Gewoon de arco aanquote:Op donderdag 24 juni 2010 15:59 schreef CyclingGirl het volgende:
Leuk crossen! Ik zit de tijd te tellen hier nog een uurtje en dan lekker in de sauna auto naar huis.
Idd vreselijk irritant.. het lijkt wel of ze altijd iets móeten roepen. En natuurlijk stoer doen en in je wiel kruipen.quote:Op woensdag 23 juni 2010 15:24 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik ben sowieso al niet zo weg van de jeugd, maar die zijn idd wel heel erg irritant.
Hihi, vooral de jeugd hier in Dordrecht die bij het skatepark weg komt heeft daar een handje van. Uiteraard wel met behulp van een bromfiets Vind het altijd wel knap dat ze zichzelf zo stoer vinden terwijl ze zoiets dan op eigen kracht weer niet kunnen halen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:06 schreef eentwee het volgende:
[..]
Idd vreselijk irritant.. het lijkt wel of ze altijd iets móeten roepen. En natuurlijk stoer doen en in je wiel kruipen.
Ga hem er zelf opzetten idd. Heb gewoon een volledig standaard Tiagra groep aan m'n fiets hangen. Kettingblad vervangen is het probleem niet, ik haal ze er altijd helemaal vanaf als ik m'n fiets schoonmaak, weet ik zeker dat ik bij de BB en de crank ook bij elk hoekje komen kan om te poetsenquote:Op vrijdag 25 juni 2010 09:21 schreef Oksel het volgende:
Hoe duur, wat voor merk? En zet je die er zelf op?
Ik heb pas een Shimano binnenblad (34 tandjes) gekocht bij de FM.. "2e" hands, maar 100% nieuw. Was een tientje. Ik heb echter een Campa ketting, campa derailleur.. maar een FSA crank, met weet ik veel wat voor bladen.
Ik weet dus niet of je alles maar door elkaar kan/mag gebruiken. We zien wel.
mijn middenblad is ook op. Gisteren mijn knie bezeerd doordat de ketting oversloeg op het voorblad, gebeurt vooral als ik erg veel kracht zet. Vanmiddag ga ik toch langs een fietsenmaker, meteen maar even een nieuwe blad erop laten zetten. Ook gisteren een snakebite opgelopen. Kwam er pas thuis achter dus 60 km met een uitstulping in de buitenband waar de binnenband de grote boze wereld in keek gefietst. Blij dat ik de bandjes zo goedkoop kan kopen, scheelt.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 09:18 schreef Freddeh het volgende:
Kom net bij de FM vandaan.
Hij laat het zo makkelijk lijken dat ik me net een imbeciel voel. Monteert de derailleurkabel opnieuw , draait aan wat schroefjes.
"Alsjeblieft!"
Vanmiddag late dienst, van 13:30 - 22:00, dus wel weer op de fiets naar het werk. Helaas heb ik nog niet alle vertrouwen in m'n fiets, maar als ie weer rijdt zoals het moet ben ik helemaal blij met de FM.
Overigens nog wel ff een nieuw middenblad besteld omdat die wel 'iets' versleten is. Haaien zouden jaloers zijn op de tanden
Dat mag ook boven de 50. eronder is het uit den boze .quote:Op vrijdag 25 juni 2010 09:52 schreef Oksel het volgende:
Allemaal triple mensen hier..!
De vrouw van mijn vader (52 jaar), fietst ook met triple.
Volgende fiets wordt een dubbel! Triple houd ik voor in de bergen, hoewel, 39x28 moet je ook ver kunnen komen lijkt mij.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 09:52 schreef Oksel het volgende:
Allemaal triple mensen hier..!
De vrouw van mijn vader (52 jaar), fietst ook met triple.
Lijkt me wel. Bij mij werkt het in elk geval wel zo. Heb altijd voor de zekerheid een rolletje dextro energy in mijn achterzak. Meestal als ik compleet op ben, neem ik een lekkere dextro en ben ik binnen 10 minuten weer boven Jan.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 09:54 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik heb gister zo'n 80 kilometer gefietst, na ongeveer 2 uur heb ik een paar broodjes gegeten, daarna was ik echt compleet op. Zal dit gelegen hebben aan het feit dat ik te weinig gegeten had?
Ik heb ook een triple. En nu?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 09:52 schreef Oksel het volgende:
Allemaal triple mensen hier..!
De vrouw van mijn vader (52 jaar), fietst ook met triple.
Niets, even rellen..quote:
Waarom geen compact? Eventjes snel je 39 naar een 34 veranderen en je hebt lichtere versnellingen dan wanneer je een 28 achter hebt. En je kan het zelf doen. En het is goedkoper. En je fiets is 3 gram lichter!quote:Op vrijdag 25 juni 2010 10:02 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Volgende fiets wordt een dubbel! Triple houd ik voor in de bergen, hoewel, 39x28 moet je ook ver kunnen komen lijkt mij.
3 Gram Eerst maar eens zorgen dat ik zelf onder de 80kg kom, daarna wil ik nog wel eens nadenken over m'n fiets op dieet te zetten.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 10:42 schreef Oksel het volgende:
[..]
Waarom geen compact? Eventjes snel je 39 naar een 34 veranderen en je hebt lichtere versnellingen dan wanneer je een 28 achter hebt. En je kan het zelf doen. En het is goedkoper. En je fiets is 3 gram lichter!
wat ik begrijp is dat op een 39/53 crankstel je niet zomaar een 34 kan monteren. Vanavond maar even vragen. Anders is een 34 wel handig voor in de bergen. Waarom geen compact: omdat ik wedstrijden met die fiets ga rijden en daar is een grote plaat standaard, je rijdt bijna continue 53*15. In Nederland is 34 niet echt nodig. Waarom geen Triple omdat de ketting te schuin komt en ik dus eerder moet schakelen naar mijn middenblad dan wanneer ik met dubbel zou rijden. Voor de rest zit het inderdaad tussen mijn oren.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 10:42 schreef Oksel het volgende:
[..]
Waarom geen compact? Eventjes snel je 39 naar een 34 veranderen en je hebt lichtere versnellingen dan wanneer je een 28 achter hebt. En je kan het zelf doen. En het is goedkoper. En je fiets is 3 gram lichter!
Was cynisch. Maar je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 10:49 schreef Freddeh het volgende:
[..]
3 Gram Eerst maar eens zorgen dat ik zelf onder de 80kg kom, daarna wil ik nog wel eens nadenken over m'n fiets op dieet te zetten.
2 gram is toch 1 seconde tjidwinst op de beklimming van de Alp d'Huez? Had ik ergens gelezen, weet niet in hoeverre dit waar is. Las laatst een stukje van Wilfried de Jong (als ik mij niet vergis) die zich afvroeg waarom de ploegleiders je allemaal bidons en eten geeft voordat je begint aan de beklimming, of het niet beter was dit tijdens de beklimming te krijgen. Scheelde weer in gewicht.quote:
Tussen de vijftig en de honderd kilometer (soms iets minder als er minder tijd is) maar ik fiets nog maar 3 weken. Het zou zomaar kunnen dat ik te weinig gedronken heb, ik drink normaal vrij veel en heb een stuk (20 á 30 min) zonder vocht in de bidons gereden opzoek naar een winkel danwel tankstation.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 10:00 schreef Wombcat het volgende:
Of je hebt te hard gefietst.
Of te weinig gedronken.
Hoe ver fiets je anders?
Ik denk dat dit ook mijn probleem was, ook ik was tijdens lunch aan het fietsen en een banaan, een plak onbijtkoek en twee broodjes is dan wel best weinig inderdaad.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 10:03 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Kijk hier: http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm
Volgens dat programmaatje daar heb ik gisteren ong. 3500 calorieën verbrand, terwijl ik er misschien 800 heb opgenomen. Ben trouwens ook bezig met afvallen maar het was veel te weinig, want ik zat met honger op de fiets (maar mijn eten was op)!!!
Knap. Houdt in dat ik wanneer ik 80kg weeg (nu 88kg) ik dus 1:06 sneller de Alpe d'Huez beklim?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 11:09 schreef Superher0 het volgende:
[..]
2 gram is toch 1 seconde tjidwinst op de beklimming van de Alp d'Huez? Had ik ergens gelezen, weet niet in hoeverre dit waar is. Las laatst een stukje van Wilfried de Jong (als ik mij niet vergis) die zich afvroeg waarom de ploegleiders je allemaal bidons en eten geeft voordat je begint aan de beklimming, of het niet beter was dit tijdens de beklimming te krijgen. Scheelde weer in gewicht.
Bij hetzelfde vermogen uiteraard. Vergelijking gaat op voor een prof. kan mij helaas niet herinneren waar ik dit heb gevonden.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 11:24 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Knap. Houdt in dat ik wanneer ik 80kg weeg (nu 88kg) ik dus 1:06 sneller de Alpe d'Huez beklim?
Kan me ook wel voorstellen juist dat m'n vermogen afneemt naarmate ik minder ga wegen juist.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 11:31 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Bij hetzelfde vermogen uiteraard. Vergelijking gaat op voor een prof. kan mij helaas niet herinneren waar ik dit heb gevonden.
Je vermogen neemt niet af, zal eerder toenemen. Het klimmen zal makkelijker gaan, je kunt het langer volhouden en je zal harder omhoog gaan. Enig nadeel wat ik kan bedenken is dat je je gewicht niet meer op de pedalen kan rammen. Zie link trouwens in mijn vorige post.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 11:32 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Kan me ook wel voorstellen juist dat m'n vermogen afneemt naarmate ik minder ga wegen juist.
Ja dat is veel te weinig. Voeding is alles. Ik kan mij herinneren dat ik vorig jaar ging fietsen met een vriendin, die best wel goed getraind was - ze was bovendien net terug van fietsvakantie. Ik had een oogje op haar en kon natuurlijk niet aan haar laten merken dat ik zelf al tijden niet gefietst had en nauwelijks vooruitkwam .quote:Op vrijdag 25 juni 2010 11:22 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Tussen de vijftig en de honderd kilometer (soms iets minder als er minder tijd is) maar ik fiets nog maar 3 weken. Het zou zomaar kunnen dat ik te weinig gedronken heb, ik drink normaal vrij veel en heb een stuk (20 á 30 min) zonder vocht in de bidons gereden opzoek naar een winkel danwel tankstation.
[..]
Ik denk dat dit ook mijn probleem was, ook ik was tijdens lunch aan het fietsen en een banaan, een plak onbijtkoek en twee broodjes is dan wel best weinig inderdaad.
Om even terug te komen op vanochtend... Of ik heb m'n fiets echt kapot gemaakt, of de FM snapt het niet zo goed.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 09:18 schreef Freddeh het volgende:
Kom net bij de FM vandaan.
Hij laat het zo makkelijk lijken dat ik me net een imbeciel voel. Monteert de derailleurkabel opnieuw , draait aan wat schroefjes.
"Alsjeblieft!"
Vanmiddag late dienst, van 13:30 - 22:00, dus wel weer op de fiets naar het werk. Helaas heb ik nog niet alle vertrouwen in m'n fiets, maar als ie weer rijdt zoals het moet ben ik helemaal blij met de FM.
Overigens nog wel ff een nieuw middenblad besteld omdat die wel 'iets' versleten is. Haaien zouden jaloers zijn op de tanden
het kan ook de kabel zijn. wat bedoel je met overslaan? Dat hij ratelt? Of dat hij telkens tussen 2 versnellingen wisselt? Meestal op te lossen door eventjes een of twee draaien aan de afstelling te doen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:28 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Om even terug te komen op vanochtend... Of ik heb m'n fiets echt kapot gemaakt, of de FM snapt het niet zo goed.
Hoewel, hij schakelt nu gladder dan ooit. Nadeel is dat nog steeds de ketting overslaat op de cassette (of de cassette onder de ketting ), Ik ga dus morgen even terug, en laat ze ook de ketting even nakijken, die hadden we nog niet bekeken als mogelijke frustratie-oorzaak.
Overigens wél prachtig weer. En gezien het feit dat mijn route voor 98% vlak is is het wel genieten omdat ik nooit vol op de pedalen hoef. Zon, lekker briesje
De kabel is al een paar keer gecheckt, staat prima spanning op nu. Wisselt heel soepel van versnelling, maar als ik kracht op de pedalen zet springt de ketting een blaadje omhoog van achteren.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:34 schreef Superher0 het volgende:
[..]
het kan ook de kabel zijn. wat bedoel je met overslaan? Dat hij ratelt? Of dat hij telkens tussen 2 versnellingen wisselt? Meestal op te lossen door eventjes een of twee draaien aan de afstelling te doen.
Wat jij zegt. Iets met derde eigenaar en 7000km dat ik er zelf op gereden heb.quote:
Moment, ben terug binnen 3 minutenquote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:51 schreef marcodej het volgende:
Hoeveel kilometer heb je met die ketting gereden? Goeie test voor slijtage is om hem op het buitenblad te leggen en hem dan met twee vingers aan de voorkant van het blad af te te trekken. Als ie een centimeter (?) van het blad komt is 'ie versleten.
Was ik weer. Heb geen meetapparatuur bij me, maar kan aardig inschatten dat dit zo'n 8 tot 10mm is. Als ik wil kan ik de ketting naast het buitenblad drukken als ik hem aantrek aan de voorkant van het blad.quote:
vervangen dus. Zie ook op het eind wordt uitgelegd hoe je dit met het oog kunt zien. Op het grote blad leggen en trekken, als er een hele tand zichtbaar is is het tijd om te vervangen.7000km klinkt als tijd om te vervangen. niet te lang meewachten anders kost het je ook nog je voorbladen. deze slijten ook harder.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:57 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Was ik weer. Heb geen meetapparatuur bij me, maar kan aardig inschatten dat dit zo'n 8 tot 10mm is. Als ik wil kan ik de ketting naast het buitenblad drukken als ik hem aantrek aan de voorkant van het blad.
Voor jou is een triple misschien overkill inderdaad, maar veel andere dikkerdjes hier moeten niet zo stoer doen of gewoon een keer in de bergen gaan fietsen Je kunt wel een grotere plaat monteren op een compact trouwens, dus bijv 40-52 voor wedstrijden. Moet je wel twee nieuwe kettingbladen kopen (bijv. TA Zephyr voor Shimanocranks). Punt is mogelijk dat je voorderailleur het niet aan kan als je dan een 34 monteert naast de 52, maar voor de bergen kun je dan natuurlijk ook gelijk die 50 weer plaatsen. Aan de andere kant: waarom dan niet gewoon een dubbel en een los compact crankstel erbij. Want bij de nieuwe Ultegra crank sluit een ander buitenblad niet mooi aan en een los compactcrankstel heb je ook voor minder dan 100 euro als je een beetje zoekt (2 losse bladen voor een compact zijn al gauw 70 euro).quote:Op vrijdag 25 juni 2010 10:02 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Volgende fiets wordt een dubbel! Triple houd ik voor in de bergen, hoewel, 39x28 moet je ook ver kunnen komen lijkt mij.
Ik rijd alleen de Brienenoord af op het buitenblad, binnenblad gebruik ik niet tenzij ik in de bergen rijd (die ik nog steeds niet heb gevonden in omgeving Dordrecht overigens ).quote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:08 schreef Superher0 het volgende:
[..]
vervangen dus. Zie ook op het eind wordt uitgelegd hoe je dit met het oog kunt zien. Op het grote blad leggen en trekken, als er een hele tand zichtbaar is is het tijd om te vervangen.7000km klinkt als tijd om te vervangen. niet te lang meewachten anders kost het je ook nog je voorbladen. deze slijten ook harder.
Je mist de Palltzerweg, gedeelte klinkers met een gemeen klein klimmetje. Als je op de N413 rijdt en je bent bovenaan dan kun je rechts langs de vliegbasis, eerst beton en dan klinkers. Dan kom je weer op het Heezerspoor kun je nog een keer omhoog richting Soesterberg. Ook zou ik bij Soesterberg aan het einde van de N413 naar rechts en dan meteen naar links gaan. het Zeisterspoor bij het begin pakken. Deze weg is trouwens zwaarder als je hem vanaf de kant van Maarn rijdt. Als je aan het einde van de route iets doorrijdt dan kun je de Aart Janssen (Treekerweg) pakken. Bij het pannenkoekenhuis rechtsaf omhoog en dan ergens bovenaan het fietspad weer links. Kom je bij de kruising met de Traay uit, achter de Pyramide.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:40 schreef eentwee het volgende:
[..]
Voor jou is een triple misschien overkill inderdaad, maar veel andere dikkerdjes hier moeten niet zo stoer doen of gewoon een keer in de bergen gaan fietsen Je kunt wel een grotere plaat monteren op een compact trouwens, dus bijv 40-52 voor wedstrijden. Moet je wel twee nieuwe kettingbladen kopen (bijv. TA Zephyr voor Shimanocranks). Punt is mogelijk dat je voorderailleur het niet aan kan als je dan een 34 monteert naast de 52, maar voor de bergen kun je dan natuurlijk ook gelijk die 50 weer plaatsen. Aan de andere kant: waarom dan niet gewoon een dubbel en een los compact crankstel erbij. Want bij de nieuwe Ultegra crank sluit een ander buitenblad niet mooi aan en een los compactcrankstel heb je ook voor minder dan 100 euro als je een beetje zoekt (2 losse bladen voor een compact zijn al gauw 70 euro).
Iets anders, jij woont toch (in de buurt van) Amersfoort? Ik ben bijna klaar met een 'ultieme' heuvelrug klimmetjesroute en daar hoort de galgenberg natuurlijk ook in, van alle relevante kanten Aan een beetje draaien en keren ontkom je niet maar het moet niet te gek worden. Wat vind je van dit stuk? http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=147242 Zit alles erin? Zijn er betere aanlooproutes te kiezen? Zo weinig mogelijk zekere stoplichten/-plaatsen en veilig kunnen afdalen zijn ook belangrijke aspecten. De betonnen fietspaden langs Soestduinen vind ik geweldig dus dat blijft waarschijnlijk ongewijzigd. :p De totale route zal trouwens iets van 130km zijn met ca 900 hoogtemeters.
Ik weet het, ik weet het... Ik heb wat dat betreft ernstig gefaald het afgelopen jaar. Afgelopen week heb ik een flinke schoonmaakbeurt uitgedeeld aan mijn schatje (nee, niet m'n vrouw) maar ik heb nog wel wat achterstallig onderhoud wat betreft tandwielen en kabelsmeerwerk. Na a.s. woensdag heb ik als het goed is weer ietsjes meer tijd om even te sleutelen, dan neem ik de kabels allemaal nog even onder handen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:50 schreef Oksel het volgende:
Freddeh; je fietst zoveel.. Zorg eens wat beter voor je materiaal man..
Nee heb gehoord dat dat moeilijk isquote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:20 schreef Yankee het volgende:
Haal je de cassette eraf tijdens het schoonmaken? Dan is het namelijk heel makkelijk schoon te maken
Heb je 9 of 10 speed? Heb namelijk nog wel 2 Tacx derailleurwieltjes liggen voor je van zo'n 2 maanden oud.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:19 schreef JohnDDD het volgende:
Ik maak mijn fiets de laatste tijd veel vaker schoon maar heb nog steeds problemen.
Problemen op een rijtje:
-Weet met geen mogelijkheid ik al dat smeer van cassette af moet krijgen
-Er zit nogal hard smeer op het binnen- en buitenblad dat ik er niet goed afkrijg
-De ketting heeft de laatste tijd 2, 3 keer overgeslagen en ratelt enigszins bij het fietsen (hoewel niet veel)
-Ik krijg zelfs de ketting niet helemaal smeervrij door die een tijd te laten weken in een soort reinigend citroengoedje
-De derailleurwieltjes kunnen er niet meer uit doordat de schroefjes lam zijn hoewel ik ze er maar 1 keer heb uitgehaald. De wieltjes zijn extreem vies (smeer, haren, van alles) en moeten echt worden gereinigd.
-Tevens heb ik ontdekt dat bij het terugplaatsen van de wieltjes ik er ééntje verkeerd om heb geplaatst, wat betekent dat die inmiddels waarsch. afgesleten is.
Ik heb Campagnolo 10 speed.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:25 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Heb je 9 of 10 speed? Heb namelijk nog wel 2 Tacx derailleurwieltjes liggen voor je van zo'n 2 maanden oud.
Probeer wasbenzine om je spulletjes schoon te maken. Afgelopen week was voor mij de eerste keer, en ik wil neit meer anders. Echt goed spul
Haren in je derailleur, dat ken ik. Geen flauw idee hoe al die haren daar komen, maar ze blijven prima hangen aan het vet en tussen ketting en tandwieltjes. Prachtig...quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:28 schreef Oksel het volgende:
Als dat alles er af is kun je ook prima bij de rest. Ik dan. En haren in mijn derailleur? Misschien wat minder over kleine meisjes heenfietsen..
Die wieltjes die ik heb zijn in principe geschikt voor Shimano 9/10 speed en kun je passend maken met spacertjes die je erbij krijgt. Ik zal thuis nog even kijken of ik die nog vinden kan ook trouwens. Ik weet overigens niet of Campagnolo dezelfde schroefjes gebruikt als Shimano voor het vastzetten van de derailleurwieltjes. Als dat het geval is heb ik die ook nog wel voor je uit een oude derailleur die anders toch in de prullenbak verdwijnen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:30 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik heb Campagnolo 10 speed.
Weet niet zeker hoe het met die derailleurwieltjes gesteld is dus, eentje zit er wel goed in, die andere kan ik niet goed bekijken...
Maar zou wellicht wel geïnteresseerd zijn in die wieltjes. Alleen: hoe krijg ik de oude wieltejs eruit nu de schroeven lam zijn? (Wat trouwens raar is, want ze zijn er maar 1 keer uitgeweest)
Ik zal ook aan de wasbenzine gaan, ga ik meteen kopen vandaag
Bedankt voor de tip
Geen problemen mee.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 10:51 schreef Superher0 het volgende:
[..]Waarom geen Triple omdat de ketting te schuin komt en ik dus eerder moet schakelen naar mijn middenblad dan wanneer ik met dubbel zou rijden.
Neequote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:39 schreef Klonk het volgende:
Dus nu zit ik dus met vragen als, zijn helmen nog steeds van die zweetdingen ?
Je helm moet goed passen en prettig zitten.quote:en hoe zit het met ventilatie, wat is een goeie helm en ik hoop dat jullie me wat zinnige antwoorden kunnen geven voordat ik me in de klauwen van een verkoper stort
Ik ben benieuwd hoe het word, wil de route dan eigenlijk ook wel hebben, kan ik hem eens keer rijden! Het is inderdaad achtjes en lusjes draaien en soms kom je er niet onder uit.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:25 schreef eentwee het volgende:
[..]
Dit stuk (ik ken die klim als de Botterstop) zit ook in de route ja De enige echte concessie is dat ik dan de Zeisterweg moet laten schieten. Ze allebei doen lukt niet zonder van alles dubbel en/of van twee kanten te moeten doen of in Amersfoort verkeerd uit te komen. Je zou hooguit de Amersfoort lus andersom kunnen rijden, dus eerst Botterstop, via de fietspaden naar Soesterberg en op de retour de Zeisterweg (het gaat verder via de Traay naar de zandafgraving naar Maarn). Maar dan kom je dus van de verkeerde kant in Amersfoort aan en moet je ook Laan 1914 weglaten. Het punt is dat al die klimmetjes alleen uit zuidoostelijke richting leuk zijn..
(Wacht maar tot je het stuk in Rhenen ziet )
Mja. Ik ben de Keutenberg ook wel eens opgefietst op een 39-21, prettig was anders.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:39 schreef Tommeke het volgende:
@JohnDDD, alles schoonmaken met wasbezine. Zorgen dat dat allemaal verdampt is en voortaan Squirt Lube gebruiken. M'n ketting gaat veel langer mee, en de boel is, en wordt veel minder vies.
Ik heb trouwens ook een compact. 50/34. Voor 't vlakke heb ik 'n 11 of 12-21 cassette en gaat 't op en af, dan heb ik 'n 12-26 en nog ergens in een kast een cassette met 'n 30! Maar die heb ik echt niet nodig, op de 26 kwam ik de Redoute bijvoorbeeld makkelijk op.
Daarom ben ik ook van plan die lomp grote cassette mee te nemen als ik deze zomer naar Frankrijk gaquote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:44 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Mja. Ik ben de Keutenberg ook wel eens opgefietst op een 39-21, prettig was anders.
De eerste keer in het hooggebergte kwam ik aanzetten met een 39-23, dat ging ook. Al was met name de laatste kilometer van de Tourmalet (vanuit Luz st. Saveur) geen pretje.
5 jaar later reed ik de Tourmalet op met een 30-23 als kleinste verzet. In exact dezelfde tijd overigens Alleen voelde het wel een stuk prettiger aan, vooral voor mijn knieën.
Goed shoppen loont. Ik heb mijn helm 60 euro goedkoper op het internet gekocht dan de adviesprijs in de winkel. Ik zou echter wel gaan passen in een winkel, niets vervelender dan een niet goedzittende helm. Als je een merk zoekt, ik gebruik GIRO, past goed en ventileert goed.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:39 schreef Klonk het volgende:
Hoi
Ben welliswaar geen wielrenner maar woonwerkendoeallesverkeeropdefietser, een kleine 12.000 km per jaar. En na een paar bijna ongelukken en een echte heb ik toch zoiets van misschien is een helm op de kop helemaal geen gek idee.
De laatste keer dat ik een helm op had was een jaar of 12/13 geleden toen ik fanatiek deed mountainbiken en ik vermoed dat er in die tijd wel het nodige is veranderd
Dus nu zit ik dus met vragen als, zijn helmen nog steeds van die zweetdingen ? en hoe zit het met ventilatie, wat is een goeie helm en ik hoop dat jullie me wat zinnige antwoorden kunnen geven voordat ik me in de klauwen van een verkoper stort
quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee
[..]
Je helm moet goed passen en prettig zitten.
Het is (imo) ook verstandig om niet voor de goedkoopste modellen te gaan, de duurdere zitten beter en ventileren beter.
Nou, het makkelijkst is een triple. Met een 11-23 of 12-25 cassette hoef je niets meer te veranderen als je de bergen ingaat.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:45 schreef Oksel het volgende:
Dit dikkertje fietst geen bergen, maar wel aardige klimmetjes in Duitsland, Australie.. gewoon, in 10km naar 700m. Dat soort werk. En dat ging prima met een dubbel + 28 cassette achter.. Nadeel is dus dat je of altijd met een 28 fietst, of dat je 2 wielsets moet hebben, of dat je zelf zo handig moet zijn om een cassette te vervangen.
Maareh, ik zou voor een compactcrank gaan, met een dubbel (39-52) groep, en dan een extra 34 blad, die je zelf kan vervangen, en achter gewoon je normale cassette (24 is dat toch?). Dat heb ik nu, en is volgens mij het makkelijkst, én het goedkoopst.
Die vind ik juist tof beetje slalommen bovenop tussen alle boomstronken door.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:25 schreef eentwee het volgende:
Je mist de Palltzerweg, gedeelte klinkers met een gemeen klein klimmetje.
Weet ik.. dat is bewust, maar inderdaad een twijfelgeval. De N413 loopt ook gewoon omhoog (is in feite dezelfde bult) en de Paltzerweg rijdt ZO irritant.. daar schudt je hele fiets uit elkaar.
Ik rijd zelf al jaren met Giro.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:46 schreef Klonk het volgende:
[..]
zijn er ook merken die er duidelijk bovenuit steken ?
Om het echte vuil en smeer eruit te pielen gebruik ik dit ding:quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:19 schreef JohnDDD het volgende:
-Weet met geen mogelijkheid ik al dat smeer van cassette af moet krijgen
Is gewoon pielen met een droge doek of eventueel een sopje denk ik.quote:-Er zit nogal hard smeer op het binnen- en buitenblad dat ik er niet goed afkrijg
Zou kunnen duiden op slijtage, maar een keer goed schoonmaken zou ook kunnen helpen.quote:-De ketting heeft de laatste tijd 2, 3 keer overgeslagen en ratelt enigszins bij het fietsen (hoewel niet veel)
Ontvetter (of wasbenzine) op een doek en dan de ketting losjes in de vuist houden en dan draaien. En het echte vuil kan je er ook tandje voor tandje uitpielen met die kettingborstel. Leuk werk in het zonnetje.quote:-Ik krijg zelfs de ketting niet helemaal smeervrij door die een tijd te laten weken in een soort reinigend citroengoedje
Smeer en troep krijg je er vrij makkelijk af door met een droge doek het wieltje vast te pakken en dan het pedaal langzaam rond te draaien.quote:-De derailleurwieltjes kunnen er niet meer uit doordat de schroefjes lam zijn hoewel ik ze er maar 1 keer heb uitgehaald. De wieltjes zijn extreem vies (smeer, haren, van alles) en moeten echt worden gereinigd.
Of er zit een schakeltje vast.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:55 schreef marcodej het volgende:
Zou kunnen duiden op slijtage, maar een keer goed schoonmaken zou ook kunnen helpen.
Die helmen zijn tegenwoordig stukken beter. Ik zweet er niet meer in dan dat ik zonder helm fiets. Zou alleen wel graag eentje willen die iets betere pasvorm heeft, echt supercomfortabel vind ik hem niet.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:39 schreef Klonk het volgende:
Hoi
Ben welliswaar geen wielrenner maar woonwerkendoeallesverkeeropdefietser, een kleine 12.000 km per jaar. En na een paar bijna ongelukken en een echte heb ik toch zoiets van misschien is een helm op de kop helemaal geen gek idee.
De laatste keer dat ik een helm op had was een jaar of 12/13 geleden toen ik fanatiek deed mountainbiken en ik vermoed dat er in die tijd wel het nodige is veranderd
Dus nu zit ik dus met vragen als, zijn helmen nog steeds van die zweetdingen ? en hoe zit het met ventilatie, wat is een goeie helm en ik hoop dat jullie me wat zinnige antwoorden kunnen geven voordat ik me in de klauwen van een verkoper stort
De topmerken zijn allemaal wel goed an sich, maar het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoe een helm valt op je hoofd. Ik heb altijd met Giro gereden en heb nog een Giro Ionos, maar draag tegenwoordig altijd mijn Bell Volt helm die ik een jaar geleden heb gekocht. Die zit bij mij veel prettiger.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:46 schreef Klonk het volgende:
[..]
zijn er ook merken die er duidelijk bovenuit steken ?
Ik heb zelf het goedkoopste model van Bell, de Solar. Kostte iets van 35,- ofzo. Op zich prima helm, zit goed en makkelijk te stellen aan de achterkant.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:02 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Ik zag vanochtend overigens dat FuturumShop een Bell helm heeft voor zo'n ¤40 met bijna 30 ventilatiegaten erin. Ben wel benieuwd naar meer info over dat ding
quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:02 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Die helmen zijn tegenwoordig stukken beter. Ik zweet er niet meer in dan dat ik zonder helm fiets. Zou alleen wel graag eentje willen die iets betere pasvorm heeft, echt supercomfortabel vind ik hem niet.
Zorg er wel voor dat je er eentje neemt die past bij je fiets
Ik zag vanochtend overigens dat FuturumShop een Bell helm heeft voor zo'n ¤40 met bijna 30 ventilatiegaten erin. Ben wel benieuwd naar meer info over dat ding
Juist, de Solar was het!quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:10 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ik heb zelf het goedkoopste model van Bell, de Solar. Kostte iets van 35,- ofzo. Op zich prima helm, zit goed en makkelijk te stellen aan de achterkant.
Alleen is het zo'n one size-fits all-helm en op mijn smalle hoofd oogt 'ie wat fors. Ook vind ik de achterpunt er niet 'snel' uitzien. Dus alleen qua looks vind ik hem niet mooi, dus wellicht schaf ik binnenkort een Bell aan in een hoger prijssegment. De Alchera of Ghisallo vind ik bijvoorbeeld al een stuk mooier.
De Sweep en Volt zijn ook mooi maar vind ik eigenlijk te duur voor een helm...
Sorry, maar ik word wel nieuwsgierig naar wat voor fiets het precies is. Heb je een foto?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:20 schreef Klonk het volgende:
[..]
Ik denk dat er weinig helmen zijn in de kleur van een 10 jaar oude Gazelle randoneur
Oeh... Altijd leuk die witte broekjes. Tot je een keer in de regen terecht komtquote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:55 schreef JortK het volgende:
Net besteld voor op mijn witte bulls met witte helm
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:39 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Sorry, maar ik word wel nieuwsgierig naar wat voor fiets het precies is. Heb je een foto?
Fietsers zijn en blijven ijdeltuitenquote:
quote:
Ik begin nu eindeljik verstandig te leren eten omdat je je anders op de fiets zo beroerd voelt, dus ik doe het in feite tegelijkquote:Op vrijdag 25 juni 2010 20:39 schreef Freddeh het volgende:
Ik ben zelf niet afgevallen door te fietsen, maar alleen door aanpassen van mijn eetgewoonten. Scheelt me inmiddels 25kg en ik val nog steeds af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |