abonnement Unibet Coolblue
pi_134110590
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:15 schreef sirdanilot het volgende:
Mijn instructeur heeft dat kijken nooit zo systematisch behandeld. Gewon rechterspiegel rechterschouder en aan het eind binnenspiegel, dat soort dingen. Alleen rotondes met fietsers in de voorrang hebben we heel systematisch behandeld, want die ondingen zijn ook gewoon levensgevaarlijk, je hebt zó een fiets onder je auto als je niet goed kijkt.
mij word aangeleerd: binnenspiegel-buitenspiegel-over schouder
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 10 december 2013 @ 11:29:24 #52
414785 sirdanilot
pi_134110884
Mja, ik vind de binnenspiegel eerlijk gezegd niet zo belangrijk, zeker op de snelweg. Alles lijkt dan heel dichtbij terwijl je in werkelijkheid nog zat ruimte hebt. Binnenspiegel gebruik ik zelf vooral voor de nacontrole eigenlijk, en bij manoeuvres als achteruit rijden. Maar misschien denkt het CBR daar anders over?

Bij inhalen op de snelweg (of invoegen) doe ik bijvoorbeeld: even naar links kijken tijdens het invoegen (is het druk?), dan linkerspiegel, linkerschouder (dode hoek), knipper en gaan. Of nou ja, eigenlijk doe ik vaak eerst mijn knipper maar dat mag dus eigenlijk niet ! Daar word ik ook steeds op gewezen. Wordt trouwens de eerste regel die ik ga afschaffen als ik mn rijbewijs heb, want ik vind dat heel irritant. Mense moeten toch weten dat ik de intentie heb om naar links te gaan? En ik ga heus niet naar links als daar iemand anders rijdt.

Je hebt ook zat situaties waarbij je je binnenspiegel niet kan gebruiken, zoals in een bestelbusje of als je auto volgeladen is.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134111492
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:29 schreef sirdanilot het volgende:
Mja, ik vind de binnenspiegel eerlijk gezegd niet zo belangrijk, zeker op de snelweg. Alles lijkt dan heel dichtbij terwijl je in werkelijkheid nog zat ruimte hebt. Binnenspiegel gebruik ik zelf vooral voor de nacontrole eigenlijk, en bij manoeuvres als achteruit rijden. Maar misschien denkt het CBR daar anders over?

Bij inhalen op de snelweg (of invoegen) doe ik bijvoorbeeld: even naar links kijken tijdens het invoegen (is het druk?), dan linkerspiegel, linkerschouder (dode hoek), knipper en gaan. Of nou ja, eigenlijk doe ik vaak eerst mijn knipper maar dat mag dus eigenlijk niet ! Daar word ik ook steeds op gewezen. Wordt trouwens de eerste regel die ik ga afschaffen als ik mn rijbewijs heb, want ik vind dat heel irritant. Mense moeten toch weten dat ik de intentie heb om naar links te gaan? En ik ga heus niet naar links als daar iemand anders rijdt.

Je hebt ook zat situaties waarbij je je binnenspiegel niet kan gebruiken, zoals in een bestelbusje of als je auto volgeladen is.
Binnenspiegel is ook vooral om te kijken of er een auto (dicht) achter je rijdt. Als je een rotonde of kruispunt nadert kan je remgedrag daardoor anders zijn. Dat gaat ook op voor de snelweg, als je achterligger al naar links gaat wil hij jou inhalen. Dan kun je hem niet in je buitenspiegel of dode hoek zien.

Ik denk dat ik de binnenspiegel het meest gebruik. Daar is ook wel flink op gehamerd bij mij.
  dinsdag 10 december 2013 @ 12:07:41 #54
413829 Doorzettertje
Opgeven is geen optie!
pi_134111962
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:29 schreef sirdanilot het volgende:
Mja, ik vind de binnenspiegel eerlijk gezegd niet zo belangrijk, zeker op de snelweg. Alles lijkt dan heel dichtbij terwijl je in werkelijkheid nog zat ruimte hebt. Binnenspiegel gebruik ik zelf vooral voor de nacontrole eigenlijk, en bij manoeuvres als achteruit rijden. Maar misschien denkt het CBR daar anders over?

Bij inhalen op de snelweg (of invoegen) doe ik bijvoorbeeld: even naar links kijken tijdens het invoegen (is het druk?), dan linkerspiegel, linkerschouder (dode hoek), knipper en gaan. Of nou ja, eigenlijk doe ik vaak eerst mijn knipper maar dat mag dus eigenlijk niet ! Daar word ik ook steeds op gewezen. Wordt trouwens de eerste regel die ik ga afschaffen als ik mn rijbewijs heb, want ik vind dat heel irritant. Mense moeten toch weten dat ik de intentie heb om naar links te gaan? En ik ga heus niet naar links als daar iemand anders rijdt.

Je hebt ook zat situaties waarbij je je binnenspiegel niet kan gebruiken, zoals in een bestelbusje of als je auto volgeladen is.
Dat zou ik jezelf maar niet afleren.. Levensgevaarlijk als jij op de snelweg gaat knipperen zonder dat je de mogelijkheid hebt om te gaan.. De gene naast je kan bang zijn dat je echt komt en daardoor rare bewegingen maken met alle gevolgen van dien. Dus eerst kijken en als het kan pas knipperen en gelijk gaan! Levensgevaarlijk wordt je anders..
pi_134112059
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:29 schreef sirdanilot het volgende:
Mja, ik vind de binnenspiegel eerlijk gezegd niet zo belangrijk, zeker op de snelweg. Alles lijkt dan heel dichtbij terwijl je in werkelijkheid nog zat ruimte hebt. Binnenspiegel gebruik ik zelf vooral voor de nacontrole eigenlijk, en bij manoeuvres als achteruit rijden. Maar misschien denkt het CBR daar anders over?

Bij inhalen op de snelweg (of invoegen) doe ik bijvoorbeeld: even naar links kijken tijdens het invoegen (is het druk?), dan linkerspiegel, linkerschouder (dode hoek), knipper en gaan. Of nou ja, eigenlijk doe ik vaak eerst mijn knipper maar dat mag dus eigenlijk niet ! Daar word ik ook steeds op gewezen. Wordt trouwens de eerste regel die ik ga afschaffen als ik mn rijbewijs heb, want ik vind dat heel irritant. Mense moeten toch weten dat ik de intentie heb om naar links te gaan? En ik ga heus niet naar links als daar iemand anders rijdt.

Je hebt ook zat situaties waarbij je je binnenspiegel niet kan gebruiken, zoals in een bestelbusje of als je auto volgeladen is.
Mijn instructeur zei altijd dat wanneer je richting aangeeft op de snelweg, je als het ware dat plekje reserveert. En je kunt het plekje pas reserveren wanneer het vrij is.
Omdat peer.
  dinsdag 10 december 2013 @ 12:11:29 #56
413829 Doorzettertje
Opgeven is geen optie!
pi_134112080
Dinsdag 28 januari wordt mijn dag, het praktijkexamen! Wel pas in de loop van de middag dus ik hoop niet dat de zenuwen dan de hele dag op gaan lopen... Iemand nog tips tegen de stress?
  dinsdag 10 december 2013 @ 13:11:31 #57
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_134113729
Net hellingproef gedaan. Ik merk dat het rijden steeds automatischer gaat enzo. Leuk :P
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_134113773
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 12:11 schreef Doorzettertje het volgende:
Dinsdag 28 januari wordt mijn dag, het praktijkexamen! Wel pas in de loop van de middag dus ik hoop niet dat de zenuwen dan de hele dag op gaan lopen... Iemand nog tips tegen de stress?
quote:
14s.gif Op zondag 8 december 2013 22:31 schreef Omdatappel het volgende:

[..]

Probeer rustig te blijven; bij een TTT kun je niet slagen of zakken. En ga niet ineens anders rijden, maar rijd zoals je in de les ook rijdt, dat is de reden dat je de toets mag doen en dat gaat goed.
Omdat peer.
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:02:12 #59
392328 Keukendrol
Vuile klootzak!!!
pi_134115181
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:29 schreef sirdanilot het volgende:
Of nou ja, eigenlijk doe ik vaak eerst mijn knipper maar dat mag dus eigenlijk niet ! Daar word ik ook steeds op gewezen. Wordt trouwens de eerste regel die ik ga afschaffen als ik mn rijbewijs heb, want ik vind dat heel irritant. Mense moeten toch weten dat ik de intentie heb om naar links te gaan? En ik ga heus niet naar links als daar iemand anders rijdt.


Dwaas. :') Begrijp jij echt niet waarom dat niet mag?
Op zaterdag 5 januari 2013 00:14 schreef LompeHork het volgende:
Deze username is gewoon perfect.
-------------------------------------------------
- Dearest (UI)
pi_134115580
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 10:06 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

True, je hebt ook helemaal gelijk. Het is alleen vooral de hoeveelheid acties en "kijkbewegingen" die je moet maken in zo'n gi-ga korte tijd. Dat maakt het gewoon erg moeilijk vind ik.

Je komt aanrijden bij een kruispunt zonder stoplichten, wat rijdt er achter je? Komt er een fietser van links of rechts? Komt er gemotoriseerd verkeer van links of rechts? Heb je je dode hoek ge-checked?Kan ik gelijk door? Ik rijd nu in de 2, laat ik hem doorrollen of ga ik volledig stilstaan waardoor ik moet terugschakelen in de 1?

AL DEZE VRAGEN stel je jezelf in een tijdsbestek van zo'n 3 seconden

damn :X
Kom je tijd tekort, dan ben je te laat begonnen met kijken.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator dinsdag 10 december 2013 @ 14:33:21 #61
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_134116076
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:14 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Kom je tijd tekort, dan ben je te laat begonnen met kijken.
Dat zal vast zo zijn.
Daarom dat ik ook zei van, ik heb het kijken nog niet voldoende onder controle ;)
pi_134116128
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 11:29 schreef sirdanilot het volgende:
Mja, ik vind de binnenspiegel eerlijk gezegd niet zo belangrijk, zeker op de snelweg. Alles lijkt dan heel dichtbij terwijl je in werkelijkheid nog zat ruimte hebt. Binnenspiegel gebruik ik zelf vooral voor de nacontrole eigenlijk, en bij manoeuvres als achteruit rijden. Maar misschien denkt het CBR daar anders over?

Bij inhalen op de snelweg (of invoegen) doe ik bijvoorbeeld: even naar links kijken tijdens het invoegen (is het druk?), dan linkerspiegel, linkerschouder (dode hoek), knipper en gaan. Of nou ja, eigenlijk doe ik vaak eerst mijn knipper maar dat mag dus eigenlijk niet ! Daar word ik ook steeds op gewezen. Wordt trouwens de eerste regel die ik ga afschaffen als ik mn rijbewijs heb, want ik vind dat heel irritant. Mense moeten toch weten dat ik de intentie heb om naar links te gaan? En ik ga heus niet naar links als daar iemand anders rijdt.

Je hebt ook zat situaties waarbij je je binnenspiegel niet kan gebruiken, zoals in een bestelbusje of als je auto volgeladen is.
Op de snelweg is het knipperlicht een signaal naar een ander: "ik ga naar links/rechts"...
Dat doe je dus pas als je al weet dat er ruimte is.
Je wilt niet weten hoeveel mensen denken dat dat knipperlicht een magisch middel is om te zorgen dat iedereen voor ze opzij gaat.
Als ik iemand zie die zijn knipperlicht aanzet, ga ik ervan uit dat het zo'n malloot is, ofwel dat die persoon mij niet gezien heeft. Ik handel er dus naar.
Daarom zet je hem pas aan als je weet dat je ruimte hebt. Anders is de hele functie ook weg.

Wat heeft een andere chauffeur aan de informatie dat jij de intentie hebt naar links te gaan als er ruimte is?

Uitzondering hierop is het nemen van een afrit, waarbij je al van te voren laat zien dat je de snelweg gaat verlaten. Handig voor het verkeer achter je en eventueel het verkeer op het weefvlak.
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
  dinsdag 10 december 2013 @ 15:15:23 #63
413829 Doorzettertje
Opgeven is geen optie!
pi_134117344
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Uitzondering hierop is het nemen van een afrit, waarbij je al van te voren laat zien dat je de snelweg gaat verlaten. Handig voor het verkeer achter je en eventueel het verkeer op het weefvlak.
Maar dat doet dus 0,1% van de bestuurders, is ook niet echt nodig... Heb op het examen ook niet gedaan, niks van gehoord...
  Moderator dinsdag 10 december 2013 @ 15:28:16 #65
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_134117588
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 15:20 schreef exelletor het volgende:

[..]

Maar dat doet dus 0,1% van de bestuurders, is ook niet echt nodig... Heb op het examen ook niet gedaan, niks van gehoord...
Het verbaasd mij ook hoeveel mensen van een rotonde afgaan zonder richting aan te geven....freaking irritant, sta je daar te wachten voor niks }:|
pi_134117736
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 15:28 schreef dick_laurent het volgende:
Het verbaasd mij ook hoeveel mensen van een rotonde afgaan zonder richting aan te geven....freaking irritant, sta je daar te wachten voor niks }:|
Als je uitvoegstroken gebruikt zoals ze bedoeld zijn(dus niet 500m van te voren gas los, maar pas op de uitvoegstrook), dan is het aangeven van richting naar rechts 300m voordat de uitvoegstrook begint nergens voor nodig.
  Moderator dinsdag 10 december 2013 @ 15:43:15 #67
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_134118088
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 15:32 schreef exelletor het volgende:

[..]

Als je uitvoegstroken gebruikt zoals ze bedoeld zijn(dus niet 500m van te voren gas los, maar pas op de uitvoegstrook), dan is het aangeven van richting naar rechts 300m voordat de uitvoegstrook begint nergens voor nodig.
Ehhmm.... een uitvoegstrook is iets anders als een 'rotonde' hoor
pi_134118149
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 15:43 schreef dick_laurent het volgende:
Ehhmm.... een uitvoegstrook is iets anders als een 'rotonde' hoor
Ja, maar jij quote zelf mijn bericht over uitvoegstroken, waarvan ik niet weet of je nou wel of niet met mij eens bent.
  Moderator dinsdag 10 december 2013 @ 15:53:09 #69
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_134118409
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 15:45 schreef exelletor het volgende:

[..]

Ja, maar jij quote zelf mijn bericht over uitvoegstroken, waarvan ik niet weet of je nou wel of niet met mij eens bent.
Ohw op die manier. Weet ik niet, ik heb nog niet op de snelweg gereden :P

Mij lijkt het zeker als beginnend bestuurder wel handig om even richting aan te geven als je gaat uitvoegen. Later als je wat meer ervaren bent zal je dat idd waarschijnlijk niet elke keer doen.
  dinsdag 10 december 2013 @ 15:59:25 #70
413829 Doorzettertje
Opgeven is geen optie!
pi_134118657
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 15:53 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ohw op die manier. Weet ik niet, ik heb nog niet op de snelweg gereden :P

Mij lijkt het zeker als beginnend bestuurder wel handig om even richting aan te geven als je gaat uitvoegen. Later als je wat meer ervaren bent zal je dat idd waarschijnlijk niet elke keer doen.
Eeeh je geeft richting aan om duidelijkheid te geven aan andere en niet aan jezelf hoor! Dus geef altijd richting aan hoe ervaren je ook bent..
  dinsdag 10 december 2013 @ 17:45:41 #71
324455 S0nic
the Hedgehog
pi_134127543
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 15:28 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Het verbaasd mij ook hoeveel mensen van een rotonde afgaan zonder richting aan te geven....freaking irritant, sta je daar te wachten voor niks }:|
Als fietser is het nog erger en gevaarlijker bovendien, want dan ga je oversteken en slaat die auto opeens af :{
know'm sayin?
×
word? word.
  dinsdag 10 december 2013 @ 21:08:20 #73
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_134129639
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 10:06 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

True, je hebt ook helemaal gelijk. Het is alleen vooral de hoeveelheid acties en "kijkbewegingen" die je moet maken in zo'n gi-ga korte tijd. Dat maakt het gewoon erg moeilijk vind ik.

Je komt aanrijden bij een kruispunt zonder stoplichten, wat rijdt er achter je? Komt er een fietser van links of rechts? Komt er gemotoriseerd verkeer van links of rechts? Heb je je dode hoek ge-checked?Kan ik gelijk door? Ik rijd nu in de 2, laat ik hem doorrollen of ga ik volledig stilstaan waardoor ik moet terugschakelen in de 1?

AL DEZE VRAGEN stel je jezelf in een tijdsbestek van zo'n 3 seconden

damn :X
Het is een gewoonte om te spiegelen, en die moet je aanleren; nu lijkt het overdreven gezeik, maar ik zie vaak al 2 tot 300 meter van te voren dingen aankomen. Komt ook omdat ik ook vaak met groot en lomp spul reed, en best een lange tijd in busjes e.d. heb gereden waar je toch maar een heel beperkt zicht naar achteren hebt, en je dus maximaal gebruik moet maken van de momenten dat je dat wél hebt. Ik kijk echt elke paar seconden in mijn achteruitkijk spiegel, ik betrap me daar heel vaak op als ik in de ochtend rond een uurtje of half 6 op een totaal lege snelweg rijd.

Die analyse van het verkeer voor je wordt ook een automatisme, let maar op. Autorijden is een gewoonte die je moet aanleren, na een jaartje gaat het allemaal automagisch ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator woensdag 11 december 2013 @ 09:32:49 #74
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_134141482
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 december 2013 21:08 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Het is een gewoonte om te spiegelen, en die moet je aanleren; nu lijkt het overdreven gezeik, maar ik zie vaak al 2 tot 300 meter van te voren dingen aankomen. Komt ook omdat ik ook vaak met groot en lomp spul reed, en best een lange tijd in busjes e.d. heb gereden waar je toch maar een heel beperkt zicht naar achteren hebt, en je dus maximaal gebruik moet maken van de momenten dat je dat wél hebt. Ik kijk echt elke paar seconden in mijn achteruitkijk spiegel, ik betrap me daar heel vaak op als ik in de ochtend rond een uurtje of half 6 op een totaal lege snelweg rijd.

Die analyse van het verkeer voor je wordt ook een automatisme, let maar op. Autorijden is een gewoonte die je moet aanleren, na een jaartje gaat het allemaal automagisch ;)
Ik hoop het!
Goeie post! Thanks :)
pi_134148226
Ik ben vandaag geslaagd, maar ik vind het nog een heel raar idee dat ik nu zelfstandig de weg op mag :').
"The problem with common sense is that most people are morons."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')