Laatste aflevering.quote:Op zondag 1 februari 2015 20:51 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ik kijk nu op NPO2 Onze man in Teheran. Heerlijke televisie!
http://www.vpro.nl/buitenland/kaart/onze-man-in-teheran.html
[..]
Die moet nog komen.quote:Op zondag 1 februari 2015 22:28 schreef Mylene het volgende:
[..]
Laatste aflevering.
Zie TV / Onze man in Teheran - 4-Delige docu van correspondent Thomas Erdbrink
quote:3Doc: Schorem
Geen gezeik en geen vrouwen, maar bier, scheren en snijden. De documentaire gaat over Barbiershop 'Schorem Haarsnijder en Barbier' waar alleen mannen mogen komen voor een knip- en scheerbuurt. De Rotterdamse barbiers Leen en Bertus zijn door hun passie voor het eeuwenoude barbiersvak onverwacht uitgegroeid tot een ware hype, die zich niet beperkt tot de havenstad alleen. BNN heeft de markante ambachtsmannen een jaar lang op de voet gevolgd. Hun leven in en rondom hun succesvolle barbiershop, waar mannen uit het hele land uren zitten te wachten om door hen geknipt te worden.
Heb een tijdje geleden een stuk gezien, maar vond het allemaal een beetje te hipsterig.quote:Op woensdag 4 februari 2015 15:19 schreef ArtistA het volgende:
Is deze al gepost?
http://www.npo.nl/3doc-schorem/01-01-2015/BNN_101371990
[..]
Vond deze niet heel sterk, wordt teveel nadruk op apple gelegd terwijl dit bij iedere electronica-producent gebeurd.quote:Apple's verbroken beloftes
Engelse journalisten gaan undercover in een van zwaarst bewaakte fabrieken in China om te zien hoe onze iPhones gemaakt worden. Ze maken met hun verborgen camera opnamen van schokkende situaties
Deze was een stuk sterker, aanrader!quote:De Monsanto methode
Wat betekent het voor onze voedselzekerheid als multinationals de baas worden over onze groente? Zembla onderzoekt de Monsanto methode.
Opzich een mooie docu, beetje traag maar toch best aardig.quote:Veel van ons zullen bij het horen of zien van de term ‘Electro Shock Therapie’ meteen denken aan de cultfilm One Flew Over the Cuckoo’s Nest (1975). De film geeft de behandeling nog steeds een stigma, menen voorstanders van ECT. Hoe je het went of keert, ook in Nederland wordt anno 2015 nog steeds Electro Shock Therapie (ECT) toegepast zo blijkt uit de indringende documentaire 0,8 Ampère Geluk.
In de documentaire ontmoeten we onder andere Lidwine die ernstig depressief en suïcidaal is en van alles heeft geprobeerd om de neerwaartse spiraal te doorbreken. Als laatste redmiddel kiest ze voor elektroshock-therapie. Ondanks dat de behandeling bij veel patiënten goede resultaten heeft staat al jarenlang bekend als een controversiële therapie.
In de documentaire 0,8 Ampère Geluk laat regisseur Saskia Gubbels zien hoe depressies de levens van de hoofdpersonen en hun families beheersen en hoe een behandeling met shock therapie een laatste redmiddel is om toch nog een beetje geluk te vinden.
Echt een fantastische docu!!quote:Op 11 januari 2013 kwam het nieuws naar buiten dat het Amerikaanse programmeerwonder, schrijver en internetactivist Aaron Schwartz zichzelf van het leven beroofde. Zijn vingerafdrukken zijn overal op het wereldwijde web te vinden. Zo werkte Aaron, toen hij nog maar 14 jaar oud was, al samen met de grootste internet experts aan het basisprotocol RSS. Maar op 26-jarige leeftijd krijgt zijn leven een fatale finale.
Aaron Schwartz pleegde zelfmoord nadat hij was aangeklaagd voor computerfraude, waarvoor hem een gevangenisstraf van 35 jaar boven het hoofd hing. In de documentaire zien we Aaron Schwartz zijn rol op het internet, van de bijdrage aan het basisprotocol RSS tot het bedenken van ‘Reddit’ (een Amerikaanse sociale nieuwswebsite). Daarnaast staat in de documentaire centraal hoe Aaron Schwartz constant in gevecht was met de overheid nadat hij fraude had gepleegd.
Leuke en interessante docu!quote:Vikram is een Amerikaanse filmmaker van Indiase afkomst. Terwijl hij zelf afstand heeft genomen van het hindoeïsme, ziet hij hoe het Westen de Oosterse godsdienst juist omarmt. Vikram is sceptisch over spirituele leiders en de bijbehorende industrie, en wil laten zien dat niemand spiritueler is dan iemand anders. Hiervoor kruipt hij in de huid van de Indiase goeroe 'Kumaré'.
bronquote:Father Figures
De vader van de Canadese filmmaker April Butler is smoorverliefd. Maar de 73-jarige hartpatiënt Dale is vijftig jaar ouder dan zijn op de Filipijnen wonende vriendin Girlie. In verwarring over deze situatie volgt de filmmaker - zelf twee keer zo oud als haar mogelijk toekomstige stiefmoeder - het kersverse stel. April wordt zichtbaar heen en weer geslingerd tussen haar emoties. Ze gruwelt van haar vader, die Girlie in zou palmen met verzinsels over zijn rijkdom en die zich de zorg van zijn 23-jarige vriendin in hun Filipijnse appartement volledig laat aanleunen. Heel anders voelt de situatie als April haar vader opzoekt in Canada. Hier woont Dale de helft van het jaar om recht te blijven houden op zijn karige pensioengelden die voor het grootste deel direct worden overgemaakt naar Girlie. Wie profiteert er nu eigenlijk het meest van deze relatie? Moet April ingrijpen nu er plannen worden gemaakt voor een huwelijk in Hongkong? Of zijn Dale en Girlie beiden oprecht gelukkig? Deze hardop gestelde vragen worden omver geblazen wanneer een schokkende ontdekking de verhouding tussen April en haar vader op scherp zet.
Zojuist op NPO 2 gezien.quote:Jong, Frans en Jihadist
Trefwoord in deze uitzending: jihad
Zembla Internationaal presenteert een reportage van jonge Franse onderzoeksjournalisten die infiltreren in de wereld van de Franse jihadisten. De meeste Europese jihadisten die zich aansluiten bij de terreurgroep IS komen uit Frankrijk. Openlijk worden via social media tips uitgewisseld om Frankrijk uit te komen op weg naar het strijdgebied.
De journalisten ontdekken dat jihadistisch propagandamateriaal, zoals zwarte IS-vlaggen, al jaren via een Franse webshop worden verkocht. Niet alleen aan Franse IS-aanhangers, de vlaggen worden ook door mensen uit Nederland besteld. De journalisten tonen verder aan hoe eenvoudig het is onder toeziend oog van de Franse geheime dienst naar de Islamitische Staat af te reizen.
Deze strijders die in de Islamitische Staat tot moordmachines worden opgeleid, kunnen gevaarlijk zijn als ze naar Frankrijk terugkeren. De bloedige moordpartij op de redactie van het satirische blad Charlie Hebdo is daar een voorbeeld van.
Bron: http://zembla.vara.nl/sei(...)everingen/08-04-2015
bronquote:Teledoc Campus: Geef me 's ongelijk
De buitengewoon slimme vijftienjarige Julius heeft het met zijn provocaties te bont gemaakt. Hij wordt van school gestuurd en moet werken aan gedragsverandering. Maar niemand kan Julius uitleggen waarom hij zich moet conformeren aan de idiotie van het normaal zijn.
Ik vond dit maar een vreemde docu. Duurde ook maar een half uurtje of zo. Sommige dingen werden helemaal niet uitgediept, andere werden heel snel afgeraffeld: van vader waarschuwt Julius om niet te blowen tijdens het skiën, via Julius krijgt een ski-ongeluk, naar Julius is hersteld in drie minuten.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 13:48 schreef Mylene het volgende:
http://www.npo.nl/teledoc(...)1-05-2015/KN_1670065
[..]
bron
''Arabieren zijn vreemde mensen. Maar ja, ze hebben wel coole baarden op zich. En tenten, allemaal best tof.
Christenen zijn pas echt bitches. Sorry als iemand christen is. Het eeuwenoude stereotype van de priester of pedofiel. Het is allemaal hetzelfde tegenwoordig. Net zoals socialisten. Dat zijn ook hypocrieten. En sociaal democraten. Dat zijn de ergste. In het linkse spectrum zijn zij de ergste.''
Verder veel blowen.
Ja het miste wat diepgang idd. maar wat een irritant kind. En ook idd ouders die het prima lijken te vinden dat hij blowt. Of iig niet erg genoeg om hem daar flink op aan te pakken. Ontzettend manipulatief kind, soort van ubertroll ook.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 15:52 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik vond dit maar een vreemde docu. Duurde ook maar een half uurtje of zo. Sommige dingen werden helemaal niet uitgediept, andere werden heel snel afgeraffeld: van vader waarschuwt Julius om niet te blowen tijdens het skiën, via Julius krijgt een ski-ongeluk, naar Julius is hersteld in drie minuten.
Wat me inderdaad vooral opviel was het blowen. Dat beide ouders het kennelijk allemaal wel prima vinden, dat een kind van 15 elke dag stoned is.
Barbiers en hipsters hebben echt totaal niks met elkaar te maken. Ik heb ook het idee dat de internet community de term 'hipster' gebruikt voor alle mensen in ongeveer dezelfde leeftijdsgroep waartoe zij zelf niet behoren. Uit jaloezie of zo. Een oppervlakkige conclusie. En o, wat toevallig, een documentaire over een jongen van het internet vind je helemaal fantastisch. Iets met zelfreflectie wellicht?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:16 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Heb een tijdje geleden een stuk gezien, maar vond het allemaal een beetje te hipsterig.
Nog een paar die ik de afgelopen tijd heb gezien:
http://www.npo.nl/zembla/25-03-2015/VARA_101372904
[..]
Vond deze niet heel sterk, wordt teveel nadruk op apple gelegd terwijl dit bij iedere electronica-producent gebeurd.
http://www.documentairenet.nl/review/zembla-de-monsanto-methode/
[..]
Deze was een stuk sterker, aanrader!
http://www.documentairene(...)-shock-therapie-ect/
[..]
Opzich een mooie docu, beetje traag maar toch best aardig.
http://www.documentairene(...)al-van-aaron-swartz/
[..]
Echt een fantastische docu!!
hahaquote:Op vrijdag 5 juni 2015 02:17 schreef ArtistA het volgende:
[..]
Barbiers en hipsters hebben echt totaal niks met elkaar te maken.
..zei de hipster..quote:Op vrijdag 5 juni 2015 02:17 schreef ArtistA het volgende:
[..]
Barbiers en hipsters hebben echt totaal niks met elkaar te maken. Ik heb ook het idee dat de internet community de term 'hipster' gebruikt voor alle mensen in ongeveer dezelfde leeftijdsgroep waartoe zij zelf niet behoren. Uit jaloezie of zo. Een oppervlakkige conclusie. En o, wat toevallig, een documentaire over een jongen van het internet vind je helemaal fantastisch. Iets met zelfreflectie wellicht?
Mooie documentaire, was bang dat ik hem op sommige punten te langdradig zou vinden, omdat ik verder niks met de band zelf heb, maar was totaal niet zo.quote:Veertig jaar Normaal. Met een zich steeds vernieuwend publiek is de band al bijna 40 jaar springlevend. Maar de bandleden hebben inmiddels de AOW-leeftijd bereikt. Een band in zijn laatste snik? Hoe lang houden ze de rock-'n-roll nog vol? Een documentaire over de ruigste Nederlandse popgroep ooit.
Veertig albums, 350 nummers en vele, vele optredens. De Achterhoekse band Normaal, met Bennie Jolink aan het roer, is een icoon voor de Nederlandse popmuziek. De band die het platteland en de boeren een stem gaf, de band die høken, daldeejen en brekken en angoan introduceerde, maar vooral de band die bekend staat om zijn legendarische live-optredens.
Nu de band veertig jaar bestaat blikt regisseur Frank Wiering met de bandleden terug. Aan de hand van intieme praatsessies, beelden en akoestisch gespeelde nummers gaat Wiering terug in de tijd. Ze reizen langs de tijd van Normaals eerste hit, Oerend Hard, en het rebelse imago. Maar ook de mindere tijd, toen drummer Jan Manschot ongeneeslijk ziek werd en hij regelmatig door Bennie Jolink het podium opgetild moest worden. En de gezondheid van Bennie Jolink zelf, die vaak tijdens een concert moet rusten vanwege astmatische klachten.
Frank Wiering kent Jolink al uit hun studententijd in Amsterdam. Al die jaren heeft hij de band op de voet gevolgd. Vooral in het begin was hij sterk bij Normaal betrokken. Dat maakt hem tot de uitgelezen persoon voor het maken van deze documentaire. Wiering slaagt erin een prachtig, intiem en persoonlijk verhaal te vertellen dat zelden in andere documentaires over Normaal is getoond.
Een barbier is zo ongeveer het meest hipsterige ding wat er op deze planeet bestaat. Het boeit me echt niet of jij er wel of niet heen gaat, doe lekker wat je wilt doen. Maar je hoeft je niet aangevallen te voelen als iemand het 'een beetje te hipsterig' noemt , daarmee bevestig je alleen maar mijn punt.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 02:17 schreef ArtistA het volgende:
[..]
Barbiers en hipsters hebben echt totaal niks met elkaar te maken. Ik heb ook het idee dat de internet community de term 'hipster' gebruikt voor alle mensen in ongeveer dezelfde leeftijdsgroep waartoe zij zelf niet behoren. Uit jaloezie of zo. Een oppervlakkige conclusie. En o, wat toevallig, een documentaire over een jongen van het internet vind je helemaal fantastisch. Iets met zelfreflectie wellicht?
Gaat btw over een meisje met persoonlijkheidsstoornis.quote:Op zondag 19 juli 2015 23:09 schreef Pizzapuntje het volgende:
Vond DIS is patricia, een erg goede docu. Zit op tel dus geen linkje maar zeker het bekijken waard!
Op 12:45quote:Op dinsdag 16 juni 2015 00:46 schreef koekjestrommel1 het volgende:
http://tegenlicht.vpro.nl(...)van-wall-street.html
wtfquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 13:25 schreef JayHovah het volgende:
Finders Keepers Trailer (Official Trailer) - IMDb
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.npo.nl/2doc-retour-hemel-ii/28-09-2015/POW_02942568quote:Vanaf de eerste dag filmde Mark zijn ziekteproces, waarvan het eerste en indrukwekkende deel te zien was in januari van 2015. Na de uitzending in januari begon Mark met het tweede deel van zijn documentaire, maar kreeg in februari 2015 te horen dat de uitzaaiingen dusdanig hard groeiden dat een alternatieve geneeswijze niet meer mogelijk bleek.
Een zware periode van chemotherapieën volgde. Tijdens deze chemotherapieën veranderde hij, zoals hij dat zelf zei, in “een oude man”. Na een heftige periode van chemotherapieën stierf Mark op 49-jarige leeftijd. Mark heeft dit tweede deel zelf niet kunnen realiseren.
Erica Reijmerink voltooide deze documentaire in zijn nagedachtenis.
En vanavond het vervolg The Look of Silence. 23u, NL2quote:Op dinsdag 29 september 2015 22:45 schreef Jungle_Jim het volgende:
The act of killing over een kwartiertje op ned2, erg indrukwekkende documentaire.
GEEN HIPSTERS!quote:Op vrijdag 5 juni 2015 02:17 schreef ArtistA het volgende:
[..]
Barbiers en hipsters hebben echt totaal niks met elkaar te maken. Ik heb ook het idee dat de internet community de term 'hipster' gebruikt voor alle mensen in ongeveer dezelfde leeftijdsgroep waartoe zij zelf niet behoren. Uit jaloezie of zo. Een oppervlakkige conclusie. En o, wat toevallig, een documentaire over een jongen van het internet vind je helemaal fantastisch. Iets met zelfreflectie wellicht?
Vanaf vandaag op Netflix NL.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 13:25 schreef JayHovah het volgende:
Finders Keepers Trailer (Official Trailer) - IMDb
Fijn om te lezen dat er nog iemand is die het begrijpt.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 01:05 schreef waxmask het volgende:
[..]
GEEN HIPSTERS!
[ afbeelding ]
Kregen laatst wel een gemeentelijke verordening. Die vond 8 bakfietsen voor de deur een tikje overdreven. Maar nog maals, GEEN HIPSTER TE ZIEN!
Kenmerk Hipster? Niet wetende dat hij/zij hipster is. Zitten je mannenuggs nog goed?
quote:Op woensdag 7 oktober 2015 13:26 schreef fliert het volgende:
Iemand gisteren de 2doc uitzending The Forecaster gezien?
Financiële en geopolitieke voorspellingen op basis van het getal pi.
Beangstigend, met name voor Europa. We gaan binnenkort naar de klote als de man weer eens gelijk krijgt.
twitter:StrongEconomics twitterde op vrijdag 16-10-2015 om 18:43:06 [New post] The Loss of All Liberty Is Coming Faster Than You Imagined http://t.co/UzBKgzBY0j reageer retweet
http://www.npo.nl/2doc/30-09-2014/VPWON_1219353quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 00:28 schreef highender het volgende:
Nu op NPO 2.
http://www.theghostsinourmachine.com/
Gezien en ik heb er geen goed gevoel over, ik keek al of er een topic ergens was hier over ergens anders. De uitzending er na was ook vreemd "napraten", de psychiater die alles maar weg wuift. Die ziet alleen maar lichamelijke ellende lijkt wel. Tjaquote:Op dinsdag 16 februari 2016 14:31 schreef Zana het volgende:
2Doc: Levenseindekliniek
http://www.npo.nl/2doc-le(...)2-2016/VPWON_1248719
nagesprek met Coen Verbraak:
http://www.npo.nl/naprate(...)2-2016/VPWON_1258958
"De Levenseindekliniek krijgt zo'n twaalfhonderd euthanasieverzoeken per jaar, waarvan er ongeveer 350 worden ingewilligd. Daarmee voorziet de Levenseindekliniek, die vier jaar geleden van start ging, duidelijk in een behoefte. Welke dilemma's en overwegingen spelen een rol bij het toekennen of afwijzen van euthanasie? Welke mensen melden zich? Hoe bepaal je wanneer iemand ondraaglijk lijdt of is uitbehandeld? En rekt de Levenseindekliniek daarmee de grenzen van de euthanasiewet op? Dat wordt duidelijk in de documentaire Levenseindekliniek. Marcel Ouddeken en Hans Kema filmden gedurende anderhalf jaar patiënten en medewerkers. De Levenseindekliniek wordt ingeschakeld door mensen die een actuele euthanasiewens hebben en geen hulp krijgen van hun (huis)arts. Het zijn vaak de moreel gecompliceerde zaken: mensen met dementie, psychiatrische patiënten en mensen die hun leven als voltooid beschouwen. De documentaire volgt drie patiënten die om euthanasie hebben verzocht, vanaf hun eerste verzoek aan de Levenseindekliniek. De filmmakers waren bij gesprekken, filmden de patiënten thuis bij hun dierbaren en legden de dagelijkse gang van zaken op het kantoor vast. De documentaire geeft zo inzicht in het functioneren van een instelling die mensen probeert te helpen die met hun euthanasieverzoek bij hun eigen arts geen gehoor vinden. Een instelling waar als dank geen geboortekaartjes maar rouwkaarten binnenkomen. De documentaire volgt onder anderen de doodswens van een honderdjarige die naast lichamelijke klachten vooral 'klaar met het leven' is. Actueel, want in februari verschijnt het langverwachte advies van de commissie Voltooid leven o.l.v. Paul Schnabel dat duidelijk moet maken of 'klaar met leven' voldoende mag zijn voor euthanasie. Ook wordt een dementerende patiënt gevolgd wiens euthanasie door de huisarts werd geweigerd. Hoe gaat het team van de Levenseindekliniek hiermee om?"
Ik vond het heel confronterend en naar mijn mening kwam niet echt duidelijk naar voren, waarom de mensen de goedkeuring wel kregen.
Staat op Netflixquote:Op maandag 2 mei 2016 00:22 schreef Adrie072 het volgende:
En dit komt in het filmhuis en of op televisie?
Ik ken die kerel van de gemeente Amsterdam wel. Zit ie ineens in tegenlicht, aardige kerel hoor maar ik dacht die heb ik behoorlijk onderschat. Komt die Amerikaan met zijn verhaal blijk ik hem toch altijd goed ingeschat te hebben. Gevaarlijk hoor, die leuke kerels met een vlotte babbel en geen zicht op de eigen beperkingen.quote:Op zondag 1 mei 2016 22:51 schreef J0kkebr0k het volgende:
Tegenlicht over slimme steden
[ afbeelding ]
Eng dat dit soort mensen zonder te weten wat het allemaal nu eigenlijk écht gaat betekenen dergelijke beslissingen kunnen nemen. Daarom ben ik het volledig eens met die mijnheer Balkan.quote:Op maandag 2 mei 2016 11:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ken die kerel van de gemeente Amsterdam wel. Zit ie ineens in tegenlicht, aardige kerel hoor maar ik dacht die heb ik behoorlijk onderschat. Komt die Amerikaan met zijn verhaal blijk ik hem toch altijd goed ingeschat te hebben. Gevaarlijk hoor, die leuke kerels met een vlotte babbel en geen zicht op de eigen beperkingen.
Op zich hou ik wel van een beetje branie, mogelijkheden zien en dingen doen, maar je moet wel je eigen beperkingen in de gaten houden. Deze man faalt zowel op de known unknowns als op de unknown unknows, om met Rumsfeld te spreken.quote:Op maandag 2 mei 2016 12:08 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Eng dat dit soort mensen zonder te weten wat het allemaal nu eigenlijk écht gaat betekenen dergelijke beslissingen kunnen nemen. Daarom ben ik het volledig eens met die mijnheer Balkan.
Het probleem is meer dat bij de overheid mensen niet worden afgerekend op hun fouten, maar eerder weggepromoveerd worden, waardoor ze nog meer schade aan kunnen richten. Sowieso ruikt het altijd naar hoogmoed, als mensen allerlei hoogstaande projecten willen doordrukken. In de praktijk komt daar meestal weinig goeds van.quote:Op maandag 2 mei 2016 12:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Op zich hou ik wel van een beetje branie, mogelijkheden zien en dingen doen, maar je moet wel je eigen beperkingen in de gaten houden. Deze man faalt zowel op de known unknowns als op de unknown unknows, om met Rumsfeld te spreken.
Ja, maar van de andere kant wil je ook branie en vernieuwing. Ik vind het ook een beetje te makkelijk om de architecten de schuld te geven, een gebouw is er niet alleen voor de mensen die erin werken, maar ook voor de mensen die er tegenaan moeten kijken. Voor de opdrachtgever is het vaak ook promotie van het bedrijf. Volgens mij heb je in de VS en VK al vanaf de jaren zestig een trend naar open floor space, zodat het flexibel in te richten is. En vervolgens gaan die eigenaren zoveel mogelijk mensen op een m2 proppen en tussenwandjes plaatsen.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 19:17 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het probleem is meer dat bij de overheid mensen niet worden afgerekend op hun fouten, maar eerder weggepromoveerd worden, waardoor ze nog meer schade aan kunnen richten. Sowieso ruikt het altijd naar hoogmoed, als mensen allerlei hoogstaande projecten willen doordrukken. In de praktijk komt daar meestal weinig goeds van.
Na een reeks documentaires te hebben gezien van Stewart Brand; How buildings learn , ben ik daar ook anders tegenaan gaan kijken. Gebouwen die "het beste" werken voor mensen, en waarin mensen het meest productief zijn, zijn juist gebouwen die niet als prestigeproject door één of andere hippe architect zijn neergezet. Gebouwen leven en worden door hun bewoners/gebruikers aangepast aan wat zij ermee doen.
Het hoeft elkaar niet in de weg te zitten inderdaad, maar het probleem is dat veel kantoorgebouwen in de praktijk geen fijne werkplekken zijn. Ik denk dat wat betreft vernieuwing men wat inspiratie uit de natuur kan halen. Opmerkelijk genoeg kunnen we uit een termietenheuvel wel wat leren over klimaatbeheersing.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 20:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar van de andere kant wil je ook branie en vernieuwing. Ik vind het ook een beetje te makkelijk om de architecten de schuld te geven, een gebouw is er niet alleen voor de mensen die erin werken, maar ook voor de mensen die er tegenaan moeten kijken. Voor de opdrachtgever is het vaak ook promotie van het bedrijf. Volgens mij heb je in de VS en VK al vanaf de jaren zestig een trend naar open floor space, zodat het flexibel in te richten is. En vervolgens gaan die eigenaren zoveel mogelijk mensen op een m2 proppen en tussenwandjes plaatsen.
Het heeft meer te maken met hoe je tegen je personeel aankijkt, een tamelijk vernieuwende en visionaire architect als Hertzberger heeft in Apeldoorn een kantoor neergezet waarvoor het personeel hem nog steeds dankbrieven stuurt, maar ja, dat was in de hoogtijdagen van de sociaaldemocratie en in een tijd dat men dacht dat het leven beter gemaakt kon worden. Dat een fijn gebouw de productiviteit ten goede komt is inmiddels ook al decennia bekend, maar als dat niet in de cultuur van de opdrachtgever zit wordt er niet zo gebouwd. In het bedrijfsleven wordt daar niemand op afgerekend hoor. Ik hou wel van architectuur met sterke ideeen, als die verkeerd bleken dan breek je het weer af, als het goed bleek blijft het heel erg lang staan. Zo hou je mooie dingen over.
Het gaat in beide gevallen gewoon om mensen die wel begrijpen wat ze aan het doen zijn en mensen die er te weinig van begrijpen om te beseffen wat ze aan het doen zijn.
Maar voor al die gebouwen met airconditioning en dichte ramen geldt ook dat al die werknemers zijn uitgeleverd aan de aanname dat we een constant binnenklimaat prettig zouden vinden. Is dat wel zo? Of je je dat afvraagt of niet is een kwestie van hoe de opdrachtgever naar zijn personeel kijkt. Wat mij opvalt is het ING gebouw, waar je dus een raam open kunt zetten, dat is gebouwd in de jaren 90, en het voorbeeld wat ik noemde van Hertzbergers verzekeringskantoor, dat is gebouwd begin jaren 70. Beide uit optimistische tijdperken met een gevoel dat alles beter kan en dus wordt en schaarste aan personeel.quote:Op woensdag 18 mei 2016 09:10 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het hoeft elkaar niet in de weg te zitten inderdaad, maar het probleem is dat veel kantoorgebouwen in de praktijk geen fijne werkplekken zijn. Ik denk dat wat betreft vernieuwing men wat inspiratie uit de natuur kan halen. Opmerkelijk genoeg kunnen we uit een termietenheuvel wel wat leren over klimaatbeheersing.
Architecten zijn natuurlijk ijdel genoeg om meer te willen betekenen voor de architectuur zelf dan voor de werknemers, en meer voor de mensen die tegen het gebouw moeten aankijken dan voor de mensen die erin moeten werken. Maar ook met een prettige werkomgeving kan een architect zich onderscheiden.quote:Bedrijfscultuur en het neerzetten van een visitekaartje zijn wel zaken die tegen goede vormen van vernieuwing ingaan, helaas. Soms krijg je ook de indruk dat de architect in het geheel niet kijkt naar wat mensen in een gebouw moeten gaan doen.
Vanavond om 21:05quote:Op dinsdag 17 november 2015 17:48 schreef jcdragon het volgende:
Wel even wachten tot het op tv komt..
Het is een relatief oude docuserie, dus ik sluit niet uit dat het gedeeltelijk achterhaald is, maar het is op zich een gezonde kritische blik op architectuur. Wellicht dat architecten tegenwoordig wat meer met de praktische kant rekening houden.quote:Op woensdag 18 mei 2016 19:23 schreef Weltschmerz het volgende:
Architecten zijn natuurlijk ijdel genoeg om meer te willen betekenen voor de architectuur zelf dan voor de werknemers, en meer voor de mensen die tegen het gebouw moeten aankijken dan voor de mensen die erin moeten werken. Maar ook met een prettige werkomgeving kan een architect zich onderscheiden.
Het lijkt mij dat die docu tegen de verkeerde boom blaft, het structuralisme is immers alweer een halve eeuw oud en adresseert precies die problemen die in de docu worden genoemd. Dan moet je dus vooral naar de opdrachtgevers kijken die kennelijk niet de juiste architecten uitzoeken.
Ik vond het maar zo zo. Te veel over Marijn zelf, te veel in scène gezet.quote:
Erg heftige en goede docu over de minder romantische kant van adoptie, waar gelukkig steeds meer aandacht voor is.quote:Mercy Mercy
Vier jaar lang worden de adoptieperikelen rond een Ethiopisch en een Deens echtpaar en hun kinderen gevolgd, waarmee een andere kant van adoptie wordt blootgelegd. Achter de droom van een beter leven voor alle betrokkenen blijkt een andere realiteit schuil te gaan. Dit is het schrijnende verhaal van de Ethiopische Masho en haar broertje die door hun biologische ouders ter adoptie zijn afgestaan. De ouders hebben hiv en krijgen van de dokters te horen dat ze niet lang meer te leven hebben, waarop ze besluiten hun twee jongste kinderen te laten adopteren. Ze doen het alleen op voorwaarde dat ze contact kunnen houden met hun kinderen en dat zijzelf ook een soort van familie worden van de Deense adoptieouders. Ook de Deense adoptieouders weten dat de biologische ouders niet lang meer zullen leven en zijn na jaren wachten heel blij dat ze Masho en haar broertje mogen ophalen. Zij weten niets van de verwachte nieuwe familiebanden, maar ze willen zeker de biologische ouders op de hoogte houden van het wel en wee van de kinderen. En daar gaat het mis, het adoptiebureau zit tussen de beide ouders in en geeft naar beide kanten toe geen duidelijke informatie. Hoe loopt deze droom voor een beter leven af voor alle betrokkenen? Of blijkt de realiteit weerbarstiger?
haha, wtf is ditquote:Op donderdag 2 juni 2016 08:37 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik zit met smart op deze te wachten. Zo bizar!
Wat is dezequote:Op donderdag 2 juni 2016 08:37 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik zit met smart op deze te wachten. Zo bizar!
quote:Op donderdag 2 juni 2016 08:37 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik zit met smart op deze te wachten. Zo bizar!
Eerste helft gekeken, erg openhartig, mooi portret.quote:Op woensdag 1 juni 2016 02:05 schreef praadje het volgende:
http://www.npo.nl/2doc-wij-moszkowicz/30-05-2016/KN_1678990
2Doc: Wij Moszkowicz
Robert Moszkowicz werd als jongste advocaat van Nederland uit het ambt gezet vanwege zijn heroïneverslaving. Zijn zoon Max wil niet worden zoals hij en zoekt de confrontatie met zijn vader op.
Open en eerlijk portret van een zoon en zijn vader. Ik vond hem de moeite waard om te kijken.
Inderdaad, dat vind ik ook.quote:Op zondag 12 juni 2016 05:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Eerste helft gekeken, erg openhartig, mooi portret.
quote:3DOC: STOP AT NOTHING
DATUM UITZENDING: MA 27 JUN 2016 0:45 (beschikbaar tot 27 JUL 2016)
Een intiem en onthullend portret van wielrenner Lance Armstrong, een sportman die zijn sport, en zijn fans, bedroog door het gebruik van doping.
Bedankt voor de tip! Idd erg goede docu wat wen goed inzicht over de capriolen van onze Lance geeft.quote:Op woensdag 29 juni 2016 01:11 schreef highender het volgende:
Indrukwekkende docu over Lance Armstrong (3DOC):
http://www.npo.nl/3doc-stop-at-nothing/27-06-2016/VPWON_1264008
[..]
quote:Vivian Maier werkte in de jaren vijftig en zestig als kindermeisje voor rijke families in Chicago. Haar echte belangstelling ging echter uit naar de fotografie en ze maakte in al die jaren met haar Rolleiflex circa honderdduizend foto's van het straatleven in Amerika. Na haar dood in 2009 werd Maiers archief op een veiling ontdekt en tegenwoordig geldt ze als een belangrijke fotografe, wier oeuvre zich kan meten met dat van andere straatfotografen als Helen Levitt en Robert Frank.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |