Zou dat nou echt werken? 'Mijn' meesjes krijgen al de zenuwen als ze me in de woonkamer zien staan. Lijkt me dit helemaal stressvol voor zequote:
2 way mirror, jij kunt ze zien maar ze zien jou niet.quote:Op zaterdag 2 april 2016 13:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zou dat nou echt werken? 'Mijn' meesjes krijgen al de zenuwen als ze me in de woonkamer zien staan. Lijkt me dit helemaal stressvol voor ze
Los van wat er gebeurt als de zuignappen het begeven
Ik denk dat dit alleen werkt als je je kamer volledig verduistert. Btw: zo werd dat door onderzoekers ook gedaan in de tijd dat er nog geen nestcams bestonden.quote:
klopt, en als een Vlaamse Gaai of ekster op of aan nestkastje gaat zitten (op zoek naar lekker knapperige vogelbabies) dan houdt niet zuignap het zeker niet.quote:Op zaterdag 2 april 2016 14:22 schreef Guppyfriend het volgende:
Zuignappen vertrouw ik voorheen cent
Ronald Goedemondt beschrijft hier perfect mijn relatie met zuignappen, precies dat wat hij ook had, heb ik hier ook gehadquote:Op zaterdag 2 april 2016 15:46 schreef computergirl het volgende:
[..]
klopt, en als een Vlaamse Gaai of ekster op of aan nestkastje gaat zitten (op zoek naar lekker knapperige vogelbabies) dan houdt niet zuignap het zeker niet.
Wat leuk weerquote:Op zondag 3 april 2016 19:17 schreef SeLang het volgende:
Het nest bouwen gaat nog steeds door in een rustig tempo. De laatste 3 dagen wordt er elke dag stukje bij beetje wat mos toegevoegd. Vooral aan het eind van de dag gaat ze altijd weer even aan de slag.
Ik heb even geen geluid want dat gaat compleet uit sync. Ik heb iets nieuws besteld waardoor dat hopelijk in de loop van volgende week is opgelost.
Nee het mannetje komt ook af en toe even binnen kijken. Meestal vliegt het mannetje meteen weer naar buiten als het vrouwtje binnenkomt. Dat was zo bij alle pimpelmezen stelletjes die ik in dit nestkastje heb gehad. Ik zal binnenkort eens een filmpje opnemen waarop je dat kunt zien.quote:Op zondag 3 april 2016 19:36 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wat leuk weerIs er ook een mannetje in beeld of is dit het mezen equivalent van een 35-jarige vrouw met rammelende eierstokken?
Dat moet ie ookquote:Op dinsdag 5 april 2016 20:22 schreef ViviRAWRS het volgende:
Wat lief, dat voeren.Alsof de aanstaande vader zich moet bewijzen qua zorgzaamheid.
Goed systeem wel! Kan zij de boel nog op het laatste moment afblazen als meneer het niet goed doet? Runaway bride bird.quote:Op dinsdag 5 april 2016 20:30 schreef SeLang het volgende:
Dat moet ie ook. Want moeder zit straks de eieren en de babies warm te houden en heeft zelf dus minder tijd om eten te zoeken. Het is dus belangrijk dat pa ook zijn steentje bijdraagt, het is niet alleen maar symbolisch.
Dat wordt wel moeilijk op het laatste moment. Maar het voeren van de vrouwtjes begint al ver voordat er een nest is gebouwd, dus de vrouwen weten dan al redelijk wat voor vlees ze in de kuip hebben.quote:Op dinsdag 5 april 2016 20:33 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Goed systeem wel! Kan zij de boel nog op het laatste moment afblazen als meneer het niet goed doet? Runaway bride bird.
Ja dat kan. Ik heb dat in het verleden op mijn camera ook wel gezien (bij pimpelmezen). Geen grote hoeveelheden maar hier en daar een extra plukje mos of wat fluff.quote:Op dinsdag 12 april 2016 18:13 schreef MissMSX het volgende:
Bouwen koolmezen nog aan het nest als er al eieren gelegd zijn? Het is hier vrij rustig de laatste dagen, maar af en toe zie ik nog wel wat nestmateriaal naar binnen gaan.
Toch maar eens gaan kijken naar zo'n mooie cameraquote:Op dinsdag 12 april 2016 18:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja dat kan. Ik heb dat in het verleden op mijn camera ook wel gezien (bij pimpelmezen). Geen grote hoeveelheden maar hier en daar een extra plukje mos of wat fluff.
quote:Op woensdag 13 april 2016 13:38 schreef computergirl het volgende:
Als ik tijdens wandeling haar vind van schaap of hond dan neem ik dat mee naar huis om op balkon op te hangen, meesjes waarderen dat
Mijn vorige kat liet zich graag borstelen, menig babymees in de buurt is opgegroeid in nestje van kattenbont
Ik zeg doenquote:Op woensdag 13 april 2016 21:30 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]Goed idee! Ik heb geen nestkastje, maar wel 2 ontzettend pluizige katten en een balkon.
Oh, en als die vogeltjes het kattenbont komen halen is dat meteen weer katten-TV.![]()
ik heb een keukengarde opgehangen aan balkonkast waar ik dan de pluizen indoe, die tip heb ik uit bbc natuurprogrammaquote:Op woensdag 13 april 2016 21:30 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]Goed idee! Ik heb geen nestkastje, maar wel 2 ontzettend pluizige katten en een balkon.
Oh, en als die vogeltjes het kattenbont komen halen is dat meteen weer katten-TV.![]()
Lijkt me leuk om daar uitzicht op te hebben, vogeltjes die kattenpluis komen halenquote:Op woensdag 13 april 2016 21:40 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik heb een keukengarde opgehangen aan balkonkast waar ik dan de pluizen indoe, die tip heb ik uit bbc natuurprogramma
quote:Op woensdag 13 april 2016 21:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Lijkt me leuk om daar uitzicht op te hebben, vogeltjes die kattenpluis komen halen
Spannend!quote:Op woensdag 13 april 2016 21:30 schreef SeLang het volgende:
Voor de eerste keer slaapt het vogeltje op het nest!
Morgenochtend het eerste ei?
Hier nog steeds geen ei, maar het vogeltje is wel nog steeds met het nest bezig.quote:Koolmees en pimpelmees leggen ei minder
Koolmezen en pimpelmezen leggen ongeveer een ei minder in vergelijking met het langjarige gemiddelde. Dat blijkt uit controle van 17.000 nestkasten door Sovon Vogelonderzoek Nederland, dat hierover een artikel heeft gepubliceerd op de website Nature Today.
De koolmezen legden afgelopen jaar gemiddeld 7,3 eieren tegen 8,5 eieren normaal (gemiddelde over 35 jaar) en de pimpelmees 9,2 tegen 10,2 eieren. Deze vermindering is al sinds 2010 aan de gang. Bij andere vogels is dat niet het geval. Mogelijke oorzaak is de vervroeging van de piek aan rupsen, de belangrijkste bron van voedsel voor de jongen van de koolmees en pimpelmees.
'Zouden de mezen tegenwoordig een ei minder leggen omdat ze er 'rekening mee houden' dat ze minder jongen kunnen voeden, nu ze vaak te laat zijn voor de rupsenpiek?', vragen de onderzoekers zich af. Ook zou het zou een 'tactische keuze' kunnen zijn: een ei minder betekent een dag eerder jongen in het nest. Dan zijn er meer rupsen dan een dag later.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ggen-ei-minder.dhtml
Dat laatste niet denk ik, want een ei leggen kost ook heel veel energie.quote:Op zaterdag 16 april 2016 10:31 schreef ViviRAWRS het volgende:
Zouden ze bewust een ei minder kunnen leggen? Of komt dat ei er hoe dan ook, maar leggen ze het buiten het nestkastje?
Global warming waarschijnlijk. Eerder blaadjes aan de bomen, eerder rupsen.quote:Op zaterdag 16 april 2016 10:52 schreef ViviRAWRS het volgende:
Waarom pieken die rupsen trouwens vroeger, weten ze dat?
Nog steeds niets.quote:
volgens mij zag ik er 3quote:Op woensdag 20 april 2016 12:39 schreef SeLang het volgende:
Er is een ei
Niet heel duidelijk te zien want meestal verstopt onder veertjes maar zichtbaar in dit filmpje als je goed kijkt:
Het is lastig te zien met al die witte veertjes maar er is maar één ei. Kan ook niet anders want gisteren was er nog helemaal niets.quote:
ah ok..quote:Op woensdag 20 april 2016 12:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is lastig te zien met al die witte veertjes maar er is maar één ei. Kan ook niet anders want gisteren was er nog helemaal niets.
en past dat in het schema?quote:Op woensdag 20 april 2016 16:25 schreef SeLang het volgende:
Ik kan nu een eerste schatting maken wanneer ik op vakantie kan:
- Eerste ei: vandaag, 20 april
- Gemiddeld worden er 9 eieren gelegd, 1 ei per dag
- Gemiddeld 14 dagen broeden
- Gemiddeld 19 dagen na uitkomen van de eieren verlaten de vogeltjes het nest
--> 31 mei
Ik zou liever vroeger gaan maar het kanquote:
quote:Op woensdag 20 april 2016 12:39 schreef SeLang het volgende:
Er is een ei
Niet heel duidelijk te zien want meestal verstopt onder veertjes maar zichtbaar in dit filmpje als je goed kijkt:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |