Inderdaad, maar ik vraag mij wel af of het voor de gelovige misschien wel makkelijker is om hetgeen ze geloven te omarmen; dat ze op bepaalde punten of op een laatste punt in hun leven ervoor kiezen de twijfel (de complicaties) terzijde te schuiven. Dat lijkt mij in elk geval aantrekkelijker maar vooral ook makkelijker als een redelijk uitgewerkt dogma voor je voeten ligt. Dat ligt volgens mij wel anders voor de ongelovige.quote:Op dinsdag 4 april 2017 21:13 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Wat voor mij wel helder is geworden door mijn ervaringen met gelovigen en ongelovigen is, dat mensen die worstelen met moeilijke vragen over het leven zowel gelovig als ongelovig kunnen zijn, het staat daar eigenlijk los van. Ongecompliceerde mensen die hier geen of minder last van hebben, kom je ook in beide groepen tegen. .
Ik denk dat ik een 'quickfixer' ben die hier en daar zijn leven wel wat voldoening heeft weten te verkrijgen. Veel van die voldoening (en de uitwerking ervan op m'n persoonlijkheid/psyche) is langzaamaan óók wel, althans ten delen, weer weggeëbd. Maar waar zou je dat gedrag van de 'vita activa' dan plaatsen? Dat wat uit de 'kleine projectje' om maar bezig te zijn', komt.quote:Op dinsdag 4 april 2017 21:42 schreef Mainport het volgende:
Er worden hier mooie dingen gezegd. Inertie is het pervers/legitiem resultaat van... etc. Vita contemplativa boven vita activa. Je hoeft geen gelovige te zijn om waarde toe te kennen aan de dingen. Liefde bijvoorbeeld.
Je kunt verveling definiëren als een gebrek aan ideeën. Het is een strijd tussen de quick fix (tv kijken, zinloze shit op internet lezen, roken) en iets doen wat je voldoening geeft. Dat wat voldoening geeft vereist een investering, terwijl een quick fix makkelijk voorhanden is. Maar wat is voldoening behalve uitgesteld genot, denkt de cynicus.
Het vooruitzicht van een quick fix (na de werkdag een biertje opentrekken) kan enorme voorpret opleveren. Maar vrije tijd die al jaren besteed wordt aan gamen voelt in retrospect misschien als hol en vergooid. Dat is het verschil met iets doen wat je voldoening geeft, achteraf kijk je met plezier en eventueel trots terug op hetgeen je gedaan hebt, ook al was het op de momenten zelf wellicht zwaar, zag je er als een berg tegenop en schoof je het telkens voor je uit.
Hoelang duurt de gemiddelde talk? Vijftien minuten of zo? JAM merkt al op dat eigengeilerij veelal centraal staat bij de sprekers en dat werkt ook door in de de kwaliteit van die toneelstukjes. Als je al die hilarische grapjes (kijk mij eens grappig zijn), 'interessante' anekdotes (kijk eens wat een leuke dingen ik weet/heb meegemaakt) en andere onderliggende verwijzingen naar hoe geweldig ze niet zijn, dan houd je, als je geluk hebt, 5 minuten aan inhoud over. Dat is voor mij (mijn generatie) alles behalve efficiënt en al helemaal niet 'instant' te noemen. Dan ben je, verhoudingsgewijs, veel beter af wanneer je je beperkt tot het doorscrollen van titels in een subforum als /r/science.quote:Op woensdag 5 april 2017 08:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Instant pseudo-intellectuele gratificatie dus.
Dat ligt dan misschien aan het soort ongelovige. Ik ben geen agnost, maar een atheïst. Ik twijfel ook niet, er ligt wat mij betreft een duidelijk 'dogma' voor mijn voeten, namelijk dat er geen god is en dat het leven op zich helemaal geen doel heeft, dat het is.quote:Op woensdag 5 april 2017 16:09 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Inderdaad, maar ik vraag mij wel af of het voor de gelovige misschien wel makkelijker is om hetgeen ze geloven te omarmen; dat ze op bepaalde punten of op een laatste punt in hun leven ervoor kiezen de twijfel (de complicaties) terzijde te schuiven. Dat lijkt mij in elk geval aantrekkelijker maar vooral ook makkelijker als een redelijk uitgewerkt dogma voor je voeten ligt. Dat ligt volgens mij wel anders voor de ongelovige.
Efficiëntie wordt overschat. Laten we liever onze tijd hier zo aangenaam mogelijk doorbrengen.quote:Op woensdag 5 april 2017 16:21 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hoelang duurt de gemiddelde talk? Vijftien minuten of zo? JAM merkt al op dat eigengeilerij veelal centraal staat bij de sprekers en dat werkt ook door in de de kwaliteit van die toneelstukjes. Als je al die hilarische grapjes (kijk mij eens grappig zijn), 'interessante' anekdotes (kijk eens wat een leuke dingen ik weet/heb meegemaakt) en andere onderliggende verwijzingen naar hoe geweldig ze niet zijn, dan houd je, als je geluk hebt, 5 minuten aan inhoud over. Dat is voor mij (mijn generatie) alles behalve efficiënt en al helemaal niet 'instant' te noemen. Dan ben je, verhoudingsgewijs, veel beter af wanneer je je beperkt tot het doorscrollen van titels in een subforum als /r/science.
Om kort te zijn, vijf minuten onverdeelde aandacht is al teveel? Jeetjemina.quote:Op woensdag 5 april 2017 16:21 schreef LelijKnap het volgende:
werkt ook door in de de kwaliteit van die toneelstukjes. Als je al die hilarische grapjes (kijk mij eens grappig zijn), 'interessante' anekdotes (kijk eens wat een leuke dingen ik weet/heb meegemaakt) en andere onderliggende verwijzingen naar hoe geweldig ze niet zijn, dan houd je, als je geluk hebt, 5 minuten aan inhoud over. Dat is voor mij (mijn generatie) alles behalve efficiënt en al helemaal niet 'instant' te noemen. Dan ben je, verhoudingsgewijs, veel beter af wanneer je je beperkt tot het doorscrollen van titels in een subforum
Vijftien minuten is teveel voor wat je er voor terug krijgt; vijf minuten aan inhoud. Als ik in vijf minuten de relevante informatie compact meekrijg dan ben ik meestal wel bereid het 'uit te zitten'.quote:Op woensdag 5 april 2017 21:11 schreef JAM het volgende:
[..]
Om kort te zijn, vijf minuten onverdeelde aandacht is al teveel? Jeetjemina.
Nou ja, ik maakte een beetje een karikatuur van mijzelf en de zap/klik/swipe-generatie (i.c.m. het stramien van de efficiëntie-economie). Ik zelf helemaal niets op met de opgelegde noodzaak van efficiëntie, maar ik ben wel zo ongeduldig als de pest. Dat is zowel een generatie als een persoonlijk dingetje.quote:Op woensdag 5 april 2017 18:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Efficiëntie wordt overschat. Laten we liever onze tijd hier zo aangenaam mogelijk doorbrengen.
Efficiënt zijn werkt bovendien totaal niet bij lezingen en presentaties. Je doet er verstandiger aan selectief te zijn met de informatie die je wilt overbrengen, precies redundant genoeg te zijn en intussen voor lol en/of spanning te zorgen (d.w.z., in te spelen op emoties).
Na een prima lezing weet je meer en na een mooie lezing voel je je anders.
Het atheïsme impliceert op zichzelf alleen helemaal niet dat het leven geen doel heeft natuurlijk. Daarvoor heb je een (deel van een) aanverwante (daar ongetwijfeld uitgevloeide) stroming moeten omarmen. En de perceptie dat het is komt naast dat het heel abstract is ook niet zomaar uit de lucht vallen. Je moet als het ware allerlei loshangende en vage zaken (concepten) aangrijpen om een bepaalde mate van rust te verkrijgen terwijl de gelovige zich kan overgeven aan een vrij concreet en in veel opzichten afgebakende levensovertuiging.quote:Op woensdag 5 april 2017 17:19 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Dat ligt dan misschien aan het soort ongelovige. Ik ben geen agnost, maar een atheïst. Ik twijfel ook niet, er ligt wat mij betreft een duidelijk 'dogma' voor mijn voeten, namelijk dat er geen god is en dat het leven op zich helemaal geen doel heeft, dat het is.
Het concept God is ook nogal ingewikkeld om te doorgronden, zeker als je bijvoorbeeld gaat nadenken over predestinatie e.d.quote:Op woensdag 5 april 2017 21:45 schreef LelijKnap het volgende:
Het atheïsme impliceert op zichzelf alleen helemaal niet dat het leven geen doel heeft natuurlijk. Daarvoor heb je een (deel van een) aanverwante (daar ongetwijfeld uitgevloeide) stroming moeten omarmen. En de perceptie dat het is komt naast dat het heel abstract is ook niet zomaar uit de lucht vallen. Je moet als het ware allerlei loshangende en vage zaken (concepten) aangrijpen om een bepaalde mate van rust te verkrijgen terwijl de gelovige zich kan overgeven aan een vrij concreet en in veel opzichten afgebakende levensovertuiging.
Nou ja, ik vind het op zich niet zo merkwaardig dat je online weinig geduld op kunt brengen voor het uitkijken van een lezing. Dat heb ik ook. Een lezing bijwonen is toch iets anders - en dat is precies de reden dat ik sceptisch ben ten aanzien van online onderwijs.quote:Op woensdag 5 april 2017 21:40 schreef LelijKnap het volgende:
Nou ja, ik maakte een beetje een karikatuur van mijzelf en de zap/klik/swipe-generatie (i.c.m. het stramien van de efficiëntie-economie). Ik zelf helemaal niets op met de opgelegde noodzaak van efficiëntie, maar ik ben wel zo ongeduldig als de pest. Dat is zowel een generatie als een persoonlijk dingetje.
Ik probeer ze in ieder geval wel te geven.quote:Wel benieuwd of je ooit een lezing hebt meegemaakt waardoor je je anders voelde én dat je wat geleerd had. Die bestaan toch ook zeker wel?
Je analyse van angst is wat mager. Er is geen zelfreflectie nodig voor het ervaren van angst. Sterker nog, je zou het een van onze meest dierlijke en instinctieve emoties kunnen noemen.quote:Op woensdag 5 april 2017 23:47 schreef EP3 het volgende:
De angst voor de dood komt voort uit zelfobsessie. De grootste - uiteindelijk enige - obsessie die bestaat. Alle verslavingen zijn er n afgeleide van. Ik besta, dus ik ga dood. Hoe nu verder? - Het menselijk brein is in staat tot zelfreflectie. Psychologische angst is het product. Kortom; mensen zijn uitermate geschikte kandidaten voor De Waanzin. En die is vele malen erger dan De Dood.
Wonderlijk dat meneer H. zich in zulks een doelsverstaan begeeft! Dat ben ik niet gewoon van hem.quote:Op donderdag 6 april 2017 17:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je analyse van angst is wat mager. Er is geen zelfreflectie nodig voor het ervaren van angst. Sterker nog, je zou het een van onze meest dierlijke en instinctieve emoties kunnen noemen.
Heidegger maakte daarom een onderscheid tussen 'angst' en 'vrees'. Vrees is volgens hem altijd een vrees-voor-iets, maar het waarvoor van angst is volstrekt onbepaald. De psychologische angst die jij noemt - wat mij tautologisch lijkt, overigens - past bij zijn definitie van angst.
Over waanzin heeft Heidegger ook aardig geschreven. In een essay over de dichter Georg Trakl definieert hij waanzin als een bevrijding van het zoeken naar zin ('waan' komt van 'wana', Hoogduits voor 'zonder', en 'zin' komt van sinnan, oftewel 'streven', 'reizen' of 'een richting opgaan'). Zo beschouwd is waanzin zo erg nog niet.
Deze redenering heeft Heidegger er bovendien toe gebracht om te stellen: ''Der Gestorbene ist der Wahnsinnige.' Zo beschouwd is ook de dood zo erg nog niet.
Ik ken een aantal mensen die ook op de raarste momenten diepe angsten ervaren, ikzelf heb er gelukkig geen ervaring mee. Lijkt mij verschrikkelijk.quote:Op donderdag 6 april 2017 21:55 schreef Ringo het volgende:
Op mijn twintigste werd ik overvallen door een angst die erger was dan ik me daarvoor angst had kunnen voorstellen. Het was een angst zonder context, zonder reden, zonder doel. Een angst als een punt in het midden van mijn wereld, waarin ik moederziel alleen verdween. Ik wist niet waar ik het zoeken moest, dacht dat ik mezelf voorgoed was kwijtgeraakt. Na een maand of drie kon ik weer een horizon van licht zien, wist ik dat het dag werd. Maar het heeft jaren geduurd voordat ik verlost was van het onbehaaglijke gevoel dat ik ieder moment opnieuw door die angst, dat onmetelijke monster, kon worden overvallen.
...zijn wel bijzonder interessant, maar bieden weinig - bij gebrek aan een betere uitdrukking - praktisch inzicht. Men ziet vaker dat de filosofie voorbijgestreefd wordt door de wetenschappen (in dit geval de klinische psychologie en de neurologie en weet ik veel wat allemaal wel niet), wat de vraag weer doet rijzen: wat vermag de filosofie nu nog te beweren hebben? Zullen we het daar weer eens over hebben, Clauwtje?quote:Heidegger maakte daarom een onderscheid tussen 'angst' en 'vrees'. Vrees is volgens hem altijd een vrees-voor-iets, maar het waarvoor van angst is volstrekt onbepaald. De psychologische angst die jij noemt - wat mij tautologisch lijkt, overigens - past bij zijn definitie van angst.
Ik denk dat de filosofie zich vooral bezig moeten houden met zij die menen wat te beweren te hebben. Wat ik daarmee bedoel is dat je 'de filosofie' tegenwoordig misschien eerder als middel (tot verheldering/duiding/controle) dan als een wetenschapsgebied moet zien. Als je het daar niet mee eens bent, dan zou ik zeggen dat de filosofie nog veel, zo niet het meest, te zeggen heeft over politiek en ethiek.quote:Op zaterdag 8 april 2017 04:36 schreef JAM het volgende:
Dit soort inzichten, trouwens...
[..]
...zijn wel bijzonder interessant, maar bieden weinig - bij gebrek aan een betere uitdrukking - praktisch inzicht. Men ziet vaker dat de filosofie voorbijgestreefd wordt door de wetenschappen (in dit geval de klinische psychologie en de neurologie en weet ik veel wat allemaal wel niet), wat de vraag weer doet rijzen: wat vermag de filosofie nu nog te beweren hebben? Zullen we het daar weer eens over hebben, Clauwtje?
Wat betreft de gecompliceerde mens zoals je degene waaraan je refereerde eerder noemde, zal dat inderdaad opgaan. Maar al die tussen hen en de niet-gecompliceerde mens schommelen zullen het -denk ik- wel makkelijker hebben om zich na of ondanks twijfel over te geven. Dat is geen zwart-wit kwestie en fluctuaties in de mate van overgave zullen ook bestaan, maar áls ze zich kunnen overgeven, dan lijkt het mij makkelijker als er dus een afgebakend denkbeeld bestaat. Had die nuance wat beter moeten omschrijven. Excuse-moiquote:Op donderdag 6 april 2017 16:41 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Het concept God is ook nogal ingewikkeld om te doorgronden, zeker als je bijvoorbeeld gaat nadenken over predestinatie e.d.
En ook dat 'overgeven aan' is nogal een puntje, Want in je laatste zin lijk je te suggereren dat een gelovige zich makkelijk kan overgeven aan de overtuiging en dat dit met rust gepaard gaat. Maar ik heb dus in mijn omgeving daar nogal wat worstelingen mee gezien. Het is niet zo, of hoeft absoluut niet zo te zijn, dat je vanaf het moment dat je besluit/erachter bent dat je gelovig bent, dat die overtuiging direct staat als een huis en er niets meer te twijfelen over blijft. Dat is nu juist de nuancering die ik probeerde te maken. Sommige mensen zijn van nature twijfelaars, mensen die zichzelf vragen stellen en niet snel denken 'het zal wel zo zijn'. En die mensen treffen je dus in al die verschillende groepen aan.
Je kunt altijd blijven twijfelen aan van alles en een geloof in iets roept automatisch nieuwe vragen op. Zo twijfelde mijn oma tot 92-jarige leeftijd of zij het wel verdiende in de hemel te komen. Dan heb je geen rust hoor, dat knaagt aan je, als je ervan overtuigd bent dat het alternatief de eeuwige hel is.
Kijk, daar heb ik als ongelovige dan allemaal weer geen last van gelukkig.
De praktische inzichten zijn waardeloos zonder de filosofische. Als je in mijn tak van sport bijvoorbeeld ontdekt dat methode x goed werkt voor resultaat y, dan rijst altijd de vraag: is y wel nastrevenswaardig? Zouden we niet z na moeten streven? Dat zijn steevast zingevingsvragen in de trant van 'Wat maakt het leven de moeite waard?'quote:Op zaterdag 8 april 2017 04:36 schreef JAM het volgende:
Dit soort inzichten, trouwens...
[..]
...zijn wel bijzonder interessant, maar bieden weinig - bij gebrek aan een betere uitdrukking - praktisch inzicht. Men ziet vaker dat de filosofie voorbijgestreefd wordt door de wetenschappen (in dit geval de klinische psychologie en de neurologie en weet ik veel wat allemaal wel niet), wat de vraag weer doet rijzen: wat vermag de filosofie nu nog te beweren hebben? Zullen we het daar weer eens over hebben, Clauwtje?
Voor Heidegger is het belangrijk omdat alleen de mens een verhouding tot zichzelf heeft. Hij noemt dat 'existentie'. De mens bestaat én denkt na over dat bestaan. Hij is in de wereld geworpen en gaat op in die wereld, maar staat ook open voor zijn mogelijkheden. Hij is geschiedenis, heden en toekomst - vrij en onvrij.quote:Op zaterdag 8 april 2017 14:49 schreef LelijKnap het volgende:
Wanneer een bioloog een dier onderzoekt en ziet dat het dier met een bepaalde gezichtsuitdrukking voor een ander dier wegrent zal hij als een niet-filosofisch bioloog de neiging hebben om te zeggen dat het dier 'angst' had (angstig was) terwijl het beest dus eigenlijk vrees ervoer. Waarom is dat verschil belangrijk? Je kan door de kennisname van dat duidingsverschil bijvoorbeeld de vraag stellen; kan het (of een) dier überhaupt angst ervaren? Daarover kunnen de bioloog en neuroloog weer bakkeleien of zelfs onderzoek verrichten.
In ieder geval de angst voor spinnen.quote:Op maandag 10 april 2017 20:13 schreef Claudia_x het volgende:
Voor m'n werk ben ik momenteel veel bezig met emoties als een sociaal construct - ook heel interessant. Zelfs angst is vaker wel dan niet een aangeleerde emotie.
Maar dat kan misschien ook komen door het genetische geheugen: http://reset.me/story/science-proving-memories-passed-ancestors/quote:
Hmm. Ik zie niet in hoe dit mechanisme zou kunnen werken. In de Soviet-tijd was het gewenst dat erfelijkheid samenhing met de ervaring tijdens het leven van de ouder in het kader van de maakbare samenleving en de maakbare mens. Maar dat was socialisme, dat echte wetenschap altijd gehaat heeft.quote:Op maandag 10 april 2017 20:40 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Maar dat kan misschien ook komen door het genetische geheugen: http://reset.me/story/science-proving-memories-passed-ancestors/
Nou ja, zo kan je het benaderen, maar zonder dat kader, valt het ook zo te benaderen: http://www.nature.com/art(...)79Am0xNBgmHVATzMsEw=quote:Op maandag 10 april 2017 20:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hmm. Ik zie niet in hoe dit mechanisme zou kunnen werken. In de Soviet-tijd was het gewenst dat erfelijkheid samenhing met de ervaring tijdens het leven van de ouder in het kader van de maakbare samenleving en de maakbare mens. Maar dat was socialisme, dat echte wetenschap altijd gehaat heeft.
Epigeneticaquote:Op maandag 10 april 2017 21:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nou ja, zo kan je het benaderen, maar zonder dat kader, valt het ook zo te benaderen: http://www.nature.com/art(...)79Am0xNBgmHVATzMsEw=
Maak er maar soep van
Dat ratten wellicht konden "ruiken" met hun spermacellen wist ik dan weer nietquote:How olfactory stimulation in the F0 generation comes to be linked to sperm is an intriguing question for which we can only offer specu-lation. Evidence exists for blood-borne odorants activating odorant receptors in the nose45. Thus, it is also conceivable that the odorants used in the F0 fear conditioning protocol enter the circulatory stream and activate odorant receptors that are expressed on sperm46.
De sociale wetenschappen bestaan vooral uit beheersingsvraagstukken. Wat dat betreft zijn wetenschappers vazallen van Lucifer.quote:Op maandag 10 april 2017 19:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De praktische inzichten zijn waardeloos zonder de filosofische. Als je in mijn tak van sport bijvoorbeeld ontdekt dat methode x goed werkt voor resultaat y, dan rijst altijd de vraag: is y wel nastrevenswaardig? Zouden we niet z na moeten streven? Dat zijn steevast zingevingsvragen in de trant van 'Wat maakt het leven de moeite waard?'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |