abonnement Unibet Coolblue
pi_83251286
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:59 schreef CyclingGirl het volgende:
Leuk crossen! Ik zit de tijd te tellen hier nog een uurtje en dan lekker in de sauna auto naar huis.
Gewoon de arco aan

Ik kreeg vanmiddag 'n smsje van 'n clubgenoot, een fanatiek crosser, of ik zin had met hem te crossen.
Hij heeft me ff stuurles gegeven en alle crosspaadjes in en om Groningen laten zien, echt kicken!
pi_83251693
verkeerde topic
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_83253805
Heeeeurlijk weer. 145km. Persoonlijk record.
pi_83269506
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 15:24 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik ben sowieso al niet zo weg van de jeugd, maar die zijn idd wel heel erg irritant.
Idd vreselijk irritant.. het lijkt wel of ze altijd iets móeten roepen. En natuurlijk stoer doen en in je wiel kruipen.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 07:40:15 #105
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83271639
Dan moet je harder fietsen..

Ik gisteren vanuit mijn werk terug naar huis.. samen met collega, die fietste eerste 25km mee. 44km in totaal, inclusief Motieweg & Holterberg, kwam thuis met een gemiddelde van 33,7 km/h..
pi_83271689
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 01:06 schreef eentwee het volgende:

[..]

Idd vreselijk irritant.. het lijkt wel of ze altijd iets móeten roepen. En natuurlijk stoer doen en in je wiel kruipen.
Hihi, vooral de jeugd hier in Dordrecht die bij het skatepark weg komt heeft daar een handje van. Uiteraard wel met behulp van een bromfiets Vind het altijd wel knap dat ze zichzelf zo stoer vinden terwijl ze zoiets dan op eigen kracht weer niet kunnen halen.
Ben één keer ingehaald door iemand die werd voortgesleept door een brommertje. Zij lachen, ik bij die gasten in het wiel. Op den duur moest die jongen met dat brommertje een afslag pakken terwijl die op de fiets rechtdoor moest. Hij was doodsbenauwd dat ik bovenop hem zou knallen nu, dus trapte als een bezetene door op z'n omafiets. Dik 30km/u en ik uiteraard gewoon in z'n wiel blijven hangen
pi_83271838
Gisteren 45 km'tjes gemaakt en straks na school mijn fietsje eens een goede poetsbeurt geven!
pi_83272118
Mijn fietsvriendinnen hebben niet van die lompe bovenbenen en achterwerken. Zij zijn ook niet te mager en hebben derhalve alles wat een vrouw zo aantrekkelijk maakt. Het zijn vrouwen met bepaalde gratie en charme. Ik vind het altijd een mooi gezicht, die meiden met wapperend haar op de racefiets. Bovendien krijgen ze van het fietsen mooie slanke benen.

De trainingen op dinsdag en donderdag ervaar ik steeds meer als een “verplicht nummertje”. Ik ben dan blij als het niet regent, een reden dat ze niet gaan. Iedere keer een rondje met alleen maar mannen is niet bepaald motiverend. Als de dames niet op de verzamelplaats aanwezig zijn stelt mij dat teleur.
Dat ik zo gesteld ben op vrouwelijk gezelschap heeft niet helemaal te maken met seksisme of zo, met vrouwen klikt het gewoon beter.
Hoogstandjes waar sommige kerels jaren voor nodig hebben om het eigen te worden leren zij flitsend. Aanwijzingen worden tot in detail uitgevoerd waardoor nu wordt afgedaald met een snelheid die bij de profs niet zou misstaan. De zwaarste cols worden bedwongen.

Ingeborg heeft ondanks haar lengte een "zit" om van te kwijlen, ze deed iedereen verbazen door met mij een elite koppeltijdrit in de wacht te slepen vóór de gele trui dragers van de tour Erik Breukink – Mieke Havik.
Maureen heeft een "coup de pédale" waar je U tegen zegt en de courage van een Flandrien. Wanneer ze onze groep oude mannen (ook wel de prostaatploeg genoemd) vergezellen hangt er een weldadige zweem over het geheel.
Verkeersregels worden gerespecteerd, bij panne wordt gewacht, geen gevloek en iedereen draagt de door regelnicht Maureen aanbevolen valhelm.
Wat de dames er aan vinden om in hun vrije tijd met een stelletje opa's rond te fietsen ga ik ze niet vragen, misschien brengt het ze op andere gedachten.
janneman
  vrijdag 25 juni 2010 @ 08:55:15 #109
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83272578
pi_83273130
Kom net bij de FM vandaan.

Hij laat het zo makkelijk lijken dat ik me net een imbeciel voel. Monteert de derailleurkabel opnieuw , draait aan wat schroefjes.

"Alsjeblieft!"



Vanmiddag late dienst, van 13:30 - 22:00, dus wel weer op de fiets naar het werk. Helaas heb ik nog niet alle vertrouwen in m'n fiets, maar als ie weer rijdt zoals het moet ben ik helemaal blij met de FM.

Overigens nog wel ff een nieuw middenblad besteld omdat die wel 'iets' versleten is. Haaien zouden jaloers zijn op de tanden
  vrijdag 25 juni 2010 @ 09:21:12 #111
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83273205
Hoe duur, wat voor merk? En zet je die er zelf op?

Ik heb pas een Shimano binnenblad (34 tandjes) gekocht bij de FM.. "2e" hands, maar 100% nieuw. Was een tientje. Ik heb echter een Campa ketting, campa derailleur.. maar een FSA crank, met weet ik veel wat voor bladen.

Ik weet dus niet of je alles maar door elkaar kan/mag gebruiken. We zien wel.
pi_83273285
@horstjan: hoe kan dat dan, die wapperende haren terwijl jullie wel allemaal een helm dragen?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_83273352
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 09:21 schreef Oksel het volgende:
Hoe duur, wat voor merk? En zet je die er zelf op?

Ik heb pas een Shimano binnenblad (34 tandjes) gekocht bij de FM.. "2e" hands, maar 100% nieuw. Was een tientje. Ik heb echter een Campa ketting, campa derailleur.. maar een FSA crank, met weet ik veel wat voor bladen.

Ik weet dus niet of je alles maar door elkaar kan/mag gebruiken. We zien wel.
Ga hem er zelf opzetten idd. Heb gewoon een volledig standaard Tiagra groep aan m'n fiets hangen. Kettingblad vervangen is het probleem niet, ik haal ze er altijd helemaal vanaf als ik m'n fiets schoonmaak, weet ik zeker dat ik bij de BB en de crank ook bij elk hoekje komen kan om te poetsen
  vrijdag 25 juni 2010 @ 09:26:56 #114
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83273360
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 09:18 schreef Freddeh het volgende:
Kom net bij de FM vandaan.

Hij laat het zo makkelijk lijken dat ik me net een imbeciel voel. Monteert de derailleurkabel opnieuw , draait aan wat schroefjes.

"Alsjeblieft!"



Vanmiddag late dienst, van 13:30 - 22:00, dus wel weer op de fiets naar het werk. Helaas heb ik nog niet alle vertrouwen in m'n fiets, maar als ie weer rijdt zoals het moet ben ik helemaal blij met de FM.

Overigens nog wel ff een nieuw middenblad besteld omdat die wel 'iets' versleten is. Haaien zouden jaloers zijn op de tanden
mijn middenblad is ook op. Gisteren mijn knie bezeerd doordat de ketting oversloeg op het voorblad, gebeurt vooral als ik erg veel kracht zet. Vanmiddag ga ik toch langs een fietsenmaker, meteen maar even een nieuwe blad erop laten zetten. Ook gisteren een snakebite opgelopen. Kwam er pas thuis achter dus 60 km met een uitstulping in de buitenband waar de binnenband de grote boze wereld in keek gefietst. Blij dat ik de bandjes zo goedkoop kan kopen, scheelt.

Gisteren toch weer 115km gefietst en 30 in de morgen. vanochtend ook weer 30, maar dan wel heel erg rustig. Lage hartslag, beentjes schoonrijden. tenslotte moet er morgen weer gereden worden ;-)
Superhero to the rescue!
pi_83273490
Vandaag kom ik dan totaal weer op 50km. Zit er over te denken om de route van CG te nemen, maar ben nog steeds bang voor die ganzen
  vrijdag 25 juni 2010 @ 09:52:01 #116
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83274117
Allemaal triple mensen hier..!

De vrouw van mijn vader (52 jaar), fietst ook met triple.
pi_83274195
Ik heb gister zo'n 80 kilometer gefietst, na ongeveer 2 uur heb ik een paar broodjes gegeten, daarna was ik echt compleet op. Zal dit gelegen hebben aan het feit dat ik te weinig gegeten had?
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:00:05 #118
56724 Wombcat
rent wiel
pi_83274404
Of je hebt te hard gefietst.
Of te weinig gedronken.

Hoe ver fiets je anders?
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:01:33 #119
281157 AskBrad
Heracles Almelo
pi_83274447
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 09:52 schreef Oksel het volgende:
Allemaal triple mensen hier..!

De vrouw van mijn vader (52 jaar), fietst ook met triple.
Dat mag ook boven de 50. eronder is het uit den boze .
I'm Back Again!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:02:50 #120
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83274495
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 09:52 schreef Oksel het volgende:
Allemaal triple mensen hier..!

De vrouw van mijn vader (52 jaar), fietst ook met triple.
Volgende fiets wordt een dubbel! Triple houd ik voor in de bergen, hoewel, 39x28 moet je ook ver kunnen komen lijkt mij.
Superhero to the rescue!
pi_83274514
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 09:54 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik heb gister zo'n 80 kilometer gefietst, na ongeveer 2 uur heb ik een paar broodjes gegeten, daarna was ik echt compleet op. Zal dit gelegen hebben aan het feit dat ik te weinig gegeten had?
Lijkt me wel. Bij mij werkt het in elk geval wel zo. Heb altijd voor de zekerheid een rolletje dextro energy in mijn achterzak. Meestal als ik compleet op ben, neem ik een lekkere dextro en ben ik binnen 10 minuten weer boven Jan.

Maar je moet idd goed eten. Een paar broodjes voor 80 km is te weinig. Ik heb gisteren ook toevallig precies 80 km gedaan, op 2 broodjes, een banaan, een groot koekje, een appel en een blikje cola. Ook veel te weinig. Zeker omdat ik rond de lunch reed, en dat had dus mijn lunch kunnen zijn, terwijl je dan geen rekening houdt met het feit dat je ook nog eens een paar uur op de fiets zit. Stel dat je in die tijd 3000 calorieën verbrandt, dan eet je dus in feite 3000 calorieën te weinig.

Kijk hier: http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm

Volgens dat programmaatje daar heb ik gisteren ong. 3500 calorieën verbrand, terwijl ik er misschien 800 heb opgenomen. Ben trouwens ook bezig met afvallen maar het was veel te weinig, want ik zat met honger op de fiets (maar mijn eten was op)!!!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:14:28 #122
56724 Wombcat
rent wiel
pi_83274875
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 09:52 schreef Oksel het volgende:
Allemaal triple mensen hier..!

De vrouw van mijn vader (52 jaar), fietst ook met triple.
Ik heb ook een triple. En nu?
in a crowd you lose humanity
pi_83275020
Ik mág triple. Ik doe de Brienenoordbrug iedere dag 2x
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:41:18 #124
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83275803
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:14 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik heb ook een triple. En nu?
Niets, even rellen..

Met compact kom je ook een aardig eind natuurlijk..
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:42:38 #125
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83275855
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:02 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Volgende fiets wordt een dubbel! Triple houd ik voor in de bergen, hoewel, 39x28 moet je ook ver kunnen komen lijkt mij.
Waarom geen compact? Eventjes snel je 39 naar een 34 veranderen en je hebt lichtere versnellingen dan wanneer je een 28 achter hebt. En je kan het zelf doen. En het is goedkoper. En je fiets is 3 gram lichter!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:48:36 #126
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83276149
Mijn eerste Fok!account heeft een userID onder de 8000 trouwens..

Nuttige info he?
pi_83276197
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:42 schreef Oksel het volgende:

[..]

Waarom geen compact? Eventjes snel je 39 naar een 34 veranderen en je hebt lichtere versnellingen dan wanneer je een 28 achter hebt. En je kan het zelf doen. En het is goedkoper. En je fiets is 3 gram lichter!
3 Gram Eerst maar eens zorgen dat ik zelf onder de 80kg kom, daarna wil ik nog wel eens nadenken over m'n fiets op dieet te zetten.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:51:10 #128
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83276285
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:42 schreef Oksel het volgende:

[..]

Waarom geen compact? Eventjes snel je 39 naar een 34 veranderen en je hebt lichtere versnellingen dan wanneer je een 28 achter hebt. En je kan het zelf doen. En het is goedkoper. En je fiets is 3 gram lichter!
wat ik begrijp is dat op een 39/53 crankstel je niet zomaar een 34 kan monteren. Vanavond maar even vragen. Anders is een 34 wel handig voor in de bergen. Waarom geen compact: omdat ik wedstrijden met die fiets ga rijden en daar is een grote plaat standaard, je rijdt bijna continue 53*15. In Nederland is 34 niet echt nodig. Waarom geen Triple omdat de ketting te schuin komt en ik dus eerder moet schakelen naar mijn middenblad dan wanneer ik met dubbel zou rijden. Voor de rest zit het inderdaad tussen mijn oren.
Superhero to the rescue!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 11:00:31 #129
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83276726
Je kan ook gewoon een dubbelgroep op een compact crank zetten..

Dan heb je dus het beste uit beide werelden!

Ik heb een 39-52 op een compact crank zitten, als ik de bergen in ga vervang ik mijn 39 voor een 34, waardoor ik dus een lichter verzet heb wanneer ik er achter een 28 cassette op zou zetten.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 11:02:26 #130
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83276828
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:49 schreef Freddeh het volgende:

[..]

3 Gram Eerst maar eens zorgen dat ik zelf onder de 80kg kom, daarna wil ik nog wel eens nadenken over m'n fiets op dieet te zetten.
Was cynisch. Maar je hebt gelijk.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 11:09:28 #131
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83277144
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:02 schreef Oksel het volgende:

[..]

Was cynisch. Maar je hebt gelijk.
2 gram is toch 1 seconde tjidwinst op de beklimming van de Alp d'Huez? Had ik ergens gelezen, weet niet in hoeverre dit waar is. Las laatst een stukje van Wilfried de Jong (als ik mij niet vergis) die zich afvroeg waarom de ploegleiders je allemaal bidons en eten geeft voordat je begint aan de beklimming, of het niet beter was dit tijdens de beklimming te krijgen. Scheelde weer in gewicht.
Superhero to the rescue!
pi_83277697
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:00 schreef Wombcat het volgende:
Of je hebt te hard gefietst.
Of te weinig gedronken.

Hoe ver fiets je anders?
Tussen de vijftig en de honderd kilometer (soms iets minder als er minder tijd is) maar ik fiets nog maar 3 weken. Het zou zomaar kunnen dat ik te weinig gedronken heb, ik drink normaal vrij veel en heb een stuk (20 á 30 min) zonder vocht in de bidons gereden opzoek naar een winkel danwel tankstation.
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:03 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Kijk hier: http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm

Volgens dat programmaatje daar heb ik gisteren ong. 3500 calorieën verbrand, terwijl ik er misschien 800 heb opgenomen. Ben trouwens ook bezig met afvallen maar het was veel te weinig, want ik zat met honger op de fiets (maar mijn eten was op)!!!
Ik denk dat dit ook mijn probleem was, ook ik was tijdens lunch aan het fietsen en een banaan, een plak onbijtkoek en twee broodjes is dan wel best weinig inderdaad.

[ Bericht 38% gewijzigd door KaheemSaid op 25-06-2010 11:28:04 ]
pi_83277790
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:09 schreef Superher0 het volgende:

[..]

2 gram is toch 1 seconde tjidwinst op de beklimming van de Alp d'Huez? Had ik ergens gelezen, weet niet in hoeverre dit waar is. Las laatst een stukje van Wilfried de Jong (als ik mij niet vergis) die zich afvroeg waarom de ploegleiders je allemaal bidons en eten geeft voordat je begint aan de beklimming, of het niet beter was dit tijdens de beklimming te krijgen. Scheelde weer in gewicht.
Knap. Houdt in dat ik wanneer ik 80kg weeg (nu 88kg) ik dus 1:06 sneller de Alpe d'Huez beklim?
  vrijdag 25 juni 2010 @ 11:31:07 #134
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83278055
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:24 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Knap. Houdt in dat ik wanneer ik 80kg weeg (nu 88kg) ik dus 1:06 sneller de Alpe d'Huez beklim?
Bij hetzelfde vermogen uiteraard. Vergelijking gaat op voor een prof. kan mij helaas niet herinneren waar ik dit heb gevonden.

Een artikel gevonden: http://www.training4cycli(...)-cost-on-alpe-dhuez/

1.8 liter water zwaarder kost 1m54s. Wat best wel een verschil is.
Superhero to the rescue!
pi_83278127
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:31 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Bij hetzelfde vermogen uiteraard. Vergelijking gaat op voor een prof. kan mij helaas niet herinneren waar ik dit heb gevonden.
Kan me ook wel voorstellen juist dat m'n vermogen afneemt naarmate ik minder ga wegen juist.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 11:36:06 #136
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83278262
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:32 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Kan me ook wel voorstellen juist dat m'n vermogen afneemt naarmate ik minder ga wegen juist.
Je vermogen neemt niet af, zal eerder toenemen. Het klimmen zal makkelijker gaan, je kunt het langer volhouden en je zal harder omhoog gaan. Enig nadeel wat ik kan bedenken is dat je je gewicht niet meer op de pedalen kan rammen. Zie link trouwens in mijn vorige post.
Superhero to the rescue!
pi_83278346
Ah, thanks!
pi_83278416
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:22 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Tussen de vijftig en de honderd kilometer (soms iets minder als er minder tijd is) maar ik fiets nog maar 3 weken. Het zou zomaar kunnen dat ik te weinig gedronken heb, ik drink normaal vrij veel en heb een stuk (20 á 30 min) zonder vocht in de bidons gereden opzoek naar een winkel danwel tankstation.
[..]

Ik denk dat dit ook mijn probleem was, ook ik was tijdens lunch aan het fietsen en een banaan, een plak onbijtkoek en twee broodjes is dan wel best weinig inderdaad.
Ja dat is veel te weinig. Voeding is alles. Ik kan mij herinneren dat ik vorig jaar ging fietsen met een vriendin, die best wel goed getraind was - ze was bovendien net terug van fietsvakantie. Ik had een oogje op haar en kon natuurlijk niet aan haar laten merken dat ik zelf al tijden niet gefietst had en nauwelijks vooruitkwam .

Zij is zo'n type die zich echt niet even gaat voorbereiden op een stuk fietsen, en tijdens het rijden niet eet en nauwelijks drinkt. Ik had me dus juist goed voorbereid: paar uur van te voren een groot bord pasta erin, fruitrepen voor onderweg, wat fruit vlak van te voren, mezelf even een half uur gemasseerd voor vertrek, stretching gedaan.

Ik reed haar bijna uit het wiel zo goed was ik die dag!

Overigens als ik in NL ben (woon in Londen nu) ga ik normaal altijd mijn repen bij de natuurwinkel halen. Ben even vergeten van welk merk, maar ze zijn 99 cent per stuk en bevatten alleen fruit, geen suiker. Maar die dingen zijn toch lekker en geven me toch een energie pff!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_83283011
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 09:18 schreef Freddeh het volgende:
Kom net bij de FM vandaan.

Hij laat het zo makkelijk lijken dat ik me net een imbeciel voel. Monteert de derailleurkabel opnieuw , draait aan wat schroefjes.

"Alsjeblieft!"



Vanmiddag late dienst, van 13:30 - 22:00, dus wel weer op de fiets naar het werk. Helaas heb ik nog niet alle vertrouwen in m'n fiets, maar als ie weer rijdt zoals het moet ben ik helemaal blij met de FM.

Overigens nog wel ff een nieuw middenblad besteld omdat die wel 'iets' versleten is. Haaien zouden jaloers zijn op de tanden
Om even terug te komen op vanochtend... Of ik heb m'n fiets echt kapot gemaakt, of de FM snapt het niet zo goed.
Hoewel, hij schakelt nu gladder dan ooit. Nadeel is dat nog steeds de ketting overslaat op de cassette (of de cassette onder de ketting ), Ik ga dus morgen even terug, en laat ze ook de ketting even nakijken, die hadden we nog niet bekeken als mogelijke frustratie-oorzaak.

Overigens wél prachtig weer. En gezien het feit dat mijn route voor 98% vlak is is het wel genieten omdat ik nooit vol op de pedalen hoef. Zon, lekker briesje
  vrijdag 25 juni 2010 @ 13:34:40 #140
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83283306
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:28 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Om even terug te komen op vanochtend... Of ik heb m'n fiets echt kapot gemaakt, of de FM snapt het niet zo goed.
Hoewel, hij schakelt nu gladder dan ooit. Nadeel is dat nog steeds de ketting overslaat op de cassette (of de cassette onder de ketting ), Ik ga dus morgen even terug, en laat ze ook de ketting even nakijken, die hadden we nog niet bekeken als mogelijke frustratie-oorzaak.

Overigens wél prachtig weer. En gezien het feit dat mijn route voor 98% vlak is is het wel genieten omdat ik nooit vol op de pedalen hoef. Zon, lekker briesje
het kan ook de kabel zijn. wat bedoel je met overslaan? Dat hij ratelt? Of dat hij telkens tussen 2 versnellingen wisselt? Meestal op te lossen door eventjes een of twee draaien aan de afstelling te doen.
Superhero to the rescue!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 13:41:12 #141
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83283638
Of de ketting is gewoon zwaar versleten.
pi_83283842
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:34 schreef Superher0 het volgende:

[..]

het kan ook de kabel zijn. wat bedoel je met overslaan? Dat hij ratelt? Of dat hij telkens tussen 2 versnellingen wisselt? Meestal op te lossen door eventjes een of twee draaien aan de afstelling te doen.
De kabel is al een paar keer gecheckt, staat prima spanning op nu. Wisselt heel soepel van versnelling, maar als ik kracht op de pedalen zet springt de ketting een blaadje omhoog van achteren.

Ik dacht te zien dat de derailleur krom was geslagen tijdens een aanrijding begin dit jaar, maar nu ik een splinternieuwe derailleur erop heb zitten (die overigens vanochtend afgesteld is door de FM) blijkt dat de oorzaak ook niet te zijn.

Er blijven eigenlijk 2 opties over. Optie 1 kan ik mee leven, dat is een versleten ketting die even moet worden vervangen door de FM.
Optie is vervelender... Dat is een kromgeslagen frame tijdens de aanrijding begin dit jaar...

Ik heb meer een vermoeden dat het optie 1 is op dit moment, omdat het probleem niet direct ontstaan is na de aanrijding. Het is na die tijd begonnen en juist erger geworden na verloop van tijd. Ik kan me voorstellen dat een ketting rare dingen gaat doen als hij versleten is. En als hij nog erger versleten is kan ik me heel goed voorstellen dat hij de berijder van de fiets écht gaat narren.
pi_83284063
Hoeveel kilometer heb je met die ketting gereden? Goeie test voor slijtage is om hem op het buitenblad te leggen en hem dan met twee vingers aan de voorkant van het blad af te te trekken. Als ie een centimeter (?) van het blad komt is 'ie versleten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_83284066
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:41 schreef Oksel het volgende:
Of de ketting is gewoon zwaar versleten.
Wat jij zegt. Iets met derde eigenaar en 7000km dat ik er zelf op gereden heb.
pi_83284097
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:51 schreef marcodej het volgende:
Hoeveel kilometer heb je met die ketting gereden? Goeie test voor slijtage is om hem op het buitenblad te leggen en hem dan met twee vingers aan de voorkant van het blad af te te trekken. Als ie een centimeter (?) van het blad komt is 'ie versleten.
Moment, ben terug binnen 3 minuten
pi_83284325
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:52 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Moment, ben terug binnen 3 minuten
Was ik weer. Heb geen meetapparatuur bij me, maar kan aardig inschatten dat dit zo'n 8 tot 10mm is. Als ik wil kan ik de ketting naast het buitenblad drukken als ik hem aantrek aan de voorkant van het blad.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:08:43 #147
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83284850
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:57 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Was ik weer. Heb geen meetapparatuur bij me, maar kan aardig inschatten dat dit zo'n 8 tot 10mm is. Als ik wil kan ik de ketting naast het buitenblad drukken als ik hem aantrek aan de voorkant van het blad.
vervangen dus. Zie ook op het eind wordt uitgelegd hoe je dit met het oog kunt zien. Op het grote blad leggen en trekken, als er een hele tand zichtbaar is is het tijd om te vervangen.7000km klinkt als tijd om te vervangen. niet te lang meewachten anders kost het je ook nog je voorbladen. deze slijten ook harder.
Superhero to the rescue!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:36:47 #148
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_83286441
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:02 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Volgende fiets wordt een dubbel! Triple houd ik voor in de bergen, hoewel, 39x28 moet je ook ver kunnen komen lijkt mij.
Voor jou is een triple misschien overkill inderdaad, maar veel andere dikkerdjes hier moeten niet zo stoer doen of gewoon een keer in de bergen gaan fietsen Je kunt wel een grotere plaat monteren op een compact trouwens, dus bijv 40-52 voor wedstrijden. Moet je wel twee nieuwe kettingbladen kopen (bijv. TA Zephyr voor Shimanocranks). Punt is mogelijk dat je voorderailleur het niet aan kan als je dan een 34 monteert naast de 52, maar voor de bergen kun je dan natuurlijk ook gelijk die 50 weer plaatsen. Aan de andere kant: waarom dan niet gewoon een dubbel en een los compact crankstel erbij. Want bij de nieuwe Ultegra crank sluit een ander buitenblad niet mooi aan en een los compactcrankstel heb je ook voor minder dan 100 euro als je een beetje zoekt (2 losse bladen voor een compact zijn al gauw 70 euro).
Iets anders, jij woont toch (in de buurt van) Amersfoort? Ik ben bijna klaar met een 'ultieme' heuvelrug klimmetjesroute en daar hoort de galgenberg natuurlijk ook in, van alle relevante kanten Aan een beetje draaien en keren ontkom je niet maar het moet niet te gek worden. Wat vind je van dit stuk? http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=147242 Zit alles erin? Zijn er betere aanlooproutes te kiezen? Zo weinig mogelijk zekere stoplichten/-plaatsen en veilig kunnen afdalen zijn ook belangrijke aspecten. De betonnen fietspaden langs Soestduinen vind ik geweldig dus dat blijft waarschijnlijk ongewijzigd. :p De totale route zal trouwens iets van 130km zijn met ca 900 hoogtemeters.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:45:30 #150
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83286693
Dit dikkertje fietst geen bergen, maar wel aardige klimmetjes in Duitsland, Australie.. gewoon, in 10km naar 700m. Dat soort werk. En dat ging prima met een dubbel + 28 cassette achter.. Nadeel is dus dat je of altijd met een 28 fietst, of dat je 2 wielsets moet hebben, of dat je zelf zo handig moet zijn om een cassette te vervangen.

Maareh, ik zou voor een compactcrank gaan, met een dubbel (39-52) groep, en dan een extra 34 blad, die je zelf kan vervangen, en achter gewoon je normale cassette (24 is dat toch?). Dat heb ik nu, en is volgens mij het makkelijkst, én het goedkoopst.
pi_83286902
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 14:08 schreef Superher0 het volgende:

[..]

vervangen dus. Zie ook op het eind wordt uitgelegd hoe je dit met het oog kunt zien. Op het grote blad leggen en trekken, als er een hele tand zichtbaar is is het tijd om te vervangen.7000km klinkt als tijd om te vervangen. niet te lang meewachten anders kost het je ook nog je voorbladen. deze slijten ook harder.
Ik rijd alleen de Brienenoord af op het buitenblad, binnenblad gebruik ik niet tenzij ik in de bergen rijd (die ik nog steeds niet heb gevonden in omgeving Dordrecht overigens ).
Middenblad is gewoon gaar, nieuwe is in bestelling en is a.s. dinsdag geleverd als het goed is.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:50:48 #152
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83286941
Freddeh; je fietst zoveel.. Zorg eens wat beter voor je materiaal man..
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:56:32 #153
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83287174
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 14:40 schreef eentwee het volgende:

[..]

Voor jou is een triple misschien overkill inderdaad, maar veel andere dikkerdjes hier moeten niet zo stoer doen of gewoon een keer in de bergen gaan fietsen Je kunt wel een grotere plaat monteren op een compact trouwens, dus bijv 40-52 voor wedstrijden. Moet je wel twee nieuwe kettingbladen kopen (bijv. TA Zephyr voor Shimanocranks). Punt is mogelijk dat je voorderailleur het niet aan kan als je dan een 34 monteert naast de 52, maar voor de bergen kun je dan natuurlijk ook gelijk die 50 weer plaatsen. Aan de andere kant: waarom dan niet gewoon een dubbel en een los compact crankstel erbij. Want bij de nieuwe Ultegra crank sluit een ander buitenblad niet mooi aan en een los compactcrankstel heb je ook voor minder dan 100 euro als je een beetje zoekt (2 losse bladen voor een compact zijn al gauw 70 euro).
Iets anders, jij woont toch (in de buurt van) Amersfoort? Ik ben bijna klaar met een 'ultieme' heuvelrug klimmetjesroute en daar hoort de galgenberg natuurlijk ook in, van alle relevante kanten Aan een beetje draaien en keren ontkom je niet maar het moet niet te gek worden. Wat vind je van dit stuk? http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=147242 Zit alles erin? Zijn er betere aanlooproutes te kiezen? Zo weinig mogelijk zekere stoplichten/-plaatsen en veilig kunnen afdalen zijn ook belangrijke aspecten. De betonnen fietspaden langs Soestduinen vind ik geweldig dus dat blijft waarschijnlijk ongewijzigd. :p De totale route zal trouwens iets van 130km zijn met ca 900 hoogtemeters.
Je mist de Palltzerweg, gedeelte klinkers met een gemeen klein klimmetje. Als je op de N413 rijdt en je bent bovenaan dan kun je rechts langs de vliegbasis, eerst beton en dan klinkers. Dan kom je weer op het Heezerspoor kun je nog een keer omhoog richting Soesterberg. Ook zou ik bij Soesterberg aan het einde van de N413 naar rechts en dan meteen naar links gaan. het Zeisterspoor bij het begin pakken. Deze weg is trouwens zwaarder als je hem vanaf de kant van Maarn rijdt. Als je aan het einde van de route iets doorrijdt dan kun je de Aart Janssen (Treekerweg) pakken. Bij het pannenkoekenhuis rechtsaf omhoog en dan ergens bovenaan het fietspad weer links. Kom je bij de kruising met de Traay uit, achter de Pyramide.

De prins Willem alexanderlaan die je pakt is ook lekker steil, jammer genoeg door een woonwijk. De galgenberg pak je praktisch van alle kanten. Leuke puist, je zou er nog voor kunnen kiezen om de Utrechtseweg erbij te pakken (nu niet, hij is opengebroken). Het is allemaal kort maar wel heftig.
Superhero to the rescue!
pi_83287376
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 14:50 schreef Oksel het volgende:
Freddeh; je fietst zoveel.. Zorg eens wat beter voor je materiaal man..
Ik weet het, ik weet het... Ik heb wat dat betreft ernstig gefaald het afgelopen jaar. Afgelopen week heb ik een flinke schoonmaakbeurt uitgedeeld aan mijn schatje (nee, niet m'n vrouw) maar ik heb nog wel wat achterstallig onderhoud wat betreft tandwielen en kabelsmeerwerk. Na a.s. woensdag heb ik als het goed is weer ietsjes meer tijd om even te sleutelen, dan neem ik de kabels allemaal nog even onder handen.
Morgen in ieder geval de ketting laten checken.
pi_83288160
Ik maak mijn fiets de laatste tijd veel vaker schoon maar heb nog steeds problemen.
Problemen op een rijtje:
-Weet met geen mogelijkheid ik al dat smeer van cassette af moet krijgen
-Er zit nogal hard smeer op het binnen- en buitenblad dat ik er niet goed afkrijg
-De ketting heeft de laatste tijd 2, 3 keer overgeslagen en ratelt enigszins bij het fietsen (hoewel niet veel)
-Ik krijg zelfs de ketting niet helemaal smeervrij door die een tijd te laten weken in een soort reinigend citroengoedje
-De derailleurwieltjes kunnen er niet meer uit doordat de schroefjes lam zijn hoewel ik ze er maar 1 keer heb uitgehaald. De wieltjes zijn extreem vies (smeer, haren, van alles) en moeten echt worden gereinigd.
-Tevens heb ik ontdekt dat bij het terugplaatsen van de wieltjes ik er ééntje verkeerd om heb geplaatst, wat betekent dat die inmiddels waarsch. afgesleten is.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:20:49 #156
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_83288214
Haal je de cassette eraf tijdens het schoonmaken? Dan is het namelijk heel makkelijk schoon te maken
.
pi_83288389
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:20 schreef Yankee het volgende:
Haal je de cassette eraf tijdens het schoonmaken? Dan is het namelijk heel makkelijk schoon te maken
Nee heb gehoord dat dat moeilijk is
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_83288402
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:19 schreef JohnDDD het volgende:
Ik maak mijn fiets de laatste tijd veel vaker schoon maar heb nog steeds problemen.
Problemen op een rijtje:
-Weet met geen mogelijkheid ik al dat smeer van cassette af moet krijgen
-Er zit nogal hard smeer op het binnen- en buitenblad dat ik er niet goed afkrijg
-De ketting heeft de laatste tijd 2, 3 keer overgeslagen en ratelt enigszins bij het fietsen (hoewel niet veel)
-Ik krijg zelfs de ketting niet helemaal smeervrij door die een tijd te laten weken in een soort reinigend citroengoedje
-De derailleurwieltjes kunnen er niet meer uit doordat de schroefjes lam zijn hoewel ik ze er maar 1 keer heb uitgehaald. De wieltjes zijn extreem vies (smeer, haren, van alles) en moeten echt worden gereinigd.
-Tevens heb ik ontdekt dat bij het terugplaatsen van de wieltjes ik er ééntje verkeerd om heb geplaatst, wat betekent dat die inmiddels waarsch. afgesleten is.
Heb je 9 of 10 speed? Heb namelijk nog wel 2 Tacx derailleurwieltjes liggen voor je van zo'n 2 maanden oud.

Probeer wasbenzine om je spulletjes schoon te maken. Afgelopen week was voor mij de eerste keer, en ik wil neit meer anders. Echt goed spul
pi_83288411
Je mist de Palltzerweg, gedeelte klinkers met een gemeen klein klimmetje.

Weet ik.. dat is bewust, maar inderdaad een twijfelgeval. De N413 loopt ook gewoon omhoog (is in feite dezelfde bult) en de Paltzerweg rijdt ZO irritant.. daar schudt je hele fiets uit elkaar.

Als je op de N413 rijdt en je bent bovenaan dan kun je rechts langs de vliegbasis, eerst beton en dan klinkers. Dan kom je weer op het Heezerspoor kun je nog een keer omhoog richting Soesterberg.

Klopt maar dan heb je dus echt een zuiver lusje met een stuk dat je kort achter elkaar twee keer rijdt van dezelfde kant en dat wil ik juist voorkomen..

Ook zou ik bij Soesterberg aan het einde van de N413 naar rechts en dan meteen naar links gaan. het Zeisterspoor bij het begin pakken.

Dat is bij nader inzien misschien beter ja. Ik dacht dat mijn route een stoplicht scheelde maar dat is niet zo want je moet zowel de N413 als de N237 over met een stoplicht. Is wel kort achter elkaar maar je moet dan ook later nog het Zeisterspoor zelf over (kun je meestal wel doorrijden maar toch). Via de Richelleweg heb je 'slechts' twee keer gegarandeerd oponthoud.

Deze weg is trouwens zwaarder als je hem vanaf de kant van Maarn rijdt.

Klopt maar dan kwam ik niet uit met het stuk in Amersfoort en moet je de Laan 1914 afdalen ipv omhoog. Dan vind ik dit beter want de tankweg is eigenlijk van beide kanten vals plat.

Als je aan het einde van de route iets doorrijdt dan kun je de Aart Janssen (Treekerweg) pakken. Bij het pannenkoekenhuis rechtsaf omhoog en dan ergens bovenaan het fietspad weer links. Kom je bij de kruising met de Traay uit, achter de Pyramide.

Dit stuk (ik ken die klim als de Botterstop) zit ook in de route ja De enige echte concessie is dat ik dan de Zeisterweg moet laten schieten. Ze allebei doen lukt niet zonder van alles dubbel en/of van twee kanten te moeten doen of in Amersfoort verkeerd uit te komen. Je zou hooguit de Amersfoort lus andersom kunnen rijden, dus eerst Botterstop, via de fietspaden naar Soesterberg en op de retour de Zeisterweg (het gaat verder via de Traay naar de zandafgraving naar Maarn). Maar dan kom je dus van de verkeerde kant in Amersfoort aan en moet je ook Laan 1914 weglaten. Het punt is dat al die klimmetjes alleen uit zuidoostelijke richting leuk zijn..
(Wacht maar tot je het stuk in Rhenen ziet )
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:26:49 #160
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_83288466
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:24 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Nee heb gehoord dat dat moeilijk is
Deze twee even kopen:



dan is het heel eenvoudig
.
pi_83288482
-foutje-
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:28:37 #162
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83288547
Achterwiel eruit, cassette schoonmaken, veel wasbenzine.
Voorbladen eraf, die kun je dan ook makkeijk schoonmaken met wasbenzine.
Dan pak je een of andere pul/vaas.. vul je met wasbenzine, daar laat je de ketting stuk voor stuk in weken, beetje schudden en plonzen.

Als dat alles er af is kun je ook prima bij de rest. Ik dan. En haren in mijn derailleur? Misschien wat minder over kleine meisjes heenfietsen..
pi_83288613
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:25 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Heb je 9 of 10 speed? Heb namelijk nog wel 2 Tacx derailleurwieltjes liggen voor je van zo'n 2 maanden oud.

Probeer wasbenzine om je spulletjes schoon te maken. Afgelopen week was voor mij de eerste keer, en ik wil neit meer anders. Echt goed spul
Ik heb Campagnolo 10 speed.
Weet niet zeker hoe het met die derailleurwieltjes gesteld is dus, eentje zit er wel goed in, die andere kan ik niet goed bekijken...

Maar zou wellicht wel geïnteresseerd zijn in die wieltjes. Alleen: hoe krijg ik de oude wieltejs eruit nu de schroeven lam zijn? (Wat trouwens raar is, want ze zijn er maar 1 keer uitgeweest)

Ik zal ook aan de wasbenzine gaan, ga ik meteen kopen vandaag
Bedankt voor de tip
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_83288630
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:28 schreef Oksel het volgende:
Als dat alles er af is kun je ook prima bij de rest. Ik dan. En haren in mijn derailleur? Misschien wat minder over kleine meisjes heenfietsen..
Haren in je derailleur, dat ken ik. Geen flauw idee hoe al die haren daar komen, maar ze blijven prima hangen aan het vet en tussen ketting en tandwieltjes. Prachtig...
pi_83288736
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:30 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Ik heb Campagnolo 10 speed.
Weet niet zeker hoe het met die derailleurwieltjes gesteld is dus, eentje zit er wel goed in, die andere kan ik niet goed bekijken...

Maar zou wellicht wel geïnteresseerd zijn in die wieltjes. Alleen: hoe krijg ik de oude wieltejs eruit nu de schroeven lam zijn? (Wat trouwens raar is, want ze zijn er maar 1 keer uitgeweest)

Ik zal ook aan de wasbenzine gaan, ga ik meteen kopen vandaag
Bedankt voor de tip
Die wieltjes die ik heb zijn in principe geschikt voor Shimano 9/10 speed en kun je passend maken met spacertjes die je erbij krijgt. Ik zal thuis nog even kijken of ik die nog vinden kan ook trouwens. Ik weet overigens niet of Campagnolo dezelfde schroefjes gebruikt als Shimano voor het vastzetten van de derailleurwieltjes. Als dat het geval is heb ik die ook nog wel voor je uit een oude derailleur die anders toch in de prullenbak verdwijnen.

Zijn het overigens de schroefjes die lam zijn, of het moertje-gedeelte, dus het achterplaatje van de derailleur?
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:38:26 #166
56724 Wombcat
rent wiel
pi_83288936
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:51 schreef Superher0 het volgende:

[..]Waarom geen Triple omdat de ketting te schuin komt en ik dus eerder moet schakelen naar mijn middenblad dan wanneer ik met dubbel zou rijden.
Geen problemen mee.
Enige onhandige is dat ik met 42-23 wat sneller van het binnenblad naar het binnenblad moet bij cyclo's in Frankrijk. Daarom rijd ik die wel eens met een 12-25 cassette, dan kan ik nog wel 42-23 rijden (het is alleen niet aan te raden voor lange beklimmingen). Maar het gaat dan toch sowieso meer om de korte nijdige hellingen.
in a crowd you lose humanity
pi_83288975
@JohnDDD, alles schoonmaken met wasbezine. Zorgen dat dat allemaal verdampt is en voortaan Squirt Lube gebruiken. M'n ketting gaat veel langer mee, en de boel is, en wordt veel minder vies.

Ik heb trouwens ook een compact. 50/34. Voor 't vlakke heb ik 'n 11 of 12-21 cassette en gaat 't op en af, dan heb ik 'n 12-26 en nog ergens in een kast een cassette met 'n 30! Maar die heb ik echt niet nodig, op de 26 kwam ik de Redoute bijvoorbeeld makkelijk op.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:39:37 #168
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_83288980
Hoi

Ben welliswaar geen wielrenner maar woonwerkendoeallesverkeeropdefietser, een kleine 12.000 km per jaar. En na een paar bijna ongelukken en een echte heb ik toch zoiets van misschien is een helm op de kop helemaal geen gek idee.

De laatste keer dat ik een helm op had was een jaar of 12/13 geleden toen ik fanatiek deed mountainbiken en ik vermoed dat er in die tijd wel het nodige is veranderd

Dus nu zit ik dus met vragen als, zijn helmen nog steeds van die zweetdingen ? en hoe zit het met ventilatie, wat is een goeie helm en ik hoop dat jullie me wat zinnige antwoorden kunnen geven voordat ik me in de klauwen van een verkoper stort
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:42:23 #169
56724 Wombcat
rent wiel
pi_83289088
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:39 schreef Klonk het volgende:

Dus nu zit ik dus met vragen als, zijn helmen nog steeds van die zweetdingen ?
Nee
quote:
en hoe zit het met ventilatie, wat is een goeie helm en ik hoop dat jullie me wat zinnige antwoorden kunnen geven voordat ik me in de klauwen van een verkoper stort
Je helm moet goed passen en prettig zitten.
Het is (imo) ook verstandig om niet voor de goedkoopste modellen te gaan, de duurdere zitten beter en ventileren beter.
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:42:52 #170
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_83289106
wat wombcat zegt
.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:43:19 #171
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83289123
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:25 schreef eentwee het volgende:

[..]

Dit stuk (ik ken die klim als de Botterstop) zit ook in de route ja De enige echte concessie is dat ik dan de Zeisterweg moet laten schieten. Ze allebei doen lukt niet zonder van alles dubbel en/of van twee kanten te moeten doen of in Amersfoort verkeerd uit te komen. Je zou hooguit de Amersfoort lus andersom kunnen rijden, dus eerst Botterstop, via de fietspaden naar Soesterberg en op de retour de Zeisterweg (het gaat verder via de Traay naar de zandafgraving naar Maarn). Maar dan kom je dus van de verkeerde kant in Amersfoort aan en moet je ook Laan 1914 weglaten. Het punt is dat al die klimmetjes alleen uit zuidoostelijke richting leuk zijn..
(Wacht maar tot je het stuk in Rhenen ziet )

Ik ben benieuwd hoe het word, wil de route dan eigenlijk ook wel hebben, kan ik hem eens keer rijden! Het is inderdaad achtjes en lusjes draaien en soms kom je er niet onder uit.
Ga zodadelijk naar EP Bikes, even testrijden en dan keihard onderhandelen.
Superhero to the rescue!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:44:46 #172
56724 Wombcat
rent wiel
pi_83289183
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:39 schreef Tommeke het volgende:
@JohnDDD, alles schoonmaken met wasbezine. Zorgen dat dat allemaal verdampt is en voortaan Squirt Lube gebruiken. M'n ketting gaat veel langer mee, en de boel is, en wordt veel minder vies.

Ik heb trouwens ook een compact. 50/34. Voor 't vlakke heb ik 'n 11 of 12-21 cassette en gaat 't op en af, dan heb ik 'n 12-26 en nog ergens in een kast een cassette met 'n 30! Maar die heb ik echt niet nodig, op de 26 kwam ik de Redoute bijvoorbeeld makkelijk op.
Mja. Ik ben de Keutenberg ook wel eens opgefietst op een 39-21, prettig was anders.
De eerste keer in het hooggebergte kwam ik aanzetten met een 39-23, dat ging ook. Al was met name de laatste kilometer van de Tourmalet (vanuit Luz st. Saveur) geen pretje.
5 jaar later reed ik de Tourmalet op met een 30-23 als kleinste verzet. In exact dezelfde tijd overigens Alleen voelde het wel een stuk prettiger aan, vooral voor mijn knieën.
in a crowd you lose humanity
pi_83289198
Verstandig, Klonk! Naar mijn mening heb je tussen de 60 en 80 euro echt wel 'n prima helm!
pi_83289226
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:44 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Mja. Ik ben de Keutenberg ook wel eens opgefietst op een 39-21, prettig was anders.
De eerste keer in het hooggebergte kwam ik aanzetten met een 39-23, dat ging ook. Al was met name de laatste kilometer van de Tourmalet (vanuit Luz st. Saveur) geen pretje.
5 jaar later reed ik de Tourmalet op met een 30-23 als kleinste verzet. In exact dezelfde tijd overigens Alleen voelde het wel een stuk prettiger aan, vooral voor mijn knieën.
Daarom ben ik ook van plan die lomp grote cassette mee te nemen als ik deze zomer naar Frankrijk ga
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:46:31 #175
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83289248
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:39 schreef Klonk het volgende:
Hoi

Ben welliswaar geen wielrenner maar woonwerkendoeallesverkeeropdefietser, een kleine 12.000 km per jaar. En na een paar bijna ongelukken en een echte heb ik toch zoiets van misschien is een helm op de kop helemaal geen gek idee.

De laatste keer dat ik een helm op had was een jaar of 12/13 geleden toen ik fanatiek deed mountainbiken en ik vermoed dat er in die tijd wel het nodige is veranderd

Dus nu zit ik dus met vragen als, zijn helmen nog steeds van die zweetdingen ? en hoe zit het met ventilatie, wat is een goeie helm en ik hoop dat jullie me wat zinnige antwoorden kunnen geven voordat ik me in de klauwen van een verkoper stort
Goed shoppen loont. Ik heb mijn helm 60 euro goedkoper op het internet gekocht dan de adviesprijs in de winkel. Ik zou echter wel gaan passen in een winkel, niets vervelender dan een niet goedzittende helm. Als je een merk zoekt, ik gebruik GIRO, past goed en ventileert goed.
Superhero to the rescue!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:46:33 #176
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_83289250
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:42 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nee
[..]

Je helm moet goed passen en prettig zitten.
Het is (imo) ook verstandig om niet voor de goedkoopste modellen te gaan, de duurdere zitten beter en ventileren beter.


zijn er ook merken die er duidelijk bovenuit steken ?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:46:53 #177
56724 Wombcat
rent wiel
pi_83289267
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 14:45 schreef Oksel het volgende:
Dit dikkertje fietst geen bergen, maar wel aardige klimmetjes in Duitsland, Australie.. gewoon, in 10km naar 700m. Dat soort werk. En dat ging prima met een dubbel + 28 cassette achter.. Nadeel is dus dat je of altijd met een 28 fietst, of dat je 2 wielsets moet hebben, of dat je zelf zo handig moet zijn om een cassette te vervangen.

Maareh, ik zou voor een compactcrank gaan, met een dubbel (39-52) groep, en dan een extra 34 blad, die je zelf kan vervangen, en achter gewoon je normale cassette (24 is dat toch?). Dat heb ik nu, en is volgens mij het makkelijkst, én het goedkoopst.
Nou, het makkelijkst is een triple. Met een 11-23 of 12-25 cassette hoef je niets meer te veranderen als je de bergen ingaat.
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:49:06 #178
56724 Wombcat
rent wiel
pi_83289363
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:25 schreef eentwee het volgende:
Je mist de Palltzerweg, gedeelte klinkers met een gemeen klein klimmetje.

Weet ik.. dat is bewust, maar inderdaad een twijfelgeval. De N413 loopt ook gewoon omhoog (is in feite dezelfde bult) en de Paltzerweg rijdt ZO irritant.. daar schudt je hele fiets uit elkaar.
Die vind ik juist tof beetje slalommen bovenop tussen alle boomstronken door.
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 25 juni 2010 @ 15:50:32 #179
56724 Wombcat
rent wiel
pi_83289441
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:46 schreef Klonk het volgende:

[..]



zijn er ook merken die er duidelijk bovenuit steken ?
Ik rijd zelf al jaren met Giro.
Die hebben veel modellen en ook per model verschillende maten.
in a crowd you lose humanity
pi_83289675
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:19 schreef JohnDDD het volgende:
-Weet met geen mogelijkheid ik al dat smeer van cassette af moet krijgen
Om het echte vuil en smeer eruit te pielen gebruik ik dit ding:



De puntjes kan je tussen de kransjes zetten en dan de cassette ronddraaien, dan piel je er heel veel vuil tussenuit. Daarna het wiel eruit en met een sopje en borstel (of wasbenzine) het laatste vuil eraf halen. Is monnikenwerk, maar in het zonnetje goed te doen.
quote:
-Er zit nogal hard smeer op het binnen- en buitenblad dat ik er niet goed afkrijg
Is gewoon pielen met een droge doek of eventueel een sopje denk ik.
quote:
-De ketting heeft de laatste tijd 2, 3 keer overgeslagen en ratelt enigszins bij het fietsen (hoewel niet veel)
Zou kunnen duiden op slijtage, maar een keer goed schoonmaken zou ook kunnen helpen.
quote:
-Ik krijg zelfs de ketting niet helemaal smeervrij door die een tijd te laten weken in een soort reinigend citroengoedje
Ontvetter (of wasbenzine) op een doek en dan de ketting losjes in de vuist houden en dan draaien. En het echte vuil kan je er ook tandje voor tandje uitpielen met die kettingborstel. Leuk werk in het zonnetje.
quote:
-De derailleurwieltjes kunnen er niet meer uit doordat de schroefjes lam zijn hoewel ik ze er maar 1 keer heb uitgehaald. De wieltjes zijn extreem vies (smeer, haren, van alles) en moeten echt worden gereinigd.
Smeer en troep krijg je er vrij makkelijk af door met een droge doek het wieltje vast te pakken en dan het pedaal langzaam rond te draaien.

Eén tip: De draaiende delen moet je gewoon bijhouden met schoonmaken, sowieso loop ik het voor of na elke rit even na met een droge doek en haal ik het ergste zichtbare vuil/vet eraf. En dan eens in de zoveel tijd echt goed schoonmaken. Een sopje en spons/borsteltje is meestal voldoende.

De draaiende delen schoonmaken is vooral heeel veel pielen...

[ Bericht 2% gewijzigd door marcodej op 25-06-2010 16:01:44 ]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:01:34 #181
56724 Wombcat
rent wiel
pi_83289984
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:55 schreef marcodej het volgende:

Zou kunnen duiden op slijtage, maar een keer goed schoonmaken zou ook kunnen helpen.

Of er zit een schakeltje vast.
in a crowd you lose humanity
pi_83290010
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:39 schreef Klonk het volgende:
Hoi

Ben welliswaar geen wielrenner maar woonwerkendoeallesverkeeropdefietser, een kleine 12.000 km per jaar. En na een paar bijna ongelukken en een echte heb ik toch zoiets van misschien is een helm op de kop helemaal geen gek idee.

De laatste keer dat ik een helm op had was een jaar of 12/13 geleden toen ik fanatiek deed mountainbiken en ik vermoed dat er in die tijd wel het nodige is veranderd

Dus nu zit ik dus met vragen als, zijn helmen nog steeds van die zweetdingen ? en hoe zit het met ventilatie, wat is een goeie helm en ik hoop dat jullie me wat zinnige antwoorden kunnen geven voordat ik me in de klauwen van een verkoper stort
Die helmen zijn tegenwoordig stukken beter. Ik zweet er niet meer in dan dat ik zonder helm fiets. Zou alleen wel graag eentje willen die iets betere pasvorm heeft, echt supercomfortabel vind ik hem niet.

Zorg er wel voor dat je er eentje neemt die past bij je fiets

Ik zag vanochtend overigens dat FuturumShop een Bell helm heeft voor zo'n ¤40 met bijna 30 ventilatiegaten erin. Ben wel benieuwd naar meer info over dat ding
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:03:17 #183
14505 OProg
A Life in Music
pi_83290062
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:46 schreef Klonk het volgende:

[..]



zijn er ook merken die er duidelijk bovenuit steken ?
De topmerken zijn allemaal wel goed an sich, maar het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoe een helm valt op je hoofd. Ik heb altijd met Giro gereden en heb nog een Giro Ionos, maar draag tegenwoordig altijd mijn Bell Volt helm die ik een jaar geleden heb gekocht. Die zit bij mij veel prettiger.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:10:06 #184
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83290391
Heeft 1 van jullie SquirtLube, en wie kan dat morgen op de meet even meenemen? Zorg ik dat alles schoon is, kan het er meteen op. Wil het wel eens proberen!
pi_83290415
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:02 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Ik zag vanochtend overigens dat FuturumShop een Bell helm heeft voor zo'n ¤40 met bijna 30 ventilatiegaten erin. Ben wel benieuwd naar meer info over dat ding
Ik heb zelf het goedkoopste model van Bell, de Solar. Kostte iets van 35,- ofzo. Op zich prima helm, zit goed en makkelijk te stellen aan de achterkant.

Alleen is het zo'n one size-fits all-helm en op mijn smalle hoofd oogt 'ie wat fors. Ook vind ik de achterpunt er niet 'snel' uitzien. Dus alleen qua looks vind ik hem niet mooi, dus wellicht schaf ik binnenkort een Bell aan in een hoger prijssegment. De Alchera of Ghisallo vind ik bijvoorbeeld al een stuk mooier.

De Sweep en Volt zijn ook mooi maar vind ik eigenlijk te duur voor een helm...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:20:54 #186
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_83290863
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:02 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Die helmen zijn tegenwoordig stukken beter. Ik zweet er niet meer in dan dat ik zonder helm fiets. Zou alleen wel graag eentje willen die iets betere pasvorm heeft, echt supercomfortabel vind ik hem niet.

Zorg er wel voor dat je er eentje neemt die past bij je fiets

Ik zag vanochtend overigens dat FuturumShop een Bell helm heeft voor zo'n ¤40 met bijna 30 ventilatiegaten erin. Ben wel benieuwd naar meer info over dat ding


Ik denk dat er weinig helmen zijn in de kleur van een 10 jaar oude Gazelle randoneur
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_83291359
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:10 schreef marcodej het volgende:

[..]

Ik heb zelf het goedkoopste model van Bell, de Solar. Kostte iets van 35,- ofzo. Op zich prima helm, zit goed en makkelijk te stellen aan de achterkant.

Alleen is het zo'n one size-fits all-helm en op mijn smalle hoofd oogt 'ie wat fors. Ook vind ik de achterpunt er niet 'snel' uitzien. Dus alleen qua looks vind ik hem niet mooi, dus wellicht schaf ik binnenkort een Bell aan in een hoger prijssegment. De Alchera of Ghisallo vind ik bijvoorbeeld al een stuk mooier.

De Sweep en Volt zijn ook mooi maar vind ik eigenlijk te duur voor een helm...
Juist, de Solar was het!

Ik rijd zelf overigens met een helm van All Active, budgethelmpje van Cyclewear.eu. Op zich een prima helm, maar de stelpuntjes van de straps schuiven nogal makkelijk (en veel) heen en weer. Ben dus wel binnen nu en een half jaar ofzo op zoek naar een nieuwe helm, maar maak nog geen definitief besluit. Ik neem in ieder geval een zwarte, dan weet ik zeker dat hij bij m'n fiets en kleding past
pi_83291815
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:20 schreef Klonk het volgende:

[..]



Ik denk dat er weinig helmen zijn in de kleur van een 10 jaar oude Gazelle randoneur
Sorry, maar ik word wel nieuwsgierig naar wat voor fiets het precies is. Heb je een foto?
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:55:34 #189
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:09:58 #190
281157 AskBrad
Heracles Almelo
pi_83293287
tipje voor het schoonmaken van je cassette:

wiel eruit, en met een oude lap tussen je kransen heen en weer schuiven.
werkt gegarandeerd.
I'm Back Again!
pi_83293402
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:55 schreef JortK het volgende:
Net besteld voor op mijn witte bulls met witte helm

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oeh... Altijd leuk die witte broekjes. Tot je een keer in de regen terecht komt
pi_83297550
Om de hoeveel tijd / kilometers maken jullie eigenlijk de fiets schoon en wat gebruiken jullie naast dat SquirtLube en dit?

Ik heb nog nooit mijn fiets schoon gemaakt, maar het zou geen overbodige luxe zijn.
pi_83298508
Een cassette zit vast met 'n sluitring. Die moet je losdraaien (daar is 't rechter stuk gereedschap voor) maar omdat de cassette dan meedraait, hou je die vast met 't linkerstuk. Die sla je als 't ware om de cassette heen.
pi_83298533
Ik maak m'n fiets alleen schoon als ie vies is trouwens. En gooi een keer in de zoveel tijd Squirt Lube op de ketting.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 20:16:10 #195
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_83300469
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:39 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Sorry, maar ik word wel nieuwsgierig naar wat voor fiets het precies is. Heb je een foto?


diehards fietsen ook in de winter:



Het frame is een Gazelle Cayo, maar dat is het enige wat origineel is. De rest is vervangen door modern en beter, ik had ook een nieuwe fiets kunnen kopen voor dat bedrag of mischien wel 2, maar ik hou niet van moderne fietsen, lelijke vierkante buizen en ik ben op die fiets 43 kilo afgevallen dus ik heb er ook een band mee.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_83301556
Aardige fiets Heb ook de winter door gefietst (hoewel niet iedere werkdag, gedeeltelijk OV).

Ik ben zelf niet afgevallen door te fietsen, maar alleen door aanpassen van mijn eetgewoonten. Scheelt me inmiddels 25kg en ik val nog steeds af. Heb het fietsen begin vorig jaar ontdekt op een Raleigh Marathon uit 1986. Ben binnen niet al te lange tijd overgestapt op een modernere fiets, een Giant OCR uit 2002. Heerlijke fiets, alleen kom ik nu door achterstallig onderhoud (stomme fout van mezelf) dingen tegen die niet zouden mogen gebeuren.
Over de afgelopen 2 weken inmiddels bijna weer 3 kg kwijt waardoor ik nu op ongeveer 87 kg uit kom. Fietsen geeft me steeds een beter gevoel, en is gewoon een verslaving geworden
  vrijdag 25 juni 2010 @ 20:45:46 #197
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83301835
Met spiegel!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 20:52:38 #198
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83302126
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 20:45 schreef Oksel het volgende:
Met spiegel!
Fietsers zijn en blijven ijdeltuiten
Superhero to the rescue!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 21:01:03 #199
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_83302585
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 20:45 schreef Oksel het volgende:
Met spiegel!


ik zou niet zonder willen, heb lang gezocht naar een klein effectief spiegeltje want ik had geen zin in zo´n bejaardending maar het is echt erg fijn
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  vrijdag 25 juni 2010 @ 21:06:47 #200
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_83302949
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 20:39 schreef Freddeh het volgende:
Ik ben zelf niet afgevallen door te fietsen, maar alleen door aanpassen van mijn eetgewoonten. Scheelt me inmiddels 25kg en ik val nog steeds af.
Ik begin nu eindeljik verstandig te leren eten omdat je je anders op de fiets zo beroerd voelt, dus ik doe het in feite tegelijk
Maar ben blij jouw verhalen te lezen, geeft me wel moed want ik ben nog een jaar of wat bezig voor ik echt het overgewicht kwijt ben denk ik. Volgend jaar wil ik wel gewoon een stuk lichter de JJC doen, en voelen dat ik op de goede weg ben!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')