abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:01:16 #201
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54122517
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 21:57 schreef Heero87 het volgende:
BVN, een satellietzender voor Vlamingen en Nederlanders in het buitenaldn? En wat zegt dat over de kijkgewoontes van de Vlamingen? Ik bedoel, je gaat toch niet beweren dat veel Vlamingen naar Nederlandse televisie kijken?

Je ziet trouwens dat het succes van BVN serieus tanende is nu de Vlaamse televisiezenders via TV Vlaanderen in gans Europa te ontvangen zijn. Vlamingen in het buitenland kijken nu naar die zenders, niet meer naar het doorslagje van de VRT op BVN.
Hoeveel er vanuit Nederland naar de VRT wordt gekeken wordt helaas door de Stichting Kijkonderzoek niet dagelijks bijgehouden maar ik weet wel dat Vlaamse series hier onder ouderen heel populair zijn en met wielrennen kijken toch zeker zo'n half miljoen Nederlanders naar Sporza. En bij het WK2002 toen België en het Zuid-Korea van Hiddink wel meededen maar Nederland niet (ja, je mag even lachen), toen werd er ook veel gekeken toen die twee landen speelden (meer dan de gemiddelde poulewedstrijd van Duitsland). Dat stond toen nog in de krant
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:05:55 #202
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54122644
Overigens voor de discussie of Vlaanderen in een unie met Nederland moet is het misschien zinvol om naar Canada en de verhouding met de VS en de Franstaligen te kijken door de eeuwen heen. Culturen/volkeren kunnen ook uit elkaar groeien en de verhouding VS (Engelse migranten) en Canada (Engelse migranten) is daar een schoolvoorbeeld van. Nog steeds wordt het Canada bijv. soms nog wel eens kwalijk genomen dat zij niet hebben meegedaan met de Amerikaanse Revolutie en de monarchie bleven steunen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54122702
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 23:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoeveel er vanuit Nederland naar de VRT wordt gekeken wordt helaas door de Stichting Kijkonderzoek niet dagelijks bijgehouden maar ik weet wel dat Vlaamse series hier onder ouderen heel populair zijn en met wielrennen kijken toch zeker zo'n half miljoen Nederlanders naar Sporza. En bij het WK2002 toen België en het Zuid-Korea van Hiddink wel meededen maar Nederland niet (ja, je mag even lachen), toen werd er ook veel gekeken toen die twee landen speelden (meer dan de gemiddelde poulewedstrijd van Duitsland). Dat stond toen nog in de krant
Ja oké, maar dat zijn uitzonderingssituaties. Je ziet ook vaak Vlamingen die naar de Franstalige RBTf kijken om het tennis van Justine Henin te zien als de VRT die wedstrijd niet uitzendt. En afgelopen weken zag je ook veel Vlaamse rugbyfans naar buitenlandse televisiezenders kijken omdat die wedstrijden hier gewoon niet op tv komen.

Maar in het algemeen kijken Vlamingen toch gewoon naar Vlaamse televisie en Nederlanders naar Nederlandse televisie. En uiteraard zijn er uitzonderingen, maar die heb je net zo goed voor pakweg de Franstalige, Engelstalige of Duitstalige zenders.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:20:39 #204
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54123111
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 23:07 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Ja oké, maar dat zijn uitzonderingssituaties. Je ziet ook vaak Vlamingen die naar de Franstalige RBTf kijken om het tennis van Justine Henin te zien als de VRT die wedstrijd niet uitzendt. En afgelopen weken zag je ook veel Vlaamse rugbyfans naar buitenlandse televisiezenders kijken omdat die wedstrijden hier gewoon niet op tv komen.

Maar in het algemeen kijken Vlamingen toch gewoon naar Vlaamse televisie en Nederlanders naar Nederlandse televisie. En uiteraard zijn er uitzonderingen, maar die heb je net zo goed voor pakweg de Franstalige, Engelstalige of Duitstalige zenders.
Je schildert het nu wel iets te somber af denk ik. Er wordt vaak samengewerkt tussen Vlaamse en Nederlandse media (ook tussen commercieele zenders, maar daar kijk ik eigenlijk nooit naar) en in de EO en KRO gidsen (de twee grootste omroepen met de meeste leden) worden ook vaak VRT-programma's getipt.

Maar goed, media staat in zekere zin ook een beetje los van de cultuur/identiteit discussie. Zo'n 40% van de uitgezonden en goed bekeken programma's komen uit Engeland en de VS maar om nou te zeggen dat veel Nederlanders vereenzelvigen met Amerikanen....
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54124589
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 23:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je schildert het nu wel iets te somber af denk ik. Er wordt vaak samengewerkt tussen Vlaamse en Nederlandse media (ook tussen commercieele zenders, maar daar kijk ik eigenlijk nooit naar) en in de EO en KRO gidsen (de twee grootste omroepen met de meeste leden) worden ook vaak VRT-programma's getipt.
Er wordt samengewerkt, zeker en vast. Ik zeg ook niet dat Belgen nooit naar Nederlandse televisie kijken en andersom. Maar het blijft wel een marginaal aantal hoor. Nederlandse programma's zie je nooit, maar ook nooit in de kijkcijfer toplijsten.

Dat is bijvoorbeeld héél anders in Wallonië. Daar is TF1 één van de populairste zenders, in die mate zelfs dat TF1 bepaalde commerciële activiteiten ontplooit in Wallonië. En als ik me niet vergis zie je ook hetzelfde met Duitse zenders in Oostenrijk?

Maar ik ben het wel met je eens dat televisie en media toch weinig zegt over cultuur in het algemeen.
pi_54127776
Vroeger werd vaak naar de Nederlandse zenders gekeken. Dat was nog in de tijd van de antenne op het dak. Door verschillende omroepen op 2 tot 3 zenders was er een mooi divers aanbod. In Vlaanderen was er lang niet zoveel keuze. Nadat in Vlaanderen het medialandschap eindelijk uitbreidde met een paar commerciele zenders werd ook de noodzaak voor velen om naar Nederlandse zenders te switchen veel kleiner.

Ik ben niet zo'n pulp zoeker, dus als ik televisie kijk tegenwoordig dan is dat zeer vaak BBC2, documentairezenders, maar ik kijk ook regelmatig eens naar het NOS journaal, programmas zoals Keuringsdienst van waarde, Tegenlicht, Rayman is laat. Ik werk in Nederland en ik zit elke dag op Fok! Maar goed dat bewijst misschien eerder dat wie als Vlaming hier zit niet kan worden gezien als de gemiddelde Belg. Als Fok een poll zou houden onder de Vlaamse leden op het forum over wie sympathie heeft voor Nederlanders dan zal de score denk ik hoger zijn dan mochten ze die poll uitvoeren op straat in het diepe Vlaanderen zelf
  woensdag 24 oktober 2007 @ 08:56:56 #207
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54127862
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 08:46 schreef tupolev141 het volgende:
Vroeger werd vaak naar de Nederlandse zenders gekeken. Dat was nog in de tijd van de antenne op het dak. Door verschillende omroepen op 2 tot 3 zenders was er een mooi divers aanbod. In Vlaanderen was er lang niet zoveel keuze. Nadat in Vlaanderen het medialandschap eindelijk uitbreidde met een paar commerciele zenders werd ook de noodzaak voor velen om naar Nederlandse zenders te switchen veel kleiner.

Ik ben niet zo'n pulp zoeker, dus als ik televisie kijk tegenwoordig dan is dat zeer vaak BBC2, documentairezenders, maar ik kijk ook regelmatig eens naar het NOS journaal, programmas zoals Keuringsdienst van waarde, Tegenlicht, Rayman is laat. Ik werk in Nederland en ik zit elke dag op Fok! Maar goed dat bewijst misschien eerder dat wie als Vlaming hier zit niet kan worden gezien als de gemiddelde Belg. Als Fok een poll zou houden onder de Vlaamse leden op het forum over wie sympathie heeft voor Nederlanders dan zal de score denk ik hoger zijn dan mochten ze die poll uitvoeren op straat in het diepe Vlaanderen zelf
Wat voor documentairezender heb je daar eigenlijk in België? In Nederland is het allemaal grote troep, op de publieke omroepen na dan (maar dat wordt ook steeds treuriger).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54128329
Hier heb je dezelfde troep hoor. Ik bedoelde eerder documentaires in het algemeen en die zitten verspreid over zo'n beetje alle zenders. Iedereen heeft National Geographic in het basis aanbod, de Discovery channels vind je in de digitale paketten. Verder moet je de tv gidsen uitpluizen.

Wij ontvangen trouwens geen Nederlandse RTL zenders en geen SBS6, maar we krijgen wél RTL-TVI. Een Franstalige zender.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 09:46:00 #209
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54128664
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 09:30 schreef tupolev141 het volgende:
Hier heb je dezelfde troep hoor. Ik bedoelde eerder documentaires in het algemeen en die zitten verspreid over zo'n beetje alle zenders. Iedereen heeft National Geographic in het basis aanbod, de Discovery channels vind je in de digitale paketten. Verder moet je de tv gidsen uitpluizen.

Wij ontvangen trouwens geen Nederlandse RTL zenders en geen SBS6, maar we krijgen wél RTL-TVI. Een Franstalige zender.
Hebben jullie ook The History Channel? Die is echt top Wel met een erg Amerikaans sausje maar dat moet je maar voor lief nemen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 24 oktober 2007 @ 11:49:29 #210
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54131295
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54132064
quote:
Hehe, eigenlijk mag het niet, maar ik kon een glimlach niet onderdrukken toen die Vlaming een eitje kapot gooide op het hoofd van de Franse.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 12:38:54 #212
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54132419
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 08:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat voor documentairezender heb je daar eigenlijk in België? In Nederland is het allemaal grote troep, op de publieke omroepen na dan (maar dat wordt ook steeds treuriger).
Hangt er vanaf onder welke kabelmaatschappij je gemeente valt. Voor driekwart van Vlaanderen is dat Telenet en heb je enkel National Geographic in de late avond en nachtelijke uurtjes (overdag is dat een cartoonzender)

Al de rest zit achter de digitale decoder van telenet digital tv. Inclusief CNN, BBC World, Eurosport, ... (zit allemaal niet meer op de standaard kabel hier)

Maar goed, op het vlak van docu's kunnen we hier toch nog niet klagen met wat er op Canvas komt, vind ik.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_54141127
quote:
Klopkoek, oordeel jij altijd zo snel? Dit gedoe in de Rand duurt al decennia en jij oordeelt op basis van zo een flutberichtje in het journaal eventjes hoe het in elkaar zit?

De commissie Harmel was een tweetalige commissie die in het interbellum reeds de homogenisatie aan beide kanten van de taalgrens voorstelde, met een systeem van faciliteiten in bepaalde gemeente, zowel in Vlaanderen als Wallonië, tijdelijk maar het tijdelijke is nergens expliciet opgenomen in de wetten en dus ook niet eenzijdig af te schaffen door de Vlaamse politici.

Natuurlijk hebben de Vlamingen altijd gevreesd dat door de verfransingsdruk dit het Vlaamse karakter in de Rand zou bedreigen, trouwens, voor het FDF is dat niet genoeg, zij willen heel Halle-Vilvoorde tweetalig maken en bij Brussel voegen. Dan krijg je die taferelen binnenkort tot aan de poorten van Aalst en Mechelen.

"Laat ons aan Brussel zijn ware dimensie geven"
pi_54141215
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 12:24 schreef Elkarden het volgende:

[..]

Hehe, eigenlijk mag het niet, maar ik kon een glimlach niet onderdrukken toen die Vlaming een eitje kapot gooide op het hoofd van de Franse.
Voorpost heeft net voor de verkiezingen in de Rand Maingain weten te raken, het mag niet en ik zou het zelf afkeuren, maar ik vind het wel leuk om te bekijken.

Cyaankali voor het FDF, Franskiljons buiten!
  woensdag 24 oktober 2007 @ 19:59:48 #215
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54141928
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 19:24 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Klopkoek, oordeel jij altijd zo snel? Dit gedoe in de Rand duurt al decennia en jij oordeelt op basis van zo een flutberichtje in het journaal eventjes hoe het in elkaar zit?

De commissie Harmel was een tweetalige commissie die in het interbellum reeds de homogenisatie aan beide kanten van de taalgrens voorstelde, met een systeem van faciliteiten in bepaalde gemeente, zowel in Vlaanderen als Wallonië, tijdelijk maar het tijdelijke is nergens expliciet opgenomen in de wetten en dus ook niet eenzijdig af te schaffen door de Vlaamse politici.

Natuurlijk hebben de Vlamingen altijd gevreesd dat door de verfransingsdruk dit het Vlaamse karakter in de Rand zou bedreigen, trouwens, voor het FDF is dat niet genoeg, zij willen heel Halle-Vilvoorde tweetalig maken en bij Brussel voegen. Dan krijg je die taferelen binnenkort tot aan de poorten van Aalst en Mechelen.

"Laat ons aan Brussel zijn ware dimensie geven"
[ afbeelding ]
Hoho, het enige dat ik zei is dat het bekogelen van politici met eieren een stap te ver is en dat softe regelingen contra-productief kunnen werken (waar Joost mij toen terecht corrigeerde dat tegemoetkomingen bij sommige bevolkingsgroepen wel hebben gewerkt).

Van politici hoor je af te blijven, dat is één van de grondbeginselen van de democratie.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 24 oktober 2007 @ 20:01:53 #216
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54141987
En dan ben ik ook nog de uitsmijter vergeten dat niets zo permanent is als het tijdelijke.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54142042
quote:
tijdelijk maar het tijdelijke is nergens expliciet opgenomen in de wetten en dus ook niet eenzijdig af te schaffen door de Vlaamse politici.
Tijdelijk... dan moet je ook extreem stom zijn om zoiets in de Grondwet te zijn. Tijdelijk en de Grondwet, dat is gewoon een contradictio in terminis.
pi_54142093
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:05 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Tijdelijk... dan moet je ook extreem stom zijn om zoiets in de Grondwet te zijn. Tijdelijk en de Grondwet, dat is gewoon een contradictio in terminis.
Had je liever gehad dat de Vlamingen al die dingen eenzijdig regelden met hun meerderheid, de Franstaligen zijn zo goed beschermd in dit land dat ze het soms zelf vergeten.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 20:11:03 #219
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54142199
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:07 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Had je liever gehad dat de Vlamingen al die dingen eenzijdig regelden met hun meerderheid, de Franstaligen zijn zo goed beschermd in dit land dat ze het soms zelf vergeten.
Das (=soevereiniteit) toch iets waarnaar jij streeft of ben ik nou gek geworden?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54142221
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:07 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik volg je niet? Het enige wat ik zeg is dat je extreem stom bent om een zogenaamd tijdelijk iets vast te leggen in de Grondwet. De Grondwet is de basis van het rechtsysteem, waarvan verwacht wordt dat het iets bestendigs is en dat het enkel om uitzonderlijke redenen aangepast wordt. Dus daar zet je niets tijdelijks in. Dat is gewoon belachelijk. Dan ben je ofwel oerdom, ofwel bedoelde je het helemaal niet als tijdelijk.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 20:16:23 #221
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54142326
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:12 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Ik volg je niet? Het enige wat ik zeg is dat je extreem stom bent om een zogenaamd tijdelijk iets vast te leggen in de Grondwet. De Grondwet is de basis van het rechtsysteem, waarvan verwacht wordt dat het iets bestendigs is en dat het enkel om uitzonderlijke redenen aangepast wordt. Dus daar zet je niets tijdelijks in. Dat is gewoon belachelijk. Dan ben je ofwel oerdom, ofwel bedoelde je het helemaal niet als tijdelijk.
Wat in sommige landen nog wel eens voorkomt (ook Nederland) is dat een tijdelijke wet na een bepaalde tijd verloopt. Zo is bijv. het Grondwetsartikel dat op burgerinitiatief geinitieerde referenda mogelijk maakte na 5 jaar verlopen. Dat kan soms van pas komen
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54142454
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Das (=soevereiniteit) toch iets waarnaar jij streeft of ben ik nou gek geworden?
Nederlands in HEEL Belgïë, en in Vlaanderen (inclusief Brussel ) ENKEL Nederlands, dat had op democratische wijze perfect gestemd kunnen worden.

Maar neen, ik gun de Walen nu eenmaal ook hun soevereiniteit.

woensdag 24 oktober 2007 @ 20:28:31 #223
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54142713
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:20 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Nederlands in HEEL Belgïë, en in Vlaanderen (inclusief Brussel ) ENKEL Nederlands, dat had op democratische wijze perfect gestemd kunnen worden.

Maar neen, ik hun de Walen nu eenmaal ook hun soevereiniteit.

Zo bedoelde ik het natuurlijk niet. Ik bedoelde dat ze hadden kunnen afspreken dat in Vlaanderen gewoon Vlaams wordt gesproken en in Wallonië Frans en dientengevolge ook de formulieren in de desbetreffende taal worden verspreid.

Het toestaan van twee talen en uitzonderingen geeft nu eenmaal wrijvingen en daar zijn meerdere precedenten van (o.a. de kolonies van vakantiegangers -Engelsen, Duitsers, Nederlanders- die in de zomer hun huisje in Zuid Frankrijk op zoeken, dat geeft ook veel wrijving bij de plaatselijke bevolking en dat is nog maar voor 2 maanden in een jaar!!).
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 24 oktober 2007 @ 20:29:52 #224
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54142760
En volgens mij heb je dan ook gewoon je zin.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 24 oktober 2007 @ 20:39:12 #225
pi_54143001
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zo bedoelde ik het natuurlijk niet. Ik bedoelde dat ze hadden kunnen afspreken dat in Vlaanderen gewoon Vlaams wordt gesproken en in Wallonië Frans en dientengevolge ook de formulieren in de desbetreffende taal worden verspreid.
Dan had Vlaanderen nooit de toenmalige staatshervorming met opdeling in gewesten gekregen en leefden we nu nog steeds in het unitaire België met een veel armer Vlaanderen dan nu het geval is. Dat is ook gewoon de realiteit.
pi_54143072
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:39 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dan had Vlaanderen nooit de toenmalige staatshervorming met opdeling in gewesten gekregen en leefden we nu nog steeds in het unitaire België met een veel armer Vlaanderen dan nu het geval is. Dat is ook gewoon de realiteit.
De Gewesten kwamen op vraag van de Walen. .
  woensdag 24 oktober 2007 @ 20:55:33 #227
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54143448
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:39 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Maar je kunt je dus afvragen of het instellen van faciliteitsgemeentes etc. de kloof op de langere termijn niet veel groter heeft gemaakt ondanks dat daar een verder opdeling/federalisering tegenover stond

Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt als ik samen met de halve Randstad vlak over de grens bij Duitsland ga wonen en dan ga eisen dat ik m'n kinderen naar een Nederlandse school kan sturen, de formulieren in het Nederlands opgesteld zijn én dat ik op sommige plekken óók nog eens bij openbare instellingen ik verbaal het Nederlands mag bezigen...

Lijkt me een tof experiment maar ik ben er voor 100% zeker van wat de gevolgen zullen zijn. Dan zal idd gebeuren dat Duitsers op een gegeven moment ook in de supermarkt Nederlands moeten gaan praten. Zoiets kan van kwaad tot erger gaan en dat dat niet bij de Italianen en Spanjaarden is gebeurd ben ik uiteraard blij om.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54143686
De faciliteiten zijn absoluut niet ingevoerd om Gewesten of Gemeenschappen te kunnen inrichten. Faciliteiten zijn ingevoerd bij de vastlegging van de taalgrens in de jaren '60, om de discussie over bepaalde randgemeentes te vermijden. De gemeenschappen (op vraag van de Vlamingen) en de gewesten (op vraag van de Walen) zijn pas veel later gekomen.
pi_54143839
Maar even voor de duidelijkheid, de Vlamingen vroegen dat de gemeenteraad in het Nederlands was, dat was de afspraak : administratie op verzoek is mogelijk in een andere taal, maar het bestuur moet in het Nederlands gebeuren.

De faciliteiten afschaffen kunnen ze niet eenzijdig doen.
Trouwens, terwijl Franstalig hun rechten volop opeisen in de Rand en voortdurend meer rechten willen binnenhalen, is de tweetaligheid van diensten in Brussel allang opgegeven. En dat geklungel(ambulanciers die geen Nederlands kennen, dat soort herrie) begint zich nu ook al vanuit Brussel voort te planten in de Rand.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 21:09:07 #230
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54143873
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:02 schreef Heero87 het volgende:
De faciliteiten zijn absoluut niet ingevoerd om Gewesten of Gemeenschappen te kunnen inrichten. Faciliteiten zijn ingevoerd bij de vastlegging van de taalgrens in de jaren '60, om de discussie over bepaalde randgemeentes te vermijden. De gemeenschappen (op vraag van de Vlamingen) en de gewesten (op vraag van de Walen) zijn pas veel later gekomen.
Hehe, heb ik me nog bijna door Joost van de wijs laten brengen.

Maar goed het blijft op mij over komen als een achterlijke regeling. Het is net alsof Zuid-Korea en Noord-Korea een vrede sluiten (waarbij de grens wordt vastgesteld) maar de DMZ-zone onbeslist laat.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54143920
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:55 schreef Klopkoek het volgende:

Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt als ik samen met de halve Randstad vlak over de grens bij Duitsland ga wonen en dan ga eisen dat ik m'n kinderen naar een Nederlandse school kan sturen, de formulieren in het Nederlands opgesteld zijn én dat ik op sommige plekken óók nog eens bij openbare instellingen ik verbaal het Nederlands mag bezigen...
Faciliteiten houden bovendien enkel lager onderwijs in het Frans in.
Daarna is het ofwel naar de plaatselijke Nederlandstalige middelbare school gaan, ofwel pendelen naar Brussel of Wallonië.
Het is in principe dan ook de bedoeling dat de kinderen op die scholen worden voorbereid op Nederlandstalig onderwijs, maar de Vlaamse regering heeft eigenlijk niet de controle over die Franstalige scholen in de Rand, die ze normaal zou moeten hebben.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 21:13:00 #232
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54144000
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:08 schreef zuiderbuur het volgende:
Maar even voor de duidelijkheid, de Vlamingen vroegen dat de gemeenteraad in het Nederlands was, dat was de afspraak : administratie op verzoek is mogelijk in een andere taal, maar het bestuur moet in het Nederlands gebeuren.

De faciliteiten afschaffen kunnen ze niet eenzijdig doen.
Trouwens, terwijl Franstalig hun rechten volop opeisen in de Rand en voortdurend meer rechten willen binnenhalen, is de tweetaligheid van diensten in Brussel allang opgegeven. En dat geklungel(ambulanciers die geen Nederlands kennen, dat soort herrie) begint zich nu ook al vanuit Brussel voort te planten in de Rand.
Dat is nou precies de reden dat je streng moet zijn. Als je dat niet doet gaat het van kwaad tot erger. Nogmaals: denk je in wat er gebeurt als jij in pak em beet Spanje in een Belgisch-Nederlandse enclave gaat wonen. Als je maar lang genoeg laat dooretteren dat er geen incentives zijn om Spaans te leren dan krijg je ook gekke toestanden.

Maar goed, ik ben blij dat dat hier gelukkig (op tijd?) gekeerd is
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54144105
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:13 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is nou precies de reden dat je streng moet zijn. Als je dat niet doet gaat het van kwaad tot erger. Nogmaals: denk je in wat er gebeurt als jij in pak em beet Spanje in een Belgisch-Nederlandse enclave gaat wonen. Als je maar lang genoeg laat dooretteren dat er geen incentives zijn om Spaans te leren dan krijg je ook gekke toestanden.
Ben JIJ nu MIJ aan het uitleggen waarom de faciliteiten weg moeten? Het moet niet gekker worden op fok.
quote:
Maar goed, ik ben blij dat dat hier gelukkig (op tijd?) gekeerd is
Ik volg niet helemaal?
  woensdag 24 oktober 2007 @ 21:16:43 #234
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54144115
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:10 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Faciliteiten houden bovendien enkel lager onderwijs in het Frans in.
Daarna is het ofwel naar de plaatselijke Nederlandstalige middelbare school gaan, ofwel pendelen naar Brussel of Wallonië.
Het is in principe dan ook de bedoeling dat de kinderen op die scholen worden voorbereid op Nederlandstalig onderwijs, maar de Vlaamse regering heeft eigenlijk niet de controle over die Franstalige scholen in de Rand, die ze normaal zou moeten hebben.
Sja, dan gaat het al fout natuurlijk want kinderen zijn juist op jonge leeftijd extra vatbaar voor een nieuwe taal, later wortd dat al wat moeilijker. Dat werd althans tegen mij gezegd toen ik op m'n 10e opeens Engelse boekjes voorgeschoteld kreeg
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 24 oktober 2007 @ 21:20:12 #235
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54144226
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:16 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ben JIJ nu MIJ aan het uitleggen waarom de faciliteiten weg moeten? Het moet niet gekker worden op fok.
[..]

Ik volg niet helemaal?
In Rotterdam en Amsterdam liep het onderhand uit de klauwen. En ja, toen had je idd op een gegeven moment ook basisscholen waar 2 keer zoveel Arabische les als Nederlands werd gegeven. Gelukkig is kort daarna hard ingegrepen door de gemeente en rijksoverheid.

Ik weet dat geen enkele situatie identiek is maar gemene delers zullen er vast en zeker zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54144257
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:16 schreef Klopkoek het volgende:
Sja, dan gaat het al fout natuurlijk want kinderen zijn juist op jonge leeftijd extra vatbaar voor een nieuwe taal, later wortd dat al wat moeilijker. Dat werd althans tegen mij gezegd toen ik op m'n 10e opeens Engelse boekjes voorgeschoteld kreeg
Tja voor het FDF is het natuurlijk een serieuze slag in het gezicht dat sommige Franstaligen voordelen zien in het Vlaams onderwijs (beter voor talen onder andere, hoger aangeschreven in de PISA test bijvoorbeeld)
Voortdurend verspreiden ze dan ook informatie in de Rand over dat het toegelaten is om je kinderen naar Brussel te sturen en om dus zeker niet aan integratie in Vlaanderen mee te werken.
Toen de Vlaamse minister van onderwijs onlangs een aantal punten voorstelde (zoals dat ouders zouden moeten betrokken worden bij het onderwijs van hun kind en dus ook wat van de taal kennen, lees: Turkse en Marokkaanse ouders moeten bijvoorbeeld zich wat meer bewust zijn van hoe hun kind het doet) was dat voor hen natuurlijk weer een prachtige kans om het Franstalig onderwijs als duizend keer toleranter, opener, universalistischer,.... voor te stellen.

Er is geloof ik wel een regel dat Franstalige leerkrachten moeten benoemd zijn voor zo een faciliteitenschool in de Rand en dat kan enkel als ze Nederlands kennen, iets waarvoor ze ook al bij alle mogelijke instellingen zijn gaan klagen en jammeren.
pi_54144319
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In Rotterdam en Amsterdam liep het onderhand uit de klauwen. En ja, toen had je idd op een gegeven moment ook basisscholen waar 2 keer zoveel Arabische les als Nederlands werd gegeven. Gelukkig is kort daarna hard ingegrepen door de gemeente en rijksoverheid.

Ik weet dat geen enkele situatie identiek is maar gemene delers zullen er vast en zeker zijn.
Tja, was het maar zo simpel!
In Nederland grijpt de overheid in als er problemen zijn, bij ons wordt er oeverloos onderhandeld met de andere partij.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 21:24:31 #238
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54144350
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:20 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Tja voor het FDF is het natuurlijk een serieuze slag in het gezicht dat sommige Franstaligen voordelen zien in het Vlaams onderwijs (beter voor talen onder andere, hoger aangeschreven in de PISA test bijvoorbeeld)
Voortdurend verspreiden ze dan ook informatie in de Rand over dat het toegelaten is om je kinderen naar Brussel te sturen en om dus zeker niet aan integratie in Vlaanderen mee te werken.
Toen de Vlaamse minister van onderwijs onlangs een aantal punten voorstelde (zoals dat ouders zouden moeten betrokken worden bij het onderwijs van hun kind en dus ook wat van de taal kennen, lees: Turkse en Marokkaanse ouders moeten bijvoorbeeld zich wat meer bewust zijn van hoe hun kind het doet) was dat voor hen natuurlijk weer een prachtige kans om het Franstalig onderwijs als duizend keer toleranter, opener, universalistischer,.... voor te stellen.

Er is geloof ik wel een regel dat Franstalige leerkrachten moeten benoemd zijn voor zo een faciliteitenschool in de Rand en dat kan enkel als ze Nederlands kennen, iets waarvoor ze ook al bij alle mogelijke instellingen zijn gaan klagen en jammeren.
En hoe is dat omgekeerd? Bij Vlamingen die in de (ik dacht twee) Waalse (faciliteits)gemeenten verblijven?
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 24 oktober 2007 @ 21:27:32 #239
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54144434
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:23 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Tja, was het maar zo simpel!
In Nederland grijpt de overheid in als er problemen zijn, bij ons wordt er oeverloos onderhandeld met de andere partij.
* Proest * (verslikt in stukje appel) moet je eens op Fok roepen! Het geklaag op politici is ook overal hetzelfde
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54144508
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En hoe is dat omgekeerd? Bij Vlamingen die in de (ik dacht twee) Waalse (faciliteits)gemeenten verblijven?
Er zijn faciliteiten voor Nederlandstaligen in Komen-Waasten, Moeskroen, Edingen en Vloesberg.
Er is één schooltje in Komen, een recent artikel kan u hier volledig lezen.
quote:
De problemen van de school - de enige Vlaamse school in Wallonië - begonnen al in 1979, toen Vlaamse ouders de oprichting van een Vlaamse school in de faciliteitengemeente wilden. De toenmalige PS-minister van Onderwijs, Jacques Hoyaux, weigerde dat, waardoor de school een zaak van nationaal belang werd.

In 1981 kwam het schooltje er dan toch, maar niet zonder slag of stoot. In ruil kreeg Wallonië de autoweg A25 Pecq-Armentières, die Komen over Vlaams grondgebied met Wallonië verbindt.

In het begin werd het Vlaamse schooltje ook verguisd door de Franstalige inwoners van Komen. 'De kinderen moesten aan de hand van hun mama's langs rijen mensen lopen die hen uitscholden. Er is nog gevochten geweest', zegt Daniël Petit, voorzitter van de vzw Knokk, Komitee voor Nederlands Onderwijs en Kultuur in het Komense, die de schoolgebouwen beheert. De kinderen van de school moesten destijds spitsroeden lopen langs 'de heksen van Komen'. Anno 2007 hebben de inwoners van Komen de school al lang aanvaard, maar gaan de pesterijen onderhuids voort.

'Vooral van de burgemeester, Gilbert Deleu (CDH), die al meer dan twintig jaar aan de macht is en onze school vijandig gezind is', zegt Petit. 'De jongste tijd nemen de pesterijen zelfs weer toe.'

'Het lijstje is eindeloos. Op de eerste schooldag begon de gemeente met straatwerken vlak voor de ingang van de school', zegt Petit. Hij toont me de greppels aan de straat. Alleen de oprit van de school is nog bereikbaar. Enkele maanden geleden werd ook een voetpad aangelegd in de straat, maar dat stopt merkwaardig genoeg links van de school en herbegint rechts van de school.
Daarnaast zijn alle negen gemeenten van de Duitstalige Gemeenschap voorzien van faciliteiten voor Franstaligen (en niet voor Nederlandstaligen). In Eupen hebben ze ook al een Franstalige lagere school neergepoot; iets waar de Duitstaligen trouwens ook niet altijd zo tevreden over zijn.
pi_54145402
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

* Proest * (verslikt in stukje appel) moet je eens op Fok roepen! Het geklaag op politici is ook overal hetzelfde
En het gras elders altijd groener.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 22:42:52 #242
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54146739
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 22:04 schreef du_ke het volgende:

[..]

En het gras elders altijd groener.
Scherp Geldt helaas in twee opzichten (paddo's verbieden en dat soort geintjes)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54149979
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Er zijn 4 faciliteitengemeente, en voor zover ik weet worden de rechten van Vlamingen daar niet toegepast. Ze worden in feite getreiterd door de Walen, geen NLtalige ID kaarten etc. in Moeskroen(volgens wikipedia in 1963 8500 Vlamingen in de stad, stad was feitelijk tweetalig) werd pas in de jaren 80 het eerste NLtalige schooltje opgericht, zo erg werden de Vlamingen tegengewerkt in die faciliteitengemeente, de omgekeerde wereld dus eigenlijk.

op 1 gemeente na, maar weet niet precies hoe die heet...
pi_54150054
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:30 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Er zijn faciliteiten voor Nederlandstaligen in Komen-Waasten, Moeskroen, Edingen en Vloesberg.
Er is één schooltje in Komen, een recent artikel kan u hier volledig lezen.
[..]

Daarnaast zijn alle negen gemeenten van de Duitstalige Gemeenschap voorzien van faciliteiten voor Franstaligen (en niet voor Nederlandstaligen). In Eupen hebben ze ook al een Franstalige lagere school neergepoot; iets waar de Duitstaligen trouwens ook niet altijd zo tevreden over zijn.
Zeker omdat er in Eupen helemaal geen Franstaligen zijn... voor zover ik weet. En bijvoorbeeld Malmedy is ook ingepalmd door franstalige imperalisten terwijl in 63 daar de meerderheid Duitstalig was meen ik me te herinneren?

btw. hoe is het trouwens gesteld met het Nederlands in Zuid Vlaanderen??? Helemaal verfranst zeker?
  donderdag 25 oktober 2007 @ 00:33:02 #245
pi_54150169
Zuid Vlaanderen ?
pi_54150284
Ja zo heet dat toch? [http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans-Vlaanderen]. De taalgrens liep vroeger onder Duinkerken en over Rijsel hoor;)
  donderdag 25 oktober 2007 @ 01:06:47 #247
pi_54150794
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 00:38 schreef Elkarden het volgende:
Ja zo heet dat toch? [http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans-Vlaanderen]. De taalgrens liep vroeger onder Duinkerken en over Rijsel hoor;)
Frans Vlaanderen bedoel je dus Daar heeft men eigenlijk nooit "Nederlands" gesproken , maar wel West-Vlams. De oudste generatie spreekt het daar nog wel eens onder elkaar, maar de rest niet meer. Al begint het een beetje terug te komen omdat steeds meer Frans-Vlamingen werk moeten vinden in West-Vlaanderen. (er is nu trouwens ook een proefproject waar men in enkele basisscholen de leerlingen basislessen West-Vlams geeft, in de hoop dat ze ermee gaan converseren met hun grootouders en de oorspronkelijke streektaal wat nieuw leven in blazen. )
  donderdag 25 oktober 2007 @ 02:47:30 #248
pi_54151974
pi_54153945
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 00:25 schreef Elkarden het volgende:

[..]

Er zijn 4 faciliteitengemeente, en voor zover ik weet worden de rechten van Vlamingen daar niet toegepast. Ze worden in feite getreiterd door de Walen, geen NLtalige ID kaarten etc. in Moeskroen(volgens wikipedia in 1963 8500 Vlamingen in de stad, stad was feitelijk tweetalig) werd pas in de jaren 80 het eerste NLtalige schooltje opgericht, zo erg werden de Vlamingen tegengewerkt in die faciliteitengemeente, de omgekeerde wereld dus eigenlijk.

op 1 gemeente na, maar weet niet precies hoe die heet...
Ik probeer alleen maar een voorzetje te geven dat het getreiter tweezijdig is. Als je een Waalse politica met eieren gaat bekogelen hebben zij natuurlijk ook weer iets om (terecht) over te klagen.

Uiteraard zijn die Walen een soort reserve-Fransen maar een betere wereld begint bij jezelf, dat is niet alleen een cliché maar ook waar, alhoewel je imo altijd helderheid moet scheppen waar de grens ligt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54154160
Ondertussen geraken de gemoederen aan de onderhandelingstafel weer verhit. Bart Somers (Open VLD) nam Joëlle Milquet (CDh) gisteren openlijk onder vuur op televisie.

Een niet nader genoemde CD&V'er laat in De Morgen zelfs weten "dat het niet meer de vraag is of oranje-blauw ontploft, maar wel wanneer."

Om de uitslaande branden wat te blussen besloot de CD&V gisteren de eerder (door de N-VA) buitengewerkte Herman Van Rompuy terug te halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')