Volgens mij is de Vrije school hier ook behoorlijk grootquote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:33 schreef L-E het volgende:
Oh ik vind 300 ook niet echt een kleine school Huidige school heeft er 130 (?), mijn beeld is vertekend merk ik.
Ik heb zelf op Jenaplan gezeten. Dus onderbouw (1-2), middenbouw (3-4-5) en bovenbouw (6-7-8). Maar daar was natuurlijk ook het onderwijs helemaal op ingericht.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Ja, ik hoor vaak dat er niet voldoende tijd per klas is om alles grondig uit te leggen. Waar ik wel in kan komen, er zit net zoveel tijd in 1 schoolweek als in een enkele klas maar dan moeten er twee klassen aan het werk gehouden worden. Maar is dat ook daadwerkelijk zo?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:35 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ik heb zelf op Jenaplan gezeten. Dus onderbouw (1-2), middenbouw (3-4-5) en bovenbouw (6-7-8). Maar daar was natuurlijk ook het onderwijs helemaal op ingericht.
Hier alleen maar gemengde klassen gehad. Ik vind het voor mijn late leerling wel fijn om wat meer aansluiting te vinden, hij trekt wel naar de oudere kinderen toe. Nadeel is dat het soms onpraktisch is omdat ze andere lesstof aangeboden krijgen, verder vind ik er niet zo veel van geloof ik.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Daar kan ik inkomen inderdaad!quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:37 schreef L-E het volgende:
[..]
Hier alleen maar gemengde klassen gehad. Ik vind het voor mijn late leerling wel fijn om wat meer aansluiting te vinden, hij trekt wel naar de oudere kinderen toe. Nadeel is dat het soms onpraktisch is omdat ze andere lesstof aangeboden krijgen, verder vind ik er niet zo veel van geloof ik.
Dit dus.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:40 schreef L-E het volgende:
Snap ik hoor Spark, ik vond/vind het ook echt een ding. En zo persoonlijk, zo individu-afhankelijk wat goed onderwijs is.
Had Bas ook ja! Zijn vader was ook directeur van een nieuwe school en daar zaten eerste jaren ook amper leerlingen op. Lijkt me heel gekquote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:47 schreef Kyara het volgende:
Dat was bij ons op school vroeger ook Die werd opgericht vlak voor dat ik naar school ging (oa door mijn ouders) dus de bovenbouwklas (groep 6-7-8) bestond toen ook uit 6 leerlingen of zo
Ik maak mezelf geen zorgen erover. Ik ben ook niet groot. En zie eerlijk gezegd de meerwaarde van een kinderarts niet.quote:
Ik heb zelf op een jenaplanschool gezeten, en dat juist als prettig ervaren, vind het leuk om jongere kinderen te helpen, of om me juist op te trekken aan de ouderen. Onze school had wel 'niveau-uitleg' voor reken en taal. Dan zat je dus met alle groep 3 kinderen (of 4/5/6 etc) bij elkaar. Twee keer per dag wisselen van lokaal (en leerkracht). Vond ik wel tof. En als je voor (of achter) liep, volgde je dus rekenen/ taal etc bij een ander niveau (als groep 6 leerling bij taal groep 7).quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Oh, ik zou het juist heel fijn vinden als mijn kind niet van locatie hoeft te wisselen en hij kan spelen met kindjes van school. Ik zie echt geen meerwaarde in een andere locatiequote:Op woensdag 27 januari 2016 10:07 schreef kaatjejannie het volgende:
Wij maken bewust geen gebruik van de nso die aan school gekoppeld is omdat die in school gehuisvest is. S wordt na school opgehaald nu door de nso om ergens anders te gaan spelen. Daar zitten dan ook kinderen van alle scholen uit de wijk. Zo speelt ze met meer verschillende kinderen en ook op een andere plek.
Ik heb dit geloof ik wel vaker gelezen maar ik snap niet helemaal wat ik me dan moet voorstellen bij die taken? Wat voor rol heeft die gastouder dan? Het enige wat J bij de gastouder doet is gewoon heerlijk spelen en knutselen en verder heb ik daar ook absoluut geen verwachtingen bij eigenlijk .quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:44 schreef .Sparkling. het volgende:
We hebben trouwens vorige week een gesprekje gehad met de gastouder over Eva, hoe haar ontwikkeling daar gaat. Die is eigenlijk precies zoals we hadden verwacht.
Ze is vrij snel angstig en laat zich wel een beetje makkelijk de kaas van het brood eten en kijkt erg de kat uit de boom. Verder loopt ze qua taken wel wat voor, ze doet al taken die richting groep 1 gaan. Ik ben wel benieuwd of ze tot de basisschool genoeg uitdaging blijft houden bij de gastouder, ze verveelt zich nogal snel en als ze nu al taken doet die ze eigenlijk over een jaar pas hoeft te doen. Maar even in de gaten houden.
Ze is echt precies haar vader, vind ik soms zo gek om te zien
Grappig die verschillen dan. Ik vind 't juist fijn dat ze niet de hele dag op school is. D'r zitten ook veel kinderen van school op dezelfde nso als zij zit. Ze worden opgehaald met een soort bakfiets met een segway d'r achter en zijn met 10 minuutjes op de opvang locatie. Ze kan daar als ze wil ook even kletsen bij t kdv en de juffen werken op beide plekken. Luuk gaat nu al zo af en toe naar de nso groep van groep 1 en 2 zodat hij daar kan wennen en kan meedraaien.quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:14 schreef L-E het volgende:
[..]
Oh, ik zou het juist heel fijn vinden als mijn kind niet van locatie hoeft te wisselen en hij kan spelen met kindjes van school. Ik zie echt geen meerwaarde in een andere locatie
Mag ik vragen wat Djen voor uitdaging aangeboden krijgt? Dat is namelijk juist iets wat ik bij onze psz niet zie.quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:24 schreef Twinkle20 het volgende:
Spark is het geen idee om eva dan voor bv 2 dagdelen per week naar een psz te doen? Djenna zit ook bij een gastouder waar ze het prima naar haar zin heeft. Maar de uitdaging die ze extra op de psz krijgt is .. + een mooie voorbereiding op de grote school.
Misschien niet direct een inzicht, maar vooral een beter beeld wat we nu wel en niet van I kunnen verwachten. Omdat hij zo ontzettend talig is, ga je er toch sneller van uit dat hij ook al bepaalde inzichten heeft. Daarnaast het besef dat ik eigenlijk geen idee heb waar hij goed van kan ontspannen (en dat is zo ontzettend belangrijk). Dus daar gaan we nu gericht aan werken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 14:11 schreef Clubsoda het volgende:
School, een actueel onderwerp M is vandaag voor het laatst gaan wennen en volgende week voor het echt
Bij ons precies hetzelfde als bij Phaidra, naar de Montessorischool en dan naar de bso van de Vrjie School. M zit nu ook op een antroposofisch kinderdagverblijf. Helaas is de bso op een ander locatie dus hij kent er nog geen kindjes en hij zal met de taxi moeten. Ik vind dat niet per se handig maar onze school heeft geen eigen bso dus reizen moet hij sowieso. Ik vond dit duidelijk de prettigste bos, vooral heel erg gericht op spelen en 'niets moet' en dat lijkt me precies de bedoeling. Hij gaat ook maar 1 middag in de week.
Phaidra, wat goed dat je bij Eva Bronsveld bent geweest! Ik wil ook al een hele poos maar het komt er maar niet van. Jouw positieve ervaring sterkt me dat ik het toch maar eens moet gaan doen. Wat wat voor jou het meest verhelderende inzicht?
Haha, nee, eigenlijk doe ik maar wat .quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:00 schreef Clubsoda het volgende:
M vindt school fijn maar ook spannend. Hij is leergierig dus zijn nieuwsgierigheid neemt de overhand als we er eenmaal zijn. Maar hij ziet er wel erg tegenop. Ik denk omdat hij de kinderen niet kent en zich nog niet op zijn gemak voelt in de groep. Ik denk dat het echt naar school gaan wel zal helpen, het wisselen tussen kdv en wenne op school verwart hem.
Mooi beschreven Phaidra, ik herken er heel veel van. Vooral ook dat overschatten en steeds een beroep doen het rationele. Masseren klinkt tof! Doe je dat volgens een bepaalde methode oid? M vraagt me voor het slapen gaan vaak zijn lijf rustig te maken, dan moet ik hem over zijn voeten, benen, buik, armen en hoofd wrijven en alle lichaamsdelen vertellen dat ze moeten slapen Soort geleide meditatie. Maar het helpt hem bij ontspannen dus massage zou ook zomaar iets voor hem kunnen zijn.
Ik heb bij yaro toen hij 4 weken was een snelcursus maseren gekregen omdat hij ook niet kon ontspannen. Dat werkte echt heel goed.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:00 schreef Clubsoda het volgende:
M vindt school fijn maar ook spannend. Hij is leergierig dus zijn nieuwsgierigheid neemt de overhand als we er eenmaal zijn. Maar hij ziet er wel erg tegenop. Ik denk omdat hij de kinderen niet kent en zich nog niet op zijn gemak voelt in de groep. Ik denk dat het echt naar school gaan wel zal helpen, het wisselen tussen kdv en wenne op school verwart hem.
Mooi beschreven Phaidra, ik herken er heel veel van. Vooral ook dat overschatten en steeds een beroep doen het rationele. Masseren klinkt tof! Doe je dat volgens een bepaalde methode oid? M vraagt me voor het slapen gaan vaak zijn lijf rustig te maken, dan moet ik hem over zijn voeten, benen, buik, armen en hoofd wrijven en alle lichaamsdelen vertellen dat ze moeten slapen Soort geleide meditatie. Maar het helpt hem bij ontspannen dus massage zou ook zomaar iets voor hem kunnen zijn.
Bij een vriendin van me in iedee geval niet. Het meisje is van september jl. en zit op een 'grotere' OBS met allemaal aparte groepen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:29 schreef Kyara het volgende:
Kleuterschool is toch meestal gemend? Groep 1 en 2 samen? Dat was hier in elk geval bij elke school die we bezocht hebben het geval. Soms hebben ze ook nog een 0 groep apart maar 1 en 2 vrijwel altijd samen.
Aah okey. Dat zou mij iets te kleinschalig worden Hoewel ik me dan niet druk zou hoeven maken om tweelingbeleid want 3 kinderen samen in 1 klas....quote:Op woensdag 27 januari 2016 17:11 schreef NotTheSame het volgende:
[..]
Bij een vriendin van me in iedee geval niet. Het meisje is van september jl. en zit op een 'grotere' OBS met allemaal aparte groepen.
Hier juist gemengde groepen omdat het een zeer kleine school is. De planning is zelfs dat ze straks groep 1/2/3, 4/5/6 en 7&8 bij elkaar willen zetten.
Wel kaarsjesquote:Op woensdag 27 januari 2016 09:42 schreef L-E het volgende:
Hadden ze geen elektriciteit op die Vrije School Sylver?
buitenschoolse opvang omvat zowel voorschoolse, tussenschoolse (overblijf) als naschoolse opvang.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:46 schreef Sylver_ het volgende:
[..]
Wel kaarsjes
Nee, maar het was allemaal zo .. oud.
En ik was een beetje terleurgesteld dat het ook nog zo groot was, ik was er zomaar vanuit gegaan dat het een kleinere school was.
Bedankt voor alle BSO ervaringen! Ik ga vanavond eens het 1 en ander uitzoeken.
Is er eigenlijk een verschil tussen naschoolse opvang en buitenschoolse opvang? Kwam beide termen tegen.
En moeten ze echt aan een school gekoppeld zijn?
Aha! Bedankt!quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:57 schreef Phaidra het volgende:
[..]
buitenschoolse opvang omvat zowel voorschoolse, tussenschoolse (overblijf) als naschoolse opvang.
Een bso kan aan een school gekoppeld zijn (dan is het vaak in het gebouw), maar hoeft zeker niet. Vaak geeft een school zonder eigen opvang aan met welke organisaties ze samenwerken.
Bij de basisschool waar I heen gaat, is continurooster, dus overblijf is inbegrepen. Wij nemen wel 2 dagen voorschoolse opvang af en 3 dagen naschoolse.
Onze gastouder heeft een VVE programma (die ook wordt gebruikt op kinderdagverblijven en peuterspeelzalen) waar per leeftijd taal/rekenen/weetikwat aan bod komt en 'eisen' die nodig zijn om goed naar de basisschool te kunnen instromen. Het is bij onze gastouder echt niet alleen maar spelen en knutselen, ze moeten echt 'rekenen' (groot, klein, voor, achter, cijfers herkennen, je weet wel) en krijgen iedere dag taal doormiddel van kaarten met woorden en plaatjes. Uiteraard is er ook spelen en knutselen maar er zijn meerdere momenten per dag dat ze aan tafel gaan zitten om te 'leren'. Het kan ook heel simpel zijn zoals deze week sleutels inkleuren, uitknippen en dan op een blaadje van groot naar klein leggen en plakken. En iedere maand is er een nieuw thema.quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:25 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Ik heb dit geloof ik wel vaker gelezen maar ik snap niet helemaal wat ik me dan moet voorstellen bij die taken? Wat voor rol heeft die gastouder dan? Het enige wat J bij de gastouder doet is gewoon heerlijk spelen en knutselen en verder heb ik daar ook absoluut geen verwachtingen bij eigenlijk .
Denk het niet, voor Eva misschien wel, maar we krijgen subsidie van de gemeente vanwege mijn psychische problemen. Dagen dat zij naar de opvang gaat zijn ook echt nodig omdat ik dan in behandeling ben en dan heb ik geen mogelijkheid haar van de psz naar de gastouder te brengen of andersom en onze volledige vergoeding gaat al op aan de (benodigde uren) gastouderopvang.quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:24 schreef Twinkle20 het volgende:
Spark is het geen idee om eva dan voor bv 2 dagdelen per week naar een psz te doen? Djenna zit ook bij een gastouder waar ze het prima naar haar zin heeft. Maar de uitdaging die ze extra op de psz krijgt is .. + een mooie voorbereiding op de grote school.
Super, wat een fijn antwoord. Ik durf nu nog niet al te hard te roepen dat ze voorloopt, denk meer dat de tijd het wel zal leren of het nu toeval is of zo blijft.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:23 schreef NotTheSame het volgende:
Sparkling, Draak zit ook sinds 3 weken in een gemengde klas (1/2). Zij was eerst ook van het kat uit de boom kijken en over zich heen laten lopen, maar cognitief loopt ze (flink) voor.
De juffen hebben haar inmiddels ook 'door' en Draak draait nu in de meeste dingen mee in het programma voor groep 2. Sociaal gezien maakt ze ook flinke sprongen en is ze al een stuk weerbaarder geworden.
Als jij het idee hebt dat de gastouder geen uitdaging meer kan bieden, kun je inderdaad naar een de psz laten gaan, maar ook daar zal ze straks waarschijnlijk tegen het cognitief niveauverschil aan lopen, omdat de psz simpelweg geen basisschoolstof aan kan of zal bieden.
Mijn ervaring daarin is dat je, als je het idee hebt dat E. zoveel verder is, je aan de bel kunt trekken bij een therapeut. Ik heb dit bij Draak pas 3 maanden voor haar 4e verjaardag gedaan, maar ik had dit veel eerder moeten doen. Zij hebben Draak toen geobserveerd op de psz en een rapportage geschreven zodat ook echt zwart op wit stond dat Draak voor loopt, maar het was eigelijk te laat om op de psz nog in te grijpen. Maar deze rapportage heeft het voor ons wel een stuk makkelijker gemaakt om voor Draak gepast onderwijs te krijgen.
Wij hebben nu nog maandelijks contact met de therapeut om haar voortgang te evalueren en om eventueel meteen in te kunnen grijpen bij problemen.
Succes met het zoeken naar de voor jullie juiste oplossing, heb je vragen, pm me gerust !
Meis, ik liep met precies hetzelfde rond. En dan werd ik nog getemperd door de psz juf, die volmondig riep dat mijn kind echt niet 'meer' was dan de anderen, dat ze een spelletje speelde en nog meer van die domme uitspraken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:53 schreef .Sparkling. het volgende:
[..]
Super, wat een fijn antwoord. Ik durf nu nog niet al te hard te roepen dat ze voorloopt, denk meer dat de tijd het wel zal leren of het nu toeval is of zo blijft.
Het is wel iets dat in ons achterhoofd zit, mijn man is ook behoorlijk pienter maar sociaal niet al te sterk zeg maar
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Ook dit kan 'horen' bij een temperamentvol kind . Temperamentvolle kinderen ervaren meer dingen als prikkel, ervaren prikkels die iedereen heeft als heftiger en hun emmer is ook sneller vol omdat die kleiner is dan gemiddeld. Het kan dus zijn dat voor Ow vooral sensorische prikkels heel heftig binnenkomen en hij dat naast de 'standaard' prikkels niet goed kan verwerken. Dat is net de druppel die zijn emmer over doet lopen. Heeft hij kleding die wel prettig zit? Joggingbroeken bijvoorbeeld? Ik zou daar een stapel van kopen. Sokken binnenstebuiten aantrekken kan ervoor zorgen dat ze minder irriteren. Muts, sjaal, handschoenen... proberen zo veel mogelijk te beperken, misschien heeft hij niet zo veel last van de kou. Het kan ook helpen om andere prikkels zo veel mogelijk te beperken (kan natuurlijk niet altijd en overal), misschien dat hij dan meer kan hebben van sensorische ongemakken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:48 schreef Loj het volgende:
Ow gaat wel naar school met een aparte groep 0, 1 en 2.
