abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67137703

Hier alweer deel 150 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.


Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.




De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.


Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

]
Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2009 17:11:50 ]
pi_67137711
Heeft iemand de goeie OP ?
  dinsdag 17 maart 2009 @ 15:16:32 #3
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_67137877
Nee.
En komt na 149 niet eerst 150?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  dinsdag 17 maart 2009 @ 15:17:35 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_67137909
VIRM.
pi_67137960
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 15:16 schreef MPG het volgende:
Nee.
En komt na 149 niet eerst 150?
Wordt al gefixt!
Foutje
  dinsdag 17 maart 2009 @ 15:19:22 #6
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_67137986
Moeilijke keuze trouwens, die TT.
VIRM is heldenspul , vooral als je naar de techniek gaat kijken. Maar Koploperspul van voor de revisie is über qua comfort en ruimte.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_67138191
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 15:19 schreef MPG het volgende:
VIRM is heldenspul
Als je het overleeft ben je wel een Veteraan ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 maart 2009 @ 15:32:43 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_67138483
ICMm is ook tof, het interieur is nice. Maar qua techniek enzo kies ik toch eerder voor VIRM
  dinsdag 17 maart 2009 @ 15:36:09 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_67138600
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 15:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als je het overleeft ben je wel een Veteraan ja
Heb jij bij die open dag in Leidschendam ook dle paniekberichten over ontploffende snelschakelaars in VIRM aan de wand zien hangen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_67138660
Zozo, topic 151 alweer

Wat is/was trein 151 bij de NS voor trein?
  dinsdag 17 maart 2009 @ 15:38:12 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67138664
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 15:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

Heb jij bij die open dag in Leidschendam ook dle paniekberichten over ontploffende snelschakelaars in VIRM aan de wand zien hangen?
Nee, ik heb alles wat rook naar Virm gemeden alsof ik er bulten van kreeg met haren erop.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 maart 2009 @ 15:39:18 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67138694
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 15:38 schreef Dichterbijer het volgende:
Zozo, topic 151 alweer

Was is/was trein 151 bij de NS voor trein?
Plan U
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 maart 2009 @ 15:46:54 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_67138935
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 15:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, ik heb alles wat rook naar Virm gemeden alsof ik er bulten van kreeg met haren erop.
Dit ging over ontploffend VIRM, toch zeker de moeite waard!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_67139277
Absoluut Koploper (originele stijl). Vandaag heerlijk in de 4083 op de oranje banken vertoefd. Zo hoort treinreizen te zijn.
  Redactie Sport dinsdag 17 maart 2009 @ 16:00:23 #15
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_67139493
Qua zitcomfort ga ik voor ICMm, wat interieur betreft ICM en voor het uitzicht de bovenverdieping van VIRM

Trouwens even een foto:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport dinsdag 17 maart 2009 @ 16:07:08 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_67139775
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 15:11 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Hier alweer deel 148 in deze succesvolle reeks.
150
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 17 maart 2009 @ 16:07:17 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_67139779
Alleen enkele reis en met een goede aanloop.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 17 maart 2009 @ 16:09:42 #18
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_67139868


Even het topic illustreren .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_67140743
ICM-stoelen in de nieuwste VIRM zou wat mij betreft de perfecte trein maken
  dinsdag 17 maart 2009 @ 16:35:30 #20
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_67140880
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 16:31 schreef Ireyon het volgende:
ICM-stoelen in de nieuwste VIRM zou wat mij betreft de perfecte trein maken
Oranje banken in de VIRM .
Dat moet inderdaad pure perfectie zijn .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  dinsdag 17 maart 2009 @ 17:12:25 #21
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_67141987
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 16:00 schreef dennistd het volgende:
Qua zitcomfort ga ik voor ICMm, wat interieur betreft ICM en voor het uitzicht de bovenverdieping van VIRM
Hier kan ik me wel in vinden.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  dinsdag 17 maart 2009 @ 17:15:58 #22
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_67142091




Dat was pas pure perfectie!
Jammer dat je nu naar Japan moet om een dergelijk tafereel me te mogen maken




Hoe zit dat eigenlijk tussen die Japanse Koploper en NS en Werkspoor. Aangezien NSR origineel het ontwerp samen met Werkspoor / TAC gemaakt heeft (toch?) Je kan dat toch niet zo maar even copieren, net als die doorloopkop die dus wel volledig door NS ontwikkeld is.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_67142139
tvp
  dinsdag 17 maart 2009 @ 17:18:13 #24
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_67142158
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 17:15 schreef zwahiel het volgende:
[ afbeelding ]



Dat was pas pure perfectie!
Koplopers met de doorloopkop
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_67143165
Ff de tt afgekopt op 150
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')