abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 26 september 2011 @ 13:17:17 #1
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102395826
Vakbonden beperken/verbieden

OP van vorig deel:

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 21:45 schreef robin007bond het volgende:
Vakbonden, iedereen heeft er mee te maken. Werkgevers, werknemers en de belastingbetaler. Helaas doen ze vaak meer kwaad dan goed.

Vakbonden:

Proberen de lonen kunstmatig hoog te houden. De lonen zijn dus niet meer marktconform. Daarnaast worden de stijgende loonkosten gewoon doorberekend in de prijzen. Wie er uiteindelijk dus meer betaalt? De consument.

Daarnaast houden ze vaak belangrijke herstructureringen en hervormingen tegen. Het bemoeid zich te veel met het beleid en het gaat zijn doel voorbij.

Mijn ietwat controversiële stelling is dus:

Laten we vakbonden verbieden, of in ieder geval niet zo'n grote invloed geven. Natuurlijk is het legaal om je te organiseren als werknemer, maar dwing dan geen beleid af die zo verankert zit in de wet.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 26 september 2011 @ 13:19:17 #2
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102395901
Een deel 2 :')

pi_102396114
Ik vind dat sommige users hier de macht deer vakbonden schromelijk overdrijven om hun misplaatste punten maar te proberen te maken.

Dat vakbonden lonen kunstmatig hoog houden is natuurlijk complete nonsens. Juist door de vakbonden en de toegenomen koopkracht van de arbeiders zijn deze in staat geweest te consumeren en hierdoor onze economie tot zulke grote hoogtes op te stuwen.

Dat we nu genoegen nemen met goedkoop uit china geproduceerde rotzooi waarbij totaal geen rekening wordt gehouden emt arbeidsomstandigheden en vele andere factoren is natuurlijk te triest voor woorden. Maar daar horen we onze anti vakbond mannetjes niet over zolang de winsten van bedrijven maar gemaximaliseerd kunnen worden over de ruggen van vervangbare (liefst zo geodkoop mogelijke ) poppetjes.
  maandag 26 september 2011 @ 13:31:17 #4
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102396369
Basp1, ik zou graag willen zien in welke landen vakbonden meer macht hebben in Nederland en waar het economisch beter gaat :)
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_102396668
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:31 schreef GSbrder het volgende:
Basp1, ik zou graag willen zien in welke landen vakbonden meer macht hebben in Nederland en waar het economisch beter gaat :)
Ow dus het gaat alleen om de algemene economische graadmeter. Nou het gaat zo slecht hier dat de werkeloosheid 20% , er mensen onder bruggen leven, en werkgevers vanwege de hoge lonen allemaal verkast zijn naar china. :')

Ow nee toch niet. _O-

Ik weiger alleen naar rauwe economische cijfers te kijken omdat hierin nooit de externaliteiten die bij uitbuiting van mensen en milieuvervuiling horen naar voren komen.

Maar verklap ons dan eens welke landen het zonder vakbonden veel beter doen als NL. En kom nu niet met china aankakken, want als je vanuit niets naar ons welvaarts niveau groeit is het logisch dat de groei van zulke opkomende ecnomieen vele malen hoger zal zijn als onze groei. De economische groei van de westerse wereld is niets meer dan de inflatie groei en een consolidatie van de huidige welvaart.
pi_102396734
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:31 schreef GSbrder het volgende:
Basp1, ik zou graag willen zien in welke landen vakbonden meer macht hebben in Nederland en waar het economisch beter gaat :)
De vakbonden in de VS zijn bijvoorbeeld heel machtig.

Vooral het onderwijs draait het de nek om.
pi_102396785
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ow dus het gaat alleen om de algemene economische graadmeter. Nou het gaat zo slecht hier dat de werkeloosheid 20% , er mensen onder bruggen leven, en werkgevers vanwege de hoge lonen allemaal verkast zijn naar china. :')

Ow nee toch niet. _O-

Ik weiger alleen naar rauwe economische cijfers te kijken omdat hierin nooit de externaliteiten die bij uitbuiting van mensen en milieuvervuiling horen naar voren komen.

Maar verklap ons dan eens welke landen het zonder vakbonden veel beter doen als NL. En kom nu niet met china aankakken, want als je vanuit niets naar ons welvaarts niveau groeit is het logisch dat de groei van zulke opkomende ecnomieen vele malen hoger zal zijn als onze groei. De economische groei van de westerse wereld is niets meer dan de inflatie groei en een consolidatie van de huidige welvaart.
In China hebben ze ook vakbonden hoor :)

http://en.wikipedia.org/wiki/All-China_Federation_of_Trade_Unions

Alleen is de overheid eigenaar, een sterkere invloed van vakbonden kan je bijna niet hebben :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2011 13:43:18 ]
  maandag 26 september 2011 @ 13:45:49 #8
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102396867
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:39 schreef Basp1 het volgende:
Maar verklap ons dan eens welke landen het zonder vakbonden veel beter doen als NL. En kom nu niet met china aankakken, want als je vanuit niets naar ons welvaarts niveau groeit is het logisch dat de groei van zulke opkomende ecnomieen vele malen hoger zal zijn als onze groei. De economische groei van de westerse wereld is niets meer dan de inflatie groei en een consolidatie van de huidige welvaart.
Een systeem als de SER is toch wel vrij typisch Nederlands.
Dat vakbonden daar zo nadrukkelijk in voorkomen zie je niet in andere moderne economieen, zoals Duitsland of de Scandinavische landen, hoewel ook daar er een aanzienlijke verzorgingsstaat is ontstaan.

Als we het voorbeeld Denemarken nemen, is de macht van de vakbond daar aanzienlijk beperkter.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_102396923
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:43 schreef robin007bond het volgende:
In China hebben ze ook vakbonden hoor :)
Papieren vakbonden welke niets voor werknemers doen. :')

quote:
As a tool of the government, ACFTU has been seen as not acting in the best interest of its members (workers), bowing to the government pressure on industry growth and not defending workers' rights.[1]
Dat kan ik toch geen vakbonden noemen.

Heeft iemand van jullie wel eens de volgende film gezien met stallone?

http://en.wikipedia.org/wiki/F.I.S.T.

Ik zou zeggen kijk die eens en dan komen we hier nog eens genuanceerd op terug waarom bonden wel degelijk zin hebben in onze economieen.
pi_102397076
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:41 schreef robin007bond het volgende:

[..]

De vakbonden in de VS zijn bijvoorbeeld heel machtig.

Vooral het onderwijs draait het de nek om.
Volgens mij geldt dat maar voor een handjevol vakbonden in de VS. Met name die van de ambtenaren heeft aardig wat macht. Maar over het algemeen spelen vakbonden slechts een bescheiden rol in de VS.

Pin mij hier overigens niet aan vast, want ik weet het niet honderd procent zeker.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_102397095
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:45 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Een systeem als de SER is toch wel vrij typisch Nederlands.
Dat vakbonden daar zo nadrukkelijk in voorkomen zie je niet in andere moderne economieen, zoals Duitsland of de Scandinavische landen, hoewel ook daar er een aanzienlijke verzorgingsstaat is ontstaan.

Als we het voorbeeld Denemarken nemen, is de macht van de vakbond daar aanzienlijk beperkter.
Maar jij wilt nu de verzorginstaat aan de vakbonden vast knopen , ik ga toch ook niet de oerknal erbij halen in deze discussie.

Nogmaals dan de vraag aan jou: Maar verklap ons dan eens welke landen het zonder vakbonden veel beter doen als NL

En over denemarken en vakbonden kom ik het volgende tegen:

A recent study for the largest union confederation estimated union density at 67% in 2010,
En deze 76% van de werknemers zou de bonden geen macht geven en er zomaar lid van worden.Wat een gekke henkies dan in denemarken. Waarschijnlijk klopt er niets van je bewering.
  maandag 26 september 2011 @ 13:53:02 #12
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102397112
Denemarken, het land waar +- 80% van de werknemers lid is van een vakbond en er over het algemeen collectieve arbeidsvoorwaarden worden vastgelegd tussen vakbonden en werkgeversorganisaties?
  maandag 26 september 2011 @ 13:53:49 #13
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102397137
De verzorgingsstaat wordt eraan vast geknoopt omdat we te maken hebben met een Westerse economie. Wil je zonder de verzorgingsstaat een vergelijkend kader opstellen, dan pak ik Singapore, Hong-Kong en de USA er wel bij.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 26 september 2011 @ 13:55:06 #14
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_102397180
Soms doet 'de bond' dingen waarvan ik me afvraag wat die in Mozeskriebelsnaam met de vakbond te maken hebben; een actie voor bijstandsmoeders bijvoorbeeld. Sinds wanneer is bijstandsmoeder zijn een VAK? Betalen die contributie?

De bond sluit CAO's af die algemeen geldend zijn, ook voor niet Bondsleden. Het lijkt me leuk om niet leden zelf te laten onderhandelen .... 'ik' betaal tenslotte voor 'mijn' onderhandelaar! En 'mijn' onderhandelaar doet het (voor mij) heel goed; 'de zaak' zou goedkoper weg komen door niet leden niet die CAO zo maar te gunnen })
  maandag 26 september 2011 @ 13:58:50 #15
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102397305
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:53 schreef betyar het volgende:
Denemarken, het land waar +- 80% van de werknemers lid is van een vakbond en er over het algemeen collectieve arbeidsvoorwaarden worden vastgelegd tussen vakbonden en werkgeversorganisaties?
Denemarken, het land waar de vakbonden geen directe zeggenschap in de politiek hebben.
De Deense arbeidsmarkt wordt grotendeels bepaald door de verschillende marktpartijen, en niet door de wetgever. In Denemarken maken werknemers en werkgevers vrijwillige collectieve afspraken op het gebied van salaris en arbeidsvoorwaarden. Vakbonden spelen een belangrijke rol op de Deense arbeidsmarkt, maar niet in het politieke proces, zoals in Nederland.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_102397333
Maar goed, ik begrijp dat vakbonden ervoor zorgen dat het grootste deel van de Nederlandse bevolking in de goot leeft?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 26 september 2011 @ 14:00:33 #17
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102397361
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:59 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, ik begrijp dat vakbonden ervoor zorgen dat het grootste deel van de Nederlandse bevolking in de goot leeft?
Nee :)
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_102397365
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:53 schreef GSbrder het volgende:
De verzorgingsstaat wordt eraan vast geknoopt omdat we te maken hebben met een Westerse economie. Wil je zonder de verzorgingsstaat een vergelijkend kader opstellen, dan pak ik Singapore, Hong-Kong en de USA er wel bij.
Je ontwijkt verder mijn vraag. :W

Leuk dat je de VS noemt, daar is in de afgelopen 20 jaar het inkomen van de middeninkomens niet verder gestegen, maar de rest wel lekker door gestegen, de werknemers worden daar steeds armer. http://money.cnn.com/2011(...)ddle_class/index.htm

Maar zoalng het bnp op papier maar stijgt voor de homo economicus dan is het wel oke, dat de leefomstadigheden binnen de maatschappij verslechteren boeit deze mensen niet, mij wel.
pi_102397419
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:59 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, ik begrijp dat vakbonden ervoor zorgen dat het grootste deel van de Nederlandse bevolking in de goot leeft?
Ja we hebben door de bonden het zo slecht, dat als we geen bonden zouden hebben we allemaal in een vrijstaand kasteel konden wonen, en in elk kasteel wat lijfeigenen zouden hebben omdat er toch geen vakbonden die voor zulke dingen opkomen meer zijn. :+
  maandag 26 september 2011 @ 14:06:37 #20
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102397542
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 13:58 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Denemarken, het land waar de vakbonden geen directe zeggenschap in de politiek hebben.
De Deense arbeidsmarkt wordt grotendeels bepaald door de verschillende marktpartijen, en niet door de wetgever. In Denemarken maken werknemers en werkgevers vrijwillige collectieve afspraken op het gebied van salaris en arbeidsvoorwaarden. Vakbonden spelen een belangrijke rol op de Deense arbeidsmarkt, maar niet in het politieke proces, zoals in Nederland.
In Nederland hebben de vakbonden ook geen directe zeggenschap in de politiek, de politiek heeft een directe zeggenschap in de arbeidsvoorwaarden die tussen vakbonden (lees werknemers) en werkgevers dient te gaan.
Dat werkgeversorganisaties hier akkoordjes sluiten met de politiek om zo de werknemers langzaam de strot dicht te knijpen zorgt er voor dat de vakbond meer met de politiek gaat bemoeien.
Het boeltje wordt omgedraaid.
  maandag 26 september 2011 @ 14:18:46 #21
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102397891
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 14:06 schreef betyar het volgende:

[..]

In Nederland hebben de vakbonden ook geen directe zeggenschap in de politiek, de politiek heeft een directe zeggenschap in de arbeidsvoorwaarden die tussen vakbonden (lees werknemers) en werkgevers dient te gaan.
Dat werkgeversorganisaties hier akkoordjes sluiten met de politiek om zo de werknemers langzaam de strot dicht te knijpen zorgt er voor dat de vakbond meer met de politiek gaat bemoeien.
Het boeltje wordt omgedraaid.
Oh, werkgeversorganisaties lobbyen, maar vakbonden houden zich in beginsel niet bezig met de politiek, dat is slechts een reactie op de werkgeversorganisaties?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 26 september 2011 @ 14:29:25 #22
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102398214
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 14:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Oh, werkgeversorganisaties lobbyen, maar vakbonden houden zich in beginsel niet bezig met de politiek, dat is slechts een reactie op de werkgeversorganisaties?
Inderdaad, vakbonden houden zich bezig met arbeidsvoorwaarden, werkgeversorganisaties proberen via de politiek arbeidsvoorwaarden te versoberen. Zodoende moeten de vakbonden zich wel met de politiek gaan bemoeien. Zolang er meer overheidsinstellingen worden geprivatiseerd krijgen de vakbonden meer te maken met de politiek.
Werkgeversorganisaties en de politieke partijen die de belangen behartigen van deze organisatie willen versobering van de werknemersrechten die vastgelegd liggen in de wet. Dan is het dus niet vreemd dat de vakbond zich gaat bemoeien met de politiek.
  maandag 26 september 2011 @ 14:30:56 #23
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102398239
Volgens mij waren de vakbonden toch wat eerder actief dan de werkgevers zich georganiseerd hadden in werkgeversorganisaties, maar herschrijf gerust de geschiedenis :)
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 26 september 2011 @ 14:37:08 #24
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102398401
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 14:30 schreef GSbrder het volgende:
Volgens mij waren de vakbonden toch wat eerder actief dan de werkgevers zich georganiseerd hadden in werkgeversorganisaties, maar herschrijf gerust de geschiedenis :)
Op die fiets, niet goed gelezen, klopt natuurlijk.
Verder vind ik het niet belangrijk of er nu eerder vakbonden waren of werkgeversorganisaties.
  maandag 26 september 2011 @ 14:39:08 #25
165633 eriksd
The grand facade...
pi_102398450
Ik vond het wel grappig dat uitgerekend vakbonden de val van de Sovjet-Unie bewerkstelligden.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')