abonnement Unibet Coolblue
pi_55730064
Ok dan hier weer verder, vorige topic
Olie doorbreekt $70 per vat
Olie doorbreekt $80 per vat
Olie doorbreekt $90 per vat
2008 Het jaar waarin de groei van de wereldeconomie afketst op de beperkte grondstofvoorraden.
Platina, Zilver en OLIE








[ Bericht 41% gewijzigd door henkway op 03-01-2008 21:28:53 ]
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:46:21 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55730392
Jeuj!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:48:38 #3
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_55730458
Die andere is nog helemaal niet dicht man!
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:52:59 #4
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_55730575
boeiend hoevaak kooop je nou iets van platinum
pi_55730681
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 20:52 schreef borbit het volgende:
boeiend hoevaak kooop je nou iets van platinum
n de petrochemische industrie wordt platina gebruikt bij o.a. de raffinage van ruwe olie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Platina#Toepassingen
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:58:11 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55730702
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 20:52 schreef borbit het volgende:
boeiend hoevaak kooop je nou iets van platinum
Bijna elke dag wel. Een auto, een ring, een stukje elektronica, een horloge...
Jij niet?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 2 januari 2008 @ 21:02:50 #7
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_55730809
Ik zag het op een van de journaals...$100 per vat....
Als reden werd dit keer gegeven dat de USA hun vooraden aan het opbouwen zijn met het oog op een eventuele strenge winter en dat de situatie in een of ander Afrikaans land instabiel was en daardoor de olie aanvoer wel eens wat minder kon worden, kan iemand me uitleggen, ik heb er even geen zicht op, waarom Afrikaanse olieproducerende landen kennelijk zo belangrijk zijn dat instabilliteit, wat daar schering en inslag is, zo'n weerslag heeft op de wereldolieprijs?
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_55731942
tvp
............................
  woensdag 2 januari 2008 @ 21:55:43 #9
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_55732105
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:02 schreef YuckFou het volgende:
Ik zag het op een van de journaals...$100 per vat....
Als reden werd dit keer gegeven dat de USA hun vooraden aan het opbouwen zijn met het oog op een eventuele strenge winter en dat de situatie in een of ander Afrikaans land instabiel was en daardoor de olie aanvoer wel eens wat minder kon worden, kan iemand me uitleggen, ik heb er even geen zicht op, waarom Afrikaanse olieproducerende landen kennelijk zo belangrijk zijn dat instabilliteit, wat daar schering en inslag is, zo'n weerslag heeft op de wereldolieprijs?
Nigeria produceert erg veel olie. Als daar de pleuris uitbreekt heb je gewoon een belangrijke leverancier die weg valt.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  woensdag 2 januari 2008 @ 22:09:06 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_55732457
En dan staat de dollar nog zeer gunstig tov de euro. Stel je voor dat wel euro-dollar pariteit hadden, of erger!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_55732651
O wat haat ik het om gelijk te hebben.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 2 januari 2008 @ 22:18:14 #12
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_55732717
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:55 schreef Againzender het volgende:

[..]

Nigeria produceert erg veel olie. Als daar de pleuris uitbreekt heb je gewoon een belangrijke leverancier die weg valt.
Ik heb het ff gezocht en gevonden ik wist niet dat ze zoveel olie daar produceerden (trouwens ook niet dat wij zoveel importeren...), je zou toch zeggen dat enige buitenlandse inmenging om de zaak stabiel te krijgen niet echt bevreemdend is, kijkend naar Irak etc.
Maar goed voor Afrika zullen wel weer andere regels gelden
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_55739252
Tijd voor wat grafiekjes & cijfers.


100% prijs stijging (50 >> 100) in iets minder dan een jaar.
quote:

Oil Touches $100 a Barrel on Supply Concern, Increased Demand

Crude oil rose to $100 a barrel for the first time in New York as record global fuel consumption threatens to outpace production
[...]
While Saudi Arabian Oil Minister Ali al-Naimi and Exxon Mobil Corp. President Rex Tillerson have said oil supplies will last for decades, energy traders are increasingly debating the amount of available crude.
Onthoudt dat laatste even. Hoewel het vaag is wat ze zeggen, ze bedoelen dat er geen olietekorten komen in de komende 'decades'. Ze liegen.


Amerika loopt een beetje leeg.
quote:
Oil passes $100 milestone for first time
The White House on Wednesday said it would not release oil from the nation’s strategic reserves to drive prices lower.

“This president would not use the (Strategic Petroleum Reserve) to manipulate (prices) unless there was a true emergency,” said White House press secretary Dana Perino.
Slimme man.


Prijs is dus even hoog als in de oliecrisis van 1979. Zou er dan toch wat aan de hand zijn? (En dan bedoel ik uiteraard niet het gezeik over speculatie, spanningen, blablabla)

En als laatste even een berekening van het geld dat er naar bepaalde landen dagelijks vloeit:
Saudi Arabië: 8,651,000x100=865 miljoen dollar
Rusland: 6,565,000x100=656 miljoen dollar
Iran: 2,519,000x100=251 miljoen dollar
PER DAG dus.

Nederland moet dagelijks 936,000x100= 93,6 miljoen dollar betalen om onze ruwe olie te komen.

En nu maar wachten tot het wordt doorberekend tot aan de pompen. ( http://www.nu.nl/rubriek.jsp?n=937979&c=1001 1 liter euro95 is nu 1,538e)
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 3 januari 2008 @ 08:44:10 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_55739317
Het is een beetje een wereldwijde stoelendans, waarbij er steeds meer stoelen worden weggenomen. Als de muziek straks stopt met spelen, vallen er een heleboel op hun gat.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_55739336
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 08:32 schreef waht het volgende:

Onthoudt dat laatste even. Hoewel het vaag is wat ze zeggen, ze bedoelen dat er geen olietekorten komen in de komende 'decades'. Ze liegen.
Nee hoor het ligt er maar aan hoe je het benaderd. De prijs zal flink omhoog gaan en daardoor de vraag afnemen zodoende hoef er theoretisch geen grote tekorten te zijn.

Met je suggesetieve grafiek over dat de olieprijs in minder dan een 1 jaar 100% gestegen is kunnen we jou er ook van betichten te liegen, of in ieder geval de data te presenteren zoals jou dat het beste uitkomt.

Dat er niets mis is met de oliemarkt zal ik niet zeggen. Maar dat doemdenken daar geloof ik toch niet in. Een gedeelte van de snelle groei van china en india zal wel terug gaan zakken, ook de globaal geproducerde producten waarbij de vervoerskosten een groter deel van de kosten gaan worden zal wel weer wat verminderen.
pi_55739728
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 08:32 schreef waht het volgende:

Prijs is dus even hoog als in de oliecrisis van 1979. Zou er dan toch wat aan de hand zijn? (En dan bedoel ik uiteraard niet het gezeik over speculatie, spanningen, blablabla)
Nee dus. Hier wordt gerekend met de dollarwaarde in januari 2007, en we weten allemaal dat de dollar sinds 01-07 nog weer fors gedaald is.
  donderdag 3 januari 2008 @ 09:34:16 #17
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_55739812
VS gaat naar gas en olieboren in IJszee bij Alaska
quote:
De Amerikaanse regering heeft woensdag definitief groen licht gegeven voor het boren naar gas en olie in de zeebodem ten noordwesten van Alaska. Begin februari worden de rechten voor de ontginning van bijna 120.000 vierkante kilometer van de bodem van de Tsjoektsjenzee geveild.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_55739893
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 08:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee hoor het ligt er maar aan hoe je het benaderd. De prijs zal flink omhoog gaan en daardoor de vraag afnemen zodoende hoef er theoretisch geen grote tekorten te zijn.

Met je suggesetieve grafiek over dat de olieprijs in minder dan een 1 jaar 100% gestegen is kunnen we jou er ook van betichten te liegen, of in ieder geval de data te presenteren zoals jou dat het beste uitkomt.

Dat er niets mis is met de oliemarkt zal ik niet zeggen. Maar dat doemdenken daar geloof ik toch niet in. Een gedeelte van de snelle groei van china en india zal wel terug gaan zakken, ook de globaal geproducerde producten waarbij de vervoerskosten een groter deel van de kosten gaan worden zal wel weer wat verminderen.
Het is alleen de vraag wanneer de olieconsumptie gaat dalen door hogere benzineprijzen, ervaring leert dat de benzineverslaving hardnekkig is en er pas iets lagere consumptie optreedt als de bus of fiets extreem goedkoper is.
Het commercieel verbruik berekend de extra kosten gewoon door.
pi_55740051
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 09:40 schreef henkway het volgende:

[..]

Het is alleen de vraag wanneer de olieconsumptie gaat dalen door hogere benzineprijzen, ervaring leert dat de benzineverslaving hardnekkig is en er pas iets lagere consumptie optreedt als de bus of fiets extreem goedkoper is.
Het commercieel verbruik berekend de extra kosten gewoon door.
Ik heb het idee dat het voornamelijk de westerse olieverslaving is die hardnekkig is, de opkomende economieen zoals china en india hebben dit nog niet zo erg. Voornamelijk omdat daar nog lang niet zoveel autos zijn.

En de bus en fiets zijn al extreem goedkoper, vooral als je de vaste kosten van een auto meeneemt in je berekening. Ik heb al jaren geen auto meer en lach hard om mensen die zichzelf in de schulden storten om hun droomauto te financieren. Waarvan het gebruik over een paar jaar nog stukken duurder zal worden. Het voordeel gaat wel worden dat het fileprobleem zichzelf ook zo gaat oplossen.
pi_55740208
quote:
Ook de organisatie van olie-exporterende landen OPEC zei niets te kunnen doen om de olieprijs te drukken omdat haar leden al op volle capaciteit olie oppompen.

Bron Nu.n


Peak Oil komt naar je toe in 2008
  donderdag 3 januari 2008 @ 10:03:17 #21
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_55740213
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 09:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat het voornamelijk de westerse olieverslaving is die hardnekkig is, de opkomende economieen zoals china en india hebben dit nog niet zo erg. Voornamelijk omdat daar nog lang niet zoveel autos zijn.

En de bus en fiets zijn al extreem goedkoper, vooral als je de vaste kosten van een auto meeneemt in je berekening. Ik heb al jaren geen auto meer en lach hard om mensen die zichzelf in de schulden storten om hun droomauto te financieren. Waarvan het gebruik over een paar jaar nog stukken duurder zal worden. Het voordeel gaat wel worden dat het fileprobleem zichzelf ook zo gaat oplossen.
Misschien moet je je beeld van de opkomende economieen een beetje bijstellen.. daar gaat erg veel transport per vrachtauto:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)den-ter-wereld.dhtml

En ik vermoed dat onze overheid inderdaad ook wel doorheeft dat investeren in meer snelwegen op dit punt in de geschiedenis niet de beste besteding van geld is..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_55740245
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 09:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat het voornamelijk de westerse olieverslaving is die hardnekkig is, de opkomende economieen zoals china en india hebben dit nog niet zo erg. Voornamelijk omdat daar nog lang niet zoveel autos zijn.

En de bus en fiets zijn al extreem goedkoper, vooral als je de vaste kosten van een auto meeneemt in je berekening. Ik heb al jaren geen auto meer en lach hard om mensen die zichzelf in de schulden storten om hun droomauto te financieren. Waarvan het gebruik over een paar jaar nog stukken duurder zal worden. Het voordeel gaat wel worden dat het fileprobleem zichzelf ook zo gaat oplossen.

Als je denkt dat het file probleem hiermee opgelost wordt dan ben je echt ongelovelijk naive.
Bij stijgende mobiliteits kosten gaan mensen eerst op andere dingen bezuinigen.

Mensen moeten toch naar hun werk.


Ik ben in deze dure tijden iig erg blij dat ik een tankpas heb en dat ik kan gaan en staan waar ik wil zonder na te denken over kosten
pi_55740319
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 10:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Als je denkt dat het file probleem hiermee opgelost wordt dan ben je echt ongelovelijk naive.
Bij stijgende mobiliteits kosten gaan mensen eerst op andere dingen bezuinigen.

Mensen moeten toch naar hun werk.


Ik ben in deze dure tijden iig erg blij dat ik een tankpas heb en dat ik kan gaan en staan waar ik wil zonder na te denken over kosten
Wie is er nu naief, de sukkels die maar steeds zo ver weg blijven werken en denken dat ze dan maar moeten gaan bezuinigen op andere dingen. Of de mensen die dichter bij huis werk accepteren, met iets minder loon maar netto houdt men meer over omdat die mobiliteitskosten zo hoog zijn geworden.
pi_55740476
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 10:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wie is er nu naief, de sukkels die maar steeds zo ver weg blijven werken en denken dat ze dan maar moeten gaan bezuinigen op andere dingen. Of de mensen die dichter bij huis werk accepteren, met iets minder loon maar netto houdt men meer over omdat die mobiliteitskosten zo hoog zijn geworden.

Ik ga in 2008 ook weer 50km verder bij mijn werker vandaan wonen.
Waarom?? Omdat ik fatsoenlijke betaalbare woonruimte wil en deze in de omgeving Utrecht niet te krijgen is.

Dat ik daarbij in de file moet staan zal mij een zorg zijn.
Ik woon zometeen in één 2 onder één kap met garage dan ipv een kut 2/3 kamer appartement in een prachtwijk

Die paar uur extra reistijd neem ik dan graag voor lief.
Van extra mobiliteitskosten heb ik geen last gezien de baas die voor 100% voor zijn rekening neemt
pi_55742827
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 08:46 schreef Basp1 het volgende:
Nee hoor het ligt er maar aan hoe je het benaderd. De prijs zal flink omhoog gaan en daardoor de vraag afnemen zodoende hoef er theoretisch geen grote tekorten te zijn.
Economische wetten zijn vrij zinloos omtrent Peak Oil. De olieprijs staat al astronomisch hoog en tot zover blijft de vraag alleen maar toenemen. Olie is onvervangbaar. Als er iets zou zijn dat olie kon vervangen had dat al lang moeten worden geïmplementeerd. Maar 'deskundigen' blijven steeds zeggen dat de olieprijs 'nog niet hoog genoeg is', dat 'de marktwerking het wel zal oplossen'.

Wanneer is olie dan wél duur genoeg? 200$, 500$, 1000$?? Olie is nóóit duur genoeg omdat het onvervangbaar is. Als er een alternatief zou zijn, zou dat al lang wijdverbreid geïmplementeerd zijn. Dan kan je wel roepen dat het allemaal één groot complot is van de oliemaatschappijen, maar stiekem weet je zelf ook wel dat je jezelf voor de gek houdt.

Er is genoeg energie, dat weet ik. We hebben de zon, ladingen aardkolen en uranium. Maar daar gaat het niet om. Peak Oil is geen energiecrisis, het is een vloeibare energiecrisis. We hebben makkelijk opslaanbare/vervoerbare en energiedichte bronnen nodig. Waterstof is een lachertje, biobrandstof is er te weinig en als we aardkool kan je niet snel genoeg in olie omzetten.

Het gaat om de snelheid van productie, de energie die er nodig is om te produceren (EROEI), en de energiedichtheid en vervoerbaarheid van de energie bron. Uit oliezanden wordt ellendig langzaam olie gewonnen tegen een lage EROEI (energy returned on energy invested), waterstof is wellicht snel te produceren maar slecht op te slaan en de EROEI is om te huilen. En zo kan je alle zogenaamde alternatieven langs die allemaal een bepaalde tekortkoming hebben. (olie heeft ook tekortkomingen zoals uitstoot van gassen bij gebruik, beperkte hoeveelheid aanwezig < dat laatste was vroegâh nog niet zo)

Een combinatie zou kunnen ja, maar dat vergt te veel inspanning, toewijding en opoffering van de gewone burger, die daar totaal geen zin in heeft. 'Autorijden is ons goed recht', komt bij me op.
quote:
Met je suggesetieve grafiek over dat de olieprijs in minder dan een 1 jaar 100% gestegen is kunnen we jou er ook van betichten te liegen, of in ieder geval de data te presenteren zoals jou dat het beste uitkomt.
Ik lieg niet. Eind Januari/begin Februari stond de prijs van een vat olie op 50 dollar, gister (eventjes) op 100 dollar. Dat de prijs op 1 Januari 2007 op 60 (ofzo) stond en 31 December 2007 op 95 stond doet er geen reet toe. Wat er toe doet is dat er een stijgende trend is. En het einde is NIET in zicht.
quote:
Dat er niets mis is met de oliemarkt zal ik niet zeggen. Maar dat doemdenken daar geloof ik toch niet in. Een gedeelte van de snelle groei van china en india zal wel terug gaan zakken, ook de globaal geproducerde producten waarbij de vervoerskosten een groter deel van de kosten gaan worden zal wel weer wat verminderen.
Hogere prijzen zouden inderdaad de vraag moeten verlagen, maar de ervaring is anders. De prijs is nu al astronomisch hoog en tot zover blijft de vraag alleen maar stijgen. De wereld heeft geen keus, het enige wat ze kunnen gebruiken is olie. Daar betaal je graag meer voor.

http://www.eia.doe.gov/oiaf/ieo/pdf/ieoreftab_4.pdf

Over 2 jaar is de vraag naar olie 91 miljoen vaten/dag. Op dit moment hangen we (sinds midden 2004) rond de 85 miljoen. Ik zie dingen niet graag negatief, maar hier optimistisch blijven is naïef en onrealistisch.
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 09:27 schreef Jalu het volgende:

[..]

Nee dus. Hier wordt gerekend met de dollarwaarde in januari 2007, en we weten allemaal dat de dollar sinds 01-07 nog weer fors gedaald is.
Ja zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Bij elk nieuw record is er wel iemand die gaat lopen schreeuwen over hoe het toch eigenlijk niet een record is. Uiteraard totaal geen aandacht aan het eigenlijke probleem bestedend: de prijs is vreselijk hoog (vergeleken met de afgelopen 10 jaar).
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')