abonnement Unibet Coolblue
pi_54154247
Nederlandstaligen in Waalse faciliteitengemeenten zijn vanaf dag 1 getreiterd, dat is toch wel even een verschil met een eitje op de kop na 40 jaar vruchteloos enige vorm van redelijkheid proberen te vinden bij Franstaligen in Vlaanderen.

Joost ik wist niet dat de kinderen in Frans Vlaanderen West-Vlams kregen. Ik dacht dat het gewoon Nederlands was
  donderdag 25 oktober 2007 @ 12:24:04 #252
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54156788
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 10:14 schreef tupolev141 het volgende:
Nederlandstaligen in Waalse faciliteitengemeenten zijn vanaf dag 1 getreiterd, dat is toch wel even een verschil met een eitje op de kop na 40 jaar vruchteloos enige vorm van redelijkheid proberen te vinden bij Franstaligen in Vlaanderen.

Joost ik wist niet dat de kinderen in Frans Vlaanderen West-Vlams kregen. Ik dacht dat het gewoon Nederlands was
Niet "de kinderen" overigens hoor, maar slechts enkele scholen in een proefproject. En ik geloof dat je aan de universiteit van Rijsel nog Nederlands als keuzevak kan volgen bij zowat elke opleiding (omdat velen toch een baan in België gaan/moeten zoeken) , maar voor de rest is het volop verfransing daar natuurlijk. Alhoewel, er tegenwoordig zeker in de metropool Roubaix-Lille-Tourcoing al bijna meer Arabisch dan Frans wordt gesproken.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  donderdag 25 oktober 2007 @ 12:28:24 #253
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54156873
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 10:08 schreef Heero87 het volgende:
Ondertussen geraken de gemoederen aan de onderhandelingstafel weer verhit. Bart Somers (Open VLD) nam Joëlle Milquet (CDh) gisteren openlijk onder vuur op televisie.

Een niet nader genoemde CD&V'er laat in De Morgen zelfs weten "dat het niet meer de vraag is of oranje-blauw ontploft, maar wel wanneer."

Om de uitslaande branden wat te blussen besloot de CD&V gisteren de eerder (door de N-VA) buitengewerkte Herman Van Rompuy terug te halen.
Gehoord op de radio, een cursusje "optimistisch een negatief bericht brengen" : "De onderhandelaars zijn het eens dat ze het oneens zijn over de voorliggende notatekst over de staatshervorming"

Ze hebben trouwens alle gesprekken weer opgeschort en gaan pas verder na de herfstvakantie ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_54158340
Hahaa het record sneuvelt dik!!
  donderdag 25 oktober 2007 @ 17:31:23 #255
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54163166
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 10:14 schreef tupolev141 het volgende:
Nederlandstaligen in Waalse faciliteitengemeenten zijn vanaf dag 1 getreiterd, dat is toch wel even een verschil met een eitje op de kop na 40 jaar vruchteloos enige vorm van redelijkheid proberen te vinden bij Franstaligen in Vlaanderen.
Ben ik met je eens maar begaan Vlamingen dan echt geen pesterijtjes? Ik meen dat ik een paar maanden geleden nog op de VRT daar een item over zag.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 25 oktober 2007 @ 18:15:54 #256
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54164166
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 17:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ben ik met je eens maar begaan Vlamingen dan echt geen pesterijtjes? Ik meen dat ik een paar maanden geleden nog op de VRT daar een item over zag.
Wat zijn pesterijtjes hé. De Franstaligen zien het toepassen van de taalwetgeving tot op de letter al als zware pesterijen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  donderdag 25 oktober 2007 @ 18:55:17 #257
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54165117
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 18:15 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Wat zijn pesterijtjes hé. De Franstaligen zien het toepassen van de taalwetgeving tot op de letter al als zware pesterijen ...
Tsja, het zou denk ik heel wat schelen als men wat normaler met elkaar om ging. Dat hoeft geen teken van zwakte te zijn, integendeel. Duidelijke grenzen stellen kan prima samengaan met een beetje normale omgangsvormen. Op de langere termijn versterkt dat elkaar.

Als kioskeigenaar tegen een Waal roepen 'hier wordt verdommen Nederlands gesproken' (heb ik serieus meegemaakt) is nergens voor nodig. Maar met m'n ongeduldige karakter heb eigenlijk geen recht van spreken.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 25 oktober 2007 @ 18:56:45 #258
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54165164
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 18:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Als kioskeigenaar tegen een Waal roepen 'hier wordt verdommen Nederlands gesproken' (heb ik serieus meegemaakt) is nergens voor nodig. Maar met m'n ongeduldige karakter heb eigenlijk geen recht van spreken.
Tjah, als dat pakweg al de 28ste Waal is op die dag die je in Vlaanderen in het Frans aanspreekt kan ik dat begrijpen hoor ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_54166369
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 18:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Tsja, het zou denk ik heel wat schelen als men wat normaler met elkaar om ging. Dat hoeft geen teken van zwakte te zijn, integendeel. Duidelijke grenzen stellen kan prima samengaan met een beetje normale omgangsvormen. Op de langere termijn versterkt dat elkaar.

Als kioskeigenaar tegen een Waal roepen 'hier wordt verdommen Nederlands gesproken' (heb ik serieus meegemaakt) is nergens voor nodig. Maar met m'n ongeduldige karakter heb eigenlijk geen recht van spreken.
Wat heeft Vlaanderen jou misdaan dat je het zo bekritiseert.
Die ene man die dat roept staat dan wel tegenover de vele Vlamingen die - om hun zaak draaiende te houden - plooien, kronkelen en buigen om het allemaal toch maar in het Frans gezegd te krijgen.

In Wallonië geeft men soms gewoon toe dat men vroeger de Vlaamse "gastarbeiders" het lastigste werk liet doen, en men had er spreuken (in het Waals) als "twaalf varkens en één Vlaming maken dertien beesten"

Trouwens, als jij zo begaan bent om pesterijen door Vlamingen, heb jij dan iets te zeggen op :
Moeder is gestorven omdat ze Nederlandstalig was (Dilbeek)Roosdaal: Urgentiearts begrijpt geen Nederlands
Filmpje : taalproblemen in Brusselse ziekenhuizen
En in Wallonië : (half verkracht en bijna vermoord) Vlaams meisje behandeld als verdachte wegens geen tolk
.....


Dit gaat niet om de daden van een paar militanten, maar door een beleid van verkozen Franstalige politici die wetten moeten naleven.
pi_54166382
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 09:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik probeer alleen maar een voorzetje te geven dat het getreiter tweezijdig is. Als je een Waalse politica met eieren gaat bekogelen hebben zij natuurlijk ook weer iets om (terecht) over te klagen.

Uiteraard zijn die Walen een soort reserve-Fransen maar een betere wereld begint bij jezelf, dat is niet alleen een cliché maar ook waar, alhoewel je imo altijd helderheid moet scheppen waar de grens ligt.
O boohoo, een Franstalige (die waarschijnlijk zelf op haar tenen getrapt zou zijn als je haar "Waal" zou noemen) heeft een eitje op haar kop gekregen, met terugwerkende kracht alle verworvenheden voor de Vlamingen ontnemen.
In Voeren is er ook wat fraais gebeurd hoor, Huub Broers heeft soms weken in bed gelegen door verwondingen aan zijn hoofd.
pi_54167014
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 19:50 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

O boohoo, een Franstalige (die waarschijnlijk zelf op haar tenen getrapt zou zijn als je haar "Waal" zou noemen) heeft een eitje op haar kop gekregen, met terugwerkende kracht alle verworvenheden voor de Vlamingen ontnemen.
In Voeren is er ook wat fraais gebeurd hoor, Huub Broers heeft soms weken in bed gelegen door verwondingen aan zijn hoofd.
Praat je eigen fouten toch niet steeds goed met de fouten van een ander.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 20:27:06 #262
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54167151
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 20:21 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Praat je eigen fouten toch niet steeds goed met de fouten van een ander.
Ach "eigen fouten" , iedereen weet uit wat voor hoek die eiergooiers komen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_54167198
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 20:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ach "eigen fouten" , iedereen weet uit wat voor hoek die eiergooiers komen ...
Exact. En hoewel ze gelijk hebben over de grond van de zaak, is het belachelijk om zo te reageren. Want het zorgt alleen maar voor méér onbegrip, en een bevestiging van het idee onder de taalgrens dat flaminganten extremisten zijn.
pi_54168633
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 20:29 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Exact. En hoewel ze gelijk hebben over de grond van de zaak, is het belachelijk om zo te reageren. Want het zorgt alleen maar voor méér onbegrip, en een bevestiging van het idee onder de taalgrens dat flaminganten extremisten zijn.
"eigen"? Ik praat het niet goed, ik zeg alleen dat er ook heel wat Franstaligen zijn die dingen mispeuteren, en dan niet een paar onafhankelijke vendelzwaaiers maar verkozen en herverkozen politici.

Je moet je trouwens ook afvragen wat zo een "politica" daar eigenlijk kwam doen voor die camera.
Denk je nu echt dat ze zelf in perfect Nederlands fantastische voorstellen ging doen en vanuit de grond van haar hart hoopte dat het ging eindigen met een groepsknuffel?
pi_54168742
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 21:30 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

"eigen"? Ik praat het niet goed, ik zeg alleen dat er ook heel wat Franstaligen zijn die dingen mispeuteren, en dan niet een paar onafhankelijke vendelzwaaiers maar verkozen en herverkozen politici.
Nee, ik bedoelde eigen niet echt in die zin. Misschien een ongelukkig woordgebruik. Weet ook wel dat je er niet zelf stond.

Maar hetgeen ik bedoelde is dat je niet bepaalde daden moet verantwoorden met daden van de tegenpartij.
pi_54169180
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 21:36 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Nee, ik bedoelde eigen niet echt in die zin. Misschien een ongelukkig woordgebruik. Weet ook wel dat je er niet zelf stond.

Maar hetgeen ik bedoelde is dat je niet bepaalde daden moet verantwoorden met daden van de tegenpartij.
Kijk, ik ken die dame niet, maar volgens mij is het geen FDF-er en moest ik met haar aan het discussiëren zijn zou ik het zelf als een verlies zijn als iemand van mijn eigen kant zo een tussenkomst doet.

Maar de posts van klopkoek begonnen te neigen naar "die Walen hebben al honderd jaar enkel wat tegenreacties gedaan tegenover de gemene Vlamingen met hun niet altijd voldoende plooibare kioskverkopers en eitjes"
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 20:09:23 #267
193694 Juppa
Brabantse Limburger
pi_54188426
Ik heb hier zelf een aantal stukjes gelezen over de politiek van België, maar wat ik me afvraag is hoe zouden de Vlamingen zich in één land samen met Nederland (en evt. Luxemburg) als één land gevormd naar hoe Nederland nu is( begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van Nederland, ik ben zelf vrij separatistisch en pro-Vlaming), ik vind dat het in Nederland qua politiek inzicht beter is geregeld, mede door de vele wetten en bestuurslagen die je in België vind, naar mijn mening teveel regeltjes en ik vind dat iedereen hetzelfde behandelt dient te worden, dus denk ik dat de Vlaamse Gemeenschap en de Waalse Gemeenschap opgeheven dienen te worden en onder één landelijk bestel te komen, zodat het niet langs mekaar gewerkt kan worden.

Dus wat ik bedoel, Nederland, België (en evt. Luxemburg) als één land, ik laat me niet uit over de naam hierover, dat interesseert me niet zoveel, maar als één land, zonder extra rechten voor minderheden, maar met dezelfde rechten voor de gehele bevolking die in deze landen gezamenlijk leeft.
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 20:21:12 #268
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54188680
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 21:50 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Kijk, ik ken die dame niet, maar volgens mij is het geen FDF-er en moest ik met haar aan het discussiëren zijn zou ik het zelf als een verlies zijn als iemand van mijn eigen kant zo een tussenkomst doet.

Maar de posts van klopkoek begonnen te neigen naar "die Walen hebben al honderd jaar enkel wat tegenreacties gedaan tegenover de gemene Vlamingen met hun niet altijd voldoende plooibare kioskverkopers en eitjes"


Als er al een moralistisch toontje in m'n posts zat dan was het in de zin dat je eerst naar jezelf moet kijken (enige introspectie), in de zin van wat je nu eigenlijk wilt (een duidelijke grens stellen) en hoe je je dient te gedragen (hier in Nederland hebben we meegemaakt dat een politicus een stronttaart in z'n gezicht kreeg gedouwd, drie keer raden wie dat was). Dat is juist het tegenovergestelde van de parafrase die jij nu van mij maakt; naar de ánder kijken en daar in negatieve zin je gedrag op afstemmen, en dat was nou net hetgeen wat ik dit keer vermeed..
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 20:25:46 #269
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54188761
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 20:09 schreef Juppa het volgende:
Ik heb hier zelf een aantal stukjes gelezen over de politiek van België, maar wat ik me afvraag is hoe zouden de Vlamingen zich in één land samen met Nederland (en evt. Luxemburg) als één land gevormd naar hoe Nederland nu is( begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van Nederland, ik ben zelf vrij separatistisch en pro-Vlaming), ik vind dat het in Nederland qua politiek inzicht beter is geregeld, mede door de vele wetten en bestuurslagen die je in België vind, naar mijn mening teveel regeltjes en ik vind dat iedereen hetzelfde behandelt dient te worden, dus denk ik dat de Vlaamse Gemeenschap en de Waalse Gemeenschap opgeheven dienen te worden en onder één landelijk bestel te komen, zodat het niet langs mekaar gewerkt kan worden.

Dus wat ik bedoel, Nederland, België (en evt. Luxemburg) als één land, ik laat me niet uit over de naam hierover, dat interesseert me niet zoveel, maar als één land, zonder extra rechten voor minderheden, maar met dezelfde rechten voor de gehele bevolking die in deze landen gezamenlijk leeft.
In welke zin vind je Nederland dan 'politiek' beter geregeld dan Vlaanderen ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 20:48:26 #270
193694 Juppa
Brabantse Limburger
pi_54189271
Vlaanderen word nu als een onderdanige provincie aan de federale en soms ook Waalse wensen neergezet, Vlaanderen heeft een eigen regering, daaronder de provincie en de gemeenten, dat is hoe Vlaanderen nu is, boven de centrale Vlaamse regering staat de Belgische, ik vind het nogal dubbelop, 4 lagen, terwijl er maximaal maar 3 nodig zijn, naar mijn mening, en daarom denk ik dat het in Nederland makkelijker geregeld is, misschien een beetje kort door de bocht, maar ik heb het gevoel dat het in België vrij pittig is omdat je daar constant geconfronteerd word met je moedertaal, in Nederland is dat makkelijker want daar heb je maar één officiële nationale taal en moet het niet eerst door zoveel instanties goedgekeurd worden, al weet ik dat het in Nederland ook erg lang duren kan voordat dit is geëvalueerd, maar even terug, ik denk dat Nederland een beter staatsbestel heeft dan België omdat het Nederlandse staatsbestel uit 3 niveaus bestaat, wat ik overigens hierboven ook al heb gezegd,
- het Rijk
- Provincies
- Gemeenten

Ik denk dat dit makkelijker is dan,

-Land
-Gewest
-Provincies
-Gemeenten

Wat mij een betere oplossing lijkt voor het Belgische politieke probleem is dat de Gewesten worden opgeheven, dan word het overzichtelijker en krijg je een beter politiek klimaat, de problemen tussen Waal, Vlaming en Brusselenaar, worden dan gemakkelijker omdat de stap tussen niveaus kleiner word, wat mijns insziens een vrij groot verschil kan maken in het Belgische probleem dat er al héél lang is tussen de Walen en de Vlamingen.
pi_54189493
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 20:48 schreef Juppa het volgende:
Vlaanderen word nu als een onderdanige provincie aan de federale en soms ook Waalse wensen neergezet, Vlaanderen heeft een eigen regering, daaronder de provincie en de gemeenten, dat is hoe Vlaanderen nu is, boven de centrale Vlaamse regering staat de Belgische, ik vind het nogal dubbelop, 4 lagen, terwijl er maximaal maar 3 nodig zijn, naar mijn mening, en daarom denk ik dat het in Nederland makkelijker geregeld is, misschien een beetje kort door de bocht, maar ik heb het gevoel dat het in België vrij pittig is omdat je daar constant geconfronteerd word met je moedertaal, in Nederland is dat makkelijker want daar heb je maar één officiële nationale taal en moet het niet eerst door zoveel instanties goedgekeurd worden, al weet ik dat het in Nederland ook erg lang duren kan voordat dit is geëvalueerd, maar even terug, ik denk dat Nederland een beter staatsbestel heeft dan België omdat het Nederlandse staatsbestel uit 3 niveaus bestaat, wat ik overigens hierboven ook al heb gezegd,
- het Rijk
- Provincies
- Gemeenten

Ik denk dat dit makkelijker is dan,

-Land
-Gewest
-Provincies
-Gemeenten

Wat mij een betere oplossing lijkt voor het Belgische politieke probleem is dat de Gewesten worden opgeheven, dan word het overzichtelijker en krijg je een beter politiek klimaat, de problemen tussen Waal, Vlaming en Brusselenaar, worden dan gemakkelijker omdat de stap tussen niveaus kleiner word, wat mijns insziens een vrij groot verschil kan maken in het Belgische probleem dat er al héél lang is tussen de Walen en de Vlamingen.
Ik zie eigenlijk niet in waarom. Op zich werken de Gewesten, Gemeenschappen en de federale regering prima, op enkele kleine details na.
pi_54189515
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 20:48 schreef Juppa het volgende:


Wat mij een betere oplossing lijkt voor het Belgische politieke probleem is dat de Gewesten worden opgeheven, dan word het overzichtelijker en krijg je een beter politiek klimaat, de problemen tussen Waal, Vlaming en Brusselenaar, worden dan gemakkelijker omdat de stap tussen niveaus kleiner word, wat mijns insziens een vrij groot verschil kan maken in het Belgische probleem dat er al héél lang is tussen de Walen en de Vlamingen.
Ik ga uiteraard akkoord met jouw analyse dat het systeem niet deugt in België. Maar ik ga niet akkoord met jouw analyse dat het gewoon door de inrichting komt, de inrichting van België is het gevolg van zeer moeizame onderhandelingen waarbij iedereen het beste voor zijn eigen achterban uit de brand trachtte te slepen.
Je moet je dus eerder afvragen "hoort dit land wel te bestaan" in plaats van "hoe richt ik dit land nou in?"
Franstaligen en Vlamingen voelen zich op politiek vlak gewoon niet vertegenwoordigd door de anderstaligen, sterker nog, een politieke partij zal - zeker kort voor de verkiezingen - nog eens duidelijk zeggen dat ze geen warme banden hebben met politici van de andere taalgroep, en in debatten is het heel gewoon om te beloven dat je als politicus "de belangen van alle Franstaligen" zal verdedigen.
En dus wil iedereen bij zijn eigen deelstaat binnen België, en dan krijg je onmiddellijk de discussie over de grenzen daarvan.
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 20:09 schreef Juppa het volgende:
Ik heb hier zelf een aantal stukjes gelezen over de politiek van België, maar wat ik me afvraag is hoe zouden de Vlamingen zich in één land samen met Nederland (en evt. Luxemburg) als één land gevormd naar hoe Nederland nu is( begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van Nederland, ik ben zelf vrij separatistisch en pro-Vlaming), ik vind dat het in Nederland qua politiek inzicht beter is geregeld, mede door de vele wetten en bestuurslagen die je in België vind, naar mijn mening teveel regeltjes en ik vind dat iedereen hetzelfde behandelt dient te worden, dus denk ik dat de Vlaamse Gemeenschap en de Waalse Gemeenschap opgeheven dienen te worden en onder één landelijk bestel te komen, zodat het niet langs mekaar gewerkt kan worden.
Er is geen Waalse Gemeenschap.
De territoriale opdeling van de grond is : Brussels Gewest, Vlaams Gewest, Waals Gewest.
De culturele opdeling is : Duitstalige Gemeenschap, Franse Gemeenschap, Vlaamse Gemeenschap.
quote:
Dus wat ik bedoel, Nederland, België (en evt. Luxemburg) als één land, ik laat me niet uit over de naam hierover, dat interesseert me niet zoveel, maar als één land, zonder extra rechten voor minderheden, maar met dezelfde rechten voor de gehele bevolking die in deze landen gezamenlijk leeft.
De Franstaligen, met hun hoofd nog in het Belgique van de negentiende eeuw, zullen nooit maar dan ook nooit willen meestappen in een land waarin Nederlandstaligen een kolossale meerderheid hebben.
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 21:00:18 #273
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54189533
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 20:48 schreef Juppa het volgende:
Vlaanderen word nu als een onderdanige provincie aan de federale en soms ook Waalse wensen neergezet, Vlaanderen heeft een eigen regering, daaronder de provincie en de gemeenten, dat is hoe Vlaanderen nu is, boven de centrale Vlaamse regering staat de Belgische, ik vind het nogal dubbelop, 4 lagen, terwijl er maximaal maar 3 nodig zijn, naar mijn mening, en daarom denk ik dat het in Nederland makkelijker geregeld is, misschien een beetje kort door de bocht, maar ik heb het gevoel dat het in België vrij pittig is omdat je daar constant geconfronteerd word met je moedertaal, in Nederland is dat makkelijker want daar heb je maar één officiële nationale taal en moet het niet eerst door zoveel instanties goedgekeurd worden, al weet ik dat het in Nederland ook erg lang duren kan voordat dit is geëvalueerd, maar even terug, ik denk dat Nederland een beter staatsbestel heeft dan België omdat het Nederlandse staatsbestel uit 3 niveaus bestaat, wat ik overigens hierboven ook al heb gezegd,
- het Rijk
- Provincies
- Gemeenten

Ik denk dat dit makkelijker is dan,

-Land
-Gewest
-Provincies
-Gemeenten

Wat mij een betere oplossing lijkt voor het Belgische politieke probleem is dat de Gewesten worden opgeheven, dan word het overzichtelijker en krijg je een beter politiek klimaat, de problemen tussen Waal, Vlaming en Brusselenaar, worden dan gemakkelijker omdat de stap tussen niveaus kleiner word, wat mijns insziens een vrij groot verschil kan maken in het Belgische probleem dat er al héél lang is tussen de Walen en de Vlamingen.
De Vlamingen hebben natuurlijk al een hoop problemen opgeheven door zoveel mogelijk overheidsinstanties die onder de Gewesten en Gemeenschappen vallen samen te voegen.

Maar goed, Vlaanderen met Nederland fuseren maakt toch geen klap uit. Er zou minstens 20 jaar overheen over moeten gaan en tegen die tijd is de Nederlandse en Vlaamse regering toch al gedegradeerd tot een uitvoerloket van Brussel a.k.a. Het Vierde Rijk.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 21:03:22 #274
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54189591
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 20:59 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik ga uiteraard akkoord met jouw analyse dat het systeem niet deugt in België. Maar ik ga niet akkoord met jouw analyse dat het gewoon door de inrichting komt, de inrichting van België is het gevolg van zeer moeizame onderhandelingen waarbij iedereen het beste voor zijn eigen achterban uit de brand trachtte te slepen.
Je moet je dus eerder afvragen "hoort dit land wel te bestaan" in plaats van "hoe richt ik dit land nou in?"
Franstaligen en Vlamingen voelen zich op politiek vlak gewoon niet vertegenwoordigd door de anderstaligen, sterker nog, een politieke partij zal - zeker kort voor de verkiezingen - nog eens duidelijk zeggen dat ze geen warme banden hebben met politici van de andere taalgroep, en in debatten is het heel gewoon om te beloven dat je als politicus "de belangen van alle Franstaligen" zal verdedigen.
En dus wil iedereen bij zijn eigen deelstaat binnen België, en dan krijg je onmiddellijk de discussie over de grenzen daarvan.
Wat ik bou jou merk is dat je steeds zegt 'ja maar die achterlijke regelingen zijn het gevolg van compromissen'. Maar zover ik er zicht op heb versterken die achterlijke regelingen alleen maar de seperatistische gevoelens, en dat kan toch onmogelijk de bedoeling van de politici destijds zijn geweest.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54189677
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 21:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat ik bou jou merk is dat je steeds zegt 'ja maar die achterlijke regelingen zijn het gevolg van compromissen'. Maar zover ik er zicht op heb versterken die achterlijke regelingen alleen maar de seperatistische gevoelens, en dat kan toch onmogelijk de bedoeling van de politici destijds zijn geweest.
Net niet. Die federalisatie zorgt juist voor het verminderen van de seperatistische gevoelens. Het is net omdat de Franstaligen nu radicaal neen zeggen tegen een nieuwe overheveling van bevoegdheden naar de gemeenschappen en gewesten, dat de separatische gevoelens. Als er een goede staatshervorming komt, dan zullen die gevoelsn bij het gros van de Vlamingen drastisch afnemen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')