Ik vind de school stiekem wel iets te groot, maar de kleine scholen voldoen niet aan mijn eisen
Ik heb stiekem wel een beetje gekeken bij de groepen 1/2 op mijn school. Ik denk dat Ow cognitief voorloopt. Maar op creatief, sociaal en klein motorisch gebied niet. Dus genoeg te leren in de 2,5 jaar kleutertijd voor hem
Weet je waar ik trouwens van baal. Ik zou op sociaal gebied Ow echt naar de psz willen. Op zijn kdv (kunnen ze) niet bieden wat hij nodig heeft. Op andere kdv's in de buurt is hetzelfde probleem of geen plaats. Maar extra psz kunnen we niet betalen (ja, of we moeten onze volledige toch al niet dure leefstijl aan moeten passen) eigenlijk belachelijk toch!
Ik moet sowieso dinsdag naar het cb en dan ga ik toch eens overleggen over zijn gedrag. Hij is zo sensitief, ik vraag me wel eens af of het niet te is. Zo gaat hij over de rooie als ik aan zijn haar, vingers, tenen of oren zit. Hij wilt sommige kleding echt niet aan omdat hij dan aangeeft dat het niet lekker zit (ja hij kent het verschil met niet mooi). Hij gaat over de rooie als hij een muts, sjaal, handschoenen, bril of verkleedkleding etc op "moet".
Hij "durft" niet op bepaalde plekken op de bank, de wc, het potje te zitten.
Hij voelt onze stemmingen echt perfect aan en gedraagt zich ook hier naar.
Wat denken jullie? Op zich peuter gedrag, maar alles bij elkaar?
Daarover ben ik me ook aan het inlezen. Of we dit wel of niet laten onderzoeken bij M.quote:Op donderdag 28 januari 2016 10:38 schreef Phaidra het volgende:
Maar er bestaat ook zoiets als een stoornis in sensorische prikkelverwerking. Het fijne weet ik er niet van, maar misschien kan je daar informatie over vinden.
Dat laatste denk ik ook niet hoorquote:Op donderdag 28 januari 2016 12:26 schreef .Sparkling. het volgende:
Mwah LE, ik zie er dan weer geen probleem in dat bij onze gastouder ook geleerd wordt, het is niet alsof dat zorgt dat ze geen peuter meer mogen zijn of niet meer mogen spelen. Maar goed, als we daar niet achter stonden hadden we het ook niet gekozen natuurlijk
Maar ik denk niet dat mijn peuter meer of minder kind is dan een gemiddeld andere peuter omdat ze toevallig bij de gastouder een voorschools educatie programma volgt.
Dat probleem heb ik ook een beetje met de term temperamentvol. Het is alleen wel makkelijk om een samenvattende term te hebben . Prikkelgevoelig alleen dekt het niet helemaal, naar mijn gevoel. Dan mis ik de heftige reactie daarop, oid. If that makes any sense .quote:Op donderdag 28 januari 2016 12:08 schreef L-E het volgende:
Oh, ik wist helemaal niet dat er gastouders waren die met zulke thema's werkten eigenlijk. Ik weet niet goed of ik dat zo prettig zou vinden, ik vind lekker aanklungelen met het leven zonder duidelijke visie ook wel wat hebben als je 2 bent hoor
Loj, mijn oudste is erg prikkelgevoelig (ik vind 'temperamentvol kind' ineens een soort van officieus label worden, dus die term zal ik er niet aan hangen, maar hij heeft iig geen tekort aan temperament, zeg maar ) en word echt gék van bepaalde kleding. Serieus, hij verdraagt het niet. Hij draagt uitsluitend joggingbroeken, hij heeft een vast merk ondergoed (de boxers en hemden van de hema), sokken draagt hij binnenstebuiten zodat hij de randjes niet voelt, en hij heeft nu twee vesten die fijn zitten die elkaar afwisselen. Het is wel een goedkoop kind zo, qua kleding Ik vind zelf niet dat je daar perse iets mee moet, als je zelf weet hoe je kind is kun je daar op anticiperen. Bewust met prikkels omgaan is wel een must hier, maar dat gaat tegenwoordig vanzelf
Prikkelonmogelijk is het meer inderdaadquote:Op donderdag 28 januari 2016 12:50 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat probleem heb ik ook een beetje met de term temperamentvol. Het is alleen wel makkelijk om een samenvattende term te hebben . Prikkelgevoelig alleen dekt het niet helemaal, naar mijn gevoel. Dan mis ik de heftige reactie daarop, oid. If that makes any sense .
De kindjes gingen gisteren in een kring zitten. Ik vroeg aan de juf of dat 'verplicht' was en toen vertelde zij dat het niet hoeft, maar dat de kindjes vanzelf in een kring gaan zitten omdat ze zien dat de rest dat ook doet.quote:Op donderdag 28 januari 2016 12:47 schreef Franny_G het volgende:
Burdie, succes met keuzes maken. Voor wat voor'(groeps)druk 'vrees' jij precies?
Maar hier leert ze toch ook gewoon van?quote:Op donderdag 28 januari 2016 14:49 schreef Cwen het volgende:
Maar vooralsnog vindt ze gewoon lekker spelen, kleuren en plakken ook leuk, dus vooruit.
Dat vind ik dus ook ja!quote:Op donderdag 28 januari 2016 15:06 schreef Kyara het volgende:
[..]
Maar hier leert ze toch ook gewoon van?
Ik vind eerlijk gezegd best wel dat het leereffect van gewoon lekker spelen onderschat wordt. Of zo lijkt het althans. Niet alleen hier maar ook op andere plekken.
Groep 0 is inderdaad wat Phaidra zegt, geldt dan wel voor kinderen die jarig zijn na 1 januari, dat zijn de kinderen die doorgaans > 2 jaar kleuteren.
Jazeker! Maar dat doen we thuis ook. We spelen, knutselen en wandelen verder de hele week zo ongeveer, dus daar hoeft ze niet voor naar de psz, denk ik dan. Voor de sociale ontwikkeling wel, maar ik had gewoon ook gehoopt dat er wat meer in zou zitten dat ik niet kan bieden... Moeilijk uit te leggen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 15:06 schreef Kyara het volgende:
[..]
Maar hier leert ze toch ook gewoon van?
Verwacht jij niet gewoon te veel van een peuterspeelzaal? Wij hebben Saar op een wachtlijst gezet, en met 2.3 jaar mag ze daarheen als er plek is, en ik hoop dat ze daar dan uitdaging vind, en ook nog spelenderwijs dingen leert maar vooral dat ze de leert om met anderen om te gaan, samen spelen/delen en een stukje zelfstandigheid voor die 3 uurtjes. Maar boven alles hoop ik dat ze gewoon peuter kan en mag zijn.quote:Op donderdag 28 januari 2016 15:56 schreef Cwen het volgende:
[..]
Jazeker! Maar dat doen we thuis ook. We spelen, knutselen en wandelen verder de hele week zo ongeveer, dus daar hoeft ze niet voor naar de psz, denk ik dan. Voor de sociale ontwikkeling wel, maar ik had gewoon ook gehoopt dat er wat meer in zou zitten dat ik niet kan bieden... Moeilijk uit te leggen.
En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
Dat is ook mijn gevoel. Dat is ook waarom ik een beetje reageer op dat hele thematische van een gastouder, maar ook bij een psz spreekt het me niet erg aan. En natuurlijk wordt het vast heel leuk en stimulerend en uitdagend gebracht, daar twijfel ik niet aan, maar ik vind dat de nadruk al vrij jong op het cognitieve vlak ligt. En ik vind echt dat er waardevollere dingen te leren zijn dan dat. En wat Franny zegt is ook zo waar: je reageert ook heel erg vanuit eigen emotie en ervaringen. Mijn jeugd bestond uit foutloze rapporten en mensen die meenden dat het geweldig met me ging, omdat ik het op school zo goed deed. Ik ben jarenlang gepest en intens ongelukkig geweest, ik had het goed kunnen gebruiken als er wat verder werd gekeken toendertijd. En ja, dat is 25 15 jaar geleden, maar gezien onze ervaringen op de eerste school van Oudste is mijn angst daarin niet eens ongegrond.quote:Op donderdag 28 januari 2016 15:06 schreef Kyara het volgende:
[..]
Maar hier leert ze toch ook gewoon van?
Ik vind eerlijk gezegd best wel dat het leereffect van gewoon lekker spelen onderschat wordt. Of zo lijkt het althans. Niet alleen hier maar ook op andere plekken.
Groep 0 is inderdaad wat Phaidra zegt, geldt dan wel voor kinderen die jarig zijn na 1 januari, dat zijn de kinderen die doorgaans > 2 jaar kleuteren.
En dit begrijp ik dus echt niet. Je kind is zo slim, dat leert echt wel lezen en rekenen. Zou dat 'zetje' niet veel meer nodig zijn op andere vlakken?quote:Op donderdag 28 januari 2016 15:56 schreef Cwen het volgende:
[..]
Jazeker! Maar dat doen we thuis ook. We spelen, knutselen en wandelen verder de hele week zo ongeveer, dus daar hoeft ze niet voor naar de psz, denk ik dan. Voor de sociale ontwikkeling wel, maar ik had gewoon ook gehoopt dat er wat meer in zou zitten dat ik niet kan bieden... Moeilijk uit te leggen.
En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
Pokemon herkennen? Ik geloof dat Eva niet eens weet wat een Pokemon isquote:Op donderdag 28 januari 2016 18:24 schreef L-E het volgende:
Blij om te lezen dat Eva niet kan puzzelen Spark Hier lukt dat dan wel, maar kleuren en vormen, waarvan ik ook hier las dat ze 'dat echt wel kennen', hell no. Hij kan wel Pokemon herkennen trouwens, maar daar scoor je niet mee op de Cito later he
Dadelijk kennen ze een heel arsenaal aan vormen en sta je met je oren te klapperenquote:Op donderdag 28 januari 2016 19:18 schreef Kyara het volgende:
Ik heb eigenlijk helemaal geen idee of ze vormen kennen eigenlijk. Morgen maar even een basiscursusje doen
Ben het hier echt compleet mee eens. Ik ben vroeger altijd enorm gepusht en heb dat echt als heel vervelend ervaren. Heeft bij mij ook echt als gevolg gehad dat ik leren/studeren echt niet leuk vindt. Heb dan ook een behoorlijke aversie van de prestatiedruk die al op zeer jonge kinderen wordt gelegd. Er zijn zoveel belangrijkere dingen dan excelleren op school.quote:Op donderdag 28 januari 2016 16:06 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Ja, voor mijn gevoel moet je vooral heel erg opletten dat je niet te vroeg gaat "pushen" en faalangst of gewoon afkeer tegen leren (of tegen bepaalde vakken) gaat kweken. Van nature vinden kinderen leren leuk, maar als er te vroeg op gehamerd wordt dan werkt t volgens mij juist averechts..
Nee, maar ik geloof niet dat het probleem ligt in het peuteronderwijs. .quote:Op donderdag 28 januari 2016 19:59 schreef Phaidra het volgende:
Ik vind dit echt een onwijs interessante discussie. Ja, ik ga ervan uit dat mijn kind slim genoeg is om te leren lezen en rekenen, ook als daar niet veel nadruk op ligt. Hij is ook nieuwsgierig genoeg. Maar aan de andere kant blijkt dat enorm veel eerstejaarsstudenten moeite hebben met taal. En ja, dat zijn ook slimme kinderen, VWO afgerond enzo. En op de pabo zakt de helft voor de verplichte taal- en rekentoets (op groep 8 basisschoolniveau) Dus ik weet het niet, ergens klopt er iets niet dan toch?
Maar de oplossing of oorzaak van de dingen die je noemt liggen toch niet perse bij wat we onze peuters aanbieden?quote:Op donderdag 28 januari 2016 19:59 schreef Phaidra het volgende:
Ik vind dit echt een onwijs interessante discussie. Ja, ik ga ervan uit dat mijn kind slim genoeg is om te leren lezen en rekenen, ook als daar niet veel nadruk op ligt. Hij is ook nieuwsgierig genoeg. Maar aan de andere kant blijkt dat enorm veel eerstejaarsstudenten moeite hebben met taal. En ja, dat zijn ook slimme kinderen, VWO afgerond enzo. En op de pabo zakt de helft voor de verplichte taal- en rekentoets (op groep 8 basisschoolniveau) Dus ik weet het niet, ergens klopt er iets niet dan toch?
Je zult altijd rekening moeten houden met de ontwikkeling van het kind, en het niveau van het kind. Een zetje geven, werkt alleen als het kind er ontvankelijk voor is, er aan toe is, zich zeker, veilig en geaccepteerd voelt, en weet welke leerstrategie hij kan toepassen. Je kunt het niet forceren, er zal - zoals hier al werd geschreven - altijd naar een totaalplaatje moeten worden gekeken: hoe het kind als geheel functioneert.quote:Op donderdag 28 januari 2016 15:56 schreef Cwen het volgende:
En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
Oeiquote:Op donderdag 28 januari 2016 20:20 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Nee, maar ik geloof niet dat het probleem ligt in het peuteronderwijs. .
Ik merk ook op mijn school (een gymnasium nota bene) dat veel leerlingen moeite hebben met taal. De taalfouten die ik nog tegenkom in werkstukken in klas 6. Oei. Het is vrij ingewikkeld om te analyseren waar dat precies aan ligt. Ik denk dat ik als ouder, en zelf docent, wel goed in de gaten ga houden wat voor methodes voor rekenen en taal op de basisschool gebruikt worden, en of I wel echt goed de basis leert. Dus de kans is groot dat ik ook een zeikerige ouder wordt, .
Nee ok dat denk ik ook niet . Maar dacht ook dat er een link gelegd werd met basisschool en opzet daarvan. Daar reageerde ik op.quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:23 schreef L-E het volgende:
[..]
Maar de oplossing of oorzaak van de dingen die je noemt liggen toch niet perse bij wat we onze peuters aanbieden?
En daarom ga ik binnenkort beginnen met een post hbo master over hoogbegaafdheid... Deze problemen zie je regelmatig!quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:28 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Je zult altijd rekening moeten houden met de ontwikkeling van het kind, en het niveau van het kind. Een zetje geven, werkt alleen als het kind er ontvankelijk voor is, er aan toe is, zich zeker, veilig en geaccepteerd voelt, en weet welke leerstrategie hij kan toepassen. Je kunt het niet forceren, er zal - zoals hier al werd geschreven - altijd naar een totaalplaatje moeten worden gekeken: hoe het kind als geheel functioneert.
Ik heb nu op mijn school een mentorleerling in klas 2. Getest als hoogbegaafd, groep overgeslagen op de basisschool, maar bij ons haalt hij alleen maar onvoldoendes. De abstractie van de lesstof sluit niet aan op zijn belevingswereld, hij is in zijn manier van denken nog heel kinderlijk, hij snapt niet hoe hij iets moet aanpakken, voelt zich gedemotiveerd omdat hij merkt dat hij de aansluiting mist. Hij vindt de klassieke talen helemaal niet leuk. Kortom, deze jongen zit in een neerwaartse spiraal en hij zit niet op de juiste plek. En het enige waar zijn ouders maar keer op keer mee komen is: ja maar hij is zo slim, hij moet het kunnen, kunnen jullie hem niet meer zetjes geven?
Laatste was hier ook inderdaad, vond ik ook meevallen. De nieuwe bedragen viel ik echt een beetje door van mijn stoelquote:Op donderdag 28 januari 2016 21:36 schreef Twinkle20 het volgende:
Ja en mocht ie hettoch nodig hebben kun je er altijd nog voor kiezen om bv groep twee over te doen toch?
Al is mijn ervaring dat dat niet zo snel gebeurt.. eerder in groep 3 of 4 mocht het uberhaupt nodig zijn.
Hier betaal je de psz naar gelang je inkomen. Wij betalen de volle mep want in 2015 waren we 1,5 verdieners. Maar dan praten wr over een bedrag van 60 euro per maand voor twee dagdelen per week. Vind dat nog wel meevallen.
Hier moest Jan (nu 7) wel groep 2 overdoen. Hij had enorm veel interesse in taal/schrijven/lezen, maar omdat hij het verschil niet kende tussen het grote blauwe vierkant, en de kleine rode cirkel, mocht hij niet naar groep drie. Hij zit nu een half jaar in groep drie en heeft op de cito een A gescoord voor lezen, een C voor rekenen (hij gokt maar wat af, wil te snel en te graag).quote:Op donderdag 28 januari 2016 21:36 schreef Twinkle20 het volgende:
Ja en mocht ie hettoch nodig hebben kun je er altijd nog voor kiezen om bv groep twee over te doen toch?
Al is mijn ervaring dat dat niet zo snel gebeurt.. eerder in groep 3 of 4 mocht het uberhaupt nodig zijn.
Bram loopt nu al erg voor.quote:Op donderdag 28 januari 2016 21:42 schreef L-E het volgende:
Wat is het bezwaar bij 2,5 jaar kleuteren?
Maar hij kan de sociaal-emotionele ontwikkeling toch wel hard nodig hebben? Kleuterklas is m.i. zo veel meer dan kleuren leren en kunnen knippenquote:Op donderdag 28 januari 2016 21:46 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Bram loopt nu al erg voor.
Groep 1,2 en 3 zit hier bij elkaar, dus ik gok dat zeker bram snel klaar is met de stof groep 1 en 2.
Haha, zo irritant. . .quote:
Nee want dat moeten ze juist op de psz leren!quote:Op donderdag 28 januari 2016 21:48 schreef L-E het volgende:
[..]
Kleuterklas is m.i. zo veel meer dan kleuren leren en kunnen knippen
Oh dat snap ik helemaal! Dat is op dit moment ook mijn grootste zorg hoor.quote:Op donderdag 28 januari 2016 21:48 schreef L-E het volgende:
[..]
Maar hij kan de sociaal-emotionele ontwikkeling toch wel hard nodig hebben? Kleuterklas is m.i. zo veel meer dan kleuren leren en kunnen knippen
Ik ben bang dat hij dan geen uitdaging meer heeft.quote:Op donderdag 28 januari 2016 21:51 schreef Loj het volgende:
Als ik me goed kan herinneren hadden wij vooral t probleem dat hij al naar het kdv gaat dus we kregen niets terug...
Maar ik ga toch nog eens ff terugzoeken. Het is alweer een paar maanden geleden dat ik me erin heb verdiept.
Waarom wil je niet dat Bram 2,5 jaar kleutert Tico?
Ik ben er juist heel blij mee
Wij willen ook als scho weer terug richting de 1 okt grens ipv de 1 jan grens. Wij blijven telkens weer zien dat de okt-dec kinderen het erg zwaar hebben.
Ik deed te lang over m'n berichtje netquote:Op donderdag 28 januari 2016 21:53 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik ben bang dat hij dan geen uitdaging meer heeft.
Maar ik verwacht eigenlijk dat school zegt laat maar meedraaien. Iedereen werkt sowieso op zn eigen niveau en tempo. Dalton <3
Ok. Dit onthou ik wel even.quote:Op donderdag 28 januari 2016 21:56 schreef L-E het volgende:
Oudste is intelligent: scoorde op alle cito's A+ (dat heet nu niet meer zo, het was de hoogste score iig) maar wat waren we (en zijn we) blij dat hij die tijd bij de kleuters heeft kunnen doorbrengen. Hij was eerder echt niet toe aan in een klas zitten met toch wel grote kinderen en alles wat daarbij hoort, ook al kon hij de lesstof aan. Ik ben fan van lang kleuteren
Ja, jemig, sorry hč. Ik heb ook maar 1 referentiepunt. Ik zal voortaan waken iets generaliserends te zeggen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:24 schreef L-E het volgende:
Blij om te lezen dat Eva niet kan puzzelen Spark Hier lukt dat dan wel, maar kleuren en vormen, waarvan ik ook hier las dat ze 'dat echt wel kennen', hell no. Hij kan wel Pokemon herkennen trouwens, maar daar scoor je niet mee op de Cito later he
En individueel extra verdieping aanbieden is natuurlijk een goede optie om verveling tegen te gaan, zoals je al zegt. Ik ken Dalton niet, maar volgens mij is het op scholen redelijk gebruikelijk tegenwoordig om naar het niveau van het individu te kijkenquote:
Doe niet zo misplaatst beledigd, alsjeblieft zeg.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:04 schreef Cwen het volgende:
[..]
Ja, jemig, sorry hč. Ik heb ook maar 1 referentiepunt. Ik zal voortaan waken iets generaliserends te zeggen.
Misplaatst beledigd? Ik krijg hier de boel over me heen alsof ik m'n kind push en weet ik wat. En nee, dat was jij niet, dat waren er meer.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:06 schreef L-E het volgende:
[..]
Doe niet zo misplaatst beledigd, alsjeblieft zeg.
wat heerlijk! Wijsneusquote:Op donderdag 28 januari 2016 22:09 schreef Ticootje het volgende:
Bram liep met een pop bij de cb arts. Dus die vraagt bram: is de pop een jongen of een meisje.
Bram: ja.. * zucht, kijk verveeld, dat weet ik toch niet??!
Ja. Dat dus. Je ligt soms echt in een deuk wat voor onzin daar uitkomt.quote:
Klinkt goed. Dat zijn inderdaad de betere projecten; sluit goed aan op de belevingswereld en is motiverend, en ze zien hoe abstracte kennis werkt in de praktijk.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:02 schreef .Sparkling. het volgende:
Mij lijkt even extra kleuteren ook heel fijn voor een kind ja. Eva is van eind mei dus dat is helaas niet zo lang.
Ik ben trouwens om dezelfde reden geen fan van klassen laten overslaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat sociaal emotioneel goed is voor een kind. Dan liever gewoon meedraaien plus extra verdieping. Basisschool waar we gisteren gingen kijken had dat wel heel mooi, daar waren jongens bezig een hut van bamboe te maken in de plusklas. Maar ze mochten niet zomaar bouwen, vooraf moesten ze een realistische bouwtekening maken en inschatten hoe lang ze bezig waren, hoeveel materiaal nodig was enz. Jongens waren heel druk en heel trots op wat ze maakten
Ja? Vond het ook heel leuk om te bekijken, het hoeft natuurlijk ook niet allemaal leren uit een boekje te zijn. Het was ook oprecht een hele fijne school, ben benieuwd of de rest daar nog aan kan tippenquote:Op donderdag 28 januari 2016 22:11 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Klinkt goed. Dat zijn inderdaad de betere projecten; sluit goed aan op de belevingswereld en is motiverend, en ze zien hoe abstracte kennis werkt in de praktijk.
Excuus, ik ben een tikje verdrietig over de voor de hand liggende dingen en dan kom ik wat ongenuanceerder door de bocht dan ook ik wenselijk vind.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:09 schreef Cwen het volgende:
[..]
Misplaatst beledigd? Ik krijg hier de boel over me heen alsof ik m'n kind push en weet ik wat. En nee, dat was jij niet, dat waren er meer.
Ik zie de dingen anders, denk ik. En ik kreeg toch even het gevoel dat daar geen ruimte voor was. Dat vind ik heel erg jammer.
Dit klinkt logisch!quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:15 schreef Loj het volgende:
Hihi, die Luuk.
Wat wij merken op onze school (en zien het ook stichting breed, maar dat zegt niets over heel Nederland) is dat jonge leerlingen (uit okt-dec) net langer de tijd nodig hebben en net wat meer concentratieproblemen.
En eigenlijk is dat logisch. Het traditioneel onderwijs richt zijn onderwijs in op de spanningsboog van de leerlingen. Bij de kleuters ben je max 5 min bezig met een werkje, groep 3 is het de afwisseling van 10 min werken en dan weer hetzelfde op een andere manier aangeboden.
In groep 8 is het bijna een uur geconcentreerd werken...
Wij zien dat de jonge leerlingen (en dat is ook een van de problemen bij versnelde leerlingen) daardoor eerder afhaken, stof en herhaling missen terwijl ze het een maand later wel kunnen.
Dat klinkt logisch inderdaad, interessant.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:15 schreef Loj het volgende:
Hihi, die Luuk.
Wat wij merken op onze school (en zien het ook stichting breed, maar dat zegt niets over heel Nederland) is dat jonge leerlingen (uit okt-dec) net langer de tijd nodig hebben en net wat meer concentratieproblemen.
En eigenlijk is dat logisch. Het traditioneel onderwijs richt zijn onderwijs in op de spanningsboog van de leerlingen. Bij de kleuters ben je max 5 min bezig met een werkje, groep 3 is het de afwisseling van 10 min werken en dan weer hetzelfde op een andere manier aangeboden.
In groep 8 is het bijna een uur geconcentreerd werken...
Wij zien dat de jonge leerlingen (en dat is ook een van de problemen bij versnelde leerlingen) daardoor eerder afhaken, stof en herhaling missen terwijl ze het een maand later wel kunnen.
Dat snap ik .quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:18 schreef L-E het volgende:
[..]
Excuus, ik ben een tikje verdrietig over de voor de hand liggende dingen en dan kom ik wat ongenuanceerder door de bocht dan ook ik wenselijk vind.
Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig! Goed observeren is alles behalve makkelijk, en je hebt ook nog - wat Franny ook aanhaalde - de wisselwerking tussen ouders en school/leerkracht.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:20 schreef Loj het volgende:
Maar het allerbelangrijkste is: kijk naar het kind... Uitzonderingen bevestigen de regel .
Dat is het ook, en soms maak je ook een "fout".quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:23 schreef Cwen het volgende:
[..]
Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig!
De wisselwerking gaat vaak gewoon goed he.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:23 schreef Cwen het volgende:
[..]
Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig! Goed observeren is alles behalve makkelijk, en je hebt ook nog - wat Franny ook aanhaalde - de wisselwerking tussen ouders en school/leerkracht.
Observeren zonder een oordeel te hebben, of iets te projecteren, echt alleen maar kijken, dat is inderdaad supermoeilijk, voor iedereen. Ik probeer het wel bij I. ook.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:23 schreef Cwen het volgende:
[..]
Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig! Goed observeren is alles behalve makkelijk, en je hebt ook nog - wat Franny ook aanhaalde - de wisselwerking tussen ouders en school/leerkracht.
Mijn vraag werd een beetje ondergesneeuwd geloof ik, maar hebben jullie nog gesprek met de psz gehad?quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:23 schreef Cwen het volgende:
[..]
Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig! Goed observeren is alles behalve makkelijk, en je hebt ook nog - wat Franny ook aanhaalde - de wisselwerking tussen ouders en school/leerkracht.
Och, dat is zeker naar. Hij vervaagt door de wisselwerking van de stoffen in papier, inkt en uv. Je kunt hem het best in ofwel zuurvrij papier ofwel zuurvrij plastic in een zuurvrije doos afgesloten opbergen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:14 schreef L-E het volgende:
Ik vind het echt naar dat de oorspronkelijke echo vervaagt
Misschien zou een echoscopiste zoiets weten?
Pardon, zeker ondergesneeuwd! Nee, na de kerstvakantie niet meer. Er zijn 4 nieuwe kindjes begonnen die allemaal veel moeite hebben met wennen, dus er is letterlijk even geen ruimte.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:49 schreef Kyara het volgende:
[..]
Mijn vraag werd een beetje ondergesneeuwd geloof ik, maar hebben jullie nog gesprek met de psz gehad?
Dit. Ik heb zelf een klas overgeslagen en heb altijd heel veel moeite moeten doen om sociaal-emotioneel 'mee te komen' met de rest. Dat trok pas bij toen ik bleef zitten .quote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:39 schreef Twinkle20 het volgende:
En ik ben het er helemaal mee eens dat klassen overslaan op cognitief gebied misschien best kan. Maar vergeet het sociaal-emotioneel gebied.
Wat is actief? Al vanaf 1 jaar zit ze regelmatig op het potje, maar pas sinds een maand nu is ze er ook mee bezig en heeft ze er interesse in. Ik lees voor, zij zit, zo houden we het leuk. Ze voelt ook steeds vaker dat ze iets moet, dus met kleine stapjes gaan we zo voorwaarts.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:28 schreef Burdie het volgende:
Als ik hier toch dingen aan het vragen ben; zindelijkheidstraining. Wanneer zijn jullie daar actief mee begonnen?
Nee, dat ben ik niet, om precies de reden die jij hier noemt - was bij mij ook zo. Maar het is allemaal 1 stichting, en er is verder niets beschikbaar in de buurt. Helaas is er dus niet veel aan te doen buiten het goed in de gaten houden.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:32 schreef Sylver_ het volgende:
Ik wist helemaal niet dat echo foto's vervagen. Dat is in jullie situatie helemaal ruk, LE
Cwen, ze vraagt geen aandacht, maar krijgt ze dat wel als het zo druk is?
Ik ben bang dat als ze pas aandacht krijgt als ze er om vraagt, je altijd een beetje achter de feiten aanloopt.
Dat is tenminste mijn eigen ervaring als rustig middenmootje op de basisschool. Op het moment dat ik aandacht ging vragen, ging daar een lange periode van 'niet zo fijn voelen' aan vooraf dat blijkbaar niemand door had.
Ik heb wel het idee dat je eigenlijk helemaal niet tevreden bent met deze psz. Maar er is geen andere (enigszins) in de buurt?
Spannende dag voor Riley en Omen! Gaat ze alleen wennen of blijf je er nog bij, Omen?
Dit geeft mij hoop! Hier zitten we nog in de NEE IK WIL NIET fase, maar hij wordt wel al regelmatig na het slapen wakker met een droge luier.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:41 schreef Mineola het volgende:
Vlak voor zijn tweede verjaardag had hij interesse, dus toen hebben we het potje ingevoerd maar er niet zo gek veel mee gedaan.
Tussen 2-2,5 jaar wat halfslachtig geprobeerd maar de interesse was verdwenen.
Afgelopen zomer vond ik het zelf wel tijd (toen was hij 2 jr 9 maanden), dus een paar dagen actief geprobeerd maar dat resulteerde in een peuteresk IK WIL NIET OP HET POTJE MAMA!
Rond 3 jaar hebben we de luier een paar dagen afgedaan (omdat hij al bewezen had dat hij prima een paar uur lang droog kon blijven zonder luier en het naar ons idee meer een kwestie van niet willen dan niet kunnen was) maar helaas was de peutereske mening er nog steeds. Na twee dagen en twintig keer droge broeken aantrekken hebben we het opgegeven.
Afgelopen weekend weer geprobeerd zonder, potje in de woonkamer gezet en nu was het opeens wel ok. Hop, pats boem zindelijk Hij geeft het ook meteen zelf en ruim op tijd aan en heeft de hele week geen enkel ongelukje gehad, ook niet bij oma en op het kdv. Vanmorgen stond hij met een droge luier naast ons bed om te vertellen dat hij moest plassen, dus ik vermoed dat het ook 's nachts niet lang meer duurt. Hij is nu 3 jaar en 3 maanden.
Bram is dag en nacht droog...quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:28 schreef Burdie het volgende:
Als ik hier toch dingen aan het vragen ben; zindelijkheidstraining. Wanneer zijn jullie daar actief mee begonnen?
Dit heb ik ook. Maar eigenlijk ben ik vooral heel benieuwd hoe het mijn oktoberjochie zal gaan op school. De school die wij gekozen hebben heeft de leeftijdsgrens op 1 oktober, wat ik in eerste instantie cognitief gezien een nadeel vond, maar ik denk nu dat bijna drie jaar kleuteren op deze school (Jenaplan met combinatiegroepen) ook juist heel goed kan uitpakken voor hem.quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:48 schreef Limone het volgende:
Ik vind dat kinderen al zo jong zo veel dingen moeten, dat ik er zelf een beetje opstandig van word. Ik denk dat het wel goed komt met die van mij en wil haar graag zo lang mogelijk laten spelen om het spelen en niet omdat ze dan later naar Delft kan..
Ik vraag me dan altijd af hoe dit dan werkt? Mijn zoon zegt dan namelijk gewoon: mama, dan moeten we naar de Kruidvat, nieuwe luiers kopen...quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:23 schreef hilliebillie het volgende:
en heb hem ruim op tijd verteld dat de luiers bijna op waren en dat hij dan alleen een onderbroekje aan kreeg en naar het toilet moest (klinkt nou dwingender als hoe ik het gebracht had hoor ).
Ik heb er niks aan gedaan oudjaarsdag was het opeens ik wil geen luier meer, prima jongen en klaar. Hij zat bij de gastouder wel voor de lol op de wc omdat de anderen dat ook deden/zindelijk waren en hop zo klaar.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:57 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Dit geeft mij hoop! Hier zitten we nog in de NEE IK WIL NIET fase, maar hij wordt wel al regelmatig na het slapen wakker met een droge luier.
Ik ben van plan om in een vakantie echt actief aan de slag te gaan, als het dan nog niet 'vanzelf' is gegaan, waarschijnlijk de meivakantie. Hij is dan 3 jaar en 4 maanden.
Kan ze niet naar een gastouder?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:19 schreef ferrari_rood het volgende:
L-e kun je ze niet ergens op printen? Of bewerken met iets? Vraag het eens in het fototopic.
Sac moet nogal wennen op het kdv, ik vind het zo moeilijk om haar zo verdrietig te zien.
Ik ben wel geslaagd voor mijn extra opleiding hopelijk levert dat een baan op.
Daar zaten we. Momenteel niemand die alle dagen kan. En we hebben ean ook nog. 2 locaties is tijdtechnisch amper haalbaar.quote:
Ach wat balen..quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:32 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
Daar zaten we. Momenteel niemand die alle dagen kan. En we hebben ean ook nog. 2 locaties is tijdtechnisch amper haalbaar.
Klopt, maar ik voelde wel aan dat hij er wel klaar voor was en dat hij gewoon even een duwtje in de rug nodig had om hem te 'dwingen'. Bij hem werkte het wel in ieder geval. En dan in combinatie met een kaart waar hij stickers op mocht plakken. Dan kon hij s middags als papa thuis was ook precies vertellen hoe vaak hij naar de wc gegaan was.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:32 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Ik vraag me dan altijd af hoe dit dan werkt? Mijn zoon zegt dan namelijk gewoon: mama, dan moeten we naar de Kruidvat, nieuwe luiers kopen...
Wij hebben een lijstje van de prenatal vandaan. Daar zin de termijnecho in. Staat hier ook gewoon in het zich. Het is een speciaal echolijstje. Waarschijnlijk is het glas uv werend waardoor de echo niet vervaagt. Misschien eens vragen bij een foto zaak wat ze voor jullie kunnen betekenen?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:23 schreef L-E het volgende:
Wat betreft de echo's: ik wil juist niet dat ze ver weg op een donker plekje liggen te verstoffen Ze hoort bij ons en ik wil dat de echo's gewoon hier kunnen hangen zoals ze nu doen. In het zicht, als belangrijk onderdeel van ons leven. Maar goed, wellicht is dat wel mogelijk, ik ga de mensen met verstand van zaken het vragen En als niet, dan is dat ook gewoon een van de vele vele dingen die intens kut zijn aan het verliezen van een kind.
Toen hij aangaf er interesse in te hebben . Dat was rond 2,5. Toen alleen nog voor de leuk. Met net 3 wilde hij geen luier meer om. Daar hebben we gehoor aan gegeven en toen was hij in 3 weken zindelijk overdag.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:28 schreef Burdie het volgende:
Als ik hier toch dingen aan het vragen ben; zindelijkheidstraining. Wanneer zijn jullie daar actief mee begonnen?
Hier was meneer compleet over de zeik omdat hij door een andere deur de v&d binnen wilde. Incl in zn broek zeiken van woede.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 18:59 schreef Twinkle20 het volgende:
Okay ik denk dat ik er nu ook een keer achter kom wat peuterpubertijd betekent
Sinds gisteren woedeaanvallen joh ... Ik herken mijn eigen kind niet! En waarom ... Geen idee. Vind het vooral heel sneu voor haar want ze lijkt totaal buiten zinnen.
Mijn man zei net al tegen me toen we haar helemaal over de rooie in bed liggen .. hopelijk is het een fase .. Echt niet grappig.
Alles is een fase maar zit nu een anderhalf jaar in die fase en ben er helemaal klaar mee, helaas gaat nr 2 nu ook die kant opquote:Op zaterdag 30 januari 2016 18:59 schreef Twinkle20 het volgende:
Okay ik denk dat ik er nu ook een keer achter kom wat peuterpubertijd betekent
Sinds gisteren woedeaanvallen joh ... Ik herken mijn eigen kind niet! En waarom ... Geen idee. Vind het vooral heel sneu voor haar want ze lijkt totaal buiten zinnen.
Mijn man zei net al tegen me toen we haar helemaal over de rooie in bed liggen .. hopelijk is het een fase .. Echt niet grappig.
Mijn tekst was afgelopen week, je wil niet in n je bed gaan liggen? Prima geen verhaaltje en de lamp gaat nu uit!quote:Op zaterdag 30 januari 2016 22:10 schreef Twinkle20 het volgende:
Het begon gistermorgen al bij het opstaan. Schoppen slaan gillen krijsen tot ze helemaal schor was. Alleen maar omdat ik haar wilde aankleden? ... de rest van de dag een kort lontje.
Vanmorgen was mijn man er ook bij (die moet altijd vroeg werken doordeweeks). Dacht ik dat het gistermorgen erg was ... vanochtend ging het X 1000. Rest van de dag wederom een kort lontje. En vanavond met naar bed gaan wederom krijsen schoppen slaan etc.
Onze zelfbeheersing wordt aardig op de proef gesteld
Misschien wil ze zelf de controle hebben over wat er met haar lijf gebeurt?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 22:10 schreef Twinkle20 het volgende:
Het begon gistermorgen al bij het opstaan. Schoppen slaan gillen krijsen tot ze helemaal schor was. Alleen maar omdat ik haar wilde aankleden? ... de rest van de dag een kort lontje.
Vanmorgen was mijn man er ook bij (die moet altijd vroeg werken doordeweeks). Dacht ik dat het gistermorgen erg was ... vanochtend ging het X 1000. Rest van de dag wederom een kort lontje. En vanavond met naar bed gaan wederom krijsen schoppen slaan etc.
Onze zelfbeheersing wordt aardig op de proef gesteld
Ellie is net zo, zeker qua grove motoriek. Zelf de trap af durft ze niet, ze is doodsbang voor springkussens en gaat met handje vast alleen van niet al te hoge glijbanen. Maar weet je, ik vind het wel prima. Ik vraag wat ze eng vindt eraan, leg uit dat als ze het spannend vindt we het ook samen kunnen doen, en dan doen we dat. Die durf komt heus ooit wel.quote:Op zondag 31 januari 2016 13:44 schreef Franny_G het volgende:
Wat ik me afvroeg... Ik merk best vaak aan I dat ze sommige dingen lastig of moeilijk vindt en dan wil ze dat ik het voor haar doe. Ik probeer haar te stimuleren om het dan toch zelf te doen. Het gaat hier niet om ingewikkelde dingen, soms gewoon over iets lulligs als een duplo blokje op een ander duplo blokje zetten. Dat lukt soms niet meteen, en dan is ze direct boos en wil ze dat ik het doe. In bepaalde dingen heeft ze veel zelfvertrouwen, maar soms lijkt ze dan bijna faalangstig. Ze wordt ook heel boos en/of verdrietig als ik haar dan niet help, maar bijvoorbeeld tegen haar zeg dat ze dat ook heel goed zelf kan. Verder is ze niet erg een durfal wat betreft haar grove motoriek. In een speeltuin wil ze bijvoorbeeld nog altijd dat ik haar handje vasthoud bij het van de glijbaan afgaan. Terwijl ze dat zeker weten prima zonder mij kan, en dat soms ook al wel doet.
Ik vind het natuurlijk helemaal niet erg om haar bij iets te helpen, maar ik wil haar ook zelfvertrouwen geven en haar laten zien dat ze die dingen heel goed zelf kan. Maar ik vraag me af wat daarin wijsheid is. Heeft zoiets echt zin op deze leeftijd? Of kan ik me beter aanpassen aan haar behoefte?
Goed punt! Dank je.quote:Op zondag 31 januari 2016 15:24 schreef Limone het volgende:
Ik probeer teksten als 'je kan het heus wel' te vermijden, want blijkbaar kan ze het op dat moment even niet en daar dan de nadruk opleggen werkt voor het zelfvertrouwen averechts.
Die is ook herkenbaar ja!quote:Op zondag 31 januari 2016 20:49 schreef Spirit82 het volgende:
Oh Isa doet dat ook! Zo leuk, die fantasie ook! Zij is dan de prinses en papa is de prins en dan gaan ze trouwen
Die ken ikquote:Op zondag 31 januari 2016 20:49 schreef Spirit82 het volgende:
Oh Isa doet dat ook! Zo leuk, die fantasie ook! Zij is dan de prinses en papa is de prins en dan gaan ze trouwen
Vreselijk he. Hier heeft Aiden dat ook een periode heel overdreven gehad. Alles moest exact zoals hij in gedachte had maar ja, dat gaat niet altijd.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 18:59 schreef Twinkle20 het volgende:
Okay ik denk dat ik er nu ook een keer achter kom wat peuterpubertijd betekent
Sinds gisteren woedeaanvallen joh ... Ik herken mijn eigen kind niet! En waarom ... Geen idee. Vind het vooral heel sneu voor haar want ze lijkt totaal buiten zinnen.
Mijn man zei net al tegen me toen we haar helemaal over de rooie in bed liggen .. hopelijk is het een fase .. Echt niet grappig.
Ja leuk zo'n eigen mening Dat wordt alleen nog maar erger. 'Maar indiaan is toch leuk met carnaval? Of clown?' Nee hoor, een stormtrooper pak moest het worden. En vrijdag bestaat de klas uit 15 stormtroopers, 12 Elsa's en een enkele indiaan (omdat dat moest van mamma )quote:Op maandag 1 februari 2016 17:51 schreef Kuukske het volgende:
Ahw sneu Franny. Maar volgens mij heb je het verder wel goed aangepakt zo.
Billie mag binnenkort een rugtas uit gaan zoeken voor groep 1. Ik vroeg wat ie wil (en liet zon hele leuke tas van Skip Hop zien) maar hij heeft z'n zinnen gezet op een Star Wars-tas . Zon lelijk Darth Vader ding .
Die is zo lelijk dat het wel weer leuk wordt. .quote:Op maandag 1 februari 2016 17:51 schreef Kuukske het volgende:
Ahw sneu Franny. Maar volgens mij heb je het verder wel goed aangepakt zo.
Billie mag binnenkort een rugtas uit gaan zoeken voor groep 1. Ik vroeg wat ie wil (en liet zon hele leuke tas van Skip Hop zien) maar hij heeft z'n zinnen gezet op een Star Wars-tas . Zon lelijk Darth Vader ding .
Wel in Z eist, maar weet niet of dat te ver weg is voor je?quote:Op maandag 1 februari 2016 09:22 schreef Suikertante het volgende:
Hoi! Ik waai even binnen Ik lees meteen herkenbare dingen
Ik ben hier niet zo vaak (of nooit) maar ik hoopte hier de gouden tip te krijgen: wie weet een fijne peuterkapper in Utrecht?
En beterschap voor E
Dat weet ik ook nog niet Maar welke?quote:Op maandag 1 februari 2016 21:23 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Wel in Z eist, maar weet niet of dat te ver weg is voor je?
Voor mij iig niet te ver, thanks voor de tip!! Ik zei net toevallig tegen man dat peuter weer naar de kapper moet dus deze tip komt als geroepenquote:Op maandag 1 februari 2016 21:26 schreef Clubsoda het volgende:
Hier zo. Kost een tientje, met autostoel , buurman & buurman op de tv en aardige kapsters die prima knippen.
Bijkomend voordeel nadeel: het zit in een kinderkledingwinkel met mooie spullen waaraan je je kunt vergapen terwijl je wacht
Het is meer om te wennen aan de tandarts. Tandjes tellen en zo. Spelenderwijs.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 08:14 schreef aapieannie het volgende:
Haha lekker antwoord van rilry omen! En wat lief wat ze tegen je zei!
Kaylee heeft het woord heleboel geleerd en roept nu de hele dag mama ik hou heleboel jou
Gister hebben we bomem geklommen zo leuk!
Kapper geen tip voor, onze kapster komt aan huis.
Iemand al ervaring met een 2.5 jarige bij de tandarts? Kaylee doet voor ons al amper haar mond open met tandenpoetsen, ben benieuwd of de tandarts het volgende week voor elkaar krijgt
Aiden is vd zomer mee geweest naar de tandarts. Dat ging eigenlijk prima. Ik ging eerst en hij mocht van de assistent eerst op de stoel naast mij komen kijken en soort van meehelpen. Hij vroeg ook heel lief aan mij of alles goed ging.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 08:14 schreef aapieannie het volgende:
Haha lekker antwoord van rilry omen! En wat lief wat ze tegen je zei!
Kaylee heeft het woord heleboel geleerd en roept nu de hele dag mama ik hou heleboel jou
Gister hebben we bomem geklommen zo leuk!
Kapper geen tip voor, onze kapster komt aan huis.
Iemand al ervaring met een 2.5 jarige bij de tandarts? Kaylee doet voor ons al amper haar mond open met tandenpoetsen, ben benieuwd of de tandarts het volgende week voor elkaar krijgt
Technisch gezien heeft de slimmerd wel gelijk... iets met de wieken enz..quote:Op maandag 1 februari 2016 22:31 schreef Omentielvo het volgende:
Haha Twinkle
Hier een peuter die ook erg goed in eigenwijs zijn is. Vandaag in de auto
Wij: "Kijk Riley, die molen draait"
Riley: "Nee, die molen draait niet"
Wij: "We zien hem toch draaien"
Riley: "Nee, molen draait niet"
We rijden een stukje verder en die molen stond inderdaad stil
Wij: "Kijk deze molen draait inderdaad niet"
Riley: "Die andere ook niet"
Wij: " "
Ach! Wij hebben twee weken geleden precies hetzelfde meegemaakt. Ook met tranen. We hebben het toen een paar dagen laten rusten. Nu plast ze overal vrijelijk, behalve op de wc of een potje.quote:Op maandag 1 februari 2016 19:48 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Die is zo lelijk dat het wel weer leuk wordt. .
Het verhaal wordt nog sneu-er. Na haar middagslaapje wilde ze per se geen nieuwe luier om. Ze haalde het potje tevoorschijn, die we al een tijdje hebben staan, en zei dat ze daarop wilde. Ik heb nog eens het verhaal met haar doorgenomen over wat de bedoeling is. Ze wilde het echt proberen en echt geen luier om. Om uiteindelijk tijdens het eten op haar stoel te plassen. Weer dikke tranen, en overstuur. Ik denk dat we het maar even laten rusten een poosje.
woon je in de buurt?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 07:56 schreef Mineola het volgende:
[..]
Voor mij iig niet te ver, thanks voor de tip!! Ik zei net toevallig tegen man dat peuter weer naar de kapper moet dus deze tip komt als geroepen
Mijn oudste vond de tandarts vanaf het eerste moment leuk en staat nu bij elke controle te juichen dat we mogen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 08:14 schreef aapieannie het volgende:
Haha lekker antwoord van rilry omen! En wat lief wat ze tegen je zei!
Kaylee heeft het woord heleboel geleerd en roept nu de hele dag mama ik hou heleboel jou
Gister hebben we bomem geklommen zo leuk!
Kapper geen tip voor, onze kapster komt aan huis.
Iemand al ervaring met een 2.5 jarige bij de tandarts? Kaylee doet voor ons al amper haar mond open met tandenpoetsen, ben benieuwd of de tandarts het volgende week voor elkaar krijgt
Heel herkenbaar hoor V eet alleen als hij een soort bankjr heeft gevormt van stoelen met papa of op iemand zijn/haar schoot zit čn dan moet er een heel spel gemaakt worden van het eten.. ' daar komt zwieber aan, die gaat jouw aardappel eten snel!!! ' etc etc..quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:58 schreef Franny_G het volgende:
Sneu voor E, LB.
Wij hebben gelukkig geen ziek kind, maar het eten wordt wel steeds meer een strubbeling. Ze wil tegenwoordig alleen maar eten op mijn schoot. En ook het liefst van mijn bord. Als ze haar zin niet krijgt en wij volhouden dat ze in/op haar eigen stoel moet zitten en van haar eigen bordje eten, draait ze helemaal door. En dus geef ik uiteindelijk toch toe. Het eet ook niet echt relaxed als je kind huilend op de grond ligt. . Maar het is ook niet erg relaxed om bij iedere maaltijd met een kind op schoot te zitten, die eigenlijk vindt dat jij niets mag eten, omdat zij het eten op jouw bord wil.
Ik vind het maar lastig, ook omdat avondeten sowieso heel moeizaam gaat en er vaak maar heel weinig in gaat. Eigenlijk eet ze het meest als we haar een filmpje laten kijken en ik haar voer. . Het komt er vaak op neer dat we dat dus ook doen na het eten. Het eten dat ze dan aan tafel nog afkeurde als 'viessss' gaat er dan soms alsnog in.
Is dit gedoe herkenbaar? Ik bedenk me maar dat het een fase is, en dat het geen zin heeft om van eten een strijd te maken en zo. Maar het voelt toch als we een lange (neerwaartse) weg gegaan zijn van een vrolijk Rapleyende baby naar een peuter die ik op de bank aan het voeren ben. .
Mijn allesetende rapleymini is tegenwoordig ook een kieskeurig monster. Dus absoluut herkenbaar. Meestal heb ik wel iets van een basic komkommersalade op tafel staan dus in het ergste geval eet ze alleen dat. Op schoot mag ze pas als ik helemaal klaar ben. Eten met een filmpje doen we één of twee keer in de maand als ik heel laat klaar ben op mijn werk. Dan maak ik wrapjes met roomkaas en rauwkost en picknicken we op het kleed.quote:
Dat deed ik gisteren. Ik hield vol dat ze echt niet bij mij op schoot kon zitten. En dat ze, als ze niet wilde eten, ook niet hoefde te eten. Maar dat leidde er toe dat ze eerst letterlijk aan mijn arm ging hangen en huilend riep dat ze op schoot wilde. Toen ik haar van me losmaakte, ging ze op de grond liggen huilen. Ze wilde pertinent niet door haar vader opgepakt worden of op zijn schoot zitten. Ze was na een minuutje zo over de rooie dat ik maar naast haar op de grond ben gaan zitten en tegen haar ging praten en over andere dingen vragen ging stellen. Toen werd ze langzaam wel rustiger. Maar ze wilde nog steeds per se bij mij zitten. Punt is ook dat zoiets dan volgt op een 'papa-dag' als ik haar de hele dag niet gezien heb omdat ik aan het werk was. Haar behoefte om bij mij te zijn, snap ik heel goed. Maar ik merk ook dat als ik op zo'n moment toegeef aan haar behoefte en haar op schoot laat zitten, ze dat vervolgens ook wil op mijn vrije dag, bij het ontbijt, de lunch en het avondeten. .quote:Op donderdag 4 februari 2016 13:02 schreef LadyBlack het volgende:
Maargoed, dat is een an sich goeie eter die ook niet huilend op de grond eindigt, dus da's misschien makkelijk praten.
Ik zou het denk ik iig vrijblijvend houden. Dat ze niet hoeft te eten als ze dat niet wil, maar ook duidelijk maken dat jij niet wilt dat ze jouw eten opeet / op jouw schoot zit.
Herkenbaar Franny. En ik kan er Heel Erg Niet Tegen ook... Geen idee hoe ik er mee om moet gaan, helemaal niet als ik zelf ook nog eens moe ben. . Mijn man is dan heel geduldig en legt alles nog een keertje uit, en/of sluit af met een knuffel. Ik moest eens bij hem op les gaan ofzo .quote:Op donderdag 4 februari 2016 15:24 schreef Franny_G het volgende:
Het lastige vind ik die"emotionele terreur". Ze kan dan zo gaan huilen, en boos en verdrietig zijn dat ik niet goed weet wat ik met haar aan moet, en ik vind het dan ook zielig, hoe ze zichzelf zo van streek maakt. Maar ik vrees ook een beetje dat ik daardoor misschien teveel toegeef?
quote:Op donderdag 4 februari 2016 16:31 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik heb Otje geleerd om "Ga weg!" tegen monsters en andere enge dingen te roepen, daar luisteren ze over het algemeen wel naar. Daarnaast kan ze tegenwoordig bij de meeste lichtknopjes.
Haha als we dat aan Isa vragen is het standaardantwoord: "patatjes!!!"quote:Op donderdag 4 februari 2016 13:04 schreef LadyBlack het volgende:
Oh en soms gooi ik er een open vraag in: wat wil jij dan eten?
Als daar geen antwoord op komt ligt het dus niet aan het eten op haar bord maar aan dr humeur En als ze wel iets zegt neem ik dan in overweging of ze dat dan mag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |