abonnement Unibet Coolblue
pi_159388276
Welkom in het Peutertopic!!

Een lijst met de verjaardagen van veel OUD-users en hun kindjes vind je op de Fok!wiki: http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

pi_159395952
Dank voor de felicitaties! Mijn meiden zijn vandaag inderdaad 3 geworden.
Gister een superleuk feestje gevierd voor alledrie de kindjes. Druk maar heel gezellig. Flink verwend. Ik kom weer kastruimte te kort.

Verder zijn we nog een beetje zoekende naar een ritme met een kleuter in huis en mijn peuters hebben daar ook wel wat moeite mee.

They did it again:


[ Bericht 37% gewijzigd door Kyara op 25-01-2016 22:43:32 ]
pi_159406868
Hier ook kastruimte te kort :D

Vandaag naar het consultatiebureau gegaan. Riley groeit nog keurig op haar lijn. Maar omdat ze op de -2,5 lijn zit wil de dokter even overleggen of ze naar een kinderarts moet
Gewicht was ze maar 1 kilo zwaarder dan vorig jaar. Maar nog wel in het groene gedeelte
Ogentest mogen we overdoen. Want ze had geen zin meer en haar ogen draaiden alle kanten op. Behalve naar de kaart met plaatjes
Verder ging gewoon alles goed. Ze maakt zich geen zorgen over haar.:X
Lengte is 88,5 en gewicht is 11,9
pi_159411257
Als ze haar lijntje volgt en nog in het groen zit zie ik geen probleem eerlijk gezegt. Mijn meiden zijn iets minder dan 2,5 kg zwaarder en bijna 10 cm langer :D

Lekker eigenwijsje. O+ Hier zijn ze alleen thuis tegendraads, bij anderen zijn het engeltjes en doen ze braaf alles wat van ze gevraagd wordt :')
  dinsdag 26 januari 2016 @ 18:16:45 #5
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159413688
Nog gefeliciteerd, Kyara! *O*

Toch grappig dat ze zo graag onder hun bed liggen :D Het bed ziet er nog wel zo comfortabel uit.

Thuis eigenwijs en buitenshuis een engeltje ken ik hier ook :Y

Stats lijken me prima, Omen. Ze volgt toch nog haar lijn? Ben benieuwd waarom ze haar zouden willen doorsturen, je kleine eigenwijsje :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159414287
Vraag me ook af wat het doel van doorsturen zou zijn omen. Wij hebben ook lang bij de ka gelopen met Eva, haar curve boog toen wel lange tijd steeds meer af en dat was volgens de kinderartsen niet eens echt reden tot zorg. En een kilo per jaar aankomen is niet zo heel gek toch? Eva is dat ook (ok, iets meer) in 1 jaar aangekomen, van 10,6 naar 11,8 in iets meer dan een jaar. Wel bijna 92 cm bij de laatste meting in oktober.
Zeker als alles gewoon goed gaat qua ontwikkeling en ze haar lijntje volgt zou ik, denk ik, niet zo graag naar het ziekenhuis gaan. Het is in mijn ervaring toch best een dingetje altijd, zo'n ziekenhuis.

Kyara, hier precies hetzelfde. Buitenshuis altijd horen hoe lief ze is en thuis soms behang tekort komen :D en die foto onder het bed, dat kan toch niet lekker liggen!
E.
pi_159414361
Wij hebben in oktober bij Eva buisjes laten plaatsen en neusamandelen laten verwijderen, helaas niet het gehoopte resultaat. We hoopten dat het slechte slapen daaraan zou liggen maar ze slaapt nog steeds niet door -O-
Wel zijn haar oorontstekingen verleden tijd en ze snurkt ook veel minder, dat is wel super!
We twijfelen nu een beetje of we een verwijzing naar een orthopedagoog gaan regelen, eens kijken of we daar wat handvatten kunnen krijgen. Had er al even met Kyara over gepraat en denk dat het wel iets zou kunnen toevoegen.
En we gaan deze week bij 2 basisscholen kijken. Hoe kan dat nou? Een school bekijken voor Eva :o
E.
pi_159416344
O basisscholen bekijken .. praat me er niet van! Vanavond naar de eerste open avond geweest :X
Dit was een wat kleinere school, ben zelf een groot voorstander van kleinschaligheid. Half februari gaan we nog naar een jenaplan kijken. Manlief is daar niet zo van. Ik heb ondanks mijn onderwijsachtergrond nooit via stages/werk ervaren hoe het is op een jenaplan dus ik wil dat toch eens gezien hebben.

Spark wat klote zeg -O- .. had zo voor jullie gehoopt dat dit het wel zou doen voor jullie.

Iedere keer als ik Djenna ophaal bij de PSZ krijg ik te horen dat het zo'n lief, rustig meisje is :') ... En dan denk ik: :') :') :') .. je moest eens weten.
pi_159417853
Goed gevoel bij de school van vanavond twinkle? Ik ben zelf een beetje huiverig voor kleinschalig. Mijn nichtje zat op een erg kleine school van 4 combinatieklassen en daar was geen budget om extra spullen aan te schaffen voor kinderen die meer begeleiding nodig hadden. Daardoor haalde ze steeds onvoldoendes voor rekenen en kon ze verder moeilijk meekomen. Nu naar een grotere school (ik praat over dorpen trouwens, een grote school heeft hier 300 leerlingen) met meer budget en mogelijkheden en nu haalt ze negens voor rekenen en komt hartstikke goed mee!
Maar dat is natuurlijk wel beoordeling van 1 school. Hier in het dorp zijn alle scholen ongeveer gelijk qua leerlingen.
E.
pi_159418957
Hoe sta je daar zelf in, Omen? :)

Spark, de dingen die je noemt zijn niet gebonden aan een kleinschalige school hoor, dus ik zou ze zeker niet over een kam scheren. Ik vind een massale school niet tof, omdat mijn kind daar verdrinkt, en als er iets vervelends gebeurt in de thuissituatie is het ook wel fijn dat de lijntjes kort zijn, is mijn ervaring. Bovendien betalen wij tien keer meer schoolgeld op onze kleinschalige school dan de grote openbare, dus financiële middelen zijn er zeker :)
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:24:44 #11
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159420105
Omen, je kleine Riley. Ben jij zelf ook klein? En weet je hoe lang haar vader is? Klinkt iig alsof er niks geks is, maar een kinderarts kan dat vast beter beoordelen ;).

Hier zijn ziekenhuizen en tandartsen trouwens geen vervelend iets voor J. Hij heeft er tot nu toe alleen goede ervaringen mee natuurlijk (de vorige keer in t ziekenhuis kreeg ie een broertje ;)) Vandaag weer naar de tandarts geweest, en hij vond t zelfs leuk. Tandarts mocht uitgebreid in z'n mond kijken, nadat eerst schaapjes tandjes zijn gecontroleerd waren natuurlijk. Consultatiebureau vindt ie ook leuk (daar hebben ze een kiepauto he mama!) en de laatste keer huisarts weet ie denk ik niet meer?

En 300 leerlingen, dat is hier de kleine school in het dorp :D (na ja, de site zegt 280) De 2 grote basisscholen hebben 500+ leerlingen... Ik vind t vrij groot, ik zat vroeger op een wijkschool met minder dat 200 lln.
pi_159420149
Mja met een wat kleinere school bedoel ik in dit geval een school met 2 kleuterklassen en van de overige groepen 1. Grootste klas 23 ll. Echt een walhalla voor leerkrachten ook lijkt me. Overige scholen in ons stadse dorp zijn veeeeel groter en op de een of andere manier ook populairder :? . Maar ik heb er met verschillende mensen over gepraat en ze kunnen ook niet echt aangeven wat negatief zou zijn aan deze school. Wat wel weer leuk is .. ik heb nog altijd veel contact met de dames van de pufclub waar ik ten tijde van de zw.schap van Djenna bij zat en die gaan daar nu ook kijken. Ik denk gewoon dat het een ietswat onopvallend schooltjeis wat ondergesneeuwd is door andere scholen die veel harder van de daken schreeuwen dat ze voor een bepaalde visie staan ofzo :?
Ik heb zelf een onderwijsachtergrond en ben echt wel kritisch op bepaalde onderwijsgevoelige punten maar ik kon echt niks slechts kunnen vinden. Komt goed!
pi_159420181
Dat weet ik LE, daarom zei ik er ook bij dat dat maar de ervaring van 1 school was. Ik woon in de Achterhoek, er zijn hier sowieso geen scholen van 600 leerlingen :D twijfelen nu tussen drie basisscholen, alledrie hebben leerlingen tussen de 200 en 300. Kleiner is er ook niet in het dorp. De school van mijn nichtje had er 60 ofzo? Die zitten al jaren op de rand van mogen blijven bestaan in ieder geval, weet de norm niet precies daarvan, maar dat spreekt mij dus niet aan.
E.
pi_159420496
Hier gaan ze naar een voor stadse begrippen kleine school met 250 leerlingen. Ik wilde geen grote school maar kleiner is voor ons ook geen optie want ik heb wel gekeken dat er voor elk jaar toch wel gemiddeld 2 klassen waren. Of dat ook daadwerkelijk gaat lukken is natuurlijk altijd afwachten. Nu zijn er in elk geval 3 kleuterklassen.
pi_159420558
Oh ik vind 300 ook niet echt een kleine school :D Huidige school heeft er 130 (?), mijn beeld is vertekend merk ik.
pi_159420618
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
E.
pi_159420625
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:33 schreef L-E het volgende:
Oh ik vind 300 ook niet echt een kleine school :D Huidige school heeft er 130 (?), mijn beeld is vertekend merk ik.
Volgens mij is de Vrije school hier ook behoorlijk groot :Y
pi_159420677
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Ik heb zelf op Jenaplan gezeten. Dus onderbouw (1-2), middenbouw (3-4-5) en bovenbouw (6-7-8). Maar daar was natuurlijk ook het onderwijs helemaal op ingericht.
pi_159420751
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:35 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ik heb zelf op Jenaplan gezeten. Dus onderbouw (1-2), middenbouw (3-4-5) en bovenbouw (6-7-8). Maar daar was natuurlijk ook het onderwijs helemaal op ingericht.
Ja, ik hoor vaak dat er niet voldoende tijd per klas is om alles grondig uit te leggen. Waar ik wel in kan komen, er zit net zoveel tijd in 1 schoolweek als in een enkele klas maar dan moeten er twee klassen aan het werk gehouden worden. Maar is dat ook daadwerkelijk zo?
Ik ben best wel nerveus voor die scholen bekijken merk ik :D
E.
pi_159420773
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Hier alleen maar gemengde klassen gehad. Ik vind het voor mijn late leerling wel fijn om wat meer aansluiting te vinden, hij trekt wel naar de oudere kinderen toe. Nadeel is dat het soms onpraktisch is omdat ze andere lesstof aangeboden krijgen, verder vind ik er niet zo veel van geloof ik.
pi_159420862
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:37 schreef L-E het volgende:

[..]

Hier alleen maar gemengde klassen gehad. Ik vind het voor mijn late leerling wel fijn om wat meer aansluiting te vinden, hij trekt wel naar de oudere kinderen toe. Nadeel is dat het soms onpraktisch is omdat ze andere lesstof aangeboden krijgen, verder vind ik er niet zo veel van geloof ik.
Daar kan ik inkomen inderdaad!
Mijn nichtje (is ze weer!) kon dus niet zo goed omgaan met de combinatieklassen want als de andere groep uitleg kreeg en zij dus moest werken, werd ze afgeleid door de uitleg van de andere groep en kreeg haar werk niet af. Maar dat zal ook per kind verschillen denk ik, Eva lijkt in geen enkele manier op haar nicht en ik verwacht daar ook niet direct problemen in.
E.
pi_159420900
Snap ik hoor Spark, ik vond/vind het ook echt een ding. En zo persoonlijk, zo individu-afhankelijk wat goed onderwijs is.
pi_159420938
Ik vond het ook altijd wel leuk. En je bent een keer de jongste, de middelste en de oudste. En elke rol is weer anders en ook daar leer je van.

Wij hadden 2 bovenbouwklassen en dan kreeg je bijvoorbeeld samen met de groep 8 van de andere klas rekenles terwijl de rest bij de andere docent hun eigen dingen aan het doen waren.

Maar goed, Jenaplan onderwijs is ook een aparte vorm van onderwijs die daar op gericht is. Als regulier onderwijs noodgedwongen in 2 klassen samengevoegd wordt is dat ook weer anders. Het hangt ook weer af van de samenstelling denk ik. Als je met 5 kinderen uit jouw jaar samen in een grote klas van een ander jaar wordt gezet is dat ook weer anders als dat het meer 50/50 is.
pi_159421011
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:40 schreef L-E het volgende:
Snap ik hoor Spark, ik vond/vind het ook echt een ding. En zo persoonlijk, zo individu-afhankelijk wat goed onderwijs is.
Dit dus.

Ik vond het ook best wel een dingetje :Y

Schrijf vooraf vragen op. Bedenk wat jij belangrijk vindt. Vraag of je methodes mag inzien. Hoe ze met kinderen om gaan die niet helemaal met de stroom mee gaan, wat ze doen met straffen en belonen etc. En vooral: volg je gevoel en je intuïtie.
pi_159421066
We hebben trouwens vorige week een gesprekje gehad met de gastouder over Eva, hoe haar ontwikkeling daar gaat. Die is eigenlijk precies zoals we hadden verwacht.
Ze is vrij snel angstig en laat zich wel een beetje makkelijk de kaas van het brood eten en kijkt erg de kat uit de boom. Verder loopt ze qua taken wel wat voor, ze doet al taken die richting groep 1 gaan. Ik ben wel benieuwd of ze tot de basisschool genoeg uitdaging blijft houden bij de gastouder, ze verveelt zich nogal snel en als ze nu al taken doet die ze eigenlijk over een jaar pas hoeft te doen. Maar even in de gaten houden.
Ze is echt precies haar vader, vind ik soms zo gek om te zien :D
E.
pi_159421092
Lars (en later Femke ook) gaat ook naar een relatief kleine school. Toen hij begon waren er ~80 leerlingen... en laatste cijfer dat ik hoorde was dat ze nu op 143 leerlingen zitten! :o
Ze groeien enorm hard, veel nieuwbouw hier in de buurt waardoor heel veel jonge gezinnen worden aangetrokken blijkbaar. Er zijn evenveel kleuters als 'bovenbouwers', waarbij bovenbouw in dit geval al vanaf groep 3 is...
pi_159421179
Dat was bij ons op school vroeger ook :D Die werd opgericht vlak voor dat ik naar school ging (oa door mijn ouders) dus de bovenbouwklas (groep 6-7-8) bestond toen ook uit 6 leerlingen of zo :D
pi_159421509
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:47 schreef Kyara het volgende:
Dat was bij ons op school vroeger ook :D Die werd opgericht vlak voor dat ik naar school ging (oa door mijn ouders) dus de bovenbouwklas (groep 6-7-8) bestond toen ook uit 6 leerlingen of zo :D
Had Bas ook ja! Zijn vader was ook directeur van een nieuwe school en daar zaten eerste jaren ook amper leerlingen op. Lijkt me heel gek :D
E.
pi_159422219
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:01 schreef L-E het volgende:
Hoe sta je daar zelf in, Omen? :)


Ik maak mezelf geen zorgen erover. Ik ben ook niet groot. En zie eerlijk gezegd de meerwaarde van een kinderarts niet.

Riley is al een tijd ingeschreven op een school en haar school is klein. Ook combinatieklassen. Al zijn ze nu wel enorm aan het groeien
  woensdag 27 januari 2016 @ 08:42:02 #30
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159430290
Scholen ... Pff, ik vind het ook maar lastig. We moesten Nora al inschrijven met 1 jaar.

Ze staat nu ingeschreven bij een openbare school waarbij er veel aandacht is voor dieren en natuur. Ze hebben ook een stukje groen en bos, wat mijn plattelands brein wel erg fijn vindt zo in een grote stad :P

School voelde goed, het enige nadeel vond ik dat het zo groot is. De school heeft 2 locaties, 1 waar groep 1 en 2 zit en 1 (grotere) waar 3 t/m 8 zitten. Dan zitten er 470 leerlingen.
Ik kom zelf uit Drenthe en ben zulke grote scholen dus helemaal niet gewend.

De Christelijke school er vlak naast heeft er maar 260, maar die sloot niet aan bij onze ideeen.
Ook nog gekeken bij de Vrije School, maar daarbij voelde het alsof ik de 19e eeuw binnen stapte :o Die was overigens niet veel kleiner, 450 leerlingen.

Ik krijg gisteren bericht van het kdv dat Nora over 1,5 jaar naar de basisschool gaat (dan al!) en dat er een wachtlijst is voor de BSO, dus dat we haar beter nu kunnen inschrijven als we haar daar naartoe willen hebben.
Ik heb daar nog helemaal niet over nagedacht. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat een BSO precies inhoudt :@
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159430710
BSO = buitenschoolse opvang. Oftewel, opvang buiten schooltijden dat jij nog aan het werk bent. Volgens mij vooral spelen en relaxen en soms een uitje. In de vakanties wordt er wel meer werk van gemaakt omdat het dan om hele dagen gaat. Kinderen worden dan van school opgehaald om naar de bso te gaan

Dat denk ik tenminste, heb zelf geen kind op de bso :D

Er zijn ook specifieke bso, zo heeft de sportvereniging een bso en kunnen ze meteen door naar trainen/voetballen/zwemmen oid.
pi_159431032
Wat Kyara zegt. Bij ons is de opvanglocatie van de bso op school, dat is fijn. Wij maken er verder geen gebruik van, bso heeft ook een eigen pedagogisch beleid dat niet perse in de lijn van school ligt, wel iets om aan te denken als bso noodzakelijk is tzt.

Hadden ze geen elektriciteit op die Vrije School Sylver?
  woensdag 27 januari 2016 @ 10:06:54 #33
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159431359
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:34 schreef .Sparkling. het volgende:
Wat is hier de ervaring met gemengde klassen dan? 3/4 bijvoorbeeld? Ik heb het zelf nooit gehad en ik hoor van mensen in mijn omgeving ook negativiteit daaromheen, maar er zijn niet zo heel veel scholen die helemaal geen combinatieklassen hebben.
Ik heb zelf op een jenaplanschool gezeten, en dat juist als prettig ervaren, vind het leuk om jongere kinderen te helpen, of om me juist op te trekken aan de ouderen. Onze school had wel 'niveau-uitleg' voor reken en taal. Dan zat je dus met alle groep 3 kinderen (of 4/5/6 etc) bij elkaar. Twee keer per dag wisselen van lokaal (en leerkracht). Vond ik wel tof. En als je voor (of achter) liep, volgde je dus rekenen/ taal etc bij een ander niveau (als groep 6 leerling bij taal groep 7).

Oh, nou, wat Kyara zegt dus... :+

Hier BSO bij de scholen waarnaar we willen kijken, en ook geen wachtlijsten. Da's wel fijn. Nu nog de school kiezen, en dat gelijk BSO inschrijven denk ik maar.
pi_159431372
Wij maken bewust geen gebruik van de nso die aan school gekoppeld is omdat die in school gehuisvest is. S wordt na school opgehaald nu door de nso om ergens anders te gaan spelen. Daar zitten dan ook kinderen van alle scholen uit de wijk. Zo speelt ze met meer verschillende kinderen en ook op een andere plek.
*poef* nu is het weg
pi_159431473
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:07 schreef kaatjejannie het volgende:
Wij maken bewust geen gebruik van de nso die aan school gekoppeld is omdat die in school gehuisvest is. S wordt na school opgehaald nu door de nso om ergens anders te gaan spelen. Daar zitten dan ook kinderen van alle scholen uit de wijk. Zo speelt ze met meer verschillende kinderen en ook op een andere plek.
Oh, ik zou het juist heel fijn vinden als mijn kind niet van locatie hoeft te wisselen en hij kan spelen met kindjes van school. Ik zie echt geen meerwaarde in een andere locatie :)
pi_159431632
Lars heeft de eerst 9 maanden op een externe bso gezeten omdat de bso in het spilcentrum bij school nog in opstartfase was en niet genoeg kinderen had om de dagen die wij wilden open te zijn. Hij had het er wel naar zijn zin, maar ik geloof dat het nu toch fijner is. Het scheelt toch ook een half uur spelen (rijden van school naar bso-lokatie, langs andere scholen om meer kindjes op te pikken), en juist meer spelen met kindjes uit de buurt.
Even op een andere dag afspreken met een kindje van de externe bso was logistiek gezien ontzettend lastig, ook natuurlijk vanwege Femke die dan mee moest brengen en halen...
pi_159431682
Spark is het geen idee om eva dan voor bv 2 dagdelen per week naar een psz te doen? Djenna zit ook bij een gastouder waar ze het prima naar haar zin heeft. Maar de uitdaging die ze extra op de psz krijgt is ^O^ .. + een mooie voorbereiding op de grote school.

Fijn schooltje gisteren. Heel klein. Voelde me welkom. Maar wat raar dat mijn kind dat over een paar jaar ook allemaal kan :X

Nu alleen nog even de BSO uit puzzelen. Ik ben vanaf na de carnavalsvakantie werkloos tot ergens in november. Rond die periode is het mijn streven om weer voor een fulltime baan te gaan die aansluit bij mijn studie
. Dus het is een beetje koffiedik kijken allemaal maar ik wil het zo geregeld hebben dat ik tegen die tijd bij wijze van 1 telefoontje hoef te plegen en dat alles in gang wordt gezet. Maar dat komt vast goed :Y
pi_159431712
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:44 schreef .Sparkling. het volgende:
We hebben trouwens vorige week een gesprekje gehad met de gastouder over Eva, hoe haar ontwikkeling daar gaat. Die is eigenlijk precies zoals we hadden verwacht.
Ze is vrij snel angstig en laat zich wel een beetje makkelijk de kaas van het brood eten en kijkt erg de kat uit de boom. Verder loopt ze qua taken wel wat voor, ze doet al taken die richting groep 1 gaan. Ik ben wel benieuwd of ze tot de basisschool genoeg uitdaging blijft houden bij de gastouder, ze verveelt zich nogal snel en als ze nu al taken doet die ze eigenlijk over een jaar pas hoeft te doen. Maar even in de gaten houden.
Ze is echt precies haar vader, vind ik soms zo gek om te zien :D
Ik heb dit geloof ik wel vaker gelezen maar ik snap niet helemaal wat ik me dan moet voorstellen bij die taken? Wat voor rol heeft die gastouder dan? Het enige wat J bij de gastouder doet is gewoon heerlijk spelen en knutselen en verder heb ik daar ook absoluut geen verwachtingen bij eigenlijk :D.
pi_159431968
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:14 schreef L-E het volgende:

[..]

Oh, ik zou het juist heel fijn vinden als mijn kind niet van locatie hoeft te wisselen en hij kan spelen met kindjes van school. Ik zie echt geen meerwaarde in een andere locatie :)
Grappig die verschillen dan. Ik vind 't juist fijn dat ze niet de hele dag op school is. D'r zitten ook veel kinderen van school op dezelfde nso als zij zit. Ze worden opgehaald met een soort bakfiets met een segway d'r achter en zijn met 10 minuutjes op de opvang locatie. Ze kan daar als ze wil ook even kletsen bij t kdv en de juffen werken op beide plekken. Luuk gaat nu al zo af en toe naar de nso groep van groep 1 en 2 zodat hij daar kan wennen en kan meedraaien.
*poef* nu is het weg
pi_159431987
Wij maken wel gebruik van BSO. De BSO is op dezelfde locatie als het kdv, wat wel prettig is als er nog 1 kind daarheen gaat. De BSO is verbonden aan een Vrije School, al heeft de VS ook een locatie in hun eigen gebouw (dus komt I. op de tweede locatie, 5 min lopen verderop). Maar ook open voor andere scholen.

Als beide kinderen naar school gaan, wil ik kijken of ik mijn werktijden zo kan aanpassen, dat ik geen, of nog maar 1 dag BSO nodig heb. Voor nu is dat nog niet zo handig, omdat ik dan 5 (korte) dagen zou gaan werken in plaats van 3 hele dagen. Dat vind ik voor de jongste niet zo prettig. Voor nu is de BSO heel prettig, hij kent de leidsters al en ook een groot deel van de kindjes die doorgestroomd zijn vanaf zijn groep. Lijkt me een fijne stabiele factor als hij naar school gaat!

I. is wel dol op zijn kdv vriendinnetje J.ade. Hij zei gister: Ik wou dat J. daar (wijst naar buren) woonde en ik hier, dan konden we elke dag samen spelen O+. Peuterliefde O+.

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn lief naar de cursus van Eva Bronsveld geweest. Wat was dat fijn! Sowieso om met andere ouders te praten (vooral voor mijn lief, die altijd denkt dat wij de enige zijn met een wat 'bewerkelijker' jongetje), maar ook best wat tips gehad die we kunnen meenemen. Ik kende het boek al, en veel dingen kwamen daar ook uit, maar toch was het heel fijn om onze specifieke situaties in te kunnen brengen. Echt een aanrader!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159432174
Ik heb zelf trouwens op een basisschool gezeten met gemengde groepen. Het was een heel kleine school en zelfs met groep 3/4 samen waren er maar 25 kinderen oid. Alle klassen waren gemengd, 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. Ik vond het vooral heel fijn als ik in de laagste klas zat, omdat ik zelf al voorliep op de stof, kon ik dan stiekem al meekijken met de hogere klas. Met als resultaat dat ik me in de hoogste klas altijd zat te vervelen :').

I gaat straks naar een Montessorischool. Daar is, net als bij Jenaplan, een onderbouw, middenbouw en bovenbouw met meerdere klassen samen. Maar het onderwijs is daar natuurlijk veel meer op ingericht dan bij mijn oude basisschool. Dus ik denk dat de uitwerking ook heel anders is. We hadden echt een goed gevoel bij deze school. Qua grootte heel gemiddeld, in vergelijking met andere scholen in de buurt. Alleen de VS was kleiner, maar dat sloot niet aan op onze verwachtingen. Die school staat te boek als zwak en de directeur wisselt elk jaar, wat natuurlijk ook niet zo goed is voor een verbeterplan. Maar wel heel fijn dat de BSO daaraan verbonden is, dan krijgt I. het gedachtegoed toch ook mee.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159432912
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:24 schreef Twinkle20 het volgende:
Spark is het geen idee om eva dan voor bv 2 dagdelen per week naar een psz te doen? Djenna zit ook bij een gastouder waar ze het prima naar haar zin heeft. Maar de uitdaging die ze extra op de psz krijgt is ^O^ .. + een mooie voorbereiding op de grote school.
Mag ik vragen wat Djen voor uitdaging aangeboden krijgt? Dat is namelijk juist iets wat ik bij onze psz niet zie.
Home is where the O+ is...
  woensdag 27 januari 2016 @ 11:28:34 #43
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_159433090
Hier doen de oudste kinderen van de PSZ regelmatig mee met de kleuterklas van de basisschool in hetzelfde pand, erg leuk, ze hebben volgende week een gezamenlijke viering O+
pi_159434264
Sowieso heeft de peuterspeelzaal waar Djenna op zit een samenwerkingsverband met de (mogelijke) basisschool waar we haar naartoe willen doen. Daarom kozen we ook voor deze PSZ. Ze spelen regelmatig met de kleuters van die bs en leren de leerkracht en de school daardoor ook al een beetje kennen. Dus dat vind ik wel positief zodat de overgang misschien wat minder groot voor haar is.

Er wordt gewerkt met thema's en daar worden allerlei activiteiten aan gekoppeld. Momenteel is het thema 'Ik kleed mij aan' ofzoiets. Allerlei werkjes staan in het teken van aankleden, de poppenhoek, spelletjes .. you name it. Ik merk thuis dat ze veel dingen oppikt doordat ze woorden ineens veel beter benoemt en zichzelf voortaan ook aankleedt. Dat was echt van de ene op de andere dag en ik denk dat de PSZ daar zeker invloed op heeft (in positieve zin uiteraard). Ze kan op de PSZ dingen doen die ze thuis of bij de gastouder niet doet, of waar ik niet bewust op aanstuur.

Het is net een kleuterklas alleen dan net een niveautje lager zeg maar. Ik had niet verwacht dat ze er zoveel profijt van zou hebben want eerst zag ik de PSZ ook alleen maar als 'leuk spelen met leeftijdsgenoten'. Maar het gaat in ons geval veel verder dan dat :)
pi_159437224
School, een actueel onderwerp ^O^ M is vandaag voor het laatst gaan wennen en volgende week voor het echt :o

Bij ons precies hetzelfde als bij Phaidra, naar de Montessorischool en dan naar de bso van de Vrjie School. M zit nu ook op een antroposofisch kinderdagverblijf. Helaas is de bso op een ander locatie dus hij kent er nog geen kindjes en hij zal met de taxi moeten. Ik vind dat niet per se handig maar onze school heeft geen eigen bso dus reizen moet hij sowieso. Ik vond dit duidelijk de prettigste bos, vooral heel erg gericht op spelen en 'niets moet' en dat lijkt me precies de bedoeling. Hij gaat ook maar 1 middag in de week.

Phaidra, wat goed dat je bij Eva Bronsveld bent geweest! Ik wil ook al een hele poos maar het komt er maar niet van. Jouw positieve ervaring sterkt me dat ik het toch maar eens moet gaan doen. Wat wat voor jou het meest verhelderende inzicht?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_159437542
Jaaaa, M ook bijna kleuter! Hoe vindt hij het? Heeft hij er zin in?

En tof Phaidra, naar Eva Bronsveld. Lijkt me ook tof idd :Y

Ik denk trouwens dat de uitdaging van een psz ook nogal kindafhankelijk is. Ellie zal misschien een wat hoger niveau aankunnen om zich niet te vervelen. Hier is de uitdaging vooral om bij mama weg te zijn en handhaven tussen andere kinderen en daar hebben ze al een flinke kluif aan.
pi_159438234
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 14:11 schreef Clubsoda het volgende:
School, een actueel onderwerp ^O^ M is vandaag voor het laatst gaan wennen en volgende week voor het echt :o

Bij ons precies hetzelfde als bij Phaidra, naar de Montessorischool en dan naar de bso van de Vrjie School. M zit nu ook op een antroposofisch kinderdagverblijf. Helaas is de bso op een ander locatie dus hij kent er nog geen kindjes en hij zal met de taxi moeten. Ik vind dat niet per se handig maar onze school heeft geen eigen bso dus reizen moet hij sowieso. Ik vond dit duidelijk de prettigste bos, vooral heel erg gericht op spelen en 'niets moet' en dat lijkt me precies de bedoeling. Hij gaat ook maar 1 middag in de week.

Phaidra, wat goed dat je bij Eva Bronsveld bent geweest! Ik wil ook al een hele poos maar het komt er maar niet van. Jouw positieve ervaring sterkt me dat ik het toch maar eens moet gaan doen. Wat wat voor jou het meest verhelderende inzicht?
Misschien niet direct een inzicht, maar vooral een beter beeld wat we nu wel en niet van I kunnen verwachten. Omdat hij zo ontzettend talig is, ga je er toch sneller van uit dat hij ook al bepaalde inzichten heeft. Daarnaast het besef dat ik eigenlijk geen idee heb waar hij goed van kan ontspannen (en dat is zo ontzettend belangrijk). Dus daar gaan we nu gericht aan werken.

Veel meer inzetten op planning, want in zijn hoofd maakt hij van iets dat 1x voor komt al snel iets wat 'altijd mag'. Of, als oma eergister gezegd heeft dat ze morgen langskomt, dat dat dan gister was en niet vandaag nog een keer (volgt u nog?).
Meer 1-op1 tijd met mij. Voor het gemak doet I. meer met mijn vriend, en ik met A. Het is een valkuil, zeker omdat A. overdag niet erg veel slaapt, dus we op mijn vrije dagen ook weinig tijd met z'n tweeën hebben.

Verder meer geheugensteuntjes, dat boosheid/verdriet er mag zijn, ook als dat een uur duurt :P. Niet bagatelliseren. Gevoelens erkennen, en het niet teniet doen met een 'maar' (ja, het is echt rot dat X niet kan, MAAR we moeten nu echt weg PUNT). Dat soort dingen.

Wat ik direct ben gaan proberen en ook super blijkt te werken: masseren! Voor het slapen gaan of soms ook overdag masseer ik I en hij vindt het heerlijk. Het zijn heel korte momentjes nog, maar het helpt hem hopelijk om wat minder 'in zijn hoofd' te zitten en dingen makkelijker los te laten. Ik had echt niet verwacht dat hij er geduld voor zou kunnen opbrengen :@..
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159438878
M vindt school fijn maar ook spannend. Hij is leergierig dus zijn nieuwsgierigheid neemt de overhand als we er eenmaal zijn. Maar hij ziet er wel erg tegenop. Ik denk omdat hij de kinderen niet kent en zich nog niet op zijn gemak voelt in de groep. Ik denk dat het echt naar school gaan wel zal helpen, het wisselen tussen kdv en wenne op school verwart hem.

Mooi beschreven Phaidra, ik herken er heel veel van. Vooral ook dat overschatten en steeds een beroep doen het rationele. Masseren klinkt tof! Doe je dat volgens een bepaalde methode oid? M vraagt me voor het slapen gaan vaak zijn lijf rustig te maken, dan moet ik hem over zijn voeten, benen, buik, armen en hoofd wrijven en alle lichaamsdelen vertellen dat ze moeten slapen :+ Soort geleide meditatie. Maar het helpt hem bij ontspannen dus massage zou ook zomaar iets voor hem kunnen zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_159439628
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:00 schreef Clubsoda het volgende:
M vindt school fijn maar ook spannend. Hij is leergierig dus zijn nieuwsgierigheid neemt de overhand als we er eenmaal zijn. Maar hij ziet er wel erg tegenop. Ik denk omdat hij de kinderen niet kent en zich nog niet op zijn gemak voelt in de groep. Ik denk dat het echt naar school gaan wel zal helpen, het wisselen tussen kdv en wenne op school verwart hem.

Mooi beschreven Phaidra, ik herken er heel veel van. Vooral ook dat overschatten en steeds een beroep doen het rationele. Masseren klinkt tof! Doe je dat volgens een bepaalde methode oid? M vraagt me voor het slapen gaan vaak zijn lijf rustig te maken, dan moet ik hem over zijn voeten, benen, buik, armen en hoofd wrijven en alle lichaamsdelen vertellen dat ze moeten slapen :+ Soort geleide meditatie. Maar het helpt hem bij ontspannen dus massage zou ook zomaar iets voor hem kunnen zijn.
Haha, nee, eigenlijk doe ik maar wat :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159439814
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:00 schreef Clubsoda het volgende:
M vindt school fijn maar ook spannend. Hij is leergierig dus zijn nieuwsgierigheid neemt de overhand als we er eenmaal zijn. Maar hij ziet er wel erg tegenop. Ik denk omdat hij de kinderen niet kent en zich nog niet op zijn gemak voelt in de groep. Ik denk dat het echt naar school gaan wel zal helpen, het wisselen tussen kdv en wenne op school verwart hem.

Mooi beschreven Phaidra, ik herken er heel veel van. Vooral ook dat overschatten en steeds een beroep doen het rationele. Masseren klinkt tof! Doe je dat volgens een bepaalde methode oid? M vraagt me voor het slapen gaan vaak zijn lijf rustig te maken, dan moet ik hem over zijn voeten, benen, buik, armen en hoofd wrijven en alle lichaamsdelen vertellen dat ze moeten slapen :+ Soort geleide meditatie. Maar het helpt hem bij ontspannen dus massage zou ook zomaar iets voor hem kunnen zijn.
Ik heb bij yaro toen hij 4 weken was een snelcursus maseren gekregen omdat hij ook niet kon ontspannen. Dat werkte echt heel goed.
Hebben we toen dagelijks gedaan tot een maand of 5.

Niet alles kan je bij een peuter/kleuter gebruiken maar een paar basis tips kunnen zeker nu ook kunnen helpen.

Als je ze wilt hebben wil ik ze best geven. Evt in pm/dm
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:09:44 #51
171422 LadyBlack
paint it black
pi_159440752
E valt soms al op haar aankleedkussen in slaap als we op haar rug kriebelen :') Echt heel fijn als je zoiets kunt toepassen voor 'actieve ontspanning' inderdaad!

Klinkt als een heel fijne cursus Phaidra ^O^
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:23:40 #52
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_159441125
Sparkling, Draak zit ook sinds 3 weken in een gemengde klas (1/2). Zij was eerst ook van het kat uit de boom kijken en over zich heen laten lopen, maar cognitief loopt ze (flink) voor.
De juffen hebben haar inmiddels ook 'door' en Draak draait nu in de meeste dingen mee in het programma voor groep 2. Sociaal gezien maakt ze ook flinke sprongen en is ze al een stuk weerbaarder geworden.

Als jij het idee hebt dat de gastouder geen uitdaging meer kan bieden, kun je inderdaad naar een de psz laten gaan, maar ook daar zal ze straks waarschijnlijk tegen het cognitief niveauverschil aan lopen, omdat de psz simpelweg geen basisschoolstof aan kan of zal bieden.

Mijn ervaring daarin is dat je, als je het idee hebt dat E. zoveel verder is, je aan de bel kunt trekken bij een therapeut. Ik heb dit bij Draak pas 3 maanden voor haar 4e verjaardag gedaan, maar ik had dit veel eerder moeten doen. Zij hebben Draak toen geobserveerd op de psz en een rapportage geschreven zodat ook echt zwart op wit stond dat Draak voor loopt, maar het was eigelijk te laat om op de psz nog in te grijpen. Maar deze rapportage heeft het voor ons wel een stuk makkelijker gemaakt om voor Draak gepast onderwijs te krijgen.
Wij hebben nu nog maandelijks contact met de therapeut om haar voortgang te evalueren en om eventueel meteen in te kunnen grijpen bij problemen.

Succes met het zoeken naar de voor jullie juiste oplossing, heb je vragen, pm me gerust :* !

[ Bericht 0% gewijzigd door NotTheSame op 27-01-2016 19:58:51 ]
pi_159441292
Kleuterschool is toch meestal gemend? Groep 1 en 2 samen? Dat was hier in elk geval bij elke school die we bezocht hebben het geval. Soms hebben ze ook nog een 0 groep apart maar 1 en 2 vrijwel altijd samen.
  woensdag 27 januari 2016 @ 17:11:08 #54
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_159442509
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:29 schreef Kyara het volgende:
Kleuterschool is toch meestal gemend? Groep 1 en 2 samen? Dat was hier in elk geval bij elke school die we bezocht hebben het geval. Soms hebben ze ook nog een 0 groep apart maar 1 en 2 vrijwel altijd samen.
Bij een vriendin van me in iedee geval niet. Het meisje is van september jl. en zit op een 'grotere' OBS met allemaal aparte groepen.

Hier juist gemengde groepen omdat het een zeer kleine school is. De planning is zelfs dat ze straks groep 1/2/3, 4/5/6 en 7&8 bij elkaar willen zetten.
pi_159442816
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 17:11 schreef NotTheSame het volgende:

[..]

Bij een vriendin van me in iedee geval niet. Het meisje is van september jl. en zit op een 'grotere' OBS met allemaal aparte groepen.

Hier juist gemengde groepen omdat het een zeer kleine school is. De planning is zelfs dat ze straks groep 1/2/3, 4/5/6 en 7&8 bij elkaar willen zetten.
Aah okey. Dat zou mij iets te kleinschalig worden :D Hoewel ik me dan niet druk zou hoeven maken om tweelingbeleid want 3 kinderen samen in 1 klas....
pi_159442907
Bij ons zit 1-2-3 samen, maar dat is omdat het ervaringsgericht onderwijs is. Daar laten ze het klassensysteem wat meer los.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_159443438
Hmm BSO frustratie
De school geeft aan een contract met een grote BSO-organisatie te hebben. Dus ik die organisatie mailen. Krijg ik een bericht terug in de trand van 'meld je kind maar aan en tegen die tijd zien we wel of het kan'.

En ik denk :? .. Wat heb ik nou aan zo'n antwoord? Ik wil weten of het wel kan en als het niet kan dan moet ik een plan B gaan regelen. Net of ik een beetje ga wachten tot het kind op school zit en me dan ineens bedenk: o shit ja, morgen moet ze door de BSO opgevangen worden, dus laten we eens wat gaan regelen! Dus daar hebben we niks aan :Y)

Maar er is nog 1 andere mogelijke BSO locatie, die hemelsbreed ongeveer 50 meter van de beoogde basisschool af ligt. Zij verzorgen BSO, maar er staat niet expliciet bij vermeld voor welke scholen, dus ook onze beoogde school wordt neit vermeld. Nu maar een mailtje gestuurd om te vragen hoe en wat.

Ik heb het wel heel luxe. De gastouder waar Djen ma t/m do zit gaat haar eigen kind een jaar later naar dezelfde basisschool doen als wij. Dus die wil haar gewoon elke dag even ophalen ^O^
Dus ik zoek eigenlijk alleen voor vrijdag BSO vanaf 11.45 ... Hoop dat dat gaat lukken .. Anders moeten we alsnog uitwijken naar een andere school alleen maar om die domme BSO -O- ... Fingers crossed .. het leed dat BSO heet :X
pi_159443635
Ik heb zelf trouwens mijn eindstage voor de PABO in een groep 2-3 combinatie gedaan. Dat was toen het eerste jaar dat ze dat als proef deden. Dat was ook heel erg gaaf en apart om te doen en k had het nog nooit ergens anders gezien. Overigens zit ik nu op de site van die betreffende school te kijken en zie ik dat ze deze combinatie niet meer hebben dus het zal wel geen succes geweest zijn.
  woensdag 27 januari 2016 @ 19:46:25 #59
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159447419
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:42 schreef L-E het volgende:
Hadden ze geen elektriciteit op die Vrije School Sylver?
Wel kaarsjes O+

Nee, maar het was allemaal zo .. oud.
En ik was een beetje terleurgesteld dat het ook nog zo groot was, ik was er zomaar vanuit gegaan dat het een kleinere school was.

Bedankt voor alle BSO ervaringen! Ik ga vanavond eens het 1 en ander uitzoeken.

Is er eigenlijk een verschil tussen naschoolse opvang en buitenschoolse opvang? Kwam beide termen tegen.
En moeten ze echt aan een school gekoppeld zijn?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159447774
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 19:46 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Wel kaarsjes O+

Nee, maar het was allemaal zo .. oud.
En ik was een beetje terleurgesteld dat het ook nog zo groot was, ik was er zomaar vanuit gegaan dat het een kleinere school was.

Bedankt voor alle BSO ervaringen! Ik ga vanavond eens het 1 en ander uitzoeken.

Is er eigenlijk een verschil tussen naschoolse opvang en buitenschoolse opvang? Kwam beide termen tegen.
En moeten ze echt aan een school gekoppeld zijn?
buitenschoolse opvang omvat zowel voorschoolse, tussenschoolse (overblijf) als naschoolse opvang.

Een bso kan aan een school gekoppeld zijn (dan is het vaak in het gebouw), maar hoeft zeker niet. Vaak geeft een school zonder eigen opvang aan met welke organisaties ze samenwerken.

Bij de basisschool waar I heen gaat, is continurooster, dus overblijf is inbegrepen. Wij nemen wel 2 dagen voorschoolse opvang af en 3 dagen naschoolse.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 27 januari 2016 @ 20:11:51 #61
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159448221
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 19:57 schreef Phaidra het volgende:

[..]

buitenschoolse opvang omvat zowel voorschoolse, tussenschoolse (overblijf) als naschoolse opvang.

Een bso kan aan een school gekoppeld zijn (dan is het vaak in het gebouw), maar hoeft zeker niet. Vaak geeft een school zonder eigen opvang aan met welke organisaties ze samenwerken.

Bij de basisschool waar I heen gaat, is continurooster, dus overblijf is inbegrepen. Wij nemen wel 2 dagen voorschoolse opvang af en 3 dagen naschoolse.
Aha! Bedankt!
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159451315
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:25 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Ik heb dit geloof ik wel vaker gelezen maar ik snap niet helemaal wat ik me dan moet voorstellen bij die taken? Wat voor rol heeft die gastouder dan? Het enige wat J bij de gastouder doet is gewoon heerlijk spelen en knutselen en verder heb ik daar ook absoluut geen verwachtingen bij eigenlijk :D.
Onze gastouder heeft een VVE programma (die ook wordt gebruikt op kinderdagverblijven en peuterspeelzalen) waar per leeftijd taal/rekenen/weetikwat aan bod komt en 'eisen' die nodig zijn om goed naar de basisschool te kunnen instromen. Het is bij onze gastouder echt niet alleen maar spelen en knutselen, ze moeten echt 'rekenen' (groot, klein, voor, achter, cijfers herkennen, je weet wel) en krijgen iedere dag taal doormiddel van kaarten met woorden en plaatjes. Uiteraard is er ook spelen en knutselen maar er zijn meerdere momenten per dag dat ze aan tafel gaan zitten om te 'leren'. Het kan ook heel simpel zijn zoals deze week sleutels inkleuren, uitknippen en dan op een blaadje van groot naar klein leggen en plakken. En iedere maand is er een nieuw thema.

[ Bericht 1% gewijzigd door .Sparkling. op 27-01-2016 21:51:15 ]
E.
pi_159451479
Ow gaat wel naar school met een aparte groep 0, 1 en 2.
Ik vind de school stiekem wel iets te groot, maar de kleine scholen voldoen niet aan mijn eisen :')

Ik heb stiekem wel een beetje gekeken bij de groepen 1/2 op mijn school. Ik denk dat Ow cognitief voorloopt. Maar op creatief, sociaal en klein motorisch gebied niet. Dus genoeg te leren in de 2,5 jaar kleutertijd voor hem :)

Weet je waar ik trouwens van baal. Ik zou op sociaal gebied Ow echt naar de psz willen. Op zijn kdv (kunnen ze) niet bieden wat hij nodig heeft. Op andere kdv's in de buurt is hetzelfde probleem of geen plaats. Maar extra psz kunnen we niet betalen (ja, of we moeten onze volledige toch al niet dure leefstijl aan moeten passen) eigenlijk belachelijk toch!

Ik moet sowieso dinsdag naar het cb en dan ga ik toch eens overleggen over zijn gedrag. Hij is zo sensitief, ik vraag me wel eens af of het niet te is. Zo gaat hij over de rooie als ik aan zijn haar, vingers, tenen of oren zit. Hij wilt sommige kleding echt niet aan omdat hij dan aangeeft dat het niet lekker zit (ja hij kent het verschil met niet mooi). Hij gaat over de rooie als hij een muts, sjaal, handschoenen, bril of verkleedkleding etc op "moet".
Hij "durft" niet op bepaalde plekken op de bank, de wc, het potje te zitten.
Hij voelt onze stemmingen echt perfect aan en gedraagt zich ook hier naar.

Wat denken jullie? Op zich peuter gedrag, maar alles bij elkaar?
pi_159451491
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 10:24 schreef Twinkle20 het volgende:
Spark is het geen idee om eva dan voor bv 2 dagdelen per week naar een psz te doen? Djenna zit ook bij een gastouder waar ze het prima naar haar zin heeft. Maar de uitdaging die ze extra op de psz krijgt is ^O^ .. + een mooie voorbereiding op de grote school.
Denk het niet, voor Eva misschien wel, maar we krijgen subsidie van de gemeente vanwege mijn psychische problemen. Dagen dat zij naar de opvang gaat zijn ook echt nodig omdat ik dan in behandeling ben en dan heb ik geen mogelijkheid haar van de psz naar de gastouder te brengen of andersom en onze volledige vergoeding gaat al op aan de (benodigde uren) gastouderopvang.
We hebben wel bewust voor een gastouder gekozen die VVE biedt en mocht blijken dat ze zich echt gaat vervelen kunnen we altijd verder kijken, voor nu brengt dit wel het meeste rust.
E.
pi_159451649
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:23 schreef NotTheSame het volgende:
Sparkling, Draak zit ook sinds 3 weken in een gemengde klas (1/2). Zij was eerst ook van het kat uit de boom kijken en over zich heen laten lopen, maar cognitief loopt ze (flink) voor.
De juffen hebben haar inmiddels ook 'door' en Draak draait nu in de meeste dingen mee in het programma voor groep 2. Sociaal gezien maakt ze ook flinke sprongen en is ze al een stuk weerbaarder geworden.

Als jij het idee hebt dat de gastouder geen uitdaging meer kan bieden, kun je inderdaad naar een de psz laten gaan, maar ook daar zal ze straks waarschijnlijk tegen het cognitief niveauverschil aan lopen, omdat de psz simpelweg geen basisschoolstof aan kan of zal bieden.

Mijn ervaring daarin is dat je, als je het idee hebt dat E. zoveel verder is, je aan de bel kunt trekken bij een therapeut. Ik heb dit bij Draak pas 3 maanden voor haar 4e verjaardag gedaan, maar ik had dit veel eerder moeten doen. Zij hebben Draak toen geobserveerd op de psz en een rapportage geschreven zodat ook echt zwart op wit stond dat Draak voor loopt, maar het was eigelijk te laat om op de psz nog in te grijpen. Maar deze rapportage heeft het voor ons wel een stuk makkelijker gemaakt om voor Draak gepast onderwijs te krijgen.
Wij hebben nu nog maandelijks contact met de therapeut om haar voortgang te evalueren en om eventueel meteen in te kunnen grijpen bij problemen.

Succes met het zoeken naar de voor jullie juiste oplossing, heb je vragen, pm me gerust :* !
Super, wat een fijn antwoord. Ik durf nu nog niet al te hard te roepen dat ze voorloopt, denk meer dat de tijd het wel zal leren of het nu toeval is of zo blijft.
Het is wel iets dat in ons achterhoofd zit, mijn man is ook behoorlijk pienter maar sociaal niet al te sterk zeg maar :+
E.
pi_159451739
Loj, hier heel herkenbaar ja! Maar ik weet niet zo goed of dat normaal is, volgens mij kunnen peuters ook wel aardig makkelijk over de rooie gaan om iets wat in onze ogen heel klein is maar in hun ogen Het Grote Kwaad.
E.
pi_159452461
Loj ik herken het gedrag ook niet maar Djenna is best timide. Tenzij ze moe is.

Spartk o maar dat klinkt idd als een dik voor mekaar go ^O^
Heel anders als onze go iig waar het idd wel zo is dat er de hele dag geflierefluit wordt.
  woensdag 27 januari 2016 @ 22:23:37 #68
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_159452656
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:53 schreef .Sparkling. het volgende:

[..]

Super, wat een fijn antwoord. Ik durf nu nog niet al te hard te roepen dat ze voorloopt, denk meer dat de tijd het wel zal leren of het nu toeval is of zo blijft.
Het is wel iets dat in ons achterhoofd zit, mijn man is ook behoorlijk pienter maar sociaal niet al te sterk zeg maar :+
Meis, ik liep met precies hetzelfde rond. En dan werd ik nog getemperd door de psz juf, die volmondig riep dat mijn kind echt niet 'meer' was dan de anderen, dat ze een spelletje speelde en nog meer van die domme uitspraken.
Toch bleef het aan me knagen en met het oog op de toekomst heb ik alsnog een therapeut het hele verhaal voorgelegd onder het mom 'als het niks is zal hij het heus wel zeggen'. En daarnaast had het gedrag van Draak sterke overeenkomsten met mijn gedrag vroeger (hoog IQ, zwakker EQ) alleen heeft het voor mij tot m'n 25ste geduurd voordat ik hier daadwerkelijk erkenning voor kreeg. Dat wil ik Draak echt niet aan doen.

Je zegt dat je zelf in de hulpverleningsmolen zit. Ik weet er natuurlijk het fijne niet van, maar is het niet iets om het verhaal daar eens voor te leggen? Want sideways heeft dit verhaal natuurlijk ook z'n uitwerking op jouw gesteldheid.
pi_159453253
Ik kan niet echt aanhaken met de gesprekken hier op dit moment, geloof ik. Ben helemaal (nog?) niet bezig op die manier met peuterspeelzalen en extra uitdagingen en taken. :D . Volgens mij is ze tot nu toe gemiddeld, en het enige opvallende is dat I heel erg gek op boeken is (maar dat is misschien ook logisch, als je in een huis vol boeken leeft :o ), en het heel leuk vindt om te tekenen en kleuren.

Kortom, ik heb een meisje dat vandaag 2 jaar is geworden. O+ .
Dit is ze, in haar feestjurk, bij muziekles vandaag.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159453313
Van harte gefeliciteerd met je peuter Franny! Mooi meisje, mooie jurk! O+
pi_159453457
Gefeliciteerd Franny! Wat kijkt ze blij! :D
E.
pi_159453852
Gefeliciteerd Franny. Mooi meisje heb je O+
  donderdag 28 januari 2016 @ 06:12:59 #73
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_159457558
Gefeliciteerd, Franny! *O*

Wat is ze al groot! Laatste foto die ik van I. heb gezien was een half jaar geleden geloof ik, nu is ze al echt een peuter O+
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_159457608
Van harte gefeliciteerd met je mooie dame Franny *O*
pi_159457906
Franny nog gefeliciteerd en welkom met I
  donderdag 28 januari 2016 @ 09:49:06 #76
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159459439
:W ik kom ook alvast om het hoekje gluren. Kuiken wordt over iets meer dan een maand 2 :o.
Ik zag dat het net over de psz gaat, dat leek me een mooi moment om aan te haken, want daar heb ik een vraag over ;). Bij welke leeftijd zijn jullie kindjes voor 't eerst naar de psz gegaan?
Kuiken is gisteren wezen kijken en wilde er helemaal niet meer weg :o. Zelf twijfel ik nog, om drie redenen: ik weet niet of ik het wenselijk vind dat hij nu al met het hele groepsgebeuren mee gaat doen. Bij de go is het nog zo lekker individueel, en zonder enige (groeps)druk, ik weet niet of ik dat al wil voor hem. Tweede reden is dat ik vind dat ze wel erg positief zijn bij de psz. Kuiken kreeg applaus omdat hij het trapje van de glijbaan zelf op kon klimmen :?. Van mij hoeft dat allemaal niet zo (bovendien kan bij dat belachelijk lang). En als derde, hij gaat nu 1 dag in de week naar de gastouder. Ik weet niet hoe we dat praktisch kunnen combineren. Ik vind 2 ochtenden psz plus 1 dag go een beetje veel (ik ben immers zelf gewoon thuis) dus zou de psz denk ik in plaats van de go komen, maar dan ben ik de go en de flexibiliteit van die opvang ook meteen kwijt (dan kan ik bijv niet een hele dag naar een beurs, of naar een vergadering op een andere dag).
Nouja heel verhaal, en praktisch komen we er ook wel weer uit, maar ik was vooral benieuwd naar jullie ervaringen en overwegingen.
KuikenGuppy
pi_159459557
J gaat vanaf september naar de PSZ, hij was toen ruim 2.5. Ik ben blij dat we gewacht hebben en m niet met 2 jaar al hebben laten gaan. Toen had ie echt nog niet mee kunnen komen met een groot deel van de activiteiten (bv. knippen, plakken, verven knutselen, liedjes zingen, spelletjes in de gymzaal, hij had ook nog geen geduld voor echt voorlezen), en het verschil met de bijna 4-jarigen was toen echt te groot geweest. Hij heeft het er nu geweldig naar z'n zin, maar zit (gelukkig) wel in een klein groepje (6 kindjes). De andere klasjes hebben 12-14 kinderen, en daar had ie t denk ik wat lastiger gehad. Nu hebben de juffen alle tijd voor ze.

Er is nu trouwens net een kindje van net 2 gestart, en je merkt echt dat die het ondanks dat de groep erg klein is, heel lastig vindt, wil altijd bij de juf op schoot, huilt veel etc. Kan toeval zijn natuurlijk, maar ze is ook nog wel erg jong, praat alleen losse woordjes.

Wij zijn dus in september geswitcht van KDV naar PSZ, want ik had verlof en daarna andere werkdagen. Beide was ook te veel geweest, rustdagen zijn voor J. echt nodig. Al kan ie bijna niet wachten tot ie weer naar 'school' mag. Vanochtend om 6 uur wakker, van half 7 tot half 9 gevraagd wanneer we nu zouden gaan }:| , en dolgelukkig toen ie om 9 uur eindelijk in het lokaal was en in de kring mocht gaan zitten O+
pi_159459823
Kan hij niet 1 ochtend naar de psz anders Burdie? Daar hebben wij ook voor gekozen omdat we dat naast 1 dag GO idd ook wel genoeg vinden. Was niet gebruikelijk maar het kon wel. Hier in de gemeente is het sowieso pas vanaf 2,5 naar de psz en dat vind ik zelf ook wel prima.
Vind dat overdreven geprijs ook niet echt fijn klinken, is er geen antroposofische psz in de buurt toevallig? Daar zijn wij wel heel erg tevreden over. Het gaat er echt om kinderen fijn te laten spelen en in een rustige omgeving te oefenen in een groepsomgeving. Geen enkele druk op taken of 'moeten', waar wij ook zeer op tegen zijn.
pi_159460219
Djenna was net 3 en dat vond ik precies goed voor haar.
Wij hebben het geluk dat er hier bijna geen wachtlijsten zijn. Anders kan ik me voorstellen dat je je kind al eerder aanmeldt.
pi_159460451
Dat overdreven prijzen doen ze bij onze 'normale' PSZ ook niet hoor, ligt denk ik ook vooral aan de leidster die je treft?

Één ochtend kan bij ons trouwens niet, ik geloof omdat ze dan op de andere gekoppelde ochtend een plekje vrij hebben dat ze niet kunnen vullen (of er moet heel toevallig een kindje zijn dat net die andere ochtend alleen wil komen). Incidenteel ruilen kan wel, als er plek is op een groep (wat er op neer komt dat er soms kindjes in aj's groep komen inhalen, maar dat andersom niet makkelijk gaat, want andere groepen zitten vol :(). Ze werken ook thema's hier (VVE - Uk & Puk methode), en daarzou je kind dan ook de helft van missen. Lijkt me ook jammer.
pi_159460461
Hier is de psz sowieso pas vanaf 2,5 jaar. Ik denk ook niet dat eerder een goed idee wat geweest voor ze. Het verschil met bijna 4 is dan wel erg groot. Ze zijn trouwens ook gestart met 1 dagdeel omdat er nog geen plek op een andere dag was (ik vond 2 dagen achter elkaar wat veel) en ik moet zeggen dat ik 2 dagdelen wel fijner vind dat 1, ook omdat met 1 dagdeel het toch elke keer weer wennen is (M ging ook maar 1 dag per week na het kdv, laatste 2 maanden 1,5 dag en dat scheelde best veel). Maar dat is natuurlijk ook kindafhankelijk en mijn kinderen gingen daarnaast ook niet nog naar een gastouder of zo.
pi_159460493
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:48 schreef Loj het volgende:
Ow gaat wel naar school met een aparte groep 0, 1 en 2.
Ik vind de school stiekem wel iets te groot, maar de kleine scholen voldoen niet aan mijn eisen :')

Ik heb stiekem wel een beetje gekeken bij de groepen 1/2 op mijn school. Ik denk dat Ow cognitief voorloopt. Maar op creatief, sociaal en klein motorisch gebied niet. Dus genoeg te leren in de 2,5 jaar kleutertijd voor hem :)

Weet je waar ik trouwens van baal. Ik zou op sociaal gebied Ow echt naar de psz willen. Op zijn kdv (kunnen ze) niet bieden wat hij nodig heeft. Op andere kdv's in de buurt is hetzelfde probleem of geen plaats. Maar extra psz kunnen we niet betalen (ja, of we moeten onze volledige toch al niet dure leefstijl aan moeten passen) eigenlijk belachelijk toch!

Ik moet sowieso dinsdag naar het cb en dan ga ik toch eens overleggen over zijn gedrag. Hij is zo sensitief, ik vraag me wel eens af of het niet te is. Zo gaat hij over de rooie als ik aan zijn haar, vingers, tenen of oren zit. Hij wilt sommige kleding echt niet aan omdat hij dan aangeeft dat het niet lekker zit (ja hij kent het verschil met niet mooi). Hij gaat over de rooie als hij een muts, sjaal, handschoenen, bril of verkleedkleding etc op "moet".
Hij "durft" niet op bepaalde plekken op de bank, de wc, het potje te zitten.
Hij voelt onze stemmingen echt perfect aan en gedraagt zich ook hier naar.

Wat denken jullie? Op zich peuter gedrag, maar alles bij elkaar?
Ook dit kan 'horen' bij een temperamentvol kind :Y. Temperamentvolle kinderen ervaren meer dingen als prikkel, ervaren prikkels die iedereen heeft als heftiger en hun emmer is ook sneller vol omdat die kleiner is dan gemiddeld. Het kan dus zijn dat voor Ow vooral sensorische prikkels heel heftig binnenkomen en hij dat naast de 'standaard' prikkels niet goed kan verwerken. Dat is net de druppel die zijn emmer over doet lopen. Heeft hij kleding die wel prettig zit? Joggingbroeken bijvoorbeeld? Ik zou daar een stapel van kopen. Sokken binnenstebuiten aantrekken kan ervoor zorgen dat ze minder irriteren. Muts, sjaal, handschoenen... proberen zo veel mogelijk te beperken, misschien heeft hij niet zo veel last van de kou. Het kan ook helpen om andere prikkels zo veel mogelijk te beperken (kan natuurlijk niet altijd en overal), misschien dat hij dan meer kan hebben van sensorische ongemakken.

Maar er bestaat ook zoiets als een stoornis in sensorische prikkelverwerking. Het fijne weet ik er niet van, maar misschien kan je daar informatie over vinden.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159460568
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 10:38 schreef Phaidra het volgende:
Maar er bestaat ook zoiets als een stoornis in sensorische prikkelverwerking. Het fijne weet ik er niet van, maar misschien kan je daar informatie over vinden.
Daarover ben ik me ook aan het inlezen. Of we dit wel of niet laten onderzoeken bij M.
pi_159460571
Franny gefeliciteerd! Kijk je meisje nou stralen in haar prachtige jurk! O+
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 28 januari 2016 @ 11:51:43 #85
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159462001
Bedankt voor de ervaringen :). Ik vind 2 ook vrij jong voor de psz, maar hij vond het er echt super leuk gisteren.... (en is vandaag niets waard, hij is de hele ochtend hangerig en moe, misschien is het nog te veel voor hem).

We hoeven nog niet meteen te beslissen gelukkig, en kunnen een evt keuze ook altijd nog weer veranderen. Ik ga er nog eens over nadenken allemaal ;).
KuikenGuppy
pi_159462347
Oh, ik wist helemaal niet dat er gastouders waren die met zulke thema's werkten eigenlijk. Ik weet niet goed of ik dat zo prettig zou vinden, ik vind lekker aanklungelen met het leven zonder duidelijke visie ook wel wat hebben als je 2 bent hoor :D

Loj, mijn oudste is erg prikkelgevoelig (ik vind 'temperamentvol kind' ineens een soort van officieus label worden, dus die term zal ik er niet aan hangen, maar hij heeft iig geen tekort aan temperament, zeg maar :') ) en word echt gék van bepaalde kleding. Serieus, hij verdraagt het niet. Hij draagt uitsluitend joggingbroeken, hij heeft een vast merk ondergoed (de boxers en hemden van de hema), sokken draagt hij binnenstebuiten zodat hij de randjes niet voelt, en hij heeft nu twee vesten die fijn zitten die elkaar afwisselen. Het is wel een goedkoop kind zo, qua kleding :D Ik vind zelf niet dat je daar perse iets mee moet, als je zelf weet hoe je kind is kun je daar op anticiperen. Bewust met prikkels omgaan is wel een must hier, maar dat gaat tegenwoordig vanzelf :)
pi_159462471
Burdie, wij hebben Sticker expres niet naar de psz gedaan omdat het niet aansloot bij onze visie. Het kdv wel, en omdat ik weer werk hebben we daar voor gekozen. Maar eigenlijk is het kdv voor Stick dus een heel dure psz :') Hij was 2,5 toen hij ging, dat had echt geen twee maanden eerder gekund, dus ook vanaf hier lijkt 2 aan de jonge kant :)
pi_159462707
Mwah LE, ik zie er dan weer geen probleem in dat bij onze gastouder ook geleerd wordt, het is niet alsof dat zorgt dat ze geen peuter meer mogen zijn of niet meer mogen spelen. Maar goed, als we daar niet achter stonden hadden we het ook niet gekozen natuurlijk :D
Maar ik denk niet dat mijn peuter meer of minder kind is dan een gemiddeld andere peuter omdat ze toevallig bij de gastouder een voorschools educatie programma volgt.

[ Bericht 10% gewijzigd door .Sparkling. op 28-01-2016 12:45:10 ]
E.
pi_159462725
Oh ik zie iets over het hoofd! Franny, van harte gefeliciteerd!
pi_159463124
Spelen en leren zijn, als het goed is wat mij betreft, geen tegengestelde zaken en gescheiden activiteiten. Ik zie op ons kdv hoe ze in de dreumesgroep (van 14 maanden tot 2,5 jaar) veel activiteiten doen waarbij de kinderen met spelactiviteiten zonder dat het expliciet wordt gemaakt leren, vooral door veel met zintuigelijke ervaring te doen.

Dank voor de felicitaties allemaal. O+ .

En Omen, jij ook nog gefeliciteerd!!

Burdie, succes met keuzes maken. Voor wat voor'(groeps)druk 'vrees' jij precies?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159463168
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 12:26 schreef .Sparkling. het volgende:
Mwah LE, ik zie er dan weer geen probleem in dat bij onze gastouder ook geleerd wordt, het is niet alsof dat zorgt dat ze geen peuter meer mogen zijn of niet meer mogen spelen. Maar goed, als we daar niet achter stonden hadden we het ook niet gekozen natuurlijk :D
Maar ik denk niet dat mijn peuter meer of minder kind is dan een gemiddeld andere peuter omdat ze toevallig bij de gastouder een voorschools educatie programma volgt.
Dat laatste denk ik ook niet hoor :)
pi_159463194
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 12:08 schreef L-E het volgende:
Oh, ik wist helemaal niet dat er gastouders waren die met zulke thema's werkten eigenlijk. Ik weet niet goed of ik dat zo prettig zou vinden, ik vind lekker aanklungelen met het leven zonder duidelijke visie ook wel wat hebben als je 2 bent hoor :D

Loj, mijn oudste is erg prikkelgevoelig (ik vind 'temperamentvol kind' ineens een soort van officieus label worden, dus die term zal ik er niet aan hangen, maar hij heeft iig geen tekort aan temperament, zeg maar :') ) en word echt gék van bepaalde kleding. Serieus, hij verdraagt het niet. Hij draagt uitsluitend joggingbroeken, hij heeft een vast merk ondergoed (de boxers en hemden van de hema), sokken draagt hij binnenstebuiten zodat hij de randjes niet voelt, en hij heeft nu twee vesten die fijn zitten die elkaar afwisselen. Het is wel een goedkoop kind zo, qua kleding :D Ik vind zelf niet dat je daar perse iets mee moet, als je zelf weet hoe je kind is kun je daar op anticiperen. Bewust met prikkels omgaan is wel een must hier, maar dat gaat tegenwoordig vanzelf :)
Dat probleem heb ik ook een beetje met de term temperamentvol. Het is alleen wel makkelijk om een samenvattende term te hebben :+. Prikkelgevoelig alleen dekt het niet helemaal, naar mijn gevoel. Dan mis ik de heftige reactie daarop, oid. If that makes any sense ;) .
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159463639
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 12:50 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Dat probleem heb ik ook een beetje met de term temperamentvol. Het is alleen wel makkelijk om een samenvattende term te hebben :+. Prikkelgevoelig alleen dekt het niet helemaal, naar mijn gevoel. Dan mis ik de heftige reactie daarop, oid. If that makes any sense ;) .
Prikkelonmogelijk is het meer inderdaad :')
  donderdag 28 januari 2016 @ 14:06:09 #94
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159465018
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 12:47 schreef Franny_G het volgende:
Burdie, succes met keuzes maken. Voor wat voor'(groeps)druk 'vrees' jij precies?
De kindjes gingen gisteren in een kring zitten. Ik vroeg aan de juf of dat 'verplicht' was en toen vertelde zij dat het niet hoeft, maar dat de kindjes vanzelf in een kring gaan zitten omdat ze zien dat de rest dat ook doet.
En dat is iets heel onschuldigs natuurlijk, en het is hoe groepen werken, maar ik weet niet of ik dat (al) wil voor mijn kind. 'Groepsdruk' heeft voor mij een nare bijsmaak, maar dat is misschien vooral projectie mijnerzijds. Zelf deed ik in groepen altijd mijn best om 'er bij te horen' dan om mezelf te zijn (met als gevolg dat ik nooit écht ergens bij hoorde, fml :') ).
Maar mijn man was daar bijvoorbeeld heel anders daar in, en kuiken is sociaal nu al 100x handiger dan ik ben :') en lijkt op zijn vader, dus ik maak me daar misschien ook onterecht druk over.
KuikenGuppy
pi_159465129
Ik zie dat persoonlijk niet als iets negatiefs. Ook niet als groepsdruk maar meer leren van elkaar. Dat wil niet zeggen dat ze dan ook ALLES doen omdat de groep het ook doet. Als ik tenminste naar mijn eigen kinderen kijk, die doen ook dat soort dingen mee maar ze trekken wel hun eigen plan. Als iedereen gaat kleien en zij willen knippen, dan gaan ze heus wel knippen. Maar dat is ook omdat ze hebben geleerd dat het na de kring tijd is om zelf iets te doen wat ze zelf kiezen. Ze staan wel open voor suggesties maar als het niet willen zullen ze het niet doen.
  donderdag 28 januari 2016 @ 14:16:05 #96
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159465221
Je hebt helemaal gelijk Kyara, het is ook meer iets wat in mijn hoofd zit dan dat het daadwerkelijk een ding is, denk ik ;).
KuikenGuppy
pi_159465340
Ik merk hier wel voordelen met groepen kindjes bij Riley. Thuis eet ze geen brood. Op het KDV eet ze wel brood, want andere kindjes eten het ook.
Maar ik merk ook dat ze haar eigen plan kan trekken. O+

Hier de laatste dag op het KDV. Helaas geen werk nog. Dus vanaf volgende week gaat ze naar een psz. Ik ben daar wezen kijken met Riley. Hele fijne sfeer. Riley is in elk hoekje wezen kijken wat er te doen was. Morgen gaat ze wennen. Spannend
pi_159465403
Euh, ik snap geloof ik niet helemaal wat het 'probleem' van een kring is. Het is een manier van gezamenlijk de ochtend openen (en ook afsluiten). Iets wat op alle kleuterscholen die ik ken ook heel gangbaar is. Maar misschien bedoel je meer de manier waarop de leidsters het aanpakken? J wilde de eerste weken ook niet in de kring zitten. Op onze vraag wat ie dan liever wou, zei hij: staan achter de stoel. Nou, dat was natuurlijk ook prima, en uiteindelijk (na een aantal weken?) heeft ie er zelf voor gekozen toch te gaan zitten (naast zijn favoriete juf ;)). Op onze PSZ moeten ze dus niets. Geen zin om te knutselen? Ook goed, dan kies je iets anders. J vindt alles leuk (al is het soms maar 5 minuten) en doet graag mee, maar speelt eigenlijk het allerliefste buiten of met de auto's. Gelukkig voor hem kan dat ook keer ;).

[ Bericht 1% gewijzigd door mousemicky op 28-01-2016 14:42:41 ]
pi_159465451
Ja, grappig hoe je al zo snel merkt dat je eigen ideeën, wensen, of juist angsten of negatieve associaties een rol gaan spelen in hoe je naar je kind kijkt he, en de keuzes die je maakt.

Ik zie het ook als het leren van sociaal gedrag. Zo heeft I op het kdv duidelijk bepaalde zaken geleerd, zoals opruimen aan het einde van de dag, het samen eten op gezette tijden. En daarbij zie ik dat ze gedrag kopieert en ook door heeft welk gedrag toegejuicht wordt en wat wordt afgekeurd. Het is een vorm van socialisatie, dat heb je nodig om in groepen mensen te kunnen functioneren en geaccepteerd te worden. Mensen zijn ook groepsdieren. Maar ik ben met je eens dat het ook belangrijk is dat een kind z'n eigen plan durft te trekken. Gevoelsmatig denk ik dat kinderen op deze leeftijd nog egocentrisch genoeg zijn (als ze het als peuter niet zijn, dan weet ik het ook niet meer, volgens mij zit je dan op je hoogtepunt wat betreft egocentrisch gedrag :D ), en dat je aanpassen aan groepsdruk op een manier dat het ten koste gaat van jezelf een grotere rol gaat spelen als kinderen echt in de basisschoolleeftijd zitten.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159466081
Oh, ik wil overal wel op reageren maar ik heb niet zoveel tijd!

Franny, gefeliciteerd!!

School: op de Montessori waar we Ellie hebben ingeschreven is de NSO aan de school gekoppeld. Ze hebben continurooster, dus er is alleen opvang voor de middag. Dat is in hetzelfde gebouw, met dezelfde meesters en juffen. Enorm fijn! Maar goed, ik werk vanuit huis dus voorlopig is dat nog niet nodig. Laat haar daar eerst maar even wennen.

PSZ: Hier mist ik enige vorm van VVE. Ik weet dat het er is, want ze doen nu het thema 'kleuren en vormen' maar ik snap niet wat dat toevoegt. Dat kennen de meeste peuters toch allemaal al? De mijne in elk geval wel, dus ik mis echt uitdaging voor haar. Maar vooralsnog vindt ze gewoon lekker spelen, kleuren en plakken ook leuk, dus vooruit. Het leereffect zit 'm dan meer in het omgaan met de andere kindjes.

Overigens is Ellie begonnen met 2 jaar en 1 maand. Meestal begint men hier met 2 jaar en 3 maanden, maar het varieert wel. Was ze jong? Ja. Te jong? Nee. Er is een flink gat tussen haar en de oudere kindjes, maar daar zie ik (tot dusver) geen negatieve gevolgen van. Ze moest wel heel erg wennen, maar dat zit ook gewoon in haar. Wel merk ik dat ze nu (2 jaar 5 mnd) zich nog een stuk beter kan uitdrukken, en dat zal vast helpen. Maar ik denk dat jong beginnen afhankelijk van het kind geen probleem hoeft te zijn.

Groepsdruk? Tja, dat is er wel. Maar daar leren ze ook van. Wat Franny al zegt, het gaat ook om het leren van sociale conventies. In de kring meoten ze wel blijven zitten, en de manier waarop dat gaat ben ik niet heel blij mee. Overigens zou overdreven belonen mij ook storen, dat doen ze hier ook al behoorlijk. Maar ja, klein dorp, één stichting, dus geen uitwijkmogelijkheden.

Loj, wat Ow betreft: ik zou het boek 'Omgaan met het hooggevoelige kind' van Elaine Aron eens lezen (bieb). Niet ieder kind dat prikkelgevoelig is, is temperamentvol (en ik krijg jeuk van dat woord, sorry mensen). Ikzelf was dat bijvoorbeeld niet, terwijl ik wel heel prikkelgevoelig was en ben - ik raakte overstuur. Al vermoed ik wel dat er een verschil zit tussen jongetjes en meisjes, daarin.
En over sommige dingen zou ik inderdaad niet moeilijk doen. Koop kleding die hij lekker vindt zitten, idem met schoenen. Geen muts? Dan niet. Dat is ook wel een beetje des peuters, en het kan geen kwaad om daarin gehoor te geven aan zijn behoefte, lijkt me.
Overigens is sommige plekken niet willen zitten of iets niet willen aanraken ook een manier om met de omgeving om te gaan, dus dat kan ook vanuit een heel andere gedachte komen.
Het nadeel van prikkelgevoeligheid is dat het heel moeilijk te definiëren is. Je voelt je goed, je voelt je okee, je voelt je wat minder op je gemak en dan BAM! is het potje overvol.
Daarbij... Wat is 'te' sensitief? De één heeft dat meer dan de ander, en merkt daar meer of minder van.

Wat moet ik me overigens voorstellen bij een groep 0?

[ Bericht 4% gewijzigd door Cwen op 28-01-2016 14:55:45 ]
Home is where the O+ is...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')