abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:49:09 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_100932748




Goud fascineert de mens al duizenden jaren. Na voor de laatste eeuwwisseling als belegging even helemaal uit beeld te zijn geweest, is het gele metaal sinds enkele jaren weer helemaal terug. Dit is direct terug te zien in de goudprijs, die de afgelopen 10 jaar een spectaculaire ontwikkeling heeft doorgemaakt.



Tegenover de toegenomen vraag naar goud als belegging, die nog eens extra gestimuleerd wordt door de onzekerheden die voortvloeien uit de crisis waar wij ons momenteel in bevinden, staat als gevolg van diezelfde crisis een sterk afgenomen consumptieve vraag naar goud (juwelen). Volgens sommigen zal de goudconsumptie in de toekomst weer sterk oplopen door een toenemende vraag uit economisch wonder China, maar ook hierover zijn de meningen verdeeld.





Meer informatie over de samenstelling van de wereldgoudvoorraad (d.w.z. waar al het gedelfde goud gebleven is) en van de vraag en het aanbod is hier te vinden.

De actuele ontwikkeling van de goudprijs is hier en hier te volgen. Andere interessante links zijn bijvoorbeeld:
World Gold Council - heel veel informatie en gegevens over goud
Yellow Book en Metals Monthly - actuele publicaties over de goudmarkt in opdracht van Fortis Bank
Kitco - nieuws, achtergrondinfo, forum en actuele en historische goudprijzen
Antal Fekete - economieprofessor over de monetaire betekenis van goud (niet onomstreden)
Gold Anti Trust Action Committee - de Don Quichots van de goudhandel

Voorgaande delen:
Goud #1
Goud #2
Goud #3
Goud #4
Goud #5: God's own money or Bernanke's bubble?
Goud #6: Waar de glans er nog lang niet af is
Goud #7: Grotere suckers gezocht!
Goud #8: Gold bitches!
Goud #9: crasht niet mee!
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:17:34 #2
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_100933794
http://www.rtl.nl/compone(...)ing-60000-dollar.xml

quote:
Prijs van kilo goud loopt op richting 60.000 dollar
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_100934329
quote:
Zou het al een bubbel zijn?

(Ik meen persoonlijk de papierbubbel langzaam te zien leeglopen en verwacht meer stijging in goud, maar tot nu toe hadden de paper bugs altijd andere verhalen.)
pi_100935985
Zilver 4,6 % omhoog!
pi_100936231
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:20 schreef naaaaaaktslak het volgende:
Zilver 4,6 % omhoog!
Tot zover de analyse dat zilver uitsluitend een grondstof is.
pi_100938220
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:26 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Tot zover de analyse dat zilver uitsluitend een grondstof is.
Het spel is nog lang niet gespeeld hè.

Die Middelkoop begint ook al van zilver te zeveren... :Y)
pi_100938294
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:21 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Het spel is nog lang niet gespeeld hè.

Die Middelkoop begint ook al van zilver te zeveren... :Y)
Steek ik hem nou aan mijn vork of breng ik een toast?

Een toast is niet de bedoeling... we zullen over een jaar wel eens kijken waar we staan.
pi_100938359
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:23 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Steek ik hem nou aan mijn vork of breng ik een toast?

Een toast is niet de bedoeling... we zullen over een jaar wel eens kijken waar we staan.
Ik wil best een gokje wagen hoor..ook ik ben de beroerdste niet.
Goud 3200 dollar en zilver 80 dollar/ounce, augustus 2012.
pi_100939603
Ikzelf denk dat goud aan een flinke sprint onderhevig is, zoniet zijn eindsprint. Ik gok dat de top op $2500 waarna het ineenkukeld en goldbugs/ instappers in paniek achterlaat. Die perceptieverandering kan snel en hard gaan. Wanneer en op welk niveau blifjt echter een gok.

Alles hangt natuurlijk samen met het klappen van de totale bubble.
pi_100939819
Goedenmiddag mensen,

ik zal me even voorstellen ik ben Damian en ik ben 19 jaar. Ik ben zeer geinterresseert in goud/zilver. Nu heb ik het probleem dat ik er nog niet zo veel van af weet en graag dit wel wil leren.

Ik zit er ook aan te denken om goud of zilver aan te kopen( nu nog niet natuurlijk) Ook zilver interresseert me. Nu zie ik ook dat de prijzen van goud/kg stijgen. Nu mijn eerste vraag. Is het dan juist wel slim om op zo'n hoog punt goud aan te kopen? En wat zijn de belangrijkste redenen dat ik goud (of zilver) zou moeten kopen? Voor als de dollar valt? Ik zit men nog zo'n 100 vragen in mijn hoofd. Ik wil het liefst een makkelijk uitleg zonder moeilijke woorden. Dat is namelijk het probleem. Ik lees erg veel maar ik snap er de ballen nie van omdat er telkens moeilijke woorden gebruikt worden.

Ik kijk ook steeds op de site van de heer middelkoop die goud en zilver verkoopt. Is het wel verstandig om goud te kopen via internet? Ik zie dat de prijzen op de site van middelkoop hoger zijn dan dat de goudprijzen zijn op de beurssites.

Ik verdien als 19 jarige natuurlijk niet zo veel maar ik wil wel straks de slimme zijn en in tijde van zware crisis toch een bepaalde waarde behouden. Wat kan ik straks met mijn goud als geld niks meer waard is? Kan ik nu goud aankopen en later met winst verkopen of ben ik al te laat?

Mochten jullie tips hebben en me een schop onder me kont geven van: lees eerst dit maar even. Dan hoor ik dat graag! dan kan ik later altijd met vragen komen, ik wil iets leren zonder de hele topic met mijn gezeur vol te proppen.

Bedankt!
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:15:31 #11
256829 Sokz
Livin' the life
pi_100940002
19 jaar en nu al van de pessimistische vooruitzichten! :o
pi_100940720
quote:
99s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:15 schreef Sokz het volgende:
19 jaar en nu al van de pessimistische vooruitzichten! :o
Ik zou het eerder realistisch noemen ^O^

Maar om enkele vragen te beantwoorden Damian.
Het begint toch echt bij veel lezen en voor jezelf helder krijgen wat de functie is van goud en zilver.

Op dit moment zie je veel mensen goud kopen om hun waarde te behouden zoals je het zelf al goed omschrijft. Willem Middelkoop verkoopt trouwens zelf geen goud meer. Hij heeft z'n aandeel in AmsterdamGold verkocht. Het kopen van goud en zilver via internet is zeker betrouwbaar. De prijs van de munten/baren zijn hoger dan de spotprijs door premies hierop. Het bedrijf moet uiteraard ook geld verdienen. Of het op dit moment handig is om te kopen weet niemand. Sommige zeggen dat het een 'bubbel' is, anderen geloven dat het nog veel en veel hoger kan.
pi_100942088
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:10 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Goedenmiddag mensen,
Nu mijn eerste vraag. Is het dan juist wel slim om op zo'n hoog punt goud aan te kopen? En wat zijn de belangrijkste redenen dat ik goud (of zilver) zou moeten kopen?
Als je iets koopt op het hoogste punt is statistisch gezien de kans dat het de volgende dag (lees periode) omhoog gaat groter dan dat het hele riedeltje in elkaar dondert.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100943192
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 16:17 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Als je iets koopt op het hoogste punt is statistisch gezien de kans dat het de volgende dag (lees periode) omhoog gaat groter dan dat het hele riedeltje in elkaar dondert.
Ja maar je koopt goud niet voor 1 dag neem ik aan?
pi_100944519
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 16:44 schreef Alexdesouza10 het volgende:

[..]

Ja maar je koopt goud niet voor 1 dag neem ik aan?
Als je fysiek goud/zilver koopt koop je dat in het algemeen voor welvaart behoud. Dan maakt het ook niet zo veel uit wat de dagkoers doet. In het algemeen verkoop je dit niet, tenzij er duidelijk zicht is op structurele oplossingen voor de huidige problemen (aka, overheden die geen geld bijdrukken als oplossing voor problemen, economieen die weer goed gaan draaien, schulden die worden teruggebracht etc etc)

Als je papier goud/zilver koopt (mijnaandelen, of opties/futures/aandelen zilver/goud) dan doe je dat om op korte termijn te speculeren op stijgingen en dalingen. Dit is geen lange termijn welvaart behoud maar een korte termijn gok en vergelijkbaar met handel in olie of elke andere commodity.
pi_100945834
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 16:17 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Als je iets koopt op het hoogste punt is statistisch gezien de kans dat het de volgende dag (lees periode) omhoog gaat groter dan dat het hele riedeltje in elkaar dondert.
Als je iets op het hoogste punt koopt gaat het per definitie niet meer omhoog, maar of het het hoogste (of laagste) punt is weet je alleen achteraf :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:10 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Ik verdien als 19 jarige natuurlijk niet zo veel maar ik wil wel straks de slimme zijn en in tijde van zware crisis toch een bepaalde waarde behouden. Wat kan ik straks met mijn goud als geld niks meer waard is?
Het kan beide kanten opgaan. Goud kan een stuk meer waard worden, maar het kan ook zo weer terugstorten naar de prijzen van een aantal jaar geleden (of lager). Belangrijkste vraag die je jezelf zou kunnen stellen is daarom:

Hoe erg zou je het vinden als al het geld wat je in goud stopt zometeen nog maar een fractie waard is van wat je er voor gegeven hebt? Zal dit voor problemen zorgen of is het een aanvaardbaar risico?

Als je een potje met geld over hebt, mocht het geen ramp zijn als je dat kwijtraakt en je hebt er vertrouwen in dat de prijs van goud verder gaat stijgen dan is goud kopen een goede optie, anders zou ik er nog even goed over nadenken en even wat scenario's op papier zetten.
pi_100945959
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 18:01 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Als je iets op het hoogste punt koopt gaat het per definitie niet meer omhoog, maar of het het hoogste (of laagste) punt is weet je alleen achteraf :P
Als je iets op het hoogste punt koopt (op dat moment) is de kans groter dat hij daarna doorstijgt dan dat hij direct in elkaar zakt. En naarmate tijd verstrijkt is de kans groter dat het daalt.

Dit is overigens niet volledig symmetrisch, ook bij een daling is de kans groter dat hij daalt dan dat het weer stijgt alleen is deze kans kleiner want over het gemiddelde gaat een koers naar boven, en niet naar beneden of zijwaarts.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100946146
Wat ik vaak hoor en lees is dat goud en zilver schaars gaat worden. Mocht dit zo zijn dan zal de waarde stijgen. Is dit zo weet iemand hier meer van?
pi_100949503
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 18:09 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Wat ik vaak hoor en lees is dat goud en zilver schaars gaat worden. Mocht dit zo zijn dan zal de waarde stijgen. Is dit zo weet iemand hier meer van?
De verwachting is dat er nog genoeg zilver is voor 13 jaar, bij gelijkblijvende (productieve) consumptie. Echter, deze verwachtingen worden elk jaar bijgesteld doordat vraag en aanbod fluctueren maar ook omdat zilvermijnen meer of minder dan verwachte opbrengsten blijken te hebben.
Een deel van het zilver zal altijd blijven bestaan (kunstvoorwerpen, juwelen, munten).
pi_100959155
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 18:09 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Wat ik vaak hoor en lees is dat goud en zilver schaars gaat worden. Mocht dit zo zijn dan zal de waarde stijgen. Is dit zo weet iemand hier meer van?
Zolang men op restaurant nog met zilveren bestekkies blijft eten zal het allemaal wel meevallen.

:7
pi_100966457
Peter Schiff zei laatst dat goud niet in een bubbel zit, omdat goud aandelen nauwelijks stijgen. Kan iemand uitleggen waarom dat zo is?
Noodles
pi_100967595
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 19:43 schreef Blandigan het volgende:

[..]

De verwachting is dat er nog genoeg zilver is voor 13 jaar, bij gelijkblijvende (productieve) consumptie. Echter, deze verwachtingen worden elk jaar bijgesteld doordat vraag en aanbod fluctueren maar ook omdat zilvermijnen meer of minder dan verwachte opbrengsten blijken te hebben.
Een deel van het zilver zal altijd blijven bestaan (kunstvoorwerpen, juwelen, munten).
Voor wat betreft goud: niet mijn ding dus ik moest ff graven.
Er is zo'n 5 miljard ounce boven de grond. Een inschatting van enkele analisten is dat daarvan 20% eigendom is van centrale banken, 50% in kunstschatten/munten/juwelen zit en 30% "beschikbaar" is als beleggingsobject en voor industriele toepassingen (ja, die zijn er wel degelijk ook voor goud).
Voor wat betreft de reserves. In ieder geval 19 jaar bij gelijkblijvende vraag, en als de prijs omhoog gaat zeer waarschijnlijk meer omdat het dan rendabel wordt om ook te ontginnen in minder goudhoudende ertslagen.
pi_100967864
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 10:43 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Peter Schiff zei laatst dat goud niet in een bubbel zit, omdat goud aandelen nauwelijks stijgen. Kan iemand uitleggen waarom dat zo is?
Dat goud aandelen niet of nauwelijks stijgen kan vele oorzaken hebben:
- junior goud miners moeten nog bewijzen dat ze ooit goud boven de grond gaan halen (vaak hebben ze een claim op een gebied, en moet de mijn nog helemaal opgebouwd worden wat soms 10 jaar kan duren) en hierin investeren is zeer speculatief. Daarnaast zijn deze mijnen vaak te vinden in het meest onherbergzame gebied in landen die niet altijd uitblinken door hun politieke stabiliteit
- bestaande goudmijnen hebben 1 probleem: elk jaar neemt de goudvoorraad (nieuwe vondsten daargelaten) af, zodat bedrijven die deze bezitten hun waarde moeten behouden door nieuwe mijnen te ontginnen (hoge investeringen) of door andere bedrijven over te nemen
- Net zoals je bij "gewone" beursgenoteerde bedrijven goede en slechte hebt, is dat ook in deze business het geval. Hoe ziet het management, de bedrijfsorganisatie, de financiering, de expertise van de werknemers, de vergunning om te ontginnen, etc etc eruit.
- last but not least: als je goud wilt voor welvaart behoud dan zit je zeer waarschijnlijk in het echte spul, maw fysiek gouden munten of baren

Dat bubble verhaal wordt te pas en te onpas van stal gehaald maar dit is wat ik denk: zolang er nog geen spoor van een begin van een indicatie van een kleine kans op een verbetering is van economieen, schulden, gedrag van grote graaiers etc etc, maak ik me geen enkele zorgen over de prijs van zilver en goud.

[ Bericht 4% gewijzigd door Blandigan op 20-08-2011 11:57:34 ]
pi_100968208
Hoe zit het dan met zilver? Is het nou verstandiger om in zilver te investeren of goud?
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:17:47 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_100968548
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:04 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Hoe zit het dan met zilver? Is het nou verstandiger om in zilver te investeren of goud?
Het maakt niet uit wat je koopt, als je maar koopt als de prijs laag is en verkoopt als de prijs hoog is. Wat dat betreft ben je op dit moment met zilver en goud niet goed uit.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')