Als je je negatieven scant waarom schiet je dan niet direct digitaal?quote:Op maandag 22 februari 2016 13:44 schreef Molleman het volgende:
Weet er iemand van jullie een goed betaalbare scanner om 35mm negatieven mee te scannen? Ben net begonnen met analoog. Heb een Canonet 28 en een Olympus Mju 1 om mee te fotograferen. Laat ze gewoon ontwikkelen en wil ze daarna inscannen.
Budget is eigenlijk onder de 150 euro en hoop een beetje kwaliteitscans te kunnen krijgen. Schiet niet ontzettend veel analoog dus een flatbedscanner met goede negatiefhouders is ook goed.
Ik had hem moeten quoten, mijn vraag was eerder aan molleman gericht.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 10:57 schreef Mark het volgende:
Ik wil oude analoge negatieven inscannen, die ik nog van vroeger heb om ze te digitaliseren
Daarnaast heb ik uiteraard ook digitale camera's. Alleen merk dat ik bij het schieten met een analoge camera toch heel anders bezig ben. Met het kijken, compositie bepalen, zorgen dat de instellingen goed zijn. Bij digitaal kun je een hoop proberen zonder dat je met een hoop mislukte foto's zit, die verwijder je gewoon. Bij analoog ben ik daar toch bewuster mee bezig.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je je negatieven scant waarom schiet je dan niet direct digitaal?
Het leuke aan analoog is vooral de donkere kamer, zelf bezig zijn met ontwikkelen en afdrukken en het ingrijpen in het chemische proces.
Dank je Opoefiets, ik zal mij eens inlezen. Die V550 ben ik vaker tegen gekomen, ook de Canoscan 9000F deze zit er qua prijs dicht bij in de buurt.quote:Op maandag 22 februari 2016 18:22 schreef Opoefiets het volgende:
Ik heb de Epson V550 en die bevalt me prima
Maar als je denkt alleen kleinbeeld te fotograferen, zou ik gewoon voor een ouder tweedehandsje gaan van Epson.
Ik ben geen Epson-fangirl, gewoon erg tevreden met mijn scanner. En ik ben niet zo op de hoogte van de andere merken.
Ja op een of andere manier ben ik minder snel "plaatjes aan het schieten" op het moment dat ik met een analoog fototoestel aan de gang ga.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Okay, dus zoals sommige schrijvers bewust met een kroontjespen of vulpen schrijven omdat ze dan beter moeten nadenken voor ze wat op papier zetten ipv een tekstverwerker te gebruiken. Begrijp ik.
Het ontwikkelen overlaten aan de expert is echter een beetje een vreemde voor mij. Juist door zelf te ontwikkelen/afdrukken en dat goed te kunnen kan je het dynamische bereik beinvloeden, het contrast, etc je fotos veel sprekender maken.
Bij een scan van een document komt het licht van beneden en wordt het gereflecteerd van het materiaal. Voor een transparant moet het licht van boven komen en door de film heen schijnen. Die lamp zit in de deksel. Als je negatieven vrijwel zwart zijn, wordt de documentscanner gebruikt.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 08:58 schreef Mark het volgende:
Ik krijg wel een scan maar dat is een vrij donker en klein plaatje.
Er zit ook een A4 formaat plastic "plankje" aan de klep waarvan ik niet zo goed weet wat je daarmee moet. Aan de binnenkant van de deksel staan wel afbeeldingen van een soort negatievenhouder maar die kan ik nergens ontdekken. Vraag me dus af of het wel compleet is.
Heb gegoogeld en het lijkt er op dat die negatiefhouders bij mij er niet bij zittenquote:Op dinsdag 23 februari 2016 15:16 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Bij een scan van een document komt het licht van beneden en wordt het gereflecteerd van het materiaal. Voor een transparant moet het licht van boven komen en door de film heen schijnen. Die lamp zit in de deksel. Als je negatieven vrijwel zwart zijn, wordt de documentscanner gebruikt.
Je hebt echt de houder nodig omdat het negatief het glas niet mag raken (krijg je kringen van in je scans). Je kunt eventueel wel after markt negatiefhouders gebruiken, die van Lomo schijnt best prima te zijn (weet niet of het compatible is met jouw scanner).
Dat kan, maar waar ik op doel is dat je de optimale combinatie van variabelen bepaaldquote:Op dinsdag 23 februari 2016 15:09 schreef Gimmick het volgende:
Ik ontwikkel zelf en druk zelf foto’s af. Bij ontwikkelen houd ik gewoon vast aan een vaste formule die voor mij werkt. Ik snap dat andere mensen er meer uit kunnen halen, maar de tijds en materiaalinvestering die je er dan in moet steken weegt voor mij niet op tegen die paar procent extra winst. Er valt het meeste te halen met het nemen van betere foto’s.
Los daarvan is experimenteren met je film altijd een risico, want je kunt film maar één keer verknallen. Doka is hiervoor beter geschikt, omdat je van één negatief de verschillen tussen de prints kunt zien.
Scannen doe ik omdat het makkelijker delen is en een goede indicatie welke foto’s het waard zijn om af te drukken in de doka.
Leuk ding, kun je nog veel fotografeerpret mee hebben. Kwaliteitsverschil met een Rolleiflex is er zeer zeker, maar dan moet je niet in straatlengten verschil denken. Daarbij heeft een 'Cord' ten opzichte van een 'Flex' nog het voordeel dat ie mechanisch minder complex in elkaar steekt en dus op hele lange termijn bedrijfszekerder is.quote:Op donderdag 17 maart 2016 20:27 schreef Ivy_Mike het volgende:
Afgelopen zondag naar de fotografica beurs geweest in Hilversum.
Op de beurs heb ik een Rolleicord Va met bijbehorende paraattas gekocht voor een schappelijke prijs en nog wat toebehoren zoals drie kleurenfilters voor z/w, bijbehorende zonnekap,originele lensdop, een belichtingsmeter en 2 rolletjes z/w 120 film.
Deze type camera had ik al heel lang willen hebben, alhoewel dit een goedkopere broertje is van de Rolleiflex, zijn deze camera's betaalbaarder dan de Rolleiflex
Ik ga binnenkort op pad met deze camera, eerst wat uitproberen en kijken of het uiteindelijk lukt met de foto's
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Klopt helemaal. Op eerdere edities had je ook heel veel spullen die gewoon al leuk waren om eens naar te kijken of dingen die je alleen uit de documentatie kent en dan eens in real life kunt bekijken of zelfs eens uitproberen. Dat ontbrak er deze keer ook helemaal aan. Ook miste ik een aantal handelaren die er in Houten en Nieuwegein altijd bij waren. De beurs was deze keer ook niet meer een kwart van wat het in Houten ooit was.quote:Op dinsdag 5 april 2016 22:57 schreef Opoefiets het volgende:
Ik was eerlijk gezegd niet mega-enthousiast over deze editie van de fotograficabeurs. Ik herinner me edities waar ik echt met megaveel schatten thuiskwam. Nu was dat niet zo. Ik heb me er wel vermaakt, maar die in Doesburg vind ik veel leuker.
Fotos of negatieven?quote:Op donderdag 28 april 2016 22:16 schreef broccoli. het volgende:
Ik ben ook helemaal gek van analoge fotografie. Ik vind instant film en 120 film het lekkerst werken
Alleen is het zo duur om te kopen en te ontwikkelen.
Weet iemand een adresje (mag overal in het land zijn - ik heb gratis ov ) waar je voor een schappelijke prijs je foto's in kunt laten scannen? Uiteraard ga ik zelf ook op zoek
Ben vandaag weer 3 camera's rijker...
Negatieven. Ik heb er het budget niet voor, ik moet al sparen om rolletjes te kunnen kopenquote:Op vrijdag 29 april 2016 07:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Fotos of negatieven?
Waarom koop je zelf geen scanner?
Of bij de tweedehands... voor een paar euro iets van 10 rolletjes gescoord <3quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:15 schreef seto het volgende:
Bij de HEMA kan je goedkope rolletjes scoren.
negatiefscanner is een echt goede vrij prijzig, maar is je camera goed genoeg om zo eentje te kopen?quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:08 schreef broccoli. het volgende:
[..]
Negatieven. Ik heb er het budget niet voor, ik moet al sparen om rolletjes te kunnen kopen
Dat doet er in dit geval niet toe, aangezien ik mijn foto's wil verwerken in mijn kunst en drukwerk.quote:Op vrijdag 29 april 2016 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
negatiefscanner is een echt goede vrij prijzig, maar is je camera goed genoeg om zo eentje te kopen?
Kijk op ebay naar een betaalbare zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 29 april 2016 21:33 schreef broccoli. het volgende:
[..]
Dat doet er in dit geval niet toe, aangezien ik mijn foto's wil verwerken in mijn kunst en drukwerk.
Thanks 14.gifquote:Op vrijdag 29 april 2016 21:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk op ebay naar een betaalbare zou ik zeggen.
Heerlijk toestelquote:Op woensdag 4 mei 2016 09:12 schreef Opoefiets het volgende:
Fijn toestel en fijn lensje, hè
Ik heb dezelfde gehad, maar toen ik mijn XG-M kreeg, kwam de X-300 op de achtergrond. Ik vind ze beide erg fijn werken, maar ik heb zo snel last van GAS
Ik had hem feitelijk gekocht voor een macrolens die ik wilde proberen...quote:Op donderdag 5 mei 2016 00:34 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Heerlijk toestel
Ja, ik ken het loop elke keer de kringloopwinkel door op zoek naar die dingen en zoek er ook te veel naar via marktplaats
Vraagje: Hoe zien de negatieven in kwestie eruitquote:Op donderdag 12 mei 2016 21:11 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik heb net ontwikkelde foto's terug van de hema. De 120 films zijn prima afgedrukt maar de 35 mm films zijn volgens mij ingescand en daarna digitaal afgedrukt. Weet iemand een goeie fotograaf die mijn negatieven analoog kan afdrukken ergens in de buurt van de drechtsteden?
Ik heb één foto ingescand (met een slechte scanner, kan geen negatieven scannen, dus de foto is gescand) en dezelfde foto gefotografeerd met mijn D7100. Volgens mij gaat om een digitale afdruk:
[ link | afbeelding ]
Gefotografeerd met Nikon D7100, plaatje is klikbaar
[ link | afbeelding ]
Gescand met mijn crap scanner, plaatje is klikbaar
Jammer genoeg komt het niet helemaal over zoals het in werkelijkheid is. Maar deze foto lijkt me een ingescande foto.
Op mijn werk hebben we een lab waar stereomicroscopen staan dus ik heb even gekeken naar de negatieven (Ilford HP5 plus 400) en die zagen er prima uit. De film zelf ziet er volgens mij (heb geprobeerd een foto te maken van een gedeelte, tegen een witte achtergrond op mijn lcd monitor, is misschien niet de meest handige manier maar ik had licht vanaf de achterkant nodig):quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:59 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Vraagje: Hoe zien de negatieven in kwestie eruit
als in zijn ze licht en flets of juist donker en contrastrijk
En uiteraard: welke film had je gebruikt
Dat zijn inderdaad negatieven zoals je ze wilt hebben, alles wat je wilt hebben zit er in.quote:Op donderdag 12 mei 2016 22:11 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Op mijn werk hebben we een lab waar stereomicroscopen staan dus ik heb even gekeken naar de negatieven (Ilford HP5 plus 400) en die zagen er prima uit. De film zelf ziet er volgens mij (heb geprobeerd een foto te maken van een gedeelte, tegen een witte achtergrond op mijn lcd monitor, is misschien niet de meest handige manier maar ik had licht vanaf de achterkant nodig):
[ afbeelding ]
Volle garantie kan ik er niet op geven, maar als die film al die tijd goed koel is gebleven zal ie niet al te ver achteruit zijn gegaan.quote:Op zondag 30 september 2018 16:57 schreef derLudolf het volgende:
Dit topic maar weer es een trap verkopen. Ik heb een aantal jaren geen middenformaat camera gehad, maar vanaf morgen heb ik weer een.
Nu heb ik nog best veel rollen liggen in de koelkast.
Negatieven en zw verouderen niet heel veel dacht ik, maar ik heb ook nog 4 rollen Provia 100 liggen. Verlopen in 2012, is dat nog bruikbaar?
Ik wou iets met P6 vatting omdat ik daar een mooie lens voor heb (flektagon 50) maar ja Pentacon Six is nou niet heel betrouwbaar. Een Arax vind ik te duur.quote:Op zondag 30 september 2018 19:27 schreef Ouwesok het volgende:
Welke middenformaatcamera is het geworden
Mooi setje en kijk even of je eventueel die Flek niet zou kunnen adapteren naar 645.quote:Op zondag 30 september 2018 19:41 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik wou iets met P6 vatting omdat ik daar een mooie lens voor heb (flektagon 50) maar ja Pentacon Six is nou niet heel betrouwbaar. Een Arax vind ik te duur.
Het is uiteindelijk weer een M645 geworden, net als ik 8 jaar terug ook had. Mooie set met schacht en prismazoeker (helaas geen AE) en 45,80 en 150mm objectieven.
Zeer mooi toestel, en met de relatief moderne, en lichtgevoelige (Voor medium-formaat) N lenzen goed te spreken. Bijna elke lens is zeer scherp mits diafragma iets kleiner dan volledig open. Scans op 4000 DPI met Nikon Super Coolscan zien er mooi uit.quote:Op zondag 7 oktober 2018 21:58 schreef derLudolf het volgende:
Dit weekend wat rondgeklooid met de M645. Voelde weer goed, eerste rol bijna vol.
N lenzen zijn voor de 645super en pro toch? Ik heb de Sekor-C'squote:Op zondag 7 oktober 2018 22:03 schreef t4600c het volgende:
[..]
Zeer mooi toestel, en met de relatief moderne, en lichtgevoelige (Voor medium-formaat) N lenzen goed te spreken. Bijna elke lens is zeer scherp mits diafragma iets kleiner dan volledig open. Scans op 4000 DPI met Nikon Super Coolscan zien er mooi uit.
Ik heb het idee soms zelfs beter dan mijn RB67 Pro SD lenzen
Nee, de Sekor C en Sekor N passen op alle M645 vattingen. De vatting is hetzelfde gebleven vanaf de orignele M645 tot de laatste 645E.quote:Op zondag 7 oktober 2018 22:55 schreef derLudolf het volgende:
[..]
N lenzen zijn voor de 645super en pro toch? Ik heb de Sekor-C's
Even beginnen met de B12, dat is een kleurconversiefilter voor als je met halogeenlicht (3200K) op een daglichtfilm(5500K) wilt fotograferen. Tegenwoordig zet je dan gewoon je witbalans om.quote:Op dinsdag 5 februari 2019 20:23 schreef geelkuikentje het volgende:
Vandaag kwam ik thuis nog een stelletje filters tegen (zaten bij een analoge camera). Ik weet dat de kleurfilters gebruikt worden voor zwart wit fotografie. Wie weet waar welke kleur het beste voor bruikbaar is? Ik kwam ook nog een paar andere filters tegen.
[ link | afbeelding ]
Rood: B-W 52E 090 5x
Blauw: B12 52 mm Nikon Japan
Geel: Hoya 52 mm Y(K2) Japan
Oranje: Hoya 52 mm O(G) Japan
Nog 4 filters:
pijltje naar beneden 66OEFSP 784 9734
Hoya 52 mm Skylight (1B) Japan
Hoya 52 mm UV(O) Japan
Izumar CS 52 mm
Misschien wil ik deze gebruiken in combinatie met mijn Nikon F2 + Ilford HP5plus. Alleen weet ik het nut nog niet zo goed... Iemand wat tips?
Ik heb geen idee hoe de gevoeligheid van een digitale camera zich verhoudt tot die van een zwartwitfilm. Heeft de sensor niet die blauwvoorkeur van een klassieke zwartwitfilm, dan werken die filters totaal anders.quote:Op dinsdag 5 februari 2019 21:40 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik ga het even proberen! Thanks, ik zat te denken om het op m'n digitale camera te schroeven voor wat testen en dan bewust zwart-wit te fotograferen. Alleen weet ik niet of dat handig is voor het idee of ik toch beter m'n analoge F2 kan pakken met deze filters.
Photoshop toch gewoon?quote:Op dinsdag 5 februari 2019 22:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe de gevoeligheid van een digitale camera zich verhoudt tot die van een zwartwitfilm. Heeft de sensor niet die blauwvoorkeur van een klassieke zwartwitfilm, dan werken die filters totaal anders.
Wat ook een optie is is om het softwarematig te bekijken, er zijn programma's die de diverse filters voor zwartwit simuleren.ik weet alleen zo snel even niet welk programma
Er zit in de NIK-collectie SilverEfexPro waarmee je je foto's kunt omsmurfen naar zwartwit met dus al die filters en nog veel meer klassieke effecten erin.quote:
Die heb ik ook nog een hele serie liggen , ook filters met effecten erin of hoe heet dat, zoals sterrenquote:Op dinsdag 5 februari 2019 20:23 schreef geelkuikentje het volgende:
Vandaag kwam ik thuis nog een stelletje filters tegen (zaten bij een analoge camera). Ik weet dat de kleurfilters gebruikt worden voor zwart wit fotografie. Wie weet waar welke kleur het beste voor bruikbaar is? Ik kwam ook nog een paar andere filters tegen.
[ link | afbeelding ]
Rood: B-W 52E 090 5x
Blauw: B12 52 mm Nikon Japan
Geel: Hoya 52 mm Y(K2) Japan
Oranje: Hoya 52 mm O(G) Japan
Nog 4 filters:
pijltje naar beneden 66OEFSP 784 9734
Hoya 52 mm Skylight (1B) Japan
Hoya 52 mm UV(O) Japan
Izumar CS 52 mm
Misschien wil ik deze gebruiken in combinatie met mijn Nikon F2 + Ilford HP5plus. Alleen weet ik het nut nog niet zo goed... Iemand wat tips?
Die filters van ArieExpress zullen op zich nog best niet verkeerd zijn. Waar duurdere filters duidelijk beter zijn is bij polarisatiefilters.quote:Op woensdag 6 februari 2019 22:44 schreef derLudolf het volgende:
Effectfilters heten die
Kleur filters zijn nog best duur. Niet veel goedkoper dan een polarisatiefilter als je redelijk merk wilt. Vraagje dan af hoe goed of slecht een setje van ¤17 bij Arie Express dan is...
En dat valt inderdaad mee!quote:Op donderdag 7 februari 2019 22:45 schreef Ouwesok het volgende:
Ik durf de verwachting aan dat het allemaal mee gaat vallen.
mMmmm de F6 bedoel jequote:
Je bedoelt, veel zorg en liefde aan iedere camera bestedenquote:Op zondag 19 april 2020 20:55 schreef t4600c het volgende:
Dus iedereen daar in productie kan lekker rustig doen
Dat model uit 2004?quote:
Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.quote:Op maandag 20 april 2020 20:01 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Dat model uit 2004?
Heb toch meer met de antiekere camera's, Minolta X-300 / X-500 en de Pentaxjes van de wereld Schiet ik nog steeds foto's mee
M645's prachtdingenquote:Op maandag 20 april 2020 20:07 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.
Mijn M645 is net terug van (garantie) reparatie. Sluiter was na een reparatie nog niet helemaal goed.
Ik heb ook een C330s, gekregen. Die heb ik ook naar Mamiya Service gestuurd. Helaas, die was niet te herstellen. Of in elk geval, de reparatiekosten zou boven de waarde van de camera komen en dan zouden ze er nog geen garantie op durven geven.
Dat pinnetje van de M645 AE zoeker schiet niet meer naar voren in de diafragma-houder van de lens. Zowieso wil ik de light seals professioneel laten vervangen en verder dat de camera wordt naagekeken.quote:Op maandag 20 april 2020 20:07 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.
Mijn M645 is net terug van (garantie) reparatie. Sluiter was na een reparatie nog niet helemaal goed.
Ik heb ook een C330s, gekregen. Die heb ik ook naar Mamiya Service gestuurd. Helaas, die was niet te herstellen. Of in elk geval, de reparatiekosten zou boven de waarde van de camera komen en dan zouden ze er nog geen garantie op durven geven.
Dat klinkt als iets wat ze wel kunnen vervangenquote:Op maandag 20 april 2020 20:56 schreef t4600c het volgende:
[..]
Dat pinnetje van de M645 AE zoeker schiet niet meer naar voren in de diafragma-houder van de lens. Zowieso wil ik de light seals professioneel laten vervangen en verder dat de camera wordt naagekeken.
Enig idee wat de mogelijkheden zijn bij mamiya service? Hoe kom ik in contact met ze?
Omdat ik anders maar 4 films kan ontwikkelen met 1L oplossing? Ons bint zuunigquote:Op dinsdag 22 september 2020 11:34 schreef Ouwesok het volgende:
Waarom verdun je op een middenformaatfilm die ID11 zo ver
Ik heb geen fotovakschool gedaan hè. Maar met het verdunnen van de ontwikkelaar zou je toch juist veel meer tinten grijs krijgen. Minder dichtgelopen schaduwen of uitgebeten hooglichten, of is dat weer wat anders?quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:34 schreef Ouwesok het volgende:
raak je uiteindelijk een stuk van je haalbare toonschaal kwijt
Het punt met nivelleren is juist dat je de schaduwen (licht in negatief) een duwtje geeft en de lichten(donker in negatief) wat afremt. Vooral handig voor kleinbeeld waar je met meer opnamen sneller verschillen krijgt en waar op grond van het kleine formaat het contrast wat lastiger over te brengen is.quote:Op dinsdag 22 september 2020 12:08 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik heb geen fotovakschool gedaan hè. Maar met het verdunnen van de ontwikkelaar zou je toch juist veel meer tinten grijs krijgen. Minder dichtgelopen schaduwen of uitgebeten hooglichten, of is dat weer wat anders?
Hoe dan ook, misschien de volgende keer maar een D76 in een 3,78L verpakking bestellen. Niet veel duurder als ID11 in een 1L verpakking, maar als je dat 1+1 schiet alsnog goedkoper als ID11 1+3
nog 1 nachtdienstje en dan ga ik er op uitquote:Op dinsdag 22 september 2020 11:00 schreef derLudolf het volgende:
@:-gt- Heb je de resultaten al binnen?
Inoviscoat vervaardigt verschillende van de meer excentrieke kleurmaterialen van Lomography - die allemaal ook kunnen worden gezien als opstap naar het maken van meer conventionele kleurmaterialen, terwijl ze elke experimentele stap kunnen verkopen.quote:Op zondag 22 november 2020 19:25 schreef derLudolf het volgende:
Mooi overzicht. Opmerking bij het laatste is dat noch Filomotec noch Innoviscoat grote masterrollen om kunnen zetten in 120/135 rolletjes geschikt voor gebruik in een camera. Ik vind het eigenlijk wonderlijk dat een bedrijf als Filmotec nog bestaat, is er nog zoveel behoefte aan z/w film voor bewegend beeld?
Ik hoop dat Fuji nog wat producten gaat herintroduceren. Allereerst Pro 160NS weer in Europa (is nu enkel in Japan) en als een volgende stap volledige herintroductie van Reala of Astia.
Kodak/Fuji hebben wel met een grotere productie-schaal te maken dan de middel/kleine producenten. De grootste groei is eerst in 35mm/kleur (consumenten lijn meestal, bijv Kodak Gold), omdat dat het formaat is waar bijna alle nieuwkomers instappen.quote:Op zondag 22 november 2020 19:48 schreef derLudolf het volgende:
Dat is inderdaad wel een leuke marketing. Innoviscoat "rommelt" wat aan, Lomography bedenkt een leuk verhaal en kan het alsnog verkopen.
Volgens mij kampen alleen Fuji en Kodak met dat probleem. Ilford heeft de convectie apparatuur van Agfa Leverkusen overgenomen, destijds was dat de meest moderne. Ook Foma verricht dit soort diensten voor derden (oa Rollei Retro/Superpan)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |