abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90967107
Er gaan steeds meer geruchten dat de beursgang van Facebook aanstaande is. De vraag is niet meer óf het gaat gebeuren, maar wanneer.

Goldman Sachs, die de aandelen uitgeeft in een IPO, wordt overspoeld met aanvragen van grote investeerders.
(zie: Wall Street Journal)

De kans is natuurlijk groot dat de koers van Facebook in eerste instantie omhoog zal schieten om vervolgens in rustiger vaarwater te belanden. Het lijkt mij persoonlijk een goede investering op lange termijn. Facebook verkoopt geen gebakken lucht, zoals WorldOnline, NewConomy etc. destijds deden.

Het groeipotentieel is er naar mijn mening zeker. Ik heb alleen een overzichtje uit 2009 kunnen vinden met het aantal Facebookers t.o.v. het aantal internetters per land. Daarin zie je dat er nog behoorlijk wat groeimogelijkheden zijn.

Het grappige is, dat Nederland op dit staatje uit 2009 helemaal niet voorkomt. Terwijl bijna iedereen die ik ken op dit moment een Facebook account heeft.

Zouden jullie investeren in Facebook?
  vrijdag 7 januari 2011 @ 10:28:00 #2
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_90967196
Hoeveel winst maakt Facebook eigenlijk? Komt dat al boven de 100 miljoen uit?
  vrijdag 7 januari 2011 @ 10:29:25 #3
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_90967236
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:28 schreef Hephaistos. het volgende:
1,2 miljard had ik gelezen.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_90967260
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:29 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

1,2 miljard had ik gelezen.
Omzet is geen winst.
pi_90967269
Ik hoorde vanochtend op BNR dan in de folder van GS stond dat Facebook iets van 1.3 miljard omzet had over het afgelopen jaar en iets van 125 miljoen winst. Pin me niet vast op de getallen, maar zoiets meen ik me te herinneren. Ik was nogal verbaasd over de hoogte van beide getallen eigenlijk...
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_90967531
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:30 schreef Whuzz het volgende:
Ik hoorde vanochtend op BNR dan in de folder van GS stond dat Facebook iets van 1.3 miljard omzet had over het afgelopen jaar en iets van 125 miljoen winst. Pin me niet vast op de getallen, maar zoiets meen ik me te herinneren. Ik was nogal verbaasd over de hoogte van beide getallen eigenlijk...
Ik ook. Die $50 miljard is vooral gebaseerd op toekomstige groei en verwachtingen.

Zie ook : http://blog.seattlepi.com/personal-finance/archives/234711.asp
pi_90967580
325 miljoen winst en een waarde geschat op 50 miljard. Kan natuurlijk een succes worden maar zal mijn geld hier niet op inzetten.
700 miljoen users wereldwijd, hoe uitgebreid kan dat worden? Beetje praktisch redeneren zet mij op 2 miljard max, waarvan een hoop inactief. Zie er persoonlijk geen 50 miljard in.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 10:43:30 #8
167595 mirved
Infobesitas
pi_90967708
Op hoeveel staat google nu in vergelijking met de beursgang? Lijkt me ongeveer hetzelfde verhaal.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
pi_90967782
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:43 schreef mirved het volgende:
Op hoeveel staat google nu in vergelijking met de beursgang? Lijkt me ongeveer hetzelfde verhaal.
Google made about $2 billion in revenue. Now, it's making about $30 billion in sales per year and has a "market capitalization" of about $200 billion (market capitalization is just a measurement of the size of a business). Obviously, investors are hoping that Facebook will be the next Google. (bron)
  vrijdag 7 januari 2011 @ 10:47:20 #10
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_90967847
Google lijkt me eerder hét succesverhaal, niet een goede basis voor een vergelijking.

Ik denk niet dat veel mensen 6 jaar geleden hadden kunnen bedenken hoezeer die zijn uitgebreid qua producten en markten. Of Facebook dat gaat lukken is net zo goed koffiedik.
pi_90968415
Google haalt veel geld op met (gerichte) reclame. En reclame past min of meer bij een zoekmachine.
Maar of het past bij Facebook, waar je vooral met je vrienden wil chatten en niet zo zeer inlogt om op banners te klikken?
  vrijdag 7 januari 2011 @ 11:07:36 #12
167595 mirved
Infobesitas
pi_90968479
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:05 schreef Blandigan het volgende:
Google haalt veel geld op met (gerichte) reclame. En reclame past min of meer bij een zoekmachine.
Maar of het past bij Facebook, waar je vooral met je vrienden wil chatten en niet zo zeer inlogt om op banners te klikken?
Facebook haalt ook zijn geld op met reclames. Omdat je op facebook allerlei gegevens achter laat en deze allemaal opgeslagen worden en door verkocht kunnen ze zeer gerichte reclames per persoon maken.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 11:38:29 #13
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90969574
Totdat Facebook helemaal niet zo efficiënt blijkt als advertentiebron of heel snel ineenzakt door een beter en handiger alternatief.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_90969806
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:38 schreef iamcj het volgende:
Totdat Facebook helemaal niet zo efficiënt blijkt als advertentiebron of heel snel ineenzakt door een beter en handiger alternatief.
Ik klik zelden op advertenties binnen Facebook. Maar áls ik dan klik, is het zeker relevant.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 11:46:49 #15
238044 Manieu
Value Trader en Internet Pro
pi_90969944
Facebook haalt ook vrijwel al zijn inkomsten uit advertenties. En ook met social media kan je zeer gericht adverteren. Ik vind alleen dat $50 miljard wel erg hoog is ingeschat, gezien het verhaal rond myspace, dit bedrijf is uiteindelijk ook in een neerwaartse spiraal geraakt. Zuckerman kan beter nu verkopen! :)
pi_90970515
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:38 schreef iamcj het volgende:
CTR (klik per vertoning) is inderdaad bedroevend laag voor adverteerders.
pi_90973202
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:46 schreef Manieu het volgende:
Facebook haalt ook vrijwel al zijn inkomsten uit advertenties. En ook met social media kan je zeer gericht adverteren. Ik vind alleen dat $50 miljard wel erg hoog is ingeschat, gezien het verhaal rond myspace, dit bedrijf is uiteindelijk ook in een neerwaartse spiraal geraakt. Zuckerman kan beter nu verkopen! :)
MySpace is meer op muziek gericht. Zolang er geen goed alternatief voor Facebook is, gaan mensen daar echt niet weg. Eerlijk gezegd denk ik dat Facebook alleen maar groter wordt wanneer ze een mail functionaliteit aanbieden.
pi_90973801
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:58 schreef Rejected het volgende:

[..]

CTR (klik per vertoning) is inderdaad bedroevend laag voor adverteerders.
En daarom zou ik alleen eventueel bij lancering eventueel wat Facebook aandelen oppakken om daarna snel te laten droppen. Potentie voor de toekomst vind ik het niet hebben.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_90974534
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 13:22 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

En daarom zou ik alleen eventueel bij lancering eventueel wat Facebook aandelen oppakken om daarna snel te laten droppen. Potentie voor de toekomst vind ik het niet hebben.
Zelfs dat zou ik niet durven. :P
  vrijdag 7 januari 2011 @ 14:09:39 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90975756
Historische data wijst uit dat IPO's meestal te duur zijn. Als je interesse hebt in het aandeel kun je over het algemeen beter een tijdje wachten en dan goedkoper kopen. Uiteraard is dit een gemiddelde.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90976253
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 14:09 schreef SeLang het volgende:
Historische data wijst uit dat IPO's meestal te duur zijn. Als je interesse hebt in het aandeel kun je over het algemeen beter een tijdje wachten en dan goedkoper kopen. Uiteraard is dit een gemiddelde.
Agree. Eens kijken wat het aandeel na een maand doet. Vanaf dat moment is het voor mij pas interessant.
pi_90976285
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 14:09 schreef SeLang het volgende:
Ik dacht juist dat het omhoog ging (gebaseerd op een ouder onderzoek).
  vrijdag 7 januari 2011 @ 14:52:04 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90977697
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 14:21 schreef JuliánCarax het volgende:

[..]

Agree. Eens kijken wat het aandeel na een maand doet. Vanaf dat moment is het voor mij pas interessant.
Ik dacht meer aan een wat langere periode (paar jaar).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90977852
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 14:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik dacht meer aan een wat langere periode (paar jaar).
Als het dan nog bestaat.. (eventueel nieuwe crisis etc.)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_90977947
Misschien op speculeren omdat naar introductie waarschijnlijk omhoog gaan schieten. Voor de rest gewoon te overgewaardeerd
  vrijdag 7 januari 2011 @ 15:01:52 #26
8369 speknek
Another day another slay
pi_90978191
Facebook kan gerichter adverteren dan Google. Nu ik mijn status op verloofd heb gezet krijg ik allemaal trouwerijreclames. Handig, want daar ben ik natuurlijk net naar op zoek. Google kan nooit dat niveau halen door enkel te gissen wat mensen willen met zoekopdrachten. Facebook kan nog best groter en machtiger worden, maar bij Google gaat het natuurlijk al lang niet meer om de zoekopdrachten, maar om youtube, android, docs, maps, etc. en ik denk dus niet dat Facebook dat ook kan gaan doen.

Maar ik dacht sowieso dat Goldman Sachs de aandelen initieel alleen aan grote kopers wil verkopen die het dan verplicht twee jaar vast moeten houden, dus of je het nu al moet kopen is dan niet erg relevant.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_90978470
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:01 schreef speknek het volgende:
Facebook kan gerichter adverteren dan Google. Nu ik mijn status op verloofd heb gezet krijg ik allemaal trouwerijreclames. Handig, want daar ben ik natuurlijk net naar op zoek. Google kan nooit dat niveau halen door enkel te gissen wat mensen willen met zoekopdrachten.
Dat durf ik trouwens te betwijfelen om eerlijk te zijn. Als jij naar Facebook gaat doe je het waarschijnlijk om mensen te spreken te bekijken of zelf wat te delen (foto's, links, whatever). Als je dan een advertentie te zien krijgt over een goede trouwlocatie er is een kans dat je erop klikt.

Als een zoekterm bij Google intikt zoals ''Goede trouwlocatie omgeving Amsterdam'' is er een kans dat je exact dezelfde advertentie krijgt. Maar in tegenstelling tot Facebook op een moment dat je er echt op naar zoek bent.
pi_90978965
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:07 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Dat durf ik trouwens te betwijfelen om eerlijk te zijn. Als jij naar Facebook gaat doe je het waarschijnlijk om mensen te spreken te bekijken of zelf wat te delen (foto's, links, whatever). Als je dan een advertentie te zien krijgt over een goede trouwlocatie er is een kans dat je erop klikt.

Als een zoekterm bij Google intikt zoals ''Goede trouwlocatie omgeving Amsterdam'' is er een kans dat je exact dezelfde advertentie krijgt. Maar in tegenstelling tot Facebook op een moment dat je er echt op naar zoek bent.
Daar komt nog eens bij dat Facebook met name gericht is op de Westerse landen. En de mensen daar hebben nou niet heel veel geld te besteden :')

Het is wachten tot een concurrent met een beter idee komt dan Facebook of dat er een volledig nieuwe 'facebook' zal verschijnen.

Dit was wel een leuk plaatje van een aantal jaar geleden.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 15:22:06 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_90979156
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Daar komt nog eens bij dat Facebook met name gericht is op de Westerse landen. En de mensen daar hebben nou niet heel veel geld te besteden :')
:').
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_90979193
Sitting elfing,

Ik snap je plaatje niet helemaal? Dat toont toch juist een gigantische succesverhaal van Facebook aan? Persoonlijk denk ik wel dat Facebook een blijvertje is.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 15:25:16 #31
8369 speknek
Another day another slay
pi_90979305
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:07 schreef Kandijfijn het volgende:
Als een zoekterm bij Google intikt zoals ''Goede trouwlocatie omgeving Amsterdam'' is er een kans dat je exact dezelfde advertentie krijgt.
Nouja, maar dat is dan ook wel een hele gerichte vraag, zo gericht zijn 99.99% van de google zoekopdrachten niet. Daarbij vergt zelfs deze een LSA, die Google volgens mij niet uitvoert (die kijkt meer naar hoe vaak bepaalde woorden voorkomen, niet de samenhang of de betekenis). Als iemand zijn status van vrijgezel naar relatie verandert, is het altijd 100% duidelijk wat de betekenis daarvan is (tenzij ze liegen).
pi_90979537
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:23 schreef Kandijfijn het volgende:
Sitting elfing,

Ik snap je plaatje niet helemaal? Dat toont toch juist een gigantische succesverhaal van Facebook aan? Persoonlijk denk ik wel dat Facebook een blijvertje is.
Het plaatje vertelt dat alles heel snel kan veranderen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:25 schreef speknek het volgende:

[..]

Nouja, maar dat is dan ook wel een hele gerichte vraag, zo gericht zijn 99.99% van de google zoekopdrachten niet. Daarbij vergt zelfs deze een LSA, die Google volgens mij niet uitvoert (die kijkt meer naar hoe vaak bepaalde woorden voorkomen, niet de samenhang of de betekenis). Als iemand zijn status van vrijgezel naar relatie verandert, is het altijd 100% duidelijk wat de betekenis daarvan is (tenzij ze liegen).
Ja het is een beetje een mix, conversie is het hoogst wanneer men naar iets zoekt. Maar zulke targetting levert wellicht ook wel iets op voor adverteerders. Maar de mogelijkheden zijn m.i. ietwat beperkt bij Facebook.
pi_90979865
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:23 schreef Kandijfijn het volgende:
Sitting elfing,

Naja, het wil niet zeggen dat Facebook nu op elk continent de grootste is. Ik vind het pas interessant als het ook de grootste is in landen zoals China, India en Brazilië. Dat iets enorme marktwaarde heeft in de UK en de USA zegt mij niet zo heel veel.

Nog wel een leuk verhaal met Bebo, dat is destijds door overgenomen door AOL voor 850!!! miljoen dollar in 2008 en nog geen 2 jaar later door verkocht voor 10$ miljoen dollar. Wat stelt die 'waarde' van zo'n profielen site nou voor? Veel gebakken lucht als je het mij vraagt. Al stond AOL stond natuurlijk wel bekend om zijn fantastische overnames en mergers. Remember TimeWarner? :') :')
pi_90980460
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:37 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Naja, het wil niet zeggen dat Facebook nu op elk continent de grootste is. Ik vind het pas interessant als het ook de grootste is in landen zoals China, India en Brazilië. Dat iets enorme marktwaarde heeft in de UK en de USA zegt mij niet zo heel veel.

Nog wel een leuk verhaal met Bebo, dat is destijds door overgenomen door AOL voor 850!!! miljoen dollar in 2008 en nog geen 2 jaar later door verkocht voor 10$ miljoen dollar. Wat stelt die 'waarde' van zo'n profielen site nou voor? Veel gebakken lucht als je het mij vraagt. Al stond AOL stond natuurlijk wel bekend om zijn fantastische overnames en mergers. Remember TimeWarner? :') :')
Dat waren inderdaad wat minder goede succesverhalen ;(

Facebook heb ik trouwens wel vertrouwen in dat het meer is dan gebakken lucht. Overgewaardeerd zeker, gebakken lucht denk ik.

Ik denk trouwens niet dat China zomaar veroverd kan worden worden een Westers bedrijf. Daarvoor moeten we eerst Chinezen eens gaan begrijpen.
pi_90980499
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:28 schreef Hephaistos. het volgende:
de hebberigheid steekt weer de kop op -O- want een beursgang doe je alleen maar als je geld wilt ophalen :Y ..en FB heeft al zoveel.. :Y
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_90982244
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 15:52 schreef rubje het volgende:

[..]

de hebberigheid steekt weer de kop op -O- want een beursgang doe je alleen maar als je geld wilt ophalen :Y ..en FB heeft al zoveel.. :Y
De noodzaak voor een beursgang is me ook niet helemaal duidelijk. Ik denk dat Facebook zichzelf op dit moment prima kan bedruipen. Overnames en marketingdoeleinden. Daar heb je geld voor nodig waarschijnlijk.

En wat je zegt, hebberigheid.
pi_90983030
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 16:31 schreef JuliánCarax het volgende:

[..]

De noodzaak voor een beursgang is me ook niet helemaal duidelijk. Ik denk dat Facebook zichzelf op dit moment prima kan bedruipen. Overnames en marketingdoeleinden. Daar heb je geld voor nodig waarschijnlijk.

En wat je zegt, hebberigheid.
Facebook heeft zijn huidige status bereikt dankzij investeerders. Voor de rest zou ik graag de cijfers willen zien waarop jij baseert dat Facebook zichzelf prima kan bedruipen Heb je een linkje naar de jaarcijfers voor mij?

Marc Zuckerberg heeft aanboden van een miljard al eerder naast zich neergelegd omdat hij een visie heeft met Facebook. Dus beetje makkelijk allemaal dat het hebberigheid zou zijn.

Er zijn 2 redenen te bedenken waarom Facebook naar de beurs zou gaan. Een gedwongen IPO (zoals bij Microsoft toendertijd) of omdat ze makkelijker investeerders willen kunnen aantrekken.
pi_90983043
De beursgang heeft een andere reden volgens mij, heeft met regelgeving te maken.
pi_90983557
Het feit dat Bono een flink aandeel heeft verworven in Facebook is voor mij reden om er niet aan te beginnen. Alles wat die kerel aanraakt verdwijnt uiteindelijk in pulp.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_91015762
De doorsneebelegger wordt de verliezer bij Facebook

De waarde van Facebook wordt opgeblazen tot 50 miljard dollar. Alleen de aanbiedende bank Goldman Sachs strijkt de winst op.

William D. Cohan
Medewerker van het Amerikaanse tijdschrift Fortune. Voormalig speurjournalist. Werkte zeventien jaar op Wall Street en was directeur bij de bank JPMorgan Chase. Schrijver van House of Cards: a tale of hubris and wretched excess on Wall Street (2009) en The last tycoons: the secret history of Lazard Frères & Co.

Kan zakenbank Goldman Sachs, de winst zoekende raket van de financiële wereld, werkelijk geld verdienen aan een belegging van 450 miljoen dollar in Facebook, tegen een duizelingwekkende koers, die de sociale netwerksite een impliciete waarde toekent van 50 miljard dollar?

Op het eerste gezicht lijkt het antwoord nee te zijn. In mei 2009 werd het bedrijf immers nog gewaardeerd op 10 miljard dollar. In augustus vorig jaar was Facebook 27 miljard dollar waard. Nu dus 50 miljard dollar, voor een bedrijf met een omzet van naar verluidt 2 miljard dollar en een verwaarloosbare winst. Als General Electric, met een omzet in 2010 van ongeveer 150 miljard dollar, met eenzelfde verveelvoudiging zou worden verhandeld, zou het een waarde van 3,75 biljoen dollar vertegenwoordigen, in plaats van de 200 miljard dollar die het bedrijf werkelijk waard is.

Facebook wordt nu verondersteld meer waard te zijn dan mediaconcern Time Warner, chemiereus DuPont en Morgan Stanley Goldmans grootste concurrent. Vorige week zouden de aandelen van Facebook op een particuliere beurs nog zijn verhandeld op een niveau van 42,4 miljard dollar. Dankzij Goldmans stempel van goedkeuring is de waarde van Facebook binnen een mum van tijd met 20 procent gestegen. Kan Goldman werkelijk verwachten nog meer water uit deze steen te kunnen persen?

Jammer genoeg wel.

Om te begrijpen waarom dat zo is, moeten we proberen door te dringen tot de kern van de vele problemen met de manier waarop het Wall Street-kartel zaken doet, ondanks de beloofde hervormingen. Door Goldmans belegging in Facebook kunnen we goed zien hoe Wall Street financiële zeepbellen creëert en opblaast.

Deze aanval van hysterie draait niet alleen om Facebook, maar ook om andere internetbedrijven, zoals Twitter, de spelletjessite Zynga, de gezamenlijke inkoopsite Groupon en de sociale netwerksite LinkedIn. De waardering van deze bedrijven is de afgelopen twee jaar de pan uitgerezen, waardoor sommigen bang zijn dat Wall Street louter door de Amerikaanse belastingbetaler is gered om ons te kunnen trakteren op een nieuwe versie van de internetzeepbel van 1999.

Ondanks de hoge kosten van zijn belegging ziet Goldman in Facebook een goudmijn, die de zakenbank grote kansen biedt. Om te beginnen zijn de kapitaalkosten van Goldman bijna nul. Als bankholding kan Goldman tegen een verwaarloosbare rente geld lenen van de Amerikaanse centrale bank, zodat iedere kapitaalwinst op de belegging in Facebook pure winst zal zijn. In de tweede plaats heeft Goldman vrijwel zeker de hoofdrol voor zich veiliggesteld bij de onvermijdelijke beursgang van Facebook.

De vergoedingen voor het waarborgen van beursintroducties bedragen doorgaans 7 procent van de waarde van de verkochte aandelen. Facebook zou gemakkelijk aandelen kunnen verkopen voor 2 miljard dollar of meer, waardoor Goldman en de andere banken die waarborg staan minstens 140 miljoen dollar zouden kunnen opstrijken aan vergoedingen. Het andere voordeel voor Goldman van een leidende rol bij de beursgang is dat de firma al haar invloed kan aanwenden om de waarde van Facebook op het moment van de aandelenverkoop de waardering van 50 miljard dollar zal overtreffen.

Goldman heeft van Facebook tevens het recht gekregen om aan zijn vermogende klanten aandelen te verkopen, voor nog eens 1,5 miljard dollar. Volgens The Times zal Goldman daartoe een beleggingsvehikel in het leven roepen en zijn klanten vervolgens een initiële vergoeding in rekening brengen van 4 procent, plus 5 procent van de winst. Hoewel het erop lijkt dat deze klanten wel gek zouden zijn als ze tegen zon hoog waarderingsniveau in Facebook zouden beleggen, zullen ze vrijwel zeker een grotere loyaliteit jegens Goldman voelen, doordat de bank hun deze exclusieve kans biedt. Daarbovenop is het waarschijnlijk dat Goldman een mooi deel zal mogen beheren van het fortuin van 12 miljard dollar van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg.

Als Goldman al deze rollen tegelijkertijd zal vervullen die van belegger, verkoper, vermogensbeheerder en waarborger van de beursgang zou dat zeker leiden tot vermoedens van belangenverstrengeling, maar waarschijnlijk niet in de ogen van Goldman-managers, die zich er altijd op hebben laten voorstaan dat ze zich in zulke situaties heel goed kunnen redden. (De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er vermoedelijk geen zakenbank op de planeet is die niet graag de plaats van Goldman zou innemen, als zij de kans zou krijgen.)

Ook al heeft Facebook naar verluidt weinig behoefte aan Goldmans geld, de sanctionering door Goldman van de exponentiële waardestijging van Facebook verleent Marc Zuckerberg de ultieme geloofwaardigheid in Silicon Valley, veel meer dan hij heeft gekregen door Hollywood een film over hem te laten maken of door de jongste miljardair te worden van de planeet.

Wie zullen, met zo veel winnaars, de verliezers zijn? De doorsneebelegger uiteraard, die met de gebakken peren zal blijven zitten als Wall Street zich op een kwade dag realiseert dat de financiële prestaties van de firma de opgeklopte waardering niet kunnen waarmaken.
pi_91015815
Grote overwinning Goldman Sachs

Rob Cox

De concurrenten van Goldman Sachs kunnen zichzelf wel voor het hoofd slaan. De belegging van bijna 2 miljard dollar (1,5 miljard euro) van de firma in Facebook is financieel gezien misschien kinderspel, maar in termen van het uitbreiden van haar klantenkring en activiteitenpakket is het een grote zege. Na het pak slaag dat Goldman vorig jaar kreeg, toont de deal aan dat de zakenbank nog steeds in staat is een belangrijke klant aan zich te binden.

Goldman kan natuurlijk geld verliezen op deze transactie. En het blijft de vraag of het plan om 450 miljoen dollar (347 miljoen euro) aan eigen kapitaal te beleggen, naast 1,5 miljard dollar (1,1 miljard euro) van anderen, via een speciaal beleggingsvehikel, niet in strijd is met de geest van de regels van de Securities Exchange Act. Dat betekent dat er nog steeds een kans is dat de met veel publiciteit omgeven deal financieel of in de publieke opinie kan mislukken.

Maar het nemen van risicos is precies datgene wat Goldman onderscheidt van zijn doorsnee-concurrenten. Voor de Facebook-deal moest de firma een paar belangen tot één pakket zien samen te brengen, dat geknipt was voor deze belangrijke klant. Op deze manier kon rivalen de pas worden afgesneden en het risico van de transactie worden verminderd. Deze hele geschiedenis is begonnen met een relatie van Goldman met de directie en de raad van commissarissen van Facebook.

Dat kunnen andere banken ook. Er was dus nog iets anders nodig: kapitaal. Zelfs zonder de steun van een paar interne vermogensbeheerders wist Goldman aan het geld te komen. Topman Lloyd Blankfein sprak daartoe een deel van de eigen balans aan - een stoutmoedige stap, gezien het feit dat veel bankdirecteuren niets meer durven te ondernemen, zolang ze niet zeker weten wat de gevolgen van de veranderingen in het toezicht zullen zijn voor beleggingen voor eigen rekening.

Bovendien hebben de bankiers van Goldman in Silicon Valley de steun van de divisie voor private banking ingeroepen om de klanten van de bank als beleggers te laten meedoen. Dat levert niet alleen inkomsten uit vergoedingen op, maar stelt Goldman ook in staat te beweren dat zijn klanten kunnen meeprofiteren van deals waar andere banken niet aan kunnen tippen. Het krachtige netwerk van vroegere partners van de firma heeft eveneens een rol gespeeld. In de directie van Digital Sky Technologies, een Facebook-aandeelhouder die minstens 50 miljoen dollar (38 miljoen euro) extra inbrengt, zitten enkele voormalige Goldman-partners.

Het pad voor de toekomst is ook bekend. Goldman zal Facebook tegen een vorstelijke vergoeding naar de beurs brengen.
pi_91020944
Heeft deze beursgang niet alle kenmerken van beursgangen vlak voordat de dotcom-bubble barstte? Er zijn een paar winnaars, maar een hoop verliezers.
pi_91030105
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 13:38 schreef Freak188 het volgende:
Heeft deze beursgang niet alle kenmerken van beursgangen vlak voordat de dotcom-bubble barstte? Er zijn een paar winnaars, maar een hoop verliezers.
De dotcom bubble was gebouwd op lucht, belachelijke bedragen werden betaald per user. Bedragen die totaal niet reëel zijn. Denk dat je daar bij Facebook nog niet zo heel snel last van hebt.

Ik zou echter niet snel mijn geld in dit soort bedrijven steken. Facebook is ook heel snel opgekomen, en ik zie niet waarom iemand anders met een beter idee de markt niet over kan nemen in een respectievelijk korte tijd. Kijk bijvoorbeeld naar Hyves, super succesvol, maar ik zie het overal om mij heen leden verliezen aan facebook, ik geef het nog een jaar ;)
pi_91030511
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 17:22 schreef MuurStraat het volgende:

[..]

De dotcom bubble was gebouwd op lucht, belachelijke bedragen werden betaald per user. Bedragen die totaal niet reëel zijn. Denk dat je daar bij Facebook nog niet zo heel snel last van hebt.

Ik zou echter niet snel mijn geld in dit soort bedrijven steken. Facebook is ook heel snel opgekomen, en ik zie niet waarom iemand anders met een beter idee de markt niet over kan nemen in een respectievelijk korte tijd. Kijk bijvoorbeeld naar Hyves, super succesvol, maar ik zie het overal om mij heen leden verliezen aan facebook, ik geef het nog een jaar ;)
Facebook word op een waarde geschat van 100 dollar per huidige gebruiker.... ??? Niet overschat :?

[ Bericht 0% gewijzigd door Kandijfijn op 08-01-2011 18:41:47 (Feedback Twaret) ]
pi_91033303
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 17:31 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Facebook word op een waarde geschat van 1000 dollar per huidige gebruiker.... ??? Niet overschat :?
50 miljard /500 miljoen gebruikers = 100 dollar per gebruiker. In mijn opinie nog steeds hoog, aangezien het allemaal niet betalende gebruikers zijn...
#winning
pi_91033692
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 18:33 schreef Tware het volgende:

[..]

50 miljard /500 miljoen gebruikers = 100 dollar per gebruiker. In mijn opinie nog steeds hoog, aangezien het allemaal niet betalende gebruikers zijn...
*typo*

Maar het is idd. veel geld voor een enkele gebruiker. Zelfs als we het heel positief nemen en Facebook krijgt 2 miljard gebruikers. Dan is 25 dollar per gebruiker nog steeds wel aan de hoge kant.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 23:31:57 #48
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_91048093
quote:

[..]

intussen al weer bijna 700 miljoen gebruikers toch? Adverteren als gewone man is trouwens op facebook ideaal! Echt binnen 3 stappen maak je een advertentie. Vriend van me had voor een euro of tien, 120.000 views erbij in zn webshop :D.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_91049552
quote:

[..]

500 miljoen profielen, hoeveel daadwerkelijk intensief gebruikt wordt is maar de vraag natuurlijk :P
pi_91050924
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 23:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

intussen al weer bijna 700 miljoen gebruikers toch? Adverteren als gewone man is trouwens op facebook ideaal! Echt binnen 3 stappen maak je een advertentie. Vriend van me had voor een euro of tien, 120.000 views erbij in zn webshop :D.
120.000 views van zijn advertentie misschien(zelfs dat is veel), voor 10 euro kan je nooit 120.000 clicks krijgen hoor. :')
pi_91077503
Iemand trouwens het lef erop te shorten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')