Je hebt vijf zintuigen; horen, voelen, zien, ruiken, proeven.quote:Op woensdag 14 november 2007 01:29 schreef Zakje het volgende:
Er schiet mij opeens een vreemde vraag te binnen, en aangezien psychiatrie een wetenschap is, bij deze: Hoe komt het dat mensen die vanaf geboorte af aan doof en blind zijn kunnen denken en zelfs bewegen? Ze kunnen toch niets zien of horen, ''denken'' ze dan niet dat ze slapen?
Maar hoe kunnen ze aan slapen denken als ze niet kunnen redeneren in een ''taal in hun hoofd'' , want ze hebben nog nooit wat gehoord, laat staan gesproken?![]()
Het is voor mij heel verwarrend, misschien kan iemand het even uitleggen?
Je hebt het plaatje van wikipedia geplukt, maar niet de tekst gelezen?quote:Op zaterdag 17 november 2007 12:51 schreef VonHinten het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom:
a) doet ie boom als ie door de geluidsbarriere gaat?
b) krijg je dit 'witte effect' wat de hell het ook mag zijn?
Zoals Starla al zegt, op wikipedia kun je precies lezen wat de antwoorden zijn, maar bij deze dan ook hier:quote:Op zaterdag 17 november 2007 12:51 schreef VonHinten het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom:
a) doet ie boom als ie door de geluidsbarriere gaat?
b) krijg je dit 'witte effect' wat de hell het ook mag zijn?
Het plaatje zag ik ergens in ander topic, niet wiki.quote:Op zaterdag 17 november 2007 13:34 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Zoals Starla al zegt, op wikipedia kun je precies lezen wat de antwoorden zijn, maar bij deze dan ook hier:
De BOEM hoor je omdat de luchtdruk voor het vliegtuig een stuk hoger is dan de druk achter het vliegtuig. Als ze de geluids"barriëre" passeren, is het drukverval zo groot dat he BOEM hoort. Door deze snelle drukverlaging condenseert het water in de lucht (vergelijk het met het openen van een champagnefles) en zie je het "witte effect".
En die 40 minuten wachten op het 'antwoord'?quote:Op zaterdag 17 november 2007 15:32 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Het plaatje zag ik ergens in ander topic, niet wiki.
En dit scheelt me toch weer 5 minuten wiki zoeken![]()
Dank.
Ja 40 minuten lang F5-en..quote:Op zaterdag 17 november 2007 16:30 schreef starla het volgende:
[..]
En die 40 minuten wachten op het 'antwoord'?![]()
Ja, dat zeg ik toch? Kun je beter 5 minuten zoeken op wikipedia dan 40 minuten lang wachten op het antwoordquote:
Over die koeien weet ik niet. Maar huidskleur heeft wel degelijk genetisch voordeel. Afrikanen zijn 'zwart' om beter bestand te zijn tegen de felle zon, wij zouden levend verbranden daar. Hun kroeshaar zorgt er ook voor dat de zon minder makkelijk bij de hoofdhuid kan komen (als je een blanke van bovenaf bekijkt zie je hoofdhuid zitten, bij kroeshaar niet). En, wie weet, ook als een soort schutkleur in die donkere regenwoudenquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:50 schreef NiekL het volgende:
[..]
Omdat ze het hebben wil het niet zeggen dat er per se genetisch voordeel bij is.
Evolutie is een proces wat gevormd wordt door willekeurige mutaties. En soms pakt deze goed uit, soms slecht, en soms maakt het niet uit.
Is het een genetisch voordeel dat koeien zwarte vlekken hebben? Of dat europeanen blank zijn, en afrikanen zwart?
Eigenlijk hetzelfde als met vrouwen die niet gemolken wordenquote:Op woensdag 14 november 2007 01:49 schreef OldJeller het volgende:
Wat gebeurt er met de melk als koeien niet gemolken worden? Wordt het dan gewoon weer afgebroken op een gegeven moment?
b.v. vroeger, toen koeien niet allemaal gemolken werden.
What is a vortex ring?quote:Op maandag 21 januari 2008 11:52 schreef Parafernalia het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)vinden_wiel_uit.html
hoe kan dat? waarom gaat de zuurstof niet gelijk omhoog?
Even kicken, dit kan niet echt moeilijk zijn, toch?quote:Op woensdag 9 januari 2008 14:28 schreef tony_clifton- het volgende:
Hoi
Vraagje;
Wanneer je in een gesloten kamer zit onder water met maar één raampje, op hoogte van ongeveer de helft van de kamer, kan de kamer dan vollopen als dat vensterglas barst?
Zelf zou ik denken dat 't maar volloopt tot waar de lucht kan ontsnappen, of misschien iets hoger vanwege de waterdruk die de massa lucht nog ietwat kan samendrukken, right?
(Ja, ik heb 't einde van een populaire tv-serie gezien)
230 volt is de effectieve spanning, niet de piekspanning.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:31 schreef Nieuwschierig het volgende:
P=UxI x0.64 gemiddeld voor wisselstroom
Je hebt helemaal gelijk. Dit is het principe van de duikklok.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:39 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Even kicken, dit kan niet echt moeilijk zijn, toch?
Houden we het erop dat HEMA de boel opnaait?quote:Op maandag 21 januari 2008 23:54 schreef mcDavid het volgende:
Ik heb een spaarlamp gekocht van de HEMA.
er staat op: 18w verbruik
en in de kleine lettertjes: 130mA
P=U*I maar volgens mij is 230*0,13 geen 18
Liegt de HEMA nou?
Thxquote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:53 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. Dit is het principe van de duikklok.
Je kunt het zelf ook demonstreren, door een glas ondersteboven in de gootsteen te zetten.
Een wilde suggestie, zou het iets te maken kunnen hebben met hoe zo'n gasbuis reageert op elektriciteit? D'r staat me iets bij (van mijn HAVO tijd) dat TL-buizen zich niet netjes naar Ohm gedragen, misschien dat ze nog meer gekke dingen doen...quote:Op dinsdag 29 januari 2008 15:04 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Houden we het erop dat HEMA de boel opnaait?
zo'n ding gaat toch omhoogquote:Op dinsdag 29 januari 2008 19:30 schreef Pakspul het volgende:
Als ze ruimteschepen lanceren dan doen ze dat tegen de draaing van de aarde in, maar waarom is dit precies? Op internet kan ik wel dingen vinden dat ze dan minder snelheid nodig hebben (1000km/u) minder dan normaal omdat ze dit van de draaing terug krijgen, maar ik kan het in me gedachten niet voorstellen wat nou precies het voordeel is van het geheel? Het maakt volgens mij de reis niet korter, dus wat is dan de grote winst wat ze er uit halen
Naar het oosten is juist met de draaiing mee. Dat strookt op zich wel met het verhaal dat ze een 'zetje in de rug' krijgen van de draaiing van de aarde.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 20:41 schreef Neurot het volgende:
nasa lanceert hun raketten vanaf de oostkust van florida en de esa vanaf de oostkust van frans-guyana
dus worden de raketten naar het oosten geschoten omdat ze anders als er iets misgaat niet ergens op land neerstorten
De hoogte is niet belangrijk behalve dan voor de luchtweerstand. Hoe hoger hoe minder lucht dus ook geen motor meer nodig om de snelheid te behouden.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 20:23 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
zo'n ding gaat toch omhoogoke, neit kaarsrecht...maar ik kan me niet voorstellen dat het evt uit zou maken
Heeft het niet iets met wisselspanning/stroom te maken ipv gelijkstroom?quote:Op maandag 21 januari 2008 23:54 schreef mcDavid het volgende:
Ik heb een spaarlamp gekocht van de HEMA.
er staat op: 18w verbruik
en in de kleine lettertjes: 130mA
P=U*I maar volgens mij is 230*0,13 geen 18
Liegt de HEMA nou?
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 21:30 schreef starla het volgende:
[..]
Heeft het niet iets met wisselspanning/stroom te maken ipv gelijkstroom?
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:50 schreef mcDavid het volgende:
[..]
230 volt is de effectieve spanning, niet de piekspanning.
Spaarlampen hebben een elektronische starter, en gedragen zich daarmee wel ohms.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 20:21 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Een wilde suggestie, zou het iets te maken kunnen hebben met hoe zo'n gasbuis reageert op elektriciteit? D'r staat me iets bij (van mijn HAVO tijd) dat TL-buizen zich niet netjes naar Ohm gedragen, misschien dat ze nog meer gekke dingen doen...
Dus als ik het goed begrijp gaan ze vanaf de start al gebruik maken van een soort slingshot zodat die wanneer hij in de ruimte komt al in een boog om de aarde zit waarmee hij weer (mocht het zo plan zijn) meer kracht kan op doen door middel van de zwaartekracht die de aarde genereerd? (http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_slingshot) dat hij eigenlijk 26500km/u recht voor uit gaat maar door de zwaartekracht die snelheid blijft plus de valversnelling die hij mee krijgt, maar maakt dit dan de baan naar de ruimte niet langerquote:Op dinsdag 29 januari 2008 21:19 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ja, raketten gaan met de draairichting van de aarde mee om zo de draaiselheid van de aarde (1500 km/uur) mee te pakken. Zo dicht mogelijk bij de evenaar (hoogste snelheid) en aan de oostkust zodat de raket in zee stort bij een lanceerprobleem.
De benodigde eindsnelheid in een lage baan om de aarde is 28000 km/uur, Bij die snelheid is de valboog precies even groot als de kromming van het aardoppervlak.
De 'baan naar de ruimte' is maar relatief. Er is internationaal afgesproken dat we de atmosfeer vanaf 100 km hoogte 'de ruimte' noemen. Maar er is niet echt een grens tussen ruimte en atmosfeer, het is een vloeiend verloop. De hoogte heeft dus ook alleen te maken met de extreem lage weerstand in de ruimte, en met hoe de satelliet t.o.v. het aardoppervlak moet bewegen. In principe kun je een satelliet bouwen die op 20 meter hoogte vliegt, alleen heb je dan een gigantische raketmotor nodig om door de lucht heen te ploegen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 23:48 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp gaan ze vanaf de start al gebruik maken van een soort slingshot zodat die wanneer hij in de ruimte komt al in een boog om de aarde zit waarmee hij weer (mocht het zo plan zijn) meer kracht kan op doen door middel van de zwaartekracht die de aarde genereerd? (http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_slingshot) dat hij eigenlijk 26500km/u recht voor uit gaat maar door de zwaartekracht die snelheid blijft plus de valversnelling die hij mee krijgt, maar maakt dit dan de baan naar de ruimte niet langer
quote:What actually is the longest word (in any language) encoded by the reference human genome? If I had the time and computer power I'd have a look...
Guesstimate - it'll be somewhere in the 4-5 letter range, depending on letter frequency in the target language.
Je ziet het wel op meerdere foto's van de hubble, maar ik denk dat het weer een apart sterrenstelsel is met een hoge lichtwaarde (weet precieze woord niet) maar dat er gewoon veel sterren in zitten die veel licht afgevenquote:Op donderdag 7 februari 2008 00:55 schreef Parafernalia het volgende:
Eerst even genieten van het prachtige plaatje, daarna helemaal linksboven kijken..en dan een klein stukje naar rechts...wat is dat? Ik zie alleen maar sterrenstelsels, maar dit lijkt meer op een ster. Wat is het?
[ afbeelding ]
Ja dat snap ik wel...maar hij ziet er zo perfect uitquote:Op donderdag 7 februari 2008 08:19 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Je ziet het wel op meerdere foto's van de hubble, maar ik denk dat het weer een apart sterrenstelsel is met een hoge lichtwaarde (weet precieze woord niet) maar dat er gewoon veel sterren in zitten die veel licht afgeven
Ah, nieuwe serie van Dr Who?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 01:51 schreef Parafernalia het volgende:
Geen Kleine Wetenschappelijke Vraag, maar wel een Klein Wetenschappelijk Postje
[ afbeelding ]
Groningen blijft een mooie stadquote:Op vrijdag 8 februari 2008 01:51 schreef Parafernalia het volgende:
Geen Kleine Wetenschappelijke Vraag, maar wel een Klein Wetenschappelijk Postje
[ afbeelding ]
Zouden we weleens een meter ver kunnen kijken als we donkere materie kunnen zien?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 12:40 schreef Parafernalia het volgende:
Dat is wat we zouden zien als donkere materie niet donker was
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |