LDS | woensdag 12 september 2012 @ 17:13 |
Meld hier: • Wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen. • Hoeveel lessen je hebt gehad. • Hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen. • Wanneer je examen hebt en mentale steun kan gebruiken. • Wanneer je geslaagd bent. De geslaagden van 2004 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2005 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2007 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2008 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2009 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2010 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2011 zijn o.a. hier te vinden. Geslaagden 2012: • Keskiyo (2 januari) • Daantke (3 januari) • Chocolate-chick (3 januari) • Pino112 (13 januari) • Greenpeas (16 januari) • Repeating (26 januari) • Swomp (27 januari) • zeebeschuit (27 januari) • EdNoolk (30 januari) • XxSwollie (30 januari) • Morenoo (15 februari) • Marrije (17 februari) • Mieska (24 februari) • Barbapapapamama (5 maart) • Etsu (19 maart) • Dutchlike (20 maart) • lindsay.ooh-00 (21 maart) • HeetBoven (21 maart) • RichardRichard (27 maart) • Pinklady89 (4 april) (BE) • Pizza_Boom (12 april) (BE) • meneer_valk (13 april) • Warsaw (19 april) • Hartigan (19 april) • Crientj (23 april) • .aeon (23 april) • Prequel (23 april) • Me031093 (24 april) • Keselo (4 mei) • Mss (24 mei) • mitchelll018 (30 mei) • Aardbeilove (30 mei) • IrCute (31 mei) • mapampa (1 juni) • Ridocar (20 juli) (LZV) • Crowned (9 augustus) Iedereen die de komende tijd theorie en/of praktijkexamen heeft. Succes! De OP is hier terug te vinden. | |
LDS | woensdag 12 september 2012 @ 17:14 |
Laatste post:Hoezo die ? | |
pfefferkatze | woensdag 12 september 2012 @ 17:34 |
Vrijdag afrijden, eerste keer | |
-Erick- | woensdag 12 september 2012 @ 18:10 |
Nice, suc6! Zou mooi zijn als je hem in 1 keer haalt | |
Gezicht | woensdag 12 september 2012 @ 18:18 |
Dat hele afrijden is trouwens ook een grote overdreven zooi. Zolang je het gebied rond CBR een beetje kent en je niet al te zenuwachtig bent stelt het echt totaal niets voor. Vooral niet zenuwachtig worden dus. | |
Hartm | woensdag 12 september 2012 @ 19:00 |
Morgen eerste rijles, helemaal niet meer bij stilgestaan. Zal het maar op me af laten komen, zoo spannend!! | |
pfefferkatze | woensdag 12 september 2012 @ 21:15 |
Ben eigenlijk nog geen les zenuwachtig geweest, ook de eerste niet. Vind rijden leuk en ontspannend juist, dus zolang de CBR-man/vrouw geen lul/kut is zit het wel goed. Spannend hoeft het niet te zijn, autorijden is hartstikke leuk En als je een beetje instructeur hebt die je eerst laat gassen, dan rem er bij, en dan koppel er bij dan zit het helemaal goed. | |
tomaat52 | woensdag 12 september 2012 @ 21:16 |
Wij zitten alleen maar te praten en te lachen tijdens het lessen. Lekker ontspannen, leert het best. Okee, natuurlijk zijn we ook serieus bezig. | |
princess-a | woensdag 12 september 2012 @ 21:38 |
Dat dat jouw ervaring is zegt niet alles hé Ik had met mijn eerste examinator niet bepaald een klik, kreeg een lastige en nieuwe route en echt de kriebels van die man, ben toen op bijna niets gezakt (tuttig rijgedrag). Daardoor reed ik tijdens m'n 2e examen echt absoluut niet tuttig, waardoor ik zakte op te vlot doorrijden. Zelf niet heel zenuwachtig, vrij weinig fout gedaan ook, goed gereageerd op situaties, maar je bent nogal afhankelijk van de examinator | |
xzaz | woensdag 12 september 2012 @ 22:16 |
Ik snapte er geen reed van, aan het eind ging het wel aardig... | |
Hartm | donderdag 13 september 2012 @ 12:28 |
Op dit moment zou ik mijn eerste rijles hebben, na 20 minuten wachten maar gebeld en niemand neemt op.. Heb het idee dat mijn agenda op mijn telefoon in de war is geraakt toen ik op vakantie was (tijdverschil) en dus om 1 uur rijles heb. Half 2 werken dus dat wordt hem al niet meer, heerlijk begin! | |
Paskal | donderdag 13 september 2012 @ 12:36 |
4 juli geslaagd! En het bevalt me prima! | |
Fiorellino | donderdag 13 september 2012 @ 14:01 |
Ik heb morgen m'n theorie-examen maar ben erg zenuwachtig. Wordt de 4e keer, ik hoop zo dat ik slaag. Heb van Vekabest het hele boek doorgelezen, feitjes gestampt etc. En dan maak ik de oefenexamens en dan zak ik voor alles als ik ze voor het eerst maak, en de 2e of 3e keer slaag ik. Vooral bij gevaarherkenning gaat het de mist in, terwijl ik drie keer juist met gevaarherkenning onder het max. toegestane fouten zat (bij het echte theorie-examen). Ik ben nu dus heel erg zenuwachtig juist omdat ik met die oefenexamens blijf zakken.. iemand die dit ook had en waarbij het toch goed is gekomen? | |
no1uknow | donderdag 13 september 2012 @ 15:51 |
Wie weet steek ik hier nog wat op, eind augustus m'n theorie gehaald (in 1 keer) en dat gebruikt als stok achter de deur om nou eindelijk maar is (op 22 jarige leeftijd) te beginnen met praktijk. Theorie niet zo bijzonder veel voor geleerd, heb nu 3e les gehad, morgen de 4e. Al meteen de eerste les met koppeling en schakelen erbij, vanaf het eerste moment dat ik bij mij in de straat weg reed. Ook stuk snelweg gedaan meteen. 3e les al begin gemaakt met kijken en als leuke oefening achteruit slalom. Rap tempo dus allemaal, wordt flink in het diepe gegooid wat ik eigenlijk ook wel prettig vind. | |
Nafi | donderdag 13 september 2012 @ 16:36 |
Ik heb vorige maand mijn theorie gehaald. Ook met Vekabest boek geleerd en vervolgens de Vekabest oefenexamens gemaakt. Verkeersregels en -inzicht ging wel goed altijd maar maakte bij gevaarherkenning steeds rond de 15-16 fouten dus ik was ook erg in paniek dat ik zou zakken, was ook nog mijn eerste keer. Ben uiteindelijk geslaagd met maar 3 fout in gevaarherkenning (en 2 in de rest) Die oefenvragen waren veel maar dan ook veel moeilijker dus maak je geen zorgen. Als je de motivaties bij de antwoorden leest en begrijpt en je kent het boek goed moet je wel slagen ANWB oefenexamens zijn trouwens representatiever mocht je die nog ergens kunnen vinden | |
Fiorellino | donderdag 13 september 2012 @ 23:01 |
Oké ik probeer een beetje te ontspannen nu.. Zit steeds te denken ''ken ik het goed genoeg? Wat moet ik nog stampen?'' etc. . | |
#ANONIEM | donderdag 13 september 2012 @ 23:43 |
Hoe is het afgelopen? | |
-Erick- | vrijdag 14 september 2012 @ 00:48 |
Niet meer over nadenken, gewoon gaan met die banaan | |
pfefferkatze | vrijdag 14 september 2012 @ 10:46 |
En geslaagd | |
H-D | vrijdag 14 september 2012 @ 11:10 |
Gefeliciteerd | |
RandomMoron | vrijdag 14 september 2012 @ 12:24 |
Gefeliciteerd | |
Fiorellino | vrijdag 14 september 2012 @ 13:47 |
Gefeliciteerd!! Ik ook geslaagd 3 fout bij gevaarherkenning 4 fout bij de rest ZO blij! | |
-Erick- | vrijdag 14 september 2012 @ 15:53 |
Gefeliciteerd!!! | |
tomaat52 | vrijdag 14 september 2012 @ 16:00 |
Gefeliciteerd iedereen. | |
Nafi | vrijdag 14 september 2012 @ 17:54 |
Told ya, gefeliciteerd | |
Fiorellino | vrijdag 14 september 2012 @ 19:18 |
Thanks! Ja, Nafi.. je had gelijk . Nu weer beginnen met lessen... ik heb al ongeveer 50 lessen gehad. Rijden kan ik, moet de bijzondere verrichtingen nog onder de knie zien te krijgen en zo werken aan het afrijden. Maar ik moet eerst een fijne rijschool vinden. Ben benieuwd binnen hoeveel maanden ik dan af kan gaan rijden. | |
Gezicht | vrijdag 14 september 2012 @ 22:21 |
Voor het eerst rijden in het donker is wel even wennen trouwens hey. | |
deman13 | vrijdag 14 september 2012 @ 22:31 |
Donderdag theorie-examen. Lekker aan het leren nu! | |
The_Voice_Within | zaterdag 15 september 2012 @ 08:12 |
Na drie lessen ben ik al klaar met m'n opfrislessen! Ging sneller dan ik gedacht had, in het begin maakte ik er echt een potje van en stond al op het punt om de auto weer weg te doen en weer over te stappen naar automaat.... Maar de laatste les heb ik in m'n eigen auto gedaan en dat ging prima. Afgelopen woensdag en vrijdag zijn we zo'n 500km heen en terug gereden voor een paar daagjes weg, en dat ging eigenlijk gewoon prima. Af en toe nog een klein schoonheidsfoutje maar dat komt wel goed. Hij slaat me in iedergeval niet meer bij elke optrekpoging af. | |
Hartm | zaterdag 15 september 2012 @ 10:58 |
Uiteindelijk had hij me teruggebeld, bleek ik dus om 1 uur rijles te hebben. Maar een nieuwe afspraak gemaakt en dus gisteravond rijles gehad, merk nu al dat ik mijn rijstijl van mijn scooter moet afleren in de auto. Maar dat zal allemaal wel lukken, het was in iedergeval heeel leuk | |
tomaat52 | zaterdag 15 september 2012 @ 11:08 |
Straks om 14:00 weer rijles. | |
Nafi | zaterdag 15 september 2012 @ 12:24 |
Hoeveelste inmiddels? | |
tomaat52 | zaterdag 15 september 2012 @ 12:30 |
18e geloof ik. | |
Pizza_Boom | zaterdag 15 september 2012 @ 12:58 |
Dat moet iedere scootersjonnie, de grootste aso's zitten op zo'n ding. | |
Hartm | zaterdag 15 september 2012 @ 13:05 |
Voor mij is het meer het sturen en eerder afremmen, ik rij niet zo aso op de scooter haha heb der zelf zo'n hekel aan | |
tomaat52 | zaterdag 15 september 2012 @ 14:35 |
GASSEN GASSEN GASSEN! NEE REMMEN! Fijn, lekker duidelijk weer... | |
xzaz | maandag 17 september 2012 @ 13:38 |
Vanavond me 4de les, in het donker voor het eerst | |
no1uknow | maandag 17 september 2012 @ 13:49 |
Zometeen m'n 5e les, heb er eigenlijk wel zin in! | |
xzaz | maandag 17 september 2012 @ 14:04 |
Hoe gaat het met jouw en schakelen.. ik heb er nog best wel moeite mee.. | |
pfefferkatze | maandag 17 september 2012 @ 14:07 |
Dat is normaal, vooral niet denken dat je moet opschieten met dat onder de knie krijgen, het komt vanzelf wel. Mijn probleem was dat ik er te veel over nadacht, op een gegeven moment ging het gewoon vanzelf. Natuurlijk slaat de motor nog wel af en toe af, maar dat hoort er bij. Het enige belangrijke is dat je niet gaat panikeren maar gewoon rustig blijft, en goed om je heen blijft kijken als je weer start en weg gaat rijden. Werd laatst achterin naar huis gereden door een meisje, die de motor ook af liet slaan. Luid vloeken en helemaal in paniek raken, zo snel mogelijk weer de motor starten en zo'n beetje plankgas weg proberen te rijden. Dan zak je ja. Ook een keer een lesje gehad (echt de 18e o.i.d.) dat het weer helemaal kut ging, soort dipje Daarvoor en daarna ging het prima. | |
no1uknow | maandag 17 september 2012 @ 15:58 |
Eigenlijk best wel vlot, ik ram nog wat te hard met de pook maar het meeste gaat goed. Ik merk nu wat dingetjes zoals bij het aanrijden bij een rotonde, terugschakelen én remmen en dan natuurlijk nog richting en kijken, dan wil ik nog wel is of niet hard genoeg remmen, of te hard, of koppeling niet loslaten ofzo. Maar 'gewoon' schakelen gaat prima. Moest ik ook al vanaf les 1 doen. Ook vandaag weer stuk snelweg, lekker 120 over de linkerbaan! Ook hellingproefjes gedaan, wat me nog aardig meevalt trouwens. edit: In navolging van RacerDKB, mijn motor is vandaag ook nog twee keer afgeslagen hoor, maak je daar inderdaad niet te druk over. Het is een kwestie van wennen en dat kan je niet in 3/4/5 keer een uur! Leuke tip had m'n rijleraar bij het op laten komen van de koppeling vanuit stilstand, je hak op de vloer vastzetten en dan op laten komen, dan heb je veel meer controle. | |
no1uknow | maandag 17 september 2012 @ 16:01 |
Oh en ik heb ook de rare tik dat ik, als ik van baan wissel om bijvoorbeeld voor te gaan sorteren voor naar links, na het wisselen van baan m'n knipperlicht weer uit doe | |
xzaz | maandag 17 september 2012 @ 16:42 |
Ik moet meer laten uitrijden en vooral vooruit kijken, ansich gaat bij het het schakelen ook wel aardig totdat ik in een situatie kom waar ik terug moet schakelen naar de 2 en dan gelijk weer door moet naar de 3; dus van 3 - 2 - 3 - 4. Maar ja ook nog maar 3 uur les gehad... | |
no1uknow | maandag 17 september 2012 @ 17:04 |
Uit laten rijden, schakelen, voelen en horen wanneer je terug moet schakelen en weer op moet schakelen zijn allemaal wen-dingen! Ga gewoon lekker rijden en je went er vanzelf aan. Ik heb nu m'n 5e les, anderhalf uur per les en het gaat nu aardig soepel. Ik heb wel gemerkt dat het voor mij het belangrijkste is dat ik er plezier in heb, groot deel van m'n les zit ik met een grijns achter het stuur, omdat ik het gewoon leuk vind. Vooral dingen zoals het moment dat je de oprit van de snelweg oprijdt, plankgas hup naar de 100, dat is zo lekker | |
Nagelschaartje | maandag 17 september 2012 @ 17:09 |
Jammer dat het heel vaak niet kan omdat er iemand voor je zit die denkt met 60 ook de snelweg wel op te kunnen En het is inderdaad belangrijk er lol in te hebben. Ik vond het rijden ontzettend leuk, ook al wilde ik mezelf af en toe voor m'n kop slaan omdat ik zo ongelofelijk zat te mutsen in de les. Maar ik heb nu zo'n 10 maanden m'n rijbewijs en ik vind rijden nog steeds erg leuk En voor degene die zich zorgen maken over het af laten slaan (ik heb het al vaker hier gezegd): Ik heb hem tot aan de laatste les af laten slaan. Toevallig bij mijn examen niet en daarna ook nog wel een paar keer . Af laten slaan is helemaal niet erg, zolang je maar niet in paniek raakt en het gewoon snel en netjes oplost. Ik heb tijdens mijn rijlessen trouwens nog wel een keer voor het stoplicht gestaan en dat de auto afsloeg. Ik tot 3 keer toe opnieuw starten en weer af slaan, ik raakte al in paniek. Toen zei m'n instructeur maar "misschien helpt het als je hem uit de derde versnelling haalt". Uiteindelijk is het goed gekomen | |
princess-a | dinsdag 18 september 2012 @ 11:15 |
Heeft iemand van jullie ervaring met het overstappen naar een andere rijschool? (@Mss heb jij dat toen nog gedaan?) zoja: hoe is dat? nieuwe auto, andere instructeur etc als je in principe al prima kunt rijden? | |
xzaz | dinsdag 18 september 2012 @ 11:44 |
Ik heb nog geen snelweg gehad, heb nu 4 x 1 uur gehad, het schakelen gaat in principe al wel wat beter; vlugger maar blijf moeite hebben om het punt te vinden. Ik laat ook me koppeling te snel opkomen. Goed, misschien maak ik me er te druk om. De instructrice vond het wel aardig gaan. Maar dat zegt ze bij iedereen heb ik het idee. Morgen weer, probeer 2 x per week te doen. | |
no1uknow | dinsdag 18 september 2012 @ 21:04 |
Opschakelen gewoon bij 2000 toeren?! | |
Nafi | dinsdag 18 september 2012 @ 21:06 |
Of gewoon op gevoel (afgaand op het geluid)? :p | |
no1uknow | dinsdag 18 september 2012 @ 21:06 |
Ja dat komt als je gewend bent aan de auto, maar als je net begint met lessen is de toerenteller een mooi instrument om te kijken wanneer je op moet schakelen. | |
Nafi | dinsdag 18 september 2012 @ 23:54 |
Ja da's waar, ik gebruik de toerenteller ook vaak om te kijken of ik terug moet schakelen. Heb sinds mijn laatste les ook geleerd om bij het optrekken naar de toerenteller te kijken: klein beetje gas geven tot rond de 1500 toeren en ervoor zorgen dat hij bij het op laten komen van de koppeling niet onder de 1000 toeren komt. Doe je dit wel, dan slaat de motor dus af. Ging opeens veel beter bij mij door dit. | |
Nagelschaartje | woensdag 19 september 2012 @ 06:54 |
Of de snelheidsmeter, die gebruikte ik altijd oprijden in 1, zodra je in beweging bent naar 2. 30km/h > 3 50km/h > 4 70km/h > 5 | |
tomaat52 | woensdag 19 september 2012 @ 08:49 |
Ik schakel juist op gehoor. | |
Oceanview | woensdag 19 september 2012 @ 10:54 |
Wacht maar af totdat je eens met grootlicht niks ziet | |
Oceanview | woensdag 19 september 2012 @ 10:57 |
Dat hangt bij mij af, wil ik snel optrekken dan trek ik hem wat door tot 3000/3500 en als ik alle tijd heb schakel ik al bij 2000/2500. Ik heb eens perongeluk 35kmh in zijn 5 gereden ik dacht dat ie in zijn 3 zat totdat ie ineens heel moeilijk optrok. | |
Pizza_Boom | woensdag 19 september 2012 @ 12:05 |
Mist | |
Oceanview | woensdag 19 september 2012 @ 13:38 |
Een niet verlichte weg met scherpe S bochten. | |
Pizza_Boom | woensdag 19 september 2012 @ 13:40 |
Ik heb zelf ervaring op kronkelweggetjes waar je de kleine berm in moet voor trekkers, sloot aan beide kanten en dan 's avonds rijden. Die sloten dampen als de pest, lekker mistig. Maar inderdaad, dat soort onverlichte wegen zijn ook feest. | |
Oceanview | woensdag 19 september 2012 @ 13:43 |
Voor mij was het puur reflectors volgen want ik zag echt niks. | |
tomaat52 | woensdag 19 september 2012 @ 13:46 |
Een VW Slowmotion zal dan wel afslaan denk ik. Ik rij 30 in z'n 2. In z'n 3 is een ramp. | |
Pizza_Boom | woensdag 19 september 2012 @ 13:46 |
Oftewel: Langzaamaan rijden en je sjonnieverlichting (oftewel, mistlicht voor zonder mist, want het schijnt breder) bij... | |
Oceanview | woensdag 19 september 2012 @ 13:49 |
Dat is tijdens versnellen dat heb ik ook, maar ik kwam van de snelweg af en dacht dat ik al teruggeschakeld had en remde tot 50 en liet hem voor de rest uitrollen en toen de rotonde op en pas als je eraf bent en versnellen wilt merk je dat ie nauwelijks vooruit komt. | |
Oceanview | woensdag 19 september 2012 @ 13:50 |
Was een snelweg, mist is op de grond gericht terwijl grootlicht juist vooruit kijkt. | |
Pizza_Boom | woensdag 19 september 2012 @ 13:52 |
Mist schijnt breder, dicht voor de auto. Althans, de mijne. | |
Oceanview | woensdag 19 september 2012 @ 13:53 |
Ja dat is zo maar is op de grond gericht, ik moet vooruit kijken wat daar speelt. | |
Pizza_Boom | woensdag 19 september 2012 @ 13:54 |
Kan je ze niet stellen? En ja, op een snelweg is natuurlijk anders dan op een 60 weggetje. | |
Oceanview | woensdag 19 september 2012 @ 13:55 |
dimlicht kun je verstellen, mistlicht kun je niet verstellen. | |
Pizza_Boom | woensdag 19 september 2012 @ 13:56 |
Ik wel | |
Oceanview | woensdag 19 september 2012 @ 13:57 |
Oh in de auto's waar ik in heb gereden heb ik geen knopje gezien voor mistlicht. | |
Pizza_Boom | woensdag 19 september 2012 @ 13:59 |
Ik stel ze met een schroevendraaier van buitenaf. Maar ik rijd bepaalde weggetjes, zeker in de winter, dagelijks in het donker. Snappez vous? | |
Oceanview | woensdag 19 september 2012 @ 14:01 |
Ik dacht al dat je het handmatig deed inderdaad, ja oke dan snap ik het in het donker rijden moet je sowieso zoveel mogelijk vermijden. | |
-Dries- | woensdag 19 september 2012 @ 16:23 |
Morgen eerste keer afrijden! Iemand nog de gouden tip? | |
tomaat52 | woensdag 19 september 2012 @ 16:58 |
Geen ongelukken veroorzaken. Succes. | |
DX11 | woensdag 19 september 2012 @ 17:19 |
Kijken! | |
xzaz | donderdag 20 september 2012 @ 12:11 |
Uhhh! Success! Gister ging het bij mij al aardig wat beter | |
-Dries- | donderdag 20 september 2012 @ 12:58 |
Kut! Gezakt! Ging ook echt niet goed het lesje daarvoor ging alles prima, ga ik examen rijden.. maak ik allemaal fouten Combinatie van zenuwen en nieuw gebied denk ik (heb nog nooit gereden waar mijn examen plaatsvond). | |
xzaz | donderdag 20 september 2012 @ 13:09 |
Wat waren de opmerkingen? | |
-Dries- | donderdag 20 september 2012 @ 13:25 |
Beheersing van auto was niet helemaal perfect. Motor 2x achter elkaar afgeslagen (gebeurd normaal nooit, echt bizar), iets te hard door de bochten en een beetje schokkerig remmen en schakelen. De bijzondere manoeuvres gingen wel goed. En bij het invoegen op de snelweg reed ik over de doorgetrokken streep Echt van die dingen waar je naderhand echt ontzettend van facepalmd. Ik heb geen ingreep gehad, maar de rest was gewoon net niet op niveau. | |
no1uknow | donderdag 20 september 2012 @ 18:55 |
Vanmorgen vroeg van half 8 tot 9 rijles gehad in de hoosbuien, door woonwijk van Delft enzo, irritant en kut rijden is dat zeg, je ziet geen fuck door de regen en allemaal fietsers, oooveral. | |
Pizza_Boom | donderdag 20 september 2012 @ 19:52 |
Is ook een lekkere kuttijd, tegen schooltijd. Al die kutfietsers met capuchons op die niet kijken maar gewoon rijden, in een echte hoosbui weinig zicht en allemaal in donkere kleding. Kon je nog wel wat zien? Zat een tijdje terug in zo'n hoosbui, zelfs op de snelste hield mijn ruitenwisser het voorraam niet schoon en door de regen zag ik ook vrij weinig van de weg verder. En binnen no time stond het blank. Niet prettig als je 130 rijdt. | |
H-D | donderdag 20 september 2012 @ 19:54 |
Balen man! Mja gewoon paar lesjes om iets meer voertuigbeheersing te hebben en dan gewoon slagen | |
no1uknow | donderdag 20 september 2012 @ 20:18 |
Het was niet de volle anderhalf uur een hoosbui natuurlijk maar wel flink regen. En inderdaad fietsers en voetgangers die niet kijken etc. Ik zag nog wel wat maar veel was het niet, plus het was de eerste keer met echte regen rijden, hiervoor 1 keer in wat gemiezer, dat was niet zo bijzonder. Al met al wel een ervaring hoor, je vermogen tot anticipatie en je concentratie worden flink op de proef gesteld zeg. | |
JochemP | donderdag 20 september 2012 @ 20:20 |
Waarom ga je dan ook 130 rijden Toen ik net een maand mijn rijbewijs had moest ik met 3 slapende mensen in de auto om 7 uur zondagochtend op de snelweg rijden. Toen hoosde het ook zo verschrikkelijk, dat de ruitenwissers het niet meer bijhielden. Ik merkte ook dat ik als ik harder dan 100 reed ik af en toe steeds een klein beetje de controle over de auto kwijtraakte (ineens klein stukje naar links, alsof je slipt). Doodeng vond ik het, ik ben 70/80 gaan rijden waar 120 mocht | |
H-D | donderdag 20 september 2012 @ 20:21 |
Wel leerzaam vooral aangezien wij in een land wonen waar het nogal eens vaak regent en juist dan ga je sowieso met de auto ergens heen natuurlijk. | |
Pizza_Boom | donderdag 20 september 2012 @ 20:22 |
Omdat ik dat al reed toen het in ene losbarstte. Dat was in een tijd van 20 seconde van droog maar donker naar hoosbui en pikkedonker. | |
no1uknow | donderdag 20 september 2012 @ 20:22 |
Ja precies en mijn rij-instructeur stuurt me express langs Delft station waar natuurlijk alles omgelegd is vanwege alle bouwwerkzaamheden om me zo extra goed uit te testen. Woon zelf in Zoetermeer en hier is alles qua wegen heel goed aangelegd en overzichtelijk enz. Daar rijd ik dus vrijwel niet | |
DX11 | donderdag 20 september 2012 @ 20:27 |
Serieuze vraag, denken jullie dat het mijn rijvaardigheid (negatief) zou kunnen beïnvloeden als ik tussen het lessen Gran Turismo 5 speel (met een stuurtje/ pedalen)? | |
no1uknow | donderdag 20 september 2012 @ 20:32 |
Lijkt me niet, als je het maar niet gaat vergelijken met elkaar. | |
H-D | donderdag 20 september 2012 @ 20:34 |
Je komt alleen op &^6%plekken? | |
Nagelschaartje | donderdag 20 september 2012 @ 20:46 |
Mijn instructeur vond het leuk om me door de TU-wijk te laten rijden in de ochtend, al die studenten met fietsen op de meest debiele plaatsen . Die wegwerkzaamheden (rond het station neem ik aan?) vond ik ook heel irritant met de lessen. Ik vind Zoetermeer trouwens ook irritant rijden, omdat je vaak wegen hebt waar je 50 mag, maar dan ligt er vlak na een bocht ineens een gigantische verkeersdrempel met een zebra waar je met pakweg 20 overheen moet om niet de lucht in te gaan. Ik neem aan dat je examen doet bij het CBR in Rijswijk? Dan is het wel veel handiger om in Delft en Den Haag te rijden, omdat die wegen ook worden gebruikt voor de examens. | |
no1uknow | donderdag 20 september 2012 @ 20:55 |
Ja precies, ik ben ook al 3 van de 6 lessen de parkeerplaats bij het CBR opgereden om vertrouwd te worden met de omgeving. Ik snap het ook wel maar soms denk ik wel #$@#% kut infrastructuur in Voorburg en Delft enz. Zal wel leerzamer zijn Nee gekheid, is natuurlijk leerzamer, je bent veel meer bezig met koppeling, schakelen, kijken, anticiperen enz. | |
H-D | donderdag 20 september 2012 @ 20:57 |
Ja klopt..als het dan lukt, lukt het altijd! | |
Nagelschaartje | donderdag 20 september 2012 @ 21:19 |
Het is maar net wat je gewend bent denk ik. En waar je ervaring in hebt. Ik vond Zoetermeer in het begin heel irritant rijden, nu ben ik gewend aan hoe de wegen zijn aangelegd en gaat het prima Delft ben ik opgegroeid, dus is voor mij compleet logisch . | |
Hartm | donderdag 20 september 2012 @ 22:33 |
2de rijles gehad en in het donker, toch heel wat anders als overdag. Maar heb nu alweer zin in de volgende les! Moet sneller gas terug nemen, heel irritant steeds want mijn voeten doen minder als ik wil Moet zo snel soms dat ik de volgorde totaal kwijt ben, maar dat komt nog wel, ben nog een beginner! | |
tomaat52 | donderdag 20 september 2012 @ 22:35 |
Ik loop regelmatig te kloten met mijn voeten. Het past niet zo geweldig op de pedalen. | |
H-D | donderdag 20 september 2012 @ 22:36 |
Kleine pedalen? | |
Woods | donderdag 20 september 2012 @ 22:45 |
Vraag ik me dus ook af, er zijn er die daadwerkelijk nu dankzij GT5 een carriere hebben maar of dat komt door de pedalen en het stuur weet ik niet. | |
tomaat52 | donderdag 20 september 2012 @ 22:46 |
Te weinig ruimte tussen de pedalen en rechts van het gaspedaal. | |
H-D | donderdag 20 september 2012 @ 22:50 |
Dat is ook niet fijn idd | |
tuut-chips | donderdag 20 september 2012 @ 23:25 |
Niet opgeven als je een ingreep hebt, maar dat juist als motivatie zien om die examinator te laten zien dat je het echt wel kan! | |
Pizza_Boom | vrijdag 21 september 2012 @ 00:35 |
Hoe kan je rechts van het gaspedaal te weinig ruimte hebben? Dat is juist lekker, poot op standje cruisecontrol en leunen tegen het middenconsole, krijg je minder lamme poten van. | |
CruellaDeVil | woensdag 26 september 2012 @ 10:44 |
* CruellaDeVil meldt zich. Vanmiddag rijles nummer 6. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 september 2012 @ 19:47 |
Komende donderdag afrijden.. Ben echt bang voor weggetjes van rechts want soms rij ik die voorbij zonder dat ik ze zie of zonder dat ik er aan denk om te kijken Oh en verder mis ik nog wel eens borden waardoor ik na een afslag niet weet hoe hard ik nou precies mag en ik wil nog wel eens mensen die een zebrapad naderen over het hoofd zien Nouja we gaan het zien. | |
Oceanview | vrijdag 28 september 2012 @ 21:28 |
Rijd je wel ontspannen? Want zo klinkt het alsof je het zo geforceerd en paniekerig doet. | |
Mercer | vrijdag 28 september 2012 @ 21:31 |
Vooral niet ver genoeg vooruit kijkt, want "omkijken" naar een weg van rechts dat slaat natuurlijk nergens op. Je kijkt niet om, maar je kijkt in. | |
Oceanview | vrijdag 28 september 2012 @ 21:32 |
Vooruit kijken ging ook pas de laatste les voor het examen goed , maar ik had daar niet echt problemen mee voor zover ik herinner. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 september 2012 @ 21:33 |
Ik bedoel ook niet 'omkijken' maar ik vergeet (om) te kijken. Ik weet niet hoe ik het fonetisch moet uitleggen, maar dus niet als samenstelling. En ja ik rijd wel ontspannen. Het lijkt me juist als je paniekerig bent je overal wel naar toe kijkt maar ik ben dan gewoon niet scherp genoeg of zo. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2012 21:34:49 ] | |
Oceanview | vrijdag 28 september 2012 @ 21:35 |
Je kan relaxed overal naar toekijken als je maar diep genoeg kijkt en dan nadert het wel het is niet dat je je hoofd laatste moment naar rechts of links moet omdraaien. | |
RandomMoron | zaterdag 29 september 2012 @ 07:38 |
Ik moet deze week praktijk, maar de laatste drie lessen gingen zo slecht...alsof ik opeens alles vergeten was wat ik geleerd had de motor bleef afslaan opeens in 30 km zones, te weinig anticiperen en nog meer schoonheidsfoutjes. in plaats van de linker baan kiezen als hij helemaal leeg is schuif ik braaf aan bij een grote groep rechts... zo jammer dat. Terwijl als ze me ergens naar toe laat rijden vanuit een andere stad gaat t perfect, nergens last van, totdat ze weer rechts-linkst en dan faal ik [ Bericht 53% gewijzigd door RandomMoron op 29-09-2012 07:44:18 ] | |
tomaat52 | zaterdag 29 september 2012 @ 10:15 |
Straks Arnhem, Huissen, etc weer onveilig maken.
| |
DX11 | zaterdag 29 september 2012 @ 10:24 |
Rij jij wel eens over de berenkuil? Zoooo frustrerend vind ik dat.. | |
H-D | zaterdag 29 september 2012 @ 10:25 |
Is dat in Arnhem? | |
tomaat52 | zaterdag 29 september 2012 @ 10:31 |
Ik kom er wel eens ja, best leuk rijden hoor. Elst is wel om te kotsen. Ja. | |
H-D | zaterdag 29 september 2012 @ 10:32 |
Pax succes dan hè wel je gordel omdoen bij je examen Waar in Arnhem? Elst is knus | |
#ANONIEM | zaterdag 29 september 2012 @ 10:33 |
| |
tomaat52 | zaterdag 29 september 2012 @ 10:36 |
http://maps.google.nl/map(...)47,0.010568&t=h&z=17 | |
DX11 | zaterdag 29 september 2012 @ 11:13 |
T lijkt veel simpeler van boven! | |
#ANONIEM | zaterdag 29 september 2012 @ 11:25 |
Gelukkig hebben we hier niet van die vage rotondes in de buurt | |
DX11 | zaterdag 29 september 2012 @ 11:28 |
Mijn instructeur heeft me ook weten te vertellen dat ongeveer de helft van de eindexamens in Arnhem hier wel langs komen.. | |
tomaat52 | zaterdag 29 september 2012 @ 11:29 |
Ik pof liever over de berenkuil dan door Elst. | |
DX11 | zaterdag 29 september 2012 @ 11:30 |
Wat is mis met elst? Bedoel je die kutwijkjes waar je de wegen van rechts niet aan ziet komen of wat? | |
DX11 | zaterdag 29 september 2012 @ 11:32 |
Nog zo'n fucking geniale plek voor tijdens het lessen btw: http://goo.gl/maps/D3WbK Ja fuck you, er staan nauwelijks nog strepen. | |
tomaat52 | zaterdag 29 september 2012 @ 11:36 |
Ja. Dat rijdt zo lekker. Gewoon ver vooruit kijken. | |
DX11 | zaterdag 29 september 2012 @ 11:38 |
Dat vind ik dan weer simpel. (in de 2 en gas los) Well fuck you 2 then | |
H-D | zaterdag 29 september 2012 @ 13:06 |
Ooooh dat ding. Is easy toch | |
DX11 | zaterdag 29 september 2012 @ 13:07 |
noooo | |
pfefferkatze | zaterdag 29 september 2012 @ 13:19 |
CBR Arnhem is goed vertegenwoordigd hier zo te zien? | |
#ANONIEM | zaterdag 29 september 2012 @ 13:29 |
9 Rijlessen gehad inmiddels, schakelen gaat nu vrijwel perfect. In het begin wat moeite gekost, maar heb ook alles over de spiegels e.d. al gehad en we hebben de afgelopen lessen geoefend bij kruispunten (vooral met kijken, schakelen etc.), heb ook al stukken 'in de stad' gereden en de snelweg komt er bijna aan als het meezit. Volgende week/week daarna de hellingproef aan de beurt geloof ik. | |
H-D | zaterdag 29 september 2012 @ 13:30 |
Vind 'm echt gewoon te doen hr Nee ik heb niet in Arnhem afgereden maar ik woon in Nijmegen dus ik kom weleens in Arnhem ^^ | |
tuut-chips | zaterdag 29 september 2012 @ 13:31 |
026 REPRESEEEEEEEEENT | |
tomaat52 | zaterdag 29 september 2012 @ 14:14 |
Vandaag met meneer Velg meegereden. Meneer Velg is extreem bang dat er krasjes op zijn lieve velgjes komen. Man man man, pas op, denk aan het stoepje... wat was ik zenuwachtig. En toen ik hier net de straat in reed raakte ik de stoep. GOOI DAN GOEDKOPE VELGEN ONDER DIE KNAKENBAK!
| |
DX11 | zaterdag 29 september 2012 @ 14:31 |
Mijn instructeur zat me laatst uit te leggen dat hij speciale banden had waardoor je vrijwel onmogelijk de velg kan raken. Geen idee wat dat moet inhouden, maar ik vind het tof. | |
xzaz | maandag 1 oktober 2012 @ 09:12 |
Heb je nog geluk, mij stuurt ze continue langs Rotterdam Noord met trams, bouwwerkzaamheden, tijdelijke stoplichten. Rotondes om de 200 a 500 meter... scholen, winkelcentra 30 km zones veel gelijke T splitsingen waar wij geen voorrang hebben enz..... Schakelen gaat nu eigenlijk heel goed, dat het ooit moeilijk was | |
tomaat52 | maandag 1 oktober 2012 @ 09:49 |
Idem. | |
Pizza_Boom | maandag 1 oktober 2012 @ 10:11 |
Moet je opletten als je straks je dag niet hebt... Dan lukt alles niet meer. | |
xzaz | maandag 1 oktober 2012 @ 13:59 |
Ja, niet te vroeg juichen... | |
#ANONIEM | dinsdag 2 oktober 2012 @ 17:18 |
Overmorgen is het zover... Vanmiddag een hele matige generale gereden Ik zag gewoon een tweede auto van rechts over het hoofd (ik liet één voor en wou weer door, bleek er dus nog een te staan), en ik had twee keer dat ik achterom keek en gewoon m'n stuur niet recht hield.. Echt heel amateuristisch maarja. We gaan het zien. | |
DX11 | dinsdag 2 oktober 2012 @ 17:27 |
Vandaag ging mn les vloeiender dan eerst, kreeg ook het compliment dat ik vrijwel vanaf het begin goed reed, meestal duurt het een half uur voordat ik op gang kom haha Mag ook wel, heb nu 54 uur les gehad en hij verwacht dat ik met nog 10 er wel ben. | |
RandomMoron | woensdag 3 oktober 2012 @ 10:59 |
Ik heb net mn rijbewijs gehaald! 0 ingrepen enzo. heeeel rustig want Leids ontzet zorgde ervoor dat t centrum dicht was | |
CrosbyStills | woensdag 3 oktober 2012 @ 11:23 |
Guys ik voel me echt heel zuur..ik heb over 3 weken mn rijexamen en vandaag ging de les echt heel kut. Continu fouten die gewoon echt niet kunnen: in de verkeerde rijstrook gaan staan, verkeerd voorsorteren, auto's over het hoofd zien. Het werd alleen maar erger en ik raakte alleen maar gestresster tot ik gewoon op het punt zat om te stoppen en te gaan janken. Hoe gaat dit nu goedkomen over een paar weken? Ik lig nu depressief in bed | |
Pizza_Boom | woensdag 3 oktober 2012 @ 11:34 |
Volgende keer weer gewoon instappen en rijden. Je hebt van die dagen dat alles kut gaat, dit was er dus zoëen. | |
Pizza_Boom | woensdag 3 oktober 2012 @ 11:35 |
Zo hoort het toch ook, zonder ingrepen. Ik snap dat niet, dat je tegenwoordig mag slagen met ingrepen. In het echt zit er ook niemand naast je die op de rem trapt als je het verkeerd doet. | |
IrCute | woensdag 3 oktober 2012 @ 11:35 |
Je hebt nog 3 weken de tijd, ik heb hetzelfde gehad, ineens door rood rijden, helemaal niet goed uitkomen op de weg en verkeerd voorsorteren en dat zo'n 2/3 weken voor mijn examen. Op mijn examen ging het juist weer goed en ben ik in 1x geslaagd. Iedereen heeft wel eens een kutles. | |
IrCute | woensdag 3 oktober 2012 @ 11:38 |
Ik heb nu 4 maanden mijn rijbewijs en ik merk dat ik gewoon zoveel beter rijd dan ooit tijdens mijn rijlessen. Alsof ik constant gespannen was tijdens mijn rijlessen, en nu ik het zelf allemaal moet doen let ik veel beter op dan met een instructeur naast me, eerst keek ik wel in de binnenspiegel,buitenspiegel etc, maar ik keek toch niet ''echt'', nu doe ik dat wel | |
-Dries- | woensdag 3 oktober 2012 @ 12:12 |
Over iets meer dan een maand pas mn her-examen. Fijn, ben ik alles weer verleerd :-/ | |
Nagelschaartje | woensdag 3 oktober 2012 @ 12:20 |
Geen paniek, iedereen heeft mindere lessen. Zelfs als je je rijbewijs al hebt zal je nog domme fouten maken. Zolang je ze maar goed corrigeert . Wat dat betreft zijn we allemaal net mensen Als je in iets meer dan een maand alles verleerd doe je iets niet goed En ik neem aan dat er ook nog een paar lessen tussenin zitten. | |
Pizza_Boom | woensdag 3 oktober 2012 @ 12:23 |
Ervaring, noemt men dat ook wel. | |
-Dries- | woensdag 3 oktober 2012 @ 12:30 |
Nee oke, "alles" is natuurlijk overdreven en er zitten nog 4 lessen tussen, maar het is wel gewoon kut dat je er weer even in moet komen en voor je het weet heb je alweer examen op het moment dat het net weer begint te wennen :-/ | |
vannelle | woensdag 3 oktober 2012 @ 14:40 |
Als die ingreep gedaan wordt in een situatie waarin geen gevaarzetting is zie ik het punt niet. Kleine stuurcorrectie omdat je naar de mening van een examinator iets te dicht langs geparkeerde auto's rijdt terwijl het makkelijk kan is ook een ingreep. Maar was het gevaarlijk? Nee. Buiten dat, iedereen maakt foutjes. ook ervaren en beroepschauffeurs. Waarom zou je op een examen geen foutje mogen maken? Niet iedereen slaagt cum laude. | |
Oceanview | woensdag 3 oktober 2012 @ 14:49 |
Ik alweer 2 maanden, na 2 weken voelde ik mij al heel veel anders dan tijdens de rijlessen want dat was meer wachten op commando en dingen soms met tegenzin doen, maar nu rijd ik naar gevoel heel vloeiend en sluit ik heel mooi aan bij de rest en op dat puntje spiegels ik keek er ook in maar liet het niet doordringen nu gaat dat heel mooi vanzelf. | |
IrCute | woensdag 3 oktober 2012 @ 16:08 |
Ja, precies dit inderdaad In het begin was ik heel erg nerveus moet ik zeggen, maar vooral als er iemand naast mij zat, zodra ik alleen was ging het rijden een stuk beter, en nu gaat het gewoon goed, ook als er iemand naast me zit. | |
das_phantom | woensdag 3 oktober 2012 @ 17:10 |
Geen zorgen joh. Ik heb denk ik 2 zeer goede lessen gedaan en de rest altijd fouten gemaakt. De les voordat ik rijexamen moest doen zat de rijinstructeur er zelfs helemaal doorheen en zag het echt niet meer zitten. Ik zelf had dat ik teveel ging letten op wat de instructeur wilde zien ipv wat nu logisch was in de situatie. Hierdoor heel onnatuurlijk en onzelfstandig rijgedrag. Op het examen moest ik wel en loste ik zelf situaties op, niet vlekkeloos maar wel goed gekeken en dus veilig(er?). Vond het examen zelf achteraf meevallen ivgl met de rijlessen | |
Oceanview | woensdag 3 oktober 2012 @ 19:59 |
In het begin zat ik ermee dat ik benzine moest rijden 'oh oh oh die valt makkelijker uit' dus 3000 toeren gas en dan pas koppeling oplaten komen , nu rijd ik veel soepeler, coaching van mn vader heeft ook goed geholpen en ik heb alweer ±3000km op de teller waarvan voornamelijk snelweg is. | |
Glijdt_licht | donderdag 4 oktober 2012 @ 02:02 |
Na bijna 7 jaar mijn B-rijbewijs te hebben en iets van 200k km wil ik vóór januari 2013 mijn BE hebben. Ik twijfel tussen 1-daagse of een meerdaagse opleiding. Zijn hier mensen met ervaring met een 1-daagse opleiding? Reden dat ik BE voor januari wil, is omdat de regels na 19 januari wijzigen in slechtere zin. Kosten variëren van ¤490 tot ¤650, en ik vraag me ook af of er daadwerkelijk zulke grote verschillen moeten zijn. [ Bericht 5% gewijzigd door Glijdt_licht op 04-10-2012 03:23:12 ] | |
Glijdt_licht | donderdag 4 oktober 2012 @ 02:47 |
Zo jammer dat die 3 strooks rotonde bij Laan 1940-1945/Laan vd vrijheid onder de N7 niet meer is zoals hij was.. Ik heb er nog 3/4 moeten gaan vanuit Laan v/d Vrijheid naar A7 ri Hoogkerk bij mijn examen. Wat een onding. Twee rijstroken oversteken naar de binnenste, daarna nóg een rijstrook naar links en dan na het stuk waar nu een betonnen muur zit, 1 baan naar rechts opschuiven om de A7 op te draaien. http://goo.gl/maps/2iZTS Dat ding dus.. Wauw streetview heeft nog de oude situatie zichtbar al ligt er al wel vangrails.. http://goo.gl/maps/2iZTS Daar de meest binnenste op. Dan kwam je hier. http://goo.gl/maps/Pt2Ah -> Nog 1 naar links aanzetten Daarna: http://goo.gl/maps/NuEgk -> Opschuiven van de pijl naar links naar pijl rechtdoor Rechts aanhouden om de snelweg op te draaien http://goo.gl/maps/NfDrX. Toen reed je direct de snelweg op ipv idiote rotondes e.d. bij Stadspark.. Dit was vroeger een erg beruchte examenplek.. heck, toen ik mn B-examen deed stond het viaduct bij de McDonalds Hoendiep er nog niet eens.. Daar waren toen nog stoplichten Ze waren dat viaduct toen aan het bouwen. Ohja, succes morgen Neuh, ten tijde van mijn rijlessen reed ik veel GT Legends met stuur. Sowieso heb ik met simracen left-foot braking nooit afgeleerd, het komt niet eens in me op om de koppelingspedaal te gebruiken. In een echte auto komt het niet in me op om te gaan left-foot braken. Die dingen zijn bij mij ontzettend verschillend aangeleerd. Gooi je mij in een kart, dan rem ik weer zonder problemen met mijn linkervoet, (en daar schijnen verstokte automobilisten weleens problemen mee te hebben) Ik ben 7 jaar geleden geslaagd met foutjes. Wel 3. . Ik weet ze nog als de dag van gisteren. 1e fout: Mevrouw vond het leuk om veel te lullen, maar gezien mijn gehoor ging dat niet, maar ik wilde aandacht op haar houden wat natuurlijk niet ging. Daardoor remde ik wat te laat bij de 2e kruising in mijn examen. Ze wilde ingrijpen - hoefde net niet. Daarna gezegd dat ze beter alleen bevelen kon geven en verder lullen met mn instructeur ofzo. Locatie: http://goo.gl/maps/Ku018 2e foutje: Kleine stuurcorrectie bij een heel smal weggetje tussen twee vrachtwagens door (Voor Paxcon: http://goo.gl/maps/bipWy). Links stond 1, rechts stond 1 op de stoep. Ik had er wel tussendoor gegaan denk ik, maar zij wilde dat ik iets naar links ging. 3e foutje: Die VW Golf was vreselijk met afslaan. Echt een kutkoppeling had dat ding. http://goo.gl/maps/GyZwb daar moest ik wachten voor het spoor. Toen ik daar wilde optrekken viel die Golf zomaar uit. Het ding was erger dan alle benzineauto's die ik heb gereden. Ik wist na het examen dat ik gewoon niet geslaagd was met deze feiten. maar toen zei ze dat ze zich muv fout nr. 1 heel veilig had gevoeld en dat ik het verder allemaal wel kon. Door mijn gehoor waren mijn lessen over het algemeen saai, maar verder wel goed. Het praten met mensen bleek later echt een kwestie van leren voor mij, al ben ik nog steeds geen gezellige knul als ik achter t stuur zit, hoewel ikzelf erg geniet van het rijden. Inmiddels 200k+ kilometers achter de kiezen en 0 gevallen van schade. Nee, ook geen parkeerschades e.d. Wazigste opmerking tijdens examen: Na achteruit inparkeren: examinatrice: Heb jij op een tractor gereden ofzo? [ Bericht 18% gewijzigd door Glijdt_licht op 04-10-2012 03:27:04 ] | |
Ridocar | donderdag 4 oktober 2012 @ 05:15 |
M'n vriendin heeft pas geleden BE gehaald, 1 dag, 500 Euro. Ook om dezelfde reden. Probeer een korting te krijgen, ze zijn regelmatig te vinden op Groupon en andere dergelijke veilingsites. [ Bericht 1% gewijzigd door Ridocar op 04-10-2012 06:56:58 ] | |
mitchelll0181 | donderdag 4 oktober 2012 @ 08:12 |
54.... Jezus christ, hoe lang ben je al wel niet bezig ? En wat betaal je per les ? | |
#ANONIEM | donderdag 4 oktober 2012 @ 08:50 |
Over precies een uur mn examen | |
Glijdt_licht | donderdag 4 oktober 2012 @ 09:43 |
Mja, ik zit even te checken. Ik denk nml dat het me wel lukt in 1 dag, al is het eventjes geleden dat ik met aanhanger heb gereden. Ik ben altijd wel redelijk behendig geweest enzo met auto's en aanhangwagens, en achteruit insteken in een oprit lukt me iig wel, en vooruit rijden is het moeilijkste ook niet. Heb me voorlopig even aangemeld voor proefles BE bij Osseforth in Maastricht, en eens zien wat voor plan daar uit komt. | |
Ferdo | donderdag 4 oktober 2012 @ 09:49 |
Nou nou, beetje overdreven...zoveel is 54 uur ook weer niet. Succes! | |
#ANONIEM | donderdag 4 oktober 2012 @ 10:00 |
Succes!! | |
Ridocar | donderdag 4 oktober 2012 @ 10:09 |
Dan moet het geen punt zijn. Niet dat je er te licht over moet denken. Het CBR wil graag dingen zien in de juiste volgorde. Dat wil dus zeggen, aankoppelen volgens een bepaalde methode, een stukje verder vooruit kijken, anticiperen enzo. Omdat je in negen van de tien gevallen een busje met gesloten middenasaanhanger moet rijden kun je makkelijker over het andere verkeer heenkijken. Ook meer spiegelen en rekening houden met inloop en uitzwaai. Je moet een bochtje achteruit kunnen rijden (met de hand mee, dus sturen naar de kant waar je zit, linksom) en recht achteruit rijden. Probeer van tevoren te oefenen met een aanhangertje (<750kg). En anders heeft de instructeur vast een paar trucjes om de aanhanger langs het stoeprandje te sturen. M'n vriendin had zelf de minimale kennis en was in 1x geslaagd. Overigens vind ik die nieuwe regeltjes B+ en BE maar vaag. Als je met alleen B rijdt ben je straks beter af, de beperking van lichtere auto tov aanhangwagen vervalt, en voor B+ en BE zijn juist strengere regeltjes dan het huidige BE. Als je voor 190113 BE hebt mag je in principe met een Iveco 3,5 ton-trekker en 10 tons oplegger op pad. (wel chauffeursdiploma halen) Daarna moet je je C1E-rijbewijs halen om met hetzelfde spul te mogen rijden... | |
Ridocar | donderdag 4 oktober 2012 @ 10:12 |
Goed bezig, Rido. [ Bericht 98% gewijzigd door Ridocar op 04-10-2012 10:13:53 (Quote ipv edit) ] | |
#ANONIEM | donderdag 4 oktober 2012 @ 10:45 |
Gezakt. Te weinig vooruit kijken en teveel remmen. | |
no1uknow | donderdag 4 oktober 2012 @ 11:22 |
Kut! Eerste examen? Straks 7e rijles, blijf toch elke keer wat gezonde spanning houden. | |
IrCute | donderdag 4 oktober 2012 @ 11:28 |
Dat valt echt wel mee hoor, geloof dat het gemiddelde 40 uur is. | |
Ferdo | donderdag 4 oktober 2012 @ 11:31 |
Plus een uur voor elk jaar dat je ouder dan achttien bent. | |
Fiorellino | donderdag 4 oktober 2012 @ 11:34 |
Ik heb dinsdag mijn ''eerste'' rijles gehad. Had daarvoor al een lange tijd niet meer gereden.. erg wennen. Instructrice vond ik niet geweldig maar is ook moeilijk om tijdens zo'n intest te zeggen, toch? | |
Glijdt_licht | donderdag 4 oktober 2012 @ 11:38 |
Tipje als je in Groningen woont: 10,12 of 14 rijlessen incl praktijk en theorie vanaf ¤199,- http://www.groupon.nl/deals/groningen Overigens is de eigen verklaring bij die rijschool wel heel duur.. Bij het CBR kost zo'n formulier ¤23,84 oid | |
#ANONIEM | donderdag 4 oktober 2012 @ 12:11 |
Jep.. was eerste keer. | |
H-D | donderdag 4 oktober 2012 @ 13:02 |
Balen man mja het zijn in ieder geval duidelijke punten waar je aan kan werken. | |
Marrije | donderdag 4 oktober 2012 @ 14:34 |
na 14 rijlessen je rijexamen halen is maar voor weinig mensen weggelegd En jammer dat je gezakt bent Paxcon, toch zijn dat ook dingen die niet uit de lucht komen vallen, te vroeg aan je examen begonnen denk ik dan? | |
#ANONIEM | donderdag 4 oktober 2012 @ 14:55 |
Tja zou best kunnen. 32 uur gehad. | |
Glijdt_licht | donderdag 4 oktober 2012 @ 15:09 |
het is juist mooi voor mensen die bij een andere school gezakt zijn, daarna nog 5-10 lessen zouden moeten doen en dan óók nog herexamen betalen. Dan kun je beter daar instappen bij die Groupon figuur Ook weet ik niet of het blokuren zijn of niet. Ik had mijn rijbewijs overigens na 30 lessen van 50mins geloof ik. Mijn pa na 16 lessen, maar dat waren wel de jaren 70 . M'n zussen zaten in de 40/50 meen ik. | |
Marrije | donderdag 4 oktober 2012 @ 16:02 |
Ah ok op die manier, ja dan lijkt het wel een leuke deal. Paxcon, zo te horen wel, maar goed, nog even flink oefenen en dan haal je het de volgende keer vast wel. | |
#ANONIEM | donderdag 4 oktober 2012 @ 17:28 |
Ja ik heb er zeker nog wel hoop in n.a.v. de dingen die ik fout deed. Ook op de snelweg wou ik inhalen en toen ik naar de linkerweghelfr wou ging ik al, en toen pas kijken. Tot twee keer toe. Echt zoo stom he! Maarja, ik ga ervoor. | |
#ANONIEM | donderdag 4 oktober 2012 @ 17:30 |
Bijzondere verrichtingen vond hij overigens wel goed. | |
-Dries- | donderdag 4 oktober 2012 @ 17:52 |
Op mijn examen reed ik zo slordig.. Echt totaal onder mijn doen. De les ervoor ging perfect, maar op mijn examen ging alles mis | |
pfefferkatze | donderdag 4 oktober 2012 @ 17:54 |
Bij mij andersom, en haalde het examen dan ook Uur ervoor had ik het niet gehaald. | |
no1uknow | donderdag 4 oktober 2012 @ 17:56 |
Net 8e rijles gehad, als het chaos wordt met moeilijke kruispunten e.d. met kijken, letten op verkeer voor en achter, moeten schakelen, richting etc. blijft het toch lastig om soepel te rijden | |
Glijdt_licht | donderdag 4 oktober 2012 @ 18:03 |
Wat was voor jullie de ergste les qua rijden en alles ervaren? Voor mij denk ik de derde les. Ik moest rond 16:00 langs het universiteitsgebouw in Groningen rijden.. .. Toen kreeg ik even een black-out van al die fietsers | |
DX11 | donderdag 4 oktober 2012 @ 19:20 |
54 uur he, sommige mensen zeggen heel leuk ik heb maar 30 lessen gehad! (van 2 uur) Tja ik ben niet een hele snelle leerling blijkbaar, naast kreeg ik na 20 uur een andere instructeur/auto. | |
-Dries- | donderdag 4 oktober 2012 @ 19:31 |
Weet iemand wat het gemiddelde aantal examens is dat men aflegt om te slagen? Of zijn daar geen statistieken van. | |
H-D | donderdag 4 oktober 2012 @ 19:50 |
Gewoon positief blijven en leren van je fouten Iets van je moet vallen om sterker te worden enzo | |
#ANONIEM | donderdag 4 oktober 2012 @ 19:52 |
thanks mate | |
DX11 | donderdag 4 oktober 2012 @ 20:48 |
Ik mag verdomme zelfs nooit knipperen voordat ik kijk, echt irritant, al snap ik de logica wel. | |
no1uknow | donderdag 4 oktober 2012 @ 20:55 |
Als je van rijstrook veranderd? | |
DX11 | donderdag 4 oktober 2012 @ 20:58 |
Bijvoorbeeld, of als ik ga parkeren of wat dan ook, als ik knipper voor ik kijk dat mag echt niet. | |
no1uknow | donderdag 4 oktober 2012 @ 21:05 |
Bij veranderen van rijstrook is het wel logisch ja, is dat zo gek dan? | |
Oceanview | donderdag 4 oktober 2012 @ 21:07 |
Ik heb altijd geleerd, knipperen mag pas als je zeker bent dat er niets is want na het knipperlicht mag je niet meer ingehaald worden. | |
DX11 | donderdag 4 oktober 2012 @ 21:08 |
Ik zei al, ik begrijp het wel, maar dat betekend nog niet dat het niet irritant is ik vind dat ik best kan knipperen en 0,5 seconde later kan kijken.. | |
TheHundreds | donderdag 4 oktober 2012 @ 23:39 |
In één keer geslaagd!! Wel 2 keer theorie gedaan | |
Pizza_Boom | vrijdag 5 oktober 2012 @ 00:21 |
Oja? Blijkbaar denken veel mensen dus dat een knippertje voorrang afdwingt, terwijl jij nog steeds je hebt aan te passen aan de rest van het verkeer. | |
D0808 | vrijdag 5 oktober 2012 @ 01:44 |
Hoe kom je er in godsnaam bij? Welke druif loopt dat mensen aan te praten? | |
Oceanview | vrijdag 5 oktober 2012 @ 01:47 |
Nee wacht het was van knipperlicht mag pas aan als je niet meer ingehaald wordt of iets in die trant het is niet echt in de praktijk toepasbaar zal ik maar zeggen. | |
Mercer | vrijdag 5 oktober 2012 @ 02:07 |
Een knipperlicht werkt in mijn ogen het mooist als een soort van 2e beveiliging, voor als het kijken mislukt. In Frankrijk echter wordt het knipperlicht aangezet als men het idee krijgt om van richting te veranderen. | |
xzaz | vrijdag 5 oktober 2012 @ 22:08 |
Vandaag echt 5 keer laten afslaan veel te gehaastig de koppeling laten opkomen. Hellingproef ging eigenlijk in 1 keer goed, met handrem en met de gewone rem. | |
Ferdo | vrijdag 5 oktober 2012 @ 22:30 |
Temeer omdat je dat knipperlicht in de regel gebruikt tijdens het doen van een bijzondere verrichting. | |
Bankpasje | maandag 8 oktober 2012 @ 10:01 |
ook maar even melden hier, vorige week me 3e rijles gehad. 1e les was een beetje schakelen achteraf 2e les rondjes rijden + schakelen achteraf 3e les mocht ik door het centrum, 80km wegen en er was ook nog eens koopavond in het centrum. Nu druk bezig met theorie, het boek van vekabest helemaal doorgenomen en de oefentoetsen van traffictrainer.nl gedaan. waar kan ik nog meer goed oefenen? | |
Daantke | maandag 8 oktober 2012 @ 10:31 |
Bij gewoon eenbaanswegen enzo is het natuurlijk super irritant, ik leerde het ook snel af na mijn examen. Tot ik een keer op de snelweg ook zomaar mn knipperlicht aangooide en er toen een leasebak aan kwam stuiven die ik niet had gezien omdat ik niet goed in mijn spiegels keek. Gauw knipperlicht uit en op de rem | |
no1uknow | maandag 8 oktober 2012 @ 14:11 |
Vandaag ging lekker 9e les ondertussen. Had me voorgenomen om me nou is minder druk te maken om de koppeling en het schakelen en zoveel mogelijk te focussen op de weg en het andere verkeer. Ging daardoor prima, veel rotondes etc. gedaan en omdat ik veel op de weg lette ging het schakelen ook meer automatisch dan normaal. M'n rij-instructeur begon over de tussentijdse toets, wat denken jullie, doen of niet? | |
RandomMoron | maandag 8 oktober 2012 @ 14:15 |
Ik vond de ttt erg prettig omdat ik wist waar ik aan toe was een soort van laatste oefening voor het afrijden! Net naar t gemeentehuis gegaan in de hoop dat hij er al was, las dat in andere topics, maatlr hij was er nog niet. woensdag aangevraagd, misschien morgen | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 15:20 |
Je hoeft maar twee bijzondere verrichtingen hoor, dat is echt geen kunst aan. Kun je best in één keer doen. Daarnaast is een TTT maar geldig voor één keer afrijden, dus als je zakt is het weggegooid geld. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2012 15:20:46 ] | |
SuperKaasNacho | maandag 8 oktober 2012 @ 15:23 |
Heb het al eerder gezegd, maar rijexamen is gewoon een rijles waarbij je alles goed moet doen, dus waarom nog een TTT doen. | |
pfefferkatze | maandag 8 oktober 2012 @ 16:20 |
Vrijstelling voor speciale verrichting heb je ook geen hol aan, dat is zo'n beetje het makkelijkste onderdeel Het gaat toch niet om het inparkeren of wat dan ook, dit mag je zo slordig doen als je maar wilt; zolang je maar goed blijft kijken. Schijnt ook lang niet zo nuttig te zijn als CBR je wilt laten geloven. Mijn rijinstructeur deed het niet meer wegens slechte ervaringen, behalve als je het echt wilde. Zijn slechte ervaringen waren dat hij meerdere keren heeft gehad dat iemand zijn TTT deed en de examinator had gezegd ''Als dit een praktijkexamen was, had je het gehaald'', en die vervolgens zakten op het praktijkexamen | |
-Erick- | maandag 8 oktober 2012 @ 17:04 |
Ik heb ook geen TTT genomen, maar was de eerste keer wel gezakt. Had dan ook ontzettend slecht geslapen en was gigantisch zenuwachtig. Bijzondere verrichting ging slecht.. moest keren in een smal straatje waarbij alleen een bocht achteruit de mogelijkheid was. Had dat nog nooit gedaan dus dat ging scheef CBR is er verder niet over begonnen. Tweede examen heb ik keren op de weg totaal verknald. 6-7x steken in plaats van 3.. schaamde me kapot omdat er 3 auto's zaten te wachten op mij :p Kwam terug bij het CBR met de veronderstelling dat ik weer gezakt zou zijn. Mevrouw van het CBR begon over de dingen te vertellen die ik wel goed had gedaan. Als laatste begon ze over keren op de weg, of er geen andere plek mogelijk was. Haar uitgelegd dat er inderdaad parkeerplaatsen waren wat een betere optie geweest zou zijn. Volgens mij moet je echt wel je best doen om op bijzondere verrichten te zakken. Denk dat de meeste mensen moeite hebben met file parkeren. Plak een stikker op de achteruit, op het moment dat die stikker een bepaald punt voorbij is terug sturen. Sta je altijd goed Vraag het aan je instructeur. Denk dat als ik een TTT had genomen dat ik er heel laks mee omgegaan was.. het is tenslotte geen echt examen. Ook al had ik een TTT genomen was ik alsnog voor het eerste examen gezakt. Een TTT is bijna even duur als een echt examen.. zonde geld. [ Bericht 12% gewijzigd door -Erick- op 08-10-2012 17:10:36 ] | |
no1uknow | maandag 8 oktober 2012 @ 18:05 |
Zijn er ook mensen die een TTT hebben gedaan en achteraf gezien het zonde vonden? | |
Nafi | maandag 8 oktober 2012 @ 23:17 |
Niet doen, tenzij het inbegrepen zit in je pakket | |
Oceanview | maandag 8 oktober 2012 @ 23:36 |
In Frankrijk is het sowieso een hel om te rijden, dan heb je bijvoorbeeld 3 rijbanen en dan rijdt er iemand in het midden met knipperlicht naar links wat denk je dan? Juist hij is iemand op de rechter rijstrook aan het inhalen. | |
vannelle | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:37 |
Valt reuze mee. Bijvoorbeeld met parkeren maakt het niet heel veel uit hoe je staat, het gaat er om hoe je daar gekomen bent. Met fileparkeren moet je natuurlijk niet 1 meter van de stoep eindigen maar een halve meter en een beetje scheef mag best. MITS je goed gekeken hebt tijdens het parkeren. Het boeit hun echt niet of je een beetje scheef staat of zo, voor het examen of TTT is het belangrijk dat je de omgeving goed in de gaten houdt en inspeelt op die situaties. En juist op het kijken gaat het vaak mis. Zit soms in de kleine maar oh zo belangrijke dingetjes. Kijken, kijken en nog eens kijken. | |
Glijdt_licht | woensdag 10 oktober 2012 @ 00:35 |
3 rijbanen? 3 rijstroken zul je bedoelen.. Verder morgen E achter B intest. Wish me luck | |
H-D | woensdag 10 oktober 2012 @ 01:02 |
Frankrijk peage is heeeerlijk om te rijden juist. | |
Pizza_Boom | woensdag 10 oktober 2012 @ 01:26 |
Zal wel meevallen. Als je weet hoe je moet rijden en een beetje gevoel hebt voor autorijden (en dan met name achteruit rijden, want tegensturen/meesturen), gaat het prima lukken. Been there, done that! | |
Oceanview | woensdag 10 oktober 2012 @ 09:44 |
Het zijn wel echt mooie wegen maar het volk dat daar rijdt niet En ja 3 rijstroken niet banen, sorry. | |
Glijdt_licht | woensdag 10 oktober 2012 @ 10:41 |
En de intest gehad.. Alles ging wel aardig, alleen op sommige dingen nog wat beter letten, zoals wanneer je fietsers inhaalt. En recht achteruitrijden is best lastig, ik vond dat lastiger dan bochtje achteruit. Verder wil ik steeds de koppeling intrappen, maar die is er niet. Verder 4 of 5 normale lessen nodig zei de man [ Bericht 8% gewijzigd door Glijdt_licht op 10-10-2012 10:47:31 ] | |
Pizza_Boom | woensdag 10 oktober 2012 @ 12:46 |
Extragratis tip: Trek hem recht en steek dan rustig, zonder sturen (!), naar achter. Zo kan je een flink eind achteruit rijden zonder bij te hoeven sturen. Fietsers inhalen is ruim eromheen en als je moet wachten, wagen op de fietssuggestiestrook zetten, tegen de stoep aan. Automaat? :S Ik ging gewoon in schakel (want, normaal rijd je ook schakel, dus ook hellingproef e.d. met bak erachter moet je gewoon als schakel kunnen). En 4 of 5 = dagcursus? | |
Glijdt_licht | woensdag 10 oktober 2012 @ 12:56 |
Een beetje schuin aflopende weg = gemeen Automaat ja, hij had te vaak meegemaakt dat mensen met een schakel bij hun eerste les een koppeling er doorheen jassen. Bovendien heb je toch al manueel met je B-rijbewijs.. | |
Pizza_Boom | woensdag 10 oktober 2012 @ 12:58 |
Valt wel mee, wat meer tegensturen en zorgen dat het slingeren erg beperkt blijft. Hoe meer je uitwijkt, hoe moeilijker het wordt. Doet ie toch iets verkeerd? Was het een busje of een SUV? | |
Glijdt_licht | woensdag 10 oktober 2012 @ 13:00 |
Nieuwste VW Transporter, not geen 10k op de klok. Verder niet vergeten dat ik in het heuveligste deel van NL rij, dus wellicht is dat een reden,, verder geen 1 daagse cursus, dat vond hij niet aan te raden. Beter gewoon 5 korte lessen (is goedkoper en je leert beter) | |
Pizza_Boom | woensdag 10 oktober 2012 @ 13:07 |
Ah, over het algemeen kunnen busjes wat meer belasting op hun koppeling hebben. Overigens, wel eens in de binnenstad van Alkmaar ofzo gereden, zoals ik? Hebben ze flink wat leuke steile opritten/afritten gemaakt... Oja? Minder les en beter leren? Goh. Ik heb het wel in 1 dag gedaan, hoe het anders gaat weet ik niet. Enige wat ik mij kan voorstellen is dat je door de langere herhalingsperiode het langer blijft kunnen, maar ik reed voor mijn BE rijbewijs ook al gewoon met van alles en nog wat achter de auto. | |
H-D | woensdag 10 oktober 2012 @ 13:12 |
Vond het wel meevallen eigenlijk. Werd juist minder gesneden enzo. | |
Glijdt_licht | woensdag 10 oktober 2012 @ 13:14 |
Punt was vnmlk dat je wat minder gaar op het examen aankwam. Verder heb ik weinig met aanhangers gereden. | |
Pizza_Boom | woensdag 10 oktober 2012 @ 13:27 |
Ohw, zo. Ach, had ik niet echt last van. Enige dat ik had, was dat de koppeling van de traffic vrij stug was, waardoor ik na een half uur bij ieder stoplicht hem in zijn vrij trapte. | |
Tamashii | woensdag 10 oktober 2012 @ 14:12 |
Iemand enig idee wat je tegen die zenuwen kan doen? | |
Ridocar | woensdag 10 oktober 2012 @ 14:14 |
- bananen - valeriaan - slapen - leren (kennis verdrijft angst) | |
Ridocar | woensdag 10 oktober 2012 @ 14:22 |
Toen ik voor m'n CE aan het lessen was heb ik ook een automaat gereden. Veel beter, want dan kun je concentreren op belangrijkere zaken. Het was ook voornamelijk omdat je je anders helemaal suf schakelt. 16 versnellingen vooruit + de hele dag stadrijden = gare linker achterpoot. Net zoals met B rij je 95% van alle gevallen niet op de snelweg (Nu is het andersom). Net als met BE-automaat krijg je met CE-automaat afrijden geen aantekening op je rijbewijs. Overigens afgereden in een handbak (automaat was niet beschikbaar die dag, en ik wilde perse afrijden), maar dat terzijde. | |
Tamashii | woensdag 10 oktober 2012 @ 14:31 |
Meh het is voor mijn praktijk. Ben als de dood.... | |
Ridocar | woensdag 10 oktober 2012 @ 14:34 |
Ook voor praktijk goed bruikbaar, ook het leren. Dan moet je ook je theorie toepassen. | |
DX11 | woensdag 10 oktober 2012 @ 16:27 |
Hoe groot is de kans trouwens dat ze bij het praktijk examen dingen onder de motorkap gaan vragen? Ik heb dr uberhaubt nog nooit onder gekeken dus ook geen idee waar de olie zit enz | |
EchteZwareVanNelle | woensdag 10 oktober 2012 @ 16:48 |
Vragen ze dat niet standaard voor het examen? Maar de dingen onder de motorkap zijn niet moeilijk, je moet alleen kunnen aanwijzen wat wat is. Kan je instructeur je zo uitleggen. | |
ejfaar | woensdag 10 oktober 2012 @ 16:57 |
Mij werd niets gevraagd. Heb uberhaupt nog nooit onder een moterlap gezeten. Mijn instructeur zei ook dat je er toch niet op kan zakken. | |
Glijdt_licht | woensdag 10 oktober 2012 @ 17:38 |
Ik heb destijds in 1 vd laatste lessen voor m'n examen daar uitleg over gekregen. Op het examen is het me niet gevraagd. Het enige wat me werd gevraagd is of ik een kenteken op afstand kon lezen Verder altijd even de verlichting checken | |
ejfaar | woensdag 10 oktober 2012 @ 17:39 |
Ik moest ook kenteken lezen. Dat moet iedereen volgens mij. Verlichting heb ik niet gecheckt, ook niet aan gehad op mijn examen. | |
Oceanview | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:09 |
Op mijn examen moest ik de metertjes en lampjes kunnen uitleggen op het dashboard (juiste woord daarvoor toch?) | |
Gezicht | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:26 |
Op mijn examen heb ik dat niet hoeven doen, op TTT echter wel. | |
McNulty | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:27 |
Uit welke onderdelen bestaat de TTT dan. Ik hoor hier dat het niet veel toegevoegde waarde heeft. | |
ejfaar | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:29 |
Ik hetzelfde | |
ejfaar | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:29 |
Is precies hetzelfde als een gewoon examen. | |
Gezicht | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:29 |
Eigenlijk is TTT alleen om vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen op het echte examen te krijgen... Maar vond het persoonlijk toch wel fijn om al een keer voor het echte examen te weten hoe dat gaat, met examinator etc. | |
McNulty | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:33 |
Als +/- dezelfde punten aan bod komen, dan zie ik het nut er wel van in. | |
ejfaar | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:36 |
Normaal beoordeelt alleen je instructeur je, en nu vertelt iemand anders eens wat die van je vindt. Misschien kan die je net wat 'triggeren' | |
DX11 | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:44 |
Gele lampjes is doorrijden naar garage, rode lampjes is direct stoppen en ANWB bellen. Zo moeilijk is het niet | |
ejfaar | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:45 |
Geel is proberen te stoppen, als dit niet mogelijk is mag je doorrijden | |
DX11 | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:46 |
Geel is toch nooit direct noodzakelijk om te stoppen (je mag naar een garage rijden), toch? | |
DX11 | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:47 |
Oh wacht, jij hebt het over een verkeerslicht, ik heb het over dashboardlampjes | |
ejfaar | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:49 |
Weet ik, was een geintje. | |
Oceanview | woensdag 10 oktober 2012 @ 18:52 |
Maar als mijn auto uitvalt zijn er ook rode lampjes moet ik dan ook ANWB bellen? | |
DX11 | woensdag 10 oktober 2012 @ 19:09 |
Niet dan? | |
ejfaar | woensdag 10 oktober 2012 @ 19:46 |
En wat als je geen ANWB-lid bent? | |
DX11 | woensdag 10 oktober 2012 @ 19:49 |
lopen? | |
ejfaar | woensdag 10 oktober 2012 @ 19:50 |
Rijden en lampje lekker laten branden | |
tomaat52 | woensdag 10 oktober 2012 @ 22:38 |
Woensdag 2 uur rijles. | |
DX11 | woensdag 10 oktober 2012 @ 22:40 |
Ik ben er trouwens achter wat ik fout deed op de berenkuil (Arnhem). Het is GEEN grote rotonde en de 2 buitenste banen mogen dan ook niet mee met de bocht naar links. Dat verklaart een hoop. Ofzoiets... | |
tomaat52 | woensdag 10 oktober 2012 @ 23:10 |
Het zit er inderdaad leuk in elkaar... | |
Bankpasje | donderdag 11 oktober 2012 @ 18:48 |
Vandaag me 4e rijkes gehad, wat een ellende. Terugschakelen bij rotondes ging niet lekker, de ene x moet ik bij een bocht de koppelimg intrappen andere x niet. Kijken kan beter en het sturen ook. Tevens de beruchte hellingproef gedaan zowel met als zonder handrem, bult op ging in 1x perfect, bij de bult af heb ik de auto 5x laten afslaan, maar daarna ging het vlekkeloos. Hoop toch echt dat me volgende rijlessen een stuk beter gaan | |
DX11 | donderdag 11 oktober 2012 @ 18:54 |
In de bocht de koppeling in trappen? Weet je zeker dat je dat een keer "moest"? Kan me het haast niet voorstellen. Ik zelf heb het wel gedaan ondanks dat t niet mocht in t begin, maar t is eigenlijk heel erg onhandig aangezien de auto dan juist harder door rolt. | |
Bankpasje | donderdag 11 oktober 2012 @ 19:03 |
Kan het ook verkeerd hebben begrepen was zo druk met alles | |
Glijdt_licht | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:15 |
Ik mocht juist NIET ontkoppelen in een bocht, omdat je het schakelen al klaar moet hebben vóór de bocht. | |
tomaat52 | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:18 |
Precies. | |
DX11 | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:20 |
Ik mocht het ook niet maar deed het lekker toch. Maar nu denk ik, WAAROM deed ik dat, weetje hoe fucking irritant dat aanvoelt als ik het nu nog doe | |
tomaat52 | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:25 |
Ik heb ook zoiets. Krijg 'm regelmatig niet in z'n 3, dus eigenlijk in de vrij de bocht door. Heel raar gevoel. | |
DX11 | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:28 |
Wat raar, in de 3 zetten vind ik juist de makkelijkste, gaat vrijwel automatisch, vanuit de 2 of 4 alleen maar losjes vasthouden en rechtdoor duwen. | |
Glijdt_licht | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:30 |
Met een baggerbak kan dat lastiger zijn . Ik heb eens in een Panda gezeten waar je m echt in de 5 moest rammen, anders ging ie daar niet in hoor | |
tomaat52 | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:31 |
Ik moet 'm soms echt de 3 in rammen. Waardeloos. | |
DX11 | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:32 |
Jullie hebben waarschijnlijk al eigen auto's? Ik heb het nog over de lesauto. | |
tomaat52 | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:33 |
Ik heb het ook over de leswagen. | |
DX11 | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:34 |
Leswagens zijn toch vrijwel altijd moderne, GOEDE auto's?! Waarbij de bediening zo vloeiend is als het maar kan zijn. Bij jou dus niet? | |
tomaat52 | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:36 |
Ik heb gewoon regelmatig ruzie met dat hok. | |
DX11 | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:36 |
Misschien ligt het wel aan jou! | |
tomaat52 | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:38 |
Dat optrekken als een strijkijzer en naar rechts trekken ligt dus echt niet aan mij. Maar misschien ligt die 3e versnelling wel aan mij... | |
DX11 | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:40 |
Was een grapje je hebt gewoon een baggerbak 3e versnelling hoort echt niet moeilijk te zijn in fatsoenlijke auto's. En naar mijn mening, voor het belachelijke geld wat ze er voor vragen, horen alle lesauto's moderne goede auto's te zijn. | |
tomaat52 | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:43 |
Heb laatst de versnellingsbak van de leswagen vergeleken met de Kangoo van mijn moeder en de H200 van mijn vader. Beide auto's gaan vlot in de 3. Alleen is het bij de H200 alsof je in een soep roert. Mja, nog ff doorbijten. | |
Ridocar | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:45 |
Leerlingen hebben bijna altijd moeite met schakelen. Nul keer raden wat het eerst gaar is aan een lesauto. (ook vrachtauto overigens) | |
Glijdt_licht | donderdag 11 oktober 2012 @ 20:47 |
Mijn lesauto voor B was een Golf IV in 2005 (ja ik ben al zo oud) daar heb ik nooit problemen mee gehad. Nu ik bezig ben voor BE in VW Transporter met DSG-bak hoef ik niet te schakelen. Overigens vandaag gehoord dat ik zonder problemen deel kan nemen aan de examens en geen ondertekende Eigen Verklaring van een arts hoef . Scheel weer flink geld. Met andere auto's alleen problemen gehad met een 1995'er Ibiza waar de 2e soms raar deed, een oude Fiat Panda waar de 5 een ramp was, en een Seat Marbella waar je in een pan groentesoep zat te roeren | |
VogeltjeTwiet | donderdag 11 oktober 2012 @ 23:34 |
Vandaag m'n eerste rijles gehad. Instructeur vroeg bij het wegrijden of hij moest schakelen en koppelen, ik zei dat ik dat wel kon. En dat was ook zo Ik rijd trouwens in een 2012 Polo met 10k op de teller, fijne auto! | |
pietkanarie | donderdag 11 oktober 2012 @ 23:47 |
Leuke rijles gehad vandaag, het schakelen gaat tot mijn verbazing al wel een beetje vanzelf. Had gedacht dat ik er een grotere ramp in zou zijn, aangezien coördinatie niet mijn sterkste kant is. En een heuveltje op leren rijden. Was even behoorlijk lastig, maar ik heb gelukkig een geduldige rijinstructeur die niet begint te zuchten als het even duurt voordat ik het door heb. | |
HeetBoven | vrijdag 12 oktober 2012 @ 22:39 |
Zie je wel dat het niet zo moeilijk is, ga zo door | |
Bankpasje | zaterdag 13 oktober 2012 @ 17:49 |
Yes 5e rijles gehad (gisteravond) in het donker, en meteen een hevige regenbui. Rijknstructeur zei al je zal straks wel moe zijn. Nou het klopt. Had wel wat moeite om de belijning te volgen, maar was wel een lekker lesje. Rotondes nemen ging goed, (kijken, richting aangeven, gas los, terugschakelen, en meteen door) sturen mocht wat beter (minder tikjes geven) en schakelen mocht ook wel wat rustiger. Ach zal vanzelf wel komen denk ik | |
Sneeuwvlok_2 | zondag 14 oktober 2012 @ 18:28 |
Sinds Augustus ook aan het lessen, heb nu zo'n 18 lessen gehad van een uur en het einde komt in zicht. Rijden gaat wel prima rij alleen nog te snel en nog wat andere kleine dingetjes. Woensdag theorie examen, was het alleen vergeten dat ik dat Woensdag al heb en heb dus nog helemaal niet geleerd. Heb wel scooter theorie dus ik ken er wel wat van.. Nu elke avond maar goed gaan leren. Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik dat graag. | |
ejfaar | zondag 14 oktober 2012 @ 18:49 |
deze fout maken er wel meer | |
Sneeuwvlok_2 | zondag 14 oktober 2012 @ 19:00 |
Bepaalde regels zijn gewoon hetzelfde, zeg niet dat wanneer je scooter theorie kent dat je dat ook de auto theorie kent maar het zou wel helpen. | |
ejfaar | zondag 14 oktober 2012 @ 19:06 |
Het werkt juist tegen omdat je sneller geneigd bent te denken dat je alles al weet. Veel oefeningen maken werkt het beste overigens. | |
Sneeuwvlok_2 | zondag 14 oktober 2012 @ 19:11 |
Gevaar herkenning is dat te leren, daar merk ik vrij snel wel dat ik daar moeite mee heb. | |
ejfaar | zondag 14 oktober 2012 @ 19:13 |
Oefenen helpt wel. Bij fietsers vaak remmen/ gas los. Ook veel op remlichten van anderen letten. En je mag 12/25 fout hebben dus weinigen zakken daarop. | |
Oceanview | zondag 14 oktober 2012 @ 20:11 |
Meer dan de helft mag je fout hebben dus 13/25 | |
pfefferkatze | zondag 14 oktober 2012 @ 20:27 |
Nee, je moet meer dan de helft goed hebben. Dertien van de vijfentwintig goed, oftewel twaalf van de vijfentwintig fout. Ik had er vijfentwintig goed 13 van de 25 goed bij gevarenherkenning 35 van de 40 goed bij verkeersregels Bron: http://www.cbr.nl/10910.pp | |
Oceanview | zondag 14 oktober 2012 @ 20:29 |
Ohh sorry dan Tuurlijk is dit kort, je moet de situatie nog inzien in het echt ken je de gehele situatie al. | |
Sneeuwvlok_2 | zondag 14 oktober 2012 @ 20:49 |
Had op gevaar herkenning zojuist 13 fout, 1 teveel. Andere deel zelfs goed | |
Nafi | zondag 14 oktober 2012 @ 22:07 |
Ik weet niet waar je mee oefent maar ik maakte bij die oefenexamens steeds rond de 15/16 fouten bij gevaarherkenning. Uiteindelijk met 3 in gevaarherkenning geslaagd op het theorie-examen. Gewoon kijken naar de motivatie van de antwoorden | |
ejfaar | zondag 14 oktober 2012 @ 22:18 |
In het echt heb je minder dan 8 seconden | |
Keselo | zondag 14 oktober 2012 @ 22:20 |
Had ik op het begin ook moeite mee. Gewoon paar keer oefenen en het lukt makkelijk. Iets met kinderen = remmen, iets met een bocht = gas los. Overstekende mensen remmen. Fietsers voor je gas los (ligt een beetje aan je snelheid). Dat is wat ik het meeste tegen kwam. 3/4 keer is het gas los. | |
Oceanview | zondag 14 oktober 2012 @ 22:25 |
Ja dat weet ik, je snapt mijn punt niet helemaal, in het echt ken je de situatie al en weet je al wat er achter je is enz, op het examen moet je de afbeelding 'scannen' wat is mijn snelheid, wie is er achter mij, hoe zit de omgeving eruit. | |
Oceanview | zondag 14 oktober 2012 @ 22:25 |
Owja en als je sneeuw te ziet krijgt altijd gas los. | |
ejfaar | zondag 14 oktober 2012 @ 22:28 |
Tenzij er sneeuw is en verder niets aan de hand | |
ejfaar | zondag 14 oktober 2012 @ 22:30 |
Ik snap je punt wel. Maar in het echt heb je minder tijd. Dus je hebt genoeg tijd om te scannen. Het blijft natuurlijk wel apart (op een plaatje zie je niet echt hoe hard een fietser bv fiets). Daarom mag je ook zoveel fouten hebben (vaak is het discutabel om voor remmen/gas los te kiezen) | |
Oceanview | zondag 14 oktober 2012 @ 22:37 |
In het echt heb je ook veel minder tijd nodig, het is puur zien en je voet verplaatsen van het gas pedaal naar het rempedaal of wegsturen, in het echt is het gebied al 'gescand' en daar heb je gelijk in je kan moeilijk schatten op een afbeelding daarom mag je veel fouten zolang je maar kan zien afstand tussen jou en voorligger en/of binnenspiegel enzulks. | |
the-it | maandag 15 oktober 2012 @ 17:28 |
Vandaag een proef les gehad, ging best goed Mocht uiteindelijk over de provinciale weg terug rijden | |
ejfaar | maandag 15 oktober 2012 @ 18:21 |
Leek hard zeker? | |
the-it | maandag 15 oktober 2012 @ 18:55 |
Yep Al ging ik soms te hard zelfs [ Bericht 3% gewijzigd door the-it op 15-10-2012 19:06:47 ] | |
Sneeuwvlok_2 | maandag 15 oktober 2012 @ 18:58 |
Gister paar keer examen training gedaan, zojuist ook nog 3 maal. De laatste keer had ik : 2 fout bij gevaarherkenning en 9 fout bij de overige vragen. Gaat dus al beter, vanavond het boek maar even doorlezen. En hopen dat we tegen alle verwachting in Woensdag slagen | |
ejfaar | maandag 15 oktober 2012 @ 19:07 |
Had ik ook. Eerste keer snelweg ook. Vond 100 al hard Nu is 110-120 al vrij langzaam |