Jaarlijst 2007 Ik heb in het jaar 2007 het belachelijke aantal van 412 films gezien. Daarvan zag ik er al 27 eens eerder. Het gemiddeld cijfer van dit jaar is een 7.5. Al met al was het een erg mooi jaar met een tal van hoogtepunten. De absolute hoogtepunten waren:
Top 100:
1. Umberto D. (1952, It, Vittorio De Sica) 9.5
2. Citizen Kane (1941, VS, Orson Welles) 9.5
3. Dancer in the Dark (2000, Den, Lars von Trier) 9.5
4. I'm Not There (2007, VS, Todd Haynes) 9.5
5. Inland Empire (2006, VS, David Lynch) 9.5
6. Persona (1966, Zw, Ingmar Bergman) 9.5
7. Der Himmel über Berlin (1987, Dl, Wim Wenders) 9.5
8. The Thin Red Line (1998, VS, Terrence Malick) 9
9. Idi i smotri (Come and See) (1985, Rus, Elem Klimov) 9
10. Solyaris (1972, Rus, Andrei Tarkovsky) 9
11. La Double vie de Véronique (1991, Fr, Krzysztof Kieslowski) 9
12. Manhattan (1979, VS, Woody Allen) 9
13. The Fountain (2006, VS, Darren Aronofsky) 9
14. Riri Shushu no subete (All About Lily Chou-Chou) (2001, Jap, Shunji Iwai) 9
15. Efter brylluppet (After the Wedding) (2006, Den, Susanne Bier) 9
16. Peeping Tom (1960, VK, Michael Powell) 9
17. Dersu Uzala (1975, Rus, Akira Kurosawa) 9
18. Ballada o soldate (Ballad of a Soldier) (1959, Rus, Grigori Chukhrai) 9
19. Planet Terror (2007, VS, Robert Rodriguez) 9
20. Blade Runner (1982, VS, Ridley Scott) 9
21. The Bridge on the River Kwai (1957, VK, David Lean) 9
22. Death Proof (2007, VS, Quentin Tarantino) 9
23. A Woman Under the Influence (1974, VS, John Cassavetes) 9
24. Fargo (1996, VS, Coen broertjes) 9
25. The Hustler (1961, VS, Robert Rossen) 9
26. American Gangster (2007, VS, Ridley Scott) 9
27. Dog Day Afternoon (1975, VS, Sidney Lumet) 9
28. Bande à part (1964, Fr, Jean-Luc Godard) 9
29. The Wind That Shakes the Barley (2006, Ier, Ken Loach) 9
30. Shi gan (Time) (2006, ZK, Ki-duk Kim) 9
31. Elsker dig for evigt (2002, Den, Susanne Bier (uncredited)) 9
32. Nora inu (Stray Dog) (1949, Jap, Akira Kurosawa) 9
33. Stalker (1979, Rus, Andrei Tarkovsky) 9
34. Delicatessen (1991, Fr, Marc Caro & Jean-Pierre Jeunet) 9
35. La Passion de Jeanne d'Arc (1928, Fr, Carl Theodor Dreyer) 9
36. Les Quatre cents coups (1959, Fr, François Truffaut) 9
37. The Maltese Falcon (1941, VS, John Huston) 9
38. The Exorcist (1973, VS, William Friedkin) 9
39. Smultronstället (Wild Strawberries) (1957, Zw, Ingmar Bergman) 9
40. Todo sobre mi madre (All About My Mother) (1999, Sp, Pedro Almodóvar) 9
41. Scener ur ett äktenskap (Scenes from a Marriage, Zw, Ingmar Bergman) (1973) 9
42. Waking Life (2001, VS, Richard Linklater) 9
43. Short Cuts (1993, VS, Robert Altman) 9
44. Little Dieter Needs to Fly (1997, VK, Werner Herzog) 9
45. Children of Men (2006, VS, Alfonso Cuarón) 9
46. Das Testament des Dr. Mabuse (1933, Dl, Fritz Lang) 8.5
47. Mysterious Skin (2004, VS, Gregg Araki) 8.5
48. Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969, VS, George Roy Hill) 8.5
49. Au hasard Balthazar (1966, Fr, Robert Bresson) 8.5
50. Ladri di biciclette (1948, It, Vittorio De Sica) 8.5
51. Blowup (1966, VK, Michelangelo Antonioni) 8.5
52. Du rififi chez les hommes (1955, Fr, Jules Dassin) 8.5
53. Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo (1981, Dl, Edel) 8.5
54. Zodiac (2007, VS, David Fincher) 8.5
55. The Wild Bunch (1969, VS, Sam Peckinpah) 8.5
56. Le Salaire de la peur (1953, Fr, Henri-Georges Clouzot) 8.5
57. The Treasure of the Sierra Madre (1948, VS, John Huston) 8.5
58. Da hong deng long gao gao gua (Raise the Red Lantern) (1991, Ch, Yimou Zhang) 8.5
59. Toto le héros (1991, Fr, Jaco van Dormael) 8.5
60. Skammen (Shame) (1968, Zw, Ingmar Bergman) 8.5
61. 3:10 to Yuma (2007, VS, James Mangold) 8.5
62. Das Leben der Anderen (2006, Dl, Florian Henckel von Donnersmarck) 8.5
63. Die xue jie tou (Bullet in the Head) (1990, HK, John Woo) 8.5
64. Double Indemnity (1944, VS, Billy Wilder) 8.5
65. The Texas Chain Saw Massacre (1974, VS, Tobe Hooper) 8.5
66. Dalkomhan insaeng (A Bittersweet Life) (2005, ZK, Ji-woon Kim) 8.5
67. Höstsonaten (Autumn Sonata) (1978, Zw, Ingmar Bergman) 8.5
68. Django (1966, It, Sergio Corbucci) 8.5
69. Yi yi (Yi yi: A One and a Two...) (2000, Taiwan, Edward Yang) 8.5
70. Gegen die Wand (2004, Dl, Faith Akin) 8.5
71.. Mr. Smith Goes to Washington (1939, VS, Frank Capra) 8.5
72. Rupan sansei: Kariosutoro no shiro (Lupin III: Castle of Cagliostro) (1979, Jap, Hayao Miyazaki) 8.5
73. Eastern Promises (2007, VK, David Cronenberg) 8.5
74. The Station Agent (2003, VS, Thomas McCarthy) 8.5
75. Le Samouraï (1967, Fr, Jean-Pierre Melville) 8.5
76. Rang De Basanti (2006, India, Rakesh Omprakash Mehra) 8.5
77. Straw Dogs (1971, VK, Sam Peckinpah) 8.5
78. Network (1976, VS, Sidney Lumet) 8.5
79. Dial M for Murder (1954, VS, Alfred Hitchcock) 8.5
80. Shubun (Scandal) (1950, Jap, Akira Kurosawa) 8.5
81. The Ox-Bow Incident (1943, VS, William A. Wellman) 8.5
82. Rescue Dawn (2006, VS, Werner Herzog) 8.5
83. Reprise (2006, Nor, Joachim Trier) 8.5
84. Brødre (2004, Den, Susanne Bier) 8.5
85. Ikiru (1952, Jap, Akira Kurosawa) 8.5
86. Tôkyô monogatari (Tokyo Story) (1953, Jap, Yasujiro Ozu) 8.5
87. The Killing Fields (1984, VK, Roland Joffé) 8.5
88. Dawn of the Dead (1978, VS, George A. Romero) 8.5
89. Furyô anego den: Inoshika Ochô (Sex and Fury) (1973, Jap, Norifumi Suzuki) 8.5
90. The French Connection (1971, VS, William Friedkin) 8.5
91. Once (2006, Ier, John Carney) 8.5
92. Carne trémula (Live Flesh) (1997, Sp, Pedro Almodóvar) 8.5
93. Y tu mamá también (And Your Mother Too) (2001, Mex, Alfonso Cuarón) 8.5
94. Johnny Got His Gun (1971, VS, Dalton Trumbo) 8.5
95. Det Sjunde inseglet (The Seventh Seal) (1957) 8.5
96. Man cheng jin dai huang jin jia (Curse of the Golden Flower) (2006, HK, Yimou Zhang) 8.5
97. Nikita (1990, Fr, Luc Besson) 8.5
98. 2:37 (2006, Aus, Murali K. Thalluri) 8.5
99. Aoi kuruma (A Blue Automobile) (2004, Jap, Hiroshi Okuhara) 8.5
100. Toki wo kakeru shôjo (The Girl Who Leapt Through Time) (2006, Jap, Mamoru Hosoda) 8.5
Jammer genoeg waren ook wat dieptepunten dit jaar. De grootste wanproducten waren:
Flop 1010. Captivity (2007, VS, Roland Joffé) 3
9. The Final Countdown (1980, VS, Don Taylor) 3
8. The Match (1999, VK, Mick Davis) 2
7. Chaos (2006, Can, Tony Giglio) 2
6. Crocodile II: Deaht Swamp/Death Roll (2002, Gary Jones, VS) 2
5. The History Boys (2006, GB, Nicholas Hytner) 2
4. Ghost Rider (2007, VS, Mark Steven Johnson) 2
3. Harsh Times (2005, VS, David Ayer) 2
2. American Psycho II: All American Girl (2002, VS, Morgan J. Freeman) 2
1. 'n Beetje verliefd (2006, Nl, Martin Koolhoven) 2
[ Bericht 0% gewijzigd door Lonewolf2003 op 04-01-2008 21:48:50 ]