Wil je nu wél of niet de loonstroken apart onder elkaar hebben. Dat kan wel, dan moet je copy paste values doen (dus een formules). En dan doe je telkens 100 regels verder naar onder (in een macro zetten). Of je print ze in pdf. Dat is juridisch juister, omdat je de bedragen niet meer kunt wijzigen achteraf. Je maakt een pdf, en die mail je naar de werknemer. Of je print 'm en hij gaat over de post.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:19 schreef wou het volgende:
[..]
Hartelijk bedankt voor de heldere uitleg. Met deze formule kan ik dus vanuit een vast referentiepunt naar een cel verwijzen. Dat lijkt me sowieso een praktische methode, nu gebruik ik met name verticaal zoeken naar het werknemersnummer om er dan het juiste gegeven bij te zoeken. Dit gaat denk ik sneller.
Ik zie hier denk ik echter nog wat over het hoofd, want hoe kan ik kan ik hiermee zorgen dat ik niet de 30 loonstroken onder elkaar hoef te zetten, met elk hun eigen verwijzingen? In feite is dat het probleem wat ik heb, dat ik in 1 tabblad onder elkaar al die loonstroken heb en dan vind ik bovenin een index (m.b.v. hyperlinken) het prettigst, maar dan wel eentje waar de link automatisch een naam krijgt, zodat als ik iets wijzigt, de naam van de link ook mee wijzigt.
Sorry als ik teveel vraag, ik wil graag leren en ben blij met het leren beheersen van nieuwe formules, maar soms moet even het kwartje vallen over hoe zo'n formule echt praktisch gebruikt kan worden. Dat is wat anders dan theoretisch begrijpen hoe die werkt.
Voor mij maakt het op zich niet uit of ze onder elkaar staan of niet, het gaat er om wat het beste werkt. Als ik bestanden met macro's maak, in een organisatie waar een als formule al het summum van kundigheid in excel is, dan weet ik niet hoe lang het bestand meegaat. Dat kan dan vrij snel niet meer werken. Daarom ben ik daar een beetje voorzichtig mee.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Wil je nu wél of niet de loonstroken apart onder elkaar hebben. Dat kan wel, dan moet je copy paste values doen (dus een formules). En dan doe je telkens 100 regels verder naar onder (in een macro zetten). Of je print ze in pdf. Dat is juridisch juister, omdat je de bedragen niet meer kunt wijzigen achteraf. Je maakt een pdf, en die mail je naar de werknemer. Of je print 'm en hij gaat over de post.
Het handigst is volgens mij:quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:38 schreef wou het volgende:
[..]
Voor mij maakt het op zich niet uit of ze onder elkaar staan of niet, het gaat er om wat het beste werkt. Als ik bestanden met macro's maak, in een organisatie waar een als formule al het summum van kundigheid in excel is, dan weet ik niet hoe lang het bestand meegaat. Dat kan dan vrij snel niet meer werken. Daarom ben ik daar een beetje voorzichtig mee.
Ik wil ze gemakkelijk allemaal kunnen afdrukken. Een pdf is handig om het zelf op te slaan, maar mailen gaat niet. Ik schat in dat 90% van de lokale werknemers thuis sowieso geen internet heeft, en ongeveer de helft heeft ook geen bedrijfsmail (bijv. schoonmakers, bewakers etc.).
Alle loonstroken onder elkaar, zoals je noemt is dus waarschijnlijk het handigst. Daar ben ik nu dus ook mee bezig. Maar als ik dan naar een specifieke loonstrook wil, dan moet ik zoeken. Daarom wil ik een index bovenin. En daar gaat eigenlijk de hele vraag over.
Duidelijk. Erg bedankt voor de hulp.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 09:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Het handigst is volgens mij:
Stel je hebt de printinstellingen op sheet2 helemaal goed voor een loonstrook.
Stel je wil de loonstroken van rij 2 t/m rij 100 uitgeprint hebben.
Macro:
Sub uitprint()
'
' uitprint Macro
'
'
For i = 2 To 100
Cells(1, 16) = i
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True, _
IgnorePrintAreas:=False
Next i
End Sub
cells(1,16)= namelijk cel P1
Je wil immers de loonstroken toch als hardcopy opsturen, gezien de geringe affiniteit met computers van je personeel.
Daarna kun je copieen maken of van elke loonstrook een pdf maken.
Aangezien het personeel toch prijs stelt op hard copy's als loonstroken, kun je volstaan met "old school" en map te maken met van die tussenbladen (per werknemer), en dan per maand een copie van de loonstrook.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 12:55 schreef wou het volgende:
[..]
Duidelijk. Erg bedankt voor de hulp.
Yup, AANTAL.ALS gebruiken.quote:Op donderdag 1 september 2016 09:55 schreef mrPanerai het volgende:
ik heb een kolom waar zo'n 1000 namen in staan, is er een formule hoe ik het aantal de identieke namen kan verkrijgen.
DUS
JAN
JAN
PIET
PIET
JAN
JAN 3
PIET 2
of COUNTIF als je de engelse excel versie gebruikt..quote:Op donderdag 1 september 2016 09:56 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Yup, AANTAL.ALS gebruiken.
https://support.office.co(...)71-abb4-1f464816df34
Probleem dat ik niet alle namen ken die zich in de kolom bevinden.quote:Op donderdag 1 september 2016 09:57 schreef mschol het volgende:
[..]
of COUNTIF als je de engelse excel versie gebruikt..
waarom ze dit hebben gedaan is echt een raadsel, had alles lekker engels gelaten
Zet in de cel naast iedere naam de volgende formule (eerste naam in dit voorbeeld in A1)quote:Op donderdag 1 september 2016 10:00 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Probleem dat ik niet alle namen ken die zich in de kolom bevinden.
Er staan wellicht 800 unieke namen in en zo'n 60 die meer dan 1 keer voorkomen
ik wil zien hoe veel van die 60 meerdere keren voorkomen
Ik wou dit met een draaitabel genereren maar ik vind 'm niet
Erg fijn dat je me wil helpen. maar mss heb ik het niet duidelijk uitgelegd.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zet in de cel naast iedere naam de volgende formule (eerste naam in dit voorbeeld in A1)
=AANTAL.ALS(A$1:A1;A1)
Kopieer dat door tot het einde van de lijst, en in de cel daaronder (zeg dat de lijst nu B1:B999 is)
=AANTAL.ALS(B1:B999;2)
Het getal dat daaruit komt is het aantal namen in de lijst dat vaker voorkomt.
Zoals je eerder aangaf, in draaitabel namen in Rows slepen, volgnummer in Values, en dan type van Sum naar Count wijzigen.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:51 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Erg fijn dat je me wil helpen. maar mss heb ik het niet duidelijk uitgelegd.
Kolom 1 is een bepaald volgnummer waarop een deelnemer zich heeft geregistreerd
Kolom 2 is de naam en voornaam van die deelnemer. zo heb ik 894 rijen
Nu wil ik er graag uithalen welke deelnemers zich op verschillende volgnummers hebben geregistreerd.
Is dit duidelijker?
Wellicht mosterd na de maaltijd....quote:Op donderdag 1 september 2016 14:19 schreef mrPanerai het volgende:
Helemaal Top, hartelijk bedankt
[ afbeelding ]
Nee want ik wil eigenlijk weten wie zich dubbel op welk nummer geregistreerd had, zodat ik die deelnemers er kon op wijzen dat dat niet de bedoeling was.quote:Op zaterdag 3 september 2016 16:05 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Wellicht mosterd na de maaltijd....
Maar je kunt ook het volgende doen:
Stel je hebt in kolom A staan:
piet
piet
piet
jan
jan
kees
kees
wim
wim
Copieer kolom A naar kolom C.
Selecteer kolom C.
Bovenaan de taakbalk staat "Data" (Engelse versie)
En doe "remove dublicates"
Ik heb de Engelse versie. Dus iets met "verwijder dubbelen"
Select all
OK
Dan krijg je in C:
piet
jan
kees
wim
En dan kun je in kolom D: Countif doen.
Het isquote:Op woensdag 28 september 2016 16:44 schreef Barbados het volgende:
Hulp gevraagd....
Ik probeer een enquete te maken in Excel 2010. Ik heb een voorbeeld gevonden met stap voor stap uitleg aangezien ik een leek ben:
http://office-oplossingen(...)ge-enquete-in-excel/
Er lijkt alleen een fout te zitten in de code:
ELself ActiveCell.Column > 1 And ActiveCell.Column< = 6 Then
ik krijg daarbij de melding; Compileerfout: Syntaxifout
Weet iemand wat ik hier moet aanpassen om de enquete werkend te krijgen?
Alvast bedankt!
1 | ElseIf |
https://www.techwalla.com(...)d-in-microsoft-excelquote:Op zaterdag 15 oktober 2016 19:15 schreef Janneke141 het volgende:
Kun je in Excel het geluid bij foutmelding-dialoogvensters uitschakelen? (Excel 2016, NL)
Wie helpt Krea?quote:Op dinsdag 1 november 2016 15:54 schreef Kreator het volgende:
[..]
Wat ik écht wil doen:
Ik heb een Excel met 26 sheets.
Op sheet 1 staat een overzicht.
Ik wil op tig van die regels in het overzicht een hyperlink zetten naar een bepaald veld op 1 van die 26 sheets. Máár, als ik een link maak op Sheet1 naar Sheet24 Cel A612 en morgen ga ik in sheet 24 ineens een heleboel nieuwe regels toevoegen, dan verwijst de link uit Sheet 1 naar een verkeerde cel, want die verwijst dan nog steeds naar Sheet24 Cel A612, terwijl de waarde waar ik naar wil linken misschien wel op Sheet24 cel A632 staat.
Ik weet niet of het nog duidelijk is.
1 | =IF(MID(A1,4,2)="00","Begane grond", CHOOSE(MID(A1,4,2), "Eerste","Tweede","Derde","Vierde","Vijfde","Zesde","Zevende","Achtste","Negende","Tiende","Elfde","Twaalfde","Dertiende")&" verdieping") |
quote:Op dinsdag 22 november 2016 10:35 schreef G-Mart het volgende:
Hi,
Ik heb een Excel vraag. Samen met een groep vrienden willen we graag stemmen op welke clubs we graag willen bezoeken. In een cel (bijv. E1 in dit voorbeeld) voert iemand de naam van de club in. Vervolgens kan iedereen in dropdown menus kiezen of ze dit een goed idee vinden. Ze kunnen op het moment kiezen tussen 'ja' en 'nee'. In cel D2 gebruik ik deze formule op het moment:
=if(COUNTIF(E2:J2,"JA")=6,"WE GAAN","WE GAAN NIET")
Dus als iedereen tussen cel E2 en J2 ja zegt (6 man in totaal) dan zegt cel D2 'WE GAAN'.
Dit werkt allemaal prima, maar nu wil ik graag de formule uitbreiden:
1) In plaats van 'ja' en 'nee' wil ik ook graag dat mensen kunnen kiezen voor 'maakt me niet uit'. En dat wordt dan standaard ook als 'ja' gezien.
2) Als iemand voor 'nee' kiest, wil ik graag dat cel D2 rood wordt van kleur.
Ik heb nu een paar dagen zitten spelen met verschillende formules, en me suf gezocht op het internet, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Iemand die me hier mee zou kunnen helpen?
Alvast bedankt
quote:Op dinsdag 22 november 2016 10:53 schreef bambino het volgende:
Gewoon je formule omdraaien
Countif "e2-j2" = Nee, We gaan niet, anders we gaan wel
Zo dus
=if(COUNTIF(E2:J2,"NEE")=6,"WE GAAN NIET","WE GAAN")
Zet op A2 in blad 1:quote:Op woensdag 2 november 2016 11:05 schreef Niveath het volgende:
Ik ben bezig met een inventarisatie van vastgoedplattegronden.
Deze worden vanuit AutoCad naar Excel geëxporteerd.
Een ruimte heeft altijd een nummer, bijvoorbeeld "00.00.01".
Dit is ruimte 01 op verdieping 00 (Begane Grond), de eerste twee getallen zijn bij ons in de praktijk altijd 00 en dus nu nvt.
Hoe maak ik een formule die a.d.h.v. het ruimtenummer de verdieping weergeeft?
Dus wanneer er 00.00.01 staat in cel A1, komt in cel A2 "Begane Grond", of 00.01.01, komt er "Eerste verdieping" etc.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 | Sub Copy_To_Worksheets_2() 'Note: This macro use the function LastRow and SheetExists Dim My_Range As Range Dim FieldNum As Long Dim CalcMode As Long Dim ViewMode As Long Dim ws2 As Worksheet Dim Lrow As Long Dim cell As Range Dim CCount As Long Dim WSNew As Worksheet Dim ErrNum As Long Dim DestRange As Range Dim Lr As Long 'Set filter range on ActiveSheet: A1 is the top left cell of your filter range 'and the header of the first column, D is the last column in the filter range. 'You can also add the sheet name to the code like this : 'Worksheets("Sheet1").Range("A1:AO" & LastRow(Worksheets("Sheet1"))) 'No need that the sheet is active then when you run the macro when you use this. Set My_Range = Range("A1:AO" & LastRow(ActiveSheet)) My_Range.Parent.Select If ActiveWorkbook.ProtectStructure = True Or _ My_Range.Parent.ProtectContents = True Then MsgBox "Sorry, not working when the workbook or worksheet is protected", _ vbOKOnly, "Copy to new worksheet" Exit Sub End If 'This example filters on the first column in the range(change the field if needed) 'In this case the range starts in A so Field:=1 is column A, 2 = column B, ...... FieldNum = 1 'Turn off AutoFilter My_Range.Parent.AutoFilterMode = False 'Change ScreenUpdating, Calculation, EnableEvents, .... With Application CalcMode = .Calculation .Calculation = xlCalculationManual .ScreenUpdating = False .EnableEvents = False End With ViewMode = ActiveWindow.View ActiveWindow.View = xlNormalView ActiveSheet.DisplayPageBreaks = False 'Add a worksheet to copy the a unique list and add the CriteriaRange Set ws2 = Worksheets.Add With ws2 'first we copy the Unique data from the filter field to ws2 My_Range.Columns(FieldNum).AdvancedFilter _ Action:=xlFilterCopy, _ CopyToRange:=.Range("A1"), Unique:=True 'loop through the unique list in ws2 and filter/copy to a new sheet Lrow = .Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row For Each cell In .Range("A2:A" & Lrow) My_Range.Parent.Select 'Filter the range My_Range.AutoFilter Field:=FieldNum, Criteria1:="=" & _ Replace(Replace(Replace(cell.Value, "~", "~~"), "*", "~*"), "?", "~?") 'Check if there are no more then 8192 areas(limit of areas) CCount = 0 On Error Resume Next CCount = My_Range.Columns(1).SpecialCells(xlCellTypeVisible) _ .Areas(1).Cells.Count On Error GoTo 0 If CCount = 0 Then MsgBox "There are more than 8192 areas for the value: " & cell.Value _ & vbNewLine & "It is not possible to copy the visible data." _ & vbNewLine & "Tip: Sort your data before you use this macro.", _ vbOKOnly, "Split in worksheets" Else 'Add a new worksheet or set a reference to a existing sheet If SheetExists(cell.Text) = False Then Set WSNew = Worksheets.Add(After:=Sheets(Sheets.Count)) On Error Resume Next WSNew.Name = cell.Value If Err.Number > 0 Then ErrNum = ErrNum + 1 WSNew.Name = "Error_" & Format(ErrNum, "0000") Err.Clear End If On Error GoTo 0 Set DestRange = WSNew.Range("A1") Else Set WSNew = Sheets(cell.Text) Lr = LastRow(WSNew) Set DestRange = WSNew.Range("A" & Lr + 1) End If 'Copy the visible data to the worksheet My_Range.SpecialCells(xlCellTypeVisible).Copy With DestRange .Parent.Select ' Paste:=8 will copy the columnwidth in Excel 2000 and higher ' Remove this line if you use Excel 97 .PasteSpecial Paste:=8 .PasteSpecial xlPasteValues .PasteSpecial xlPasteFormats Application.CutCopyMode = False .Select End With End If ' Delete the header row if you copy to a existing worksheet If Lr > 1 Then WSNew.Range("A" & Lr + 1).EntireRow.Delete 'Show all data in the range My_Range.AutoFilter Field:=FieldNum Next cell 'Delete the ws2 sheet On Error Resume Next Application.DisplayAlerts = False .Delete Application.DisplayAlerts = True On Error GoTo 0 End With 'Turn off AutoFilter My_Range.Parent.AutoFilterMode = False If ErrNum > 0 Then MsgBox "Rename every WorkSheet name that start with ""Error_"" manually" _ & vbNewLine & "There are characters in the name that are not allowed" _ & vbNewLine & "in a sheet name or the worksheet already exist." End If 'Restore ScreenUpdating, Calculation, EnableEvents, .... My_Range.Parent.Select ActiveWindow.View = ViewMode With Application .ScreenUpdating = True .EnableEvents = True .Calculation = CalcMode End With End Sub Function LastRow(sh As Worksheet) On Error Resume Next LastRow = sh.Cells.Find(What:="*", _ After:=sh.Range("A1"), _ Lookat:=xlPart, _ LookIn:=xlValues, _ SearchOrder:=xlByRows, _ SearchDirection:=xlPrevious, _ MatchCase:=False).Row On Error GoTo 0 End Function Function SheetExists(SName As String, _ Optional ByVal WB As Workbook) As Boolean 'Chip Pearson On Error Resume Next If WB Is Nothing Then Set WB = ThisWorkbook SheetExists = CBool(Len(WB.Sheets(SName).Name)) End Function |
Eérste vraag, waarom moet de data uberhaupt naar afzonderlijke sheets worden gekopieerd alvorens ze te kunnen analyseren?quote:Op donderdag 24 november 2016 16:32 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik ben bezig met een data-analyse en heb 1 grote inputfile met data die ik op basis van een criteria in meerdere tabbladen wil laten pakken. Dat is mij inmiddels al gelukt via een macro. Het enige nadeel is dat de nieuw aangemaakte tabbladen even groot zijn als het tabblad waar ze vandaan komen en daardooor bevatten deze tabbladen onnodig veel witte rijeen aan de onderkant. Hierdoor worden een aantal van mijn berekeningen onnodig traag en daarom wil ik van deze witte rijen af en het liefst door te voorkomen dat deze worden aangemaakt. Daarvoor moet ik de onderstaande macro aanpassen maar ik heb echt geen flauw idee hoe.
[ code verwijderd ]
Ik maak gebruik van excel 2010(English) maar heb ook toegang tot excel 2016(Nederlands).
Edit: Misschien overbodig maar ik noem toch even dat het om een bestand met 170K rijen gaat
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Sub Macro1() For Each ws In ThisWorkbook.Sheets ' do something on each worksheet Debug.Print ws.Name ws.Activate ActiveSheet.Range("$A$1:$c$100").RemoveDuplicates Columns:=Array(1, 2), Header:=xlNo Next End Sub |
Als je dit direct in Voorwaardelijke Opmaak met formules op wil gaan lossen wordt het onnodig complex. Voorwaardelijke opmaak is al beperkt genoeg van zichzelf,quote:Op vrijdag 25 november 2016 16:15 schreef Zocalo het volgende:
...
Ik wil een voorwaardelijke opmaak hebben dat de cellen in kolom E een kleur krijgen als deze allen in een regel van kolom F t/m Z voorkomen. Dit hoeft niet in identieke volgorde te zijn, als maar ik wil snel kunnen zien of de cellen in kolom E al als een bestaande regel voorkomen.
...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan in voorwaardelijke opmaak:let op de dollar tekens
1 =VergelijkKolomMetRij($A$1:$A$5;$C1:$H1)
of in één cell als(Ik zet meestal het resultaat van dit soort vergelijken in één van de eerste kolommen, B1 en verder in dit geval, dan kan je er ook makkelijk op sorteren, filteren, of tellen. Ook de Voorwaardelijke Opmaak kan je dan op basis van B1 meenemen ["=$B1=TRUE"])
1 =VergelijkKolomMetRij($A$1:$A$5;C1:H1)
Noot: een nadeel van voorwaardelijke opmaak is dat ie zelf extra nieuwe opmaak regels aanmaakt als je gaat sorteren, of regels invoegt. Vaak merk je dit in eerste instantie niet, maar als je sheet langzamer wordt dan is het zaak om dubbele voorwaardelijke opmaak regels op te schonen
[ Bericht 3% gewijzigd door The_vice op 27-11-2016 14:30:33 ]Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
Bedankt voor de tip. Strikt gezien zal het wel allemaal op één tabblad kunnen maar ik denk dat voor het overzicht makkelijker is om de data op te delen in verschillende tabbladen.quote:Op donderdag 24 november 2016 17:55 schreef The_vice het volgende:
[..]
Eérste vraag, waarom moet de data uberhaupt naar afzonderlijke sheets worden gekopieerd alvorens ze te kunnen analyseren?
Als het je om de witte rijen te doen is, en de rest uniek is zou je met de functie remove duplicates de witregels kunnen verwijderen.
Bijv met:
[ code verwijderd ]
Vooral dat ja. "ik wil iets, hoe gaan we dat fixen" was mijn leerschoolquote:Op woensdag 30 november 2016 21:38 schreef sylvesterrr het volgende:
Excel is zó uitgebreid en multifunctioneel dat je wel iets specifieker moet zijn in je leerdoelen. Ik denk dat velen het gewoon hebben geleerd door veel te spelen/prutsen. Oh, spijker iig je Google-skills bij.
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om de exacte getallen uit de grafiek te krijgen met "vloeiende lijn".quote:Op dinsdag 6 december 2016 20:32 schreef Frenzei het volgende:
Hoi,
Ik heb een reeks getallen/data:
[ afbeelding ]
Deze getallen zijn niet gebaseerd op berekeningen of iets dergelijks. Nu wil ik de lege vakken invullen, gebaseerd op de grafiek. Is dit mogelijk met excel?
Ik geloof dat de TREND, FORECAST en LOGEST functies de achterliggende berekening gebruiken, en omdat die niet bestaat, komen daar verkeerde getallen uit. Weet iemand een manier om exacte getallen te krijgen die op de grafiek zouden liggen? (met vloeiende kromme)
Ik gebruik MS Office Professional Plus 2010 (English)
Alvast bedankt!
Het zou zo kunnenquote:Op woensdag 7 december 2016 12:02 schreef IJsmuts het volgende:
Beste mensen,
Ik heb de volgende vraag: voor een analyse van openstaande posten heb ik een lijst waarin ik de waarde "Aantal dagen te laat" heb. Nu wil ik grag een kolom toevoegen die kijkt naar dit aantal en dan vervolgens aangeeft of de openstaande post in de categorie 0-30 dagen/30-60 dagen/60-90 dagen etc. valt. dit lukt mij niet, kunnen jullie mij helpen? Ik maak gebruik van NL Excel 2007
Thanks
top dat werkt! dank, hier kan ik goed mee verder!quote:Op woensdag 7 december 2016 12:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het zou zo kunnen
=ALS(B6<30;"categorie 1";ALS(B6<60;"categorie 2";ALS(B6<90;"categorie 3";"volgendetest")))
deze formule gebruiken om het aantal dagen om te zetten naar verschillende catergorieen.
In B6 staat in dit voorbeeld dan het aantal dagen.
Ik zou alleen het niet "categorie 1"noemen maar gewoon een 1 2 of 3 gebruiken
De formule is dan naar beneden te kopieren.
Is het een dynamische lijst die steeds aangevuld gaat worden of een eenmalig iets. Als het eenmalig is gewoon een nachtje door laten reken en dan een copy en paste met alleen gegevens maken.quote:Op donderdag 8 december 2016 14:59 schreef Mynheer007 het volgende:
Het is mij gelukt om excel dit voor een lijst te laten doen die zo'n 32k rijen lang was...maar vandaag probeer ik het weer maar doet hij er bij een korte lijst al heel lang over. Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit proces kan versnellen (door bijvoorbeeld formules te optimaliseren)?
Het is een eenmalig iets. Een nachtje doorrekenen zou prima kunnen maar hij doet er met 4 processors zo traag over dat ik vrees dat het me dan een paar maanden gaat kosten. Na een half uur is hij nog steeds op 0%quote:Op donderdag 8 december 2016 15:05 schreef Basp1 het volgende:
een dynamische lijst die steeds aangevuld gaat worden of een eenmalig iets. Als het eenmalig is gewoon een nachtje door laten reken en dan een copy en paste met alleen gegevens maken.
Misschien helpt het om eerst de sheets splitsen in wat kleinere stukken en daarop de formules loslaten?quote:Op donderdag 8 december 2016 15:19 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Het is een eenmalig iets. Een nachtje doorrekenen zou prima kunnen maar hij doet er met 4 processors zo traag over dat ik vrees dat het me dan een paar maanden gaat kosten. Na een half uur is hij nog steeds op 0%
Bedankt voor de reacties.quote:Op donderdag 8 december 2016 16:44 schreef Z het volgende:
Ik zou het niet in Excel doen. Ik weet niet of het in Acces sneller gaat. Ik zelf zou het in R doen, dat rekent veel sneller in dit soort gevallen. Zo heel veel data is het ook al weer niet, Excel gaat er gewoon niet handig mee om lijkt het.
Helemaal mee eens. Ik gebruik in R vooral script van anderen en dan werkt het heel goed. Maar om zelf iets in elkaar te zetten gaat gewoon veel tijd kosten.quote:Op donderdag 8 december 2016 17:10 schreef Z het volgende:
eercurve inderdaad! Wel een mooi programma hoor. En open source, dat maakt het vooral ook fantastisch.
100% beter via access.quote:Op donderdag 8 december 2016 14:59 schreef Mynheer007 het volgende:
Of zou ik dit misschien beter in access kunnen doen?
Excel kan dit ook wel. Maar het is niet normaal dan er na een half uur nog maar 0% is berekend.quote:Op donderdag 8 december 2016 16:44 schreef Z het volgende:
Ik zou het niet in Excel doen. Ik weet niet of het in Acces sneller gaat. Ik zelf zou het in R doen, dat rekent veel sneller in dit soort gevallen. Zo heel veel data is het ook al weer niet, Excel gaat er gewoon niet handig mee om lijkt het.
Dat geloof ik van harte maar Excel doet niet alles altijd even efficiënt heb ik gemerkt. Sommige programmatuur gaat anders/beter om met bepaalde 'berekeningen'.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Excel kan dit ook wel. Maar het is niet normaal dan er na een half uur nog maar 0% is berekend.
Ik snap de output ook niet helemaal. Maar dat moet natuurlijk vele malen sneller.
De meeste bedrijven werken met excel dus daar zit je dan aan vast, je kunt niet voor elke nerd een ander programma installeren dat daarna niemand meer gaat gebruiken.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:56 schreef Z het volgende:
[..]
Dat geloof ik van harte maar Excel doet niet alles altijd even efficiënt heb ik gemerkt. Sommige programmatuur gaat anders/beter om met bepaalde 'berekeningen'.
Je moet even Ctrl-Shift tegelijk indrukken. Dan wordt die plusmin (±) weer gewoon dubbele punt.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De meeste bedrijven werken met excel dus daar zit je dan aan vast, je kunt niet voor elke nerd een ander programma installeren dat daarna niemand meer gaat gebruiken.
Hier een site met wat tips om excel wat sneller te laten werken±
http://smallbusiness.chro(...)te-faster-32149.html
Vooral van te voren al een sortering uit laten voeren lijkt me in dit geval van belang.
Maar dan kloppen de digitale scheidingstekens voor mijn cad pakket hier niet meer.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Je moet even Ctrl-Shift tegelijk indrukken. Dan wordt die plusmin (±) weer gewoon dubbele punt.
OK. Ik dacht ik zeg 't maar.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dan kloppen de digitale scheidingstekens voor mijn cad pakket hier niet meer.
Bedankt voor het aanbod. Ik wil me er zeker in gaan verdiepen maar ik ben nu gelukkig al redelijk ver gekomen in excel. Ik zit nu echter met het volgende probleem. Via het samenvoegen van cellen heb ik kloppende formules gemaakt...echter berekent excel niet automatisch de uitkomst...quote:Op donderdag 8 december 2016 20:22 schreef The_vice het volgende:
[..]
100% beter via access.
Ben je er bekend mee of heb je een voorzetje nodig?
Druk eens op F9.quote:Op vrijdag 9 december 2016 13:09 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Bedankt voor het aanbod. Ik wil me er zeker in gaan verdiepen maar ik ben nu gelukkig al redelijk ver gekomen in excel. Ik zit nu echter met het volgende probleem. Via het samenvoegen van cellen heb ik kloppende formules gemaakt...echter berekent excel niet automatisch de uitkomst...
[ afbeelding ]
Als ik in de cel ga staan en op het vinkje druk dan berekent excel wel de uitkomst dus de formules zijn oke. Aangezien het om honderden cellen gaat hoop ik dat hier een eenvoudige knop voor is. Ik heb al geprobeerd door alles als waarden/formules te plakken etc. maar excel geeft dan niet direct de uitkomst.
Steeds een 2e lijst er naast maken waarbij de gekozen spelers al eruit zijn?quote:Op vrijdag 9 december 2016 13:43 schreef sanger het volgende:
Ik ben gisteren aan het pielen geweest met het random loten van een bereik. Bv. een x aantal spelers.
Ik heb dus een tabel met namen. Deze namen wil ik vervolgens in poules indelen.
Ik kwam op de aselect functie uit. Deze doet in principe wel random een naam invoegen uit het bereik, maar houdt geen rekening met doublures. Dus speler 1 is meerdere keren ingedeeld.
Iemand een idee om aselect toe te passen met uitsluiting van doublures?
quote:Op vrijdag 9 december 2016 13:43 schreef sanger het volgende:
Ik ben gisteren aan het pielen geweest met het random loten van een bereik. Bv. een x aantal spelers.
Ik heb dus een tabel met namen. Deze namen wil ik vervolgens in poules indelen.
Ik kwam op de aselect functie uit. Deze doet in principe wel random een naam invoegen uit het bereik, maar houdt geen rekening met doublures. Dus speler 1 is meerdere keren ingedeeld.
Iemand een idee om aselect toe te passen met uitsluiting van doublures?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Jantje 0,026983583 1 0,026983583 1 a1 Jantje Pietje 0,598986489 2 0,111842038 4 a4 Klaasje Keesje 0,666201525 3 0,598986489 2 a2 Pietje Klaasje 0,111842038 4 0,666201525 3 a3 Keesje FORMULES: Jantje =ASELECT() 1 =KLEINSTE($B$1:$B$4;C1) =VERT.ZOEKEN(D1;$B$1:$C$4;2;ONWAAR) =+"a"&E1 =INDIRECT(F1) Pietje =ASELECT() 2 =KLEINSTE($B$1:$B$4;C2) =VERT.ZOEKEN(D2;$B$1:$C$4;2;ONWAAR) =+"a"&E2 =INDIRECT(F2) Keesje =ASELECT() 3 =KLEINSTE($B$1:$B$4;C3) =VERT.ZOEKEN(D3;$B$1:$C$4;2;ONWAAR) =+"a"&E3 =INDIRECT(F3) Klaasje =ASELECT() 4 =KLEINSTE($B$1:$B$4;C4) =VERT.ZOEKEN(D4;$B$1:$C$4;2;ONWAAR) =+"a"&E4 =INDIRECT(F4) |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Jantje 0,235116893 1 0,235116893 1 a1 Jantje Pietje 0,858844317 2 0,359766668 3 a3 Keesje Keesje 0,359766668 3 0,460599871 4 a4 Klaasje Klaasje 0,460599871 4 0,858844317 2 a2 Pietje FORMULES: Jantje =ASELECT() 1 =KLEINSTE($B$1:$B$4;C1) =VERT.ZOEKEN(D1;$B$1:$C$4;2;ONWAAR) =+"a"&E1 =INDIRECT(F1) Pietje =ASELECT() 2 =KLEINSTE($B$1:$B$4;C2) =VERT.ZOEKEN(D2;$B$1:$C$4;2;ONWAAR) =+"a"&E2 =INDIRECT(F2) Keesje =ASELECT() 3 =KLEINSTE($B$1:$B$4;C3) =VERT.ZOEKEN(D3;$B$1:$C$4;2;ONWAAR) =+"a"&E3 =INDIRECT(F3) Klaasje =ASELECT() 4 =KLEINSTE($B$1:$B$4;C4) =VERT.ZOEKEN(D4;$B$1:$C$4;2;ONWAAR) =+"a"&E4 =INDIRECT(F4) |
Bedankt! Ik ben nog even verder gaan lezen, en ik zit nu te twijfelen tussen cubic spline en polynomial interpolation. Ik heb hier verder totaal geen verstand van. Welke methode zouden jullie mij aanraden voor de dataset die ik heb?quote:Op dinsdag 6 december 2016 23:01 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om de exacte getallen uit de grafiek te krijgen met "vloeiende lijn".
Het dichtsbijzijnde wat je kan doen is zelf deze punten interpoleren met een cubic spline (en hopen dat het er een beetje in de buurt zit; er zijn nogal wat verschillende in omloop).
Volgens deze link is het zelfs nog heftiger, met (hoop ik) nuttige info verder: https://blog.splitwise.co(...)-line-interpolation/
De intervallen zijn veel te gering om ze vloeiend te maken. Of je moet met cijfers achter de komma werken. Je kunt ook de formule voor kleinste kwadraten opzoeken.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:54 schreef Frenzei het volgende:
[..]
Bedankt! Ik ben nog even verder gaan lezen, en ik zit nu te twijfelen tussen cubic spline en polynomial interpolation. Ik heb hier verder totaal geen verstand van. Welke methode zouden jullie mij aanraden voor de dataset die ik heb?
Bedankt!
quote:1 100
2 95
3 92,5
4 90
5 88,33333333
6 86,66666667
7 85
8 83,75
9 82,5
10 81,25
11 80
12 79
13 78
14 77
15 76
16 75
17 74,16666667
18 73,33333333
19 72,5
20 71,66666667
21 70,83333333
22 70
23 68,33333333
24 66,66666667
25 65
Met linest en cubic kom je al een heel eind (zie http://www.excelfunctions.net/Excel-Linest-Function.html - x1, x2 en x3 zijn dan x, x^2 en x^3, die kolommen maak je zelf aan)quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:54 schreef Frenzei het volgende:
[..]
Bedankt! Ik ben nog even verder gaan lezen, en ik zit nu te twijfelen tussen cubic spline en polynomial interpolation. Ik heb hier verder totaal geen verstand van. Welke methode zouden jullie mij aanraden voor de dataset die ik heb?
Bedankt!
Bedankt! Dit ga ik zeker gebruiken. Ik zag eerder al een vrij groot verschil tussen polynomial 2e orde en 3e orde. 3e orde lijkt nauwkeuriger, en je zegt zelf ook dat hogere dimensie betere resultaten geeft. Wat is dan "overfitting" en het gevaar hierin?quote:Op vrijdag 9 december 2016 15:52 schreef ralfie het volgende:
[..]
Met linest en cubic kom je al een heel eind (zie http://www.excelfunctions.net/Excel-Linest-Function.html - x1, x2 en x3 zijn dan x, x^2 en x^3, die kolommen maak je zelf aan)
x y estimated
1 100 99
2 95 96
4 90 91
7 85 85
11 80 80
16 75 76
22 70 70
25 65 65
formule hier is: 102.661+(-0.0043*x^3)+(0.197372*x^2)+(-3.75493*x)
Hogere dimensie krijg je waarschijnlijk betere resultaten, maar dat neigt dat erg naar overfiting.
Sowieso zijn dit soort voorspellingen alleen zinnig als je een schatting kunt maken van hoe de relatie tussen x en y bestaat (linear, kwadratisch, etc).
https://en.wikipedia.org/wiki/Overfittingquote:Op vrijdag 9 december 2016 16:54 schreef Frenzei het volgende:
[..]
Bedankt! Dit ga ik zeker gebruiken. Ik zag eerder al een vrij groot verschil tussen polynomial 2e orde en 3e orde. 3e orde lijkt nauwkeuriger, en je zegt zelf ook dat hogere dimensie betere resultaten geeft. Wat is dan "overfitting" en het gevaar hierin?
Om zeker te zijn: http://www.howtogeek.com/(...)tures-in-excel-2013/quote:Op vrijdag 9 december 2016 13:09 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Als ik in de cel ga staan en op het vinkje druk dan berekent excel wel de uitkomst dus de formules zijn oke. Aangezien het om honderden cellen gaat hoop ik dat hier een eenvoudige knop voor is. Ik heb al geprobeerd door alles als waarden/formules te plakken etc. maar excel geeft dan niet direct de uitkomst.
Een kolom er naast plaatsen waar steeds de uitkomst staat die je wilt hebben? dus achter feb 56 komt dan nog 156 te staan en bij mrt 90 dan 236.quote:Op woensdag 14 december 2016 14:53 schreef Blue_note het volgende:
Ik zou graag automatisch jaarcijfers van een voorgaand jaar geldend tot de huidige maand in beeld krijgen.
Bijvoorbeeld:
JAN 90
FEB 56
MRT 90
APR 60
MEI 53
JUN 94
JUL 57
AUG 27
SEP 30
OKT 43
NOV 79
DEC 80
Stel het is nu september, zou ik jan t/m opgeteld willen zien. Maar is het oktober wil ik jan t/m oktober.
Het liefst dat ik maar in 1 betreffende cel hoef aan te geven welke maand het is.
Ik heb liggen stoeien met een ALS formule maar kom er niet uit als het om meerdere maanden gaat.
Kan inderdaad maar de opzet is om het in een ander veld op een ander tabblad zichtbaar te maken in vergelijk met 2016 cijfers.quote:Op woensdag 14 december 2016 15:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een kolom er naast plaatsen waar steeds de uitkomst staat die je wilt hebben? dus achter feb 56 komt dan nog 156 te staan en bij mrt 90 dan 236.
VLOOKUP (vert.zoeken) met een MATCH (vergelijken) zou moeten werken:quote:Op maandag 19 december 2016 10:06 schreef Blue_note het volgende:
Bovenstaande is opgelost, maar nu een nieuwe uitdaging.
Ik heb een lijst met medewerkers:
KOLOM A KOLOM B
JAN
PIET
KEES
In cel A1 van dit blad heb ik een betreffende maand staan. Laten we even zeggen FEB.
Op een ander tabblad staan de namen uit kolom A, met daarachter (horizontale as staan de maanden) de waarde per maand.
Wat ik graag wil, is in cel A1 de maand aanpassen, en dat dan automatisch de waarde die op het andere tabblad staat en bij de betreffende naam hoort zichtbaar wordt in kolom B.
VLOOKUP kan maar met 1 waarde werken. Index en vergelijk krijg ik het ook niet mee voor elkaar. Iemand een idee?
Maar dan gebruik je A1 niet als maandbepaler toch?quote:Op maandag 19 december 2016 12:18 schreef Postzeeegel het volgende:
[..]
VLOOKUP (vert.zoeken) met een MATCH (vergelijken) zou moeten werken:
VLOOKUP(naam die je wil opzoeken:TABEL;MATCH(maand die je wil opzoeken;RIJ MET MAANDEN;0)+1;0)
Ik heb onderstaande even als voorbeeld gemaakt. Rechts van de streep is een ander bestand, maar dat maakt niet uit.quote:Op maandag 19 december 2016 14:08 schreef Postzeeegel het volgende:
Jawel, als je het eerste argument in de match functie linkt aan A1 in de andere sheet rekent de match functie uit welke kolom in de tabel het is. Maar dan moeten de maanden wel in dezelfde tekst als kolomkop in de tabel staan. Als dit er niet is zou je een hulptabelletje kunnen gebruiken met maanden en kolomnummers waarop je een vlookup kunt doen om de kolom te bepalen.
MATCH(B1;2;0) --> VERGELIJKEN(B1;E1:G1;0) als je de NL versie gebruikt.quote:
306k is het juiste antwoord. Je wilt dus juist geen gemiddelde?quote:Op maandag 19 december 2016 20:11 schreef kevin33 het volgende:
Ik kom er niet helemaal uit, ik gebruik Excel 2016, ik wil een gemiddeld cijfer berekenen, in de linker kolom heb ik dus 1 tm 10 waarbij 10 de hoogste waarde is, in de rechterkolom de binnenkomende waardes. Wat ik ook Google (vast niet goed) of probeer, ik krijg het niet voor elkaar.
Eigenlijk wil ik dus aan de hand van de waardes het gemiddelde cijfer (tot 10) berekenen. Met de gemiddelde functie kom ik uit op 306632,7.
1 1221212
2 11221
3 11124
4 66565
5 766743
6 343463
7 2534
8 643366
9 36
10 63
Zou gewoon moeten werken met gemiddelde functie.quote:Op maandag 19 december 2016 20:11 schreef kevin33 het volgende:
Ik kom er niet helemaal uit, ik gebruik Excel 2016, ik wil een gemiddeld cijfer berekenen, in de linker kolom heb ik dus 1 tm 10 waarbij 10 de hoogste waarde is, in de rechterkolom de binnenkomende waardes. Wat ik ook Google (vast niet goed) of probeer, ik krijg het niet voor elkaar.
Eigenlijk wil ik dus aan de hand van de waardes het gemiddelde cijfer (tot 10) berekenen. Met de gemiddelde functie kom ik uit op 306632,7.
1 1221212
2 11221
3 11124
4 66565
5 766743
6 343463
7 2534
8 643366
9 36
10 63
quote:Op maandag 19 december 2016 20:29 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Zou gewoon moeten werken met gemiddelde functie.
Edit: het antwoord klopt toch ook.
Ik wil aan de hand van de rechterkolom uitrekenen welk cijfer er gemiddeld (1 tot 10 ) gegeven wordt. Dat 306K het gemiddelde is uit de rechter reeks begreep ik. Voorbeeldje, ik heb een vragenlijst, en daar heb de data van het cijfer 8 werd 643366 gegeven, het cijfer 1 werd 1221212 aan de hand daarvan wil ik het gemiddelde cijfer berekenen.quote:Op maandag 19 december 2016 20:28 schreef ralfie het volgende:
[..]
306k is het juiste antwoord. Je wilt dus juist geen gemiddelde?
Totaal aantal optellen (respondenten) en die uitkomst delen per rij?quote:Op maandag 19 december 2016 20:39 schreef kevin33 het volgende:
[..]
[..]
Ik wil aan de hand van de rechterkolom uitrekenen welk cijfer er gemiddeld (1 tot 10 ) gegeven wordt. Dat 306K het gemiddelde is uit de rechter reeks begreep ik. Voorbeeldje, ik heb een vragenlijst, en daar heb de data van het cijfer 8 werd 643366 gegeven, het cijfer 1 werd 1221212 aan de hand daarvan wil ik het gemiddelde cijfer berekenen.
Het werkt! Top, thanks!quote:Op maandag 19 december 2016 19:21 schreef Blue_note het volgende:
Thanks heren! Match ipv Vergelijken was natuurlijk ook echt dom van me .
Morgen proberen of het werkt!
• 1 × je hele datareeks scatteren, (trendlijn toevoegen)quote:Op dinsdag 20 december 2016 10:49 schreef Mynheer007 het volgende:
Is zo iets mogelijk binnen excel?
[ afbeelding ]
=1000/(DATE(YEAR(A1);MONTH(A1)+1;DAY(A1))-TODAY())quote:Op dinsdag 27 december 2016 11:19 schreef Remzz het volgende:
Waarschijnlijk een hele makkelijke, maar ik wil uitrekenen hoeveel iemand te besteden heeft tot een bepaalde datum per dag.
Dus stel iemand krijgt de 25e zijn loon, hij heeft nu nog 1000 euro vrij te besteden dat zou dan. 1000/27 dagen zijn. Dit zou ik graag willen dat Excel dit automatisch doet. Ik heb al gezocht dat dat iets met de TODAY functie moet zijn maar ik kom er niet helemaal uit.
Ik heb Excel 2011 for mac, Engels.
Geeft dit ding geen fout omdat maand 13 niet bestaat?quote:Op dinsdag 27 december 2016 15:22 schreef snabbi het volgende:
[..]
=1000/(DATE(YEAR(A1);MONTH(A1)+1;DAY(A1))-TODAY())
waarin 25-12-2016 in A1 staat
De date formule berekent de volgende maand de 25ste en trekt er vandaag vanaf waardoor de resterende 29 dagen krijgt tot het nieuwe loon.
Niet in mijn probeersel. Hij is slim genoeg om het jaar door te tellen bij de 13e maand.quote:Op dinsdag 27 december 2016 15:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geeft dit ding geen fout omdat maand 13 niet bestaat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |