abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 mei 2014 @ 20:44:55 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140032700
Welkom in het centrale nestkastjes topic #5! Hier volgen we het leven van vogeltjes in en rond nestkastjes van Fok!-ers. *O*
(vervolg van F&F / [Centraal] Nestkastjes topic #4)



Dit topic hebben we

nieuwsgierigheid:

Gevaar:

Territoriale disputen:

Hard werk

Bestrijding van ongedierte

Het keuren van nest sites

Bedscenes (slapen :P )

Liefde O+

Eitjes

Baby's


Tragedie ;(

Eten (van veel te grote rupsen)


Ongelukjes

Vleugeltjes testen

De kinderen gaan het huis uit

Kortom, een soap met drama en emoties!

Inmiddels zijn er meerdere nestjes te volgen in dit topic, sommige met camera's:

Selang (met nestkast met maar liefst 12 eitjes)


klavertjetien


Sakura

En de beelden zijn live te volgen op 3 camera's, 2 in de nestkast, een daglicht en een infrarood camera, en 1 buiten de nestkast op de nestkast zelf gericht.
Directe link naar livewebcam site: http://birdcam.magix.net/public/index.htm

Verder zijn er nog enkele fokkers met nestkasten zonder camera's.

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 19-05-2014 11:41:10 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 mei 2014 @ 20:45:34 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140032719
Vorige post:

Alle baby's zijn nu het nest uit. Helaas zitten ze nu meestal aan de andere kant van het nestkastje, vaak (gedeeltelijk) uit het zicht van de camera.

In het filmpje zie je eerst het voeren door de ouders en daarna een baby die z'n vleugels aan het testen is.


In het filmpje zie ook één niet-uitgekomen eitje liggen in het nest. Er waren er twee, geen idee waar die tweede is gebleven. Misschien opgegeten?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 mei 2014 @ 20:15:28 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140064195
Nadat de baby's gisteren de hele nestkast door liepen is de nieuwsgierigheid kennelijk bedwongen en hebben ze geconcludeerd dat het nest toch nog steeds een comfortabele plek is, want vandaag hebben ze zowat de hele dag met z'n drieën in het nest gezeten.



Vleugeltjes worden nog steeds getest. Ze worden steeds krachtiger :)


Nog een paar dagen en dan vliegen ze naar buiten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_140064360
En de specht?

Edit: leuke op
pi_140078320
Spannend hoor. Als ze veilig uit de nest vliegen, is de vele jaren geduld met je nestkastje eindelijk beloond.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 mei 2014 @ 08:34:09 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140081210
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 20:19 schreef computergirl het volgende:
En de specht?
Die komt nog steeds elke dag een paar keer langs, maar hij doet geen serieuze pogingen meer om een gat in het kastje te hakken. Hij steekt wel zijn kop naar binnen en dan hoopt hij er denk ik op dat hij vroeg of laat een onoplettende baby eruit kan vissen als die dicht bij de opening komt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 mei 2014 @ 08:53:14 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140081366
Eerste baby is zojuist het kastje uit gevlogen! 7:48am

*O*
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 18 mei 2014 @ 09:01:35 #8
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_140081415
Ik heb nog -nooit- een vogel in mijn kastje gehad. :(
pi_140082468
quote:
17s.gif Op zondag 18 mei 2014 08:53 schreef SeLang het volgende:
Eerste baby is zojuist het kastje uit gevlogen! 7:48am

*O*
Gefeliciteerd! *O*

Nog aan te vroege kant, lijkt mij. Ze hebben amper vacht op hun borst en rug. Het warme weer compenseert dat beetje, gelukkig.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 mei 2014 @ 11:51:17 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140083785
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:40 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! *O*

Nog aan te vroege kant, lijkt mij. Ze hebben amper vacht op hun borst en rug. Het warme weer compenseert dat beetje, gelukkig.
Nee hoor, het is 20 dagen geleden dat de oudste baby uit het ei kwam. 18-21 dagen is normaal dus netjes binnen de normale range. De twee overgebleven baby's zijn volgens mij 1 of 2 dagen jonger.

Laatste 1,5 minuten van de oudste baby in het nestkastje. Hij springt een paar keer naar de exit om naar buiten te kijken en uiteindelijk neemt hij de sprong in het onbekende. In de laatste seconde hoor je (en zie je aan het licht aan de linkerkant) dat hij naar buiten vliegt.


Van de overgebleven baby's heeft eentje een paar keer naar buiten gekeken maar voorlopig maken ze nog geen aanstalten om te vertrekken. Ze liggen nu beiden lekker te slapen op het nest :z
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 mei 2014 @ 14:06:21 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140087681
Opnieuw een serieuze aanval door de specht. De moeder viel dapper de specht aan van buiten het kastje (niet te zien) en vliegt dan naar binnen.


De schade aan het nestkastje bouwt zich verder op maar hij komt er niet zomaar doorheen.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_140093602
Vreemd dat de ouders de overgebleven jongen niet min of meer dwingen om ook het nest te verlaten. Koolmeesjes doen dat in ieder geval wel door geen voedsel meer te brengen, maar buiten de nestkast te blijven met het voedsel.

[ Bericht 30% gewijzigd door Sakura op 18-05-2014 18:48:26 (thx) ]
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 mei 2014 @ 19:15:54 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140098567
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 17:06 schreef Sakura het volgende:
Vreemd dat de ouders de overgebleven jongen niet min of meer dwingen om ook het nest te verlaten. Koolmeesjes doen dat in ieder geval wel door geen voedsel meer te brengen, maar buiten de nestkast te blijven met het voedsel.

Sja, geen idee of het vreemd is of niet. Ik zie dit voor het eerst. De twee jongere baby's zijn gewoon nog wat minder ver en de oudste vloog vanmorgen plotseling naar buiten. Maar echt onverwacht was dat niet omdat die de hele tijd al wat avontuurlijker was dan de andere twee. Ik heb de moeder wel een paar keer in de opening zien hangen, wat misschien was om ze naar buiten te roepen. Maar wie zal het zeggen?

Ik hoop wel dat de oudste die nu buiten is niet gelijk is opgevreten door een kat, ekster of vlaamse gaai. Want alle drie zie ik die meerdere keren per dag hier in de tuin. Ik heb het vogeltje alleen direct na uitvliegen gezien en daarna helemaal niet meer, terwijl ik de ouders wel steeds zie in de tuin. Hopelijk zit hij goed verstopt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_140101778
Wij hebben het in ieder geval wel gemerkt met koolmeesjes, zodra er 1 naar buiten is, brengen de ouders geen voedsel meer in de nestkast, anders dan om de rest van het nest naar buiten te krijgen.

Dat jong wat hier onder de vlonders vast zat, heeft moeder nog een lange tijd naar lopen zoeken met voedsel in de bek, zelfs 2 keer in de nestkast geweest om te kijken waar ze was.
Echt erg jammer dat ik pas uren later dat jong ontdekte. Maar gelukkig is die nu veilig bij de vogelopvang.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 mei 2014 @ 09:03:39 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140120632
Laatste twee baby's zijn uitgevlogen! 7:30am en 7:35am. *O*

En nog meer goed nieuws: de eerste baby die ik sinds het uitvliegen gistermorgen niet meer had gezien en waar ik me wat zorgen over maakte zag ik vlak voor het vertrek van de jongste twee gezond en wel in een boom samen met zijn vader! O+

Verder interessant: gisteravond was de eerste keer dat de moeder niet op het nest sliep. Vanmorgen was duidelijk te zien dat de moeder de laatste twee baby's het nest uit lokte. In het eerste halfuur na uitvliegen is de moeder nog een paar keer in het lege nestkastje geweest om zeker te weten dat er geen baby's meer waren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_140120697
SeLang *O*
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 mei 2014 @ 09:53:15 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140121541
Dit is echt schitterend! Ongeveer 20 minuten voor het uitvliegen, de reactie van de baby's op een alarm call van de ouders buiten het nestkastje (op 0:07 in de video). De aanleiding was volgens mij een Vlaamse Gaai op 10 meter afstand.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 mei 2014 @ 11:09:25 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140123500
De laatste beelden: baby's worden voor de laatste keer gevoerd in het nestkastje. Als de ouder het kastje verlaat vliegt de eerste baby naar de exit, blijft daar nog een minuut hangen en vliegt dan naar buiten (niet zichtbaar). vijf minuten later volgt de tweede.


Ouder brengt eten, ongeveer 20 minuten voor het uitvliegen van de jongen

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 mei 2014 @ 11:11:10 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140123558
Het wordt wel weer even wennen hoor, geen vogeltjes meer in het kastje. Ik moet mezelf een hele nieuwe levensstijl gaan aanmeten na dagelijks urenlang te hebben besteed aan het observeren van de vogeltjes :P

Vanaf eind deze week ga ik daarom maar kamperen voor 1-2 maanden :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_140125306
@Selang,

Ga je het vogelhuisje nog verstevigen tegen eventuele specht aanvallen voor een volgend broedsel?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 19 mei 2014 @ 12:11:06 #21
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_140125315
quote:
15s.gif Op maandag 19 mei 2014 11:11 schreef SeLang het volgende:
Het wordt wel weer even wennen hoor, geen vogeltjes meer in het kastje. Ik moet mezelf een hele nieuwe levensstijl gaan aanmeten na dagelijks urenlang te hebben besteed aan het observeren van de vogeltjes :P

Vanaf eind deze week ga ik daarom maar kamperen voor 1-2 maanden :D
:D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 mei 2014 @ 12:33:21 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140125940
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 12:10 schreef Digi2 het volgende:
@Selang,

Ga je het vogelhuisje nog verstevigen tegen eventuele specht aanvallen voor een volgend broedsel?
Ik denk dat ik het zo laat, aangezien het hout nog in goede conditie is. Natuurlijk ga ik de uitgehakte gaten wel opvullen met epoxy of iets dergelijks.

quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 12:11 schreef oh-oh het volgende:

[..]

:D
:P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_140132085
Gaaf dat het toch nog goed gekomen is na een zeer slechte start, en ook heel gaaf dat je de eerst uitgevogen pimpelmees nog gezien hebt. *O*

Maar inderdaad je mist het echt, ik zat ook echt aan mijn pc gekluisterd.

Straks ga ik in ieder geval de nestkast schoonmaken.
Nieuwe webcams en microfoon zijn besteld dus daar nog even op wachten en dan eerst testen voor ze in te bouwen.
Als er belangstelling voor is kan ik hier nog wel wat extra foto's plaatsen van de techniek in de nestkast.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 mei 2014 @ 15:59:27 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140132343
Het voelt als een verbroken relatie waarbij je opeens alleen achterblijft :{
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_140133060
Nou heb ik nooit een verbroken relatie gehad (nou ja, hoofdstukje kalverliefde even niet meerekenend) maar ik kan me er wat bij voorstellen ja :)
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_140133758
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 15:59 schreef SeLang het volgende:
Het voelt als een verbroken relatie waarbij je opeens alleen achterblijft :{
Je kan altijd nog een poes nemen :D
  maandag 19 mei 2014 @ 16:38:03 #27
2651 svann
night-hawk
pi_140133764
Toch nog een seizoen met happy ends. :)
Wel jammer van het koude voorjaar bij SeLang.

Echt leuk om alle ontwikkelingen te volgen.
Bedankt voor de mooie verslagen.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_140138357
quote:
1s.gif Op maandag 19 mei 2014 16:37 schreef computergirl het volgende:

[..]

Je kan altijd nog een poes nemen :D
o|O
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 19 mei 2014 @ 21:45:17 #29
269689 crew  Viv
pi_140147678
quote:
1s.gif Op maandag 19 mei 2014 16:37 schreef computergirl het volgende:
Je kan altijd nog een poes nemen :D
_O-

@SeLang wel leuk om die laatste filmpjes te zien, waarbij je de jonkies kan vergelijken met het niet-uitgekomen eitje, wat zijn ze in no-time gegroeid zeg! :o
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 20 mei 2014 @ 08:29:07 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140158657
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 21:45 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

_O-

@SeLang wel leuk om die laatste filmpjes te zien, waarbij je de jonkies kan vergelijken met het niet-uitgekomen eitje, wat zijn ze in no-time gegroeid zeg! :o
Ja, al is dat wel grotendeels een optisch effect tgv de groothoeklens van de camera. Dat eitje ligt diep in het nest en op de laatste beelden zitten de baby's op het hogere gedeelte van het nest dicht voor de camera.

Neemt niet weg dat ze explosief zijn gegroeid en ontwikkeld. Ongeveer 20 dagen van roze wurmpje dat uit het ei kruipt naar vogeltje dat het kastje uit vliegt :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_140159212
Wat superleuk om het allemaal weer gevolgd te hebben! Bedankt voor het delen van de beelden en foto's.

Ons nestkastje is leeg. Maar kan best zijn dat ik m dit jaar te laat opgehangen heb. Heb wel een paar koolmeesjes gezien maar dat waren geen blijvers. Hopelijk volgend naar weer.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_140174576
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 09:07 schreef Vicky het volgende:
Wat superleuk om het allemaal weer gevolgd te hebben! Bedankt voor het delen van de beelden en foto's.

Ons nestkastje is leeg. Maar kan best zijn dat ik m dit jaar te laat opgehangen heb. Heb wel een paar koolmeesjes gezien maar dat waren geen blijvers. Hopelijk volgend naar weer.
Je nestkastje moet uiterlijk rond Oktober buiten hangen. Rond die tijd worden namelijk vaak al de nestkastjes geclaimd voor het komende voorjaar.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_140174772
Te herkennen aan kleine handdoekjes
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 20 mei 2014 @ 18:51:01 #34
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140175301
Ik dacht altijd dat de territoria in het vroege voorjaar worden vastgelegd. Maar ik heb nu al een paar jaar de omgeving van mijn nestkastje in de gaten gehouden en met mijn verrekijker kan ik veel vogeltjes individueel herkennen. Mijn conclusie is nu dat de territoria in ieder geval mid december al min of meer vastliggen. Misschien is dat zelfs al vroeger, maar ik ben in oktober-november meestal niet thuis. Er zal in het voorjaar af en toe nog wel wat worden geknokt maar de territoriumhouder wint dat meestal.

Het eerste jaar heb ik vanaf eind november ook regelmatig overnachters in het kastje gehad, zowel koolmees als pimpelmees. Ik heb me laten vertellen dat het over het algemeen de vrouwtjes zijn die s'winters in de nestkast overnachten. Let wel, dat is nog geen aanwijzing dat er een territorium vastligt.

Maar in het eerste jaar (toen ik voor de verandering eens niet op reis was in okt-nov) weet ik ook zeker dat er tot eind november geen enkele vogel binnen is geweest. De manier om dat te doen: houtsnippertjes/ zaagsel op de vloer leggen en in de zomer ter referentie een foto maken met de birdcam. Zo kun je precies zien of er iets in je kastje is geweest zonder continue de camera aan te hebben, want zelfs gefladder is genoeg om dat zaagsel te verplaatsen.

Dit jaar ben ik van 1 okt tot 25 nov weer in het buitenland dus pas vanaf eind november kan ik weer in de gaten gaan houden wie het territorium claimt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_140175306
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 18:33 schreef computergirl het volgende:
Te herkennen aan kleine handdoekjes
_O- _O- _O-
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_140175330
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 18:26 schreef Sakura het volgende:

[..]

Je nestkastje moet uiterlijk rond Oktober buiten hangen. Rond die tijd worden namelijk vaak al de nestkastjes geclaimd voor het komende voorjaar.
hopelijk nu dan op tijd voor volgendjaar :D

vorig jaar waren de mezen laat. Toen kwamen de eitjes pas eind mei uit.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 20 mei 2014 @ 18:58:15 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_140175551
Dit jaar is mijn laatste vogeltje op 19 mei uitgevlogen, terwijl vorig jaar er pas op 4 mei überhaupt een nest werd gebouwd (helaas afgebroken). Het jaar daarvoor had ik op 27 april het eerste ei, terwijl ik dit jaar op 16 april al een complete set van 12 eieren had.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_140221278
Vanmiddag hoorde ik weer een hoop koolmeesjes om eten vragen hier recht onder heb balkon. Door het gebladerte heen kon ik in ieder geval al 5 jonge meesjes tellen.
Het gaat dus goed met ze *O*
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  donderdag 22 mei 2014 @ 20:08:20 #39
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_140253632
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 18:26 schreef Sakura het volgende:

[..]

Je nestkastje moet uiterlijk rond Oktober buiten hangen. Rond die tijd worden namelijk vaak al de nestkastjes geclaimd voor het komende voorjaar.
Toch hadden wij ook pas in februari/maart ofzo een nestkastje opgehangen, die toch bewoond werd én de baby's zijn zelfs goed en wel uitgevlogen met z'n allen :D
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_140256724
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 20:08 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Toch hadden wij ook pas in februari/maart ofzo een nestkastje opgehangen, die toch bewoond werd én de baby's zijn zelfs goed en wel uitgevlogen met z'n allen :D
Uiteraard kan je niets uitsluiten, Als er genoeg koolmeesjes zijn, en nog niet alle territoria verdeeld zijn, kan het zomaar zijn dat je toch een nestje krijgt.

Er is uiteraard nergens een garantie voor :D
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_140457790
Ik lees nog steeds gezellig mee na mijn mislukte nestje. Bij de buren hebben we de pimpelmezen zien uitvliegen.
Helaas vloog er ook 1 in een groot web en viel op de grond. Spinnenrag zat helmaal aan de vleugels en pootjes. Alles verwijderd en weer terug in de klimop gezet. Hopenlijk is het goed gekomen.
pi_140956960
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 07:50 schreef klavertjetien het volgende:
Ik lees nog steeds gezellig mee na mijn mislukte nestje. Bij de buren hebben we de pimpelmezen zien uitvliegen.
Helaas vloog er ook 1 in een groot web en viel op de grond. Spinnenrag zat helmaal aan de vleugels en pootjes. Alles verwijderd en weer terug in de klimop gezet. Hopenlijk is het goed gekomen.
Kon het spinnenrag dan niet eerst worden weggehaald?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 31 januari 2015 @ 18:51:25 #43
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149241914
Ik schop dit topic even omhoog. Als je nestkastje nu nog niet hangt dan moet je dat echt nu doen want het evalueren van nestkastjes door de vogeltjes gaat binnenkort weer beginnen!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_149242835
mussenflat staat hier klaar om opgehangen te worden.
het is nu alleen nog te glad om het platte dak op te gaan.

vorig jaar hebben de mussen een stuk onder de dakgoot losgetrokken en daaronder een nest gemaakt.
nadat de jongen waren uitgevlogen is de boel weer dicht gemaakt maar ik wil nu dus een alternatief aanbieden in de vorm van nestkastjes. zou dat werken?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 maart 2015 @ 10:42:01 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_150558583
Even een herinnering dat je nu echt je kastje op orde moet hebben! En anders DIT weekend doen!

Er loopt / vliegt / springt hier alweer een heel macho pimpelmeesje op en neer bij het nestkastje. Vanaf nu heb ik ook de camera weer regelmatig aan om de situatie in de gaten te houden. Fingers crossed... :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_150560209
nestkastjes klaar en nestmateriaal hangt ook weer in de tuin.
de eerste pimpelmeestjes zijn het nestmateriaal al wezen inspecteren, de nestkasjes kan ik helaas vanuit huis niet zien.
pi_150570007
Goede kick

Vorig jaar was ik te laat met het kastje, dit jaar dus op tijd. Ik heb er niet vol zicht op, maar af en toe ga ik wel eventjes kijken en er zit heel vaak een pimpelmeesje in de buurt te zingen O+ . Hopelijk heeft ie het kastje op het oog.

Waar ik echter wel mee zit, het kastje is van het type goedkope bouwmarkt prul en het dakje is niet vergrendeld. Ik ben bang dat een snuggere ekster of kraai dit wel door zal hebben. Nog ff snel dicht maken met ducttape, of verstoor ik dan al wat?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 maart 2015 @ 17:34:59 #48
78918 SeLang
Black swans matter
pi_150570129
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2015 17:28 schreef tjoptjop het volgende:

Waar ik echter wel mee zit, het kastje is van het type goedkope bouwmarkt prul en het dakje is niet vergrendeld. Ik ben bang dat een snuggere ekster of kraai dit wel door zal hebben. Nog ff snel dicht maken met ducttape, of verstoor ik dan al wat?
Nee hoor dat kan prima. Zeker nu er nog geen nestje is. Ik heb zelf ook weleens aan het kastje moeten kloten, bijvoorbeeld om de camera te draaien. Dat gebeurde zelfs in het zicht van het vogeltje (beter is natuurlijk om zoiets te doen als hij/zij niet in de buurt is). Maar dat was geen probleem. 1 minuut later zat het vogeltje alweer binnen het kastje te inspecteren of alles nog wel in orde was na mijn ingreep.

Ik zou wel huiverig zijn als er al een nest is. Pimpelmezen zijn notoire nest verlaters als ze denken dat er iets niet pluis is. Zelf helaas ook meegemaakt in het eerste jaar (de beruchte kat).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_150570868
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2015 17:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee hoor dat kan prima. Zeker nu er nog geen nestje is. Ik heb zelf ook weleens aan het kastje moeten kloten, bijvoorbeeld om de camera te draaien. Dat gebeurde zelfs in het zicht van het vogeltje (beter is natuurlijk om zoiets te doen als hij/zij niet in de buurt is). Maar dat was geen probleem. 1 minuut later zat het vogeltje alweer binnen het kastje te inspecteren of alles nog wel in orde was na mijn ingreep.

Ik zou wel huiverig zijn als er al een nest is. Pimpelmezen zijn notoire nest verlaters als ze denken dat er iets niet pluis is. Zelf helaas ook meegemaakt in het eerste jaar (de beruchte kat).
Zo, net even met een schroef de klep vergrendeld. Pimpelmeesje was niet in de buurt, dus geen probleem. Nestkast zelf was nog leeg, wel wat poepjes op het dak en wat 'geknaag' bij de opening. Al met al nog geen 5 minuten werk.
pi_150570921
Er is wel hier een koppeltje langs geweest en is even in her huisje geweest. Heb ze niet terug gezien helaas.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_150906878
Jaaaaa er wordt een nestje gemaakt! De koolmeesjes vliegen af en aan en mijn balkon ligt vol stukjes mos..

♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 22 maart 2015 @ 12:24:58 #52
269689 crew  Viv
pi_150907003
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 12:18 schreef Vicky het volgende:
Jaaaaa er wordt een nestje gemaakt! De koolmeesjes vliegen af en aan en mijn balkon ligt vol stukjes mos..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Yay! *O*
pi_150907230
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 12:24 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Yay! *O*
vorig jaar niks. Dit je gelukkig weer wel.
Volgend jaar kijken of We er een webcam in kunnen doen
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 maart 2015 @ 13:05:07 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_150908019
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 12:18 schreef Vicky het volgende:
Jaaaaa er wordt een nestje gemaakt! De koolmeesjes vliegen af en aan en mijn balkon ligt vol stukjes mos..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Yes! *O*

Bij mij kwam er vanmorgen wel een koppeltje langs maar ik zie nog geen aanwijzingen tot nestdrang (het vrouwtje maakt dan de bekende "waggeltjes" in het nestkastje).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_150911088
Ik hoor net dat het pimpelmeesjes zijn :D
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_150916241
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:35 schreef Vicky het volgende:
Ik hoor net dat het pimpelmeesjes zijn :D
:Y Te herkennen aan het paarse mutsje
pi_150916319
Oh en algemene tip in de herhaling: mocht je een hond, kat of schaap hebben, diverse vogeltjes houden van pluisjes om hun nesten warm en zacht te maken. Bij mij hangt er op mijn balkon een garde gevuld met schapewol.
pi_150917506
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 16:51 schreef computergirl het volgende:
Oh en algemene tip in de herhaling: mocht je een hond, kat of schaap hebben, diverse vogeltjes houden van pluisjes om hun nesten warm en zacht te maken. Bij mij hangt er op mijn balkon een garde gevuld met schapewol.
ik zal de poezendames straks borstelen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 22 maart 2015 @ 18:40:51 #59
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_150920077
Vorig jaar hadden we een nestje met pimpelmeesjes, het mannetje zat toen heel vaak tegen het raam aan te tikken vanwege z'n eigen spiegelbeeld (neem ik aan).
Nou hadden we in de winter de tuin altijd vol met mussen, koolmezen, pimpelmezen, een roodborstje, merels en 2 duifjes.
Nu zit, ik neem aan datzelfde, pimpelmezen-stelletje de hele tijd in de tuin. Het mannetje begon 2 weken geleden alweer met het raam-tikken. Zitten de hele tijd in de buurt van het nestkastje, vlogen er ook wel eens heen/in. (zit aan de muurkant van de keuken, dus kan het vanaf de keuken nooit goed zien).
Ik zie ze alleen nog steeds niet met nestmateriaal in hun bekjes. Dus ik hoop wel dat ze dat nog gaan doen en een nestje gaan maken. Hebben niet voor niks een kattenverjager-apparaat aangeschaft :')
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_151202919
Bij mij wordt er ook weer hard gebouwd en gezongen. *O* Vraag me af of het hetzelfde koppeltje koolmezen is als vorig jaar...
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 maart 2015 @ 10:34:47 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151216638
Mooi! ^O^

Bij mij zie ik voorlopig minder activiteit dan andere jaren rond dit tijdstip. Af en toe komt er een pimpje kijken maar er is nog niet echt belangstelling voor nesten bouwen lijkt het.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151216694
nog te koud?
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 maart 2015 @ 10:39:52 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151216739
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 10:37 schreef computergirl het volgende:
nog te koud?
Geen idee. Zo koud is het niet trouwens.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151412162
Ah, het topic bestaat nog.

Hier zijn de pimpels sinds gisteren hard aan het werk bij de nestkast. Vorig jaar bleef de kast leeg. Jammer genoeg heb ik nog geen cam.
De merels zijn ook hard aan het bouwen in de laurier en de huis- en ringmussen zoeken hun plekjes onder de dakpannen weer op. Het is echt begonnen nu ^O^ .

2 Maanden geleden een nestkast voor torenvalk opgehangen omdat er steeds 1 rondhing, maar sinds die hangt is er nog geen serieuze belangstelling geweest helaas.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  maandag 6 april 2015 @ 19:54:49 #65
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_151427787
Yes! Na twijfel ook hier de pimpelmeesjes van vorig jaar druk bezig met het bouwen van hun nestje in de nestkast, leuk! :D Hier helaas ook geen cam. Wel de kattenverjager, dus hopelijk doet die z'n werk een beetje.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_151435002
Er zat hier een pimpelmeesje vaak in de struiken vlakbij het nestje uitvoerig te zingen echter zitten er sinds kort geregeld een aantal mussen in diezelfde struik, sindsdien heb ik het pimpelmeesje niet meer gezien ;( . Dus vooralsnog komt er denk ik geen nest (mussen nesten niet on zo'n kast) ;(

quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 19:54 schreef VeerEli het volgende:
Yes! Na twijfel ook hier de pimpelmeesjes van vorig jaar druk bezig met het bouwen van hun nestje in de nestkast, leuk! :D Hier helaas ook geen cam. Wel de kattenverjager, dus hopelijk doet die z'n werk een beetje.
Jouw avatar O+ _O_
pi_151544248
Hier nog niks in het hokje maar al wel jonge Fuutjes in de vaart. Lente O+
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 10 april 2015 @ 12:18:30 #68
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151545230
Hier gebeurt echt weinig. Er is nog nooit zo weinig belangstelling geweest voor mijn nestkastje als dit jaar. Ik ga er dus vanuit dat het dit jaar niks wordt. :{

Het is hier wel lente trouwens. Gisteren tijdens een boswandeling de eerste twee gekraagde roodstaarten gezien van dit jaar, een boomkruiper en twee staartmeesjes een nest zien bouwen en de eerste kleine karekiet horen zingen (en minimaal 8 zingende fitissen). :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151609541
Het is hier heel stil. Geen pimpel meer te zien. Even in het nestkastje gekeken en daar ligt een heel mooi nestje in.

Zullen ze nog terugkomen?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 12 april 2015 @ 18:44:03 #70
277627 Seven.
We are Borg.
pi_151618097
Ik heb een mussennestje in de klimop. Merels hebben een nest gebouwd op zo'n 30 cm erboven maar ineens bleken ze in de clematis 3 meter verderop te zitten en nu vermoeden we dat ze weer verkast zijn naar dezelfde plek als vorig jaar, tussen de buitenmuur van de buren en onze schutting. De mussen hebben zeker 3 eitjes.

Onze honden zijn zwaar gefascineerd door alle activiteit.
Resistance is futile.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 22 april 2015 @ 12:49:39 #71
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151921114
Er heerst doodse stilte rond mijn nestkastje maar toen ik vanmorgen de camera aanzette om even te checken lagen er toch opeens wat plukjes mos in het kastje. Misschien gaat het er dus toch nog van komen!



Alleen nu heb ik alweer een paar uur de camera aan maar er heerst wederom een doodse stilte.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152237849
Ik heb het nestkastje leeggehaald. Geen mees meer gezien en het nestje Was leeg. Helaas.
Volgend jaar weer een nieuwe kans
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 3 mei 2015 @ 17:54:48 #73
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152238545
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 17:19 schreef Vicky het volgende:
Ik heb het nestkastje leeggehaald. Geen mees meer gezien en het nestje Was leeg. Helaas.
Volgend jaar weer een nieuwe kans
Nu leeggehaald midden in het broedseizoen?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152238686
quote:
11s.gif Op zondag 3 mei 2015 17:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nu leeggehaald midden in het broedseizoen?
al 3w geen mees meer gezien.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 3 mei 2015 @ 18:07:04 #75
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152238870
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 18:00 schreef Vicky het volgende:

[..]

al 3w geen mees meer gezien.
Het had nog makkelijk gekund. Mijn eerste nest (2012) had pas het eerste eitje op 27 april. Je moet het dus nooit leeghalen voor augustus. Hier (Engeland) is dat zelfs een strafbaar feit!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152239638
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 18:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het had nog makkelijk gekund. Mijn eerste nest (2012) had pas het eerste eitje op 27 april. Je moet het dus nooit leeghalen voor augustus. Hier (Engeland) is dat zelfs een strafbaar feit!
in NL is dat ook strafbaar.

Ik heb wat materaal in mijn kastje liggen, maar geen activiteit meer. Al weken niks veranderd, maar ik laat het liggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 3 mei 2015 @ 19:16:13 #77
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152240710
Hier trouwens ook niks. Die plukjes mos op de foto een paar posts terug liggen er natuurlijk nog steeds maar er is niets meer bijgekomen.

Het lijkt een slecht jaar te gaan worden voor de Fok! nestkastjes -O-

Gelukkig heb ik dit jaar toch geen tijd om het te volgen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152241870
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 19:16 schreef SeLang het volgende:

Het lijkt een slecht jaar te gaan worden voor de Fok! nestkastjes -O-

:s) * Sodium meldt zich!

Hier na een aanvankelijk vroege start (de koolmezen begonnen in februari al te bouwen en het nestje was midden maart écht af) en de standaard koolmezen-pimpelmezenclash, lange tijd weinig activiteit waargenomen. Tot ineens afgelopen zondag er continu vliegverkeer was. Ik heb niet zo'n mooie hi-tech camera als SeLang, maar observatie buiten de nestkast leerde dat zowel het mannetje als vrouwtje met insecten het nestkastje invlogen. Even geluisterd dichterbij en ja hoor: kleintjes! Voor het vierde jaar op rij!

Er wordt dagelijks een hele berg eten binnengebracht, vooral in de ochtenduren, de late middaguren en tot zonsondergang. Soms vraag ik mij af of er überhaupt nog wel ergens een larve, vlieg, mug, kever of spin in de wijde omtrek te vinden is, zoveel eten de jongen :') De lokale biodiversiteit moet er behoorlijk onder te lijden hebben. Maar alles voor het goede doel...
  zondag 3 mei 2015 @ 19:47:51 #79
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152241884
Ik zie nog steeds pimpels uit het nestkastje in onze pergola vliegen, dus ik zal eens opletten of er nou gebroed wordt, om 't topic wat leven in te blazen :)

Nestkastjes haal ik overigens pas in de winter leeg.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 3 mei 2015 @ 19:50:20 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152241967
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 19:47 schreef Sodium het volgende:

[..]

:s) * Sodium meldt zich!

Hier na een aanvankelijk vroege start (de koolmezen begonnen in februari al te bouwen en het nestje was midden maart écht af) en de standaard koolmezen-pimpelmezenclash, lange tijd weinig activiteit waargenomen. Tot ineens afgelopen zondag er continu vliegverkeer was. Ik heb niet zo'n mooie hi-tech camera als SeLang, maar observatie buiten de nestkast leerde dat zowel het mannetje als vrouwtje met insecten het nestkastje invlogen. Even geluisterd dichterbij en ja hoor: kleintjes! Voor het vierde jaar op rij!

Er wordt dagelijks een hele berg eten binnengebracht, vooral in de ochtenduren, de late middaguren en tot zonsondergang. Soms vraag ik mij af of er überhaupt nog wel ergens een larve, vlieg, mug, kever of spin in de wijde omtrek te vinden is, zoveel eten de jongen :') De lokale biodiversiteit moet er behoorlijk onder te lijden hebben. Maar alles voor het goede doel...
:)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152242575
quote:
14s.gif Op zondag 3 mei 2015 19:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

:)
*)

Geen fotomateriaal helaas. Dit koppeltje lijkt vrij jong (beiden hebben een beetje een sneu verenpak en zijn klein van stuk) en erg schuw. Elke keer als ik met mijn compactcamera verdekt opgesteld zit, hebben ze mij door en blijven weg of gaan in de omgeving posten. Ik wil voorkomen dat ik ze afschrik, dus ben wat voorzichtig. Maar elk jaar weer denk ik: had ik nu toch maar net als SeLang geïnvesteerd in een nestkastcam! Al is het alleen maar om zelf alles te kunnen volgen (zou niet weten hoe ik die stukken film zou moeten knippen/plakken/bewerken en streamen)... Maargoed, ik kan alles vanuit mijn woonkamer van een afstandje bekijken en kan als ik heel stil ben, zelfs het gepiep horen. Dus krijg het toch nog een beetje mee.

Scheelt ook weer 'afkicken' voor als het voorbij is ;)
pi_152508284
Gisteren zijn de koolmeesjes hier uitgevlogen, vandaag zag ik niets meer dus gelijk maar even de status van het nestkastje bekeken.. 2 dode koolmeesjes. :( Eentje die waarschijnlijk gisteren nog leefde maar toch te jong/zwak was, en eentje die eruit zag alsof hij een paar dagen eerder is plat gedrukt.

Ik hoop ook nog voor het laatste meesje dat gisteren uit het kastje kwam.. Echt vliegen deed hij niet.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 12 mei 2015 @ 09:05:12 #83
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152514866
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 22:51 schreef zoldernerd het volgende:
Gisteren zijn de koolmeesjes hier uitgevlogen, vandaag zag ik niets meer dus gelijk maar even de status van het nestkastje bekeken.. 2 dode koolmeesjes. :( Eentje die waarschijnlijk gisteren nog leefde maar toch te jong/zwak was, en eentje die eruit zag alsof hij een paar dagen eerder is plat gedrukt.
In mijn kastje werden de overleden vogeltjes altijd snel door de moeder verwijderd. Maar misschien doen ze dat niet meer in het laatste stadium als ze bijna uitvliegen. Geen idee.

quote:
Ik hoop ook nog voor het laatste meesje dat gisteren uit het kastje kwam.. Echt vliegen deed hij niet.
Meestal kunnen ze ook nog niet echt vliegen als ze het kastje verlaten. Ze fladderen naar een struik waar ze zich verstoppen en het voeren door de ouders gaat dan nog lang door. Ik zou me er niet teveel zorgen over maken. (neemt niet weg dat de mortaliteit in het begin natuurlijk wel erg hoog is, vooral door roofdieren).

Zelf ben ik vanaf morgen weer voor een aantal weken weg dus bij mezelf kan ik het niet meer volgen, maar tot nu toe is er toch geen nest dus ik denk niet dat dat nog gebeurt dit jaar.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153182002
Een week of 2 geleden zijn de pimpelmezen hier uitgevlogen.
Ik heb er niets van gemerkt en ze waren ook vrij snel vertrokken, want ik heb geen 1 jong gezien.
Volgend jaar toch maar een cam in de kast hangen.

Om het huis wel veel jonge spreeuwen, witte kwikstaarten, huis- en ringmussen en merels.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 2 juni 2015 @ 11:45:19 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153182307
Hier is het nog nooit zo stil geweest in en rond het nestkastje. Op Springwatch zeiden ze trouwens dat overal in de UK pimpelmezen het dit jaar niet zo best doen vanwege het koude weer (weinig voedsel). Nou ja, volgend jaar beter (hopelijk)...

En mijn kastje hangt kennelijk sowieso niet optimaal want in de afgelopen 4 jaar is er 2x een nest geweest (waarvan 1 halverwege afgebroken). Maar ik heb weinig praktische mogelijkheden voor een betere locatie. (En wat eigenlijk positief is: er zijn meerdere concurrerende nestkastjes in de buurt dus de vogeltjes hebben veel keus).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153188536
Hier hangen verschillende kasten voor koolmezen, maar er is/was er geen van bezet.

Eén van die kastjes hangt aan een oude lindeboom en een paartje koolmezen heeft precies aan de achterkant van de stam op dezelfde hoogte als het kastje een holte gevonden waar ze in nestelen.

We kunnen van alles voor ze bedenken en ophangen, die beesten doen toch wat ze zelf willen. Mooi is dat.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_153188572
Selang, je had toch ook bosuilen?
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 2 juni 2015 @ 16:41:44 #88
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153190430
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 15:32 schreef Kentoet het volgende:
Selang, je had toch ook bosuilen?
In de tuin ja (af en toe) maar niet in een nestkast.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 31 maart 2016 @ 20:29:39 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161081195
* Schop *

Er wordt hier een nestje gebouwd as we speak *O*

Heel toevallig slechts een paar uur nadat ik de gebroken kabel in de tuin heb gerepareerd en ik weer videobeeld heb.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161081296
quote:
14s.gif Op donderdag 31 maart 2016 20:29 schreef SeLang het volgende:
* Schop *

Er wordt hier een nestje gebouwd as we speak *O*

Heel toevallig slechts een paar uur nadat ik de gebroken kabel in de tuin heb gerepareerd en ik weer videobeeld heb.
leuk!!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_161081689
quote:
14s.gif Op donderdag 31 maart 2016 20:29 schreef SeLang het volgende:
* Schop *

Er wordt hier een nestje gebouwd as we speak *O*

Heel toevallig slechts een paar uur nadat ik de gebroken kabel in de tuin heb gerepareerd en ik weer videobeeld heb.
feest *O*
Maar je staat niet weer op punt om naar exotisch land te vertrekken? :D
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 april 2016 @ 09:57:47 #92
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161091357
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2016 20:49 schreef computergirl het volgende:

[..]

feest *O*
Maar je staat niet weer op punt om naar exotisch land te vertrekken? :D
Ik ben net 2 weken terug :7
Maar halverwege mei wou ik eigenlijk weer op reis dus die vogel moet opschieten :P

Ze maakt nog niet echt haast met het nest, af en toe een plukje mos. Maar ja, het is ook nog wel erg vroeg in het seizoen. Ze overnacht wel in het nestkastje en doet dat op een andere manier dan alle voorgaande vogeltjes. Die gingen s'nachts bovenop de camera zitten en dus buiten het zicht van de camera (totdat er een nest met eitjes/ babies is, dan wordt er natuurlijk op het nest overnacht). Deze gaat op het randje van het lichtvenster zitten, dus net onder de camera (en dus redelijk uit focus).

Ik heb wat nieuwe hardware en dat heeft wat problemen zoals storing op het video signaal en de kleurverzadiging gaat af en toe aan de haal. Maar als backup heb ik altijd nog mijn oude vogeltjes PC (op Windows XP).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 april 2016 @ 15:41:58 #93
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161097853
Nog niet super spannend, maar om in de voorjaarsstemming te komen O+

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 1 april 2016 @ 15:51:28 #94
269689 crew  Viv
pi_161098085
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 15:41 schreef SeLang het volgende:
Nog niet super spannend, maar om in de voorjaarsstemming te komen O+

Wat lief weer! O+
pi_161099371
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 15:41 schreef SeLang het volgende:
Nog niet super spannend, maar om in de voorjaarsstemming te komen O+

^O^ O+
pi_161110950
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 15:41 schreef SeLang het volgende:
Nog niet super spannend, maar om in de voorjaarsstemming te komen O+

Leuk, ga het weer volgen O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 2 april 2016 @ 13:06:30 #97
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161115834
Grappig vogeltje dit. Ze gedraagt zich anders dan wat ik tot nu toe heb gezien. Zoals ik eerder schreef slaapt ze op een andere plek.

Maar ze loopt ook de hele dag door het nestmateriaal met haar vleugeltjes uit te spreiden terwijl ze maar weinig nieuw materiaal binnenbrengt. De andere vogeltjes gooiden meestal binnen een paar uur het hele kastje vol met mos. Misschien voelt ze instinctief aan dat het nog iets te vroeg is om eitjes te leggen en heeft daarom minder haast met het nest?

Ze heeft er in elk geval wel zin in. De andere vogeltjes sliepen pas in het kastje toen het nest af was (en s'winters als het koud was). Maar deze slaapt trouw elke avond in het kastje terwijl er nog amper een nest is en het buiten helemaal niet koud is.

Tot nu toe ziet het er goed uit in elk geval :). Ik hoop dat ze dit jaar vroeg zijn zodat ik het helemaal tot het eind kan volgen zonder mijn vakantie "op te offeren".
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 2 april 2016 @ 13:14:24 #98
277627 Seven.
We are Borg.
pi_161115999
Deze wil ik:



Is het al te laat? ;(
Resistance is futile.
  zaterdag 2 april 2016 @ 13:16:31 #99
17979 MissMSX
Knightmare
pi_161116052
Hier zijn ze al een paar weken aan het bouwen. Met wat geluk misschien wel twee nestjes dit jaar O+

#tvp
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zaterdag 2 april 2016 @ 13:18:07 #100
17979 MissMSX
Knightmare
pi_161116094
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 april 2016 13:14 schreef Seven. het volgende:
Deze wil ik:



Is het al te laat? ;(
Zou dat nou echt werken? 'Mijn' meesjes krijgen al de zenuwen als ze me in de woonkamer zien staan. Lijkt me dit helemaal stressvol voor ze ;(

Los van wat er gebeurt als de zuignappen het begeven ;(
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zaterdag 2 april 2016 @ 13:24:05 #101
277627 Seven.
We are Borg.
pi_161116194
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 13:18 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Is het al te laat? ;(
Zou dat nou echt werken? 'Mijn' meesjes krijgen al de zenuwen als ze me in de woonkamer zien staan. Lijkt me dit helemaal stressvol voor ze ;(

Los van wat er gebeurt als de zuignappen het begeven ;(
[/quote]

2 way mirror, jij kunt ze zien maar ze zien jou niet.
Resistance is futile.
  zaterdag 2 april 2016 @ 13:28:52 #102
17979 MissMSX
Knightmare
pi_161116294
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 april 2016 13:24 schreef Seven. het volgende:

[..]

Zou dat nou echt werken? 'Mijn' meesjes krijgen al de zenuwen als ze me in de woonkamer zien staan. Lijkt me dit helemaal stressvol voor ze ;(

Los van wat er gebeurt als de zuignappen het begeven ;(
2 way mirror, jij kunt ze zien maar ze zien jou niet.
[/quote]Ah. Maar niet je hele raam. Het lijkt me gewoon erg dicht tegen het huis aan.

En blijft het zuignappenpunt staan. Moet er toch niet aan denken dat dat eraf valt ;(

Misschien in een hoekje van je raam, maar dan wel op een of andere manier anders bevestigen?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 2 april 2016 @ 14:14:04 #103
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161117160
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 april 2016 13:14 schreef Seven. het volgende:
Deze wil ik:



Is het al te laat? ;(
Ik denk dat dit alleen werkt als je je kamer volledig verduistert. Btw: zo werd dat door onderzoekers ook gedaan in de tijd dat er nog geen nestcams bestonden.

En je moet er inderdaad niet aan denken dat die zuignap het begeeft als er een nestje is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator zaterdag 2 april 2016 @ 14:22:27 #104
155227 crew  Guppy
dus
pi_161117308
Zuignappen vertrouw ik voorheen cent :X
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_161118793
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 14:22 schreef Guppyfriend het volgende:
Zuignappen vertrouw ik voorheen cent :X
klopt, en als een Vlaamse Gaai of ekster op of aan nestkastje gaat zitten (op zoek naar lekker knapperige vogelbabies) dan houdt niet zuignap het zeker niet.
  Moderator zaterdag 2 april 2016 @ 15:53:38 #106
155227 crew  Guppy
dus
pi_161118928
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 15:46 schreef computergirl het volgende:

[..]

klopt, en als een Vlaamse Gaai of ekster op of aan nestkastje gaat zitten (op zoek naar lekker knapperige vogelbabies) dan houdt niet zuignap het zeker niet.
Ronald Goedemondt beschrijft hier perfect mijn relatie met zuignappen, precies dat wat hij ook had, heb ik hier ook gehad :') badkamerrekje met zuignappen is ook geen goed idee. Vanaf 3:50 zitten de zuignappen.


On topic, je hebt ook van die nestkastjes waarbij je aan de zijkant een deurtje open kunt doen. Aan de binnenkant zit dan een plexiglasje, en dan kun je soms even bij de vogels spieken. Vroeger, ik weet niet of dat nog zo is, maar bij Staatsbosbeheer hadden ze ook van die huisjes, in De Grote Peel.

[ Bericht 5% gewijzigd door Guppy op 02-04-2016 16:01:13 ]
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_161120017
Leuk, dit ga ik ook weer volgen.

Die zuignappen..... :{w
Is dat zo?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 3 april 2016 @ 19:17:25 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161150888
Het nest bouwen gaat nog steeds door in een rustig tempo. De laatste 3 dagen wordt er elke dag stukje bij beetje wat mos toegevoegd. Vooral aan het eind van de dag gaat ze altijd weer even aan de slag.


Ik heb even geen geluid want dat gaat compleet uit sync. Ik heb iets nieuws besteld waardoor dat hopelijk in de loop van volgende week is opgelost.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161151363
quote:
17s.gif Op zondag 3 april 2016 19:17 schreef SeLang het volgende:
Het nest bouwen gaat nog steeds door in een rustig tempo. De laatste 3 dagen wordt er elke dag stukje bij beetje wat mos toegevoegd. Vooral aan het eind van de dag gaat ze altijd weer even aan de slag.


Ik heb even geen geluid want dat gaat compleet uit sync. Ik heb iets nieuws besteld waardoor dat hopelijk in de loop van volgende week is opgelost.
Wat leuk weer ^O^ Is er ook een mannetje in beeld of is dit het mezen equivalent van een 35-jarige vrouw met rammelende eierstokken?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 3 april 2016 @ 19:54:10 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161151693
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 19:36 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Wat leuk weer ^O^ Is er ook een mannetje in beeld of is dit het mezen equivalent van een 35-jarige vrouw met rammelende eierstokken?
Nee het mannetje komt ook af en toe even binnen kijken. Meestal vliegt het mannetje meteen weer naar buiten als het vrouwtje binnenkomt. Dat was zo bij alle pimpelmezen stelletjes die ik in dit nestkastje heb gehad. Ik zal binnenkort eens een filmpje opnemen waarop je dat kunt zien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 4 april 2016 @ 15:09:57 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161169191
Mannetje voedt het vrouwtje. Een essentieel onderdeel van het bonding proces O+


Het nest schiet ook al aardig op, maar ik denk dat er eerst nog wat meer fluff en veertjes moeten worden toegevoegd voordat er eitjes worden gelegd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 5 april 2016 @ 16:46:24 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161198588
Ik raad het echt af, een nestkastje met een camera. Want je gaat er de hele dag naar zitten kijken.

Verder hoop ik dat die vogel met haar eier leg schema een beetje rekening houdt met mijn vakanties... :P

Het vorige nest had 12 eieren op 16 april, wat betekent dat het eerste ei toen werd gelegd op 5 april (toen ik op reis was). De laatste baby verliet het nest op 19 mei. Dat was een perfecte timing.

Nest bouwen gaat nog steeds door en het mannetje is af en toe heel schattig het vrouwtje aan het voeren O+
Verliefd stelletje

[ Bericht 18% gewijzigd door SeLang op 05-04-2016 16:51:38 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 5 april 2016 @ 20:22:41 #113
269689 crew  Viv
pi_161204029
Wat lief, dat voeren. O+ Alsof de aanstaande vader zich moet bewijzen qua zorgzaamheid. :D
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 5 april 2016 @ 20:30:32 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161204269
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 20:22 schreef ViviRAWRS het volgende:
Wat lief, dat voeren. O+ Alsof de aanstaande vader zich moet bewijzen qua zorgzaamheid. :D
Dat moet ie ook :D. Want moeder zit straks de eieren en de babies warm te houden en heeft zelf dus minder tijd om eten te zoeken. Het is dus belangrijk dat pa ook zijn steentje bijdraagt, het is niet alleen maar symbolisch.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 5 april 2016 @ 20:33:16 #115
269689 crew  Viv
pi_161204373
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 20:30 schreef SeLang het volgende:
Dat moet ie ook :D. Want moeder zit straks de eieren en de babies warm te houden en heeft zelf dus minder tijd om eten te zoeken. Het is dus belangrijk dat pa ook zijn steentje bijdraagt, het is niet alleen maar symbolisch.
Goed systeem wel! Kan zij de boel nog op het laatste moment afblazen als meneer het niet goed doet? Runaway bride bird. *)
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 5 april 2016 @ 20:39:24 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161204564
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 20:33 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Goed systeem wel! Kan zij de boel nog op het laatste moment afblazen als meneer het niet goed doet? Runaway bride bird. *)
Dat wordt wel moeilijk op het laatste moment. Maar het voeren van de vrouwtjes begint al ver voordat er een nest is gebouwd, dus de vrouwen weten dan al redelijk wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Er wordt echter ook behoorlijk wat vreemd gegaan in de vogelwereld. Ik weet niet hoe vaak dat voorkomt bij pimpelmezen maar ik heb een documentaire gezien over heggenmussen en daar paren de vrouwtjes soms stiekem met twee mannetjes die vervolgens allebei denken dat ze de vader zijn en dan beiden gaan helpen met voeren. Het tweede mannetje pikt dan eerst op de cloaca van het vrouwtje om zo het sperma van het eerste mannetje te verwijderen. Het "officiele" mannetje wordt zo voor de gek gehouden.

Ik weet wel dat het omgekeerde (1 mannetje met 2 vrouwtjes) vrij veel voorkomt bij pimpelmezen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 12 april 2016 @ 17:38:35 #117
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161377997
Er wordt nog steeds aan het nest gewerkt en nu wordt er vooral gras binnengebracht, hetgeen aangeeft dat het nest bijna af is. Het mannetje komt erg vaak eten brengen dus dat ziet er goed uit. Het eerste ei zal nu niet zo lang meer op zich laten wachten.


Btw: zien jullie de filmpjes in HD? Anders even instellen in de settings.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 12 april 2016 @ 18:13:45 #118
17979 MissMSX
Knightmare
pi_161378594
Bouwen koolmezen nog aan het nest als er al eieren gelegd zijn? Het is hier vrij rustig de laatste dagen, maar af en toe zie ik nog wel wat nestmateriaal naar binnen gaan.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 12 april 2016 @ 18:18:22 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161378669
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 18:13 schreef MissMSX het volgende:
Bouwen koolmezen nog aan het nest als er al eieren gelegd zijn? Het is hier vrij rustig de laatste dagen, maar af en toe zie ik nog wel wat nestmateriaal naar binnen gaan.
Ja dat kan. Ik heb dat in het verleden op mijn camera ook wel gezien (bij pimpelmezen). Geen grote hoeveelheden maar hier en daar een extra plukje mos of wat fluff.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 12 april 2016 @ 18:25:26 #120
17979 MissMSX
Knightmare
pi_161378776
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 18:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja dat kan. Ik heb dat in het verleden op mijn camera ook wel gezien (bij pimpelmezen). Geen grote hoeveelheden maar hier en daar een extra plukje mos of wat fluff.
Toch maar eens gaan kijken naar zo'n mooie camera :D
Hoeveel het niet weten wat er gebeurt ook wel zijn charme heeft.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 13 april 2016 @ 13:34:34 #121
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161398504
Het vogelje heeft kennelijk een bron van allelei fluff ontdekt want ze brengt nu al de hele dag allerlei zacht spul binnen voor het nest. Het mannetje komt ook weer even een snack brengen. Het ziet er inmiddels uit als een zacht en comfortabel nestje :)

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161398598
Als ik tijdens wandeling haar vind van schaap of hond dan neem ik dat mee naar huis om op balkon op te hangen, meesjes waarderen dat :+
Mijn vorige kat liet zich graag borstelen, menig babymees in de buurt is opgegroeid in nestje van kattenbont
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 13 april 2016 @ 21:30:28 #123
269689 crew  Viv
pi_161410354
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 13:38 schreef computergirl het volgende:
Als ik tijdens wandeling haar vind van schaap of hond dan neem ik dat mee naar huis om op balkon op te hangen, meesjes waarderen dat :+
Mijn vorige kat liet zich graag borstelen, menig babymees in de buurt is opgegroeid in nestje van kattenbont
:o Goed idee! Ik heb geen nestkastje, maar wel 2 ontzettend pluizige katten en een balkon.

Oh, en als die vogeltjes het kattenbont komen halen is dat meteen weer katten-TV. :D
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 13 april 2016 @ 21:30:47 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161410366
Voor de eerste keer slaapt het vogeltje op het nest!
Morgenochtend het eerste ei?

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 13 april 2016 @ 21:34:51 #125
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161410489
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:30 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

:o Goed idee! Ik heb geen nestkastje, maar wel 2 ontzettend pluizige katten en een balkon.

Oh, en als die vogeltjes het kattenbont komen halen is dat meteen weer katten-TV. :D
Ik zeg doen :Y
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161410673
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:30 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

:o Goed idee! Ik heb geen nestkastje, maar wel 2 ontzettend pluizige katten en een balkon.

Oh, en als die vogeltjes het kattenbont komen halen is dat meteen weer katten-TV. :D
ik heb een keukengarde opgehangen aan balkonkast waar ik dan de pluizen indoe, die tip heb ik uit bbc natuurprogramma
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 13 april 2016 @ 21:41:43 #127
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161410696
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:40 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik heb een keukengarde opgehangen aan balkonkast waar ik dan de pluizen indoe, die tip heb ik uit bbc natuurprogramma
Lijkt me leuk om daar uitzicht op te hebben, vogeltjes die kattenpluis komen halen O+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161410790
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:41 schreef SeLang het volgende:

[..]

Lijkt me leuk om daar uitzicht op te hebben, vogeltjes die kattenpluis komen halen O+
:D :Y
Zo'n klein meesje zit dan zoveel mogelijk pluis te verzamelen voordat hij wegvliegt
  woensdag 13 april 2016 @ 21:46:12 #129
17979 MissMSX
Knightmare
pi_161410827
Ik had zo'n wintervetblokhuisje voor vogels hangen waar ik het kattenhaar in deed. Totdat de kauwen het ontdekten en steeds de hele boel in één keer meenamen :{

Vandaag weer een keer enorm lawaai uit het kastje gehoord alsof er al kleintjes in zitten. Maar dat was maar één keer dus dat kan eigenlijk niet. Kan het het vrouwtje op het nest zijn dat zo'n kabaal maakt?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  donderdag 14 april 2016 @ 01:51:17 #130
2651 svann
night-hawk
pi_161416103
quote:
17s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:30 schreef SeLang het volgende:
Voor de eerste keer slaapt het vogeltje op het nest!
Morgenochtend het eerste ei?
Spannend! *G*
Ik kijk weer mee.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 14 april 2016 @ 08:48:48 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161417284
Nog geen ei vanmorgen, maar het zal nu niet lang meer duren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 16 april 2016 @ 10:15:27 #132
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161464217
quote:
Koolmees en pimpelmees leggen ei minder

Koolmezen en pimpelmezen leggen ongeveer een ei minder in vergelijking met het langjarige gemiddelde. Dat blijkt uit controle van 17.000 nestkasten door Sovon Vogelonderzoek Nederland, dat hierover een artikel heeft gepubliceerd op de website Nature Today.

De koolmezen legden afgelopen jaar gemiddeld 7,3 eieren tegen 8,5 eieren normaal (gemiddelde over 35 jaar) en de pimpelmees 9,2 tegen 10,2 eieren. Deze vermindering is al sinds 2010 aan de gang. Bij andere vogels is dat niet het geval. Mogelijke oorzaak is de vervroeging van de piek aan rupsen, de belangrijkste bron van voedsel voor de jongen van de koolmees en pimpelmees.

'Zouden de mezen tegenwoordig een ei minder leggen omdat ze er 'rekening mee houden' dat ze minder jongen kunnen voeden, nu ze vaak te laat zijn voor de rupsenpiek?', vragen de onderzoekers zich af. Ook zou het zou een 'tactische keuze' kunnen zijn: een ei minder betekent een dag eerder jongen in het nest. Dan zijn er meer rupsen dan een dag later.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ggen-ei-minder.dhtml
Hier nog steeds geen ei, maar het vogeltje is wel nog steeds met het nest bezig.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 16 april 2016 @ 10:31:21 #133
269689 crew  Viv
pi_161464444
Zouden ze bewust een ei minder kunnen leggen? Of komt dat ei er hoe dan ook, maar leggen ze het buiten het nestkastje?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 16 april 2016 @ 10:47:05 #134
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161464611
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:31 schreef ViviRAWRS het volgende:
Zouden ze bewust een ei minder kunnen leggen? Of komt dat ei er hoe dan ook, maar leggen ze het buiten het nestkastje?
Dat laatste niet denk ik, want een ei leggen kost ook heel veel energie.

Ik denk niet dat het "bewust" gebeurt maar dat het het gevolg is van een biochemische reactie die afhankelijk is van de voedsel samenstelling van het vogeltje in de leg periode. Grotere of kleinere hoeveelheid van bepaalde hormonen die sturen of het vogeltje doorgaat met leggen of niet. Pure speculatie van mijn kant :P. Ik hoop dat ze dit gaan onderzoeken want het is wel erg interessant.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 16 april 2016 @ 10:52:29 #135
269689 crew  Viv
pi_161464673
Waarom pieken die rupsen trouwens vroeger, weten ze dat?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 16 april 2016 @ 10:58:23 #136
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161464741
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:52 schreef ViviRAWRS het volgende:
Waarom pieken die rupsen trouwens vroeger, weten ze dat?
Global warming waarschijnlijk. Eerder blaadjes aan de bomen, eerder rupsen.

Ik vraag me dan echter af waarom ze minder eieren gaan leggen en niet gewoon vroeger beginnen net als de rupsen. Misschien is er meer aan de hand. Blijft interessant, die ecosystemen :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161532042
Hebben we al een ei? :+
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 18 april 2016 @ 20:55:44 #138
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161532569
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 20:43 schreef computergirl het volgende:
Hebben we al een ei? :+
Nog steeds niets.
Er worden nog steeds af en toe veertjes toegevoegd. Ze ligt nu weer als een klein dons bolletje op het nest te slapen O+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 20 april 2016 @ 12:39:41 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161572110
Er is een ei *O*

Niet heel duidelijk te zien want meestal verstopt onder veertjes maar zichtbaar in dit filmpje als je goed kijkt:

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161572235
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 12:39 schreef SeLang het volgende:
Er is een ei *O*

Niet heel duidelijk te zien want meestal verstopt onder veertjes maar zichtbaar in dit filmpje als je goed kijkt:

volgens mij zag ik er 3
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 20 april 2016 @ 12:48:03 #141
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161572311
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2016 12:44 schreef Vicky het volgende:

[..]

volgens mij zag ik er 3
Het is lastig te zien met al die witte veertjes maar er is maar één ei. Kan ook niet anders want gisteren was er nog helemaal niets.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161575707
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 12:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is lastig te zien met al die witte veertjes maar er is maar één ei. Kan ook niet anders want gisteren was er nog helemaal niets.
ah ok..

hoop dat er meer volgen.

Ik denk niet dat wij eennestje gaan krijgen. Van de week lag er nog helemaal niks in het nestkastje. Er vliegen af en toe wel meesjes langs maar thats it..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 20 april 2016 @ 16:25:50 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161577663
Ik kan nu een eerste schatting maken wanneer ik op vakantie kan:

- Eerste ei: vandaag, 20 april
- Gemiddeld worden er 9 eieren gelegd, 1 ei per dag
- Gemiddeld 14 dagen broeden
- Gemiddeld 19 dagen na uitkomen van de eieren verlaten de vogeltjes het nest

--> 31 mei
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161577941
quote:
10s.gif Op woensdag 20 april 2016 16:25 schreef SeLang het volgende:
Ik kan nu een eerste schatting maken wanneer ik op vakantie kan:

- Eerste ei: vandaag, 20 april
- Gemiddeld worden er 9 eieren gelegd, 1 ei per dag
- Gemiddeld 14 dagen broeden
- Gemiddeld 19 dagen na uitkomen van de eieren verlaten de vogeltjes het nest

--> 31 mei
en past dat in het schema? :P
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 20 april 2016 @ 16:44:20 #145
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161578121
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 16:36 schreef komrad het volgende:

[..]

en past dat in het schema? :P
Ik zou liever vroeger gaan maar het kan
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161578668
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 12:39 schreef SeLang het volgende:
Er is een ei *O*

Niet heel duidelijk te zien want meestal verstopt onder veertjes maar zichtbaar in dit filmpje als je goed kijkt:

^O^
pi_161580353
Leuk weer Selang, blijft toch mooie tv _O_
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 21 april 2016 @ 08:54:18 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161595255


Vanmorgen zijn er opeens 3 eitjes O+

Waar was dat extra ei verstopt? Gisteren was het erg moeilijk te zien vanwege veel veertjes in het nest maar de dag ervoor was ik er toch erg zeker van dat er nog geen ei was!

[ Bericht 4% gewijzigd door SeLang op 21-04-2016 09:08:24 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 21 april 2016 @ 09:22:42 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161595628
Btw: zo klein zijn die eitjes:



Dit is een eitje uit het (verlaten ;( ) nest van 2012
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161611383
* Sodium doet niet echt actief meer mee op het forum, maar leest nog wel altijd mee, dus *O* *O* *O* voor SeLang!

Hier overigens een pimpelmezennestje dit jaar, na vijf jaar lang koolmezen gehad te hebben (en altijd succesvolle uitvliegers, trouwens). Weer eens wat anders!
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 22 april 2016 @ 10:29:43 #151
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161621248
Weer een eitje erbij *O*

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 22 april 2016 @ 10:30:26 #152
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161621254
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 21:13 schreef Sodium het volgende:
* Sodium doet niet echt actief meer mee op het forum, maar leest nog wel altijd mee, dus *O* *O* *O* voor SeLang!

Hier overigens een pimpelmezennestje dit jaar, na vijf jaar lang koolmezen gehad te hebben (en altijd succesvolle uitvliegers, trouwens). Weer eens wat anders!
Ik vroeg me al af waar je was gebleven.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161622665
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 10:29 schreef SeLang het volgende:
Weer een eitje erbij *O*

[ afbeelding ]
O+ O+ O+ O+
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 23 april 2016 @ 09:44:36 #154
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161646054
Voorspelbare post :P
Weer een eitje erbij *O*

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161646091
Wel lekker fluffy daar met dat mos en beestenbont
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 23 april 2016 @ 09:55:38 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161646154
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 09:49 schreef computergirl het volgende:
Wel lekker fluffy daar met dat mos en beestenbont
Ja veel pluis en veertjes dit keer :Y
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 24 april 2016 @ 19:35:34 #157
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161681392
Zes eitjes alweer :) Nu pas zichtbaar want de hele dag lagen ze begraven onder een berg pluis.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 24 april 2016 @ 19:37:34 #158
269689 crew  Viv
pi_161681469
Wat is ze goed bezig! Die veertjes zijn van grotere vogels of niet?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 24 april 2016 @ 19:43:48 #159
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161681729
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 19:37 schreef ViviRAWRS het volgende:
Wat is ze goed bezig! Die veertjes zijn van grotere vogels of niet?
Ja die enorme veren zijn niet van haarzelf. Er wordt ook nog steeds elke dag wat pluis binnengebracht.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 24 april 2016 @ 19:45:46 #160
269689 crew  Viv
pi_161681799
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 19:43 schreef SeLang het volgende:
Ja die enorme veren zijn niet van haarzelf. Er wordt ook nog steeds elke dag wat pluis binnengebracht.
Leuk zeg! O+
pi_161689306
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 april 2016 10:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik vroeg me al af waar je was gebleven.
Druk in het echte leven :') en dan sluipt het er langzaam in dat zo'n forum ineens het laatste wordt waaraan je denkt...

Hier is het na veel vliegverkeer de afgelopen dagen heel rustig geworden. Dan hoop ik dat het vrouwtje gewoon elke dag maar een eitje legt, verder veel tijd buiten het nestkastje doorbrengt alvorens het echte broeden begint en dat het daarom wat rustiger is. Hoe zit het bij jou? Zit het vrouwtje veel op haar eitjes? Of is ze afgezien van het legmoment in de ochtend en de nachten weinig in de nestkast te zien?

Mooie eitjes trouwens!
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 25 april 2016 @ 09:22:06 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161695273
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 22:35 schreef Sodium het volgende:

[..]

Druk in het echte leven :') en dan sluipt het er langzaam in dat zo'n forum ineens het laatste wordt waaraan je denkt...

Hier is het na veel vliegverkeer de afgelopen dagen heel rustig geworden. Dan hoop ik dat het vrouwtje gewoon elke dag maar een eitje legt, verder veel tijd buiten het nestkastje doorbrengt alvorens het echte broeden begint en dat het daarom wat rustiger is. Hoe zit het bij jou? Zit het vrouwtje veel op haar eitjes? Of is ze afgezien van het legmoment in de ochtend en de nachten weinig in de nestkast te zien?

Mooie eitjes trouwens!
Tijdens het leggen van de eieren is ze inderdaad maar weinig in het kastje. Ik neem aan dat ze het veel te druk heeft met eten! Dat moet toch wel veel van zo'n vogeltje vergen, elke dag een ei.

Ze gaat wel iets vroeger slapen lijkt het. En aan het begin van de avond komt ze even een dutje doen op het nest. Daarna is gaat ze opnieuw een tijdje naar buiten voordat ze definitief gaat slapen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 25 april 2016 @ 09:52:11 #163
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161695639
Er wordt nog steeds af en toe pluis of veertjes toegevoegd.

Daarnet zag ik het vrouwtje met een veertje in haar bek, maar er zat vlak bij het nestkastje een ekster in de boom te chillen. Ze moet dan wachten tot de ekster weg is want ze wil de locatie van het nest niet verraden. Het mannetje sprong de hele tijd ratelend (alarm call) in de buurt van de ekster op en neer. Toen de ekster uiteindelijk wegvloog was het mannetje gelijk stil en vloog het vrouwtje met het veertje naar binnen.

Hier komt ze het veertje binnenbrengen:

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 25 april 2016 @ 21:26:39 #164
269689 crew  Viv
pi_161713158
Nohh weer een veertje erbij, ik snap wel waar de term nesteldrang vandaan komt. O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 april 2016 @ 17:56:16 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161731210
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 27 april 2016 @ 16:00:22 #166
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161754278
Vanmorgen ei nummer negen, precies het gemiddelde voor pimpelmezen in de UK.
Sinds vandaag wordt er ook gebroed.

Schema (gebaseerd op gemiddelde):
~ 11 mei: eitjes komen uit
~ 30 mei: vogeltjes verlaten het nest



[ Bericht 17% gewijzigd door SeLang op 27-04-2016 16:19:19 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161754726
quote:
17s.gif Op woensdag 27 april 2016 16:00 schreef SeLang het volgende:
Vanmorgen ei nummer negen, precies het gemiddelde voor pimpelmezen in de UK.
Sinds vandaag wordt er ook gebroed.

Schema (gebaseerd op gemiddelde):
~ 11 mei: eitjes komen uit
~ 30 mei: vogeltjes verlaten het nest
~ 1 juni: Selang verlaat het land
[ afbeelding ]
even schema aangevuld :D
pi_161754970
Goed topic.

Heb ook een nestkastje, vorig jaar zaten er koolmezen in, maar dit jaar heb ik nog geeneen vogeltje in/uit m'n nestkastje zien gaan ;(
Children of the night. What music they make.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 28 april 2016 @ 09:44:38 #169
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161769717
Toch weer een ei erbij, terwijl er gisteren een groot deel van de middag is gebroed!

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161769741
Het nestje ligt nu ook vol lijkt het. *O*
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 28 april 2016 @ 16:39:33 #171
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161778312
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 09:46 schreef komrad het volgende:
Het nestje ligt nu ook vol lijkt het. *O*
Nou tot nu toe is er vandaag niet heel veel gebroed dus het zou me niets verbazen als er gewoon morgen weer een eitje bij is gekomen.

Even een leuke statistiek voor de nerds:
- Een vrouwtjes pimpelmees weegt gemiddeld 10,64 gram
- Een ei weegt gemiddeld 1,1 gram
--> Met 10 eieren heeft ze dus in 10 dagen tijd >100% van haar eigen gewicht in eieren geproduceerd. Daar moet je toch respect voor hebben _O_
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 28 april 2016 @ 16:57:52 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161778758
Ze zit nu weer lekker op het nest



Zo lief. Steeds als ze het mannetje hoort (en die kan ik dan meestal ook horen van achter mijn bureau) dan begint ze het mannetje te roepen. En soms komt hij haar dan iets lekkers brengen.

Het is echt leuk als je tegelijkertijd kunt zien/ horen wat er zowel binnen als buiten het nestkastje gebeurt.

[ Bericht 29% gewijzigd door SeLang op 28-04-2016 20:11:03 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 28 april 2016 @ 21:50:56 #173
269689 crew  Viv
pi_161787254
quote:
17s.gif Op donderdag 28 april 2016 16:57 schreef SeLang het volgende:
Het is echt leuk als je tegelijkertijd kunt zien/ horen wat er zowel binnen als buiten het nestkastje gebeurt.
Ja zoals laatst met het veertje en de ekster. :D

Aangezien ze nu broedt en ook nog steeds eitjes legt, komen die laatste eitjes dan ook later uit? Of worden dat wat kleinere, zwakkere broertjes/zusjes? :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 29 april 2016 @ 12:05:02 #174
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161796482
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 21:50 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ja zoals laatst met het veertje en de ekster. :D

Aangezien ze nu broedt en ook nog steeds eitjes legt, komen die laatste eitjes dan ook later uit? Of worden dat wat kleinere, zwakkere broertjes/zusjes? :P
Ja die latere eitjes komen dan later uit. De overlevingskans van die vogeltjes is een stuk kleiner omdat ze voor eten worden weggeconcurreerd door grotere / sterkere broertjes en zusjes.

Er waren vanmorgen nog steeds 10 eieren dus er komt nu niets meer bij. Er wordt nu veel gebroed, maar ik zie het mannetje niet vaak langs komen met eten dus het vrouwtje moet regelmatig van het nest om eten te zoeken. Dat is op zich normaal, maar bij het vorige nest kwam het mannetje vaker langs.

De lente is tot nu toe veel kouder dan normaal. Ik ben benieuwd of dat invloed gaat hebben op de beschikbare hoeveelheid rupsen als de kuikentjes uit het ei zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 29 april 2016 @ 15:01:16 #175
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161800401
Het broedende vrouwtje krijgt een lekker hapje



"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161800613
Ah lief toch....
Goede beeldkwaliteit btw
pi_161802792
Ahw wat leuk! O+ Tof dat je zo echt alles kunt volgen!

Ik heb geen nestkastje hier, maar wel een broedende tortelduif in onze kruidenmand op het balkon O+. Thijm, Munt, Citroenmelisse en Marjolein nestelt kennelijk prima :D Ik durf alleen nu niet meer het balkon op, want die mand hangt vlak naast de deur aan de balkonrailing... Maar ik heb gelukkig wel uitzicht vanaf de zithoek binnen *O*

Ze zit nu ongeveer een weekje op het nest :) (althans, ik denk dat het een 'ze' is. Geen idee of ze elkaar afwisselen eigenlijk :? )

Maarre, mag dat ook hier, of moet ik dan toch eerst een nestkastje ophangen? :D

In het geval dat het toch stiekem mag ;) : vanuit binnenshuis even snel genomen, de gordijnen spiegelen helaas in de ruit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 29 april 2016 @ 17:05:19 #178
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161802978
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 16:57 schreef Candaasje het volgende:
Ahw wat leuk! O+ Tof dat je zo echt alles kunt volgen!

Ik heb geen nestkastje hier, maar wel een broedende tortelduif in onze kruidenmand op het balkon O+. Thijm, Munt, Citroenmelisse en Marjolein nestelt kennelijk prima :D Ik durf alleen nu niet meer het balkon op, want die mand hangt vlak naast de deur aan de balkonrailing... Maar ik heb gelukkig wel uitzicht vanaf de zithoek binnen *O*

Ze zit nu ongeveer een weekje op het nest :) (althans, ik denk dat het een 'ze' is. Geen idee of ze elkaar afwisselen eigenlijk :? )

Maarre, mag dat ook hier, of moet ik dan toch eerst een nestkastje ophangen? :D

In het geval dat het toch stiekem mag ;) : vanuit binnenshuis even snel genomen, de gordijnen spiegelen helaas in de ruit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja blijven posten! :Y

Ik heb net even opgezocht: bij tortelduiven broedt kennelijk het mannetje overdag en het vrouwtje s'nachts.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 29 april 2016 @ 18:03:15 #179
2651 svann
night-hawk
pi_161804116
Wat een prachtige beelden, Selang!
Wat voor camera gebruik je nu?
Ik volg die nestjes van jou al jaren, het gaat wel kriebelen.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 29 april 2016 @ 18:34:22 #180
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161804676
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:03 schreef svann het volgende:
Wat een prachtige beelden, Selang!
Wat voor camera gebruik je nu?
Ik volg die nestjes van jou al jaren, het gaat wel kriebelen.
Het is een (inmiddels 5 jaar oude) Sony CCD camera (540 lijnen) (deze). Er komt gewoon een analoog video signaal uit (composite) plus audio (1 kanaal) en dat gaat via 20 meter kabel door de tuin en uiteindelijk via een video capture device mijn PC in.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161818132
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2016 17:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja blijven posten! :Y

Ik heb net even opgezocht: bij tortelduiven broedt kennelijk het mannetje overdag en het vrouwtje s'nachts.
Als je het over de duvel hebt.... ik heb ze rond etenstijd gisteren voor het eerst zien wisselen! :D

Ze zitten gelukkig vrij dicht tegen de gevel aan waardoor ze niet kletsnat worden en nog een beetje buien schot van van hagelsteentjes blijven, want wat een weertje zeg. :{
  zaterdag 30 april 2016 @ 08:05:22 #182
17979 MissMSX
Knightmare
pi_161818339
Wat een hoop schattigheid hier O+

Ik moest lachen om die foto van de duif. Creatief, zo'n nest :D

Ik kan niet goed inschatten wat hier gebeurt. Ik zie een van de meesjes wel af en toe op de waslijn zitten met iets in z'n bek. Ik denk dat het inmiddels voedsel is en dat het vrouwtje zit te broeden. Ik hoor nog geen om eten piepende kuikens.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 5 mei 2016 @ 11:28:12 #183
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161941552
Update:
Er wordt meer tijd aan broeden besteed dan de eerste paar dagen. Het vrouwtje zit bijna de hele dag op het nest en ligt af en toe ook lekker te slapen op de eieren. Het mannetje komt ook wat vaker langs met eten.

Al met al ziet het er goed uit :)

De grote vraag is of er straks genoeg voedsel is. Het voorjaar startte erg koud maar nu is het mooi weer en er is warm weer voorspeld voor de nabije toekomst. Ik weet niet in hoeverre dat invloed heeft op de beschikbaarheid van rupsen maar die zijn cruciaal.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161942488
Is bijvoeren anders geen optie SeLang? (van de Vogelbescherming mogen 'we' het hele jaar bijvoederen :) )

Hier is het nog rustig. :) Pa en ma duif wisselen elkaar af met broeden (zojuist weer wisseling van de wacht gehad) en we hebben onze eigen balkonbezoekjes om de plantjes water te geven kunnen beperken tot 2 keer. (De schade; 1 gestorven plant. Maar de rest bloeit en groeit vrolijk door, dus nouja, vooruit dan maar) We negeren de duifjes, komen niet bij hun in de buurt, en dat lijkt goed te gaan. De deur staat nu op een kier zodat de konijnen naar buiten kunnen, maar zelf zitten we dus wel binnen met dit mooie weer :') Zo maar even de auto pakken en naar het bos denk ik ;)

Oh, en de Donald Duck van deze week:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 5 mei 2016 @ 12:34:02 #185
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161942914
Ik ga niet bijvoeren. De natuur reguleert zichzelf. Als er weinig voedsel is dan overleven er gewoon minder babies en dat is dan de beste uitkomst gegeven de omstandigheden.

Maar misschien is er straks juist wel heel veel voedsel. Ik ga het wel zien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162056105
Ook hier tijd voor beschuit met muisjes!

Het eerste kuiken is hier uit het ei gekropen *O* Papa zat wat onrustiger/hoger dan normaal, dus ik ging even kijken. Staat 'ie op, en zie ik zo'n gelig kuiken (nog best groot! :o ) onder hem rondbewegen. De rest van de eieren moet nog uitkomen.

Alleen nu met de camera bij de hand weigert papa duif natuurlijk op te staan. Dat was ook wel te voorspellen }:|
  dinsdag 10 mei 2016 @ 18:45:45 #187
2651 svann
night-hawk
pi_162066798
Leuk, Candaasje!
De aanhouder wint, die foto lukt nog wel.

Volgens Selangs schema komen morgen de eitjes uit.
In ieder geval bijna beschuit met rupjes.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 11 mei 2016 @ 09:59:51 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162084983
De eerste 5 eitjes zijn vannacht (of vanmorgen) uitgekomen!

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162085055
quote:
17s.gif Op woensdag 11 mei 2016 09:59 schreef SeLang het volgende:
De eerste 5 eitjes zijn vannacht (of vanmorgen) uitgekomen!

*O*
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 11 mei 2016 @ 10:52:39 #190
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162085910
Moeder helpt met het openen van een ei en eet de eierschalen voor de benodigde mineralen. Op het moment dat ik dit post is het bewuste ei nog steeds niet uitgekomen. Er zijn nog steeds 5 kuikentjes

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 11 mei 2016 @ 14:24:56 #191
2651 svann
night-hawk
pi_162089946
*G*
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 11 mei 2016 @ 14:36:41 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162090205
Kuikentje #6 is zojuist geboren! Moeder verwijdert eerst de helft van de eierschaal. Daarna zien we het kuikentje met een eierschaal op z'n kop. Even later verwijdert moeder ook de eierschaal van zijn kop.




[ Bericht 14% gewijzigd door SeLang op 11-05-2016 15:13:57 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162092801
Nr 6 noemen we Calimero :+
Oh, zie nou titel van filmpje :@

[ Bericht 35% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 11-05-2016 16:33:25 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 11 mei 2016 @ 19:26:28 #194
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162096875
Kuikentje #7 zojuist uit het ei!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 mei 2016 @ 10:38:32 #195
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162112505
Op dit moment tel ik 9 kuikentjes en 1 ei, maar het is lastig tellen al die roze wurmpjes. Ik ben benieuwd of het laatste ei nog gaat uitkomen. Sowieso verwachtte ik al dat het laatste ei wat later zou uitkomen omdat het gelegd is toen het broeden al was begonnen.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162112865
Och jee, wat schattig dit... O+ Hier is vorige week een nestje compleet gesloopt door een ekster. Bah....
Is dat zo?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 mei 2016 @ 11:01:29 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162113095
quote:
10s.gif Op donderdag 12 mei 2016 10:51 schreef Smallish het volgende:
Och jee, wat schattig dit... O+ Hier is vorige week een nestje compleet gesloopt door een ekster. Bah....
Sja, dat is altijd triest om te zien. Maar die ekster heeft zelf waarschijnlijk ook schattige babies om te voeden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162114250
Natuurlijk.... net als pap of mam duif eindelijk opzij schuift en het jong gaat voeden, spiegelt het gordijn zodanig in de ruit dat de foto mislukt. :')
En nu natuurlijk weer een goed weggestopt jong. Maar goed, we geven niet op ;)

Tot nu toe overigens maar 1 jong gezien. Maar tja, of het steeds dezelfde is of het er toch twee zijn..geen idee...
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 mei 2016 @ 15:47:38 #199
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162121493
Ik ben benieuwd of het laatste ei nog gaat uitkomen. In het vorige nest zat er meer dan 50 uur verschil tussen het eerste en het laatste ei dat uitkwam en uiteindelijk is één ei is helemaal nooit uitgekomen. De nakomertjes zijn wel sterk in het nadeel kwa overlevingskansen.

Op dit moment ziet alles er goed uit. Je ziet de babies gewoon groeien en je ziet ze sterker worden. Zowel pa als ma brengt vaak voedsel binnen maar ik zie relatief weinig rupsen en dat het meest voedzaam.

In het vorige nest was alles in het begin trouwens ook prima maar na ongeveer 6 dagen begonnen de babies opeens massaal te sterven door onbekende reden (voedsel? Ziekte?). Uiteindelijk hebben er toen maar 3 overleefd. Ik wacht het met spanning af...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 mei 2016 @ 17:54:24 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162125097
Kennelijk is het tiende (en laatste) ei ergens in de laatste twee uur ook uitgekomen. Ik heb het niet zien gebeuren maar ik tel nu tien baby's en geen ei meer.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 13 mei 2016 @ 16:41:17 #201
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162156032
Het gaat prima hier. Je ziet de babies groeien.

Baby wordt gevoed en dan komt er meteen een poepje uit dat keurig door de ouders wordt opgeruimd


Meestal is het in dit stadium moeilijk te zien hoeveel baby's er zijn want ze kruipen over elkaar heen als kleine roze wormpjes en soms liggen ze verstopt ergens onder hun broertjes en zusjes. Toch probeer ik het te checken want je kunt verwachten dat er een aantal sterft en die worden dan door de moeder verwijderd uit het nest.

Op de foto hieronder zie je echter 10 kopjes en ze lijken allemaal gezond.



[ Bericht 37% gewijzigd door SeLang op 13-05-2016 18:27:00 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 13 mei 2016 @ 19:33:51 #202
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162160110
De vogeltjes worden extra actief aan het begin van de avond. Alle tien de baby's schreeuwen om eten (en krijgen dat in overvloed)


"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162160259
quote:
17s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 19:33 schreef SeLang het volgende:
De vogeltjes worden extra actief aan het begin van de avond. Alle tien de baby's schreeuwen om eten (en krijgen dat in overvloed)


[ afbeelding ]
op de foto zie je wel duidelijk verschil in bekgrootte tussen eerste en laatste kuiken
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 13 mei 2016 @ 19:47:12 #204
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162160481
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 19:38 schreef computergirl het volgende:

[..]

op de foto zie je wel duidelijk verschil in bekgrootte tussen eerste en laatste kuiken
Tussen de oudste en de jongste zit 1,5 dag verschil. En dat maakt inderdaad enorm veel uit :Y

Maar in mijn vorige nest waren de verschillen groter. Ik vreesde een beetje voor het jongste kuikentje maar hij kan goed meekomen. Er zijn geen echte achterblijvers, iedereen lijkt aan bod te komen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 13 mei 2016 @ 21:44:45 #205
269689 crew  Viv
pi_162164638
Hup kuikentjes! O+ Hebben ze ook wel eens genoeg gegeten, of blijven ze altijd zo desperate die bekjes opendoen alsof ze bijna doodgaan van de honger? :')
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 13 mei 2016 @ 21:55:20 #206
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162165033
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2016 21:44 schreef ViviRAWRS het volgende:
Hup kuikentjes! O+ Hebben ze ook wel eens genoeg gegeten, of blijven ze altijd zo desperate die bekjes opendoen alsof ze bijna doodgaan van de honger? :')
Als ze een flink stuk eten krijgen (een groot insect ofzo) dan vallen ze direct in slaap en dan zie je ze een paar minuten niet meer. Je ziet dat eigenlijk wel mooi in het filmpje dat ik vandaag postte om 16:41:17. Vogeltje krijgt eten, doet een poepje en ligt daarna een paar minuten voor pampus :P

Ik zie in de praktijk dat dit mechanisme de zwakkere vogeltjes helpt als er genoeg voedsel is want dan zijn hun sterkere broertjes en zusjes eventjes uitgeschakeld.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162165467
mooie filmpjes Selang ^O^
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_162172544
Prachtige filmjes weer! Ik zou er uren naar kunnen kijken.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 14 mei 2016 @ 14:01:57 #209
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162178338
Echt een cliffhanger hier vanmorgen! Eén kuikentje werd per ongeluk door de moeder het nest uit geduwd. Bijna 2 uur bracht hij door in de kou buiten het nest maar uiteindelijk kwam hij toch terug in het nest, meer dood dan levend, waar hij dankzij de lichaamswarmte van zijn broertjes en zusjes weer tot leven kwam.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162179709
Nou zeg! }:| geen moeder van het jaar deze pimp
  Moderator zaterdag 14 mei 2016 @ 14:45:28 #211
155227 crew  Guppy
dus
pi_162179805
Oeps! Zou het haar eerste nestje zijn?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_162180027
Wel interessant om die 'armpjes' goed te kunnen zien, moeilijk te geloven dat ze daan straks mee kunnen vliegen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 14 mei 2016 @ 14:58:02 #213
269689 crew  Viv
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 14 mei 2016 @ 15:00:45 #214
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162180355
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 14:45 schreef Guppyfriend het volgende:
Oeps! Zou het haar eerste nestje zijn?
Ik heb dit bij een ander nest ook al eens zien gebeuren. Alleen kwam het kuikentje toen na een halve minuut alweer in het nest terecht.

Het is wel interessant om over na te denken. Het suggereert dat de moeder instinctief op het nest gaat zitten maar niet "begrijpt" dat dat dient om de kuikentjes warm te houden. In het filmpje zie je haar naar het kuikentje kijken en op een bepaald moment checkt ze zelfs of er een poepje uitkomt dat ze moet opruimen. Dus het lijkt wel alsof het voor haar allemaal business as usual is. Ze maakt zich nergens zorgen over.

Het grappige is dat de hele setup natuurlijk wel zo is dat een kuikentje meestal wel weer in het nest terecht komt: het nest bevindt zich in een kleine afgesloten ruimte en het is een kuiltje waar het kuikentje vroeg of laat wel weer in valt.

Alleen dit keer dacht ik echt dat hij zou sterven omdat hij na wat kruipen zo was verzwakt en op een bepaald moment op zijn rug lag en geen kracht meer had om om te draaien, dus hij lag met z'n poten omhoog en kon zich nergens meer tegen afzetten en zich dus niet verplaatsen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator zaterdag 14 mei 2016 @ 15:06:06 #215
155227 crew  Guppy
dus
pi_162180556
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 15:00 schreef SeLang het volgende:
Het is wel interessant om over na te denken. Het suggereert dat de moeder instinctief op het nest gaat zitten maar niet "begrijpt" dat dat dient om de kuikentjes warm te houden.
Dat is inderdaad wel een interessant gegeven. Ergens ook wel weer typisch, omdat ze wel de eitjes omdraaien en dus wel degelijk bewust zijn van wat er zich onder zich bevindt. Maar kennelijk niet op zo'n manier dat alles wat eronder zit, er ook onder moet blijven.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 14 mei 2016 @ 15:19:54 #216
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162180909
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 15:06 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wel een interessant gegeven. Ergens ook wel weer typisch, omdat ze wel de eitjes omdraaien en dus wel degelijk bewust zijn van wat er zich onder zich bevindt. Maar kennelijk niet op zo'n manier dat alles wat eronder zit, er ook onder moet blijven.
Het blijft natuurlijk speculatie, maar wat die eitjes draaien betreft heb ik wel eens gelezen dat ze dat mogelijk doen omdat het comfortabeler is. In de broedperiode krijgen de vrouwtjes een kale plek op de borst zodat de huid direct tegen de eitjes aanligt. En die plek is dan warmer dan normaal. De suggestie was dat ze het dan lekker vinden om op de koude kant van de eitjes te zitten, net zoals jij af en toe je kussen omdraait als je koorts hebt want een koel kussen voelt dan comfortabeler aan.

Dus als dat waar is dan heeft de evolutie dat weer mooi geregeld. De moeder stimuleert de ontwikkeling van de eieren op die manier, maar dat is voor haar niet de reden waarom ze die eitjes draait.

Ik vraag me ook altijd af of een vogeltje dat voor het eerst eieren legt zich op dat moment realiseert dat dat tot nageslacht leidt. Vragen, vragen...

Maar daarom is observeren ook zo leuk. De anecdote van vandaag geeft weer een aanwijzing over hoe de natuur werkt. :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 14 mei 2016 @ 15:26:04 #217
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162181071
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 14:52 schreef computergirl het volgende:
Wel interessant om die 'armpjes' goed te kunnen zien, moeilijk te geloven dat ze daan straks mee kunnen vliegen
Bij de oudste zie ik sinds vandaag het begin van veertjes op de "armpjes". Bij de jongsten is daar nog niets. (En daar zit dus maximaal 1,5 dag tussen).

Sterker nog, ik zie nu alweer meer veertjes (in de vorm van wat zwart op de vlegeltjes) dan vanmorgen. Zo snel gaat dat!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator zaterdag 14 mei 2016 @ 15:33:39 #218
155227 crew  Guppy
dus
pi_162181305
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 15:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het blijft natuurlijk speculatie, maar wat die eitjes draaien betreft heb ik wel eens gelezen dat ze dat mogelijk doen omdat het comfortabeler is. In de broedperiode krijgen de vrouwtjes een kale plek op de borst zodat de huid direct tegen de eitjes aanligt. En die plek is dan warmer dan normaal. De suggestie was dat ze het dan lekker vinden om op de koude kant van de eitjes te zitten, net zoals jij af en toe je kussen omdraait als je koorts hebt want een koel kussen voelt dan comfortabeler aan.

Dus als dat waar is dan heeft de evolutie dat weer mooi geregeld. De moeder stimuleert de ontwikkeling van de eieren op die manier, maar dat is voor haar niet de reden waarom ze die eitjes draait.

Ik vraag me ook altijd af of een vogeltje dat voor het eerst eieren legt zich op dat moment realiseert dat dat tot nageslacht leidt. Vragen, vragen...

Maar daarom is observeren ook zo leuk. De anecdote van vandaag geeft weer een aanwijzing over hoe de natuur werkt. :)
Dat zou dan meteen ook weer suggereren dat ze de eitjes niet draait omdat ze "weet" dat dat goed is voor de jongen, maar omdat ze dan zelf lekkerder zit :D

Observeren en speculeren is leuk :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 14 mei 2016 @ 15:40:38 #219
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162181515
Ik krijg er geen genoeg van. In het filmpje zie je 10 gezonde kuikentjes :)

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 14 mei 2016 @ 16:03:23 #220
2651 svann
night-hawk
pi_162181972
Dat was spannend! :Y
Lastig om er tien te spotten in dat gekrioel.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 14 mei 2016 @ 18:10:48 #221
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162184912
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 16:03 schreef svann het volgende:
Dat was spannend! :Y
Lastig om er tien te spotten in dat gekrioel.
Dat is inderdaad lastig te zien in die filmpjes. Als ik ze moet tellen dat bekijk ik de video meestal frame voor frame totdat ik een frame heb waarop ik ze allemaal duidelijk kan zien.

De kuikentjes zien er momenteel allemaal gezond en sterk uit dus dat betekent dat het vogeltje van vanmorgen goed is hersteld.

Btw: de piepjes worden ook steeds luider!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162225086
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 mei 2016 14:01 schreef SeLang het volgende:
Echt een cliffhanger hier vanmorgen! Eén kuikentje werd per ongeluk door de moeder het nest uit geduwd. Bijna 2 uur bracht hij door in de kou buiten het nest maar uiteindelijk kwam hij toch terug in het nest, meer dood dan levend, waar hij dankzij de lichaamswarmte van zijn broertjes en zusjes weer tot leven kwam.

Ondanks de spoiler moest ik toch even juichen toen ie terug in het nest viel 8-)

Heb je het live aanschouwt of heb je het achteraf gezien?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 15 mei 2016 @ 19:50:26 #223
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162226116
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 19:07 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ondanks de spoiler moest ik toch even juichen toen ie terug in het nest viel 8-)

Heb je het live aanschouwt of heb je het achteraf gezien?
Live aanschouwd, twee uur lang aan mijn beeldscherm gekluisterd gezeten!

Helaas is er (waarschijnlijk vannacht) toch één van de kuikentjes overleden want er zijn er nu nog maar negen.


De oudsten beginnen nu duidelijk veertjes te krijgen op de vleugels. Zie bijvoorbeeld de bovenste in de video. Check ook het verschil in ontwikkeling et zijn jongere broertje/ zusje ernaast
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 16 mei 2016 @ 20:13:05 #224
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162252798
Er zijn vandaag kennelijk weer twee kuikentjes overleden want er zijn er nu nog 7 over. Vanmorgen telde ik er nog 9 maar aan het eind van de ochtend waren er nog maar 7. Geen idee wat er is gebeurd. Bij het vorige nest had ik ook rond dezelfde tijd (dag 5-6) opeens veel sterfgevallen.

In dit filmpje van vanmorgen zijn er nog 8 zichtbaar. Er wordt hier een grote rups gevoerd :) De rups wordt eerst uit de bek getrokken van een vogeltje dat hem niet kan doorslikken en daarna in de bek van een andere gestopt die het wel lukt.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162252850
Hoe is de temperatuur in de UK nu? Ook in een dag 10 graden minder?
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 16 mei 2016 @ 20:27:02 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162253184
quote:
8s.gif Op maandag 16 mei 2016 20:15 schreef computergirl het volgende:
Hoe is de temperatuur in de UK nu? Ook in een dag 10 graden minder?
De hele dag prachtig zonnig weer maar wel een frisse wind. Temperatuur rond de 18 graden.

In de video hieronder zie je de 7 overgebleven kuikentjes een paar minuten geleden. Zo te zien zijn de overleden kuikentjes degenen die in de video van gisteren het verst achter liepen kwa ontwikkeling want in deze video zijn de verschillen tussen de kuikentjes niet meer zo groot.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 16 mei 2016 @ 21:16:35 #227
2651 svann
night-hawk
pi_162254632
Min drie, dat is hard gegaan. Maar zeven is nog steeds een mooi aantal.
Zijn de dode jonkies afgevoerd?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  dinsdag 17 mei 2016 @ 10:38:18 #228
17979 MissMSX
Knightmare
pi_162264102
Wat een afvalrace he ;(

Na een paar dagen weg geweest te zijn horen we nu steeds hard roepen als er voedsel aangevlogen wordt. We hebben geen camera in het kastje, dus kunnen alleen maar raden wat zich er allemaal afspeelt.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_162264266
Die snaveltjes ook, allemaal zo HOP tegelijk open als mams/paps eraan komt :D _O-

Wel triest van de vogeltjes die het niet hebben gered ;(

Hier is het nu definitief 1 kuiken, en het kind groeit als kool! Er ligt nog 1 ei in het nest, maar dat wordt ook niet meer bebroed. Pa en ma zitten omstebeurt bij het jong, maar af en toe vliegen ze ook wel beide weg om voedsel te zoeken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ja, zoals jullie zien, m'n kruidenplantjes staan er wat minder florisant bij :')
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 17 mei 2016 @ 10:50:41 #230
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162264297
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 21:16 schreef svann het volgende:
Min drie, dat is hard gegaan. Maar zeven is nog steeds een mooi aantal.
Zijn de dode jonkies afgevoerd?
Als die zeven in leven blijven dan is het inderdaad gewoon prima. Ik las ergens dat een pimpelmezen nest gemiddeld 6-7 vogeltjes oplevert die het nestkastje uiteindelijk verlaten. Vanmorgen tel ik er trouwens nog steeds zeven en de ouders vliegen af en aan met eten.

Dode jonkies worden inderdaad snel door de moeder verwijderd. Ik heb het dit keer niet zien gebeuren maar hier is een filmpje van het 2014 nest waarop dat is te zien:
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 17 mei 2016 @ 10:54:51 #231
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162264370
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 10:49 schreef Candaasje het volgende:
Die snaveltjes ook, allemaal zo HOP tegelijk open als mams/paps eraan komt :D _O-

Wel triest van de vogeltjes die het niet hebben gered ;(

Hier is het nu definitief 1 kuiken, en het kind groeit als kool! Er ligt nog 1 ei in het nest, maar dat wordt ook niet meer bebroed. Pa en ma zitten omstebeurt bij het jong, maar af en toe vliegen ze ook wel beide weg om voedsel te zoeken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ja, zoals jullie zien, m'n kruidenplantjes staan er wat minder florisant bij :')
Leuk! :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 17 mei 2016 @ 19:12:53 #232
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162275948
Zowel de vogeltjes als de poepjes worden steeds groter :D. De vleugeltjes beginnen zich nu ook aardig te ontwikkelen

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 17 mei 2016 @ 22:40:12 #233
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_162283162
O+ Het blijft echt prachtig om te zien he!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 19 mei 2016 @ 15:32:12 #234
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162325582
Het gaat goed met de vogeltjes. Het zijn er nog steeds zeven en zoals je in het filmpje hieronder ziet beginnen de vleugels zich al aardig te ontwikkelen :)


De oogjes gaan nu ook open

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 19-05-2016 16:04:16 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 21 mei 2016 @ 10:25:59 #235
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162375168
Ze beginnen nu hun vleugeltjes al te testen!


Er zijn nog steeds zeven kuikentjes en ik denk dat ze het nu allemaal wel gaan halen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162376237
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 15:32 schreef SeLang het volgende:
Het gaat goed met de vogeltjes. Het zijn er nog steeds zeven en zoals je in het filmpje hieronder ziet beginnen de vleugels zich al aardig te ontwikkelen :)


De oogjes gaan nu ook open
ook al oogjes open
pi_162378888
Duif hier is al bijna een echte mini-duif! Wat gaat dat hard zeg! Pas 11 dagen uit het ei!
(Ik zal zo even een fotootje plaatsen)
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 mei 2016 @ 13:26:42 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162433247
Nog steeds zeven gezonde jonge vogeltjes. Het beginnen nu al echte pimpelmeesjes te worden! Ik ben benieuwd wanneer ze voor het eerst uit het nest gaat kruipen.


Ze maken ook elke dag meer kabaal :+

[ Bericht 11% gewijzigd door SeLang op 23-05-2016 14:10:40 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162457973
Gaat goed! En ik ben toch blij dat ik geen mama of papa vogel ben geloof ik, gezien je met je snalvel de boel schoon moet maken :D

Ik had jullie nog een foto belooft. Dit was zaterdag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
'Het ' flapperde al met zijn/haar vleugels en zat telkens gevaarlijk dicht op de rand van de mand te balanceren :X Gelukkig zat hij/zij zondag aan de kant van het balkon, en daardoor kon 'ie hooguit een meter naar beneden vallen (en niet 4 verdiepingen..)

En vandaag was ik hem even kwijt. Ik zag opeens wel mama/papa even op ons tafeltje zitten, en verhip, wie vond ik daar ook?!:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vervolgens vlogen ze naar de rand van het balkon, en weer terug. (Kleine duif volgde grote duif telkens). En nu zit hij/zij even uit te puffen op het bankje. Kleine duifjes worden (snel!!) groot O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Candaasje op 24-05-2016 12:24:44 ]
pi_162458698
Die duif ziet er al volgroeid uit :o
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 24 mei 2016 @ 12:24:44 #241
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162458760
Zo dat is al een hele duif inderdaad! En nu officieel uitgevlogen dus :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162458804
Jups. Ze bivakkeren hier dus nog wel op het balkon, dus hij/zij kan rustig oefenen met vliegen. En ik kan er nog even van genieten O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 24 mei 2016 @ 12:28:14 #243
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162458865
Mijn kuikentjes beginnen nu ook al echte pimpelmeesjes te worden. Ze zitten nu vaak veertjes te poetsen en dergelijke. En ze maken steeds meer kabaal! Elke dag moet ik m'n speaker een stukje zachter draaien (het staat de hele dag aan). Maar tot nu toe hebben ze zich nog niet uit het kuiltje van het nest gewaagd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 24 mei 2016 @ 12:56:24 #244
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162459727
Vogeltjes explosie


Wat worden ze groot! En ze beginnen ook echt al goede veertjes te krijgen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 24 mei 2016 @ 15:03:59 #245
17979 MissMSX
Knightmare
pi_162463136
Gisteren nog een hoop kabaal de hele dag door. Vandaag helemaal nakkes. Wel een paar keer een mees in de buurt van het hokje.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 25 mei 2016 @ 09:58:45 #246
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162483046
Haha! Er kwam net een spinnetje voorbij lopen maar die jonge pimpelmeesjes hebben kennelijk nog steeds niet door dat je die zelf kun vangen en opeten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162483552
Door een ander bereid gevangen voedsel is gewoon veel lekkerder :D

Ik heb duifje net per ongeluk laten schrikken :@ . Hij is nu naar de tegenoverliggende boom gevlogen. Hopelijk durft 'ie nog terug te komen, en/of weten pa en ma duif hem wel weer te vinden. Op zich kan hij/zij dus prima vliegen, maar ik weet niet of voedsel zoeken ook al volledig zelf lukt. :{
pi_162483878
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 10:27 schreef Candaasje het volgende:
Door een ander bereid gevangen voedsel is gewoon veel lekkerder :D

Ik heb duifje net per ongeluk laten schrikken :@ . Hij is nu naar de tegenoverliggende boom gevlogen. Hopelijk durft 'ie nog terug te komen, en/of weten pa en ma duif hem wel weer te vinden. Op zich kan hij/zij dus prima vliegen, maar ik weet niet of voedsel zoeken ook al volledig zelf lukt. :{
pimpelmeesjes net uitgevlogen zijn zitten heul zielig te piepen in een boom tot pap/mam langs komt met catering
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 25 mei 2016 @ 10:54:14 #249
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162484112
Hier zitten ze nog steeds knus in hun nestje

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162484298
Hij/zij is terug *O* En pap of mam zit erbij.
*opgelucht is*
pi_162484325
quote:
17s.gif Op woensdag 25 mei 2016 10:54 schreef SeLang het volgende:
Hier zitten ze nog steeds knus in hun nestje

[ afbeelding ]
Het worden echt steeds meer vogeltjes! O+
Zou het bij pimpelmeesjes langer duren omdat ze grotere nesten hebben? Dof en Duffin hier hadden natuurlijk maar 1 jong om te voeden. :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 25 mei 2016 @ 11:16:08 #252
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162484612
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 11:03 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Het worden echt steeds meer vogeltjes! O+
Het zijn inderdaad al echte vogeltjes geworden. Ze zitten regelmatig hun veertjes te poetsen en af en toe testen ze hun vleugeltjes
quote:
Zou het bij pimpelmeesjes langer duren omdat ze grotere nesten hebben? Dof en Duffin hier hadden natuurlijk maar 1 jong om te voeden. :)
Ik heb het even opgezocht:
Pimpelmezen: 18-21 dagen
Turkse Tortel: 17-19 dagen

Scheelt niet zo heel veel dus
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 25 mei 2016 @ 11:38:54 #253
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162485127
Eén van de leuke dingen die ik de hele dag door zie en hoor gebeuren: de kuikens maken een hoop lawaai maar op het moment dat er buiten een alarmcall van één van de ouders hoorbaar is (vanwege een kat, kraai, vlaaimse gaai of ekster) zijn ze gelijk stil.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 25 mei 2016 @ 11:42:16 #254
17979 MissMSX
Knightmare
pi_162485230
quote:
7s.gif Op woensdag 25 mei 2016 11:38 schreef SeLang het volgende:
Eén van de leuke dingen die ik de hele dag door zie en hoor gebeuren: de kuikens maken een hoop lawaai maar op het moment dat er buiten een alarmcall van één van de ouders hoorbaar is (vanwege een kat, kraai, vlaaimse gaai of ekster) zijn ze gelijk stil.
Ja, dat is cool! Grappig ook dat als ik onder het hokje zat alles zijn gang ging, maar als ik echt naar het hokje keek dan werd er alarm geslagen en was alles stil _O_
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 26 mei 2016 @ 10:46:17 #255
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162510324
Tegenwoordig hoor ik om de zoveel tijd geflapper in het nestkastje: vleugeltjes worden getest

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 26 mei 2016 @ 11:41:11 #256
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_162511671
quote:
17s.gif Op donderdag 26 mei 2016 10:46 schreef SeLang het volgende:
Tegenwoordig hoor ik om de zoveel tijd geflapper in het nestkastje: vleugeltjes worden getest

O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  donderdag 26 mei 2016 @ 20:37:21 #257
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_162524817
Toch maar even crossposten, excuses alvast:

Umm, help!

Bij het wandelen een kreupele merel gespot, liet zich zo vangen, dus mee naar huis genomen in afwachting van de dierenambulance.

Hebben 'm in een kooitje gezet, hij heeft z'n hoofd nu in z'n veren gedraaid. Is ie een dutje aan het doen of langzaam dood aan het gaan?

Aardbeien, brood, zonnebloempitten, pompoenpitten, linzen, daar moet toch wel iets bij zitten voor 'm of niet?

Edit: laat maar, is opgehaald, was een jonge kauw, komt goed nu!

[ Bericht 11% gewijzigd door Tyr80 op 26-05-2016 20:43:10 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 mei 2016 @ 11:43:43 #258
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162535901
Lekkere chaos, met zeven pubers in één klein nestje

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 mei 2016 @ 13:10:44 #259
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162538081
Vogeltje voor het eerst op verkenning buiten het nest. Maar hij gaat snel weer terug naar z'n broertjes en zusjes

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 mei 2016 @ 16:56:37 #260
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162544326
Echte pimpelmeesjes

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 mei 2016 @ 17:18:36 #261
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162544974
En zojuist weer een alarmcall: allemaal plat op het nest en snaveltjes dicht

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 27 mei 2016 @ 21:34:06 #262
269689 crew  Viv
pi_162552218
Ohh het zijn nu echt al van die lieve pluizige vogeltjes! O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 28 mei 2016 @ 09:54:01 #263
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162559504
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 21:34 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ohh het zijn nu echt al van die lieve pluizige vogeltjes! O+
Ze zijn super lief :Y

Net kwam de Vlaamse Gaai weer op bezoek. Die zocht aan alle kanten naar een ingang in het nestkastje maar heeft geen mogelijkheid om binnen te komen. Alle vogeltjes weer plat op het nest natuurlijk.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162560792
leuke filmpjes weer :Y kan niet lang meer duren voordat ze het nest gaan verlaten
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zaterdag 28 mei 2016 @ 11:43:33 #265
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_162560902
echt hele leuke filmpjes en om eerlijk te zijn: ik heb het nog nooit van dichtbij gevolgd. tot nu dan.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_162561086
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 09:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ze zijn super lief :Y

Net kwam de Vlaamse Gaai weer op bezoek. Die zocht aan alle kanten naar een ingang in het nestkastje maar heeft geen mogelijkheid om binnen te komen. Alle vogeltjes weer plat op het nest natuurlijk.
heten die ook Vlaams in UK, flemish gay zeker niet hè? :D
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 28 mei 2016 @ 11:57:23 #267
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162561141
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 11:54 schreef computergirl het volgende:

[..]

heten die ook Vlaams in UK, flemish gay zeker niet hè? :D
De Engelse naam is Eurasian Jay, meestal gewoon Jay genoemd omdat er geen andere Jays voorkomen in de UK.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 28 mei 2016 @ 11:59:35 #268
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162561192
De vleugels beginnen al indrukwekkend te worden

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 28 mei 2016 @ 12:04:28 #269
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162561291
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 11:35 schreef komrad het volgende:
leuke filmpjes weer :Y kan niet lang meer duren voordat ze het nest gaan verlaten
Normaal gesproken (gebaseerd op gemiddelden) verwacht je dat de eerste uitvliegt ergens tussen zondag (morgen) en woensdag met meest waarschijnlijke datum maandag a.s.

Kan ik eindelijk op vakantie :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 28 mei 2016 @ 23:07:56 #270
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162578593
Die vogeltjes slapen altijd wat onrustig. En je kunt de vlooien over ze heen zien lopen (altijd duidelijker te zien met infrarood)

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 29 mei 2016 @ 01:35:06 #271
2651 svann
night-hawk
pi_162582102
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 23:07 schreef SeLang het volgende:
Die vogeltjes slapen altijd wat onrustig. En je kunt de vlooien over ze heen zien lopen (altijd duidelijker te zien met infrarood)
Ah jakkes! :{w

Zo wonderlijk hoe dat in 2 + 3 weken een compleet vogeltje wordt.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_162583546
heb je buiten ook een camera om het uitvlieg spektakel vast te leggen?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 29 mei 2016 @ 09:13:47 #273
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162583897
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 01:35 schreef svann het volgende:

Zo wonderlijk hoe dat in 2 + 3 weken een compleet vogeltje wordt.
Het is inderdaad ongelofelijk hoe snel dat gaat. Echt leuk om het allemaal live te zien gebeuren.

quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 08:03 schreef komrad het volgende:
heb je buiten ook een camera om het uitvlieg spektakel vast te leggen?
Nee helaas niet, behalve dat je ze op de camera dan naar de opening (rechts) kunt zien springen en dan hoor je "plop" als hij wegvliegt. Ik kan het wel volgen met de verrekijker want ik kan het kastje zien vanuit mijn raam.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 29 mei 2016 @ 09:24:25 #274
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162584013
Wat ook altijd erg tot mijn verbeelding spreekt is dat de hele wereld van die jonge vogeltjes tot nu toe heeft bestaan uit een vloeroppervlak van misschien 12x15cm met hoge muren er omheen en een geheimzinnig gat waardoor pa en ma in en uit vliegen. Ze hebben geen benul van de wereld erbuiten. En dan opeens maken ze de grote sprong naar de enorme wereld die buiten ligt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 29 mei 2016 @ 13:01:42 #275
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162588499
Situatie nu. Op 0:21 in het filmpje horen ze een alarmcall.


Na aanhoudend alarm:



[ Bericht 13% gewijzigd door SeLang op 29-05-2016 13:12:15 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 29 mei 2016 @ 13:47:09 #276
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162589621
De vogeltjes vliegen al af en toe naar de opening om even naar buiten te gluren!
Op de video is niet zoveel te zien maar je ziet een vogeltje naar boven vliegen en even later komt hij weer terug:


Met de verrekijker kon ik hem naar buiten zien kijken
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 29 mei 2016 @ 14:18:37 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162590697
Ik ga dit echt missen straks


De vogeltjes zitten nu steeds meer bij de opening van het nestkastje. Als ma gaat beginnen ze naar buiten te roepen dan zou het zomaar kunnen dat vanavond de eerste vertrekt. En anders morgen wel.

Maar pa en ma komen nog steeds met voedsel naar binnen vliegen dus er is nog geen reden om het nest te verlaten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 29 mei 2016 @ 15:14:36 #278
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_162592636
Hier gaan de spreeuwen denk ik zo aan de tweede leg beginnen, eerste nesten zijn nu een week of drie geleden uitgevlogen en ze zijn alweer aan het bouwen en druk aan het doen!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_162599653
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 11:59 schreef SeLang het volgende:
De vleugels beginnen al indrukwekkend te worden

haha en ik maar denken dat míjn broertje irritant is :D
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 29 mei 2016 @ 19:42:57 #280
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162599825
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 19:35 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

haha en ik maar denken dat míjn broertje irritant is :D
Het is inderdaad humor om te zien hoe ze allemaal gewoon over elkaar heen lopen en met vleugels gaan wapperen en dergelijke als ze daar zin in hebben

Ze zijn er btw alle zeven nog
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162599888
quote:
10s.gif Op zondag 29 mei 2016 19:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is inderdaad humor om te zien hoe ze allemaal gewoon over elkaar heen lopen en met vleugels gaan wapperen en dergelijke als ze daar zin in hebben

Ze zijn er btw alle zeven nog
Hoe gaat dat eigenlijk aan het begin als ze allemaal nog zo klein zijn. Lopen ze niet het risico geplet te worden door moeders die een stuk groter en zwaarder is?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 29 mei 2016 @ 19:50:31 #282
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162600090
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 19:44 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Hoe gaat dat eigenlijk aan het begin als ze allemaal nog zo klein zijn. Lopen ze niet het risico geplet te worden door moeders die een stuk groter en zwaarder is?
Dat heb ik me ook vaak afgevraagd maar kennelijk is dat geen probleem. Vaak zie ik moeder gewoon met haar poten op hun keel staan en dergelijke. Aan de andere kant gaat het verwijderen van poepjes weer heel voorzichtig (als ze na het voeden een poepje doen dan zie je moeder dat er voorzichtig uit trekken).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162612654
Spring watch begint vanavond weer, dus liefhebbers van vogels &nestverlaters kunnen de komende tijd op bbc2 terecht
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 30 mei 2016 @ 08:57:44 #284
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162612710
quote:
7s.gif Op maandag 30 mei 2016 08:50 schreef computergirl het volgende:
Spring watch begint vanavond weer, dus liefhebbers van vogels &nestverlaters kunnen de komende tijd op bbc2 terecht
En ik kan het niet zien (behalve misschien de eerste twee of drie afleveringen) ;(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alle vogeltjes zijn er nog. Vandaag zou de meest waarschijnlijke uitvlieg datum zijn van de eerst geborenen.
Ik ben benieuwd :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 30 mei 2016 @ 09:19:25 #285
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162612947
Eentje zat net steeds in de opening en werd daar gevoerd door de ouders. Maar ik zie nog niet dat ze actief naar buiten worden gelokt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 30 mei 2016 @ 18:33:24 #286
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162624579
Nou ik denk niet dat die vogeltjes nog vertrekken vandaag. Eén of meer zitten steeds naar buiten te gluren maar dan komen pa en ma dat vogeltje voeren en vliegen het kastje in met eten. Ze doen geen enkele poging om de kinderen naar buiten te lokken dus kennelijk vinden ze dat nog te vroeg.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 30 mei 2016 @ 20:41:03 #287
2651 svann
night-hawk
pi_162628603
Mooi, dan hebben we nog een dagje extra.
Altijd zo jammer als het weer voorbij is.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_162629030
Mijn duif is foetsie -O-
Eerst kwam 'ie nog wel slapen op het balkon, of zaadjes pikken, maar ik heb hem gisteren en vandaag niet meer gezien.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 30 mei 2016 @ 22:03:12 #289
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162631393
Na de eerste aflevering van Springwatch ben ik nog trotser op mijn vogeltjes 8-)
Ik ken dat reservaat waar ze het filmen heel erg goed. Minsmere is echt een aanrader als je ooit in East Anglia bent.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162631435
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 22:03 schreef SeLang het volgende:
Na de eerste aflevering van Springwatch ben ik nog trotser op mijn vogeltjes 8-)
Ik ken dat reservaat waar ze het filmen heel erg goed. Minsmere is echt een aanrader als je ooit in East Anglia bent.
hey, die paps en mams van jou zijn braaf geregistreerd partnerschap aangegaan :6
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 30 mei 2016 @ 22:35:22 #291
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162632608
Aangezien dit wel eens de laatste nacht zou kunnen zijn, zo liggen ze nu te slapen

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 mei 2016 @ 09:21:42 #292
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162638009
Ze zijn er allemaal nog steeds. Hier weer lekker op elkaar gepakt als reactie op een ekster die bovenop het nestkastje ging zitten. Zoals je ziet zijn het echte pimpelmeesjes geworden.

Ow, en ze hebben de lens van de camera vet gemaakt, daarom is het beeld zo uitgesmeerd rechts.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162638343
Hoe is het weer bij jou nu, het noodweer dat wij gisteren hadden?
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 mei 2016 @ 09:54:36 #294
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162638514
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 09:44 schreef computergirl het volgende:
Hoe is het weer bij jou nu, het noodweer dat wij gisteren hadden?
Hier is het gewoon droog (net als gisteren). Voor vanmiddag wordt wel regen voorspeld.
Ik zie de ouders de kinderen nog steeds niet naar buiten lokken. Misschien weten ze dat het gaat regenen. Eén of meer vogeltjes zitten wel steeds in de opening en worden daar gevoerd, evenals in het kastje.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 mei 2016 @ 15:19:50 #295
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162645179
Nu regent het en de vogeltjes zitten nog steeds knus binnen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162645638
quote:
17s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 15:19 schreef SeLang het volgende:
Nu regent het en de vogeltjes zitten nog steeds knus binnen
"come on already, I want to go on holiday you lazy tits!" :{w
pi_162645692
quote:
17s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 15:19 schreef SeLang het volgende:
Nu regent het en de vogeltjes zitten nog steeds knus binnen
We willen het uitvliegen natuurlijk wel life zien.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 mei 2016 @ 15:53:41 #298
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162646088
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 15:36 schreef computergirl het volgende:

[..]

"come on already, I want to go on holiday you lazy tits!" :{w
Zoiets ja :D Maar het wordt een moeilijk afscheid hoor. Je gaat je echt hechten aan die beestjes O+
Maar ik ben inderdaad al een beetje aan het inpakken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 15:38 schreef m1st1g het volgende:

[..]

We willen het uitvliegen natuurlijk wel life zien.
Ja al is er voor jullie weinig te zien (op de camera). Ikzelf kan het met de verrekijker wel goed zien, tenminste als ik op het juiste moment kijk.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 mei 2016 @ 16:02:50 #299
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162646360
Dit is wel duidelijk het meest succesvolle jaar voor mijn nestkastje

2012: 9 eieren, broeden afgebroken na aanval door kat
2013: Niets
2014: 12 eieren, 11 uitgekomen, uiteindelijk 3 levende vogeltjes uitgevlogen
2015: Niets
2016: 10 eieren, 10 uitgekomen, waarschijnlijk 7 levende vogeltjes die vandaag of morgen uitvliegen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 mei 2016 @ 17:00:38 #300
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162647750
Het is een gefladder de hele dag in die box! Het wordt echt hoog tijd dat de kinderen het huis uit gaan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 mei 2016 @ 18:28:07 #301
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162649432
Er zijn er nog maar 4! Ik was even een pizza aan het eten en ondertussen zijn kennelijk 3 vogeltjes uitgevlogen in de stromende regen! Geen idee waar ze zitten verstopt. Pa en ma vliegen nog steeds af en aan naar het kastje om de resterende 4 eten te brengen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')