Zojuist was er @ BNR nieuwsradio bij de Nationale Autoshow een heel stuk over oldtimers, men verwachtte vrijwel zeker duidelijkheid want 1 van de lobbyisten was te gast: Bert Pronk van de Fehac. Dus de verwachtingen waren hoog.
Nou, meneer Pronk had eigenlijk weinig te melden.
Behalve dat hij het nog steeds oneens is met de kilometrage van oldtimers wat in dat CPL-rapport stond. Ze hadden zelf ook een onderzoek gedaan (die op Fehac.eu stond) maar hij gooide zelf zijn betoog al omver door te zeggen dat het wellicht rooskleurig ingevuld is en de groep die dagelijks ermee rijdt niet behoren tot de Fehac-doelgroep en dus die enquete niet ingevuld hebben.
Verder opperde hij nog om de leeftijdsgrens naar 30 jaar voor benzine/LPG te verhogen en 35 jaar voor diesels. Ik reageerde via Twitter op BNR Nieuwsradio en ze stelden meteen de vraag aan Pronk (en werd m'n naam mooi genoemd
). Hij was van mening dat 35-jarige diesels een stuk minder geschikt zijn en het zal dus geen issue worden (ter vergelijking: ik heb een 244 diesel gehad uit 1979 die in 2014 35 jaar is en daar kan je net zo goed dagelijks mee rijden als een 244 diesel uit 1985). Verder had hij nog geen idee wat er in het definitieve voorstel van Weekers komt te staan, ondanks dat hij heeft deelgenomen aan de gesprekken.
Ook sprak Pronk over de oldtimerhandel en eventuele faillissementen van garagebedrijven. Wel gaf hij aan dat onder die paar faillisementen die er waren vooral bedrijven zaten die in Mercedes-diesels deden. Meer faillissementen sluit hij niet uit (maar kan natuurlijk ook los staan van de oldtimerdiscussie en gewoon door de economische crisis komen).
Ik heb even een kleine samenvatting gemaakt:
http://www.volvotips.com/(...)ions-next-wednesday/ (en ook meteen uitgelegd voor de buitenlanders hoe het probleem rond de oldtimers hier in elkaar steekt).
De brief naar de Tweede Kamer is uitgesteld en het voorstel voor de nieuwe regeling wordt komende woensdag bekend gemaakt. Eigenlijk hadden ze alleen dit kunnen meedelen.
Ik denk dat de BNR Autoshow straks hier terug te luisteren is:
http://www.bnr.nl/radio/bnr-nationale-autoshow/ (even naar onderen scrollen).
En even een update: de Fiva (internationale oldtimerorganisatie) heeft een brief gestuurd naar Weekers die maandag op de mat zal vallen.
Ze geven daarin de gevaren van de eventuele afschaffing aan:
http://www.bnr.nl/radio/b(...)ing-mrb-vrijstellingAls je de brief leest ziet de Fiva de nieuwe oldtimerregeling liefst als volgt:
- minstens 30 jaar oud
- moet in originele staat zijn (wat dus betekent: geen LPG of andere modificaties)
- niet bedoeld voor dagelijks gebruik.
Beetje zoals in Duitsland en België dus.
Enige wat tegen het zere been schopt is dat bijvoorbeeld die Mercedes-diesels vaak origineel zijn, dus met wieldop en al.
[ Bericht 7% gewijzigd door Bart-Willem op 05-04-2013 17:51:17 ]