abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 maart 2009 @ 22:14:33 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_67531100

Hier alweer deel 153 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  zondag 29 maart 2009 @ 22:15:28 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_67531128
Aangezien de laposter van het vorige topic geen nieuwe opende, bij deze.


En gaat de V250 eindelijk naar Nederland komen? Ik ben benieuwd. Ik vraag me af of er gekken zijn die 2 dagen bij OB Watergraafsmeer gaan liggen, om te kijken wat er binnenkomt. Ik hoop niks
pi_67531171
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:01 schreef kebabkever het volgende:

[..]

Rijd die ERS 6608 dan helemaal naar Oost Italie? Weetje hoe ver dat is!
Nee ERS wisselt van lok bij de Duits-Zwitserse grens
  Redactie Sport zondag 29 maart 2009 @ 22:18:36 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_67531234
Tijd Voor Plaatjes:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_67531255
tvp
  zondag 29 maart 2009 @ 22:20:33 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67531298
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:18 schreef dennistd het volgende:
Tijd Voor Plaatjes:
[ afbeelding ]
Toch ook al bijna goed genoeg voor de Heimwee-express
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 29 maart 2009 @ 22:22:32 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_67531368
Ik zal blij zijn als die dingen eruitzijn. Lelijke zo-niet-in-het-hedendaagse-straatbeeld-passende treinen. Leuk voor in een museum, maar verder: oprotten.

Geef mij dan maar een DD-AR (ja, serieus).
  zondag 29 maart 2009 @ 22:24:33 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67531426
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:22 schreef James1988 het volgende:
Ik zal blij zijn als die dingen eruitzijn. Lelijke zo-niet-in-het-hedendaagse-straatbeeld-passende treinen. Leuk voor in een museum, maar verder: oprotten.

Geef mij dan maar een DD-AR (ja, serieus).
Jij bent echt geschift
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 29 maart 2009 @ 22:25:31 #9
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_67531455
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:22 schreef James1988 het volgende:
Ik zal blij zijn als die dingen eruitzijn. Lelijke zo-niet-in-het-hedendaagse-straatbeeld-passende treinen. Leuk voor in een museum, maar verder: oprotten.

Geef mij dan maar een DD-AR (ja, serieus).
Ik weet dat je er fan van bent hoor, maar waarom past een DD-AR beter in het straatbeeld dan een T/V? Het is toch precies dezelfde stijl eigenlijk?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 29 maart 2009 @ 22:26:26 #10
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_67531487
Overigens:
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 29 maart 2009 @ 22:26:48 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_67531497
Ik heb eigenlijk helemaal geen reden. Maar Mat '64 mag nu wel eens met pensioen, vind ik.
pi_67531599

Door de langdurige regen maken de stroomafnemers van voorbijrazende Intercity's een aardig effect. NSR's 4017 en twee soortgenoten als IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol, in de boog bij Nijkerk.
  zondag 29 maart 2009 @ 22:30:15 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_67531608
ICM
pi_67531669
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:22 schreef James1988 het volgende:
Ik zal blij zijn als die dingen eruitzijn. Lelijke zo-niet-in-het-hedendaagse-straatbeeld-passende treinen. Leuk voor in een museum, maar verder: oprotten.

Geef mij dan maar een DD-AR (ja, serieus).
Mat '64 lelijk noemen en vervolgens voor DD-AR kiezen
  Redactie Sport zondag 29 maart 2009 @ 22:34:14 #15
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_67531732
Die ICMm-frontplaat wordt echt lelijk na een tijdje
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 29 maart 2009 @ 22:34:31 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67531745
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:26 schreef De_Hertog het volgende:
Overigens:
[ afbeelding ]
Ik ga er over een maandje weleens kijken. Ten eerste deugt de kleur blauw niet, ten tweede is het Mook - Molenhoek en ten derde is de positie van de letters niet in orde. Ten vierde het font.

Nou ik er zo eens naar kijk: Het is gewoon bijelkaar geklunsd uit een Albert Heijn folder
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_67531897
tvp
pi_67531942
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:29 schreef Zug-Chef het volgende:
[ afbeelding ]
Door de langdurige regen maken de stroomafnemers van voorbijrazende Intercity's een aardig effect. NSR's 4017 en twee soortgenoten als IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol, in de boog bij Nijkerk.
Zeer mooie foto. Heb je iets van een website waar je je foto's verzameld? Ben zeer benieuwd naar je collectie om naar te kijken
  Redactie Sport zondag 29 maart 2009 @ 22:44:58 #19
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_67532027
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:42 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Zeer mooie foto. Heb je iets van een website waar je je foto's verzameld? Ben zeer benieuwd naar je collectie om naar te kijken
Als je op het websiteicoon bij zug klik kom je hier uit: http://www.spoorvinder.tk/

waarom plaats je trouwens een tvp en 2 minuten later een inhoudelijke reactie?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 29 maart 2009 @ 22:45:35 #20
120113 Tomasso
Lopen te kijken
pi_67532050
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:32 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Mat '64 lelijk noemen en vervolgens voor DD-AR kiezen
Voor mensen langer dan 1,60 meter, is een beetje bevolkte Mat '64 één groot drama.
"A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
pi_67532123
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:44 schreef dennistd het volgende:

[..]

Als je op het websiteicoon bij zug klik kom je hier uit: http://www.spoorvinder.tk/

waarom plaats je trouwens een tvp en 2 minuten later een inhoudelijke reactie?
Ja goeie vraag. Ik had de ene natuurlijk ook kunnen editten.

Sorry
pi_67532866
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:45 schreef Tomasso het volgende:

[..]

Voor mensen langer dan 1,60 meter, is een beetje bevolkte Mat '64 één groot drama.
Plan T is voor mensen langer dan 1,10 nog een drama
pi_67533007
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:29 schreef Zug-Chef het volgende:
[ afbeelding ]
Door de langdurige regen maken de stroomafnemers van voorbijrazende Intercity's een aardig effect. NSR's 4017 en twee soortgenoten als IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol, in de boog bij Nijkerk.
Wat heeft dat ding op zijn neus?
  zondag 29 maart 2009 @ 23:19:53 #24
136283 knars
Teethgrinder
pi_67533267
Plan T/V zijn gewoon karakteristieke treinen, fijn om te zien, icoon van / voor de NS. Maar damn, sinds die jaren 90 revisie wil ik echt niet meer in de buurt van een Plan T komen

En DD-AR verering is ook wel een onbegrijpelijk fenomeen. Ik vond ze leuk toen ze nieuw waren. Wauw, een dubbeldekkertrein! Dan kun je onder of boven gaan zitten! Die lol was er echter al snel vanaf toen ik er regelmatiger gebruik van mocht maken...
  zondag 29 maart 2009 @ 23:25:11 #25
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_67533449
quote:
Op zondag 29 maart 2009 22:34 schreef dennistd het volgende:
Die ICMm-frontplaat wordt echt lelijk na een tijdje
Ja nou, die kan je toch schoonmaken?
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')