Volgens mij is de Vrije school hier ook behoorlijk grootquote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:33 schreef L-E het volgende:
Oh ik vind 300 ook niet echt een kleine school Huidige school heeft er 130 (?), mijn beeld is vertekend merk ik.
Ik heb zelf op Jenaplan gezeten. Dus onderbouw (1-2), middenbouw (3-4-5) en bovenbouw (6-7-8). Maar daar was natuurlijk ook het onderwijs helemaal op ingericht.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Ja, ik hoor vaak dat er niet voldoende tijd per klas is om alles grondig uit te leggen. Waar ik wel in kan komen, er zit net zoveel tijd in 1 schoolweek als in een enkele klas maar dan moeten er twee klassen aan het werk gehouden worden. Maar is dat ook daadwerkelijk zo?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:35 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ik heb zelf op Jenaplan gezeten. Dus onderbouw (1-2), middenbouw (3-4-5) en bovenbouw (6-7-8). Maar daar was natuurlijk ook het onderwijs helemaal op ingericht.
Hier alleen maar gemengde klassen gehad. Ik vind het voor mijn late leerling wel fijn om wat meer aansluiting te vinden, hij trekt wel naar de oudere kinderen toe. Nadeel is dat het soms onpraktisch is omdat ze andere lesstof aangeboden krijgen, verder vind ik er niet zo veel van geloof ik.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Daar kan ik inkomen inderdaad!quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:37 schreef L-E het volgende:
[..]
Hier alleen maar gemengde klassen gehad. Ik vind het voor mijn late leerling wel fijn om wat meer aansluiting te vinden, hij trekt wel naar de oudere kinderen toe. Nadeel is dat het soms onpraktisch is omdat ze andere lesstof aangeboden krijgen, verder vind ik er niet zo veel van geloof ik.
Dit dus.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:40 schreef L-E het volgende:
Snap ik hoor Spark, ik vond/vind het ook echt een ding. En zo persoonlijk, zo individu-afhankelijk wat goed onderwijs is.
Had Bas ook ja! Zijn vader was ook directeur van een nieuwe school en daar zaten eerste jaren ook amper leerlingen op. Lijkt me heel gekquote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:47 schreef Kyara het volgende:
Dat was bij ons op school vroeger ook Die werd opgericht vlak voor dat ik naar school ging (oa door mijn ouders) dus de bovenbouwklas (groep 6-7-8) bestond toen ook uit 6 leerlingen of zo
Ik maak mezelf geen zorgen erover. Ik ben ook niet groot. En zie eerlijk gezegd de meerwaarde van een kinderarts niet.quote:
Ik heb zelf op een jenaplanschool gezeten, en dat juist als prettig ervaren, vind het leuk om jongere kinderen te helpen, of om me juist op te trekken aan de ouderen. Onze school had wel 'niveau-uitleg' voor reken en taal. Dan zat je dus met alle groep 3 kinderen (of 4/5/6 etc) bij elkaar. Twee keer per dag wisselen van lokaal (en leerkracht). Vond ik wel tof. En als je voor (of achter) liep, volgde je dus rekenen/ taal etc bij een ander niveau (als groep 6 leerling bij taal groep 7).quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Oh, ik zou het juist heel fijn vinden als mijn kind niet van locatie hoeft te wisselen en hij kan spelen met kindjes van school. Ik zie echt geen meerwaarde in een andere locatiequote:Op woensdag 27 januari 2016 10:07 schreef kaatjejannie het volgende:
Wij maken bewust geen gebruik van de nso die aan school gekoppeld is omdat die in school gehuisvest is. S wordt na school opgehaald nu door de nso om ergens anders te gaan spelen. Daar zitten dan ook kinderen van alle scholen uit de wijk. Zo speelt ze met meer verschillende kinderen en ook op een andere plek.
Ik heb dit geloof ik wel vaker gelezen maar ik snap niet helemaal wat ik me dan moet voorstellen bij die taken? Wat voor rol heeft die gastouder dan? Het enige wat J bij de gastouder doet is gewoon heerlijk spelen en knutselen en verder heb ik daar ook absoluut geen verwachtingen bij eigenlijk .quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:44 schreef .Sparkling. het volgende:
We hebben trouwens vorige week een gesprekje gehad met de gastouder over Eva, hoe haar ontwikkeling daar gaat. Die is eigenlijk precies zoals we hadden verwacht.
Ze is vrij snel angstig en laat zich wel een beetje makkelijk de kaas van het brood eten en kijkt erg de kat uit de boom. Verder loopt ze qua taken wel wat voor, ze doet al taken die richting groep 1 gaan. Ik ben wel benieuwd of ze tot de basisschool genoeg uitdaging blijft houden bij de gastouder, ze verveelt zich nogal snel en als ze nu al taken doet die ze eigenlijk over een jaar pas hoeft te doen. Maar even in de gaten houden.
Ze is echt precies haar vader, vind ik soms zo gek om te zien
Grappig die verschillen dan. Ik vind 't juist fijn dat ze niet de hele dag op school is. D'r zitten ook veel kinderen van school op dezelfde nso als zij zit. Ze worden opgehaald met een soort bakfiets met een segway d'r achter en zijn met 10 minuutjes op de opvang locatie. Ze kan daar als ze wil ook even kletsen bij t kdv en de juffen werken op beide plekken. Luuk gaat nu al zo af en toe naar de nso groep van groep 1 en 2 zodat hij daar kan wennen en kan meedraaien.quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:14 schreef L-E het volgende:
[..]
Oh, ik zou het juist heel fijn vinden als mijn kind niet van locatie hoeft te wisselen en hij kan spelen met kindjes van school. Ik zie echt geen meerwaarde in een andere locatie
Mag ik vragen wat Djen voor uitdaging aangeboden krijgt? Dat is namelijk juist iets wat ik bij onze psz niet zie.quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:24 schreef Twinkle20 het volgende:
Spark is het geen idee om eva dan voor bv 2 dagdelen per week naar een psz te doen? Djenna zit ook bij een gastouder waar ze het prima naar haar zin heeft. Maar de uitdaging die ze extra op de psz krijgt is .. + een mooie voorbereiding op de grote school.
Misschien niet direct een inzicht, maar vooral een beter beeld wat we nu wel en niet van I kunnen verwachten. Omdat hij zo ontzettend talig is, ga je er toch sneller van uit dat hij ook al bepaalde inzichten heeft. Daarnaast het besef dat ik eigenlijk geen idee heb waar hij goed van kan ontspannen (en dat is zo ontzettend belangrijk). Dus daar gaan we nu gericht aan werken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 14:11 schreef Clubsoda het volgende:
School, een actueel onderwerp M is vandaag voor het laatst gaan wennen en volgende week voor het echt
Bij ons precies hetzelfde als bij Phaidra, naar de Montessorischool en dan naar de bso van de Vrjie School. M zit nu ook op een antroposofisch kinderdagverblijf. Helaas is de bso op een ander locatie dus hij kent er nog geen kindjes en hij zal met de taxi moeten. Ik vind dat niet per se handig maar onze school heeft geen eigen bso dus reizen moet hij sowieso. Ik vond dit duidelijk de prettigste bos, vooral heel erg gericht op spelen en 'niets moet' en dat lijkt me precies de bedoeling. Hij gaat ook maar 1 middag in de week.
Phaidra, wat goed dat je bij Eva Bronsveld bent geweest! Ik wil ook al een hele poos maar het komt er maar niet van. Jouw positieve ervaring sterkt me dat ik het toch maar eens moet gaan doen. Wat wat voor jou het meest verhelderende inzicht?
Haha, nee, eigenlijk doe ik maar wat .quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:00 schreef Clubsoda het volgende:
M vindt school fijn maar ook spannend. Hij is leergierig dus zijn nieuwsgierigheid neemt de overhand als we er eenmaal zijn. Maar hij ziet er wel erg tegenop. Ik denk omdat hij de kinderen niet kent en zich nog niet op zijn gemak voelt in de groep. Ik denk dat het echt naar school gaan wel zal helpen, het wisselen tussen kdv en wenne op school verwart hem.
Mooi beschreven Phaidra, ik herken er heel veel van. Vooral ook dat overschatten en steeds een beroep doen het rationele. Masseren klinkt tof! Doe je dat volgens een bepaalde methode oid? M vraagt me voor het slapen gaan vaak zijn lijf rustig te maken, dan moet ik hem over zijn voeten, benen, buik, armen en hoofd wrijven en alle lichaamsdelen vertellen dat ze moeten slapen Soort geleide meditatie. Maar het helpt hem bij ontspannen dus massage zou ook zomaar iets voor hem kunnen zijn.
Ik heb bij yaro toen hij 4 weken was een snelcursus maseren gekregen omdat hij ook niet kon ontspannen. Dat werkte echt heel goed.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:00 schreef Clubsoda het volgende:
M vindt school fijn maar ook spannend. Hij is leergierig dus zijn nieuwsgierigheid neemt de overhand als we er eenmaal zijn. Maar hij ziet er wel erg tegenop. Ik denk omdat hij de kinderen niet kent en zich nog niet op zijn gemak voelt in de groep. Ik denk dat het echt naar school gaan wel zal helpen, het wisselen tussen kdv en wenne op school verwart hem.
Mooi beschreven Phaidra, ik herken er heel veel van. Vooral ook dat overschatten en steeds een beroep doen het rationele. Masseren klinkt tof! Doe je dat volgens een bepaalde methode oid? M vraagt me voor het slapen gaan vaak zijn lijf rustig te maken, dan moet ik hem over zijn voeten, benen, buik, armen en hoofd wrijven en alle lichaamsdelen vertellen dat ze moeten slapen Soort geleide meditatie. Maar het helpt hem bij ontspannen dus massage zou ook zomaar iets voor hem kunnen zijn.
Bij een vriendin van me in iedee geval niet. Het meisje is van september jl. en zit op een 'grotere' OBS met allemaal aparte groepen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:29 schreef Kyara het volgende:
Kleuterschool is toch meestal gemend? Groep 1 en 2 samen? Dat was hier in elk geval bij elke school die we bezocht hebben het geval. Soms hebben ze ook nog een 0 groep apart maar 1 en 2 vrijwel altijd samen.
Aah okey. Dat zou mij iets te kleinschalig worden Hoewel ik me dan niet druk zou hoeven maken om tweelingbeleid want 3 kinderen samen in 1 klas....quote:Op woensdag 27 januari 2016 17:11 schreef NotTheSame het volgende:
[..]
Bij een vriendin van me in iedee geval niet. Het meisje is van september jl. en zit op een 'grotere' OBS met allemaal aparte groepen.
Hier juist gemengde groepen omdat het een zeer kleine school is. De planning is zelfs dat ze straks groep 1/2/3, 4/5/6 en 7&8 bij elkaar willen zetten.
Wel kaarsjesquote:Op woensdag 27 januari 2016 09:42 schreef L-E het volgende:
Hadden ze geen elektriciteit op die Vrije School Sylver?
buitenschoolse opvang omvat zowel voorschoolse, tussenschoolse (overblijf) als naschoolse opvang.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:46 schreef Sylver_ het volgende:
[..]
Wel kaarsjes
Nee, maar het was allemaal zo .. oud.
En ik was een beetje terleurgesteld dat het ook nog zo groot was, ik was er zomaar vanuit gegaan dat het een kleinere school was.
Bedankt voor alle BSO ervaringen! Ik ga vanavond eens het 1 en ander uitzoeken.
Is er eigenlijk een verschil tussen naschoolse opvang en buitenschoolse opvang? Kwam beide termen tegen.
En moeten ze echt aan een school gekoppeld zijn?
Aha! Bedankt!quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:57 schreef Phaidra het volgende:
[..]
buitenschoolse opvang omvat zowel voorschoolse, tussenschoolse (overblijf) als naschoolse opvang.
Een bso kan aan een school gekoppeld zijn (dan is het vaak in het gebouw), maar hoeft zeker niet. Vaak geeft een school zonder eigen opvang aan met welke organisaties ze samenwerken.
Bij de basisschool waar I heen gaat, is continurooster, dus overblijf is inbegrepen. Wij nemen wel 2 dagen voorschoolse opvang af en 3 dagen naschoolse.
Onze gastouder heeft een VVE programma (die ook wordt gebruikt op kinderdagverblijven en peuterspeelzalen) waar per leeftijd taal/rekenen/weetikwat aan bod komt en 'eisen' die nodig zijn om goed naar de basisschool te kunnen instromen. Het is bij onze gastouder echt niet alleen maar spelen en knutselen, ze moeten echt 'rekenen' (groot, klein, voor, achter, cijfers herkennen, je weet wel) en krijgen iedere dag taal doormiddel van kaarten met woorden en plaatjes. Uiteraard is er ook spelen en knutselen maar er zijn meerdere momenten per dag dat ze aan tafel gaan zitten om te 'leren'. Het kan ook heel simpel zijn zoals deze week sleutels inkleuren, uitknippen en dan op een blaadje van groot naar klein leggen en plakken. En iedere maand is er een nieuw thema.quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:25 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Ik heb dit geloof ik wel vaker gelezen maar ik snap niet helemaal wat ik me dan moet voorstellen bij die taken? Wat voor rol heeft die gastouder dan? Het enige wat J bij de gastouder doet is gewoon heerlijk spelen en knutselen en verder heb ik daar ook absoluut geen verwachtingen bij eigenlijk .
Denk het niet, voor Eva misschien wel, maar we krijgen subsidie van de gemeente vanwege mijn psychische problemen. Dagen dat zij naar de opvang gaat zijn ook echt nodig omdat ik dan in behandeling ben en dan heb ik geen mogelijkheid haar van de psz naar de gastouder te brengen of andersom en onze volledige vergoeding gaat al op aan de (benodigde uren) gastouderopvang.quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:24 schreef Twinkle20 het volgende:
Spark is het geen idee om eva dan voor bv 2 dagdelen per week naar een psz te doen? Djenna zit ook bij een gastouder waar ze het prima naar haar zin heeft. Maar de uitdaging die ze extra op de psz krijgt is .. + een mooie voorbereiding op de grote school.
Super, wat een fijn antwoord. Ik durf nu nog niet al te hard te roepen dat ze voorloopt, denk meer dat de tijd het wel zal leren of het nu toeval is of zo blijft.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:23 schreef NotTheSame het volgende:
Sparkling, Draak zit ook sinds 3 weken in een gemengde klas (1/2). Zij was eerst ook van het kat uit de boom kijken en over zich heen laten lopen, maar cognitief loopt ze (flink) voor.
De juffen hebben haar inmiddels ook 'door' en Draak draait nu in de meeste dingen mee in het programma voor groep 2. Sociaal gezien maakt ze ook flinke sprongen en is ze al een stuk weerbaarder geworden.
Als jij het idee hebt dat de gastouder geen uitdaging meer kan bieden, kun je inderdaad naar een de psz laten gaan, maar ook daar zal ze straks waarschijnlijk tegen het cognitief niveauverschil aan lopen, omdat de psz simpelweg geen basisschoolstof aan kan of zal bieden.
Mijn ervaring daarin is dat je, als je het idee hebt dat E. zoveel verder is, je aan de bel kunt trekken bij een therapeut. Ik heb dit bij Draak pas 3 maanden voor haar 4e verjaardag gedaan, maar ik had dit veel eerder moeten doen. Zij hebben Draak toen geobserveerd op de psz en een rapportage geschreven zodat ook echt zwart op wit stond dat Draak voor loopt, maar het was eigelijk te laat om op de psz nog in te grijpen. Maar deze rapportage heeft het voor ons wel een stuk makkelijker gemaakt om voor Draak gepast onderwijs te krijgen.
Wij hebben nu nog maandelijks contact met de therapeut om haar voortgang te evalueren en om eventueel meteen in te kunnen grijpen bij problemen.
Succes met het zoeken naar de voor jullie juiste oplossing, heb je vragen, pm me gerust !
Meis, ik liep met precies hetzelfde rond. En dan werd ik nog getemperd door de psz juf, die volmondig riep dat mijn kind echt niet 'meer' was dan de anderen, dat ze een spelletje speelde en nog meer van die domme uitspraken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:53 schreef .Sparkling. het volgende:
[..]
Super, wat een fijn antwoord. Ik durf nu nog niet al te hard te roepen dat ze voorloopt, denk meer dat de tijd het wel zal leren of het nu toeval is of zo blijft.
Het is wel iets dat in ons achterhoofd zit, mijn man is ook behoorlijk pienter maar sociaal niet al te sterk zeg maar
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Ook dit kan 'horen' bij een temperamentvol kind . Temperamentvolle kinderen ervaren meer dingen als prikkel, ervaren prikkels die iedereen heeft als heftiger en hun emmer is ook sneller vol omdat die kleiner is dan gemiddeld. Het kan dus zijn dat voor Ow vooral sensorische prikkels heel heftig binnenkomen en hij dat naast de 'standaard' prikkels niet goed kan verwerken. Dat is net de druppel die zijn emmer over doet lopen. Heeft hij kleding die wel prettig zit? Joggingbroeken bijvoorbeeld? Ik zou daar een stapel van kopen. Sokken binnenstebuiten aantrekken kan ervoor zorgen dat ze minder irriteren. Muts, sjaal, handschoenen... proberen zo veel mogelijk te beperken, misschien heeft hij niet zo veel last van de kou. Het kan ook helpen om andere prikkels zo veel mogelijk te beperken (kan natuurlijk niet altijd en overal), misschien dat hij dan meer kan hebben van sensorische ongemakken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:48 schreef Loj het volgende:
Ow gaat wel naar school met een aparte groep 0, 1 en 2.
Ik vind de school stiekem wel iets te groot, maar de kleine scholen voldoen niet aan mijn eisen
Ik heb stiekem wel een beetje gekeken bij de groepen 1/2 op mijn school. Ik denk dat Ow cognitief voorloopt. Maar op creatief, sociaal en klein motorisch gebied niet. Dus genoeg te leren in de 2,5 jaar kleutertijd voor hem
Weet je waar ik trouwens van baal. Ik zou op sociaal gebied Ow echt naar de psz willen. Op zijn kdv (kunnen ze) niet bieden wat hij nodig heeft. Op andere kdv's in de buurt is hetzelfde probleem of geen plaats. Maar extra psz kunnen we niet betalen (ja, of we moeten onze volledige toch al niet dure leefstijl aan moeten passen) eigenlijk belachelijk toch!
Ik moet sowieso dinsdag naar het cb en dan ga ik toch eens overleggen over zijn gedrag. Hij is zo sensitief, ik vraag me wel eens af of het niet te is. Zo gaat hij over de rooie als ik aan zijn haar, vingers, tenen of oren zit. Hij wilt sommige kleding echt niet aan omdat hij dan aangeeft dat het niet lekker zit (ja hij kent het verschil met niet mooi). Hij gaat over de rooie als hij een muts, sjaal, handschoenen, bril of verkleedkleding etc op "moet".
Hij "durft" niet op bepaalde plekken op de bank, de wc, het potje te zitten.
Hij voelt onze stemmingen echt perfect aan en gedraagt zich ook hier naar.
Wat denken jullie? Op zich peuter gedrag, maar alles bij elkaar?
Daarover ben ik me ook aan het inlezen. Of we dit wel of niet laten onderzoeken bij M.quote:Op donderdag 28 januari 2016 10:38 schreef Phaidra het volgende:
Maar er bestaat ook zoiets als een stoornis in sensorische prikkelverwerking. Het fijne weet ik er niet van, maar misschien kan je daar informatie over vinden.
Dat laatste denk ik ook niet hoorquote:Op donderdag 28 januari 2016 12:26 schreef .Sparkling. het volgende:
Mwah LE, ik zie er dan weer geen probleem in dat bij onze gastouder ook geleerd wordt, het is niet alsof dat zorgt dat ze geen peuter meer mogen zijn of niet meer mogen spelen. Maar goed, als we daar niet achter stonden hadden we het ook niet gekozen natuurlijk
Maar ik denk niet dat mijn peuter meer of minder kind is dan een gemiddeld andere peuter omdat ze toevallig bij de gastouder een voorschools educatie programma volgt.
Dat probleem heb ik ook een beetje met de term temperamentvol. Het is alleen wel makkelijk om een samenvattende term te hebben . Prikkelgevoelig alleen dekt het niet helemaal, naar mijn gevoel. Dan mis ik de heftige reactie daarop, oid. If that makes any sense .quote:Op donderdag 28 januari 2016 12:08 schreef L-E het volgende:
Oh, ik wist helemaal niet dat er gastouders waren die met zulke thema's werkten eigenlijk. Ik weet niet goed of ik dat zo prettig zou vinden, ik vind lekker aanklungelen met het leven zonder duidelijke visie ook wel wat hebben als je 2 bent hoor
Loj, mijn oudste is erg prikkelgevoelig (ik vind 'temperamentvol kind' ineens een soort van officieus label worden, dus die term zal ik er niet aan hangen, maar hij heeft iig geen tekort aan temperament, zeg maar ) en word echt gék van bepaalde kleding. Serieus, hij verdraagt het niet. Hij draagt uitsluitend joggingbroeken, hij heeft een vast merk ondergoed (de boxers en hemden van de hema), sokken draagt hij binnenstebuiten zodat hij de randjes niet voelt, en hij heeft nu twee vesten die fijn zitten die elkaar afwisselen. Het is wel een goedkoop kind zo, qua kleding Ik vind zelf niet dat je daar perse iets mee moet, als je zelf weet hoe je kind is kun je daar op anticiperen. Bewust met prikkels omgaan is wel een must hier, maar dat gaat tegenwoordig vanzelf
Prikkelonmogelijk is het meer inderdaadquote:Op donderdag 28 januari 2016 12:50 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat probleem heb ik ook een beetje met de term temperamentvol. Het is alleen wel makkelijk om een samenvattende term te hebben . Prikkelgevoelig alleen dekt het niet helemaal, naar mijn gevoel. Dan mis ik de heftige reactie daarop, oid. If that makes any sense .
De kindjes gingen gisteren in een kring zitten. Ik vroeg aan de juf of dat 'verplicht' was en toen vertelde zij dat het niet hoeft, maar dat de kindjes vanzelf in een kring gaan zitten omdat ze zien dat de rest dat ook doet.quote:Op donderdag 28 januari 2016 12:47 schreef Franny_G het volgende:
Burdie, succes met keuzes maken. Voor wat voor'(groeps)druk 'vrees' jij precies?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |