abonnement Unibet Coolblue
pi_73673000
Het topic over alles wat met sushi te maken heeft! Vraag hier wat je wilt weten, of geef je tips of ervaringen met je sushi experimenten.

Omdat je er al veel over sushi gepraat wordt, wat plaatjes om de smaakpapillen te kietelen:





Itadakimasu!

Vorige topic: Zelf sushi maken deel VI
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  woensdag 14 oktober 2009 @ 09:58:29 #2
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_73673071
Sushi

Mits veel vis.. (dus relatief weinig rijst)
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
pi_73673183
Ik ga het binnenkort ook eens proberen zelf te maken
mn stiefma (als japanner zijnde) maakt het geregeld en ik zelf krijg er geen genoeg van xD

of mn huisgenoten mijn smaak delen is natuurlijk de vraag.
Zijn er nog tips om te zorgen dat iedereen het eigenlijk wel lekker vind? (dus welke soorten vis enzo, wat voor groenten(stel dat iemand geen vis lust) en wat voor eventuele extra dingen?)

Oh en, weet iemand een Toko te vinden in Breda? Ik kon er zou gauw geen vinden en mn lokale Jumbo heeft geen zeewier
Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95
pi_73673249
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 10:04 schreef IceDustbin2 het volgende:
Ik ga het binnenkort ook eens proberen zelf te maken
mn stiefma (als japanner zijnde) maakt het geregeld en ik zelf krijg er geen genoeg van xD

of mn huisgenoten mijn smaak delen is natuurlijk de vraag.
Zijn er nog tips om te zorgen dat iedereen het eigenlijk wel lekker vind? (dus welke soorten vis enzo, wat voor groenten(stel dat iemand geen vis lust) en wat voor eventuele extra dingen?)

Oh en, weet iemand een Toko te vinden in Breda? Ik kon er zou gauw geen vinden en mn lokale Jumbo heeft geen zeewier
Nou ja, zalm en tonijn zijn eigenlijk nooit verkeerd. Komkommer, surimi (=zooi in elkaar gemokerde witvis), mango + munt, japanse omelet, gerookte zalm met milde kruidenboter. Paling kan ook En vast nog meer, maar dit zijn wel de meest gegete varianten bij ons.

Toko: http://www.amazingoriental.com Er zit er ook 1 in Breda. Daar hebben ze nori zat
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  Moderator woensdag 14 oktober 2009 @ 10:11:52 #5
155227 crew  Guppy
dus
pi_73673298
Misschien dat ze hier in Breda iets hebben? En anders heeft de Appie ook nog zeewier, en soms heeft de Xenos ook sushi-benodigdheden in de winkel.

- edit - laat maar, Amazing Oriental is the place to be
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_73674282
bij mij mislukt het rollen steeds...

maar we blijven proberen!
  Moderator woensdag 14 oktober 2009 @ 11:26:26 #7
155227 crew  Guppy
dus
pi_73675556
Bij Amazing Oriental heb ik een rol-vormpje gekocht. Moet het alleen nog steeds proberen. Maar misschien is dat iets voor je?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_73675585
Hmmm, is alweer veel te lang geleden!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_73675972
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 11:26 schreef Guppyfriend het volgende:
Bij Amazing Oriental heb ik een rol-vormpje gekocht. Moet het alleen nog steeds proberen. Maar misschien is dat iets voor je?
Is dat niet een nigiri vormpje? Want hoe je kan rollen met een vormpje en die nori er om heen kan doen zie ik niet helemaal

Het bamboematje is de eerste paar keer enomr prutsen, maar dat komt vanzelf goed. Het blengrijkst is om stevig te rollen, vind ik zelf, zodat niet de hele boel uit elkaar valt om het moment dat je of snijdt, of gaat eten
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  woensdag 14 oktober 2009 @ 12:50:06 #10
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_73678199
Mooie OP!
Sorry ik had het niet door.

Er bestaan wel rolvormen. Met een plastic laagje wat je er onderuit trekt en het dan in de nori rolt.
Of zoiets:


[ Bericht 41% gewijzigd door mmascha op 14-10-2009 12:56:37 ]
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_73678921
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 21:28 schreef Pheno het volgende:
De rijst in een rijstkoker ben ik zelf niet zo fan van, maar dat komt omdat ik ruzie heb met dat ding (het aankoeken komt me bekend voor zeg maar, niet alleen bij sushirijst ).

Voor 10 rollen of een mix van nigiri/rollen pak ik 500 gram rijst,.

Schoonmaken: rijst in een vergiet/zeef wassen, daar heb ik een zeef voor, dat is wat makkelijker dan de IKEA vergiet die we hebben en waar die korrels in blijven hangen
Gewoon in een bak met water dompelen en maar laten stromen en af en toe overgieten van zeef naar bak en andersom Daarna even drogen.

Koken: ik kook eerst 500ml water met wat dashipoeder in een pannetje. Als het water kookt doe ik de rijst er in. Als het goed is ligt alle rijst net onder het water. Deksel erop en een minuut even aan de kook brengen. Niet laten overkoken, merk je dat het kookt, gas/inductie/whatever terug.
Daarna 19 minuten rustig pruttelen. Om een indicatie te geven, Van de 9 standen gebruik ik 7~9 voor het 1 minuut koken, 1~2 voor de 19 minuten. Deksel nooit oplichten.

Na de 20 minuten voorbij zijn dan 15 minuten nagaren. Dus gas uit. Heb je mooi even tijd om de sushidressing te maken. Ik gebruik 3 eetlepels rijstazijn, 1 eetlepel mirin. Een theelepeltje suiker (mirin maakt het al zoet, dus hoeft niet echt veel) en een snufje zout. Dat even in de magnetron opwarmen zodat de suiker tijdens het roeren echt kan oplossen.

Als de rijst klaar is, dan overgooien in een ruime kom. De dressing erbij gooien en goed mengen. Dan mag het gaan afkoelen, dat kan met wat wapperen, maar ik ben lui en laat het een half uurtje staan. En natuurlijk soms even omscheppen.

Een wat lange bereidingsmanier dan de rijstkoker, maar zo heb ik het me laten leren door een sushiworkshop en wat zelf experimenteren met de dressing En het gaat eigenlijk altijd goed.
En door de dashi ruikt het zo lekker

Hey heel erg bedankt! Dat ga ik binnenkort eens proberen! Het lijkt me idd langer te koken dan in de rijstkoker, misschien was mijn rijst gewoon te kort gekookt of met teveel water ofzo. Het juiste recept vinden is erg moeilijk, maar ik ga de jouwe eens proberen
Volgens mij hebben die toko's bij mij in de buurt geen dashi.. maar er opent deze maand een oriental in Maastricht dus dan ga ik daar eens mijn ogen uitkijken

Heb pas bij de toko zo'n sushi azijn gekocht die al helemaal klaar was, voorheen maakte ik het steeds zelf.. niet zo moeilijk maar als het al klaar is dan is dat toch iets makkelijker haha

Sushi workshop, zou ik ook eens willen doen, weet iemand iets in de buurt van heerlen?
pi_73679904
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:50 schreef mmascha het volgende:
Mooie OP!
Sorry ik had het niet door.

Er bestaan wel rolvormen. Met een plastic laagje wat je er onderuit trekt en het dan in de nori rolt.
Of zoiets:
[ afbeelding ]
Ik zie het geklungel van mezelf met zo'n ding al
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  woensdag 14 oktober 2009 @ 13:45:34 #13
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_73679938
Oefening baart kunst jongens en meisjes.
pi_73680652
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:44 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ik zie het geklungel van mezelf met zo'n ding al
denk dat ik er dan 1 doe in de tijd dat ik er met de hand 4 rol
Ja doei.
pi_73681236
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:50 schreef mmascha het volgende:
Mooie OP!
Sorry ik had het niet door.

Er bestaan wel rolvormen. Met een plastic laagje wat je er onderuit trekt en het dan in de nori rolt.
Of zoiets:
[ afbeelding ]
Kunnen je vingers daar niet per ongeluk tussen komen?
pi_73681261
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 14:29 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Kunnen je vingers daar niet per ongeluk tussen komen?
volgens mij zit daar zelfs garantie op
Ja doei.
pi_73681367
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 14:30 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

volgens mij zit daar zelfs garantie op


Als er maar enigszins de mogelijkheid bestaat dat ik ergens met mijn fikken bekneld raak, ergens achter blijf haken of per ongeluk een amputatie uitvoer, dan blijf ik uit de buurt. ik durf ook niet bij Pheno's sushimes in de buurt te komen. En toch slaagde ik er van de week in om in een half verduisterde keuken bijna in het lemmet te grijpen.
pi_73681417
Nieuw recept: sushi met vinger?
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_73681441
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 14:35 schreef Pheno het volgende:
Nieuw recept: sushi met vinger?
Dat was toch ook het geval toen we voor de allereerste keer thuis sushi maakten? Toen ik dacht, ah, die wortel, die snij ik wel ff zonder snijplankje? En toen ik daarna flauwviel?
pi_73681467
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 14:36 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Dat was toch ook het geval toen we voor de allereerste keer thuis sushi maakten? Toen ik dacht, ah, die wortel, die snij ik wel ff zonder snijplankje? En toen ik daarna flauwviel?
En dat ik die secondelijm moest zoeken?
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_73681481
!
Ja doei.
pi_73681486
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:

[..]

En dat ik die secondelijm moest zoeken?
Je overdrijft.
pi_73681505
* motorbloempje pakt de popcorn
Ja doei.
pi_73681583
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 14:39 schreef motorbloempje het volgende:
* motorbloempje pakt de popcorn
Het was wel horror hoor.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 14:42:38 #25
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_73681606
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 14:39 schreef motorbloempje het volgende:
* motorbloempje pakt de popcorn
* Koepert schuift aan, graait mee, en verzorgt de drankjes
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')