abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 september 2010 @ 09:32:40 #1
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_86194938

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.



BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
RTL Z (streaming TV)
[Bloomberg TV] (streaming TV)

AEX


Europese Indices



Amerikaanse Indices & Futures
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage


Wereldwijde Indices




Intraday Euro-Dollar


Intraday grondstoffen




Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,'expireren', van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico's door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ' 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ' 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Scheefzitten - Een belegger zit 'scheef' als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.



De Beursvloer #157 WALLSTREET CRASHT !!!
De Beursvloer #158 The day After
De Beursvloer #159: Pump up the bubble.
De Beursvloer #160: Op de markt is je euro een dollar waard.
De Beursvloer #161:waar de volatiliteit je om de oren vliegt
De Beursvloer #162: Waar de AEX met de 300 flirt.
Beursvloer #164: 'Beman de pompen, we verwateren!'
Beursvloer #165 Waar de euro een dollar waard is
Beursvloer #166 Vrouwen bloot, handel dood?
Beursvloer #167: De calls bakken een poets.
Beursvloer #168: Niemand die het weet.
Beursvloer #169: Bodem gezocht!
Beursvloer #170: Er duikt een kop & schouder formatie op

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
  woensdag 8 september 2010 @ 09:36:35 #2
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_86195013
quote:
Galapagos betaalt "symbolisch bedrag" voor overname Zagreb
8-9-2010 8:46:00

Door Harm Luttikhedde

Van DOW JONES NIEUWSDIENST


AMSTERDAM (Dow Jones)--Galapagos nv heeft "slechts een symbolisch bedrag" betaald voor de overname van een onderzoekscentrum in Zagreb, zo zei Andre Hoekema, senior vice-president Corporate Development van het biotechbedrijf, woensdag tijdens een toelichting op het persbericht.

"Het is voor ons een fantastische deal", aldus Hoekema. "Het is een zeer moderne faciliteit en dankzij het driejarige servicecontract met GlaxoSmithKline groeien wij langzamerhand in het bedrijf", aldus Hoekema.

Galapagos verwacht dat de besparingen op onderzoek- en ontwikkelingskosten over enkele jaren zullen oplopen tot circa EUR2 miljoen op jaarbasis. Dit jaar zal de overname nog geen invloed hebben op de operationele kasstroom.

Door Harm Luttikhedde; Dow Jones Nieuwsdienst +31-20-571-52-01; harm.luttikhedde@dowjones.com
quote:
Galapagos wordt 20% groter na overname GSK-centrum
8-9-2010 7:42:46

Galapagos neemt het onderzoekscentrum van GSK in Zagreb over waardoor het bedrijf in één klap 130 extra werknemers telt. Het personeelsbestand stijgt dus met zo'n 20 procent. Door de extra capaciteit zal Galapagos minder onderzoeksactiviteiten moeten uitbesteden waardoor het kosten kan besparen.

De site in Zagreb zal de basis vormen van de derde peiler van Galapagos, namelijk Internal Outsourcing. De onderzoekers zullen er volledige onderzoekprogramma's uitvoeren tot aan klinische studies, in opdracht van de andere twee afdelingen van het biotechbedrijf.

GSK was van plan de site in Zagreb op te doeken maar door de overname blijft de werkgelegenheid er gegarandeerd. 'De overname is het antwoord op de vraag naar capaciteit', zegt Onno van de Stolpe, CEO van het bedrijf, in een persbericht. Galapagos heeft momenteel zo'n 50 projecten lopen, sommige volledig in eigen naam, andere in samenwerking met grote farmapartners.

In Zagreb zal Galapagos onder andere ook onderzoek uitvoeren in opdracht van GSK. Daarvoor ontvangt het 14 miljoen euro gespreid over drie jaren.

Galapagos telde voor de overname 680 personeelsleden. Daar komen er nu 130 bij.

JDS
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 8 september 2010 @ 10:00:25 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86195518
De beurs is :O GAAP :O
( Generally Accepted Accounting Principles)

(tvp)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 8 september 2010 @ 10:38:40 #4
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_86196432
quote:
Op woensdag 8 september 2010 10:00 schreef SeLang het volgende:
De beurs is :O GAAP :O
( Generally Accepted Accounting Principles)

(tvp)
Wat nou, het is de spannendste dag sinds weken!
(voor mij)
pi_86196523
Bij mij ook eigenlijk, Thrombo gaat ook weer hard vooruit. Ze hebben onlangs een tweede studie voorgesteld dat bevestigd dat hun medicijn wel degelijk werkt en nu zijn ze begonnen aan het dossier voor de medische instanties in Europa/VS.

'T is misschien niet zo slim om heel zwaar in zo'n bedrijven te zitten, maar zonder dat bedrijf had ik een barslecht overall resultaat gehad dit jaar waarschijnlijk.
pi_86199855
Dat gedoe van die griekse bank vandaag, toont dat aan dat de stresstest een lachertje was of staat dat daar los van eigenlijk? Ik neem aan het eerste?
  woensdag 8 september 2010 @ 12:44:28 #7
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_86200527
quote:
Op woensdag 8 september 2010 10:00 schreef SeLang het volgende:
De beurs is :O GAAP :O
( Generally Accepted Accounting Principles)

(tvp)
Al de hele week...
The more debt, the better
  woensdag 8 september 2010 @ 12:58:04 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86200931
quote:
Op woensdag 8 september 2010 12:22 schreef tony_clifton- het volgende:
Dat gedoe van die griekse bank vandaag, toont dat aan dat de stresstest een lachertje was of staat dat daar los van eigenlijk? Ik neem aan het eerste?
Grieks boekhouden is een lachertje.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 8 september 2010 @ 12:58:16 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86200940
quote:
Klanten Kabul Bank hard aangepakt

***************************************
De politie in de Afghaanse hoofdstad Kabul heeft met wapenstokken ingeslagen op een menigte bij de Kabul Bank. De mensen wilden hun spaargeld opnemen omdat de bank in de problemen zou zijn gekomen door corruptie.

De run op de bank begon vorige week, nadat Amerikaanse kranten geschreven hadden dat de Afghaanse centrale bank de twee topmannen van de bank vervangen heeft. Een van hen zou voor zichzelf en vrienden luxe goederen hebben gekocht ter waarde van 124 miljoen euro.

De regering heeft de klanten van de bank bezworen dat hun geld veilig is, maar de onrust is daarmee niet weg.
Krijgen we dit soort rellen straks ook aan de voordeur van de ING bank?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 8 september 2010 @ 13:01:12 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86201037
Nee. Hebben we die rellen gehad bij ICE-save of DSB? Ik denk niet dat er daar bankgaranties zijn. Bovendien is de ING gewoon stabiel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 8 september 2010 @ 13:06:29 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86201217
quote:
Op woensdag 8 september 2010 13:01 schreef LXIV het volgende:
Nee. Hebben we die rellen gehad bij ICE-save of DSB? Ik denk niet dat er daar bankgaranties zijn. Bovendien is de ING gewoon stabiel.
Ik denk dat het vooral komt omdat IceSave en DSB geen kantoren hebben. Bij Northern Rock hier stond de straat vol met mensen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 8 september 2010 @ 14:36:48 #12
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86204379
Wat is de langste zijwaartse markt on record eigenlijk?

Straks blijven we nog jaren zo voortsukkelen :o


---

Ik lees net

quote:
09-08 07:20: OPEC should seek oil price of USD 100 a barrel because rising food prices have led to effective cut in oil income-Libya
Ja want die pauperlanden hebben natuurlijk nauwelijks landbouw. Maar als de olieprijs stijgt wordt voedsel produceren weer duurder, dus wordt voedsel weer duurder wat weer leidt tot hogere olieprijzen. Inflatie toch?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_86204632
quote:
Op woensdag 8 september 2010 14:36 schreef JimmyJames het volgende:
Wat is de langste zijwaartse markt on record eigenlijk?

Straks blijven we nog jaren zo voortsukkelen :o
Er zijn er die denken dat de beurs laag gehouden wordt door een paar grote spelers.
bears losing momentum

Broodje aap ?
  woensdag 8 september 2010 @ 15:09:20 #14
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86205536
Jim Cramer... Naar die man moet je niet luisteren.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_86206131
quote:
Barroso wil EU-obligatie uitgeven
Voorzitter José Barroso van de Europese Commissie wil speciale obligaties uitgeven om grote transport-, energie- en ICT-projecten mee te financieren. Hij denkt met financieringsbronnen op Europese schaal efficiënter te zijn dan individuele lidstaten.
quote:
Eerder al is vanuit de Commissie en door Europarlementariërs geopperd om eurobonds uit te geven. Daarmee zouden zwakke lidstaten hun staatsschuld kunnen financieren. Dat idee stuitte op faliekant verzet van onder meer Duitsland en Nederland. Zij menen dat slecht presterende regeringen dan meeliften op de lage rente op Duitse en Nederlandse staatsobligaties. Ook zijn zij tegen een uitbreiding van de financiële armslag van de Commissie.

Over dit plan van Barroso is demissionair minister Jan Kees de Jager van Financiën ook niet enthousiast, al onthoudt hij zich van een eindoordeel: 'Het is nog heel weinig uitgekristalliseerd en daarom is het niet netjes om het meteen al af te serveren.' Hij vindt het 'verdacht veel' op het idee van eurobonds lijken. En daar is hij fel op tegen. 'Dit lijkt op een alternatief. Ik ben sceptisch over het ophalen van geld op Europees niveau.'
Met de onbetaalbare rentes op de eurotrashbonds lijkt dit plan er eventueel doorheen gedrukt te gaan worden. Het idee is wel mooi gecoordineerd nu ook Obama wil investeren in de infrastructuur maar dit neigt naar een totale invoering van één Eurobond. In dat geval is dat de genadeslag voor de financiele souvereiniteit van de lidstaten. :N
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  woensdag 8 september 2010 @ 15:26:57 #16
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86206225
Slecht plan waarin de slechte jongens van de klas worden beloond (zoals met de bail outs en alle 'oplossingen' in deze crisis eigk).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_86206430
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:26 schreef JimmyJames het volgende:
Slecht plan waarin de slechte jongens van de klas worden beloond (zoals met de bail outs en alle 'oplossingen' in deze crisis eigk).
Dit is gewoon zelfkastijding voor de gezonde lidstaten. Als Nederland en Duitsland hierdoor een procentpunt meer moeten betalen aan rente dan heeft dat enorme impact op de financiele huishouding. Wat dat betreft vertrouw ik op Duitsland als tegenwicht aan dit plan. Eigenlijk gaat dit hele plan voorbij het oorspronkelijke streven van de EU.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_86206758
Het klinkt behoorlijk wanhopig. Maar ja, dankzij onze PIIGS vrienden, Griekenland voorop, is de EU nog nooit eerder zo getest.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 8 september 2010 @ 16:08:39 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86207878
quote:
Op woensdag 8 september 2010 14:43 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Er zijn er die denken dat de beurs laag gehouden wordt door een paar grote spelers.
bears losing momentum

Broodje aap ?
De beurs wordt laag gehouden? _O-
Sinds 1945 was de beurs maar 28% van de tijd duurder dan nu. En we zitten in de grootste crisis sinds toen :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 8 september 2010 @ 16:10:43 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86207941
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:25 schreef Mendeljev het volgende:

[..]


[..]

Met de onbetaalbare rentes op de eurotrashbonds lijkt dit plan er eventueel doorheen gedrukt te gaan worden. Het idee is wel mooi gecoordineerd nu ook Obama wil investeren in de infrastructuur maar dit neigt naar een totale invoering van één Eurobond. In dat geval is dat de genadeslag voor de financiele souvereiniteit van de lidstaten. :N
Dat zou een ramp zijn. Dan stap ik nog liever uit de euro.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 8 september 2010 @ 18:44:36 #21
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_86213065
Kan AEX ook niet wat aan he Japan thema doen?

Het Japan scenario biedt genoeg gespreksstof.
  woensdag 8 september 2010 @ 19:51:54 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86215804
Nu op hollanddoc24.nl een interessante documentaire over kleine beleggers.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_86216898
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:51 schreef LXIV het volgende:
Nu op hollanddoc24.nl een interessante documentaire over kleine beleggers.
Die docu hebben we nog een tijd geseed via torrents! _O-

Slapend rijk: kleine beleggers voor en tijdens de crisis.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  woensdag 8 september 2010 @ 20:17:22 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86217090
Ok. Aan torrents e.d. doe ik niet. Nu is het wel leuk om te zien.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 8 september 2010 @ 21:00:00 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86219105
quote:
Grote pensioenfondsen in problemen

Vijf grote pensioenfondsen luiden de noodklok.Ze vrezen dat ze de pensioenen in 2012 moeten verlagen als de regels niet worden versoepeld. Onder de vijf zijn het ambtenarenfonds ABP, het Pensioenfonds Zorg en Welzijn en het Pensioenfonds voor de Bouw.

De problemen zijn onder meer ontstaan door de lage rente, maar hebben er ook mee te maken dat mensen steeds ouder worden.Onlangs werd al bekend dat 14 pensioenfondsen mogelijk volgend jaar de uitkeringen al moeten verlagen.

Minister Donner roept de Tweede Kamer op het voorstel om de AOW-leeftijd te verhogen snel te behandelen.

Bron: Teletext
Eigenlijk is dit een goede reden voor centrale banken om de rente te verhogen. Met die lage rente worden de banken wel lekker gesubsidieerd maar tegelijkertijd worden de pensioenfondsen gesloopt. Als je dan bedenkt dat de komende wereldwijde pensioencrisis vele malen groter is van omvang dan de bankencrisis dan wordt het misschien tijd om die eenzijdige subsidie aan banken en huizensector eens te beeindigen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')