abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 31 augustus 2011 @ 01:06:04 #1
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_101397755




Goud fascineert de mens al duizenden jaren. Na voor de laatste eeuwwisseling als belegging even helemaal uit beeld te zijn geweest, is het gele metaal sinds enkele jaren weer helemaal terug. Dit is direct terug te zien in de goudprijs, die de afgelopen 10 jaar een spectaculaire ontwikkeling heeft doorgemaakt.



Tegenover de toegenomen vraag naar goud als belegging, die nog eens extra gestimuleerd wordt door de onzekerheden die voortvloeien uit de crisis waar wij ons momenteel in bevinden, staat als gevolg van diezelfde crisis een sterk afgenomen consumptieve vraag naar goud (juwelen). Volgens sommigen zal de goudconsumptie in de toekomst weer sterk oplopen door een toenemende vraag uit economisch wonder China, maar ook hierover zijn de meningen verdeeld.





Meer informatie over de samenstelling van de wereldgoudvoorraad (d.w.z. waar al het gedelfde goud gebleven is) en van de vraag en het aanbod is hier te vinden.

De actuele ontwikkeling van de goudprijs is hier en hier te volgen. Andere interessante links zijn bijvoorbeeld:
World Gold Council - heel veel informatie en gegevens over goud
Yellow Book en Metals Monthly - actuele publicaties over de goudmarkt in opdracht van Fortis Bank
Kitco - nieuws, achtergrondinfo, forum en actuele en historische goudprijzen
Antal Fekete - economieprofessor over de monetaire betekenis van goud (niet onomstreden)
Gold Anti Trust Action Committee - de Don Quichots van de goudhandel

Voorgaande delen:
Goud #1
Goud #2
Goud #3
Goud #4
Goud #5: God's own money or Bernanke's bubble?
Goud #6: Waar de glans er nog lang niet af is
Goud #7: Grotere suckers gezocht!
Goud #8: Gold bitches!
Goud #9: crasht niet mee!
Bedankt Hans.
pi_101439444
http://www.goldmoney.com/video/naylor-leyland-turk-interview.html

dvr stipte het al even aan, de nieuwe PAGE pm beurs in China. Interview waarin het belang en de werking worden aangestipt.
pi_101490064
Goud op weg naar nieuwe recordhoogtes na slechte cijfers uit de VS.
i-am-a-daytrader.nl
i-am-a-daytrader@live.nl
pi_101494005
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 15:12 schreef tradetheday het volgende:
Goud op weg naar nieuwe recordhoogtes na slechte cijfers uit de VS.
Ja, 't is triest.. we zitten alweer op 42.400 E/Kg, bijna net zo hoog als de piek van twee weken geleden, die tot vreugde van de papierfetishisten gevolgd werd door een klap omlaag naar 38.500.

Sindsdien zit ik in dubio. Zoals eerder gezegd vráágt de snelle stijging van de afgelopen maanden gewoon om een correctie, maar de spanningen onder het financiële stelsel lopen weer dermate op dat de doorstijgende vraag naar goud heel begrijpelijk is. Ik wil nog aardig wat euro's in Au omzetten, maar ik kan de knoop maar niet doorhakken. Op lange termijn blijf ik in nog veel hogere (vele malen hoger) prijzen geloven, omdat pensioenfondsen e.d. nog nauwelijks vermogen naar goud verplaatst hebben, maar het zou leuk zijn om na een correctie een paar ons méér te kunnen kopen dan nu het geval is. Enfin, misschien moet ik er maar weer gewoon inspringen.
pi_101494136
dvr, zilver m8 *O*
Daar moet nog een flinke correctie naar boven komen, kun je daarna altijd nog switchen naar goud.
  vrijdag 2 september 2011 @ 17:17:19 #7
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_101494582
Aangezien de aarde wordt bestuurd door domme politici verwacht ik dat de prijs van goud binnen 2 jaar doorstijgt naar
$ 5000 per t o
pi_101498979
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 17:01 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, 't is triest.. we zitten alweer op 42.400 E/Kg, bijna net zo hoog als de piek van twee weken geleden, die tot vreugde van de papierfetishisten gevolgd werd door een klap omlaag naar 38.500.

Sindsdien zit ik in dubio. Zoals eerder gezegd vráágt de snelle stijging van de afgelopen maanden gewoon om een correctie, maar de spanningen onder het financiële stelsel lopen weer dermate op dat de doorstijgende vraag naar goud heel begrijpelijk is. Ik wil nog aardig wat euro's in Au omzetten, maar ik kan de knoop maar niet doorhakken. Op lange termijn blijf ik in nog veel hogere (vele malen hoger) prijzen geloven, omdat pensioenfondsen e.d. nog nauwelijks vermogen naar goud verplaatst hebben, maar het zou leuk zijn om na een correctie een paar ons méér te kunnen kopen dan nu het geval is. Enfin, misschien moet ik er maar weer gewoon inspringen.
Waarom nu pas die euro's omzetten?

Was de prijs eerder nog niet hoog genoeg voor je :7
pi_101501129
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 19:25 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Waarom nu pas die euro's omzetten?

Was de prijs eerder nog niet hoog genoeg voor je :7
Waarschijnlijk omdat je kans hebt dat je boven in een bubbel inlegt.

En als de goudprijs nog veel verder stijgt, is dat waarschijnlijk omdat de wereldeconomie compleet is ingestort en we met knuppels door het bos achter konijnen aanrennen. In dat geval heb ik liever een mooie schotgun dan een berg goud.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_101501750
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2011 20:18 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat je kans hebt dat je boven in een bubbel inlegt.

En als de goudprijs nog veel verder stijgt, is dat waarschijnlijk omdat de wereldeconomie compleet is ingestort en we met knuppels door het bos achter konijnen aanrennen. In dat geval heb ik liever een mooie schotgun dan een berg goud.
naast een gouden knop heb ik ook een gouden knuppel :D
  vrijdag 2 september 2011 @ 21:44:38 #11
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_101505772
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2011 20:18 schreef stavromulabeta het volgende:


En als de goudprijs nog veel verder stijgt, is dat waarschijnlijk omdat de wereldeconomie compleet is ingestort
Werd ook gezegd in piekjaar 1980.
  vrijdag 2 september 2011 @ 21:50:50 #12
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_101506184
quote:
19s.gif Op vrijdag 2 september 2011 21:44 schreef voice-over het volgende:

[..]

Werd ook gezegd in piekjaar 1980.
Wat is er toen eigenlijk gebeurd?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 2 september 2011 @ 22:46:28 #13
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_101509582
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 21:50 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Wat is er toen eigenlijk gebeurd?
De prijs zakte toen van 800 naar 400 om nu op 2000 te staan .... en de wereldeconomie is niet ingestort.
pi_101509718
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2011 20:18 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat je kans hebt dat je boven in een bubbel inlegt.

En als de goudprijs nog veel verder stijgt, is dat waarschijnlijk omdat de wereldeconomie compleet is ingestort en we met knuppels door het bos achter konijnen aanrennen. In dat geval heb ik liever een mooie schotgun dan een berg goud.
Nee hoor. Goud is niet enkel doom.

Goud is gewoon waarde-opslag. De beste.

Waarde-opslag is niet voor hongerige doom-mensen, maar voor wie iets over heeft en dat wil bewaren.

Voor spaarders dus.
pi_101509756
quote:
19s.gif Op vrijdag 2 september 2011 22:46 schreef voice-over het volgende:

[..]

De prijs zakte toen van 800 naar 400 om nu op 2000 te staan .... en de wereldeconomie is niet ingestort.
Heb jij soms een tijdmachine dat je denkt dat we in de 80s leven?
  vrijdag 2 september 2011 @ 23:01:10 #16
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_101510462
quote:
19s.gif Op vrijdag 2 september 2011 22:46 schreef voice-over het volgende:

[..]

De prijs zakte toen van 800 naar 400 om nu op 2000 te staan .... en de wereldeconomie is niet ingestort.
Dat begrijp ik, maar ik bedoel, wat was de reden voor die goud "crash"?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 2 september 2011 @ 23:06:43 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101510737
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 september 2011 23:01 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, maar ik bedoel, wat was de reden voor die goud "crash"?
Niemand koopt goud om het op te eten. Ook niemand koopt goud om er rente van te trekken. Iedereen koopt goud in de hoop het aan een zogenaamde 'greater fool' voor meer geld te verkopen. Dat is de essentie van goud als belegging. het is zuiver speculatief.

Wanneer de gedachte dat er altijd wel een greater fool te vinden is opeens sterk in twijfel wordt genomen (bijv. na een fikse ralley), dan zakt goud gewoon weer in.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 2 september 2011 @ 23:12:28 #18
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_101511042
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 23:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Niemand koopt goud om het op te eten. Ook niemand koopt goud om er rente van te trekken. Iedereen koopt goud in de hoop het aan een zogenaamde 'greater fool' voor meer geld te verkopen. Dat is de essentie van goud als belegging. het is zuiver speculatief.
Dus net als aandelen tijdens de Internet-bubbel. :')
  vrijdag 2 september 2011 @ 23:19:32 #19
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_101511451
quote:
19s.gif Op vrijdag 2 september 2011 23:12 schreef voice-over het volgende:

[..]

Dus net als aandelen tijdens de Internet-bubbel. :')
Klopt.
Bedankt Hans.
  vrijdag 2 september 2011 @ 23:22:40 #20
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_101511601
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 23:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Niemand koopt goud om het op te eten. Ook niemand koopt goud om er rente van te trekken. Iedereen koopt goud in de hoop het aan een zogenaamde 'greater fool' voor meer geld te verkopen. Dat is de essentie van goud als belegging. het is zuiver speculatief.
Toch hou ik het nog even aan
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 2 september 2011 @ 23:23:40 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101511654
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 23:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Toch hou ik het nog even aan
Zolang je een greater fool kunt vinden is er niks aan de hand.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 2 september 2011 @ 23:57:37 #22
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_101513272
Bubbles, ik blijf erdoor gefascineerd, mijn mond valt ook altijd weer open als ik elke keer weer iets lees over tulip-mania. :D

Maar wat zou het kunnen "triggeren" dat de goudprijs plotseling instort?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 3 september 2011 @ 00:04:34 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101513612
quote:
99s.gif Op vrijdag 2 september 2011 23:57 schreef monkyyy het volgende:
Bubbles, ik blijf erdoor gefascineerd, mijn mond valt ook altijd weer open als ik elke keer weer iets lees over tulip-mania. :D

Maar wat zou het kunnen "triggeren" dat de goudprijs plotseling instort?
Dat hoeft helemaal geen specifieke trigger te zijn, dat kan zo ineens gebeuren, net zoals een kaartenhuis opeens instort. Een andere optie is een langzaam zich herstellend vertrouwen in het monetaire systeem, waardoor goud langzaam terughobbelt.
Het kan natuurlijk ook gewoon nog (veel) verder omhoog. Van goud kun je nooit zeggen wat het waard is. Dus is het nu goedkoop of duur? Je weet het niet. Daarom kan het ook gemakkelijk stijgen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 3 september 2011 @ 00:46:05 #24
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_101515502
Er wordt hier weer een hoop onzin verkocht.

Goud is 1 van de weinige dingen, wat altijd zijn waarde behoud.

In alles zijn bubbles, in goud, in aandelen, in huizen, tulpenbollen.

Het bedrijf kan failliet, je huis verouderd, net als tulpenbollen.

Goud blijft wat het is en is altijd te ruilen tegen iets anders.

Het ligt niet voor niets in de kluizen van overheden en banken.

Je kunt er mee speculeren, maar dat kun je met alles.

Je kunt je ermee indekken tegen een valutacrisis of tegen inflatie.

Ik weet dat aandelen en obligaties beter renderen en ik weet niet wat goud gaat doen, maar goud heeft wel een betekenis en een functie.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zaterdag 3 september 2011 @ 00:50:57 #25
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_101515722
Waarom Goud stijgt?

Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')