abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:48:36 #126
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83276149
Mijn eerste Fok!account heeft een userID onder de 8000 trouwens..

Nuttige info he?
pi_83276197
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:42 schreef Oksel het volgende:

[..]

Waarom geen compact? Eventjes snel je 39 naar een 34 veranderen en je hebt lichtere versnellingen dan wanneer je een 28 achter hebt. En je kan het zelf doen. En het is goedkoper. En je fiets is 3 gram lichter!
3 Gram Eerst maar eens zorgen dat ik zelf onder de 80kg kom, daarna wil ik nog wel eens nadenken over m'n fiets op dieet te zetten.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:51:10 #128
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83276285
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:42 schreef Oksel het volgende:

[..]

Waarom geen compact? Eventjes snel je 39 naar een 34 veranderen en je hebt lichtere versnellingen dan wanneer je een 28 achter hebt. En je kan het zelf doen. En het is goedkoper. En je fiets is 3 gram lichter!
wat ik begrijp is dat op een 39/53 crankstel je niet zomaar een 34 kan monteren. Vanavond maar even vragen. Anders is een 34 wel handig voor in de bergen. Waarom geen compact: omdat ik wedstrijden met die fiets ga rijden en daar is een grote plaat standaard, je rijdt bijna continue 53*15. In Nederland is 34 niet echt nodig. Waarom geen Triple omdat de ketting te schuin komt en ik dus eerder moet schakelen naar mijn middenblad dan wanneer ik met dubbel zou rijden. Voor de rest zit het inderdaad tussen mijn oren.
Superhero to the rescue!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 11:00:31 #129
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83276726
Je kan ook gewoon een dubbelgroep op een compact crank zetten..

Dan heb je dus het beste uit beide werelden!

Ik heb een 39-52 op een compact crank zitten, als ik de bergen in ga vervang ik mijn 39 voor een 34, waardoor ik dus een lichter verzet heb wanneer ik er achter een 28 cassette op zou zetten.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 11:02:26 #130
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83276828
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:49 schreef Freddeh het volgende:

[..]

3 Gram Eerst maar eens zorgen dat ik zelf onder de 80kg kom, daarna wil ik nog wel eens nadenken over m'n fiets op dieet te zetten.
Was cynisch. Maar je hebt gelijk.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 11:09:28 #131
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83277144
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:02 schreef Oksel het volgende:

[..]

Was cynisch. Maar je hebt gelijk.
2 gram is toch 1 seconde tjidwinst op de beklimming van de Alp d'Huez? Had ik ergens gelezen, weet niet in hoeverre dit waar is. Las laatst een stukje van Wilfried de Jong (als ik mij niet vergis) die zich afvroeg waarom de ploegleiders je allemaal bidons en eten geeft voordat je begint aan de beklimming, of het niet beter was dit tijdens de beklimming te krijgen. Scheelde weer in gewicht.
Superhero to the rescue!
pi_83277697
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:00 schreef Wombcat het volgende:
Of je hebt te hard gefietst.
Of te weinig gedronken.

Hoe ver fiets je anders?
Tussen de vijftig en de honderd kilometer (soms iets minder als er minder tijd is) maar ik fiets nog maar 3 weken. Het zou zomaar kunnen dat ik te weinig gedronken heb, ik drink normaal vrij veel en heb een stuk (20 á 30 min) zonder vocht in de bidons gereden opzoek naar een winkel danwel tankstation.
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:03 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Kijk hier: http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm

Volgens dat programmaatje daar heb ik gisteren ong. 3500 calorieën verbrand, terwijl ik er misschien 800 heb opgenomen. Ben trouwens ook bezig met afvallen maar het was veel te weinig, want ik zat met honger op de fiets (maar mijn eten was op)!!!
Ik denk dat dit ook mijn probleem was, ook ik was tijdens lunch aan het fietsen en een banaan, een plak onbijtkoek en twee broodjes is dan wel best weinig inderdaad.

[ Bericht 38% gewijzigd door KaheemSaid op 25-06-2010 11:28:04 ]
pi_83277790
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:09 schreef Superher0 het volgende:

[..]

2 gram is toch 1 seconde tjidwinst op de beklimming van de Alp d'Huez? Had ik ergens gelezen, weet niet in hoeverre dit waar is. Las laatst een stukje van Wilfried de Jong (als ik mij niet vergis) die zich afvroeg waarom de ploegleiders je allemaal bidons en eten geeft voordat je begint aan de beklimming, of het niet beter was dit tijdens de beklimming te krijgen. Scheelde weer in gewicht.
Knap. Houdt in dat ik wanneer ik 80kg weeg (nu 88kg) ik dus 1:06 sneller de Alpe d'Huez beklim?
  vrijdag 25 juni 2010 @ 11:31:07 #134
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83278055
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:24 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Knap. Houdt in dat ik wanneer ik 80kg weeg (nu 88kg) ik dus 1:06 sneller de Alpe d'Huez beklim?
Bij hetzelfde vermogen uiteraard. Vergelijking gaat op voor een prof. kan mij helaas niet herinneren waar ik dit heb gevonden.

Een artikel gevonden: http://www.training4cycli(...)-cost-on-alpe-dhuez/

1.8 liter water zwaarder kost 1m54s. Wat best wel een verschil is.
Superhero to the rescue!
pi_83278127
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:31 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Bij hetzelfde vermogen uiteraard. Vergelijking gaat op voor een prof. kan mij helaas niet herinneren waar ik dit heb gevonden.
Kan me ook wel voorstellen juist dat m'n vermogen afneemt naarmate ik minder ga wegen juist.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 11:36:06 #136
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83278262
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:32 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Kan me ook wel voorstellen juist dat m'n vermogen afneemt naarmate ik minder ga wegen juist.
Je vermogen neemt niet af, zal eerder toenemen. Het klimmen zal makkelijker gaan, je kunt het langer volhouden en je zal harder omhoog gaan. Enig nadeel wat ik kan bedenken is dat je je gewicht niet meer op de pedalen kan rammen. Zie link trouwens in mijn vorige post.
Superhero to the rescue!
pi_83278346
Ah, thanks!
pi_83278416
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:22 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Tussen de vijftig en de honderd kilometer (soms iets minder als er minder tijd is) maar ik fiets nog maar 3 weken. Het zou zomaar kunnen dat ik te weinig gedronken heb, ik drink normaal vrij veel en heb een stuk (20 á 30 min) zonder vocht in de bidons gereden opzoek naar een winkel danwel tankstation.
[..]

Ik denk dat dit ook mijn probleem was, ook ik was tijdens lunch aan het fietsen en een banaan, een plak onbijtkoek en twee broodjes is dan wel best weinig inderdaad.
Ja dat is veel te weinig. Voeding is alles. Ik kan mij herinneren dat ik vorig jaar ging fietsen met een vriendin, die best wel goed getraind was - ze was bovendien net terug van fietsvakantie. Ik had een oogje op haar en kon natuurlijk niet aan haar laten merken dat ik zelf al tijden niet gefietst had en nauwelijks vooruitkwam .

Zij is zo'n type die zich echt niet even gaat voorbereiden op een stuk fietsen, en tijdens het rijden niet eet en nauwelijks drinkt. Ik had me dus juist goed voorbereid: paar uur van te voren een groot bord pasta erin, fruitrepen voor onderweg, wat fruit vlak van te voren, mezelf even een half uur gemasseerd voor vertrek, stretching gedaan.

Ik reed haar bijna uit het wiel zo goed was ik die dag!

Overigens als ik in NL ben (woon in Londen nu) ga ik normaal altijd mijn repen bij de natuurwinkel halen. Ben even vergeten van welk merk, maar ze zijn 99 cent per stuk en bevatten alleen fruit, geen suiker. Maar die dingen zijn toch lekker en geven me toch een energie pff!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_83283011
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 09:18 schreef Freddeh het volgende:
Kom net bij de FM vandaan.

Hij laat het zo makkelijk lijken dat ik me net een imbeciel voel. Monteert de derailleurkabel opnieuw , draait aan wat schroefjes.

"Alsjeblieft!"



Vanmiddag late dienst, van 13:30 - 22:00, dus wel weer op de fiets naar het werk. Helaas heb ik nog niet alle vertrouwen in m'n fiets, maar als ie weer rijdt zoals het moet ben ik helemaal blij met de FM.

Overigens nog wel ff een nieuw middenblad besteld omdat die wel 'iets' versleten is. Haaien zouden jaloers zijn op de tanden
Om even terug te komen op vanochtend... Of ik heb m'n fiets echt kapot gemaakt, of de FM snapt het niet zo goed.
Hoewel, hij schakelt nu gladder dan ooit. Nadeel is dat nog steeds de ketting overslaat op de cassette (of de cassette onder de ketting ), Ik ga dus morgen even terug, en laat ze ook de ketting even nakijken, die hadden we nog niet bekeken als mogelijke frustratie-oorzaak.

Overigens wél prachtig weer. En gezien het feit dat mijn route voor 98% vlak is is het wel genieten omdat ik nooit vol op de pedalen hoef. Zon, lekker briesje
  vrijdag 25 juni 2010 @ 13:34:40 #140
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83283306
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:28 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Om even terug te komen op vanochtend... Of ik heb m'n fiets echt kapot gemaakt, of de FM snapt het niet zo goed.
Hoewel, hij schakelt nu gladder dan ooit. Nadeel is dat nog steeds de ketting overslaat op de cassette (of de cassette onder de ketting ), Ik ga dus morgen even terug, en laat ze ook de ketting even nakijken, die hadden we nog niet bekeken als mogelijke frustratie-oorzaak.

Overigens wél prachtig weer. En gezien het feit dat mijn route voor 98% vlak is is het wel genieten omdat ik nooit vol op de pedalen hoef. Zon, lekker briesje
het kan ook de kabel zijn. wat bedoel je met overslaan? Dat hij ratelt? Of dat hij telkens tussen 2 versnellingen wisselt? Meestal op te lossen door eventjes een of twee draaien aan de afstelling te doen.
Superhero to the rescue!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 13:41:12 #141
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83283638
Of de ketting is gewoon zwaar versleten.
pi_83283842
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:34 schreef Superher0 het volgende:

[..]

het kan ook de kabel zijn. wat bedoel je met overslaan? Dat hij ratelt? Of dat hij telkens tussen 2 versnellingen wisselt? Meestal op te lossen door eventjes een of twee draaien aan de afstelling te doen.
De kabel is al een paar keer gecheckt, staat prima spanning op nu. Wisselt heel soepel van versnelling, maar als ik kracht op de pedalen zet springt de ketting een blaadje omhoog van achteren.

Ik dacht te zien dat de derailleur krom was geslagen tijdens een aanrijding begin dit jaar, maar nu ik een splinternieuwe derailleur erop heb zitten (die overigens vanochtend afgesteld is door de FM) blijkt dat de oorzaak ook niet te zijn.

Er blijven eigenlijk 2 opties over. Optie 1 kan ik mee leven, dat is een versleten ketting die even moet worden vervangen door de FM.
Optie is vervelender... Dat is een kromgeslagen frame tijdens de aanrijding begin dit jaar...

Ik heb meer een vermoeden dat het optie 1 is op dit moment, omdat het probleem niet direct ontstaan is na de aanrijding. Het is na die tijd begonnen en juist erger geworden na verloop van tijd. Ik kan me voorstellen dat een ketting rare dingen gaat doen als hij versleten is. En als hij nog erger versleten is kan ik me heel goed voorstellen dat hij de berijder van de fiets écht gaat narren.
pi_83284063
Hoeveel kilometer heb je met die ketting gereden? Goeie test voor slijtage is om hem op het buitenblad te leggen en hem dan met twee vingers aan de voorkant van het blad af te te trekken. Als ie een centimeter (?) van het blad komt is 'ie versleten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_83284066
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:41 schreef Oksel het volgende:
Of de ketting is gewoon zwaar versleten.
Wat jij zegt. Iets met derde eigenaar en 7000km dat ik er zelf op gereden heb.
pi_83284097
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:51 schreef marcodej het volgende:
Hoeveel kilometer heb je met die ketting gereden? Goeie test voor slijtage is om hem op het buitenblad te leggen en hem dan met twee vingers aan de voorkant van het blad af te te trekken. Als ie een centimeter (?) van het blad komt is 'ie versleten.
Moment, ben terug binnen 3 minuten
pi_83284325
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:52 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Moment, ben terug binnen 3 minuten
Was ik weer. Heb geen meetapparatuur bij me, maar kan aardig inschatten dat dit zo'n 8 tot 10mm is. Als ik wil kan ik de ketting naast het buitenblad drukken als ik hem aantrek aan de voorkant van het blad.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:08:43 #147
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_83284850
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:57 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Was ik weer. Heb geen meetapparatuur bij me, maar kan aardig inschatten dat dit zo'n 8 tot 10mm is. Als ik wil kan ik de ketting naast het buitenblad drukken als ik hem aantrek aan de voorkant van het blad.
vervangen dus. Zie ook op het eind wordt uitgelegd hoe je dit met het oog kunt zien. Op het grote blad leggen en trekken, als er een hele tand zichtbaar is is het tijd om te vervangen.7000km klinkt als tijd om te vervangen. niet te lang meewachten anders kost het je ook nog je voorbladen. deze slijten ook harder.
Superhero to the rescue!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:36:47 #148
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_83286441
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:02 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Volgende fiets wordt een dubbel! Triple houd ik voor in de bergen, hoewel, 39x28 moet je ook ver kunnen komen lijkt mij.
Voor jou is een triple misschien overkill inderdaad, maar veel andere dikkerdjes hier moeten niet zo stoer doen of gewoon een keer in de bergen gaan fietsen Je kunt wel een grotere plaat monteren op een compact trouwens, dus bijv 40-52 voor wedstrijden. Moet je wel twee nieuwe kettingbladen kopen (bijv. TA Zephyr voor Shimanocranks). Punt is mogelijk dat je voorderailleur het niet aan kan als je dan een 34 monteert naast de 52, maar voor de bergen kun je dan natuurlijk ook gelijk die 50 weer plaatsen. Aan de andere kant: waarom dan niet gewoon een dubbel en een los compact crankstel erbij. Want bij de nieuwe Ultegra crank sluit een ander buitenblad niet mooi aan en een los compactcrankstel heb je ook voor minder dan 100 euro als je een beetje zoekt (2 losse bladen voor een compact zijn al gauw 70 euro).
Iets anders, jij woont toch (in de buurt van) Amersfoort? Ik ben bijna klaar met een 'ultieme' heuvelrug klimmetjesroute en daar hoort de galgenberg natuurlijk ook in, van alle relevante kanten Aan een beetje draaien en keren ontkom je niet maar het moet niet te gek worden. Wat vind je van dit stuk? http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=147242 Zit alles erin? Zijn er betere aanlooproutes te kiezen? Zo weinig mogelijk zekere stoplichten/-plaatsen en veilig kunnen afdalen zijn ook belangrijke aspecten. De betonnen fietspaden langs Soestduinen vind ik geweldig dus dat blijft waarschijnlijk ongewijzigd. :p De totale route zal trouwens iets van 130km zijn met ca 900 hoogtemeters.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:45:30 #150
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83286693
Dit dikkertje fietst geen bergen, maar wel aardige klimmetjes in Duitsland, Australie.. gewoon, in 10km naar 700m. Dat soort werk. En dat ging prima met een dubbel + 28 cassette achter.. Nadeel is dus dat je of altijd met een 28 fietst, of dat je 2 wielsets moet hebben, of dat je zelf zo handig moet zijn om een cassette te vervangen.

Maareh, ik zou voor een compactcrank gaan, met een dubbel (39-52) groep, en dan een extra 34 blad, die je zelf kan vervangen, en achter gewoon je normale cassette (24 is dat toch?). Dat heb ik nu, en is volgens mij het makkelijkst, én het goedkoopst.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')