abonnement Unibet Coolblue
pi_109925543
Wanneer ben je begonnen met het geven van bijvoeding aan je kleintje?
En wat gaf je dan in het begin?
Pureerde je alles zelf, deed je aan rapley, of gaf je ook potjes alla olvarit?

Ik ben heel benieuwd naar ieders ervaring, van zowel kindjes met kunstvoeding als borstvoeding.

Mijn dochter is nu 4 maanden oud en heeft tot een maand geleden altijd een combi van bv en kv gekregen. Pas de laatste maand krijgt ze alleen bv. Als ik straks ga werken sluit ik kv niet uit.

We hebben haar vandaag voor het eerst een stukje broccoli in haar hand gegeven. Ze heeft hierop gesabbeld. Erg mooi om te zien! Ze was zo nieuwsgierig.
Mijn idee is om haar af en toe iets aan te bieden, en om dan te kijken hoe het valt.
Dus eigenlijk om langzaam te starten met rapley. Maar ook olvarit sluit ik niet uit. Ze zal best af en toe een potje gaan krijgen.

Wat zijn jullie ervaringen?
Definitely not CIA
  donderdag 5 april 2012 @ 01:24:58 #2
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_109925685
Hier pas met 5,5 maand dat we gaan starten.. Bij oudste starte Ik met 6 mnd maar dat liep allemaal anders..

Bij O. Gaat het alleen vers ivm allergie extra belangrijk worden :) rapley bij voorkeur.
Olvarit is een no go ! Vind dat troep :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_109939568
We gaan vanaf 4 maanden eens kijken of bijvoeding hier een goed idee is. Dit onder andere op advies van het consultatiebureau en ik ben het met ze eens. Ik heb alvast dit boek gekocht:



Vind het een zeer prettig boek, omdat de toon heerlijk nuchter is. Ik heb echt veel aan de informatie en de tips die de schrijfster geeft. Hier geven we de fles en ik heb het idee dat dit boek hier goed bij aansluit, omdat de schrijfster niet alleen/ vooral uitgaat van borstvoeding. Kan me voorstellen dat het boek van Rapley geschikter is voor ouders die gekozen hebben voor borstvoeding. Al kunnen wij van Rapley ook vast nog wel wat oppikken.

Nu lees ik op bol.com een review over het boek, waarin aangegeven wordt dat in het boek honing gebruikt wordt in recepten voor kinderen jonger dan een jaar. Dit klopt, maar er staat in de druk die ik heb ook duidelijk bij deze recepten aangegeven: 'in Nederland wordt het gebruik van honing bij kinderen jonger dan 12 maanden ontraden'.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_109940059
Potjes hebben niet mijn voorkeur, maar ik kan me voorstellen dat we op een gegeven ogenblik ook af en toe weleens een potje babyvoeding zullen geven. Zal hij heus niks van krijgen. :Y) Zodra hij een jaar is mag hij ook lekker een flinke slagroomtaart vernaggelen en ik heb ook niet het idee dat dat zo gezond is. Maar wel lekker en leuk en hey, dat heeft ook zo weer z'n positieve, gezonde kanten! :9~
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  donderdag 5 april 2012 @ 14:44:18 #5
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_109940257
Ik ga pas starten bij 6 maanden (of iig 5.5) en dan begin ik met rapley en vers. Maar potjes vind ik ook prima hoor.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_109940352
Hier volledige borstvoeding en we gaan het advies van de WHO volgen, beginnen bij 6 maanden met bijvoeding :)
Onze cb geeft ook dat advies
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  donderdag 5 april 2012 @ 14:50:32 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_109940542
Hier BV, en rond de 6 maanden begonnen met bijvoeding, zowel vers gepureerd als Rapley als uit een potje, hoewel dat laatste eigenlijk heel weinig...
Inmiddels 16 maanden en nog steeds 3 a 4 borstvoedingen per dag, en verder gewoon met de pot mee-eten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 5 april 2012 @ 15:15:42 #8
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_109941521
Hier beginnen we ook rond 6 maanden, zelfde verhaal als Evenstar, ivm. (mogelijke) allergieen.
We zitten nu nog op volledig bv, en ik ga proberen een combi van Rapley en zelf pureren te geven.
pi_109942129
Hier geeft het cb ook het advies om bij borstvoeding bij 6 maanden te beginnen met bijvoeding. Maar voor flesvoeding houden ze denk ik 4 maanden aan (of het advies was echt op maat voor ons, dat weet ik niet zeker).
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  donderdag 5 april 2012 @ 16:09:31 #10
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_109943541
quote:
Eerste hapjes

Is jouw kind toe aan z'n eerste hapjes? Vanaf 6 maanden heeft je kind vaste voeding nodig naast borstvoeding of flesvoeding. Het wennen aan vaste voeding gaat stapje voor stapje en duurt ongeveer 6 maanden.

Een kind heeft tot de leeftijd van 6 maanden geen vaste voeding nodig om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Geef je borstvoeding en begin je met vaste voeding voor die leeftijd, dan bestaat de kans dat je melkproductie gaat teruglopen. Je kind profiteert dan niet meer optimaal van de borstvoeding.

Denk jij dat je kindje wel toe is aan hapjes voor het 6 maanden oud is? Maakt het bijvoorbeeld steeds smakkende geluidjes? Dan kan het eerder tijd zijn voor vaste voeding, maar dat hoeft niet. Vraag daarom advies aan je consultatiebureau voordat je een kind jonger dat 6 maanden vaste voeding gaat geven.

Begin in ieder geval niet met vaste hapjes voor je kind 4 maanden oud is. Het is overigens een fabeltje dat kinderen die met de fles gevoed worden eerder toe zijn aan vaste voeding dan kinderen die borstvoeding krijgen.
Vitamine D

Geef je kind elke dag 10 microgram extra vitamine D tot het 4 jaar is. Dat is goed voor de botten en tanden. Koop speciale tabletjes met vitamine D voor je kind bij de apotheek of drogist. Dit advies geldt dus voor alle kinderen tot 4 jaar, ongeacht de hoeveelheid vitamine D die ze uit andere voeding binnenkrijgen.

Aldus het Voedingscentrum

Hoe beginnen
Maand voor maand
Wat kun je je kind geven?
Voedselovergevoeligheid
Klaarmaken en bewaren
Voeding en opvoeding

Nou. Alstu :Y)

[ Bericht 29% gewijzigd door Vlinder op 05-04-2012 16:15:37 ]
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  donderdag 5 april 2012 @ 16:58:43 #11
30252 Soempie
Procreating
pi_109945732
Duidelijk. :) Het ene kindje kan er wat eerder aan toe zijn dan de ander, wat ook logisch is, maar er is geen verschil tussen kindjes die de fles krijgen en zij die borstvoeding krijgen.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  donderdag 5 april 2012 @ 18:16:09 #12
11682 Moonah
Jolie femme
pi_109948577
De darmen van een baby jonger dan zes maanden zijn nog niet 'uitontwikkeld'. Derhalve wordt geadviseerd pas met zes maanden te beginnen met bijvoeding. Dat er op potjes olvarit ed. staat 'vanaf 4 maanden' is puur vanuit commercieel oogpunt.
quote:
Met een maand of zes is het immuunsysteem dat in de darmen zit, en daar waakt voor foute indringers, zover ontwikkeld dat het kan gaan wennen aan de komst en aanwezigheid van ander eten dan moedermelk.

Ook het verteringssysteem heeft een ontwikkeling doorgemaakt. In het begin was de darmwand meer poreus dan nu, en ook de darmflora die een rol speelt bij het verteren, is nu beter op orde dan in de eerste maand.
Bron
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_109951298
Ik vind Rapley wel een leuk idee, maar nog wat jong bij 6 maanden. Ik verwacht dat we rond 6 maanden beginnen met prakjes en papjes (bij voorkeur zelfgemaakt, al was het alleen maar vanwege de kosten). Als hij dan goed zelfstandig kan zitten dan gaan we lekker rommelen met zelf knagen op van alles. Oh, en ik geef borstvoeding.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  donderdag 5 april 2012 @ 19:46:44 #14
35189 Troel
scherp en bot
pi_109952040
quote:
3s.gif Op donderdag 5 april 2012 18:16 schreef Moonah het volgende:
De darmen van een baby jonger dan zes maanden zijn nog niet 'uitontwikkeld'. Derhalve wordt geadviseerd pas met zes maanden te beginnen met bijvoeding. Dat er op potjes olvarit ed. staat 'vanaf 4 maanden' is puur vanuit commercieel oogpunt.

[..]

Bron
Maar dat schijnt tegenwoordig ook alweer achterhaald te zijn :X
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_109952718
Borstvoeding en Rapley, maar ook wel al eens vroeger dan zes maanden van groenten en fruit laten proeven ( lees, aan likken... ;) ) Gewoon heel rustig opbouwen.

De hoeveelheid die je nodig hebt om een potje gepureerd voedsel te maken vind ik erg veel om meteen te geven. Ik laat ze liever zelf happen en proberen.

  donderdag 5 april 2012 @ 20:37:47 #16
30252 Soempie
Procreating
pi_109954965
quote:
7s.gif Op donderdag 5 april 2012 19:46 schreef Troel het volgende:

[..]

Maar dat schijnt tegenwoordig ook alweer achterhaald te zijn :X
Dit is wat ik lees: Update on allergies in pregnancy, lactation, and early childhood
Auteurs: Isabella Pali-Schöll; Harald Renz; Erika Jensen-Jarolim
Jaar: 2009

Reduced breast-feeding and early solid food introduction
have been repeatedly discussed as confounders to allergy
development. However, Muraro et al concluded in their
review of observational and interventional studies that only
in high-risk patients is exclusive breast-feeding for at least 4
to 6 months or with extensively hydrolyzed formula in parallel
to avoidance of solid food and cow’s milk an effective preventive
measure for allergic diseases, at least for atopic dermatitis/
eczema and cow’s milk allergy in the first 2 years of life.


Ik ga nog even verder lezen. :9
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  Moderator donderdag 5 april 2012 @ 20:52:38 #17
5428 crew  miss_sly
pi_109955744
Soempie, dat gaat over de grotere kans op het ontwikkelen van allergieën. Moonah heeft het over het nog niet voldoende ontwikkeld zijn van de darmen, wat losstaat van de allergieën.

Hier bv en van bijna 6 maanden (paar dagen eerder) begonnen dmv Rapley aan bijvoeding. Ik vond het heerlijk relaxt. In plaats van een prakje of potje naar binnen moeten lepelen terwijl je eigen eten koud wordt, of kind vooraf alleen te laten eten, zaten wij al vanaf een maand of 8 denk ik iedere avond met drieën aan tafel te eten O+ nou stelde dat bij Senna lange tijd niet veel meer voor dan sabbelen op een boontje of een stukje broccoli en soms wat binnen krijgen, maar het was wel gezellig.

Nadeel van potjes of prakjes die je met een lepel naar binnen werkt, lijkt mij dat je misschien te snel ongemerkt probeert er meer in te krijgen dan het kind wil. Toch nog een (paar) hapje(s) extra. Als je je daarvan bewust bent, kun je dat natuurlijk wel voorkomen.

Hier trouwens ook wel eens een potje, maar pas toen ze dat zelf min of meer kon lepelen of met de handen kon opeten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 5 april 2012 @ 21:00:23 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_109956213
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 20:52 schreef miss_sly het volgende:
Nadeel van potjes of prakjes die je met een lepel naar binnen werkt, lijkt mij dat je misschien te snel ongemerkt probeert er meer in te krijgen dan het kind wil. Toch nog een (paar) hapje(s) extra. Als je je daarvan bewust bent, kun je dat natuurlijk wel voorkomen.
Hier dacht ik daar ook aan te denken, maar daar heb ik me nooit druk om hoeven maken. Mond ging gewoon niet meer open dan :D Beide heren hier weten heel goed wanneer ze genoeg gehad hebben. Nog steeds gelukkig.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 5 april 2012 @ 21:01:09 #19
30252 Soempie
Procreating
pi_109956262
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 20:52 schreef miss_sly het volgende:
Soempie, dat gaat over de grotere kans op het ontwikkelen van allergieën. Moonah heeft het over het nog niet voldoende ontwikkeld zijn van de darmen, wat losstaat van de allergieën.

Dat begrijp ik, daarom ook de toevoeging dat ik verder ga lezen/ zoeken. Ik lees in OUD regelmatig over een grotere kans op allergieën als je met 4 maanden begint met bijvoeding, vandaar. En vaak wordt dan gezegd: darmstelsel is nog niet voldoende ontwikkeld, waardoor de kans op allergieën groter is. Tenminste, zulke uitspraken heb ik voorbij zien komen.

In mijn boek staat dat onder andere het spijsverteringsstelsel met 4 maanden voldoende ontwikkeld is bij de meeste baby's. Nu ben ik dus benieuwd hoe ze bij die uitspraak komen, aangezien de deskundigen elkaar tegenspreken.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_109956649
Klopt soemp.

Mijn kinderarts vertelde het zo (de kinderarts van mn meiden he, ik heb geen kinderarts meer :P )
Er schijnen een soort kritieke periodes te zijn waarin bepaalde allergieën getriggerd worden, zo lijkt het een voordeel om gluten ofwel voor 4 maanden te introduceren (maar das weer niet aan te raden omwille van de darmrijping), ofwel ná 6 maanden. De periode bij uitstek om coeliakie te ontwikkelen is wanneer tussen de 4 en 6 maanden gluten geïntroduceerd wordt. Dat daargelaten is coeliakie een 'afwijking' op een bepaald gen, als je dat gen niet hebt zul je nooit coeliakie ontwikkelen dus nouja dat.
Maar voor andere allergenen schijn nu ook uit onderzoek te komen dat vroege sensibilisatie zorgt voor veel minder allergieën of overgevoeligheidsreacties dan late introductie/sensibilisatie. Het ziet er naar uit dat de richtlijn weer verandert wordt en dat het advies wordt om tussen de 4 en 6 maanden te gaan starten met bijvoeding, en niet pas vanaf 6 maanden zoals het gangbare advies nu is.

En om on topic te zijn, oudste kind heeft een jaar bv gehad, was een rapley kind bij uitstek, schuift nog steeds graag van alles naar binnen, begonnen met 6 maanden. Jongste kind heeft ook een jaar bv gehad, kon he-le-maal niets met rapley en kreeg potjes en zelfgemaakte prutjes. Inmiddels alweer een tijdje met de pot mee. Begonnen met 5 maanden en een beetje.
:)
  donderdag 5 april 2012 @ 22:21:02 #21
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_109961106
Oudste kreeg 12 weken bv, daarna de vriezervoorraad en kv. Zo rond 4 maanden kieperde hij zowat uit zijn wipper zo graag wilde hij eten. Als ik een hap nam zat híj met zijn mond open dus zijn we langzaam groente en fruit gaan introduceren.
Mijn tweede taalde niet echt naar andere dingen dan zijn flesjes (10 weken bv) en daar zijn we pas later begonnen. En de derde zijn we ook pas vanaf 6 maanden begonnen omdat hij ook totaal geen interesse had in voedsel tot die tijd.

Ik gaf héél af en toe een potje, maar ik kon zelf de lucht niet verdragen. Dus meestal kookte ik vers. Maar dan gladde happen. Niks geen rapley of gedoe. Mijn jongens hadden toen best een grote eetlust.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_109961347
Hier kv, en met 5,5 maand bijvoeding. Ik had een Avent Babycook (oid) en gaf hem een aantal dagen hetzelfde, en heb het zo uitgebreid. Pompoen vond hij erg lekker!

Hij moest soms wennen aan smaken, maar ik had een voorraad zelfgemaakte appelmoes zonder suiker in de vriezer (in ijsblokzakjes) en deed bijvoorbeeld 1 blokje wortelderrie met 3 blokjes appelmoes, en minderde steeds de appelmoes. Op een gegeven moment at hij alles wel.

Nu niet meer, maarja, 2j9m en een eigen wil....

Rapley vond ik eng en heb ik niet gedaan, maar ik zie niet echt verschil tussen zijn eetgedrag en dat van Rapleykinderen.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_109971897
Hier ook met 5,5 maand begonnen met hapjes voor Chris..
We zijn begonnen met een paar pure groentes en dan fijnprakken of pureren. Met 6 maand over naar opvolgmelk en het fruit erbij.
Chris was er ook echt aan toe. Hij at direct goede happen. Ook af en toe stukken aangeboden, ging ook prima. Brood at hij bij 6,5 maand, al snel pakte hij dit zelf van het bordje.
Alleen potjes vond hij niet zo lekker, dus dat was echt voor nood, maar liever dan vers meenemen..

Wel met 4,5 rijstebloem al trouwens..

Voor Daan gaan we dat weer zo doen, als er niks bijzonders gebeurd..
pi_110053458
Buiten de 4 of 6 maandendiscussie, 4 maanden is echt nog te klein om al stukken te geven. Voor 6 maanden kan je beter gepureerd geven. Kan je met 6 maanden alsnog gaan rapleyen.
  zondag 8 april 2012 @ 12:58:16 #25
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_110053732
Ik denk dat wij wachten tot de 6 maanden. Midas zit nog niet op zijn maximale hoeveelheid flesvoeding dus we hebben vooralsnog ook geen problemen met een hongerig kind. Dus als het even kan dan wachten tot hij 6 maanden is. Die babycook lijkt me wel handig, en hij zal ook heus wel eens een stuk van iets krijgen en af en toe een potje als het zo uit komt. Maar verder heb ik me er nog niet zo erg in verdiept eigenlijk....
  Moderator zondag 8 april 2012 @ 13:04:39 #26
236264 crew  capricia
pi_110053923
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 12:49 schreef Troeta het volgende:
Buiten de 4 of 6 maandendiscussie, 4 maanden is echt nog te klein om al stukken te geven. Voor 6 maanden kan je beter gepureerd geven. Kan je met 6 maanden alsnog gaan rapleyen.
Hoezo is 4 maanden te klein voor het geven van stukken?
Ik heb mijn dochtertje van 4 maanden 1 keer een stuk appel voorgehouden. Ze pakt het en het gaat meteen in haar mondje (net als al haar speeltjes). Waar ze vervolgens op het stuk appel gaat zuigen. Ze vindt het wel een heel interessante smaak hebben. :)
Definitely not CIA
  zondag 8 april 2012 @ 13:09:32 #27
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_110054061
serieus?! wat eng zeg. Dat had ik echt nevernooit gedurft :o was sowieso een bangepoeper met appels, maar dat komt omdat mijn zusje er bijna in gestikt is denk ik. :X
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator zondag 8 april 2012 @ 13:14:23 #28
236264 crew  capricia
pi_110054184
quote:
11s.gif Op zondag 8 april 2012 13:09 schreef debuurvrouw het volgende:
serieus?! wat eng zeg. Dat had ik echt nevernooit gedurft :o was sowieso een bangepoeper met appels, maar dat komt omdat mijn zusje er bijna in gestikt is denk ik. :X
Gaf haar wel een groot stuk. Dus dat ze echt moet sabbelen.
Definitely not CIA
  zondag 8 april 2012 @ 13:49:56 #29
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_110055152
quote:
11s.gif Op zondag 8 april 2012 13:09 schreef debuurvrouw het volgende:
serieus?! wat eng zeg. Dat had ik echt nevernooit gedurft :o was sowieso een bangepoeper met appels, maar dat komt omdat mijn zusje er bijna in gestikt is denk ik. :X
Ik heb dat met pannenkoeken, ben er zelf een keer bijna in gestikt (heimlich en al) en nu snij ik ze voor Rienk heel klein :')

Appels maakt me dan weer niks uit :)
hij eet het toch niet :')
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_110061547
We hebben het de eerste keer aangeboden toen hij 4 maanden was, maar hij had er toen echt geen zin in (understatement van de dag, vrees ik :D ). Dan een hele tijd gestopt, bij 5 maand kregen we al een paar hapjes binnen en op 6 maand was er geen houden meer aan ;)

Hier in België adviseren ze wel om vanaf 4 maanden te starten met bijvoeding. We zijn trouwens met groenten gestart omwille van de vele buikkrampen, maar andere kinderen starten vaak met fruitpap.
pi_110064226
Schoonma vertelde dat mijn man met 3 maanden sinaasappelsap heeft gekregen...wat zijn tijden toch veranderd!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  zondag 8 april 2012 @ 18:25:19 #32
260253 Sandous
*+*+*+*+*+
pi_110064597
geven jullie vanaf 6 maanden al meteen 2 keer een bijvoeding per dag.
Mijne (nu 6 maanden en een week) krijgt 2 (ijsblokjes) wortel per dag.. moet ik m ook in de avond/ochtend iets van fruit geven.. of eerst een week of langer wennen aan 1 x per dag dan een 2e voeding introduceren.

(ik weet dat iedereen hier een eigen invulling aan geeft, maar ben toch nog een beetje voorzichtig, alles lijkt hem te vies. 2 ijsblokjes, doen we 10 minuten over om erin te krijgen :)

(ijsblokjes bedoel ik, verse groente gepureerd en uit de vriezer he)
pi_110070129
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 18:12 schreef bitterend het volgende:
Schoonma vertelde dat mijn man met 3 maanden sinaasappelsap heeft gekregen...wat zijn tijden toch veranderd!
Iedereen van voor 1990 heeft waarschijnlijk rond 3 maanden oud sinaasappelsap met liga gekregen.
Voortschrijdend inzicht en zulks, over 20 jaar lachen onze kinderen ons uit om de stupide dingen die wij deden ;)
:)
pi_110070231
Ja het was inderdaad met liga :D Jammer dat mijn moeder van mij niet zo veel kan herinneren...dit soort dingetjes zijn wel grappig/interessant om te horen
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  zondag 8 april 2012 @ 20:41:36 #35
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_110070331
Ik vond een consultatiebureau briefje met daarop de dringende aanbeveling dathetnu wel tijd werd voor een flesje kunstvoeding en sinaasappelsap met liga :D drie maanden was ik idd.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_110070433
Geweldig :D
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  Moderator zondag 8 april 2012 @ 20:43:58 #37
5428 crew  miss_sly
pi_110070478
Ik zag zoiets ook in mijn boek van Ikke inderdaad :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 8 april 2012 @ 20:47:02 #38
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_110070664
Ik kreeg ook Liga, uitgeperste sinasappelsap, geraspte appel en banaan, alles bij elkaar in een bakje.... Maar toen was ik geen 6 maanden ofcourse.

Ik ben gisteren begonnen met hapje banaan, vanmorgen nog een keer. Grappig Sandous, ik ben dus met fruit begonnen en vraag het mij precies anderom af...
En de tijdstippen vind ik wel lastig, aangezien Anouk er een vreemd ritme op na houdt. Zo slaapt ze bijvoorbeeld vaak vanaf een uur of half 12 tot 1, half 2, dan schiet een normale lunch er natuurlijk ook bij in (niet dat ze dat nu al krijgt en ik ga er ook vanuit dat het straks allemaal wel goed komt!)
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_110071328
Wij zijn met 5,5 maanden begonnen met bijvoeding. Ze heeft altijd zelf gegeten, er ging vanaf het begin best wat in. Alleen maar Rapley, ze heeft hier nooit iets gepureerd gekregen. Eet ze wel, bij anderen.
Olvarit oid heeft ze nog nooit gehad.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_110072733
Appel vind ik ook eng. Dat valt niet zacht te sabbelen of af te bijten zonder tanden. Dat kreeg Puck pas veel later.
Hier begonnen met 6 maanden en rapley en licht gepureerd door elkaar.
Nu eet hij zelf met een lepel :D
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 8 april 2012 @ 21:26:15 #41
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_110072921
Geraspte appel deed ik wel. Ook makkelijk te combineren met een iets vastere fruitsoort. Halve druiven (zonder velletje) of een banaan of een peer-partje. Rapley avant la lettre :P
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_110087030
Wij zijn ook zon week of anderhalf geleden begonnen met bijvoeding!
Hij heeft bloemkool gehad, in stukken, en dat wordt naar het mondje gebracht en gesabbeld. Verder gisteren wat banaan, na rapleyen nog wat geprakt, en daar heeft ie een paar kleine beetjes van op.

Het is nog vooral likken en sabbelen en heel erg wennen aan andere smaken en gekke bekken trekken :D Hij krijgt ook nu elke avond een fles met rijstebloem.
pi_113319398
Even een schop.

Pietje is morgen alweer 5 maanden, dus ik begin me langzaamaan in bijvoeding te verdiepen. Heb vanochtend maar vast eens in Eten voor de kleintjes gebladerd. Bij de oudste ook bij 6 maanden begonnen, en een combi van rapley en pureren gedaan. Zoiets zal het nu wel weer worden. Ik ben geen groot voorstander van potjes, al is het maar omdat ze zo ontzettend stinken! Maar de biologische van Kruidvat waren wel te doen geloof ik.
  zondag 24 juni 2012 @ 17:10:43 #44
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_113319857
Ja, ben me ook aan het inlezen. Heb een paar kopietjes van internet geplukt over dat boek van Kleintjes (hoor ik hier wel goede verhalken over). Wij gaan over 2 weken beginnen. Ik denk met brocoli of zo.
pi_113320058
Wij beginnen denk ik als we terug zijn van vakantie. Dan is hij 6 maanden en een paar dagen. Van Kleintjes vond ik vorige keer vooral het introductieschema heel handig, maar geloof dat ik het boek toen pas wat later gekocht had.

Ook best veel gekookt toen in het begin uit Opperdepop, kookboek voor kinderen van AH. Geen idee of dat nog verkrijgbaar is.

Ik heb er echt zin in om te beginnen!
pi_113320147
Opperdepop wil ik nog steeds hebben! (miss als je dit leest :D )

We zijn een kleine maand bezig en het gaat prima! op het kdv krijgt ze ook stukjes (heb ik specifiek gevraagd) :)

Augurken blijven haar favoriet haha!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  zondag 24 juni 2012 @ 17:17:05 #47
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_113320163
Ja, dat schema heb ik ook :Y

Ik heb er ook zin in. Lijkt me zo leuk!

Opperdepop ken ik wel ja, ik heb een soortgelijk kookboekje.
pi_113320243
Ze krijgt hier 1 keer per dag iets, misschien dat ik binnenkort 2 keer ga proberen..ik merk geen allergisch reacties of moeite met poepen gelukkig (alleen die geur :X )
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_113320819
Hier ook alweer bijna 2 maanden bezig met bijvoeding. We doen een combi van rapley en gepureerd/geprakt. Fruit is hier erg favoriet en ook brood gaat er ook redelijk goed in, groente is maar net hoe zijn pet staat. Tussendoor wordt er wel eens een rijstwafel of soepstengel gegeven. Wat ik erg leuk vind is dat hij nu al dingen eet die ik pas at toen ik op mezelf ging wonen, zoals avocado, mango en bataat.
  zondag 24 juni 2012 @ 17:49:50 #50
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_113321689
Ik wil Midas ook dingen geven die we zelf eigenlijk niet eten. Gewoon om de smaken te leren kennen. Misschien is ie wel dol op spruitjes en dan is het zielig om hem die te onthouden... :+

Ik heb de neiging om in het voren te gaan koken en de halve diepvries vol te gooien met ijsblokjeszakjes :')
pi_113322382
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 17:16 schreef bitterend het volgende:
Opperdepop wil ik nog steeds hebben! (miss als je dit leest :D )

We zijn een kleine maand bezig en het gaat prima! op het kdv krijgt ze ook stukjes (heb ik specifiek gevraagd) :)

Augurken blijven haar favoriet haha!
Ik ben miss dan wel niet, maar hij lag de opperdepop nog gewoon bij de ah. Bij jullie niet?
*poef* nu is het weg
pi_113323154
Ow nog nooit gezien bij ons! waar zou ie moeten staan?
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_113323177
Bij de boeken :P
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_113323222
nog nooit gezien boeken bij ons wel tijdschriften..zal volgend weekend even zoeken dan
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  zondag 24 juni 2012 @ 18:32:33 #55
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_113323460
Misschien is het AH te klein bitterend?
pi_113323935
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 18:25 schreef bitterend het volgende:
Ow nog nooit gezien bij ons! waar zou ie moeten staan?
Als je hem niet kan vinden wil ik hier wel een voor je halen. Stuur ik hem wel op.

Hij staat hier ook op de groenten en fruit afdeling.
*poef* nu is het weg
  zondag 24 juni 2012 @ 20:04:19 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_113327479
Bij ah.nl is hij ook gewoon verkrijgbaar :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 24 juni 2012 @ 20:38:18 #58
5428 crew  miss_sly
pi_113329279
Ow, ik had nog wel gereageerd, maar niets teruggezien dacht ik, bitterend. Maakt niet uit. Je kunt ook een ied kopen als je wil. Laat maar even weten, liefst per pm :+ anders lees ikhet misschien niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_115226857
Nog nieuws over het bijvoeden?
Wij zijn nu begonnen met het geven van gestoomde en gepureerde appel/peer/meloen.
Hebben zo'n apparaat van Philips Avent, super handig.

Vraagje..onze dochter is nu ruim 5 maanden oud. Beginnen met alleen 's morgens fruit.
Of 's avonds ook meteen groente erbij? En welke groenten om mee te beginnen. Las dat pastinaak en schorseneren geschikt zijn om mee te beginnen.

Wij maken nu een voorraadje fruit en vriezen dat in.
Gebruiken daar siliconen ijsblokjes-vorm voor. Na een dag in de vriezer doen we het in diepvriesbakjes. Ben benieuwd of ons systeem gaat werken :)
pi_115227938
Ik zou beginnen met enkel fruit en de groente als ze zes maanden is.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 09:46:03 #61
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_115228046
Ik heb onderlaatst gepureerde bloemkool in de vriezer gedaan voor mn dochter. die is nu 5 maanden. (ik heb bij de kruidvat 2 ijsblokjes/staafjes bakjes gekocht van curver, rode, 1,99 waren ze toen. Handig!)

Denk zowiezo ook eerst met fruit beginnen, en dan afhankelijk van hoe het uitkomt 's avonds een keer groente proberen?

Gisteren heeft ze een heel potje fruit opleeg gegeten (zo'n grote van 190 ml) en nu zat ze gisteren dan op 3 flessen. Vervanging van? Ik vind het niet erg, want ze heeft schijnbaar geen behoefte aan nog een fles....maar lijkt me best wel snel
  Moderator dinsdag 7 augustus 2012 @ 10:06:49 #62
5428 crew  miss_sly
pi_115228563
Hier staat een handig schema over introductie: http://www.borstvoeding.c(...)hema/nederlands.html

Ik zou niet te veel ineens gaan proberen, je weet niet hoe het valt en of er reacties op komen. Als het fruit een tijdje goed gaat, kun je ook groente gaan introduceren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_115246833
Wij zijn nu ook iets van twee weken bezig met fruit. We geven stukjes en gepureerd door elkaar, hangt er een beetje vanaf hoe het uitkomt. Op het kdv krijgt hij in elk geval gepureerd, dat vinden ze toch wel veel makkelijker, en mij maakt het niet zo heel veel uit.

Pietje vindt het wel interessant, maar snapt nog niet zo erg wat hij ermee moet, en wat hij met zijn tong moet doen, dus die zit meestal in de weg :+ .

Met groenten wachten we nog even, ik denk tot hij het idee van eten een beetje snapt.
pi_115293667
Vanochtend een stuk banaan gegeven. Ik had hem beter ook een slab om kunnen doen geloof ik.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_115296431
Bleie _O-

Wij zijn nu een maandje bezig en 's ochtends fruit en 's middags groente gaat er goed in. We geven hem gepureerd (hij vertikt het om stukjes zelf vast te houden, hij doet gewoon zijn mond open en wacht tot je er wat in stopt :') )

Ik wil graag spinazie proberen maar ik weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken als het niet opgewarmd mag worden. Iemand tips? Diepvries deelblokjes misschien?

Over 2 weken beginnen met brood. Ben benieuwd! Ongezouten roomboter is het beste voor op brood toch?
pi_115296700
Uit de diepvries kan je de spinazie toch gewoon opwarmen??
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_115296777
Diepvries spinazie wel ja, maar mogen babies dat ook?
pi_115296809
Waarom niet? Wij hebben het gewoon altijd gegeven.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 8 augustus 2012 @ 17:35:03 #69
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_115297351
Mag prima! Maar wegens nitraat mag het niet vaak. Ik geloof één nitraatrijk product per week :Y
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  woensdag 8 augustus 2012 @ 17:36:19 #70
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_115297403
En je mag het maar 1 keer opwarmen. Dus de rest bewaren voor een andere dag kan dus niet.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_115297754
Uit een interview met twee gasten van de universiteit van Wageningen.

quote:
Spinazie twee keer opwarmen is slecht

Onzin!

Vroeger was men bang dat er bij die tweede keer nitriet zou kunnen vrijkomen. En nitriet is een heel schadelijke stof. Inmiddels wordt daar anders over gedacht. Roy: “Spinazie die maximaal twee dagen in de koelkast is bewaard, kan zonder problemen worden opgewarmd.” Ralf heeft nog wel een toevoeging: “Hoe vaker iets wordt opgewarmd, hoe meer nitriet er wordt gevormd. Bovendien speelt de duur van het opwarmen een rol. Als bevroren spinazie heel langzaam wordt opgewarmd, bijvoorbeeld eerst in water en vervolgens in een pannetje, komt er meer nitriet vrij dan wanneer je dat snel doet in de magnetron.”
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_115303414
Ik heb die spinazie eens aan Stefan Kleintjes gevraagd op twitter, en die zegt dat gewoon mag idd. Wel goed ontdooid, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.
pi_116616567
Wat geven/gaven jullie babies van 8 maanden op brood?

Midas vindt smeerkaas best lekker maar volgens mij zitten daar allemaal ongezonde E nummers in (en zout?). Welk merk kan ik dan het beste nemen of liever helemaal niet? Oh, en appelstroop valt ook goed in de smaak.
  maandag 10 september 2012 @ 20:28:15 #74
35189 Troel
scherp en bot
pi_116616792
Smeerkaas en smeerworst heb ik het eerste jaar niet gedaan. Er bestaat ook geitensmeerkaas, deze schijnt vele malen minder zout te zijn omdat het vanuit zichzelf smeerbaar is ofzo?

Appelstroop (of peren/appelstroop, zonder extra toegevoegde suikers) deed het altijd goed. Vaak is een beetje boter ook meer dan genoeg :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_116616924
Boter vindt hij minder. Perenstroop kan ik ook nog naar kijken inderdaad. Jam lijkt me nog wat zoet.
  maandag 10 september 2012 @ 20:33:54 #76
35189 Troel
scherp en bot
pi_116617137
quote:
17s.gif Op maandag 10 september 2012 20:30 schreef Kyara het volgende:
Boter vindt hij minder. Perenstroop kan ik ook nog naar kijken inderdaad. Jam lijkt me nog wat zoet.
Zonnatura heeft een hele lijn van pure vruchten :) Daar is dus geen extra zoetspul in welke vorm dan ook aan toegevoegd :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_116617142
Jam geef ik van Eko merk rozenbotteljam...heerlijk! niet te zoet hoor!
En verder: philadelphia smeerkaas zit minder troep in dan andere, ik smeer ook avocado soms op brood, boter, bio pindakaas..even denken!

Edit:

deze eet ik zelf ook! nomnom!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_116617210
Aaah, dat is geen goede. Thanx!

Eet R. inmiddels al brood bitterend?
pi_116617278
Ja!! sinds 1 week zuigt ze erop :D dat is al meer dan eerder! volgens mij vond ze het brood die we kochten niet lekker want het brood van de bakker wil ze wel! beschuit vindt ze ook een succes :Y
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_116617356
Luxe dametje :D
pi_116617514
Ik doe ook wel fruit op brood, zoals mango of banaan.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  dinsdag 11 september 2012 @ 14:26:51 #82
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_116642718
Hier bio pindakaas, peer-appelstroop en jam van Zonnatura. Bio kaas, gewoon plakjes dat gaat prima, geitensmeerkaas, en soms een banaantje. En roomboter ipv gewone boter, heb ik dan even niet dan ons eigen boter, das plantaardig.

En eigenlijk altijd biologisch brood, onze supermarkt verkoopt dat gewoon en ze krijgt op zaterdag altijd een krentenbol of rozijnenpuntje. Daar zit wel rommel in, maar ze smult er van en uitzonderingen mogen er soms zijn vind ik. :)
pi_116642783
De pindakaas vaan de ah pure en eerlijk heet ie geloof ik is erg lekker!!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_116643813
Wat is er mis met gewone Calvé pindakaas?
die is en blijft toch het lekkerste O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_116643969
ik vond hem niet zo lekker daarom die van de ah geprobeerd en vind het een stuk lekkerder! smaken verschillen :Y)
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_116647736
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 14:26 schreef Juud79 het volgende:
Hier bio pindakaas, peer-appelstroop en jam van Zonnatura. Bio kaas, gewoon plakjes dat gaat prima, geitensmeerkaas, en soms een banaantje. En roomboter ipv gewone boter, heb ik dan even niet dan ons eigen boter, das plantaardig.

En eigenlijk altijd biologisch brood, onze supermarkt verkoopt dat gewoon en ze krijgt op zaterdag altijd een krentenbol of rozijnenpuntje. Daar zit wel rommel in, maar ze smult er van en uitzonderingen mogen er soms zijn vind ik. :)
Domme vraag misschien. Hoewel die niet bestaan schijnbaar. Maar eten jullie zelf ook biologisch dan? Of alleen jullie beeb dan? Verwacht je dan geen 'probleem' als je stopt met bio aanbieden en overgaat op wat je zelf eet? Hetgeen niet van toepassing is natuurlijk als je zelf immer bio eet :P.
Ik ben gewoon nieuwsgierig hoor!
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
  Official ESF Kreviewer dinsdag 11 september 2012 @ 16:36:21 #87
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_116647806
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2012 01:18 schreef capricia het volgende:
Wanneer ben je begonnen met het geven van bijvoeding aan je kleintje?
En wat gaf je dan in het begin?
Pureerde je alles zelf, deed je aan rapley, of gaf je ook potjes alla olvarit?
Wat zijn jullie ervaringen?
Na 6 maanden. De eerste 6 maanden vond ik dat ik toch mijn eigen borst moest geven.
Borstvoeding.
Nee, dat maak ik allemaal zelf hè. Olvarit is de duivel.
Ik heb er goede ervaringen mee.
pi_116648938
Ik heb de eerste +/-twee jaar geen smeerkaas gegeven en nu sporadisch. Het is echt meuk, dat moet je eigenlijk niet eens in je eigen lijf willen laat staan dat van je kind.
Wij smeren pindakaas (ah heeft natriumarme pindakaas, staat bij de dieetvoeding), appel of fruitstroop, avocado (megahit, nog steeds), jonge kaas, hazelnootpasta (letterlijk, niet de chocoladevariant), amandelpasta, roomkaas, ei of een stukje fruit. Maar dat laatste heeft ze niet graag op brood. Geeft niet, ik ook niet.
  dinsdag 11 september 2012 @ 17:57:26 #89
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_116650768
@Kuukske, nee we eten niet compleet bio, als in niet heel streng. We eten niet alle dagen vlees, en als we het wel eten een combi van bio en gewoon. Groente is bio (wat ik ervan kan krijgen in mijn normale supermarkt) en ook gewoon.
Onze zuivel (dus ook van Lientje) is altijd bio, kaas eigenlijk ook, brood ook en beleg ook.

We willen eigenlijk de overstap maken naar wel helemaal bio, maar dat vind ik niet altijd even simpel en soms erg kostbaar.

Maar ik probeer wel zoveel mogelijk dingen die Lientje krijgt biologisch te geven, gewoon omdat ik haar graag zo gezond en 'schoon' mogelijk hou, dus er zo min mogelijk rotzooi in stop.
Uitzonderingen mogen er zo nu en dan zijn, maar ze krijgt bijv niet een plakje leverworst op een verjaardag, maar dr eigen soepstengel. Als ik appeltaart eet krijgt ze best een stukje appel.
Er is ook een gulden middenweg.

Er is ook een topic over eten met kindjes he, das ook leuk om te lezen.
pi_116935267
Ahh logisch Juud!

Hé ik heb ook een vraag. :+.
Gisteren bij het CB het advies gekregen om voor de derde voeding groente te geven. Z'n derde fles zit meestal rond half 4. Langzaamaan moet dan de groente (en later meer) die melk gaan vervangen.
Ik snap er geen drol van. Ik wil toch groente rond de klok van half 6, 6 uur?

Klinkt het iemand logisch in de oren?
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
  dinsdag 18 september 2012 @ 15:21:18 #91
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_116936040
wat is de rest van het schema dan? anders doe je rond half 4 een liga/soepstengel/rijstwafel oid? met een beker drinken, en dan rek je het misschien tot half 5 met groentehap?
pi_116936385
Cas heeft nog een beste tijd zijn 15:00 fles gekregen (wel minder dan normaal) en rond 16:00/16:30. Totdat hij die fles ging weigeren, sindsdien is het drinken met een soepstengel/rijstwafel/koekje en dan gewoon warm eten met ons mee.
pi_116936551
Het kan werken, ik ben wel gelijk richting onze tijdens gaan werken. Daan wilde pas met 7 maand aan de bijvoeding, maar sindsdien is het zoveel mogelijk samen met ons. Alleen als hij slaapt, dan is het wat eerder/later.
Ik gaf de groente juist tussen de fles van 4&8 in, omdat het gewoon om te proberen was. Toen hij eenmaal goed ging eten, zijn we rond 3 uur (lees tussen 2 en 4) sap&rijstewafel/fruit aan gaan bieden. Daarmee kan hij prima door tot 5 uur.
pi_116936602
Klinkt zeker logisch Kuukske!

Wij geven Fritske rond 18:00u groente. Dat at hij al snel zó goed, dat we de 4e fles van de dag hebben laten vervallen. Hij krijgt rond 11:00u fruit, om 12:00u brood en dan rond14:00u zijn 2e flesje (1e fles rond 7:00u). Zijn laatste fles krijgt hij rond 19:45u, daarna naar bed. Tussendoor soms nog een ieniemini rijstwafeltje van Bambix.

Waar ik zelf moeite mee heb, is het inschatten van de 'juiste' hoeveelheden. Als ik Fritske een hele bloemkool of 3 appels voor zou zetten, dan eet hij het volgens mij ook op...
Wanneer is het 'genoeg' voor zo'n kleintje? Zijn daar richtlijnen voor? Ik ben bang dat ik hem anders teveel geef. Als jullie tips hebben, graag!
pi_116936833
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 15:21 schreef PureEvil het volgende:
wat is de rest van het schema dan? anders doe je rond half 4 een liga/soepstengel/rijstwafel oid? met een beker drinken, en dan rek je het misschien tot half 5 met groentehap?
Ehm hij begint rond 7 uur. Soms half 8 met rijstebloem in de melk.
Rond 10u fruit, rond 11/1130 fles. En dan rond 15/1530 weer fles. Meer tijd ertussen trekt ie niet. Ook niet met 210-7 :'). En dan eh had ik een paar dagen rond 1730 groente gegeven. De ogen van de wvp schoten nog net geen vuur toen ik dat zei. Want dan zou hij geen trek meer hebben in de fles van eh.. 1930.

Maar mag ik met 6 maanden al soepstengel of iets geven dan?
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_116936851
Billie moet nog zes maanden worden.
Beker drinken en soepstengel/rijstwafel lijkt me dus zeker nog niet aan de orde. En zeker niet als vullend geheel.

Laat de CB dame lekker lullen over wanneer je het geeft.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_116936909
Ik vond fruit al een hele stap. :P
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_116936989
Het komt allemaal goed Kuuks! Voor je het weet wil hij alles wat jij ook eet. O+
pi_116937019
J1981, Ik hield altijd de hoeveelheid aan van de Olvarit potjes per leeftijd in maanden. Dat leek me een goede maatstaf voor wat ongeveer normaal is.

Kuuk, ik zou het flessenschema bouwen rond je eigen dinertijd. Op dat moment wil je hem groente geven. Daarom heen kan je dan bouwen wanneer fles en fruit met redelijke tijden er tussen.
Vanaf 7 maanden mag je dan ook yoghurt en brood toe gaan voegen en dan gaat ook je hongerlapje wel flessen laten staan :Y
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_116937111
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 15:41 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Billie moet nog zes maanden worden.
Beker drinken en soepstengel/rijstwafel lijkt me dus zeker nog niet aan de orde. En zeker niet als vullend geheel.

Laat de CB dame lekker lullen over wanneer je het geeft.
Dat was ook meteen mijn eerste gedachte hoor daar. Maar vanmorgen lag ik nog een beetje te dutten en toen begon ik het me af te vragen hoe dat eigenlijk ging. Waarom ze zoiets zou zeggen zegmaar. Anders zit ik straks te kijken met een muppet die om half 4 om warm eten vraagt. Daar zit toch niemand op te wachten? Ik niet althans.
Dus vandaar mijn post.

Kudo's voor de fruitliefhebberij van Billie hoor. Hij is gek op appels. Vooral de zwarte shiny appel van z'n vader en mij :+.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_116937126
Kuuks, dan geef je hem toch lekker die fles om 3 uur, en zijn hapje om half 6.
Die 3 uurs fles verdwijnt wel als hij straks (maand of 7/8) een boterham eet..

Wanneer zou je die soepstengel willen geven? Het mag wel, maar is niet echt nodig.. Zo'n stengel of rijstewafel kun je later dan wel doen als vervanging van die 3 uurs fles..

j1981, ik doe het echt op de gok. Doorsnee een ikea bakje vol :P
pi_116937157
Geen idee DF :D Hij moet ook nog een beetje slapen tussendoor. PE bracht het ter sprake, vandaar de doorvragerij :+.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_116937164
Kuuk ik gaf gelijk groente rond etenstijd en geen commentaar van het CB dus dat ligt er ook maar aan wie je voor je hebt hoor.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_116937172
Kuuks, ik heb eerder wel rond een uur of half 4 groente gegeven en dat is vanzelf opgeschoven toen we zijn begonnen met brood.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_116937215
Soepstengel kan zo'n kleintje meestal nog weinig mee behalve wat sabbelen. Dat is nu nog geen vervanging voor een fles voor zo'n ukje.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_116937420
Ohnee, ik zie nu dat we met 6 maanden over gingen op 3 flessen en een broodkorst aan het begin van de middag. 's Morgens dan nog fruit en om half 5/ 5 uur 's middags groenten met aardappel of rijst...

Eerder gaf ik groente of fruit tussen fles 3 en 4 in, om een uur of 3/ 4.

Maar als hij z'n avondfles gewoon leegdrinkt, dan kun je het toch gewoon zo doen als jij al had bedacht? Pas als hij die gaat weigeren zou ik daar aan gaan sleutelen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Soempie op 18-09-2012 16:03:43 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_116937526
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 15:49 schreef Soempie het volgende:
Kuuks, ik heb eerder wel rond een uur of half 4 groente gegeven en dat is vanzelf opgeschoven toen we zijn begonnen met brood.
Ah oké, jij hebt ook dat advies gehad :D. Het klinkt ook wel ja.. logisch. Maar zo onpraktisch :@. Ik zie m'n oppas al zitten klooien enzo. Die is toch al eigenwijs. M;n ouders passen op. En m'n moeder zei al meteen "Ohh dan moet je appelmoes door de groente doen, dan lust ie het wel." Ja. Eh. Nee? :').
En ze hadden 'm ook al vla gegeven.

Bedankt voor le tips/visies/ideeën! :)
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_116937745
Bij mij hebben ze juist geen tijden aangegeven. :D Dat vond ik toen best lastig. Ik kwam zelf uit op fruit of groente tussen fles 2 en 3 en dat was dan rond 3/ 4 uur. Daarna verviel er een fles, gaf ik 's morgens fruit en kwam er brood bij en dan schuift alles weer door.

't Komt vanzelf wel goed. :Y
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_116938881
Dat denk ik ook wel. Maar toch vind ik het wel fijn om hier zo af en toe ook eens rond te vragen. 8-).
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
  dinsdag 18 september 2012 @ 16:37:49 #110
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_116939401
Kuuks, jij had toch de drager van mijn overgenomen? Hoe bevalt ie? Sry voor de offtopic vraag hier....
  dinsdag 18 september 2012 @ 16:38:57 #111
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_116939462
Ik gaaf in het begin groente zelfs s morgens, heel onlogisch eigenlijk, maar kwam idd vanzelf goed. Voor nu vervangt groente of fruit nog geen volledige fles....
pi_116940116
quote:
11s.gif Op dinsdag 18 september 2012 15:40 schreef Kuukske het volgende:

[..]

Ehm hij begint rond 7 uur. Soms half 8 met rijstebloem in de melk.
Rond 10u fruit, rond 11/1130 fles. En dan rond 15/1530 weer fles. Meer tijd ertussen trekt ie niet. Ook niet met 210-7 :'). En dan eh had ik een paar dagen rond 1730 groente gegeven. De ogen van de wvp schoten nog net geen vuur toen ik dat zei. Want dan zou hij geen trek meer hebben in de fles van eh.. 1930.

Maar mag ik met 6 maanden al soepstengel of iets geven dan?
Ongeveer zo deden wij het ook :Y Rond 6 uur groente. Eerst een beetje, dan nog een fles erachteraan, later steeds meer groente. De laatste voeding is hier wel een stuk later (22 uur). Ik zou het lekker zo doen, je wilt uiteindelijk dat hij mee gaat avondeten. Mijn puk van 7,5 maand klokt nog steeds 150 cc weg rond half 4, dus ik zou echt nog niet gaan rekken met soepstengels enzo, ze laten die fles vanzelf wel vallen als ze eraan toe zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 18 september 2012 @ 19:57:31 #113
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_116949011
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 15:41 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Billie moet nog zes maanden worden.
Beker drinken en soepstengel/rijstwafel lijkt me dus zeker nog niet aan de orde. En zeker niet als vullend geheel.

Laat de CB dame lekker lullen over wanneer je het geeft.
Je kan het toch gewoon proberen met een beker? Anders leren ze t nooit.
Billie is 4 weken jonger als cristel geloof ik?

Maareh, toen met die groente om 17.30, ging dat wel goed dan? of totaal niet?
pi_116949402
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 15:49 schreef Soempie het volgende:
Kuuks, ik heb eerder wel rond een uur of half 4 groente gegeven en dat is vanzelf opgeschoven toen we zijn begonnen met brood.
wij ook

En toen verviel ook zijn 3e slaapje en hebben we zijn schema uberhaupt helemaal omgegooid.
pi_116950518
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 16:37 schreef mikoxx het volgende:
Kuuks, jij had toch de drager van mijn overgenomen? Hoe bevalt ie? Sry voor de offtopic vraag hier....
De Lodger hè? Die hebben we een keer geprobeerd maar dat beviel niet zo. Een doek en Bondolino verder nu. :)

Ik las nog meer tips en 'werkwijzes' waarvoor dank. We gaan eens eea proberen en kijken wat zoonlief fijn vindt. :)
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
  dinsdag 18 september 2012 @ 20:30:47 #116
337708 __Isis__
Met een knipoog ;)
pi_116951018
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:57 schreef PureEvil het volgende:

[..]

Je kan het toch gewoon proberen met een beker? Anders leren ze t nooit.

Wat een onzin zeg...
Alsof je daar al voor 6 maanden mee moet beginnen, anders ben je te laat. Ik zou eerder zeggen dat je te vroeg begint als je het dan al gaat doen. Sap en soepstengel is niet de voeding die een kindje bij die termijn nodig heeft.
Twee harten, een liefde
Uit liefde, een hart
  dinsdag 18 september 2012 @ 20:38:56 #117
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_116951521
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 20:30 schreef __Isis__ het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg...
Alsof je daar al voor 6 maanden mee moet beginnen, anders ben je te laat. Ik zou eerder zeggen dat je te vroeg begint als je het dan al gaat doen. Sap en soepstengel is niet de voeding die een kindje bij die termijn nodig heeft.
Ik heb het toch niet over sap? gewoon een bekertje met water...
Heb ik bij cristel gedaan vanaf 4/5 maanden ofzo.
  dinsdag 18 september 2012 @ 20:43:09 #118
337708 __Isis__
Met een knipoog ;)
pi_116951783
Water geven is natuurlijk altijd prima, maar je argument om het al te gaan doen vind ik nogal vreemd. Bovendien kun je met een beker water nauwelijks tijd rekken naar een volgende maaltijd en daar ging het hele gesprek over.
Twee harten, een liefde
Uit liefde, een hart
  dinsdag 18 september 2012 @ 20:46:42 #119
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_116952037
Ja weet je..ieder kind is anders, dit is wat ik momenteel ervaar met cristel, en zo doen wij het nu.

Al heb ik nog geen antwoord op kuukske, dronk hij de fles wel gewoon leeg nadat ie zn groente ophad om 17.30? Want als dat zo is, dan zie ik het probleem eigenlijk niet, en dan kan je gewoon die fles aanhouden 's middags...Daar heeft ie dan schijnbaar behoefte aan.
pi_116954379
Zolang je kind nog de meeste voedingsstoffen uit de fles haalt is de maag vullen met water waar niks in zit niet handig in mijn ogen. Rekken naar een volgende voeding doet het al helemaal niet.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 18 september 2012 @ 21:30:24 #121
337708 __Isis__
Met een knipoog ;)
pi_116955173
Nee, da's ook nog zo. Wij deden wat (10 a 20 cc) extra water in de fles voor een soepelere stoelgang, maar het heeft natuurlijk nul voedingswaarde.

Anyway... toen wij begonnen met groenten deden we dit ook vroeg, rond 15:30. Dit schoof vanzelf telkens een kwartiertje op totdat je rond 17:30 uit komt. Dat wijst zich toch min of meer vanzelf. Hoewel ik meteen zal toegeven dat ik toen ook dacht 'hoe moet dat ooit op een normale tijd uitkomen'... ;)
Twee harten, een liefde
Uit liefde, een hart
pi_116970397
Ik geef nu 's ochtends rond 9.30 fruit en 's avonds rond 17.30 - 18.00 groente + aardappel. Laatste fles krijgt hij dan rond 19.00 - 19.30, daarna slaapt hij tot 6.30 ongeveer (meestal dan, vandaag was t 5.00 uur).

Wanneer begonnen jullie met yoghurt? Ze vroegen op het kdv of ze dat al konden geven, maar het lijkt mij nog net wat vroeg? (Pietje is de 25ste 8 maanden) En ander drinken dan melk? Ik weet dat van m'n peuter echt niet meer allemaal, merk ik. :@
pi_116970510
Yoghurt mag al wel bij 8 maand. Van het cb mocht het vanaf 6 maand, maar dat vond ik wel iets vlot.. Daan krijgt het vanaf 7 maand soms, kleine beetjes.

Water/thee krijgt hij vanaf 6 maand, Dat was tijdens warme dagen, en hij geen extra flesvoeding mocht door de max. Vanaf 7 maand krijgt hij standaard wat water/thee naast zijn fruit en groente. En wat sap bij zijn tussendoortje om 3 uur..
pi_116970549
Bleie, ik heb dat toevalling de vorige keer op het cb gevraagd en ze hebben mij geadviseerd om met yoghurt te wachten tot hij 9 maanden is.

Midas krijgt bij zijn brood en zijn groente gewoon water in een tuitbeker. Heb ook al wat lauwe (rooibos)thee geprobeerd en dat vindt hij ook best maar gewoon water blijft favoriet (op zijn flesje na naturlijk).
pi_116970650
Deepfreeze, wat voor sap geef je dan?

Hier alleen nog maar water en thee geprobeerd en dat gaat prima. Maar wat afwisseling is misschien ook wel lekker.

En ik heb denk ik echt een slaapkop. Om 10 uur een fruithapje gaat niet, want dan slaapt hij alweer. Fruit geef ik daarom rond half 9/ 9 uur. En 's middags slaapt hij na z'n boterham ook tot aan het avondeten. Dus ook dan niks tussendoor. Hoe zien jullie tijden er dan ongeveer uit?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_116970799
07:30 fles
08:30 - 10:30 slapen
11:00 fruit
12:00 brood met water
13:00 fles
13:30 - 15:30 slapen
16:00 broodkorst met water (wil binnenkort die mini rijstewafeltjes eens proberen)
17:30 avondeten met water
18:30 fles
19:00 slapen

Gemiddelde dag als we thuis zijn. Als hij op het kdv is dan eet hij eerder en krijgt hij een liga papje 's middags omdat hij dan minder slaapt (en dan is het heel lang tot het volgende eetmoment). Als hij eerder of later wakker is dan verschuift het en als we weg zijn dan wordt er soms ook wel met het een of ander geschoven.

Wil binnenkort wel beginnen om ook 's ochtends een boterham te geven.
pi_116970855
De zonnatura rijstwafels zijn hier een succes, net wat groter om vast te houden. Cas maakte er altijd een sport van om ze in hun geheel in zijn mond te stoppen :X
pi_116971104
Daan krijgt meestal diksap. Wel flink verdund, die 1:5/7 op de verpakking is echt idioot zoet, meestal doe ik een bodempje in een fles. Maar hij drinkt er maar 20/30cc van max.
Soms krijgt hij verdund appelsap, als dat toevallig in de koelkast staat.

Schema verschilt hier per dag. Vandaag was hij vroeg moe, dus nu moet het fruit nog na zijn slaapje. Anders gaat hij pas rond 10uur/half 11 erin, en heeft dan om half 10/10 uur fruit. En zo gaat het ook met de andere dingen..
Tussendoortje 's middags slaan we soms ook over als hij langer slaapt.
pi_116971174
Kyara, het schema loopt wel ongeveer gelijk. :Y Alleen slaapt Mattís 's morgens wat korter en dan van half 2/ 2 uur tot half 5 's middags. En om 5 uur gaan we dan al eten anders drinkt hij z'n fles daarna niet leeg.

De rijstwafeltjes hier zijn alleen leuk om een hapje uit te nemen en er daarna mee te sjoelen. :+
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_116971272
Midas eet ook niks zelf. Hij zit een beetje mij zijn broodkorst te klooien en te gooien. En als hij wel wil eten dan gaat het mondje open en de handjes omhoog.

Soemp, hoeveel geven jullie Mattis in zijn fles?
pi_116971397
Herkenbaar. :D

Hier lukt de broodkorst nog wel zelf, maar bijvoorbeeld zelf stukjes boterham eten weer niet. Dan probeert hij heel nauwkeurig een stukje te pakken met duim en wijsvinger. Dat lukt dan vervolgens niet en dan slaat hij er bozig met z'n handje op. Vervolgens blijft het stukje aan z'n handje plakken en dan kijkt hij heel verbaasd naar z'n handje. Om het vervolgens uit te smeren over tafel. :') En groente smeert hij gewoon lekker in z'n neus of in z'n haar.

Mattís krijgt 180/ 190 met 6 schepjes ('s morgens en 's avonds) en 's middags drinkt hij meestal 150.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_116972874
Op het kdv....



pi_116972910
:D
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_116973063
Midas krijgt trouwens nog 3 flessen van 210 met 7 schepjes. Daarvan gaan er 2 helemaal leeg en 1 bijna leeg..... Volgens mij eet hij echt veel.....
pi_116973095


Meneer eet daar juist netjes! :D
pi_116974041
Bleie, Kleintjes is heel voorzichtig met introduceren en daar mag yoghurt met 7 maanden dus Pietje het nu geven zou geen probleem moeten zijn.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_116986889
Dank voor de (tegenstrijdige) yoghurtantwoorden. Ik vind het zelf nog redelijk vroeg, dus we wachten nog maar even tot hij in elk geval écht 8 maanden is, en dan eerst eens even thuis proberen.

Wat een lieve foto's trouwens!

Ik had Pietjes boterham vanmiddag, na een tip van het kdv, in een soort frietjes gesneden, en toen at hij er veel meer van dan als ik het in dobbelsteentjes snij. Zo kan hij het wat beter vasthouden of zo. Nu bijna een halve boterham op. Lijkt me prima.
pi_118893817
Heb een vraagje, gewoon ter info
Een baby van 6mnd uit mijn omgeving krijgt een flesje thee (met melk en een mini beetje suiker) ik vind zelf suiker niet verstandig maar hoe het zit met thee weet ik eigenlijk niet. Zag het schema van kleintjes en daar staat 9mnd..

Wat is jullie mening hierover?
  Moderator dinsdag 6 november 2012 @ 16:41:12 #139
5428 crew  miss_sly
pi_118894044
Ik zie er echt de meerwaarde niet van. En suiker erin vind ik echt idioot, persoonlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_118894256
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 16:41 schreef miss_sly het volgende:
Ik zie er echt de meerwaarde niet van. En suiker erin vind ik echt idioot, persoonlijk.
Nee ik ook niet, ik geef S water want dat vind ze lekker maar dat is maar max 20ml op een dag dus dat stelt niet zoveel voor

Maar als een kindje erge dorst heeft, is water toch prima? Ze doen het omdat ze over moeten gaan op 4flessen p.d. Terwijl de baby eigenlijk vaker wil drinken geloof ik..

Suiker is toch een no go voor baby's?
En hoe zit dat met gewone melk voor een ( FV ) baby?
pi_118894267
Ja kleintjes heeft het ook over verdunde thee maar hier krijgt ze alleen borst en water..
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 6 november 2012 @ 16:48:21 #142
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_118894398
Ik vind het ook echt onzin, een baby van die leeftijd heeft geen ander vocht nodig als zijn fles/borstvoeding, tenzij het bijv heel warm is, dan is een beetje water wel lekker.

En al helemaal geen suiker. :X

En als ze overgaan naar 4 flessen dan komt er toch een groente/fruithap in plaats van een fles, dat is dan toch al vervanging...
pi_118894448
Drinkt ie misschien te veel flesvoeding? Dat ze het daarom doen?
pi_118894467
In het schema wat ik gebruik (bv.com) staat ook thee vanaf negen maanden. En tot negen maanden alleen borstvoeding of water. Maar dat ze suiker in de thee doen.. snap ik niet :P
  Moderator dinsdag 6 november 2012 @ 16:51:52 #145
5428 crew  miss_sly
pi_118894572
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 16:49 schreef Troeta het volgende:
Drinkt ie misschien te veel flesvoeding? Dat ze het daarom doen?
Het lijkt me niet echt gezond om teveel flesvoeding te gaan vervangen door thee met melk en suiker!

Koemelk is toch trouwens ook pas vanaf 12 maanden?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 6 november 2012 @ 16:53:42 #146
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_118894676
Midas krijg wel water uit een tuitbeker. Dit is op een dag ook niet zoveel maar voor zijn mondontwikkeling is het wel goed. Maar suiker vind ik echt een no go.
pi_118894954
Ik kan niet echt vinden vanaf wanneer gewone koemelk mag..

Xanteh
Suiker want dat vinden baby's toch lekker...? :? :{

Troeta
Ik denk omdat hij/zij dorst blijft hebben, ook al geven ze een potje als vervanging voor 1 fles

Ik wil me niet (ongevraagd) met een ander zijn opvoeding bemoeien maar ik vond het nogal vreemd, vandaar dat ik het hier kwam vragen
  dinsdag 6 november 2012 @ 17:10:13 #148
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_118895510
Koemelk mag inderdaad vanaf 1 jaar.

En baby's vinden suiker inderdaad lekker. Maar dat is nog geen reden om ze vol te stoppen met rotzooi.
pi_118895775
:o vanaf 1jr dus.. Aii
Nou wel iets om over te hebben dus.. Kan er misschien wel subtiel over beginnen :+

Nee precies, lange vingers met suiker past daar ook mooi bij ;)
Ik kreeg commentaar omdat ik dat niet aan S wilde geven :')
  dinsdag 6 november 2012 @ 17:24:55 #150
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_118896138
Als het kind dorst heeft, dan kan het toch gewoon water drinken?
Ik zou niet weten waarom je daar thee van moet maken, en helemaal niet waarom daar suiker in zou moeten?

Dat geeft mij eigenlijk het idee dat die ouders water maar saai of niet lekker vinden, en thee wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_118903879
Geen idee leandra, ik ga het onderwerp even bespreken met ze :)
[scheelt dat S bijna even oud is, is makkelijker om ineens over voeding enz te beginnen]
  dinsdag 6 november 2012 @ 20:30:03 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_118904764
Dat weet ik dan weer niet, ik denk niet dat ik dat zou doen, maar goed zij geven kennelijk ook hun mening over het feit dat jouw kind geen lange vinger mag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_118906242
We hebben het wel eens over voeding en ontwikkelingen van de baby's dus het zou niet raar zijn als ik peil wat hun baby voor voeding enz krijgt. Ik ga het niet bespreken als 'dat mag niet' :+ dat vind ik niet zo prettig.
daar krijg ik idd wel commentaar over, maar ik heb geen zin in dat gedoe
  dinsdag 6 november 2012 @ 21:17:25 #154
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_118907801
af en toe koemelk met water zal toch niet zó slecht zijn of wel? (die suiker daarentegen... :X )

Zat eens op een duits forum te lezen, en daar schreven mensen dat ze vanaf (ongeveer) 7 maanden koemelk met water gaven aan hun kind (niet dat ik dat zou doen hoor, laat dat ff duidelijk zijn...)
pi_118909940
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 21:17 schreef PureEvil het volgende:
af en toe koemelk met water zal toch niet zó slecht zijn of wel? (die suiker daarentegen... :X )

Zat eens op een duits forum te lezen, en daar schreven mensen dat ze vanaf (ongeveer) 7 maanden koemelk met water gaven aan hun kind (niet dat ik dat zou doen hoor, laat dat ff duidelijk zijn...)
Je hoort dat wel vaker. Stond het ook niet op die lijst van bv.com? Tot zoveel maanden verdunnen met water. Het is al een geleden. Hier trouwens beiden vanaf 10 maanden koemelk.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_118924584
Ach ja, hun kind enzo. Wat moet je er van zeggen? Dat weten ze vast wel dat melk pas vanaf 1 mag en suiker niet zo goed is.
pi_118924771
wij geven ook heeel verdunde thee..andere smaken mogen best. Ook al is het misschien niet nodig.
Drupje dixap...ach waarom niet...als je het verstandig gebruikt en niet te veel kan dat geen kwaad.

Heb trouwens op het kdv wel aangegeven dat we het niet nodig vinden dat ze een liga-papje krijgt.
Want volgens kdv kan ze nog niet zo goed een broodkorstje eten...en in een liga zit toch niets in.
Heb ik even gevraagt of ze aub op het pak willen kijken, want een liga bestaat voor bijna een kwart uit suiker, per liga meer dan 1 suikerklontje. Was toch ff schrikken voor ze :)
pi_118924949
Minke heeft ook wel eens verdunde thee (of effe zakje in de kv gehangen) gehad voor 1 jaar. Geloof rooibos want dat zou rustgevend zijn voor krampjes/darmpjes. Maar wanneer dat was weet ik niet meer precies.
En suiker is inderdaad een grote NO-NO! Ik weet nog wel dat ik echt ruzie heb gehad met de vrouw van mijn pa omdat zij het belachelijk vond dat Minke met 3 maanden nog geen sinaasappelsap m,ocht van mij en met 8 maanden nog geen appeltaart of ijstaart.. echt o|O Toen Minke daar ging logeren heb ik hen ook echt een paar potjes meegegeven en wat baby-liga's met de woorden "Als je dan zonodig iets wilt geven, dan dit!"... die hint werd wel begrepen gelukkig :+
pi_118925622
Thee kan wel volgens mij. Bij ons staat het op het voedingsschema van het cb notabene.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
  woensdag 7 november 2012 @ 09:32:53 #160
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_118925801
Hier vanaf 6 maanden een keer per dag wat geitenmelk (om pap mee te maken) en vanaf 10 maanden over op koemelk, naast de BV.
Rooibosthee mogen kleintjes idd wel hebben, dan moet je wel de echte rooibosthee hebben, het helpt idd tegen darmkrampen en ander ongemak.
pi_118925971
Reden voor suiker was omdat de baby anders de fles thee niet wilde :+ en met suiker dus wel
Idd thee kon volgens het cb

Ik ga volgende week weer naar het cb, misschien hoor ik dan ook wel het e.e.a. Over bijvoeden vanaf 6mnd
  woensdag 7 november 2012 @ 10:07:32 #162
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_118926592
venkelthee hielp toch ook tegen krampjes ed? Wij hebben het wesley en jordy weleens gegeven iig

Ik heb trouwens net kipfilet uit de diepvries gehaald, maar die mag ik zeker niet ontdooien in de magnetron? Ik wil groente hapjes gaan maken voor cristel.
  woensdag 7 november 2012 @ 10:15:03 #163
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_118926784
Ik heb het altijd wel gedaan PE :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 7 november 2012 @ 10:17:46 #164
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_118926858
Waarom zou het niet mogen?

Hier word suiker ook geweerd voor het eerste jaar. Volgens mijn moeder is dat de reden dat Rienk nu geen zoetigheid qua koekjes en meuk lust :')

Jelte kreeg het ook niet, maar merk nu al dat ik makkelijker word. Hij heeft op een knakworst zitten knagen eergisteren :Y)
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_118927148
Venkelthee mag toch ook niet meer. Iets met een kankerverwekkend stofje ofzo..

Bij Chris hebben we rond de 3-4 maanden ook thee geprobeerd, omdat hij zo belachelijk veel honger had. Water wilde hij niet, maar thee hielp ook niks qua flessen, dus andere oplossing gezocht.

Daan krijgt soms verdunde thee, soms diksap en elke dag wel een keer water tussendoor. Beetje variatie, vind ik ook lekker ;)
  woensdag 7 november 2012 @ 12:06:54 #166
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_118930404
Nou, net dus groentehapjes gemaakt;



Ik heb wel mn twijfels over de verhoudingen..maar 't smaakt wel. Cristel vond t ook wel lekker gelukkig! Vanavond dan de echte 'test' :)

Ik heb een beetje van alles door mekaar gegooit, kip, rijst, aardappel, doperwten, mais en wortel.
  woensdag 7 november 2012 @ 12:13:27 #167
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_118930622
Wat een hoeveelheid :D Krijgt ze dan nog wel afwisseling? :P

Ik zou zelf trouwens nooit rijst en aardappel ergens tegelijk doorheen doen want dat valt in dezelfde categorie in mijn ogen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_118930681
Ik ben hier ook aan het koken. Ook in grote hoeveelheden en dan 4 maaltijden. Vriezer vol en zodra er weer bakjes vrij zijn kan ik weer nieuw koken. Dus al je genoeg bakjes hebt en genoeg ruimte in je diepvries is afwisseling ook geen probleem :D
  woensdag 7 november 2012 @ 12:15:05 #169
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_118930684
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 12:13 schreef laziness het volgende:
Wat een hoeveelheid :D Krijgt ze dan nog wel afwisseling? :P

Ik zou zelf trouwens nooit rijst en aardappel ergens tegelijk doorheen doen want dat valt in dezelfde categorie in mijn ogen.
Ja ik was iets te enthousiast geloof ik :P :@

Ik heb er ook een paar zonder rijst gedaan
  woensdag 7 november 2012 @ 12:16:35 #170
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_118930742
quote:
17s.gif Op woensdag 7 november 2012 12:15 schreef Kyara het volgende:
Ik ben hier ook aan het koken. Ook in grote hoeveelheden en dan 4 maaltijden. Vriezer vol en zodra er weer bakjes vrij zijn kan ik weer nieuw koken. Dus al je genoeg bakjes hebt en genoeg ruimte in je diepvries is afwisseling ook geen probleem :D:D
hoeveel gram groente kook je dan? doe es een paar 'recepten'? Ik heb de smaak te pakken :P
Ik heb plek genoeg in de diepvries iig. En die rode bakjes zijn van die ijsblokjes staafjes, dus die kan ik als het bevroren is in zakjes doen.
pi_118931058
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 12:16 schreef PureEvil het volgende:
hoeveel gram groente kook je dan? doe es een paar 'recepten'? Ik heb de smaak te pakken :P
Ik heb plek genoeg in de diepvries iig. En die rode bakjes zijn van die ijsblokjes staafjes, dus die kan ik als het bevroren is in zakjes doen.
Opperdepop van Albert Heijn is een leuk receptenboek O+.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_118931593
wij maken alle ingredienten los en vriezen die in met siliconen ijsblokjesvomr
http://www.nisbets.nl/productdetail.aspx?code=CS550
bakjes aardappel/rijst/pasta ook met groente en vlees
daarna kunnen we combineren wat we willen

tip voor andere groente.
Pastinaak, is een witte wortel. Onze dochter vind het heerlijk

Laatst ook een basis tomatensaus gemaakt. Kun je ook met vanalles combineren
Onze laatste gastronomisch hoogstandje vond ze minder, een rundvlees stoofpotje.
Ook zeer geschikt voor de ouders, maar dan niet gepureerd. Ze moest heel erg kokhalzen.
Waarschijnlijk toch niet iets te grove structuur...vanavond nog maar eens keer proberen
pi_118931618
Euhm, pasta met tomaten, wortels en gehakt
Rijst met kip, courgette, boontjes, appel en rozijntjes
Rijst met brocoli, doperwtjes en kip
Pasta met bloemkool, kip en een beetje philedelphia

Ik doe eigenlijk ook maar wat. Zorg wel dat het grootste deel groente is en maar een klein beetje vlees.

ik zoek nog een couscous recept. iemand een idee?
pi_118931741
Couscous met aubergine en rozijntjes gaat er hier goed in en met spinazie ook. Ik flikker de couscous trouwens door best veel groentehapjes, sneller klaar dan aardappels :@
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_118931912
aardappels worden hier sowieso niet gewaardeerd dus die gaan nergens meer door heen.
  woensdag 7 november 2012 @ 13:21:47 #176
30252 Soempie
Procreating
pi_118932774
quote:
17s.gif Op woensdag 7 november 2012 12:54 schreef Kyara het volgende:
aardappels worden hier sowieso niet gewaardeerd dus die gaan nergens meer door heen.
Ook niet als je er purree van maakt? Met opvolgmelk?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_118933706
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 13:21 schreef Soempie het volgende:

[..]

Ook niet als je er purree van maakt? Met opvolgmelk?
Nee, hij vind er echt niks aan. Heeft volgens mij meer met de structuur te maken dan met de smaak. Als de stukjes groter worden dan proberen we het gewoon weer opnieuw.
pi_118937871
We eten vanavond cousous met kikkererwten :Y)
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  woensdag 7 november 2012 @ 17:57:08 #179
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_118944007
quote:
17s.gif Op woensdag 7 november 2012 13:43 schreef Kyara het volgende:

[..]

Nee, hij vind er echt niks aan. Heeft volgens mij meer met de structuur te maken dan met de smaak. Als de stukjes groter worden dan proberen we het gewoon weer opnieuw.
Je kan voor jouw mannetje inmiddels al gewoon stukjes groente, vlees en aard op een bordje leggen he, en het hem zelf laten eten. Zo kan ie vrij makkelijk me jullie mee eten en hoef je niet meer apart voor hem te koken.
Ik heb wel nog tot een maand of 14 iets achter de hand gehad, voor als ze ons eten niet kon eten.
  woensdag 7 november 2012 @ 18:07:59 #180
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_118944359
Ow en hapjes.........hier wat ik zo even nog weet. :)

- bietjes, aard, vis
- spinazie, aard, vis
- pompoen, aard, kip
- couscous, courgette, rozijn
- wortel, aard, vis
- appel, aard, gehakt
- pasta, tomaat, courgette, gehakt
- zuurkool, aard, ananas
pi_118944687
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 17:57 schreef Juud79 het volgende:

[..]

Je kan voor jouw mannetje inmiddels al gewoon stukjes groente, vlees en aard op een bordje leggen he, en het hem zelf laten eten. Zo kan ie vrij makkelijk me jullie mee eten en hoef je niet meer apart voor hem te koken.
Ik heb wel nog tot een maand of 14 iets achter de hand gehad, voor als ze ons eten niet kon eten.
zijn we inderdaad mee bezig. Maar hij is nog niet zo ver dus dat gaat met kleine stapjes.
pi_118950615
Kyara hier is aardappel ook niet favoriet hoor! maar wij zijn er ook geen fan van...
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_118955643
Hier stond vanavond zoete aardappel op het menu. Geen succes voor rapley, aardappel werd gewoon in de hand verpletterd. Maar geprakt met bv en van een lepel uiteindelijk toch wel goed te doen. Van het weekend eens peer proberen, maar die moeten wij eerst kopen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_118956191
Tinu ja het brokkelt wel he! volgens mij heb ik zoete aardappelen niet vaak gegeven omdat wij niks met een lepel gaven en ik vond het zonde dat het altijd op de grond belandde
Peer vond ze wel erg lekker altijd!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_118956344
Brokkelen is niet het goede woord denk ik. Meneer kneep zijn hand samen en de aardappel tot puree. Ze waren iets te zacht gekookt ook denk ik.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_118956431
Je kan ook stamppot geven :Y) of gewoon lekker ermee laten spelen
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_118956606
Dat os een goede Bitterend. Kun je stamppot rapleyen?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_118956723
Ja! ik stamp het dan met beetje jonge kaas :Y dat plakt zo lekker aan elkaar :D
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_120304724
Gister op het cb werd ons verteld dat we brood+beleg mogen gegeven
Dan moest ik denken aan kaas,vleeswaren,jam,appelstroop en niet te vaak chocopasta :') echt, wie geeft zijn baby van 7mnd chocolade??
Dus ik heb gezegt dat ik dat in ieder geval niet ga geven..

Smiddags kreeg ik eco jam van mijn zus (zonder toegevoegde suikers enz) alleen in het eetschema van kleintjes zag ik dat bosbessen nog niet mogen, vlees ook niet, maar in kant&klaar potjes zag ik bij mijn nichtje de combi pompoen kip?

Ik vind het een beetje verwarrend..
pi_120304858
Chocopasta aan een baby :o

Vlees hebben wij hier ook later gegeven geloof ik. En in die potjes zit wel meer wat Kleintjes afraadt voor bepaalde leeftijden.
pi_120304878
Er zijn potjes die van 4 maanden mogen ;) dus ik denk niet dat je dat als lijndraad moet zien :P
Kip mocht dacht ik wel van kleintjes of niet? hij heeft het over dat worst niet goed zou zijn

Phaidra heeft mijn boek dus die kan het bevestigen (of niet:)
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_120304999
Jaa chocopasta! Vond het zo raar
'niet te vaak geven hoor' 8)7

Kip zie ik bij kleintjes bij 9-10mnd staan

Het cb zegt dus niets over wat voor soort jam, dus zou bosbessen kunnen of gewoon echt not done zegmaar?
pi_120305083
Ik zou van kleintjes zijn eetschema uit gaan. Iig niet van potjes ;)

Ik zou het zelf niet doen de bosbessen. ik zou gaan voor dingen als abrikoos of rozenbottel jam.
pi_120305152
Ik heb hier het schema van Kleintjes en hij geeft aan chocopasta vanaf 2 jaar.

Geloof dat wij kip en gehakt hebben gegeven vanaf een maand of 8,5 begonnen met vlees.
pi_120305182
Nee ik ben ook geen potjes fan, maar ieder z'n keuze

Eet ik de eco bosbes zelf op en krijgt S rozenbottel nomnomnom :Y)
pi_120305203
In het schema van Kleintjes staat trouwens ook bij jam voorlopig nog even niet (idem voor hagelslag, muisjes etc). Misschien eerst appel- of perenstroop proberen?
pi_120305384
Hangt er een beetje vanaf hoe het is jam of meer moes en wat voor toevoegingen. :Y
Met andere woorden geen normale jam zou ik zomaar geven :)
pi_120305553
Welke jam wel? Want ik wil ook meer afwisselen..
pi_120305587
Ekoland
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_120305638
Bij de bio winkels hebben ze meerdere moes soorten.
En ook notenpasta's die heerlijk zijn! mogen ook vanaf 9 maanden
pi_120305674
Die notenpasta's die ik tegen kom zijn allemaal 6 euro per pot of zo. En ekoland, verkopen ze dat ook in die bio supermarkt?
pi_120305850
Ja weet je nog ik heb het opgezocht voor je :P
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_120305915
Maar klopt wel dat het duur is. Het kost echt gewoon veel meer als het niet aan elkaar hangt van rotzooi.
pi_120306026
Eko is 2.50 per pot dacht ik?
Ja duurder maar we doen er maar langer mee
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_120306355
Wij moesten na twee weken een flesje per dag kv bijvoeden. Dat was voor mij als vader ook wel gezellig. Verder zijn we na een maand of 4 begonnen met voorzichtig wat wortelprut. Eerst gepureerd. We deden dan wel een dikke week hetzelfde, zodat ze aan de smaak kon wennen. Fruit deden we pas later. Zeker na 4 maanden hebben we wel wat groenten gekozen waarvoor weiig allergieen voorkomen en deze dus voor een dag of tien achter elkaar gegeven om te wennen. Na een maand of 6-7 zijn we wat meer gaan varieren en er bijv ook wat aardappel bij gaan doen. BV heeft het kind dik 1,5 jaar gehad, was daar gekk op (ook het gezellige liggen op bed daarbij).

Olvarit heeft ze nooit gelust, wellicht omdat we zelf potjes in de vriezer zetten met meer groenten en meer smaak, geen kookvocht en zetmeel erin, gewoon groenten, zetmeelbron klein beetje vlees/vis/kaas.

Inmiddels is het een peuter die over alles moeilijk doet met eten. Hoewel ze alles meot proberen (wij bepalen wat ze eet, zijzelf bepaalt hoeveel) blijft het gedoe. Maar dat is een ander verhaal.
Whatever...
pi_120306403
quote:
17s.gif Op vrijdag 14 december 2012 15:28 schreef Kyara het volgende:
Die notenpasta's die ik tegen kom zijn allemaal 6 euro per pot of zo. En ekoland, verkopen ze dat ook in die bio supermarkt?
Tja, noten zijn duur. Je moet wel even opletten dat je het eerst jaar niet te veel pielt met zaken waar ze allergisch voor kunnen zijn. Dus een beetje oppassen met noten, peulvruchten en dingen als aardbeien en melkproducten.
Whatever...
pi_120307758
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 15:37 schreef bitterend het volgende:
Eko is 2.50 per pot dacht ik?
Ja duurder maar we doen er maar langer mee
dat vind ik wel meevallen. Die hazelnootpasta was iets van 6 euro, dat werd me toch echt te gek.
Je zou toch zeggen dat je juist meer moet betalen voor al die toevoegingen ;)

En ja.... je hebt het me verteld maar ik wist het niet meer :@
pi_120307938
Ja die eco jam met bosbes hebben we nu, ziet er heel anders uit dan gewone jam en is ook erg lekker. En voor S vind ik het niet erg om duurdere jam te kopen

Spanky
Hoort misschien bij de leeftijd? Dat 'moeilijk' doen over eten?
pi_120308188
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 16:28 schreef Zoë23 het volgende:
Ja die eco jam met bosbes hebben we nu, ziet er heel anders uit dan gewone jam en is ook erg lekker. En voor S vind ik het niet erg om duurdere jam te kopen

Spanky
Hoort misschien bij de leeftijd? Dat 'moeilijk' doen over eten?
Yup, dat hoort bij de leeftijd.

En dat eco jam er anders uitziet is omdat ze het langer en harder koken en dat ze slechtere kwlaiteit fruit gebruiken... het mag er natuurlijk niet te lekker uitzien, die ecoprut... ;)
Whatever...
  vrijdag 14 december 2012 @ 16:39:38 #210
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_120308321
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 15:07 schreef bitterend het volgende:
Er zijn potjes die van 4 maanden mogen ;) dus ik denk niet dat je dat als lijndraad moet zien :P
Kip mocht dacht ik wel van kleintjes of niet? hij heeft het over dat worst niet goed zou zijn

Phaidra heeft mijn boek dus die kan het bevestigen (of niet:)
Da's toch niet slecht of wel dan? zowiezo zijn die 4 maanden potjes nog vrij simpel van ingredienten.

Cristel heeft ook kip gegeten. licht verteerbaar lijkt me, en weinig vet.

Oh en ze krijgt trouwens alleen bruin brood met boter, misschien idd ook eens wat gaan varieeren...

(van de week kreeg ze trouwens een rozijnenbroodje...hele ding heeft ze opgegeten :o )
  vrijdag 14 december 2012 @ 16:45:14 #211
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_120308491
Er zijn hapjes vanaf 4 maanden waar vlees in zit.
De darmen zijn nog niet eens rijp met 4 maanden dus laat staan dat je er rundvlees in stopt wat pas rond een maand of 8-9 geadviseerd wordt.
Dus of het slecht is zullen de meningen over verschillen maar omdat Olvarit het in hun potjes stopt is het niet per definitie goed in ieder geval.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_120308725
:Y wat lazi zegt

Kyara :* ik zal het nog eens opzoeken! volgens mij ben je in die winkel geweest..toen stonk het :D
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_120308789
olvarit kookt dat spul zo kapot dat het toch niet echt vlees mee te noemen is.. :P

Daan heeft tot een week geleden al zijn beleg geweigerd. Alleen boter, ook prima. Nu af en toe jam..
pi_120308812
Mee eens.... ik vond 6 maanden vroeg genoeg eerlijk gezegd.

Oh ja, die stinkwinkel. En hadden ze daar ook ekoland dan?
pi_120308837
Yep daar!!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  vrijdag 14 december 2012 @ 16:55:46 #216
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_120308838
Gezond broodbeleg, bio pindakaas, roomkaas, smeerbare geitenkaas, plakje jonge kaas, Zonnatura jam, notenpasta of gewoon een likje roomboter of wat banaan.
Ow, sowieso roomboter op brood ipv de gewonen boters, daar zitten de betere vetten in vooor baby's.

Hier krijgt mijn puk sinds ze 15 maanden is zo nu en dan een likje bio choco pasta, nomnomnom....
pi_120308847
Je kunt notenpasta's ook wel zelf maken, als je een goed hakmolentje hebt. Goed fijnmalen en een beetje olie erbij. Hazelnootpasta (dus alleen gemalen hazelnoten) is heel lekker en smaakt een beetje nutella-achtig zonder rotzooi. En alle fijn fruitmoesje ten spijt, mijn kind mot geen zoet op brood :o Hij krijgt roomboter, met bio-pindakaas (Krekeltje, in die van de Albert Heijn doen ze suiker 8)7 ), zuivelspread, geitensmeerkaas, hüttenkäse of alleen roomboter.

Ik geef mijn baby geen vlees, of het nou wel of niet zou mogen van de Olvarit. Ik vind het niet nodig, hij krijgt meer dan genoeg dierlijk eiwit binnen. Ik vind het ook maar een akelige gedacht, vlees in een potje wat meer dan een jaar houdbaar is :@
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_120308926
Mensen, hoe komen jullie erbij dat biologisch gezond zou zijn? Echt compelte onzin. ongezond is het ook niet hoor, maar jeumig.

Even een voorbeeld; biologische appels. Als zo'n appel schurft krijgt, dan maakt hij enorm giftige afweerstoffen aan. Veel giftiger dan bestrijdingsmiddelen die gebruikt kunnen worden.
Whatever...
pi_120308990
Ik geef biologische pindakaas omdat dat de enige pindakaas is waar ze geen transvetten of suiker bij doen (behalve die ene van de Ap dus). Transvetten zijn niet gezond en toegevoegde suiker vind ik complete onzin. Vlees en melk is hier biologisch omdat ik dierenwelzijn belangrijk vind. Bovendien hebben biologische winkels vaak een veel ruimer assortiment aan vegetarisch broodbeleg.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_120309069
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 16:58 schreef Spanky78 het volgende:
Mensen, hoe komen jullie erbij dat biologisch gezond zou zijn? Echt compelte onzin. ongezond is het ook niet hoor, maar jeumig.

Even een voorbeeld; biologische appels. Als zo'n appel schurft krijgt, dan maakt hij enorm giftige afweerstoffen aan. Veel giftiger dan bestrijdingsmiddelen die gebruikt kunnen worden.
Dit is totaal niet de strekking van het topic.
Bovendien zitten in veel niet biologische dingen extra toevoegingen waar je helemaal niets aan hebt Ik heb daar een veel groter probleem mee dan met bestrijdingsmiddelen..
pi_120309157
Ik neem aan dat ze bij de eco bedrijven met appels en ander fruit wel opletten dat ze bijv geen schurftappels in de jam gooien :')

Eco betekend niet alles maar van t land plukken en verwerken tot iets en het dan gezellig eco noemen

Roomboter nemen wij zelf ook op brood
Geitenkaas lijkt me ook wel wat voor S
pi_120311268
Cara is dol op geitenkaas :)
Roomboter gebruiken we ook. En biologisch doen wij niet aan. We eten wel veel vers en zelfgemaakt, geen kant en klaar of uit een potje/zakje.

Yoghurt is ze ook gek op :) Tot nu toe heeft ze nog geen vlees gehad, heeft geen haast.
pi_120319912
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 17:05 schreef Zoë23 het volgende:
Ik neem aan dat ze bij de eco bedrijven met appels en ander fruit wel opletten dat ze bijv geen schurftappels in de jam gooien :')

Eco betekend niet alles maar van t land plukken en verwerken tot iets en het dan gezellig eco noemen

Roomboter nemen wij zelf ook op brood
Geitenkaas lijkt me ook wel wat voor S
Ik zou maar neit te veel aannemen. ook niet over eco en bio. Echt niet.

Overigens geef ik je helemaal gelijk als je niet te veel bewerkt voedsel aan je kind (en jezelf geeft). maak het vooral zelf, dat is het meest gezond. Dan heb je zelf controle over de kwaliteit en hoeveelheid van je ingredienten. Zo is meestal de hoeveelheid groenten in bewerkt product lager en ook wordt er veel meer uitgegaan van kostenaspecten dan van lekker en gezond eten.

Eco en bio is in veel gevallen behoorlijk onzinnig, maar zoals al gezegd helemaal off-topic.
Whatever...
pi_120321311
Rustig :9 heb het alleen over eco jam haha

Groente fruit etc krijgt S allemaal vers en ook appelmoes oid maak ik zelf dus ik weet wel hoe dat moet. Koop nooit iets eco oid maar zoiets als jam leek me wel een goede keuze :)
pi_120323438
Nu het hier toch over beleg gaat, ik zoek suggesties! Ik heb een mannetje die allergisch is voor koemelk, appel en peer. Of er nog meer bij komt weten we nog niet we zijn rustig aan het verder introduceren. Tot nu toe eet hij prima een broodje met boter ( geen roomboter voor ons dus...) maar ik zou wel wat anders willen proberen. Iemand nog goede ideeën?
Beter 10 sproetjes op je neus dan 1 in de lucht
  Moderator vrijdag 14 december 2012 @ 22:27:07 #226
5428 crew  miss_sly
pi_120323936
Notenpasta misschien? Of tahin? Pindakaas, jam, banaan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_120325399
Ik ben een beetje huiverig voor noten/pinda's hoewel dat misschien totaal niet nodig is. Banaan doen we niet al te vaak ivm poepen. Jam zou dus kunnen maar hij heeft bijv nog geen aardbei/abrikoos/kers gehad ivm de allergieën. Hahahaha wat een gedoe. Ik heb ook al een verwijzing voor de kinderdietiste, ik hoop dat zij me er ook een beetje bij kan helpen.
Beter 10 sproetjes op je neus dan 1 in de lucht
pi_120325426
Tahin? Dat ken ik niet, even googlen
Beter 10 sproetjes op je neus dan 1 in de lucht
pi_120326646
Jam gaat altijd goed. Vruchtenhagel, chocoladehagel puur. Zoet is bij ons favoriet. Enige vlees wat wel wordt gegeten is smeerworst.
Whatever...
pi_120326874
Dan is smeerworst wel een aparte keuze om te laten eten :)
pi_120327681
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 december 2012 23:16 schreef Pvoesss het volgende:
Dan is smeerworst wel een aparte keuze om te laten eten :)
Nja, iets anders moest ze iet. Smeerworst had ze op kdv gehad en lust ze wel... nouja, prima dan. gaan ze niet dood van. Maar vlees is niet perse nodig als ze nog BV krijgen ofzo, dus hebben wij niet op aangedrongen toen.
Whatever...
pi_120331554
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 22:52 schreef sproet-je het volgende:
Tahin? Dat ken ik niet, even googlen
Mijn dochter is allergisch voor sesam en die kreeg een hele heftige reactie op iets met tahin erin (want supergeconcentreerde sesampasta). De allergoloog vertelde dat ze steeds meer jonge kindjes zag die daarop reageerden, juist omdat het zo geconcentreerd is. Misschien even checken met je specialist (of met wie je t dan ook over de allergieën van je kind hebt) voor je er vroeg mee begint.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 16 december 2012 @ 08:53:07 #233
35189 Troel
scherp en bot
pi_120365438
Ruben heeft vroeger ook gewoon cashewnotenpasta gehad en chocoladepasten waar hazelnoten in verwerkt zitten, zonder reacties te krijgen, terwijl hij dat nu echt niet meer moet hebben vanwege zijn allergie.

Dat maakt het ook allemaal zo makkelijk :+
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 december 2012 @ 00:17:55 #234
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_120402410
Mijn oudste had een vriendje met behoorlijk wat allergieën. Hij had geen notenallergie, maar was er wel gevoelig voor. Hij mocht geen noten hebben, opdat hij geen notenallergie zou ontwikkelen. Na een aantal jaar reageerde hij niet meer op noten (was onderzocht in Utrecht) en sindsdien mag hij wel pindakaas e.d.
Van z'n ouders begreep ik dat een allergie zich ontwikkeld. Je bent eerst (over)gevoelig voor iets en als je datgene teveel binnenkrijgt, kun je dan een allergie daarvoor ontwikkelen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_121047382
Hoeveel bijvoeding eten andere baby's van 6-8mnd? Ben wel nieuwsgierig

S eet smorgens en smiddags een kwart brood met beleg. In de middag een klein beetje fruit en svonds een aardappel(tje) met groente en ongeveer 110ml pap.
pi_121047783
Dat is toch aardig Zoe. Hier gaat het echt heel verschillend. Meneer krijgt 1-2 keer per dag stukje broodkorst puur of met boter, fruit (1/4 banaan, 1/4- 1/2 appel of peer, maar kan ook zijn dat hij een dagje geen fruit eet). En s'avonds groente, maar dat zijn echt maar een paar lepels (40-50 gram maximaal).
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_121049657
Ze krijgt smorgens en smiddags ook nog 1 bescuit koekje die ze voor de helft opeet. Ze geniet echt zo van eten, ze maakt ook de hele tijd nomnomnom geluidjes. Door de bijvoeding op vaste tijden is er ook meer structuur gekomen mbt de bv.

Tinu
Klinkt ook goed. Ik merk dat S het eten steeds leuker/lekkerder vind.
2weken geleden at ze veel minder
pi_121051525
Mag je al gaan bijvoeden als ze haar flessen nog steeds niet leeg drinkt ( aan de tax zit) ?
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_121062929
quote:
5s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 22:20 schreef kleinzusje het volgende:
Mag je al gaan bijvoeden als ze haar flessen nog steeds niet leeg drinkt ( aan de tax zit) ?
Hoeveel maanden is ze kz?
pi_121064703
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 07:56 schreef Zoë23 het volgende:

[..]

Hoeveel maanden is ze kz?
5 maanden en bijna 2 weken. Wel te vroeg geboren. Ze vindt een paar hapjes banaan en wortel nu al heel lekker.
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
  woensdag 2 januari 2013 @ 18:52:02 #241
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_121080032
fruit en groentehap mag vanaf 4 maand dus,,,,waarom zou je het dan niet geven?
  Moderator woensdag 2 januari 2013 @ 19:16:17 #242
5428 crew  miss_sly
pi_121081051
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 18:52 schreef PureEvil het volgende:
fruit en groentehap mag vanaf 4 maand dus,,,,waarom zou je het dan niet geven?
Daarover zijn de meningen verdeeld.

Maar met 5 maanden en twee weken, bijna 6 maanden, een beetje oefenen.
Er hoeven geen hele maaltijden in, een keer laten sabbelen op een stukje gekookte wortel, waarom niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_121081350
Hier vanavond pastinaak gegeven, dat viel aardig in de smaak voor een eerste keer.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_121081732
Wij hebben lisa pompoen gegeven een aantal dagen maar ze bleef erbij kokhalzen beetje jammer aangezien ze neit allergisch was eroor. Ach gewoon weer even verder kijken
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_121081758
Een paar hapjes om te wennen misschien? Kz

Tinu leuk!

Heb vanavond voor het eerst de combi zoete aardappel - courgette gegeven, kreeg als reactie ; nomnmnomnom mamamamam dus ^O^
pi_121081817
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:30 schreef Sam1993 het volgende:
Wij hebben lisa pompoen gegeven een aantal dagen maar ze bleef erbij kokhalzen beetje jammer aangezien ze neit allergisch was eroor. Ach gewoon weer even verder kijken
Vers of potje? Misschien iets te dik qua structuur?

S vind potje vies, kokhalzen etc maar (8> & ik vinden het ook niet lekker. We proeven alles voordat we het geven
pi_121081922
De pompoen was vers gemaakt en was niet zo heel dik heb hem helemaal glad gepureerd dus denk dat ze het gewoon echt niet lekker vond.

ze heeft nu weer een paar daagjes rust gehad dus ga nu morgen maar iets anders halen maar ik vraag me een beetje af wat.. pastinaak geen idee wat het is en hoe ik het moet maken en zoete aardappel hoe zat dat met allergieën?
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_121082073
Sam
Dat zou idd kunnen!

Met zoete aardappel geen idee qua allergieën
Wij hebben een kookboek voor baby's erg leuk. S eet dingen zoals zoete aardappel die wij eerder niet voor onszelf kookten.
pi_121082163
En dat kook je gewoon als een gewone aardappel zonder schil en net zolang ? (ik eet echt alleen maar dingen die ik ken en dat wil ik bij Lisa voorkomen:P)
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_121082258
Goed wassen,schillen, in 4en delen, 20min koken ( net als gewone aardappel even prikken of het gaar is ) en dan is het klaar.

Alleen geen zout in het water doen

Oja, als je aardappel in de blender doet, wordt het een beetje plakkerig, dus kun je er wat gekookt water bij doen
pi_121082413
aah dankje :) zout doe ik zowiezo al nooit ergens bij ben niet zon fan van zout:)
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_121082445
Ik doe op veel dingen zout :@ dus ik let er altijd goed op :+
  woensdag 2 januari 2013 @ 20:24:05 #253
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121084144
Aardappel is niet specifiek allergeen :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_121084295
Ga ik dat morgen halen en een sproberen:) ze is de laatste tijd vrij rustig met eten ze heeft zelfs met de gourmet van de week chamipgong perzik tomaat en komkommer gegeten (dagje zonder eetregels haha) en zowaar is dat helemaal goed gegaan. nu met de laxo heeft ze ook geen verstoppingen meer en eet ze haar banaan dus ook weer prima die begin ik nu in stukjes te geven inplaats van een papje ze heeft niet voor niks 4 tanden :+
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_121085025
PE, Miss en zoe:
Ik laat haar idd wennen nu !
Vorige week banaan en wortel. Vandaag begonnen met peer en spruitjes. Ging super *O*
Puur wennen, paar hapjes !

Maar ze drinkt zo ontzettend slecht, dat ik ging twijfelen of het niet te vroeg is. Ik hoor van babys die al 1 liter melk krijgen en nog honger hebben.

Hier heeft ze aan max 700/750 per dag genoeg. Vandaag komt ze daar geen eens aan.

Vandaar mn vraag. Dacht bijvoeding moet pas als ze nog honger hebben :@
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_121085256
Kz
Ik heb geen ervaring met fv maar als ze honger zou hebben zou je dat wel kunnen merken aan haar gedrag? En zou ze de fles wel leegdrinken?

Mijn zus geeft fv en gaf rond de 4-5mnd een potje groente of fruit en mijn nichtje at een half potje.
pi_121085535
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 20:47 schreef Zoë23 het volgende:
Kz
Ik heb geen ervaring met fv maar als ze honger zou hebben zou je dat wel kunnen merken aan haar gedrag? En zou ze de fles wel leegdrinken?

Mijn zus geeft fv en gaf rond de 4-5mnd een potje groente of fruit en mijn nichtje at een half potje.
Het rare is dat ik normaal wel merk of ze honger heeft. Dan drinkt ze goed ( niet super).
Vandaag wilde ze niet meer drinken, maar wel "eten" (lees: 4 hapjes spruitjes :) )

Ach, het is proeven !
Maak me nog maar niet druk, ze is vrolijk en alles gaat goed.

Half potje, wouw ! Dat is veel !
Ik wil liever vers fijnmaken en later rapley. Zo lang als het me lukt :o
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_121085932
Dan geeft ze het dus zelf wel aan als ik het zo hoor lees :Y

Ben ook een voorstander van vers :)
pi_121086095
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 21:01 schreef Zoë23 het volgende:
Dan geeft ze het dus zelf wel aan als ik het zo hoor lees :Y

Ben ook een voorstander van vers :)
Ze geeft het dan idd waarschijnlijk zelf aan. Wat super leuk ! Ze wordt zo groot *;
Wil het liefst alles vers !
Liefst biologisch :@
Ze nam ook al een hap van een wortel *;
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_121086144
Ben niet tegen potjes, maar wil graag "enkele" smaken en geen toevoegingen nu. Ook wil ik graag wat meer structuur en wat minder papperig :)
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_121086625
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 21:05 schreef kleinzusje het volgende:
Ben niet tegen potjes, maar wil graag "enkele" smaken en geen toevoegingen nu. Ook wil ik graag wat meer structuur en wat minder papperig :)
Ik had er 1 die gewoon geen vers wilde. Gewoon echt niet. En potjes gingen als een tierelier.
Nu eet ze wel gewoon met de pot mee en eet ook echt alles.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_121086716
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 21:15 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik had er 1 die gewoon geen vers wilde. Gewoon echt niet. En potjes gingen als een tierelier.
Nu eet ze wel gewoon met de pot mee en eet ook echt alles.
Super !
Zo zie je maar dat het zo verschillend kan zijn.
Ik probeer gewoon van alles en zo relaxed mogelijk ;)

Heb vandaag wel een plastic slab gekocht, hahaha
De wortel kreeg ik nergens meer uit gewassen.
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
  woensdag 2 januari 2013 @ 21:20:10 #263
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121086815
Hier af en toe een potje. Alleen potjes gaan met lange tanden. Dus de vriezer ligt vol met verschillende zelfgemaakte diepvriesmaaltijden.
pi_121086865
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 21:15 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik had er 1 die gewoon geen vers wilde. Gewoon echt niet. En potjes gingen als een tierelier.
Nu eet ze wel gewoon met de pot mee en eet ook echt alles.
Floris was ook zo idd.
Behalve fruit, dat ging.wel goed.
Maar groente moest ie vers echt niet.
Dat ging.pas later goed.
pi_121086903
In eerste instantie ga ik toch weer eerst voor vers. Spelende wijs kennis laten maken, er hoeven geen hele hoeveelheden in. Laat maar lekker gaan. Onderweg neem ik dan wel een potje mee ofzo.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_121086938
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 21:21 schreef Sonnetje85 het volgende:

[..]

Floris was ook zo idd.
Behalve fruit, dat ging.wel goed.
Maar groente moest ie vers echt niet.
Dat ging.pas later goed.
Al die potjes smaken ook gewoon zoetig, ik snap het wel. Normaal is de meeste groente toch iets bitter.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_121100834
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 21:15 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik had er 1 die gewoon geen vers wilde. Gewoon echt niet. En potjes gingen als een tierelier.
Nu eet ze wel gewoon met de pot mee en eet ook echt alles.
Mijn baby vindt fruit maar matig lekker. Tegenwoordig gaat banaan in stukken, maar hiervoor moest alles superglad gepureerd zijn. Dan gingen potjes toch vaak het beste. Er zijn wel potjes te krijgen zonder allerlei toevoegingen enzo. Eerste hapjes heb ik sowieso uit pot gegeven, door het bewerkingsproces is dat makkelijker verteerbaar en kunnen de darmen een beetje wennen :+ Voor onderweg gebruik ik ook potjes, verder kook ik vers.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_122196410
*schop!
Ik ben zo trots op mij meisje, zat ze gisteren zo netjes haar yoghurt te eten. Met 10 maanden!
Doet die Rapley toch iets goed. :P
Ze had trouwens ook koorts, dus ze was wel een beetje zielig.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  maandag 28 januari 2013 @ 23:51:04 #269
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_122196597
quote:
17s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:46 schreef oeke het volgende:
*schop!
Ik ben zo trots op mij meisje, zat ze gisteren zo netjes haar yoghurt te eten. Met 10 maanden!
Doet die Rapley toch iets goed. :P
Ze had trouwens ook koorts, dus ze was wel een beetje zielig.
O+ aaaarrrrwwww O+ heerlijk

misschien wil oliver wel als hij je meiske ziet :+ mini's unite enzo ;)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_122197298
Haha, ja, de mini's aan de macht eh aan het eten! Met mes en vork en lepel! :Y)
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_122200658
Ik kook vers en wissel rapley en geprakt wat af. Helaas eet hij nu vaak beter als het geprakt is. Rapley gooit hij toch nog vaak op de grond of laat het vallen. Fruit vind hij heerlijk, dat gaat bijna altijd wel. Groente is vaak wat minder.

Oeke, zo lief hoe je meisje aan het smullen is. O+
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122204337
Wat schattig Oeke ! *;
Kruidvat lepeltje O+
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
  dinsdag 29 januari 2013 @ 11:03:05 #273
30252 Soempie
Procreating
pi_122204693
quote:
17s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:46 schreef oeke het volgende:
*schop!
Ik ben zo trots op mij meisje, zat ze gisteren zo netjes haar yoghurt te eten. Met 10 maanden!
Doet die Rapley toch iets goed. :P
Ze had trouwens ook koorts, dus ze was wel een beetje zielig.
Wat knap en wat zit ze lekker te eten! :Y) O+ En dat ze niet eens haar bordje of lepel op de grond gooit. Hier wordt het bord omgekieperd. 8)7
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_122205241
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:03 schreef Soempie het volgende:

[..]

Wat knap en wat zit ze lekker te eten! :Y) O+ En dat ze niet eens haar bordje of lepel op de grond gooit. Hier wordt het bord omgekieperd. 8)7
+1! Echt knap Oeks.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_122205330
Wat een talentje Oeke!!
pi_122205712
Tinu,

Groente is hier ook niet zo'n succes en warm al helemaal niet... Maar als k het dus eerst koud laat worden dan eet ze het wel als een malle. Hier word bijna niks meer geprakt madam eet het niet op en ik kan het dan niet meer bewaren. Ik geef haar stukjes en dan bepaald ze zelf wel of ze genoeg heeft of niet alles wat dan overblijft schuif ik in een bakje ofzo en probeer ik smiddag of de volgende dag nog eens (afhankelijk van wat het is uiteraard :) )

Oeke,

Wat goed zeg :) Dat zie ik Lisa niet doen die kiept haar bord meteen om zogauw hij voor haar neus staat zie dat ook niet snel verranderen haha :P
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_122206639
Mijn ventje is een luierd! Hij wil alleen nog maar gevoerd worden (alleen een rijstewafeltje of zo wil hij wel zelf doen), en warm eten eet hij alleen als het gepureerd is. Stukjes werkt hij gewoon naar buiten, en dan zet hij een keel op.
pi_122218500
kunnen jullie me helpen met een schemaatje qua tijden. Hoe laat een fles/borst, wanneer fruit/groente ?
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_122222440
Kleinzusje:
Ik ben na de 6 maand vrij snel richting ontbijt-tussendoor-lunch-tussendoor-avondeten(-tussendoor) gegaan. Lekker met ons mee.
Melkvoedingen dan bij ontbijt, lunch, 2e tussendoor en voor het slapen.

1e tussendoor was meestal fruit. 2e tussendoor eerst een fles, later sap&babykoekje. 'S avonds lekker een fles nog..
Ontbijt eerst papfles, later brood&fles, bord pap lustte hij niet. Lunch eerst fles, al snel met snee brood ernaast, avondhap tot 7 maand een halve eetlepel( hield zijn mond stijf dicht) daarna goede porties, evt yoghurt na.

Zoals je leest, gewoon wat proberen en kijken hoe de tijden uitkomen om de slaapjes heen.
:P
pi_122225340
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 18:35 schreef Deepfreeze het volgende:
Kleinzusje:
Ik ben na de 6 maand vrij snel richting ontbijt-tussendoor-lunch-tussendoor-avondeten(-tussendoor) gegaan. Lekker met ons mee.
Melkvoedingen dan bij ontbijt, lunch, 2e tussendoor en voor het slapen.

1e tussendoor was meestal fruit. 2e tussendoor eerst een fles, later sap&babykoekje. 'S avonds lekker een fles nog..
Ontbijt eerst papfles, later brood&fles, bord pap lustte hij niet. Lunch eerst fles, al snel met snee brood ernaast, avondhap tot 7 maand een halve eetlepel( hield zijn mond stijf dicht) daarna goede porties, evt yoghurt na.

Zoals je leest, gewoon wat proberen en kijken hoe de tijden uitkomen om de slaapjes heen.
:P
thx ! ^O^
De slaapjes zijn nu, op 1 na, regelmatig. Ga eens puzzelen. fles in combi met vast kan dus ook.
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_122232291
In het begin kun je eerst de fles geven en dat wat hapjes erna geven voor de lekker. En na het wennen eerst de hapjes en dan aftanken met de fles.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 21:43:37 #282
57497 happyme28
I'm so happy
pi_122233515
Mijn collega kwam vandaag met het verhaal dat het CB weer adviseert om met bijvoeding van fruit en groente te starten met 4 maanden. Uit recente studies zou gebleken zijn dat dat beter zou zijn voor ontwikkeling van de mondspieren.

Iemand hier iets over gehoord/ gelezen?
pi_122234162
Echt, is dat de reden? Vast voedsel doet volgens mij helemaal niets voor de ontwikkeling van de mondmotoriek....
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_122234280
KZ: kruidvatlepeltjes zijn superfijn! En als ze niet zo'n lepeltje vast heeft, dan probeert ze de vork van haar broer te pikken of het mes van haar vader. :D
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:03 schreef Soempie het volgende:
Wat knap en wat zit ze lekker te eten! :Y) O+ En dat ze niet eens haar bordje of lepel op de grond gooit. Hier wordt het bord omgekieperd. 8)7
Hier kiept ze haar bord om als ze klaar is. En elk stukje brood of groente/fruit wordt dan netjes van tafel gegooid. Opgeruimd is netjes! :Y)

KZ, ik rommel maar wat aan eigenlijk. Nu ze al wat ouder is krijgt ze wel elke maaltijd iets te eten, anders wordt ze boos. Maar eerder, bij 6 maanden, keek ik gewoon hoe zij reageerde op ons eten, vaak wilde ze ook iets proberen, soms wilde ze gewoon aan de borst.
Maar goed, ik bied puur alleen stukken aan en niet gepureerd, dus ze heeft alle kans om zelf te besluiten hoeveel ze wil eten en of ze wil eten. ;)

Happy, wat ik begreep is dat 1 enkel onderzoek geweest, wat ook vrij slecht is uitgevoerd. Maar wat wel meteen is overgenomen door veel CB's in Nederland. WHO adviseert nog steeds 6 maanden.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_122234442
Oeke wat een moppie <3
en ik doe het idd zoals jij zegt..gewoon aanbieden wanneer ik wat eet en ze krijgt rauwkost als ik aan het koken ben anders staat ze aan mijn been te gillen :P

En borst blijft "all you can eat" buffet hier *) :+
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 23:11:03 #286
57497 happyme28
I'm so happy
pi_122239254
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 21:52 schreef Clubsoda het volgende:
Echt, is dat de reden? Vast voedsel doet volgens mij helemaal niets voor de ontwikkeling van de mondmotoriek....
Ja, het klonk mij ook als larikoek, dus vandaar mijn vraag.

Toch nog eens over hebben met collega. Haar twijfel komt ook een beetje doordat ze haar zoontje lang alleen gevoed heeft met de borst en hij nu last heeft met praten, kwijlt en mond sluit hij vaak niet af. Maar volgens mij staan die dingen los van elkaar, maar nu wil ze dochter dus wel gaan bijvoeden.
pi_122244882
Ze zeggen toch juist altijd dat bv goed is voor de mondtechniek?
pi_122245206
Dat staat echt los van elkaar. Olvarit heeft dat ook een tijdje geclaimd, dat de stukjes in hun potjes ervoor zorgen dat kinderen beter gaan praten. Onzin. Langdurig fopspeen gebruik kan wel leiden tot zo'n slap 'zuigmondje', maar 2.maanden eerder bijvoeden gaat echt niet iets betekenen voor de mondmotoriek. Gaat ze met de oudste naar een logopedist voor het kwijlen en mondsluiten? Dan zou ze het daar eens kunnen vragen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_122250881
CS: bijvoeding vandaag = taart *O*
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_122449849
*O* *O* *O*
Vandaag zo'n geweldige "vastfooddag"
Banaan: stukjes en geprakt
Pap: Heerlijk wat granen met melk.
Wortel met aardappel geprakt en een losse uit de vuist/het knuistje.

Niet allemaal tegelijk :+
Met de kruidvatlepel in de Tripp Trapp.

*O* *O*
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_122454194
KZ *O* taart? Andere bijvoeding *O*

Sam, hier is het echt ook om de dag anders en hangt ook van de groente af. Heb nu 2x rode biet gedaan en dat vond hij toch lekker *G*. Ik wissel af met stukken en geprakt. Gepureerd doe ik maar heel zelden, meestal prak ik het aan tafel en doe dan ook maar eerst een klein stukje en kijk hoe dat gaat. Tegelijkertijd mag hij dan ook vaak een stukje zelf pakken. Ik geef hem dan tussendoor een lepel. Soms wil hij alleen via de lepel en gooit hij met het stuk groente en soms wil hij graag knagen en dan pakt hij het stukje groente.

Gisteren verbaasde ik me toch over zijn honger. Hij maakte krijsgeluidjes zodra we aan tafel zaten totdat hij een stukje brood kreeg en toen dat op was weer hetzelfde. S'avonds met de cracker ging het net zo. En dat terwijl hij ook plenty aan de borst heeft gedronken *G*
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122489808
Tinu ik bedoelde taart voor baby van CS voor zn verjaardag :D
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_124031089
Kick met een vraag:

Mijn baby is nu bijna 6 maanden oud en krijgt tot nu toe 4 flessen van 210/7 waarvan 2x pap (rijstebloem), aangevuld met 1 of 2 keer een fruithap. Ik wil graag binnenkort beginnen met groente, yoghurt en brood.

De moeilijkheid is dat mijn man en ik op werkdagen pas laat thuis zijn (na 18u). M zit dan, in zijn huidige schema, als we thuiskomen van de opvang, tegen de laatste voeding aan. We zijn dan te laat voor een rustig eetmoment met groentehap (die hij op het kdv niet zal krijgen - daar is de visie dat het kind ontbijt en avondeten thuis eet, en die visie delen wij).

Hebben meer mensen dit probleem, hebben jullie tips? Ik kan hem op die dagen (=3 avonden per week) een papfles blijven aanbieden, maar gaat het dan lukken om op de vrije dagen een ander eetpatroon te creëren?
pi_124032455
Wat is de bedtijd mango? En hoe laat halen jullie je kind op? Is er veel reistijd naar huis?

Apart dat ze niet ff een potje willen geven op het kdv. Willen ze dat trouwens ook niet tussen de middag doen? Dan zou je dat thuis ook kunnen doen.
De eerste maand, misschien 2 maanden kom je nog wel weg met een papfles, maar daarna denk ik niet meer hoor..
pi_124034466
Ohja, de bedtijd zal wel verschuiven idd. Nu is dat tussen 19 en 19.30u. Wij zijn rond 18.30u thuis, en dan begint binnen een half uur Het Grote Slaapritueel. Dan de laatste voeding.

Tussen de middag eten is een idee, maar dat druist een beetje in tegen het samen eten-principe 's avonds. Van de andere kant, nu stellen we zelf ons avondeten ook uit tot nadat M in bed ligt.

Ik vind het nog best een gepuzzel!
  donderdag 14 maart 2013 @ 07:24:53 #296
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_124038230
Is het geen optie dat ze hem laat in de middag nog op bed leggen zodat hij het wat langer volhoudt?
18.30uur is wel laat. Dat trekt mijn peuter ook niet op een kdv dag om dan nog te gaan eten.

Brood en yoghurt mag vanaf 7 maanden en brood is natuurlijk juist op het kdv wel goed in te passen. Yoghurt willen ze misschien ook wel doen.

Die groentenhap kan voor nu best op slechts op je vrije dagen maar dat moet over een tijdje wel elke dag natuurlijk. Lastig als je echt niet eerder thuis kan zijn.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_124038306
Mango, ik geef bv, dus misschien is het dan anders. Ik kom ook pas 18.15/ 18.30 uur thuis. Dan krijgt mijn baby vaak eerst bv en dan avondeten. Soms ook eerst avondeten of eerst een borst, avondeten, andere borst. Ik begreep dat je daar best flexibel in kunt zijn. Wat als je eerst avondeten probeert en daarna papfles als hij dat wil? Andersom kan ook, of een deel van de fles, dan avondeten, dan de rest, hoeveel hij wil. Op mijn vrije dagen time ik het beter uit en geef ik bij voorkeeur avondeten zo'n half uur tot een uur na een voeding.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_124039681
Hoi, ik weet niet zo goed hoeveel ik mijn baby kan geven... Ze krijgt nu sochtends fruit, tussen de middag brood of rijstebloem met bv in fles, en eind van de middag groente. Hoeveelheden ongeveer 125 gr?. Ik zit te denken om er overdag nog wat bij te doen, een tussendoortje. Maar wat of hoe laat ben ik nog niet uit. Ook wil ik een bordje pap invoeren ofzo, maar is dit dan handig sochtends of juis savonds... Ik vind t maar een gepuzzel ook met de borstvoeding. Hoeveel tijd laat je tussen de bv en het hapje bijv. Of doe je eerst bv en daarna t hapje... Kan ook niet echt voorbeeldschema vinden voor een kindje van net 7 maanden. Iemand tips?
  donderdag 14 maart 2013 @ 09:34:15 #299
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_124039737
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 09:31 schreef SupremeEvil het volgende:
Hoi, ik weet niet zo goed hoeveel ik mijn baby kan geven... Ze krijgt nu sochtends fruit, tussen de middag brood of rijstebloem met bv in fles, en eind van de middag groente. Hoeveelheden ongeveer 125 gr?. Ik zit te denken om er overdag nog wat bij te doen, een tussendoortje. Maar wat of hoe laat ben ik nog niet uit. Ook wil ik een bordje pap invoeren ofzo, maar is dit dan handig sochtends of juis savonds... Ik vind t maar een gepuzzel ook met de borstvoeding. Hoeveel tijd laat je tussen de bv en het hapje bijv. Of doe je eerst bv en daarna t hapje... Kan ook niet echt voorbeeldschema vinden voor een kindje van net 7 maanden. Iemand tips?
Ik zou het hier even bij laten voor nu. Ik vind het heel veel voor een kindje van net 7 maanden dat ook nog lekker bv mag tanken.
Ik zou als je de productie op peil wilt houden eerst bv doen en dan het hapje en 's ochtends pap. Maar houdt je productie het met zoveel bijvoeding al? Of drinkt ze er nog heel vaak naast?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_124040237
Ze drinkt om 7-11-15-(17)-19-23-3... Dus ehh we zitten nog op best veel voedingen. Weet gewoon niet goed hoe ik het moet combineren. Voed op 'schema' en dat bevalt ons beiden prima, het is er zo ingeslopen. Maar nu in combi met bijvoeding moet ik iets aanpassen denk ik. Ik denk ook wel dat er één bv af kan, het liefst die van 3 uur snachts uiteraard. Maar weet niet hoe, ik dacht dus door overdag wat meer aan te bieden. Maar ik doe maar wat he, die 125 gr fruit/groentem bied ik aan maar gaat niet altijd op. Als ik bijv naar het voedingscentrum schema voor een kindje van 8 maanden kijk, vind ik dat ze echt heel veel krijgen en heel weinig bv...

http://www.voedingscentru(...)en%208%20maanden.pdf

Help :P

Misschien ook even bijzeggen dat ze al tijgert/kruipt en dus veel energie verbruikt denk ik :)?
  donderdag 14 maart 2013 @ 10:06:38 #301
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_124040473
Het voedingscentrum is niet heel bv vriendelijk dus dat schema is wat misleidend en is eigenlijk vooral correct advies voor een kindje dat flesvoeding krijgt.

Maar mijn kind kreeg geen bv op die leeftijd dus een goed schema van bv en bijvoeding gecombineerd kan ik je helaas niet geven.
Maar genoeg anderen hier die daar wel ervaring mee hebben lijkt me.
Ik heb je lief mijn hele leven
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')