Er is nog niets definitief, dit zijn enkel voorstellen..quote:
Als het aan Weekers ligt, 40 jaar geleden met terugwerkende kracht...quote:
Weekers stuurt vanavond nog een brief met 7 opties naar de Tweede Kamer. Men moet vķķr 1 mei 1 van die opties gekozen hebben, anders is Weekers genoodzaakt om gewoon het regeerakkoord uit te voeren (lees: dan moeten oldtimers de volle mep wegenbelasting betalen).quote:Op maandag 15 april 2013 18:03 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Er is nog niets definitief, dit zijn enkel voorstellen..
Als er iets definitief is zal dit per 1-1-2014 van start gaan.
Het was net ook op de radio. Het kabinet wil de MRBvrijstelling afschaffen
Het regeeraccoord was toch opschalen naar 30jr, met behoud van opcenten voor diesel en LPG vanaf 25 jr?quote:Op maandag 15 april 2013 18:25 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Weekers stuurt vanavond nog een brief met 7 opties naar de Tweede Kamer. Men moet vķķr 1 mei 1 van die opties gekozen hebben, anders is Weekers genoodzaakt om gewoon het regeerakkoord uit te voeren (lees: dan moeten oldtimers de volle mep wegenbelasting betalen).
Weekers was zojuist op BNR om e.e.a. toe te lichten over het mislukte overleg en de nieuwe regeling. Voor de mensen die het gemist hebben:
- Weekers stuurt vanavond nog een brief naar de kamer met 7 opties
- vķķr 1 mei moet er een definitieve regeling bekend zijn
- wordt 1 mei niet gehaald, dan is Weekers genoodzaakt om het regeerakkoord uit te voeren (dus dan moeten oldtimers gewoon volle mep wegenbelasting betalen)
- Fehac & Co wilden geen kant op: die wilden perse de vrijstelling behouden, maar dan met nieuwe leeftijdsgrenzen (30 en 40 jaar). Weekers had diverse malen aangegeven dat dat niet past in het financieel plaatje, maar de lobbyisten bleven voet bij stuk houden en wilden niet over andere alternatieven praten.
Lijkt er dus op dat de Fehac & Co gewoon flink hebben zitten slapen en echt geen kant op wilden.
Dat is natuurlijk het verhaal van Weekers...quote:Op maandag 15 april 2013 18:25 schreef Bart-Willem het volgende:
Lijkt er dus op dat de Fehac & Co gewoon flink hebben zitten slapen en echt geen kant op wilden.
Voor zover ik weet compleet afschaffen.quote:Op maandag 15 april 2013 18:30 schreef powerflux het volgende:
[..]
Het regeeraccoord was toch opschalen naar 30jr, met behoud van opcenten voor diesel en LPG vanaf 25 jr?
Natuurlijk leverd het wel geld op. Oldtimers worden vervangen door auto's waar je wel wegenbelasting over betaald. Of ze rijden door met hun oldtimer en betalen net als andere ook wegenbelasting. Van de onderdelen handel particulier wordt de overheid niks beter van.quote:Op maandag 15 april 2013 18:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk het verhaal van Weekers...![]()
Maar Weekers rekent zich rijk terwijl ik denk dat het geen cent gaat opbrengen voor de staat. Hell, misschien lopen ze zelfs inkomsten mis. Want er zullen weinig mensen overblijven die zoveel geld in een hobby willen steken, zeker in deze tijd. Waar de hobbyist nog wel eens een ritje maakte en zo nog wat aan brandstofopbrengsten genereerde voor de staat zal dat in de toekomst een stuk minder worden. En de bijbehorende auto's gaan of naar de sloop of worden geschorst en staan ergens in een garage.
Nee, dat was van het vorige kabinet. Dit kabinet had in het regeerakkoord gewoon een simpele regel staan: "oldtimerregeling wordt afgeschaft ivm milieu". Meer niet.quote:Op maandag 15 april 2013 18:30 schreef powerflux het volgende:
[..]
Het regeeraccoord was toch opschalen naar 30jr, met behoud van opcenten voor diesel en LPG vanaf 25 jr?
Hoezo vervangen? Dat zal gaan gelden voor 10% van het oldtimerpark volgens de Fehac (auto's voor dagelijks gebruik) daar zal een vervanger voor komen, en het zal geen dikke dure bak worden als men nu al voor de centen zo'n auto rijdt. Voor de overige 90% zal het om een tweede, derde om mijn part vierde auto gaan. Daar zal een groot deel van met stille trom verdwijnen, dus helemaal geen inkomsten meer genereren voor de staat.quote:Op maandag 15 april 2013 18:41 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Natuurlijk leverd het wel geld op. Oldtimers worden vervangen door auto's waar je wel wegenbelasting over betaald. Of ze rijden door met hun oldtimer en betalen net als andere ook wegenbelasting. Van de onderdelen handel particulier wordt de overheid niks beter van.
Als je elke keer dat verhaal van de Fehac hoort, dan denk ik dat Weekers gelijk heeft. Laatst kwam die voorzitter van de Fehac bij BNR langs (paar weken terug) en had iedereen gehoopt dat hij met baanbrekend nieuws kwam. Niet dus: hij ging wéér hetzelfde verhaal houden als een paar maanden terug en wéér wat hij perse wilde. Beetje dom dus.quote:Op maandag 15 april 2013 18:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk het verhaal van Weekers...![]()
Maar Weekers rekent zich rijk terwijl ik denk dat het geen cent gaat opbrengen voor de staat. Hell, misschien lopen ze zelfs inkomsten mis. Want er zullen weinig mensen overblijven die zoveel geld in een hobby willen steken, zeker in deze tijd. Waar de hobbyist nog wel eens een ritje maakte en zo nog wat aan brandstofopbrengsten genereerde voor de staat zal dat in de toekomst een stuk minder worden. En de bijbehorende auto's gaan of naar de sloop of worden geschorst en staan ergens in een garage.
crisisquote:Op maandag 15 april 2013 18:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor zover ik weet compleet afschaffen.
Ik geloof er niet in, het is niet zo dat alle oldtimers 1 op 1 vervangen moeten worden voor een "nieuwe" auto ivm dagelijks gebruik. Dat geldt voor een hele kleine groep.quote:Op maandag 15 april 2013 18:51 schreef Bart-Willem het volgende:
Over die miljoenen die binnengehaald worden: de liefhebbers zullen hun auto gewoon houden. Maar de dieselaars zullen nu wel mķeten overstappen en dan stappen ze gewoon over naar iets wat belastingplichtig is (of iets wat aan de nieuwe regels voldoet, maar daarvoor is de spoeling wat dunner). Dus in die gevallen levert het de schatkist wel degelijk wat op.
16km bordje erop en je hoeft niet eens een rijbewijs te hebben.quote:Op maandag 15 april 2013 18:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Als de nieuwe regels erdoor komen, koop ik een oude unimog, ben nu al aan het zoeken. Dit is een vrachtwagen en blijft dus wel MRB vrij, relatief licht en zuinig op diesel.
[ afbeelding ]
De gegevens van dat Fehac-rapport kloppen ook voor geen meter: ze zijn gebaseerd op aannames van slechts 1 persoon en op gegevens van 2007. Mag je raden wanneer die massale import van die diesels kwam.... Juist ja: ná 2007.quote:Op maandag 15 april 2013 18:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik geloof er niet in, het is niet zo dat alle oldtimers 1 op 1 vervangen moeten worden voor een "nieuwe" auto ivm dagelijks gebruik. Dat geldt voor een hele kleine groep.
En ook bij de liefhebbers groeit het geld niet op de rug en zullen ze zich wel drie keer bedenken om het volle pond aan wegenbelasting te betalen voor pak hem beet 2000km per jaar.
We moeten ergens vanuit gaan. Feit blijft staan dat het overgrote deel van de oldtimers niet voor dagelijks gebruik gebruikt wordt.quote:Op maandag 15 april 2013 19:03 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
De gegevens van dat Fehac-rapport kloppen ook voor geen meter: ze zijn gebaseerd op aannames van slechts 1 persoon en op gegevens van 2007. Mag je raden wanneer die massale import van die diesels kwam.... Juist ja: ná 2007.![]()
Daarnaast heeft de Fehac ook aangegeven dat hun onderzoek en enquete gebaseerd is op hun achterban, en naar eigen zeggen vallen de dagelijkse oldtimer-rijders (en zeker de dieselaars) absoluut niet onder hun achterban. Wat dus betekent dat ook het Fehac-rapport echt totaal _niets_ waard is.
Ik heb het over de liefhebber die er een oldtimer bij heeft, naast zijn dagelijkse vervoermiddel en die die bak alleen bij mooi weer en club ritjes gebruikt, wat het overgrote deel van de oldtimerbezitters doet.quote:Mensen die 2000km/jaar rijden en een normale auto niet kunnen betalen moeten zich maar afvragen of ze überhaupt willen autorijden: het onderhoud voor een oldtimer is vaak al duurder dan de wegenbelasting, en daarbij: autorijden en autobezit is geen recht.
Dat feit is dus verre van zeker.quote:Op maandag 15 april 2013 19:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
We moeten ergens vanuit gaan. Feit blijft staan dat het overgrote deel van de oldtimers niet voor dagelijks gebruik gebruikt wordt.
[..]
Ik heb het over de liefhebber die er een oldtimer bij heeft, naast zijn dagelijkse vervoermiddel en die die bak alleen bij mooi weer en club ritjes gebruikt, wat het overgrote deel van de oldtimerbezitters doet.
En dat betekend wat voor een 33 jaar oude Mercedes diesel camper?quote:Op maandag 15 april 2013 19:12 schreef Bart-Willem het volgende:
Onder Campers & Recreatiewagens.
Voor degenen die het interview met Weekers terug willen luiseren: http://www.bnr.nl/?player=archief&fragment=20130415174655300
Oldtimerverzekering?quote:Op maandag 15 april 2013 19:13 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Dat feit is dus verre van zeker.En de liefhebber zal waarschijnlijk een wat mooiere oldtimer hebben die allrisk verzekerd is, dan is het kwarttarief van circa 125-130 Euro een schijntje.
Ja hier hetzelfde.quote:Op maandag 15 april 2013 17:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ga natuurlijk niet de volle mep wegenbelasting betalen naast mijn andere auto, bekijk het maar mooi.
Als hij maar zwaarder dan 3500 kg is.quote:Op maandag 15 april 2013 19:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik denk dat mensen die betaalbaar willen rijden er voor gaan zorgen dat er een run komt op kleine vrachtwagens, of dat personenauto's verzwaard worden en zo op vrachtwagenkenteken gezet. Denk aan de oude defensie mercedessen met bak. Kun je van een bestaande personenwagen eigenlijk een vrachtwagen maken?
Maar ik ga die aannames niet als keiharde feiten onderbouwen bij een onderhandeling met een staatssecretaris, en dan ook nog eens voet bij stuk houden bij iets wat bij voorbaat al afgeschoten was.quote:Op maandag 15 april 2013 19:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oldtimerverzekering?
Maar ook van jouw kant een hoop aannames.
LOL!quote:Op maandag 15 april 2013 19:55 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Haalooo menier van rdw! Iek heb vrachtwaggen[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zie het echt al helemaal voor mequote:Op maandag 15 april 2013 19:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik denk dat mensen die betaalbaar willen rijden er voor gaan zorgen dat er een run komt op kleine vrachtwagens, of dat personenauto's verzwaard worden en zo op vrachtwagenkenteken gezet. Denk aan de oude defensie mercedessen met bak. Kun je van een bestaande personenwagen eigenlijk een vrachtwagen maken?
Hier serieus op reagerenquote:Op maandag 15 april 2013 20:04 schreef r8v2 het volgende:
Ja, voor het halen van een vrachtwagenrijbewijs kun je aardig wat jaren wegenbelasting betalen.
Die arme unimogs kijken niet blijquote:Op maandag 15 april 2013 20:03 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Ik zie het echt al helemaal voor me![]()
Maar 1 van hen hoeft een vrachtwagenrijbewijs te halen en gaan met die banaan
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Net zo blij als ik nuquote:
Of een 'echte' kaart uitgegeven door de Belastingdienst waarin je je dagen bijhoudt en die ter controle weer naar de Inspecteur moet sturen.quote:Op maandag 15 april 2013 20:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Moet ik dan eerst op internet aangeven dat ik ga rijden, voordat ik met mn oldtimer de deur uit mag?
Jep, vergelijkbaar met het systeem van vroeger. Alleen vroeger kon je frauderen met zo'n strippenkaart. Nu niet meer gezien al die camera's langs hoofdwegen enzo.quote:Op maandag 15 april 2013 20:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Moet ik dan eerst op internet aangeven dat ik ga rijden, voordat ik met mn oldtimer de deur uit mag?
Sowieso het hele idee dat de overheid ook nog eens bepaald hoeveel dagen je in je eigen auto mag rijden vind ik enigszins ridicuul.quote:Op maandag 15 april 2013 20:38 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Jep, vergelijkbaar met het systeem van vroeger. Alleen vroeger kon je frauderen met zo'n strippenkaart. Nu niet meer gezien al die camera's langs hoofdwegen enzo.
Dagenkaart vind ik ook niet geweldig, dan liever kwartaalbelasting.
Op dit moment is er een storing van enkele dagen bij DigIDquote:Op maandag 15 april 2013 20:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Het is inderdaad een beetje vreemd ja.quote:Op maandag 15 april 2013 20:44 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Sowieso het hele idee dat de overheid ook nog eens bepaald hoeveel dagen je in je eigen auto mag rijden vind ik enigszins ridicuul.
Maar daarom lijkt mij zo'n 1/4 regeling ook veel beter dan een dagenregeling, jou niet?quote:Op maandag 15 april 2013 21:06 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Het is inderdaad een beetje vreemd ja.Maar dan hebben ze een prima tegen-argument voor: "als je dat niet wil betaal je maar wegenbelasting!"
@ hierboven: de regeling gaat per 1-1-2014 in, dus dan weet je dat dat ook de peildatum zal zijn.
Gewoon een ordinaire belastingverhoging.quote:Op maandag 15 april 2013 21:11 schreef Sounddragon het volgende:
En weer een hobby en wat vrijheid naar de kleaute door onze fijne regering
Nee, het is imho het doelgericht naar de filistijnen helpen van de hobby van duizenden mensen, teneinde de staatskas te vullen, en dan ook nog onder de drogreden van 'het milieu'.quote:Op maandag 15 april 2013 21:13 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Gewoon een ordinaire belastingverhoging.
Niets meer, niets minder.
Toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |