abonnement Unibet Coolblue
pi_159388276
Welkom in het Peutertopic!!

Een lijst met de verjaardagen van veel OUD-users en hun kindjes vind je op de Fok!wiki: http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

pi_159395952
Dank voor de felicitaties! Mijn meiden zijn vandaag inderdaad 3 geworden.
Gister een superleuk feestje gevierd voor alledrie de kindjes. Druk maar heel gezellig. Flink verwend. Ik kom weer kastruimte te kort.

Verder zijn we nog een beetje zoekende naar een ritme met een kleuter in huis en mijn peuters hebben daar ook wel wat moeite mee.

They did it again:


[ Bericht 37% gewijzigd door Kyara op 25-01-2016 22:43:32 ]
pi_159406868
Hier ook kastruimte te kort :D

Vandaag naar het consultatiebureau gegaan. Riley groeit nog keurig op haar lijn. Maar omdat ze op de -2,5 lijn zit wil de dokter even overleggen of ze naar een kinderarts moet
Gewicht was ze maar 1 kilo zwaarder dan vorig jaar. Maar nog wel in het groene gedeelte
Ogentest mogen we overdoen. Want ze had geen zin meer en haar ogen draaiden alle kanten op. Behalve naar de kaart met plaatjes
Verder ging gewoon alles goed. Ze maakt zich geen zorgen over haar.:X
Lengte is 88,5 en gewicht is 11,9
pi_159411257
Als ze haar lijntje volgt en nog in het groen zit zie ik geen probleem eerlijk gezegt. Mijn meiden zijn iets minder dan 2,5 kg zwaarder en bijna 10 cm langer :D

Lekker eigenwijsje. O+ Hier zijn ze alleen thuis tegendraads, bij anderen zijn het engeltjes en doen ze braaf alles wat van ze gevraagd wordt :')
  dinsdag 26 januari 2016 @ 18:16:45 #5
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159413688
Nog gefeliciteerd, Kyara! *O*

Toch grappig dat ze zo graag onder hun bed liggen :D Het bed ziet er nog wel zo comfortabel uit.

Thuis eigenwijs en buitenshuis een engeltje ken ik hier ook :Y

Stats lijken me prima, Omen. Ze volgt toch nog haar lijn? Ben benieuwd waarom ze haar zouden willen doorsturen, je kleine eigenwijsje :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159414287
Vraag me ook af wat het doel van doorsturen zou zijn omen. Wij hebben ook lang bij de ka gelopen met Eva, haar curve boog toen wel lange tijd steeds meer af en dat was volgens de kinderartsen niet eens echt reden tot zorg. En een kilo per jaar aankomen is niet zo heel gek toch? Eva is dat ook (ok, iets meer) in 1 jaar aangekomen, van 10,6 naar 11,8 in iets meer dan een jaar. Wel bijna 92 cm bij de laatste meting in oktober.
Zeker als alles gewoon goed gaat qua ontwikkeling en ze haar lijntje volgt zou ik, denk ik, niet zo graag naar het ziekenhuis gaan. Het is in mijn ervaring toch best een dingetje altijd, zo'n ziekenhuis.

Kyara, hier precies hetzelfde. Buitenshuis altijd horen hoe lief ze is en thuis soms behang tekort komen :D en die foto onder het bed, dat kan toch niet lekker liggen!
E.
pi_159414361
Wij hebben in oktober bij Eva buisjes laten plaatsen en neusamandelen laten verwijderen, helaas niet het gehoopte resultaat. We hoopten dat het slechte slapen daaraan zou liggen maar ze slaapt nog steeds niet door -O-
Wel zijn haar oorontstekingen verleden tijd en ze snurkt ook veel minder, dat is wel super!
We twijfelen nu een beetje of we een verwijzing naar een orthopedagoog gaan regelen, eens kijken of we daar wat handvatten kunnen krijgen. Had er al even met Kyara over gepraat en denk dat het wel iets zou kunnen toevoegen.
En we gaan deze week bij 2 basisscholen kijken. Hoe kan dat nou? Een school bekijken voor Eva :o
E.
pi_159416344
O basisscholen bekijken .. praat me er niet van! Vanavond naar de eerste open avond geweest :X
Dit was een wat kleinere school, ben zelf een groot voorstander van kleinschaligheid. Half februari gaan we nog naar een jenaplan kijken. Manlief is daar niet zo van. Ik heb ondanks mijn onderwijsachtergrond nooit via stages/werk ervaren hoe het is op een jenaplan dus ik wil dat toch eens gezien hebben.

Spark wat klote zeg -O- .. had zo voor jullie gehoopt dat dit het wel zou doen voor jullie.

Iedere keer als ik Djenna ophaal bij de PSZ krijg ik te horen dat het zo'n lief, rustig meisje is :') ... En dan denk ik: :') :') :') .. je moest eens weten.
pi_159417853
Goed gevoel bij de school van vanavond twinkle? Ik ben zelf een beetje huiverig voor kleinschalig. Mijn nichtje zat op een erg kleine school van 4 combinatieklassen en daar was geen budget om extra spullen aan te schaffen voor kinderen die meer begeleiding nodig hadden. Daardoor haalde ze steeds onvoldoendes voor rekenen en kon ze verder moeilijk meekomen. Nu naar een grotere school (ik praat over dorpen trouwens, een grote school heeft hier 300 leerlingen) met meer budget en mogelijkheden en nu haalt ze negens voor rekenen en komt hartstikke goed mee!
Maar dat is natuurlijk wel beoordeling van 1 school. Hier in het dorp zijn alle scholen ongeveer gelijk qua leerlingen.
E.
pi_159418957
Hoe sta je daar zelf in, Omen? :)

Spark, de dingen die je noemt zijn niet gebonden aan een kleinschalige school hoor, dus ik zou ze zeker niet over een kam scheren. Ik vind een massale school niet tof, omdat mijn kind daar verdrinkt, en als er iets vervelends gebeurt in de thuissituatie is het ook wel fijn dat de lijntjes kort zijn, is mijn ervaring. Bovendien betalen wij tien keer meer schoolgeld op onze kleinschalige school dan de grote openbare, dus financiële middelen zijn er zeker :)
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:24:44 #11
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159420105
Omen, je kleine Riley. Ben jij zelf ook klein? En weet je hoe lang haar vader is? Klinkt iig alsof er niks geks is, maar een kinderarts kan dat vast beter beoordelen ;).

Hier zijn ziekenhuizen en tandartsen trouwens geen vervelend iets voor J. Hij heeft er tot nu toe alleen goede ervaringen mee natuurlijk (de vorige keer in t ziekenhuis kreeg ie een broertje ;)) Vandaag weer naar de tandarts geweest, en hij vond t zelfs leuk. Tandarts mocht uitgebreid in z'n mond kijken, nadat eerst schaapjes tandjes zijn gecontroleerd waren natuurlijk. Consultatiebureau vindt ie ook leuk (daar hebben ze een kiepauto he mama!) en de laatste keer huisarts weet ie denk ik niet meer?

En 300 leerlingen, dat is hier de kleine school in het dorp :D (na ja, de site zegt 280) De 2 grote basisscholen hebben 500+ leerlingen... Ik vind t vrij groot, ik zat vroeger op een wijkschool met minder dat 200 lln.
pi_159420149
Mja met een wat kleinere school bedoel ik in dit geval een school met 2 kleuterklassen en van de overige groepen 1. Grootste klas 23 ll. Echt een walhalla voor leerkrachten ook lijkt me. Overige scholen in ons stadse dorp zijn veeeeel groter en op de een of andere manier ook populairder :? . Maar ik heb er met verschillende mensen over gepraat en ze kunnen ook niet echt aangeven wat negatief zou zijn aan deze school. Wat wel weer leuk is .. ik heb nog altijd veel contact met de dames van de pufclub waar ik ten tijde van de zw.schap van Djenna bij zat en die gaan daar nu ook kijken. Ik denk gewoon dat het een ietswat onopvallend schooltjeis wat ondergesneeuwd is door andere scholen die veel harder van de daken schreeuwen dat ze voor een bepaalde visie staan ofzo :?
Ik heb zelf een onderwijsachtergrond en ben echt wel kritisch op bepaalde onderwijsgevoelige punten maar ik kon echt niks slechts kunnen vinden. Komt goed!
pi_159420181
Dat weet ik LE, daarom zei ik er ook bij dat dat maar de ervaring van 1 school was. Ik woon in de Achterhoek, er zijn hier sowieso geen scholen van 600 leerlingen :D twijfelen nu tussen drie basisscholen, alledrie hebben leerlingen tussen de 200 en 300. Kleiner is er ook niet in het dorp. De school van mijn nichtje had er 60 ofzo? Die zitten al jaren op de rand van mogen blijven bestaan in ieder geval, weet de norm niet precies daarvan, maar dat spreekt mij dus niet aan.
E.
pi_159420496
Hier gaan ze naar een voor stadse begrippen kleine school met 250 leerlingen. Ik wilde geen grote school maar kleiner is voor ons ook geen optie want ik heb wel gekeken dat er voor elk jaar toch wel gemiddeld 2 klassen waren. Of dat ook daadwerkelijk gaat lukken is natuurlijk altijd afwachten. Nu zijn er in elk geval 3 kleuterklassen.
pi_159420558
Oh ik vind 300 ook niet echt een kleine school :D Huidige school heeft er 130 (?), mijn beeld is vertekend merk ik.
pi_159420618
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
E.
pi_159420625
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:33 schreef L-E het volgende:
Oh ik vind 300 ook niet echt een kleine school :D Huidige school heeft er 130 (?), mijn beeld is vertekend merk ik.
Volgens mij is de Vrije school hier ook behoorlijk groot :Y
pi_159420677
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Ik heb zelf op Jenaplan gezeten. Dus onderbouw (1-2), middenbouw (3-4-5) en bovenbouw (6-7-8). Maar daar was natuurlijk ook het onderwijs helemaal op ingericht.
pi_159420751
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:35 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ik heb zelf op Jenaplan gezeten. Dus onderbouw (1-2), middenbouw (3-4-5) en bovenbouw (6-7-8). Maar daar was natuurlijk ook het onderwijs helemaal op ingericht.
Ja, ik hoor vaak dat er niet voldoende tijd per klas is om alles grondig uit te leggen. Waar ik wel in kan komen, er zit net zoveel tijd in 1 schoolweek als in een enkele klas maar dan moeten er twee klassen aan het werk gehouden worden. Maar is dat ook daadwerkelijk zo?
Ik ben best wel nerveus voor die scholen bekijken merk ik :D
E.
pi_159420773
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Hier alleen maar gemengde klassen gehad. Ik vind het voor mijn late leerling wel fijn om wat meer aansluiting te vinden, hij trekt wel naar de oudere kinderen toe. Nadeel is dat het soms onpraktisch is omdat ze andere lesstof aangeboden krijgen, verder vind ik er niet zo veel van geloof ik.
pi_159420862
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:37 schreef L-E het volgende:

[..]

Hier alleen maar gemengde klassen gehad. Ik vind het voor mijn late leerling wel fijn om wat meer aansluiting te vinden, hij trekt wel naar de oudere kinderen toe. Nadeel is dat het soms onpraktisch is omdat ze andere lesstof aangeboden krijgen, verder vind ik er niet zo veel van geloof ik.
Daar kan ik inkomen inderdaad!
Mijn nichtje (is ze weer!) kon dus niet zo goed omgaan met de combinatieklassen want als de andere groep uitleg kreeg en zij dus moest werken, werd ze afgeleid door de uitleg van de andere groep en kreeg haar werk niet af. Maar dat zal ook per kind verschillen denk ik, Eva lijkt in geen enkele manier op haar nicht en ik verwacht daar ook niet direct problemen in.
E.
pi_159420900
Snap ik hoor Spark, ik vond/vind het ook echt een ding. En zo persoonlijk, zo individu-afhankelijk wat goed onderwijs is.
pi_159420938
Ik vond het ook altijd wel leuk. En je bent een keer de jongste, de middelste en de oudste. En elke rol is weer anders en ook daar leer je van.

Wij hadden 2 bovenbouwklassen en dan kreeg je bijvoorbeeld samen met de groep 8 van de andere klas rekenles terwijl de rest bij de andere docent hun eigen dingen aan het doen waren.

Maar goed, Jenaplan onderwijs is ook een aparte vorm van onderwijs die daar op gericht is. Als regulier onderwijs noodgedwongen in 2 klassen samengevoegd wordt is dat ook weer anders. Het hangt ook weer af van de samenstelling denk ik. Als je met 5 kinderen uit jouw jaar samen in een grote klas van een ander jaar wordt gezet is dat ook weer anders als dat het meer 50/50 is.
pi_159421011
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:40 schreef L-E het volgende:
Snap ik hoor Spark, ik vond/vind het ook echt een ding. En zo persoonlijk, zo individu-afhankelijk wat goed onderwijs is.
Dit dus.

Ik vond het ook best wel een dingetje :Y

Schrijf vooraf vragen op. Bedenk wat jij belangrijk vindt. Vraag of je methodes mag inzien. Hoe ze met kinderen om gaan die niet helemaal met de stroom mee gaan, wat ze doen met straffen en belonen etc. En vooral: volg je gevoel en je intuďtie.
pi_159421066
We hebben trouwens vorige week een gesprekje gehad met de gastouder over Eva, hoe haar ontwikkeling daar gaat. Die is eigenlijk precies zoals we hadden verwacht.
Ze is vrij snel angstig en laat zich wel een beetje makkelijk de kaas van het brood eten en kijkt erg de kat uit de boom. Verder loopt ze qua taken wel wat voor, ze doet al taken die richting groep 1 gaan. Ik ben wel benieuwd of ze tot de basisschool genoeg uitdaging blijft houden bij de gastouder, ze verveelt zich nogal snel en als ze nu al taken doet die ze eigenlijk over een jaar pas hoeft te doen. Maar even in de gaten houden.
Ze is echt precies haar vader, vind ik soms zo gek om te zien :D
E.
pi_159421092
Lars (en later Femke ook) gaat ook naar een relatief kleine school. Toen hij begon waren er ~80 leerlingen... en laatste cijfer dat ik hoorde was dat ze nu op 143 leerlingen zitten! :o
Ze groeien enorm hard, veel nieuwbouw hier in de buurt waardoor heel veel jonge gezinnen worden aangetrokken blijkbaar. Er zijn evenveel kleuters als 'bovenbouwers', waarbij bovenbouw in dit geval al vanaf groep 3 is...
pi_159421179
Dat was bij ons op school vroeger ook :D Die werd opgericht vlak voor dat ik naar school ging (oa door mijn ouders) dus de bovenbouwklas (groep 6-7-8) bestond toen ook uit 6 leerlingen of zo :D
pi_159421509
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:47 schreef Kyara het volgende:
Dat was bij ons op school vroeger ook :D Die werd opgericht vlak voor dat ik naar school ging (oa door mijn ouders) dus de bovenbouwklas (groep 6-7-8) bestond toen ook uit 6 leerlingen of zo :D
Had Bas ook ja! Zijn vader was ook directeur van een nieuwe school en daar zaten eerste jaren ook amper leerlingen op. Lijkt me heel gek :D
E.
pi_159422219
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:01 schreef L-E het volgende:
Hoe sta je daar zelf in, Omen? :)


Ik maak mezelf geen zorgen erover. Ik ben ook niet groot. En zie eerlijk gezegd de meerwaarde van een kinderarts niet.

Riley is al een tijd ingeschreven op een school en haar school is klein. Ook combinatieklassen. Al zijn ze nu wel enorm aan het groeien
  woensdag 27 januari 2016 @ 08:42:02 #30
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159430290
Scholen ... Pff, ik vind het ook maar lastig. We moesten Nora al inschrijven met 1 jaar.

Ze staat nu ingeschreven bij een openbare school waarbij er veel aandacht is voor dieren en natuur. Ze hebben ook een stukje groen en bos, wat mijn plattelands brein wel erg fijn vindt zo in een grote stad :P

School voelde goed, het enige nadeel vond ik dat het zo groot is. De school heeft 2 locaties, 1 waar groep 1 en 2 zit en 1 (grotere) waar 3 t/m 8 zitten. Dan zitten er 470 leerlingen.
Ik kom zelf uit Drenthe en ben zulke grote scholen dus helemaal niet gewend.

De Christelijke school er vlak naast heeft er maar 260, maar die sloot niet aan bij onze ideeen.
Ook nog gekeken bij de Vrije School, maar daarbij voelde het alsof ik de 19e eeuw binnen stapte :o Die was overigens niet veel kleiner, 450 leerlingen.

Ik krijg gisteren bericht van het kdv dat Nora over 1,5 jaar naar de basisschool gaat (dan al!) en dat er een wachtlijst is voor de BSO, dus dat we haar beter nu kunnen inschrijven als we haar daar naartoe willen hebben.
Ik heb daar nog helemaal niet over nagedacht. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat een BSO precies inhoudt :@
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159430710
BSO = buitenschoolse opvang. Oftewel, opvang buiten schooltijden dat jij nog aan het werk bent. Volgens mij vooral spelen en relaxen en soms een uitje. In de vakanties wordt er wel meer werk van gemaakt omdat het dan om hele dagen gaat. Kinderen worden dan van school opgehaald om naar de bso te gaan

Dat denk ik tenminste, heb zelf geen kind op de bso :D

Er zijn ook specifieke bso, zo heeft de sportvereniging een bso en kunnen ze meteen door naar trainen/voetballen/zwemmen oid.
pi_159431032
Wat Kyara zegt. Bij ons is de opvanglocatie van de bso op school, dat is fijn. Wij maken er verder geen gebruik van, bso heeft ook een eigen pedagogisch beleid dat niet perse in de lijn van school ligt, wel iets om aan te denken als bso noodzakelijk is tzt.

Hadden ze geen elektriciteit op die Vrije School Sylver?
  woensdag 27 januari 2016 @ 10:06:54 #33
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159431359
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Ik heb zelf op een jenaplanschool gezeten, en dat juist als prettig ervaren, vind het leuk om jongere kinderen te helpen, of om me juist op te trekken aan de ouderen. Onze school had wel 'niveau-uitleg' voor reken en taal. Dan zat je dus met alle groep 3 kinderen (of 4/5/6 etc) bij elkaar. Twee keer per dag wisselen van lokaal (en leerkracht). Vond ik wel tof. En als je voor (of achter) liep, volgde je dus rekenen/ taal etc bij een ander niveau (als groep 6 leerling bij taal groep 7).

Oh, nou, wat Kyara zegt dus... :+

Hier BSO bij de scholen waarnaar we willen kijken, en ook geen wachtlijsten. Da's wel fijn. Nu nog de school kiezen, en dat gelijk BSO inschrijven denk ik maar.
pi_159431372
Wij maken bewust geen gebruik van de nso die aan school gekoppeld is omdat die in school gehuisvest is. S wordt na school opgehaald nu door de nso om ergens anders te gaan spelen. Daar zitten dan ook kinderen van alle scholen uit de wijk. Zo speelt ze met meer verschillende kinderen en ook op een andere plek.
*poef* nu is het weg
pi_159431473
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:07 schreef kaatjejannie het volgende:
Wij maken bewust geen gebruik van de nso die aan school gekoppeld is omdat die in school gehuisvest is. S wordt na school opgehaald nu door de nso om ergens anders te gaan spelen. Daar zitten dan ook kinderen van alle scholen uit de wijk. Zo speelt ze met meer verschillende kinderen en ook op een andere plek.
Oh, ik zou het juist heel fijn vinden als mijn kind niet van locatie hoeft te wisselen en hij kan spelen met kindjes van school. Ik zie echt geen meerwaarde in een andere locatie :)
pi_159431632
Lars heeft de eerst 9 maanden op een externe bso gezeten omdat de bso in het spilcentrum bij school nog in opstartfase was en niet genoeg kinderen had om de dagen die wij wilden open te zijn. Hij had het er wel naar zijn zin, maar ik geloof dat het nu toch fijner is. Het scheelt toch ook een half uur spelen (rijden van school naar bso-lokatie, langs andere scholen om meer kindjes op te pikken), en juist meer spelen met kindjes uit de buurt.
Even op een andere dag afspreken met een kindje van de externe bso was logistiek gezien ontzettend lastig, ook natuurlijk vanwege Femke die dan mee moest brengen en halen...
pi_159431682
Spark is het geen idee om eva dan voor bv 2 dagdelen per week naar een psz te doen? Djenna zit ook bij een gastouder waar ze het prima naar haar zin heeft. Maar de uitdaging die ze extra op de psz krijgt is ^O^ .. + een mooie voorbereiding op de grote school.

Fijn schooltje gisteren. Heel klein. Voelde me welkom. Maar wat raar dat mijn kind dat over een paar jaar ook allemaal kan :X

Nu alleen nog even de BSO uit puzzelen. Ik ben vanaf na de carnavalsvakantie werkloos tot ergens in november. Rond die periode is het mijn streven om weer voor een fulltime baan te gaan die aansluit bij mijn studie
. Dus het is een beetje koffiedik kijken allemaal maar ik wil het zo geregeld hebben dat ik tegen die tijd bij wijze van 1 telefoontje hoef te plegen en dat alles in gang wordt gezet. Maar dat komt vast goed :Y
pi_159431712
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:44 schreef .Sparkling. het volgende:
We hebben trouwens vorige week een gesprekje gehad met de gastouder over Eva, hoe haar ontwikkeling daar gaat. Die is eigenlijk precies zoals we hadden verwacht.
Ze is vrij snel angstig en laat zich wel een beetje makkelijk de kaas van het brood eten en kijkt erg de kat uit de boom. Verder loopt ze qua taken wel wat voor, ze doet al taken die richting groep 1 gaan. Ik ben wel benieuwd of ze tot de basisschool genoeg uitdaging blijft houden bij de gastouder, ze verveelt zich nogal snel en als ze nu al taken doet die ze eigenlijk over een jaar pas hoeft te doen. Maar even in de gaten houden.
Ze is echt precies haar vader, vind ik soms zo gek om te zien :D
Ik heb dit geloof ik wel vaker gelezen maar ik snap niet helemaal wat ik me dan moet voorstellen bij die taken? Wat voor rol heeft die gastouder dan? Het enige wat J bij de gastouder doet is gewoon heerlijk spelen en knutselen en verder heb ik daar ook absoluut geen verwachtingen bij eigenlijk :D.
pi_159431968
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:14 schreef L-E het volgende:

[..]

Oh, ik zou het juist heel fijn vinden als mijn kind niet van locatie hoeft te wisselen en hij kan spelen met kindjes van school. Ik zie echt geen meerwaarde in een andere locatie :)
Grappig die verschillen dan. Ik vind 't juist fijn dat ze niet de hele dag op school is. D'r zitten ook veel kinderen van school op dezelfde nso als zij zit. Ze worden opgehaald met een soort bakfiets met een segway d'r achter en zijn met 10 minuutjes op de opvang locatie. Ze kan daar als ze wil ook even kletsen bij t kdv en de juffen werken op beide plekken. Luuk gaat nu al zo af en toe naar de nso groep van groep 1 en 2 zodat hij daar kan wennen en kan meedraaien.
*poef* nu is het weg
pi_159431987
Wij maken wel gebruik van BSO. De BSO is op dezelfde locatie als het kdv, wat wel prettig is als er nog 1 kind daarheen gaat. De BSO is verbonden aan een Vrije School, al heeft de VS ook een locatie in hun eigen gebouw (dus komt I. op de tweede locatie, 5 min lopen verderop). Maar ook open voor andere scholen.

Als beide kinderen naar school gaan, wil ik kijken of ik mijn werktijden zo kan aanpassen, dat ik geen, of nog maar 1 dag BSO nodig heb. Voor nu is dat nog niet zo handig, omdat ik dan 5 (korte) dagen zou gaan werken in plaats van 3 hele dagen. Dat vind ik voor de jongste niet zo prettig. Voor nu is de BSO heel prettig, hij kent de leidsters al en ook een groot deel van de kindjes die doorgestroomd zijn vanaf zijn groep. Lijkt me een fijne stabiele factor als hij naar school gaat!

I. is wel dol op zijn kdv vriendinnetje J.ade. Hij zei gister: Ik wou dat J. daar (wijst naar buren) woonde en ik hier, dan konden we elke dag samen spelen O+. Peuterliefde O+.

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn lief naar de cursus van Eva Bronsveld geweest. Wat was dat fijn! Sowieso om met andere ouders te praten (vooral voor mijn lief, die altijd denkt dat wij de enige zijn met een wat 'bewerkelijker' jongetje), maar ook best wat tips gehad die we kunnen meenemen. Ik kende het boek al, en veel dingen kwamen daar ook uit, maar toch was het heel fijn om onze specifieke situaties in te kunnen brengen. Echt een aanrader!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159432174
Ik heb zelf trouwens op een basisschool gezeten met gemengde groepen. Het was een heel kleine school en zelfs met groep 3/4 samen waren er maar 25 kinderen oid. Alle klassen waren gemengd, 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. Ik vond het vooral heel fijn als ik in de laagste klas zat, omdat ik zelf al voorliep op de stof, kon ik dan stiekem al meekijken met de hogere klas. Met als resultaat dat ik me in de hoogste klas altijd zat te vervelen :').

I gaat straks naar een Montessorischool. Daar is, net als bij Jenaplan, een onderbouw, middenbouw en bovenbouw met meerdere klassen samen. Maar het onderwijs is daar natuurlijk veel meer op ingericht dan bij mijn oude basisschool. Dus ik denk dat de uitwerking ook heel anders is. We hadden echt een goed gevoel bij deze school. Qua grootte heel gemiddeld, in vergelijking met andere scholen in de buurt. Alleen de VS was kleiner, maar dat sloot niet aan op onze verwachtingen. Die school staat te boek als zwak en de directeur wisselt elk jaar, wat natuurlijk ook niet zo goed is voor een verbeterplan. Maar wel heel fijn dat de BSO daaraan verbonden is, dan krijgt I. het gedachtegoed toch ook mee.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159432912
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:24 schreef Twinkle20 het volgende:
Spark is het geen idee om eva dan voor bv 2 dagdelen per week naar een psz te doen? Djenna zit ook bij een gastouder waar ze het prima naar haar zin heeft. Maar de uitdaging die ze extra op de psz krijgt is ^O^ .. + een mooie voorbereiding op de grote school.
Mag ik vragen wat Djen voor uitdaging aangeboden krijgt? Dat is namelijk juist iets wat ik bij onze psz niet zie.
Home is where the O+ is...
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:28:34 #43
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159433090
Hier doen de oudste kinderen van de PSZ regelmatig mee met de kleuterklas van de basisschool in hetzelfde pand, erg leuk, ze hebben volgende week een gezamenlijke viering O+
pi_159434264
Sowieso heeft de peuterspeelzaal waar Djenna op zit een samenwerkingsverband met de (mogelijke) basisschool waar we haar naartoe willen doen. Daarom kozen we ook voor deze PSZ. Ze spelen regelmatig met de kleuters van die bs en leren de leerkracht en de school daardoor ook al een beetje kennen. Dus dat vind ik wel positief zodat de overgang misschien wat minder groot voor haar is.

Er wordt gewerkt met thema's en daar worden allerlei activiteiten aan gekoppeld. Momenteel is het thema 'Ik kleed mij aan' ofzoiets. Allerlei werkjes staan in het teken van aankleden, de poppenhoek, spelletjes .. you name it. Ik merk thuis dat ze veel dingen oppikt doordat ze woorden ineens veel beter benoemt en zichzelf voortaan ook aankleedt. Dat was echt van de ene op de andere dag en ik denk dat de PSZ daar zeker invloed op heeft (in positieve zin uiteraard). Ze kan op de PSZ dingen doen die ze thuis of bij de gastouder niet doet, of waar ik niet bewust op aanstuur.

Het is net een kleuterklas alleen dan net een niveautje lager zeg maar. Ik had niet verwacht dat ze er zoveel profijt van zou hebben want eerst zag ik de PSZ ook alleen maar als 'leuk spelen met leeftijdsgenoten'. Maar het gaat in ons geval veel verder dan dat :)
pi_159437224
School, een actueel onderwerp ^O^ M is vandaag voor het laatst gaan wennen en volgende week voor het echt :o

Bij ons precies hetzelfde als bij Phaidra, naar de Montessorischool en dan naar de bso van de Vrjie School. M zit nu ook op een antroposofisch kinderdagverblijf. Helaas is de bso op een ander locatie dus hij kent er nog geen kindjes en hij zal met de taxi moeten. Ik vind dat niet per se handig maar onze school heeft geen eigen bso dus reizen moet hij sowieso. Ik vond dit duidelijk de prettigste bos, vooral heel erg gericht op spelen en 'niets moet' en dat lijkt me precies de bedoeling. Hij gaat ook maar 1 middag in de week.

Phaidra, wat goed dat je bij Eva Bronsveld bent geweest! Ik wil ook al een hele poos maar het komt er maar niet van. Jouw positieve ervaring sterkt me dat ik het toch maar eens moet gaan doen. Wat wat voor jou het meest verhelderende inzicht?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_159437542
Jaaaa, M ook bijna kleuter! Hoe vindt hij het? Heeft hij er zin in?

En tof Phaidra, naar Eva Bronsveld. Lijkt me ook tof idd :Y

Ik denk trouwens dat de uitdaging van een psz ook nogal kindafhankelijk is. Ellie zal misschien een wat hoger niveau aankunnen om zich niet te vervelen. Hier is de uitdaging vooral om bij mama weg te zijn en handhaven tussen andere kinderen en daar hebben ze al een flinke kluif aan.
pi_159438234
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 14:11 schreef Clubsoda het volgende:
School, een actueel onderwerp ^O^ M is vandaag voor het laatst gaan wennen en volgende week voor het echt :o

Bij ons precies hetzelfde als bij Phaidra, naar de Montessorischool en dan naar de bso van de Vrjie School. M zit nu ook op een antroposofisch kinderdagverblijf. Helaas is de bso op een ander locatie dus hij kent er nog geen kindjes en hij zal met de taxi moeten. Ik vind dat niet per se handig maar onze school heeft geen eigen bso dus reizen moet hij sowieso. Ik vond dit duidelijk de prettigste bos, vooral heel erg gericht op spelen en 'niets moet' en dat lijkt me precies de bedoeling. Hij gaat ook maar 1 middag in de week.

Phaidra, wat goed dat je bij Eva Bronsveld bent geweest! Ik wil ook al een hele poos maar het komt er maar niet van. Jouw positieve ervaring sterkt me dat ik het toch maar eens moet gaan doen. Wat wat voor jou het meest verhelderende inzicht?
Misschien niet direct een inzicht, maar vooral een beter beeld wat we nu wel en niet van I kunnen verwachten. Omdat hij zo ontzettend talig is, ga je er toch sneller van uit dat hij ook al bepaalde inzichten heeft. Daarnaast het besef dat ik eigenlijk geen idee heb waar hij goed van kan ontspannen (en dat is zo ontzettend belangrijk). Dus daar gaan we nu gericht aan werken.

Veel meer inzetten op planning, want in zijn hoofd maakt hij van iets dat 1x voor komt al snel iets wat 'altijd mag'. Of, als oma eergister gezegd heeft dat ze morgen langskomt, dat dat dan gister was en niet vandaag nog een keer (volgt u nog?).
Meer 1-op1 tijd met mij. Voor het gemak doet I. meer met mijn vriend, en ik met A. Het is een valkuil, zeker omdat A. overdag niet erg veel slaapt, dus we op mijn vrije dagen ook weinig tijd met z'n tweeën hebben.

Verder meer geheugensteuntjes, dat boosheid/verdriet er mag zijn, ook als dat een uur duurt :P. Niet bagatelliseren. Gevoelens erkennen, en het niet teniet doen met een 'maar' (ja, het is echt rot dat X niet kan, MAAR we moeten nu echt weg PUNT). Dat soort dingen.

Wat ik direct ben gaan proberen en ook super blijkt te werken: masseren! Voor het slapen gaan of soms ook overdag masseer ik I en hij vindt het heerlijk. Het zijn heel korte momentjes nog, maar het helpt hem hopelijk om wat minder 'in zijn hoofd' te zitten en dingen makkelijker los te laten. Ik had echt niet verwacht dat hij er geduld voor zou kunnen opbrengen :@..
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159438878
M vindt school fijn maar ook spannend. Hij is leergierig dus zijn nieuwsgierigheid neemt de overhand als we er eenmaal zijn. Maar hij ziet er wel erg tegenop. Ik denk omdat hij de kinderen niet kent en zich nog niet op zijn gemak voelt in de groep. Ik denk dat het echt naar school gaan wel zal helpen, het wisselen tussen kdv en wenne op school verwart hem.

Mooi beschreven Phaidra, ik herken er heel veel van. Vooral ook dat overschatten en steeds een beroep doen het rationele. Masseren klinkt tof! Doe je dat volgens een bepaalde methode oid? M vraagt me voor het slapen gaan vaak zijn lijf rustig te maken, dan moet ik hem over zijn voeten, benen, buik, armen en hoofd wrijven en alle lichaamsdelen vertellen dat ze moeten slapen :+ Soort geleide meditatie. Maar het helpt hem bij ontspannen dus massage zou ook zomaar iets voor hem kunnen zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_159439628
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:00 schreef Clubsoda het volgende:
M vindt school fijn maar ook spannend. Hij is leergierig dus zijn nieuwsgierigheid neemt de overhand als we er eenmaal zijn. Maar hij ziet er wel erg tegenop. Ik denk omdat hij de kinderen niet kent en zich nog niet op zijn gemak voelt in de groep. Ik denk dat het echt naar school gaan wel zal helpen, het wisselen tussen kdv en wenne op school verwart hem.

Mooi beschreven Phaidra, ik herken er heel veel van. Vooral ook dat overschatten en steeds een beroep doen het rationele. Masseren klinkt tof! Doe je dat volgens een bepaalde methode oid? M vraagt me voor het slapen gaan vaak zijn lijf rustig te maken, dan moet ik hem over zijn voeten, benen, buik, armen en hoofd wrijven en alle lichaamsdelen vertellen dat ze moeten slapen :+ Soort geleide meditatie. Maar het helpt hem bij ontspannen dus massage zou ook zomaar iets voor hem kunnen zijn.
Haha, nee, eigenlijk doe ik maar wat :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159439814
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:00 schreef Clubsoda het volgende:
M vindt school fijn maar ook spannend. Hij is leergierig dus zijn nieuwsgierigheid neemt de overhand als we er eenmaal zijn. Maar hij ziet er wel erg tegenop. Ik denk omdat hij de kinderen niet kent en zich nog niet op zijn gemak voelt in de groep. Ik denk dat het echt naar school gaan wel zal helpen, het wisselen tussen kdv en wenne op school verwart hem.

Mooi beschreven Phaidra, ik herken er heel veel van. Vooral ook dat overschatten en steeds een beroep doen het rationele. Masseren klinkt tof! Doe je dat volgens een bepaalde methode oid? M vraagt me voor het slapen gaan vaak zijn lijf rustig te maken, dan moet ik hem over zijn voeten, benen, buik, armen en hoofd wrijven en alle lichaamsdelen vertellen dat ze moeten slapen :+ Soort geleide meditatie. Maar het helpt hem bij ontspannen dus massage zou ook zomaar iets voor hem kunnen zijn.
Ik heb bij yaro toen hij 4 weken was een snelcursus maseren gekregen omdat hij ook niet kon ontspannen. Dat werkte echt heel goed.
Hebben we toen dagelijks gedaan tot een maand of 5.

Niet alles kan je bij een peuter/kleuter gebruiken maar een paar basis tips kunnen zeker nu ook kunnen helpen.

Als je ze wilt hebben wil ik ze best geven. Evt in pm/dm
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:09:44 #51
171422 LadyBlack
paint it black
pi_159440752
E valt soms al op haar aankleedkussen in slaap als we op haar rug kriebelen :') Echt heel fijn als je zoiets kunt toepassen voor 'actieve ontspanning' inderdaad!

Klinkt als een heel fijne cursus Phaidra ^O^
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:23:40 #52
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_159441125
Sparkling, Draak zit ook sinds 3 weken in een gemengde klas (1/2). Zij was eerst ook van het kat uit de boom kijken en over zich heen laten lopen, maar cognitief loopt ze (flink) voor.
De juffen hebben haar inmiddels ook 'door' en Draak draait nu in de meeste dingen mee in het programma voor groep 2. Sociaal gezien maakt ze ook flinke sprongen en is ze al een stuk weerbaarder geworden.

Als jij het idee hebt dat de gastouder geen uitdaging meer kan bieden, kun je inderdaad naar een de psz laten gaan, maar ook daar zal ze straks waarschijnlijk tegen het cognitief niveauverschil aan lopen, omdat de psz simpelweg geen basisschoolstof aan kan of zal bieden.

Mijn ervaring daarin is dat je, als je het idee hebt dat E. zoveel verder is, je aan de bel kunt trekken bij een therapeut. Ik heb dit bij Draak pas 3 maanden voor haar 4e verjaardag gedaan, maar ik had dit veel eerder moeten doen. Zij hebben Draak toen geobserveerd op de psz en een rapportage geschreven zodat ook echt zwart op wit stond dat Draak voor loopt, maar het was eigelijk te laat om op de psz nog in te grijpen. Maar deze rapportage heeft het voor ons wel een stuk makkelijker gemaakt om voor Draak gepast onderwijs te krijgen.
Wij hebben nu nog maandelijks contact met de therapeut om haar voortgang te evalueren en om eventueel meteen in te kunnen grijpen bij problemen.

Succes met het zoeken naar de voor jullie juiste oplossing, heb je vragen, pm me gerust :* !

[ Bericht 0% gewijzigd door NotTheSame op 27-01-2016 19:58:51 ]
pi_159441292
Kleuterschool is toch meestal gemend? Groep 1 en 2 samen? Dat was hier in elk geval bij elke school die we bezocht hebben het geval. Soms hebben ze ook nog een 0 groep apart maar 1 en 2 vrijwel altijd samen.
  woensdag 27 januari 2016 @ 17:11:08 #54
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_159442509
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:29 schreef Kyara het volgende:
Kleuterschool is toch meestal gemend? Groep 1 en 2 samen? Dat was hier in elk geval bij elke school die we bezocht hebben het geval. Soms hebben ze ook nog een 0 groep apart maar 1 en 2 vrijwel altijd samen.
Bij een vriendin van me in iedee geval niet. Het meisje is van september jl. en zit op een 'grotere' OBS met allemaal aparte groepen.

Hier juist gemengde groepen omdat het een zeer kleine school is. De planning is zelfs dat ze straks groep 1/2/3, 4/5/6 en 7&8 bij elkaar willen zetten.
pi_159442816
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 17:11 schreef NotTheSame het volgende:

[..]

Bij een vriendin van me in iedee geval niet. Het meisje is van september jl. en zit op een 'grotere' OBS met allemaal aparte groepen.

Hier juist gemengde groepen omdat het een zeer kleine school is. De planning is zelfs dat ze straks groep 1/2/3, 4/5/6 en 7&8 bij elkaar willen zetten.
Aah okey. Dat zou mij iets te kleinschalig worden :D Hoewel ik me dan niet druk zou hoeven maken om tweelingbeleid want 3 kinderen samen in 1 klas....
pi_159442907
Bij ons zit 1-2-3 samen, maar dat is omdat het ervaringsgericht onderwijs is. Daar laten ze het klassensysteem wat meer los.
ti amo piů di ieri ma meno di domani
pi_159443438
Hmm BSO frustratie
De school geeft aan een contract met een grote BSO-organisatie te hebben. Dus ik die organisatie mailen. Krijg ik een bericht terug in de trand van 'meld je kind maar aan en tegen die tijd zien we wel of het kan'.

En ik denk :? .. Wat heb ik nou aan zo'n antwoord? Ik wil weten of het wel kan en als het niet kan dan moet ik een plan B gaan regelen. Net of ik een beetje ga wachten tot het kind op school zit en me dan ineens bedenk: o shit ja, morgen moet ze door de BSO opgevangen worden, dus laten we eens wat gaan regelen! Dus daar hebben we niks aan :Y)

Maar er is nog 1 andere mogelijke BSO locatie, die hemelsbreed ongeveer 50 meter van de beoogde basisschool af ligt. Zij verzorgen BSO, maar er staat niet expliciet bij vermeld voor welke scholen, dus ook onze beoogde school wordt neit vermeld. Nu maar een mailtje gestuurd om te vragen hoe en wat.

Ik heb het wel heel luxe. De gastouder waar Djen ma t/m do zit gaat haar eigen kind een jaar later naar dezelfde basisschool doen als wij. Dus die wil haar gewoon elke dag even ophalen ^O^
Dus ik zoek eigenlijk alleen voor vrijdag BSO vanaf 11.45 ... Hoop dat dat gaat lukken .. Anders moeten we alsnog uitwijken naar een andere school alleen maar om die domme BSO -O- ... Fingers crossed .. het leed dat BSO heet :X
pi_159443635
Ik heb zelf trouwens mijn eindstage voor de PABO in een groep 2-3 combinatie gedaan. Dat was toen het eerste jaar dat ze dat als proef deden. Dat was ook heel erg gaaf en apart om te doen en k had het nog nooit ergens anders gezien. Overigens zit ik nu op de site van die betreffende school te kijken en zie ik dat ze deze combinatie niet meer hebben dus het zal wel geen succes geweest zijn.
  woensdag 27 januari 2016 @ 19:46:25 #59
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159447419
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:42 schreef L-E het volgende:
Hadden ze geen elektriciteit op die Vrije School Sylver?
Wel kaarsjes O+

Nee, maar het was allemaal zo .. oud.
En ik was een beetje terleurgesteld dat het ook nog zo groot was, ik was er zomaar vanuit gegaan dat het een kleinere school was.

Bedankt voor alle BSO ervaringen! Ik ga vanavond eens het 1 en ander uitzoeken.

Is er eigenlijk een verschil tussen naschoolse opvang en buitenschoolse opvang? Kwam beide termen tegen.
En moeten ze echt aan een school gekoppeld zijn?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159447774
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 19:46 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Wel kaarsjes O+

Nee, maar het was allemaal zo .. oud.
En ik was een beetje terleurgesteld dat het ook nog zo groot was, ik was er zomaar vanuit gegaan dat het een kleinere school was.

Bedankt voor alle BSO ervaringen! Ik ga vanavond eens het 1 en ander uitzoeken.

Is er eigenlijk een verschil tussen naschoolse opvang en buitenschoolse opvang? Kwam beide termen tegen.
En moeten ze echt aan een school gekoppeld zijn?
buitenschoolse opvang omvat zowel voorschoolse, tussenschoolse (overblijf) als naschoolse opvang.

Een bso kan aan een school gekoppeld zijn (dan is het vaak in het gebouw), maar hoeft zeker niet. Vaak geeft een school zonder eigen opvang aan met welke organisaties ze samenwerken.

Bij de basisschool waar I heen gaat, is continurooster, dus overblijf is inbegrepen. Wij nemen wel 2 dagen voorschoolse opvang af en 3 dagen naschoolse.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 27 januari 2016 @ 20:11:51 #61
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159448221
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 19:57 schreef Phaidra het volgende:

[..]

buitenschoolse opvang omvat zowel voorschoolse, tussenschoolse (overblijf) als naschoolse opvang.

Een bso kan aan een school gekoppeld zijn (dan is het vaak in het gebouw), maar hoeft zeker niet. Vaak geeft een school zonder eigen opvang aan met welke organisaties ze samenwerken.

Bij de basisschool waar I heen gaat, is continurooster, dus overblijf is inbegrepen. Wij nemen wel 2 dagen voorschoolse opvang af en 3 dagen naschoolse.
Aha! Bedankt!
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159451315
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:25 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Ik heb dit geloof ik wel vaker gelezen maar ik snap niet helemaal wat ik me dan moet voorstellen bij die taken? Wat voor rol heeft die gastouder dan? Het enige wat J bij de gastouder doet is gewoon heerlijk spelen en knutselen en verder heb ik daar ook absoluut geen verwachtingen bij eigenlijk :D.
Onze gastouder heeft een VVE programma (die ook wordt gebruikt op kinderdagverblijven en peuterspeelzalen) waar per leeftijd taal/rekenen/weetikwat aan bod komt en 'eisen' die nodig zijn om goed naar de basisschool te kunnen instromen. Het is bij onze gastouder echt niet alleen maar spelen en knutselen, ze moeten echt 'rekenen' (groot, klein, voor, achter, cijfers herkennen, je weet wel) en krijgen iedere dag taal doormiddel van kaarten met woorden en plaatjes. Uiteraard is er ook spelen en knutselen maar er zijn meerdere momenten per dag dat ze aan tafel gaan zitten om te 'leren'. Het kan ook heel simpel zijn zoals deze week sleutels inkleuren, uitknippen en dan op een blaadje van groot naar klein leggen en plakken. En iedere maand is er een nieuw thema.

[ Bericht 1% gewijzigd door .Sparkling. op 27-01-2016 21:51:15 ]
E.
pi_159451479
Ow gaat wel naar school met een aparte groep 0, 1 en 2.
Ik vind de school stiekem wel iets te groot, maar de kleine scholen voldoen niet aan mijn eisen :')

Ik heb stiekem wel een beetje gekeken bij de groepen 1/2 op mijn school. Ik denk dat Ow cognitief voorloopt. Maar op creatief, sociaal en klein motorisch gebied niet. Dus genoeg te leren in de 2,5 jaar kleutertijd voor hem :)

Weet je waar ik trouwens van baal. Ik zou op sociaal gebied Ow echt naar de psz willen. Op zijn kdv (kunnen ze) niet bieden wat hij nodig heeft. Op andere kdv's in de buurt is hetzelfde probleem of geen plaats. Maar extra psz kunnen we niet betalen (ja, of we moeten onze volledige toch al niet dure leefstijl aan moeten passen) eigenlijk belachelijk toch!

Ik moet sowieso dinsdag naar het cb en dan ga ik toch eens overleggen over zijn gedrag. Hij is zo sensitief, ik vraag me wel eens af of het niet te is. Zo gaat hij over de rooie als ik aan zijn haar, vingers, tenen of oren zit. Hij wilt sommige kleding echt niet aan omdat hij dan aangeeft dat het niet lekker zit (ja hij kent het verschil met niet mooi). Hij gaat over de rooie als hij een muts, sjaal, handschoenen, bril of verkleedkleding etc op "moet".
Hij "durft" niet op bepaalde plekken op de bank, de wc, het potje te zitten.
Hij voelt onze stemmingen echt perfect aan en gedraagt zich ook hier naar.

Wat denken jullie? Op zich peuter gedrag, maar alles bij elkaar?
pi_159451491
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:24 schreef Twinkle20 het volgende:
Spark is het geen idee om eva dan voor bv 2 dagdelen per week naar een psz te doen? Djenna zit ook bij een gastouder waar ze het prima naar haar zin heeft. Maar de uitdaging die ze extra op de psz krijgt is ^O^ .. + een mooie voorbereiding op de grote school.
Denk het niet, voor Eva misschien wel, maar we krijgen subsidie van de gemeente vanwege mijn psychische problemen. Dagen dat zij naar de opvang gaat zijn ook echt nodig omdat ik dan in behandeling ben en dan heb ik geen mogelijkheid haar van de psz naar de gastouder te brengen of andersom en onze volledige vergoeding gaat al op aan de (benodigde uren) gastouderopvang.
We hebben wel bewust voor een gastouder gekozen die VVE biedt en mocht blijken dat ze zich echt gaat vervelen kunnen we altijd verder kijken, voor nu brengt dit wel het meeste rust.
E.
pi_159451649
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:23 schreef NotTheSame het volgende:
Sparkling, Draak zit ook sinds 3 weken in een gemengde klas (1/2). Zij was eerst ook van het kat uit de boom kijken en over zich heen laten lopen, maar cognitief loopt ze (flink) voor.
De juffen hebben haar inmiddels ook 'door' en Draak draait nu in de meeste dingen mee in het programma voor groep 2. Sociaal gezien maakt ze ook flinke sprongen en is ze al een stuk weerbaarder geworden.

Als jij het idee hebt dat de gastouder geen uitdaging meer kan bieden, kun je inderdaad naar een de psz laten gaan, maar ook daar zal ze straks waarschijnlijk tegen het cognitief niveauverschil aan lopen, omdat de psz simpelweg geen basisschoolstof aan kan of zal bieden.

Mijn ervaring daarin is dat je, als je het idee hebt dat E. zoveel verder is, je aan de bel kunt trekken bij een therapeut. Ik heb dit bij Draak pas 3 maanden voor haar 4e verjaardag gedaan, maar ik had dit veel eerder moeten doen. Zij hebben Draak toen geobserveerd op de psz en een rapportage geschreven zodat ook echt zwart op wit stond dat Draak voor loopt, maar het was eigelijk te laat om op de psz nog in te grijpen. Maar deze rapportage heeft het voor ons wel een stuk makkelijker gemaakt om voor Draak gepast onderwijs te krijgen.
Wij hebben nu nog maandelijks contact met de therapeut om haar voortgang te evalueren en om eventueel meteen in te kunnen grijpen bij problemen.

Succes met het zoeken naar de voor jullie juiste oplossing, heb je vragen, pm me gerust :* !
Super, wat een fijn antwoord. Ik durf nu nog niet al te hard te roepen dat ze voorloopt, denk meer dat de tijd het wel zal leren of het nu toeval is of zo blijft.
Het is wel iets dat in ons achterhoofd zit, mijn man is ook behoorlijk pienter maar sociaal niet al te sterk zeg maar :+
E.
pi_159451739
Loj, hier heel herkenbaar ja! Maar ik weet niet zo goed of dat normaal is, volgens mij kunnen peuters ook wel aardig makkelijk over de rooie gaan om iets wat in onze ogen heel klein is maar in hun ogen Het Grote Kwaad.
E.
pi_159452461
Loj ik herken het gedrag ook niet maar Djenna is best timide. Tenzij ze moe is.

Spartk o maar dat klinkt idd als een dik voor mekaar go ^O^
Heel anders als onze go iig waar het idd wel zo is dat er de hele dag geflierefluit wordt.
  woensdag 27 januari 2016 @ 22:23:37 #68
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_159452656
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:53 schreef .Sparkling. het volgende:

[..]

Super, wat een fijn antwoord. Ik durf nu nog niet al te hard te roepen dat ze voorloopt, denk meer dat de tijd het wel zal leren of het nu toeval is of zo blijft.
Het is wel iets dat in ons achterhoofd zit, mijn man is ook behoorlijk pienter maar sociaal niet al te sterk zeg maar :+
Meis, ik liep met precies hetzelfde rond. En dan werd ik nog getemperd door de psz juf, die volmondig riep dat mijn kind echt niet 'meer' was dan de anderen, dat ze een spelletje speelde en nog meer van die domme uitspraken.
Toch bleef het aan me knagen en met het oog op de toekomst heb ik alsnog een therapeut het hele verhaal voorgelegd onder het mom 'als het niks is zal hij het heus wel zeggen'. En daarnaast had het gedrag van Draak sterke overeenkomsten met mijn gedrag vroeger (hoog IQ, zwakker EQ) alleen heeft het voor mij tot m'n 25ste geduurd voordat ik hier daadwerkelijk erkenning voor kreeg. Dat wil ik Draak echt niet aan doen.

Je zegt dat je zelf in de hulpverleningsmolen zit. Ik weet er natuurlijk het fijne niet van, maar is het niet iets om het verhaal daar eens voor te leggen? Want sideways heeft dit verhaal natuurlijk ook z'n uitwerking op jouw gesteldheid.
pi_159453253
Ik kan niet echt aanhaken met de gesprekken hier op dit moment, geloof ik. Ben helemaal (nog?) niet bezig op die manier met peuterspeelzalen en extra uitdagingen en taken. :D . Volgens mij is ze tot nu toe gemiddeld, en het enige opvallende is dat I heel erg gek op boeken is (maar dat is misschien ook logisch, als je in een huis vol boeken leeft :o ), en het heel leuk vindt om te tekenen en kleuren.

Kortom, ik heb een meisje dat vandaag 2 jaar is geworden. O+ .
Dit is ze, in haar feestjurk, bij muziekles vandaag.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159453313
Van harte gefeliciteerd met je peuter Franny! Mooi meisje, mooie jurk! O+
pi_159453457
Gefeliciteerd Franny! Wat kijkt ze blij! :D
E.
pi_159453852
Gefeliciteerd Franny. Mooi meisje heb je O+
  donderdag 28 januari 2016 @ 06:12:59 #73
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159457558
Gefeliciteerd, Franny! *O*

Wat is ze al groot! Laatste foto die ik van I. heb gezien was een half jaar geleden geloof ik, nu is ze al echt een peuter O+
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159457608
Van harte gefeliciteerd met je mooie dame Franny *O*
pi_159457906
Franny nog gefeliciteerd en welkom met I
  donderdag 28 januari 2016 @ 09:49:06 #76
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159459439
:W ik kom ook alvast om het hoekje gluren. Kuiken wordt over iets meer dan een maand 2 :o.
Ik zag dat het net over de psz gaat, dat leek me een mooi moment om aan te haken, want daar heb ik een vraag over ;). Bij welke leeftijd zijn jullie kindjes voor 't eerst naar de psz gegaan?
Kuiken is gisteren wezen kijken en wilde er helemaal niet meer weg :o. Zelf twijfel ik nog, om drie redenen: ik weet niet of ik het wenselijk vind dat hij nu al met het hele groepsgebeuren mee gaat doen. Bij de go is het nog zo lekker individueel, en zonder enige (groeps)druk, ik weet niet of ik dat al wil voor hem. Tweede reden is dat ik vind dat ze wel erg positief zijn bij de psz. Kuiken kreeg applaus omdat hij het trapje van de glijbaan zelf op kon klimmen :?. Van mij hoeft dat allemaal niet zo (bovendien kan bij dat belachelijk lang). En als derde, hij gaat nu 1 dag in de week naar de gastouder. Ik weet niet hoe we dat praktisch kunnen combineren. Ik vind 2 ochtenden psz plus 1 dag go een beetje veel (ik ben immers zelf gewoon thuis) dus zou de psz denk ik in plaats van de go komen, maar dan ben ik de go en de flexibiliteit van die opvang ook meteen kwijt (dan kan ik bijv niet een hele dag naar een beurs, of naar een vergadering op een andere dag).
Nouja heel verhaal, en praktisch komen we er ook wel weer uit, maar ik was vooral benieuwd naar jullie ervaringen en overwegingen.
KuikenGuppy
pi_159459557
J gaat vanaf september naar de PSZ, hij was toen ruim 2.5. Ik ben blij dat we gewacht hebben en m niet met 2 jaar al hebben laten gaan. Toen had ie echt nog niet mee kunnen komen met een groot deel van de activiteiten (bv. knippen, plakken, verven knutselen, liedjes zingen, spelletjes in de gymzaal, hij had ook nog geen geduld voor echt voorlezen), en het verschil met de bijna 4-jarigen was toen echt te groot geweest. Hij heeft het er nu geweldig naar z'n zin, maar zit (gelukkig) wel in een klein groepje (6 kindjes). De andere klasjes hebben 12-14 kinderen, en daar had ie t denk ik wat lastiger gehad. Nu hebben de juffen alle tijd voor ze.

Er is nu trouwens net een kindje van net 2 gestart, en je merkt echt dat die het ondanks dat de groep erg klein is, heel lastig vindt, wil altijd bij de juf op schoot, huilt veel etc. Kan toeval zijn natuurlijk, maar ze is ook nog wel erg jong, praat alleen losse woordjes.

Wij zijn dus in september geswitcht van KDV naar PSZ, want ik had verlof en daarna andere werkdagen. Beide was ook te veel geweest, rustdagen zijn voor J. echt nodig. Al kan ie bijna niet wachten tot ie weer naar 'school' mag. Vanochtend om 6 uur wakker, van half 7 tot half 9 gevraagd wanneer we nu zouden gaan }:| , en dolgelukkig toen ie om 9 uur eindelijk in het lokaal was en in de kring mocht gaan zitten O+
pi_159459823
Kan hij niet 1 ochtend naar de psz anders Burdie? Daar hebben wij ook voor gekozen omdat we dat naast 1 dag GO idd ook wel genoeg vinden. Was niet gebruikelijk maar het kon wel. Hier in de gemeente is het sowieso pas vanaf 2,5 naar de psz en dat vind ik zelf ook wel prima.
Vind dat overdreven geprijs ook niet echt fijn klinken, is er geen antroposofische psz in de buurt toevallig? Daar zijn wij wel heel erg tevreden over. Het gaat er echt om kinderen fijn te laten spelen en in een rustige omgeving te oefenen in een groepsomgeving. Geen enkele druk op taken of 'moeten', waar wij ook zeer op tegen zijn.
pi_159460219
Djenna was net 3 en dat vond ik precies goed voor haar.
Wij hebben het geluk dat er hier bijna geen wachtlijsten zijn. Anders kan ik me voorstellen dat je je kind al eerder aanmeldt.
pi_159460451
Dat overdreven prijzen doen ze bij onze 'normale' PSZ ook niet hoor, ligt denk ik ook vooral aan de leidster die je treft?

Één ochtend kan bij ons trouwens niet, ik geloof omdat ze dan op de andere gekoppelde ochtend een plekje vrij hebben dat ze niet kunnen vullen (of er moet heel toevallig een kindje zijn dat net die andere ochtend alleen wil komen). Incidenteel ruilen kan wel, als er plek is op een groep (wat er op neer komt dat er soms kindjes in aj's groep komen inhalen, maar dat andersom niet makkelijk gaat, want andere groepen zitten vol :(). Ze werken ook thema's hier (VVE - Uk & Puk methode), en daarzou je kind dan ook de helft van missen. Lijkt me ook jammer.
pi_159460461
Hier is de psz sowieso pas vanaf 2,5 jaar. Ik denk ook niet dat eerder een goed idee wat geweest voor ze. Het verschil met bijna 4 is dan wel erg groot. Ze zijn trouwens ook gestart met 1 dagdeel omdat er nog geen plek op een andere dag was (ik vond 2 dagen achter elkaar wat veel) en ik moet zeggen dat ik 2 dagdelen wel fijner vind dat 1, ook omdat met 1 dagdeel het toch elke keer weer wennen is (M ging ook maar 1 dag per week na het kdv, laatste 2 maanden 1,5 dag en dat scheelde best veel). Maar dat is natuurlijk ook kindafhankelijk en mijn kinderen gingen daarnaast ook niet nog naar een gastouder of zo.
pi_159460493
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:48 schreef Loj het volgende:
Ow gaat wel naar school met een aparte groep 0, 1 en 2.
Ik vind de school stiekem wel iets te groot, maar de kleine scholen voldoen niet aan mijn eisen :')

Ik heb stiekem wel een beetje gekeken bij de groepen 1/2 op mijn school. Ik denk dat Ow cognitief voorloopt. Maar op creatief, sociaal en klein motorisch gebied niet. Dus genoeg te leren in de 2,5 jaar kleutertijd voor hem :)

Weet je waar ik trouwens van baal. Ik zou op sociaal gebied Ow echt naar de psz willen. Op zijn kdv (kunnen ze) niet bieden wat hij nodig heeft. Op andere kdv's in de buurt is hetzelfde probleem of geen plaats. Maar extra psz kunnen we niet betalen (ja, of we moeten onze volledige toch al niet dure leefstijl aan moeten passen) eigenlijk belachelijk toch!

Ik moet sowieso dinsdag naar het cb en dan ga ik toch eens overleggen over zijn gedrag. Hij is zo sensitief, ik vraag me wel eens af of het niet te is. Zo gaat hij over de rooie als ik aan zijn haar, vingers, tenen of oren zit. Hij wilt sommige kleding echt niet aan omdat hij dan aangeeft dat het niet lekker zit (ja hij kent het verschil met niet mooi). Hij gaat over de rooie als hij een muts, sjaal, handschoenen, bril of verkleedkleding etc op "moet".
Hij "durft" niet op bepaalde plekken op de bank, de wc, het potje te zitten.
Hij voelt onze stemmingen echt perfect aan en gedraagt zich ook hier naar.

Wat denken jullie? Op zich peuter gedrag, maar alles bij elkaar?
Ook dit kan 'horen' bij een temperamentvol kind :Y. Temperamentvolle kinderen ervaren meer dingen als prikkel, ervaren prikkels die iedereen heeft als heftiger en hun emmer is ook sneller vol omdat die kleiner is dan gemiddeld. Het kan dus zijn dat voor Ow vooral sensorische prikkels heel heftig binnenkomen en hij dat naast de 'standaard' prikkels niet goed kan verwerken. Dat is net de druppel die zijn emmer over doet lopen. Heeft hij kleding die wel prettig zit? Joggingbroeken bijvoorbeeld? Ik zou daar een stapel van kopen. Sokken binnenstebuiten aantrekken kan ervoor zorgen dat ze minder irriteren. Muts, sjaal, handschoenen... proberen zo veel mogelijk te beperken, misschien heeft hij niet zo veel last van de kou. Het kan ook helpen om andere prikkels zo veel mogelijk te beperken (kan natuurlijk niet altijd en overal), misschien dat hij dan meer kan hebben van sensorische ongemakken.

Maar er bestaat ook zoiets als een stoornis in sensorische prikkelverwerking. Het fijne weet ik er niet van, maar misschien kan je daar informatie over vinden.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159460568
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 10:38 schreef Phaidra het volgende:
Maar er bestaat ook zoiets als een stoornis in sensorische prikkelverwerking. Het fijne weet ik er niet van, maar misschien kan je daar informatie over vinden.
Daarover ben ik me ook aan het inlezen. Of we dit wel of niet laten onderzoeken bij M.
pi_159460571
Franny gefeliciteerd! Kijk je meisje nou stralen in haar prachtige jurk! O+
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 28 januari 2016 @ 11:51:43 #85
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159462001
Bedankt voor de ervaringen :). Ik vind 2 ook vrij jong voor de psz, maar hij vond het er echt super leuk gisteren.... (en is vandaag niets waard, hij is de hele ochtend hangerig en moe, misschien is het nog te veel voor hem).

We hoeven nog niet meteen te beslissen gelukkig, en kunnen een evt keuze ook altijd nog weer veranderen. Ik ga er nog eens over nadenken allemaal ;).
KuikenGuppy
pi_159462347
Oh, ik wist helemaal niet dat er gastouders waren die met zulke thema's werkten eigenlijk. Ik weet niet goed of ik dat zo prettig zou vinden, ik vind lekker aanklungelen met het leven zonder duidelijke visie ook wel wat hebben als je 2 bent hoor :D

Loj, mijn oudste is erg prikkelgevoelig (ik vind 'temperamentvol kind' ineens een soort van officieus label worden, dus die term zal ik er niet aan hangen, maar hij heeft iig geen tekort aan temperament, zeg maar :') ) en word echt gék van bepaalde kleding. Serieus, hij verdraagt het niet. Hij draagt uitsluitend joggingbroeken, hij heeft een vast merk ondergoed (de boxers en hemden van de hema), sokken draagt hij binnenstebuiten zodat hij de randjes niet voelt, en hij heeft nu twee vesten die fijn zitten die elkaar afwisselen. Het is wel een goedkoop kind zo, qua kleding :D Ik vind zelf niet dat je daar perse iets mee moet, als je zelf weet hoe je kind is kun je daar op anticiperen. Bewust met prikkels omgaan is wel een must hier, maar dat gaat tegenwoordig vanzelf :)
pi_159462471
Burdie, wij hebben Sticker expres niet naar de psz gedaan omdat het niet aansloot bij onze visie. Het kdv wel, en omdat ik weer werk hebben we daar voor gekozen. Maar eigenlijk is het kdv voor Stick dus een heel dure psz :') Hij was 2,5 toen hij ging, dat had echt geen twee maanden eerder gekund, dus ook vanaf hier lijkt 2 aan de jonge kant :)
pi_159462707
Mwah LE, ik zie er dan weer geen probleem in dat bij onze gastouder ook geleerd wordt, het is niet alsof dat zorgt dat ze geen peuter meer mogen zijn of niet meer mogen spelen. Maar goed, als we daar niet achter stonden hadden we het ook niet gekozen natuurlijk :D
Maar ik denk niet dat mijn peuter meer of minder kind is dan een gemiddeld andere peuter omdat ze toevallig bij de gastouder een voorschools educatie programma volgt.

[ Bericht 10% gewijzigd door .Sparkling. op 28-01-2016 12:45:10 ]
E.
pi_159462725
Oh ik zie iets over het hoofd! Franny, van harte gefeliciteerd!
pi_159463124
Spelen en leren zijn, als het goed is wat mij betreft, geen tegengestelde zaken en gescheiden activiteiten. Ik zie op ons kdv hoe ze in de dreumesgroep (van 14 maanden tot 2,5 jaar) veel activiteiten doen waarbij de kinderen met spelactiviteiten zonder dat het expliciet wordt gemaakt leren, vooral door veel met zintuigelijke ervaring te doen.

Dank voor de felicitaties allemaal. O+ .

En Omen, jij ook nog gefeliciteerd!!

Burdie, succes met keuzes maken. Voor wat voor'(groeps)druk 'vrees' jij precies?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159463168
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 12:26 schreef .Sparkling. het volgende:
Mwah LE, ik zie er dan weer geen probleem in dat bij onze gastouder ook geleerd wordt, het is niet alsof dat zorgt dat ze geen peuter meer mogen zijn of niet meer mogen spelen. Maar goed, als we daar niet achter stonden hadden we het ook niet gekozen natuurlijk :D
Maar ik denk niet dat mijn peuter meer of minder kind is dan een gemiddeld andere peuter omdat ze toevallig bij de gastouder een voorschools educatie programma volgt.
Dat laatste denk ik ook niet hoor :)
pi_159463194
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 12:08 schreef L-E het volgende:
Oh, ik wist helemaal niet dat er gastouders waren die met zulke thema's werkten eigenlijk. Ik weet niet goed of ik dat zo prettig zou vinden, ik vind lekker aanklungelen met het leven zonder duidelijke visie ook wel wat hebben als je 2 bent hoor :D

Loj, mijn oudste is erg prikkelgevoelig (ik vind 'temperamentvol kind' ineens een soort van officieus label worden, dus die term zal ik er niet aan hangen, maar hij heeft iig geen tekort aan temperament, zeg maar :') ) en word echt gék van bepaalde kleding. Serieus, hij verdraagt het niet. Hij draagt uitsluitend joggingbroeken, hij heeft een vast merk ondergoed (de boxers en hemden van de hema), sokken draagt hij binnenstebuiten zodat hij de randjes niet voelt, en hij heeft nu twee vesten die fijn zitten die elkaar afwisselen. Het is wel een goedkoop kind zo, qua kleding :D Ik vind zelf niet dat je daar perse iets mee moet, als je zelf weet hoe je kind is kun je daar op anticiperen. Bewust met prikkels omgaan is wel een must hier, maar dat gaat tegenwoordig vanzelf :)
Dat probleem heb ik ook een beetje met de term temperamentvol. Het is alleen wel makkelijk om een samenvattende term te hebben :+. Prikkelgevoelig alleen dekt het niet helemaal, naar mijn gevoel. Dan mis ik de heftige reactie daarop, oid. If that makes any sense ;) .
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159463639
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 12:50 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Dat probleem heb ik ook een beetje met de term temperamentvol. Het is alleen wel makkelijk om een samenvattende term te hebben :+. Prikkelgevoelig alleen dekt het niet helemaal, naar mijn gevoel. Dan mis ik de heftige reactie daarop, oid. If that makes any sense ;) .
Prikkelonmogelijk is het meer inderdaad :')
  donderdag 28 januari 2016 @ 14:06:09 #94
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159465018
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 12:47 schreef Franny_G het volgende:
Burdie, succes met keuzes maken. Voor wat voor'(groeps)druk 'vrees' jij precies?
De kindjes gingen gisteren in een kring zitten. Ik vroeg aan de juf of dat 'verplicht' was en toen vertelde zij dat het niet hoeft, maar dat de kindjes vanzelf in een kring gaan zitten omdat ze zien dat de rest dat ook doet.
En dat is iets heel onschuldigs natuurlijk, en het is hoe groepen werken, maar ik weet niet of ik dat (al) wil voor mijn kind. 'Groepsdruk' heeft voor mij een nare bijsmaak, maar dat is misschien vooral projectie mijnerzijds. Zelf deed ik in groepen altijd mijn best om 'er bij te horen' dan om mezelf te zijn (met als gevolg dat ik nooit écht ergens bij hoorde, fml :') ).
Maar mijn man was daar bijvoorbeeld heel anders daar in, en kuiken is sociaal nu al 100x handiger dan ik ben :') en lijkt op zijn vader, dus ik maak me daar misschien ook onterecht druk over.
KuikenGuppy
pi_159465129
Ik zie dat persoonlijk niet als iets negatiefs. Ook niet als groepsdruk maar meer leren van elkaar. Dat wil niet zeggen dat ze dan ook ALLES doen omdat de groep het ook doet. Als ik tenminste naar mijn eigen kinderen kijk, die doen ook dat soort dingen mee maar ze trekken wel hun eigen plan. Als iedereen gaat kleien en zij willen knippen, dan gaan ze heus wel knippen. Maar dat is ook omdat ze hebben geleerd dat het na de kring tijd is om zelf iets te doen wat ze zelf kiezen. Ze staan wel open voor suggesties maar als het niet willen zullen ze het niet doen.
  donderdag 28 januari 2016 @ 14:16:05 #96
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159465221
Je hebt helemaal gelijk Kyara, het is ook meer iets wat in mijn hoofd zit dan dat het daadwerkelijk een ding is, denk ik ;).
KuikenGuppy
pi_159465340
Ik merk hier wel voordelen met groepen kindjes bij Riley. Thuis eet ze geen brood. Op het KDV eet ze wel brood, want andere kindjes eten het ook.
Maar ik merk ook dat ze haar eigen plan kan trekken. O+

Hier de laatste dag op het KDV. Helaas geen werk nog. Dus vanaf volgende week gaat ze naar een psz. Ik ben daar wezen kijken met Riley. Hele fijne sfeer. Riley is in elk hoekje wezen kijken wat er te doen was. Morgen gaat ze wennen. Spannend
pi_159465403
Euh, ik snap geloof ik niet helemaal wat het 'probleem' van een kring is. Het is een manier van gezamenlijk de ochtend openen (en ook afsluiten). Iets wat op alle kleuterscholen die ik ken ook heel gangbaar is. Maar misschien bedoel je meer de manier waarop de leidsters het aanpakken? J wilde de eerste weken ook niet in de kring zitten. Op onze vraag wat ie dan liever wou, zei hij: staan achter de stoel. Nou, dat was natuurlijk ook prima, en uiteindelijk (na een aantal weken?) heeft ie er zelf voor gekozen toch te gaan zitten (naast zijn favoriete juf ;)). Op onze PSZ moeten ze dus niets. Geen zin om te knutselen? Ook goed, dan kies je iets anders. J vindt alles leuk (al is het soms maar 5 minuten) en doet graag mee, maar speelt eigenlijk het allerliefste buiten of met de auto's. Gelukkig voor hem kan dat ook keer ;).

[ Bericht 1% gewijzigd door mousemicky op 28-01-2016 14:42:41 ]
pi_159465451
Ja, grappig hoe je al zo snel merkt dat je eigen ideeën, wensen, of juist angsten of negatieve associaties een rol gaan spelen in hoe je naar je kind kijkt he, en de keuzes die je maakt.

Ik zie het ook als het leren van sociaal gedrag. Zo heeft I op het kdv duidelijk bepaalde zaken geleerd, zoals opruimen aan het einde van de dag, het samen eten op gezette tijden. En daarbij zie ik dat ze gedrag kopieert en ook door heeft welk gedrag toegejuicht wordt en wat wordt afgekeurd. Het is een vorm van socialisatie, dat heb je nodig om in groepen mensen te kunnen functioneren en geaccepteerd te worden. Mensen zijn ook groepsdieren. Maar ik ben met je eens dat het ook belangrijk is dat een kind z'n eigen plan durft te trekken. Gevoelsmatig denk ik dat kinderen op deze leeftijd nog egocentrisch genoeg zijn (als ze het als peuter niet zijn, dan weet ik het ook niet meer, volgens mij zit je dan op je hoogtepunt wat betreft egocentrisch gedrag :D ), en dat je aanpassen aan groepsdruk op een manier dat het ten koste gaat van jezelf een grotere rol gaat spelen als kinderen echt in de basisschoolleeftijd zitten.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159466081
Oh, ik wil overal wel op reageren maar ik heb niet zoveel tijd!

Franny, gefeliciteerd!!

School: op de Montessori waar we Ellie hebben ingeschreven is de NSO aan de school gekoppeld. Ze hebben continurooster, dus er is alleen opvang voor de middag. Dat is in hetzelfde gebouw, met dezelfde meesters en juffen. Enorm fijn! Maar goed, ik werk vanuit huis dus voorlopig is dat nog niet nodig. Laat haar daar eerst maar even wennen.

PSZ: Hier mist ik enige vorm van VVE. Ik weet dat het er is, want ze doen nu het thema 'kleuren en vormen' maar ik snap niet wat dat toevoegt. Dat kennen de meeste peuters toch allemaal al? De mijne in elk geval wel, dus ik mis echt uitdaging voor haar. Maar vooralsnog vindt ze gewoon lekker spelen, kleuren en plakken ook leuk, dus vooruit. Het leereffect zit 'm dan meer in het omgaan met de andere kindjes.

Overigens is Ellie begonnen met 2 jaar en 1 maand. Meestal begint men hier met 2 jaar en 3 maanden, maar het varieert wel. Was ze jong? Ja. Te jong? Nee. Er is een flink gat tussen haar en de oudere kindjes, maar daar zie ik (tot dusver) geen negatieve gevolgen van. Ze moest wel heel erg wennen, maar dat zit ook gewoon in haar. Wel merk ik dat ze nu (2 jaar 5 mnd) zich nog een stuk beter kan uitdrukken, en dat zal vast helpen. Maar ik denk dat jong beginnen afhankelijk van het kind geen probleem hoeft te zijn.

Groepsdruk? Tja, dat is er wel. Maar daar leren ze ook van. Wat Franny al zegt, het gaat ook om het leren van sociale conventies. In de kring meoten ze wel blijven zitten, en de manier waarop dat gaat ben ik niet heel blij mee. Overigens zou overdreven belonen mij ook storen, dat doen ze hier ook al behoorlijk. Maar ja, klein dorp, één stichting, dus geen uitwijkmogelijkheden.

Loj, wat Ow betreft: ik zou het boek 'Omgaan met het hooggevoelige kind' van Elaine Aron eens lezen (bieb). Niet ieder kind dat prikkelgevoelig is, is temperamentvol (en ik krijg jeuk van dat woord, sorry mensen). Ikzelf was dat bijvoorbeeld niet, terwijl ik wel heel prikkelgevoelig was en ben - ik raakte overstuur. Al vermoed ik wel dat er een verschil zit tussen jongetjes en meisjes, daarin.
En over sommige dingen zou ik inderdaad niet moeilijk doen. Koop kleding die hij lekker vindt zitten, idem met schoenen. Geen muts? Dan niet. Dat is ook wel een beetje des peuters, en het kan geen kwaad om daarin gehoor te geven aan zijn behoefte, lijkt me.
Overigens is sommige plekken niet willen zitten of iets niet willen aanraken ook een manier om met de omgeving om te gaan, dus dat kan ook vanuit een heel andere gedachte komen.
Het nadeel van prikkelgevoeligheid is dat het heel moeilijk te definiëren is. Je voelt je goed, je voelt je okee, je voelt je wat minder op je gemak en dan BAM! is het potje overvol.
Daarbij... Wat is 'te' sensitief? De één heeft dat meer dan de ander, en merkt daar meer of minder van.

Wat moet ik me overigens voorstellen bij een groep 0?

[ Bericht 4% gewijzigd door Cwen op 28-01-2016 14:55:45 ]
Home is where the O+ is...
pi_159466319
Groep 0, is dat niet de nieuwe instroom van leerlingen die 4 worden gedurende een schooljaar? Dan stromen ze na de eerstvolgende zomervakantie door naar groep 1. Dat is dan direct echt hun vaste klas (geen nieuwe leerlingen gedurende het schooljaar, dus rustiger?).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159466495
Groep 0 is een instroomgroep. Kinderen die na 31 dec jarig zijn komen daarin.
pi_159466576
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 14:49 schreef Cwen het volgende:
Maar vooralsnog vindt ze gewoon lekker spelen, kleuren en plakken ook leuk, dus vooruit.
Maar hier leert ze toch ook gewoon van?

Ik vind eerlijk gezegd best wel dat het leereffect van gewoon lekker spelen onderschat wordt. Of zo lijkt het althans. Niet alleen hier maar ook op andere plekken.

Groep 0 is inderdaad wat Phaidra zegt, geldt dan wel voor kinderen die jarig zijn na 1 januari, dat zijn de kinderen die doorgaans > 2 jaar kleuteren.
pi_159466994
Zelfvertrouwen opbouwen kan ook een leerdoel zijn. Dus juist dingen doen die je al weet of kunt en daarin bevestigd worden. Vanuit die basis van veiligheid (ook veiligheid binnen een groep met vreemden) en zekerheid kun je dan eens een nieuwe uitdaging aan gaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159467587
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:06 schreef Kyara het volgende:

[..]

Maar hier leert ze toch ook gewoon van?

Ik vind eerlijk gezegd best wel dat het leereffect van gewoon lekker spelen onderschat wordt. Of zo lijkt het althans. Niet alleen hier maar ook op andere plekken.

Groep 0 is inderdaad wat Phaidra zegt, geldt dan wel voor kinderen die jarig zijn na 1 januari, dat zijn de kinderen die doorgaans > 2 jaar kleuteren.
Dat vind ik dus ook ja!

nou ja komt er op neer dat ik vooral een school zoek die niet zo de nadruk op taal en rekenen legt (dat komt heus wel goed), maar meer aandacht besteed aan het totaalplaatje van mens zijn.
Wat betreft KDV ben ik tevreden. Ze leert er ontzettend veel, maar ze hebben geen educatieprogramma. Vind het ook fijner als ze gewoon inspelen op wat de kinderen op dat moment bezighoudt, dan één of ander voorgekookt educatieprogramma..

oh en CWEN, onze peuter kende en kent de kleuren niet (of nou ja, wel een paar). Vormen wel overigens. Het interesseert haar niet zo (en vader is kleurenblind dus die zegt het ook vaak fout). Maar geloof niet dat een programma daar nu verandering in zou brengen want, ik herhaal, het interesseert haar niet zo.. Ze kan wel minstens 50 liedjes foutloos zingen (mooi op toon) en puzzelen als de beste. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze de kleuren vanzelf nog een keer interessant vindt. Die uitdaging zoeken ze volgens mij echt zelf wel op, die moet je alleen wel herkennen. Dat als een kindje er aan toe lijkt je het een keer een schaar geeft om te leren knippen en als het vraagt welke letter er staat dat je dan antwoord en vraagt of het de letter nog ergens ziet ofzo..
pi_159468009
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:06 schreef Kyara het volgende:

[..]

Maar hier leert ze toch ook gewoon van?
Jazeker! Maar dat doen we thuis ook. We spelen, knutselen en wandelen verder de hele week zo ongeveer, dus daar hoeft ze niet voor naar de psz, denk ik dan. Voor de sociale ontwikkeling wel, maar ik had gewoon ook gehoopt dat er wat meer in zou zitten dat ik niet kan bieden... Moeilijk uit te leggen.

En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
Home is where the O+ is...
pi_159468277
Ja, voor mijn gevoel moet je vooral heel erg opletten dat je niet te vroeg gaat "pushen" en faalangst of gewoon afkeer tegen leren (of tegen bepaalde vakken) gaat kweken. Van nature vinden kinderen leren leuk, maar als er te vroeg op gehamerd wordt dan werkt t volgens mij juist averechts..
pi_159469605
Hebben jullie eigenlijk al een gesprek op de psz gehad Cwen? Want hier loop je al wat langer mee toch?
pi_159469967
Ik denk (om maar even heel kort aan te haken) ook dat kinderen leren(oppikken) wat ze zelf interessant vinden en het ook weer vergeten of naar achteren schuiven wanneer de interesse verdwijnt. Zo kende Jelle toen hij twee was veel automerken te herkennen aan het logo, nu hij vier is kent hij er nog maar een paar (van onze auto's en die van oma)

Ook was ie rond 2,5 /3 jaar heel erg geďnteresseerd voor letters en hebben we daar op ingespeeld en kon hij alle letter herkennen en verschillende woorden noemen die met die letter begonnen. Maar toen zijn interesse daarin verdween wist hij tegen de tijd dat hij naar school mocht niet veel letters te benoemen ( of hij wou het niet, dat kan ook). Maar hij pikt dat daarna wel weer snel op omdat het wel al ergens geleerd is.
pi_159470120
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:56 schreef Cwen het volgende:

[..]

Jazeker! Maar dat doen we thuis ook. We spelen, knutselen en wandelen verder de hele week zo ongeveer, dus daar hoeft ze niet voor naar de psz, denk ik dan. Voor de sociale ontwikkeling wel, maar ik had gewoon ook gehoopt dat er wat meer in zou zitten dat ik niet kan bieden... Moeilijk uit te leggen.

En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
Verwacht jij niet gewoon te veel van een peuterspeelzaal? Wij hebben Saar op een wachtlijst gezet, en met 2.3 jaar mag ze daarheen als er plek is, en ik hoop dat ze daar dan uitdaging vind, en ook nog spelenderwijs dingen leert maar vooral dat ze de leert om met anderen om te gaan, samen spelen/delen en een stukje zelfstandigheid voor die 3 uurtjes. Maar boven alles hoop ik dat ze gewoon peuter kan en mag zijn.
S. 2014
J. 2016
pi_159470136
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:06 schreef Kyara het volgende:

[..]

Maar hier leert ze toch ook gewoon van?

Ik vind eerlijk gezegd best wel dat het leereffect van gewoon lekker spelen onderschat wordt. Of zo lijkt het althans. Niet alleen hier maar ook op andere plekken.

Groep 0 is inderdaad wat Phaidra zegt, geldt dan wel voor kinderen die jarig zijn na 1 januari, dat zijn de kinderen die doorgaans > 2 jaar kleuteren.
Dat is ook mijn gevoel. Dat is ook waarom ik een beetje reageer op dat hele thematische van een gastouder, maar ook bij een psz spreekt het me niet erg aan. En natuurlijk wordt het vast heel leuk en stimulerend en uitdagend gebracht, daar twijfel ik niet aan, maar ik vind dat de nadruk al vrij jong op het cognitieve vlak ligt. En ik vind echt dat er waardevollere dingen te leren zijn dan dat. En wat Franny zegt is ook zo waar: je reageert ook heel erg vanuit eigen emotie en ervaringen. Mijn jeugd bestond uit foutloze rapporten en mensen die meenden dat het geweldig met me ging, omdat ik het op school zo goed deed. Ik ben jarenlang gepest en intens ongelukkig geweest, ik had het goed kunnen gebruiken als er wat verder werd gekeken toendertijd. En ja, dat is 25 15 jaar geleden, maar gezien onze ervaringen op de eerste school van Oudste is mijn angst daarin niet eens ongegrond.

Oudste is van 7 januari en heeft 2,5 jaar gekleuterd inderdaad, hij is gestart in groep 0 :)
pi_159470176
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:56 schreef Cwen het volgende:

[..]

Jazeker! Maar dat doen we thuis ook. We spelen, knutselen en wandelen verder de hele week zo ongeveer, dus daar hoeft ze niet voor naar de psz, denk ik dan. Voor de sociale ontwikkeling wel, maar ik had gewoon ook gehoopt dat er wat meer in zou zitten dat ik niet kan bieden... Moeilijk uit te leggen.

En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
En dit begrijp ik dus echt niet. Je kind is zo slim, dat leert echt wel lezen en rekenen. Zou dat 'zetje' niet veel meer nodig zijn op andere vlakken?
pi_159471109
Eva gaat ook een paar weken naar groep 0 leerde ik gisteren op de basisschool. Wel heel fijn hoor, een paar weken voor de zomervakantie lekker rustig instromen in haar geval (eind mei)

En ik snap beide kampen wel eigenlijk. Mijn ervaring bij onze gastouder is dat sowieso niets moet, wil je niet samen aan tafel knutselen? Oke, dan ga je lekker spelen waar je mee wil spelen. Wil je graag weten welk cijfer daar staat. Krijg je uitleg. Eva beleeft er echt heel veel plezier, komt thuis vol verhalen. Ze gaan op mooie dagen altijd heel veel buiten spelen, samen naar de kinderboerderij of naar de supermarkt. Torens bouwen net zo lang tot ze omvallen, in de struiken zoeken naar beestjes die kriebelen of een pietenparcours afleggen om 'cadeautjes' af te leveren zijn bijvoorbeeld dingen die ze gedaan heeft. Soms kijken ze ook even tv, als rustmomentje als de kleine kindjes in bed liggen. Ik heb ook helemaal niet de ervaring dat er enige druk met leren is, het is ook absoluut niet zo dat ze moeten stampen om dingen te leren. Ze gaan lekker stempelen (bijvoorbeeld) en als daar iets bij te leren valt dan doen ze dat. En dat dan per thema, dat kan ziek worden zijn of kriebelbeestjes of Sinterklaas. Ik heb in ieder geval niet het idee dat het ook maar enigszins om presteren draait daar. Wat ze oppikt is heel fijn, dat past ook bij Eva. Ze leert heel graag en is net een spons, bij dingen die haar interesseren inderdaad. Andere dingen doen haar ook niks, puzzelen bijvoorbeeld kan ze dus gewoon niet :D

Op dit moment staat ze de kippen die op televisie zijn te aaien :')
E.
pi_159471359
Buiten het leren heeft Eva sinds ze naar de gastouder gaat een nog veel grotere transformatie doorgemaakt op sociaal gebied. Toen ze begon was het al paniek als ik uit zicht ging, nog meer paniek als er een ander kindje op vijf meter afstand kwam en een combinatie daarvan was al ondenkbaar. Praten of spelen met een ander kindje? No way! Kwam er een vreemde in huis, dook ze huilend een hoek in of in mijn armen en kwam daar niet uit tot die persoon weg was.
En nu speelt ze met andere kindjes, ze durft een speeltuin is als er andere kinderen zijn, praat tegen een vreemde in de winkel en gisteren op de basisschool durfde zelfstandig de kleuterklas in te lopen. Dingen die we een jaar gelden absoluut niet voor mogelijk hadden gehouden. Ze zal altijd een kindje blijven dat alles eerst bekijkt en door haar hoofd laat gaan maar dat is niet erg. En juist in ons geval heeft (denk ik) het kleinschalige van de GO geholpen om de angsten voor kindjes en vreemde mensen onder controle te krijgen.
We zijn ook bij een kdv wezen kijken met haar en daar was ze zo bang, is ze geen moment van onze zijde geweken en bleef ze maar op schoot zitten wachten. Bij de GO begon ze, na even gekeken te hebben, direct met spelen. Daar had ze een veel veiliger gevoel bij.

En mijn hoop vooral is dat ze langzaam zo veel vertrouwen in mensen EN zichzelf krijgt dat de overgang naar de basisschool soepel gaat. Dat we haar die basis hebben gegeven. En de kans bestaat dat als ik eind dit jaar klaar ben met mijn behandeling en we dus geen GO meer nodig hebben, ze alsnog tot de basisschool naar de psz gaat. Dat zien we wel.
E.
pi_159471496
Blij om te lezen dat Eva niet kan puzzelen Spark :D Hier lukt dat dan wel, maar kleuren en vormen, waarvan ik ook hier las dat ze 'dat echt wel kennen', hell no. Hij kan wel Pokemon herkennen trouwens, maar daar scoor je niet mee op de Cito later he :P
pi_159471843
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 18:24 schreef L-E het volgende:
Blij om te lezen dat Eva niet kan puzzelen Spark :D Hier lukt dat dan wel, maar kleuren en vormen, waarvan ik ook hier las dat ze 'dat echt wel kennen', hell no. Hij kan wel Pokemon herkennen trouwens, maar daar scoor je niet mee op de Cito later he :P
Pokemon herkennen? Ik geloof dat Eva niet eens weet wat een Pokemon is :D
Maar een beetje simpele puzzels met van die knoppen lukken wel maar laatst kreeg ze een puzzeltje waar een beetje meer inzicht voor nodig was en dat duurde eeuwen omdat ze het gewoon niet begreep. Vrouwelijk ruimtelijk inzicht gok ik :')
E.
  donderdag 28 januari 2016 @ 18:58:43 #117
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159472341
J. kan ook niet puzzelen hoor, gewoon geen interesse in. Toevallig wel in kleuren, en vormen kent ie sinds die een paar maanden geleden op de PSZ voorbijkwamen. Het thema is nu knuffels, waar ze spelenderwijs leren over zacht, hard, groot, klein etc. En het allertofste is natuurlijk dat nu een van J's knuffels al 4 weken op de PSZ logeert, samen met de knuffels van de andere kindjes ;)
pi_159472400
Ik denk dat alleen de peuters met grote broers van 8 weten wat Pokemon is :D
pi_159472805
Ik heb eigenlijk helemaal geen idee of ze vormen kennen eigenlijk. Morgen maar even een basiscursusje doen ;)
pi_159472943
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 19:18 schreef Kyara het volgende:
Ik heb eigenlijk helemaal geen idee of ze vormen kennen eigenlijk. Morgen maar even een basiscursusje doen ;)
Dadelijk kennen ze een heel arsenaal aan vormen en sta je met je oren te klapperen :D
E.
pi_159473824
Ik vind dit echt een onwijs interessante discussie. Ja, ik ga ervan uit dat mijn kind slim genoeg is om te leren lezen en rekenen, ook als daar niet veel nadruk op ligt. Hij is ook nieuwsgierig genoeg. Maar aan de andere kant blijkt dat enorm veel eerstejaarsstudenten moeite hebben met taal. En ja, dat zijn ook slimme kinderen, VWO afgerond enzo. En op de pabo zakt de helft voor de verplichte taal- en rekentoets (op groep 8 basisschoolniveau) Dus ik weet het niet, ergens klopt er iets niet dan toch?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159474016
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 16:06 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Ja, voor mijn gevoel moet je vooral heel erg opletten dat je niet te vroeg gaat "pushen" en faalangst of gewoon afkeer tegen leren (of tegen bepaalde vakken) gaat kweken. Van nature vinden kinderen leren leuk, maar als er te vroeg op gehamerd wordt dan werkt t volgens mij juist averechts..
Ben het hier echt compleet mee eens. Ik ben vroeger altijd enorm gepusht en heb dat echt als heel vervelend ervaren. Heeft bij mij ook echt als gevolg gehad dat ik leren/studeren echt niet leuk vindt. Heb dan ook een behoorlijke aversie van de prestatiedruk die al op zeer jonge kinderen wordt gelegd. Er zijn zoveel belangrijkere dingen dan excelleren op school.
pi_159474297
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 19:59 schreef Phaidra het volgende:
Ik vind dit echt een onwijs interessante discussie. Ja, ik ga ervan uit dat mijn kind slim genoeg is om te leren lezen en rekenen, ook als daar niet veel nadruk op ligt. Hij is ook nieuwsgierig genoeg. Maar aan de andere kant blijkt dat enorm veel eerstejaarsstudenten moeite hebben met taal. En ja, dat zijn ook slimme kinderen, VWO afgerond enzo. En op de pabo zakt de helft voor de verplichte taal- en rekentoets (op groep 8 basisschoolniveau) Dus ik weet het niet, ergens klopt er iets niet dan toch?
Nee, maar ik geloof niet dat het probleem ligt in het peuteronderwijs. :D .
Ik merk ook op mijn school (een gymnasium nota bene) dat veel leerlingen moeite hebben met taal. De taalfouten die ik nog tegenkom in werkstukken in klas 6. Oei. Het is vrij ingewikkeld om te analyseren waar dat precies aan ligt. Ik denk dat ik als ouder, en zelf docent, wel goed in de gaten ga houden wat voor methodes voor rekenen en taal op de basisschool gebruikt worden, en of I wel echt goed de basis leert. Dus de kans is groot dat ik ook een zeikerige ouder wordt, :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159474359
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 19:59 schreef Phaidra het volgende:
Ik vind dit echt een onwijs interessante discussie. Ja, ik ga ervan uit dat mijn kind slim genoeg is om te leren lezen en rekenen, ook als daar niet veel nadruk op ligt. Hij is ook nieuwsgierig genoeg. Maar aan de andere kant blijkt dat enorm veel eerstejaarsstudenten moeite hebben met taal. En ja, dat zijn ook slimme kinderen, VWO afgerond enzo. En op de pabo zakt de helft voor de verplichte taal- en rekentoets (op groep 8 basisschoolniveau) Dus ik weet het niet, ergens klopt er iets niet dan toch?
Maar de oplossing of oorzaak van de dingen die je noemt liggen toch niet perse bij wat we onze peuters aanbieden?
pi_159474471
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:56 schreef Cwen het volgende:

En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
Je zult altijd rekening moeten houden met de ontwikkeling van het kind, en het niveau van het kind. Een zetje geven, werkt alleen als het kind er ontvankelijk voor is, er aan toe is, zich zeker, veilig en geaccepteerd voelt, en weet welke leerstrategie hij kan toepassen. Je kunt het niet forceren, er zal - zoals hier al werd geschreven - altijd naar een totaalplaatje moeten worden gekeken: hoe het kind als geheel functioneert.

Ik heb nu op mijn school een mentorleerling in klas 2. Getest als hoogbegaafd, groep overgeslagen op de basisschool, maar bij ons haalt hij alleen maar onvoldoendes. De abstractie van de lesstof sluit niet aan op zijn belevingswereld, hij is in zijn manier van denken nog heel kinderlijk, hij snapt niet hoe hij iets moet aanpakken, voelt zich gedemotiveerd omdat hij merkt dat hij de aansluiting mist. Hij vindt de klassieke talen helemaal niet leuk. Kortom, deze jongen zit in een neerwaartse spiraal en hij zit niet op de juiste plek. En het enige waar zijn ouders maar keer op keer mee komen is: ja maar hij is zo slim, hij moet het kunnen, kunnen jullie hem niet meer zetjes geven?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159474504
Welke klas geef jij les, Franny? :)
pi_159474529
Ik ben mentor van een tweede klas, maar ik geef vooral les in klas 4 tot en met 6. O+ . Maar ik vind het allemaal leuk, ook eerste klas.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159474589
Ah, op het gymnasium dus?

Op de VS spreken ze op de basisschool ook over klas 1 t/m 6, dus ik moet soms even schakelen als anderen die termen gebruiken (en dan dus veel oudere kinderen bedoelen) :)
pi_159475055
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:20 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Nee, maar ik geloof niet dat het probleem ligt in het peuteronderwijs. :D .
Ik merk ook op mijn school (een gymnasium nota bene) dat veel leerlingen moeite hebben met taal. De taalfouten die ik nog tegenkom in werkstukken in klas 6. Oei. Het is vrij ingewikkeld om te analyseren waar dat precies aan ligt. Ik denk dat ik als ouder, en zelf docent, wel goed in de gaten ga houden wat voor methodes voor rekenen en taal op de basisschool gebruikt worden, en of I wel echt goed de basis leert. Dus de kans is groot dat ik ook een zeikerige ouder wordt, :P .
Oei ~O>

Ik weet het niet zo goed. Ik vind dat kinderen al zo jong zo veel dingen moeten, dat ik er zelf een beetje opstandig van word. Ik denk dat het wel goed komt met die van mij en wil haar graag zo lang mogelijk laten spelen om het spelen en niet omdat ze dan later naar Delft kan..
pi_159475435
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:23 schreef L-E het volgende:

[..]

Maar de oplossing of oorzaak van de dingen die je noemt liggen toch niet perse bij wat we onze peuters aanbieden?
Nee ok dat denk ik ook niet :P. Maar dacht ook dat er een link gelegd werd met basisschool en opzet daarvan. Daar reageerde ik op.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159475497
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:28 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Je zult altijd rekening moeten houden met de ontwikkeling van het kind, en het niveau van het kind. Een zetje geven, werkt alleen als het kind er ontvankelijk voor is, er aan toe is, zich zeker, veilig en geaccepteerd voelt, en weet welke leerstrategie hij kan toepassen. Je kunt het niet forceren, er zal - zoals hier al werd geschreven - altijd naar een totaalplaatje moeten worden gekeken: hoe het kind als geheel functioneert.

Ik heb nu op mijn school een mentorleerling in klas 2. Getest als hoogbegaafd, groep overgeslagen op de basisschool, maar bij ons haalt hij alleen maar onvoldoendes. De abstractie van de lesstof sluit niet aan op zijn belevingswereld, hij is in zijn manier van denken nog heel kinderlijk, hij snapt niet hoe hij iets moet aanpakken, voelt zich gedemotiveerd omdat hij merkt dat hij de aansluiting mist. Hij vindt de klassieke talen helemaal niet leuk. Kortom, deze jongen zit in een neerwaartse spiraal en hij zit niet op de juiste plek. En het enige waar zijn ouders maar keer op keer mee komen is: ja maar hij is zo slim, hij moet het kunnen, kunnen jullie hem niet meer zetjes geven?
En daarom ga ik binnenkort beginnen met een post hbo master over hoogbegaafdheid... Deze problemen zie je regelmatig!

Tnx trouwens voor de reacties op mijn prikkelgevoelige jongen ;) Die alles behalve temperamentvol is, maar ik snap de benaming wel ;)
Ik laat hem ook echt wel vrij. Wil hij een ander hemdje aan, geen handschoenen aan of niet dat ik z'n haren kam... Prima. Alleen die nagels moeten gewoon soms geknipt worden en zonder sjaal is het soms echt te koud ;)
Maar ik vind het wel fijn om te horen dat hij niet de enige is.
Want dat is mijn "angst" dat hij niet kan functioneren in de groep. (Ik zie daar wel meerwaarde in :) )

Welkom Franny trouwens!

Burdie, Ow (3) gaat niet naar de psz, dat hij al een dag naar het kdv gaat. Psz ernaast kunnen we niet betalen :'( :@
pi_159476625
Psz is ook belachelijk duur joh! Toen wij bezig waren te zoeken wat voor Eva een optie was en we de prijslijst kregen.. De psz valt hier in de gemeente tegenwoordig onder de peuteropvang en je krijgt de kosten dus ook vergoed via de belastingdienst of gemeente. Maar dan waren we alsnog meer dan 100 euro per maand kwijt voor 2 dagdelen per week. Dat is toen per 01-07-2015 veranderd, daarvoor zouden we maar iets van 60 euro kwijt zijn geweest.

Vind het behoorlijk belachelijke prijzen, zeker gezien ze peuteropvang zo toegankelijk mogelijk willen maken voor iedereen.

[ Bericht 5% gewijzigd door .Sparkling. op 28-01-2016 22:03:53 ]
E.
pi_159476955
Bram gaat per volgende week naar de psz/ kdv.
Die dikke is van 9 jan dus komt volgend jaar in de 0 groep. Ik moet even met school in overleg of hij niet gewoon eerder kan beginnen op school. 2,5 jaar kleuteren zie ik m niet doen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159477108
Ja en mocht ie hettoch nodig hebben kun je er altijd nog voor kiezen om bv groep twee over te doen toch?
Al is mijn ervaring dat dat niet zo snel gebeurt.. eerder in groep 3 of 4 mocht het uberhaupt nodig zijn.

Hier betaal je de psz naar gelang je inkomen. Wij betalen de volle mep want in 2015 waren we 1,5 verdieners. Maar dan praten wr over een bedrag van 60 euro per maand voor twee dagdelen per week. Vind dat nog wel meevallen.
pi_159477183
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:36 schreef Twinkle20 het volgende:
Ja en mocht ie hettoch nodig hebben kun je er altijd nog voor kiezen om bv groep twee over te doen toch?
Al is mijn ervaring dat dat niet zo snel gebeurt.. eerder in groep 3 of 4 mocht het uberhaupt nodig zijn.

Hier betaal je de psz naar gelang je inkomen. Wij betalen de volle mep want in 2015 waren we 1,5 verdieners. Maar dan praten wr over een bedrag van 60 euro per maand voor twee dagdelen per week. Vind dat nog wel meevallen.
Laatste was hier ook inderdaad, vond ik ook meevallen. De nieuwe bedragen viel ik echt een beetje door van mijn stoel :@
E.
pi_159477374
Wat is het bezwaar bij 2,5 jaar kleuteren?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 28 januari 2016 @ 21:43:48 #137
147316 crew  DJMO
#trut
pi_159477421
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:36 schreef Twinkle20 het volgende:
Ja en mocht ie hettoch nodig hebben kun je er altijd nog voor kiezen om bv groep twee over te doen toch?
Al is mijn ervaring dat dat niet zo snel gebeurt.. eerder in groep 3 of 4 mocht het uberhaupt nodig zijn.
Hier moest Jan (nu 7) wel groep 2 overdoen. Hij had enorm veel interesse in taal/schrijven/lezen, maar omdat hij het verschil niet kende tussen het grote blauwe vierkant, en de kleine rode cirkel, mocht hij niet naar groep drie. Hij zit nu een half jaar in groep drie en heeft op de cito een A gescoord voor lezen, een C voor rekenen (hij gokt maar wat af, wil te snel en te graag).
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_159477448
Oh en zomaar groep 2 over doen.. volgens mij mag je maar twee keer doubleren in je schoolcarričre, dus of dat nu zo wenselijk is. Maar de enorme hoeveelheid juffen hier weten daar vast meer over :)
pi_159477560
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:42 schreef L-E het volgende:
Wat is het bezwaar bij 2,5 jaar kleuteren?
Bram loopt nu al erg voor.
Groep 1,2 en 3 zit hier bij elkaar, dus ik gok dat zeker bram snel klaar is met de stof groep 1 en 2.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159477659
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:46 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Bram loopt nu al erg voor.
Groep 1,2 en 3 zit hier bij elkaar, dus ik gok dat zeker bram snel klaar is met de stof groep 1 en 2.
Maar hij kan de sociaal-emotionele ontwikkeling toch wel hard nodig hebben? Kleuterklas is m.i. zo veel meer dan kleuren leren en kunnen knippen :)
pi_159477694
Volgens mij houden ze sws kinderen uit december en januari extra in de gaten wat dat betreft. Sommige kinderen die in december jarig zijn kunnen juist weer gebaat zijn bij wat langer kleuteren.

(ik begreep alleen dat dat ook onder doubleren valt en daar zijn scholen ook niet zo happig op ivm de cijfertjes.... maar weet niet of dat ook echt zo is)
pi_159477733
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:48 schreef Limone het volgende:

[..]

Oei ~O>

Haha, zo irritant. _O- . |:( .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159477736
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:48 schreef L-E het volgende:

[..]

Kleuterklas is m.i. zo veel meer dan kleuren leren en kunnen knippen :)
Nee want dat moeten ze juist op de psz leren!

;)
pi_159477756
Als ik me goed kan herinneren hadden wij vooral t probleem dat hij al naar het kdv gaat dus we kregen niets terug...
Maar ik ga toch nog eens ff terugzoeken. Het is alweer een paar maanden geleden dat ik me erin heb verdiept.

Waarom wil je niet dat Bram 2,5 jaar kleutert Tico? --> Aja teruggelezen..
Ik ben er juist heel blij mee :)
Ow is cognitief trouwens ook best sterk (ik hou niet zo van de term voorlopen) maar sociaal helemaal niet.
Wij willen ook als school weer terug richting de 1 okt grens ipv de 1 jan grens. Wij blijven telkens weer zien dat de okt-dec kinderen het erg zwaar hebben.

[ Bericht 10% gewijzigd door Loj op 28-01-2016 21:56:36 ]
pi_159477782
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:48 schreef L-E het volgende:

[..]

Maar hij kan de sociaal-emotionele ontwikkeling toch wel hard nodig hebben? Kleuterklas is m.i. zo veel meer dan kleuren leren en kunnen knippen :)
Oh dat snap ik helemaal! Dat is op dit moment ook mijn grootste zorg hoor.
Ik ben niet zo van kijk mij kind eens slim zijn, maar het lijkt erop dat we met bram nog wel wat krijgen.

Aan de andere kant, ook leyla is al bezig met groep 3 werkjes en leest avi 1 boekjes. Helft groep 2.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159477861
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:51 schreef Loj het volgende:
Als ik me goed kan herinneren hadden wij vooral t probleem dat hij al naar het kdv gaat dus we kregen niets terug...
Maar ik ga toch nog eens ff terugzoeken. Het is alweer een paar maanden geleden dat ik me erin heb verdiept.

Waarom wil je niet dat Bram 2,5 jaar kleutert Tico?
Ik ben er juist heel blij mee :)
Wij willen ook als scho weer terug richting de 1 okt grens ipv de 1 jan grens. Wij blijven telkens weer zien dat de okt-dec kinderen het erg zwaar hebben.
Ik ben bang dat hij dan geen uitdaging meer heeft.

Maar ik verwacht eigenlijk dat school zegt laat maar meedraaien. Iedereen werkt sowieso op zn eigen niveau en tempo. Dalton <3
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159477998
Oudste is intelligent: scoorde op alle cito's A+ (dat heet nu niet meer zo, het was de hoogste score iig) maar wat waren we (en zijn we) blij dat hij die tijd bij de kleuters heeft kunnen doorbrengen. Hij was eerder echt niet toe aan in een klas zitten met toch wel grote kinderen en alles wat daarbij hoort, ook al kon hij de lesstof aan. Ik ben fan van lang kleuteren ;)
pi_159478160
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:53 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik ben bang dat hij dan geen uitdaging meer heeft.

Maar ik verwacht eigenlijk dat school zegt laat maar meedraaien. Iedereen werkt sowieso op zn eigen niveau en tempo. Dalton <3
Ik deed te lang over m'n berichtje net ;)

En Dalton is zeker goed qua uitdaging.
Ik zou het verder gewoon afwachten, je kan altijd begin groep 2 (of juist eind groep 1) een plan vragen aan de leerkrachten als hij geen uitdaging meer vindt.

Ik ben mee fan LE! En lang kleuteren is geen zittenblijven! :)
pi_159478162
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:56 schreef L-E het volgende:
Oudste is intelligent: scoorde op alle cito's A+ (dat heet nu niet meer zo, het was de hoogste score iig) maar wat waren we (en zijn we) blij dat hij die tijd bij de kleuters heeft kunnen doorbrengen. Hij was eerder echt niet toe aan in een klas zitten met toch wel grote kinderen en alles wat daarbij hoort, ook al kon hij de lesstof aan. Ik ben fan van lang kleuteren ;)
Ok. Dit onthou ik wel even.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159478259
Mij lijkt even extra kleuteren ook heel fijn voor een kind ja. Eva is van eind mei dus dat is helaas niet zo lang.
Ik ben trouwens om dezelfde reden geen fan van klassen laten overslaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat sociaal emotioneel goed is voor een kind. Dan liever gewoon meedraaien plus extra verdieping. Basisschool waar we gisteren gingen kijken had dat wel heel mooi, daar waren jongens bezig een hut van bamboe te maken in de plusklas. Maar ze mochten niet zomaar bouwen, vooraf moesten ze een realistische bouwtekening maken en inschatten hoe lang ze bezig waren, hoeveel materiaal nodig was enz. Jongens waren heel druk en heel trots op wat ze maakten O+
E.
pi_159478334
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 18:24 schreef L-E het volgende:
Blij om te lezen dat Eva niet kan puzzelen Spark :D Hier lukt dat dan wel, maar kleuren en vormen, waarvan ik ook hier las dat ze 'dat echt wel kennen', hell no. Hij kan wel Pokemon herkennen trouwens, maar daar scoor je niet mee op de Cito later he :P
Ja, jemig, sorry hč. Ik heb ook maar 1 referentiepunt. Ik zal voortaan waken iets generaliserends te zeggen.

En ja, ik ben erg van het cognitieve. Zit zelf ook erg in m'n hoofd, dus dat is niet gek.
En ja, ik zou het fijn vinden als ze haar op de psz meer stimuleren op sociaal gebied, of creatief gebied of whatever. Maar dat lijkt helemaal onmogelijk, dus tja... Nergens is tijd voor. Zolang ze maar niet opvalt is het goed. Dat zint me niet, maar het is niet op te lossen nu.
Home is where the O+ is...
pi_159478367
Luuk zal volgens zn leeftijd ws maar 1,5 jaar kleuteren, maar ik gok dat hij het toch 2,5 jaar gaat doen.
Sofie is van eind oktober en kleutert dus ook korter. Zij heeft t nu echt wel nodig om straks naar groep 3 te gaan. Ze leest boekjes op m3 niveau en schrijft al aardig wat. Ze krijgt nu ook extra uitdaging in haar werkjes omdat ze zich anders gaat vervelen.

Kleuren kent Luuk goed, zelfs wat nuances in het licht en donker. Geen idee of hij vormen kent.

Hij kent wel overduidelijk het verschil tussen jongens en meisje. Hij was vanmorgen WOEST op me. Normaliter zorgt mijn man voor Luuk in de ochtend, maar vanmorgen moest hij al de deur uit voor de kinderen wakker waren.

Luuk begin met roepen om papa, maar toen ik boven kwam was het mis:
" nee mama, papa moet mij doen"
"mogen geen meisjes op mijn kamer"
"jij bent een meisje, meisjes zijn STOM en niet op mijn kamer"
"ga weg meisje, ik wil papa"
"ik wil niet meer met jou trouwen, jij bent een meisje, ik wil met papa trouwen, papa is een jongen"


Toen kwam z'n zus ook nog eens op het tumult af

"ga weg sies, jij bent ook al een meisje, meisjes zijn STOM sies"
*poef* nu is het weg
pi_159478371
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:00 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ok. Dit onthou ik wel even.
En individueel extra verdieping aanbieden is natuurlijk een goede optie om verveling tegen te gaan, zoals je al zegt. Ik ken Dalton niet, maar volgens mij is het op scholen redelijk gebruikelijk tegenwoordig om naar het niveau van het individu te kijken :)
pi_159478413
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:04 schreef Cwen het volgende:

[..]

Ja, jemig, sorry hč. Ik heb ook maar 1 referentiepunt. Ik zal voortaan waken iets generaliserends te zeggen.

Doe niet zo misplaatst beledigd, alsjeblieft zeg.
pi_159478527
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:06 schreef L-E het volgende:

[..]

Doe niet zo misplaatst beledigd, alsjeblieft zeg.
Misplaatst beledigd? Ik krijg hier de boel over me heen alsof ik m'n kind push en weet ik wat. En nee, dat was jij niet, dat waren er meer.
Ik zie de dingen anders, denk ik. En ik kreeg toch even het gevoel dat daar geen ruimte voor was. Dat vind ik heel erg jammer.
Home is where the O+ is...
pi_159478534
Bram liep met een pop bij de cb arts. Dus die vraagt bram: is de pop een jongen of een meisje.
Bram: ja.. * zucht, kijk verveeld, dat weet ik toch niet??!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159478581
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:09 schreef Ticootje het volgende:
Bram liep met een pop bij de cb arts. Dus die vraagt bram: is de pop een jongen of een meisje.
Bram: ja.. * zucht, kijk verveeld, dat weet ik toch niet??!
:D wat heerlijk! Wijsneus
E.
pi_159478603
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:10 schreef .Sparkling. het volgende:

[..]

:D wat heerlijk! Wijsneus
Ja. Dat dus. Je ligt soms echt in een deuk wat voor onzin daar uitkomt.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159478609
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:02 schreef .Sparkling. het volgende:
Mij lijkt even extra kleuteren ook heel fijn voor een kind ja. Eva is van eind mei dus dat is helaas niet zo lang.
Ik ben trouwens om dezelfde reden geen fan van klassen laten overslaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat sociaal emotioneel goed is voor een kind. Dan liever gewoon meedraaien plus extra verdieping. Basisschool waar we gisteren gingen kijken had dat wel heel mooi, daar waren jongens bezig een hut van bamboe te maken in de plusklas. Maar ze mochten niet zomaar bouwen, vooraf moesten ze een realistische bouwtekening maken en inschatten hoe lang ze bezig waren, hoeveel materiaal nodig was enz. Jongens waren heel druk en heel trots op wat ze maakten O+
Klinkt goed. Dat zijn inderdaad de betere projecten; sluit goed aan op de belevingswereld en is motiverend, en ze zien hoe abstracte kennis werkt in de praktijk.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159478693
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:11 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Klinkt goed. Dat zijn inderdaad de betere projecten; sluit goed aan op de belevingswereld en is motiverend, en ze zien hoe abstracte kennis werkt in de praktijk.
Ja? Vond het ook heel leuk om te bekijken, het hoeft natuurlijk ook niet allemaal leren uit een boekje te zijn. Het was ook oprecht een hele fijne school, ben benieuwd of de rest daar nog aan kan tippen :D
E.
pi_159478754
Hihi, die Luuk.

Wat wij merken op onze school (en zien het ook stichting breed, maar dat zegt niets over heel Nederland) is dat jonge leerlingen (uit okt-dec) net langer de tijd nodig hebben en net wat meer concentratieproblemen.

En eigenlijk is dat logisch. Het traditioneel onderwijs richt zijn onderwijs in op de spanningsboog van de leerlingen. Bij de kleuters ben je max 5 min bezig met een werkje, groep 3 is het de afwisseling van 10 min werken en dan weer hetzelfde op een andere manier aangeboden.
In groep 8 is het bijna een uur geconcentreerd werken...
Wij zien dat de jonge leerlingen (en dat is ook een van de problemen bij versnelde leerlingen) daardoor eerder afhaken, stof en herhaling missen terwijl ze het een maand later wel kunnen.
pi_159478865
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:09 schreef Cwen het volgende:

[..]

Misplaatst beledigd? Ik krijg hier de boel over me heen alsof ik m'n kind push en weet ik wat. En nee, dat was jij niet, dat waren er meer.
Ik zie de dingen anders, denk ik. En ik kreeg toch even het gevoel dat daar geen ruimte voor was. Dat vind ik heel erg jammer.
Excuus, ik ben een tikje verdrietig over de voor de hand liggende dingen en dan kom ik wat ongenuanceerder door de bocht dan ook ik wenselijk vind.
pi_159478892
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:15 schreef Loj het volgende:
Hihi, die Luuk.

Wat wij merken op onze school (en zien het ook stichting breed, maar dat zegt niets over heel Nederland) is dat jonge leerlingen (uit okt-dec) net langer de tijd nodig hebben en net wat meer concentratieproblemen.

En eigenlijk is dat logisch. Het traditioneel onderwijs richt zijn onderwijs in op de spanningsboog van de leerlingen. Bij de kleuters ben je max 5 min bezig met een werkje, groep 3 is het de afwisseling van 10 min werken en dan weer hetzelfde op een andere manier aangeboden.
In groep 8 is het bijna een uur geconcentreerd werken...
Wij zien dat de jonge leerlingen (en dat is ook een van de problemen bij versnelde leerlingen) daardoor eerder afhaken, stof en herhaling missen terwijl ze het een maand later wel kunnen.
Dit klinkt logisch!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159478965
Maar het allerbelangrijkste is: kijk naar het kind... Uitzonderingen bevestigen de regel :) .
pi_159479022
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:15 schreef Loj het volgende:
Hihi, die Luuk.

Wat wij merken op onze school (en zien het ook stichting breed, maar dat zegt niets over heel Nederland) is dat jonge leerlingen (uit okt-dec) net langer de tijd nodig hebben en net wat meer concentratieproblemen.

En eigenlijk is dat logisch. Het traditioneel onderwijs richt zijn onderwijs in op de spanningsboog van de leerlingen. Bij de kleuters ben je max 5 min bezig met een werkje, groep 3 is het de afwisseling van 10 min werken en dan weer hetzelfde op een andere manier aangeboden.
In groep 8 is het bijna een uur geconcentreerd werken...
Wij zien dat de jonge leerlingen (en dat is ook een van de problemen bij versnelde leerlingen) daardoor eerder afhaken, stof en herhaling missen terwijl ze het een maand later wel kunnen.
Dat klinkt logisch inderdaad, interessant.
E.
pi_159479066
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:18 schreef L-E het volgende:

[..]

Excuus, ik ben een tikje verdrietig over de voor de hand liggende dingen en dan kom ik wat ongenuanceerder door de bocht dan ook ik wenselijk vind.
Dat snap ik :).
Home is where the O+ is...
pi_159479098
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:20 schreef Loj het volgende:
Maar het allerbelangrijkste is: kijk naar het kind... Uitzonderingen bevestigen de regel :) .
Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig! Goed observeren is alles behalve makkelijk, en je hebt ook nog - wat Franny ook aanhaalde - de wisselwerking tussen ouders en school/leerkracht.

[ Bericht 9% gewijzigd door Cwen op 28-01-2016 22:29:02 ]
Home is where the O+ is...
pi_159479318
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:23 schreef Cwen het volgende:

[..]

Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig!
Dat is het ook, en soms maak je ook een "fout".
Maar met de kennis van een leerkracht en de inzichten van de ouders kom je wel heel ver :)

Hihi zo lijkt het net alsof leerkrachten geen inzichten hebben en de ouders geen kennis :@ :')
pi_159479590
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:23 schreef Cwen het volgende:

[..]

Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig! Goed observeren is alles behalve makkelijk, en je hebt ook nog - wat Franny ook aanhaalde - de wisselwerking tussen ouders en school/leerkracht.
De wisselwerking gaat vaak gewoon goed he.
Lijkt soms misschien niet omdat we vaak de mindere dingen hier vertellen (doe ik ook).

En nu ga ik slapen... Morgen ook weer een oudergesprek (over een kind dat aangeeft dat ze uitdaging mist ;) )
pi_159479800
Mijn kind heeft de beste juf van de wereld. Ze snapt hem, ze ziet hem, ze is net zo begaan met zijn welzijn als wij. Als je een goede leerkracht treft, dan heb je een gemeenschappelijk doel, dat communiceert heel fijn!

Morgen is ze jarig, Oudste ging heel ziek naar bed vanavond maar hij wil morgen toch even naar school om het kado en de kaart te brengen. Dat is belangrijk! O+
pi_159479869
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:23 schreef Cwen het volgende:

[..]

Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig! Goed observeren is alles behalve makkelijk, en je hebt ook nog - wat Franny ook aanhaalde - de wisselwerking tussen ouders en school/leerkracht.
Observeren zonder een oordeel te hebben, of iets te projecteren, echt alleen maar kijken, dat is inderdaad supermoeilijk, voor iedereen. Ik probeer het wel bij I. ook.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159480237
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:23 schreef Cwen het volgende:

[..]

Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig! Goed observeren is alles behalve makkelijk, en je hebt ook nog - wat Franny ook aanhaalde - de wisselwerking tussen ouders en school/leerkracht.
Mijn vraag werd een beetje ondergesneeuwd geloof ik, maar hebben jullie nog gesprek met de psz gehad?
pi_159480324
En inderdaad, de leerkracht kan zo bepalend zijn

pi_159480522
Volgens mij ben ik de enige die lentezoet niets aan vindt ;(

Weten jullie hoe je echo's goed kan bewaren, zonder dat ze vervagen?
pi_159480706
Foto van maken?
pi_159480738
Wilde ik ook net gaan typen, Kyara.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159480810
Inscannen misschien?

(en :* voor jou L-E )
pi_159480814
Nee, ik wil echt de fysieke echo ook bewaren en daar iets mee doen zodat het daar zichtbaar blijft, snap je?
pi_159480843
ja, dat begrijp ik wel.

Ik kan zo snel ook niets vinden. Het is best lastig vrees ik ;(
pi_159481207
Ik vind het echt naar dat de oorspronkelijke echo vervaagt ;(

Misschien zou een echoscopiste zoiets weten?
pi_159481260
Het enige waar ik aan kan denken, is een bewaarplek waar het donker, droog is en niet te warm. Zoals je ook met oude papieren omgaat bijvoorbeeld. Op die manier rek je het proces het meest.

Ik denk dat je het beste een fotograaf dat kan vragen?

Verder: :* .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159481514
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 23:14 schreef L-E het volgende:
Ik vind het echt naar dat de oorspronkelijke echo vervaagt ;(

Misschien zou een echoscopiste zoiets weten?
Och, dat is zeker naar. Hij vervaagt door de wisselwerking van de stoffen in papier, inkt en uv. Je kunt hem het best in ofwel zuurvrij papier ofwel zuurvrij plastic in een zuurvrije doos afgesloten opbergen.
Nu is het 3 jaar geleden dat ik met fotoarchieven werkte, dus voor de meest recente adviezen raad ik je aan het Fotomuseum in Rotterdam te contacteren. Zij weten echt alles van fotoconservering.
Home is where the O+ is...
pi_159481550
Ik zat nog even te googlen, maar wat je in ieder geval niet moet doen, is plastificeren. Dan worden ze helemaal zwart. (Wist je waarschijnlijk ook al, maar just in case.)
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159481651
Ah tnx all. Cwen, ik ga de vraag bij hen neerleggen idd :)

We hebben niet zo veel van Elva dat tastbaar is, wat er is wil ik veilig stellen.
pi_159481688
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:49 schreef Kyara het volgende:

[..]

Mijn vraag werd een beetje ondergesneeuwd geloof ik, maar hebben jullie nog gesprek met de psz gehad?
Pardon, zeker ondergesneeuwd! Nee, na de kerstvakantie niet meer. Er zijn 4 nieuwe kindjes begonnen die allemaal veel moeite hebben met wennen, dus er is letterlijk even geen ruimte.
Ellie lijkt er wel mee om te kunnen gaan (beter dan ik - de wanhoop in die huiltjes, vreselijk!) en ze vraagt geen aandacht, dus wat hun betreft gaat het goed.
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben - ze lijkt het wel naar haar zin te hebben nog steeds, maar alleen goed als ze niet opvalt vind ik ook geen fijn idee.
Home is where the O+ is...
pi_159484701
Hier heb ik de echo's donker bewaard (lade van dressoir) en daar is tot nu toe (bijna 3 en 5 jaar) nog niets aan het vervagen.

Wat vervelend dat een van de weinige tastbaarheden aan het vervagen is. Hopelijk vind je een goede oplossing :*
pi_159484716
Och, wat naar inderdaad, L-E. :*
pi_159484773
Wat naar l-e:*

Cwen, niet fijn dat ze geen aandacht vraagt. Ook dat is zo heel belangrijk als je het nodig hebt. Hopelijk heeft de peuterspeelzaal snel wel even tijd voor jouw zorgen/vragen. :*

Vandaag gaat Riley voor het eerst wennen op de peuterspeelzaal. Die is hier echt heel goedkoop. Sfeer was erg goed en de jufjes lijken me erg aardig.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 08:32:27 #189
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159485121
Ik wist helemaal niet dat echo foto's vervagen. Dat is in jullie situatie helemaal ruk, LE :{

Cwen, ze vraagt geen aandacht, maar krijgt ze dat wel als het zo druk is?
Ik ben bang dat als ze pas aandacht krijgt als ze er om vraagt, je altijd een beetje achter de feiten aanloopt.
Dat is tenminste mijn eigen ervaring als rustig middenmootje op de basisschool. Op het moment dat ik aandacht ging vragen, ging daar een lange periode van 'niet zo fijn voelen' aan vooraf dat blijkbaar niemand door had.

Ik heb wel het idee dat je eigenlijk helemaal niet tevreden bent met deze psz. Maar er is geen andere (enigszins) in de buurt?

Spannende dag voor Riley en Omen! Gaat ze alleen wennen of blijf je er nog bij, Omen?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159485172
Omen wat leuk voor Riley *O*

LE de echos blijven het beste als ze op een donkere plaats liggen en ook in een donkere plaats bekeken worden. Beetje zelfde effect als negatieven ontwikkelen jn een doka (aldus mijn man).

En ik ben het er helemaal mee eens dat klassen overslaan op cognitief gebied misschien best kan. Maar vergeet het sociaal-emotioneel gebied. Ik ben dan ook voorstander van een jaartje extra met verdieping :Y
  vrijdag 29 januari 2016 @ 09:02:50 #191
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159485460
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 08:39 schreef Twinkle20 het volgende:
En ik ben het er helemaal mee eens dat klassen overslaan op cognitief gebied misschien best kan. Maar vergeet het sociaal-emotioneel gebied.
Dit. Ik heb zelf een klas overgeslagen en heb altijd heel veel moeite moeten doen om sociaal-emotioneel 'mee te komen' met de rest. Dat trok pas bij toen ik bleef zitten :+.
Mijn nichtje heeft trouwens hetzelfde gehad en zij kon het wel, dus het verschilt echt per kind.
KuikenGuppy
pi_159485658
Dank voor de inzichten qua leerjaren. Ik heb inderdaad total geen rekening gehouden of het social-emotioneel ook wel kan. Ook de concentratie spanne denk ik natuurlijk helemaal niet over na.

Anyway, hij gaat nu eerst maar eens 3 ochtenden naar de psz en de middagen terug naar het kdv. Misschien kan hij daar ook al flink zn ei kwijt.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 09:25:49 #193
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_159485733
Grinnik Tico. 😘
If you can dream it, you can do it...
  vrijdag 29 januari 2016 @ 09:28:27 #194
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159485781
Als ik hier toch dingen aan het vragen ben; zindelijkheidstraining. Wanneer zijn jullie daar actief mee begonnen?
KuikenGuppy
pi_159485920
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 09:28 schreef Burdie het volgende:
Als ik hier toch dingen aan het vragen ben; zindelijkheidstraining. Wanneer zijn jullie daar actief mee begonnen?
Wat is actief? Al vanaf 1 jaar zit ze regelmatig op het potje, maar pas sinds een maand nu is ze er ook mee bezig en heeft ze er interesse in. Ik lees voor, zij zit, zo houden we het leuk. Ze voelt ook steeds vaker dat ze iets moet, dus met kleine stapjes gaan we zo voorwaarts.
Home is where the O+ is...
pi_159485960
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 08:32 schreef Sylver_ het volgende:
Ik wist helemaal niet dat echo foto's vervagen. Dat is in jullie situatie helemaal ruk, LE :{

Cwen, ze vraagt geen aandacht, maar krijgt ze dat wel als het zo druk is?
Ik ben bang dat als ze pas aandacht krijgt als ze er om vraagt, je altijd een beetje achter de feiten aanloopt.
Dat is tenminste mijn eigen ervaring als rustig middenmootje op de basisschool. Op het moment dat ik aandacht ging vragen, ging daar een lange periode van 'niet zo fijn voelen' aan vooraf dat blijkbaar niemand door had.

Ik heb wel het idee dat je eigenlijk helemaal niet tevreden bent met deze psz. Maar er is geen andere (enigszins) in de buurt?

Spannende dag voor Riley en Omen! Gaat ze alleen wennen of blijf je er nog bij, Omen?
Nee, dat ben ik niet, om precies de reden die jij hier noemt - was bij mij ook zo. Maar het is allemaal 1 stichting, en er is verder niets beschikbaar in de buurt. Helaas is er dus niet veel aan te doen buiten het goed in de gaten houden.
Home is where the O+ is...
pi_159485988
Burd:

Ze loopt nu regelmatig in een onderbroek (of in een wasbare luier zonder liner) door het huis. Ze heeft nog geen enkele keer op de wc/potje geplast, maar volgens montessori leert ze zo wel haar lichaam kennen en wordt plassen (en poepen) minder ongecontroleerd.
pi_159486000
Vlak voor zijn tweede verjaardag had hij interesse, dus toen hebben we het potje ingevoerd maar er niet zo gek veel mee gedaan.

Tussen 2-2,5 jaar wat halfslachtig geprobeerd maar de interesse was verdwenen.

Afgelopen zomer vond ik het zelf wel tijd (toen was hij 2 jr 9 maanden), dus een paar dagen actief geprobeerd maar dat resulteerde in een peuteresk IK WIL NIET OP HET POTJE MAMA!

Rond 3 jaar hebben we de luier een paar dagen afgedaan (omdat hij al bewezen had dat hij prima een paar uur lang droog kon blijven zonder luier en het naar ons idee meer een kwestie van niet willen dan niet kunnen was) maar helaas was de peutereske mening er nog steeds. Na twee dagen en twintig keer droge broeken aantrekken hebben we het opgegeven.

Afgelopen weekend weer geprobeerd zonder, potje in de woonkamer gezet en nu was het opeens wel ok. Hop, pats boem zindelijk :o Hij geeft het ook meteen zelf en ruim op tijd aan en heeft de hele week geen enkel ongelukje gehad, ook niet bij oma en op het kdv. Vanmorgen stond hij met een droge luier naast ons bed om te vertellen dat hij moest plassen, dus ik vermoed dat het ook 's nachts niet lang meer duurt. Hij is nu 3 jaar en 3 maanden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mineola op 29-01-2016 09:51:06 ]
  vrijdag 29 januari 2016 @ 09:41:32 #199
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159486004
Kuiken heeft het potje interessant gevonden, maar wil er tegenwoordig niet meer op. Na een bezoek aan zijn nichtje (half jaar ouder) die geen luier meer draagt, wilde hij laatst zelf ook wel een dagje zonder en dat ging prima. Nu vraag ik hem bij elke luierwissel of hij zonder wil, maar dat wil hij nu absoluut niet meer. Potje wil hij ook niet, alleen bij een ander (bij de gastouder en bij de oppas wel, bij ons niet).
Ik blijf het vragen/aanbieden en laat het verder op zijn beloop. Zou dat een goede manier zijn of moet ik er actiever iets mee?
KuikenGuppy
  vrijdag 29 januari 2016 @ 09:43:34 #200
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159486042
Oh mineola, zo zou het hier dus ook kunnen gaan. Helemaal prima :)
KuikenGuppy
pi_159486129
Dat is precies hoe wij het gedaan hebben Burdie, dat vragen en aanbieden en verder laten. Ik was er alleen zelf iets eerder klaar voor dan hij, haha. Maar met de wetenschap van nu zou ik het bij baby hetzelfde doen, hoewel ik ook wel iets actiever gebruik wil gaan maken van die interesse tzt. Van de andere kant trekt een maandenlang zindelijk-oefen-word-traject met een net tweejarige me ook niet erg, dus misschien heb ik dan liever deze patsboem-actie als hij wat ouder is.

Ik heb hier eerder gelezen over kindjes bij wie het van de ene op de andere dag gepiept was (ik geloof bij Clubsoda en Phaidra?) en ik zag dat hier totaal niet gebeuren. Maar dus wel.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 09:57:38 #202
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159486302
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 09:41 schreef Mineola het volgende:
Vlak voor zijn tweede verjaardag had hij interesse, dus toen hebben we het potje ingevoerd maar er niet zo gek veel mee gedaan.

Tussen 2-2,5 jaar wat halfslachtig geprobeerd maar de interesse was verdwenen.

Afgelopen zomer vond ik het zelf wel tijd (toen was hij 2 jr 9 maanden), dus een paar dagen actief geprobeerd maar dat resulteerde in een peuteresk IK WIL NIET OP HET POTJE MAMA!

Rond 3 jaar hebben we de luier een paar dagen afgedaan (omdat hij al bewezen had dat hij prima een paar uur lang droog kon blijven zonder luier en het naar ons idee meer een kwestie van niet willen dan niet kunnen was) maar helaas was de peutereske mening er nog steeds. Na twee dagen en twintig keer droge broeken aantrekken hebben we het opgegeven.

Afgelopen weekend weer geprobeerd zonder, potje in de woonkamer gezet en nu was het opeens wel ok. Hop, pats boem zindelijk :o Hij geeft het ook meteen zelf en ruim op tijd aan en heeft de hele week geen enkel ongelukje gehad, ook niet bij oma en op het kdv. Vanmorgen stond hij met een droge luier naast ons bed om te vertellen dat hij moest plassen, dus ik vermoed dat het ook 's nachts niet lang meer duurt. Hij is nu 3 jaar en 3 maanden.
Dit geeft mij hoop! Hier zitten we nog in de NEE IK WIL NIET fase, maar hij wordt wel al regelmatig na het slapen wakker met een droge luier.

Ik ben van plan om in een vakantie echt actief aan de slag te gaan, als het dan nog niet 'vanzelf' is gegaan, waarschijnlijk de meivakantie. Hij is dan 3 jaar en 4 maanden.
pi_159486385
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 09:28 schreef Burdie het volgende:
Als ik hier toch dingen aan het vragen ben; zindelijkheidstraining. Wanneer zijn jullie daar actief mee begonnen?
Bram is dag en nacht droog...

Hij wilde geen luier meer. Hij was 2,5...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159486565
Oh en ik heb met interesse (en her en der wat verbazing :P) gelezen over de verwachtingen van een psz op ontwikkelingsgebied en zo.

quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:48 schreef Limone het volgende:

Ik vind dat kinderen al zo jong zo veel dingen moeten, dat ik er zelf een beetje opstandig van word. Ik denk dat het wel goed komt met die van mij en wil haar graag zo lang mogelijk laten spelen om het spelen en niet omdat ze dan later naar Delft kan..
Dit heb ik ook. Maar eigenlijk ben ik vooral heel benieuwd hoe het mijn oktoberjochie zal gaan op school. De school die wij gekozen hebben heeft de leeftijdsgrens op 1 oktober, wat ik in eerste instantie cognitief gezien een nadeel vond, maar ik denk nu dat bijna drie jaar kleuteren op deze school (Jenaplan met combinatiegroepen) ook juist heel goed kan uitpakken voor hem.
pi_159486786
Bij de oudste begonnen toen hij anderhalf was met af en toe op potje en later op de wc met brilverkleiner. Vragen of hij wil maar zo niet ook goed. Dat ging met vlagen dat hij daar zin in had. Tegen dat hij drie was had hij er totaal geen zin meer in om af en toe te proberen. Naar mijn idee was het vooral gemakzucht, waarom naar het toilet gaan als je druk aan het spelen bent, is zonde van de effectieve speeltijd ;)
Met drie jaar en drie maanden heb ik een week vrij genomen (man was daarna twee weken vrij ivm kerstvakantie) en heb hem ruim op tijd verteld dat de luiers bijna op waren en dat hij dan alleen een onderbroekje aan kreeg en naar het toilet moest (klinkt nou dwingender als hoe ik het gebracht had hoor ;) ). En dat ging best goe. De eerste dagen nog best wat ongelukjes maar daarna ging het goed.
Hij heeft toen hij bijna 4 was wel een flinke terugval gehad qua poepen op de wc. Weet nog niet goed waar het probleem hem gezeten heeft maar op advies van de huisarts toen een beloningssysteem er bij gebruikt (want was toen nog maar twee weken voor hij naar school moest uiteindelijk).
Eline was toen bijna twee en die zag dat we er intensief mee bezig waren en die wilde ook graag naar de wc want ze wilde ook stickers plakken. Maar bij haar is de interesse ook met vlagen en laat het daar voorlopig ook bij (dus af en toe aanbieden, als ze wil prima als ze niet wil ook prima, tegenwoordig wil ze meestal niet trouwens)
  vrijdag 29 januari 2016 @ 11:32:48 #206
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159488295
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:23 schreef hilliebillie het volgende:
en heb hem ruim op tijd verteld dat de luiers bijna op waren en dat hij dan alleen een onderbroekje aan kreeg en naar het toilet moest (klinkt nou dwingender als hoe ik het gebracht had hoor ;) ).
Ik vraag me dan altijd af hoe dit dan werkt? Mijn zoon zegt dan namelijk gewoon: mama, dan moeten we naar de Kruidvat, nieuwe luiers kopen...
pi_159488361
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 09:57 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Dit geeft mij hoop! Hier zitten we nog in de NEE IK WIL NIET fase, maar hij wordt wel al regelmatig na het slapen wakker met een droge luier.

Ik ben van plan om in een vakantie echt actief aan de slag te gaan, als het dan nog niet 'vanzelf' is gegaan, waarschijnlijk de meivakantie. Hij is dan 3 jaar en 4 maanden.
Ik heb er niks aan gedaan oudjaarsdag was het opeens ik wil geen luier meer, prima jongen en klaar. Hij zat bij de gastouder wel voor de lol op de wc omdat de anderen dat ook deden/zindelijk waren en hop zo klaar.
1-2 weken bij elke plas en poep de hemel in prijzen en mini snoepje/doosje krentjes etc daarna klaar

Een kind is lichamelijk klaar om zindelijk te worden rond zn 3de sommigen eerder sommigen later (toevallig afgelopen zomer tijdens een bbq van mijn werk was het het onderwerp, casus die de kinderarts gaf aan een paar artsassistenten)
pi_159489577
Wat betreft de echo's: ik wil juist niet dat ze ver weg op een donker plekje liggen te verstoffen ;( Ze hoort bij ons en ik wil dat de echo's gewoon hier kunnen hangen zoals ze nu doen. In het zicht, als belangrijk onderdeel van ons leven. Maar goed, wellicht is dat wel mogelijk, ik ga de mensen met verstand van zaken het vragen :) En als niet, dan is dat ook gewoon een van de vele vele dingen die intens kut zijn aan het verliezen van een kind.

Zindelijkheid: hier is er gematigde interesse. Hij gaat op het kdv op het potje, hij heeft hier thuis een aantal keer iets op de wc gedaan, hij waarschuwt ons als we aan het verschonen zijn en hij moet plassen, hij voelt het dus wel, maar daar stopt het dan ook. Hij vindt in zijn luier poepen echt prima, en als ik zeg dat wij allemaal op de wc plassen en poepen begint hij een verhaal over hoe de katten dat dan doen zonder dat ze in de toiletpot vallen :') dus ik denk dat we deze zomer maar wat actiever ermee bezig gaan :)
pi_159490927
L-e kun je ze niet ergens op printen? Of bewerken met iets? Vraag het eens in het fototopic.

Sac moet nogal wennen op het kdv, ik vind het zo moeilijk om haar zo verdrietig te zien.

Ik ben wel geslaagd voor mijn extra opleiding hopelijk levert dat een baan op.
pi_159491053
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 13:19 schreef ferrari_rood het volgende:
L-e kun je ze niet ergens op printen? Of bewerken met iets? Vraag het eens in het fototopic.

Sac moet nogal wennen op het kdv, ik vind het zo moeilijk om haar zo verdrietig te zien.

Ik ben wel geslaagd voor mijn extra opleiding hopelijk levert dat een baan op.
Kan ze niet naar een gastouder?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159491250
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 13:25 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Kan ze niet naar een gastouder?
Daar zaten we. Momenteel niemand die alle dagen kan. En we hebben ean ook nog. 2 locaties is tijdtechnisch amper haalbaar.
pi_159491262
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 13:32 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

Daar zaten we. Momenteel niemand die alle dagen kan. En we hebben ean ook nog. 2 locaties is tijdtechnisch amper haalbaar.
Ach wat balen..

Wij moeten nu ook switchen van gastouder naar kdv / bso...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159491844
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 11:32 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Ik vraag me dan altijd af hoe dit dan werkt? Mijn zoon zegt dan namelijk gewoon: mama, dan moeten we naar de Kruidvat, nieuwe luiers kopen...
Klopt, maar ik voelde wel aan dat hij er wel klaar voor was en dat hij gewoon even een duwtje in de rug nodig had om hem te 'dwingen'. Bij hem werkte het wel in ieder geval. En dan in combinatie met een kaart waar hij stickers op mocht plakken. Dan kon hij s middags als papa thuis was ook precies vertellen hoe vaak hij naar de wc gegaan was.

Maar zoals met alles werken sommige manieren voor het ene kind wel en voor het andere kind niet. Jelle is met meerdere dingen qua leren wat gemakzuchtiger als sommige anderen. Ook met leren fietsen dat probeerd hij dan een keer en dat lukt dan niet meteen en dan hoeft het van hem niet meer en vind hij andere opties (loopfiets of in het geval van zindelijk worden het plassen in de luier) gewoonweg gemakkelijker en kiest hij daarvoor. Ook prima, maar op een zeker moment ga ik dan andere dingen bedenken om hem te triggeren.

L-E ik begrijp helemaal dat je de echofotos niet weg wilt stoppen maar gewoon in de woonkamer bij je wilt hebben. Ik hoop dat je er een mooie oplossing voor kunt vinden zodat ze er echt bij is O+
Misschien dat er nog wel speciale fotolijstjes of zo zijn die een beschermende laag hebben zodat het mooi blijft (even hardop meedenkend, al heb ik geen concreet idee)
pi_159497855
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 12:23 schreef L-E het volgende:
Wat betreft de echo's: ik wil juist niet dat ze ver weg op een donker plekje liggen te verstoffen ;( Ze hoort bij ons en ik wil dat de echo's gewoon hier kunnen hangen zoals ze nu doen. In het zicht, als belangrijk onderdeel van ons leven. Maar goed, wellicht is dat wel mogelijk, ik ga de mensen met verstand van zaken het vragen :) En als niet, dan is dat ook gewoon een van de vele vele dingen die intens kut zijn aan het verliezen van een kind.


Wij hebben een lijstje van de prenatal vandaan. Daar zin de termijnecho in. Staat hier ook gewoon in het zich. Het is een speciaal echolijstje. Waarschijnlijk is het glas uv werend waardoor de echo niet vervaagt. Misschien eens vragen bij een foto zaak wat ze voor jullie kunnen betekenen? :*
pi_159499575
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 09:28 schreef Burdie het volgende:
Als ik hier toch dingen aan het vragen ben; zindelijkheidstraining. Wanneer zijn jullie daar actief mee begonnen?
Toen hij aangaf er interesse in te hebben :). Dat was rond 2,5. Toen alleen nog voor de leuk. Met net 3 wilde hij geen luier meer om. Daar hebben we gehoor aan gegeven en toen was hij in 3 weken zindelijk overdag.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159500505
Wij hadden eerst 1 go voor ma t/m vrij maar de vrij stootte ze af. Dus nu gaan ze op vrijdag naar een andere go. Eerst vond ik het maar niks. Maar nu is het ideaal. Als er wat is met de ene gastouder, dan kunnen ze vaak wel bij de andere terecht.
pi_159506989
Burdie, hier wil ze af en toe proberen op het potje te gaan. Er is een paar keer een plasje gekomen maar dat was vooral toeval. Gisteren wilde ze geen luier aan, plaste zichzelf onder en raakte volledig in paniek. En heeft nu ineens weer een ontzettende afkeer tegen geen luier omhebben. Dat laten we dus voorlopig maar even, wil er geen druk op zetten. Eva is ruim 2,5 trouwens :)
E.
pi_159507126
Oh LE, ik heb geen tips voor je echofoto's. Ik wist niet eens dat die dingen vervagen tot ik een keer de echo's van mijn eerste zwangerschap weer eens wou bekijken, er was eigenlijk niks meer op te zien. Dat vond ik al heel verdrietig, kan me niet eens voorstellen hoe dat voor jou moet zijn. Ik hoop dat er een oplossing voor is. :*

Hier is trouwens alleen de echo van het ziekenhuis helemaal vaag geworden, die van de verloskundige is nog wel goed. Het ligt aan het papier denk ik.
E.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 08:35:45 #219
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159511645
Ik wilde met 2 jaar beginnen met de zindelijkheid, aangezien het dan zomer was en ze lekker op blote billen kon lopen. Maar ze had er toen nog niet echt interesse in, wel een paar keer op het potje gegaan toen, maar dat was meer toeval.

Twee maanden later weer begonnen, omdat ze nu wel meer interesse in het potje toonde. Gewoon binnen op blote billen laten lopen en dat ging vrij snel heel erg goed. Maar een paar keer een ongelukje. Ze was al aardig snel thuis zindelijk, maar in het begin had ze nog wel ongelukjes als ze een onderbroekje aan had.

Nu is ze 2,5 en thuis echt zindelijk, dus ook met kleren aan :)
Buitenshuis lukte elke keer niet, dat ging altijd mis. Daarom nog wel elke keer een luier aangedaan als we naar buiten gingen.
Maar ik merk dat ze er wel aan toe gaat zijn om buitenshuis ook te gaan oefenen. Ze geeft het nu bijvoorbeeld ook aan als ze aan het plassen is of ze vraagt of ze een luier aan heeft.

Gisteren heeft ze op het kdv de hele dag zonder luier gelopen en dat ging goed! *O*
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159513994
Wellicht heeft het ziekenhuis de echo foto's nog in het systeem?
pi_159522903
Okay ik denk dat ik er nu ook een keer achter kom wat peuterpubertijd betekent :X :X
Sinds gisteren woedeaanvallen joh :o ... Ik herken mijn eigen kind niet! En waarom :? :? ... Geen idee. Vind het vooral heel sneu voor haar want ze lijkt totaal buiten zinnen.

Mijn man zei net al tegen me toen we haar helemaal over de rooie in bed liggen .. hopelijk is het een fase -O- -O- .. Echt niet grappig.
pi_159523991
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 18:59 schreef Twinkle20 het volgende:
Okay ik denk dat ik er nu ook een keer achter kom wat peuterpubertijd betekent :X :X
Sinds gisteren woedeaanvallen joh :o ... Ik herken mijn eigen kind niet! En waarom :? :? ... Geen idee. Vind het vooral heel sneu voor haar want ze lijkt totaal buiten zinnen.

Mijn man zei net al tegen me toen we haar helemaal over de rooie in bed liggen .. hopelijk is het een fase -O- -O- .. Echt niet grappig.
Hier was meneer compleet over de zeik omdat hij door een andere deur de v&d binnen wilde. Incl in zn broek zeiken van woede.
Zo leuke leeftijd.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159524272
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 18:59 schreef Twinkle20 het volgende:
Okay ik denk dat ik er nu ook een keer achter kom wat peuterpubertijd betekent :X :X
Sinds gisteren woedeaanvallen joh :o ... Ik herken mijn eigen kind niet! En waarom :? :? ... Geen idee. Vind het vooral heel sneu voor haar want ze lijkt totaal buiten zinnen.

Mijn man zei net al tegen me toen we haar helemaal over de rooie in bed liggen .. hopelijk is het een fase -O- -O- .. Echt niet grappig.
Alles is een fase maar zit nu een anderhalf jaar in die fase en ben er helemaal klaar mee, helaas gaat nr 2 nu ook die kant op :o

Hij heeft 2x gillend in de winkel gelegen. Heb hem de laatste x gillend midden in de winkelwagen gezet en ben mn boodschappen gaan doen met persoonlijke sirene want hij wilde toch het kleine wagentje die hij boos liet staan en ik dus terug gezet had... Dacht het dus niet
pi_159528396
Het begon gistermorgen al bij het opstaan. Schoppen slaan gillen krijsen tot ze helemaal schor was. Alleen maar omdat ik haar wilde aankleden? :? ... de rest van de dag een kort lontje.

Vanmorgen was mijn man er ook bij (die moet altijd vroeg werken doordeweeks). Dacht ik dat het gistermorgen erg was ... vanochtend ging het X 1000. Rest van de dag wederom een kort lontje. En vanavond met naar bed gaan wederom krijsen schoppen slaan etc.

Onze zelfbeheersing wordt aardig op de proef gesteld :'(
pi_159528532
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:10 schreef Twinkle20 het volgende:
Het begon gistermorgen al bij het opstaan. Schoppen slaan gillen krijsen tot ze helemaal schor was. Alleen maar omdat ik haar wilde aankleden? :? ... de rest van de dag een kort lontje.

Vanmorgen was mijn man er ook bij (die moet altijd vroeg werken doordeweeks). Dacht ik dat het gistermorgen erg was ... vanochtend ging het X 1000. Rest van de dag wederom een kort lontje. En vanavond met naar bed gaan wederom krijsen schoppen slaan etc.

Onze zelfbeheersing wordt aardig op de proef gesteld :'(
Mijn tekst was afgelopen week, je wil niet in n je bed gaan liggen? Prima geen verhaaltje en de lamp gaat nu uit!
Drama al om natuurlijk, daarna gaan praten met hem en werd hij rustig en ging in bed liggen

Nu logeert hij onverwacht bij opa en oma, oma kon zijn " omaaa? Mag ik mee naar jou huis? Astjeblieeeeft? Niet weerstaan _O-
pi_159531019
Hier escaleerde het vandaag in de auto. J sliep en D wilde ook slapen maar zij wilde alleen slapen dus J mocht niet slapen. Heerlijk :')

Maar ze zij meestal zo leuk samen! Alleen vandaag was het eerst "mama ik ga D kapot snijden" en 's avonds "mama, D mag niet mijn keel knijpen" :X :X :X
pi_159532337
Kyara, J. is niet zo lief voor haar zus geloof ik :o hoe komt ze daar dan op, heb je een idee?
Ik moest wel even lachen om die slaaplogica :D

Twinkle :* hopelijk is het maar een korte fase en zit er haar iets kortdurends dwars. Het is behoorlijk zwaar zulke dagen.

Hier zitten we momenteel juist weer even in rustig vaarwater. Waar ik afgelopen maanden soms twijfelde om haar op Marktplaats te zetten omdat ze gewoon alleen nog maar kon communiceren door te huilen of door driftbuien te krijgen, zo leuk is ze nu O+ Uiteraard heeft ze de alom bekende peuterdriftbuien maar daar kan ze ook behoorlijk makkelijk weer uitkomen en het is zo gezellig dat we met haar kunnen kletsen en ze wil altijd alles weten en heeft overal altijd een mening over. Vanochtend heeft ze samen met B. een gesprek gehad waarom je een pot Nutella niet op een speen kan zetten :D Dat zijn de vragen die er toe doen voor een twee jarige blijkbaar O+
E.
pi_159534012
Twinkle, hopelijk een korte fase :*

Kyara, jouw tweeling :D

Spark, haha. Dat zijn idd de belangrijke levensvragen O+
pi_159536518
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:10 schreef Twinkle20 het volgende:
Het begon gistermorgen al bij het opstaan. Schoppen slaan gillen krijsen tot ze helemaal schor was. Alleen maar omdat ik haar wilde aankleden? :? ... de rest van de dag een kort lontje.

Vanmorgen was mijn man er ook bij (die moet altijd vroeg werken doordeweeks). Dacht ik dat het gistermorgen erg was ... vanochtend ging het X 1000. Rest van de dag wederom een kort lontje. En vanavond met naar bed gaan wederom krijsen schoppen slaan etc.

Onze zelfbeheersing wordt aardig op de proef gesteld :'(
Misschien wil ze zelf de controle hebben over wat er met haar lijf gebeurt?
pi_159537090
Ze mag voortaan zelf haar kleren uitkiezen als in keuze uit een paar truien en lange broeken met dit weer. Anders kiest ze zo een tshirt uit met sandalen :'). Dat vind ik dan weer niet goed. Rn we staan een kwartier eerder op zodat ze zichzelf aan kan kleden. Maar soms zit ze dan toch zo te lanteflanten en dan moet ik me er wel mee bemoeien omdat we anders te laat komen. Dus ze krijgt denk ik wel de ruimte. Ik laat haar tot op zekere hoogte ook meebeslissen. Maar soms is het gewoon even klaar en dat vindt ze niet leuk natuurlijk.

En nu is dit een voorbeeld met kleding. Maar het is ook met spelen/eten etc. Dus echte peuterdriftbuien lijkt me waarbij we haar wel ruimte geven maar waar toch ook grenzen zijn. Helaas voor haar.
pi_159539284
Met I ben ik eigenlijk niet anders gewend dan dat ze zeer duidelijk maakt wat ze niet wil. Aankleden is een van die dingen, vanaf dat ze anderhalf is zo ongeveer.

Bij I is het vaak zo dat ze hongerig is als ze net wakker wordt, en daardoor weinig kan hebben. Ik neem haar dan vaak in pyjama mee naar beneden, dan ontbijten we eerst en dan kleed ik haar daarna aan. Dan neem ik haar kleren en een schone luier mee naar de keuken. Mijn vriend past zich wat minder op die manier aan, maar die is dan weer zo ongelooflijk geduldig dat hij het meestal toch voor elkaar krijgt om haar aan te kleden, zonder kleerscheuren en halve vechtpartijen. _O_ .

Wat ik me afvroeg... Ik merk best vaak aan I dat ze sommige dingen lastig of moeilijk vindt en dan wil ze dat ik het voor haar doe. Ik probeer haar te stimuleren om het dan toch zelf te doen. Het gaat hier niet om ingewikkelde dingen, soms gewoon over iets lulligs als een duplo blokje op een ander duplo blokje zetten. Dat lukt soms niet meteen, en dan is ze direct boos en wil ze dat ik het doe. In bepaalde dingen heeft ze veel zelfvertrouwen, maar soms lijkt ze dan bijna faalangstig. Ze wordt ook heel boos en/of verdrietig als ik haar dan niet help, maar bijvoorbeeld tegen haar zeg dat ze dat ook heel goed zelf kan. Verder is ze niet erg een durfal wat betreft haar grove motoriek. In een speeltuin wil ze bijvoorbeeld nog altijd dat ik haar handje vasthoud bij het van de glijbaan afgaan. Terwijl ze dat zeker weten prima zonder mij kan, en dat soms ook al wel doet.

Ik vind het natuurlijk helemaal niet erg om haar bij iets te helpen, maar ik wil haar ook zelfvertrouwen geven en haar laten zien dat ze die dingen heel goed zelf kan. Maar ik vraag me af wat daarin wijsheid is. Heeft zoiets echt zin op deze leeftijd? Of kan ik me beter aanpassen aan haar behoefte?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 31 januari 2016 @ 14:15:13 #232
171422 LadyBlack
paint it black
pi_159540183
Ik zou er nu vooral nog maar lekker in meegaan Franny. E is ook zo'n kindje, maar ze weekt vanzelf los. Op het kdv ben ik er immers ook niet, en daar heeft ze dus prima geleerd zelf van de glijbaan te gaan bijvoorbeeld. Dus ach, dan hou ik toch lekker haar handje vast als we samen eens in de speeltuin zijn? *;

Vwb de duplo; daarin heeft ze soms dan wel gewoon pech omdat ik iets anders aan het doen ben.

Oh en aankleed-troubles; check. Hier ook eerst ontbijt erin, en tegenwoordig vaak Kindertijd op televisie aan zodat ze afgeleid is :') Mijn lontje is momenteel echt te kort om peuterdiscussies over luiers en kleren aan te gaan. Ze heeft nog steeds een erg sterke mening over alles, maar zo zijn we tenminste allebei zen oO<
pi_159541573
quote:
2s.gif Op zondag 31 januari 2016 13:44 schreef Franny_G het volgende:
Wat ik me afvroeg... Ik merk best vaak aan I dat ze sommige dingen lastig of moeilijk vindt en dan wil ze dat ik het voor haar doe. Ik probeer haar te stimuleren om het dan toch zelf te doen. Het gaat hier niet om ingewikkelde dingen, soms gewoon over iets lulligs als een duplo blokje op een ander duplo blokje zetten. Dat lukt soms niet meteen, en dan is ze direct boos en wil ze dat ik het doe. In bepaalde dingen heeft ze veel zelfvertrouwen, maar soms lijkt ze dan bijna faalangstig. Ze wordt ook heel boos en/of verdrietig als ik haar dan niet help, maar bijvoorbeeld tegen haar zeg dat ze dat ook heel goed zelf kan. Verder is ze niet erg een durfal wat betreft haar grove motoriek. In een speeltuin wil ze bijvoorbeeld nog altijd dat ik haar handje vasthoud bij het van de glijbaan afgaan. Terwijl ze dat zeker weten prima zonder mij kan, en dat soms ook al wel doet.

Ik vind het natuurlijk helemaal niet erg om haar bij iets te helpen, maar ik wil haar ook zelfvertrouwen geven en haar laten zien dat ze die dingen heel goed zelf kan. Maar ik vraag me af wat daarin wijsheid is. Heeft zoiets echt zin op deze leeftijd? Of kan ik me beter aanpassen aan haar behoefte?
Ellie is net zo, zeker qua grove motoriek. Zelf de trap af durft ze niet, ze is doodsbang voor springkussens :? en gaat met handje vast alleen van niet al te hoge glijbanen. Maar weet je, ik vind het wel prima. Ik vraag wat ze eng vindt eraan, leg uit dat als ze het spannend vindt we het ook samen kunnen doen, en dan doen we dat. Die durf komt heus ooit wel.
Met bouwen enzo leg ik uit dat ze het kan, maar ik help wel. Ik houd mezelf altijd voor dat ze al zoveel nieuws opneemt op een dag, het niet gek is als het koppie soms even vol is.
Home is where the O+ is...
pi_159542448
Twinkle, heel herkenbaar hoor. :*

Franny, goede vraag. Riley vraagt ook vaak hulp of geeft aan dat ze te klein is ergens voor. En ik help haar dan ook. Ik geef wel aan dat ik zeker weet dat ze het kan, maar dat ik altijd wil helpen.
pi_159542639
Als er met het bouwen iets niet lukt ga ik er bij zitten en vraag ik haar hoe zij denkt dat wij het beste de blokjes op elkaar kunnen doen. Meestal lukt het haar alsnog zelf en als het niet lukt dan help ik haar door kleine aanwijzingen te geven ('en als je het blokje een beetje draait?').
Ik probeer teksten als 'je kan het heus wel' te vermijden, want blijkbaar kan ze het op dat moment even niet en daar dan de nadruk opleggen werkt voor het zelfvertrouwen averechts.
  zondag 31 januari 2016 @ 15:36:06 #236
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_159543016
De durf komt bij V nu ook pas. Bij 3 durfde hij ineens veel meer. Ging ook zelf van de glijbaan af in het zwembad.

Komt vanzelf wel denk ik. Ze zijn ook nog zo klein. Daar vergis ik mij nog wel eens in. Hij is qua spraak zo sterk dat ik af en toe mezelf heel duidelijk moet zeggen dat hij pas 3 is en nog heeeel veel jaren heeft om te bedenken dat hij eigenlijk dingen niet durft, maar zijn vriendjes het wel doen, dus hij ook maar gaat..
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_159543287
O daar heeft Djenna ook wel een handje van. Roepen dat iets niet lukt nog voordat ze het zelf geprobeerd heeft soms. Als ik tijd heb dan help ik haar uiteraard. En dan meestal:'zie je wel dat je het kan!' Ik ga er gewoon in mee. Komt vanzelf wel goed.

Ik ben zelf heel perfectionisch en wil het graag voor anderen goed doen. Vind het echt verschrikkelijk om dusdanig fouten te maken dat anderen daar last van hebben. Kijk daarom ook niet echt uit naar mijn stageperiode omdat ik vind dat ik dingen gelijk in 1 keer goed moet doen. Maar die stage is natuurlijk om fouten te maken en daarvan te leren. Ik probeer daar relaxter in te worden want ik wil zo niet dat zij die eigenschap van mij overneemt en dat ze op dat gebied gewoon wat relaxter in het leven staat en zichzelf toestaat om fouten te maken en te leren. Motherissues :')
pi_159549781
Ik denk dat het bij de leeftijd hoort. Soms vinden ze zichzelf enorm groot, maar tegelijkertijd is dat ook beangstigend en dan is het heel veilig om weer even een "kleine baby" te zijn. En misschien is het ook een stukje aandacht vragen door jou bij het spel te betrekken en samen te spelen. Hier is Isa al 2 weken overdag zindelijk. En nu wil ze ineens perse weer een luier om. So be it. Ze wordt al zo snel groot. Als ze dan soms weer behoefte heeft aan de veiligheid van een luier ofzo dan vind ik dat prima.
Sarcasme. Herken het.
  zondag 31 januari 2016 @ 19:28:36 #239
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159550274
Wat Spirit zegt :Y

Nora vraagt ook veel hulp en dat geef ik eigenlijk altijd. Wel vaak samen of met een kleine aanwijzing, of ik doe het voor en meestal wil ze het dan gelijk zelf nog eens proberen waarna het voorwerp door de kamer vliegt en ze ter aarde stort als het dan wederom niet lukt, maar dat terzijde
Ze zit nu zo erg in de 'zelf doen'-fase dat ik blij ben als ik nog ergens mee mag helpen ;)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159551394
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2016 15:24 schreef Limone het volgende:
Ik probeer teksten als 'je kan het heus wel' te vermijden, want blijkbaar kan ze het op dat moment even niet en daar dan de nadruk opleggen werkt voor het zelfvertrouwen averechts.
Goed punt! Dank je.

En erg leuk om alle ervaringen te lezen.
Ze was vandaag zo veel aan het kletsen. We zaten samen op de schommel in de speeltuin en dan probeert ze al echt verhaaltjes aan me te vertellen, over papa die hardlopen is, en dat ze samen met mama naar de speeltuin is gegaan op de fiets, dat ze een mooie sjaal om heeft en dat mama de sjaal van papa om heeft gedaan. :D .etc. etc. Ik vind dat zo gezellig. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159552778
Oh Isa doet dat ook! Zo leuk, die fantasie ook! Zij is dan de prinses en papa is de prins en dan gaan ze trouwen O+
Sarcasme. Herken het.
pi_159561457
Franny, wat zijn zulke gesprekjes leuk hč O+
  maandag 1 februari 2016 @ 08:19:24 #243
171422 LadyBlack
paint it black
pi_159561559
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 20:49 schreef Spirit82 het volgende:
Oh Isa doet dat ook! Zo leuk, die fantasie ook! Zij is dan de prinses en papa is de prins en dan gaan ze trouwen O+
Die is ook herkenbaar ja! O+

Franny ik heb je nog helemaal niet gefeliciteerd met je mooie grote meisje! *O* Welkom bij de peuters!

Hier een zieke peuter trouwens; 5 minuutjes zitten om wat stukjes appel te knagen en dan is de energie weer op en slaapt ze 1,5 op mijn schoot... ;( ( O+ )
pi_159561972
Hoi! Ik waai even binnen :) Ik lees meteen herkenbare dingen :D

Ik ben hier niet zo vaak (of nooit) maar ik hoopte hier de gouden tip te krijgen: wie weet een fijne peuterkapper in Utrecht?

En beterschap voor E :*
pi_159563503
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 20:49 schreef Spirit82 het volgende:
Oh Isa doet dat ook! Zo leuk, die fantasie ook! Zij is dan de prinses en papa is de prins en dan gaan ze trouwen O+
Die ken ik :')

Féline? Uhm Mama wil je me roepen met prinses? Want ik ben Féline niet.
Haar zus is de draak :') Haar Papa de boze wolf. En ik ben Mama Koningin O+
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_159564428
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 18:59 schreef Twinkle20 het volgende:
Okay ik denk dat ik er nu ook een keer achter kom wat peuterpubertijd betekent :X :X
Sinds gisteren woedeaanvallen joh :o ... Ik herken mijn eigen kind niet! En waarom :? :? ... Geen idee. Vind het vooral heel sneu voor haar want ze lijkt totaal buiten zinnen.

Mijn man zei net al tegen me toen we haar helemaal over de rooie in bed liggen .. hopelijk is het een fase -O- -O- .. Echt niet grappig.
Vreselijk he. Hier heeft Aiden dat ook een periode heel overdreven gehad. Alles moest exact zoals hij in gedachte had maar ja, dat gaat niet altijd.
Woede om dit, woede om dat. Grrr!
Dacht dat ik gek werd.

En ineens was dat over. :') Alsof hij toch weer zo'n sprongetje heeft gemaakt. Dit was tot zo'n 2,5 maand geleden.
Sindsdien is hij eigenlijk best lief. :)

Dus hopelijk bij jullie ook. Doorbijten en voel je vooral niet de enige of kwalijk als je zelf een keer uit je slof schiet. Je bent ook maar een mens. :)
  maandag 1 februari 2016 @ 12:10:06 #247
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_159564911
Ik ben blij dat voor de buien hier een naam bestaat: het tweeling escalatie syndroom. Op de een of andere manier maakt dat het al een stuk minder erg.

Inmiddels ook 2 zieke meisjes hier. Zo sneu ;(
pi_159567053
Tweeling escalatie syndroom :D Fijn dat het een naam heeft Kyara. En beterschap met de meiden.

Nou Twinkle het is héél herkenbaar. Om de kleinste dingen is het hier ineens een driftbui. Dat kan zijn omdat ze zelf aan wil kleden, of omdat ze niet zelf aan wil kleden, om het doorsnijden van haar boterham of om het niet doorsnijden van haar boterham. Omdat ik geen auto winkelwagen wil pakken bij de Albert Heijn... Het maakt niet uit wat ik ook doe. Als ik A zeg dan wil zij B, als ik B zeg wil ze A. :X Die fase duurt nu al sinds de zomer en is erger geworden met de komst van een klein broertje, wat ik volkomen begrijp maar soms weet ik echt niet hoe ermee om te gaan.
ti amo piů di ieri ma meno di domani
pi_159569007
Nog even over zindelijkheid gesproken: I heeft dit weekend twee keer in bad gepoept. En ze was er helemaal overstuur van. Heel sneu. Ik heb wel met haar gesprekjes gehad over wat ze kan doen als ze voelt dat ze moet poepen. Maar ja, volgens mij is ze gewoon nog niet zo ver.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159574040
Ahw sneu Franny. Maar volgens mij heb je het verder wel goed aangepakt zo.

Billie mag binnenkort een rugtas uit gaan zoeken voor groep 1. Ik vroeg wat ie wil (en liet zon hele leuke tas van Skip Hop zien) maar hij heeft z'n zinnen gezet op een Star Wars-tas :'). Zon lelijk Darth Vader ding :'(.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_159576719
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:51 schreef Kuukske het volgende:
Ahw sneu Franny. Maar volgens mij heb je het verder wel goed aangepakt zo.

Billie mag binnenkort een rugtas uit gaan zoeken voor groep 1. Ik vroeg wat ie wil (en liet zon hele leuke tas van Skip Hop zien) maar hij heeft z'n zinnen gezet op een Star Wars-tas :'). Zon lelijk Darth Vader ding :'(.
Ja leuk zo'n eigen mening ;) Dat wordt alleen nog maar erger. 'Maar indiaan is toch leuk met carnaval? Of clown?' Nee hoor, een stormtrooper pak moest het worden. En vrijdag bestaat de klas uit 15 stormtroopers, 12 Elsa's en een enkele indiaan (omdat dat moest van mamma :P )
ti amo piů di ieri ma meno di domani
pi_159577375
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:51 schreef Kuukske het volgende:
Ahw sneu Franny. Maar volgens mij heb je het verder wel goed aangepakt zo.

Billie mag binnenkort een rugtas uit gaan zoeken voor groep 1. Ik vroeg wat ie wil (en liet zon hele leuke tas van Skip Hop zien) maar hij heeft z'n zinnen gezet op een Star Wars-tas :'). Zon lelijk Darth Vader ding :'(.
Die is zo lelijk dat het wel weer leuk wordt. _O- .

Het verhaal wordt nog sneu-er. Na haar middagslaapje wilde ze per se geen nieuwe luier om. Ze haalde het potje tevoorschijn, die we al een tijdje hebben staan, en zei dat ze daarop wilde. Ik heb nog eens het verhaal met haar doorgenomen over wat de bedoeling is. Ze wilde het echt proberen en echt geen luier om. Om uiteindelijk tijdens het eten op haar stoel te plassen. Weer dikke tranen, en overstuur. Ik denk dat we het maar even laten rusten een poosje.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159577505
Franny. Wat sneu zeg. Ze snapt de bedoeling. Maar voelt het nog net te laat lijkt het. Arm moppie.

Ik moest net bijna huilen om mijn dochter, omdat ze zoiets liefs zei.
Net was ze ontzettend tegendraads. Dus ik zeg tegen haar dat ik even mezelf alleen ging aankleden (zodat ik kon afkoelen). Stond ze voor de deur te huilen en sorry te zeggen. Dan is mijn boosheid al snel over. Dus toen al geknuffeld.
Later na het bedritueel til ik haar naar boven en ze vertelde wat er net gebeurd was op de trap en dat ik naar mijn kamer ging en zij sorry zei. Dus ik leg uit dat ik dat deed, omdat ik boos ging worden en haar geen grote mond wilde geven, wang grote monden mag niet. Geeft ze me een megaknuffel en zegt ze: "Jij bent mijn liefje". O+
pi_159580640
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 09:22 schreef Suikertante het volgende:
Hoi! Ik waai even binnen :) Ik lees meteen herkenbare dingen :D

Ik ben hier niet zo vaak (of nooit) maar ik hoopte hier de gouden tip te krijgen: wie weet een fijne peuterkapper in Utrecht?

En beterschap voor E :*
Wel in Z eist, maar weet niet of dat te ver weg is voor je?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_159580670
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 21:23 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Wel in Z eist, maar weet niet of dat te ver weg is voor je?
Dat weet ik ook nog niet :D Maar welke?
pi_159580777
Hier zo. Kost een tientje, met O+ autostoel O+ , buurman & buurman op de tv en aardige kapsters die prima knippen.

Bijkomend voordeel nadeel: het zit in een kinderkledingwinkel met mooie spullen waaraan je je kunt vergapen terwijl je wacht :')
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_159581400
Och Franny sneutje

Omen wat lief vab Riley O+

Djenna straks:
- mama mama kijk kijk! Twee papegaaien?
* :? :? .. waar dan?
- daar op de muur! (Schuttong bedoelde ze)
* ik zeg ooo ja ik zie ze! Dat zijn duiven! Dat zijn een soort vogels, net als papegaaien.

:+
pi_159582298
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 21:26 schreef Clubsoda het volgende:
Hier zo.
Thanks!! ^O^
pi_159583093
Haha Twinkle

Hier een peuter die ook erg goed in eigenwijs zijn is. Vandaag in de auto

Wij: "Kijk Riley, die molen draait"
Riley: "Nee, die molen draait niet"
Wij: "We zien hem toch draaien"
Riley: "Nee, molen draait niet"

We rijden een stukje verder en die molen stond inderdaad stil

Wij: "Kijk deze molen draait inderdaad niet"
Riley: "Die andere ook niet"
Wij: " 8)7 "
  maandag 1 februari 2016 @ 22:49:04 #260
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_159583617
Omen _O- nog even er op terugkomen
En die andere opmerking lief O+
pi_159588445
Draaiden de wieken wel Omen? :P
pi_159588569
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 21:26 schreef Clubsoda het volgende:
Hier zo. Kost een tientje, met O+ autostoel O+ , buurman & buurman op de tv en aardige kapsters die prima knippen.

Bijkomend voordeel nadeel: het zit in een kinderkledingwinkel met mooie spullen waaraan je je kunt vergapen terwijl je wacht :')
Voor mij iig niet te ver, thanks voor de tip!! Ik zei net toevallig tegen man dat peuter weer naar de kapper moet dus deze tip komt als geroepen ^O^
pi_159588678
Haha lekker antwoord van rilry omen! En wat lief wat ze tegen je zei!
Kaylee heeft het woord heleboel geleerd en roept nu de hele dag mama ik hou heleboel jou *;

Gister hebben we bomem geklommen zo leuk!

Kapper geen tip voor, onze kapster komt aan huis.

Iemand al ervaring met een 2.5 jarige bij de tandarts? Kaylee doet voor ons al amper haar mond open met tandenpoetsen, ben benieuwd of de tandarts het volgende week voor elkaar krijgt
pi_159588793
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 08:14 schreef aapieannie het volgende:
Haha lekker antwoord van rilry omen! En wat lief wat ze tegen je zei!
Kaylee heeft het woord heleboel geleerd en roept nu de hele dag mama ik hou heleboel jou *;

Gister hebben we bomem geklommen zo leuk!

Kapper geen tip voor, onze kapster komt aan huis.

Iemand al ervaring met een 2.5 jarige bij de tandarts? Kaylee doet voor ons al amper haar mond open met tandenpoetsen, ben benieuwd of de tandarts het volgende week voor elkaar krijgt
Het is meer om te wennen aan de tandarts. Tandjes tellen en zo. Spelenderwijs.
ti amo piů di ieri ma meno di domani
  dinsdag 2 februari 2016 @ 08:36:28 #265
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_159588873
Ja dat dus. Ze hoeven ook niet op de stoel als ze niet willen en mogen sws bij papa of mama op schoot zitten. Bij ons ging papa eerst zodat ze konden kijken.
pi_159589159
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 08:14 schreef aapieannie het volgende:
Haha lekker antwoord van rilry omen! En wat lief wat ze tegen je zei!
Kaylee heeft het woord heleboel geleerd en roept nu de hele dag mama ik hou heleboel jou *;

Gister hebben we bomem geklommen zo leuk!

Kapper geen tip voor, onze kapster komt aan huis.

Iemand al ervaring met een 2.5 jarige bij de tandarts? Kaylee doet voor ons al amper haar mond open met tandenpoetsen, ben benieuwd of de tandarts het volgende week voor elkaar krijgt
Aiden is vd zomer mee geweest naar de tandarts. Dat ging eigenlijk prima. Ik ging eerst en hij mocht van de assistent eerst op de stoel naast mij komen kijken en soort van meehelpen. Hij vroeg ook heel lief aan mij of alles goed ging.
Ik ben zelf niet bang dus hij ziet dat er niets engs is.
Toen hij aan de beurt was vond hij het vooral leuk dat er ook in zijn mond gekeken werd.
Goede voorbeeld geven, uitleggen en haar erbij betrekken helpt allemaal enorm. :)
Ohja en hij vond/vindt tandenpoetsen zelf ook niks. ;)
pi_159589329
Ja de assistente zei al dat het vooral was om te wennen dat het normaal is dat je 2 keer per jaar naar de tandarts gaat. Ben benieuwd hihi
  dinsdag 2 februari 2016 @ 09:21:12 #268
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159589346
Mijn 3-jarige is al voor de derde keer bij de tandarts geweest (reguliere controles). Hij vond t best leuk, maar nu hebben wij ook een tandarts die goed is met kinderen. Idd tandjes tellen, kijken of ze net zo mooi zijn als die van een krokodil ;). Hij mag ook van onze tandarts een spiegeltje vasthouden, de tandjes van knuffelschaap werden eerst gecheckt. Controle doet de tandarts terwijl ie op mijn schoot ligt op de stoel.

Oh ja, tanden poetsen heeft ie ook een hekel aan...
pi_159589439
Ah de tandarts. Dank dames, die moet ik nog bellen. Billie krijgt voor het eerst een behandeling had ie het de vorige keer over.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_159589487
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 22:31 schreef Omentielvo het volgende:
Haha Twinkle

Hier een peuter die ook erg goed in eigenwijs zijn is. Vandaag in de auto

Wij: "Kijk Riley, die molen draait"
Riley: "Nee, die molen draait niet"
Wij: "We zien hem toch draaien"
Riley: "Nee, molen draait niet"

We rijden een stukje verder en die molen stond inderdaad stil

Wij: "Kijk deze molen draait inderdaad niet"
Riley: "Die andere ook niet"
Wij: " 8)7 "
Technisch gezien heeft de slimmerd wel gelijk... ;) iets met de wieken enz.. :P
S. 2014
J. 2016
pi_159589876
quote:
2s.gif Op maandag 1 februari 2016 19:48 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Die is zo lelijk dat het wel weer leuk wordt. _O- .

Het verhaal wordt nog sneu-er. Na haar middagslaapje wilde ze per se geen nieuwe luier om. Ze haalde het potje tevoorschijn, die we al een tijdje hebben staan, en zei dat ze daarop wilde. Ik heb nog eens het verhaal met haar doorgenomen over wat de bedoeling is. Ze wilde het echt proberen en echt geen luier om. Om uiteindelijk tijdens het eten op haar stoel te plassen. Weer dikke tranen, en overstuur. Ik denk dat we het maar even laten rusten een poosje.
Ach! Wij hebben twee weken geleden precies hetzelfde meegemaakt. Ook met tranen. We hebben het toen een paar dagen laten rusten. Nu plast ze overal vrijelijk, behalve op de wc of een potje. ^O^ :')

Gister heeft ze het tweede deel van de dag ook zonder luier gelopen. Aan het einde van de dag was ze niet te genieten en moesten we het allemaal ontgelden. Pas toen ze in bed lag, bedacht ik mij dat het ook wel veel energie moet kosten: zonder luier lopen. Ze doet namelijk wel heel erg haar best om het op te houden en als ze het dan laat lopen, wordt daar wel aandacht aan besteed. Typisch iets wat wij maar normaal vinden, maar voor zo'n peuter echt wereldgroots is.

Tandarts. Ja goede. oO<
pi_159590028
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 07:56 schreef Mineola het volgende:

[..]

Voor mij iig niet te ver, thanks voor de tip!! Ik zei net toevallig tegen man dat peuter weer naar de kapper moet dus deze tip komt als geroepen ^O^
^O^ woon je in de buurt?

Zelf ook maar meteen een afspraak gemaakt trouwens, nu we het er toch over hadden :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_159590277
Ik hoor hier trouwens heul niet meer :o Wordt langzaamaan tijd dat ik de overstap naar het volgende topic ga wagen. Ik vind het wel echt een nieuw tijdperk wat is ingegaan nu ik een kleuter heb.

Ik wens alle peuters hier veel plezier met fijne peuterstreken, 1001 waarom-vragen, zindelijk worden, eindeloos spelen en alle andere Grote Uitdagingen die bij een peuterleven horen en tot over een korte of lange tijd bij de kleuters :W
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 2 februari 2016 @ 11:03:45 #274
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159591024
Kuiken is eens mee geweest naar de 'gewone' kapper toen mijn man daar ook werd geknipt, en sindsdien vindt hij het fantastisch om naar die kapper te gaan. "Net als papa" O+. Hij vraagt ook regelmatig (1x per week ofzo :') ) of we naar de kapper gaan :+. En eigenlijk moet hij weer, zijn haar groet echt belachelijk snel... maar ik heb niet zo'n zin om daar elke 5-6 weken met hem te zitten.
/firstworldproblems ;)

Over precies een maand is kuikens verjaardag O+. Maar het voelt nu al alsof er een nieuwe fase is aangebroken... het gaat allemaal zo snel he! En hij slaapt tegenwoordig slecht in zijn ledikant, ik heb eigenlijk het gevoel dat hij misschien wel eens klaar zou kunnen zijn voor een *yikes* opvolgbed *yikes* Help, mijn kleine melkbaby ;( :') O+!

Vwb mijn peuterspeelzaalvraag; ik werd gebeld door de coördinatrice en die vertelde dat er nu ineens wel een wachtlijst is (vorige week nog niet :') ). We willen nog bij een andere PSZ in het dorp hier kijken, daarna kiezen we één van de twee uit, beslissen we welke dag of dagen we willen, en gaan hem op de 'wachtlijst' voor die dag(en) zetten. En dan mag het van mij eigenlijk nog wel tot na de zomervakantie duren. En we gaan intussen gewoon andere leuke dingen doen (dreumesdans staat hoog op het verlanglijstje!). Voelt goed zo :Y.
KuikenGuppy
pi_159592421
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 08:14 schreef aapieannie het volgende:
Haha lekker antwoord van rilry omen! En wat lief wat ze tegen je zei!
Kaylee heeft het woord heleboel geleerd en roept nu de hele dag mama ik hou heleboel jou *;

Gister hebben we bomem geklommen zo leuk!

Kapper geen tip voor, onze kapster komt aan huis.

Iemand al ervaring met een 2.5 jarige bij de tandarts? Kaylee doet voor ons al amper haar mond open met tandenpoetsen, ben benieuwd of de tandarts het volgende week voor elkaar krijgt
Mijn oudste vond de tandarts vanaf het eerste moment leuk en staat nu bij elke controle te juichen dat we mogen.

Bij kyan is poetsen vaak drama. Moeten we dan echt met zijn 2-en doen. De tandarts was ook drama. Ondanks dat grote broer eerst ging en hij bij mama op schoot mocht.

Uiteindelijk heeft hij met een hoop gekietel wel even snel kunnen kijken.
Over 6 maanden een nieuwe poging.
pi_159592843
Oja tandarts.....
Daar moet ik echt eens een afspraak maken :')

Ow is net goedgekeurd bij het cb! Nouja, op z'n gewicht na dan. Nu 12,65 kg bij 98 cm, dus ernstig ondergewicht volgens de lijntjes. Hij was ook in een half jaar tijd slechts 0,3 kg aangekomen. Het is zo stom, ik maak me echt geen zorgen om z'n gewicht maar ik snap wel dat anderen dat wel doen.

Ogentest ging goed. Maar poeh, wat had ze een slechte aanpak zeg. "Nu zeggen wat het is, anders moet je naar het ziekenhuis..." Ow moest meteen huilen, maar toen ik zei dat ik een olifant zag, moest hij lachen en ging hij mij verbeteren... Je zou toch denken dat zo'n arts in de opleiding heeft geleerd om met kinderen om te gaan :P

Ze gaan z'n "overgevoeligheid" nog ff in het team bespreken. Gisteren heb ik op het kdv gevraagd hoe zij dat zien. Zij vinden Ow wel heel gevoelig, ook voor prikkels en veel gevoeliger dan de andere kinderen. Maar is communicatief erg vaardig en daarom zorgt het voor weinig problemen.... Zolang z'n vaste leidsters er zijn.

Ach, zal allemaal verder wel goedkomen.
pi_159593253
Nee dat werkt: nu zeggen anders moet je naar het ziekenhuis. Wat is dat nou voor een stom dreigement :( En nu associeren ze het ziekenhuis ook maar meteen met wat naars :{ En bedankt. De ogentest bij het CB is echt nog een beetje in de jaren 80 blijven hangen denk ik soms. Met alles :6 De plaatjes, de bril. Ze kunnen dat toch ook een beetje leuk maken voor die kinderen?
ti amo piů di ieri ma meno di domani
  dinsdag 2 februari 2016 @ 20:03:32 #278
171422 LadyBlack
paint it black
pi_159604340
Jezus Loj wat een idioot daar op jullie cb :{w En kudo's voor jouw aanpak!!
Ook voor het vertrouwen in je kind trouwens, mooi vind ik dat ^O^
pi_159610102
O fijn zo'n drillmonster :{w
Wat zei jij? Hallo we leven in 2016, niet in 1950? :{w
pi_159618025
Oh, dat is echt heel slecht ja. _O- . En het kan nog averechts werken ook. Mijn oudere zus vond het op een gegeven moment een heel interessant idee om ook eens naar het ziekenhuis te 'mogen' en heeft toen expres een ogentest verknald. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 4 februari 2016 @ 12:25:22 #281
171422 LadyBlack
paint it black
pi_159647524
Twee dagen up & running betekende blijkbaar niet dat E alweer beter was... -O- vandaag weer een hangerig meisje dat het liefst de hele dag stijf tegen mij aan ligt.

Ze was begin deze week echt meer dood dan levend, supersneu ;( En nu denk ik nog de backlash daarvan?
pi_159648447
Sneu voor E, LB.

Wij hebben gelukkig geen ziek kind, maar het eten wordt wel steeds meer een strubbeling. Ze wil tegenwoordig alleen maar eten op mijn schoot. En ook het liefst van mijn bord. Als ze haar zin niet krijgt en wij volhouden dat ze in/op haar eigen stoel moet zitten en van haar eigen bordje eten, draait ze helemaal door. En dus geef ik uiteindelijk toch toe. Het eet ook niet echt relaxed als je kind huilend op de grond ligt. :') . Maar het is ook niet erg relaxed om bij iedere maaltijd met een kind op schoot te zitten, die eigenlijk vindt dat jij niets mag eten, omdat zij het eten op jouw bord wil.

Ik vind het maar lastig, ook omdat avondeten sowieso heel moeizaam gaat en er vaak maar heel weinig in gaat. Eigenlijk eet ze het meest als we haar een filmpje laten kijken en ik haar voer. :') . Het komt er vaak op neer dat we dat dus ook doen na het eten. Het eten dat ze dan aan tafel nog afkeurde als 'viessss' gaat er dan soms alsnog in.

Is dit gedoe herkenbaar? Ik bedenk me maar dat het een fase is, en dat het geen zin heeft om van eten een strijd te maken en zo. Maar het voelt toch als we een lange (neerwaartse) weg gegaan zijn van een vrolijk Rapleyende baby naar een peuter die ik op de bank aan het voeren ben. ;( .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 4 februari 2016 @ 13:02:45 #283
171422 LadyBlack
paint it black
pi_159648555
Als er aantoonbaar iets is (moe, verkouden, koortsig, heel verdrietig) dan mag ze wel eens op schoot, maar verder eigenlijk niet. Ik vertel meestal dat wij gaan eten en dat zij ook wel in de kamer mag spelen als ze niet wil eten. Negen van de tien keer eindigt ze dan alsnog gewoon achter dr bordje en eet ze nog flink wat :D

Maargoed, dat is een an sich goeie eter die ook niet huilend op de grond eindigt, dus da's misschien makkelijk praten.

Ik zou het denk ik iig vrijblijvend houden. Dat ze niet hoeft te eten als ze dat niet wil, maar ook duidelijk maken dat jij niet wilt dat ze jouw eten opeet / op jouw schoot zit.
  donderdag 4 februari 2016 @ 13:04:48 #284
171422 LadyBlack
paint it black
pi_159648598
Oh en soms gooi ik er een open vraag in: wat wil jij dan eten?

Als daar geen antwoord op komt ligt het dus niet aan het eten op haar bord maar aan dr humeur oO< En als ze wel iets zegt neem ik dan in overweging of ze dat dan mag.
  donderdag 4 februari 2016 @ 13:28:09 #285
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_159649145
quote:
2s.gif Op donderdag 4 februari 2016 12:58 schreef Franny_G het volgende:
Sneu voor E, LB.

Wij hebben gelukkig geen ziek kind, maar het eten wordt wel steeds meer een strubbeling. Ze wil tegenwoordig alleen maar eten op mijn schoot. En ook het liefst van mijn bord. Als ze haar zin niet krijgt en wij volhouden dat ze in/op haar eigen stoel moet zitten en van haar eigen bordje eten, draait ze helemaal door. En dus geef ik uiteindelijk toch toe. Het eet ook niet echt relaxed als je kind huilend op de grond ligt. :') . Maar het is ook niet erg relaxed om bij iedere maaltijd met een kind op schoot te zitten, die eigenlijk vindt dat jij niets mag eten, omdat zij het eten op jouw bord wil.

Ik vind het maar lastig, ook omdat avondeten sowieso heel moeizaam gaat en er vaak maar heel weinig in gaat. Eigenlijk eet ze het meest als we haar een filmpje laten kijken en ik haar voer. :') . Het komt er vaak op neer dat we dat dus ook doen na het eten. Het eten dat ze dan aan tafel nog afkeurde als 'viessss' gaat er dan soms alsnog in.

Is dit gedoe herkenbaar? Ik bedenk me maar dat het een fase is, en dat het geen zin heeft om van eten een strijd te maken en zo. Maar het voelt toch als we een lange (neerwaartse) weg gegaan zijn van een vrolijk Rapleyende baby naar een peuter die ik op de bank aan het voeren ben. ;( .
Heel herkenbaar hoor V eet alleen als hij een soort bankjr heeft gevormt van stoelen met papa of op iemand zijn/haar schoot zit čn dan moet er een heel spel gemaakt worden van het eten.. ' :o :o daar komt zwieber aan, die gaat jouw aardappel eten :o :o :o snel!!! ' etc etc..
Toen hij kleiner was konden we het nog af doen met:'en dit is bob de bouwer, die wil graag in jouw buikje, garage open alsjeblieft!'

Maar conclusie hij vindt eten dus saai, en als we er een spel van maken eet hij een stuk beter.

Hij heeft ook een tijd zelf geen bord gehad en toen had hij altijd een aan de kant gelegd deel waarbij wij dus grapten 'ik wil echt niet dat je dat aardappeltje opeet hoor! :( .' -hap,slik,weg-

Maar die fase duurt hier al bijna 2 jaar :D .
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_159651803
Ahw E nog steeds niet lekker :*

quote:
2s.gif Op donderdag 4 februari 2016 12:58 schreef Franny_G het volgende:

Is dit gedoe herkenbaar?
Mijn allesetende rapleymini is tegenwoordig ook een kieskeurig monster. Dus absoluut herkenbaar. Meestal heb ik wel iets van een basic komkommersalade op tafel staan dus in het ergste geval eet ze alleen dat. Op schoot mag ze pas als ik helemaal klaar ben. Eten met een filmpje doen we één of twee keer in de maand als ik heel laat klaar ben op mijn werk. Dan maak ik wrapjes met roomkaas en rauwkost en picknicken we op het kleed.

Mijn peuter is aan het stofzuigen terwijl ik hier lekker zit. Handig spul, die peuters. :7
pi_159652664
Eten is hier al 2 jaar af en aan een drama savonds. Lange fase, maar goed. Hij groeit en is gezond dus dat eten komt wel. :').

Beterschap met je meisje LB!
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_159652750
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 13:02 schreef LadyBlack het volgende:
Maargoed, dat is een an sich goeie eter die ook niet huilend op de grond eindigt, dus da's misschien makkelijk praten.

Ik zou het denk ik iig vrijblijvend houden. Dat ze niet hoeft te eten als ze dat niet wil, maar ook duidelijk maken dat jij niet wilt dat ze jouw eten opeet / op jouw schoot zit.
Dat deed ik gisteren. Ik hield vol dat ze echt niet bij mij op schoot kon zitten. En dat ze, als ze niet wilde eten, ook niet hoefde te eten. Maar dat leidde er toe dat ze eerst letterlijk aan mijn arm ging hangen en huilend riep dat ze op schoot wilde. Toen ik haar van me losmaakte, ging ze op de grond liggen huilen. Ze wilde pertinent niet door haar vader opgepakt worden of op zijn schoot zitten. Ze was na een minuutje zo over de rooie dat ik maar naast haar op de grond ben gaan zitten en tegen haar ging praten en over andere dingen vragen ging stellen. Toen werd ze langzaam wel rustiger. Maar ze wilde nog steeds per se bij mij zitten. Punt is ook dat zoiets dan volgt op een 'papa-dag' als ik haar de hele dag niet gezien heb omdat ik aan het werk was. Haar behoefte om bij mij te zijn, snap ik heel goed. Maar ik merk ook dat als ik op zo'n moment toegeef aan haar behoefte en haar op schoot laat zitten, ze dat vervolgens ook wil op mijn vrije dag, bij het ontbijt, de lunch en het avondeten. :') .

Het lastige vind ik die"emotionele terreur". Ze kan dan zo gaan huilen, en boos en verdrietig zijn dat ik niet goed weet wat ik met haar aan moet, en ik vind het dan ook zielig, hoe ze zichzelf zo van streek maakt. Maar ik vrees ook een beetje dat ik daardoor misschien teveel toegeef?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 4 februari 2016 @ 15:27:21 #289
171422 LadyBlack
paint it black
pi_159652824
Het is heel herkenbaar hoor! Dus ik ontbijt nu ook al een paar dagen met labiele peuter op schoot... Maar het gaat ook altijd vanzelf weer over :)

Een beetje regels om er van af te kunnen wijken en ook weer naar terug te keren dus.
  donderdag 4 februari 2016 @ 15:29:41 #290
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159652874
quote:
2s.gif Op donderdag 4 februari 2016 15:24 schreef Franny_G het volgende:
Het lastige vind ik die"emotionele terreur". Ze kan dan zo gaan huilen, en boos en verdrietig zijn dat ik niet goed weet wat ik met haar aan moet, en ik vind het dan ook zielig, hoe ze zichzelf zo van streek maakt. Maar ik vrees ook een beetje dat ik daardoor misschien teveel toegeef?
Herkenbaar Franny. En ik kan er Heel Erg Niet Tegen ook... Geen idee hoe ik er mee om moet gaan, helemaal niet als ik zelf ook nog eens moe ben. ;(. Mijn man is dan heel geduldig en legt alles nog een keertje uit, en/of sluit af met een knuffel. Ik moest eens bij hem op les gaan ofzo :').
KuikenGuppy
  donderdag 4 februari 2016 @ 15:56:49 #291
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159653529
Heel herkenbaar. Hier ook een fase gehad rond 2 jaar dat ze alleen op schoot wilde eten. Ik vond het nooit zo erg dus nooit een punt van gemaakt. Na een paar weken was het ook ineens weer over.

Nu een half jaar later zit ze soms op schoot bij 1 van ons, maar meestal gewoon op een eigen stoel.

Mijn ervaring is dat het, zoals bijna alles, een fase is :)

Bij Nora zie ik heel sterk de periodes waarin ze meer fysiek contact nodig heeft afwisselen met meer onafhankelijke periodes.
Ik ga er dus gewoon in mee en vertrouw erop dat het vanzelf weer verandert.


Wat sneu dat E weer zo ziek is, LB. beterschap!
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159654255
Hoi allemaal :W ik val even binnen met een vraag.

L is bijna 3 en hij is momenteel erg angstig. Soms is hij aan het spelen en dan rent hij opeens naar de bank met grote ogen en roept dat hij bang is. Of bijvoorbeeld als we naar de gang lopen en het licht is nog niet aan, dan zegt hij dat hij boeven of spoken of iets anders ziet. :{

Herkenbaar? En hoe gaan jullie hiermee om?
pi_159654512
Ik heb Otje geleerd om "Ga weg!" tegen monsters en andere enge dingen te roepen, daar luisteren ze over het algemeen wel naar. Daarnaast kan ze tegenwoordig bij de meeste lichtknopjes.
pi_159654558
Is hij echt bang? Het is in die zin wel herkenbaar dat W dat ook doet, maar die speelt het echt. Die verzint een wolf en doet dan of ze bang is. Soms leeft ze zich teveel in en is ze ineens écht bang, maar meestal zie je wel dat ze nog wel weet dat het spel is. Maar misschien leeft L zich ook iets té goed in..
Ik ga er meestal in mee en speel dat ik de wolf wegjaag. Tenzij ik iets aan t doen ben, dan meld ik dat de wolf even braaf moet blijven wachten tot ik tijd heb om hem weg te jagen. Meestal pikt ze dat of ze miept dat de wolf nu de trap op klimt en dreumesbroertje wakker gaat maken ofzo..

hier is ze trouwens alweer iets gevorderd in toneelspel. We moesten laatst van haar de gruffalo naspelen. Zegt ze tegen mij dat ik de vos ben en zij de muis. Dus ik zeg mmm een muisje dat is een lekker hapje, kom je eten bij mij thuis? Dreunt ze tot mijn verbazing de hele tekst van t muisje op. Ze kan dus blijkbaar het hele boek uit haar hoofd opzeggen :o
  donderdag 4 februari 2016 @ 16:36:41 #295
171422 LadyBlack
paint it black
pi_159654647
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 16:31 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik heb Otje geleerd om "Ga weg!" tegen monsters en andere enge dingen te roepen, daar luisteren ze over het algemeen wel naar. Daarnaast kan ze tegenwoordig bij de meeste lichtknopjes.
_O-
pi_159654819
LB, beterschap voor je meisje :*

Franny, Riley eet ook regelmatig op schoot. Ik geef er ook aan toe.

Fieder, Riley heeft dat ook inderdaad. Heeft volgens mij echt met de fantasie te maken. Fantasie en werkelijkheid kunnen ze bijna niet onderscheiden.
Ik jaag hier de leeuwen weg. Of we rennen er samen voor weg (zij oppert dat idee dan). En soms verandert ze ineens van mening en is het een lieve leeuw.
pi_159667243
Ik heb voor M wel een keer een monsterjaagdansje gedaan. Dat werkte wel want het was maar 2x nodig of zo.

Nog steeds ziek meisje. Hardnekkig virus want als sinds zondag dat e hele dagen op de bank slaapt. Vandaag leek ze zonder koorts maar tegen de avond stortte ze weer in. Hoop echt zo dat ze morgen weer een stuk verder opgeknapt is.We hebben voor dit weekend een nachtje weg gepland staan met z'n tweetjes en ik zou het wel heel zuur vinden als we dat zouden moeten annuleren.
pi_159672860
Kyara, ik duim voor je :*
Beterschap voor je meisje :*
pi_159673102
Bedankt voor de reacties. Ik zeg meestal ook dat hij ze weg moet sturen en dat werkt tot nu toe goed.

Maar aan de andere kant bevestig ik dan dat er echt iets is om bang voor te zijn. Maar dat gelooft hij waarschijnlijk toch wel ook als ik het ontken.

(plus dat ik er ook niet vrolijk van word als we op zolder zijn en hij zegt dat hij spoken ziet :') :') :') )

Kyara beterschap voor je meisje, ik hoop dat jullie weekend door kan gaan.
pi_159753993
Herkenbaarheid alom :)

Franny, als je denkt dat ze behoefte aan jou heeft, zou het dan misschien helpen om voor het eten even samen tijd te hebben? Bijvoorbeeld samen op de bank knuffelen en Sesamstraat kijken ofzo en dan aan tafel? Wat bij ons enorm helpt bij slecht eten, is als ze zelf meehelpt met koken. Dan eet ze meestal prima want ze is er heel trots op dat ze gekookt heeft. Als ze echt niet wil eten want vies, dan moet ze altijd proeven, anders weet je niet of het vies is. En als ze het echt vies vindt, mag ze het van mij ook uitspugen en alleen eten wat ze wel lust. Dit lukt goed omdat ze over het algemeen veel lust en maar weinig dingen echt vies vindt.

Wat betreft monsters, ja, ook hier worden die gezien. Ze heeft een hele poos "spook en walvis" gezien voor het slapen gaan. Die pakten we dan op en namen mee naar beneden en dan was het goed. Op een gegeven moment zei mijn man dat ze op vakantie waren :') en sindsdien geen problemen meer gehad. Ze roept nu nog steeds af en toe "een spook mama!!" maar dat is echt spel en dan is ze ook niet echt bang.
Sarcasme. Herken het.
pi_159754079
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 13:04 schreef LadyBlack het volgende:
Oh en soms gooi ik er een open vraag in: wat wil jij dan eten?

Als daar geen antwoord op komt ligt het dus niet aan het eten op haar bord maar aan dr humeur oO< En als ze wel iets zegt neem ik dan in overweging of ze dat dan mag.
Haha als we dat aan Isa vragen is het standaardantwoord: "patatjes!!!" :P
Sarcasme. Herken het.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')