaalde mate van rust te verkrijgen terwijl de gelovige zich kan overgeven aan een vrij concreet en in veel opzichten afgebakende levensovertuiging.
Nou ja, ik vind het op zich niet zo merkwaardig dat je online weinig geduld op kunt brengen voor het uitkijken van een lezing. Dat heb ik ook. Een lezing bijwonen is toch iets anders - en dat is precies de reden dat ik sceptisch ben ten aanzien van online onderwijs.quote:Op woensdag 5 april 2017 21:40 schreef LelijKnap het volgende:
Nou ja, ik maakte een beetje een karikatuur van mijzelf en de zap/klik/swipe-generatie (i.c.m. het stramien van de efficiëntie-economie). Ik zelf helemaal niets op met de opgelegde noodzaak van efficiëntie, maar ik ben wel zo ongeduldig als de pest. Dat is zowel een generatie als een persoonlijk dingetje.
Ik probeer ze in ieder geval wel te geven.quote:Wel benieuwd of je ooit een lezing hebt meegemaakt waardoor je je anders voelde én dat je wat geleerd had. Die bestaan toch ook zeker wel?
Je analyse van angst is wat mager. Er is geen zelfreflectie nodig voor het ervaren van angst. Sterker nog, je zou het een van onze meest dierlijke en instinctieve emoties kunnen noemen.quote:Op woensdag 5 april 2017 23:47 schreef EP3 het volgende:
De angst voor de dood komt voort uit zelfobsessie. De grootste - uiteindelijk enige - obsessie die bestaat. Alle verslavingen zijn er n afgeleide van. Ik besta, dus ik ga dood. Hoe nu verder? - Het menselijk brein is in staat tot zelfreflectie. Psychologische angst is het product. Kortom; mensen zijn uitermate geschikte kandidaten voor De Waanzin. En die is vele malen erger dan De Dood.
Wonderlijk dat meneer H. zich in zulks een doelsverstaan begeeft! Dat ben ik niet gewoon van hem.quote:Op donderdag 6 april 2017 17:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je analyse van angst is wat mager. Er is geen zelfreflectie nodig voor het ervaren van angst. Sterker nog, je zou het een van onze meest dierlijke en instinctieve emoties kunnen noemen.
Heidegger maakte daarom een onderscheid tussen 'angst' en 'vrees'. Vrees is volgens hem altijd een vrees-voor-iets, maar het waarvoor van angst is volstrekt onbepaald. De psychologische angst die jij noemt - wat mij tautologisch lijkt, overigens - past bij zijn definitie van angst.
Over waanzin heeft Heidegger ook aardig geschreven. In een essay over de dichter Georg Trakl definieert hij waanzin als een bevrijding van het zoeken naar zin ('waan' komt van 'wana', Hoogduits voor 'zonder', en 'zin' komt van sinnan, oftewel 'streven', 'reizen' of 'een richting opgaan'). Zo beschouwd is waanzin zo erg nog niet.
Deze redenering heeft Heidegger er bovendien toe gebracht om te stellen: ''Der Gestorbene ist der Wahnsinnige.' Zo beschouwd is ook de dood zo erg nog niet.
Ik ken een aantal mensen die ook op de raarste momenten diepe angsten ervaren, ikzelf heb er gelukkig geen ervaring mee. Lijkt mij verschrikkelijk.quote:Op donderdag 6 april 2017 21:55 schreef Ringo het volgende:
Op mijn twintigste werd ik overvallen door een angst die erger was dan ik me daarvoor angst had kunnen voorstellen. Het was een angst zonder context, zonder reden, zonder doel. Een angst als een punt in het midden van mijn wereld, waarin ik moederziel alleen verdween. Ik wist niet waar ik het zoeken moest, dacht dat ik mezelf voorgoed was kwijtgeraakt. Na een maand of drie kon ik weer een horizon van licht zien, wist ik dat het dag werd. Maar het heeft jaren geduurd voordat ik verlost was van het onbehaaglijke gevoel dat ik ieder moment opnieuw door die angst, dat onmetelijke monster, kon worden overvallen.
...zijn wel bijzonder interessant, maar bieden weinig - bij gebrek aan een betere uitdrukking - praktisch inzicht. Men ziet vaker dat de filosofie voorbijgestreefd wordt door de wetenschappen (in dit geval de klinische psychologie en de neurologie en weet ik veel wat allemaal wel niet), wat de vraag weer doet rijzen: wat vermag de filosofie nu nog te beweren hebben? Zullen we het daar weer eens over hebben, Clauwtje?quote:Heidegger maakte daarom een onderscheid tussen 'angst' en 'vrees'. Vrees is volgens hem altijd een vrees-voor-iets, maar het waarvoor van angst is volstrekt onbepaald. De psychologische angst die jij noemt - wat mij tautologisch lijkt, overigens - past bij zijn definitie van angst.
Ik denk dat de filosofie zich vooral bezig moeten houden met zij die menen wat te beweren te hebben. Wat ik daarmee bedoel is dat je 'de filosofie' tegenwoordig misschien eerder als middel (tot verheldering/duiding/controle) dan als een wetenschapsgebied moet zien. Als je het daar niet mee eens bent, dan zou ik zeggen dat de filosofie nog veel, zo niet het meest, te zeggen heeft over politiek en ethiek.quote:Op zaterdag 8 april 2017 04:36 schreef JAM het volgende:
Dit soort inzichten, trouwens...
[..]
...zijn wel bijzonder interessant, maar bieden weinig - bij gebrek aan een betere uitdrukking - praktisch inzicht. Men ziet vaker dat de filosofie voorbijgestreefd wordt door de wetenschappen (in dit geval de klinische psychologie en de neurologie en weet ik veel wat allemaal wel niet), wat de vraag weer doet rijzen: wat vermag de filosofie nu nog te beweren hebben? Zullen we het daar weer eens over hebben, Clauwtje?
Wat betreft de gecompliceerde mens zoals je degene waaraan je refereerde eerder noemde, zal dat inderdaad opgaan. Maar al die tussen hen en de niet-gecompliceerde mens schommelen zullen het -denk ik- wel makkelijker hebben om zich na of ondanks twijfel over te geven. Dat is geen zwart-wit kwestie en fluctuaties in de mate van overgave zullen ook bestaan, maar áls ze zich kunnen overgeven, dan lijkt het mij makkelijker als er dus een afgebakend denkbeeld bestaat. Had die nuance wat beter moeten omschrijven. Excuse-moiquote:Op donderdag 6 april 2017 16:41 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Het concept God is ook nogal ingewikkeld om te doorgronden, zeker als je bijvoorbeeld gaat nadenken over predestinatie e.d.
En ook dat 'overgeven aan' is nogal een puntje, Want in je laatste zin lijk je te suggereren dat een gelovige zich makkelijk kan overgeven aan de overtuiging en dat dit met rust gepaard gaat. Maar ik heb dus in mijn omgeving daar nogal wat worstelingen mee gezien. Het is niet zo, of hoeft absoluut niet zo te zijn, dat je vanaf het moment dat je besluit/erachter bent dat je gelovig bent, dat die overtuiging direct staat als een huis en er niets meer te twijfelen over blijft. Dat is nu juist de nuancering die ik probeerde te maken. Sommige mensen zijn van nature twijfelaars, mensen die zichzelf vragen stellen en niet snel denken 'het zal wel zo zijn'. En die mensen treffen je dus in al die verschillende groepen aan.
Je kunt altijd blijven twijfelen aan van alles en een geloof in iets roept automatisch nieuwe vragen op. Zo twijfelde mijn oma tot 92-jarige leeftijd of zij het wel verdiende in de hemel te komen. Dan heb je geen rust hoor, dat knaagt aan je, als je ervan overtuigd bent dat het alternatief de eeuwige hel is.
Kijk, daar heb ik als ongelovige dan allemaal weer geen last van gelukkig.
De praktische inzichten zijn waardeloos zonder de filosofische. Als je in mijn tak van sport bijvoorbeeld ontdekt dat methode x goed werkt voor resultaat y, dan rijst altijd de vraag: is y wel nastrevenswaardig? Zouden we niet z na moeten streven? Dat zijn steevast zingevingsvragen in de trant van 'Wat maakt het leven de moeite waard?'quote:Op zaterdag 8 april 2017 04:36 schreef JAM het volgende:
Dit soort inzichten, trouwens...
[..]
...zijn wel bijzonder interessant, maar bieden weinig - bij gebrek aan een betere uitdrukking - praktisch inzicht. Men ziet vaker dat de filosofie voorbijgestreefd wordt door de wetenschappen (in dit geval de klinische psychologie en de neurologie en weet ik veel wat allemaal wel niet), wat de vraag weer doet rijzen: wat vermag de filosofie nu nog te beweren hebben? Zullen we het daar weer eens over hebben, Clauwtje?
Voor Heidegger is het belangrijk omdat alleen de mens een verhouding tot zichzelf heeft. Hij noemt dat 'existentie'. De mens bestaat én denkt na over dat bestaan. Hij is in de wereld geworpen en gaat op in die wereld, maar staat ook open voor zijn mogelijkheden. Hij is geschiedenis, heden en toekomst - vrij en onvrij.quote:Op zaterdag 8 april 2017 14:49 schreef LelijKnap het volgende:
Wanneer een bioloog een dier onderzoekt en ziet dat het dier met een bepaalde gezichtsuitdrukking voor een ander dier wegrent zal hij als een niet-filosofisch bioloog de neiging hebben om te zeggen dat het dier 'angst' had (angstig was) terwijl het beest dus eigenlijk vrees ervoer. Waarom is dat verschil belangrijk? Je kan door de kennisname van dat duidingsverschil bijvoorbeeld de vraag stellen; kan het (of een) dier überhaupt angst ervaren? Daarover kunnen de bioloog en neuroloog weer bakkeleien of zelfs onderzoek verrichten.
In ieder geval de angst voor spinnen.quote:Op maandag 10 april 2017 20:13 schreef Claudia_x het volgende:
Voor m'n werk ben ik momenteel veel bezig met emoties als een sociaal construct - ook heel interessant. Zelfs angst is vaker wel dan niet een aangeleerde emotie.
Maar dat kan misschien ook komen door het genetische geheugen: http://reset.me/story/science-proving-memories-passed-ancestors/quote:
Hmm. Ik zie niet in hoe dit mechanisme zou kunnen werken. In de Soviet-tijd was het gewenst dat erfelijkheid samenhing met de ervaring tijdens het leven van de ouder in het kader van de maakbare samenleving en de maakbare mens. Maar dat was socialisme, dat echte wetenschap altijd gehaat heeft.quote:Op maandag 10 april 2017 20:40 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Maar dat kan misschien ook komen door het genetische geheugen: http://reset.me/story/science-proving-memories-passed-ancestors/
Nou ja, zo kan je het benaderen, maar zonder dat kader, valt het ook zo te benaderen: http://www.nature.com/art(...)79Am0xNBgmHVATzMsEw=quote:Op maandag 10 april 2017 20:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hmm. Ik zie niet in hoe dit mechanisme zou kunnen werken. In de Soviet-tijd was het gewenst dat erfelijkheid samenhing met de ervaring tijdens het leven van de ouder in het kader van de maakbare samenleving en de maakbare mens. Maar dat was socialisme, dat echte wetenschap altijd gehaat heeft.
Epigeneticaquote:Op maandag 10 april 2017 21:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nou ja, zo kan je het benaderen, maar zonder dat kader, valt het ook zo te benaderen: http://www.nature.com/art(...)79Am0xNBgmHVATzMsEw=
Maak er maar soep van
Dat ratten wellicht konden "ruiken" met hun spermacellen wist ik dan weer nietquote:How olfactory stimulation in the F0 generation comes to be linked to sperm is an intriguing question for which we can only offer specu-lation. Evidence exists for blood-borne odorants activating odorant receptors in the nose45. Thus, it is also conceivable that the odorants used in the F0 fear conditioning protocol enter the circulatory stream and activate odorant receptors that are expressed on sperm46.
De sociale wetenschappen bestaan vooral uit beheersingsvraagstukken. Wat dat betreft zijn wetenschappers vazallen van Lucifer.quote:Op maandag 10 april 2017 19:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De praktische inzichten zijn waardeloos zonder de filosofische. Als je in mijn tak van sport bijvoorbeeld ontdekt dat methode x goed werkt voor resultaat y, dan rijst altijd de vraag: is y wel nastrevenswaardig? Zouden we niet z na moeten streven? Dat zijn steevast zingevingsvragen in de trant van 'Wat maakt het leven de moeite waard?'
En nog veel praktischer, als je het principe verantwoordelijk voor eigen handelen laat varen, krijg je een maatschappij die totaal onbestuurbaar en onleefbaar is. Dus hooguit een filosofische discussie, maar verder volstrekt nutteloos.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:44 schreef Franny_G het volgende:
Op basis van zo'n manier van denken, zou je ook het volgende kunnen beweren:
Aangezien de meeste mensen kinderen krijgen, is het krijgen van kinderen waarschijnlijk geen echte vrije keuze (maar biologisch en maatschappelijk bepaald). Maar kun je dan ook zeggen dat iemand om die reden per definitie niet verantwoordelijk is voor de (zorg over zijn) kinderen? Als de ouders niet verantwoordelijk zijn wie dan wel? Het gaat niet alleen om een rechtvaardigheidsgevoel, het gaat ook om de vraag wie de consequenties van bepaalde daden draagt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het gaat slecht, verder gaat het goed.
quote:Op maandag 10 april 2017 20:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Voor Heidegger is het belangrijk omdat alleen de mens een verhouding tot zichzelf heeft. Hij noemt dat 'existentie'. De mens bestaat én denkt na over dat bestaan. Hij is in de wereld geworpen en gaat op in die wereld, maar staat ook open voor zijn mogelijkheden. Hij is geschiedenis, heden en toekomst - vrij en onvrij.
De angst voor de dood is bij Heidegger de mogelijkheid bij uitstek voor de mens om vrij te zijn doordat de alledaagse vertrouwdheid ineenstort en de band met de anderen wordt verbroken. Deze analyse is vrij complex en er valt veel op aan te merken, maar ik vind het nog steeds een van de mooiste analyses die ik in de filosofie ben tegengekomen.
Voor wie interesse heeft is dit een heel aardig en toegankelijk boek erover:
[ afbeelding ]
Ik heb nu al zin om het te herlezen zodra ik werkeloos ben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vraag mij dan af hè, kunnen wij dan ook zelf DNA onderstrepen? Ik kan mij herinneren dat een kennis bezig was met Bruce Lipton. Zit er wat in, in wat hij zegt? Dat gedachten DNA kunnen controleren?quote:Op dinsdag 11 april 2017 09:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Epigenetica
Blijft toch erg leuk, vroeger werd DNA gezien als een boek met instructies voor het maken van eiwitten. Inmiddels weten we dat het niet slechts een boek is maar een meer een eindeloze ingrediënten lijst. Nu hebben cellen lang niet altijd alle ingredienten nodig en ook niet altijd even veel. En daar komt de epigenetica de hoek om, aan het DNA hangen extra instructies, zeg maar dat in de ingrediënten lijst dynamisch dingen dikgedrukt, gearceerd of onderstreept zijn. Die onderstrepingen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door effecten van buitenaf (hongersnood is een heel bekend voorbeeld) maar in dit nature artikel is het dus een aangeleerde reactie op een bepaalde geur. Daarnaast kunnen deze onderstrepingen dus ook overgeërfd worden naar komende generaties.
Dat hangt er vanaf wat je met zelf controleren bedoeld. We kunnen het beinvloeden door bijvoorbeeld niet te eten, of door heel veel stress te hebben, of door angst te hebben voor bepaalde geuren (in het geval van die ratten). Ik denk niet dat we kunnen zeggen ik wil dit of dat deel van het DNA "onderstrepen". Dus vanaf daar wordt het inderdaad een vrije wil discussie.quote:Op woensdag 12 april 2017 12:42 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik vraag mij dan af hè, kunnen wij dan ook zelf DNA onderstrepen? Ik kan mij herinneren dat een kennis bezig was met Bruce Lipton. Zit er wat in, in wat hij zegt? Dat gedachten DNA kunnen controleren?
Hij bedoelde -volgens mij- inderdaad niet dat je een specifiek deel van het DNA kan 'aanspreken', maar dat je door een bewuste keuze 'positieve' of 'negatieve' gedachten DNA wel/niet kan onderstrepen. (Dat ligt dus misschien in lijn met wel/geen stress hebben). Wat wel raar is, omdat je niet kan stellen dat het hebben van positieve gedachten per se het gewenste DNA oplevert volgens mij. In het kader van ziektes, maakte hij desondanks wel die bewering als ik het mij goed kan herinneren.quote:Op woensdag 12 april 2017 12:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf wat je met zelf controleren bedoeld. We kunnen het beinvloeden door bijvoorbeeld niet te eten, of door heel veel stress te hebben, of door angst te hebben voor bepaalde geuren (in het geval van die ratten). Ik denk niet dat we kunnen zeggen ik wil dit of dat deel van het DNA "onderstrepen". Dus vanaf daar wordt het inderdaad een vrije wil discussie.
Ikzelf neig meer dat het gebeurd of we het willen of niet.
Ik weet niet of het gelijk implicaties heeft op vrije wil. Voornamelijk omdat de effecten niet persee met de wil te maken hebben. Het vrolijk zijn zou kunnen leiden tot obese kinderen. Het best onderzochte fenomeen heeft te maken met honger tijdens de zwangerschap en afhankelijk van wanneer tijdens de zwangerschap de honger plaatsvind kan het leiden tot kinderen met overgewicht (en diabetes) of kinderen met ondergewicht. Dus dezelfde oorzaak kan al tot twee verschillende "symptomen" veroorzaken. Het heeft net zoveel met vrije wil te maken als de keuze van welke chromosomen in de spermacel zitten die uiteindelijk tot de bevruchting geraken. Weinig keus dus.quote:Op woensdag 12 april 2017 13:11 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hij bedoelde -volgens mij- inderdaad niet dat je een specifiek deel van het DNA kan 'aanspreken', maar dat je door een bewuste keuze 'positieve' of 'negatieve' gedachten DNA wel/niet kan onderstrepen. (Dat ligt dus misschien in lijn met wel/geen stress hebben). Wat wel raar is, omdat je niet kan stellen dat het hebben van positieve gedachten per se het gewenste DNA oplevert volgens mij. In het kader van ziektes, maakte hij desondanks wel die bewering als ik het mij goed kan herinneren.
Ligt hierin niet mogelijk een argument vóór de vrije wil. Een belangrijk argument voor de afwezigheid van de vrije wil was namelijk dat DNA door de omgeving werd bepaald en/of (bij geboorte) vast lag.
Maar sla je niet een stapje over; vrolijk zijn -> wel/niet (veel/ongezond) eten? -> overgewicht of ondergewicht?quote:Op woensdag 12 april 2017 13:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik weet niet of het gelijk implicaties heeft op vrije wil. Voornamelijk omdat de effecten niet persee met de wil te maken hebben. Het vrolijk zijn zou kunnen leiden tot obese kinderen. Het best onderzochte fenomeen heeft te maken met honger tijdens de zwangerschap en afhankelijk van wanneer tijdens de zwangerschap de honger plaatsvind kan het leiden tot kinderen met overgewicht (en diabetes) of kinderen met ondergewicht. Dus dezelfde oorzaak kan al tot twee verschillende "symptomen" veroorzaken. Het heeft net zoveel met vrije wil te maken als de keuze van welke chromosomen in de spermacel zitten die uiteindelijk tot de bevruchting geraken. Weinig keus dus.
Dit zijn studies gedaan bij vrouwen die tijdens de hongerwinter zwanger waren, daar was sowieso weinig vrije wil bij het wel of niet eten. En dat over/ondergewicht van hun kinderen blijkt dus niet uit vrije wil te zijn maar voornamelijk een effect van de hongersnood die hun moeder heeft meegemaakt toen zij zwanger van hen was.quote:Op woensdag 12 april 2017 13:41 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Maar sla je niet een stapje over; vrolijk zijn -> wel/niet (veel/ongezond) eten? -> overgewicht of ondergewicht?
Heeft een 'bewuste' keuze (g)een oorzaak?quote:Op woensdag 12 april 2017 13:11 schreef LelijKnap het volgende:
Hij bedoelde -volgens mij- inderdaad niet dat je een specifiek deel van het DNA kan 'aanspreken', maar dat je door een bewuste keuze 'positieve' of 'negatieve' gedachten DNA wel/niet kan onderstrepen. (Dat ligt dus misschien in lijn met wel/geen stress hebben). Wat wel raar is, omdat je niet kan stellen dat het hebben van positieve gedachten per se het gewenste DNA oplevert volgens mij. In het kader van ziektes, maakte hij desondanks wel die bewering als ik het mij goed kan herinneren.
Ligt hierin niet mogelijk een argument vóór de vrije wil. Een belangrijk argument voor de afwezigheid van de vrije wil was namelijk dat DNA door de omgeving werd bepaald en/of (bij geboorte) vast lag.
quote:Op woensdag 12 april 2017 12:31 schreef I.R.Baboon het volgende:
Claudia, de selfie die je wist dat ging komen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Swaab gelezen? Dat type studies duidt niet op een zuiver determinisme, hoor. Meestal gaat het om verhoogde kansen en die zijn, als je ze in perspectief plaatst, tamelijk klein.quote:Op woensdag 12 april 2017 13:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit zijn studies gedaan bij vrouwen die tijdens de hongerwinter zwanger waren, daar was sowieso weinig vrije wil bij het wel of niet eten.
Het is juist vanuit juridisch oogpunt een zinnige discussie om te voeren. Zie bijvoorbeeld dit stuk, dat ik beter vind dan alles wat Swaab heeft geschreven.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
En nog veel praktischer, als je het principe verantwoordelijk voor eigen handelen laat varen, krijg je een maatschappij die totaal onbestuurbaar en onleefbaar is. Dus hooguit een filosofische discussie, maar verder volstrekt nutteloos.
Nope swaab niet gelezen, maar wel vrij veel over epigenetica waarvan imprinting een stukje is.quote:Op woensdag 12 april 2017 18:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Swaab gelezen? Dat type studies duidt niet op een zuiver determinisme, hoor. Meestal gaat het om verhoogde kansen en die zijn, als je ze in perspectief plaatst, tamelijk klein.
quote:Op maandag 18 juni 2007 00:00 schreef Hephaistos. het volgende:
Het valt me trouwens vaak op dat het vooral Rechten Studentjes zijn die graag pimpen met Dostojevski. Dan hebben ze in een of ander lesboek iets gelezen over de natuurlijke behoefte aan straf en vinden ze het ontzettend kick om dan Misdaad en Straf te lezen. Om er dan over te gaan lallen in een cafe. Met een goed glas wijn. En kaarsjes op tafel.
Ik heb 'm eindelijk uit. Ook Raskolnikov leidt aan tal van persoonlijkheidsstoornissen uit het DSM V: narcisme, borderline, hypochondrie, megalomanie, eigenlijk valt het samen te vatten in het niet erkende God complex. Dit wordt onderbouwd door een flinterdunne übermensch-filosofie: wetten zijn voor gewone mensen en niet voor een keizer als ik. Deze stompzinnige gedachte vormt de kern van Raskolnikovs interne strijd, die hij pas na honderden pagina's voor zichzelf heeft opgelost.quote:Op dinsdag 4 april 2017 16:15 schreef Ringo het volgende:
Ik heb vorige week dan eindelijk de Reis naar het Einde van de Nacht voltooid, ik vond het bij nader inzien een afmatting, wat een bittere zeikstraal.
Daarna in één dag Biecht van een moordenaar van Joseph Roth.
Nu eens kijken of ik me door Misdaad en Straf kan heenwerken.
Mijn moeder heeft gisteren in een of andere boze bui mijn vorige huisbaas gebeld Het was niet een heel erg prettig persoon maar ik heb alle zaken afgehandeld en inmiddels al 5 jaar lang niets meer met hem te maken. Hij heeft een fietsenzaak en zijn zoon heeft nu een fietszaak in de stad en straat waar mijn moeder woont geopend. Blijkbaar heeft dat bij haar iets losgemaakt waar ik helemaal geen weet van heb. Ik maak me nu behoorlijk zorgen om mijn moeder dit kan wel eens het begin van iets veel ernstigers zijn, het is namelijk helemaal niets voor haar om zoiets te doen. Helemaal omdat ze nooit iets met die man van doen gehad heeft.quote:Op zondag 16 april 2017 21:34 schreef LXIV het volgende:
Vandaag vroeg mijn moeder of ik nog lelijke sandalen wilde.
- "Lelijke sandalen? Nee, hoezo?"
- "Ik heb een hele zak vol, die kun je zo meenemen"
- "Ik wil geen lelijke sandalen, wat moet ik daar nu dan mee?"
- "Dat is toch leuk voor in de tuin!"
- "In de tuin?¨ Waar heeft ze het toch over? Heeft ze een marktkoopman een zak vol lelijke sandalen afgetroggeld en probeert ze die nu bij mij te dumpen? Waarom in hemelsnaam?
- "Ja, dat is toch leuk! Die kun je dan zo gespreid door het bosparceel zetten".
Neemt ze me nu in het ootje of begint ze zelf gek te worden?
Bleek dat ze het over lelietjes-van-Dalen had.
LXIV in mijn beginnende doofheid een epos over een niet-zichtbare oorlogswond
Misdaad en straf hoort bij het oud papier en niet in de kliko!quote:Op dinsdag 18 april 2017 21:14 schreef Thisbe het volgende:
Ik heb misdaad en straf in de kliko gegooid afgelopen week. Voor de zekerheid ben ik er nooit in begonnen.
T kan loslopen, ik heb mijn vader jaren geleden ook wel eens heel eigenaardige dingen zien doen die in de loop vd jaren niet erger zijn geworden (al hielp stoppen met drinken er wel bij). Even wachten of het terug gaat keren..quote:Op woensdag 19 april 2017 10:08 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft gisteren in een of andere boze bui mijn vorige huisbaas gebeld Het was niet een heel erg prettig persoon maar ik heb alle zaken afgehandeld en inmiddels al 5 jaar lang niets meer met hem te maken. Hij heeft een fietsenzaak en zijn zoon heeft nu een fietszaak in de stad en straat waar mijn moeder woont geopend. Blijkbaar heeft dat bij haar iets losgemaakt waar ik helemaal geen weet van heb. Ik maak me nu behoorlijk zorgen om mijn moeder dit kan wel eens het begin van iets veel ernstigers zijn, het is namelijk helemaal niets voor haar om zoiets te doen. Helemaal omdat ze nooit iets met die man van doen gehad heeft.
Rare actie zo vlak voor haar 74ste verjaardag.
Broer! Hoe staat het leven in het Nijmeegse? Ik denk nog regelmatig met weemoed terug aan tweekeerbellen en de wolk.quote:
Dat was niet de eerste titel die ik in gedachte had, maar goed! Dat geleuter over het platteland, dat bevalt me wel.quote:
Ja, uiteraard kun je het zo terug reduceren tot beginpunt 0.quote:Op woensdag 12 april 2017 14:05 schreef highender het volgende:
[..]
Heeft een 'bewuste' keuze (g)een oorzaak?
Helder.quote:Op woensdag 12 april 2017 13:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit zijn studies gedaan bij vrouwen die tijdens de hongerwinter zwanger waren, daar was sowieso weinig vrije wil bij het wel of niet eten. En dat over/ondergewicht van hun kinderen blijkt dus niet uit vrije wil te zijn maar voornamelijk een effect van de hongersnood die hun moeder heeft meegemaakt toen zij zwanger van hen was.
Maar mijn punt was dat het niet één op één over erft, iemand met veel stress of angst zou bijvoorbeeld de gevoeligheid voor een bepaalde geur kunnen overerven en niet de aanleg tot angst/stress. Zo kunnen twee schijnbaar ongerelateerde eigenschappen wel overerfbaar worden.
In de ratten is het zo dat de F0 de ouders dus angstig zijn gemaakt voor een geur. En de F1 de kinderen zijn extra gevoelig voor die geur maar er niet persee angstig voor.
Ik zie daar ook wel een markt in, met de stijgende benauwing in de Randstad. Een aangeboden alternatief zeg maar.quote:Op donderdag 20 april 2017 22:11 schreef JAM het volgende:
[..]
Dat was niet de eerste titel die ik in gedachte had, maar goed! Dat geleuter over het platteland, dat bevalt me wel.
Goed idee. Als je nog advies nodig hebt, laat maar van je horen.quote:
Het staat hier uitstekend, dank u wel. Met jou ook? (Hoe het in Tweekeerbellen en De Wolk is, weet ik eerlijk gezegd niet.)quote:Op donderdag 20 april 2017 21:35 schreef Thisbe het volgende:
Broer! Hoe staat het leven in het Nijmeegse? Ik denk nog regelmatig met weemoed terug aan tweekeerbellen en de wolk.
Hoe dat zo, broer? Is dat een branche waar je zeer bekend mee bent?quote:Op vrijdag 21 april 2017 10:12 schreef broer het volgende:
[..]
Goed idee. Als je nog advies nodig hebt, laat maar van je horen.
Vroeger had ik de behoefte om ieder uur teletekst te checken. Nu heb ik geen krant meer, kijk nooit meer journaal. Als ik zin heb op wat te rellen dan open ik een nieuws-topic op FOK!, maar verder interesseert het me totaal niet meer. Wat hier in het dorp gebeurd ben ik veel boeiender gaan vinden.quote:Op zaterdag 22 april 2017 17:46 schreef Ringo het volgende:
Ik ben niet zo'n nieuwsjunk. Lees hier en daar wat berichten, achtergrondstukken etc. maar vooral veel koppen die me maar weinig nieuwsgierig maken. Elke week valt De Groene thuis op de mat, die kan me meestal wel boeien.
Ik snap het wel die hang naar een terugkeer naar het overzichtelijke en meer tastbare leven.quote:Op zaterdag 22 april 2017 17:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vroeger had ik de behoefte om ieder uur teletekst te checken. Nu heb ik geen krant meer, kijk nooit meer journaal. Als ik zin heb op wat te rellen dan open ik een nieuws-topic op FOK!, maar verder interesseert het me totaal niet meer. Wat hier in het dorp gebeurd ben ik veel boeiender gaan vinden.
Hier in het dorp komt ook een vos. Vorig jaar heeft die 2 van de 4 kuikens meegenomen. De kloek was haar staart kwijt! Daarop heb ik de kippen 's nachts 2 maanden lang in de hal gehouden. Stinken! Ook als ik iedere vier dagen schoonmaakte. Maar ja, voor mijn kinderen is de Vos het grootste gevaar Ter Wereld en ik ben de enige die er wat aan kan doen. Hem kapotschieten vind ik niks, het is toch een mooi dier.quote:Op zaterdag 22 april 2017 19:49 schreef sigme het volgende:
Nou, bericht uit de provincie dan maar.
In de vroege lente gaan de ganzen eieren leggen. Het is altijd de vraag wie het eerste een nest vindt: de vos, de hond, of wij. Deze keer vond ik het eerste nest dankzij de hond - die een ei meenam als beloning, waarop ik constateerde dat de vos ook al eieren had gehad. Het tweede ganzenest vond ik vóór hond en vos. Vervolgens kon ik zo om de dag 2 eieren rapen. Een enkel keertje was de vos me voor. Nadat ik zowat een dozijn eieren had geraapt is er een nieuwe kaper opgedoken. Ik gok dat het ons kraaienpaar is. Die rover heeft 3 eieren kapot gepikt en een deel uitgeslobberd. De hond kreeg van mij het overgebleven ei. Nu lijken de ganzen er wel genoeg van te hebben. Misschien leggen ze elders, in elk geval deze twee nesten blijven nu leeg.
De lente loopt ook op haar einde, vandaag zag ik twee zwaluwen.
Heb je een jachtgeweer dan?quote:Op zaterdag 22 april 2017 22:47 schreef LXIV het volgende:
Hem kapotschieten vind ik niks, het is toch een mooi dier.
Jawel. En geenszins een verbetering van het origineel.quote:Op zondag 23 april 2017 15:45 schreef JAM het volgende:
Is dat geen remake van deze, trouwens?
The Gambler (1974) - IMDb
quote:Op zaterdag 22 april 2017 15:02 schreef JAM het volgende:
De goede man heeft een rijk leven. Als ik had besloten om aan S&M te gaan doen, dan had je dat ook Grunbergesque kunnen noemen. Het lijkt me zelf beter om dat dat woord te reserveren voor dingen een beetje halfbakken, zonder daadwerkelijke passie, vooral bij gebrek aan beter en dan ook niet al te lang of met al te veel toewijding te doen. Dat is nu écht Grunbergesque.
quote:Op zondag 23 april 2017 14:57 schreef JAM het volgende:
Een wonderlijk trekje dat mainport erop nahoudt, laten we het daar eens over hebben. Met het onderwerp van de zin begint men doorgaans het schrijven, maar andersom is dat allemaal bij mainport. Een beetje zoals Yoda uit Star Wars komt het allemaal op mij over, daarom, let wel, een zweem van onnodige interssantdoenerij hangt er een beetje over!
TTK / Russische literatuur uit de 19e eeuw.quote:Op dinsdag 18 april 2017 21:14 schreef Thisbe het volgende:
Ik heb misdaad en straf in de kliko gegooid afgelopen week. Voor de zekerheid ben ik er nooit in begonnen.
quote:Radicalisme is niets dan de wanhoop der redelijkheid.
Ja.quote:Op vrijdag 21 april 2017 23:44 schreef JAM het volgende:
Hoe dat zo, broer? Is dat een branche waar je zeer bekend mee bent?
Ha, mooi, als je wil, dan pitch ik je m'n ideetje even. Zou je daar in geïnteresseerd zijn?quote:
Ik vroeg aan hem: moet ik dit nog lezen? Hij vond van niet. Maar Toergenjev en Tsjechov mochten blijven hoor.quote:Op zondag 23 april 2017 16:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
TTK / Russische literatuur uit de 19e eeuw.
Die heb ik ooit nog met een #filosoof zien optreden. Wel bij hun reünie, maar toch maar toch maar toch.quote:Op maandag 24 april 2017 08:12 schreef Ringo het volgende:
was van plan 'm in de trein te lezen maar in plaats daarvan luister ik voor de honderdduizendmiljoenste keer naar Pavement
Al dat jonge grut dat denkt dat je het nu over Twitter hebt. .quote:Op maandag 24 april 2017 11:15 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Die heb ik ooit nog met een #filosoof zien optreden. Wel bij hun reünie, maar toch maar toch maar toch.
Nou, je hebt een kort PM'metje.quote:
Ik nu ook.quote:Op maandag 24 april 2017 19:04 schreef JAM het volgende:
Ik heb trouwens onwijs veel zin in een biefstuk.
Ik heb vandaag een maand gedoucht.quote:Op dinsdag 25 april 2017 14:36 schreef LelijKnap het volgende:
'Een dag zonder rundvlees bespaart zo veel water als een maand niet douchen'. - NRC (met dank aan FB)
Ach ja, zo was er laatst ook een professor in de ethiek die iemand voor z'n bek sloeg met een fietsslot.quote:Op dinsdag 25 april 2017 22:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb vandaag een maand gedoucht.
Ik ben geen vegetariër, hoor.quote:Op dinsdag 25 april 2017 22:31 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ach ja, zo was er laatst ook een professor in de ethiek die iemand voor z'n bek sloeg met een fietsslot.
Oh, ik ging er vanuit -al weet ik eigenlijk niet waarom- dat je in elk geval wel begaan was met de (toekomst) van de planeet en zo.quote:
Neu. De planeet kan me wat.quote:Op dinsdag 25 april 2017 22:35 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Oh, ik ging er vanuit -al weet ik eigenlijk niet waarom- dat je in elk geval wel begaan was met de (toekomst) van de planeet en zo.
Als je dit filmpje op repeat zet, is het net alsof je met mij samenwoont.quote:
Niks mis mee volgens meneer Katan.quote:Op dinsdag 25 april 2017 23:16 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nou ja, je kinderen zullen de biogenetisch ontwikkelde vruchten er van plukken.
Deels! Her en der is nog wel wat authentieks te vinden.quote:Op dinsdag 25 april 2017 23:20 schreef Claudia_x het volgende:
We leven al in een gefabriceerde wereld.
Noem iets in een straal van 100 meter van je woning.quote:Op dinsdag 25 april 2017 23:28 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Deels! Her en der is nog wel wat authentieks te vinden.
Een onaangetast stukje bos (alhoewel er hekken omheen staan), maar ik kan er in elk geval wel op uit kijken met een kopje koffie.quote:Op dinsdag 25 april 2017 23:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Noem iets in een straal van 100 meter van je woning.
Zelfs het Amazonewoud is geen ongerepte wildernis.quote:Op dinsdag 25 april 2017 23:32 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Een onaangetast stukje bos (alhoewel er hekken omheen staan), maar ik kan er in elk geval wel op uit kijken met een kopje koffie.
Ja ok, maar dat er delen binnen een gebied aangetast zijn betekent niet dat elke cm aangetast en dus niet authentiek is. Op safari was er bijvoorbeeld ook een zanderig autopaadje maar de natuur deed daar verder wel gewoon z'n eigen ding.quote:Op dinsdag 25 april 2017 23:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zelfs het Amazonewoud is geen ongerepte wildernis.
Daar heb ik wel eens een tof boek over gelezen, 1491. Waarin men uitgelegd krijgt dat de indianen hun wouden en weiden als fanatieke parkopzichters beheerden, inclusief meedogenloos wildstandmanagement, maar in de honderd jaar na de komst van de eerste blanken vrijwel allemaal aan de pokken en de tyfus zijn gestorven, op enkele resistente arme zielen na, waardoor in Noord-Amerika de bizons, nu er niet meer structureel op ze werd gejaagd, zich als konijnen konden voortplanten en uiteindelijk als plaagbeesten met z'n miljoenen over de prairie gingen rennen, een spektakel dat verknipte westerse idioten later zijn gaan romantizeren als "ongerepte natuur" maar dat gewoon een verstoring was van de natuurlijke orde, het dramatisch gevolg van een honderdjarige storm des doods.quote:Op dinsdag 25 april 2017 23:35 schreef Claudia_x het volgende:
Zelfs het Amazonewoud is geen ongerepte wildernis.
-ik probeer het morgen weer-quote:Op dinsdag 25 april 2017 23:49 schreef EP3 het volgende:
Wat is 'authentiek', eigenlijk? Of 'aangetast'? En wanneer zijn wij niet langer onderdeel van de 'natuur die gewoon z'n eigen ding doet'?
Maar kijk 's hoe snel t zich allemaal weer kan herstellen door één juiste ingreep/toevoeging :quote:Op woensdag 26 april 2017 00:02 schreef Ringo het volgende:
[..]
Daar heb ik wel eens een tof boek over gelezen, 1491. Waarin men uitgelegd krijgt dat de indianen hun wouden en weiden als fanatieke parkopzichters beheerden, inclusief meedogenloos wildstandmanagement, maar in de honderd jaar na de komst van de eerste blanken vrijwel allemaal aan de pokken en de tyfus zijn gestorven, op enkele resistente arme zielen na, waardoor in Noord-Amerika de bizons, nu er niet meer structureel op ze werd gejaagd, zich als konijnen konden voortplanten en uiteindelijk als plaagbeesten met z'n miljoenen over de prairie gingen rennen, een spektakel dat verknipte westerse idioten later zijn gaan romantizeren als "ongerepte natuur" maar dat gewoon een verstoring was van de natuurlijke orde, het dramatisch gevolg van een honderdjarige storm des doods.
Dat hadden die indianen allemaal heel aardig door, toch jammer dat ze zo massaal aan onze griepjes moesten bezwijken.quote:Op woensdag 26 april 2017 02:22 schreef LelijKnap het volgende:
Maar kijk 's hoe snel t zich allemaal weer kan herstellen door één juiste ingreep/toevoeging :
quote:Op woensdag 26 april 2017 02:31 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat hadden die indianen allemaal heel aardig door, toch jammer dat ze zo massaal aan onze griepjes moesten bezwijken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 26 april 2017 08:10 schreef Franny_G het volgende:
Vrouwen deden al het werk en de mannen hadden de hele nacht seks. Dan is het niet zo gek dat je bevolkingsomvang in no time drastisch afneemt.
De notie van evenwicht in de natuur is natuurlijk ook zo'n mythe.quote:Ringo, interessant boek. Altijd fijn als mythes en domme misverstanden ontkracht worden.
De naturalistic fallacy, vroeger was het zo in de natuur dus zou de natuur zo moeten blijven. Terwijl juist de natuur constant veranderd. Er zijn grote groepen "natuurbeschermers" die proberen de natuur zo te houden als die was in pak hem beet 1850 toen de natuurbescherming ongeveer begon.quote:Op woensdag 26 april 2017 10:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
[..]
De notie van evenwicht in de natuur is natuurlijk ook zo'n mythe.
En dat is natuurlijk ook een naturalistic fallacy: de natuur is constant in beweging en dus zouden we niet naar evenwicht of behoud moeten streven.quote:Op woensdag 26 april 2017 11:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De naturalistic fallacy, vroeger was het zo in de natuur dus zou de natuur zo moeten blijven. Terwijl juist de natuur constant veranderd. Er zijn grote groepen "natuurbeschermers" die proberen de natuur zo te houden als die was in pak hem beet 1850 toen de natuurbescherming ongeveer begon.
quote:Op woensdag 26 april 2017 11:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dat is natuurlijk ook een naturalistic fallacy: de natuur is constant in beweging en dus zouden we niet naar evenwicht of behoud moeten streven.
De mens wil de wereld, de eeuwig rollende 'natuur', naar zijn hand zetten. Door doelbewuste manipulatie van omstandigheden kunnen 'natuurlijke' onzekerheden worden geëlimineerd. We willen nu eenmaal in control zijn; die controledrift is de kern van alle menselijke beschaving.quote:Op woensdag 26 april 2017 11:35 schreef Claudia_x het volgende:
En dat is natuurlijk ook een naturalistic fallacy: de natuur is constant in beweging en dus zouden we niet naar evenwicht of behoud moeten streven.
Dat ligt er natuurlijk aan met wie of wat die mannen seks hadden.quote:Op woensdag 26 april 2017 08:10 schreef Franny_G het volgende:
Vrouwen deden al het werk en de mannen hadden de hele nacht seks. Dan is het niet zo gek dat je bevolkingsomvang in no time drastisch afneemt.
Ringo, interessant boek. Altijd fijn als mythes en domme misverstanden ontkracht worden.
Maar waar waren al die bouwwerken dan toen de Europeanen voor een tweede keer aankwamen zetten? Waren het houtendorpjes/steden?quote:Op woensdag 26 april 2017 04:45 schreef Ringo het volgende:
De ontwikkelingsgraad van de Maya's, Azteken en Inca's is in Noord-Amerika niet gehaald, maar het is niet onwaarschijnlijk dat het er veel volkrijker is geweest dan toen de Europeanen hun kolonies begonnen (en de epidemieën al vele slachtoffers onder de indiaanse bevolking hadden gemaakt). Bevolkingsafname in Noord-Amerika wordt geschat tussen 50% en 90% in amper twee eeuwen tijd. Het kan niet anders of die samenlevingen zijn daardoor ernstig ontwricht. Bronnen uit de laat-zeventiende en achttiende eeuw (Franse kolonisten) vertellen ook heel andere verhalen over de plaatselijke bevolking dan die van de eerste bezoekers vlak na Columbus.
Oh, ik dacht dat ze ambtenaren gewoon van de straat afplukten. Wat een een stel randdebielenquote:Op woensdag 26 april 2017 18:01 schreef Mainport het volgende:
Als ik kijk naar vacatures bij de overheid zie ik dat ze vooral veel controle-medewerkers zoeken voor de WW en bijstand bij het UWV en Gemeente. Wat een gouden business is dat tegenwoordig, gelukkig levert het veel op voor de mensen.
TTK / Woorden / zinnen met minimaal drie betekenissen?quote:Op vrijdag 14 april 2017 16:04 schreef JAM het volgende:
Waar is toch dat leuke topic gebleven met al die woordjes erin die dan vier of vijf verschillende betekenissen hadden?!
quote:Op vrijdag 5 mei 2017 22:59 schreef LXIV het volgende:
Vandaag een half jaar gestopt met roken. Had ik in mijn vorige 2 pogingen na een jaar nog iedere dag zin om te roken (en dan geef je op een dag toe), nu niets meer daarvan. Echt er van af. Champix.
Het is toevallig wel een nieuwsbericht dat gisteren tussen twee mijner collega's besproken werd.quote:Op zaterdag 6 mei 2017 04:59 schreef JAM het volgende:
Nu weet ik niet hoe laag jij bij de grond zit, maar hier is sindsdien al bijna zeven jaar verstreken.
Dan geef je ze toch een dikke fooi?quote:Op maandag 15 mei 2017 20:19 schreef Mainport het volgende:
Ik voel me er de laatste tijd ongemakkelijk bij om op het terras te zitten. De jongens en meisjes die serveren zijn onderbetaalde en onderbezette knechten ('servants' is een beter woord), die tijdens hun urenlange dienst nederig, met een glimlach en op moordend tempo dienbladen hoge glazen Duits witbier moeten torsen voor dronken kerels die het adagium 'klant is koning' verwachten. Ik word er moe van als ik ernaar kijk; en ik ben al zo moe.
Bloedgroep O hebben ze allen en ook dezelfde genen.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 00:00 schreef EP3 het volgende:
Waarom heet dat OG3NE OG3NE, eigenlijk? Ik begrijp de 3 nog, maar de rest... ?
Ik vind het vrij genant dat ik het weet. Maar ik kan het niet ontkennenquote:Op dinsdag 16 mei 2017 00:04 schreef EP3 het volgende:
Geen wonder dat ik er geen chocola van kon maken. Dank.
Ik zou zeggen: het deel uit willen maken van iets groters. Ik heb het gevoel ook wel gehad na het zien van een mooie film in een bioscoop - en daarna door de stad naar huis lopen.quote:
Het is een oeroud gevoel. Het gevoel bij een stam te horen. Het gevoel met z'n allen sterk te zijn. De Einzelgänger had natuurlijk minder kansen vroeger en kwam vaak vroegtijdig om het leven. Daarom is het -voor veel mensen- nog steeds instinktief fijn om bij een groep te horen. Het elftal zijn de top-vertegenwoordigers van die groep en gaan het gevecht aan.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 00:59 schreef EP3 het volgende:
Begrijpen jullie - wie dan ook - iets van die clubliefde? Mbt voetbal, bedoel ik dan vooral. Vind dat een raar fenomeen, eerlijk gezegd. Probeer me er wel in te verplaatsen, maar da's echt een hopeloze zaak. Gaat toch bij heel wat mensen heel ver.
Nu is het wel zo dat ik me sowieso maar moeilijk kan verplaatsen in dit soort sentimenten, maar toch...
Is dat gewoon het 'ergens bij willen horen' ?
Brood en spelen. Zolang voetbal (of songfestival, bzv, etc) op tv en chips op tafel komt het volk niet in opstand en kun je er alles mee doen.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 08:55 schreef LelijKnap het volgende:
Voetbal fungeert wat dat betreft als een bliksemafleider van die neiging natuurlijk. Ik wil niet zeggen dat er een complot achterzit, maar dat er belang bij is dat het populair blijft, dat lijkt mij wel aannemelijk.
Ik woon inmiddels bijna 15 jaar in Amsterdam, ben het kind van een 5e generatie Amsterdammer maar ook ik heb absoluut geen sympathie voor Ajax. Zondagochtend was ik even in rotterdam, en daar hing een aangename sfeer. Fijn dat ze wonnen dus.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 02:26 schreef Ringo het volgende:
Ik geef geen reet om voetbal, ben nog nooit in een stadion geweest (niet waar trouwens, één keer, Feyenoord-Roda JC, 3-1) maar ik zit te spinnen als een kat bij de beelden uit Rotterdam van gisteren en vandaag. En net zo goed heb ik vrienden in Amsterdam, ik kom er zelf graag, ik heb toffe collega's in Mokum geboren en getogen; maar Ajax gun ik echt geen splintertje succes, mijn weerzin tegen die club en alles wat daarbij komt kijken, grenst aan fysieke walging.
Waar dat precies vandaan komt en waarom ik die gevoelens nog wil cultiveren ook, geen idee.
Als je me vraagt wat mijn mooiste jeugdherinnering is, dan is dat het Europese kampioenschap van 1988. Het kijken naar voetbal wordt bij mij gemotiveerd door het verlangen om die emotie te herbeleven. Dat is sindsdien niet meer gelukt en dus levert voetbal me meer ellende dan vreugde op.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 10:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Driftig worden van voetbal, waarom eigenlijk. Sowieso is dat het gene wat mij het meeste tegenstaat bij voetbal het zit zo hoog in de emotie. Vooral van die korte heftige emoties, ik sta zoveel liever met een groep gelijkgestemden te kijken hoe een zanger van een band in zijn arm aan het snijden is.
Precies.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 10:59 schreef Franny_G het volgende:
Mijn ene zus staat op zaterdag achter de bar bij de voetbalvereniging waar haar zoons al jaren bij spelen. Gezellig hoor.
Dat soort eurforie zo snel is niet voor mij weggelegd. Doe mij maar de euforie van een krautrock band die na een half uur een repetief ritme langzaam te hebben opgebouwd nog een onverwacht stapje extra zet. Ik heb denk ik een aankondiging nodig. Zo'n goal komt veel te onverwachtquote:Op dinsdag 16 mei 2017 11:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als je me vraagt wat mijn mooiste jeugdherinnering is, dan is dat het Europese kampioenschap van 1988. Het kijken naar voetbal wordt bij mij gemotiveerd door het verlangen om die emotie te herbeleven. Dat is sindsdien niet meer gelukt en dus levert voetbal me meer ellende dan vreugde op.
Ik kon altijd slecht tegen het verlies van de ander, maar inmiddels lukt het me om bij spelletjes soms voor de eigen winst te gaan.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 11:05 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kan trouwens ook gewoon slecht tegen mijn verlies.
Ik speel zelfs Wordfeud alsof mijn leven ervan afhangt.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 11:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik kon altijd slecht tegen het verlies van de ander, maar inmiddels lukt het me om bij spelletjes soms voor de eigen winst te gaan.
Vooral tijdens mijn basisschooltijd liet ik altijd iedereen winnen, ik schaamde me kapot als ik per ongeluk wel won. Ik heb ook nooit de lol gezien aan winnen dat betekende namelijk dat alle anderen verloren en dat vind ik dan weer niet leuk. Ik ben zo iemand die ook al van jongs af aan sinterklaas veel leuker vond dan mijn verjaardag omdat dan iedereen cadeautjes kreeg en niet alleen ik.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 11:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik speel zelfs Wordfeud alsof mijn leven ervan afhangt.
Gisteren had ik de merkwaardige ervaring dat iemand me liet winnen en me intussen probeerde te versieren. Het is lang geleden dat dat me is overkomen.
Het lijken mij juist kwaliteiten voor deze baan. Als je heel competitief bent, krijg je misschien meer gedaan (in de zin van een hogere productie of hogere inkomsten), maar je loopt ook een groter risico jezelf gek te werken. Het is volgens mij veel constructiever om vooral aangenaam te willen samenwerken en tegelijkertijd niet te sterk afhankelijk te zijn van erkenning (of het nu van jezelf is of van anderen).quote:Op dinsdag 16 mei 2017 11:15 schreef Bosbeetle het volgende:
In mijn baan zijn deze eigenschappen geloof ik niet zo handig, het is ook één van de redenen dat ik blijkbaar iemand ben waarmee men wel wil samenwerken omdat ik zelf niet zo nodig de erkenning wil of dingen zie als mijn verdienste. Helaas krijg je daar geen geld mee binnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |