abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159466319
Groep 0, is dat niet de nieuwe instroom van leerlingen die 4 worden gedurende een schooljaar? Dan stromen ze na de eerstvolgende zomervakantie door naar groep 1. Dat is dan direct echt hun vaste klas (geen nieuwe leerlingen gedurende het schooljaar, dus rustiger?).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159466495
Groep 0 is een instroomgroep. Kinderen die na 31 dec jarig zijn komen daarin.
pi_159466576
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 14:49 schreef Cwen het volgende:
Maar vooralsnog vindt ze gewoon lekker spelen, kleuren en plakken ook leuk, dus vooruit.
Maar hier leert ze toch ook gewoon van?

Ik vind eerlijk gezegd best wel dat het leereffect van gewoon lekker spelen onderschat wordt. Of zo lijkt het althans. Niet alleen hier maar ook op andere plekken.

Groep 0 is inderdaad wat Phaidra zegt, geldt dan wel voor kinderen die jarig zijn na 1 januari, dat zijn de kinderen die doorgaans > 2 jaar kleuteren.
pi_159466994
Zelfvertrouwen opbouwen kan ook een leerdoel zijn. Dus juist dingen doen die je al weet of kunt en daarin bevestigd worden. Vanuit die basis van veiligheid (ook veiligheid binnen een groep met vreemden) en zekerheid kun je dan eens een nieuwe uitdaging aan gaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159467587
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:06 schreef Kyara het volgende:

[..]

Maar hier leert ze toch ook gewoon van?

Ik vind eerlijk gezegd best wel dat het leereffect van gewoon lekker spelen onderschat wordt. Of zo lijkt het althans. Niet alleen hier maar ook op andere plekken.

Groep 0 is inderdaad wat Phaidra zegt, geldt dan wel voor kinderen die jarig zijn na 1 januari, dat zijn de kinderen die doorgaans > 2 jaar kleuteren.
Dat vind ik dus ook ja!

nou ja komt er op neer dat ik vooral een school zoek die niet zo de nadruk op taal en rekenen legt (dat komt heus wel goed), maar meer aandacht besteed aan het totaalplaatje van mens zijn.
Wat betreft KDV ben ik tevreden. Ze leert er ontzettend veel, maar ze hebben geen educatieprogramma. Vind het ook fijner als ze gewoon inspelen op wat de kinderen op dat moment bezighoudt, dan één of ander voorgekookt educatieprogramma..

oh en CWEN, onze peuter kende en kent de kleuren niet (of nou ja, wel een paar). Vormen wel overigens. Het interesseert haar niet zo (en vader is kleurenblind dus die zegt het ook vaak fout). Maar geloof niet dat een programma daar nu verandering in zou brengen want, ik herhaal, het interesseert haar niet zo.. Ze kan wel minstens 50 liedjes foutloos zingen (mooi op toon) en puzzelen als de beste. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze de kleuren vanzelf nog een keer interessant vindt. Die uitdaging zoeken ze volgens mij echt zelf wel op, die moet je alleen wel herkennen. Dat als een kindje er aan toe lijkt je het een keer een schaar geeft om te leren knippen en als het vraagt welke letter er staat dat je dan antwoord en vraagt of het de letter nog ergens ziet ofzo..
pi_159468009
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:06 schreef Kyara het volgende:

[..]

Maar hier leert ze toch ook gewoon van?
Jazeker! Maar dat doen we thuis ook. We spelen, knutselen en wandelen verder de hele week zo ongeveer, dus daar hoeft ze niet voor naar de psz, denk ik dan. Voor de sociale ontwikkeling wel, maar ik had gewoon ook gehoopt dat er wat meer in zou zitten dat ik niet kan bieden... Moeilijk uit te leggen.

En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
Home is where the O+ is...
pi_159468277
Ja, voor mijn gevoel moet je vooral heel erg opletten dat je niet te vroeg gaat "pushen" en faalangst of gewoon afkeer tegen leren (of tegen bepaalde vakken) gaat kweken. Van nature vinden kinderen leren leuk, maar als er te vroeg op gehamerd wordt dan werkt t volgens mij juist averechts..
pi_159469605
Hebben jullie eigenlijk al een gesprek op de psz gehad Cwen? Want hier loop je al wat langer mee toch?
pi_159469967
Ik denk (om maar even heel kort aan te haken) ook dat kinderen leren(oppikken) wat ze zelf interessant vinden en het ook weer vergeten of naar achteren schuiven wanneer de interesse verdwijnt. Zo kende Jelle toen hij twee was veel automerken te herkennen aan het logo, nu hij vier is kent hij er nog maar een paar (van onze auto's en die van oma)

Ook was ie rond 2,5 /3 jaar heel erg geïnteresseerd voor letters en hebben we daar op ingespeeld en kon hij alle letter herkennen en verschillende woorden noemen die met die letter begonnen. Maar toen zijn interesse daarin verdween wist hij tegen de tijd dat hij naar school mocht niet veel letters te benoemen ( of hij wou het niet, dat kan ook). Maar hij pikt dat daarna wel weer snel op omdat het wel al ergens geleerd is.
pi_159470120
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:56 schreef Cwen het volgende:

[..]

Jazeker! Maar dat doen we thuis ook. We spelen, knutselen en wandelen verder de hele week zo ongeveer, dus daar hoeft ze niet voor naar de psz, denk ik dan. Voor de sociale ontwikkeling wel, maar ik had gewoon ook gehoopt dat er wat meer in zou zitten dat ik niet kan bieden... Moeilijk uit te leggen.

En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
Verwacht jij niet gewoon te veel van een peuterspeelzaal? Wij hebben Saar op een wachtlijst gezet, en met 2.3 jaar mag ze daarheen als er plek is, en ik hoop dat ze daar dan uitdaging vind, en ook nog spelenderwijs dingen leert maar vooral dat ze de leert om met anderen om te gaan, samen spelen/delen en een stukje zelfstandigheid voor die 3 uurtjes. Maar boven alles hoop ik dat ze gewoon peuter kan en mag zijn.
S. 2014
J. 2016
pi_159470136
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:06 schreef Kyara het volgende:

[..]

Maar hier leert ze toch ook gewoon van?

Ik vind eerlijk gezegd best wel dat het leereffect van gewoon lekker spelen onderschat wordt. Of zo lijkt het althans. Niet alleen hier maar ook op andere plekken.

Groep 0 is inderdaad wat Phaidra zegt, geldt dan wel voor kinderen die jarig zijn na 1 januari, dat zijn de kinderen die doorgaans > 2 jaar kleuteren.
Dat is ook mijn gevoel. Dat is ook waarom ik een beetje reageer op dat hele thematische van een gastouder, maar ook bij een psz spreekt het me niet erg aan. En natuurlijk wordt het vast heel leuk en stimulerend en uitdagend gebracht, daar twijfel ik niet aan, maar ik vind dat de nadruk al vrij jong op het cognitieve vlak ligt. En ik vind echt dat er waardevollere dingen te leren zijn dan dat. En wat Franny zegt is ook zo waar: je reageert ook heel erg vanuit eigen emotie en ervaringen. Mijn jeugd bestond uit foutloze rapporten en mensen die meenden dat het geweldig met me ging, omdat ik het op school zo goed deed. Ik ben jarenlang gepest en intens ongelukkig geweest, ik had het goed kunnen gebruiken als er wat verder werd gekeken toendertijd. En ja, dat is 25 15 jaar geleden, maar gezien onze ervaringen op de eerste school van Oudste is mijn angst daarin niet eens ongegrond.

Oudste is van 7 januari en heeft 2,5 jaar gekleuterd inderdaad, hij is gestart in groep 0 :)
pi_159470176
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:56 schreef Cwen het volgende:

[..]

Jazeker! Maar dat doen we thuis ook. We spelen, knutselen en wandelen verder de hele week zo ongeveer, dus daar hoeft ze niet voor naar de psz, denk ik dan. Voor de sociale ontwikkeling wel, maar ik had gewoon ook gehoopt dat er wat meer in zou zitten dat ik niet kan bieden... Moeilijk uit te leggen.

En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
En dit begrijp ik dus echt niet. Je kind is zo slim, dat leert echt wel lezen en rekenen. Zou dat 'zetje' niet veel meer nodig zijn op andere vlakken?
pi_159471109
Eva gaat ook een paar weken naar groep 0 leerde ik gisteren op de basisschool. Wel heel fijn hoor, een paar weken voor de zomervakantie lekker rustig instromen in haar geval (eind mei)

En ik snap beide kampen wel eigenlijk. Mijn ervaring bij onze gastouder is dat sowieso niets moet, wil je niet samen aan tafel knutselen? Oke, dan ga je lekker spelen waar je mee wil spelen. Wil je graag weten welk cijfer daar staat. Krijg je uitleg. Eva beleeft er echt heel veel plezier, komt thuis vol verhalen. Ze gaan op mooie dagen altijd heel veel buiten spelen, samen naar de kinderboerderij of naar de supermarkt. Torens bouwen net zo lang tot ze omvallen, in de struiken zoeken naar beestjes die kriebelen of een pietenparcours afleggen om 'cadeautjes' af te leveren zijn bijvoorbeeld dingen die ze gedaan heeft. Soms kijken ze ook even tv, als rustmomentje als de kleine kindjes in bed liggen. Ik heb ook helemaal niet de ervaring dat er enige druk met leren is, het is ook absoluut niet zo dat ze moeten stampen om dingen te leren. Ze gaan lekker stempelen (bijvoorbeeld) en als daar iets bij te leren valt dan doen ze dat. En dat dan per thema, dat kan ziek worden zijn of kriebelbeestjes of Sinterklaas. Ik heb in ieder geval niet het idee dat het ook maar enigszins om presteren draait daar. Wat ze oppikt is heel fijn, dat past ook bij Eva. Ze leert heel graag en is net een spons, bij dingen die haar interesseren inderdaad. Andere dingen doen haar ook niks, puzzelen bijvoorbeeld kan ze dus gewoon niet :D

Op dit moment staat ze de kippen die op televisie zijn te aaien :')
E.
pi_159471359
Buiten het leren heeft Eva sinds ze naar de gastouder gaat een nog veel grotere transformatie doorgemaakt op sociaal gebied. Toen ze begon was het al paniek als ik uit zicht ging, nog meer paniek als er een ander kindje op vijf meter afstand kwam en een combinatie daarvan was al ondenkbaar. Praten of spelen met een ander kindje? No way! Kwam er een vreemde in huis, dook ze huilend een hoek in of in mijn armen en kwam daar niet uit tot die persoon weg was.
En nu speelt ze met andere kindjes, ze durft een speeltuin is als er andere kinderen zijn, praat tegen een vreemde in de winkel en gisteren op de basisschool durfde zelfstandig de kleuterklas in te lopen. Dingen die we een jaar gelden absoluut niet voor mogelijk hadden gehouden. Ze zal altijd een kindje blijven dat alles eerst bekijkt en door haar hoofd laat gaan maar dat is niet erg. En juist in ons geval heeft (denk ik) het kleinschalige van de GO geholpen om de angsten voor kindjes en vreemde mensen onder controle te krijgen.
We zijn ook bij een kdv wezen kijken met haar en daar was ze zo bang, is ze geen moment van onze zijde geweken en bleef ze maar op schoot zitten wachten. Bij de GO begon ze, na even gekeken te hebben, direct met spelen. Daar had ze een veel veiliger gevoel bij.

En mijn hoop vooral is dat ze langzaam zo veel vertrouwen in mensen EN zichzelf krijgt dat de overgang naar de basisschool soepel gaat. Dat we haar die basis hebben gegeven. En de kans bestaat dat als ik eind dit jaar klaar ben met mijn behandeling en we dus geen GO meer nodig hebben, ze alsnog tot de basisschool naar de psz gaat. Dat zien we wel.
E.
pi_159471496
Blij om te lezen dat Eva niet kan puzzelen Spark :D Hier lukt dat dan wel, maar kleuren en vormen, waarvan ik ook hier las dat ze 'dat echt wel kennen', hell no. Hij kan wel Pokemon herkennen trouwens, maar daar scoor je niet mee op de Cito later he :P
pi_159471843
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 18:24 schreef L-E het volgende:
Blij om te lezen dat Eva niet kan puzzelen Spark :D Hier lukt dat dan wel, maar kleuren en vormen, waarvan ik ook hier las dat ze 'dat echt wel kennen', hell no. Hij kan wel Pokemon herkennen trouwens, maar daar scoor je niet mee op de Cito later he :P
Pokemon herkennen? Ik geloof dat Eva niet eens weet wat een Pokemon is :D
Maar een beetje simpele puzzels met van die knoppen lukken wel maar laatst kreeg ze een puzzeltje waar een beetje meer inzicht voor nodig was en dat duurde eeuwen omdat ze het gewoon niet begreep. Vrouwelijk ruimtelijk inzicht gok ik :')
E.
  donderdag 28 januari 2016 @ 18:58:43 #117
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159472341
J. kan ook niet puzzelen hoor, gewoon geen interesse in. Toevallig wel in kleuren, en vormen kent ie sinds die een paar maanden geleden op de PSZ voorbijkwamen. Het thema is nu knuffels, waar ze spelenderwijs leren over zacht, hard, groot, klein etc. En het allertofste is natuurlijk dat nu een van J's knuffels al 4 weken op de PSZ logeert, samen met de knuffels van de andere kindjes ;)
pi_159472400
Ik denk dat alleen de peuters met grote broers van 8 weten wat Pokemon is :D
pi_159472805
Ik heb eigenlijk helemaal geen idee of ze vormen kennen eigenlijk. Morgen maar even een basiscursusje doen ;)
pi_159472943
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 19:18 schreef Kyara het volgende:
Ik heb eigenlijk helemaal geen idee of ze vormen kennen eigenlijk. Morgen maar even een basiscursusje doen ;)
Dadelijk kennen ze een heel arsenaal aan vormen en sta je met je oren te klapperen :D
E.
pi_159473824
Ik vind dit echt een onwijs interessante discussie. Ja, ik ga ervan uit dat mijn kind slim genoeg is om te leren lezen en rekenen, ook als daar niet veel nadruk op ligt. Hij is ook nieuwsgierig genoeg. Maar aan de andere kant blijkt dat enorm veel eerstejaarsstudenten moeite hebben met taal. En ja, dat zijn ook slimme kinderen, VWO afgerond enzo. En op de pabo zakt de helft voor de verplichte taal- en rekentoets (op groep 8 basisschoolniveau) Dus ik weet het niet, ergens klopt er iets niet dan toch?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159474016
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 16:06 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Ja, voor mijn gevoel moet je vooral heel erg opletten dat je niet te vroeg gaat "pushen" en faalangst of gewoon afkeer tegen leren (of tegen bepaalde vakken) gaat kweken. Van nature vinden kinderen leren leuk, maar als er te vroeg op gehamerd wordt dan werkt t volgens mij juist averechts..
Ben het hier echt compleet mee eens. Ik ben vroeger altijd enorm gepusht en heb dat echt als heel vervelend ervaren. Heeft bij mij ook echt als gevolg gehad dat ik leren/studeren echt niet leuk vindt. Heb dan ook een behoorlijke aversie van de prestatiedruk die al op zeer jonge kinderen wordt gelegd. Er zijn zoveel belangrijkere dingen dan excelleren op school.
pi_159474297
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 19:59 schreef Phaidra het volgende:
Ik vind dit echt een onwijs interessante discussie. Ja, ik ga ervan uit dat mijn kind slim genoeg is om te leren lezen en rekenen, ook als daar niet veel nadruk op ligt. Hij is ook nieuwsgierig genoeg. Maar aan de andere kant blijkt dat enorm veel eerstejaarsstudenten moeite hebben met taal. En ja, dat zijn ook slimme kinderen, VWO afgerond enzo. En op de pabo zakt de helft voor de verplichte taal- en rekentoets (op groep 8 basisschoolniveau) Dus ik weet het niet, ergens klopt er iets niet dan toch?
Nee, maar ik geloof niet dat het probleem ligt in het peuteronderwijs. :D .
Ik merk ook op mijn school (een gymnasium nota bene) dat veel leerlingen moeite hebben met taal. De taalfouten die ik nog tegenkom in werkstukken in klas 6. Oei. Het is vrij ingewikkeld om te analyseren waar dat precies aan ligt. Ik denk dat ik als ouder, en zelf docent, wel goed in de gaten ga houden wat voor methodes voor rekenen en taal op de basisschool gebruikt worden, en of I wel echt goed de basis leert. Dus de kans is groot dat ik ook een zeikerige ouder wordt, :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159474359
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 19:59 schreef Phaidra het volgende:
Ik vind dit echt een onwijs interessante discussie. Ja, ik ga ervan uit dat mijn kind slim genoeg is om te leren lezen en rekenen, ook als daar niet veel nadruk op ligt. Hij is ook nieuwsgierig genoeg. Maar aan de andere kant blijkt dat enorm veel eerstejaarsstudenten moeite hebben met taal. En ja, dat zijn ook slimme kinderen, VWO afgerond enzo. En op de pabo zakt de helft voor de verplichte taal- en rekentoets (op groep 8 basisschoolniveau) Dus ik weet het niet, ergens klopt er iets niet dan toch?
Maar de oplossing of oorzaak van de dingen die je noemt liggen toch niet perse bij wat we onze peuters aanbieden?
pi_159474471
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 15:56 schreef Cwen het volgende:

En ja, ik vind taal, rekenen en al dat soort vakken wel echt belangrijk. De huidige maatschappij vraagt heel erg veel van ons en dan kan een zetje op jonge leeftijd al veel helpen, denk ik.
Je zult altijd rekening moeten houden met de ontwikkeling van het kind, en het niveau van het kind. Een zetje geven, werkt alleen als het kind er ontvankelijk voor is, er aan toe is, zich zeker, veilig en geaccepteerd voelt, en weet welke leerstrategie hij kan toepassen. Je kunt het niet forceren, er zal - zoals hier al werd geschreven - altijd naar een totaalplaatje moeten worden gekeken: hoe het kind als geheel functioneert.

Ik heb nu op mijn school een mentorleerling in klas 2. Getest als hoogbegaafd, groep overgeslagen op de basisschool, maar bij ons haalt hij alleen maar onvoldoendes. De abstractie van de lesstof sluit niet aan op zijn belevingswereld, hij is in zijn manier van denken nog heel kinderlijk, hij snapt niet hoe hij iets moet aanpakken, voelt zich gedemotiveerd omdat hij merkt dat hij de aansluiting mist. Hij vindt de klassieke talen helemaal niet leuk. Kortom, deze jongen zit in een neerwaartse spiraal en hij zit niet op de juiste plek. En het enige waar zijn ouders maar keer op keer mee komen is: ja maar hij is zo slim, hij moet het kunnen, kunnen jullie hem niet meer zetjes geven?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159474504
Welke klas geef jij les, Franny? :)
pi_159474529
Ik ben mentor van een tweede klas, maar ik geef vooral les in klas 4 tot en met 6. O+ . Maar ik vind het allemaal leuk, ook eerste klas.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159474589
Ah, op het gymnasium dus?

Op de VS spreken ze op de basisschool ook over klas 1 t/m 6, dus ik moet soms even schakelen als anderen die termen gebruiken (en dan dus veel oudere kinderen bedoelen) :)
pi_159475055
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:20 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Nee, maar ik geloof niet dat het probleem ligt in het peuteronderwijs. :D .
Ik merk ook op mijn school (een gymnasium nota bene) dat veel leerlingen moeite hebben met taal. De taalfouten die ik nog tegenkom in werkstukken in klas 6. Oei. Het is vrij ingewikkeld om te analyseren waar dat precies aan ligt. Ik denk dat ik als ouder, en zelf docent, wel goed in de gaten ga houden wat voor methodes voor rekenen en taal op de basisschool gebruikt worden, en of I wel echt goed de basis leert. Dus de kans is groot dat ik ook een zeikerige ouder wordt, :P .
Oei ~O>

Ik weet het niet zo goed. Ik vind dat kinderen al zo jong zo veel dingen moeten, dat ik er zelf een beetje opstandig van word. Ik denk dat het wel goed komt met die van mij en wil haar graag zo lang mogelijk laten spelen om het spelen en niet omdat ze dan later naar Delft kan..
pi_159475435
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:23 schreef L-E het volgende:

[..]

Maar de oplossing of oorzaak van de dingen die je noemt liggen toch niet perse bij wat we onze peuters aanbieden?
Nee ok dat denk ik ook niet :P. Maar dacht ook dat er een link gelegd werd met basisschool en opzet daarvan. Daar reageerde ik op.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159475497
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:28 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Je zult altijd rekening moeten houden met de ontwikkeling van het kind, en het niveau van het kind. Een zetje geven, werkt alleen als het kind er ontvankelijk voor is, er aan toe is, zich zeker, veilig en geaccepteerd voelt, en weet welke leerstrategie hij kan toepassen. Je kunt het niet forceren, er zal - zoals hier al werd geschreven - altijd naar een totaalplaatje moeten worden gekeken: hoe het kind als geheel functioneert.

Ik heb nu op mijn school een mentorleerling in klas 2. Getest als hoogbegaafd, groep overgeslagen op de basisschool, maar bij ons haalt hij alleen maar onvoldoendes. De abstractie van de lesstof sluit niet aan op zijn belevingswereld, hij is in zijn manier van denken nog heel kinderlijk, hij snapt niet hoe hij iets moet aanpakken, voelt zich gedemotiveerd omdat hij merkt dat hij de aansluiting mist. Hij vindt de klassieke talen helemaal niet leuk. Kortom, deze jongen zit in een neerwaartse spiraal en hij zit niet op de juiste plek. En het enige waar zijn ouders maar keer op keer mee komen is: ja maar hij is zo slim, hij moet het kunnen, kunnen jullie hem niet meer zetjes geven?
En daarom ga ik binnenkort beginnen met een post hbo master over hoogbegaafdheid... Deze problemen zie je regelmatig!

Tnx trouwens voor de reacties op mijn prikkelgevoelige jongen ;) Die alles behalve temperamentvol is, maar ik snap de benaming wel ;)
Ik laat hem ook echt wel vrij. Wil hij een ander hemdje aan, geen handschoenen aan of niet dat ik z'n haren kam... Prima. Alleen die nagels moeten gewoon soms geknipt worden en zonder sjaal is het soms echt te koud ;)
Maar ik vind het wel fijn om te horen dat hij niet de enige is.
Want dat is mijn "angst" dat hij niet kan functioneren in de groep. (Ik zie daar wel meerwaarde in :) )

Welkom Franny trouwens!

Burdie, Ow (3) gaat niet naar de psz, dat hij al een dag naar het kdv gaat. Psz ernaast kunnen we niet betalen :'( :@
pi_159476625
Psz is ook belachelijk duur joh! Toen wij bezig waren te zoeken wat voor Eva een optie was en we de prijslijst kregen.. De psz valt hier in de gemeente tegenwoordig onder de peuteropvang en je krijgt de kosten dus ook vergoed via de belastingdienst of gemeente. Maar dan waren we alsnog meer dan 100 euro per maand kwijt voor 2 dagdelen per week. Dat is toen per 01-07-2015 veranderd, daarvoor zouden we maar iets van 60 euro kwijt zijn geweest.

Vind het behoorlijk belachelijke prijzen, zeker gezien ze peuteropvang zo toegankelijk mogelijk willen maken voor iedereen.

[ Bericht 5% gewijzigd door .Sparkling. op 28-01-2016 22:03:53 ]
E.
pi_159476955
Bram gaat per volgende week naar de psz/ kdv.
Die dikke is van 9 jan dus komt volgend jaar in de 0 groep. Ik moet even met school in overleg of hij niet gewoon eerder kan beginnen op school. 2,5 jaar kleuteren zie ik m niet doen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159477108
Ja en mocht ie hettoch nodig hebben kun je er altijd nog voor kiezen om bv groep twee over te doen toch?
Al is mijn ervaring dat dat niet zo snel gebeurt.. eerder in groep 3 of 4 mocht het uberhaupt nodig zijn.

Hier betaal je de psz naar gelang je inkomen. Wij betalen de volle mep want in 2015 waren we 1,5 verdieners. Maar dan praten wr over een bedrag van 60 euro per maand voor twee dagdelen per week. Vind dat nog wel meevallen.
pi_159477183
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:36 schreef Twinkle20 het volgende:
Ja en mocht ie hettoch nodig hebben kun je er altijd nog voor kiezen om bv groep twee over te doen toch?
Al is mijn ervaring dat dat niet zo snel gebeurt.. eerder in groep 3 of 4 mocht het uberhaupt nodig zijn.

Hier betaal je de psz naar gelang je inkomen. Wij betalen de volle mep want in 2015 waren we 1,5 verdieners. Maar dan praten wr over een bedrag van 60 euro per maand voor twee dagdelen per week. Vind dat nog wel meevallen.
Laatste was hier ook inderdaad, vond ik ook meevallen. De nieuwe bedragen viel ik echt een beetje door van mijn stoel :@
E.
pi_159477374
Wat is het bezwaar bij 2,5 jaar kleuteren?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 28 januari 2016 @ 21:43:48 #137
147316 crew  DJMO
#trut
pi_159477421
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:36 schreef Twinkle20 het volgende:
Ja en mocht ie hettoch nodig hebben kun je er altijd nog voor kiezen om bv groep twee over te doen toch?
Al is mijn ervaring dat dat niet zo snel gebeurt.. eerder in groep 3 of 4 mocht het uberhaupt nodig zijn.
Hier moest Jan (nu 7) wel groep 2 overdoen. Hij had enorm veel interesse in taal/schrijven/lezen, maar omdat hij het verschil niet kende tussen het grote blauwe vierkant, en de kleine rode cirkel, mocht hij niet naar groep drie. Hij zit nu een half jaar in groep drie en heeft op de cito een A gescoord voor lezen, een C voor rekenen (hij gokt maar wat af, wil te snel en te graag).
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_159477448
Oh en zomaar groep 2 over doen.. volgens mij mag je maar twee keer doubleren in je schoolcarrière, dus of dat nu zo wenselijk is. Maar de enorme hoeveelheid juffen hier weten daar vast meer over :)
pi_159477560
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:42 schreef L-E het volgende:
Wat is het bezwaar bij 2,5 jaar kleuteren?
Bram loopt nu al erg voor.
Groep 1,2 en 3 zit hier bij elkaar, dus ik gok dat zeker bram snel klaar is met de stof groep 1 en 2.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159477659
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:46 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Bram loopt nu al erg voor.
Groep 1,2 en 3 zit hier bij elkaar, dus ik gok dat zeker bram snel klaar is met de stof groep 1 en 2.
Maar hij kan de sociaal-emotionele ontwikkeling toch wel hard nodig hebben? Kleuterklas is m.i. zo veel meer dan kleuren leren en kunnen knippen :)
pi_159477694
Volgens mij houden ze sws kinderen uit december en januari extra in de gaten wat dat betreft. Sommige kinderen die in december jarig zijn kunnen juist weer gebaat zijn bij wat langer kleuteren.

(ik begreep alleen dat dat ook onder doubleren valt en daar zijn scholen ook niet zo happig op ivm de cijfertjes.... maar weet niet of dat ook echt zo is)
pi_159477733
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:48 schreef Limone het volgende:

[..]

Oei ~O>

Haha, zo irritant. _O- . |:( .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159477736
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:48 schreef L-E het volgende:

[..]

Kleuterklas is m.i. zo veel meer dan kleuren leren en kunnen knippen :)
Nee want dat moeten ze juist op de psz leren!

;)
pi_159477756
Als ik me goed kan herinneren hadden wij vooral t probleem dat hij al naar het kdv gaat dus we kregen niets terug...
Maar ik ga toch nog eens ff terugzoeken. Het is alweer een paar maanden geleden dat ik me erin heb verdiept.

Waarom wil je niet dat Bram 2,5 jaar kleutert Tico? --> Aja teruggelezen..
Ik ben er juist heel blij mee :)
Ow is cognitief trouwens ook best sterk (ik hou niet zo van de term voorlopen) maar sociaal helemaal niet.
Wij willen ook als school weer terug richting de 1 okt grens ipv de 1 jan grens. Wij blijven telkens weer zien dat de okt-dec kinderen het erg zwaar hebben.

[ Bericht 10% gewijzigd door Loj op 28-01-2016 21:56:36 ]
pi_159477782
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:48 schreef L-E het volgende:

[..]

Maar hij kan de sociaal-emotionele ontwikkeling toch wel hard nodig hebben? Kleuterklas is m.i. zo veel meer dan kleuren leren en kunnen knippen :)
Oh dat snap ik helemaal! Dat is op dit moment ook mijn grootste zorg hoor.
Ik ben niet zo van kijk mij kind eens slim zijn, maar het lijkt erop dat we met bram nog wel wat krijgen.

Aan de andere kant, ook leyla is al bezig met groep 3 werkjes en leest avi 1 boekjes. Helft groep 2.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159477861
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:51 schreef Loj het volgende:
Als ik me goed kan herinneren hadden wij vooral t probleem dat hij al naar het kdv gaat dus we kregen niets terug...
Maar ik ga toch nog eens ff terugzoeken. Het is alweer een paar maanden geleden dat ik me erin heb verdiept.

Waarom wil je niet dat Bram 2,5 jaar kleutert Tico?
Ik ben er juist heel blij mee :)
Wij willen ook als scho weer terug richting de 1 okt grens ipv de 1 jan grens. Wij blijven telkens weer zien dat de okt-dec kinderen het erg zwaar hebben.
Ik ben bang dat hij dan geen uitdaging meer heeft.

Maar ik verwacht eigenlijk dat school zegt laat maar meedraaien. Iedereen werkt sowieso op zn eigen niveau en tempo. Dalton <3
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159477998
Oudste is intelligent: scoorde op alle cito's A+ (dat heet nu niet meer zo, het was de hoogste score iig) maar wat waren we (en zijn we) blij dat hij die tijd bij de kleuters heeft kunnen doorbrengen. Hij was eerder echt niet toe aan in een klas zitten met toch wel grote kinderen en alles wat daarbij hoort, ook al kon hij de lesstof aan. Ik ben fan van lang kleuteren ;)
pi_159478160
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:53 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik ben bang dat hij dan geen uitdaging meer heeft.

Maar ik verwacht eigenlijk dat school zegt laat maar meedraaien. Iedereen werkt sowieso op zn eigen niveau en tempo. Dalton <3
Ik deed te lang over m'n berichtje net ;)

En Dalton is zeker goed qua uitdaging.
Ik zou het verder gewoon afwachten, je kan altijd begin groep 2 (of juist eind groep 1) een plan vragen aan de leerkrachten als hij geen uitdaging meer vindt.

Ik ben mee fan LE! En lang kleuteren is geen zittenblijven! :)
pi_159478162
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:56 schreef L-E het volgende:
Oudste is intelligent: scoorde op alle cito's A+ (dat heet nu niet meer zo, het was de hoogste score iig) maar wat waren we (en zijn we) blij dat hij die tijd bij de kleuters heeft kunnen doorbrengen. Hij was eerder echt niet toe aan in een klas zitten met toch wel grote kinderen en alles wat daarbij hoort, ook al kon hij de lesstof aan. Ik ben fan van lang kleuteren ;)
Ok. Dit onthou ik wel even.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159478259
Mij lijkt even extra kleuteren ook heel fijn voor een kind ja. Eva is van eind mei dus dat is helaas niet zo lang.
Ik ben trouwens om dezelfde reden geen fan van klassen laten overslaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat sociaal emotioneel goed is voor een kind. Dan liever gewoon meedraaien plus extra verdieping. Basisschool waar we gisteren gingen kijken had dat wel heel mooi, daar waren jongens bezig een hut van bamboe te maken in de plusklas. Maar ze mochten niet zomaar bouwen, vooraf moesten ze een realistische bouwtekening maken en inschatten hoe lang ze bezig waren, hoeveel materiaal nodig was enz. Jongens waren heel druk en heel trots op wat ze maakten O+
E.
pi_159478334
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 18:24 schreef L-E het volgende:
Blij om te lezen dat Eva niet kan puzzelen Spark :D Hier lukt dat dan wel, maar kleuren en vormen, waarvan ik ook hier las dat ze 'dat echt wel kennen', hell no. Hij kan wel Pokemon herkennen trouwens, maar daar scoor je niet mee op de Cito later he :P
Ja, jemig, sorry hè. Ik heb ook maar 1 referentiepunt. Ik zal voortaan waken iets generaliserends te zeggen.

En ja, ik ben erg van het cognitieve. Zit zelf ook erg in m'n hoofd, dus dat is niet gek.
En ja, ik zou het fijn vinden als ze haar op de psz meer stimuleren op sociaal gebied, of creatief gebied of whatever. Maar dat lijkt helemaal onmogelijk, dus tja... Nergens is tijd voor. Zolang ze maar niet opvalt is het goed. Dat zint me niet, maar het is niet op te lossen nu.
Home is where the O+ is...
pi_159478367
Luuk zal volgens zn leeftijd ws maar 1,5 jaar kleuteren, maar ik gok dat hij het toch 2,5 jaar gaat doen.
Sofie is van eind oktober en kleutert dus ook korter. Zij heeft t nu echt wel nodig om straks naar groep 3 te gaan. Ze leest boekjes op m3 niveau en schrijft al aardig wat. Ze krijgt nu ook extra uitdaging in haar werkjes omdat ze zich anders gaat vervelen.

Kleuren kent Luuk goed, zelfs wat nuances in het licht en donker. Geen idee of hij vormen kent.

Hij kent wel overduidelijk het verschil tussen jongens en meisje. Hij was vanmorgen WOEST op me. Normaliter zorgt mijn man voor Luuk in de ochtend, maar vanmorgen moest hij al de deur uit voor de kinderen wakker waren.

Luuk begin met roepen om papa, maar toen ik boven kwam was het mis:
" nee mama, papa moet mij doen"
"mogen geen meisjes op mijn kamer"
"jij bent een meisje, meisjes zijn STOM en niet op mijn kamer"
"ga weg meisje, ik wil papa"
"ik wil niet meer met jou trouwen, jij bent een meisje, ik wil met papa trouwen, papa is een jongen"


Toen kwam z'n zus ook nog eens op het tumult af

"ga weg sies, jij bent ook al een meisje, meisjes zijn STOM sies"
*poef* nu is het weg
pi_159478371
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:00 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ok. Dit onthou ik wel even.
En individueel extra verdieping aanbieden is natuurlijk een goede optie om verveling tegen te gaan, zoals je al zegt. Ik ken Dalton niet, maar volgens mij is het op scholen redelijk gebruikelijk tegenwoordig om naar het niveau van het individu te kijken :)
pi_159478413
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:04 schreef Cwen het volgende:

[..]

Ja, jemig, sorry hè. Ik heb ook maar 1 referentiepunt. Ik zal voortaan waken iets generaliserends te zeggen.

Doe niet zo misplaatst beledigd, alsjeblieft zeg.
pi_159478527
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:06 schreef L-E het volgende:

[..]

Doe niet zo misplaatst beledigd, alsjeblieft zeg.
Misplaatst beledigd? Ik krijg hier de boel over me heen alsof ik m'n kind push en weet ik wat. En nee, dat was jij niet, dat waren er meer.
Ik zie de dingen anders, denk ik. En ik kreeg toch even het gevoel dat daar geen ruimte voor was. Dat vind ik heel erg jammer.
Home is where the O+ is...
pi_159478534
Bram liep met een pop bij de cb arts. Dus die vraagt bram: is de pop een jongen of een meisje.
Bram: ja.. * zucht, kijk verveeld, dat weet ik toch niet??!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159478581
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:09 schreef Ticootje het volgende:
Bram liep met een pop bij de cb arts. Dus die vraagt bram: is de pop een jongen of een meisje.
Bram: ja.. * zucht, kijk verveeld, dat weet ik toch niet??!
:D wat heerlijk! Wijsneus
E.
pi_159478603
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:10 schreef .Sparkling. het volgende:

[..]

:D wat heerlijk! Wijsneus
Ja. Dat dus. Je ligt soms echt in een deuk wat voor onzin daar uitkomt.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159478609
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:02 schreef .Sparkling. het volgende:
Mij lijkt even extra kleuteren ook heel fijn voor een kind ja. Eva is van eind mei dus dat is helaas niet zo lang.
Ik ben trouwens om dezelfde reden geen fan van klassen laten overslaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat sociaal emotioneel goed is voor een kind. Dan liever gewoon meedraaien plus extra verdieping. Basisschool waar we gisteren gingen kijken had dat wel heel mooi, daar waren jongens bezig een hut van bamboe te maken in de plusklas. Maar ze mochten niet zomaar bouwen, vooraf moesten ze een realistische bouwtekening maken en inschatten hoe lang ze bezig waren, hoeveel materiaal nodig was enz. Jongens waren heel druk en heel trots op wat ze maakten O+
Klinkt goed. Dat zijn inderdaad de betere projecten; sluit goed aan op de belevingswereld en is motiverend, en ze zien hoe abstracte kennis werkt in de praktijk.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159478693
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:11 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Klinkt goed. Dat zijn inderdaad de betere projecten; sluit goed aan op de belevingswereld en is motiverend, en ze zien hoe abstracte kennis werkt in de praktijk.
Ja? Vond het ook heel leuk om te bekijken, het hoeft natuurlijk ook niet allemaal leren uit een boekje te zijn. Het was ook oprecht een hele fijne school, ben benieuwd of de rest daar nog aan kan tippen :D
E.
pi_159478754
Hihi, die Luuk.

Wat wij merken op onze school (en zien het ook stichting breed, maar dat zegt niets over heel Nederland) is dat jonge leerlingen (uit okt-dec) net langer de tijd nodig hebben en net wat meer concentratieproblemen.

En eigenlijk is dat logisch. Het traditioneel onderwijs richt zijn onderwijs in op de spanningsboog van de leerlingen. Bij de kleuters ben je max 5 min bezig met een werkje, groep 3 is het de afwisseling van 10 min werken en dan weer hetzelfde op een andere manier aangeboden.
In groep 8 is het bijna een uur geconcentreerd werken...
Wij zien dat de jonge leerlingen (en dat is ook een van de problemen bij versnelde leerlingen) daardoor eerder afhaken, stof en herhaling missen terwijl ze het een maand later wel kunnen.
pi_159478865
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:09 schreef Cwen het volgende:

[..]

Misplaatst beledigd? Ik krijg hier de boel over me heen alsof ik m'n kind push en weet ik wat. En nee, dat was jij niet, dat waren er meer.
Ik zie de dingen anders, denk ik. En ik kreeg toch even het gevoel dat daar geen ruimte voor was. Dat vind ik heel erg jammer.
Excuus, ik ben een tikje verdrietig over de voor de hand liggende dingen en dan kom ik wat ongenuanceerder door de bocht dan ook ik wenselijk vind.
pi_159478892
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:15 schreef Loj het volgende:
Hihi, die Luuk.

Wat wij merken op onze school (en zien het ook stichting breed, maar dat zegt niets over heel Nederland) is dat jonge leerlingen (uit okt-dec) net langer de tijd nodig hebben en net wat meer concentratieproblemen.

En eigenlijk is dat logisch. Het traditioneel onderwijs richt zijn onderwijs in op de spanningsboog van de leerlingen. Bij de kleuters ben je max 5 min bezig met een werkje, groep 3 is het de afwisseling van 10 min werken en dan weer hetzelfde op een andere manier aangeboden.
In groep 8 is het bijna een uur geconcentreerd werken...
Wij zien dat de jonge leerlingen (en dat is ook een van de problemen bij versnelde leerlingen) daardoor eerder afhaken, stof en herhaling missen terwijl ze het een maand later wel kunnen.
Dit klinkt logisch!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159478965
Maar het allerbelangrijkste is: kijk naar het kind... Uitzonderingen bevestigen de regel :) .
pi_159479022
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:15 schreef Loj het volgende:
Hihi, die Luuk.

Wat wij merken op onze school (en zien het ook stichting breed, maar dat zegt niets over heel Nederland) is dat jonge leerlingen (uit okt-dec) net langer de tijd nodig hebben en net wat meer concentratieproblemen.

En eigenlijk is dat logisch. Het traditioneel onderwijs richt zijn onderwijs in op de spanningsboog van de leerlingen. Bij de kleuters ben je max 5 min bezig met een werkje, groep 3 is het de afwisseling van 10 min werken en dan weer hetzelfde op een andere manier aangeboden.
In groep 8 is het bijna een uur geconcentreerd werken...
Wij zien dat de jonge leerlingen (en dat is ook een van de problemen bij versnelde leerlingen) daardoor eerder afhaken, stof en herhaling missen terwijl ze het een maand later wel kunnen.
Dat klinkt logisch inderdaad, interessant.
E.
pi_159479066
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:18 schreef L-E het volgende:

[..]

Excuus, ik ben een tikje verdrietig over de voor de hand liggende dingen en dan kom ik wat ongenuanceerder door de bocht dan ook ik wenselijk vind.
Dat snap ik :).
Home is where the O+ is...
pi_159479098
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:20 schreef Loj het volgende:
Maar het allerbelangrijkste is: kijk naar het kind... Uitzonderingen bevestigen de regel :) .
Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig! Goed observeren is alles behalve makkelijk, en je hebt ook nog - wat Franny ook aanhaalde - de wisselwerking tussen ouders en school/leerkracht.

[ Bericht 9% gewijzigd door Cwen op 28-01-2016 22:29:02 ]
Home is where the O+ is...
pi_159479318
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:23 schreef Cwen het volgende:

[..]

Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig!
Dat is het ook, en soms maak je ook een "fout".
Maar met de kennis van een leerkracht en de inzichten van de ouders kom je wel heel ver :)

Hihi zo lijkt het net alsof leerkrachten geen inzichten hebben en de ouders geen kennis :@ :')
pi_159479590
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:23 schreef Cwen het volgende:

[..]

Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig! Goed observeren is alles behalve makkelijk, en je hebt ook nog - wat Franny ook aanhaalde - de wisselwerking tussen ouders en school/leerkracht.
De wisselwerking gaat vaak gewoon goed he.
Lijkt soms misschien niet omdat we vaak de mindere dingen hier vertellen (doe ik ook).

En nu ga ik slapen... Morgen ook weer een oudergesprek (over een kind dat aangeeft dat ze uitdaging mist ;) )
pi_159479800
Mijn kind heeft de beste juf van de wereld. Ze snapt hem, ze ziet hem, ze is net zo begaan met zijn welzijn als wij. Als je een goede leerkracht treft, dan heb je een gemeenschappelijk doel, dat communiceert heel fijn!

Morgen is ze jarig, Oudste ging heel ziek naar bed vanavond maar hij wil morgen toch even naar school om het kado en de kaart te brengen. Dat is belangrijk! O+
pi_159479869
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:23 schreef Cwen het volgende:

[..]

Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig! Goed observeren is alles behalve makkelijk, en je hebt ook nog - wat Franny ook aanhaalde - de wisselwerking tussen ouders en school/leerkracht.
Observeren zonder een oordeel te hebben, of iets te projecteren, echt alleen maar kijken, dat is inderdaad supermoeilijk, voor iedereen. Ik probeer het wel bij I. ook.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159480237
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:23 schreef Cwen het volgende:

[..]

Maar dat lijkt me, zeker als leerkracht maar soms zelfs als ouder, best lastig! Goed observeren is alles behalve makkelijk, en je hebt ook nog - wat Franny ook aanhaalde - de wisselwerking tussen ouders en school/leerkracht.
Mijn vraag werd een beetje ondergesneeuwd geloof ik, maar hebben jullie nog gesprek met de psz gehad?
pi_159480324
En inderdaad, de leerkracht kan zo bepalend zijn

pi_159480522
Volgens mij ben ik de enige die lentezoet niets aan vindt ;(

Weten jullie hoe je echo's goed kan bewaren, zonder dat ze vervagen?
pi_159480706
Foto van maken?
pi_159480738
Wilde ik ook net gaan typen, Kyara.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159480810
Inscannen misschien?

(en :* voor jou L-E )
pi_159480814
Nee, ik wil echt de fysieke echo ook bewaren en daar iets mee doen zodat het daar zichtbaar blijft, snap je?
pi_159480843
ja, dat begrijp ik wel.

Ik kan zo snel ook niets vinden. Het is best lastig vrees ik ;(
pi_159481207
Ik vind het echt naar dat de oorspronkelijke echo vervaagt ;(

Misschien zou een echoscopiste zoiets weten?
pi_159481260
Het enige waar ik aan kan denken, is een bewaarplek waar het donker, droog is en niet te warm. Zoals je ook met oude papieren omgaat bijvoorbeeld. Op die manier rek je het proces het meest.

Ik denk dat je het beste een fotograaf dat kan vragen?

Verder: :* .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159481514
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 23:14 schreef L-E het volgende:
Ik vind het echt naar dat de oorspronkelijke echo vervaagt ;(

Misschien zou een echoscopiste zoiets weten?
Och, dat is zeker naar. Hij vervaagt door de wisselwerking van de stoffen in papier, inkt en uv. Je kunt hem het best in ofwel zuurvrij papier ofwel zuurvrij plastic in een zuurvrije doos afgesloten opbergen.
Nu is het 3 jaar geleden dat ik met fotoarchieven werkte, dus voor de meest recente adviezen raad ik je aan het Fotomuseum in Rotterdam te contacteren. Zij weten echt alles van fotoconservering.
Home is where the O+ is...
pi_159481550
Ik zat nog even te googlen, maar wat je in ieder geval niet moet doen, is plastificeren. Dan worden ze helemaal zwart. (Wist je waarschijnlijk ook al, maar just in case.)
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159481651
Ah tnx all. Cwen, ik ga de vraag bij hen neerleggen idd :)

We hebben niet zo veel van Elva dat tastbaar is, wat er is wil ik veilig stellen.
pi_159481688
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:49 schreef Kyara het volgende:

[..]

Mijn vraag werd een beetje ondergesneeuwd geloof ik, maar hebben jullie nog gesprek met de psz gehad?
Pardon, zeker ondergesneeuwd! Nee, na de kerstvakantie niet meer. Er zijn 4 nieuwe kindjes begonnen die allemaal veel moeite hebben met wennen, dus er is letterlijk even geen ruimte.
Ellie lijkt er wel mee om te kunnen gaan (beter dan ik - de wanhoop in die huiltjes, vreselijk!) en ze vraagt geen aandacht, dus wat hun betreft gaat het goed.
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben - ze lijkt het wel naar haar zin te hebben nog steeds, maar alleen goed als ze niet opvalt vind ik ook geen fijn idee.
Home is where the O+ is...
pi_159484701
Hier heb ik de echo's donker bewaard (lade van dressoir) en daar is tot nu toe (bijna 3 en 5 jaar) nog niets aan het vervagen.

Wat vervelend dat een van de weinige tastbaarheden aan het vervagen is. Hopelijk vind je een goede oplossing :*
pi_159484716
Och, wat naar inderdaad, L-E. :*
pi_159484773
Wat naar l-e:*

Cwen, niet fijn dat ze geen aandacht vraagt. Ook dat is zo heel belangrijk als je het nodig hebt. Hopelijk heeft de peuterspeelzaal snel wel even tijd voor jouw zorgen/vragen. :*

Vandaag gaat Riley voor het eerst wennen op de peuterspeelzaal. Die is hier echt heel goedkoop. Sfeer was erg goed en de jufjes lijken me erg aardig.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 08:32:27 #189
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159485121
Ik wist helemaal niet dat echo foto's vervagen. Dat is in jullie situatie helemaal ruk, LE :{

Cwen, ze vraagt geen aandacht, maar krijgt ze dat wel als het zo druk is?
Ik ben bang dat als ze pas aandacht krijgt als ze er om vraagt, je altijd een beetje achter de feiten aanloopt.
Dat is tenminste mijn eigen ervaring als rustig middenmootje op de basisschool. Op het moment dat ik aandacht ging vragen, ging daar een lange periode van 'niet zo fijn voelen' aan vooraf dat blijkbaar niemand door had.

Ik heb wel het idee dat je eigenlijk helemaal niet tevreden bent met deze psz. Maar er is geen andere (enigszins) in de buurt?

Spannende dag voor Riley en Omen! Gaat ze alleen wennen of blijf je er nog bij, Omen?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159485172
Omen wat leuk voor Riley *O*

LE de echos blijven het beste als ze op een donkere plaats liggen en ook in een donkere plaats bekeken worden. Beetje zelfde effect als negatieven ontwikkelen jn een doka (aldus mijn man).

En ik ben het er helemaal mee eens dat klassen overslaan op cognitief gebied misschien best kan. Maar vergeet het sociaal-emotioneel gebied. Ik ben dan ook voorstander van een jaartje extra met verdieping :Y
  vrijdag 29 januari 2016 @ 09:02:50 #191
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159485460
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 08:39 schreef Twinkle20 het volgende:
En ik ben het er helemaal mee eens dat klassen overslaan op cognitief gebied misschien best kan. Maar vergeet het sociaal-emotioneel gebied.
Dit. Ik heb zelf een klas overgeslagen en heb altijd heel veel moeite moeten doen om sociaal-emotioneel 'mee te komen' met de rest. Dat trok pas bij toen ik bleef zitten :+.
Mijn nichtje heeft trouwens hetzelfde gehad en zij kon het wel, dus het verschilt echt per kind.
KuikenGuppy
pi_159485658
Dank voor de inzichten qua leerjaren. Ik heb inderdaad total geen rekening gehouden of het social-emotioneel ook wel kan. Ook de concentratie spanne denk ik natuurlijk helemaal niet over na.

Anyway, hij gaat nu eerst maar eens 3 ochtenden naar de psz en de middagen terug naar het kdv. Misschien kan hij daar ook al flink zn ei kwijt.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 09:25:49 #193
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_159485733
Grinnik Tico. 😘
If you can dream it, you can do it...
  vrijdag 29 januari 2016 @ 09:28:27 #194
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159485781
Als ik hier toch dingen aan het vragen ben; zindelijkheidstraining. Wanneer zijn jullie daar actief mee begonnen?
KuikenGuppy
pi_159485920
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 09:28 schreef Burdie het volgende:
Als ik hier toch dingen aan het vragen ben; zindelijkheidstraining. Wanneer zijn jullie daar actief mee begonnen?
Wat is actief? Al vanaf 1 jaar zit ze regelmatig op het potje, maar pas sinds een maand nu is ze er ook mee bezig en heeft ze er interesse in. Ik lees voor, zij zit, zo houden we het leuk. Ze voelt ook steeds vaker dat ze iets moet, dus met kleine stapjes gaan we zo voorwaarts.
Home is where the O+ is...
pi_159485960
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 08:32 schreef Sylver_ het volgende:
Ik wist helemaal niet dat echo foto's vervagen. Dat is in jullie situatie helemaal ruk, LE :{

Cwen, ze vraagt geen aandacht, maar krijgt ze dat wel als het zo druk is?
Ik ben bang dat als ze pas aandacht krijgt als ze er om vraagt, je altijd een beetje achter de feiten aanloopt.
Dat is tenminste mijn eigen ervaring als rustig middenmootje op de basisschool. Op het moment dat ik aandacht ging vragen, ging daar een lange periode van 'niet zo fijn voelen' aan vooraf dat blijkbaar niemand door had.

Ik heb wel het idee dat je eigenlijk helemaal niet tevreden bent met deze psz. Maar er is geen andere (enigszins) in de buurt?

Spannende dag voor Riley en Omen! Gaat ze alleen wennen of blijf je er nog bij, Omen?
Nee, dat ben ik niet, om precies de reden die jij hier noemt - was bij mij ook zo. Maar het is allemaal 1 stichting, en er is verder niets beschikbaar in de buurt. Helaas is er dus niet veel aan te doen buiten het goed in de gaten houden.
Home is where the O+ is...
pi_159485988
Burd:

Ze loopt nu regelmatig in een onderbroek (of in een wasbare luier zonder liner) door het huis. Ze heeft nog geen enkele keer op de wc/potje geplast, maar volgens montessori leert ze zo wel haar lichaam kennen en wordt plassen (en poepen) minder ongecontroleerd.
pi_159486000
Vlak voor zijn tweede verjaardag had hij interesse, dus toen hebben we het potje ingevoerd maar er niet zo gek veel mee gedaan.

Tussen 2-2,5 jaar wat halfslachtig geprobeerd maar de interesse was verdwenen.

Afgelopen zomer vond ik het zelf wel tijd (toen was hij 2 jr 9 maanden), dus een paar dagen actief geprobeerd maar dat resulteerde in een peuteresk IK WIL NIET OP HET POTJE MAMA!

Rond 3 jaar hebben we de luier een paar dagen afgedaan (omdat hij al bewezen had dat hij prima een paar uur lang droog kon blijven zonder luier en het naar ons idee meer een kwestie van niet willen dan niet kunnen was) maar helaas was de peutereske mening er nog steeds. Na twee dagen en twintig keer droge broeken aantrekken hebben we het opgegeven.

Afgelopen weekend weer geprobeerd zonder, potje in de woonkamer gezet en nu was het opeens wel ok. Hop, pats boem zindelijk :o Hij geeft het ook meteen zelf en ruim op tijd aan en heeft de hele week geen enkel ongelukje gehad, ook niet bij oma en op het kdv. Vanmorgen stond hij met een droge luier naast ons bed om te vertellen dat hij moest plassen, dus ik vermoed dat het ook 's nachts niet lang meer duurt. Hij is nu 3 jaar en 3 maanden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mineola op 29-01-2016 09:51:06 ]
  vrijdag 29 januari 2016 @ 09:41:32 #199
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159486004
Kuiken heeft het potje interessant gevonden, maar wil er tegenwoordig niet meer op. Na een bezoek aan zijn nichtje (half jaar ouder) die geen luier meer draagt, wilde hij laatst zelf ook wel een dagje zonder en dat ging prima. Nu vraag ik hem bij elke luierwissel of hij zonder wil, maar dat wil hij nu absoluut niet meer. Potje wil hij ook niet, alleen bij een ander (bij de gastouder en bij de oppas wel, bij ons niet).
Ik blijf het vragen/aanbieden en laat het verder op zijn beloop. Zou dat een goede manier zijn of moet ik er actiever iets mee?
KuikenGuppy
  vrijdag 29 januari 2016 @ 09:43:34 #200
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159486042
Oh mineola, zo zou het hier dus ook kunnen gaan. Helemaal prima :)
KuikenGuppy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')