Hoeveel er vanuit Nederland naar de VRT wordt gekeken wordt helaas door de Stichting Kijkonderzoek niet dagelijks bijgehouden maar ik weet wel dat Vlaamse series hier onder ouderen heel populair zijn en met wielrennen kijken toch zeker zo'n half miljoen Nederlanders naar Sporza. En bij het WK2002 toen België en het Zuid-Korea van Hiddink wel meededen maar Nederland niet (ja, je mag even lachen), toen werd er ook veel gekeken toen die twee landen speelden (meer dan de gemiddelde poulewedstrijd van Duitsland). Dat stond toen nog in de krantquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 21:57 schreef Heero87 het volgende:
BVN, een satellietzender voor Vlamingen en Nederlanders in het buitenaldn? En wat zegt dat over de kijkgewoontes van de Vlamingen? Ik bedoel, je gaat toch niet beweren dat veel Vlamingen naar Nederlandse televisie kijken?
Je ziet trouwens dat het succes van BVN serieus tanende is nu de Vlaamse televisiezenders via TV Vlaanderen in gans Europa te ontvangen zijn. Vlamingen in het buitenland kijken nu naar die zenders, niet meer naar het doorslagje van de VRT op BVN.
Ja oké, maar dat zijn uitzonderingssituaties. Je ziet ook vaak Vlamingen die naar de Franstalige RBTf kijken om het tennis van Justine Henin te zien als de VRT die wedstrijd niet uitzendt. En afgelopen weken zag je ook veel Vlaamse rugbyfans naar buitenlandse televisiezenders kijken omdat die wedstrijden hier gewoon niet op tv komen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 23:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoeveel er vanuit Nederland naar de VRT wordt gekeken wordt helaas door de Stichting Kijkonderzoek niet dagelijks bijgehouden maar ik weet wel dat Vlaamse series hier onder ouderen heel populair zijn en met wielrennen kijken toch zeker zo'n half miljoen Nederlanders naar Sporza. En bij het WK2002 toen België en het Zuid-Korea van Hiddink wel meededen maar Nederland niet (ja, je mag even lachen), toen werd er ook veel gekeken toen die twee landen speelden (meer dan de gemiddelde poulewedstrijd van Duitsland). Dat stond toen nog in de krant
Je schildert het nu wel iets te somber af denk ik. Er wordt vaak samengewerkt tussen Vlaamse en Nederlandse media (ook tussen commercieele zenders, maar daar kijk ik eigenlijk nooit naar) en in de EO en KRO gidsen (de twee grootste omroepen met de meeste leden) worden ook vaak VRT-programma's getipt.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 23:07 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ja oké, maar dat zijn uitzonderingssituaties. Je ziet ook vaak Vlamingen die naar de Franstalige RBTf kijken om het tennis van Justine Henin te zien als de VRT die wedstrijd niet uitzendt. En afgelopen weken zag je ook veel Vlaamse rugbyfans naar buitenlandse televisiezenders kijken omdat die wedstrijden hier gewoon niet op tv komen.
Maar in het algemeen kijken Vlamingen toch gewoon naar Vlaamse televisie en Nederlanders naar Nederlandse televisie. En uiteraard zijn er uitzonderingen, maar die heb je net zo goed voor pakweg de Franstalige, Engelstalige of Duitstalige zenders.
Er wordt samengewerkt, zeker en vast. Ik zeg ook niet dat Belgen nooit naar Nederlandse televisie kijken en andersom. Maar het blijft wel een marginaal aantal hoor. Nederlandse programma's zie je nooit, maar ook nooit in de kijkcijfer toplijsten.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 23:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je schildert het nu wel iets te somber af denk ik. Er wordt vaak samengewerkt tussen Vlaamse en Nederlandse media (ook tussen commercieele zenders, maar daar kijk ik eigenlijk nooit naar) en in de EO en KRO gidsen (de twee grootste omroepen met de meeste leden) worden ook vaak VRT-programma's getipt.
Wat voor documentairezender heb je daar eigenlijk in België? In Nederland is het allemaal grote troep, op de publieke omroepen na dan (maar dat wordt ook steeds treuriger).quote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:46 schreef tupolev141 het volgende:
Vroeger werd vaak naar de Nederlandse zenders gekeken. Dat was nog in de tijd van de antenne op het dak. Door verschillende omroepen op 2 tot 3 zenders was er een mooi divers aanbod. In Vlaanderen was er lang niet zoveel keuze. Nadat in Vlaanderen het medialandschap eindelijk uitbreidde met een paar commerciele zenders werd ook de noodzaak voor velen om naar Nederlandse zenders te switchen veel kleiner.
Ik ben niet zo'n pulp zoeker, dus als ik televisie kijk tegenwoordig dan is dat zeer vaak BBC2, documentairezenders, maar ik kijk ook regelmatig eens naar het NOS journaal, programmas zoals Keuringsdienst van waarde, Tegenlicht, Rayman is laat. Ik werk in Nederland en ik zit elke dag op Fok! Maar goed dat bewijst misschien eerder dat wie als Vlaming hier zit niet kan worden gezien als de gemiddelde Belg. Als Fok een poll zou houden onder de Vlaamse leden op het forum over wie sympathie heeft voor Nederlanders dan zal de score denk ik hoger zijn dan mochten ze die poll uitvoeren op straat in het diepe Vlaanderen zelf
Hebben jullie ook The History Channel? Die is echt topquote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:30 schreef tupolev141 het volgende:
Hier heb je dezelfde troep hoor. Ik bedoelde eerder documentaires in het algemeen en die zitten verspreid over zo'n beetje alle zenders. Iedereen heeft National Geographic in het basis aanbod, de Discovery channels vind je in de digitale paketten. Verder moet je de tv gidsen uitpluizen.
Wij ontvangen trouwens geen Nederlandse RTL zenders en geen SBS6, maar we krijgen wél RTL-TVI. Een Franstalige zender.
Hehe, eigenlijk mag het niet, maar ik kon een glimlach niet onderdrukken toen die Vlaming een eitje kapot gooide op het hoofd van de Franse.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:49 schreef Klopkoek het volgende:
Hier nog dat fragment in het Journaal:
http://cgi.nos.nl/cgi/player/?mpurl=http%3A%2F%2Fdownload%2Eomroep%2Enl%2Fnos%2Fav%2F07%2F10%2F23%2Ftaalstrijd%2Eflv&referer=norelatedcontent
Hangt er vanaf onder welke kabelmaatschappij je gemeente valt. Voor driekwart van Vlaanderen is dat Telenet en heb je enkel National Geographic in de late avond en nachtelijke uurtjes (overdag is dat een cartoonzender)quote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat voor documentairezender heb je daar eigenlijk in België? In Nederland is het allemaal grote troep, op de publieke omroepen na dan (maar dat wordt ook steeds treuriger).
Klopkoek, oordeel jij altijd zo snel? Dit gedoe in de Rand duurt al decennia en jij oordeelt op basis van zo een flutberichtje in het journaal eventjes hoe het in elkaar zit?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:49 schreef Klopkoek het volgende:
Hier nog dat fragment in het Journaal:
http://cgi.nos.nl/cgi/player/?mpurl=http%3A%2F%2Fdownload%2Eomroep%2Enl%2Fnos%2Fav%2F07%2F10%2F23%2Ftaalstrijd%2Eflv&referer=norelatedcontent
Voorpost heeft net voor de verkiezingen in de Rand Maingain weten te raken, het mag niet en ik zou het zelf afkeuren, maar ik vind het wel leuk om te bekijken.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 12:24 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Hehe, eigenlijk mag het niet, maar ik kon een glimlach niet onderdrukken toen die Vlaming een eitje kapot gooide op het hoofd van de Franse.
Hoho, het enige dat ik zei is dat het bekogelen van politici met eieren een stap te ver is en dat softe regelingen contra-productief kunnen werken (waar Joost mij toen terecht corrigeerde dat tegemoetkomingen bij sommige bevolkingsgroepen wel hebben gewerkt).quote:Op woensdag 24 oktober 2007 19:24 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Klopkoek, oordeel jij altijd zo snel? Dit gedoe in de Rand duurt al decennia en jij oordeelt op basis van zo een flutberichtje in het journaal eventjes hoe het in elkaar zit?
De commissie Harmel was een tweetalige commissie die in het interbellum reeds de homogenisatie aan beide kanten van de taalgrens voorstelde, met een systeem van faciliteiten in bepaalde gemeente, zowel in Vlaanderen als Wallonië, tijdelijk maar het tijdelijke is nergens expliciet opgenomen in de wetten en dus ook niet eenzijdig af te schaffen door de Vlaamse politici.
Natuurlijk hebben de Vlamingen altijd gevreesd dat door de verfransingsdruk dit het Vlaamse karakter in de Rand zou bedreigen, trouwens, voor het FDF is dat niet genoeg, zij willen heel Halle-Vilvoorde tweetalig maken en bij Brussel voegen. Dan krijg je die taferelen binnenkort tot aan de poorten van Aalst en Mechelen.
"Laat ons aan Brussel zijn ware dimensie geven"
[ afbeelding ]
Tijdelijk... dan moet je ook extreem stom zijn om zoiets in de Grondwet te zijn. Tijdelijk en de Grondwet, dat is gewoon een contradictio in terminis.quote:tijdelijk maar het tijdelijke is nergens expliciet opgenomen in de wetten en dus ook niet eenzijdig af te schaffen door de Vlaamse politici.
Had je liever gehad dat de Vlamingen al die dingen eenzijdig regelden met hun meerderheid, de Franstaligen zijn zo goed beschermd in dit land dat ze het soms zelf vergeten.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:05 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Tijdelijk... dan moet je ook extreem stom zijn om zoiets in de Grondwet te zijn. Tijdelijk en de Grondwet, dat is gewoon een contradictio in terminis.
Das (=soevereiniteit) toch iets waarnaar jij streeft of ben ik nou gek geworden?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:07 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Had je liever gehad dat de Vlamingen al die dingen eenzijdig regelden met hun meerderheid, de Franstaligen zijn zo goed beschermd in dit land dat ze het soms zelf vergeten.![]()
Ik volg je niet? Het enige wat ik zeg is dat je extreem stom bent om een zogenaamd tijdelijk iets vast te leggen in de Grondwet. De Grondwet is de basis van het rechtsysteem, waarvan verwacht wordt dat het iets bestendigs is en dat het enkel om uitzonderlijke redenen aangepast wordt. Dus daar zet je niets tijdelijks in. Dat is gewoon belachelijk. Dan ben je ofwel oerdom, ofwel bedoelde je het helemaal niet als tijdelijk.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:07 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Had je liever gehad dat de Vlamingen al die dingen eenzijdig regelden met hun meerderheid, de Franstaligen zijn zo goed beschermd in dit land dat ze het soms zelf vergeten.![]()
Wat in sommige landen nog wel eens voorkomt (ook Nederland) is dat een tijdelijke wet na een bepaalde tijd verloopt. Zo is bijv. het Grondwetsartikel dat op burgerinitiatief geinitieerde referenda mogelijk maakte na 5 jaar verlopen. Dat kan soms van pas komenquote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:12 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ik volg je niet? Het enige wat ik zeg is dat je extreem stom bent om een zogenaamd tijdelijk iets vast te leggen in de Grondwet. De Grondwet is de basis van het rechtsysteem, waarvan verwacht wordt dat het iets bestendigs is en dat het enkel om uitzonderlijke redenen aangepast wordt. Dus daar zet je niets tijdelijks in. Dat is gewoon belachelijk. Dan ben je ofwel oerdom, ofwel bedoelde je het helemaal niet als tijdelijk.
Nederlands in HEEL Belgïë, en in Vlaanderen (inclusief Brussel ) ENKEL Nederlands, dat had op democratische wijze perfect gestemd kunnen worden.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Das (=soevereiniteit) toch iets waarnaar jij streeft of ben ik nou gek geworden?![]()
Zo bedoelde ik het natuurlijk niet. Ik bedoelde dat ze hadden kunnen afspreken dat in Vlaanderen gewoon Vlaams wordt gesproken en in Wallonië Frans en dientengevolge ook de formulieren in de desbetreffende taal worden verspreid.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:20 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Nederlands in HEEL Belgïë, en in Vlaanderen (inclusief Brussel ) ENKEL Nederlands, dat had op democratische wijze perfect gestemd kunnen worden.
Maar neen, ik hun de Walen nu eenmaal ook hun soevereiniteit.![]()
![]()
Dan had Vlaanderen nooit de toenmalige staatshervorming met opdeling in gewesten gekregen en leefden we nu nog steeds in het unitaire België met een veel armer Vlaanderen dan nu het geval is. Dat is ook gewoon de realiteit.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 20:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo bedoelde ik het natuurlijk niet. Ik bedoelde dat ze hadden kunnen afspreken dat in Vlaanderen gewoon Vlaams wordt gesproken en in Wallonië Frans en dientengevolge ook de formulieren in de desbetreffende taal worden verspreid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |