mij word aangeleerd: binnenspiegel-buitenspiegel-over schouderquote:Op dinsdag 10 december 2013 11:15 schreef sirdanilot het volgende:
Mijn instructeur heeft dat kijken nooit zo systematisch behandeld. Gewon rechterspiegel rechterschouder en aan het eind binnenspiegel, dat soort dingen. Alleen rotondes met fietsers in de voorrang hebben we heel systematisch behandeld, want die ondingen zijn ook gewoon levensgevaarlijk, je hebt zó een fiets onder je auto als je niet goed kijkt.
Binnenspiegel is ook vooral om te kijken of er een auto (dicht) achter je rijdt. Als je een rotonde of kruispunt nadert kan je remgedrag daardoor anders zijn. Dat gaat ook op voor de snelweg, als je achterligger al naar links gaat wil hij jou inhalen. Dan kun je hem niet in je buitenspiegel of dode hoek zien.quote:Op dinsdag 10 december 2013 11:29 schreef sirdanilot het volgende:
Mja, ik vind de binnenspiegel eerlijk gezegd niet zo belangrijk, zeker op de snelweg. Alles lijkt dan heel dichtbij terwijl je in werkelijkheid nog zat ruimte hebt. Binnenspiegel gebruik ik zelf vooral voor de nacontrole eigenlijk, en bij manoeuvres als achteruit rijden. Maar misschien denkt het CBR daar anders over?
Bij inhalen op de snelweg (of invoegen) doe ik bijvoorbeeld: even naar links kijken tijdens het invoegen (is het druk?), dan linkerspiegel, linkerschouder (dode hoek), knipper en gaan. Of nou ja, eigenlijk doe ik vaak eerst mijn knipper maar dat mag dus eigenlijk niet ! Daar word ik ook steeds op gewezen. Wordt trouwens de eerste regel die ik ga afschaffen als ik mn rijbewijs heb, want ik vind dat heel irritant. Mense moeten toch weten dat ik de intentie heb om naar links te gaan? En ik ga heus niet naar links als daar iemand anders rijdt.
Je hebt ook zat situaties waarbij je je binnenspiegel niet kan gebruiken, zoals in een bestelbusje of als je auto volgeladen is.
Dat zou ik jezelf maar niet afleren.. Levensgevaarlijk als jij op de snelweg gaat knipperen zonder dat je de mogelijkheid hebt om te gaan.. De gene naast je kan bang zijn dat je echt komt en daardoor rare bewegingen maken met alle gevolgen van dien. Dus eerst kijken en als het kan pas knipperen en gelijk gaan! Levensgevaarlijk wordt je anders..quote:Op dinsdag 10 december 2013 11:29 schreef sirdanilot het volgende:
Mja, ik vind de binnenspiegel eerlijk gezegd niet zo belangrijk, zeker op de snelweg. Alles lijkt dan heel dichtbij terwijl je in werkelijkheid nog zat ruimte hebt. Binnenspiegel gebruik ik zelf vooral voor de nacontrole eigenlijk, en bij manoeuvres als achteruit rijden. Maar misschien denkt het CBR daar anders over?
Bij inhalen op de snelweg (of invoegen) doe ik bijvoorbeeld: even naar links kijken tijdens het invoegen (is het druk?), dan linkerspiegel, linkerschouder (dode hoek), knipper en gaan. Of nou ja, eigenlijk doe ik vaak eerst mijn knipper maar dat mag dus eigenlijk niet ! Daar word ik ook steeds op gewezen. Wordt trouwens de eerste regel die ik ga afschaffen als ik mn rijbewijs heb, want ik vind dat heel irritant. Mense moeten toch weten dat ik de intentie heb om naar links te gaan? En ik ga heus niet naar links als daar iemand anders rijdt.
Je hebt ook zat situaties waarbij je je binnenspiegel niet kan gebruiken, zoals in een bestelbusje of als je auto volgeladen is.
Mijn instructeur zei altijd dat wanneer je richting aangeeft op de snelweg, je als het ware dat plekje reserveert. En je kunt het plekje pas reserveren wanneer het vrij is.quote:Op dinsdag 10 december 2013 11:29 schreef sirdanilot het volgende:
Mja, ik vind de binnenspiegel eerlijk gezegd niet zo belangrijk, zeker op de snelweg. Alles lijkt dan heel dichtbij terwijl je in werkelijkheid nog zat ruimte hebt. Binnenspiegel gebruik ik zelf vooral voor de nacontrole eigenlijk, en bij manoeuvres als achteruit rijden. Maar misschien denkt het CBR daar anders over?
Bij inhalen op de snelweg (of invoegen) doe ik bijvoorbeeld: even naar links kijken tijdens het invoegen (is het druk?), dan linkerspiegel, linkerschouder (dode hoek), knipper en gaan. Of nou ja, eigenlijk doe ik vaak eerst mijn knipper maar dat mag dus eigenlijk niet ! Daar word ik ook steeds op gewezen. Wordt trouwens de eerste regel die ik ga afschaffen als ik mn rijbewijs heb, want ik vind dat heel irritant. Mense moeten toch weten dat ik de intentie heb om naar links te gaan? En ik ga heus niet naar links als daar iemand anders rijdt.
Je hebt ook zat situaties waarbij je je binnenspiegel niet kan gebruiken, zoals in een bestelbusje of als je auto volgeladen is.
quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:11 schreef Doorzettertje het volgende:
Dinsdag 28 januari wordt mijn dag, het praktijkexamen! Wel pas in de loop van de middag dus ik hoop niet dat de zenuwen dan de hele dag op gaan lopen... Iemand nog tips tegen de stress?
quote:Op zondag 8 december 2013 22:31 schreef Omdatappel het volgende:
[..]
Probeer rustig te blijven; bij een TTT kun je niet slagen of zakken. En ga niet ineens anders rijden, maar rijd zoals je in de les ook rijdt, dat is de reden dat je de toets mag doen en dat gaat goed.
Dwaas. Begrijp jij echt niet waarom dat niet mag?quote:Op dinsdag 10 december 2013 11:29 schreef sirdanilot het volgende:
Of nou ja, eigenlijk doe ik vaak eerst mijn knipper maar dat mag dus eigenlijk niet ! Daar word ik ook steeds op gewezen. Wordt trouwens de eerste regel die ik ga afschaffen als ik mn rijbewijs heb, want ik vind dat heel irritant. Mense moeten toch weten dat ik de intentie heb om naar links te gaan? En ik ga heus niet naar links als daar iemand anders rijdt.
Kom je tijd tekort, dan ben je te laat begonnen met kijken.quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:06 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
True, je hebt ook helemaal gelijk. Het is alleen vooral de hoeveelheid acties en "kijkbewegingen" die je moet maken in zo'n gi-ga korte tijd. Dat maakt het gewoon erg moeilijk vind ik.
Je komt aanrijden bij een kruispunt zonder stoplichten, wat rijdt er achter je? Komt er een fietser van links of rechts? Komt er gemotoriseerd verkeer van links of rechts? Heb je je dode hoek ge-checked?Kan ik gelijk door? Ik rijd nu in de 2, laat ik hem doorrollen of ga ik volledig stilstaan waardoor ik moet terugschakelen in de 1?
AL DEZE VRAGEN stel je jezelf in een tijdsbestek van zo'n 3 seconden
damn
Dat zal vast zo zijn.quote:Op dinsdag 10 december 2013 14:14 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Kom je tijd tekort, dan ben je te laat begonnen met kijken.
Op de snelweg is het knipperlicht een signaal naar een ander: "ik ga naar links/rechts"...quote:Op dinsdag 10 december 2013 11:29 schreef sirdanilot het volgende:
Mja, ik vind de binnenspiegel eerlijk gezegd niet zo belangrijk, zeker op de snelweg. Alles lijkt dan heel dichtbij terwijl je in werkelijkheid nog zat ruimte hebt. Binnenspiegel gebruik ik zelf vooral voor de nacontrole eigenlijk, en bij manoeuvres als achteruit rijden. Maar misschien denkt het CBR daar anders over?
Bij inhalen op de snelweg (of invoegen) doe ik bijvoorbeeld: even naar links kijken tijdens het invoegen (is het druk?), dan linkerspiegel, linkerschouder (dode hoek), knipper en gaan. Of nou ja, eigenlijk doe ik vaak eerst mijn knipper maar dat mag dus eigenlijk niet ! Daar word ik ook steeds op gewezen. Wordt trouwens de eerste regel die ik ga afschaffen als ik mn rijbewijs heb, want ik vind dat heel irritant. Mense moeten toch weten dat ik de intentie heb om naar links te gaan? En ik ga heus niet naar links als daar iemand anders rijdt.
Je hebt ook zat situaties waarbij je je binnenspiegel niet kan gebruiken, zoals in een bestelbusje of als je auto volgeladen is.
Maar dat doet dus 0,1% van de bestuurders, is ook niet echt nodig... Heb op het examen ook niet gedaan, niks van gehoord...quote:Op dinsdag 10 december 2013 14:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Uitzondering hierop is het nemen van een afrit, waarbij je al van te voren laat zien dat je de snelweg gaat verlaten. Handig voor het verkeer achter je en eventueel het verkeer op het weefvlak.
Het verbaasd mij ook hoeveel mensen van een rotonde afgaan zonder richting aan te geven....freaking irritant, sta je daar te wachten voor niksquote:Op dinsdag 10 december 2013 15:20 schreef exelletor het volgende:
[..]
Maar dat doet dus 0,1% van de bestuurders, is ook niet echt nodig... Heb op het examen ook niet gedaan, niks van gehoord...
Als je uitvoegstroken gebruikt zoals ze bedoeld zijn(dus niet 500m van te voren gas los, maar pas op de uitvoegstrook), dan is het aangeven van richting naar rechts 300m voordat de uitvoegstrook begint nergens voor nodig.quote:Op dinsdag 10 december 2013 15:28 schreef dick_laurent het volgende:
Het verbaasd mij ook hoeveel mensen van een rotonde afgaan zonder richting aan te geven....freaking irritant, sta je daar te wachten voor niks
Ehhmm.... een uitvoegstrook is iets anders als een 'rotonde' hoorquote:Op dinsdag 10 december 2013 15:32 schreef exelletor het volgende:
[..]
Als je uitvoegstroken gebruikt zoals ze bedoeld zijn(dus niet 500m van te voren gas los, maar pas op de uitvoegstrook), dan is het aangeven van richting naar rechts 300m voordat de uitvoegstrook begint nergens voor nodig.
Ja, maar jij quote zelf mijn bericht over uitvoegstroken, waarvan ik niet weet of je nou wel of niet met mij eens bent.quote:Op dinsdag 10 december 2013 15:43 schreef dick_laurent het volgende:
Ehhmm.... een uitvoegstrook is iets anders als een 'rotonde' hoor
Ohw op die manier. Weet ik niet, ik heb nog niet op de snelweg geredenquote:Op dinsdag 10 december 2013 15:45 schreef exelletor het volgende:
[..]
Ja, maar jij quote zelf mijn bericht over uitvoegstroken, waarvan ik niet weet of je nou wel of niet met mij eens bent.
Eeeh je geeft richting aan om duidelijkheid te geven aan andere en niet aan jezelf hoor! Dus geef altijd richting aan hoe ervaren je ook bent..quote:Op dinsdag 10 december 2013 15:53 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ohw op die manier. Weet ik niet, ik heb nog niet op de snelweg gereden
Mij lijkt het zeker als beginnend bestuurder wel handig om even richting aan te geven als je gaat uitvoegen. Later als je wat meer ervaren bent zal je dat idd waarschijnlijk niet elke keer doen.
Dankjewelquote:Op dinsdag 10 december 2013 15:15 schreef Doorzettertje het volgende:
Hier een paar site's met goede praktijkexamentips;
http://rijsecure.nl/prakt(...)-praktijkexamen.html
http://rijsecure.nl/prakt(...)tijkexamen-tips.html
http://www.autoexamens.nl/main.php?cid=28
http://auto-en-vervoer.in(...)ps-om-te-slagen.html
Als fietser is het nog erger en gevaarlijker bovendien, want dan ga je oversteken en slaat die auto opeens afquote:Op dinsdag 10 december 2013 15:28 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Het verbaasd mij ook hoeveel mensen van een rotonde afgaan zonder richting aan te geven....freaking irritant, sta je daar te wachten voor niks
Het is een gewoonte om te spiegelen, en die moet je aanleren; nu lijkt het overdreven gezeik, maar ik zie vaak al 2 tot 300 meter van te voren dingen aankomen. Komt ook omdat ik ook vaak met groot en lomp spul reed, en best een lange tijd in busjes e.d. heb gereden waar je toch maar een heel beperkt zicht naar achteren hebt, en je dus maximaal gebruik moet maken van de momenten dat je dat wél hebt. Ik kijk echt elke paar seconden in mijn achteruitkijk spiegel, ik betrap me daar heel vaak op als ik in de ochtend rond een uurtje of half 6 op een totaal lege snelweg rijd.quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:06 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
True, je hebt ook helemaal gelijk. Het is alleen vooral de hoeveelheid acties en "kijkbewegingen" die je moet maken in zo'n gi-ga korte tijd. Dat maakt het gewoon erg moeilijk vind ik.
Je komt aanrijden bij een kruispunt zonder stoplichten, wat rijdt er achter je? Komt er een fietser van links of rechts? Komt er gemotoriseerd verkeer van links of rechts? Heb je je dode hoek ge-checked?Kan ik gelijk door? Ik rijd nu in de 2, laat ik hem doorrollen of ga ik volledig stilstaan waardoor ik moet terugschakelen in de 1?
AL DEZE VRAGEN stel je jezelf in een tijdsbestek van zo'n 3 seconden
damn
Ik hoop het!quote:Op dinsdag 10 december 2013 21:08 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Het is een gewoonte om te spiegelen, en die moet je aanleren; nu lijkt het overdreven gezeik, maar ik zie vaak al 2 tot 300 meter van te voren dingen aankomen. Komt ook omdat ik ook vaak met groot en lomp spul reed, en best een lange tijd in busjes e.d. heb gereden waar je toch maar een heel beperkt zicht naar achteren hebt, en je dus maximaal gebruik moet maken van de momenten dat je dat wél hebt. Ik kijk echt elke paar seconden in mijn achteruitkijk spiegel, ik betrap me daar heel vaak op als ik in de ochtend rond een uurtje of half 6 op een totaal lege snelweg rijd.
Die analyse van het verkeer voor je wordt ook een automatisme, let maar op. Autorijden is een gewoonte die je moet aanleren, na een jaartje gaat het allemaal automagisch
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |