abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 juli 2015 @ 21:45:24 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 6 juli 2015 @ 00:13:34 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154104249
De enige libel die het vandaag tot mijn sensor wist te redden. Het woei op dat moment zo hard in De Stille Kern van Horsterwold dat het me vijf pogingen kostte om hem in elk geval mooi in beeld te krijgen

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Gelukkig heb ik gisteren een aardige voorraad opnamen kunnen maken :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154124923
We kunnen weer een beetje ademhalen als we buiten komen, dus erop uit,

Weidebeekjuffer,




Landkaartje,

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 6 juli 2015 @ 21:37:07 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154125895
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 21:09 schreef Clayton1 het volgende:
We kunnen weer een beetje ademhalen als we buiten komen, dus erop uit,

Weidebeekjuffer,

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Landkaartje,

[ afbeelding ]
Goed spul weer :Y

Voor wie toe is aan een nieuwe impuls in zijn of haar relatie, doe eens als de dansvliegen.

Je geeft haar een halve gebraden kip of zoiets te eten, je gaat beide aan je linkerarm aan het plafond hangen en de rest wijst zich wel de weg zodat ik de echt ranzige details achterwege kan laten :')

Empis livida by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 6 juli 2015 @ 22:07:10 #5
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_154126897
Best knap als je jezelf zo kunt vasthouden. :o
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_154126973
Je moet wel afwisselen met je arm, anders krijg je één gespierde arm.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 6 juli 2015 @ 22:37:36 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154127992
Altijd weer de vraag of we voor omgeving gaan....

Polietes lardaria by Ouwesok, on Flickr

Of voor wat meer details

Polietes lardaria by Ouwesok, on Flickr

Beide opnamen illustreren wel aardig wat ik zo leuk vind aan die oude Minolta AF-lenzen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 7 juli 2015 @ 00:01:20 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154131355
Even een rondje goedkoop macro als tussendoortje.

Ik was dus al wat wezen buitenspelen met de Minolta AF 28-80mm, een goeiekope standaardzoom uit de 90's. Niet al te lang terug op een matigweerzondagmiddag maar eens een rondje vlindertuin met het lensje op één tussenring gedaan.

Dit is wat er zo ongeveer mee kan.
Uiteraard kan er meer als je tussenringen bijzet, maar nu even met ééntje

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 7 juli 2015 @ 00:06:42 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154131498
Ik vlinder nog even een stukkie door

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

En ja, mijn macrolenzen zijn veel scherper en hebben een beter contrast, maar voor wie even voor niet al te veel geld in het macrobereik wil spelen staan zo'n goedkope zoom en een set tussenringen garant voor uren speelplezier en in no-time ben je er achter of macro je dingetje is en kun je er nog best serieus mee fotograferen ook.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154136487
Te licht?
pi_154152348
Weidebeekjuffers,

Waren het gisteren vooral de dames die zich lieten zien, vandaag was het mannendag.




met 300mm op een 21mm tussenring
#35.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 22:19:49 #12
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_154155764
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 00:06 schreef Ouwesok het volgende:
[..]

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr
Holy moly. _O_ Mad skills bro!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  woensdag 8 juli 2015 @ 00:12:34 #13
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_154159328
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 10:41 schreef Nappetje het volgende:
Te licht?
[ afbeelding ]
Ik vind 'm eigenlijk wel tof, vooral door de vlakverdeling door dat blaadje.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 8 juli 2015 @ 01:14:32 #14
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154160728
En nu weer macro'en.

Glazenmakers zijn wat lastig te vinden, ze gaan nogal op in het landschap
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Als je er dan weer een gevonden hebt ga je uiteraard voor de ogen :Y
Ik wel tenminste

Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154160848
Allemaggies OuweSok, da's een mooi stukje zoom in die laatste foto!

Dit hele topic staat vol met mooie foto's. Binnenkort maar eens even mijn macro-spul van mijn broertje terug vragen, hij wou het zo graag lenen maar doet er niks mee..
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 8 juli 2015 @ 11:53:53 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154165956
quote:
2s.gif Op woensdag 8 juli 2015 01:21 schreef Nemephis het volgende:
Allemaggies OuweSok, da's een mooi stukje zoom in die laatste foto!

Da's geen zoom, is gewoon mijn 100mm macro op zijn kortste instelling (en kunnen er eventueel nog tussenringen achter)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154167479
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:53 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Da's geen zoom, is gewoon mijn 100mm macro op zijn kortste instelling (en kunnen er eventueel nog tussenringen achter)
Zieke shit _O_
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 8 juli 2015 @ 13:18:05 #18
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154168065
quote:
2s.gif Op woensdag 8 juli 2015 12:53 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Zieke shit _O_
Neuh, Minolta/Sony :7
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154181402
Knap staaltje vakwerk Ouwesok. :Y
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 9 juli 2015 @ 00:22:49 #20
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154188295
De gewone oeverlibellen vliegen vanaf laat in het voorjaar, zijn ontzettend schuw en zien je al op ruime afstand aankomen. Niet een libel waarvan je het kopje even kunt fotograferen.

Ook hier weer, de mannetjes zijn blauw

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

De vrouwtjes lijken aanvankelijk gewoon geel te zijn. Op foto's ziet het er meer uit alsof de libel van fraai gepoetst goud is gemaakt.
Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Eigenlijk geen macro meer, de grote keizerlibel is een kolos van een libel. Onderstaande hangt nog wat te drogen.
Anax imperator by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154205995
Ik durf bijna niet meer te posten na Ouwesok

Zweefvliegen,





Met Canon 28-80 USM op 21mm tussenring.
#35.
  donderdag 9 juli 2015 @ 21:10:08 #22
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_154206195
Staat je in-camera noise reduction aan?
Tegenwoordig een stuk minder noise in je plaatjes.
Maar lijkt alsof in-camera noise reduction dat doet en de boel als een softe aquarel tekent.

Wat Sok doet is inderdaad op waanzinnig niveau. :D Zo kraakhelder, scherp en gedetailleerd, echt petje af. Zou wel willen dat we al in een cyborgtijdperk leefde en je je skills kon upgraden met een firmware upgrade. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_154206321
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 21:10 schreef shiznuts het volgende:
Staat je in-camera noise reduction aan?
Tegenwoordig een stuk minder noise in je plaatjes.
Maar lijkt alsof in-camera noise reduction dat doet en de boel als een softe aquarel tekent.

Wat Sok doet is inderdaad op waanzinnig niveau. :D Zo kraakhelder, scherp en gedetailleerd, echt petje af. Zou wel willen dat we al in een cyborgtijdperk leefde en je je skills kon upgraden met een firmware upgrade. :P
Ik zou niet eens weten waar dat zit op mijn Canon.
#35.
pi_154206382
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 21:14 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik zou niet eens weten waar dat zit op mijn Canon 400 D.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 9 juli 2015 @ 21:23:27 #25
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154206669
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 21:10 schreef shiznuts het volgende:
Staat je in-camera noise reduction aan?
Tegenwoordig een stuk minder noise in je plaatjes.
Maar lijkt alsof in-camera noise reduction dat doet en de boel als een softe aquarel tekent.
De meeste macro's komen uit mijn A58 en die heeft een waanzinnig mooie sensor. Ik neem ze op in RAW met alle hulpmiddelen uit.
De opname wordt vervolgens aan Noiseware toevertrouwd met alles default. Werkt perfect samen met de A58-RAW's.
Voor de scherpte wordt er vervolgens een keer op de volle opname een highpass-sharpening losgelaten met alle parametertjes zodanig dat je de bewerking nét niet ziet.
Na de crop laat ik er nog een sharpeningdingetje op los die zodanig is ingesteld dat je hem nét ziet.
Samen geven die dingen een best aardig effect zonder dat er oversharpening optreedt.

Een deel van het karakter van het plaatje is te danken aan mijn oude Minolta AF-lenzen die een hele fraaie scherp/onscherp-verhouding hebben en prachtige pastelkleuren geven.
wordt het toch nog een beetje een spullenkwestie
quote:
Wat Sok doet is inderdaad op waanzinnig niveau. :D Zo kraakhelder, scherp en gedetailleerd, echt petje af. Zou wel willen dat we al in een cyborgtijdperk leefde en je je skills kon upgraden met een firmware upgrade. :P
Zo waanzinnig is dat niveau nog niet, voornamelijk te danken aan dat ik maar zeer beperkt tijd heb om in de natuur rond te lopen, namelijk in de weekenden waarbij ik ook nog het geluk moet hebben dat het weer een beetje meewerkt.

De enige manier om je skillset te upgraden is: fotograferen, fotograferen en nog eens fotograferen en tussendoor, zelfs tijdens het fotograferen al evalueren hoe je effectiever en beter met de materie (in mijn geval beestjes) kunt omgaan.
Je kunt heel veel van boekjes en tutorials leren, de echte skills krijg je echter pas door veel te doen.

Wat ook behulpzaam is is bijvoorbeeld zo her en der een uurtje neuzen in de verschillende Flickr-groups over macrofotografie, gewoon om je te laten inspireren. Er staat echt waanzinnig fraai spul tussen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 9 juli 2015 @ 21:28:29 #26
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_154206831
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 21:14 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik zou niet eens weten waar dat zit op mijn Canon.
Kook niet. :+
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 21:23 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De enige manier om je skillset te upgraden is: fotograferen, fotograferen en nog eens fotograferen en tussendoor, zelfs tijdens het fotograferen al evalueren hoe je effectiever en beter met de materie (in mijn geval beestjes) kunt omgaan.
Je kunt heel veel van boekjes en tutorials leren, de echte skills krijg je echter pas door veel te doen.

Wat ook behulpzaam is is bijvoorbeeld zo her en der een uurtje neuzen in de verschillende Flickr-groups over macrofotografie, gewoon om je te laten inspireren. Er staat echt waanzinnig fraai spul tussen :Y
:Y Da's waar. De materie/andermans werk een beetje bestuderen leer je natuurlijk ook een boel van. Maar vooral practice makes purfect. Maar dan moet je wel die tijd vinden. :P Helaas vind ik zoveel leuk om te doen. ;( Houd je geen tijd meer over. En dan zijn er nog de dingen die ik móet doen maar tot last minute uitstel. :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 9 juli 2015 @ 22:28:54 #27
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154208493
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 21:03 schreef Clayton1 het volgende:
Ik durf bijna niet meer te posten na Ouwesok

Zweefvliegen,

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Met Canon 28-80 USM op 21mm tussenring.

Weer een voorbeeld dat je met die ouwe standaardzooms en een tussenring heerljik met beestjes kunt spelen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154255906
Ook met een oudje gemaakt , Helios 44-2,



[ Bericht 2% gewijzigd door Clayton1 op 11-07-2015 21:50:04 ]
#35.
pi_154255930
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 21:44 schreef Clayton1 het volgende:
Ook met een oudje gemaakt , Helios 44-2,

[ afbeelding ]
verkeerde knop voor edit gebruikt
#35.
pi_154256142
Ik dacht doe eens gek. 100-400 mm op een tussenring op libellenjacht.
Wat er fout ging weet ik niet, lijkt wel contactproblemen, lens-ring-camera.

Enkele heb ik er nog aardig weten te redden , dus niet te kritisch beoordelen :)

Noorse witsnuitlibel,



Viervlek,


Keizerlibel,






#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 juli 2015 @ 22:43:25 #31
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154257585
Libellen met een supertele en wat tussenringen kan heel mooi worden al fotografeert het een stuk lastiger. Die tweede opname van die witsnuit en dat schot van die viervlek geven al aardig aan wat er met die combinatie kan.
Wel altijd minimaal een schouderstatief inzetten, 't blijft een lange pijp waar je mee werkt.

Vanmiddag in het Woldlakebos in de Weerribben. Een shitload aan insecten weten vast te leggen en als door het warme weer de helft niet was weggevlogen was het helemaal een wildeboel geworden :')

Beginnetje met een nog jeugdige sabelsprinkhaan. Een vrouwtje deze keer

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Uiteraard kan ik er nog dichter bij :Y
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154257989
Leuke diertjes, zal eens kijken of ik die komende week ook eens een paar kan pakken.
Je ziet er elke dag meer te voorschijn komen.
En dan weer leuk om een oude 200mm op wat tussenringen te zetten
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 juli 2015 @ 11:24:40 #33
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154265164
Na een dagje warm weer krioelt het in iedere rietkraag van de gele soldaatjes.

Cantharis livida by Ouwesok, on Flickr

Het mooist zijn ze te fotograferen als ze in gras- of rietstengels klimmen. Zijn ze bovenaan, dan heb je een seconde of wat om te reageren daarna lopen ze weer naar beneden of vliegen gewoon weg.

Cantharis livida by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154278121
Vrijdag naar de Amsterdamse waterleiding duinen geweest met een vriend die ook met zijn camera wilde spelen. Ruim 5 uur rond gewandeld. En met veel pijn en moeite wat libelle op de foto gekregen... Hoe DOEN jullie dat :P vooral die grote zijn hyperactief.







  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 juli 2015 @ 20:14:01 #35
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154278561
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 19:56 schreef Nappetje het volgende:
Vrijdag naar de Amsterdamse waterleiding duinen geweest met een vriend die ook met zijn camera wilde spelen. Ruim 5 uur rond gewandeld. En met veel pijn en moeite wat libelle op de foto gekregen... Hoe DOEN jullie dat :P vooral die grote zijn hyperactief.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Toch wel mooie opnamen geworden :Y ^O^

Dat met die libellen is niet een truucje dat je even uit een boekje leert maar is vooral een kwestie van enerzijds je spullen goed leren kennen maar vooral die libellen goed leren kennen.
Als het flink warm is is het zeker als macrostarter geen doen om een libel voor je camera te krijgen, het lijkt net of ze bij warm weer zo'n twee keer zo ver kunnen zien als normaal en dan wordt het lastig als je bedenkt dat libellen 'normaal' ook al aardig schuw zijn.

Twee dingen die je vanaf vandaag kunt invoeren:
1. Observeer libellen waar je maar kunt, ook wanneer je geen camera bij je hebt. Van gewoon het gedrag van zo'n beestje bekijken leer je heel veel, zeker als je weet dat insecten maar een beperkt stukje gedragsprogramma hebben. Ze zijn best wel voorspelbaar.
2. Als je libellen wilt fotograferen voorkom dan elke vorm van abrupte beweging. De meeste libellen verspeel ik omdat ik in mijn enthousiasme mijn camera grijp en hem direct in positie breng. Dat moet dus heel langzaam zoals je in een gebied met libellen ook heel langzaam moet bewegen om ze niet allemaal weg te jagen. Insecten leven in een ander tempo als wij. Als je heel langzaam beweegt ziet een libel jou simpelweg niet meer. Maak je deel uit van het landschap.
Ook dat is een kwestie van veel oefening. Op goeie dagen ben ik niet vooruit te branden. Als de GPS zegt dat ik gemiddeld zo'n 1Km/uur loop ben ik op de goeie weg :')
insecten fotograferen is onthaasten in zijn leukste vorm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 juli 2015 @ 21:01:07 #36
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154280085
Gister in het Woldlakebos. Opvallend veel schorpioenvliegen waaronder een paar die zich wél lieten vastleggen.

Panorpa communis by Ouwesok, on Flickr

Panorpa communis by Ouwesok, on Flickr

Panorpa communis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 juli 2015 @ 22:33:00 #37
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154283247
Tijd voor de vlinderslag of liever een inhaalslag, er ligt nog het een en ander :')

Een klein geaderd witje in een soft wereldje
Pieris napi by Ouwesok, on Flickr

Dat wereldje zat in dit geval net onder de grens van de graspluimen en bloemen. Je weet op die hoogte de liveview en klapschermen van de beide Alfa's te waarderen

Dan een Atalanta waar zo te zien nogal wat vlieguren op zitten al zie je ze nog wel sterker gehavend in de struiken zitten.
Vanessa atalanta by Ouwesok, on Flickr
De 70-210 werkt op achtergronden als een blender op een pondje fruit

Lichte gebruikssporen heet dat op Marktplaats :')
Vanessa atalanta by Ouwesok, on Flickr

Dan gisteren in de Weerribben waar liefde heerste in het struikgewas. Overal waren de koevinkjes druk bezig met het maken van ... kalfvinkjes :?
Aphantopus hyperantus by Ouwesok, on Flickr

Aphantopus hyperantus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154300249
Haha dan zal dat het zijn. We waren wellicht iets te enthousiast met de camera's tevoorschijn toveren :) En het was erg mooi/warm weer
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 13 juli 2015 @ 21:46:40 #39
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154312460
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 15:30 schreef Nappetje het volgende:
Haha dan zal dat het zijn. We waren wellicht iets te enthousiast met de camera's tevoorschijn toveren :) En het was erg mooi/warm weer
Daarnaast is het bij sommige soorten best lastig om ze sowieso te vinden als ze even zitten te rusten. In deze brandnetelpartij zit een Keizerlibel. Als je er niet op verdacht bent loop je zomaar dertig van die beesten voorbij. Eentje vinden is genoeg voor een spannend kwartiertje

Anax imperator by Ouwesok, on Flickr

Als je hem eenmaal hebt gespot is het kwestie van kalm blijven, dan blijft de libel dat ook.
Bij de eerste keren dat je er zo dichtbij komt begin je van binnen te koken en zo
Kwestie van rustig te bepalen hoe je hem gaat besluipen. Dat begint met op veilige afstand een route zoeken waarmee je de hele libel kunt fotograferen. Uiteindelijk vind je die hoek. Tot hier kan het met werken met een lang brandpunt en een tussenring zorgen dat het insect blijft zitten.

Ik deed het in dit geval met de 100mm omdat ik het wel aandurfde
Anax imperator by Ouwesok, on Flickr

Vanaf hier kruip je tergend langzaam steeds dichter bij de libel en ik sla even een paar plaatjes over om bij het eindpunt te komen als de 100mm op de 1:1 staat.
Heel makkelijk bij die lens, ik kan als ik over mijn camera heen kijk zien hoeveel ik nog over heb

En dan krijg je dat kopje O+
Anax imperator by Ouwesok, on Flickr
Bij deze zie je mooi de grens tussen 'bovenoog' en 'onderoog'. Die laatste ziet bijzonder scherp om prooien te kunnen zien. Die bovenste ziet minder scherp en is om bedreigingen(vogels en macrolenzen) te kunnen zien.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154312679
en dan trap je op een stukje bramenstruik dat verscholen onder gevallen bladeren nog twee meter doorloopt en in die omtrek meteen alles wat vliegt,of kruipt wegjaagt. :)

Spreek duidelijk uit ervaring
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 13 juli 2015 @ 23:05:34 #41
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154315271
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 21:53 schreef Clayton1 het volgende:
en dan trap je op een stukje bramenstruik dat verscholen onder gevallen bladeren nog twee meter doorloopt en in die omtrek meteen alles wat vliegt,of kruipt wegjaagt. :)

Spreek duidelijk uit ervaring
Je hoeft niet eens ergens op te trappen. Vooral glazenmakertjes lijken het te voelen als er iemand langsloopt en op een goeie dag in Kamperhoek vliegen ze met tientallen tegelijk weg als je weer een ondoordachte stap zet. Je moet even helemaal in slow motion leven, dan is de kans het grootst dat ze blijven zitten en heb je voor je het weet een paar mooie glassnijders te pakken.

Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr

Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr

Brachytron pratense by Ouwesok, on Flickr

Of een vroege glazenmaker
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Of alleen een kopje van zo'n vroege glazenmaker
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154323162
Hahaha het is ook wat he. Fotograferen is niet zo simpel als het lijkt. Je moet er een halve ninja voor zijn :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 14 juli 2015 @ 18:09:00 #43
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154336298
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 10:41 schreef Nappetje het volgende:
Hahaha het is ook wat he. Fotograferen is niet zo simpel als het lijkt. Je moet er een halve ninja voor zijn :)
Het fotograferen op zich is niet zo bijster ingewikkeld, alleen om de onderwerpen voor je lens te krijgen en ze daar lang genoeg te houden kan even een uitdaging zijn.
Maar zeg nou zelf, als het allemaal heel simpel was zou je in één weekend helemaal klaar zijn en moet je weer op zoek naar een nieuwe hobby :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154347947
Haha ik ben al geen hobby mens ☺ dus dit is al heel wat. En dat geklooi voor een leuk insectje heeft ook wel wat, de tijd vliegt
  FOK!fotograaf woensdag 15 juli 2015 @ 10:40:36 #45
159915 -Menn0-
MNO
pi_154353321
Gebruiken jullie een flits bij het maken van macro foto's? :)
,,/
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 15 juli 2015 @ 21:10:06 #46
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154370443
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 10:40 schreef -Menn0- het volgende:
Gebruiken jullie een flits bij het maken van macro foto's? :)
Bij de insecten van de afgelopen tijd zet ik (nog) geen flits in om twee redenen:
- De combinatie waarmee je door struikgewas en rietkragen struint wordt ineens een stuk groter
- Bij beestjes reduceer je je aantal kansen tot 1 als je een flits inzet, meestal zijn ze na de flits vertrokken.

Dat gezegd ben ik momenteel wel bezig om wat te experimenteren met de ringflits op mijn EOS30D. Als ik daarmee een goeie werkende setup kan maken ga ik eens voorzichtig kijken naar een ringflits voor Alfa.
Wat ook nog buiten uitgeprobeerd moet worden is de combinatie waar ik al eerder mee in de vlindertuin heb gespeeld bestaande uit een Alfa, een Metz48 en een klein softboxje. Zodra de heidelibellen wat talrijker zijn gaan we daar eens mee spelevaren.

Die bovengenoemde combinatie
Godox 10cm soft by Ouwesok, on Flickr

en in een vlindertuin levert dat dan zoiets op
Vlinder by Ouwesok, on Flickr

Maar dat moet dus nog even een keer in de buitenlucht worden ingezet
En uit die ringflitscombi komen binnenkort ook nog wel wat dingen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154370750
Had beter gekund/gemoeten,




Vlinders zien we nog niet in de vlinderstruik, wel zweefvliegen,



Of gewoon op een blad,



achteraf bleek dat ik deze in de TV heb geschoten.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 15 juli 2015 @ 21:21:42 #48
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154370923
Terug naar afgelopen weekend.

Je bent lekker op beestjesjacht en klotsplaps landt er iets opvallends naast je in het riet.

Een vuurlibel dus en omdat ik ze zelfs in de Weerribben bij uitzondering zie maak ik er een snel schot van, ze zijn nogal wegvliegerig en dus moet je zo'n buitenkansje niet te lang laten wachten
Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr

Na dat eerste schot vliegt de vuurlibel weg en na drie tellen landt er op een iets gunstiger plek weer een vuurlibel ('t zou dezelfde kunnen zijn)
Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr
Volkswagen Tornado Rot, mijn auto heeft dat kleurtje ook

Blij met het buitenkansje loop ik de rest van het gebied door waar het voor die keer vergeven is van de vuurlibellen. Ik kan me kortom even lekker uitleven :Y

Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr

Ook vuurlibellen moeten eten
Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr

Het enige dat je weggooit zijn de pootjes
Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr
Dit gaat nog beschaafder dan een oeverlibel die jaagt, die trekt zijn prooi al vliegend uit elkaar waardoor de pootjes en de vleugeltjes je om de oren vliegen

Aan zijn afgeplatte achterlijf zie je dat het familie is van de andere korenbouten zoals de platbuik en de viervlek
Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 15 juli 2015 @ 21:27:36 #49
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154371203
Vuurlibellen deel 2

Qua spullen, deze hele serie ging met de Minolta 70-210mm op een 20mm tussenring

De vuurlibellen hebben net als oeverlibellen de onbedwingbare neiging om op de grond te gaan zitten. Gelukkig lag daar vers gemaaid riet en kan ik met de Alfa's zeer laag langs de grond werken.
Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr

De houding van de vleugels laat hem bedrieglijk veel op een heidelibel lijken.
Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr

Veel rooier vind je ze niet
Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr

De karakteristieke houding als de libel de indruk heeft dat er iets dichterbij komt.
Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr

Hopelijk binnenkort meer mooi weer in de weekenden *O*
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154371602
Erg fraaie serie , prachtbeest, ik had er laatst ook ineens een in beeld, jammer genoeg toen geen serie kunnen maken want hij/ zij ging er weer vandoor. Maar eentje heb ik er :)
#35.
pi_154392829
Oeh wat heb je die rode libelles er mooi op staan Ouwesok! ^O^

Ik heb de macroringen weer terug van broederlief, meteen eventjes mee op pad geweest, 21mm ringen op een 70/300 Tamron lens vastgeschroefd aan een D5000



Een vlieg met een kop van metaal. Zal wel een nano-drone zijn :P


Een piepklein universum:


En qua foto eigenlijk nét niet, maar het is een mooi stukje drama: Beestje wil wegvliegen maar van z'n vleugels is niet veel meer over... Hierna kukelde 'ie meteen zo van het blad af.
  donderdag 16 juli 2015 @ 18:43:00 #52
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_154393501
Och! ;(
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_154397314



#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 16 juli 2015 @ 22:09:41 #54
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154399000
quote:
2s.gif Op donderdag 16 juli 2015 18:06 schreef Nemephis het volgende:
Oeh wat heb je die rode libelles er mooi op staan Ouwesok! ^O^

Ik heb de macroringen weer terug van broederlief, meteen eventjes mee op pad geweest, 21mm ringen op een 70/300 Tamron lens vastgeschroefd aan een D5000

[ afbeelding ]

Een vlieg met een kop van metaal. Zal wel een nano-drone zijn :P
[ afbeelding ]

Een piepklein universum:
[ afbeelding ]

En qua foto eigenlijk nét niet, maar het is een mooi stukje drama: Beestje wil wegvliegen maar van z'n vleugels is niet veel meer over... Hierna kukelde 'ie meteen zo van het blad af.
[ afbeelding ]
En zo heb je met eenvoudige middelen toch al heel veel macropret.

quote:
Je zit daar nog steeds goed in de weidebeekjuffers :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154399237
Je zit daar nog steeds goed in de weidebeekjuffers :Y
[/quote]

er zitten er nog genoeg, zag zelfs grote exemplaren libelles over het water scheuren
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 16 juli 2015 @ 22:59:44 #56
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154400938
Sommige insecten steken, andere nemen een hap.

Van die laatste categorie is de runderdaas, een insect waar je liever uit de buurt blijft. Deze zat wat rottig, namelijk hoog boven me op een berkenstam. Ik hield het bij één opname :')

Tabanus bovinus by Ouwesok, on Flickr
en dan toch jammer dat ie niet met die enorme kleurige facetogen in het zonnetje zat
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154400995
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 22:59 schreef Ouwesok het volgende:
Sommige insecten steken, andere nemen een hap.

Van die laatste categorie is de runderdaas, een insect waar je liever uit de buurt blijft. Deze zat wat rottig, namelijk hoog boven me op een berkenstam. Ik hield het bij één opname :')

[ link | afbeelding ]Tabanus bovinus by Ouwesok, on Flickr
en dan toch jammer dat ie niet met die enorme kleurige facetogen in het zonnetje zat
Toch een mooie opname ondanks de ogen niet in de zon.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 17 juli 2015 @ 23:33:10 #58
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154429462
Ik had de vuurlibellen ook met de 100mm macro geprobeerd. Meer wegvliegers, maar als ze blijven zitten kun je er dan ook hele leuke dingen mee doen.

Een hele libel
Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr

en een kopje waarbij je nu een idee krijgt hoe groot die glazenmakers zijn
Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr

En dan een nog kleiner libelletje, de zwarte heidelibel. Fotografisch zijn die best wel interessant omdat ze zo sierlijk op stengels en stokjes kunnen zitten.

Sympetrum danae by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum danae by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum danae by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154472060
Tussen het doolhof van draadjes zag ik een gaatje waar ik net doorheen kon focussen,



Als het maar even droog ik komen ze tevoorschijn,


#35.
  maandag 20 juli 2015 @ 07:33:18 #60
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_154479754
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 20 juli 2015 @ 20:40:21 #61
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154497488
Nog maar eens wat vlinders en deze keer dikkopjes die best lastig te fotograferen zijn. Ze hebben erg goeie ogen en áls ze wegvliegen zijn ze ook gelijk een flink eind weg, ze vliegen ondanks die kleine vleugeltjes een stuk sneller en koersvaster dan 'gewone' vlinders

Thymelicus lineola by Ouwesok, on Flickr

Thymelicus lineola by Ouwesok, on Flickr

Thymelicus lineola by Ouwesok, on Flickr

En nog een Atalanta die er nogal sleets uitziet
Dat heb je met al dat vechten
Vanessa Atalanta by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154497650
Dit koolwitje heeft wel op tijd een schuilplaats gevonden tegen de regen



Deze hommel duidelijk niet,

#35.
  maandag 20 juli 2015 @ 21:50:26 #63
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_154499818
Agos, die hommel! :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_154524622
Muur beweegt niet met de wind. ,



Aparte kleuren,


Vlinder met Albinar 80-200mm,



Een raar beest, kreeg niet de kans om er meer te maken,



Deze wesp slurpt een rups leeg,



Een paar veld bloempjes,




#35.
pi_154561270
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 20:45 schreef Clayton1 het volgende:
Deze hommel duidelijk niet,


Wat een gave foto! ^O^

Ik kwam gisteren een stuifmeelverzamelaar tegen (wel meerdere eigenlijk), ijverige beestjes die geen moment stil zitten


En ter afwisseling van de beestjes en bloemetjes, de binnenkant van een stukje bast van een dode boom:
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 24 juli 2015 @ 00:25:44 #66
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154585602
Vanavond eens met een ander setje het struikgewas in gedoken. Het was good-old-EOS30D voorzien van een Tamron 90mm macro en een Chinese ringflitser.

Die combinatie is op meerdere manieren inzetbaar. Eerst maar eens de methode die ondanks de aparte flitser toch nog aardig natuurlijke plaatjes mogelijk maakt. De camera staat daarbij op Av, het diafragma ergens rond de 8 of 11 en de ISO in dit geval lekker hoog.
De flitssync wordt op het tweede gordijn gelegd en je laat hem slowsyncen waarmee de camera dag- en flitslicht keurig mengt. De balans tussen de twee is met de correctiestanden te verdraaien waardoor je óf het daglicht óf het flitslicht wat meer nadruk kunt geven.

Als onderwerp de overal aanwezige kleine weekschildkever

In het ideale geval zie je nauwelijks dat er is geflitst
Rhagonycha fulva by Ouwesok, on Flickr

Rhagonycha fulva by Ouwesok, on Flickr

Rhagonycha fulva by Ouwesok, on Flickr

Rhagonycha fulva by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 24 juli 2015 @ 23:56:51 #67
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154613493
De andere manier van werken met een ringflits laat de flitser alles doen waarbij je het bestaande licht overschreeuwt met de ringflits.
Hiertoe ze je de camera op M, de sluitertijd op pakweg 1/125 en je diafragma een flink end dicht.

Het resultaat is dat bestaand licht amper meer meedoet en de hele opname door de flitser, wat je in het plaatje ziet door de donkere achtergronden

Onderstaande ging nog met de mengmethode
even voor het vergelijk
Vlieg onbekend by Ouwesok, on Flickr

Dan gaat de camera op M en gaat de flits het in zijn eentje doen
Vlieg onbekend by Ouwesok, on Flickr

Vlieg onbekend by Ouwesok, on Flickr

Wesp onbekend by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154614867
Dat heeft toch wel wat, die foto's met donkere achtergrond. Vooral die wesp is mooi.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 juli 2015 @ 13:11:29 #69
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154621623
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 00:45 schreef Nemephis het volgende:
Dat heeft toch wel wat, die foto's met donkere achtergrond. Vooral die wesp is mooi.
Het heeft zeer zeker wel wat al blijf ik van mening dat zolang het zonder flits kan, je beter zonder flits te werk kunt gaan bij insecten.
Wat me meeviel bij het gebruik van de ringflits was dat de insecten de flits niet lijken te merken en gewoon blijven zitten.
Wat de insecten wel merken is dat het 'ding' dat op ze af komt ineens anderhalf tot twee keer zo groot is als alleen een camera met lens. Waar ze vluchten vindt dat meestal al plaats bij het naderen van het insect.

Gaasvliegen lijken voor de ringflits gemaakt. Dat heeft er al iets mee te maken dat je ze meestal tegen zonsondergang ziet en elke vorm van hulplicht welkom is.
Daarnaast lijken de kleuren van een gaasvlieg ook best wel op het flitslicht te reageren

Afwisselend met de methode 'menglicht' en 'donkerveld'
Chrysoperla carnea by Ouwesok, on Flickr

Chrysoperla carnea by Ouwesok, on Flickr

Chrysoperla carnea by Ouwesok, on Flickr

Chrysoperla carnea by Ouwesok, on Flickr

De laatste alleen in 'donkerveld' omdat die echt in een donker hoekje zat

Chrysoperla carnea by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154621761
Wat kost dat, zo'n ringflitser? Doordat mijn 70/300 + macroringen zo lang zijn krijg ik er schaduw door als ik flits gebruik dus dat is niet bruikbaar.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 juli 2015 @ 13:58:49 #71
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154622690
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 13:17 schreef Nemephis het volgende:
Wat kost dat, zo'n ringflitser? Doordat mijn 70/300 + macroringen zo lang zijn krijg ik er schaduw door als ik flits gebruik dus dat is niet bruikbaar.
De ringflits die ik hier gebruikte is voor zo'n honderd euro nieuw op ebay te vinden voornamelijk onder de namen Bilora en Marumi.
Voor je zo'n ding inzet eerst even naar je lens kijken, als je lensfront draait tijdens het scherpstellen wordt het een vrij hachelijke onderneming om er een ringflits bij op te zetten zelfs als je met het handje scherpstelt. Ik gebruik de ringflits zelf meest op een 90mm macro waarvan de frontring niet draait.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154622855
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 13:58 schreef Ouwesok het volgende:

...als je lensfront draait tijdens het scherpstellen wordt het een vrij hachelijke onderneming om er een ringflits bij op te zetten ...
Natuurlijk draait mijn lensfront mee... }:|
  Moderator zaterdag 25 juli 2015 @ 14:18:04 #73
42184 crew  DaMart
pi_154623236
Vanochtend even met de macrolens (60 mm) gespeeld.



Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_154623478
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 13:58 schreef Ouwesok het volgende:

[..] als je lensfront draait tijdens het scherpstellen wordt het een vrij hachelijke onderneming om er een ringflits bij op te zetten zelfs als je met het handje scherpstelt. Ik gebruik de ringflits zelf meest op een 90mm macro waarvan de frontring niet draait.
Ik gebruik autofocus nooit bij macro, heb er op de Tamron 180mm dus geen hinder van :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 juli 2015 @ 15:07:13 #75
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154624607
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 14:04 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Natuurlijk draait mijn lensfront mee... }:|
Ik ga de komende tijd nog wel wat meer macro-flits-dingetjes uitproberen, ook vormen waarbij je van een meedraaiende frontlens geen last hebt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 14:18 schreef DaMart het volgende:
Vanochtend even met de macrolens (60 mm) gespeeld.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Lieveheersbeesten worden inderdaad vaak fraaier als je met een wat kortere macrolens werkt :Y
Welke 60mm is dit ?

Eén hele libel vond ik donderdagavond in Kamperhoek (er vlogen genoeg glazenmakers rond maar die bleven vakkundig uit de buurt)

Die ene was genoeg om in elk geval duidelijk te kunnen maken dat insecten meestal niet vluchten voor flitslicht.

Methode menglicht voor de hele libel
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Stukkie dichterbij, nog steeds menglicht en hier zie je dat
- het daglicht al aardig op zijn end loopt
- de flitser nogal wat details naar boven haalt
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

We draaien de knop naar M om de flitser écht wakker te maken en kruipen nog een fractie dichterbij
daar hing een prijskaartje aan in de vorm van muggen die me vijf man sterk probeerden te perforeren, insectenfotografie kan pijnlijk zijn

Hoppekee
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

En nu op jacht naar een dergelijke flitser voor mijn Alfa's :7
Laat je overigens niet gek maken om een LED-ring te kopen die op ebay zo mooi als 'ring flash' worden aangeboden. Da's namelijk iets heel anders dan een échte flash met generator en buis en zo. Die LED-dingen geven weinig licht en dat weinig licht dat ze geven is spectraal op zijn zachtst gezegd bedenkelijk en op zijn hardst gezegd gewoon knalgroen.
Ik heb er hier een liggen(Meike FC100), zal er binnenkort eens wat opnamen mee maken om duidelijk te maken waarom je die dingen beter niet koopt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 25 juli 2015 @ 15:17:16 #76
42184 crew  DaMart
pi_154624896
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 15:07 schreef Ouwesok het volgende:

Lieveheersbeesten worden inderdaad vaak fraaier als je met een wat kortere macrolens werkt :Y
Welke 60mm is dit ?
Mooie libellenfoto's, vooral die laatste!

De Canon EF 60 mm f 2.8. Het is ook de enige macrolens die ik heb. Zou bijvoorbeeld een 100mm macrolens nog specifieke voordelen hebben, behalve dat je iets verder bij het te fotograferen object weg kan blijven?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 juli 2015 @ 15:24:28 #77
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154625082
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 15:17 schreef DaMart het volgende:

[..]

Mooie libellenfoto's, vooral die laatste!

De Canon EF 60 mm f 2.8. Het is ook de enige macrolens die ik heb. Zou bijvoorbeeld een 100mm macrolens nog specifieke voordelen hebben, behalve dat je iets verder bij het te fotograferen object weg kan blijven?
Die afstand is het eerste dat je opvalt met een langere macro. Het tweede ding is dat je minder 'last' van de omgeving hebt dan met een korte macrolens. Gebruik ik de PEN met de 35mm Zuiko macro, dan merk ik dat ik meer met de achtergronden te stellen heb dan met mijn onderwerp.
Pak ik een Alfa met de 100mm erop, dan kan ik naar mijn eigen idee meer met de achtergronden spelen.
Om die achtergronden echt mooi te laten 'vegen' pak ik dan bij voorkeur nog iets langers eventueel zelfs tot 400mm waarmee je op één of meer tussenringen na wat oefening ook heel aardig kleine beestjes mee kunt fotograferen.
Binnenkort een paar voorbeelden daarvan, misschien vanmiddag nog wel

Samengevat: Ja, het heeft specifieke voordelen om ook met andere brandpunten te macro'en en die gaan verder dan alleen het dichterbij of verder van je onderwerp zitten.
Dat gezegd zijn de kortere macro's bijzonder geschikt voor kevertjes. Zodra het weer weer een beetje zijn fatsoen houdt ga ik eens weekschildkevertjes met de Zuiko 35 proberen
Ik heb er nu al zin an
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 juli 2015 @ 20:34:44 #78
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154632391
Nog één rondje ringflits.

Tijdens het fotograferen afgelopen donderdagavond werd ik zo ongeveer poreus gestoken door een groep insecten die maar matig wilden gaan zitten (behoudens op mijn armen, handen, ellebogen en vooral mijn voorhoofd :') )

Zo zien ze er ongeveer uit
Culex pipiens by Ouwesok, on Flickr

En met dat donkerveldeffect krijg je dan dit
Culex pipiens by Ouwesok, on Flickr
vooral die ogen worden best wel apart

Dan nog een paar hebbelijkheidjes van ringflitsers in het algemeen.

De dieptewerking valt over het algemeen wat tegen, er komt nogal vlak licht uit
Wesp onbekend by Ouwesok, on Flickr
Wil je wat meer vormtekening en toch een lekkere goedkope ringflits, zoek dan eens op ebay naar de flitsers van YongNuo of Viltrox die twee halve cirkelvormige flitsbuizen hebben waarvan je er een kunt uitzetten, ze kosten iets boven de honderd euro.

Een tweede soms vervelende eigenschap is dat ze nogal veel, vaak ringvormige reflecties achterlaten, hier heb je het meest last van als je met die donkere achtergrond fotografeert.
Cantharis fusca by Ouwesok, on Flickr
En die reflecties doe je dus helemaal niks tegen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 26 juli 2015 @ 15:14:14 #79
42184 crew  DaMart
pi_154646458
Vanochtend weer even met de camera op pad geweest in de duinen. De Canon 60 mm-lens bleek bij vluchtgevaarlijke insecten niet altijd even handig, dus ik heb hem afgewisseld met de Canon 70-300 mm. Hierbij een paar foto's:


Macrolens 60 mm


Macrolens 60mm


Zoomlens 70-300 mm


Zoomlens 70-300 mm

[ Bericht 0% gewijzigd door DaMart op 26-07-2015 15:26:43 ]
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 26 juli 2015 @ 15:16:12 #80
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_154646540
Plaatjes stuk...

Edit: nu niet meer.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 26 juli 2015 @ 18:04:13 #81
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_154652018
Drukke hommeltjes in de tuin *O*!


Hmz...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 juli 2015 @ 19:50:31 #82
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154655385
Mooie beestjes weer :Y

Nog van vorige week toen ik meer op grotere beesten liep maar wel de tussenringen voor het grijpen had, libellen met de Tamron 200-400mm meest op de langste stand. Het is te doen :Y

De werkafstand wordt een comfortabele twee meter, als het niet te warm is heeft het insect je niet eens in de smiezen. De opnamen zijn uit De Stille kern van Horsterwold en van het Oostvaardersveld. Beide gebieden die zich als insectenparadijsjes beginnen te ontpoppen.

Een wel erg late platbuik
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

En dan heidelibellen
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

En nog een oeverlibel waar al de nodige vlieguren op zitten
Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154658337


#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 juli 2015 @ 00:17:27 #84
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154664716
Zo mooi, die roofvliegen. Helaas zie je die in Flevo'tjesland niet zoveel -O-
Die laatste is trouwens wel erg contrastrijk en zou wat donkerderder mogen

Even nog een restantje Woldlakebos
Vandaag weer nieuwe opnamen gemaakt, maar die moeten nog even bekeken/bewerkt worden

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Dan het vrouwtje van de vuurvlinder, die er beduidend minder vurig uitziet
Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr

Dan nog wat pantserjuffers. Iets groter dan de meeste waterjuffers en de fotografische uitdaging zit hem in de manier waarop ze hun vleugels houden, het totaal is zowel lang als breed en past nauwelijks in de scherptediepte.

Lestes sponsa by Ouwesok, on Flickr

Lestes sponsa by Ouwesok, on Flickr

Hoe verschillend die kleuren ook zijn, het zijn allemaal gewone pantserjuffers
er zijn ook nog andere soorten pantserjuffers, maar die moeten dan ook maar even voor mijn lens willen

Bijkomende uitdaging is dat ze meestal in het riet gaan zitten waar van alles in de weg zit voor zowel mijn lenzen als voor het licht.

Lestes sponsa by Ouwesok, on Flickr

Lestes sponsa by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154682248
Mooi hoor!!
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 juli 2015 @ 21:51:33 #86
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154686863
Bij goed weer heb je ook aan de Waterleidingduinen een hele goeie libellenstek. Zoek je een plek uit de wind en in de zon, dan heb je er al snel een paar te pakken.

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Met deze is kennelijk iets niet helemaal goed gegaan

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

En met wat passen en meten maak je de opname zo dat je lens (in mijn geval een Minolta 70-210mm) het best tot zijn recht komt

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154687257
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 21:51 schreef Ouwesok het volgende:
Bij goed weer heb je ook aan de Waterleidingduinen een hele goeie libellenstek. Zoek je een plek uit de wind en in de zon, dan heb je er al snel een paar te pakken.

[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Met deze is kennelijk iets niet helemaal goed gegaan

[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

En met wat passen en meten maak je de opname zo dat je lens (in mijn geval een Minolta 70-210mm) het best tot zijn recht komt

[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
Die ene auw.

Welke tussenring er dit keer op/tussen?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 juli 2015 @ 22:06:51 #88
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154687303
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 22:04 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Die ene auw.

Welke tussenring er dit keer op/tussen?
Meestal zit bij de 70-210 de 13mm erachter.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154687821
Kan ik ook wel eens meenemen idd een 200 of 210 met 13 combinatie.

nu allen nog beter weer worden
#35.
pi_154713678
Pentor 80-200,

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 juli 2015 @ 21:53:43 #91
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154714590
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 21:26 schreef Clayton1 het volgende:
Pentor 80-200,

[ afbeelding ]
Die kan het dus ook. Wel goed opletten waar scherpte begint en ophoudt, in dit geval had ie een fractie verder naar voren mogen liggen zodat de voorste vleugel erin valt, dat de achterste er dan een beetje uit valt is geen probleem.
Moest er nog een tussenring achter :?

Die tussenring zat dus bij onderstaande opnamen wel achter mijn Tamron 5.6/200-400mm en dan is ie ideaal voor de vlinderslag.

Landkaartje
Araschnia levana by Ouwesok, on Flickr

Dagpauwoog die verder alleen maar óf dicht óf met de rug naar me toe wilde zitten :')
Aglais io by Ouwesok, on Flickr

Klein koolwitje
Pieris rapae by Ouwesok, on Flickr

Gehakkelde aurelia op zijn uitvalsbasis vanwaar ie alles aanvliegt dat beweegt
Polygonia c-album by Ouwesok, on Flickr

Het weer lijkt de goeie kant op te gaan komend weekend *O*
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154714745
[quote]0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 21:53 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die kan het dus ook. Wel goed opletten waar scherpte begint en ophoudt, in dit geval had ie een fractie verder naar voren mogen liggen zodat de voorste vleugel erin valt, dat de achterste er dan een beetje uit valt is geen probleem.
Moest er nog een tussenring achter :?

Waar richt je op bij een vlinder?, ik richt op zijn kop
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 juli 2015 @ 22:08:44 #93
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154715212
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 21:57 schreef Clayton1 het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 28 juli 2015 21:53 schreef Ouwesok het volgende:

Waar richt je op bij een vlinder?, ik richt op zijn kop
De kop is inderdaad wel belangrijk, ik probeer echter ook altijd uit te vinden in de zoeker waar de scherpte begint en liefst ook waar ie weer ophoudt. Dat kan soms betekenen dat ik een iets ander punt voor mijn scherpstelling gebruik.
Met een goed afgestelde zoeker (ik kan het niet vaak genoeg zeggen) kun je bij een vlinder in elk geval beoordelen of de kop, de belangrijkste vleugeltip, indien mogelijk de pootjes en soms ook de antennes een beetje voordelig in de scherpte liggen. Focus daarbij op de meest in de aandacht liggende delen, in dit geval de kop en de voorste vleugeltip.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154715297
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 22:08 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De kop is inderdaad wel belangrijk, ik probeer echter ook altijd uit te vinden in de zoeker waar de scherpte begint en liefst ook waar ie weer ophoudt. Dat kan soms betekenen dat ik een iets ander punt voor mijn scherpstelling gebruik.
Met een goed afgestelde zoeker (ik kan het niet vaak genoeg zeggen) kun je bij een vlinder in elk geval beoordelen of de kop, de belangrijkste vleugeltip, indien mogelijk de pootjes en soms ook de antennes een beetje voordelig in de scherpte liggen. Focus daarbij op de meest in de aandacht liggende delen, in dit geval de kop en de voorste vleugeltip.
Oke,

deze was eigenlijk meer eens gelukstreffer, het waaide hier nog behoorlijk vandaag
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 29 juli 2015 @ 21:20:26 #95
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154744035
Van toen het nog warm was. In de Amsterdamse Waterleidingduinen. 75-300mm op een tussenring,

Spelen met het koevinkje en de achtergrond
Aphantopus hyperantus by Ouwesok, on Flickr

Aphantopus hyperantus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154744270
Clayton, jouw foto's lijken 'korrelig' t.o.v. de andere foto's hier, weet je ook waardoor dat komt?

En OuweSok, jij kan zo ongeveer je eigen natuurkalender gaan uitgeven, je weet ze er mooi op te krijgen!
pi_154744333
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juli 2015 21:25 schreef Nemephis het volgende:
Clayton, jouw foto's lijken 'korrelig' t.o.v. de andere foto's hier, weet je ook waardoor dat komt?

En OuweSok, jij kan zo ongeveer je eigen natuurkalender gaan uitgeven, je weet ze er mooi op te krijgen!
Ik zou het niet weten, als iemand een suggestie heeft???
#35.
pi_154744511
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 21:27 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten, als iemand een suggestie heeft???
Heb je de ISO heel hoog staan? Anders zou ik het ook niet weten. Misschien heeft OuweSok nog suggesties.
pi_154744607
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juli 2015 21:30 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Heb je de ISO heel hoog staan? Anders zou ik het ook niet weten. Misschien heeft OuweSok nog suggesties.
Nee die staat niet hoog, misschien mijn Noiseware tooltje??
#35.
pi_154744742
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 21:31 schreef Clayton1 het volgende:
Noiseware toolt
Ik moest even zoeken wat dat is https://www.imagenomic.com/nw.aspx

Post anders eens dezelfde foto met en zonder die bewerking?
Je maakt de foto's toch niet groter in je bewerkingsprogramma?
pi_154745166
Ik zal wel een met mijn noise filter gaan stoeien
#35.
pi_154851159
Hoe beroerd kun je het hebben, gaat ie in een japanse esdoorn zitten midden in de zon.

#35.
pi_154851752
Kijk een wheelie,

#35.
pi_154879294
Een daas die zich lekker aan het opwarmen was.




#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 6 augustus 2015 @ 00:50:05 #105
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_154945977
Een rondje vlinders jagen in De Stille Kern van Horsterwold, vlakbij Zeewolde met deze keer heel veel dagpauwogen.

Aglais io by Ouwesok, on Flickr

Aglais io by Ouwesok, on Flickr

Aglais io by Ouwesok, on Flickr

Aglais io by Ouwesok, on Flickr

Een citroenvlinder die gezien zijn afmetingen ook wel meloenvlinder had mogen heten :')
Voor de lange afstand had ik deze keer de Tamron 572D mee (de cheap-ass 70-300mm) die als enige hulpmiddel zijn macrostand had wat zoveel wil zeggen als dat de minimum instelafstand teruggezet wordt naar zo'n 90cm waarmee de lens 1:2 haalt

Gonepteryx rhamni by Ouwesok, on Flickr

Vooraanzicht
Gonepteryx rhamni by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_154965871
Dagpauwogen zie je hier ook veel, vandaag een andere type vastgelegd,

De gehakkelde arelia,




En een weidebeek juffertje,



[ Bericht 13% gewijzigd door Clayton1 op 06-08-2015 21:55:58 ]
#35.
pi_155039712
Al tijden bewonder ik veel van de foto's hier. Vanmorgen ging ik ook weer eens op pad en toen bedacht ik me dat ik nog een DIY macrolens had liggen. Ooit thuis wat mee getest, maar verder niet veel mee gedaan. Hierbij een paar platen van vanmorgen. Heb ook nog wat spinnetjes vastgelegd, maar deze zijn net niet lekker scherp :)

Ladybug by Peter van der Ham, on Flickr

Water drops by Peter van der Ham, on Flickr

Random (small) bug by Peter van der Ham, on Flickr

Foto's zijn gemaakt met een Canon 38-76, waarvan de frontelementen zijn verwijderd. Hierdoor krijg je een behoorlijke macrolens. Nadeel is dat je focusring het niet meer doet en je dit gewoon op afstand moet doen. Focuspeaking van mijn A7s helpt hierbij wel erg goed.

Eerste foto is op 38mm genomen, minste vergroting en de andere twee op 76mm. Het laatste beestje was zo'n 7mm groot. Focusafstand ligt dan rond de 3-3,5 centimeter. Geen idee wat voor vergroting het dan precies is (3:1 gok ik, weet niet hoe je dit berekent?!), maar het is best behoorlijk.
pi_155052553








pi_155053716
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 23:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Of een vroege glazenmaker
[ link | afbeelding ]Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr
Deze is geweldig :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 9 augustus 2015 @ 22:26:40 #110
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155060078
Vanmiddag in het Woldlakebos in de Weerribben ofwel ons Overijssels insectenparadijs.

Smaak hebben ze wel, zet een Tamron op je camera en weldra landt er een om eens poolshoogte te nemen. Een goudoogdaas wat een eufemisme is voor een soort van vliegende decoupeerzaag. Ze steken niet, ze nemen een hap.

Als er echter eentje op een lens landt moet je je die kans niet laten ontglippen, ze zijn eigenlijk te fraai om direct dood te slaan.

Hier wordt de zoomring van een Tamron 572D aan een inspectie onderworpen.
Je hebt gelijk een indicatie van hoe klein een goudoogdaas is, hij is amper groter dan een 'gewone' vlieg en het is meestal het geluid en de onbedwingbare wil om op je te gaan zitten dat de goudoogdaas verraadt.

Chrysops relictus by Ouwesok, on Flickr

Deze was nogal snel uitgekeken op de lens en ging op doorreis naar de gebruiker van de lens. De daas moest dit met de dood bekopen.

Niet lang daarna landde het volgende exemplaar op de zonnekap, gelukkig had ik er de 100mm op staan. Speeltijd dus voor zo lang het duurt.

Ze lijken wel een bepaalde voorkeur te hebben, mijn Minolta's raakten ze niet aan.
Chrysops relictus by Ouwesok, on Flickr

Langzaam dichterbij voor de ogen.
Chrysops relictus by Ouwesok, on Flickr

Tot het ook hier helemaal mis ging en de daas een poging op de gebruiker van de lens deed die het beestje resoluut naar de lens terug verwees
De daas leek zijn belangstelling een beetje kwijt :')
Chrysops relictus by Ouwesok, on Flickr

De daas is vervolgens onschadelijk gemaakt waarna we ons uit de voeten maakten, ze reďncarneren waar je bij staat :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_155060234
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 22:26 schreef Ouwesok het volgende:
Vanmiddag in het Woldlakebos in de Weerribben ofwel ons Overijssels insectenparadijs.

Smaak hebben ze wel, zet een Tamron op je camera en weldra landt er een om eens poolshoogte te nemen. Een goudoogdaas wat een eufemisme is voor een soort van vliegende decoupeerzaag. Ze steken niet, ze nemen een hap.

Als er echter eentje op een lens landt moet je je die kans niet laten ontglippen, ze zijn eigenlijk te fraai om direct dood te slaan.

Hier wordt de zoomring van een Tamron 572D aan een inspectie onderworpen.
Je hebt gelijk een indicatie van hoe klein een goudoogdaas is, hij is amper groter dan een 'gewone' vlieg en het is meestal het geluid en de onbedwingbare wil om op je te gaan zitten dat de goudoogdaas verraadt.

[ link | afbeelding ]Chrysops relictus by Ouwesok, on Flickr

Deze was nogal snel uitgekeken op de lens en ging op doorreis naar de gebruiker van de lens. De daas moest dit met de dood bekopen.

Niet lang daarna landde het volgende exemplaar op de zonnekap, gelukkig had ik er de 100mm op staan. Speeltijd dus voor zo lang het duurt.

Ze lijken wel een bepaalde voorkeur te hebben, mijn Minolta's raakten ze niet aan.
[ link | afbeelding ]Chrysops relictus by Ouwesok, on Flickr

Langzaam dichterbij voor de ogen.
[ link | afbeelding ]Chrysops relictus by Ouwesok, on Flickr

Tot het ook hier helemaal mis ging en de daas een poging op de gebruiker van de lens deed die het beestje resoluut naar de lens terug verwees
De daas leek zijn belangstelling een beetje kwijt :')
[ link | afbeelding ]Chrysops relictus by Ouwesok, on Flickr

De daas is vervolgens onschadelijk gemaakt waarna we ons uit de voeten maakten, ze reďncarneren waar je bij staat :')
Mooie foto`s, wel een mooi beestje. R.I.P.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 9 augustus 2015 @ 22:33:57 #112
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155060379
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 22:30 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Mooie foto`s, wel een mooi beestje. R.I.P.
Doe er nog maar minstens twee keer dertig R.I.P.'s bij voor de muggen die we hebben moeten executeren wegens het prikken in armen, handen en hoofden.
Die etterbakken wachten tot je een libel voor de lens hebt en steken dan in je elleboog
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_155060577
Wat voor gear gebruik je voor je macro foto's ouwesok?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 9 augustus 2015 @ 22:57:30 #114
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155061359
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 22:38 schreef Cockwhale het volgende:
Wat voor gear gebruik je voor je macro foto's ouwesok?
Je kunt beter vragen wat ik niet gebruik :')

In mijn tas bevindt zich meestal een Alfa58 en/of een Alfa500 met daarop de volgende lenzen:
- Minolta AF 4.5-5.6/70-210mm
- Minolta AF 4.5-5.6/70-300mm
- Minolta AF 2.8/100mm macro
- een set tussenringen om de beide zoomlenzen bijziend te maken.

Afhankelijk van waar ik voor vertrek zit er dan ook nog een Sony A6000 in die tas met óf een korte macrolens, óf de Sigma Scalematic 3.5/200mm. Die laatste komt vooral in actie waar ik veel door struiken en rietkragen heen moet fotograferen. Daar worden de AF's nogal zenuwachtig van en werkt juist die Scalematic weer lekker.

Daarnaast is er nog heel veel spul waarmee ik probeer te macro'en.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_155061471
Ah, Sony... :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 9 augustus 2015 @ 23:04:39 #116
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155061603
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 23:01 schreef Cockwhale het volgende:
Ah, Sony... :)
Meest wel, maar met de Canons en de m4/3'tjes wordt ook best wel macro gedaan.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 9 augustus 2015 @ 23:13:19 #117
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155061895
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 21:16 schreef Clayton1 het volgende:
Kijk een wheelie,

[ afbeelding ]
_O-

Cameralens als dazenval. :D

Dit wordt gebruikt om dazen in de buurt van paarden af te vangen:


Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155093803
Lastige plek, boven op de achterdeur,

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 10 augustus 2015 @ 23:05:47 #119
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155098527
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 21:30 schreef Clayton1 het volgende:
Lastige plek, boven op de achterdeur,

[ afbeelding ]
Het is weer eens wat anders dan steeds dicht bij de grond moeten werken.

Laag bij de grond vind je dan weer kleine weekschildkevers waar je maar niet op uitgefotografeerd raakt.

Meestal zie je ze in even aantallen :')
Rhagonycha fulva by Ouwesok, on Flickr

Met her en der exemplaren die iets lijken te zoeken
Rhagonycha fulva by Ouwesok, on Flickr

Rhagonycha fulva by Ouwesok, on Flickr

Soms ga je voor de details, soms voor de omgeving.
Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Jeugdige sabelsprinkhaan
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 10 augustus 2015 @ 23:13:32 #120
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155098894
En nog een rondje vlinders, afwisselend met de Minolta 70-210mm met tussenring en de Tamron 572D met macrostand.

Polygonia c-album by Ouwesok, on Flickr

Landkaartje met de Tamron
Araschnia levana by Ouwesok, on Flickr

Landkaartje met de 70-210mm
Araschnia levana by Ouwesok, on Flickr

Dikkopje
Thymelicus lineola by Ouwesok, on Flickr

Sleets hooibeestje
Coenonympha pamphilus by Ouwesok, on Flickr

Gehakkelde Aurelia met de 70-210mm
Polygonia c-album by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_155105809
Rip daas. Heeeel dramatisch die laatste foto ervan Ouwesok haha
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:06:11 #122
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155110412
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 07:46 schreef Nappetje het volgende:
Rip daas. Heeeel dramatisch die laatste foto ervan Ouwesok haha
Uit sommige gebieden kom je zo ongeveer geperforeerd weer terug. In het Woldlakebos was het zondagmiddag heel bar, het laatste stukje kwam neer op zo snel als je kunt de auto invluchten, verstekelingen (met de nadruk op steek) uitschakelen en zo snel mogelijk weg. Vooral de muggen waren bijzonder agressief.
Dan nog kun je beter een paar muggesteken oplopen dan één beet van een daas. Zoals ik zeg, ze steken niet, ze nemen een hap. Daarbij zijn ze zo opdringerig dat er maar één oplossing is, het corrigerend tikje.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:58:22 #123
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155127812
Twee grijze regendazen die het beide hebben kunnen navertellen.

Deze landde pal voor me op het blad, liet één opname toe en vloog voor ik écht dichtbij kon weer weg. In de juiste richting, dat dan weer wel.

Haematopota subcylindrica by Ouwesok, on Flickr

De andere bleef mooi zitten, ook toen ik klaar was met fotograferen. Da's pas overlevingsdrang :')

Die ogen O+
Haematopota subcylindrica by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_155128164
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 20:58 schreef Ouwesok het volgende:
Twee grijze regendazen die het beide hebben kunnen navertellen.

Deze landde pal voor me op het blad, liet één opname toe en vloog voor ik écht dichtbij kon weer weg. In de juiste richting, dat dan weer wel.

[ link | afbeelding ]Haematopota subcylindrica by Ouwesok, on Flickr

De andere bleef mooi zitten, ook toen ik klaar was met fotograferen. Da's pas overlevingsdrang :')

Die ogen O+
[ link | afbeelding ]Haematopota subcylindrica by Ouwesok, on Flickr
Hele mooie platen. ^O^

Zijn die ogen zo, of komt dat door het licht wat er op valt.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:11:35 #125
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155128296
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 21:07 schreef Clayton1 het volgende:

Zijn die ogen zo, of komt dat door het licht wat er op valt.
Alletwee, ze zijn heel apart en hoe apart ze zijn hangt van het licht af. Alle dazen hebben in elk geval van die prachtige ogen.

Soms heb je van die vliegen waarvan je naam en type niet kunt vinden, ze lijken allemaal hetzelfde en toch zijn ze allemaal weer anders. Determineren is soms een drama.

Vrienden mogen vlieg zeggen. Ik doe er eens drie

Vliegje by Ouwesok, on Flickr

Vliegje by Ouwesok, on Flickr

Vliegje by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_155128904
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 21:11 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Alletwee, ze zijn heel apart en hoe apart ze zijn hangt van het licht af. Alle dazen hebben in elk geval van die prachtige ogen.

Soms heb je van die vliegen waarvan je naam en type niet kunt vinden, ze lijken allemaal hetzelfde en toch zijn ze allemaal weer anders. Determineren is soms een drama.

Vrienden mogen vlieg zeggen. Ik doe er eens drie

[ link | afbeelding ]Vliegje by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Vliegje by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Vliegje by Ouwesok, on Flickr
Ook weer een mooi resultaat met de 100mm, je hebt die steken en beten niet voor niets opgelopen.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 12 augustus 2015 @ 23:31:47 #127
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155164725
Een andere steek- en bijtsessie, deze keer met de Minolta 70-210mm en een tussenring die ideaal werkt bij vlinders die je er meestal nét niet mee verjaagt.

De tussenring is meestal de 13mm waarmee aan het ene end van je bereik iets zit ter grootte van een keizerslibel en aan het andere end zoiets als een bont zandoogje

Pararge aegeria by Ouwesok, on Flickr

Als de vlinders nog kleiner worden wordt de tussenring vervangen door de 20mm waarmee ik iets kleinere insecten te lijf kan.
Icarusblauwtjes bijvoorbeeld die vorig weekend in redelijke aantallen in De Stille Kern rondfladderden.

Open vallen ze best wel op
Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr

Dicht gaan ze een beetje op in het landschap, bij een vluchtige blik vallen ze niet eens zo erg op

Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr

Je hebt daarmee een vlinder die zowel open als dicht bijzonder fotogeniek is
Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr

Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr

Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 12 augustus 2015 @ 23:53:05 #128
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155165377
Ik vind die fluffy randjes van die vleugels altijd zo tof bij icarusblauwtjes. O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155191094

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 18 augustus 2015 @ 00:40:44 #130
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155313720
Laag in de planten van het Woldlakebos

Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

Iets dichterbij zodat de sprinkhaan nét past
Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:39:57 #131
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155337418
De kleinste libel die ik de afgelopen tijd heb vastgelegd is de zwarte heidelibel. Naast klein zijn ze ook nogal schuw waardoor voor deze soort bij voorkeur iets van zo'n 300mm op een tussenring wordt gezet.

Heb je dan eenmaal een goed landingsstengeltje gevonden en heeft de libel hem ook gevonden, dan wordt het nog wel wat.

Sympetrum danae by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum danae by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum danae by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 20 augustus 2015 @ 00:03:58 #132
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155368851
Nog maar eens een zending steenrode heidelibellen. Voor alle soorten rode heidelibellen geldt dat je meer gele dan rode exemplaren waarneemt. Dat heeft er iets mee te doen dat alleen de mannetjes kortstondig die rooie kleur hebben en tot die tijd net als de vrouwtjes gewoon geel zijn.
Later in het seizoen dat bij heidelibellen tot begin november kan duren zie je steeds meer rode exemplaren.

Lenzen voor deze serie waren de 70-210 en 75-300mm Minolta, steeds op een tussenring.
Plaats van handeling was het Woldlakebos in de Weerribben.

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Die rooie mannetjes zijn er wel, ze zijn alleen wat lastiger te fotograferen omdat ze wat drukker zijn, wat minder vaak en vooral minder lang zitten. Daarbij schijnen ze een fijne neus te hebben voor de aanwezigheid van camera's en lenzen :')

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 20 augustus 2015 @ 20:55:44 #133
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155389933
En dan nog wat blauwe libellen om er wat variatie in te houden.

Een gewone oeverlibel die voor de verandering eens niet op de grond ging zitten maar in een struik op werkbare hoogte ging zitten

Orthetrum cancellatum by Ouwesok, on Flickr

Een platbuik die nog bijzonder laat op pad is, platbuiken zie je meest vroeg in het seizoen, in deze tijd van het jaar worden ze wat zeldzaam.
Ook het uiterlijk van de libel verraadt dat ie min of meer in geleende tijd leeft.

Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Dichtbij zat nog een grote keizerlibel en als je dan toch bezig bent.....
Anax imperator by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 23 augustus 2015 @ 00:26:50 #134
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155454267
Op het Oostvaardersveld hoor je weer overal het gesjirp van de grote sabelsprinkhaan die ondanks zijn afmetingen soms bijzonder lastig te vinden is.
Bijkomende uitdaging is dat als het beestje je in de smiezen heeft hij zich acuut stil houdt waardoor je hem helemaal niet meer vindt.
Klusje dus voor een redelijk lange lens op een dunne tussenring.

Ze gaan nogal op in het landschap en zitten meestal in de begroeiing één verdieping onder de bladeren. Om te zingen kunnen ze zich echter ook niet al te diep verstoppen anders komt het geluid niet ver genoeg om andere sprinkhanen te irriteren.

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Ook boven de begroeiing in het riet is het even zoeken naar iets dat dezelfde kleur heeft als riet
Om hem niet argwanend te maken stond er hier de Tamron 572D op, een hele gewone 70-300mm
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

En dan heel af en toe heb je er een die zich vergeet te verstoppen en er eigenlijk ook niet zo'n probleem mee heeft
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_155477893
Hoornaar,
Ze zaten volop op de vakantie bestemming, jammer genoeg heb ik er geen betere van kunnen maken.Die beesten zijn enorm t.o.v. een gewone wesp.



#35.
pi_155516305
Prachtig Ouwesok.

Wat een creep clayton
pi_155532279
Laatste keer voor t eerste macro gefotografeerd.

-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_155539034
Met een oude Canon EF 35-105mm en een tussenring.

Koolwitje,




Zweefvlieg,



Roofvliegje,



Kolibrievlinder,


#35.
pi_155572222
Vandaag, de Vivitar 100mm macro er eens opgehad.

Vliegen,




Libel,





Gehakkelde Aurelia,

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 augustus 2015 @ 21:19:18 #140
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155572572
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 21:10 schreef Clayton1 het volgende:
Vandaag, de Vivitar 100mm macro er eens opgehad.

Vliegen,

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Libel,

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Gehakkelde Aurelia,

[ afbeelding ]
Zo wil je ze zien :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_155602224
Werkt een tussenring of voorzetlens nou ook fijn als je al een macro lens hebt? Kan je er dan nog dichter op?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 augustus 2015 @ 21:13:21 #142
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155603643
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 20:39 schreef Nappetje het volgende:
Werkt een tussenring of voorzetlens nou ook fijn als je al een macro lens hebt? Kan je er dan nog dichter op?
Vooral met tussenringen kun je je macrolens nog macro'er dan macro laten gaan. Omdat de macrolens toch al voor korte opname-afstanden is geoptimaliseerd doen de tussenringen het nog een stukkie beter ook dan bij 'gewone' lenzen.
Hetzelfde geldt voor tussenringen alleen lever je dan wel weer een klein stukje kwaliteit in.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_155603708
zijn daar nog verschillen in? in tussenringen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 augustus 2015 @ 21:23:44 #144
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155604121
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 21:14 schreef Nappetje het volgende:
zijn daar nog verschillen in? in tussenringen?
Als je naar het totale aanbod kijkt zie je:
- Niet automatische tussenringen
Ze kosten vaak nog geen tientje op interpret en zijn voor de meeste vattingen wel leverbaar. Ze koppelen je lens niet zodanig met de camera dat het diafragma gestuurd kan worden.
Wat mij betreft een regelrechte afrader, je moet met het diafragma dicht werken en dat is, zeker met een spiegelreflex geen werken.
- Automatische tussenringen
Deze koppelen wel met je AF en diafragmasturing en laten dus scherpstellen bij volle opening toe.

Hierin hangt het van je vatting af wat de verschillen zijn.
Canon heeft puur electrische koppelingen, dus contactjes. Die werken als ze goed zijn uitgelijnd voorbeeldig met elke lens, Canon EF kun je daarom best wel goedkoop kopen.
Hetzelfde geldt voor 4/3, m4/3 en Sony E-mount, er zijn geen mechanische koppelingen en dus elke ring volstaat.

Bij Nikon en Sony A-mount is het een ander verhaal, daar zit ook een mechanische koppeling op en wel degene die je diafragma dicht gooit en de 'schroevendraaier' voor de scherpstelling.
Die ringen zijn duurder dan de Canon-varianten en het strekt tot de aanbeveling om niet de allergoedkoopsten te kopen omdat dan de kans op een matige koppeling aanwezig is.

Voor de beeldkwaliteit zijn er geen verschillen, het binnenwerk van een tussenring is het best te omschrijven als een heleboel niks en dus zijn ze optisch letterlijk allemaal gelijkwaardig.

Even naar aankoopadviezen vertaald:
Voor Canon, m4/3 en E-mount : Koop gerust goedkope ringen. Het kan vanuit Chinezië al voor zoiets als twee tientjes. Wil je metalen flenzen, dan ben je vanaf zo'n drie tientjes kwijt.
Voor Sony A en Nikon: Laat de allergoedkoopste ringen liggen. Ik heb voor Sony de op een na goedkoopste set (Meike met metalen vatting) en die doen het optisch en mechanisch prima al merk je wel hele kleine verschillen tussen de ringen onderling. Een setje ringen kost dan vanuit het verre oosten een tientje of vier.

[ Bericht 15% gewijzigd door Ouwesok op 27-08-2015 21:29:40 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_155604518
Ik heb weer Nikon toch al vaak wat duurder met dingetjes haha :P shit

Op wat voor sites bestel je dat dan. ik ben niet zo een internet koper :) of het moet een heel bekende site zijn maar meestal haal iik het op.
pi_155604653
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_155606238
Zal meneer nappetje binnenkort even vragen voor me te zoeken. Hij is meer thuis in dit soort dingen bedankt!
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 augustus 2015 @ 23:47:59 #148
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155610752
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 21:31 schreef Nappetje het volgende:

Op wat voor sites bestel je dat dan.
De meeste van mijn Chinese spullen komen van ebay.com (dus niet van .nl). Is soms even zoeken, maar dan is er ook heel veel leuks te vinden.

We gaan weer even wat plaatjes doen.

Zeer jeugdige sabelsprinkhaan
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

En een iets later stadium waarvan ik er thuis pas achterkwam waarom ie niet wegsprong.
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr
Hij mist dus zijn rechterachterpoot

Bruine veldsprinkhaan die wel erg goed poseert
Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

Gouden sprinkhaan
Chrysochraon dispar by Ouwesok, on Flickr

Chrysochraon dispar by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 01:51:42 #149
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_155644401
De volgende paar foto's zijn gemaakt met een Pentax MX-1 camera:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_155660643
Vleesvliegen,



Kruisspin,


Sprinkhaan,



Vandaag zag ik dit bijzondere grote exemplaar ineens zitten.

De ligusterpijlstaartvlinder.
Deze vlinder heeft een spanwijdte van 9 tot 12 centimeter, De lengte zie je aan de stenen.




Inmiddels is het donker (vandaar de flits), en is hij zich aan het gereedmaken voor vertrek.

#35.
pi_155680587
Prachtig weer! Duim ff dat het dinsdag droog blijft. Dan ga ik weer eens op pad voor leuke foto's als het weer mee werkt..
pi_155687558
Deze keer allemaal jonkies.

Sprinkhaantje,



Sabelsprinkhaantje, sprieten zijn langer als het beestje zelf.



Roofvliegje,

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 30 augustus 2015 @ 23:07:46 #153
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155694014
Die roofvlieg O+

Dit weekend nogal wat opnamen gemaakt met de Tamron 572D, de spotgoedkope 70-300mm die het stukken beter doet dan zijn internetreputatie doet vermoeden.
Leukste feature van de 572D is het schuifje waarmee je de minimuminstelafstand terug kunt brengen naar zo'n 90cm waarbij de lens ongeveer 1:2 haalt.
Als je dat doet moet met diafragma bij voorkeur een flink end dicht en vergt het wel goed instellen. Met AF merk je dat de 572D anders is dan de Minoltazooms. De lens stelt traag scherp, doet dat echter wél zeer nauwkeurig. Mijn Minolta 75-300mm is veel sneller maar die mist dan weer regelmatig het juiste scherptevlak 8)7

We doen er eens wat koolwitjes mee die vanmiddag vanwege de temperatuur zo druk waren dat het nog een hele kunst was om ze op zijn minst op een plaatje te krijgen.

Pieris rapae by Ouwesok, on Flickr

Pieris rapae by Ouwesok, on Flickr

Pieris rapae by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_155742571
Langpootmug,



Snuitvlieg,

#35.
pi_155743968
9 by Daph30, on Flickr

4 by Daph30, on Flickr

3 by Daph30, on Flickr

8 by Daph30, on Flickr

7 by Daph30, on Flickr

Naar een vlindertuin geweest vandaag, in mn upske heerlijk op mn dooie gemakkie wat foto's gemaakt. Daarvoor even langs een fotozaak geweest voor tussenringen dan kon ik die lekker uitproberen. Had ik defecte meegekregen (ze hadden n tweedehandspaar en een nieuw paar van zelfde merk en door uitproberen lag het naast elkaar) Dus heb de tussenringen nog niet kunnen uitproberen snif.
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:59:10 #156
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_155744991
Vooral die eerste is erg nice! Die kleuren ook!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 september 2015 @ 22:30:08 #157
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155746261
Mooie dingen alweer :Y

Afgelopen zaterdagmiddag in het Harderbos waar best veel steenrode heidelibellen te vinden waren maar die waren door de hoge temperatuur op zijn zachtst gezegd nogal druk, de 300mm-stand van de Tamron 572D was bijzonder welkom.

De cheap-ass 70-300mm geeft toch best wel fraaie achtergrondjes. Niet zo goed doorgeroerd als die uit een Minolta, maar toch bijzonder aangenaam

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

De overgang van scherp naar onscherp is nogal abrupt. Daarmee wordt het best wel een uitdaging om zoveel mogelijk libel in de scherpte te houden

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_155770516
Een roofvliegje op een merknaam plaatje op een hek.

Dit keer met een Canon EF 35-105mm op een 13mm tussenring.

#35.
pi_155797670
koolwitje,



Hommeltje,

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 3 september 2015 @ 23:52:12 #160
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155805517
Nog een serie heidelibellen, deze keer uit de weerribben en wederom met de Tamron 572D

Sympetrum striolatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum sanguineum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum sanguineum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum danae by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 5 september 2015 @ 13:14:18 #161
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155838717
Met wat oefening is een sabelsprinkhaan nog best wel van dichtbij te fotograferen. Jonge exemplaren zijn nog niet zo vluchterig. Volwassen sprinkhanen beseffen soms dat ze even nergens anders naar toe kunnen.

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Ze gaan vrij aardig op in het landschap, meestal vind je ze omdat tijdens het sjirpen een tak of struikje begint te bewegen.
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

en dan dichterbij kruipen tot de sprinkhaan het welletjes vindt
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Ze zien je vanaf ongeveer anderhalve meter. Met de 100mm macro op MFD zit ik er zo'n dertig centimeter vandaan. Meestal doet de sprinkhaan dan een 'noodsprong' en zit, geholpen door zijn vleugels ineens een meter of zes verder in het struikgewas
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_155960432
DSC_0032 by Daph30, on Flickr
pi_155961979
Een dambordvlieg op latyrus

pi_155983634
Een serie Bloedrode Heide libellen,








En een sprinkhaantje,

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 11 september 2015 @ 01:22:37 #165
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_155990030
Het doordeweeks fotograferen zit er nu wel zo ongeveer op en dus is alle hoop bij mij gevestigd op mooi weekendweer zodat er toch nog de nodige beestjes vereeuwigd kunnen worden.

Tot die tijd doen we het even met de voorraad.

De Gouden sprinkhaan
Chrysochraon dispar by Ouwesok, on Flickr

Chrysochraon dispar by Ouwesok, on Flickr

En de bruine veldsprinkhaan die naast bruin allerhande andere kleuren kan hebben.
Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

En zolang ie blijft zitten kun je er wat dichterbij sluipen
Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_156033511
Nog net voordat de buien begonnen.

Grauwe veldwants,



Hommels,



Atalanta,

#35.
pi_156153157
Ook deze zweefvlieg gisteren gemaakt met de Vivitar 100 macrolens.

#35.
pi_156228356
Als het even droog,.......

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 september 2015 @ 14:14:58 #169
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_156241990
Voor zover je nog dagpauwogen tegenkomt hebben die ook herfstkleuren, ze zijn wat minder uitbundig gekleurd dan in het voorjaar en de zomer.

Op de kortste instelafstand van mijn Tokina 150-500mm heb ik precies genoeg voor zo'n vlinder.
En dus ook voor dingen als libellen

Aglais io by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_156253407
Vlindertje heeft veel schade opgelopen,


Langpootmug,


Zweefvlieg,


Woeste sluipvlieg,



Roofvliegje,


[ Bericht 1% gewijzigd door Clayton1 op 20-09-2015 22:15:03 ]
#35.
pi_156356848
vlinder3 by Daph30, on Flickr

vlinder4 by Daph30, on Flickr

vlinder2 by Daph30, on Flickr

vlinder1 by Daph30, on Flickr
pi_156359208
Hallo,

#35.
pi_156406670
De Canon EF 28-80 usm op een 21mm tussenring



Het licht was vrij beroerd.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 september 2015 @ 23:32:51 #174
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_156411534
Vind ik toch zomaar vanmiddag ineens een paardenbijter terwijl ik totaal niet op insecten vertrokken was.
Dan maar met de 150-500mm en heb je in het dichtbijbereik al nauwelijks foutmarge, dan wordt het met een 500mm pas helemaal krap.

Bijna de hele paardenbijter
Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr

Op minimale instelafstand past het allemaal net niet
Aeshna mixta by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 september 2015 @ 22:56:55 #175
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_156438507
Vanmiddag in de Waterleidingduinen een kleine vuurvlinder die voor de verandering eens meer dan een halve opname toeliet

Lycaena phlaeas by Ouwesok, on Flickr

Lycaena phlaeas by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 28 september 2015 @ 20:46:13 #176
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_156457706
Met de macrostand van de Tamron 572D (klinkt lekkerderder dan 'cheap ass 70-300' toch ?) pak ik in de Waterleidingduinen een sabelsprinkhaan die druk zit te sjirpen
dat doen ze door met de vleugels over hun achterpoten te vegen

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr

Door de opname heeft de sprinkhaan me in de gaten, houdt op met sjirpen en draait zich om. Normaal springen ze dan weg en met hulp van de vleugels landen ze tien meter verderop. Deze besloot echter heel stil te blijven zitten.
Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 29 september 2015 @ 20:52:02 #177
238157 Mental-Marco
May the force be with you.
pi_156481394
@Ouwesok: Mooie scherpe foto's ☺ Je ziet echt perfect de details.
You need fantasy to survive reality.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 29 september 2015 @ 21:14:34 #178
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_156482230
Onderwerpen zat afgelopen zondagmiddag :Y

Een bruine winterjuffer
Sympecma fusca by Ouwesok, on Flickr

En heel wat verschillende heidelibellen, ik doe eerst eens de bruinrode variant die meer bruin dan rood was.

Sympetrum striolatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum striolatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 1 oktober 2015 @ 22:43:52 #179
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_156535795
Nog wat Waterleidingduinenoogst.

Nog zo'n bruine winterjuffer

Sympecma fusca by Ouwesok, on Flickr

En het meest aanwezig waren de steenrode heidelibellen in hun diverse kleuren
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_156578562
Een paar roofvliegen met prooi.





Met oud glas op een 21mm tussenring
#35.
  zondag 4 oktober 2015 @ 21:09:53 #181
406245 Ivy_Mike
Zo'n grote paddowolk BAM
pi_156604888
Voor de verandering een paar vlierbessen opgenomen met een pas gekochte Sigma 50mm 1:2.8 macrolens.

'It's a boy'
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 5 oktober 2015 @ 22:55:12 #182
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_156630622
Een leuke vlieg en geen tijd om even de 100mm uit de tas te trekken, dus dan maar met die goedkope Tamron 70-300mm die me eigenlijk nog regelmatig positief weet te verrassen.

Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 9 oktober 2015 @ 22:49:37 #183
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_156721218
Pantserjuffers van de afgelopen weken

Lestes sponsa by Ouwesok, on Flickr

Scherptedieptetechnish zijn pantserjuffers best uitdagend aangezien ze hun vleugels maar half invouwen
Lestes sponsa by Ouwesok, on Flickr

Sommige exemplaren hebben het begrepen
Lestes sponsa by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 0% gewijzigd door Ouwesok op 09-10-2015 22:56:01 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 11 oktober 2015 @ 22:37:29 #184
406245 Ivy_Mike
Zo'n grote paddowolk BAM
pi_156771195
Bosmieren in Schoorl

'It's a boy'
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 oktober 2015 @ 01:10:23 #185
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_156774651
Eindelijk een roofvlieg te pakken *O*

Philonicus albiceps by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_156793035
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 01:10 schreef Ouwesok het volgende:
Eindelijk een roofvlieg te pakken *O*

[ link | afbeelding ]Philonicus albiceps by Ouwesok, on Flickr
Ik heb er een jou kant opgestuurd,hier zitten er genoeg.

Fraai hoor ^O^
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 14 oktober 2015 @ 00:33:31 #187
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_156822197
Het wordt merkbaar minder met de insecten.

Maar er is nog wel wat over
Geotrupes stercorosus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_156859730
Niet echt macro maar waar anders.

Telefoonfoto

Een stinkende kortschildkever. of vuilnisbakmonster,


#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 15 oktober 2015 @ 23:22:59 #189
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_156865736
Een paar ogen. Nog van afgelopen weekend

Sympetrum striolatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:19:49 #190
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_156962934
Had heel even de beschikking over een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM (10 minuten :7 )



In combinatie met een 1Dx maakt dat ding leuke plaatjes :s)!
Hmz...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:23:46 #191
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_157073832
Met de Panasonic G1 en good old Canon EF 50mm macro vergrijp ik me aan een paar spinnen in Roggebotzand

Spin by Ouwesok, on Flickr

Spin by Ouwesok, on Flickr

Spin by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 19 november 2015 @ 01:16:34 #192
374924 Fairfax
Jolly good show!
pi_157663371
Wat een schitterende foto's allemaal in dit topic, petje af!
pi_157665280
Maken jullie die foto's uit de hand of met een statief?
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
  donderdag 19 november 2015 @ 10:18:20 #194
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_157665580
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 10:19 schreef Koelkastje het volgende:
Had heel even de beschikking over een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM (10 minuten :7 )

[ afbeelding ]

In combinatie met een 1Dx maakt dat ding leuke plaatjes :s)!
Dat web. _O_ En de bokeh. O+ Echt mooi.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_157666057
Even een vraagje aan de kenners hier. Ik lees positieve verhalen over de 500D close-up lens van Canon icm een 70-200 lens. Dit zou een macro lens enigszins benaderen (geen 1:1 vergroting). Heeft iemand hier ervaring mee? En in hoeverre is dit praktisch in de werkelijkheid (minimale focus afstand is nog steeds rond de 50 cm)?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 19 november 2015 @ 11:25:15 #196
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_157666488
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 09:54 schreef Chr1st1aan het volgende:
Maken jullie die foto's uit de hand of met een statief?
Meest uit de hand omdat mijn onderwerpen nogal beweeglijk zijn. Soms als het met 300mm of meer gaat een schouderstatiefje of een eenpoot.

quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2015 10:57 schreef Nalbandian het volgende:
Even een vraagje aan de kenners hier. Ik lees positieve verhalen over de 500D close-up lens van Canon icm een 70-200 lens. Dit zou een macro lens enigszins benaderen (geen 1:1 vergroting). Heeft iemand hier ervaring mee? En in hoeverre is dit praktisch in de werkelijkheid (minimale focus afstand is nog steeds rond de 50 cm)?
In het algemeen geeft de combinatie van tele en voorzetachromaat best wel goeie resultaten, vooral als macro voor jou slechts bijzaak is.
Mocht je die voorzetlens dus goedkoop te pakken kunnen krijgen, dan is het het experiment meer dan waard.

Handiger is echter een setje tussenringen dat niet meer dan vier tientjes hoeft te kosten en waarmee je in combi met een telezoom al hele aardige dingen kunt doen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_157666539
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 11:25 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Meest uit de hand omdat mijn onderwerpen nogal beweeglijk zijn. Soms als het met 300mm of meer gaat een schouderstatiefje of een eenpoot.

[..]

In het algemeen geeft de combinatie van tele en voorzetachromaat best wel goeie resultaten, vooral als macro voor jou slechts bijzaak is.
Mocht je die voorzetlens dus goedkoop te pakken kunnen krijgen, dan is het het experiment meer dan waard.

Handiger is echter een setje tussenringen dat niet meer dan vier tientjes hoeft te kosten en waarmee je in combi met een telezoom al hele aardige dingen kunt doen.
Interessant Ouwesok :Y! Kun je me een zetje in de juiste richting geven mbt die tussenringen oplossing? Waar kan ik hieromtrent meer info vinden?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 19 november 2015 @ 11:44:00 #198
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_157666783
quote:
14s.gif Op donderdag 19 november 2015 11:28 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Interessant Ouwesok :Y! Kun je me een zetje in de juiste richting geven mbt die tussenringen oplossing? Waar kan ik hieromtrent meer info vinden?
Ja, dat kan ik, maar omdat dat meer dan één regeltje en een smilie vergt ga ik daar vanavond als ik niet op mijn werk zit even dieper op in.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_157666860
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 11:44 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ja, dat kan ik, maar omdat dat meer dan één regeltje en een smilie vergt ga ik daar vanavond als ik niet op mijn werk zit even dieper op in.
Top, alvast bedankt ^O^
pi_157672356
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 11:25 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Meest uit de hand omdat mijn onderwerpen nogal beweeglijk zijn. Soms als het met 300mm of meer gaat een schouderstatiefje of een eenpoot.

[..]

Netjes hoor. Nu ben ik net begonnen en heb een systeemcamera. Maar vond indoor sport (volleybal) al enorm lastig. Laat staan een insect :P
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 19 november 2015 @ 16:51:55 #201
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_157672406
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:49 schreef Chr1st1aan het volgende:

[..]

Netjes hoor. Nu ben ik net begonnen en heb een systeemcamera. Maar vond indoor sport (volleybal) al enorm lastig. Laat staan een insect :P
Ik gebruik ook een aantal 'systeemcamera's'. Ze werken niet per definitie lastiger dan spiegelreflexen, in een aantal situaties werken ze zelfs makkelijker.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_157677621
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 11:49 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Top, alvast bedankt ^O^
Kan je garanderen dat het super werkt zo`n setje. :)
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 19 november 2015 @ 22:50:04 #203
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_157681243
quote:
14s.gif Op donderdag 19 november 2015 11:28 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Interessant Ouwesok :Y! Kun je me een zetje in de juiste richting geven mbt die tussenringen oplossing? Waar kan ik hieromtrent meer info vinden?
Eerst even wat je ermee kunt op een telezoom:
De meeste opnamen van libellen in de macrotopics maak ik met een simpele 70-210mm met daarachter één tussenring meestal een 13mm. Zet je er een langere ring achter of zelfs een combinatie van ringen, dan kun je nog kleinere beestjes te lijf.

Welke moet je kopen :?
Koop in elk geval altijd automatische tussenringen. De setjes die je soms voor minder dan een tientje verkocht ziet worden zijn niet automatisch en dat is eigenlijk geen werken meer.

Met Canon ben je het goedkoopst uit. Canon kent alleen maar electronische communicatie tussen camera en lens en die ringen hebben dus alleen contacten. Het goedkoopst ben je dan uit op ebay of in chinashops waar je voor zo'n drie tientjes een goed setje hebt.

Bij [url=http://banggood.com]Banggood
bijvoorbeeld[/url]

Voor Nikon en Sony ligt het iets anders, die communiceren ook mechanisch en dan ineens kun je ze maar beter een slagje duurder kopen. Ook hier ben je weer het goedkoopst uit in de Chinashops ( reken op vijf tientjes) maar wil je meer zekerheid, dan haal je voor die vattingen beter een setje ringen bij een van de Nederlandse fotowinkels, reken in dat geval op zo rond 100 euro voor een setje van drie ringen.
Wil je een A-merk, reken dan op zo'n 150 EUR

Voor Sony E-mount een M4/3 geldt beide dat de camera alleen electronisch met de lens praat en voor beide vattingen volstaan dan ook gewoon goeiekope Chinese ringen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_157686156
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 22:50 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Eerst even wat je ermee kunt op een telezoom:
De meeste opnamen van libellen in de macrotopics maak ik met een simpele 70-210mm met daarachter één tussenring meestal een 13mm. Zet je er een langere ring achter of zelfs een combinatie van ringen, dan kun je nog kleinere beestjes te lijf.

Welke moet je kopen :?
Koop in elk geval altijd automatische tussenringen. De setjes die je soms voor minder dan een tientje verkocht ziet worden zijn niet automatisch en dat is eigenlijk geen werken meer.

Met Canon ben je het goedkoopst uit. Canon kent alleen maar electronische communicatie tussen camera en lens en die ringen hebben dus alleen contacten. Het goedkoopst ben je dan uit op ebay of in chinashops waar je voor zo'n drie tientjes een goed setje hebt.

Bij [url=http://banggood.com]Banggood
bijvoorbeeld[/url]

Voor Nikon en Sony ligt het iets anders, die communiceren ook mechanisch en dan ineens kun je ze maar beter een slagje duurder kopen. Ook hier ben je weer het goedkoopst uit in de Chinashops ( reken op vijf tientjes) maar wil je meer zekerheid, dan haal je voor die vattingen beter een setje ringen bij een van de Nederlandse fotowinkels, reken in dat geval op zo rond 100 euro voor een setje van drie ringen.
Wil je een A-merk, reken dan op zo'n 150 EUR

Voor Sony E-mount een M4/3 geldt beide dat de camera alleen electronisch met de lens praat en voor beide vattingen volstaan dan ook gewoon goeiekope Chinese ringen
Thanks ^O^! Ik ga het eens rustig doorlezen in het weekend.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 2 december 2015 @ 23:07:17 #205
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_157977340
Wat wel zo ongeveer de laatste vlieg van dit seizoen moet zijn geweest :')

Vliegje by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_157995524
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 23:07 schreef Ouwesok het volgende:
Wat wel zo ongeveer de laatste vlieg van dit seizoen moet zijn geweest :')

[ link | afbeelding ]Vliegje by Ouwesok, on Flickr
Staat er fraai op.

Het weer is vrij zacht en ik heb hier ook al weer diverse vliegen waargenomen.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 7 december 2015 @ 00:23:56 #207
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_158071091
Nauwelijks tot geen buitenbeestjes meer en dus weer tijd om binnen de spullen en mezelf warm te houden.

Met de Alfa500, de Tamron 90mm en een Marumi ringflits even een uurtje in de vlindertuin spelen met als doel die ringflits uit te proberen. De ringflits had ik min of meer blind tweedehands gekocht en het duurde even voor er weer leven in zat en dan moet je het altijd weer afwachten.

Dat uitproberen betreft ook weer twee onderdelen. Belicht ie goed en vooral, kunnen de Alfa en de ringflits een beetje samenwerken om bestaand licht en flitslicht te mengen.

Belichten doet ie dus prima
Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

En dat mengen gaat ook al bijzonder lekker
Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

En dan blijft het natuurlijk niet bij twee plaatjes :')

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

De vlindertuin is inmiddels voorzien van sfeervolle kerstverlichting, prima gelegenheid om dat mengsel van flits- en voorhanden licht eens te bekijken.
Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Zonder sfeerverlichting
Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

Flitser goedgekeurd. Nu nog het adapter zien te vinden waarmee de andere Sony's er ook mee kunnen praten en er dan goed op getraind zijn tegen tijd dat er buiten weer kevertjes en zo rond beginnen te lopen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_158093875
een van de eerste foto's met mn nieuwe Canon 100mm 2.8 L

pi_158093967
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 22:32 schreef mug89 het volgende:
een van de eerste foto's met mn nieuwe Canon 100mm 2.8 L

[ afbeelding ]
Ik had de naald iets meer uit het midden gekaderd, niettemin mooie plaat en kleurgebruik ^O^ . Ow, en gefeliciteerd met je nieuwe lens :+ !
pi_158094204
quote:
14s.gif Op maandag 7 december 2015 22:34 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Ik had de naald iets meer uit het midden gekaderd, niettemin mooie plaat en kleurgebruik ^O^ . Ow, en gefeliciteerd met je nieuwe lens :+ !
Hm, nu je het zegt, goeie tip :) normaal let ik er altijd wel op, maar bij deze ff snel en niet op gelet, thanks! En volgens mij ga ik er veel plezier aan beleven!
pi_158268644
Met mn fotovriendje naar orchideeënhoeve geweest , daar ff ochtendje geklootvioolt

Butterfly by Daph30, on Flickr

DSC_0114.1 by Daph30, on Flickr[/quote]
pi_158446438
Eerste keer dat ik de 500D close-up lens gebruik, en ik ben zeer tevreden met het resultaat.

Thanks Ouwesok voor de tips!


My busted watch
by Leon, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 30 december 2015 @ 22:28:57 #213
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_158692789
Afgelopen zondag van dat donkere schijtweer en dus de macrolens voorgebonden, de ringflits mee en op naar de vlindertuin om de vlinders te treiteren én om nog wat vlieguurtjes met die flitser en mijn Alfa op te doen.

Ook in die vlindertuin was het behoorlijk donker en dus moest om nog een beetje te kunnen spelen de ISO flink te hoogte in.

Een uilvlinder die zijn tong even extra fraai oprolt
Caligo memnon by Ouwesok, on Flickr

De glasvleugelvlinder geeft wat vreemde reflecties in zjin transparante gedeelte
Greta oto by Ouwesok, on Flickr

Na drie opnamen blijkt dat dat te voorkomen is door iets meer afstand te houden
Greta oto by Ouwesok, on Flickr
Helemaal weg is het nog niet, maar voor de praktijk in het veld is het niet zo relevant, dergelijke transparante beesten hebben we in Nederland niet zoveel

Een van de vele soorten passiebloemvlinders die je in vlindertuinen ziet
Heliconius hecale by Ouwesok, on Flickr
Passiebloemvlinders zijn ideaal voor vlindertuinen. Ze zijn verre van schuw omdat ze zo giftig zijn dat geen dier ze op zijn menu heeft staan

Spelen met de TL-bak, een zwarte vlnder en de ringflits
Parides iphidamas by Ouwesok, on Flickr

Nu nog op zoek naar een 50mm macro voor de Alfa's, een ringflits doet het beter naarmate de lens korter is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ouwesok op 31-12-2015 01:38:42 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_158694237
Is weer mooi Ouwesok!
pi_159392550
Hoppa,
De eerste macro beestjes van 2016 zijn een feit.
Vandaag met prachtig weer, kwamen de eerste gevleugelde vrienden alweer tevoorschijn.


#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 2 februari 2016 @ 00:15:03 #216
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_159586165
Bij mij nog weinig macrobeestjes buiten en voor zover ze aanwezig zijn heb ik er doordeweeks al eens geen tijd voor.

Daarom houden we de speeltjes en de vaardigheden maar warm in de vlindertuin. Vorig seizoen bleek het bijzonder nuttig om in de winter gewoon door te kunnen macro'en, zodra zich de eerste buitenbeestjes aandienen hoef je in elk geval niet meer aan het idee te wennen :')

Drie keer glasvleugelvlinder met Tamron 90mm en Marumi ringflits. Na de vorige probeersels bleek in de vlindertuin de beste mix te ontstaan met de flitser op -0.7

Greta oto by Ouwesok, on Flickr

Greta oto by Ouwesok, on Flickr

Greta oto by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 8 februari 2016 @ 00:37:57 #217
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_159744834
De eerste buitenvlieg van dit jaar *O*

Helaas was er geen macrolens mee, maar met de Tamron 70-300 in zijn macrostand kom je een heel end.

Vliegje by Ouwesok, on Flickr

Vliegje by Ouwesok, on Flickr

Vliegje by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_159750008
Laatste is erg leuk Ouwesok. Ik kan niet wachten tot alle insectenbeestjes weer te voorschijn komen. Kan ik weer echt op pad!
pi_159766846
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 00:37 schreef Ouwesok het volgende:
De eerste buitenvlieg van dit jaar *O*

Helaas was er geen macrolens mee, maar met de Tamron 70-300 in zijn macrostand kom je een heel end.

[ link | afbeelding ]Vliegje by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Vliegje by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Vliegje by Ouwesok, on Flickr
Werkt prima die macrostand ^O^
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 15 februari 2016 @ 00:46:04 #220
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_159926566
Schijtweer afgelopen middag, dus de tas vol met macrospeeltjes geladen en even een paar uurtjes vlinders pesten.

Een van de setjes die mee mocht was de Sony ILCE 3000 met de Komine 2,8/135mm. Met name de lens was even in een soort vergeethoek geraakt en dat terwijl je er best een goed vlindertje mee kunt pakken.

Licht hield niet over vanmiddag en de flitsers waren thuisgebleven.

Heliconius erato by Ouwesok, on Flickr

Heliconius Sara Theudela by Ouwesok, on Flickr

Parides iphidamas by Ouwesok, on Flickr

Catonephele numilia by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 23 februari 2016 @ 23:53:45 #221
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_160165018
Nog een rondje vlindervallei om een adaptertje uit te proberen dat mijn Canon EF 2.5/50mm laat praten met mijn NEX5N.
Die 50mm macro van Canon is een prachtlens, alleen zit je met die korte opnameafstanden nogal snel dat er én een grote camera én een menselijk (mwoah) hoofd de struiken in duiken met meestal een wegvlieger als gevolg.
Met de NEX heb je dat alles niet, die kan aan de gestrekte arm tussen de struiken opereren en is beduidend kleiner dan mijn EOS.

Het adaptertje heeft een chip die de communicatie tussen de Canon lens en de Sony body mogelijk moet maken. Houdt zoveel in dat ik ineens weer een automatisch diafragma én AF zou moeten hebben. Alleen met het diafragma zou ik al aardig geholpen zijn omdat ik dan op volle opening (lees kritisch) kan scherpstellen geholpen door focus peaking en loupe.
Wonderbaarlijk werkt dus de AF ook gewoon (de 50mm macro heeft een oude chipset die het werken met adapters nogal uitdagend maakt). De AF werkt daarbij bijzonder aarzelend, het hunt als een bezetene maar uiteindelijk vindt ie wel het correcte scherptevlak.

We doen maar eens weer wat vlinders, meer om de techniek te testen dan voor het maken van schone kunsten.

Caligo eurilochus by Ouwesok, on Flickr

Heliconius sapho by Ouwesok, on Flickr

Heliconius cydno by Ouwesok, on Flickr

Heliconius cydno by Ouwesok, on Flickr

We kruipen er wat dichter bij, de combinatie moet het straks in het veld immers tegen kleine insectjes opnemen.

Heliconius cydno by Ouwesok, on Flickr

En uiteraard vlinderpr0n :')
Greta oto by Ouwesok, on Flickr

Na een paar plaatjes durf ik de verwachting wel aan dat deze combi vaak mee het veld in zal gaan :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 februari 2016 @ 13:14:15 #222
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_160281574
En ook deze keer gaat het beestjesseizoen van start zoals het altijd van start gaat, met een bromvlieg die een leuk stekje uit de wind en in de zon vindt.

Deze keer met de NEX5 en de Canon EF 2.5/50mm macro.

Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr

Op volle opening en met focus peaking is het iets makkelijker om de ogen van de vlieg te vinden.
Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr

En traditiegetrouw ontbreekt het zebraspinnetje ook niet :')
Salticus scenicus by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 19% gewijzigd door Ouwesok op 28-02-2016 13:30:12 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_160608447
Vorig jaar begonnen met macro, ik gebruik de Canon EOS 1200D met standaard lens en voor de macro een opzet lens.

Eerste foto is van een rode waterjuffer.

https://flic.kr/p/EZgFSm

Tweede van een kameleonspin.

https://flic.kr/p/F9vDcy
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 25 maart 2016 @ 23:41:05 #224
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_160949422
De Minolta AF 3.5/50mm is een AF-macro van Minolta's tweede generatie. Het is allemaal wat lichter gebouwd en focust daarom makkelijker en best wel snel. Hij mag de 100mm Minolta gezelschap gaan houden als de buiteninsecten zich weer laten zien.
Tot die tijd houden we de boel warm in de vlindertuin.

Met het voorhanden licht op de A6000 op het onvolprezen LAEA4-adapter
Dryas iulia by Ouwesok, on Flickr

En op de Alfa500 met de ringflits erop waarmee je onder de blaadjes kunt.
Dryas iulia by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_160985962
Nog vroeg in het seizoen,

vliegje


gaasvlieg of goudoogje



#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 maart 2016 @ 22:03:25 #226
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_160987102
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 21:31 schreef Clayton1 het volgende:
Nog vroeg in het seizoen,

vliegje
[ afbeelding ]

gaasvlieg of goudoogje

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Da's al een goeie oogst zo vroeg in het seizoen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_160987289
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 22:03 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Da's al een goeie oogst zo vroeg in het seizoen :Y
Kreeg hem niet echt scherp vanwege de wind
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 maart 2016 @ 22:44:27 #228
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_160988431
Frankenstein, de NEX5N met de Canon EF 50mm op een tussenring kon eindelijk eens langs de zongerichte muur los gaan.

Wolfspinnetjes

Pardosa spec. by Ouwesok, on Flickr

Pardosa spec. by Ouwesok, on Flickr

En op een container tref ik een bromvlieg aan die best wel even wil poseren

Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr

Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 32% gewijzigd door Ouwesok op 27-03-2016 23:04:51 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_161084101
Beestjes beestjes beestjes joepie!!!

pi_161084778
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 22:09 schreef Nappetje het volgende:
Beestjes beestjes beestjes joepie!!!

[ afbeelding ]
Mooie plaat. ^O^
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 april 2016 @ 22:48:49 #231
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161131885
Eerste buitenbeestje voor de Minolta AF 3.5/50mm macro, een akkerhommel die ik zomaar van beide kanten kon fotograferen.

Bombus pascuorum by Ouwesok, on Flickr

Bombus pascuorum by Ouwesok, on Flickr

Hopelijk snel meer beestjes
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_161153980
Ja eindelijk weer beestjes weer,



#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 april 2016 @ 22:07:52 #233
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161157051
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 21:05 schreef Clayton1 het volgende:
Ja eindelijk weer beestjes weer,

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooie beestjes, op mijn locaties zie ik er nog niet zoveel als ik zou willen.

Wat heb je voor deze gebruikt :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_161157273
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 22:07 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Mooie beestjes, op mijn locaties zie ik er nog niet zoveel als ik zou willen.

Wat heb je voor deze gebruikt :?
De beestjes zaten in eigen tuin, en bestookt met Vivitar 100mm
#35.
pi_161312300
Vandaag een Vivitar 70-210 op een 31 mm tussenring gebruikt.





[ Bericht 1% gewijzigd door Clayton1 op 09-04-2016 21:50:49 ]
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 9 april 2016 @ 22:04:20 #236
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161315226
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 20:47 schreef Clayton1 het volgende:
Vandaag een Vivitar 70-210 op een 31 mm tussenring gebruikt.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die doet het bijzonder netjes :Y

Op mijn achterdeur zat een springspin. In mijn hand zat een NEX5, op de NEX zat een Canon 50mm macro op een extra tussenring.

De rest werkt vrij simpel, lens helemaal uitschuiven, spin benaderen tot contouren rood worden, loupe aan en nog wat nauwkeuriger die ogen in de scherpte schuiven en dan heb je hem wel zo ongeveer.

Pseudeuophrys lanigera by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 9 april 2016 @ 22:52:34 #237
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_161316819
Dang Sok, nice catch!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zaterdag 9 april 2016 @ 22:53:44 #238
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161316856
Wat een schatje. O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 10 april 2016 @ 02:28:09 #239
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161321112
Vandaag eens gekeken óf er beestjes waren en hoe lastig het is om beestjes te fotograferen met zoiets lomps als een 400mm.

Toen ik op een uiterst vroege dagpauwoog stuitte bleek die 400mm bijzonder handig om vlinders te fotograferen, je blijft op zo'n twee meter en daarmee keurig buiten de aandacht van de vlinder.

De eerste van dit vlinderseizoen
Aglais Io by Ouwesok, on Flickr

Langzaam gaan de vleugeltjes omhoog
Aglais Io by Ouwesok, on Flickr

En dichtgeklapt gaat ie aardig op in het landschap
Aglais Io by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_161340960
een heel klein spinnetje met grote poten,



Vlieg,
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 12 april 2016 @ 22:14:46 #241
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161386135
Best apart, insecten schieten met een 400mm.

Het brengt ineens weer hele andere beestjes binnen bereik. Met een korte macro krijg je bijvoorbeeld die vroege hommels niet of nauwelijks te pakken. Met de supertele zit je ver buiten zijn belevingswereld en pak je hem wél.

Bombus terrestris by Ouwesok, on Flickr

Ook de andere beestjes in een bloeiende wilg zijn geen partij voor de 400mm die het in deze sessie nog even zonder tussenringen moest doen.

Een kegelbijvlieg die even een wilgenbloempje afwerkt.

Eristalis pertinax by Ouwesok, on Flickr

Eristalis pertinax by Ouwesok, on Flickr

Eristalis pertinax by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 15 april 2016 @ 21:30:41 #242
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161455729
Grijze zandbij

Andrena vaga by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 20 april 2016 @ 20:47:49 #243
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161584578
Een verkleumd oranjetipje. Mijn combinatie van NEX en Canon EF macro lijkt een redelijk succesnummer te zijn al moest voor deze de tussenring er even af.

Anthocharis cardamines by Ouwesok, on Flickr

Met de tussenring er weer op stuit ik op deze dansmug. Het licht was toen al zo ongeveer weg.

Chironomus plumosus by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 31% gewijzigd door Ouwesok op 20-04-2016 21:03:22 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_161659020
Wat vliegjes. Met Vivitar 100 mm


#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 28 april 2016 @ 22:36:31 #245
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161788844
Zelfs met de kou van de laatste dagen is het nog niet helemaal uit met de insecten al moet je echt heel goed zoeken.

In het gras verschuilt zich een best wel apart rouwvliegje, door de kou kan ik er met een 50mm macro best wel bij zonder dat het beestje aftaait.

Bibio hortulanus by Ouwesok, on Flickr

Verder voornamelijk muggen die heel veel vliegen en uitermate weinig zitten. Om ze te fotograferen moet je ze eerst zien te vinden en eigenlijk kan dat alleen als je er een ziet landen.
Wegens vluchtgevaar wordt hier eerst maar eens de 100mm macro ingezet.

Culex pipiens by Ouwesok, on Flickr

De bizarre constructie aan zijn neus is niet om mee te steken, het zijn antennes. Het exemplaar hierboven heeft die antennes niet en steekt dus weer wél (vrouwtje)
Chironomidae Spec by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_161832886
Koolwitje stijf van de kou.

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 30 april 2016 @ 22:44:25 #247
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161834948
In mijn tuin zie je weer overal van die leuke bladwespjes opduiken.

Dolerus Spec by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 1 mei 2016 @ 21:13:04 #248
36616 Clayton1
Sláinte
pi_161856857
Bam, vandaag de eerste juffer van dit jaar te pakken , en jawel in eigen tuin.


#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 3 mei 2016 @ 00:21:13 #249
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161889046
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 21:13 schreef Clayton1 het volgende:
Bam, vandaag de eerste juffer van dit jaar te pakken , en jawel in eigen tuin.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooie :Y Hopelijk komend weekend de eerste juffers of libellen #afwachten

De dansvliegen zijn ook weer in het land *O*
Dit is nog een kleinere variant, hopelijk binnen niet al te lange tijd weer grote dansvliegen :9

Empis opaca by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 4 mei 2016 @ 01:44:46 #250
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161914234
Een wolfspinnetje dat lekker in het zonnetje zit op te warmen. Nu wordt mooi zichtbaar hoe dat met het gebrek aan scherptediepte in macro zit. Het diafragma van de 50mm macro is al een aardig end dicht en dat volstaat nét om het lijf en de kop van het spinnetje in de scherpte te houden.

Pardosa spec by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 4 mei 2016 @ 01:53:41 #251
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_161914312
wowzahs! Eerie.

is't alweer seizoen, joh? c_/
Moet ook maar weer eens de botanische tuinen in, die nieuwere E-M1 firmware eens uitproberen van 't weekend. :Y
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 4 mei 2016 @ 23:22:27 #252
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161935590
Het wordt weer seizoen.

Vanavond in de eigen tuin zie ik zo'n zilvervlekdansvliegje op een stengel zitten. Te donker voor gewoon dus dan maar eens met de ringflits geprobeerd en dan ziet ie er ineens heel anders uit.

Empis opaca by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 5 mei 2016 @ 11:08:45 #253
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161941217
Drie keer een Elzenvlieg

Met de NEX5N en de Canon EF 2.5/50mm macro

Sialis cf. lutaria by Ouwesok, on Flickr

Met een Alfa en de Minolta 3.5/50mm macro

Sialis cf. lutaria by Ouwesok, on Flickr

En met de Minolta 2.8/100mm macro

Sialis cf. lutaria by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 5 mei 2016 @ 22:56:42 #254
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161953895
Ze zijn terug *O* *O* *O*

Het zijn er nog niet zoveel, maar tegen zondag moet dat aardig aangevuld zijn.

Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 6 mei 2016 @ 19:40:59 #255
455882 Lampionnenoptocht
In je onderbroek
pi_161969264
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 01:14 schreef Ouwesok het volgende:
En nu weer macro'en.

Glazenmakers zijn wat lastig te vinden, ze gaan nogal op in het landschap
[ link | afbeelding ]Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr

Als je er dan weer een gevonden hebt ga je uiteraard voor de ogen :Y
Ik wel tenminste

[ link | afbeelding ]Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr
Wat voor lens gebruik jij hiervoor?
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 6 mei 2016 @ 21:09:21 #256
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161971543
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 19:40 schreef Lampionnenoptocht het volgende:

[..]

Wat voor lens gebruik jij hiervoor?
Ik zou bijna zeggen 'welke lens niet' :')
antwoord : Fisheyes en groothoeken

Die uit de quote zijn met de Minolta AF 2.8/100mm gemaakt, een macrolens van zowat dertig jaar oud. Die wordt ingezet als de libellen goed te benaderen zijn. Zijn ze wat schuwer dan wordt er een langer brandpunt ingezet.
Soms kom je er met 200mm of zelfs 300mm nog niet bij, daarom ga ik morgen eens een poging doen met een 400mm die op eigen kracht al tot 1:3 komt. Daar krijg je nog geen oogjes mee en morgen gaan we dan zien wat je er wél mee krijgt :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 7 mei 2016 @ 11:26:24 #257
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161983425
Even terug naar toen het nog koud was, zelfs toen waren er nog insecten te bewonderen. Opvallend veel rouwvliegen die lekker laag in het gras gaan zitten waar je zowat geen licht meer overhoudt. Ideaal werkterrein dus voor de NEX5N met de Canon 50mm en wat tussenring
Met dat gebrek aan licht wordt nog eens lastiger om de vliegen goed in beeld te houden, hopelijk kan ik ze ook nog eens bij het licht van vandaag vinden.


Bibio marci by Ouwesok, on Flickr

Bibio marci by Ouwesok, on Flickr

Bibio marci by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_161994683
Weet niet wat dit voor beestje is, Wat is wel weet is dan hij op de stoep zat in de schaduw.

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 mei 2016 @ 11:42:26 #259
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162004814
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 21:04 schreef Clayton1 het volgende:
Weet niet wat dit voor beestje is, Wat is wel weet is dan hij op de stoep zat in de schaduw.

[ afbeelding ]
Geen idee eigenlijk, ik heb die beesten wel vaker gezien maar nog nooit voor de camera gehad.
Wel leuke oogjes trouwens.

Dan die Sigma 400mm ApoMacro. Hij haalt zonder hulpmiddelen ongeveer 1:3 en dat is voldoende voor vlinders, libellen en grote sprinkhanen waarbij voor alle soorten geldt dat het geen overbodige luxe is om een stapje afstand te kunnen houden.

Na een paar warme dagen eindelijk libellen en dus tijd om de 400mm voor te binden en het struikgewas in te trekken.
Hoewel het op AF allemaal best wel mogelijk is zet je voor de beste controle de boel op MF, de Sigma heeft een voorbeeldige scherpstelring die zowel snel als nauwkeurig scherpstellen toelaat.

Dan nog de vraag: en hoe wordt dat dan allemaal.

Voor wat libellen betreft ben ik met onderstaand best wel in de noppen :Y

Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Achtergrondje
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Die gaan we dus vaker inzetten :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 8 mei 2016 @ 22:25:09 #260
36616 Clayton1
Sláinte
pi_162025031
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2016 11:42 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Geen idee eigenlijk, ik heb die beesten wel vaker gezien maar nog nooit voor de camera gehad.
Wel leuke oogjes trouwens.

Dan die Sigma 400mm ApoMacro. Hij haalt zonder hulpmiddelen ongeveer 1:3 en dat is voldoende voor vlinders, libellen en grote sprinkhanen waarbij voor alle soorten geldt dat het geen overbodige luxe is om een stapje afstand te kunnen houden.

Na een paar warme dagen eindelijk libellen en dus tijd om de 400mm voor te binden en het struikgewas in te trekken.
Hoewel het op AF allemaal best wel mogelijk is zet je voor de beste controle de boel op MF, de Sigma heeft een voorbeeldige scherpstelring die zowel snel als nauwkeurig scherpstellen toelaat.

Dan nog de vraag: en hoe wordt dat dan allemaal.

Voor wat libellen betreft ben ik met onderstaand best wel in de noppen :Y

[ link | afbeelding ]Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Achtergrondje
[ link | afbeelding ]Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

Die gaan we dus vaker inzetten :Y
Die heb je er netjes opstaan, Hier nog niet gezien, trouwens erg weinig insecten hier.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 mei 2016 @ 22:45:37 #261
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162026024
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2016 22:25 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Die heb je er netjes opstaan, Hier nog niet gezien, trouwens erg weinig insecten hier.
Vandaag het Woldlakebos (Weerribben) gecheckt nadat er in de Flevolandse bossen op deze platbuiken na ook niet bar veel te beleven viel.
Na drie soorten vlinders en vier soorten libellen verliet ik de parkeerplaats het gebied in. De hoeveelheden smaragdlibellen en viervlekken tartten elke beschrijving. Het deed onwerkelijk aan met honderden libellen waar je ook keek.
Makkelijk fotogaferen ging nog niet, door de warmte en de harde wind waren de libellen bijzonder schuw en druk, het was die 400mm die me uit de brand hielp en zelfs daarmee ging het soms nog moeizaam.

Nog amper een minuut uit de auto had ik deze vuurjuffer al te pakken
Pyrrhosoma nymphula by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 18% gewijzigd door Ouwesok op 08-05-2016 22:52:48 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_162031718
Nice
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 9 mei 2016 @ 10:29:01 #263
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162032382
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2016 09:40 schreef SLimburg het volgende:
Nice
Nee, gewoon in Nederland. Dichtbij het dorpje Scheerwolde.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 9 mei 2016 @ 22:34:45 #264
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162049394
Vanavond nog even tijd voor een uurtje buitenspelen. Weinig insecten dus de vreugde was groot toen ik op een aantal boterbloemen wel erg jeugdige sabelsprinkhaantjes(sprinkkuikentjes ? ) ontdekte.

Deze keer met de Nex5N en de 90mm Tamron, een hele leuke laagbijdegrondcombi

Tettigonia viridissima by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 10 mei 2016 @ 23:42:07 #265
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162080816
Tweemaal roodkopvuurkever uit verschillende veldtochtjes van de afgelopen dagen

Ze maken altijd een verdwaalde indruk :')

Pyrochroa serraticornis by Ouwesok, on Flickr

Pyrochroa serraticornis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 13 mei 2016 @ 00:08:11 #266
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162141766
De mooiweerperiode van de afgelopen dagen leverde me nogal wat vlinders voor de lens op.

Kleine koolwitjes
Pieris rapae by Ouwesok, on Flickr

Pieris rapae by Ouwesok, on Flickr

Kleine geaderde witjes
Pieris napi by Ouwesok, on Flickr

Pieris napi by Ouwesok, on Flickr

Dagpauwoog
Aglais Io by Ouwesok, on Flickr

Aglais Io by Ouwesok, on Flickr

Hopelijk valt de zomer binnenkort nog eens in het weekend.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 mei 2016 @ 00:43:04 #267
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162205629
In het Woldlakebos al bijna een week geleden. Het krioelde er van de smaragdlibellen die door de harde wind en de warmte zo opmerkzaam waren dat het nog best een klus was om ze gefotografeerd te krijgen.

Een paringswiel goed verborgen in de struiken
Cordulia aenea by Ouwesok, on Flickr

Cordulia aenea by Ouwesok, on Flickr

Cordulia aenea by Ouwesok, on Flickr

Cordulia aenea by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 21 mei 2016 @ 01:25:04 #268
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162372302
Het blijft best apart, insecten fotograferen met een 400mm. In onderstaand geval kon het even niet anders, ik had de kleinere macrospullen thuisgelaten omdat ik op vogeltjesjacht ging en zeker in die gevallen krioelt het van de insecten 8)7

Rhagio scolopaceus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_162373998
Zo, dankzij imgur kan ik nu wel foto's hier neerzetten.
Ik begin even met een foto van vorig jaar, toen spotte ik een vrouwtje van de wespspin.
De Agriope bruennicci.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 24 mei 2016 @ 22:29:37 #270
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162476141
Met drie lenzen moet je een kraamwebspin toch kunnen hebben :')

Zodra ik hem gevonden heb doe ik een opname op 1,6 meter met de 400mm, kraamwebspinnen zijn nogal schuw en dan heb ik in elk geval een plaatje

Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

De spin blijft zitten en ik pak de A6000 met daarop een Tamron 90mm macro en probeer daarmee de spin te vereeuwigen.

Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

Wat ik wil, de vanuit een zo laag mogelijk standpunt de spin van dichtbij fotograferen lijkt niet te gaan lukken, met de 90mm krijg ik er steeds blad tussen. Onderstaand is wel zo ongeveer het maximum

Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

De 90mm wordt geruild voor de Minolta 3.5/50mm en met fluwelen handjes en een hoge porcelijnfactor kan ik de rand van de lens bij de rand van het blad houden. De poten in de scherpte is een illusie vanuit deze hoek en dus mikken we op de oogjes.

Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 24 mei 2016 @ 22:39:58 #271
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_162476637
Holy macaroni!
Ouwesok, back at it again! _O_
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 26 mei 2016 @ 16:39:38 #272
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162519237
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 01:25 schreef Ouwesok het volgende:
Het blijft best apart, insecten fotograferen met een 400mm. In onderstaand geval kon het even niet anders, ik had de kleinere macrospullen thuisgelaten omdat ik op vogeltjesjacht ging en zeker in die gevallen krioelt het van de insecten 8)7

[ link | afbeelding ]Rhagio scolopaceus by Ouwesok, on Flickr
Daar doe ik ook wel eens een poging toe, met de 400mm :)

Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_162525661
Waar stelt hij nou op scherp?


Vliegje,


Wants in een web,


En dat heb ik weer, een Hoornaar die zijn nest bouwt in een nestkastje in mijn achtertuintje.





Even een paar plaatjes schieten en dan toch maar laten ruimen voordat er straks honderd uitkomen.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 26 mei 2016 @ 23:15:14 #274
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162529396
Op de muur in mijn schuur wordt een hooiwagen opgevroten. Buitenkansje want met een prooi die ongeveer zo groot is als de spin zelf en waar ook nog eens van die rare bungelpoten aan zitten is de snelheid bij de springspin ver te zoeken en door het gewicht van de prooi kan ie zich ook niet in de diepte storten.
Met de NEX5N, de Canon EF 2.5/50mm macro op een tussenring van 36mm. De boel werd bijgelicht met een ledlantaarntje dat net niet al te veel licht op de spin gooide maar net voldoende om wat leven in de oogjes te krijgen

Pseudeuophrys lanigera by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 mei 2016 @ 14:29:41 #275
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162591049
Soms gaat het met die lange toeters te eenvoudig. Daarom tijd om even te kijken of het langs het andere uiterste ook nog kan.

Ik hang de Olympus E-PL1 om met daarop de Zuiko D 3.5/35mm macro, een voor mijn doen best wel moderne lens :')
Dat werkt dus even een straatlengte anders dan met een 300 of 400mm, je moet zowat bij je onderwerpen op de rug klauteren om ze formaatvullend in beeld te hebben.

In een rietkraag vind ik een aantal lantaarntjes, juffertjes die normaliter best wel schuw zijn en met best een hoog fluweelgehalte ga ik ze met de kleine Zuiko te lijf.
met de PEN op AF betekent dat heel veel refocussen, het luistert allemaal best wel nauw

Ischnura elegans by Ouwesok, on Flickr

Ischnura elegans by Ouwesok, on Flickr

Ischnura elegans by Ouwesok, on Flickr

Bemoedigend, gaan we vaker doen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 mei 2016 @ 20:41:02 #276
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162628602
Met diezelfde Zuiko 35mm weet ik een snipvlieg op de korrel te nemen. Nog best een wonder dat ie niet na één schot al weg is maar zich iets omdraait om zijn zijkant te laten zien.

Rhagio scolopaceus by Ouwesok, on Flickr

Rhagio scolopaceus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 5 juni 2016 @ 21:33:31 #277
36616 Clayton1
Sláinte
pi_162771910
Wat leuke macro beestjes,




#35.
  zondag 5 juni 2016 @ 23:18:19 #278
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_162776478
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 23:15 schreef Ouwesok het volgende:
Op de muur in mijn schuur wordt een hooiwagen opgevroten. Buitenkansje want met een prooi die ongeveer zo groot is als de spin zelf en waar ook nog eens van die rare bungelpoten aan zitten is de snelheid bij de springspin ver te zoeken en door het gewicht van de prooi kan ie zich ook niet in de diepte storten.
Met de NEX5N, de Canon EF 2.5/50mm macro op een tussenring van 36mm. De boel werd bijgelicht met een ledlantaarntje dat net niet al te veel licht op de spin gooide maar net voldoende om wat leven in de oogjes te krijgen

[ link | afbeelding ]Pseudeuophrys lanigera by Ouwesok, on Flickr
_O_ Gaaf zeg!!!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_162797787
Mijn foto's steken bleekjes af bij die van Ouwesok :D jeetje man wat maak jij toch prachtige plaatjes!

DSC_0110 by Daph30, on Flickr

DSC_0106 by Daph30, on Flickr

DSC_0095 by Daph30, on Flickr

DSC_0083 by Daph30, on Flickr

DSC_0045 by Daph30, on Flickr

DSC_0042 by Daph30, on Flickr

DSC_0029 by Daph30, on Flickr
pi_162799217
quote:
[ link | afbeelding ]DSC_0029 by Daph30, on Flickr
Did he dieded?
pi_162800694
Niet dat ik weet
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 8 juni 2016 @ 22:34:21 #282
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162854413
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:26 schreef Nappetje het volgende:
Mijn foto's steken bleekjes af bij die van Ouwesok :D jeetje man wat maak jij toch prachtige plaatjes!

[ link | afbeelding ]DSC_0110 by Daph30, on Flickr

[ link | afbeelding ]DSC_0106 by Daph30, on Flickr

[ link | afbeelding ]DSC_0095 by Daph30, on Flickr

[ link | afbeelding ]DSC_0083 by Daph30, on Flickr

[ link | afbeelding ]DSC_0045 by Daph30, on Flickr

[ link | afbeelding ]DSC_0042 by Daph30, on Flickr

[ link | afbeelding ]DSC_0029 by Daph30, on Flickr
Gaat toch mooi zo ^O^

Het is vooral een kwestie van veel doen en die spullen leren kennen. In dat kader begint me die combi van de NEX5N en de Canon EF 50mm macro steeds beter in de handen te staan, ideaal voor laag in de struiken.
Momenteel zit er nagenoeg permanent een tussenring van 20mm tussen en dat geeft me ongeveer het volgende bereik en door het toch wel veel fotograferen worden de hoeveelheden uitvallers steeds minder

Op de grootste afstand voldoende voor een hele azuurwaterjuffer
Coenagrion puella by Ouwesok, on Flickr

Helemaal uitgedraaid en voorzichtig iets dichterbijgeschoven krijg je een kopje en de pootjes van diezelfde azuurwaterjuffer
Coenagrion puella by Ouwesok, on Flickr

Ik ben het punt bijna genaderd dat de 36mm tussenring er tussen gaat en het hele leerproces opnieuw begint.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ouwesok op 08-06-2016 22:41:13 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 10 juni 2016 @ 23:47:12 #283
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162906689
Vliegende libellen is, net als vliegende vogels een sport apart. Het makkelijkst gaat het met glazenmakers die een soort patrouillevlucht uitvoeren waarbij ze een herhalend patroontje vliegen met in dat patroontje een aantal plekken waar ze even blijven stilstaan.
De kunst is om dat patroontje snel te leren kennen en een plek te vinden waar je zo'n momentje stilstaan kunt misbruiken.
Lens, in dit geval mijn Tamron 5.6/200-400vast voorfocussen op waar je de libel kunt verwachten en als ie er eenmaal is maar kijken of je hem kunt vinden en hem kunt fotograferen.

Soms lukt dat, zoals bij deze vroege glazenmaker :')
Aeshna isoceles by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_162909771
Geweldig weer!! Ik ga vaak met een vriend van mij de duinen in maar merk soms toch dat je wanneer je alleen bent toch wat meer de tijd neemt.
pi_162927270
Zweefvliegje

#35.
pi_162957673
Vandaag voordat de buien losbarste,

Weidebeekjuffer,




Snorzweefvliegje,



vandaar de naam, zweefvlieg

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 juni 2016 @ 22:29:29 #287
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162961586
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 21:19 schreef Clayton1 het volgende:
Vandaag voordat de buien losbarste,

Weidebeekjuffer,

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Snorzweefvliegje,

[ afbeelding ]

vandaar de naam, zweefvlieg

[ afbeelding ]
Die laatste is bijzonder fraai geworden. Hij kan echter nog mooier als het licht wat meezit en je krijgt die vervaagde vleugeltjes iets beter in het plaatje.
maar ook voor dit resultaat zou ik al tekenen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 14 juni 2016 @ 08:51:56 #288
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_162997664
Die zweefvlieg is inderdaad erg fraai.
In de nabewerking kun je hem nog flink verbeteren. Een beetje ruisreductie en tikje verscherpen zou hem nog verder verbeteren.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_163070614
Niet de beste foto maar vind hem wel leuk hoe een metselwesp een schroefgaatje inspecteerd.

Een Deukmetselwesp,

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 18 juni 2016 @ 10:41:25 #290
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_163106004
Een distelvlinder met de Sigma APO 5.6/400mm macro, een beetje het beeld dat ik in gedachten had toen die lens aan mijn collectie toegevoegd werd.

Vanessa cardui by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_163121494
Jaja de foto is niet best.
Maar ik wil graag weten wat dit voor beestje is.

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 18 juni 2016 @ 21:48:32 #292
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_163122960
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 21:05 schreef Clayton1 het volgende:
Jaja de foto is niet best.
Maar ik wil graag weten wat dit voor beestje is.

[ afbeelding ]
Een goudwesp
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_163123307
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 21:48 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een goudwesp
Klein beestje , heel beweeglijk.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 juni 2016 @ 14:26:48 #294
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_163137268
Gemeten aan de hoeveelheid larven en 'imago's' in de verschillende struikgewassen krijgen de macrolenzen de komende dagen veel lieveheersbeestjes te eten.

Coccinella septempunctata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_163146466
Opbrengst van vandaag uit eigen tuin.

Springspin,


Bij,



Weekschildkever,

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 juni 2016 @ 23:47:36 #296
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_163152044
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 20:53 schreef Clayton1 het volgende:
Opbrengst van vandaag uit eigen tuin.

Springspin,
[ afbeelding ]

Bij,
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Weekschildkever,
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Goed voorzien in de tuin :Y

Na een hoop oefenen met de korte macrolenzen lijkt het een stukje makkelijker te gaan. Na deze bruine korenbout (mannetjes zijn blauw) al met de langere lenzen te hebben vereeuwigd besloot ik hem de Canon 50mm maar eens in zijn gezicht te schuiven.
Je moet daarvoor behoorlijk dicht bij het beestje komen en dat zodanig voorzichtig dat ie blijft zitten.

Eerst even aan de zijkant naast het beestje zweven
Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr

En als ie blijft zitten draai ik de lens nog een tikkie verder uit en probeer een portretje
Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 23 juni 2016 @ 00:20:26 #297
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_163231473
Vanavond zowaar nog even tijd om een uurtje buiten te spelen.

Zo worden dus kleine geaderde witjes gemaakt
Pieris napi by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_163295575
Vandaag zat dit exemplaar in de tuin,

Bruine glazenmaker,



even inzoomen op zijn kop


[ Bericht 4% gewijzigd door Clayton1 op 25-06-2016 21:15:51 ]
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 juni 2016 @ 12:56:03 #299
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_163308602
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 20:53 schreef Clayton1 het volgende:
Vandaag zat dit exemplaar in de tuin,

Bruine glazenmaker,
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

even inzoomen op zijn kop
[ afbeelding ]
Zo aan de vleugels te zien nog een bijzonder verse glazenmaker.

Wegens slecht weer doen we het nog maar even met de voorraad van toen het nog lekker weer was.

In de Weerribben was vorige week een leuk piekje te zien in de hoeveelheid bruine korenbouten. In andere gebieden zie je ze vrij zelden, in de Weerribben iets meer.

Camera was de Alfa500, lens de Sigma APO 5.6/400mm macro

Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr

Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr

Libellula fulva by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 29 juni 2016 @ 20:53:35 #300
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_163398512
En dan landt er een gaasvlieg voor je en heb je geen tijd om de camera waar de 100mm op zit uit je tas te trekken. Dus dan maar met die 400mm en dat valt eigenlijk nog niet eens tegen ook

Chrysopa dorsalis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 4 juli 2016 @ 00:10:55 #301
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_163501442
En dicht zit ie :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')