quote:
Op zaterdag 9 april 2016 14:22 schreef ATON het volgende:[..]
Op de geschiedenis van het christendom. Je moet daarvoor naar het Byzantijnse denken.
[..]
Ik heb zo geen vertrouwen in die spindokter. Dit concept is niet zomaar uit de lucht komen vallen hoor.
[..]
Neen, dat is een later idee wat zijn oorsprong heeft in het Grieks-Byzantijnse denken, wat dan weer zijn oorsprong heeft in het Alexandrië van Ptolemaeus. Ook de Egyptische religie had zijn triniteiten. De ' Drievuldigheid ' is dus in feite geen Bijbelse uitvinding, maar een compromis om zoveel mogelijk andersdenkenden binnen te halen.
Byzantijnse denken is vooral gericht op de mystiek.
Oh Augustinus is heel interessant vooral omdat hij al zo rijp was voor de tijd waarin hij schreef. Zo heeft hij Descartes met zijn 'ik denk dus ik ben.' Al een beetje voorzien.
De triniteit in aspecten zou zijn, water - ijs - stoom.
Hoe Augustinus het uitlegt is als volgt:
Stel ik hou van iemand of iets dan zijn er drie dingen in het spel:
Mezelf, dat waarvan ik hou en liefde zelf.
For I do not love love, except I love a lover; for there is no love where nothing is loved. Therefore there are three things— he who loves, and that which is loved, and love.
Ruige vertaling: Ik hou niet van liefde, ik hou van een geliefde; er is geen liefde waar niets geliefd kan worden, daarom moeten er drie dingen zijn, hij die ergens van houdt, dat waar men van kan houden, en liefde zelf.
Nu is Augustinus volgens jou een spindokter, maar hij stelt al: 'Wat als ik van mezelf hou?'
But what if I love none except myself? Will there not then be two things— that which I love, and love? For he who loves and that which is loved are the same when any one loves himself; just as to love and to be loved, in the same way, is the very same thing when any one loves himself. Since the same thing is said, when it is said, he loves himself, and he is loved by himself. For in that case to love and to be loved are not two different things: just as he who loves and he who is loved are not two different persons.
Daarna zet hij het nog verder uit, maar dit is maar om een idee te krijgen wat Augustinus later als opstapje naar de triniteit gebruikt.
Hier zie je ook dat Augustinus niet zomaar een spindokter is maar al met moeilijke filosofische opvattingen speelt:
For the mind cannot love itself, except also it know itself; for how can it love what it does not know? Or if any body says that the mind, from either general or special knowledge, believes itself of such a character as it has by experience found others to be and therefore loves itself, he speaks most foolishly. For whence does a mind know another mind, if it does not know itself?
Hij spreekt hier dus al van, dat ik niet kan weten of andere überhaupt een 'mind' hebben. Iets wat veel later met Descartes ook in twijfel wordt getrokken, Augustinus ziet dit al... En ook ziet hij in dat de 'mind' niet van zichzelf kan houden, zonder zichzelf te kennen. Als je geen gevoel van zelf hebt kun je ook niet houden van jezelf.
Afijn ik denk dat Augustinus veel meer is dan een spindokter, echter ben ik niet echt de juiste persoon om hem uit te leggen omdat ik daar veel te klungelig voor ben, maar ik geef hier maar een voorproefje.
Overigens was het al Aristoteles die zei dat alle dingen drie zijn. Pythagoras of in ieder geval zijn volgelingen zagen het ook zo: 1 Begin 2 midden 3 eind.
De Egyptische triniteit is echter eentje waarin Amon de naam is, Ra in gezicht en Ptah als lichaam. Hier is echter al een probleem want:
In het Oude Rijk versmolt zijn cultus met die van de valkgod Sokar of Sokaris. Uit deze combinatie ontstond de begrafenisgod Ptah-Sokar. Vanzelf nam deze godheid geleidelijk attributen van de dodengod Osiris over. Zo ontstond Ptha-Sokar-Osiris, waarvan vaak beeltenissen werden als grafgift meegegeven aan privépersonen.
En ook Ra en Amon worden eerder verklaard als Amon-Ra
Amon werd gemengd met de Oud-Egyptische god Ra. Dat was het gevolg van de regeringsverplaatsing naar Thebe, waar Amon de lokale god was. Zo ontstond de god Amon-Ra. Dat deden de Carthagers ook met hun centrale god Baäl, die gemengd werd met de belangrijkste god van de Berbers, Amon; zo ontstond er daar de god Baäl-Amon, ook Baäl-Hammon genoemd. Net als de Carthagers mengden de Grieken hun oppergod Zeus met Amon tot de god Zeus-Amon, terwijl de Romeinen hem met hun oppergod Jupiter mengden; hieruit ontstond de god Jupiter-Amon.
Welnu: Wat Egyptenaren deden was dus meer een fusie van Goden. Ze hadden er ook zoveel dus fuseerde ze. Soms plaatsgebonden soms niet.
De triniteit van de Egyptenaren is dus 1+1+1=3 De triniteit van het christendom is dus 1x1x1=1