n de petrochemische industrie wordt platina gebruikt bij o.a. de raffinage van ruwe oliequote:Op woensdag 2 januari 2008 20:52 schreef borbit het volgende:
boeiend hoevaak kooop je nou iets van platinum
Bijna elke dag wel. Een auto, een ring, een stukje elektronica, een horloge...quote:Op woensdag 2 januari 2008 20:52 schreef borbit het volgende:
boeiend hoevaak kooop je nou iets van platinum
Nigeria produceert erg veel olie. Als daar de pleuris uitbreekt heb je gewoon een belangrijke leverancier die weg valt.quote:Op woensdag 2 januari 2008 21:02 schreef YuckFou het volgende:
Ik zag het op een van de journaals...$100 per vat....
Als reden werd dit keer gegeven dat de USA hun vooraden aan het opbouwen zijn met het oog op een eventuele strenge winter en dat de situatie in een of ander Afrikaans land instabiel was en daardoor de olie aanvoer wel eens wat minder kon worden, kan iemand me uitleggen, ik heb er even geen zicht op, waarom Afrikaanse olieproducerende landen kennelijk zo belangrijk zijn dat instabilliteit, wat daar schering en inslag is, zo'n weerslag heeft op de wereldolieprijs?
Ik heb het ff gezocht en gevonden ik wist niet dat ze zoveel olie daar produceerden (trouwens ook niet dat wij zoveel importeren...), je zou toch zeggen dat enige buitenlandse inmenging om de zaak stabiel te krijgen niet echt bevreemdend is, kijkend naar Irak etc.quote:Op woensdag 2 januari 2008 21:55 schreef Againzender het volgende:
[..]
Nigeria produceert erg veel olie. Als daar de pleuris uitbreekt heb je gewoon een belangrijke leverancier die weg valt.
Onthoudt dat laatste even. Hoewel het vaag is wat ze zeggen, ze bedoelen dat er geen olietekorten komen in de komende 'decades'. Ze liegen.quote:
Oil Touches $100 a Barrel on Supply Concern, Increased Demand
Crude oil rose to $100 a barrel for the first time in New York as record global fuel consumption threatens to outpace production
[...]
While Saudi Arabian Oil Minister Ali al-Naimi and Exxon Mobil Corp. President Rex Tillerson have said oil supplies will last for decades, energy traders are increasingly debating the amount of available crude.
Slimme man.quote:Oil passes $100 milestone for first time
The White House on Wednesday said it would not release oil from the nation’s strategic reserves to drive prices lower.
“This president would not use the (Strategic Petroleum Reserve) to manipulate (prices) unless there was a true emergency,” said White House press secretary Dana Perino.
Nee hoor het ligt er maar aan hoe je het benaderd. De prijs zal flink omhoog gaan en daardoor de vraag afnemen zodoende hoef er theoretisch geen grote tekorten te zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2008 08:32 schreef waht het volgende:
Onthoudt dat laatste even. Hoewel het vaag is wat ze zeggen, ze bedoelen dat er geen olietekorten komen in de komende 'decades'. Ze liegen.
Nee dus. Hier wordt gerekend met de dollarwaarde in januari 2007, en we weten allemaal dat de dollar sinds 01-07 nog weer fors gedaald is.quote:Op donderdag 3 januari 2008 08:32 schreef waht het volgende:
Prijs is dus even hoog als in de oliecrisis van 1979. Zou er dan toch wat aan de hand zijn? (En dan bedoel ik uiteraard niet het gezeik over speculatie, spanningen, blablabla)
quote:De Amerikaanse regering heeft woensdag definitief groen licht gegeven voor het boren naar gas en olie in de zeebodem ten noordwesten van Alaska. Begin februari worden de rechten voor de ontginning van bijna 120.000 vierkante kilometer van de bodem van de Tsjoektsjenzee geveild.
Het is alleen de vraag wanneer de olieconsumptie gaat dalen door hogere benzineprijzen, ervaring leert dat de benzineverslaving hardnekkig is en er pas iets lagere consumptie optreedt als de bus of fiets extreem goedkoper is.quote:Op donderdag 3 januari 2008 08:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee hoor het ligt er maar aan hoe je het benaderd. De prijs zal flink omhoog gaan en daardoor de vraag afnemen zodoende hoef er theoretisch geen grote tekorten te zijn.
Met je suggesetieve grafiek over dat de olieprijs in minder dan een 1 jaar 100% gestegen is kunnen we jou er ook van betichten te liegen, of in ieder geval de data te presenteren zoals jou dat het beste uitkomt.
Dat er niets mis is met de oliemarkt zal ik niet zeggen. Maar dat doemdenken daar geloof ik toch niet in. Een gedeelte van de snelle groei van china en india zal wel terug gaan zakken, ook de globaal geproducerde producten waarbij de vervoerskosten een groter deel van de kosten gaan worden zal wel weer wat verminderen.
Ik heb het idee dat het voornamelijk de westerse olieverslaving is die hardnekkig is, de opkomende economieen zoals china en india hebben dit nog niet zo erg. Voornamelijk omdat daar nog lang niet zoveel autos zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2008 09:40 schreef henkway het volgende:
[..]
Het is alleen de vraag wanneer de olieconsumptie gaat dalen door hogere benzineprijzen, ervaring leert dat de benzineverslaving hardnekkig is en er pas iets lagere consumptie optreedt als de bus of fiets extreem goedkoper is.
Het commercieel verbruik berekend de extra kosten gewoon door.
quote:Ook de organisatie van olie-exporterende landen OPEC zei niets te kunnen doen om de olieprijs te drukken omdat haar leden al op volle capaciteit olie oppompen.
Bron Nu.n
Misschien moet je je beeld van de opkomende economieen een beetje bijstellen.. daar gaat erg veel transport per vrachtauto:quote:Op donderdag 3 januari 2008 09:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het voornamelijk de westerse olieverslaving is die hardnekkig is, de opkomende economieen zoals china en india hebben dit nog niet zo erg. Voornamelijk omdat daar nog lang niet zoveel autos zijn.
En de bus en fiets zijn al extreem goedkoper, vooral als je de vaste kosten van een auto meeneemt in je berekening. Ik heb al jaren geen auto meer en lach hard om mensen die zichzelf in de schulden storten om hun droomauto te financieren. Waarvan het gebruik over een paar jaar nog stukken duurder zal worden. Het voordeel gaat wel worden dat het fileprobleem zichzelf ook zo gaat oplossen.
quote:Op donderdag 3 januari 2008 09:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het voornamelijk de westerse olieverslaving is die hardnekkig is, de opkomende economieen zoals china en india hebben dit nog niet zo erg. Voornamelijk omdat daar nog lang niet zoveel autos zijn.
En de bus en fiets zijn al extreem goedkoper, vooral als je de vaste kosten van een auto meeneemt in je berekening. Ik heb al jaren geen auto meer en lach hard om mensen die zichzelf in de schulden storten om hun droomauto te financieren. Waarvan het gebruik over een paar jaar nog stukken duurder zal worden. Het voordeel gaat wel worden dat het fileprobleem zichzelf ook zo gaat oplossen.
Wie is er nu naief, de sukkels die maar steeds zo ver weg blijven werken en denken dat ze dan maar moeten gaan bezuinigen op andere dingen. Of de mensen die dichter bij huis werk accepteren, met iets minder loon maar netto houdt men meer over omdat die mobiliteitskosten zo hoog zijn geworden.quote:Op donderdag 3 januari 2008 10:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als je denkt dat het file probleem hiermee opgelost wordt dan ben je echt ongelovelijk naive.
Bij stijgende mobiliteits kosten gaan mensen eerst op andere dingen bezuinigen.
Mensen moeten toch naar hun werk.
Ik ben in deze dure tijden iig erg blij dat ik een tankpas heb en dat ik kan gaan en staan waar ik wil zonder na te denken over kosten
quote:Op donderdag 3 januari 2008 10:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wie is er nu naief, de sukkels die maar steeds zo ver weg blijven werken en denken dat ze dan maar moeten gaan bezuinigen op andere dingen. Of de mensen die dichter bij huis werk accepteren, met iets minder loon maar netto houdt men meer over omdat die mobiliteitskosten zo hoog zijn geworden.
Economische wetten zijn vrij zinloos omtrent Peak Oil. De olieprijs staat al astronomisch hoog en tot zover blijft de vraag alleen maar toenemen. Olie is onvervangbaar. Als er iets zou zijn dat olie kon vervangen had dat al lang moeten worden geïmplementeerd. Maar 'deskundigen' blijven steeds zeggen dat de olieprijs 'nog niet hoog genoeg is', dat 'de marktwerking het wel zal oplossen'.quote:Op donderdag 3 januari 2008 08:46 schreef Basp1 het volgende:
Nee hoor het ligt er maar aan hoe je het benaderd. De prijs zal flink omhoog gaan en daardoor de vraag afnemen zodoende hoef er theoretisch geen grote tekorten te zijn.
Ik lieg niet. Eind Januari/begin Februari stond de prijs van een vat olie op 50 dollar, gister (eventjes) op 100 dollar. Dat de prijs op 1 Januari 2007 op 60 (ofzo) stond en 31 December 2007 op 95 stond doet er geen reet toe. Wat er toe doet is dat er een stijgende trend is. En het einde is NIET in zicht.quote:Met je suggesetieve grafiek over dat de olieprijs in minder dan een 1 jaar 100% gestegen is kunnen we jou er ook van betichten te liegen, of in ieder geval de data te presenteren zoals jou dat het beste uitkomt.
Hogere prijzen zouden inderdaad de vraag moeten verlagen, maar de ervaring is anders. De prijs is nu al astronomisch hoog en tot zover blijft de vraag alleen maar stijgen. De wereld heeft geen keus, het enige wat ze kunnen gebruiken is olie. Daar betaal je graag meer voor.quote:Dat er niets mis is met de oliemarkt zal ik niet zeggen. Maar dat doemdenken daar geloof ik toch niet in. Een gedeelte van de snelle groei van china en india zal wel terug gaan zakken, ook de globaal geproducerde producten waarbij de vervoerskosten een groter deel van de kosten gaan worden zal wel weer wat verminderen.
Ja zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Bij elk nieuw record is er wel iemand die gaat lopen schreeuwen over hoe het toch eigenlijk niet een record is. Uiteraard totaal geen aandacht aan het eigenlijke probleem bestedend: de prijs is vreselijk hoog (vergeleken met de afgelopen 10 jaar).quote:Op donderdag 3 januari 2008 09:27 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nee dus. Hier wordt gerekend met de dollarwaarde in januari 2007, en we weten allemaal dat de dollar sinds 01-07 nog weer fors gedaald is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |