abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 augustus 2012 @ 11:33:37 #101
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116181454
het gaat inderdaad om een s2 Leandra.

overigens een klein leuk stukje gevonden

Op wie heeft de helingbepaling betrekking?
Op opkopers en handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen (platina, goud, zilver, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen, auto’s, motorfietsen, bromfietsen, fietsen, foto-, film-, radio-, en videoapparatuur, en apparatuur voor automatische registratie). Even als handelaren in antiek en curiosa. Ongeregelde goederen zijn goederen die niet tot de algemeen gangbare goederen kunnen worden gerekend. Dit wegens hun aard of uitvoering, hun herkomst of de staat waarin ze verkeren.
Bij dit soort goederen bestaat de kans dat zij afkomstig zijn van een misdrijf.
Verplichting?
Deze handelaren zijn verplicht tot het bijhouden van een –door of namens de burgemeester gewaarmerkt- doorlopend (chronologisch) inkoopregister. In dat register moeten zij onverwijld aantekening houden van alle door hen gekochte, ingeruilde, als geschenk aangenomen, in het pand aanwezige, in gebruik of bewaring genomen goederen. Verder dienst in dat register vermeld te staan: de koopprijs, andere voorwaarden van verkrijging, naam/woonplaats van degene van wie verkregen, verkocht aan, voor welke prijs verkocht.
Handelaren zijn verplicht dit register op eerste aanvraag ter inzage te vertonen aan hoofd van de plaatselijke politie (controle bevoegde ambtenaar)
Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
In aanvulling op het WvSr kan de gemeenteraad (artikel 437ter) in een verordening regels stellen met betrekking tot een verkoopregister voor handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen.
Via de APV (artikel 2.5.2) wordt de verplichting opgelegd een dergelijk (doorlopend) –door of namens de burgemeester- gewaarmerkt verkoopregister bij te houden. De burgemeester kan hiervan vrijstelling verlenen (bv. bepaalde branches). Ook wordt verplicht gesteld (artikel 2.5.3) opgave te doen dat men opkoper is en waar de onderneming gedreven wordt, dienen wijzigingen van adressen te worden doorgegeven, dient aan de hoofdingang de aard van de onderneming kenbaar te worden gemaakt, dient politie in kennis te worden gesteld indien men vermoed dat goederen afkomstig zijn van een misdrijf, dient de administratie op eerste vordering van een ambtenaar te worden overlegd, dient kennisgeving van de beëindiging van de onderneming plaats te vinden.

5.1.1 Verkoopregister (APV)
De handelaar is verplicht aantekening te houden van alle gebruikte en ongeregelde goederen die hij verkoopt of op andere wijze overdraagt, in een doorlopend en een door of namens de burgemeester gewaarmerkt register. In dit register (administratie) moet vermeld staan:
- het volgnummer van de aantekening met betrekking tot het goed,

- de datum van verkoop of overdracht van het goed,

- een omschrijving van het goed, daaronder begrepen –voor zover dat mogelijk is- soort, merk en nummer van het goed,

- de verkoopprijs of andere voorwaarden voor overdracht van het goed,

- naam, adres (identiteit) van degene die het goed heeft verkregen.

Hierbij wordt vooralsnog geen beperking (vrijstelling) ingevoerd naar soort goederen.
In- en verkoopregisters zijn te verkrijgen bij Boekhandel Krings Markt 50 te Geleen

YESYESYESYESYESYESYESYES

De winkel is fout bezig geweest woooooooooooooooooooooot ziet hier het volgende stukje:

5.1.3 Vervreemding van door opkoop verkregen goed
Ook is het de handelaar (of voor hem handelend persoon) verboden enig door opkoop verkregen goed gedurende de eerste 3 dagen dat het onder zijn berusting is, over te dragen of daarin enige wijziging aan te brengen tenzij deze wijziging van geen invloed is op de herkenbaarheid van het goed.
Bij een regeling tot effectieve helingbestrijding mag een bepaling betreffende de vervreemding van door opkoop verkregen goederen niet ontbreken. Deze regeling sluit aan bij het WvSr (artikel 437, eerste lid, onder d en f).

hij had de telefoon nog niet mogen aanbieden en of veranderingen aanbrengen mwuhahahaa
Een leven vol verhalen, waarin ieder een eigen hoofdrol in speelt.
Leef je eigen leven, dat doe ik ook.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 11:37:15 #102
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_116181552
Als ik jou was zou ik me niet zo op die winkel + politie focussen maar op het terugkrijgen van je telefoon. Je kan deze civiel op basis van artikel 86 gewoon nu terugvorderen. Het strafrechtelijke gevolg (wel of geen heling) kan je lekker aan de politie / justitie overlaten dat is voor jou dan niet meer interessant.
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
  donderdag 30 augustus 2012 @ 11:38:54 #103
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_116181592
quote:
8s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:29 schreef Darkspirrit het volgende:
direct laten blokkeren en kon pas een week later aangifte doen dat ie gestolen was want ze hadden het druk.
www.politie.nl

kan je voor vrijwel alles online aangifte doen...
So we just called him Fred
  donderdag 30 augustus 2012 @ 11:41:22 #104
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116181663
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 11:38 schreef FredvZ het volgende:

[..]

www.politie.nl

kan je voor vrijwel alles online aangifte doen...
nope. er waren vingerafdrukken dus bewijs dat de persoon er is geweest aanwezig dus kon niet online.

hmmmz: misschien goed idee inderdaad
  donderdag 30 augustus 2012 @ 11:44:25 #105
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_116181732
Het gaat erom dat jij achteraf kan zeggen dat je direct aangifte hebt gedaan. Die vingerafdrukken kunnen ze later ook nog wel op komen nemen.
So we just called him Fred
  donderdag 30 augustus 2012 @ 12:36:12 #106
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116183303
er stond al wel bekend dat ik had gebeld die nacht/ochtend

ik moest over een week maar terug bellen voor meer informatie pfffff.

weet alleen dat de dader vermoedelijk verhoord is of spoedig verhoord zal worden.... sjucht

het goede nieuws is dus wel dat ze de dader hebben
  donderdag 30 augustus 2012 @ 13:06:10 #107
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116184160
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:09 schreef Darkspirrit het volgende:

[..]

ik zet alles op alles om die telefoon terug te krijgen. niet omdat ik hem zo mis, maar omdat er veel te veel mensen hier slachtoffer van zijn. als iedereen er nu eens werk van maakt misschien merkt de politie dan dat het een serieuze zaak begint te worden en in het vervolg de opkopers en dieven strakker gaat aanpakken. het is dus niet alleen voor mijzelf dat ik hier mee door vecht. de verzekering kan blijkbaar al een heel hoop vergoeden. maar laat het maar eens duidelijk worden dat dit niet geoorloofd is. kortom wees sterk, houd vol en zorg ervoor dat de politie meer van dit soort vermeende zaken krijgt. voor hen tijdrovend en misschien geven ze dan eindelijk eens toe.
Even grof gezegd: zolang die winkelier de telefoon niet mag verkopen, is de politie er dus mee bezig waarschijnlijk. Op een heel laag tempo.

Indien jij kan aantonen dat het echt jouw telefoon is, de aangifte hebt gedaan, dan moet je er gewoon bij de politie op hameren dat je dat ding terug wilt en dat het niet jouw probleem is dat de winkelier een gejat toestel heeft gekocht dat van jou is.

Veel mensen laten zich afpoederen, maar vooralsnog sta jij volledig in je recht. Juist omdat die telefoon nog niet verkocht is.

Even afwachten wat de winkelier doet en wat de politie doet en als daar geen teruggave uit volgt zou ik het terugeisen via de rechter. Op kosten van de winkelier dus...

Dat verzekeringen uitbetalen of adviseren 'm maar terug te kopen ligt in het gegeven dat er anders teveel werk bij komt kijken. Dat is dus puur kosteneffectief.
Ook hoi !
  donderdag 30 augustus 2012 @ 13:19:35 #108
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116184611
quote:
9s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 12:36 schreef Darkspirrit het volgende:
er stond al wel bekend dat ik had gebeld die nacht/ochtend

ik moest over een week maar terug bellen voor meer informatie pfffff.

weet alleen dat de dader vermoedelijk verhoord is of spoedig verhoord zal worden.... sjucht

het goede nieuws is dus wel dat ze de dader hebben
De politie doet dus wel degelijk er wat aan. Ik denk dat de politie binnenkort contact met je opneemt om de telefoon op te halen. Soortgelijk iets eerder gelezen recent betreffende motoronderdelen die de potentiele koper herkende als de zijnde. Dader ook aangehouden, delen in beslag genomen en binnen 2 weken kon ie ze ophalen.

Jij hebt de IMEI-code en aangifte. Discussie of het wel/niet jouw telefoon is is hier dus niet het geval. Daarmee kan het haast niet anders dan dat die telefoon aan jouw teruggegeven zal worden.

If not, via de rechter spelen.
Ook hoi !
pi_116189328
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt.

Telefoon gejat toen ik buiten alleen op straat liep. Toen foto's van de dader gevonden van uitgaan die avond, vol 2x in beeld.

Toch hebben ze er niets meegedaan omdat het onderzoek te veel manuren vergde in verhouding tot het delict (beroving met geweld) was bij het korps Rotterdam-Rijnmond.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 15:53:31 #110
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116189885
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 15:39 schreef tammepiet het volgende:
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt.

Telefoon gejat toen ik buiten alleen op straat liep. Toen foto's van de dader gevonden van uitgaan die avond, vol 2x in beeld.

Toch hebben ze er niets meegedaan omdat het onderzoek te veel manuren vergde in verhouding tot het delict (beroving met geweld) was bij het korps Rotterdam-Rijnmond.
Volgens mij hebben dergelijke dingen weldegelijk prioriteit. Met geweld dus...

Alleen is opsporing niet zo makkelijk als je denkt. Maar die knakker zal vast wel ergens rond hebben gecirculeerd op het bureau.
Ook hoi !
  donderdag 30 augustus 2012 @ 16:41:37 #111
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116191794
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:30 schreef Maharbal het volgende:

[quote]

Nee. Heling heeft het bewustheidsvereiste in zich. Als jij te goeder trouw het bezit van iets verkrijgt kan het geen heling meer zijn. Een bestanddeel van heling is dat de 'heler' weet (of behoort te weten / redelijkerwjis kon vermoeden) dat het goed door een misdrijf is verkregen.

De heler, dat is toch degene die gestolen spullen verkoopt?

quote:
Als de eigendomsoverdracht te goeder trouw heeft plaatsgevonden is er geen sprake meer van het begrip heling.
Waar gaat het nu om: om het strafrechtelijk heling, of het civielrechtelijke deel?

Titel, levering, beschikkingsbevoegd. Mist een van de drie, dan is geen geldige eigendomsoverdracht. Dief had geen beschikkingsbevoegdheid en kon/mocht de telefoon dus niet verkopen en dus is er nooit een eigendomsoverdacht geweest tussen de dief - winkelverkoper. Dus die winkeleigenaar is geen eigenaar geworden, maar een bezitter. Hooguit bezitter te goeder trouw maar civielrechtelijk heeft er geen eigendomsoverdracht plaatsgevonden. En dus is degene van wie ie gejat is nog steeds eigenaar nu.

quote:
Laat ik even advocaat van de duivel spelen: TS, wat zou jij vinden als jij net een telefoon van een paar honderd euro had gekocht van iemand die betrouwbaar leek, tegen een betrouwbare plaats, op een betrouwbare locatie etc. Hoe happig zou jij zijn om 2 weken later die telefoon gratis af te geven aan degene die claimt de rechtmatige eigenaar te zijn?
Ik gok zo dat ie not amused is. Maar de advocaat van de andere duivel zegt: sorry, maar dat ding is gestolen en mijn client vorder het ding bij deze terug. Inleveren dat ding. De kosten verhaalt u maar bij degene waar u deze telefoon van hebt gekocht... Dat zal geen probleem zijn, want u weet uiteraard precies waar en bij wie u deze telefoon heeft gekocht.

TS heeft 3 jaar de tijd om die telefoon terug te vorderen.
Ook hoi !
pi_116191908
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 16:41 schreef Inlognaam het volgende:

De heler, dat is toch degene die gestolen spullen verkoopt?

Waar gaat het nu om: om het strafrechtelijk heling, of het civielrechtelijke deel?

Titel, levering, beschikkingsbevoegd. Mist een van de drie, dan is geen geldige eigendomsoverdracht. Dief had geen beschikkingsbevoegdheid en kon/mocht de telefoon dus niet verkopen en dus is er nooit een eigendomsoverdacht geweest tussen de dief - winkelverkoper. Dus die winkeleigenaar is geen eigenaar geworden, maar een bezitter. Hooguit bezitter te goeder trouw maar civielrechtelijk heeft er geen eigendomsoverdracht plaatsgevonden. En dus is degene van wie ie gejat is nog steeds eigenaar nu.
Nee, ik wilde alleen het begrip heling verduidelijken. Het begrip heling is namelijk een strafrechtelijk begrip, niet civielrechtelijk. Voor wat betreft de eigendomsoverdracht (en de revindicatie binnen 3 jaar) heb je volledig gelijk. Heling is met het bewustheidsvereiste van de heler, dus degene die de gestolen spullen verkoopt. Als deze te goeder trouw is (dan zal dat meestal ook opgaan voor het strafrecht), zal er geen sprake zijn van heling. Ik zag dat dat begrip hier te pas en te onpas onterecht werd gebruikt, vandaar.
  maandag 3 september 2012 @ 13:27:17 #113
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116342872
de zaak loopt nog en ik bel iedere week gewoon weer op tot ze gek van me worden. boeien ik steek tijd in het vinden van mijn telefoon hun weten wie de dader is inderdaad laat de winkel het op de dief verhalen en niet op mij persoonlijk.

overdracht is er inderdaad nooit geweest alleen registratie van identiteitsgegevens maar dat maakt hen een bezitter geen eigenaar. de papieren doosje etc zijn nog altijd in mijn bezit.

denk dat ik er inderdaad goed aan doe eens een rechtswinkel op te bellen en deze telefoon op te eisen.

thnx for the tips all ik houd jullie natuurlijk allen op de hoogte
pi_116343015
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:52 schreef Northside het volgende:

[..]

Als de telefoon voor een normale prijs gekocht is en de procedures gevolgd zijn (legitimeren etc) is het geen heling. Want dan zou je bij alles wat je van een ander koopt moeten gaan controleren of het niet ergens gestolen is. Maar aangezien de procedure niet gevolgd is (niet geidentificeerd, en anders heeft de politie het wel heel erg makkelijk om eens met iemand te gaan praten) denk ik dat je dat wel kan aanvechten.

Maar ik denk niet dat iemand er zoveel tijd/moeite in wil stoppen. :)
Natuurlijk is het wel heling. Of is er ergens een wet dat als je je legitimeert wanneer je illegale goederen verkoopt het goed opeens witgewassen wordt? Lekker makkelijk zou dat zijn.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_116343172
quote:
15s.gif Op maandag 3 september 2012 13:32 schreef trancethrust het volgende:
Natuurlijk is het wel heling. Of is er ergens een wet dat als je je legitimeert wanneer je illegale goederen verkoopt het goed opeens witgewassen wordt? Lekker makkelijk zou dat zijn.
Neen. Als de koper niet wist/behoorde te weten dat de telefoon gestolen was, is er van heling geen sprake.
pi_116344123
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 13:40 schreef DonJames het volgende:

[..]

Neen. Als de koper niet wist/behoorde te weten dat de telefoon gestolen was, is er van heling geen sprake.
Ik kan me voorstellen dat je het negeert mits het gestolen goed teruggegeven wordt.

De veroorzaakte schade moet die winkel maar halen bij de originele dief. Werkt het wettelijk nu werkelijk niet zodanig?
pi_116344994
quote:
15s.gif Op maandag 3 september 2012 14:17 schreef trancethrust het volgende:
Ik kan me voorstellen dat je het negeert mits het gestolen goed teruggegeven wordt.
Nee. Heling is niet ineens achteraf geen heling meer als het gestolen goed wordt teruggegeven.
quote:
De veroorzaakte schade moet die winkel maar halen bij de originele dief. Werkt het wettelijk nu werkelijk niet zodanig?
Waarom is het volgens jou logisch de schade door de winkel moet worden gedragen?
pi_116345301
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 14:47 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee. Heling is niet ineens achteraf geen heling meer als het gestolen goed wordt teruggegeven.

[..]

Waarom is het volgens jou logisch de schade door de winkel moet worden gedragen?
Een logica voor de eerste eigenaar te kiezen is dat die winkel iets heeft gekocht wat niet van de verkoper was; zij zijn slachtoffer van oplichting buiten schuld van de eerste eigenaar om. Wat mij dwars zit is dat je nu een telefoon hebt met meerdere rechtmatige eigenaars; of ben je na diefstal opeens niet meer eigenaar van je gestolen (ex-)eigendom, dat kan toch niet?
pi_116345682
quote:
5s.gif Op maandag 3 september 2012 14:58 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Een logica voor de eerste eigenaar te kiezen is dat die winkel iets heeft gekocht wat niet van de verkoper was; zij zijn slachtoffer van oplichting buiten schuld van de eerste eigenaar om.
Je zegt het zelf al: buiten hun schuld. Dus waarom dan toch daar de schade laten vallen?
quote:
Wat mij dwars zit is dat je nu een telefoon hebt met meerdere rechtmatige eigenaars; of ben je na diefstal opeens niet meer eigenaar van je gestolen (ex-)eigendom, dat kan toch niet?
Dat kan dus wel. Is ook niet zo gek. Het zou immers veel raarder zijn als die band met de oorspronkelijke eigenaar nooit zou worden verbroken. Een kledingstuk wat jij op een vlooienmarkt koopt blijkt bijvoorbeeld 20 jaar geleden eens gestolen geweest, en heeft daarna 15 eigenaars gehad die niet te traceren zijn. Is het dan logisch dat jij dat stuk terug moet geven?
pi_116346678
Buiten de schuld van de eerste eigenaar. Zowel de eerste eigenaar als die winkel zijn buiten schuld; de vraag is wie geef je dan de voorkeur. Ik zou zeggen de eerste, en als antwoord op je laatste vraag zou ik dat zeker wel logisch vinden. Ik bedoel het zou evengoed kunnen gaan om een gestolen Ferrari die ooit van je ondertussen overleden vader is geweest, aan jou gegeven toen je trouwde, en eindelijk teruggevonden nadat je 3 jaar lang hebt wakkergelegen van het verlies, om maar eens met een ander arbitrair voorbeeld te komen.

Een andere vraag is hoe je een zo'n ketting aan verkopen in vredesnaam bewijst, maar in dit geval is het zo duidelijk als een klontje.
  maandag 3 september 2012 @ 15:40:35 #121
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116346680
quote:
15s.gif Op maandag 3 september 2012 14:17 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Zo werkt het inderdaad als TS de telefoon opeist.

Probleem: de bureaucratie en regeltjes die ervoor zorgen dat er wat tijd overheen gaat. Telefoon is in ieder geval in beslag genomen en de mogelijke dief aangehouden. Dat alleen zou tegenwoordig al een feestje waard zijn.

Even geduld hebben en dan komt die telefoon terug.
Ook hoi !
  maandag 3 september 2012 @ 15:42:27 #122
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116346751
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 14:47 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

Omdat deze persoon (lees: winkelier) een telefoon heeft gekocht die opgeeist wordt (revindicatie) door de rechtmatige eigenaar. Zie het als bedrijfsrisico voor de winkel. Zij hebben iets gekocht dat nooit van hen zal worden/geweest is. Dus hebben ze een vordering bij deze verkoper.

Lullig voor de winkelier, maar dat is nu eenmaal het risico dat ie genomen heeft. Hij had ook om een aankoopbon en de boekjes die erbij horen kunnen vragen om een en ander uit te sluiten. Maar iets zegt me dat dat niet gebeurd is... Tja, das dan een risico dat je neemt. In dit geval een hoop ik duur risico.
Ook hoi !
pi_116346941
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2012 15:40 schreef trancethrust het volgende:
Buiten de schuld van de eerste eigenaar. Zowel de eerste eigenaar als die winkel zijn buiten schuld; de vraag is wie geef je dan de voorkeur. Ik zou zeggen de eerste, en als antwoord op je laatste vraag zou ik dat zeker wel logisch vinden. Ik bedoel het zou evengoed kunnen gaan om een gestolen Ferrari die ooit van je ondertussen overleden vader is geweest, aan jou gegeven toen je trouwde, en eindelijk teruggevonden nadat je 3 jaar lang hebt wakkergelegen van het verlies, om maar eens met een ander arbitrair voorbeeld te komen.

Een andere vraag is hoe je een zo'n ketting aan verkopen in vredesnaam bewijst, maar in dit geval is het zo duidelijk als een klontje.
..en dat is nou net de reden geweest dat het op de huidige manier is geregeld. Het valt in de meeste gevallen niet te bewijzen. Dat het nu in dit geval wel te bewijzen is, maakt dat niet anders.
pi_116347079
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 15:48 schreef DonJames het volgende:

[..]

..en dat is nou net de reden geweest dat het op de huidige manier is geregeld. Het valt in de meeste gevallen niet te bewijzen. Dat het nu in dit geval wel te bewijzen is, maakt dat niet anders.
Dat is een beetje een rare redenering. Als je de regeling die ik (en Inlognaam) aanneemt en je kan het niet bewijzen, dan heb je de huidige (jouw) regeling. Als je het wel kan bewijzen heb je een betere regeling. Waarom dan niet aannemen?
pi_116347303
quote:
5s.gif Op maandag 3 september 2012 15:52 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Dat is een beetje een rare redenering. Als je de regeling die ik (en Inlognaam) aanneemt en je kan het niet bewijzen, dan heb je de huidige (jouw) regeling. Als je het wel kan bewijzen heb je een betere regeling. Waarom dan niet aannemen?
Omdat die winkel te goeder trouw was (althans, dat moet nog blijken dacht ik, maar dat neem ik nu even aan). Waarom dan die winkel pakken? Waarom niet de persoon die hem daar kocht? Of de persoon van wie de winkel de telefoon kocht? Of de persoon daarvoor?

Begrijp je niet dat handelen van spullen (in wat voor vorm dan ook) erg lastig wordt als de spullen elk moment in beslag kunnen worden genomen? Als je iets (te geoder trouw) koopt, moet je er gewoon van uit kunnen gaan dat die spullen ook echt van jouw zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')