abonnement Unibet Coolblue
pi_166167567
Wanhopige Anti-Pieten door succes Zwarte Piet

Anti-Pieten in Nederland proberen met man en macht om Nederland roet-vrij te krijgen. Men wil af van Zwarte Piet.

Onder leiding van niemand minder dan Tanja Jess, Sylvana Simons, de Eramus Universiteit. Paul de Leeuw, Angela Groothuizen en Jerry Affriyie wordt gepoogd Piet zwart te maken, alhoewel… niet letterlijk dan. Men wil af van de zwarte of bruine kleur van Zwarte Piet. Hoe vervelend het ook voor deze groep onruststokers is: hun protesten werken averechts. Zwarte Piet lijkt populairder dan ooit. 2015 is een zeer succesvol jaar voor Zwarte Piet. De Anti-Pieten zien het succes van Zwarte Piet niet zitten en doen nog een paar wanhopige pogingen Piet voor altijd te verbannen. Zonder succes. Een overzicht:

Kick Out Zwarte Piet zonder succes in Meppel
Hoe sneu moet je zijn om af te reizen naar Meppel om te demonstreren tijdens de nationale intocht, de Sintocht? Kick Out Zwarte Piet wist 4 bussen vol te proppen met ZeurPieten (pepernoten verboden) en reisde af van Rotterdam naar Meppel op zaterdag 14 november 2015. Bezoekers bleken niet onder de indruk. Dichtbij Sinterklaas kon de protestclub niet komen. De groep ging roemloos ten onder en verliet Drenthe zonder succes. Hoe hard de groep ook roept in persberichten dat deze demonstratie succesvol was. Inwoners van Meppel en Drenthe meldden ZwartePieterman dat men de club ZeurPieten onder leiding van Jerry Affriyie geen blik waardig gunde. “Negeren”, was het woord dat ZwartePieterman hoorde in Meppel.

Kick Out Zwarte Piet-protest bij Pietendorp in Enkhuizen
Bij het Nationale Pietendorp in Enkhuizen was het lekker druk het afgelopen weekend. Voor de ingang van het Zuiderzeemuseum stond een handvol ZeurPieten te demonstreren. Mensen van de actieclub Kick Out Zwarte Piet probeerden een feestje voor kinderen en hun ouders te verstoren. Ook deze keer werden de anti-Pieten volledig genegeerd. Tot groot verdriet van de perswoordvoerder van Kick Out Zwarte Piet. Die meldde dat de groep werd uitgescholden voor “apen”. Al zou dit zo zijn, is dat niet netjes. Maar is dat nou een persbericht waardig? Er kon toch ook ‘domme ezels’ geroepen worden tegen deze groep? Dat is nou eenmaal een traditionele uitspraak in Nederland. En zeg nou zelf: de meeste mensen geloven dat ze van apen afstammen. Dus is dat dan zo erg? In elk geval deed KOZP erg zielig, in de hoop nog wat media-aandacht te krijgen. Dat is gelukt: RTV NH en Spitsnieuws besteedden hier aandacht aan. Gelukkig was men dit weer snel vergeten.

Anti-Pieten gooien handdoek in de ring
De eerste anti-Piet, ook wel ZeurPiet genoemd, is de blanke blondine Sunny Bergman. Deze dame maakte vorig jaar de documentaire Zwart als Roet, waarin ze wanhopig probeert een verband te vinden tussen Zwarte Piet, racisme en slavernij. Een mislukte poging. Sunny gooit de handdoek in de ring en laat Kick Out Zwarte Piet zonder blondine achter.

Geen draagvlak politieke verandering Zwarte Piet
Ook politiek gezien zullen de anti-Pieten bot vangen. Er is geen enkel draagvlak onder politieke partijen om Zwarte Piet bij wet vast te leggen of aan te passen. Alleen de PVV wil een Zwarte Pieten-wet waarin Zwarte Piet als ‘zwart figuur’ wordt vastgelegd en beschermd. Andere partijen zijn in overgrote meerderheid geen voorstander van Zwarte Piet in de wetgeving, op welke manier dan ook.


Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Enkele voorbeelden:





Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.
Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar

De eenzijdige berichtgeving over het ontstaan van Zwarte Piet heeft vervelende gevolgen.
Ouders houden kinderen bewust thuis vanwege Zwarte Piet

Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Zwarte Piet mag gewoon zwart zijn



Pietennieuws
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Vergulde Piet lijdt ook tot ophef.



quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.


Disclaimer: Elke gelijkenis van Sinterklaas en Zwarte Piet met bestaande personen berust op louter toeval.

Bedankt Sinterklaas & Zwarte Piet!

Tot volgend jaar! :) :W nu verder met de Vuurwerk discussie...

Hier verder.
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:14:29 #2
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166167597
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:09 schreef Gutmensch het volgende:
[ afbeelding ]
RTL-Piet
Zo zie je dus precies wie de persoon is die Zwarte Piet speelt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:15:01 #3
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166167605
Mooi dat ook RTL het licht ziet.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Moderator maandag 24 oktober 2016 @ 11:15:13 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166167609
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 14:42 schreef Manono het volgende:

[..]

Net als die 84% ;)
exact als die 84% ja ;)

dit is de grootste storm in een glas water aller tijden, zijn maar een paar mensen die het echt wat kan schelen alleen schreeuwen die super, super, superhard dat ze gelijk hebben
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:16:47 #5
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_166167633
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:15 schreef Copycat het volgende:
Mooi dat ook RTL het licht ziet.
En dat nog voor de NPO.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_166167698
Nou Zwarte Piet bestaat dus (bijna) officieel niet meer nu RTL hem in de ban heeft gedaan.
What's next na de negerzoenen en nu dus zwarte piet waar wij Nederlanders aan moeten geloven.

Want Quincy Gario is nu dus ook werkeloos. Hij zal toch iets moeten vinden ?
U MAD?
pi_166167721
Jammer, hiermee gaat toch een deel van de magie (het onbekende, het duistere, het zwarte, het geheimzinnige, de niet te herkennen ome Jan) verloren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:22:48 #8
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_166167722
quote:
3s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:21 schreef de_boswachter het volgende:
Nou Zwarte Piet bestaat dus (bijna) officieel niet meer nu RTL hem in de ban heeft gedaan.
What's next na de negerzoenen en nu dus zwarte piet waar wij Nederlanders aan moeten geloven.
Ik denk betaald voetbal.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_166167730
quote:
10s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:22 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Ik denk betaald voetbal.
Minimaal 6 mannen met een kleurtje op het veld.
U MAD?
pi_166167750
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:22 schreef Montagui het volgende:
Jammer, hiermee gaat toch een deel van de magie (het onbekende, het duistere, het zwarte, het geheimzinnige, de niet te herkennen ome Jan) verloren.
Denk je nou werkelijk dat dit buiten de randstad ook gaat gebeuren.
Bij de plaatselijke verhuurbare Sinterklaas en aanhang zul je nog tot in den treure een Sint met gewoon zwarte Pieten krijgen. En inderdaad; in families precies hetzelfde. Als ome Jan met roetvegen binnen komt lopen is het niet geloofwaardig meer.
U MAD?
  Moderator maandag 24 oktober 2016 @ 11:26:02 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166167762
binnen de randstad ook niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:27:14 #12
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_166167782
Toen ik 6 was en voor het eerst een zwarte piet zag ben ik een discussie met mijn klasgenoten en de docent aangegaan. TOEN was ik tegen racisme en nu ook.
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_166167787
quote:
3s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:25 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Als ome Jan met roetvegen binnen komt lopen is het niet geloofwaardig meer.
Niet geloofwaardig voor wie precies?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166167791
Ik snap soweiso niet waarom hier zoveel aandacht aan wordt gegeven voor de kleine groep Zeur Pieten, media sensatie
pi_166167845
quote:
15s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:14 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zo zie je dus precies wie de persoon is die Zwarte Piet speelt.
Hier zou je ook racistische kenmerken aan kunnen toevoegen. Alsof de huid van een donker gekleurd mens afwasbaar zou kunnen zijn. Dat er feitelijk geen donker gekleurde mensen bestaan maar dat onder iedere donkere huid een blanke schuilt.

Of denk ik nu teveel Quincy? :?
pi_166167889
quote:
3s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:25 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Denk je nou werkelijk dat dit buiten de randstad ook gaat gebeuren.
Bij de plaatselijke verhuurbare Sinterklaas en aanhang zul je nog tot in den treure een Sint met gewoon zwarte Pieten krijgen. En inderdaad; in families precies hetzelfde. Als ome Jan met roetvegen binnen komt lopen is het niet geloofwaardig meer.
Verwacht het ook niet, maar TV is een machtig middel qua indoctrinatie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:35:44 #17
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_166167995
quote:
3s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:25 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Denk je nou werkelijk dat dit buiten de randstad ook gaat gebeuren.
Bij de plaatselijke verhuurbare Sinterklaas en aanhang zul je nog tot in den treure een Sint met gewoon zwarte Pieten krijgen.
Totdat die blackfaces gearresteerd worden en veroordeeld wegens discriminatie. Dan is het heel snel afgelopen.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_166167996
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:30 schreef Elzies het volgende:

[..]

Hier zou je ook racistische kenmerken aan kunnen toevoegen. Alsof de huid van een donker gekleurd mens afwasbaar zou kunnen zijn. Dat er feitelijk geen donker gekleurde mensen bestaan maar dat onder iedere donkere huid een blanke schuilt.

Of denk ik nu teveel Quincy? :?
Volgens mij moet het erom gaan dat de Piet niet herkenbaar is voor de kinderen. Dan is het niet spannend meer. Maar je helemaal rood of geel schminken zou eigenlijk ook goed moeten zijn. Waarom wil men geen compromis sluiten?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2016 11:36:16 ]
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:37:10 #19
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166168034
Want die kindertjes kennen de acteurs van RTL?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166168091
Ik vond die morphsuits nog steeds wel een leuk voorstel:



Overigens denk ik niet dat herkenbaarheid voor de kinderen zelf een groot issue is. Zoals vaker gezegd in dit topic kunnen kinderen tot een jaar of 6 nauwelijks fantasie en werkelijkheid uit elkaar houden. Voor hen doet het er praktisch gezien niets toe of het gezicht herkenbaar is. (Dan lijkt herkenbaarheid van de stem me nog een groter probleem trouwens.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166168096
Ik vind het prima als ze Sinterklaas afschaffen. Ik vind het ook prima als ze al die pieten vastketenen aan hun witte meester, zodat het de slaaf-meester-verhouding duidelijk is. Who gives a fuck, het feestje is toch niet voor mij als volwassene.

Maar ik kan wel zeggen enorm te genieten van hoe de andere 'volwassenen' zich nu enorm druk lopen te maken om besluiten als die van RTL. Heerlijk toch.
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:39:17 #22
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_166168100
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:27 schreef WhateverWhatever het volgende:
Ik snap soweiso niet waarom hier zoveel aandacht aan wordt gegeven voor de kleine groep Zeur Pieten, media sensatie
Het zijn wel altijd de tokkies die hier een punt van maken. Met argumenten als: Nederlandse traditie en wie het niet zint gaat maar weer terug naar hun eigen land.
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_166168123
quote:
5s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:37 schreef Copycat het volgende:
Want die kindertjes kennen de acteurs van RTL?
Nee, maar twee roetvegen is niets mysterieus aan. Niets spannends.
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:40:58 #24
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_166168142
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:39 schreef Kaas- het volgende:
Ik vind het prima als ze Sinterklaas afschaffen. Ik vind het ook prima als ze al die pieten vastketenen aan hun witte meester, zodat het de slaaf-meester-verhouding duidelijk is. Who gives a fuck, het feestje is toch niet voor mij als volwassene.

Maar ik kan wel zeggen enorm te genieten van hoe de andere 'volwassenen' zich nu enorm druk lopen te maken om besluiten als die van RTL. Heerlijk toch.
Komt meneertje weer met zijn homofantasieën.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:41:11 #25
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_166168148
/Reya
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_166168156
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:22 schreef Montagui het volgende:
Jammer, hiermee gaat toch een deel van de magie (het onbekende, het duistere, het zwarte, het geheimzinnige, de niet te herkennen ome Jan) verloren.
Ze kunnen de roet wat dikker aanzetten. Meer zoiets misschien:

Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:41:42 #27
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166168161
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:40 schreef Hexxenbiest het volgende:

Nee, maar twee roetvegen is niets mysterieus aan. Niets spannends.
Voor jou als volwassene wellicht niet, een kind stelt lagere eisen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166168172
quote:
10s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:41 schreef Gutmensch het volgende:
/Reya
pi_166168284
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:40 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee, maar twee roetvegen is niets mysterieus aan. Niets spannends.
Voor wie niet?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_166168299
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:30 schreef Elzies het volgende:

[..]

Hier zou je ook racistische kenmerken aan kunnen toevoegen. Alsof de huid van een donker gekleurd mens afwasbaar zou kunnen zijn. Dat er feitelijk geen donker gekleurde mensen bestaan maar dat onder iedere donkere huid een blanke schuilt.

Of denk ik nu teveel Quincy? :?
Je hanteert een drogredenering. Niet de schuld van Quinsy.
Je denkt teveel als jezelf.
pi_166168331
quote:
7s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:35 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Totdat die blackfaces gearresteerd worden en veroordeeld wegens discriminatie. Dan is het heel snel afgelopen.
Zwarte Piet is geen blackface en niemand die Zwarte Piet speelt zal daarom gearresteerd worden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166168339
quote:
7s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:41 schreef Copycat het volgende:

[..]

Voor jou als volwassene wellicht niet, een kind stelt lagere eisen.
Ik vind dat hele feest niks aan, hoor. Maar er moet toch een middenweg zijn. Waarom ben jij tegen kleurig?

quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:46 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Voor wie niet?
Kindjes. Daar gaat het toch om?

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2016 11:49:49 ]
pi_166168361
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:35 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Volgens mij moet het erom gaan dat de Piet niet herkenbaar is voor de kinderen. Dan is het niet spannend meer. Maar je helemaal rood of geel schminken zou eigenlijk ook goed moeten zijn. Waarom wil men geen compromis sluiten?
Mij boeit een rode of gele piet ook niet. Maar de vraag om een zwarte piet is nu eenmaal groter als er een piet of sint wordt ingehuurd. Waar ik op tegen ben is een totaal verbod op de zwarte piet omdat hiervoor onheuglijke argumenten worden gebruikt.

Zonder deze eindeloos herhalende discussie waren de aanpassingen al veel sneller verlopen. Nu houden beide partijen stijf hun poten in het zand.
  Moderator maandag 24 oktober 2016 @ 11:51:02 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166168398
ja als je gewoon met een groot statement mensen zelf de keuze geeft welke kleur hun piet is dan is deze hele onzindiscussie afgelopen

valt best een verhaaltje voor te bedenken

die twee paardenkoppen die stroopwafelpiet in elkaar slaan omdat hij niet zwart is kun je gewoon arresteren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166168402
quote:
Hele verklaring RTL:

RTL kiest voor de Schoorsteen Piet. Deze Piet is vanaf nu de enige Piet die in de RTL programma’s te zien is. Dit besluit is genomen door de directie van RTL na de vele gesprekken die zijn gevoerd met zowel voor- als tegenstanders van Zwarte Piet. Onder andere in de bijeenkomsten gefaciliteerd door Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken. In de laatste bijeenkomst is door voor- en tegenstanders een verklaring opgetekend waarin afstand wordt gedaan van elke vorm van bedreiging, geweld, polarisatie en agressie rond het Sinterklaasfeest en is het voornemen uitgesproken om het Sinterklaasfeest een feest te laten zijn voor alle kinderen in Nederland. Met de keuze voor de Schoorsteen Piet geeft RTL inhoud aan deze verklaring en volgt het bedrijf het voorbeeld van de Stichting Sinterklaas in Amsterdam, die in 2014 de Schoorsteen Piet introduceerde.

Schoorsteen Piet, die wij vanaf nu gewoon Piet noemen, heeft zwarte vegen op zijn gezicht, omdat hij door de schoorsteen komt. De meesten van ons zijn opgegroeid met het idee dat Piet door de schoorsteen komt. Aan dat verhaal houden wij vast, wij passen alleen zijn uiterlijk aan. Ooit hebben we afscheid genomen van de roe en we stoppen ook geen kinderen meer in de zak naar Spanje, omdat het niet meer paste in ons tijdsbeeld. In onze visie past Zwarte Piet ook niet meer in het huidige tijdsbeeld en daarom kiezen we voor Schoorsteen Piet.

Het Sinterklaasfeest is een prachtig familiefeest voor veel kinderen en gezinnen in Nederland. Een feest dat staat voor gezelligheid en saamhorigheid. De laatste jaren is door de discussie over Zwarte Piet vooral verdeeldheid en onduidelijkheid ontstaan. Voor een deel van Nederland is het beeld van Zwarte Piet discriminerend, terwijl anderen vinden dat Zwarte Piet een onlosmakelijk deel van de traditie is. RTL heeft begrip voor beide standpunten, maar vindt ook dat het in deze discussie niet zou moeten gaan over gelijk, maar over begrip hebben voor elkaar. Wij hopen dat de nieuwe Piet de harten herovert en dat het vieren van een gezellige Sinterklaasavond met het gezin, familie, vrienden, buurten en verenigingen weer centraal staat.
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)pieten-met-roetvegen

Die gezelligheid is betrekkelijk. Veel pakjesavonden waren helemaal niet zo gezellig
Mensen vieren Sint toch vooral voor de kinderen? Kinderen blij met snoep en kadootjes, hun ouders en grootouders ook blij.
pi_166168414
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:27 schreef corehype het volgende:
Toen ik 6 was en voor het eerst een zwarte piet zag ben ik een discussie met mijn klasgenoten en de docent aangegaan. TOEN was ik tegen racisme en nu ook.
Sow, jij was een heel knappe intelligente jongen op die leeftijd.
Toen ik 6 was was ik gewoon een kind.
U MAD?
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:51:52 #37
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_166168418
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:48 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zwarte Piet is geen blackface en niemand die Zwarte Piet speelt zal daarom gearresteerd worden.
Daar denken ze in de VS en zelfs het VK heel anders over.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  Moderator maandag 24 oktober 2016 @ 11:52:25 #38
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166168431
quote:
7s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:51 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Daar denken ze in de VS en zelfs het VK heel anders over.
dan moeten ze het vooral niet vieren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166168438
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
Kindjes. Daar gaat het toch om?
Precies.... En die vinden het hele gedoe nog steeds hartstikke spannend, roetstrepen, paarse pieten, whatever. Daarvoor hoeft het echt geen compleet zwarte geschminkt iemand te zijn.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_166168442
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet geloofwaardig voor wie precies?
Welk antwoord wil je horen; voor de ouders ?
Of denk jij dat een kind van 6 het verschil niet ziet tussen de normale Ome Jan en Ome Jan met twee vegen op z'n gezicht ?
U MAD?
  FOK!fotograaf maandag 24 oktober 2016 @ 11:52:56 #41
842 Zorro
Z
pi_166168444
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:35 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Volgens mij moet het erom gaan dat de Piet niet herkenbaar is voor de kinderen. Dan is het niet spannend meer. Maar je helemaal rood of geel schminken zou eigenlijk ook goed moeten zijn. Waarom wil men geen compromis sluiten?
Ja en dan de Indianen en Chinezen achter je aan krijgen zeker :{w
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_166168456
quote:
3s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:52 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Welk antwoord wil je horen; voor de ouders ?
Of denk jij dat een kind van 6 het verschil niet ziet tussen de normale Ome Jan en Ome Jan met twee vegen op z'n gezicht ?
Wat ik wil horen is wat jij daarmee bedoelt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166168462
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:49 schreef Elzies het volgende:

[..]

Mij boeit een rode of gele piet ook niet. Maar de vraag om een zwarte piet is nu eenmaal groter als er een piet of sint wordt ingehuurd. Waar ik op tegen ben is een totaal verbod op de zwarte piet omdat hiervoor onheuglijke argumenten worden gebruikt.

Zonder deze eindeloos herhalende discussie waren de aanpassingen al veel sneller verlopen. Nu houden beide partijen stijf hun poten in het zand.
Eens.
Zwart moet ook kunnen eigenlijk, maar dan zonder neger kenmerken als kroeshaar, dikke rode lippen en oorbellen.
Nu wordt het steeds kinderachtiger en gaat het alleen om winnen.
pi_166168512
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:53 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Eens.
Zwart moet ook kunnen eigenlijk, maar dan zonder neger kenmerken als kroeshaar, dikke rode lippen en oorbellen.
Nu wordt het steeds kinderachtiger en gaat het alleen om winnen.
Het niveau van kinderachtigheid is vrij constant hoog hoor.
wooblabalurg
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:55:46 #45
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator maandag 24 oktober 2016 @ 11:56:10 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166168520
I don't get it
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166168539
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:22 schreef Montagui het volgende:
Jammer, hiermee gaat toch een deel van de magie (het onbekende, het duistere, het zwarte, het geheimzinnige, de niet te herkennen ome Jan) verloren.
Op RTL wellicht. Op andere zenders en in het gros van de Nederlandse huishoudens blijft die magie natuurlijk wel gewoon bestaan.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_166168559
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:52 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Precies.... En die vinden het hele gedoe nog steeds hartstikke spannend, roetstrepen, paarse pieten, whatever. Daarvoor hoeft het echt geen compleet zwarte geschminkt iemand te zijn.
Doet me opeens denken: is er al onderzoek gedaan wat de kinderen van gekleurde pieten vinden? Want we nemen steeds vanzelf aan dat het ze niets kan schelen..


quote:
6s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:52 schreef Zorro het volgende:

[..]

Ja en dan de Indianen en Chinezen achter je aan krijgen zeker :{w
Daar had ik niet aan gedacht _O-
pi_166168560
quote:
7s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:51 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Daar denken ze in de VS en zelfs het VK heel anders over.
Fijn, maar NL is geen Amerika. En het is al vaker aangegeven dat de NL geen blackface traditie heeft zoals in Amerika. Het is absurd om dat 1 op 1 te projecteren op Zwarte Piet.

Dus laat ze daar lekker denken wat ze willen denken zonder, en zolang ze zich niet in de traditie willen verdiepen hoeven we aan hen dan ook geen boodschap te hebben.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166168611
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 11:39 schreef corehype het volgende:

[..]

Het zijn wel altijd de tokkies die hier een punt van maken. Met argumenten als: Nederlandse traditie en wie het niet zint gaat maar weer terug naar hun eigen land.
Waarom nou gelijk weer het woord Tokkie gebruiken, dat is ook gewoon discriminatie, ja klopt is toch ook een Nederlandse traditie, 16% is het hier niet mee eens tegenover 84% tokkies zoals jouw vocabulair? Moeten wij dan ook maar andere buitenlandse tradities gaan verbieden dan?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')