Nog een rondje vlindervallei om een adaptertje uit te proberen dat mijn Canon EF 2.5/50mm laat praten met mijn NEX5N.
Die 50mm macro van Canon is een prachtlens, alleen zit je met die korte opnameafstanden nogal snel dat er én een grote camera én een menselijk (mwoah) hoofd de struiken in duiken met meestal een wegvlieger als gevolg.
Met de NEX heb je dat alles niet, die kan aan de gestrekte arm tussen de struiken opereren en is beduidend kleiner dan mijn EOS.
Het adaptertje heeft een chip die de communicatie tussen de Canon lens en de Sony body mogelijk moet maken. Houdt zoveel in dat ik ineens weer een automatisch diafragma én AF zou moeten hebben. Alleen met het diafragma zou ik al aardig geholpen zijn omdat ik dan op volle opening (lees kritisch) kan scherpstellen geholpen door focus peaking en loupe.
Wonderbaarlijk werkt dus de AF ook gewoon (de 50mm macro heeft een oude chipset die het werken met adapters nogal uitdagend maakt). De AF werkt daarbij bijzonder aarzelend, het hunt als een bezetene maar uiteindelijk vindt ie wel het correcte scherptevlak.
We doen maar eens weer wat vlinders, meer om de techniek te testen dan voor het maken van schone kunsten.
Caligo eurilochus by
Ouwesok, on Flickr
Heliconius sapho by
Ouwesok, on Flickr
Heliconius cydno by
Ouwesok, on Flickr
Heliconius cydno by
Ouwesok, on Flickr
We kruipen er wat dichter bij, de combinatie moet het straks in het veld immers tegen kleine insectjes opnemen.
Heliconius cydno by
Ouwesok, on Flickr
En uiteraard vlinderpr0n

Greta oto by
Ouwesok, on Flickr
Na een paar plaatjes durf ik de verwachting wel aan dat deze combi vaak mee het veld in zal gaan