www.politie.nlquote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:29 schreef Darkspirrit het volgende:
direct laten blokkeren en kon pas een week later aangifte doen dat ie gestolen was want ze hadden het druk.
nope. er waren vingerafdrukken dus bewijs dat de persoon er is geweest aanwezig dus kon niet online.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 11:38 schreef FredvZ het volgende:
[..]
www.politie.nl
kan je voor vrijwel alles online aangifte doen...
Even grof gezegd: zolang die winkelier de telefoon niet mag verkopen, is de politie er dus mee bezig waarschijnlijk. Op een heel laag tempo.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:09 schreef Darkspirrit het volgende:
[..]
ik zet alles op alles om die telefoon terug te krijgen. niet omdat ik hem zo mis, maar omdat er veel te veel mensen hier slachtoffer van zijn. als iedereen er nu eens werk van maakt misschien merkt de politie dan dat het een serieuze zaak begint te worden en in het vervolg de opkopers en dieven strakker gaat aanpakken. het is dus niet alleen voor mijzelf dat ik hier mee door vecht. de verzekering kan blijkbaar al een heel hoop vergoeden. maar laat het maar eens duidelijk worden dat dit niet geoorloofd is. kortom wees sterk, houd vol en zorg ervoor dat de politie meer van dit soort vermeende zaken krijgt. voor hen tijdrovend en misschien geven ze dan eindelijk eens toe.
De politie doet dus wel degelijk er wat aan. Ik denk dat de politie binnenkort contact met je opneemt om de telefoon op te halen. Soortgelijk iets eerder gelezen recent betreffende motoronderdelen die de potentiele koper herkende als de zijnde. Dader ook aangehouden, delen in beslag genomen en binnen 2 weken kon ie ze ophalen.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 12:36 schreef Darkspirrit het volgende:
er stond al wel bekend dat ik had gebeld die nacht/ochtend
ik moest over een week maar terug bellen voor meer informatie pfffff.
weet alleen dat de dader vermoedelijk verhoord is of spoedig verhoord zal worden.... sjucht
het goede nieuws is dus wel dat ze de dader hebben
Volgens mij hebben dergelijke dingen weldegelijk prioriteit. Met geweld dus...quote:Op donderdag 30 augustus 2012 15:39 schreef tammepiet het volgende:
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt.
Telefoon gejat toen ik buiten alleen op straat liep. Toen foto's van de dader gevonden van uitgaan die avond, vol 2x in beeld.
Toch hebben ze er niets meegedaan omdat het onderzoek te veel manuren vergde in verhouding tot het delict (beroving met geweld) was bij het korps Rotterdam-Rijnmond.
De heler, dat is toch degene die gestolen spullen verkoopt?quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:30 schreef Maharbal het volgende:
[quote]
Nee. Heling heeft het bewustheidsvereiste in zich. Als jij te goeder trouw het bezit van iets verkrijgt kan het geen heling meer zijn. Een bestanddeel van heling is dat de 'heler' weet (of behoort te weten / redelijkerwjis kon vermoeden) dat het goed door een misdrijf is verkregen.
Waar gaat het nu om: om het strafrechtelijk heling, of het civielrechtelijke deel?quote:Als de eigendomsoverdracht te goeder trouw heeft plaatsgevonden is er geen sprake meer van het begrip heling.
Ik gok zo dat ie not amused is. Maar de advocaat van de andere duivel zegt: sorry, maar dat ding is gestolen en mijn client vorder het ding bij deze terug. Inleveren dat ding. De kosten verhaalt u maar bij degene waar u deze telefoon van hebt gekocht... Dat zal geen probleem zijn, want u weet uiteraard precies waar en bij wie u deze telefoon heeft gekocht.quote:Laat ik even advocaat van de duivel spelen: TS, wat zou jij vinden als jij net een telefoon van een paar honderd euro had gekocht van iemand die betrouwbaar leek, tegen een betrouwbare plaats, op een betrouwbare locatie etc. Hoe happig zou jij zijn om 2 weken later die telefoon gratis af te geven aan degene die claimt de rechtmatige eigenaar te zijn?
Nee, ik wilde alleen het begrip heling verduidelijken. Het begrip heling is namelijk een strafrechtelijk begrip, niet civielrechtelijk. Voor wat betreft de eigendomsoverdracht (en de revindicatie binnen 3 jaar) heb je volledig gelijk. Heling is met het bewustheidsvereiste van de heler, dus degene die de gestolen spullen verkoopt. Als deze te goeder trouw is (dan zal dat meestal ook opgaan voor het strafrecht), zal er geen sprake zijn van heling. Ik zag dat dat begrip hier te pas en te onpas onterecht werd gebruikt, vandaar.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 16:41 schreef Inlognaam het volgende:
De heler, dat is toch degene die gestolen spullen verkoopt?
Waar gaat het nu om: om het strafrechtelijk heling, of het civielrechtelijke deel?
Titel, levering, beschikkingsbevoegd. Mist een van de drie, dan is geen geldige eigendomsoverdracht. Dief had geen beschikkingsbevoegdheid en kon/mocht de telefoon dus niet verkopen en dus is er nooit een eigendomsoverdacht geweest tussen de dief - winkelverkoper. Dus die winkeleigenaar is geen eigenaar geworden, maar een bezitter. Hooguit bezitter te goeder trouw maar civielrechtelijk heeft er geen eigendomsoverdracht plaatsgevonden. En dus is degene van wie ie gejat is nog steeds eigenaar nu.
Natuurlijk is het wel heling. Of is er ergens een wet dat als je je legitimeert wanneer je illegale goederen verkoopt het goed opeens witgewassen wordt? Lekker makkelijk zou dat zijn.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:52 schreef Northside het volgende:
[..]
Als de telefoon voor een normale prijs gekocht is en de procedures gevolgd zijn (legitimeren etc) is het geen heling. Want dan zou je bij alles wat je van een ander koopt moeten gaan controleren of het niet ergens gestolen is. Maar aangezien de procedure niet gevolgd is (niet geidentificeerd, en anders heeft de politie het wel heel erg makkelijk om eens met iemand te gaan praten) denk ik dat je dat wel kan aanvechten.
Maar ik denk niet dat iemand er zoveel tijd/moeite in wil stoppen.
Neen. Als de koper niet wist/behoorde te weten dat de telefoon gestolen was, is er van heling geen sprake.quote:Op maandag 3 september 2012 13:32 schreef trancethrust het volgende:
Natuurlijk is het wel heling. Of is er ergens een wet dat als je je legitimeert wanneer je illegale goederen verkoopt het goed opeens witgewassen wordt? Lekker makkelijk zou dat zijn.
Ik kan me voorstellen dat je het negeert mits het gestolen goed teruggegeven wordt.quote:Op maandag 3 september 2012 13:40 schreef DonJames het volgende:
[..]
Neen. Als de koper niet wist/behoorde te weten dat de telefoon gestolen was, is er van heling geen sprake.
Nee. Heling is niet ineens achteraf geen heling meer als het gestolen goed wordt teruggegeven.quote:Op maandag 3 september 2012 14:17 schreef trancethrust het volgende:
Ik kan me voorstellen dat je het negeert mits het gestolen goed teruggegeven wordt.
Waarom is het volgens jou logisch de schade door de winkel moet worden gedragen?quote:De veroorzaakte schade moet die winkel maar halen bij de originele dief. Werkt het wettelijk nu werkelijk niet zodanig?
Een logica voor de eerste eigenaar te kiezen is dat die winkel iets heeft gekocht wat niet van de verkoper was; zij zijn slachtoffer van oplichting buiten schuld van de eerste eigenaar om. Wat mij dwars zit is dat je nu een telefoon hebt met meerdere rechtmatige eigenaars; of ben je na diefstal opeens niet meer eigenaar van je gestolen (ex-)eigendom, dat kan toch niet?quote:Op maandag 3 september 2012 14:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee. Heling is niet ineens achteraf geen heling meer als het gestolen goed wordt teruggegeven.
[..]
Waarom is het volgens jou logisch de schade door de winkel moet worden gedragen?
Je zegt het zelf al: buiten hun schuld. Dus waarom dan toch daar de schade laten vallen?quote:Op maandag 3 september 2012 14:58 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Een logica voor de eerste eigenaar te kiezen is dat die winkel iets heeft gekocht wat niet van de verkoper was; zij zijn slachtoffer van oplichting buiten schuld van de eerste eigenaar om.
Dat kan dus wel. Is ook niet zo gek. Het zou immers veel raarder zijn als die band met de oorspronkelijke eigenaar nooit zou worden verbroken. Een kledingstuk wat jij op een vlooienmarkt koopt blijkt bijvoorbeeld 20 jaar geleden eens gestolen geweest, en heeft daarna 15 eigenaars gehad die niet te traceren zijn. Is het dan logisch dat jij dat stuk terug moet geven?quote:Wat mij dwars zit is dat je nu een telefoon hebt met meerdere rechtmatige eigenaars; of ben je na diefstal opeens niet meer eigenaar van je gestolen (ex-)eigendom, dat kan toch niet?
Zo werkt het inderdaad als TS de telefoon opeist.quote:Op maandag 3 september 2012 14:17 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat je het negeert mits het gestolen goed teruggegeven wordt.
De veroorzaakte schade moet die winkel maar halen bij de originele dief. Werkt het wettelijk nu werkelijk niet zodanig?
Omdat deze persoon (lees: winkelier) een telefoon heeft gekocht die opgeeist wordt (revindicatie) door de rechtmatige eigenaar. Zie het als bedrijfsrisico voor de winkel. Zij hebben iets gekocht dat nooit van hen zal worden/geweest is. Dus hebben ze een vordering bij deze verkoper.quote:Op maandag 3 september 2012 14:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee. Heling is niet ineens achteraf geen heling meer als het gestolen goed wordt teruggegeven.
[..]
Waarom is het volgens jou logisch de schade door de winkel moet worden gedragen?
..en dat is nou net de reden geweest dat het op de huidige manier is geregeld. Het valt in de meeste gevallen niet te bewijzen. Dat het nu in dit geval wel te bewijzen is, maakt dat niet anders.quote:Op maandag 3 september 2012 15:40 schreef trancethrust het volgende:
Buiten de schuld van de eerste eigenaar. Zowel de eerste eigenaar als die winkel zijn buiten schuld; de vraag is wie geef je dan de voorkeur. Ik zou zeggen de eerste, en als antwoord op je laatste vraag zou ik dat zeker wel logisch vinden. Ik bedoel het zou evengoed kunnen gaan om een gestolen Ferrari die ooit van je ondertussen overleden vader is geweest, aan jou gegeven toen je trouwde, en eindelijk teruggevonden nadat je 3 jaar lang hebt wakkergelegen van het verlies, om maar eens met een ander arbitrair voorbeeld te komen.
Een andere vraag is hoe je een zo'n ketting aan verkopen in vredesnaam bewijst, maar in dit geval is het zo duidelijk als een klontje.
Dat is een beetje een rare redenering. Als je de regeling die ik (en Inlognaam) aanneemt en je kan het niet bewijzen, dan heb je de huidige (jouw) regeling. Als je het wel kan bewijzen heb je een betere regeling. Waarom dan niet aannemen?quote:Op maandag 3 september 2012 15:48 schreef DonJames het volgende:
[..]
..en dat is nou net de reden geweest dat het op de huidige manier is geregeld. Het valt in de meeste gevallen niet te bewijzen. Dat het nu in dit geval wel te bewijzen is, maakt dat niet anders.
Omdat die winkel te goeder trouw was (althans, dat moet nog blijken dacht ik, maar dat neem ik nu even aan). Waarom dan die winkel pakken? Waarom niet de persoon die hem daar kocht? Of de persoon van wie de winkel de telefoon kocht? Of de persoon daarvoor?quote:Op maandag 3 september 2012 15:52 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Dat is een beetje een rare redenering. Als je de regeling die ik (en Inlognaam) aanneemt en je kan het niet bewijzen, dan heb je de huidige (jouw) regeling. Als je het wel kan bewijzen heb je een betere regeling. Waarom dan niet aannemen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |