quote:
Vanzelfsprekend maar dit kan prima via online communicatie. Dat kan eventueel ook met beeld en geluid als daar behoefte aan is. Het enige wat niet volledig kan via online communicatie is het afleggen van bepaalde practica en zelfs die kunnen voor een groot deel worden vervangen door virtuele simulaties. Vanzelfsprekend is het mogelijk dat bijv. de OU per regio bijeenkomsten organiseert op de zaterdagen en zondagen om ook eens in het echt met apparatuur en stofjes (chemie) aan de slag te gaan.
Nogmaals, het gaat om het combineren van het beste van beide - helaas nog van elkaar geīsoleerde - werelden. Je moet dan ook niet vanuit het ene of vanuit het andere systeem denken, het gaat om een nieuw systeem. De universiteiten, de kenniscentra, wordt de inhoud volledig bepaald, dus welke stof exact geleerd moet worden op welke niveau, welke examenvragen worden gesteld etc. Dit niveau zal dus gelijk zijn aan wat onze universiteiten nu bieden. De OU kan zich in samenwerking met die universiteiten bezig houden met het opzetten of implementeren van een goede digitale leeromgeving. Denk hierbij aan:
• simulatiesoftware voor practica
• een forum wat superieur is aan o.a. dit forum. Het moet immers niet alleen in staat zijn om tekst te vewerken of plaatjes in te voegen, je moet ook op een gemakkelijke manier formules kunnen invoegen, op een gemakkelijkere manier plaatjes kunnen invoegen (moet hier bijv. via een externe website waarnaar je het eerst moet uploaden), het moet een FAQ hebben waarin veel gestelde vragen per vak worden gebundeld en waarbij alle gestelde vragen (indien het fatsoenlijke vragen waren) worden opgeslagen en vanzelfsprekend is hiervoor ook een goede indexering vereist. Andere studenten mogen vanzelfsprekend ook pogen om vragen te beantwoorden maar er moet worden geregeld dat de docenten ervoor zorgen dat de juiste antwoorden binnen een niet al te lange tijd komen
• ontwikkelen van hulpsoftware voor het stellen van en beantwoorden van vragen (vaak meerkeuze, soms open) zodat studenten op een efficiënte manier extra kunnen oefenen etc.
• colleges die speciaal hiervoor zijn ontworpen en opgenomen. De huidige college-opnames, ik kijk ook naar mijn eigen universiteit, zijn zeer primitief: lage resolutie, slechte geluidskwaliteit, onnodig veel data voor deze kwaliteit. Hierbij is het zelfs denkbaar dat je niet eens videobeeld gebruikt maar animaties gebruikt. Denk aan de filmpjes van Khan (als dat je niets zou zeggen, google eens en bekijk er een) maar dan uitgebreider, op een meer specifieke doelgroep gericht, met een combinatie van een 'bord' en slides, ...
Dit goed op poten zetten kost geld, vandaar mijn suggestie dat niet elke universiteit het zelf moet proberen, dat hoeft ook niet aangezien het buiten de examens niet plaatsgebonden is en dezelfde examens over heel Nederland en België per regio op hetzelfde moment kunnen worden gemaakt via o.a. de OU-gebouwen. Laat eerst eens de Nederlandse en Vlaamse universiteiten in samenwerking met de OU en de overheden goede opleidingen opstellen. Zo zijn er bijv. best veel mensen die op latere leeftijd wiskunde willen studeren, al dan niet als tweede opleiding (op mijn universiteit zijn er 3 40+-ers bij een bepaald vak). Per universiteit is de klandizie te klein, voor heel Nederland en Vlaanderen kan je al een aardig aantal studenten aantrekken. Het niveau wordt bepaald door de universiteiten die dit op poten zetten. Hierbij is het denkbaar dat voor bijv. een wiskunde-opleiding de algebravakken door de universiteit van Leiden (de beste in Nederland) worden opgezet, de analysevakken door een andere universiteit, de discrete wiskundevakken door een derde universiteit etc.
Het beste van overal halen.
In analogie hiermee zouden er ook taalcursussen kunnen worden opgezet die je volledig online kan volgen maar waarvoor je speciaal hierop aangepaste examens aflegt bij bijv. een OU. Voor een laag bedrag per Nederlander/Vlaming die hier gebruik van maakt kunnen die mensen een vreemde taal goed onder de knie krijgen. Dit moet je als overheid niet zelf willen doen maar je kan het wel organiseren: de OU verantwoordelijk maken voor de examens, ervaren linguīsten met veel didactische ervaring de cursus inhoudelijk laten opzetten etc.
Een eenmalige investering voor een hele lange periode die per burger weinig kost. Hiervoor kan desnoods door veel meer landen worden samengewerkt. Genoeg mensen beheersen het Engels voldoende om via het Engels een vreemde taal te kunnen leren.
Twee voorbeelden van hoe naar mijn overtuiging (ik weet uit ervaring dat naast Lyrebird enkele andere forumgenoten er net zo over denken) er educatief veel winst zou kunnen worden geboekt. Online leren is leuk en aardig maar het moet wel leiden tot erkende diploma's (niet enkel door de overheid erkend, ook door de werkgevers, binnen en buiten Nederland). Waarom niet het beste van de twee werelden te combineren door die mensen die goed zijn in het faciliteren te laten faciliteren en die mensen die de kennisexperts zijn (de medewerkers van de universiteiten) het niveau van zowel de stof als de examens te laten bepalen.
Inmiddels dreigt dit deze draad offtopic te trekken dus ik stel voor dat we in een andere draad verder discussiëren als daar behoefte aan is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL