abonnement Unibet Coolblue
pi_90967107
Er gaan steeds meer geruchten dat de beursgang van Facebook aanstaande is. De vraag is niet meer óf het gaat gebeuren, maar wanneer.

Goldman Sachs, die de aandelen uitgeeft in een IPO, wordt overspoeld met aanvragen van grote investeerders.
(zie: Wall Street Journal)

De kans is natuurlijk groot dat de koers van Facebook in eerste instantie omhoog zal schieten om vervolgens in rustiger vaarwater te belanden. Het lijkt mij persoonlijk een goede investering op lange termijn. Facebook verkoopt geen gebakken lucht, zoals WorldOnline, NewConomy etc. destijds deden.

Het groeipotentieel is er naar mijn mening zeker. Ik heb alleen een overzichtje uit 2009 kunnen vinden met het aantal Facebookers t.o.v. het aantal internetters per land. Daarin zie je dat er nog behoorlijk wat groeimogelijkheden zijn.

Het grappige is, dat Nederland op dit staatje uit 2009 helemaal niet voorkomt. Terwijl bijna iedereen die ik ken op dit moment een Facebook account heeft.

Zouden jullie investeren in Facebook?
  vrijdag 7 januari 2011 @ 10:28:00 #2
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_90967196
Hoeveel winst maakt Facebook eigenlijk? Komt dat al boven de 100 miljoen uit?
  vrijdag 7 januari 2011 @ 10:29:25 #3
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_90967236
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:28 schreef Hephaistos. het volgende:
Hoeveel winst maakt Facebook eigenlijk? Komt dat al boven de 100 miljoen uit?
1,2 miljard had ik gelezen.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_90967260
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:29 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

1,2 miljard had ik gelezen.
Omzet is geen winst.
pi_90967269
Ik hoorde vanochtend op BNR dan in de folder van GS stond dat Facebook iets van 1.3 miljard omzet had over het afgelopen jaar en iets van 125 miljoen winst. Pin me niet vast op de getallen, maar zoiets meen ik me te herinneren. Ik was nogal verbaasd over de hoogte van beide getallen eigenlijk...
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_90967531
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:30 schreef Whuzz het volgende:
Ik hoorde vanochtend op BNR dan in de folder van GS stond dat Facebook iets van 1.3 miljard omzet had over het afgelopen jaar en iets van 125 miljoen winst. Pin me niet vast op de getallen, maar zoiets meen ik me te herinneren. Ik was nogal verbaasd over de hoogte van beide getallen eigenlijk...
Ik ook. Die $50 miljard is vooral gebaseerd op toekomstige groei en verwachtingen.

Zie ook : http://blog.seattlepi.com/personal-finance/archives/234711.asp
pi_90967580
325 miljoen winst en een waarde geschat op 50 miljard. Kan natuurlijk een succes worden maar zal mijn geld hier niet op inzetten.
700 miljoen users wereldwijd, hoe uitgebreid kan dat worden? Beetje praktisch redeneren zet mij op 2 miljard max, waarvan een hoop inactief. Zie er persoonlijk geen 50 miljard in.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 10:43:30 #8
167595 mirved
Infobesitas
pi_90967708
Op hoeveel staat google nu in vergelijking met de beursgang? Lijkt me ongeveer hetzelfde verhaal.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
pi_90967782
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:43 schreef mirved het volgende:
Op hoeveel staat google nu in vergelijking met de beursgang? Lijkt me ongeveer hetzelfde verhaal.
Google made about $2 billion in revenue. Now, it's making about $30 billion in sales per year and has a "market capitalization" of about $200 billion (market capitalization is just a measurement of the size of a business). Obviously, investors are hoping that Facebook will be the next Google. (bron)
  vrijdag 7 januari 2011 @ 10:47:20 #10
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_90967847
Google lijkt me eerder hét succesverhaal, niet een goede basis voor een vergelijking.

Ik denk niet dat veel mensen 6 jaar geleden hadden kunnen bedenken hoezeer die zijn uitgebreid qua producten en markten. Of Facebook dat gaat lukken is net zo goed koffiedik.
pi_90968415
Google haalt veel geld op met (gerichte) reclame. En reclame past min of meer bij een zoekmachine.
Maar of het past bij Facebook, waar je vooral met je vrienden wil chatten en niet zo zeer inlogt om op banners te klikken?
  vrijdag 7 januari 2011 @ 11:07:36 #12
167595 mirved
Infobesitas
pi_90968479
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:05 schreef Blandigan het volgende:
Google haalt veel geld op met (gerichte) reclame. En reclame past min of meer bij een zoekmachine.
Maar of het past bij Facebook, waar je vooral met je vrienden wil chatten en niet zo zeer inlogt om op banners te klikken?
Facebook haalt ook zijn geld op met reclames. Omdat je op facebook allerlei gegevens achter laat en deze allemaal opgeslagen worden en door verkocht kunnen ze zeer gerichte reclames per persoon maken.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 11:38:29 #13
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90969574
Totdat Facebook helemaal niet zo efficiënt blijkt als advertentiebron of heel snel ineenzakt door een beter en handiger alternatief.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_90969806
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:38 schreef iamcj het volgende:
Totdat Facebook helemaal niet zo efficiënt blijkt als advertentiebron of heel snel ineenzakt door een beter en handiger alternatief.
Ik klik zelden op advertenties binnen Facebook. Maar áls ik dan klik, is het zeker relevant.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 11:46:49 #15
238044 Manieu
Value Trader en Internet Pro
pi_90969944
Facebook haalt ook vrijwel al zijn inkomsten uit advertenties. En ook met social media kan je zeer gericht adverteren. Ik vind alleen dat $50 miljard wel erg hoog is ingeschat, gezien het verhaal rond myspace, dit bedrijf is uiteindelijk ook in een neerwaartse spiraal geraakt. Zuckerman kan beter nu verkopen! :)
pi_90970515
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:38 schreef iamcj het volgende:
Totdat Facebook helemaal niet zo efficiënt blijkt als advertentiebron of heel snel ineenzakt door een beter en handiger alternatief.
CTR (klik per vertoning) is inderdaad bedroevend laag voor adverteerders.
pi_90973202
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:46 schreef Manieu het volgende:
Facebook haalt ook vrijwel al zijn inkomsten uit advertenties. En ook met social media kan je zeer gericht adverteren. Ik vind alleen dat $50 miljard wel erg hoog is ingeschat, gezien het verhaal rond myspace, dit bedrijf is uiteindelijk ook in een neerwaartse spiraal geraakt. Zuckerman kan beter nu verkopen! :)
MySpace is meer op muziek gericht. Zolang er geen goed alternatief voor Facebook is, gaan mensen daar echt niet weg. Eerlijk gezegd denk ik dat Facebook alleen maar groter wordt wanneer ze een mail functionaliteit aanbieden.
pi_90973801
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:58 schreef Rejected het volgende:

[..]

CTR (klik per vertoning) is inderdaad bedroevend laag voor adverteerders.
En daarom zou ik alleen eventueel bij lancering eventueel wat Facebook aandelen oppakken om daarna snel te laten droppen. Potentie voor de toekomst vind ik het niet hebben.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_90974534
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 13:22 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

En daarom zou ik alleen eventueel bij lancering eventueel wat Facebook aandelen oppakken om daarna snel te laten droppen. Potentie voor de toekomst vind ik het niet hebben.
Zelfs dat zou ik niet durven. :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 7 januari 2011 @ 14:09:39 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90975756
Historische data wijst uit dat IPO's meestal te duur zijn. Als je interesse hebt in het aandeel kun je over het algemeen beter een tijdje wachten en dan goedkoper kopen. Uiteraard is dit een gemiddelde.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90976253
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 14:09 schreef SeLang het volgende:
Historische data wijst uit dat IPO's meestal te duur zijn. Als je interesse hebt in het aandeel kun je over het algemeen beter een tijdje wachten en dan goedkoper kopen. Uiteraard is dit een gemiddelde.
Agree. Eens kijken wat het aandeel na een maand doet. Vanaf dat moment is het voor mij pas interessant.
pi_90976285
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 14:09 schreef SeLang het volgende:
Historische data wijst uit dat IPO's meestal te duur zijn. Als je interesse hebt in het aandeel kun je over het algemeen beter een tijdje wachten en dan goedkoper kopen. Uiteraard is dit een gemiddelde.
Ik dacht juist dat het omhoog ging (gebaseerd op een ouder onderzoek).
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 7 januari 2011 @ 14:52:04 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90977697
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 14:21 schreef JuliánCarax het volgende:

[..]

Agree. Eens kijken wat het aandeel na een maand doet. Vanaf dat moment is het voor mij pas interessant.
Ik dacht meer aan een wat langere periode (paar jaar).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90977852
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 14:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik dacht meer aan een wat langere periode (paar jaar).
Als het dan nog bestaat.. (eventueel nieuwe crisis etc.)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_90977947
Misschien op speculeren omdat naar introductie waarschijnlijk omhoog gaan schieten. Voor de rest gewoon te overgewaardeerd
  vrijdag 7 januari 2011 @ 15:01:52 #26
8369 speknek
Another day another slay
pi_90978191
Facebook kan gerichter adverteren dan Google. Nu ik mijn status op verloofd heb gezet krijg ik allemaal trouwerijreclames. Handig, want daar ben ik natuurlijk net naar op zoek. Google kan nooit dat niveau halen door enkel te gissen wat mensen willen met zoekopdrachten. Facebook kan nog best groter en machtiger worden, maar bij Google gaat het natuurlijk al lang niet meer om de zoekopdrachten, maar om youtube, android, docs, maps, etc. en ik denk dus niet dat Facebook dat ook kan gaan doen.

Maar ik dacht sowieso dat Goldman Sachs de aandelen initieel alleen aan grote kopers wil verkopen die het dan verplicht twee jaar vast moeten houden, dus of je het nu al moet kopen is dan niet erg relevant.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_90978470
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:01 schreef speknek het volgende:
Facebook kan gerichter adverteren dan Google. Nu ik mijn status op verloofd heb gezet krijg ik allemaal trouwerijreclames. Handig, want daar ben ik natuurlijk net naar op zoek. Google kan nooit dat niveau halen door enkel te gissen wat mensen willen met zoekopdrachten.
Dat durf ik trouwens te betwijfelen om eerlijk te zijn. Als jij naar Facebook gaat doe je het waarschijnlijk om mensen te spreken te bekijken of zelf wat te delen (foto's, links, whatever). Als je dan een advertentie te zien krijgt over een goede trouwlocatie er is een kans dat je erop klikt.

Als een zoekterm bij Google intikt zoals ''Goede trouwlocatie omgeving Amsterdam'' is er een kans dat je exact dezelfde advertentie krijgt. Maar in tegenstelling tot Facebook op een moment dat je er echt op naar zoek bent.
pi_90978965
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:07 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Dat durf ik trouwens te betwijfelen om eerlijk te zijn. Als jij naar Facebook gaat doe je het waarschijnlijk om mensen te spreken te bekijken of zelf wat te delen (foto's, links, whatever). Als je dan een advertentie te zien krijgt over een goede trouwlocatie er is een kans dat je erop klikt.

Als een zoekterm bij Google intikt zoals ''Goede trouwlocatie omgeving Amsterdam'' is er een kans dat je exact dezelfde advertentie krijgt. Maar in tegenstelling tot Facebook op een moment dat je er echt op naar zoek bent.
Daar komt nog eens bij dat Facebook met name gericht is op de Westerse landen. En de mensen daar hebben nou niet heel veel geld te besteden :')

Het is wachten tot een concurrent met een beter idee komt dan Facebook of dat er een volledig nieuwe 'facebook' zal verschijnen.

Dit was wel een leuk plaatje van een aantal jaar geleden.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 15:22:06 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_90979156
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Daar komt nog eens bij dat Facebook met name gericht is op de Westerse landen. En de mensen daar hebben nou niet heel veel geld te besteden :')
:').
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_90979193
Sitting elfing,

Ik snap je plaatje niet helemaal? Dat toont toch juist een gigantische succesverhaal van Facebook aan? Persoonlijk denk ik wel dat Facebook een blijvertje is.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 15:25:16 #31
8369 speknek
Another day another slay
pi_90979305
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:07 schreef Kandijfijn het volgende:
Als een zoekterm bij Google intikt zoals ''Goede trouwlocatie omgeving Amsterdam'' is er een kans dat je exact dezelfde advertentie krijgt.
Nouja, maar dat is dan ook wel een hele gerichte vraag, zo gericht zijn 99.99% van de google zoekopdrachten niet. Daarbij vergt zelfs deze een LSA, die Google volgens mij niet uitvoert (die kijkt meer naar hoe vaak bepaalde woorden voorkomen, niet de samenhang of de betekenis). Als iemand zijn status van vrijgezel naar relatie verandert, is het altijd 100% duidelijk wat de betekenis daarvan is (tenzij ze liegen).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_90979537
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:23 schreef Kandijfijn het volgende:
Sitting elfing,

Ik snap je plaatje niet helemaal? Dat toont toch juist een gigantische succesverhaal van Facebook aan? Persoonlijk denk ik wel dat Facebook een blijvertje is.
Het plaatje vertelt dat alles heel snel kan veranderen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:25 schreef speknek het volgende:

[..]

Nouja, maar dat is dan ook wel een hele gerichte vraag, zo gericht zijn 99.99% van de google zoekopdrachten niet. Daarbij vergt zelfs deze een LSA, die Google volgens mij niet uitvoert (die kijkt meer naar hoe vaak bepaalde woorden voorkomen, niet de samenhang of de betekenis). Als iemand zijn status van vrijgezel naar relatie verandert, is het altijd 100% duidelijk wat de betekenis daarvan is (tenzij ze liegen).
Ja het is een beetje een mix, conversie is het hoogst wanneer men naar iets zoekt. Maar zulke targetting levert wellicht ook wel iets op voor adverteerders. Maar de mogelijkheden zijn m.i. ietwat beperkt bij Facebook.
pi_90979865
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:23 schreef Kandijfijn het volgende:
Sitting elfing,

Ik snap je plaatje niet helemaal? Dat toont toch juist een gigantische succesverhaal van Facebook aan? Persoonlijk denk ik wel dat Facebook een blijvertje is.
Naja, het wil niet zeggen dat Facebook nu op elk continent de grootste is. Ik vind het pas interessant als het ook de grootste is in landen zoals China, India en Brazilië. Dat iets enorme marktwaarde heeft in de UK en de USA zegt mij niet zo heel veel.

Nog wel een leuk verhaal met Bebo, dat is destijds door overgenomen door AOL voor 850!!! miljoen dollar in 2008 en nog geen 2 jaar later door verkocht voor 10$ miljoen dollar. Wat stelt die 'waarde' van zo'n profielen site nou voor? Veel gebakken lucht als je het mij vraagt. Al stond AOL stond natuurlijk wel bekend om zijn fantastische overnames en mergers. Remember TimeWarner? :') :')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_90980460
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:37 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Naja, het wil niet zeggen dat Facebook nu op elk continent de grootste is. Ik vind het pas interessant als het ook de grootste is in landen zoals China, India en Brazilië. Dat iets enorme marktwaarde heeft in de UK en de USA zegt mij niet zo heel veel.

Nog wel een leuk verhaal met Bebo, dat is destijds door overgenomen door AOL voor 850!!! miljoen dollar in 2008 en nog geen 2 jaar later door verkocht voor 10$ miljoen dollar. Wat stelt die 'waarde' van zo'n profielen site nou voor? Veel gebakken lucht als je het mij vraagt. Al stond AOL stond natuurlijk wel bekend om zijn fantastische overnames en mergers. Remember TimeWarner? :') :')
Dat waren inderdaad wat minder goede succesverhalen ;(

Facebook heb ik trouwens wel vertrouwen in dat het meer is dan gebakken lucht. Overgewaardeerd zeker, gebakken lucht denk ik.

Ik denk trouwens niet dat China zomaar veroverd kan worden worden een Westers bedrijf. Daarvoor moeten we eerst Chinezen eens gaan begrijpen.
pi_90980499
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:28 schreef Hephaistos. het volgende:
Hoeveel winst maakt Facebook eigenlijk? Komt dat al boven de 100 miljoen uit?
de hebberigheid steekt weer de kop op -O- want een beursgang doe je alleen maar als je geld wilt ophalen :Y ..en FB heeft al zoveel.. :Y
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_90982244
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:52 schreef rubje het volgende:

[..]

de hebberigheid steekt weer de kop op -O- want een beursgang doe je alleen maar als je geld wilt ophalen :Y ..en FB heeft al zoveel.. :Y
De noodzaak voor een beursgang is me ook niet helemaal duidelijk. Ik denk dat Facebook zichzelf op dit moment prima kan bedruipen. Overnames en marketingdoeleinden. Daar heb je geld voor nodig waarschijnlijk.

En wat je zegt, hebberigheid.
pi_90983030
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 16:31 schreef JuliánCarax het volgende:

[..]

De noodzaak voor een beursgang is me ook niet helemaal duidelijk. Ik denk dat Facebook zichzelf op dit moment prima kan bedruipen. Overnames en marketingdoeleinden. Daar heb je geld voor nodig waarschijnlijk.

En wat je zegt, hebberigheid.
Facebook heeft zijn huidige status bereikt dankzij investeerders. Voor de rest zou ik graag de cijfers willen zien waarop jij baseert dat Facebook zichzelf prima kan bedruipen Heb je een linkje naar de jaarcijfers voor mij?

Marc Zuckerberg heeft aanboden van een miljard al eerder naast zich neergelegd omdat hij een visie heeft met Facebook. Dus beetje makkelijk allemaal dat het hebberigheid zou zijn.

Er zijn 2 redenen te bedenken waarom Facebook naar de beurs zou gaan. Een gedwongen IPO (zoals bij Microsoft toendertijd) of omdat ze makkelijker investeerders willen kunnen aantrekken.
pi_90983043
De beursgang heeft een andere reden volgens mij, heeft met regelgeving te maken.
pi_90983557
Het feit dat Bono een flink aandeel heeft verworven in Facebook is voor mij reden om er niet aan te beginnen. Alles wat die kerel aanraakt verdwijnt uiteindelijk in pulp.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_91015762
De doorsneebelegger wordt de verliezer bij Facebook

De waarde van Facebook wordt opgeblazen tot 50 miljard dollar. Alleen de aanbiedende bank Goldman Sachs strijkt de winst op.

William D. Cohan
Medewerker van het Amerikaanse tijdschrift Fortune. Voormalig speurjournalist. Werkte zeventien jaar op Wall Street en was directeur bij de bank JPMorgan Chase. Schrijver van House of Cards: a tale of hubris and wretched excess on Wall Street (2009) en The last tycoons: the secret history of Lazard Frères & Co.

Kan zakenbank Goldman Sachs, de winst zoekende raket van de financiële wereld, werkelijk geld verdienen aan een belegging van 450 miljoen dollar in Facebook, tegen een duizelingwekkende koers, die de sociale netwerksite een impliciete waarde toekent van 50 miljard dollar?

Op het eerste gezicht lijkt het antwoord nee te zijn. In mei 2009 werd het bedrijf immers nog gewaardeerd op 10 miljard dollar. In augustus vorig jaar was Facebook 27 miljard dollar waard. Nu dus 50 miljard dollar, voor een bedrijf met een omzet van naar verluidt 2 miljard dollar en een verwaarloosbare winst. Als General Electric, met een omzet in 2010 van ongeveer 150 miljard dollar, met eenzelfde verveelvoudiging zou worden verhandeld, zou het een waarde van 3,75 biljoen dollar vertegenwoordigen, in plaats van de 200 miljard dollar die het bedrijf werkelijk waard is.

Facebook wordt nu verondersteld meer waard te zijn dan mediaconcern Time Warner, chemiereus DuPont en Morgan Stanley Goldmans grootste concurrent. Vorige week zouden de aandelen van Facebook op een particuliere beurs nog zijn verhandeld op een niveau van 42,4 miljard dollar. Dankzij Goldmans stempel van goedkeuring is de waarde van Facebook binnen een mum van tijd met 20 procent gestegen. Kan Goldman werkelijk verwachten nog meer water uit deze steen te kunnen persen?

Jammer genoeg wel.

Om te begrijpen waarom dat zo is, moeten we proberen door te dringen tot de kern van de vele problemen met de manier waarop het Wall Street-kartel zaken doet, ondanks de beloofde hervormingen. Door Goldmans belegging in Facebook kunnen we goed zien hoe Wall Street financiële zeepbellen creëert en opblaast.

Deze aanval van hysterie draait niet alleen om Facebook, maar ook om andere internetbedrijven, zoals Twitter, de spelletjessite Zynga, de gezamenlijke inkoopsite Groupon en de sociale netwerksite LinkedIn. De waardering van deze bedrijven is de afgelopen twee jaar de pan uitgerezen, waardoor sommigen bang zijn dat Wall Street louter door de Amerikaanse belastingbetaler is gered om ons te kunnen trakteren op een nieuwe versie van de internetzeepbel van 1999.

Ondanks de hoge kosten van zijn belegging ziet Goldman in Facebook een goudmijn, die de zakenbank grote kansen biedt. Om te beginnen zijn de kapitaalkosten van Goldman bijna nul. Als bankholding kan Goldman tegen een verwaarloosbare rente geld lenen van de Amerikaanse centrale bank, zodat iedere kapitaalwinst op de belegging in Facebook pure winst zal zijn. In de tweede plaats heeft Goldman vrijwel zeker de hoofdrol voor zich veiliggesteld bij de onvermijdelijke beursgang van Facebook.

De vergoedingen voor het waarborgen van beursintroducties bedragen doorgaans 7 procent van de waarde van de verkochte aandelen. Facebook zou gemakkelijk aandelen kunnen verkopen voor 2 miljard dollar of meer, waardoor Goldman en de andere banken die waarborg staan minstens 140 miljoen dollar zouden kunnen opstrijken aan vergoedingen. Het andere voordeel voor Goldman van een leidende rol bij de beursgang is dat de firma al haar invloed kan aanwenden om de waarde van Facebook op het moment van de aandelenverkoop de waardering van 50 miljard dollar zal overtreffen.

Goldman heeft van Facebook tevens het recht gekregen om aan zijn vermogende klanten aandelen te verkopen, voor nog eens 1,5 miljard dollar. Volgens The Times zal Goldman daartoe een beleggingsvehikel in het leven roepen en zijn klanten vervolgens een initiële vergoeding in rekening brengen van 4 procent, plus 5 procent van de winst. Hoewel het erop lijkt dat deze klanten wel gek zouden zijn als ze tegen zon hoog waarderingsniveau in Facebook zouden beleggen, zullen ze vrijwel zeker een grotere loyaliteit jegens Goldman voelen, doordat de bank hun deze exclusieve kans biedt. Daarbovenop is het waarschijnlijk dat Goldman een mooi deel zal mogen beheren van het fortuin van 12 miljard dollar van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg.

Als Goldman al deze rollen tegelijkertijd zal vervullen die van belegger, verkoper, vermogensbeheerder en waarborger van de beursgang zou dat zeker leiden tot vermoedens van belangenverstrengeling, maar waarschijnlijk niet in de ogen van Goldman-managers, die zich er altijd op hebben laten voorstaan dat ze zich in zulke situaties heel goed kunnen redden. (De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er vermoedelijk geen zakenbank op de planeet is die niet graag de plaats van Goldman zou innemen, als zij de kans zou krijgen.)

Ook al heeft Facebook naar verluidt weinig behoefte aan Goldmans geld, de sanctionering door Goldman van de exponentiële waardestijging van Facebook verleent Marc Zuckerberg de ultieme geloofwaardigheid in Silicon Valley, veel meer dan hij heeft gekregen door Hollywood een film over hem te laten maken of door de jongste miljardair te worden van de planeet.

Wie zullen, met zo veel winnaars, de verliezers zijn? De doorsneebelegger uiteraard, die met de gebakken peren zal blijven zitten als Wall Street zich op een kwade dag realiseert dat de financiële prestaties van de firma de opgeklopte waardering niet kunnen waarmaken.
pi_91015815
Grote overwinning Goldman Sachs

Rob Cox

De concurrenten van Goldman Sachs kunnen zichzelf wel voor het hoofd slaan. De belegging van bijna 2 miljard dollar (1,5 miljard euro) van de firma in Facebook is financieel gezien misschien kinderspel, maar in termen van het uitbreiden van haar klantenkring en activiteitenpakket is het een grote zege. Na het pak slaag dat Goldman vorig jaar kreeg, toont de deal aan dat de zakenbank nog steeds in staat is een belangrijke klant aan zich te binden.

Goldman kan natuurlijk geld verliezen op deze transactie. En het blijft de vraag of het plan om 450 miljoen dollar (347 miljoen euro) aan eigen kapitaal te beleggen, naast 1,5 miljard dollar (1,1 miljard euro) van anderen, via een speciaal beleggingsvehikel, niet in strijd is met de geest van de regels van de Securities Exchange Act. Dat betekent dat er nog steeds een kans is dat de met veel publiciteit omgeven deal financieel of in de publieke opinie kan mislukken.

Maar het nemen van risicos is precies datgene wat Goldman onderscheidt van zijn doorsnee-concurrenten. Voor de Facebook-deal moest de firma een paar belangen tot één pakket zien samen te brengen, dat geknipt was voor deze belangrijke klant. Op deze manier kon rivalen de pas worden afgesneden en het risico van de transactie worden verminderd. Deze hele geschiedenis is begonnen met een relatie van Goldman met de directie en de raad van commissarissen van Facebook.

Dat kunnen andere banken ook. Er was dus nog iets anders nodig: kapitaal. Zelfs zonder de steun van een paar interne vermogensbeheerders wist Goldman aan het geld te komen. Topman Lloyd Blankfein sprak daartoe een deel van de eigen balans aan - een stoutmoedige stap, gezien het feit dat veel bankdirecteuren niets meer durven te ondernemen, zolang ze niet zeker weten wat de gevolgen van de veranderingen in het toezicht zullen zijn voor beleggingen voor eigen rekening.

Bovendien hebben de bankiers van Goldman in Silicon Valley de steun van de divisie voor private banking ingeroepen om de klanten van de bank als beleggers te laten meedoen. Dat levert niet alleen inkomsten uit vergoedingen op, maar stelt Goldman ook in staat te beweren dat zijn klanten kunnen meeprofiteren van deals waar andere banken niet aan kunnen tippen. Het krachtige netwerk van vroegere partners van de firma heeft eveneens een rol gespeeld. In de directie van Digital Sky Technologies, een Facebook-aandeelhouder die minstens 50 miljoen dollar (38 miljoen euro) extra inbrengt, zitten enkele voormalige Goldman-partners.

Het pad voor de toekomst is ook bekend. Goldman zal Facebook tegen een vorstelijke vergoeding naar de beurs brengen.
pi_91020944
Heeft deze beursgang niet alle kenmerken van beursgangen vlak voordat de dotcom-bubble barstte? Er zijn een paar winnaars, maar een hoop verliezers.
pi_91030105
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 13:38 schreef Freak188 het volgende:
Heeft deze beursgang niet alle kenmerken van beursgangen vlak voordat de dotcom-bubble barstte? Er zijn een paar winnaars, maar een hoop verliezers.
De dotcom bubble was gebouwd op lucht, belachelijke bedragen werden betaald per user. Bedragen die totaal niet reëel zijn. Denk dat je daar bij Facebook nog niet zo heel snel last van hebt.

Ik zou echter niet snel mijn geld in dit soort bedrijven steken. Facebook is ook heel snel opgekomen, en ik zie niet waarom iemand anders met een beter idee de markt niet over kan nemen in een respectievelijk korte tijd. Kijk bijvoorbeeld naar Hyves, super succesvol, maar ik zie het overal om mij heen leden verliezen aan facebook, ik geef het nog een jaar ;)
pi_91030511
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 17:22 schreef MuurStraat het volgende:

[..]

De dotcom bubble was gebouwd op lucht, belachelijke bedragen werden betaald per user. Bedragen die totaal niet reëel zijn. Denk dat je daar bij Facebook nog niet zo heel snel last van hebt.

Ik zou echter niet snel mijn geld in dit soort bedrijven steken. Facebook is ook heel snel opgekomen, en ik zie niet waarom iemand anders met een beter idee de markt niet over kan nemen in een respectievelijk korte tijd. Kijk bijvoorbeeld naar Hyves, super succesvol, maar ik zie het overal om mij heen leden verliezen aan facebook, ik geef het nog een jaar ;)
Facebook word op een waarde geschat van 100 dollar per huidige gebruiker.... ??? Niet overschat :?

[ Bericht 0% gewijzigd door Kandijfijn op 08-01-2011 18:41:47 (Feedback Twaret) ]
pi_91033303
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 17:31 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Facebook word op een waarde geschat van 1000 dollar per huidige gebruiker.... ??? Niet overschat :?
50 miljard /500 miljoen gebruikers = 100 dollar per gebruiker. In mijn opinie nog steeds hoog, aangezien het allemaal niet betalende gebruikers zijn...
#winning
pi_91033692
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 18:33 schreef Tware het volgende:

[..]

50 miljard /500 miljoen gebruikers = 100 dollar per gebruiker. In mijn opinie nog steeds hoog, aangezien het allemaal niet betalende gebruikers zijn...
*typo*

Maar het is idd. veel geld voor een enkele gebruiker. Zelfs als we het heel positief nemen en Facebook krijgt 2 miljard gebruikers. Dan is 25 dollar per gebruiker nog steeds wel aan de hoge kant.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 23:31:57 #48
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_91048093
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 18:33 schreef Tware het volgende:

[..]

50 miljard /500 miljoen gebruikers = 100 dollar per gebruiker. In mijn opinie nog steeds hoog, aangezien het allemaal niet betalende gebruikers zijn...
intussen al weer bijna 700 miljoen gebruikers toch? Adverteren als gewone man is trouwens op facebook ideaal! Echt binnen 3 stappen maak je een advertentie. Vriend van me had voor een euro of tien, 120.000 views erbij in zn webshop :D.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_91049552
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 18:33 schreef Tware het volgende:

[..]

50 miljard /500 miljoen gebruikers = 100 dollar per gebruiker. In mijn opinie nog steeds hoog, aangezien het allemaal niet betalende gebruikers zijn...
500 miljoen profielen, hoeveel daadwerkelijk intensief gebruikt wordt is maar de vraag natuurlijk :P
pi_91050924
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 23:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

intussen al weer bijna 700 miljoen gebruikers toch? Adverteren als gewone man is trouwens op facebook ideaal! Echt binnen 3 stappen maak je een advertentie. Vriend van me had voor een euro of tien, 120.000 views erbij in zn webshop :D.
120.000 views van zijn advertentie misschien(zelfs dat is veel), voor 10 euro kan je nooit 120.000 clicks krijgen hoor. :')
pi_91077503
Iemand trouwens het lef erop te shorten?
pi_91092469
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 19:08 schreef Kandijfijn het volgende:
Iemand trouwens het lef erop te shorten?
lef en stupiditeit zijn twee verschillende dingen :P
  maandag 10 januari 2011 @ 17:18:17 #53
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91122054
http://www.southpark.nl/episodes/1404/

Geweldige aflevering over hoe Facebook werkt. :9
pi_91125334
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 22:30 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

lef en stupiditeit zijn twee verschillende dingen :P
Hij gaat omhoog naar de release waarschijnlijk klapt hij ook weer een stukje terug. Als je die momenten goed weet in te schatten _O_
pi_91125743
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 18:36 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Hij gaat omhoog naar de release waarschijnlijk klapt hij ook weer een stukje terug. Als je die momenten goed weet in te schatten _O_
En dat laatste is dus niet te doen bij dit soort aandelen. Ik zie Facebook gerust nog wel verdubbelen na introductie. Beetje a la Google, daar riep iedereen ook dat het overgewaardeerd is en kijk hoe de koers zich heeft ontwikkeld.
pi_91130774
Investeerders staan in de rij om hun geld in Facebook te steken, waarom dan een IPO? Hebben ze echt zoveel geld nodig?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_91134001
quote:
11s.gif Op maandag 10 januari 2011 20:16 schreef PietjePuk007 het volgende:
Investeerders staan in de rij om hun geld in Facebook te steken, waarom dan een IPO? Hebben ze echt zoveel geld nodig?
Misschien is die IPO alleen gelanceerd om te bekijken hoe de respons op het aandeel zou worden. Of: om de prijs op te drijven door het aandeel gewild te maken door kunstimage schaarste in de IPO te creëren.
  maandag 10 januari 2011 @ 22:57:43 #58
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_91140979
quote:
11s.gif Op maandag 10 januari 2011 20:16 schreef PietjePuk007 het volgende:
Investeerders staan in de rij om hun geld in Facebook te steken, waarom dan een IPO? Hebben ze echt zoveel geld nodig?
In de VS mag je max 500 investeerders hebben zonder publiek te gaan. Wat GS had/heeft gedaan is geen ipo, maar een constructie waarin zij eigenlijk één investeerder pretenderen te zijn en hun deel verkopen ze weer door dmv een vehikel.

De SEC denkt er anders over...
The more debt, the better
  maandag 10 januari 2011 @ 23:47:12 #59
8369 speknek
Another day another slay
pi_91143695
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 18:33 schreef Tware het volgende:
50 miljard /500 miljoen gebruikers = 100 dollar per gebruiker. In mijn opinie nog steeds hoog, aangezien het allemaal niet betalende gebruikers zijn...
Die vijftig miljard hoeven ze natuurlijk niet per jaar op te brengen. Zeg dat een gebruiker van facebook zo'n zeven jaar bij de profielenwebsite blijft, dan moeten ze nog maar voor 15 dollar per persoon per jaar aan reclame-inkomsten genereren, lijkt me niet onmogelijk, zeker niet omdat Facebook nog denkt te gaan verdienen aan games-inkomsten. Goed, dan moeten ze er ook nog kosten uithalen en alles. Het blijft een gok, maar geen belachelijke imo.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 11:28:25 #60
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91154652
Maar 7 jaar is lang in socialnetwork-world hè ..
  dinsdag 11 januari 2011 @ 13:27:04 #61
8369 speknek
Another day another slay
pi_91159206
Ja, dus dat lijkt me de voornaamste gok.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_91239284
Facebook werd geschat op 50 miljard dollar. veel te hoog imo. De winst wordt dit jaar waarschijnlijk ergens de 1 miljard. Dus k/w verhouding is niet reeel. Lijkt op een verhaal a la Ebay een tijdje terug. particuliere beleggers maakten elkaar gek totdat de lucht eruit liep..
pi_91248581
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 22:31 schreef the85mc het volgende:
Facebook werd geschat op 50 miljard dollar. veel te hoog imo. De winst wordt dit jaar waarschijnlijk ergens de 1 miljard. Dus k/w verhouding is niet reeel. Lijkt op een verhaal a la Ebay een tijdje terug. particuliere beleggers maakten elkaar gek totdat de lucht eruit liep..
Leuk, maar durf je de gok aan om te gaan shorten?
pi_91248695
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 01:53 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Leuk, maar durf je de gok aan om te gaan shorten?
Ik denk dat de eerste maanden de underwriters alle short aanvallen tegen proberen te houden. Zeker gezien de grote bedragen waar het om gaat.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91248744
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 01:59 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik denk dat de eerste maanden de underwriters alle short aanvallen tegen proberen te houden. Zeker gezien de grote bedragen waar het om gaat.
Ik zie het nog wel verdubbelen
pi_91248911
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 02:03 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik zie het nog wel verdubbelen
Dat zie ik ook wel gebeuren. Goldman wil hier (natuurlijk) een flinke kluif aan verdienen. En dat zal ook wel lukken. De IPO van Facebook zie ik het NOS journaal nog wel halen. En aandacht (zie 50 cent en H&H :') ) zal dit aandeel doen laten springen. Ik zal ook zeker bij een IPO een aantal aandelen meepakken.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91248954
quote:
14s.gif Op donderdag 13 januari 2011 02:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat zie ik ook wel gebeuren. Goldman wil hier (natuurlijk) een flinke kluif aan verdienen. En dat zal ook wel lukken. De IPO van Facebook zie ik het NOS journaal nog wel halen. En aandacht (zie 50 cent en H&H :') ) zal dit aandeel doen laten springen. Ik zal ook zeker bij een IPO een aantal aandelen meepakken.
Hoe werkt dat eigenlijk bij zo'n IPO, moet je je inschrijven bij je broker oid. Ik zie Facebook ook wel zitten voor een ritje van een paar maanden.

Misschien toch maar even snel een profiel aanmaken ;) :P

Het zal trouwens wel dé IPO van het moment zijn, kan me weinig recente herinneren die zo geanticipeerd zijn.
pi_91249095
Facebook gaat nog veel groter worden dan het nu is. Facebook wordt een soort browser waar je alles in kunt doen.

Ze hebben net een deal gesloten met EA games, dus games speel je straks vanuit Facebook. Waarschijnlijk moet je dan betalen voor die games waardoor facebook een andere inkomstenbron aanboort dan advertenties.

Daarnaast gaat Facebook nu een samenwerking aan met Spotify, dus je kunt straks 3,3 miljoen muzieknummers luisteren en kopen via Facebook. Nog meer geld.

Dit zijn nog maar twee voorbeelden van wat er allemaal staat te gebeuren met Facebook. 100 dollar per aandeel lijkt mij een koopje.
pi_91249150
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 02:27 schreef PaulieWalnuts het volgende:

Dit zijn nog maar twee voorbeelden van wat er allemaal staat te gebeuren met Facebook. 100 dollar per aandeel lijkt mij een koopje.
Ook als er drie miljard uitgegeven worden? :P
pi_91364114
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 02:15 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Hoe werkt dat eigenlijk bij zo'n IPO, moet je je inschrijven bij je broker oid. Ik zie Facebook ook wel zitten voor een ritje van een paar maanden.

Misschien toch maar even snel een profiel aanmaken ;) :P

Het zal trouwens wel dé IPO van het moment zijn, kan me weinig recente herinneren die zo geanticipeerd zijn.
Ligt aan de IPO. In het geval van Facebook zijn het alleen grotere investeerders. Het ligt er maar net aan welke voorwaarden er gelden en hoe groot een bedrijf is.

Een familiebedrijf kan ook een IPO starten om familie en bekenden de kans te geven van tevoren geld in een bedrijf te steken.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 22:28:50 #71
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_91540268
50 miljard waard volgens Goldman Sachs. rrright.

en veel rijke mensen stappen in. Zelf weten ze ook wel dat het gebakken lucht is maar ze hopen sukkels te vinden die het nog niet door hebben. En dat gaat ze nog lukken ook.
"Ik quote graag mezelf."
pi_91548027
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:39 schreef JuliánCarax het volgende:

[..]

Ligt aan de IPO. In het geval van Facebook zijn het alleen grotere investeerders. Het ligt er maar net aan welke voorwaarden er gelden en hoe groot een bedrijf is.

Een familiebedrijf kan ook een IPO starten om familie en bekenden de kans te geven van tevoren geld in een bedrijf te steken.
Dan is het geen public offering lijkt me.
  woensdag 19 januari 2011 @ 01:50:57 #73
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_91548417
quote:
Beursgang Facebook geen zeepbel

Meeste Amerikaanse beursgangen van internetbedrijven zijn winstgevend

Na de spattende zeepbel van Worldonline zijn internetbedrijven al gauw verdacht. Dat is niet terecht, vindt Sake Bosch. Vergelijk de beursgang van Facebook met Google.


Internet is een terrein waarop innovatie en ondernemerschap goed gedijen. Vanaf het begin heeft het intelligente jonge mensen aangetrokken die de wereld willen veranderen. Mark Zuckerberg van Facebook lijkt de nieuwe Bill Gates. Hij kwam net als Gates door de selectie van Harvard. Ook de oprichters van internetgiganten als Amazon, Google, LinkedIn, Zynga, Groupon en Twitter studeerden aan Amerikaanse topuniversiteiten als Stanford, Princeton en Wharton.

Natuurlijk, ze zijn niet vies van geld, maar ze tonen ook passie. Zuckerberg kon zijn bedrijf twee maanden na de oprichting – hij was toen pas twintig jaar – al voor 10 miljoen dollar verkopen. Dat deed hij niet. In de jaren daarna kwamen steeds kopers langs. De geboden bedragen stegen. Zuckerberg verkocht niet. In die zin lijkt hij op Bill Gates, maar ook op de oprichters van Google en Amazon.

In elk geval heeft het niets te maken met de platte manier van zakendoen van Nina Brink, zoals vorig jaar beschreven door journalist Eric Smit in het boek Nina. Aan die mislukking worden we in Nederland steeds herinnerd als het gaat over een beursgang van een internetbedrijf.

Dat nu van een nieuwe internetzeepbel geen sprake is, blijkt uit feiten en cijfers. In het jaar 2000 werd in de Verenigde Staten meer dan 100 miljard dollar geïnvesteerd in startende bedrijven. Het merendeel was internetgerelateerd. In 2010 liggen de investeringen op een fractie van dat bedrag: 20 miljard dollar. Het aantal beursgangen is nu nog steeds lager dan in de jaren 1999 en 2000. De beursgangers van 2010 zijn bijna allemaal structureel winstgevend.

Een ander verschil met de zeepbeltijd was dat toen alle aandelen, ook die van traditionele bedrijven, duur waren. In mijn eigen praktijk, van het investeren in startende bedrijven in Europa, zie ik nog steeds enorme verschillen. Veel geld was toen in handen van onbekwame investeerders die allemaal een graantje wilden meepikken. Nu zijn er nog maar weinig over die in startende bedrijven willen investeren. Als ze het doen, doen ze het in de bedrijven die zich voor een deel hebben bewezen. Verhalen alsof er een nieuwe internethype zou zijn, zijn dus klinkklare onzin.

Wat is dan de verklaring dat beleggers Facebook waarderen op 50 miljard dollar? Is het werkelijk net zo veel waard als multinational Unilever? Laten we even naar een paar feiten kijken. Facebook is gestart in februari 2004. In juli 2010 hadden ze 500 miljoen gebruikers. De helft daarvan logt elke dag in. In totaal worden er 700 miljard minuten per maand op Facebook besteed. Dit komt neer op gemiddeld 40 minuten per dag: wereldwijd de meest bezochte website. In de VS vertegenwoordigt Facebook 9 procent van alle websitebezoeken. Facebook brengt mensen bij elkaar en verdient zijn geld door advertenties te tonen. Dat doet het heel gericht. Waar Google advertenties aan een zoekbegrip relateert, relateert Facebook aan een consumentenprofiel.

Hoeveel is dit nu waard? Waarderingen van bedrijven worden normaal gesproken berekend op basis van de winst die een onderneming maakt. Zo ‘doet’ Unilever veertien keer de winst. Nog belangrijker is natuurlijk de winstverwachting. Bij een snel groeiend bedrijf als Facebook is het bepalen van die winstverwachting niet eenvoudig. Er is weinig financiële informatie bekend over Facebook. Wel is bekend dat het bedrijf over de eerste negen maanden van 2010 een winst maakte van 400 miljoen, bij een omzet van 1,2 miljard.

Hoezo is dat een discutabel verdienmodel – zoals hoogleraar corporate finance Jaap Koelewijn stelt in Het Financieele Dagblad van 8 januari? Gesproken wordt over een omzet van 800 miljoen in het vierde kwartaal van 2010. Waarschijnlijk heeft Facebook over heel 2010 een winst gemaakt van circa 700 miljoen dollar. Daarmee heeft Goldman 25 keer de omzet en 70 keer de winst betaald.
De omzet groeit zeer snel en de winstmarge van 33 procent lijkt op die van Google. Google ging in 2004 voor 20 miljard dollar naar beurs. Net als nu spraken mensen daar toen ook hun ongeloof over uit. Google maakte in het jaar 2003 1 miljard omzet bij een winst van 100 miljoen. Met andere woorden: Google ging in 2004 voor 20 keer de omzet en 200 keer de winst naar de beurs. Google heeft veel verwachtingen waargemaakt. Zo maakte het vorig jaar 27 miljard omzet bij een winst van 8 miljard. Het is nu 200 miljard waard.

Ik denk dat aan de groei van Facebook nog geen einde is gekomen. Wat Google kon, kan Facebook ook. Wat ze ook over Zuckerberg zeggen, iemand die in de eerste helft van zijn twintiger jaren een bedrijf heeft opgebouwd met 2 miljard dollar omzet, is briljant. Zo iemand moet nu in staat worden gesteld om met meer ervaring en veel slimme mensen om zich heen een bedrijf te laten groeien naar 25 miljard omzet. Als je dat vindt, is de 50 miljard waarop het bedrijf nu wordt gewaardeerd een fair bedrag. Alle hypeduidingen doen geen recht aan een voorbeeld van briljant ondernemerschap.

Zelf probeer ik de nieuwe Zuckerberg in Europa te vinden. Dat is goed mogelijk. De internetsector is volwassen, vergeleken met tien jaar geleden, en trekt nog steeds talentvolle mensen aan. Laat die talenten geïnspireerd raken door succesverhalen als Facebook, niet door onterechte waarschuwingen voor uiteenspattende zeepbellen.

Sake Bosch is de grootste fondsmanager van startende (internet) bedrijven in Nederland. Hij is managing partner van het Nederlandse Prime Ventures.
http://digitaleeditie.nrc(...)_/1_09/article3.html

Slappe argumentatie naar mijn mening.
"Ik quote graag mezelf."
pi_91548510
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 01:50 schreef San_Andreas het volgende:

[..]

http://digitaleeditie.nrc(...)_/1_09/article3.html

Slappe argumentatie naar mijn mening.
Daar ben ik het wel mee eens. Slappe argumentatie. Aandelen nu niet duur? IPO's nu wel winstgevend (mark to myth?) etc.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91601573
Zeker investeren, Social media is niet meer een hype het is een trend. Er kan er maar een de grootste zijn, en denk dat Facebook een goede kans maakt. Met het geld dat ze op de beurs ophalen kunnen ze veel meer gaan ondernemen, zoals Google bijvoorbeeld ook doet. Ik zou dus zeker investeren.
pi_91602496
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 09:42 schreef Helpdeskertje het volgende:
Zeker investeren, Social media is niet meer een hype het is een trend. Er kan er maar een de grootste zijn, en denk dat Facebook een goede kans maakt. Met het geld dat ze op de beurs ophalen kunnen ze veel meer gaan ondernemen, zoals Google bijvoorbeeld ook doet. Ik zou dus zeker investeren.
Ik ben het met je eens dat Facebook een grote kans maakt en de internetmarkt wat meer volwassen is. Is misschien wel een interessante belegging, maar kopen op 50 miljard is mij iets te risicovol.
  donderdag 20 januari 2011 @ 14:53:48 #77
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_91613110
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 09:42 schreef Helpdeskertje het volgende:
Zeker investeren, Social media is niet meer een hype het is een trend. Er kan er maar een de grootste zijn, en denk dat Facebook een goede kans maakt. Met het geld dat ze op de beurs ophalen kunnen ze veel meer gaan ondernemen, zoals Google bijvoorbeeld ook doet. Ik zou dus zeker investeren.
en denk jij ook dat het 50 MILJARD waard is!?
"Ik quote graag mezelf."
  donderdag 20 januari 2011 @ 14:59:00 #78
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_91613317
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 09:42 schreef Helpdeskertje het volgende:
Zeker investeren, Social media is niet meer een hype het is een trend. Er kan er maar een de grootste zijn, en denk dat Facebook een goede kans maakt. Met het geld dat ze op de beurs ophalen kunnen ze veel meer gaan ondernemen, zoals Google bijvoorbeeld ook doet. Ik zou dus zeker investeren.
Je weet dat 50 miljard ongeveer 1x het nominale BNP van Luxemburg is?
The more debt, the better
pi_91613910
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 14:59 schreef flyguy het volgende:

[..]

Je weet dat 50 miljard ongeveer 1x het nominale BNP van Luxemburg is?
Dat zegt natuurlijk niet zoveel.
  donderdag 20 januari 2011 @ 15:33:18 #80
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_91614697
quote:
7s.gif Op donderdag 20 januari 2011 15:13 schreef Rejected het volgende:

[..]

Dat zegt natuurlijk niet zoveel.
Even in perspectief zetten :)
The more debt, the better
  donderdag 20 januari 2011 @ 16:39:06 #81
8369 speknek
Another day another slay
pi_91617874
Ik denk dat meer mensen bekend zijn met Facebook dan met Luxemburg ;).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 20 januari 2011 @ 16:41:38 #82
329798 spirity
That's the spirit!
pi_91617990
Ik zou eerder investeren in facebook dan in hyves :')

hyves :')
pi_91620305
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 16:41 schreef spirity het volgende:
Ik zou eerder investeren in facebook dan in hyves :')

hyves :')
Ook als je hyves voor 2 euro kon kopen?
pi_91657905
quote:
14s.gif Op donderdag 13 januari 2011 02:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat zie ik ook wel gebeuren. Goldman wil hier (natuurlijk) een flinke kluif aan verdienen. En dat zal ook wel lukken. De IPO van Facebook zie ik het NOS journaal nog wel halen. En aandacht (zie 50 cent en H&H :') ) zal dit aandeel doen laten springen. Ik zal ook zeker bij een IPO een aantal aandelen meepakken.
Ik niet en Goldman Sachs verdiend hier, ongeacht het koersverloop na introductie, toch wel geld aan.
Get it and Bet it
pi_91762906
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_91767423
quote:
10s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:42 schreef fedsingularity het volgende:
Zuckerman mag wel oppassen!
http://www.nu.nl/internet(...)ves-en-facebook.html
8-)
Ondernemerschap ^O^
pi_91768879
quote:
10s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:42 schreef fedsingularity het volgende:
Zuckerman mag wel oppassen!
http://www.nu.nl/internet(...)ves-en-facebook.html
8-)
Zeer grote kans om veel leden te krijgen door nieuws wat je genereert ligt je website plat :'). Dit gaat hem niet worden denk ik.
pi_91770617
Dat is wel een faal idd, maar soit. Ik kan dit soort initiatieven alleen maar waarderen
pi_100850037
Waarde Facebook daalt naar 65 miljard

In Nederland zijn ze inmiddels 'groter' (meer verkeer p maand) dan Hyves.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_100850292
Hebben last van Google+
  donderdag 2 februari 2012 @ 10:03:55 #91
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107508411
Dit topic is weer relevant:
Beursgang Facebook van 5 miljard dollar :
quote:
De sociale-netwerksite Facebook heeft woensdag bekendgemaakt dat het bedrijf naar de beurs gaat. Facebook hoopt vijf miljard dollar voor zijn aandelen te krijgen.

Mogelijk verandert het uiteindelijke bedrag de komende drie tot vier maanden nog als de bankiers van Facebook de vraag van investeerders peilen. De beursgang van Facebook is een volgende mijlpaal in het bedrijf dat acht jaar geleden door Mark Zuckerberg werd opgericht.
http://www.bnr.nl/topic/b(...)beurs-voor-5-miljard :
quote:
Uit de aanvraag blijkt dat het Amerikaanse Facebook vorig jaar een omzet realiseerde van 3,7 miljard dollar (2,8 miljard euro) ... De nettowinst bedroeg 1 miljard dollar (760 miljoen euro), 65 procent meer dan in 2010. ... Het aantal werknemers steeg vorig jaar van 2127 tot 3200. Het bedrijf verdient vooral geld aan online advertenties. De beurswaarde van Facebook wordt geschat op 75 tot 100 miljard dollar.
Kan iemand me uitleggen hoe een beursgang van 5 miljard te combineren valt met een "beurswaarde" van 75 tot 100 miljard? Betekent dit dat Mark Zuckerberg voor slechts 5% van de aandelen 5 miljard hoopt te krijgen, en de resterende 95% zelf houdt om later te verkopen? Oftewel slechts 5% van facebook gaat naar de beurs? Of begrijp ik dit verkeerd?

Over het algemeen heb ik altijd geleerd dat de waarde van een bedrijf grofweg 10 keer de jaarwinst is. Hier zou dat dus 10 miljard zijn. De schatting van 100 miljard is 100 keer de jaarwinst, en dat is typisch wat er in de dot-com-bubble voor bedrijven werd betaald. Daarna is dat weggezakt, en facebook lijkt die bubble te doen herleven.

Een "waarde" van 31 miljoen dollar per werknemer klinkt natuurlijk totaal onrealistisch.
censuur :O
pi_107511674
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 10:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit topic is weer relevant:
Beursgang Facebook van 5 miljard dollar :

[..]

http://www.bnr.nl/topic/b(...)beurs-voor-5-miljard :

[..]

Kan iemand me uitleggen hoe een beursgang van 5 miljard te combineren valt met een "beurswaarde" van 75 tot 100 miljard? Betekent dit dat Mark Zuckerberg voor slechts 5% van de aandelen 5 miljard hoopt te krijgen, en de resterende 95% zelf houdt om later te verkopen? Oftewel slechts 5% van facebook gaat naar de beurs? Of begrijp ik dit verkeerd?

Over het algemeen heb ik altijd geleerd dat de waarde van een bedrijf grofweg 10 keer de jaarwinst is. Hier zou dat dus 10 miljard zijn. De schatting van 100 miljard is 100 keer de jaarwinst, en dat is typisch wat er in de dot-com-bubble voor bedrijven werd betaald. Daarna is dat weggezakt, en facebook lijkt die bubble te doen herleven.

Een "waarde" van 31 miljoen dollar per werknemer klinkt natuurlijk totaal onrealistisch.
Zuckerberg heeft niet 100% van de aandelen. Maar het betekent inderdaad dat er 5% van de aandelen op de beurs komt.
Waarde = 10x de jaarwinst is wel heel kort door de bocht.
Er moet rekening worden gehouden met de groei van de winst.

Edit: Who owns facebook: http://cnnmon.ie/xQWKdI

[ Bericht 45% gewijzigd door Rejected op 02-02-2012 12:56:49 ]
  donderdag 2 februari 2012 @ 12:43:16 #93
256829 Sokz
Livin' the life
pi_107512948
Maar welke aandelen gaan er dan naar de beurs? Dus welke worden daadwerkelijk verkocht? De aandelen die Zuckerberg vast heeft, de aandelen die GS en consorten vast hebben?
pi_107513696
Zijn er slimmerikken op FOK! die al in een vroeg stadium in Facebook hebben geïnvesteerd?
Als iemand erover denkt nu pas te gaan bieden/inschrijven op de aandelen die worden uitgebracht, en zo snel miljonair denken te worden,dan ben je al rijkelijk laat want miljonair word je niet en veel geld verdienen doe je ook niet.
  donderdag 2 februari 2012 @ 13:35:57 #95
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_107514654
quote:
6s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:08 schreef Iwanius het volgende:
Zijn er slimmerikken op FOK! die al in een vroeg stadium in Facebook hebben geïnvesteerd?

Hou hadden ze dat moeten doen dan? Zijn de enige investeerders niet gewoon mensen/maatschappijen met enorme zakken geld die ingestapt zijn?
  donderdag 2 februari 2012 @ 13:54:18 #96
256829 Sokz
Livin' the life
pi_107515269
Je had inderdaad niet eerder (direct) in kunnen stappen als particulier.
pi_107515330
Zal wel een mooie achtbaanrit worden na de beursgang.
  donderdag 2 februari 2012 @ 15:16:25 #98
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_107517832
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:57 schreef Kandijfijn het volgende:
Zal wel een mooie achtbaanrit worden na de beursgang.
Met op het eind een ontspoord karretje dat van de rails raakt en crasht in het ravijn.
pi_107518056
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:16 schreef YazooW het volgende:

[..]

Met op het eind een ontspoord karretje dat van de rails raakt en crasht in het ravijn.
Sure :')
  donderdag 2 februari 2012 @ 15:31:27 #100
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_107518385
quote:
13s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:22 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Sure :')
Je moet het niet als iets vanzelfsprekends zien dat Facebook door blijft groeien en dat alle users trouw blijven aan Facebook. Dat is de afgelopen 10 jaar ook wel gebleken bij andere netwerk sites, zowel nationaal als internationaal. Daarnaast gaat de focus met een beursgang steeds meer liggen op geld verdienen, meer reclame dus, het is maar de vraag of gebruikers (nog meer) reclame gaan accepteren.
Ik voorspel dat niemand het meer over Facebook heeft over 2 jaar.
  donderdag 2 februari 2012 @ 15:34:24 #101
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107518489
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:31 schreef YazooW het volgende:
Ik voorspel dat niemand het meer over Facebook heeft over 2 jaar.
Op de top van de bubble cashen is dan ook het beste voor Mark.
censuur :O
  donderdag 2 februari 2012 @ 15:35:23 #102
352041 Mr.Fahrenheit
burning through the sky
pi_107518506
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:31 schreef YazooW het volgende:

[..]
Ik voorspel dat niemand het meer over Facebook heeft over 2 jaar.
Zo! :s)
pi_107518513
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:31 schreef YazooW het volgende:

[..]

Ik voorspel dat niemand het meer over Facebook heeft over 2 jaar.
:')
  donderdag 2 februari 2012 @ 15:42:15 #104
256829 Sokz
Livin' the life
pi_107518703
Mm dat overstappen op andere social media zie ik niet meer snel gebeuren. MySpace had op zijn top iets van 150 miljoen accounts. Dus nog niet eens 150 miljoen actiefe users. 500 miljoen over laten stappen zie ik nu niet meer gebeuren.

Dat er meer uit (doelgerichte-) reclame gaat worden gehaald is waar, maar ik denk dat ze dit niet tot op het irriterende door gaan drijven.

nb: niet dat ik nu iedereen oproep je geld in facebook te pompen
pi_107520661
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:31 schreef YazooW het volgende:

[..]

Ik voorspel dat niemand het meer over Facebook heeft over 2 jaar.
Nou succes met shorten dan.
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:47:35 #106
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107521084
quote:
99s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:42 schreef Sokz het volgende:
Mm dat overstappen op andere social media zie ik niet meer snel gebeuren. MySpace had op zijn top iets van 150 miljoen accounts. Dus nog niet eens 150 miljoen actiefe users. 500 miljoen over laten stappen zie ik nu niet meer gebeuren.
Ik wel. Hetzelfde gebeurt toch met bijvoorbeeld instant messenger clients: eerst ICQ, toen sloeg MS toe met MSN-integratie in Windows ==> iedereen over. Tussendoor kwam Skype, en nog veel meer. Ondertussen staan bij allemaal vrijwel alle users op m'n lijstjes offline, en tegenwoordig is "ping" (wat vroeger heel wat anders betekende) of weet-ik-wat op de GSM even "hip". Opeens gebruikt iedereen het, moet daarom iedereen weer overstappen, en het wachten is op het volgende.
Er is geen enkele reden waarom Facebook wel populair zou blijven.
Om het over Twitter :') :') nog maar niet te hebben.
censuur :O
pi_107521227
Als internet ons iets geleerd heeft de afgelopen 2 decenia is dat het heel hard kan gaan.

Altavista, Netscape, Myspace anyone?
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:52:52 #108
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_107521304
Netflix, amazon...
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 2 februari 2012 @ 17:15:29 #109
256829 Sokz
Livin' the life
pi_107522176
Google, Baidu, Priceline, Ebay ..

Elke sector zijn wel winnaars en verliezers te vinden.
pi_107522575
quote:
14s.gif Op donderdag 2 februari 2012 17:15 schreef Sokz het volgende:
Google, Baidu, Priceline, Ebay ..

Elke sector zijn wel winnaars en verliezers te vinden.
De bedrijven die ik noemde waren de 'winnaars' van toen, en nu zijn ze gemarginaliseerd omdat er betere alternatieven kwamen. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Ok, de industrie is volwassener geworden, en ik zie bijv. Amazon of eBay niet zo snel voorbij gestreefd worden
  donderdag 2 februari 2012 @ 22:51:25 #111
256829 Sokz
Livin' the life
  donderdag 2 februari 2012 @ 23:18:28 #112
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_107540613
En toch kan ik niet inschatten hoe facebook het over 5 jaar doet en al helemaal niet hoe hun concurrenten het dan doen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_107541517
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:31 schreef YazooW het volgende:

[..]

Je moet het niet als iets vanzelfsprekends zien dat Facebook door blijft groeien en dat alle users trouw blijven aan Facebook. Dat is de afgelopen 10 jaar ook wel gebleken bij andere netwerk sites, zowel nationaal als internationaal. Daarnaast gaat de focus met een beursgang steeds meer liggen op geld verdienen, meer reclame dus, het is maar de vraag of gebruikers (nog meer) reclame gaan accepteren.
Ik voorspel dat niemand het meer over Facebook heeft over 2 jaar.
Paar voorbeeldjes

Ooit waren besturingssystemen slechts een bijproduct en met velen.
Ken je Microsoft jarenlang een complete hegonomie nu pas komt wat concurentie van Apple.

Zoekmachine's waren ook ooit met velen, Altavista, Yahoo, Ilse, etc?
Toen kwam Google, liet zien het moest en doet dit inmiddels al 10 jaar.

Hetzelfde telt voor sociale netwerken. Je zal nooit zeker weten als het Facebook wordt en zal blijven. Maar er zijn wel signalen die dit doen vermoeden.

1) Facebook is niet zomaar een sociale website het is een platform. Extreem veel apps draaien het FB-platform. Met zeer veel website's kan je inloggen met je FB. Alle grote mobiele platformen hebben goede intergratie met FB.

Om dit zomaar te vervangen en/of over te schakelen is veel lastiger dan toendertijd Friendster, Myspace, Hyves etc.

2) Facebook blijft innoveren, als je nu voor of tegen de vele veranderingen bent. Facebook blijft zichzelf constant aanpassen, zichzelf vernieuwen en verbeteren en ze blijven nieuwe markten aanboren.

3) Mensen geven allemaal het argument dat mensen zooooooo vaak zijn overgestapt. Maar hoeveel is dat nu echt in de praktijk? De meeste mensen komen of van Myspace of van een national sociale website.

Friendster had iets van 110 miljoen leden? Myspace iets van 240 miljoen? Facebook 800 miljoen op dit moment. Conclusie 560 leden die hooguit 1 keer waarschijnlijk 0 keer eerder op een sociale website gezeten. Dus het hele argument van mensen stappen zomaar over durf ik te betwijfelen.

Facebook overgewaardeerd? Oké, Facebook een trend die zomaar overwaait geloof ik eigenlijk niet in. Facebook is here to stay.
pi_107541640
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 23:38 schreef Kandijfijn het volgende:

2) Facebook blijft innoveren, als je nu voor of tegen de vele veranderingen bent. Facebook blijft zichzelf constant aanpassen, zichzelf vernieuwen en verbeteren en ze blijven nieuwe markten aanboren.
Ik volg het niet zo nauwgezet, maar wat hebben ze dan geinoveerd sinds begin?

Ten tweede: waar halen ze eigenlijk hun inkomsten vandaan?
  donderdag 2 februari 2012 @ 23:51:20 #115
256829 Sokz
Livin' the life
pi_107542077
Eens met Kalfijn wat betreft het overwaaien van de hype.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 23:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik volg het niet zo nauwgezet, maar wat hebben ze dan geinoveerd sinds begin?
Dat is een twijfelpunt idd. Ze 'innoveren' wel maar dit maakt het niet echt gebruiksvriendelijker (oa. 'timeline')
quote:
Ten tweede: waar halen ze eigenlijk hun inkomsten vandaan?
Nu nog +/- 80% uit (algemene -) reclame cq. advertentie inkomsten en +/- 15% uit spelletjes als Farmville. In de nabije toekomst zal men gericht gaan adverteren, dus als jij bij interesse 'Gitaar spelen' hebt, krijg jij reclame te zien van gitaaraanbiedingen (ik zeg maar wat. :P)
Ook zijn er mensen die denken dat Facebook het hele internet zal veranderen (betalingsverkeer / concurrent van paypal etc. zie de link hierboven) maar dat lijkt me nog iets te ver gaan. Wél is er een merkbare verschuiving van de traditionele marketing naar online marketing en facebook kan wat dat betreft in no-time 0,5 miljard mensen bereiken.
  donderdag 2 februari 2012 @ 23:52:40 #116
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_107542145
Maar wat doet Zynga dan precies? Ik dacht dat die juist de spelletjes deed op fb?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 2 februari 2012 @ 23:53:42 #117
256829 Sokz
Livin' the life
pi_107542194
quote:
5s.gif Op donderdag 2 februari 2012 23:52 schreef monkyyy het volgende:
Maar wat doet Zynga dan precies? Ik dacht dat die juist de spelletjes deed op fb?
Uiteraard maar van zoiets pakt facebook ook zijn graantje mee. Denk aan 't apps / appstore principe.
  donderdag 2 februari 2012 @ 23:54:19 #118
256829 Sokz
Livin' the life
pi_107542224
pi_107543295
quote:
99s.gif Op donderdag 2 februari 2012 23:51 schreef Sokz het volgende:
Eens met Kalfijn wat betreft het overwaaien van de hype.

[..]

Dat is een twijfelpunt idd. Ze 'innoveren' wel maar dit maakt het niet echt gebruiksvriendelijker (oa. 'timeline')
Da's meer veranderen van de opmaak en presentatie, ik noem dat niet echt innovatie....

quote:
Nu nog +/- 80% uit (algemene -) reclame cq. advertentie inkomsten en +/- 15% uit spelletjes als Farmville. In de nabije toekomst zal men gericht gaan adverteren, dus als jij bij interesse 'Gitaar spelen' hebt, krijg jij reclame te zien van gitaaraanbiedingen (ik zeg maar wat. :P)
Ook zijn er mensen die denken dat Facebook het hele internet zal veranderen (betalingsverkeer / concurrent van paypal etc. zie de link hierboven) maar dat lijkt me nog iets te ver gaan. Wél is er een merkbare verschuiving van de traditionele marketing naar online marketing en facebook kan wat dat betreft in no-time 0,5 miljard mensen bereiken.
Voor betalingsverkeer of welke serieuze toepassing dan ook mogen ze wel een wat betere (understatement) trackrecord opbouwen qua privacy etc.
Ofwel: ik zie ze nooit iets business to consumer of business to business doen.
Lijkt me dat het bij 'adds' blijft, zoals het nu gaat. Facebook lijkt me zo onbetrouwbare en linke partner dat ik nooit iets anders dan 'casual' mee zou doen....

Wordt het geld van de beursgang eigenlijk in het bedrijf gestoken, of cashen de investeerders van het eerste uur alleen maar?
  vrijdag 3 februari 2012 @ 00:28:17 #120
256829 Sokz
Livin' the life
pi_107543327
Precies zie ze zelf ook nog niet dergelijke dingen opzetten. Naar wat ik gelezen heb, geloof 't of niet, wordt het gebruikt om de belasting te betalen. :P
pi_107543528
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 00:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Wordt het geld van de beursgang eigenlijk in het bedrijf gestoken, of cashen de investeerders van het eerste uur alleen maar?
Volgens mij het laatste, de IPO is ook meer een moetje omdat er vanwege otc handel teveel aandeelhouders zijn en als dat er meer dan X zijn moet het 'public' worden van wat ik begreep.
pi_107543906
Vage shit dan ;)
voor een bedrijf met een voorziene marketcap van tussen de 75 en 100 miljard $
pi_107544650
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 00:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Vage shit dan ;)
voor een bedrijf met een voorziene marketcap van tussen de 75 en 100 miljard $
Even opgezocht, ik zat warm.

http://www.wilmerhale.com(...)spx?publication=1466

Met meer dan 500 aandeelhouders moet het bedrijf publiceren alsof het een beursgenoteerd bedrijf is. De stap naar daadwerkelijk public gaan is dan makkelijk te nemen.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 09:19:11 #124
8369 speknek
Another day another slay
pi_107546992
Het online betalingsverkeer zie ik eerder volledig door Amazon overgenomen tegen die tijd. Facebook kan natuurlijk wel groot worden met lokale 'kleinere' betalingen. Als je onderling iets aan iemand wil geven gelinkt aan je facebookprofiel.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 09:35:41 #125
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107547274
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 09:19 schreef speknek het volgende:
Het online betalingsverkeer zie ik eerder volledig door Amazon overgenomen tegen die tijd.
Amazon betalingen? Wat heb ik gemist? Hmmm https://payments.amazon.com/sdui/sdui/personal/money dus...
Ik had er nog nooit van gehoord. Paypal is/was (?) de standaard voor online betalen, en zullen dat dankzij de eigenaar eBay nog wel even blijven, maar hun tarieven zijn onevenredig hoog. En het is een hele nare trage website.
Maar juist met betalen heb je er weinig aan als er heel veel verschillende aanbieders komen. Dan is het net zoals banken vroeger waren: overmaken naar een andere bank was lastig en veel werk. Wat dat betreft zou 1 online betaalstandaard goed zijn. Het nadeel daarvan is dat die monopolist altijd de tarieven zal verhogen.


Ontopic: Facebook-aandelen zijn nu wel heel erg in het nieuws. Ik val er vooral over dat ze slechts 5% gaan verkopen, als ze 100% zouden verkopen zou de prijs ongetwijfeld enorm kelderen, en je kan er donder op zeggen dat de resterende 95% ooit ook verkocht wordt, ten koste van de "waarde" van "jouw" 5%...

[ Bericht 11% gewijzigd door RemcoDelft op 03-02-2012 10:26:03 ]
censuur :O
pi_107553942
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:35 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Hou hadden ze dat moeten doen dan? Zijn de enige investeerders niet gewoon mensen/maatschappijen met enorme zakken geld die ingestapt zijn?
Nee hoor,Google maar eens rond en lees hoe mensen op andere wijzes aan aandelen Facebook zijn gekomen en daar met de beursgang flink profijt van trekken.
pi_107554054
Er is ook een soort (otc) handelsplaats voor aandelen in dat soort bedrijven (tech/start-ups) zonder IPO. Op basis van die transacties kwam ook af en toe de 'waarde' van Facebook naar buiten

edit: gevonden https://www.secondmarket.com/

[ Bericht 22% gewijzigd door tjoptjop op 03-02-2012 13:22:16 ]
pi_107562393
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 23:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik volg het niet zo nauwgezet, maar wat hebben ze dan geinoveerd sinds begin?

Ten tweede: waar halen ze eigenlijk hun inkomsten vandaan?
Hun grootste innovatie is natuurlijk de keus veel meer te willen zijn dan een website. Ze zijn een sociaal platform. Wat veel meer mogelijkheden geeft.

Apps apps en nog eens apps: Farmville, Mafiawars, Apps die je foto's bewerken verzin het maar. Door een platform te zijn trekt Fb heel veel ontwikkelaars aan. Onder andere Zygna die in het begin voor een grote boost van FB heeft gezorgd.

Facebook connect: Mijn FB-account kan en wordt steeds meer een internet-paspoort. Op heel veel website's kan ik inloggen met mijn FB wat weer een account aanmaken scheelt. Ook delen vanaf zo'n website gaat natuurlijk weer gemakkelijker. Nu we het daar toch over hebben bestaan er nog website's zonder like-knop?

Facebook is waarschijnlijk niet het meest innovatieve bedrijf te wereld. Maar ze blijven bewegen, nieuwe wegen zoeken, extra markten zoeken. Dat is belangrijk in deze bedrijfstak. Tot nu toe hebben ze nog weinig foute beslissingen gemaakt en de fouten die ze gemaakt hebben snel hersteld. Dus ik heb vertrouwen in dat Facebook wel een blijvertje is.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 4 mei 2012 @ 13:02:56 #129
862 Arcee
Look closer
pi_111125296
quote:
Facebook mikt bij beursgang op marktwaarde $96 mrd

Vrijdag 4 mei 2012 10:53
AMSTERDAM (Dow Jones)--Facebook inc heeft in donderdag gedeponeerde stukken inzicht gegeven in wat het denkt waard te zijn en mikt op een marktkapitalisatie van maar liefst $96 miljard, een record bij de beursgang van een technologiebedrijf.
Het acht jaar oude Facebook zou daarmee de hoogste waardering voor een Amerikaans technologiebedrijf ten tijde van zijn beursgang ooit krijgen. Google inc (GOOG) was bij zijn beursgang in 2004 $23 miljard waard.
Met een waardering van rond de $100 miljard steekt Facebook verder gevestigde namen als Amazon.com inc, McDonald's corp en technologieveteranen als Hewlett-Packard co naar de kroon; ondanks het feit dat het bedrijf slechts kan bogen op een fractie van de omzet, laat staan winst.
De beursgang van Facebook wordt een scheidslijn voor Silicon Valey, waar een nieuwe generatie internetmiljonairs ontstaat, en een handvol miljardairs, waaronder oprichter en chief executive Mark Zuckerberg. Zijn belang zal circa $18,7 miljard waard zijn. Ook daarin torent de beursgang hoog uit boven recente spraakmakende IPO's, zoals die van LinkedIn corp en Zynga inc.
Terwijl het sociale netwerk snel groeit en zo'n 900 miljoen mensen de site gebruikt, rijzen vragen over de houdbaarheid van de groei. De omzet steeg in het afgelopen kwartaal met 45% ten opzichte van een jaar eerder, maar daalde met 6% vergeleken met het voorgaande kwartaal.
Een van de grote uitdagingen voor Facebook zal zijn om reclamemakers ervan te overtuigen dat advertenties op zijn site mensen aanzetten tot kopen. Daarnaast ligt Facebook achter op het vlak van mobile media, waar Google een significante factor is geworden met zijn Android software. Verder is de aanwezigheid van Facebook gering in China, het land met de grootste populatie internetgebruikers.
"Het grotere probleem [met Facebook] is de kernactiviteit", aldus Morningstar-analist Rick Summer. "Er is nog steeds geen goed begrip van waar de adverteerders voor betalen."
Facebook maakte donderdag bekend de aandelen te willen plaatsen tegen $28 tot $35 per stuk. De uiteindelijke range zal verder gespecificeerd worden tegen de tijd dat de aandelen in de notering komen op 18 mei. De begeleidende banken kunnen bij grote vraag de prijs nog optrekken.
Tegen de aangegeven prijs, zal Facebook tot $13,6 miljard ophalen, meer dan de eerder verwachtte $10 miljard. Facebook brengt 337,4 miljoen aandelen op de markt, waarvan om en nabij de helft door oprichters, werknemers en vroege beleggers.
De enige beursgangen die meer opbrachten waren de IPOs van Visa inc met $19,7 miljard in 2008 en General Motors co met $18,1 miljard in 2010.
Wie durft? :s)
pi_111128779
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 13:02 schreef Arcee het volgende:

[..]

Wie durft? :s)
Ik niet, ik geloof best in Facebook als sterk en innovatief bedrijf. Maar ik geloof niet dat het bedrijf nu al 90mrd+ waard is.

Misschien een leuk aandeel voor mensen die van een gokje houden.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 14:26:33 #131
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_111129133
100B market cap. :')

Ongeveer even veel waard als McDonalds, Visa, Pepsi en Abbott. :')
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:33:05 #132
354343 sorcees
ouwe gamer
pi_111291423
De rek is er bijna uit, iedereen heeft al facebook, kijk naar hyves, de markt gaat op en neer.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_111292435
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:33 schreef sorcees het volgende:
De rek is er bijna uit, iedereen heeft al facebook, kijk naar hyves, de markt gaat op en neer.
Mooie onzin. Ze zitten qua geregistreerde gebruikers nog steeds onder een miljard. Dat is 'slechts' een zesde deel van de wereldbevolking, er van uit gaande dat iedereen internet heeft wat natuurlijk niet zo is. Groeien is dus nog echt wel mogelijk, en als groei in gebruikers niet mogelijk is is het dat zeker wel voor wat betreft de omzet en winst.

Niet om verkeerd over te komen, ik denk dat facebook overgewaardeerd wordt maar dat de rek er bijna uit is, is echt onzin.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:59:23 #134
256829 Sokz
Livin' the life
pi_111292526
kwa gebruikers lijkt mij de rek er ook wel uit hoor.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:35:38 #135
8369 speknek
Another day another slay
pi_111296507
In China is nog een gigantische slag te slaan, die hebben hun Chinese klonen. Gaat nog wel komen naarmate meer Chinezen internationaal georienteerd raken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_111337539
Banken voorspellen dat het aandeel Facebook bij beursintroductie omhoog schiet. Aangezien Nederlanders zich niet kunnen inschrijven voor deze beursgang moeten wij wachten totdat het aandeel wereldwijd verhandelbaar is. Wanneer dit moment is aangebroken zal de koers al flink hoger staan waardoor wij niet van de stijging kunnen profiteren.
Nu is de vraag, is het denken jullie een idee om een account aan te maken bij een Amerikaanse broker om als nog in aanmerking te komen voor de beursintroductie? En hoe gaat het in z'n werking met exchange rates? Je moet het aandeel namelijk kopen met Dollars.
  woensdag 9 mei 2012 @ 15:48:16 #137
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_111337614
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 15:46 schreef FP931 het volgende:
Banken voorspellen dat het aandeel Facebook bij beursintroductie omhoog schiet. Aangezien Nederlanders zich niet kunnen inschrijven voor deze beursgang moeten wij wachten totdat het aandeel wereldwijd verhandelbaar is. Wanneer dit moment is aangebroken zal de koers al flink hoger staan waardoor wij niet van de stijging kunnen profiteren.
Nu is de vraag, is het denken jullie een idee om een account aan te maken bij een Amerikaanse broker om als nog in aanmerking te komen voor de beursintroductie? En hoe gaat het in z'n werking met exchange rates? Je moet het aandeel namelijk kopen met Dollars.
Klinkt als gratis geld
The more debt, the better
  woensdag 9 mei 2012 @ 16:26:18 #138
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_111339022
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 14:18 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik niet,
Ik ook niet!

quote:
ik geloof best in Facebook als sterk en innovatief bedrijf.
Maar ik geloof ook dat Facebook net zo hard weer kan verdwijnen als het is opgekomen. Zelfs MSN van marktleider en koppelverkoper MS wordt amper nog gebruikt sinds daar GSM-applicaties voor in de plaats zijn gekomen.

quote:
Maar ik geloof niet dat het bedrijf nu al 90mrd+ waard is.
Voor zover ik weet willen ze met een fractie van de aandelen naar de beurs gaan. Als 10% van de aandelen 9 miljard oplevert, levert 100% van de aandelen aanzienlijk minder dan 10 keer 9 miljard op. Stel dat ze 100% van de aandelen op de beurs gooien bij de beursgang, hoeveel miljard zou het dan opleveren? 20? Misschien kan je zelfs stellen dat het bedrag wat mensen er in willen investeren redelijk onafhankelijk is van hoeveel aandelen Facebook verkoopt.
censuur :O
  woensdag 9 mei 2012 @ 16:33:02 #139
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_111339278
Facebook :?

Nog nooit van gehoord... wat is dat precies?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  woensdag 9 mei 2012 @ 16:36:37 #140
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_111339411
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 16:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
Facebook :?

Nog nooit van gehoord... wat is dat precies?
Facebook is de wereldwijde variant van wat vroeger in mijn studentenhuis de wnw-pagina (wie neukt wie-pagina) heette. Mensen vertellen hierop vrijwillig al hun gegevens, waarna adverteerders daar graag voor betalen. Zonder dat ze doorhebben dat ze niet de klant zijn, maar het product wat verkocht wordt.
* RemcoDelft heeft ook een account :Y)

censuur :O
  woensdag 9 mei 2012 @ 16:41:26 #141
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_111339619
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:59 schreef Sokz het volgende:
kwa gebruikers lijkt mij de rek er ook wel uit hoor.
Het aantal internetverbindingen wereldwijd groeit nog steeds explosief elk jaar, en die trend zal zich de komende jaren ook nog wel doorzetten. Facebook zal hier dus ook wel van profiteren, de rek is er nog zeker niet uit.
  woensdag 9 mei 2012 @ 16:45:37 #142
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_111339780
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 16:36 schreef RemcoDelft het volgende:

Facebook is de wereldwijde variant van wat vroeger in mijn studentenhuis de wnw-pagina (wie neukt wie-pagina) heette. Mensen vertellen hierop vrijwillig al hun gegevens, waarna adverteerders daar graag voor betalen. Zonder dat ze doorhebben dat ze niet de klant zijn, maar het product wat verkocht wordt.
* RemcoDelft heeft ook een account :Y)

[ afbeelding ]
Aah duidelijk... Nee, dat is niks voor mij om in te investeren. Waarschijnlijk wil de volgende generatie studenten wel op een hele andere manier de wnw-gegevens beheren en publiceren. Leuk als je in het begin even kan meeliften op de hype maar daarna gaat het bergafwaarts met dat soort vehikels.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_111409791
Shorten die handel dan.
pi_111689113
Morgen is het zover?
  vrijdag 18 mei 2012 @ 00:02:30 #145
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111690181
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 09:32 schreef MuurStraat het volgende:
Shorten die handel dan.
daar zou ik nog even een paar weken over heen laten gaan :Y
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 mei 2012 @ 00:10:28 #146
862 Arcee
Look closer
pi_111690533
Spannend morgen, ben benieuwd. :Y

Opening $38.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 00:16:39 #147
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_111690783
Facebook is leuk en aardig, maar compleet overgehyped inclusief de bedrijven, die erin tuimelen omdat het "hip" is.

Er zijn teveel alternatieve initiatieven en mogelijkheden in opkomst op dit moment, die al dit soort "corporate services" gaan overnemen.

Op korte termijn interessant om mee te handelen*, maar Social Media staat nog in de kinderschoenen en de uitwerking ervan door Facebook laat de wensen over.

1+1=2

*Zal waarschijnlijk stijgen als een gek om vervolgens als een kaartenhuis te vallen, hopelijk noodzakelijkerwijs herstructureren ala Yahoo.
The best firms advertise the least...
pi_111691169
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 00:16 schreef edcetera het volgende:
Facebook is leuk en aardig, maar compleet overgehyped inclusief de bedrijven, die erin tuimelen omdat het "hip" is.

Er zijn teveel alternatieve initiatieven en mogelijkheden in opkomst op dit moment, die al dit soort "corporate services" gaan overnemen.

Op korte termijn interessant om mee te handelen*, maar Social Media staat nog in de kinderschoenen en de uitwerking ervan door Facebook laat de wensen over.

1+1=2

*Zal waarschijnlijk stijgen als een gek om vervolgens als een kaartenhuis te vallen, hopelijk noodzakelijkerwijs herstructureren ala Yahoo.
Waarom?

Het lijkt alsof veel mensen hier 2 dingen door elkaar lijken te halen. De bedrijfsvoering van Facebook en de IPO en zijn daarbij behorende waarde.

Als je stelt ik geloof niet dat Facebook 386 keer zijn eigen winst waard is. Oké daar kan ik in mee gaan en gevolg zal dan zijn dat het aandeel zal dalen.

Maar om dan direct te stellen dat Facebook helemaal in elkaar zal storten? Facebook is gewoon een winstgevend bedrijf wat goed draait, winsten laat zien en tot nu toe redelijk inovatief is gebleken.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 00:27:21 #149
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111691179
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 00:10 schreef Arcee het volgende:
Spannend morgen, ben benieuwd. :Y

Opening $38.
morgen sowieso flinke stijging, volgende week afnemend stijgend en dan eind van de week short gaan :P
  vrijdag 18 mei 2012 @ 00:44:45 #150
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_111691739
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 00:27 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Waarom?

Het lijkt alsof veel mensen hier 2 dingen door elkaar lijken te halen. De bedrijfsvoering van Facebook en de IPO en zijn daarbij behorende waarde.

Als je stelt ik geloof niet dat Facebook 386 keer zijn eigen winst waard is. Oké daar kan ik in mee gaan en gevolg zal dan zijn dat het aandeel zal dalen.

Maar om dan direct te stellen dat Facebook helemaal in elkaar zal storten? Facebook is gewoon een winstgevend bedrijf wat goed draait, winsten laat zien en tot nu toe redelijk inovatief is gebleken.
Dat ze nu winst maken wilt niets zeggen over de toekomst. Mijn voorbeeld Yahoo, waar ik ze mee vergelijk hebben qua karakteristieken hetzelfde meegemaakt 15 jaar geleden. Dit i.t.t Google, welke met innovatieve producten kwamen (ten koste van Yahoo destijds).

Ik ben nog niet zo negatief, dat ik ze wil vergelijken met een WOL bv, maar ze komen niet met spectaculaire vernieuwingen, die je in de huidige digitale economie tot langduring succes zullen leiden.

Verder moet je die gegevens ook met een korrel zout nemen. Spelen met getallen, dat hebben we in het verleden vaker gezien. Zeker voor een beursgang zal een bedrijf alles op alles zetten om een zo positief resultaat te presenteren.
The best firms advertise the least...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')