abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 september 2008 @ 11:40:54 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61670266

Hier alweer deel 124 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Vorig topic.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje van de Twentse stad Almelo naar het Vechtdal. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting in Mariënberg op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zoals Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios".


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met de problemen dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen) en dat reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede kunnen reizen.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 16-09-2008 22:09:47 ]
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 september 2008 @ 11:42:50 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61670318
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 08:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

EN hoeveel lijken liggen er achter dat zwarte scherm?
Achter dat zwarte scherm op de voorgrond weet ik niet. Achter dat scherm op de achtergrond lopen de sporen naar Leeuwarden en Groningen Noord.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 16 september 2008 @ 11:47:31 #3
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_61670438
Met excuus dat ik hem niet meteen opende , had niet door dat ik m sloot
pi_61670474
tvp
  dinsdag 16 september 2008 @ 11:51:00 #5
86072 thatsme
and That's you!
pi_61670519
Met de belgische locs ging het nog wel is mis als deze de stroomafnemer omhoog lieten op spanningsloze bruggen. Vandaar dat deze ze wel naar beneden moeten doen,
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  dinsdag 16 september 2008 @ 13:37:18 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61673112
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 11:51 schreef thatsme het volgende:
Met de belgische locs ging het nog wel is mis als deze de stroomafnemer omhoog lieten op spanningsloze bruggen. Vandaar dat deze ze wel naar beneden moeten doen,
Hmm, goed dat je er even op wijst, ik zal er op letten de volgende keer.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 16 september 2008 @ 13:40:25 #7
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_61673188
tvpeetje
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_61673342
TGVtjeeee

Staan er nog bijzonder spoorevenementen op het program?
pi_61673603
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 13:47 schreef Dichterbijer het volgende:
TGVtjeeee

Staan er nog bijzonder spoorevenementen op het program?
27-28 sep stoomfestival in Mariembourg. klik
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport dinsdag 16 september 2008 @ 14:18:59 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_61674153
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 13:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

27-28 sep stoomfestival in Mariembourg. klik
waarom niet in Mariënberg?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_61674220
Omdat we daar al vaak genoeg komen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 september 2008 @ 14:25:48 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61674327
Komend weekend zijn er open dagen van de STAR in Stadskanaal, waarbij onder andere Blokkendoos Jaap en de DE 186 van de HSA komen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 16 september 2008 @ 14:27:37 #13
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_61674361
Iemand enig idee wat deze:

in Oss doet??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_61674663
Wat ie doet: auto wagons rangeren op Den Bosch...
  dinsdag 16 september 2008 @ 14:43:54 #15
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_61674723
Ja, maar hij staat dus in Oss...

Heeft dat iets te maken met die kapotte goederentrein van gisteren??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  dinsdag 16 september 2008 @ 14:44:06 #16
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_61674727
quote:
Hier alweer deel 121 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Vorig topic.
Beide even editen aub
pi_61674742
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 14:41 schreef Dichterbijer het volgende:
Wat ie doet: auto wagons rangeren op Den Bosch...
inderdaad, was laatst getuige ervan dat ie dus de wagons met auto's achter de rijtuigen voor het personenvervoer koppelde. alleen maar dure auto's erop zo wat.. dure engels auto's, ferrari's, bmw's en van een bmw z3 ging het auto-alarm door het aan elkaar koppelen vast. maar neem aan dat dat eigenlijk elke keer gebeurt.
  dinsdag 16 september 2008 @ 14:47:08 #18
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_61674814
quote:
ZWOLLE - Op de bouwlocatie van de nieuwe IJsselbrug heeft ProRail aan de Zwolse kant twee vliegtuigbommen gevonden uit de Tweede Wereldoorlog.
De Explosieven Opruimingsdienst heeft gisteren onderzoek verricht bij de bouwlocatie van de Hanzelijnbrug, en komt binnen enkele dagen met een plan om de bommen zo snel en veilig mogelijk te verwijderen. Dan zal ook duidelijk worden wat de tijdelijke gevolgen zijn voor omwonenden, trein-, scheepvaart- en wegverkeer. De vindlocaties worden afgeschermd en bewaakt. De vondst van de explosieven heeft naar verwachting geen gevolg voor de opleverdatum van de brug. De tijdelijke vertraging die nu optreedt kan worden opgelost binnen de marges van de bouwplanning.
bron : de Stentor
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 september 2008 @ 15:01:54 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61675244
Dat is nog het restant van het Duits Lijntje

http://nl.wikipedia.org/w(...)esel_(Duits_Lijntje)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 16 september 2008 @ 15:02:11 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_61675253
Goederen, in Veghel zit/zat een bedrijf in mengvoeder of zo? Of iets met graan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_61677210
Een reportage van het stukje spoor dat er nog ligt: http://www.verlatenspoor.nl/reportage16-0.htm
So we just called him Fred too
pi_61677297
en hoe zit het met al die woeste plannen om weer met Lightrail over dat lijntje te gaan kachelen?

Nimby's helemaal flippen natuurlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 september 2008 @ 16:12:48 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61677335
Tijdje geleden zijn er wadlopers naar de in meen Rotterdamse haven gebracht om daarna verscheept te worden naar Polen en Albanië. Echter staan de 3222 en 3226 nog steeds aan de kade, aldus een bericht op Beneluxspoor en is er nog geen uitzicht op wat er met de stellen moet gebeuren. Wel staan ze behoorlijk in de weg daar.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61677756
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 16:11 schreef Dr_Flash het volgende:
en hoe zit het met al die woeste plannen om weer met Lightrail over dat lijntje te gaan kachelen?

Nimby's helemaal flippen natuurlijk
Zijn steeds plannen om weer leven te blazen in aardig wat spoorlijnen, alleen is jammer genoeg daar tot nu toe weinig van terecht gekomen.
............................
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')