Maar de liedjes van Brigitte Kaandorp zijn vaak weer erg mooi.
De grappig bedoelde liedjes zijn nog wel leuk soms. Zoals iets Braken in een Doos van Hans Teeuwen.
Het enige mooie cabaretliedje is Geen Kind Meer van Karin Bloemen.
quote:
Geen kind meer - Karin Bloemen
Je leeft je eigen leven wat zij er ook van vindt
Je bent al lang geen kind meer al blijf je ook haar kind
Je wilt 'r over praten, maar niet op haar manier
Je zult haar best verdriet doen maar niet voor je plezier
Wat moet je nog met haar en met haar ouderlijk gezag
En dan opeens dan is 'ie er, die dagDe dag waarop je moeder sterft, dat jij wordt losgelaten
En al haar eigenschappen erft, die jij zo in haar haatte
De scherpe tong, de bokkepruik, de zure schooljuffrouw
Die zullen ze dan binnenkort herkennen gaan in jou
En hopelijk ook de andere kant, de aardige, de zachte
Maar of je die hebt meegeeft valt nog maar af te wachten
De dag waarna de rest een kwestie wordt van tijd en pijn
De dag waarna je nooit meer kind zult zijnWat al die jaren fout ging komt dan niet meer terecht
En wat je nog wou zeggen blijft eeuwig ongezegd
De machteloze frasen van je genegenheid
En dat 't niet haar schuld was en ook dat 't je spijt
De dingen die je lang niet zeggen kon en zeggen wou
En dan zo graag nog 1 keer zeggen zouDe dag waarop je moeder sterft, de dag die al je dagen
Van dan af aan wat grijzer verft, al hou je niks te klagen
Je hebt je goeie vrienden nog, die staan je ook dichtbij
En als je soms een minnaar zoekt dan staan ze in de rij
Maar niemand zal meer weten hoe je met je pop kon spelen
En niemand zal nog ooit je vroegste vroeger met je delen
De dag waarna je nooit meer kwetsbaar wezen kan en klein
De dag waarna je nooit meer kind zult zijn
quote:Ja, maar dat is een liedjesprogramma met cabaret erin.
Op woensdag 28 november 2001 12:13 schreef Kletser het volgende:
Acda en de Munnik maken ook best mooie liedjes..
er zijn uiteraard mooie liedjes die het cabareteske overleven. Het Dorp bijvoorbeeld of enkele nummers van Toon Hermans.
quote:Hans Teeuwen heeft in zijn show Trui een schitterend nummer geschreven. Hij bewijst niet alleen een zeer goed pianospeler te zijn, maar de tekst is ook zeer goed. Even zoeken....
Op woensdag 28 november 2001 12:17 schreef SunChaser het volgende:
...
De grappig bedoelde liedjes zijn nog wel leuk soms. Zoals iets Braken in een Doos van Hans Teeuwen.
...
Hmmzz.. kan de tekst niet vinden, maar het gaat over iemand die zijn vriendin adviseert om een ander te zoeken: hij maakt haar leven alleen maar zwaarder 'omdat hij op haar leunt'. Echt schitterend gedaan.
quote:Idd, bij een gemiddelde cabaretprogramma kan iedereen slechts twee akoorden spelen en daar komen dan zogenaamd diepzinnige teksten op.
Op woensdag 28 november 2001 12:26 schreef Catootje het volgende:
twee accoorden op de piano...
Ik vond die wensput ook erg vervelend, ja 1x was leuk, maar verder...
Wat ik wel goed vind aan De Jonge is dat hij zijn one-man shows en de liedjesprogramma's gescheiden houdt. (toch?) niet dat ik er heen ga want De Jonge vind ik zowiezo niks.
quote:Is niet waar hoor. Ik wist trouwens niet dat hij wel eens naar een theatervoorstelling van Acda & de Munnik bent geweest?
Op woensdag 28 november 2001 12:24 schreef SunChaser het volgende:
Hmm, de show drijft op de liedjes.
Ik vind het irritant als ik het gevoel krijg dat er gezongen moet worden omdat er zo nodig ook liedjes in het programma moeten zitten. Meestal door mensen die eigenlijk niet kunnen zingen. Doe het dan niet!
Maar soms zitten er mooie tussen. Bij Acda & de Munnik voegt het toe aan het programma (ik ben dus wel geweest!) en Wim Sonneveld was er ook goed in. Youp moet het niet doen, al vind ik Flappie wel leuk, maar ik weet niet eens of dat uit een theaterprogramma is.
quote:Wim Sonneveld hield het meest van zingen. Het is ook bekend dat hij het publiek verachtte dat alleen voor zijn sketches naar het theater kwam.
Op woensdag 28 november 2001 12:37 schreef Jane het volgende:Wim Sonneveld was er ook goed in.
Bij Toon Hermans hebben de liedjes iets natuurlijks vind ik. Pijpestelen vind ik dan ook een erg mooi nummer.
Nee, ben niet naar A&dM geweest, maar ben wel benieuwd naar de show. Hoeveel liedjes doen ze in een programma?
E.H.B.,
O, E.H.B
O, daarvoor doe ik een moord
Finkers
quote:Oh God, weet ik niet meer precies. Een stuk of 6 (gokje)? Ben alleen naar de één na laatste show geweest. De liedjes (die ik op dat moment al allemaal kende) pasten er in ieder geval goed in en sommigen kregen nadat in het programma gezien had meer betekenis.
Op woensdag 28 november 2001 12:58 schreef SunChaser het volgende:
Nee, ben niet naar A&dM geweest, maar ben wel benieuwd naar de show. Hoeveel liedjes doen ze in een programma?
Maar mensen als van't Hek, Jekkers etc hoeven voor mij absoluut niet te gaan zingen in een show (van't Hek kijk ik overigens toch nooit dus hij doet maar).
Hier een (niet denderend) voorbeeld.
[Dit bericht is gewijzigd door k_man op 28-11-2001 15:02]
quote:Inderdaad, 't is iets met appels en peren geloof ik. Ik vind ze wel goed, anders ging ik niet maar t is een ander soort humor. Wel leuk, maar anders
Op woensdag 28 november 2001 13:50 schreef Jane het volgende:
Acda & de Munnik en Hans Teeuwen zijn niet te vergelijken.
Ik vond de theatershow van A&dM erg goed. Niet bedoeld om constant te 'dijenkletsen', maar wel vaak erg treffend. Ik ga liever naar hun show dan een concert met alleen liedjes.
Ach ja, appels...peren...enz...
quote:Beetje offtopic
Op woensdag 28 november 2001 14:23 schreef kamagurka het volgende:
Hans Teeuwen heeft absoluut de beste cabaretliederen, die helemaal NIET opbreken tijdens zijn optreden. Ik kan mij nog een nacht heugen dat ik strontzat in een studentenkeuken het "nostradamus"-lied zat te verkondigen. Mensen die het niet kenden bepoepten zichzelf toch flink hoor...
Weet iemand waar de texten van Hans Teeuwen te vinden zijn trouwens? (Cabaret en Liedjes)
quote:Robert Jan Stips. Maar toch vind ik Freek z'n liedjes meestal niks.
Op woensdag 28 november 2001 17:40 schreef SunChaser het volgende:
Freek de Jonge doet dat, die treedt op met die ex-Nits muzikant.
PS: kan iemand even een o toevoegen in de topictitel? Tnx.
quote:Het is wel caberet, maar ze zijn gewoon niet leuk, de liedjes ook niet, maar die worden door t kuddevolk nog gewaardeerd.
Op woensdag 28 november 2001 12:23 schreef Kletser het volgende:
Acda en de Munnik is toch echt Cabaret hoor, dat de liedjes nou zo goed zijn dat het hits worden, daar kunnen zij ook niets aan doen..
quote:Bedankt!
Op woensdag 28 november 2001 17:16 schreef kamagurka het volgende:
hier alvast
wie o wie???
Nu pakt ze haar jas
En ze staat op neemt haar tas
Mischien moet Sonja van Veen
Gewoon een plas
Ze verlaat de coupé
En gaat wel richting wc
Komt langs de deurknop maar nee
Wat nu? Ojee!
Sonja blijft staan
En zij laat stilletjes een traan gaan
Sonja van Veen
Ben je alleen
Waar ga je heen
Sonja van Veen
De trein mindert vaart
Het lijkt of Sonja bedaart
Maar waarom is het dat zij zo droevig staart?
In het station
Stapt Sonja op het perron
En zij verdwijnt als een schim
Tussen 't beton
Men ziet voor het raam
Alleen nog eenzaam de cyclaam staan
Sonja van Veen
Waar ging zij heen
Zomaar alleen
Sonja van Veen
'k Heb elke dag m'n taske koffie
En goei boter op m'n beschuit
Een koppel zelfgelegde eitjes
En vitaminekes met fruit
'k Heb ook een hofken vol met bloemekes
Met een vogelken dat fluit
En een vijver met viskes
En een fonteineken dat spuit
Maar zolang da 'k hier alleen zit
Haalt dat allemaal niet veel uit
't Is die eenzaamheid, eenzaamheid
Eenzaamheid, hoe raak ik ze kwijt
Ik heb ne radio vol met liekes
Met flikkerlichtjes aan en uit
Een fles champagne in de frigo
En m'n strikske steekt vooruit
Ik dans een walske rond de tafel
Ne stap naar voor, twee achteruit
'k Heb mijne tricolore hoed op
Ne valse neus op mijne snuit
Maar zolang da 'k hier alleen dans
M'n poeske kietelt aan m'n voeten
Ik lach me tranen met een tuit
Ik hoor de kermis in de verte
Der schijnt een sterretje door m'n ruit
Maar zolang da 'k hier alleen lig
Hij begint op de piano en na een paar seconden intro slaat ie een valse noot aan... dan zegt hij "sorry... sorry"
einde nummer.
Tineke Schouten zingt ook van die serieuze liedjes, ik vind het totaal niet passen.
quote:Bij ons waren er anders elke dag nog zo'n 100 kaarten beschikbaar...
Op woensdag 05 december 2001 23:48 schreef SunChaser het volgende:
Ik denk dat ik toch maar een kaartje voor A&dM ga bestellen (2007 moet lukken denk ik)
Ik zou eerlijk gezegd die hele shows van Youp van 't Hek niet hoeven te horen, als er geen stukje melancholieke muziek met een sterke tekst tussen zat.
Dat volksvermaak is allemaal leuk en aardig, maar een paar weldoordachte emotionele versen zijn wel erg welkom, om het emotionele niveau een beetje hoog te houden...
Tenzij het een flauwe gimmick is, zoals bij Herman Finkers. Dan mag het van mij wel achterwege gelaten worden.
quote:Harry Jekkers. Ook mooi
Op donderdag 06 december 2001 03:38 schreef HighLander het volgende:
JE wil toch niet beweren dat jij "de man in de wolken" geen mooi lied vind?
En natuurlijk Nostradamus
-edit- verwijderd was beetje te lang
quote:Voor een paar van die liedjes, zie:
Op donderdag 29 november 2001 11:56 schreef Nimue het volgende:
Bij Ernst van der Pasch (jong, nieuw) zijn de liedjes ook erg mooi en ook grappig en passen erg goed in zijn show.
[Dit bericht is gewijzigd door Beatrice op 06-12-2001 18:27]
quote:Heb eens een docu gezien over Wim S.
Op zondag 24 maart 2002 13:30 schreef Meril het volgende:
Tja, blame en flame Wim Sonneveld...
quote:Ik vind dat Dolf Jansen wel mooie teksten kan schrijven hoor, alleen Lebbis moet niet zingen gewoon
Op zondag 24 maart 2002 13:24 schreef SunChaser het volgende:
Bij Lebbis en jansen gister ook weer, die verplichte liedjes op piano
quote:'De oorlog meegemaakt' (een noncabaretliedje trouwens) vond ik ook wel mooi ja.
Op zondag 24 maart 2002 13:41 schreef Premo het volgende:[..]
Ik vind dat Dolf Jansen wel mooie teksten kan schrijven hoor,
-------------------------------------------------
Weet je al welke?
Maar je kunt niet alle cabaretshows over één kam scheren... Je hebt cabaret en je hebt cabaret. Snappez-vous?
quote:eehhmm.....
Op zondag 24 maart 2002 18:34 schreef Meril het volgende:
Juist. En A&dM is geen cabaret.
quote:en daarom geen cabaret???????
Op zondag 24 maart 2002 19:13 schreef Meril het volgende:
Zal ik uitleggen. Normaal gesproken zijn de liedjes vervelende intermezzo's tussen de teksten. Bij Acda & de Munnik zijn de gesproken teksten vervelende intermezzo's tussen de liedjes.
quote:hmm ben het er niet altijd mee eens
Op woensdag 28 november 2001 12:08 schreef SunChaser het volgende:
Ik vind het vreselijk. Zit je net lekker in een programma meent Youp van het Hek weer een depressief liedje te moeten zingen. Meestal neem ik een show op en spoel ik de liedjes door. Urbanes en Harrie Jekkers hebben er ook al een handje van. Iedereen eigenlijk. Zonder Piano met quasi mooi bedoelde teksten schijnt niemand een voorstelling te kunnen maken.
Carnavals medley
Beatles medley
Liedje voor mijn exvriendin
Erg mooi.
En mensen moeten niet gaan zeiken over de liedjes van Harrie Jekkers. Dat ligt bij mij erg gevoelig!
quote:Jawel
Op dinsdag 10 december 2002 13:33 schreef swentibold het volgende:
mensen kennen jullie NUHR ( niet uit het raam) niet ?!?! die hebben echt leuke cds met liedjes uit hun theatershows, mooie, leuke en grappige gewoon alles voor de mensen waarbij niet meteen een lampje gaat branden. nuhr zijn viggo waas, peter heerschop en joep van deudekom hebben een jaar gelden in kopspijkers gezeten en meegedaan met one day fly helpt dat...www.nuhr.net
Hier is dan een liedje... tis nog niet helemaal klaaaar...
Geniaal
Lebbis en Jansen hebben ook shows ala A&dM. Zoals Beuken op de Buhne. Daar hou ik niet van.
Wel vind ik het dat bepaalde muziek bij bepaalde personen past. Finkers, Teeuwen en Visscher flink wat humor in de muziek en Youp het emotionele. Vind het wel passen.
En dat muziek noodzakelijk is om een goeie cabaretvoorstelling neer te zetten is bullshit. Kijk naar Theo Maassen. Zingt nooit. Nou 1x dan. Levert toch goed werk af.
Al zijn nummer heeft ie samen met Koos Meinderts geschreven , waarmee hij ook nummers schreef voor 't klein orkest (die ik ook wel sweet vind).
quote:Tineke Schouten en grappig?
Op woensdag 28 november 2001 12:16 schreef Marble het volgende:
Verschrikkelijk die depri liedjes. Alleen als ze grappig zijn zoals Tineke Schouten weleens doet zijn ze leuk. Maar Tineke Schouten heeft ook depri liedjes, die zuigen ook
quote:Ja, als je er voor in de stemming bent wel
Op donderdag 7 augustus 2003 21:18 schreef Metal_Mart het volgende:[..]
Tineke Schouten en grappig?
Mike Bodde is trouwens en niet grappig en speelt 90% liedjes.
Lenette van Dongen bijvoorbeeld is heel goed in liedjes!
En Sara Kroos!!!!!!! was ik helemaal vergeten.
[Dit bericht is gewijzigd door Willow18 op 23-11-2003 23:49]
Wel:
Mike Bodde
Veldhuis en Kemper
Lenette van Dongen
Youp vh hek
Acda en de Munnink
Sara Kroos
Niet:
Hans teeuwen
Herman Finkers
quote:Grappig dat je dat zegt, Urbanus is ooit begonnen als zanger, maar zijn inleidende teksten hadden meer succes. Veel van z'n shows hebben dan ook de volgende opbouw: Het volgende liedje..... -> gevolgd door een heel verhaal.
Op woensdag 28 november 2001 12:08 schreef SunChaser het volgende:
Urbanus
Maar ik ben het wel met je eens dat het heel vaak niet het leukste is van een cabaretvoorstelling Met name Youp zingt volgens mij vooral liedjes 'omdat het zo hoort'.
Liedjes van Bert Visscher zijn meestal ook ROFL!
ik snap trouwens niet dat mensen iets niet cabaret waardig noemen als ze het toevallig niet grappig vinden.
maar goed,
bij acda en de munnik vind ik het dus wel goed, het versterkt de teksten.
HALELUJAAAAAAAA!! Wat een kutnummers zijn dat zeg, en Acda en de Munnick ben ik ook zwaar beu...jij bent de verf op mijn deur, wees niet bang ik loop zzzomzzz we maar dat komt omdat ik zzzzon leuke vrije jonge ben uit amzzzzzterdam.quote:Op donderdag 20 mei 2004 23:11 schreef SunChaser het volgende:
Veldhuis en Kemper, ik ken hun grappen niet maar hun liedjes (die uit het caberet komen) zijn walgelijk.
Ik wist niet dat Veldhuis en Camper caberetiers waren, ze zaten toch in de reclame?quote:Op donderdag 20 mei 2004 23:11 schreef SunChaser het volgende:
Veldhuis en Kemper, ik ken hun grappen niet maar hun liedjes (die uit het caberet komen) zijn walgelijk.
Het moet niet gekker worden, inderdaadquote:
quote:Kees Torn heeft mooie liedjes (en gedichtjes).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |