Nee, het lijkt me dat hij als normaal persoon behandeld dient te worden. Oftewel, hij hoeft niet genegeerd te worden, maar er dient wel een zekere voorzichtigheid betracht worden.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus als je als kind van een JG nooit belijdenis hebt gedaan, dan hoef je niet verstoten te worden?
Ik ben er sinds me 17e jaar niet meer geweest. In de zaal dan.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar dat lijkt me wel een leeftijd dat die hele gemeenschap je vragend aankijkt?
Of zoals bianconeri het zegt:quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, het lijkt me dat hij als normaal persoon behandeld dient te worden. Oftewel, hij hoeft niet genegeerd te worden, maar er dient wel een zekere voorzichtigheid betracht worden.
Maar ik denk dat ouderlijke gevoelens sterker zijn dan rare dogma's, dus in een individueel geval kan dat nog best meevallen. Mensen blijven toch dieren, wat de slaaf ook zegt.
Het lijkt me vrij naar als je ouders zo naar je kijken.quote:Daarom zullen we niet overvloedig contact zoeken met ongelovigen/verstandelozen.
Aangezien die je gedachten alleen maar bezoedelen.
Hoe komt het dat je sceptisch geworden bent? Het lijkt me toch niet makkelijk om aan zo'n invloed te ontsnappen. Is er een moment geweest waarop je plots besefte dat het wel heel raar was, of was het een langzaam proces?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:23 schreef mawtje het volgende:
[..]
Ik ben er sinds me 17e jaar niet meer geweest. In de zaal dan.
Mij ook. Daar zal geen gezond mens het mee oneens zijn. Maar het is, gelukkig voor de kinderen, niet zo erg dat ze verstoten worden. Dat zou wel héél wreed zijn.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Of zoals bianconeri het zegt:
[..]
Het lijkt me vrij naar als je ouders zo naar je kijken.
Dan ben ik benieuwd wat dat verstotingsgebeuren dan wel inhoudt.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mij ook. Daar zal geen gezond mens het mee oneens zijn. Maar het is, gelukkig voor de kinderen, niet zo erg dat ze verstoten worden. Dat zou wel héél wreed zijn.
Dat betekent dat je helemaal geen contact meer met ze mag hebben. Als je dat toch doet, dan wordt je zelf ook verstoten.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd wat dat verstotingsgebeuren dan wel inhoudt.
Ja, dat deel snap ik wel. Maar wanneer dan wel en wanneer dan niet?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat betekent dat je helemaal geen contact meer met ze mag hebben. Als je dat toch doet, dan wordt je zelf ook verstoten.
Wat ik persoonlijk zeer wreed vind om bij een kind te doen.
Nou jongeren krijgen zeg maar bijbelstudie, of ze nou willen of niet ! En dan kreeg je les uit een boek en dan kon je aan het einde vragen stellen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoe komt het dat je sceptisch geworden bent? Het lijkt me toch niet makkelijk om aan zo'n invloed te ontsnappen. Is er een moment geweest waarop je plots besefte dat het wel heel raar was, of was het een langzaam proces?
Het lijkt me doodeng als mijn ouders zo zouden zijn. Sterkte ermee man!quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:50 schreef mawtje het volgende:
[..]
Nou jongeren krijgen zeg maar bijbelstudie, of ze nou willen of niet ! En dan kreeg je les uit een boek en dan kon je aan het einde vragen stellen.
Dus ik had gewoon normale vragen, waar ik ook een normaal antwoord op wil hebben, maar dan zoeken ze een tekst uit de bijbel! En dan is het zo van: Ja dit zou Jezus doen, dus dit zouden wij ook moeten doen. Daar komt het op neer zegmaar. En ik had zoiets van Uhh, Hoe, WAT ? Oh oke.
En dingen van als je dit niet doet ga je niet naar het paradijs! Maar in de bijbel staat dat God van al zijn kinderen houd ? Het spreekt elkaar gewoon te erg tegen
Naja ik begrijp gewoon niet dat ze hun hele leven kunnen laten lijden door een boek uit de prehistorie.
Ik kwam in de puberteit, leerde mezelf kennen, me eigen normen en waarden. En bekijk alles niet zwart/wit
Ik word er niet meer mee lastig gevallen hoor. En ze zijn nu gewoon heel normaal, kan ook alles tegen ze zeggen. En ze zijn niet meer zo streng als toen ze eerst waren, me ouders praten niet eens meer over Jehova tegen me, dus eind goed al goed. Maar toch bedanktquote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het lijkt me doodeng als mijn ouders zo zouden zijn. Sterkte ermee man!
Men wordt verstoten voor een heleboel vergrijpen. Wikipedia somt er een stel op.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat deel snap ik wel. Maar wanneer dan wel en wanneer dan niet?
Je wordt verstoten als je grove zonden beoefent zonder berouw te tonen (of als ze je meerdere keren betrappen op dezelfde zone).quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En dit is nou De Waarheid, de hele post !quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:28 schreef falling_away het volgende:
User Luminal heeft een tijd geleden een uitstekende post geplaatst over JG's die ik graag wil herhalen. Zoals sommigen weten ben ik zelf ook 30 jaar lang JG geweest en deze omschrijving is 'spot on'
Haha, en die Charles Taze Russell zat zelf achter de vrouwen aan!quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:36 schreef falling_away het volgende:
[..]
Je wordt verstoten als je grove zonden beoefent zonder berouw te tonen (of als ze je meerdere keren betrappen op dezelfde zone).
Hieronder vallen oa:
Overspel en hoererij (alle sex buiten het huwelijk)
Roken
drugsgebruik
dronkenschap (dus niet een keertje dronken zijn maar geregeld)
Laster
versprijden van valse leer in de gemeente.
Dit levert nog wel eens problemen op als een lid van een gezin wordt uitgesloten. In sommige gemeentes en families zijn de leden zo streng dat zelfs bijv. een vader geen woord meer tegen zijn zoon spreekt als hij uitgesloten is. Vaak zie je weer dat andere gezinnen niet zo ver gaan en toch nog wel wat contact houden met directe familie die uitgesloten is.
Hey, zo ging het bij mijn losbreken van mijn gereformeerde opvoeding ook. Bij 'catechisatie' (bijbelindoctrinatie voor jongeren) werd ik bij kritische vragen raar aangekeken en werd er beschuldigend gesteld dat dat nou eenmaal in de bijbel stond. En dat moest genoeg zijn voor mij om me er dan ook aan te houden. Nou, dat iets in een boek staat was voor mij dus absoluut geen goede argumentatie voor zaken waar ik het nut niet van inzag of die ik zelfs als onethisch beschouwde.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:50 schreef mawtje het volgende:
[..]
Nou jongeren krijgen zeg maar bijbelstudie, of ze nou willen of niet ! En dan kreeg je les uit een boek en dan kon je aan het einde vragen stellen.
Dus ik had gewoon normale vragen, waar ik ook een normaal antwoord op wil hebben, maar dan zoeken ze een tekst uit de bijbel! En dan is het zo van: Ja dit zou Jezus doen, dus dit zouden wij ook moeten doen. Daar komt het op neer zegmaar. En ik had zoiets van Uhh, Hoe, WAT ? Oh oke.
En dingen van als je dit niet doet ga je niet naar het paradijs! Maar in de bijbel staat dat God van al zijn kinderen houd ? Het spreekt elkaar gewoon te erg tegen
Naja ik begrijp gewoon niet dat ze hun hele leven kunnen laten lijden door een boek uit de prehistorie.
Ik kwam in de puberteit, leerde mezelf kennen, me eigen normen en waarden. En bekijk alles niet zwart/wit
Yep.. en vooral het schuldgevoel is wat mij nog goed bij staat. Als je je een keer niet voorbereidt op de vergaderingen, of een zaterdag niet van deur tot deur gaat voel je je echt schuldig!quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:39 schreef mawtje het volgende:
[..]
En dit is nou De Waarheid, de hele post !
Dat is op zich wel goed om te weten. Als je zo iemand aan de deur krijgt, kun je hem dus beter proberen gerust te stellen en z'n schuld en angst proberen weg te nemen dan in debat gaan over futiliteiten.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:49 schreef falling_away het volgende:
[..]
Yep.. en vooral het schuldgevoel is wat mij nog goed bij staat. Als je je een keer niet voorbereidt op de vergaderingen, of een zaterdag niet van deur tot deur gaat voel je je echt schuldig!
Misschien dat 'Angst' ook hier nog bij had moeten staan. Je hele leven staat in het teken van het geloof en al je vrienden zijn JG. Als je begint te twijfelen aan het geloof is er direct de angst: 'Maar wat moet ik dan doen als ik het geloof verlaat?'. De angst voor een sociaal isolement is zo groot dat sommigen die twijfelen deze twijfel direct wegdrukken.
Op zich een goed idee, maar actieve JG's zullen dat nooit toegeven natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is op zich wel goed om te weten. Als je zo iemand aan de deur krijgt, kun je hem dus beter proberen gerust te stellen en z'n schuld en angst proberen weg te nemen dan in debat gaan over futiliteiten.
Zo had ik het nog nooit bekeken.Shit, dan word ik dadelijk nog meer als Jezus dan de gemiddelde christen. "Nee, mijn zoon, je hoeft nergens bang voor te zijn. Jehovah houdt van al zijn kinderen".
Ja idd kwam jij of ATON maar eens met iets nuttigs.quote:
quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Waarom niet? Je moet het wel uitleggen.
quote:Dan zijn ze incorrect. En dat zou je gewoon moeten zeggen. Met een uitleg waarom, graag.
Had ik daarvoor ja al gedaan?quote:Waarom? Je moet het wel uitleggen.
Alles wat wij geloven gaat vanuit de Bijbel. Als iets in de Bijbel geleerd wordt wat iets anders is, nieuw licht is, wordt dat inderdaad aangepast. Het is niet iets door mensen verzonnen...quote:Dus jij als niet-lid van slaaf kunt ook een doctrine aandragen, als je opmerkt dat dat in de Bijbel staat?
Elke ouder leert zijn kinderen op te passen met welke contacten je zoekt.quote:Ik zeg niet dat je geen contacten hebt. Ik zeg alleen dat je aangeraden wordt (zoals je zelf zegt) die contacten zorgvuldig te kiezen, op een manier die duidelijk onderscheid maakt tussen je eigen groep en de rest van de mensheid. Dat vind ik een vorm van afzondering.
Nee hoor? Genoeg gezalfden die geen ouderling zijn en niet-gezalfden die ouderling bv zijn.quote:Want je geloof wordt niet voor een groot deel bepaald door dit dogma? Is het niet zo dat iedereen die bij wil opklimmen binnen de organisatie een gezalfde moet zijn? Hoeveel niet-gezalfden zitten er in het besturend lichaam?
Aan de deur zou ik aanbieden later terug te komen omdat wij zo ineens in het veld echt niet alle medische termen en alles weten.quote:Jij doet een bewering, dan moet je die ook onderbouwen. Ik probeer slechts je geloof te begrijpen. Doe je dat zo ook als je langs de deuren gaat?
- "Zeg meneer de getuige, waarom zou bloed slecht zijn? Is daar ook bewijs voor?"
- "Zoek dat maar op"
- "Oké, dat is niet erg vriendelijk. Een andere vraag dan: welke onderbouwing heeft u voor het jaar 607?"
- "Zucht. Bianconeri doe dit doe dat!"
Waarschijnlijk niet hé. Doe maar gewoon alsof je bij mij aan de deur staat, en dat ik wat meer wil weten van je geloof.
Iemand die wel volledig de leer heeft geaccepteerd(gedoopt is) en als die dan uitgesloten wordt(na een heel langduring proces) dan mag je geen contact meer met die persoon hebben.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:48 schreef Jigzoz het volgende:
1. Ja natuurlijk leggen we ons geloof uit aan de hand van de Bijbel?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:50 schreef mawtje het volgende:
Zoals ik al de hele tijd zeg:quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hoe komt het dat je sceptisch geworden bent? Het lijkt me toch niet makkelijk om aan zo'n invloed te ontsnappen. Is er een moment geweest waarop je plots besefte dat het wel heel raar was, of was het een langzaam proces?
Nogmaals JIGZOZ leer eens lezen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:16 schreef Jigzoz het volgende:
Het was echt bedoeld als vraag. Ik weet niet beter dan dat Jehova's getuigen tot de meest extreme dingen gedwongen worden. Inclusief verstoting van hun kinderen als die niet bij de sekte willen horen.
Maar ik hoor het graag als ik het verkeerd heb. In ieder geval heb ik respect voor het feit dat je zelfstandig durft te denken, terwijl je ouders zo ver gaan in hun geloof.
Ongelofelijk....quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:07 schreef Jigzoz het volgende:
Maar Jehova's getuigen mogen toch geen contact hebben met hun kinderen als die zelf geen Jehova's getuigen zijn?
Tralalalalalla....quote:Op vrijdag 1 juni 2012 19:58 schreef mawtje het volgende:
Mijn ouders zijn ook Jehova´s Getuigen, kan me dood irriteren aan dat kudde gedrag ! Nooit is zelf denken, maar altijd blind geloven in de bijbel, want dat is de waarheid PUNT ! Be Open-Minded
Beetje tegenstrijdig niet? En sowieso mag je echt wel met niet-JGs omgaan.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:28 schreef falling_away het volgende:
User Luminal heeft een tijd geleden een uitstekende post geplaatst over JG's die ik graag wil herhalen. Zoals sommigen weten ben ik zelf ook 30 jaar lang JG geweest en deze omschrijving is 'spot on'
Jehovah's Getuigen houden hun leden gevangen via het BITE model.
[quote]Je mag alleen met andere JG's omgaan, contact met wereldse mensen moet zoveel mogelijk beperkt worden.
Onjuist. DE bron is de Bijbel, Jehovah. Niets meer niets minder.quote:Information: Als Jehovah's Getuige is er maar 1 geaccepteerde en betrouwbare bron van informatie en dat is het genootschap. Alle andere bronnen zijn werelds en staan onder invloed van Satan.
Genoeg grijswaarden. En dat JG of Satan klopt ook niet. Zitten meer dan genoeg er tussenin.quote:Als Jehovah's Getuige moet je twee keer per week naar de koninkrijszaal om daar indoctrinatiesessies te volgen. Ook moet je een aantal studieprogramma's volgen (bijbelstudieprogramma, koninkrijksdienst, gemeentelijke bijbelstudie). Verder moet je ook de tijdschriften bestuderen die elke maand uitkomen en je moet de nieuwe boekjes en dvd's die uitkomen bekijken en lezen.[quote]
moet, moet moet? mag mag mag! Je hoeft er niet per se 2x te zijn. Er is niets verplichts aan studieprogramma's. Ook niet met de tijdschriften verplicht bestuderen, dat klopt gewoon niet.
.
[quote]Er zijn geen grijswaarden meer. Of je bent JG, of je bent werelds en van Satan.
Haha? Wat is dat nou weer voor onzin? Als dat al slechte omgang is...quote:Als je niet minimaal 10 uur per maand langs de deuren gaat, krijg je geen voorrechten in de gemeente, dan mag je bijvoorbeeld niet helpen met de geluidsinstallatie. Men ziet je dan ook als slechte omgang. Als een gezin bijvoorbeeld weinig van deur tot deur gaat kan het zijn dat kinderen uit andere gezinnen niet meer met die kinderen mogen spelen..
Wat ben ik dapper he! Zo wat een moedig persoon he...quote:Het is ook bijzonder dat Bianconeri hier komt, want normale JG's zijn bang van wereldse mensen, dat zijn namelijk allemaal leugenaars, moordenaars, verkrachters en als je met ze praat en ze overtuigen je dat God niet bestaat dan... gaat Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon.
Als je als normaal persoon redeneert word je juist JG!quote:De enige manier waarop een JG zichzelf kan ontketenen is door net als ik uit het standpunt van een normaal persoon te denken of door bijvoorbeeld andere hersenspoelende sektes zoals scientology te onderzoeken en daarna parallelen proberen te trekken. De leerstellingen discussieren op internet is eigenlijk nutteloos, hij zal koste wat kost de leerstellingen verdedigen. Als het genootschap zegt dat de lucht paars is in plaats van blauw dan zal een JG hier op dit forum ons komen vertellen dat de lucht paars is.
http://nl.wikipedia.org/w(...)bewijs_voor_evolutiequote:Op vrijdag 1 juni 2012 22:58 schreef bianconeri het volgende:
Als je als normaal persoon redeneert word je juist JG!
Er valt heel goed te discusseren over de leerstellingen.
Als je met feiten aan komt zetten kan ik niet anders dan dat te accepteren.
Ook al zegt de organisatie iets anders.
Als evolutie bewezen wordt dan ga ik in evolutie geloven.
De organisatie onderwijst juist dat we ZELF moeten denken en onderzoeken. Zeer uitgebreid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |