abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 juni 2002 @ 23:02:38 #1
27084 Pissie
Like duh....
pi_4680893
Aangezien ik geen echte voetbalfan ben en dit hele sportforum er vol mee staat dacht ik het eens over een leuke sport te gaan hebben.

Ik vroeg me af of er nog meer mensen op fok aanwezig zijn die (weleens of fanatiek) duiken, en hun ervaringen met mij en andere fokkers zou willen delen.

Mijn vriend en ik duiken nu zo´n 2 jaar en zijn op dit moment bezig met het behalen van ons 2sters NOB brevet. We duiken tot nu toe alleen nog maar in Nederland aangezien wij hier onze brevetten aan het halen zijn. Als de mogelijkheid er is willen we aankomende zomer ook maar eens de onderwaterwereld in Italië gaan bekijken. Dat zal een heel groot contrast zijn met de onderwaterwereld hier in Nederland.

Maar voor het geval er fokkers zijn die zich afvragen wat er in hemelsnaam te zien valt onder water in Nederland zou ik aanraden misschien eens een proefduikje te doen ofzo. Ook hier in Nederland valt er te genieten onder water. En dan vinden wij de mooiste duikstekken van Nederland toch wel aan de Oosterschelde en de Grevelingen in Zeeland. Daar is het helemaal geweldig onder water. Heel veel kleur en leven, weer eens wat anders als de vele zoetwatervissen die we in de Vinkeveense plassen tegen komen...

Ik ben benieuwd, hoor graag jullie verhalen.

Dankzij ivf zijn wij op 02-07-2013 de trotse ouders geworden van onze zoon Bram!
pi_4681593
Ik heb verleden jaar in Griekenland gedoken...
Ik heb geen brevet maar ben van plan die te gaan halen dit jaar in St. Trophez (iemand nog goede duikschool??)

Maar ik heb nu ff een vraagje, we gingen de eerste keer al 14 meter diep...is dat normaal? we deden dit zonder enige vorige duikervaring... naya.

Duiken is kewl..en moet je cker een keer proberen...

[ aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, spelfouten onder voorbehoud ]
pi_4681703
Ik heb in Nederland nooit gedoken, Tijdens mijn stage op curacao (tot 12 juli) ben ik pas begonnen.

Zaterdag ga ik beginnen met mijn Advanced Open Water (PADI). Meteen beginnen met de diepe duik (30 m), eens kijken of ik stikstofnarcose gevoelig ben.
Ik heb een paar weken niet gedoken vanwege een oorontsteking.

Tijdens mijn Open Water ben ik wel al wat barracudas, schilpadden en nog wat tropische vissen tegen gekomen (helaas nog geen haaien).

Ik weet alleen niet of het de moeite waard is om in Nederland verder te gaan nu ik het duiken op curacao gewent ben.

Echt een aanrader duiken op curacao (70 locaties geloof ik).
Waarschijnlijk ga ik ook nog onderwaterfoto's maken.

vrijdag 21 juni 2002 @ 01:59:46 #4
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_4682560
Duiken in Nederland suckt.

(zeg ik met zo'n 20 duiken in Nederland op diverse locaties)

Curacou is het betere werk (been there, done that )

Down[br]Under
pi_4684092
quote:
Op donderdag 20 juni 2002 23:41 schreef YoGi_Berra het volgende:
Ik heb verleden jaar in Griekenland gedoken...
Ik heb geen brevet maar ben van plan die te gaan halen dit jaar in St. Trophez (iemand nog goede duikschool??)

Maar ik heb nu ff een vraagje, we gingen de eerste keer al 14 meter diep...is dat normaal? we deden dit zonder enige vorige duikervaring... naya.

Duiken is kewl..en moet je cker een keer proberen...

Heb je toevallig bij Kreta gedoken? Kreta Maris Diving Center?

Ik heb daar een paar weekies geleden gedoken. Best mooi maar het kan veel beter. Niet te vergelijken met NL natuurlijk ook al ben ik van mening dat dat ook leuk is!

pi_4684109
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 10:29 schreef SirKeL het volgende:

[..]

...

Owja, en de eerste keer 14 meter diep is in mijn ogen te diep. Ligt er ook aan hoe je voorbereiding is geweest natuurlijk.
  vrijdag 21 juni 2002 @ 10:33:24 #7
30149 Iesie
Im not dead! I feel happy!
pi_4684139
Ik duik alleen in Warm water, dus alleen in de tropen, NL lijkt me erg koud en troebel.
Ik wil wel nog eens ijsduiken!
<Sonium> someone speak python here?
<lucky> HHHHHSSSSSHSSS
<lucky> SSSSS
<Sonium> the programming language
pi_4684212
Die Duitsers zijn er goed in dat Duiken
alhoewel Rivaldo er ook wel wat van kan
  vrijdag 21 juni 2002 @ 10:41:49 #9
5096 defender
The CUB is back!Time to spam
pi_4684236
Ik ga binnenkort een proefduik maken in een zwembad. In Augustus gaan we naar de Dom. Republiek en ik wil daar heel graag een introductie duik doen. Om toch voorbereid te zijn dus eerst een proefduik. Een goede vriend van me is instructeur, dus hij gaat me begeleiden.
Ik heb overigens angst onder water (soort watervrees), maar ik wil dit zo graag dat we het toch gaan proberen.
You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.
  vrijdag 21 juni 2002 @ 10:59:45 #10
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_4684447
Ben meer een casual diver, als het enigszins mogelijk (en het water warm genoeg) is spendeer ik tijdens mijn vakanties een paar dagies onder water. Inmiddels een duikje of 15 op mijn PADI OW staan en gedoken in:
- Rode zee (Egypte, Hurghada)
- Middellandse zee (Malta)
- John Pennencamp N.P (Een onderwater natuurreservaat in FL, US. Echt een aanrader)
- Cuba

Binnenkort maar eens naar het verre oosten denk ik..

aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
  vrijdag 21 juni 2002 @ 11:00:24 #11
22501 camaro
lekker warm
pi_4684463
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 01:59 schreef MacBeth het volgende:

Ben ik absoluut niet met je eens. Ik heb persoonlijk nog nooit in het buitenland gedoken (beetje prijzig), maar nederland is niet troebel en koud.
Neem bijvoorbeeld bij Arnhem een plas, bij mij bekend als Ressen. Superhelder voor nederlandse (zoetwater) begrippen (10m + zicht), grote baarzen (40-50 cm), grote zeelt (50 cm), scholen brasems, karpers, voorns, snoeken enz. enz.
Of de Maarseveense plassen, bij het planteneiland een snoek van 1.40 meter (!), karpers van een meter, palingen zo dik als je pols.
De Spiegelplas bij Nederhorst den Berg, barst van de vis (baarzen, snoeken, palingen e.d.).
Rond pinksteren duiken in zeeland, bij de zeelandbrug. Dan zitten daar sepia's, een inktvis soort van ongeveer 50 cm. Komt van over de hele wereld om daar eieren te leggen, waanzinnig mooi.
Okay het zicht is niet altijd 40 meter, geen tropische kleuren overal om je heen en je moet een pak aan omdat het water wat frisser is, maar er zijn hier ook hele mooie dingen te zien en als je in Nederland gewoon kan duiken (en rustig blijven) kan je overal ter wereld duiken.
Sjaggo zijn is zonde van je dag
pi_4684519
Ik heb vroeger op curacao gewoond en hebt daar bij Wederfoort Open Water en Advance Open Water Brevet van PADI gehaald.

Ik heb nu in totaal ongeveer 40 keer gedoken in Curacao en Nederland.

Mooiste plekken zijn tot nu toe bijna overal in Bonaire en op de Superior Producer op curacao.

Superior Producer is een oude schip dat beladen was met kleren, hij zonk net voor de haven is ongeveer nu 30 meter diep. Echt een aanrader. Je ziet nog overal kleren liggen en je kan in het dek gaan staan en in de "cockpit" lol.... was een zeer mooie ervaring.

Voor de anderen die niet zo diep willen kan je ook naar de TugBoat gaan. Die zit maar op ongeveer 3 meter diep en is ook goed te doen met een snorkel.

Maar een van de beste plekken op de wereld blijft toch bonaire......ongeloofelijk!

...
pi_4686223
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 10:29 schreef SirKeL het volgende:

[..]

Heb je toevallig bij Kreta gedoken? Kreta Maris Diving Center?

Ik heb daar een paar weekies geleden gedoken. Best mooi maar het kan veel beter. Niet te vergelijken met NL natuurlijk ook al ben ik van mening dat dat ook leuk is!

Nee, heb het op Corfu gedaan...

Maar weet iemand nog een goede duikschool in St. Trophez?

[ aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, spelfouten onder voorbehoud ]
  vrijdag 21 juni 2002 @ 17:00:25 #14
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_4690755
Ik heb het PADI Rescue Diver brevet, en ik ben op duikvakanties geweest op Bonaire/Curacao (3x), Egypte (2x), Spanje (2x), Ierland en een paar keer in dit koude landje. In totaal zo'n 180 duiken nu.
Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
  zaterdag 22 juni 2002 @ 20:02:40 #15
27084 Pissie
Like duh....
pi_4705600
Ik ben blij om te merken dat er toch ook nog wel duikers onder ons aanwezig zijn en niet alleen maar voetbalfans.

Jammer alleen dat de meesten van jullie nog helemaal nooit een duikje in Nederland hebben gemaakt. Ik weet dat Camaro dat wel doet, die duikt namelijk meest van de tijd samen met mij en we hebben al veel moois gezien onder water. Voor de rest duiken jullie dus in het warme heldere water in het buitenland. Op zich jammer maar wel begrijpelijk. Ik kan me voorstellen dat je als je in het buitenland je brevet hebt gehaald in het glasheldere water je spontaan gek wordt als je in het Nederlandse water springt wat toch een stuk kouder is en waar je misschien maar 1 meter zicht hebt.

Ik heb zoals jullie weten nog nooit in het buitenland gedoken en hoop dat deze zomer te gaan doen en zal dan ook zien hoe mooi dat is. Maar ondanks dat zullen mijn zoetwater duiken in Nederland ook gewoon doorgaan hoor.

Helaas las ik weer dat iemand van jullie 'zomaar' naar 30 meter gaat om uit te proberen of dat goed gaat. Vind ik toch een beetje onverantwoord na een oorontsteking moet ik zeggen. Ik heb zelf nog wel eens last met klaren tijdens een duik, dan wil ik er af en toe toch nog eerder voor kiezen om mijn duik af te breken als voorgoed mijn oren te verneuken zodat ik never nooit meer een duik kan maken.

Zelf duik ik bij een NOB duikschool, en daar wordt heel goed op eventuele gevaren gelet. Helaas hoor ik nog al te vaak dat PADI gebrevetteerden hier veel makkelijker mee omgaan en van een aantal dingen de gevaren niet (goed) inzien en minder theoretische achtergrond hebben als NOB gebrevetteerden. Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat een NOB duiker een betere duiker is als een PADI duiker, maar over het algemeen denk ik wel dat een NOB duiker uitgebreider wordt opgeleid en er dieper ingegaan wordt op o.a. de gevaren en ziekten die je kan oplopen door dingen niet volgens de regels te doen.

Maar goed, iedereen die één dezer dagen een duikje gaat maken of van de zomer wens ik veel duikplezier en laat even weten wat je hebt beleefd onder water.

Dankzij ivf zijn wij op 02-07-2013 de trotse ouders geworden van onze zoon Bram!
  zaterdag 22 juni 2002 @ 23:15:14 #16
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_4707441
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 20:02 schreef Pissie het volgende:
Helaas las ik weer dat iemand van jullie 'zomaar' naar 30 meter gaat om uit te proberen of dat goed gaat.
Zo bedoelde hij het denk ik niet hoor. Als onderdeel van de PADI 'Advanced Open Water'-certificering maak je een 4-tal duiken waarbij een bepaald aspect van het duiken bijzonder belicht wordt. Een daarvan is de 'deep dive', waarbij je na behandeling van een stuk theorie onder begeleiding van een instructeur naar 30 meter gaat.
quote:
Vind ik toch een beetje onverantwoord na een oorontsteking moet ik zeggen.
Dat is aan de instructeur om te beslissen. De meeste lokaties doen sowieso eerst een relaxede checkout dive voordat de Advanced cursus aanvang neemt.
quote:
[snip]
Helaas hoor ik nog al te vaak dat PADI gebrevetteerden hier veel makkelijker mee omgaan en van een aantal dingen de gevaren niet (goed) inzien en minder theoretische achtergrond hebben als NOB gebrevetteerden. Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat een NOB duiker een betere duiker is als een PADI duiker, maar over het algemeen denk ik wel dat een NOB duiker uitgebreider wordt opgeleid en er dieper ingegaan wordt op o.a. de gevaren en ziekten die je kan oplopen door dingen niet volgens de regels te doen.
De cursussen zijn anders, laten we het daar op houden. Er zijn echter voldoende overeenkomsten om de opleidingstrajecten vergelijkbaar te houden, en daar zijn dan ook afspraken over gemaakt.

De NOB zou niet toestaan dat PADI Rescue Divers in het 3-sterren opleidingstraject mogen instromen als er echt structurele kwaliteitsverschillen zouden zijn.

Vice versa mogen 2-sterren duikers bij PADI aan het Divemaster programma beginnen. Dat zou ik dan ook zeker overwegen als je ooit nog verder wil - op (semi-)professioneel gebied zijn PADI-certificaties op veruit de meeste lokaties gewild.

Maar goed, we hebben allemaal dezelfde hobby, laten we er geen wedstrijdje afstandpissen van maken.

Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
  zondag 23 juni 2002 @ 21:19:20 #17
27084 Pissie
Like duh....
pi_4718948
Oké Vibromass, je hebt gelijk. Ik ben het met je eens over de instomingen van PADI naar NOB en vice versa. Het is inderdaad zo dat PADI een wereldwijd erkende opleiding is en dat geeft wel aan dat het geen slechte opleiding is. Wat ik alleen wel om me heen merk is, dat de mensen die hun PADI in Nederland halen over het algemeen anders duiken als mensen die het in 5 dagen op een vakantie halen. Ik ken verschillende mensen die ooit op hun vakantie 'even' een brevetje gehaald hebben, een paar duiken gemaakt hebben en er vervolgens niets meer mee doen totdat ze een jaar later weer op vakantie gaan. En dat zijn toch de mensen waarmee het eerste de ongelukken gebeuren volgens mij. Ik zou niet graag een buddy hebben die elk jaar twee duikjes maakt en verder niets er mee doet. Ik weet nu al dat ik me dan niet op mijn gemak zou voelen ondanks dat ik zelf toch heel wat vaker in het water lig en dus ook in het troebele Nederlandse water. Dat moet je toch met me eens zijn.

Ik zal je een voorbeeld geven: Een paar weekjes geleden zijn wij met onze duikclub een weekend in Zeeland wezen duiken. We gingen onze tweede duik bij de Zeelandbrug maken en het was stervensdruk. Nou stonden daar ook een aantal PADI duikers (in dit geval ook nog Belgen) aan de waterkant. Nou moet je bij de Zeelandbrug rekening houden met de kentering. Voor degene die dat niet weten mag je duiken van ongeveer 20 minuten voor tot 20 minuten na kentering (dat is tijdens het stilstaan van het water tussen eb en vloed)

Wij zijn daar op tijd het water in gegaan en kwamen er net voor het einde van de kentering uit, en op dat moment zouden de Belgen het water gaan betreden. Hardstikke link dus want dan krijg je vreselijk veel last van stroming en voor je het weet lig je ergens afgedreven op de Oosterschelde. En dan kregen deze duikers ook nog aan de waterkant uitleg over hoe ze ook al weer hun trimvest moesten bedienen. Beetje laat lijkt mij. (Als NOB duiker moet je minimaal je 1e brevet hebben voordat je maar aan de stomingsmodule mag gaan denken)

Maar wat ik toch eigenlijk wel het toppunt vond was dat er een vrouwtje het water betrad en er toen pas achter kwam dat het zout water was waar ze in zou gaan duiken. Hoezo onvoorbereid het water in?

Ik denk dat dit dus wel een voorbeeld kan zijn van hoe het dus niet moet. Helaas is er dat zelfde weekend ook nog een Belgische duikster overleden.

Maar goed, ondanks alles hoop ik maar dat dit uitzonderingen zijn op de regel. Als het goed is leert iedereen goed en verantwoordelijk duiken en zouden dit soort dingen niet nodig moeten zijn.

pi_4721026
Ik heb een keertje in Center Parcs in het zwembad gedoken (en mooooooooi onder water ) en een keertje in Spanje. Maar het is niet echt mijn sport, klotedruk op m'n oren en bewegen ging ook niet echt fijn. Ik ga liever de hoogte in
'T lijkt me trouwens wel cool om heeeel goed te kunnen duiken. Ik ken een Spanje een stukkie waar je waarschijnlijk best mooi kunt duiken. Al weet ik het niet zeker, want ik ben niet diep geweest met mijn snorkeltje (dit is dus niet de keer die ik bovenaan bedoel).
  maandag 24 juni 2002 @ 15:28:42 #19
23784 RobLi088
Windtalker
pi_4730441
Ok,
dat was ik dus met die oorontsteking, maar ik bedoel dus dat ik juist niet heb gedoken vanwege die oorsteking en extra lang heb gewacht totdat die helemaal over was voordat ik verder ging met duiken.
Verder heb ik toch maar eerst de navigatie duik gedaan op 6m. diepte voordat ik aan de diepe duik ben begonnen, maar alles is perfect gegaan, behalve dan de natuurlijk navigatie (toch minder recht gezwommen dan ik dacht).
Zaterdag ga ik naar de Superior Producer voor het wrakduiken.
  dinsdag 25 juni 2002 @ 18:46:28 #20
30934 nielspan
TravellingtheOneAfter909
pi_4749736
ikzelf heb mijn PADI OW in nederland gehaald, en mijn advanced deels in FRankrijk en deels in Nederland. Ik deed het namalijk bij duikschool oost-nederland die in de zomer cursussen in Frankrijk geeft, maar toen mochten we daar de diepe duik niet maken, dus die heb ik onlangs in Nederland gemaakt.
Ik moet zeggen dat in Nederland duiken erg leuk kan zijn (Oostvoornse meer!) maar dat duiken in bv Frankrijk nog wel een graadje vetter is.
Ik denk verder dat het vooral aan de duikschool ligt hoe goed voorbereid je het water ingaat en hoe goed je alles leert. Ikzelf heb alles goed geleerd bij mijn PADI brevetten en had het laatst met een NAUI duiker erover en die had het weer allemaal erg slecht geleerd, hij begreep bv geen reet van druk en volume enzo....
What is live without a little problem?
  dinsdag 25 juni 2002 @ 18:57:48 #21
17143 zwijntje
lekkere trek
pi_4749855
Zelf heb ik geen brevet, maar ik heb wel eens gedoken.

Ik was toen een jaar of 12, veel te jong eigenlijk, maar mijn vader, die nogal fanatiek bezig is met duiken, had voor mij en mijn broer een 'mini setje" gemaakt: Kleine duikflesjes, genoeg voor een half uurtje onder water, en toebehoor. Daarmee heb ik samen met mijn vander in Zeeland gedoken, meer op snorkelniveau; dieper dan 3/4 meter zijn we daarmee niet gegaan. [weet niet meer precies waar, ergens bij renesse dacht ik]
Op die diepte kun je al ontzettend veel zien, ik vond het in ieder geval best indrukwekkend, maar misschien ben je als 12jarige ook wel snel onder de indruk.
Achteraf zie ik wel dat het meenemen van jonge kinderen onder water een beetje onverantwoord was, maar ik voelde me destijds erg stoer!

A clean house is a sign of a wasted life.
  maandag 1 juli 2002 @ 16:14:27 #22
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_4833600
Ik heb vorige week mijn PADI Open Water Diver certificaat gehaald in Mexico, samen met mijn vriendin.

Ik ben echt helemaal hooked nu!

Zijn er hier wat NL duikers die mij kunnen vertellen waar mijn vriendin en ik in Nederland het beste door kunnen gaan met duiken?

Ik wil graag meer ervaring opdoen en mijn Advanced brevet halen zodat het allemaal wat beter wordt nog.

Over verschil in kwaliteit tussen PADI en NOB: Ik denk dat er nogal verschil zit tussen de ene PADI school en de andere. In Mexico bijvoorbeeld heb ik er twee gezien.
Bij eentje kon je je OW in 2,5 dag halen. Belachelijk leek mij dat. Wij hebben het gedaan in 2 volledige les dagen (theorie en praktijk in zwembad) en nog eens twee dagen echte duiken maken in zee. Daarbij hebben we nog een dag of 2,3 besteed aan het echt goed leren van de theorie.
De kwaliteit van de opleiding was echt heel goed en de instructeur was ook top. Ik voel me nu echt zeker in het water. Ik had hiervoor al wat losse duiken hier en daar gemaakt. Dat soort dingen zijn eigenlijk gewoon vet gevaarlijk als je het mij vraagt. Op dat moment was het allemaal cool maar als je een echte opleiding volgt ga je je toch realiseren dat dit soort dingen gewoon onverantwoord zijn.

Wie heeft er goede duiktips voor in Nederland?

I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  dinsdag 2 juli 2002 @ 16:24:23 #23
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_4850178
Hmmm duidelijk niet echt veel duikers hier?
I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  woensdag 3 juli 2002 @ 14:11:30 #24
23233 Hihat
Hoo! Gehoed.
pi_4865303
Ik ben dus zo'n vakantieduiker zoals jullie dat binnen dit topic omschrijven. Ik heb m'n PADI een paar jaar geleden behaald op Malta en vervolgens nog een paar duikjes er achteraan gedaan. Ik zit er niet op te wachten om in de Oosterschelde te springen.
Ik wil alleen maar duiken als het er ongeveer zo uitziet onderwater als het aquarium van de afhaalchinees. Anders heb ik er gewoon geen zin in.

Over twee weken vertrek ik met mijn vriendin (dan vrouw) naar Thailand. Ook daar gaan we duiken.
Als opwarmertje gaan we dit weekend wel (begeleid) duiken in recreatieplas Aquabest. Daar hebben ze drie trainingsplatforms onderwater op 5m, 10m en 15m. Verder nog een afgezonken schip en een onderwaterhuis.
Effe kijken of alles nog lukt. Het hoeft niet persé diep te zijn. Dat wordt dan dus onze eerste duik in de diepe donkere Nederlandse wateren. Ik laat nog wel weten hoe het me bevallen is.

Een pauw is een kip die in bloei staat
pi_8891953
Ik ben sinds vorig jaar september ook besmet met het duikvirus. Nog voordat ik m'n PADI OW brevet had, had ik m'n uitrusting al compleet en sindsdien zo'n 28 duiken gemaakt. Komende vrijdag gaan we weer eens een nachtduikje maken, aangezien ik dat ook mag sinds ik m'n AOW heb gehaald vorig jaar november.

Een vakantie naar Egypte tussen door en in mei gaan we weer naar Malta. Maar ook hier in Nederland duiken we regelmatig, voornamelijk Bussloo (Deventer), de Groene Heuvels (Nijmegen) en 't Grasbroek (Delden) verkent onder water. Het zicht en de temp zijn beroerd hier in Nederland, maar dat maakt het duiken er zeker niet minder om.

Character is what you are; Reputation is what people think you are!
pi_8892328
quote:
Op vrijdag 21 juni 2002 01:59 schreef MacBeth het volgende:

duiken in nederland is zeker wel de moeite waard .....ok je ziet geen exotische visjes ..heb hier inmiddels ruim 600 duiken weg..
ok de malediven antillen cuba etc zijn idd de mooiere duikplaatsen ter wereld
maar aangezien ik elke dag wil duiken en ik ook nog een baan heb zal ik wat moeten
elke duik in nederland is anders ...heb hier ook met aparte dingen oog in oog gestaan dat ik dacht wat is dit
ben diverse keren zeepaardjes tegen gekomen..oosterschelde mooie zeebaarzen harders en inktvissen ( zeekatten ) met een jong
mijn grootste wens is nog een keer onder de noordpoolkap te duiken ( beetje kostbaar ) ( plusminus 4000 euro) voor 8 duikjes van +/- een min of 20
  zondag 20 juli 2003 @ 00:51:06 #27
15428 Wurmie
En dit is Aika!
pi_11885359
ScubaPro UwaTec haalt alle Smart Pro & Smart Com duikcomputers terug!!!
Deze computers kunnen tijdens een duik uitvallen en / of verkeerde data weergeven... Duiken met deze computers wordt dan ook levensgevaarlijk.

Scubapro Uwatec wil op vrijwillige basis alle computers terughalen en vervangen óf repareren.

Breng je ScuboPro UwaTec Smart Pro of Smart Com dan ook naar de dichtsbijzijnde (of door jou meestbezochte) leverancier van deze computers!!!

-----------

Ik en mijn vriendin gebruiken deze computers ook en hebben ze vandaag ingeleverd...

Ze leveren wanneer mogelijk ook leencomputers zodat je gedurende de zomer toch kan duiken (het repareren / omwisselen kan tot 90 dagen in beslag nemen...

Don't worry about life, you're not going to survive anyway!
  zondag 20 juli 2003 @ 02:16:55 #28
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_11886487
* Juan Zueco heeft z'n open water gehaald op Bunaken, Indonesië

Aanrader.

J.

You bend your words like Uri Geller spoons...
  zondag 20 juli 2003 @ 02:23:02 #29
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_11886547
Leuk om te zien dat er nog meer duikers zijn zoals mij. Ik heb nu ongeveer 90 duiken in Nederland gemaakt en 2 op Kreta. Ik ben ook 2* NOB lid (droogpak ) Ik vind dat Nederland nogal word ondergewaardeerd als het om duiken gaat. Er zijn inderdaad hele mooie (heldere) plassen. En je hebt natuurlijk Zeeland!

Persoonlijk kots ik op PADI. Al die mensen die binnen één weekje en 10 duiken zich "open water diver" noemen. Ze hebben totaal geen ervaring of routine.

[spam]
ben samen met een andere NOB duiker bezig met een duiksite met nieuws e.d.
spam www.forum.fok.nl
[/spam]

[Dit bericht is gewijzigd door mitt op 20-07-2003 11:05]

lege ton
  zondag 20 juli 2003 @ 15:10:30 #30
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_11891523
ik duik nu bijna 2 jaar en ben ook bezig mijn 2* NOB te halen.
Heb al in egypte en op Tenerife gedoken, maar ook heel veel in Nederland. Heb nu zo'n 90 duiken gemaakt. duik bijna elke week in t Twiske maar zeeland blijft toch het mooiste. jammer dat het 2 uur rijden is
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
  zaterdag 26 juli 2003 @ 21:21:45 #31
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_12036833
quote:
Op zondag 20 juli 2003 02:23 schreef nonzz het volgende:
Leuk om te zien dat er nog meer duikers zijn zoals ik.

-BLAAT-

Ik ben ook 2* NOB lid

-BLAAT-

Persoonlijk kots ik op PADI. Al die mensen die binnen één weekje en 10 duiken zich "open water diver" noemen. Ze hebben totaal geen ervaring of routine.

Maak je geen zorgen... na dit soort posts volledig wederzijds.. jammer dat er zoveel duikers zijn met zo weinig respect voor elkaar.. In plaats van een leuke buddy te zoeken...
Eens kijken of je er nog zo over denk mocht het vervelende geval zich voordoen dat je half dood van de bodem moet worden geplukt door een PADI duiker als je (uiteraard) NOB buddy er vandoor is... Of moeten ze je dan maar laten liggen..?
In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
  dinsdag 29 juli 2003 @ 10:03:47 #32
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_12085136
Heb alleen in Malgrat de Mar gedoken, 3 meter diep en 15 meter heen, om een rots heen en weer 15 meter terug...dat was voor mij leuk...twee krabben gezien en daarna een abonnement op bier drinken genomen...
Op Aruba kon ik niet duiken (geen brevet) en dat zoog aars, Bigtime....
Ik wil ooit nog es een brevet gaan halen, maar da´s lange termijn werk....
Woon in Veenendaal, weet iemand dus een goeie duikschool in de buurt??
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
  dinsdag 29 juli 2003 @ 18:41:32 #33
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_12096659
De hele discussie PADI vs. NOB is toch een beetje overbodig? Ik ben zelf een NOB-duiker, maar om nou te zeggen dat wij zoveel beter zijn, natuurlijk niet. Wat ik het enigen voordeel vind is dat ik bij de NOB minder geld kwijt ben dan bij de PADI, maar qua opleiding ligt de PADI denk ik net ff iets hoger. Het lesmateriaal is duidelijker al komt daar nu bij de NOB wel wat verandering in.
pi_12096722
0* NOB-duiker hiero, heb alleen nog maar m'n theorie en snorkeltechniek, maar tot nu toe echt heel tof
Dandys Rule OK?
  dinsdag 29 juli 2003 @ 19:04:16 #35
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_12097129
* Castor is een PADI Open Water Diver

Ik ga (hopelijk) volgend jaar voor mijn advanced.

pi_12236657
NOB of PADI, het gaat uiteindelijk om met je verstand te duiken. Ikzelf heb PADI. In april ben ik naar Hurghada (voor de zoveelste keer) geweest. Er waren ook wat NOB mensen, die zich opper voelde na zoveel jaar ervaring. Ik snap dat dus niet. En helemaal niet als je zag dat ze als een baksteen naar beneden gingen en nog koraal sloopte in hun vrije val....en zolang mogelijk onderwater blijven. na 40 minuten gingen ze op 5 meter bij het anker angen, maar dan een 20~30 minuten lang....zucht, nuttig allemaal, ik duik om dingen te zien, niet om records te breken.

Zulke lui lopen er natuurlijk ook rond die PADI hebben. Ikzelf heb maar 50 duiken er op zitten, maar ik doe het voor de lol. Veilig, zonder de natuur te mollen etc etc. Dus mensen die beginnen te gillen dat PADI niks is (of omgekeerd): grow up! Duiken is geen competitie, maar een bezigheid om samen van de onderwaterwereld te genieten. Jesus, het is geen voetbal waar de diehards met honkbalknuppels hun mening erin gaan slaan.... lijkt me trouwens wel leuk om te zien zo'n veldslag onderwater

*gaat over een weekje weer richting Hurghada

Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_12440869
Ik wil binnekort misschien gaan duiken en wil hiervoor bij een vereniging om mijn brevet te halen en wil zodoende graag wat informatie.

Zijn er hier mensen die duiken? Waar moet je op letten bij het kiezen van een vereniging? Ik wil in Eindhoven (liefst Tongelreep maar Ir otten mag ook) of Geldrop gaan duiken ivm reisafstand.

Ik had de volgende verenigingen gevonden die mij wel aanspraken:

Delphinus (Tongelreep, CMAS)
Duikteam Einhoven (Tongelreep, CMAS)
Duikteam Geldrop (Smelen, IADS)
Action dive (Ir Otten, IADS)
Lutra (Ir Otten, PADI)
Div'Ocean (Ir Otten, PADI)
Wat zijn de werkelijke verschillen tussen de opleidingen PADI, CMAS (NOB) en IADS en welke is de beste?

En wie kan mij wat meer vertellen over de vereniginen?

pi_12444998
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 22:34 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
Ik wil binnekort misschien gaan duiken en wil hiervoor bij een vereniging om mijn brevet te halen en wil zodoende graag wat informatie.

Zijn er hier mensen die duiken? Waar moet je op letten bij het kiezen van een vereniging? Ik wil in Eindhoven (liefst Tongelreep maar Ir otten mag ook) of Geldrop gaan duiken ivm reisafstand.

Ik had de volgende verenigingen gevonden die mij wel aanspraken:

Delphinus (Tongelreep, CMAS)
Duikteam Einhoven (Tongelreep, CMAS)
Duikteam Geldrop (Smelen, IADS)
Action dive (Ir Otten, IADS)
Lutra (Ir Otten, PADI)
Div'Ocean (Ir Otten, PADI)
Wat zijn de werkelijke verschillen tussen de opleidingen PADI, CMAS (NOB) en IADS en welke is de beste?

En wie kan mij wat meer vertellen over de vereniginen?

Ik zou gaan voor Div' Ocean gaan, die zit in helmond, en heb al me cursus'en bij hun gedaan. Zeer nette winkel, en echt goed verstand van duiken. Tis daar gewoon een heel goede sfeer en immers helpt me vader daar ook als instructeur

Als helmond wat te ver is dan zou ik gaan voor Scuba City, die zit in eindhoven - limburglaan, in dat active life gebouw.
Oprichter was instructeur van Div' Ocean maar is zelf begonnen, deze 2 kan ik je aanraden.
(PADI, Ir otten)

ScubaCity Eindhoven
Limburglaan 7
5616 HR Eindhoven
040-2931361

[Dit bericht is gewijzigd door Type-R op 15-08-2003 00:35]

¯ _(ツ)_/¯
pi_12450359
quote:
Op zondag 23 juni 2002 23:05 schreef ChrisJX het volgende:
Ik heb een keertje in Center Parcs in het zwembad gedoken (en mooooooooi onder water ) en een keertje in Spanje. Maar het is niet echt mijn sport, klotedruk op m'n oren en bewegen ging ook niet echt fijn. Ik ga liever de hoogte in
'T lijkt me trouwens wel cool om heeeel goed te kunnen duiken. Ik ken een Spanje een stukkie waar je waarschijnlijk best mooi kunt duiken. Al weet ik het niet zeker, want ik ben niet diep geweest met mijn snorkeltje (dit is dus niet de keer die ik bovenaan bedoel).
Als je zo'n druk op je oren had heb je niet goed geklaard.

Ik heb in spanje gedoken (zo'n 6 meter diep) en wat ik zag vond ik echt ongelooflijk, dat je zoveel vissen ziet op een meter of 30 van het strand af, echt niet verwacht.

pi_12463360
Thanx voor de info.
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 00:30 schreef Type-R het volgende:

[..]

Ik zou gaan voor Div' Ocean gaan, die zit in helmond, en heb al me cursus'en bij hun gedaan. Zeer nette winkel, en echt goed verstand van duiken. Tis daar gewoon een heel goede sfeer en immers helpt me vader daar ook als instructeur

Op de site staat dat ze lessen in Eindhoven, of is dat alleen in het binnenbad? De reisafstand is niet zo'n probleem, maar voor het sociale aspect duik ik liever in Eindhoven.
quote:
Als helmond wat te ver is dan zou ik gaan voor Scuba City, die zit in eindhoven - limburglaan, in dat active life gebouw.
Oprichter was instructeur van Div' Ocean maar is zelf begonnen, deze 2 kan ik je aanraden.
(PADI, Ir otten)

ScubaCity Eindhoven
Limburglaan 7
5616 HR Eindhoven
040-2931361

Active life was toch Biggelaars?

Zijn dit nu verenigingen of duikwinkels/duikscholen of allebei? En hoe groot zijn beide verenigingen?

En wat maakt PADI beter dan IADS of CMAS?

zondag 17 augustus 2003 @ 15:08:14 #41
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_12500101
Active Life was idd Biggelaar Fun Sports
Tsja .....
  zondag 17 augustus 2003 @ 15:31:33 #42
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_12500579
Is er 1 van de NOB'ers die in de buurt van delft woont? Ik en m'n vriendin willen graag (ooit) NOB gaan doen, zodra ik er geld voor heb. Heb afgelopen vakantie gesnorkeld en gedoken in turkije (+/- 10 meter) en dat beviel me erg goed .

En met de herfst gaan we naar hurgada, maar dat wordt nog vooral snorkelen en hopelijk een show-dive.

Maar ik zoek dus een redelijk betaalbare NOB cursus, we hebben al gezocht, maar nog niet echt gevonden...

Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_12509384
* WheeleE heeft welgeteld 1 introductieles gevolgd.

Was om te zien of ik een brevet zou kunnen halen, PADI en/of IAHD.
En wat bleek, het ging prima. Met minimale aanpassinkjes zou ik waarschijnlijk een volwaardig PADI-brevet kunnen halen. Best kewl vind ik zelf.
Het lijkt me onwijs leuk om te gaan doen, ik moet er alleen de tijd nog voor vinden. .

"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_13715480
Duiken in Nederland is relaxed. Vooral in Vinkeveen, op 10 meter gewoon een beetje hangen met mn buddy. Heerlijk! Het is mijn therapie

Wordt alleen een kostbare therapie omdat ik een droogpak aan moet gaan schaffen voor de aankomende winter.... Brrrrrrrrrrr

p.s. - Als je toevallig een snorkel tegenkomt op een metertje of 10 bij Meeuwenstein, dan is ie van mij!!!!!!!!

Donny : Are these the nazi's Walter? Walter: No Donny, these men are nihilists, there is nothing to be afraid of?
  donderdag 9 oktober 2003 @ 13:29:21 #45
31547 modbeek
log some bottomtime
pi_13762733
Ja, duiken lekker.... Ik ben nu ook een jaar of 2 bezig, samen met m'n vrouwtje. Zouden eigenlijk dit jaar naar Egypte gaan, alleen is ze een beetje zwanger geworden dus mog ze eventjes niet meer duiken. Volgend jaar gaat de kleine dus maar even bij opa & oma logeren, dan gaan papa en mamma lekker naar Egypte

En voor mij is het duikseizoen ook even voorbij, volgende week laat ik mijn oogjes laseren, hopelijk kan ik dan alles weer zien zonder lenzen of bril (die -7 begint behoorlijk te vervelen) maar daarna mag ik 2 maanden niet meer duiken en daarna wordt het toch wel erg koud.

Maarre iemand opperde dat al in een ander topic; volgend jaar een Fok! duikje maken? Dan een leuke foto maken met z'n allen in de bus?

Divers go down longer
  donderdag 9 oktober 2003 @ 13:31:24 #46
31547 modbeek
log some bottomtime
pi_13762785
oh ja, even wat reclame maken:

[spam]
http://duiknieuws.opdebeekonline.com
voor alle actuele (nieuws) berichten over duiken e.d.
[/spam]

[Dit bericht is gewijzigd door modbeek op 09-10-2003 13:39]

Divers go down longer
pi_13771269
hmmm fok!duikje? Lijkt me een goed idee! Leuk om misschien wat nieuwe buddy's te leren kennen? Ik heb de uitrusting, ik heb (bijna) een auto maar het probleem is dat mijn buddy's met teveel verplichtingen rondlopen. Als ik ff het water in wil duiken dan hebben ze wel weer wat te doen.....

Waar werd dat idee precies geopperd?

Donny : Are these the nazi's Walter? Walter: No Donny, these men are nihilists, there is nothing to be afraid of?
  vrijdag 10 oktober 2003 @ 09:56:17 #48
31547 modbeek
log some bottomtime
pi_13783462
Plannetje kwam van Orthello in Duikennnnnnnnn maar werd nog niet erg hard op gereageerd

Mij lijkt het wel lachen, maar zoals gezegd dat wordt dan volgend voorjaar voor mij.

Divers go down longer
pi_13833229
Na twee keer een dagje op vakantie gedoken te hebben, ben ik om en ga ik in december een week naar Egypte om daar mijn Padi Open Water te gaan halen (en lekker op het te strand te liggen). Omdat ik mij van tevoren zo goed mogelijk wil voorbereiden heb ik een aantal vraagjes.
- Moet je in het bezit zijn van een medische verklaring van bijv. je huisarts?
- Is het verstandig van tevoren je oren uit te laten spuiten om problemen met klaren zoveel mogelijk te voorkomen?
- Zijn de theorieboeken van Padi in de boekhandel te koop, of ergens te bestellen?

Bij voorbaat dank voor reacties!

maandag 13 oktober 2003 @ 10:24:27 #50
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_13843781
quote:
Op zondag 12 oktober 2003 20:22 schreef WallieWallie het volgende:
- Moet je in het bezit zijn van een medische verklaring van bijv. je huisarts?
- Is het verstandig van tevoren je oren uit te laten spuiten om problemen met klaren zoveel mogelijk te voorkomen?
- Zijn de theorieboeken van Padi in de boekhandel te koop, of ergens te bestellen?

Bij voorbaat dank voor reacties!

In egypte vragen ze geen medische verklaringen zoals ze dat in NL doen.. wel moet je een kort verklarinkje invullen, waarschijnlijk dezelfde die al eens voor een introduik hebt ingevuld. Bijvoorbeeld, dat je geen last hebt van chronische bronchitus, nooit een klaplong hebt gehad, of medicijnen gebruikt om maar een paar voorbeelden te noemen. Deze verklaringen zijn ook te vinden op internet, dus je zou alvast even kunnen kijken. De duikscholen in Egypte verwachten dat je overal nee op antwoordt.

Je oren uitspuiten? Ik heb het zelf nooit gedaan en een beetje oorsmeer schijnt juist goed te zijn..

De boeken van PADI zijn bij elke PADIduikschool te koop en vast ook wel via internet.. als je een duikschool bij je in de buurt zoekt heb je misschien iets aan duiken.pagina.nl of duikscholen.pagina.nl

Duik ze en vooral: Geniet!

pi_13844022
Weet er iemand hoe je aan theorieboeken voor IANTD kunt komen? Zijn die ergens te bestellen? Op de site zelf kon ik dat nergens achterhalen met mijn nOOb-zoekkwaliteiten.......

Kan ik me alvast gaan inlezen!

maandag 13 oktober 2003 @ 10:55:08 #52
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_13844365
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 10:38 schreef The_Awful_Dr._Orloff het volgende:
Weet er iemand hoe je aan theorieboeken voor IANTD kunt komen? Zijn die ergens te bestellen? Op de site zelf kon ik dat nergens achterhalen met mijn nOOb-zoekkwaliteiten.......

Kan ik me alvast gaan inlezen!

Probeer dit eens: http://www.iantd.com/cgi-bin/facilities_search.pl?FacilityName=&Country=Netherlands&State=&City=&ContactPerson=

waarbij ik wel moet melden dat de eerste contactpersoon een beetje overleden is tijdens het duiken in Egypte een paar maanden terug.. maar zn duikschool zal nog wel bestaan..

pi_13856290
ik heb dit jaar mijn advanced in thailand gehaald en het is daar echt super.
Verder vind ik nederland ook wel leuk, toen ik begon met duiken had ik altijd het gevoel dat nederland heel saai was om te duiken maar dat is totaal niet zo!:)
pi_13963467
weet iemand of je in de meivakantie goed kunt duiken in hurgada ; want andere mensen zeggen dat er dan juist veel kwallen zitten
antwoord ff
  vrijdag 31 oktober 2003 @ 19:32:49 #55
31743 floeps
leven is het meervoud van lef
pi_14284374
Ik blijf bij elke duik last houden van mijn kaakgewrichten en kiezen. Nu ben ik aan het twijfelen tussen een orthodontisch mondstuk en een fax mondstuk dat zich vormt naar je eigen gebit. Wat zijn jullie ervaringen met deze mondstukken?
ik denk altijd eerst heel goed na voordat ik iets stoms zeg
pi_14284430
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 19:25 schreef floeps het volgende:
Ik blijf bij elke duik last houden van mijn kaakgewrichten en kiezen. Nu ben ik aan het twijfelen tussen een orthodontisch mondstuk en een fax mondstuk dat zich vormt naar je eigen gebit. Wat zijn jullie ervaringen met deze mondstukken?
Het kan ook zo zijn dat je lucht in/onder je vulling hebt. Dat kan met duiken verschrikkelijk pijn doen!

Ik spreek uit ervaring!

vrijdag 31 oktober 2003 @ 19:40:06 #57
31743 floeps
pi_14284575
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 19:34 schreef Nohoch-Mul het volgende:

[..]

Het kan ook zo zijn dat je lucht in/onder je vulling hebt. Dat kan met duiken verschrikkelijk pijn doen!

Ik spreek uit ervaring!

Nou, ik verwacht dat het echt aan het monstuk ligt.. ik heb het nl bij al mijn 4 kiezen die de uitstekende stukjes vastbijten en ik heb zo'n 2 dagen kaakpijn Maar wat voel je precies als je lucht in je vullingen hebt?
pi_14284668
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 19:40 schreef floeps het volgende:

[..]

Nou, ik verwacht dat het echt aan het monstuk ligt.. ik heb het nl bij al mijn 4 kiezen die de uitstekende stukjes vastbijten en ik heb zo'n 2 dagen kaakpijn Maar wat voel je precies als je lucht in je vullingen hebt?

Een onbeschrijvelijke pijn in je kiezen/kaak. Die zeker 24 tot 48 uur aanhoudt...

Maar als ik bovenstaande lees, zou het me nix verbazen als het het mondstuk is. Ik heb zelf een normaal mondstuk en geen problemen.

vrijdag 31 oktober 2003 @ 19:51:38 #59
31743 floeps
pi_14284857
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 19:44 schreef Nohoch-Mul het volgende:

[..]

Een onbeschrijvelijke pijn in je kiezen/kaak. Die zeker 24 tot 48 uur aanhoudt...

Maar als ik bovenstaande lees, zou het me nix verbazen als het het mondstuk is. Ik heb zelf een normaal mondstuk en geen problemen.

hmm. dat is 't niet, die extreme pijn. Gelukkig maar Ik heb gehoord dat veel mensen er last van hebben omdat hun mond/gebit te klein is, of omdat je gewoon te hard klemt..

Heeft niemand ervaring met een fax of een ander mondstuk??

pi_14285797
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 19:51 schreef floeps het volgende:

[..]

hmm. dat is 't niet, die extreme pijn. Gelukkig maar Ik heb gehoord dat veel mensen er last van hebben omdat hun mond/gebit te klein is, of omdat je gewoon te hard klemt..

Heeft niemand ervaring met een fax of een ander mondstuk??

Probeer het eens in de nieuwsgroep nl.sport.duiken Daar vind je zeker antwoord.
  zondag 2 november 2003 @ 11:23:31 #61
31743 floeps
pi_14315759
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 20:31 schreef Nohoch-Mul het volgende:

[..]

Probeer het eens in de nieuwsgroep nl.sport.duiken Daar vind je zeker antwoord.

dank je..
welke duiker heeft nog een tip?
  woensdag 5 november 2003 @ 13:42:48 #62
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_14401842
Ik zou dat mondstuk proberen dat zich aanpast aan je gebit.
Diverse mensen bij mij op de vereniging hebben dit ook in gebruik en ik heb vele positieve reacties hierop gehoord.

edit
kijk anders ff op http://www.myjaxdive.com
deze bedoel ik

[Dit bericht is gewijzigd door TradeMarkie op 05-11-2003 13:49]

woensdag 5 november 2003 @ 16:55:47 #63
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_14407682
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2003 13:19 schreef 1MINUTE-LEFT het volgende:
weet iemand of je in de meivakantie goed kunt duiken in hurgada ; want andere mensen zeggen dat er dan juist veel kwallen zitten
antwoord ff
Ik ben zelf rond die tijd ook in egypte geweest maar toen heb ik nergens last van gehad.
Prima kunnen duiken en geen kwal tegen gekomen (behalve je buddy natuurlijk )
  zondag 8 februari 2004 @ 17:34:23 #64
18552 WiXX
Kijk uit maloot...
pi_17004472
Ik heb gedoken op het barrier reef in australie en in curacao. Alleen ik heb dus nog geen brevet en dat wil ik wel graag halen. Kan iemand mij vertellen waar ik dat het beste kan gaan halen en hoeveel mij dat kan gaan kosten?

Ik woon in maastricht en ben Student, dus ik zou graag ook willen weten wat de leukste duikclub daar is voor mijn leeftijd (18 t/m 25 jaar oud).

Moet ik dan ook zelf de spullen aanschaffen of niet, of kan ik die huren?

maandag 9 februari 2004 @ 17:40:42 #65
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_17033382
Ik denk dat de goedkoopste manier om je brevet in nederland te halen via de NOB is.
Bij onze club is het iig zo geregeld dat je alleen contributie betaalt en voor de opleiding verder niks extra.
Spullen kun je bij de meeste verenigingen/duikscholen wel huren het 1e jaar, bij ons wel iig.
Het enige wat je dan wel zelf aan moet schaffen zijn vinnen voor in het zwembad een bril en een snorkel.
Voor de buitenduiken kun je bij de meeste duikscholen ook wel een pak huren denk ik, maar bij een NOB vereniging zul je dit ook zelf aan moeten schaffen denk ik.
pi_17040327
Als je student bent kun je misschien ook bij een studentenduikvereniging.

Sommige verenigingen geven opleidingen tegen contributietarief, maar dat vercshilt per vereniging. PADI-scholen zullen dat denk ik niet doen, NOB/CMAS en IADS weer wel.

maandag 14 juni 2004 @ 16:30:33 #67
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_19884306
Weet iemand hier een paar leuke duikstekken in Frankrijk.
Wij gaan namelijk op vakantie daar en we zijn NOB duikers die net in het buitenland willen beginnen.

Maar we weten niet waar!

Help?
ik :r op de partijdigheid van de PTA modjes
pi_20561435
Ik ben bezig met mn 1* (NOB/CMAS) brevet

Ik woon in zeeland, dus er zijn lekker veel duikstekjes in de buurt

Ik heb ook nog eens een Buddy als vader dus een duikafspraak is snel gemaakt

misschien ga ik volgende week in Zwitserland duiken
ergens bij Lousanne oid
pi_20722103
quote:
Op zondag 11 juli 2004 22:56 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

ergens bij Lousanne oid
Nijs... ben zelf bezig met m'n 2* (klote 15-5 opstijging ) Ga binnenkort zelf in Oostenrijk kijken, lijkt me wel grappig van die bergmeren...

PS buddy's provincie Utrecht zijn trouwens altijd welkom
Dandys Rule OK?
  maandag 19 juli 2004 @ 15:30:45 #70
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_20722687
Heeft iemand ervaring met duiken in Dahab?

J.
You bend your words like Uri Geller spoons...
pi_20932084
quote:
Op zondag 11 juli 2004 22:56 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

ergens bij Lousanne oid
Ben terug van vakantie
was van plan in het meer van genève te duiken (zo heet dat grote meer toch?)
maar toch een ander meertje genomen

we hadden grotendeels van de spullen meegenomen (fles en lood gehuurd)
en we kregen het advies om ergens een zoetwaterplasje op te zoeken (allemaal zoetwater daar)
omdat het zicht daar beter zou zijn

heel mooi begroeid daar allemaal (omgevallen bomen in het water)

veel baars in verschillende soorten en maten
kleine snoekjes die vrij rondzwemmen
grote snoeken die verstopt zaten
zoetwaterkreeftjes die erg geliefd waren bij de baarzen
en grote zwarte karpers

was zeker de moeite waard
helaas maar toegekomen aan 1 duik (familie eist ook aandacht)

maar we gaan zeker nog een keer terug !
pi_20952402
Duiken = top! Chronologisch: PADI in NL; heel wat duiken op Aruba , paar duiken op Bonaire, helemaal gaaf, paar duiken op Tenerife, paar duiken in Turkije en een paar duiken op Cyprus!
pi_20952795
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 13:02 schreef carola het volgende:
Duiken = top! Chronologisch: PADI in NL; heel wat duiken op Aruba , paar duiken op Bonaire, helemaal gaaf, paar duiken op Tenerife, paar duiken in Turkije en een paar duiken op Cyprus!
en nu ben je al zovaak in het buitenland geweest dat je nederland niet meer kan waarderen?
pi_20952857
Hier nog een duiker : 1* NOB
Ongeveer 30 duiken gemaakt. Bijna allen in Nederland in hert hoge noorden. Groningen, Drenthe, Freisland en Duitsland zijn waar we met de groep regelmatig te water gaan.
Eagels may soar, but weasles don't get stuck in jet engines.
pi_20952912
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 13:22 schreef Eev het volgende:
Hier nog een duiker : 1* NOB
Ongeveer 30 duiken gemaakt. Bijna allen in Nederland in hert hoge noorden. Groningen, Drenthe, Freisland en Duitsland zijn waar we met de groep regelmatig te water gaan.
ik hoop die kant ook nog eens op te gaan
een vriend van mn pa woont daar en die duikt ook

heb je nog duikstekjes die je kan aanraden?
pi_20953085
ga niet naar het westen, duiken daar is niet zo top...
pi_20953370
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 13:25 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

[..]

ik hoop die kant ook nog eens op te gaan
een vriend van mn pa woont daar en die duikt ook

heb je nog duikstekjes die je kan aanraden?
Ruinerwold is een mooie plas om in te duiken, je moet daar wel als vereneging een vergunning voor hebben.
In Friesland heb je de put van Jouwre, een uitzonderlijk donkere maar heldere plas. Is te vergelijken met een nachtduik.

In Duitsland is Speicherbecken bij Geeste een mooie plas om te duiken.
Sloschdanken is ook in duitsland en wel grappig, geen leven maar een hoop rommel dat die duitsers daar hebben neergelegd.
pi_20953727
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 13:42 schreef Eev het volgende:

Sloschdanken is ook in duitsland en wel grappig, geen leven maar een hoop rommel dat die duitsers daar hebben neergelegd.
is dat een soort onderwater museum geworden

ik heb al wat rare dingen gezien onderwater: Straaljager, kangaroefamilie uit metalen platen, zeemeermin uit metalen platen, wrakjes

ik houd niet zo van die bodemversieringen
die straaljager was wel erg leuk en boten vind ik ook leuk om op te zoeken, maar buizen, autobanden en andere decoraties hoeven van mij niet echt en mn pa houd er ook niet van...
  vrijdag 30 juli 2004 @ 14:26:16 #79
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_20954400
In Sloschdanken hebben ze echt vanalles onderwater staan;
bootje met pleepot erin
opgetuigde kerstbomen
een saluerende kapitein
mickey mouse
puptentje
partytent

etc....
pi_20954456
Eerder een kermis dan een museum dus..
  vrijdag 30 juli 2004 @ 14:30:50 #81
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_20954514
Maar wel lekker helder.
Het zicht is daar prima (itt Tynaarlo)
pi_20954881
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 14:26 schreef ZX9R het volgende:
In Sloschdanken hebben ze echt vanalles onderwater staan;
bootje met pleepot erin
opgetuigde kerstbomen
een saluerende kapitein
mickey mouse
puptentje
partytent

etc....
dat soort dingen ga je toch niet onderwater opzoeken...

maar goed... als er mensen zijn die dat waarderen...

het is niks voor mij en helemaal niks voor mn pa
pi_20955003
t is leuk voor een keer of twee per jaar voor de afwisseling maar vaker moet je er bniet komen nee.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 14:53:34 #84
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_20955062
Ruinerwold is idd erg mooi.

Hele mooie veenmuur daar. Ik heb daar ook mijn eerste snoek gezien.
pi_20955638
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 14:53 schreef ZX9R het volgende:
daar ook mijn eerste snoek gezien.
ik schrok best wel van de eerste (grote) snoek die ik zag...
dat was in zwitserland

mn pa verwachte al dat er één zou zitten omdat het de perfecte schuilplaats was en we kropen tussen de boomstammen in een heel krap hoekje in het donker...
mn ogen moesten even wennen en toen zag ik 'm...! wat een joekel...!

mn hart ging er sneller van kloppen

ik had daarvoor nog een jonge snoek gezien maar ik wist niet meteen dat dat een snoek was
heel kleurrijk was die nog
  vrijdag 30 juli 2004 @ 15:19:00 #86
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_20955690
Die snoek die ik daar gezien had hing maar een beetje rond in het open water.
Mijn buddy en ik hebben er nog even rustig naar gekeken. Toen pakte mijn buddy de staart van dat beest en weg was ie..

Wow wat was die snel weg.
pi_20956066
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 15:19 schreef ZX9R het volgende:
Die snoek die ik daar gezien had hing maar een beetje rond in het open water.
Mijn buddy en ik hebben er nog even rustig naar gekeken. Toen pakte mijn buddy de staart van dat beest en weg was ie..

Wow wat was die snel weg.
ik wilde hem niet opschrikken want de enige weg uit dat hol was door mij en mn vader heen...
pi_21009458
Zaterdag mn eerste (echte) getijdewaterduik gemaakt (HW)

mn pa wou een wrakje opzoeken op 21 meter diep geloof ik maar dat was wel ongeveer 8 minuten zwemmen (met tegenstroming)

wrakje helaas niet gevonden maar ik heb wel flink lopen peddelen

je eerste duik met flinke stroming en dan ook nog eens een afstand afleggen... dat was best zwaar

maar een hele ervaring

volgende keer zullen we het wrakje vinden !
  maandag 2 augustus 2004 @ 13:17:13 #89
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_21009511
Leuk!
Maar jij bent toch 1 sters?
pi_21009565
quote:
Op maandag 2 augustus 2004 13:17 schreef ZX9R het volgende:
Leuk!
Maar jij bent toch 1 sters?
Bijna

dus eigenlijk mag dit niet helemaal

maar mn pa is 4* dus die weet wel wat ie doet
  maandag 2 augustus 2004 @ 13:21:30 #91
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_21009617
[betuttelende modus]
Pas je wel op.
Je pa weet ook niet wat hij doet. Hij neemt jou mee in getijdwater tot een diepte van 21 meter!
[/betuttelende modus]

Hoe snel was je door je lucht heen?
pi_21009697
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 14:46 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

[..]

dat soort dingen ga je toch niet onderwater opzoeken...

maar goed... als er mensen zijn die dat waarderen...

het is niks voor mij en helemaal niks voor mn pa
In Belgie kan je in een aantal ex steengroeves duiken. Het is er vrij donker maar toch helder. Je kan hier dan ook weinig zijn en daardoor is het wel leuk om voorwerpen te bekijken. Zo staan er in Oprebais nog dingen van toen de groeve onder water kwam te staan, zoals huisjes van werknemers enz... Ook hangt er een kerk klok op een gebouw waar je dus langs onderen in kan zwemmen en met je ontspanner voor een beetje lucht kan zorgen. Wel leuk zo een pauze en kort gesprekje op een 18 meter diepte
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  maandag 2 augustus 2004 @ 13:27:09 #93
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_21009757
Dat lijkt me dus echt gaaf!
Zo'n mooi verzonken dorpje!

In frankrijk heb je ook van die locaties!
Lac de Saint Croix geloof ik
pi_21009833
quote:
Op maandag 2 augustus 2004 13:21 schreef ZX9R het volgende:
[betuttelende modus]
Pas je wel op.
Je pa weet ook niet wat hij doet. Hij neemt jou mee in getijdwater tot een diepte van 21 meter!
[/betuttelende modus]

Hoe snel was je door je lucht heen?
ERG SNEL

stond even raar te kijken...

maargoed... toch een duik van 35 min.

mijn pa zit over de 700 duiken dus ik denk wel dat hij genoeg ervaring heeft
en hij vind ook dat ik genoeg ervaring heeft
en dit was trouwens niet mijn eerste duik van over de 20 meter
herinnert een duik in een steengroeve in belgië
pi_21009893
quote:
Op maandag 2 augustus 2004 13:24 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

In Belgie kan je in een aantal ex steengroeves duiken. Het is er vrij donker maar toch helder. Je kan hier dan ook weinig zijn en daardoor is het wel leuk om voorwerpen te bekijken. Zo staan er in Oprebais nog dingen van toen de groeve onder water kwam te staan, zoals huisjes van werknemers enz... Ook hangt er een kerk klok op een gebouw waar je dus langs onderen in kan zwemmen en met je ontspanner voor een beetje lucht kan zorgen. Wel leuk zo een pauze en kort gesprekje op een 18 meter diepte
ben in Esneux geweest

bij duikteam La Gombe

daar voor het eerst in een straaljagercockpit gezeten zo'n 15 meter onderwater

ze hadden daar ook nog ergens een auto liggen maar die heb ik niet gevonden

ga er zeker nog een keer naar terug want er schijnen leuke vissen te zitten maar ik heb alleen enorm veel baars gezien
maar het was zeker de moeite waard
pi_21010090
quote:
Op maandag 2 augustus 2004 13:32 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

[..]

ben in Esneux geweest

bij duikteam La Gombe

daar voor het eerst in een straaljagercockpit gezeten zo'n 15 meter onderwater

ze hadden daar ook nog ergens een auto liggen maar die heb ik niet gevonden

ga er zeker nog een keer naar terug want er schijnen leuke vissen te zitten maar ik heb alleen enorm veel baars gezien
maar het was zeker de moeite waard
Het nadeel van duiken in een steengroeve is dat het, dieper dan 10 meter al meteen zo donker is. Als je dan vissen wil kijken moeten ze al vrij dichbij zijn. Een heel andere ervaring heb je dan weer in een zandgroeve, daar is het lekker helder (behalve als je budy met z'n palmen in het zand komt ) en heb je het gevoel dat je over een woestijn vliegt. Ik heb een paar keer in Spanje gedoken (en een aantal keer freedive) en dit is toch vele malen mooier dan in de Westerschelde of andere nederlandse/belgische locaties.
pi_21015106
quote:
Op maandag 2 augustus 2004 13:40 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Het nadeel van duiken in een steengroeve is dat het, dieper dan 10 meter al meteen zo donker is. Als je dan vissen wil kijken moeten ze al vrij dichbij zijn. Een heel andere ervaring heb je dan weer in een zandgroeve, daar is het lekker helder (behalve als je budy met z'n palmen in het zand komt ) en heb je het gevoel dat je over een woestijn vliegt. Ik heb een paar keer in Spanje gedoken (en een aantal keer freedive) en dit is toch vele malen mooier dan in de Westerschelde of andere nederlandse/belgische locaties.
als eens van een duiklamp gehoord...?
ik had 8 meter zicht (minstens) en op 20 meter diep was het nog steeds licht
had ook een best groot oppervlakte en lag goed in de zon

de groeve was 30 meter diep en daar zal het best wat donkerder zijn geweest, maar op 20 meter valt dat reuze mee...

natuurlijk is het in het buitenland erg mooi, maar in nederland kan ik het ook goed waarderen
hier in nederland (grevelingen en oosterschelde meestal) ben ik erg mooie dingen tegengekomen en natuurlijk heb je ook af en toe wat mindere duiken, maar die zijn er om die goede duiken meer te waarderen
pi_21026685
Afgelopen zondag bij de groene bergen bij Nijmegen wezen duiken, Dat is een recreatie plas bij nijmegen.
Ze hebben er daar een strand bij waar het door het warme weer uiteraard heel druk was. De instap voor duikers was gelukkig een paar honderd meter verder. Maar desondanks was het water toch alsof het sneeuwde door alle badgasten en andere duikers. Toch wel 5 meter zicht.
Heel veel klein grut te zien maar geen grote vissen.
Leuke plas, maar niet te vaak. Zeker niet als je er 200 km voor moet rijden.

Zo vanavond weer naar de trainings plas, vrakje voelen.
pi_21026831
Zijn er hier ook mensen die al eens hebben gedoken rondom Gran Canaria? Ik vertrek volgende week die kant op, en ik zit nog te twijfelen of ik de uitrusting ga meenemen of niet. Mochten er nou goede aanraders zijn daar, zou ik dat graag willen weten. Mocht het erg tegen vallen, neem ik iig niet de (gehele) uitrusting a heel veel kg mee.

Als er wrakken in de buurt zijn, welke zijn het dan waard om op te duiken (ben PADI Rescue, dus tot een diepte van +/- 30meter, veel dieper is niet interresant ivm de korte(re) bodemtijd).
Character is what you are; Reputation is what people think you are!
  dinsdag 3 augustus 2004 @ 10:16:23 #100
80850 Paran0id_Andr0id
www.casemodders.net
pi_21026939
IK heb nu 2 jaar gedoken in Turkije. Heb het geleerd van me oom. Voor het eerst ging ik naar tynaarlo te duiken. Ik fanatiek bezig en ineenkeer voel ik wat over me voet gaan. Dus ik schrok me rot, kijk achter zitten er 2 van die duikers achter me met zo'n teken dat het goed is. Dus ik duim omhoog. Maar toen moest ik omhoog komen. want dat was niet het goede teken.
Maar verder alles geleerd van me oom. Inmiddels in bezit van een duik diploma. Dus ik mag zonder begleiding in zee'en duiken. En ja het is een geweldig.
Dit jaar gaan we in OKT weer naar turkije dus dan daar weer lekker opnames maken met mn onderwater cam .
Typ fouten voorbehouden.Comentaar ook graag voor je houden!
pi_21027442
Ik heb afgelopen Mei in Mexico mijn Padi Openwater brevet gehaald. Cursus op zich stelde eigenlijk niks voor. Ik heb dan ook al geregeld te horen gekregen dat mensen die binnen dagen hun duikbrevet hebben gehaald niet kunnen duiken.
Ik moet anders zeggen dat een beetje voorkennis (15 jaar Reddingsbrigade, 3 jaartjes strandwacht en je EBHO eenheids diploma) wel heel veel scheelt hoor. Zelfs de instructeur stond af en toe paf (nadat ie was klemgeluld )
Hier in NL ook al twee duiken gemaakt maar het zicht is toch duidelijker minder (25-30 meter in mexico tot max 10 meter hier). Jammer want met veel zicht zie je zulke gave dingen!!!! Maar weinig zicht heeft ook wel wat!!
Ik kan een proefduik in elk geval iedereen aanraden!!!
It's nice to be important but it's important to be nice!!!
pi_21071903
Gisteravond bij Bergsediepsluis op Tholen gedoken

ik had een niet al te hoge pet op van dat duikstekje
het is oosterschelde maar er is nauwelijks stroming dus je kan er eigenlijk de hele dag door duiken

er is een plateau en die is heel erg mooi begroeid

het was erg druk dus veel stof

op het plateau zat een enorme school met steenbolken
en toen kwam er een eikel aan die je allemaal wegjaagte met z'n enorme flippers

toen oefende ik even een opstijging (voor mn 1* brevet)
en toen we weer beneden kwamen zaten we midden in een school van die steenbolken

daarna zijn we een eind gaan flipperen en we kwamen de ene zeenaald na de andere tegen (zoveel tijdens een duik heb ik nog nooit gezien)

toen zagen we ineens een mooie vis waar ze geen idee van hadden wat het is
het bleek dus een pitvis te zijn maar het was wel een joekel
die hebben we een tijd gevolgd (Was erg mooi)

en toen... eindelijk...

zag ik een jonge Sepia
hij spoog nog net even een grote garnalenkop uit
we speelden er een tijdje mee en toen zagen we er nog één
en toen nog één
en we zwommen en klein stukje en toen zagen we er weer één

Ik vind deze plek nu dus helemaal top, je hebt alleen een goede buddy nodig
pi_21072405
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 09:59 schreef Eev het volgende:
Afgelopen zondag bij de groene bergen bij Nijmegen wezen duiken, Dat is een recreatie plas bij nijmegen.
Ze hebben er daar een strand bij waar het door het warme weer uiteraard heel druk was. De instap voor duikers was gelukkig een paar honderd meter verder. Maar desondanks was het water toch alsof het sneeuwde door alle badgasten en andere duikers. Toch wel 5 meter zicht.

Mijn trainingsplas, wat doe je? De Groene Heuvels bedoel je

Op een doordeweekse dag is het er mooier vind ik. Sowieso is parkeerplaats C altijd te druk in het weekend, mooi weer of geen mooi weer. Ik ga altijd naar parkeerplaats A, deze heb ik voor mijn divemaster cursus ook in kaart gebracht. Bv langs het riet afgelopen zondag een enorme baars gezien. Ze zitten er wel, maar niet waar jij gedoken hebt. Parkeerplaats C vind ik namelijk polonaiseduiken, veel te druk waardoor al die vissen weg gaan.
Als je het rustiger wilt hebben, moet je tegen 4~5 uur 's middags gaan, de meeste duikers gaan dan net weg. Of hartstikke vroeg, maar uitslapen is ook zo leuk

Andere plassen in de buurt van Nijmegen: Slijk Ewijk (het gaat, wel lekker rustig, goede oefenplas), Ressen (saaiiiii), Berendonck (golfballetjes zoeken). Maar de Groene Heuvels vind ik wel het mooist hier in de buurt. Slijk Ewijk is een leuke tweede.
pi_21072721
Nou dan zullen we de volgende keer toch maar parkeerplaats A doen, C was ons hiervoor aangeraden. Het ziet er inderdaad erg mooi uit daar. Goed geregeld. (onze trainingsplas heeft bosjes ipv een plas/douche, en ohja je moet er wel betalen als je naar binnen wilt )
pi_21074608
Groene heuvels i s 4 euro ja, dat klopt. Maar een fles doet wonderen
Ik betaal bijna nooit doordeweeks, ik leg mijn fles op de uitritstrook aan de andere kant en de hefboom denkt dat er een auto voor staat om uit te rijden

Ik vind het namelijk belachelijk dat Landal (de eigenaar tegenwoordig) ook in de winter gewoon de volle mep wilt verdienen. Hoogseizoen kan ik begrijpen, maar heel het jaar door?
pi_21177373
Vraagje: Ik ga binnenkort op Zakynthos een duikcursus volgen .

Nu kan ik opteren voor een IDD- of een PADI-certificaat. Beiden melden dat ze wereldwijd geaccepteerd worden. Nu weet ik dat van PADI maar is dat ook zo met IDD? En wat is het verdere verschil tussen deze twee?
pi_21178882
http://www.iddworld.com
http://www.padi.com

Beide zijn modulair opgebouwd, alleen heeft idd geen echt eindexamens, lees ik. Als ik het praatje op IDD zo lees, zie ik weinig verschillen met PADI. Ze worden beide overal ter wereld geaccepteerd, dus dat is ook geen probleem. IDD is wel meer toegespitst rondom Europese wateren lees ik, maar wat dat inhoudt?
pi_21229556
Vraag: Ik hoorde van mijn huisarts-assistente dat ik voor een medische verklaring niet naar de huisarts moet maar naar een keuringsarts. Dit terwijl iedereen ook op sites meldt dat je die gewoon bij de huisarts kan halen.

Hoe zit dat nu? Heb geen zin om dik voor een keuringsarts te moeten betalen terwijl ik alleen maar zo'n verklarinkje hoef.
pi_21230127
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 11:32 schreef Fastcruiser het volgende:
Vraag: Ik hoorde van mijn huisarts-assistente dat ik voor een medische verklaring niet naar de huisarts moet maar naar een keuringsarts. Dit terwijl iedereen ook op sites meldt dat je die gewoon bij de huisarts kan halen.

Hoe zit dat nu? Heb geen zin om dik voor een keuringsarts te moeten betalen terwijl ik alleen maar zo'n verklarinkje hoef.
ik heb 'm bij een speciale sportarts gehaald (dat moest) en dat kost zo'n 50¤ contant
met een beetje geluk krijg je het verzekerd

voor de rest stelt die keuring niet zoveel voor

als het goed is ben je voor 3 jaar dan gekeurd maar als je een eikel hebt die loopt te zeiken over bepaalde dingen dan wordt je maar voor 2 of zelfs 1 jaar gekeurd
pi_21230188
IK HEB PIJLINKTVISJES GEZIEN !!

en ook nog Sepia's

en Vorskwabben

en Harders

en Steenbolken

en dat allemaal tijdens dezelfde duik
pi_21230405
Medische verkleding was niet verplicht bij de duikschool waar ik de cursus ga volgen en ik ken m'n gezondheid goed genoeg (half jaar geleden nog een brandweer-keuring gehad)... dan maar geen medische verklaring
pi_21230997
Mijn ervaringen met medische duikverklaringen: een school zal het je niet snel vragen, alleen als ze aanleiding zien of als je in de medische verklaring aangeeft dat je ergens aan lijdt.

Mocht je het dan niet kunnen tonen, dan is het exit cursus.
Maar ze geven aan dat het niet verplicht is, dus als je gezond bent is er niks aan de hand.
  zondag 15 augustus 2004 @ 22:16:22 #113
26411 The.PhantoM
IN URBANITY WE TRUST
pi_21312147
ben al sind me 4e geobsedeerd door duiken. Ik heb toen ook leren zwemmen in de zee, en snorkelen. Daarna heb ik ongeveer 8 jaar op een duikvereniging gezeten. Snorkel a,b,c gehaald en perslucht a,b . Ben daarna gestopt. Vorig jaar in turkije me padi openwater gehaald. Helaas konden ze niks met die brevetten die ik op me vereneging had gehaald, dus moest alles van padi open water doen.

Dit jaar in thailand geweest, op koh tao. Daar heb ik me padi advanced gehaald en veel fun dives gemaakt. Turtle gezien, een paar haaien, blue spotted sting rays, trigger fishes (ook trigger fish die in van de duikers in onze groep aanviel ), grote lobster en nog veel meer. Ik ben van plan om divemaster/instructor te worden. Heb nog steeds niet precies door hoe dat padi systeem nou werkt, wat nou precies divemaster is en instructor, ik haal ze altijd door elkaar. Maar ik ga er iig mee door.

Mss doe ik me rescue + first aid wel in nederland. en divemaster op koh tao, het schijnt in van de meest goedkope plekken te zijn in de wereld om je divemaster te halen...
Life is a Journey, Not a Destination. Enjoy the Ride!
pi_21376935
Ik heb gisteravond even de laatste 2 modules gedaan en vanaf heden ben ik dus 1* Duiker
  donderdag 26 augustus 2004 @ 10:48:44 #115
92655 Ferdi81
omdat............
pi_21552093
2e hands

Ik kan van iemand spullen overnemen wat is een beetje een redelijke prijs voor :

- Trimvest
- Fles
- Automaten
- Pak

Bril en vinnen koop ik zelf.

groetjes
pi_21561541
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 10:48 schreef Ferdi81 het volgende:
2e hands

Ik kan van iemand spullen overnemen wat is een beetje een redelijke prijs voor :

- Trimvest
- Fles
- Automaten
- Pak

Bril en vinnen koop ik zelf.

groetjes
Ik had:

- Fles (niet gekeurd)
- Trimvest (nieuw staat / prima ding)
- Automaat (redelijk goed ding / console niet echt)

voor 180¤ en dat was het alleen al voor het trimvest waard
fles is daarna gelukkig goedgekeurd en de console is al een beetje opgeknapt maar is nog steeds niet helemaal top
pi_21614462
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 22:16 schreef The.PhantoM het volgende:

Ik ben van plan om divemaster/instructor te worden. Heb nog steeds niet precies door hoe dat padi systeem nou werkt, wat nou precies divemaster is en instructor, ik haal ze altijd door elkaar. Maar ik ga er iig mee door.

Mss doe ik me rescue + first aid wel in nederland. en divemaster op koh tao, het schijnt in van de meest goedkope plekken te zijn in de wereld om je divemaster te halen...
Een divemaster mag de instructeur assisteren (onder toezicht van de instructeur dus). Een assistent instructor (jaja, die is er ook nog) mag dan weer net wat meer, maar dat zou ik in de reglementen even moeten opzoeken. Divemaster is dus het eerste stapje op weg naar instructor. Ik ben nu divemaster en ga nog voor instructor, maar even weer wat meer duiken, het is uiteindelijk een hobby, dus niet alleen maar studeren

Ik heb alleen open water in Egypte gedaan, de 'hogere' gradaties in Nederland, omdat ik wel zeker kwaliteit wil. Het kan goed zijn dat de kwaliteit goed (of zelfs beter) daar is, maar ik heb de gok niet gewaagd. In ieder geval succes!
pi_21617498
Ik ga dit jaar beginnen met een NOB cursus 1*.

Heb deze zomer gesnorkeld in zeeland (grevelingenmeer) op een duikstek en dat was geweldig!
We snorkelden daar waar alle duikers LOPEND naar het diepere gedeelte gingen.

Maar juist in het ondiepe water stikte het van de : zeenaalden (grote zeenaald en kleine zeenaald) krabben, zeesterren, kwalletjes gezien, hermietkreeftjes (2x), een scholletje en een paling, kleine schooltjes visjes, enz enz

Maar ook gesnorkeld bij de vinkeveenseplassen, waar veel baarsen aan de kant zwemmen, en ook een keer een karper weg zien schieten. Ook dat is erg leuk om snorkelend te zien.
Merk ook dat ik nu steeds langer onder water kan blijven, iets wat straks met de duik-trainingen goed van pas kan komen.

Maandag een proefduik in het zwembad, heb er veel zin in!
Mijn vriend is vorig jaar aan de cursus begonnen.
Jammergenoeg kende ik hem toen nog niet en zijn we dus niet samen gestart..

Groetjes Maaike
pi_21617761
Ik kwam laatst een pijlinktvisje tegen in de grevelingen
hij had rode stipjes
was erg leuk want hij zwom niet gelijk weg
hij ging over de bodem en dat was ik eigenlijk niet gewent

kwam laatst ook een kreeft tegen met een flinke vorskwab in z'n bek... heel maf zicht...
mn buddy pakte 'm af en de kreeft dook weg te wachten tot wij weg gingen
heb 'm toen maar teruggegeven en het duurde ff voordat de kreeft 'm weer meenam

de vorskwab was flink toegetakeld... flinke hap eruit...

was wel appart...
pi_21668575
De introductieduik gisteren was erg leuk!
A.s. Maandag begint mijn eerste les

Gr
pi_21708100
* octopussy meldt zich...

Ik heb ooitin Spanje een poging gedaan om mijn PADI OW brevet te halen, en heb het door een ongelukje in Nederland af moeten maken. Toen leerde ik mijn vriend kennen, die NOB clubinstructeur is.
Ik heb dus altijd een buddy en ik ga ook echt supergraag op duikvakantie. Ik heb gedoken in Nederland, Spanje (een maand geleden nog), Kaapverdie (ERG mooi), Egypte en de Dominicaanse Republiek. Verder duik ik regelmatig in Nederland. Liefst in Zeeland, maar de Vinkeveense plassen bijvoorbeeld zijn ook absoluut mooi!
Ik ben inmiddels een Advanved duiker en ik heb zo'n 110 gelogde duiken. Binnenkort ga ik misschien inschalen naar de NOB omdat ik dan als lid van de onderwatersportverening Calypso in Leiden met de opleidingen mee kan doen.
Aan de andere kant wil ik ook wel graag mijn rescuebrevet halen omdat ik dan in noodsituaties eerste hulp kan bieden. Jammer dat Padi zo duur is
pi_21708126
btw vorig weekend bij het koepeltje een dwergpijlstaartinktvisje gezien en een sepiola!
pi_21721340
Rescue is dan wel erg nuttig, dat is het grote voordeel van die cursus. En geld speelt bij mij geen rol als het om mensenlevens kan gaan
  vrijdag 3 september 2004 @ 13:59:08 #124
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_21726809
Heb van de zomer in Australie een introductieduik gedaan op het Great Barrier Reef. Wat vond ik dat geweldig, ik ben zeker een keer van plan om m'n 'brevet' te gaan halen, eerst even wat geld verdienen. Ik heb daar zelfs kleine haaitjes gezien, en nemo, en al het koraal, werkelijkwaar genoten!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  vrijdag 3 september 2004 @ 14:48:39 #125
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_21727888
quote:
Op donderdag 2 september 2004 16:20 schreef octopussy het volgende:
Jammer dat Padi zo duur is
NOB is idd wat goedkoper.
Bij de duikvereniging waar ik bij zit (VG-Diving uit Wildevank) zit de gehele standaard opleiding bij het lidmaatschap.
Zwembadtraining iedere maandag en buitentraining iedere dinsdag. En dan verder iedere zondag recreatief duiken met een aantal leden.
pi_21729391
quote:
Op donderdag 2 september 2004 16:21 schreef octopussy het volgende:
btw vorig weekend bij het koepeltje een dwergpijlstaartinktvisje gezien en een sepiola!
wat is een dwergpijlstaartinkvisje?

is dat niet gewoon een soort pijlinktvis?

heb bij het koepeltje een klein pijlinktvisje met rode stippels gezien
pi_21729521
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 14:48 schreef ZX9R het volgende:

[..]

NOB is idd wat goedkoper.
Bij de duikvereniging waar ik bij zit (VG-Diving uit Wildevank Veendam ) zit de gehele standaard opleiding bij het lidmaatschap.
Zwembadtraining iedere maandag en buitentraining iedere dinsdag. En dan verder iedere zondag recreatief duiken met een aantal leden.
Is wel handig om de goedde plaats te weten als bijv. een boswachtertje komt conteroleren of je vereneging wel mag duiken op een bepaalde plek, Wildevank is gemeente Veendam.
pi_21734878
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 16:19 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

[..]

wat is een dwergpijlstaartinkvisje?

is dat niet gewoon een soort pijlinktvis?

heb bij het koepeltje een klein pijlinktvisje met rode stippels gezien
ja het is een pijlstaartinktvis, alleen deze worden niet groter dan 12 centimer. Misschien hebben we dezelfde wel gezien

Het kan ook zijn dat je een sepiola hebt gezien, die lijken er wel een beetje op. De sepia's die ik bij de zeelandbrug heb gezien met pinksteren waren echt geweldig!

Ik ben nog op zoek naar een leuke plek om een duikvakantie door te brengen in december. Egypte heb ik inmiddels een paar keer gehad, maar ik zou graag een keertje in de rode zee duiken bij Soedan ofzo. Daar schijnt het nog redelijk ongerept te zijn (sharm el sheik is echt kapotgedoken), en grote kans op haaien enzo. Probleem is dat er bijna alleen maar liva-aboards worden georganiseerd en dat is me een beetje te duur.
pi_21745107
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 21:10 schreef octopussy het volgende:

[..]

ja het is een pijlstaartinktvis, alleen deze worden niet groter dan 12 centimer. Misschien hebben we dezelfde wel gezien

Het kan ook zijn dat je een sepiola hebt gezien, die lijken er wel een beetje op. De sepia's die ik bij de zeelandbrug heb gezien met pinksteren waren echt geweldig!
Nee, het was zeker weten geen sepiola
mn vader was er bij en die weet het verschil wel
ik heb alleen nog maar kleine sepia's gezien en pijlinktvisjes

Sepia

Sepiola

niet echt al te duidelijke plaatjes
de pijlinktvis is dunner en langwerpiger met 2 vinnen
de sepia is een beetje bol met een vin rondom heel z'n lijf
de sepiola is ong. hetzelfde als de sepia ze worden alleen niet zo groot en ze hebben 2 vinnen

die sepia's met pinksteren waren volwassen (helaas niet gezien)
die je nu tegenkomt zijn jonge sepia's

weet iemand hoe oud die beestjes worden? ik had iets op tv gezien over inktvissen en toen zeiden ze dacht ik dat sepia's iets van 1 jaar worden...
pi_21755814
Whoei, heb vanmiddag een übergeile uitrusting aangeschaft met een Mares Proton METAL automaatje

nu alleen nog een vaste bud zoeken (hint! hint!) en we zijn compleet (nouja, een rijbewijsje volgend jaar zal ook heel handig uitkomen)

[ Bericht 1% gewijzigd door Dunansil op 04-09-2004 23:23:52 ]
Worries go down better with soup than without.
- Jewish Proverb
  maandag 6 september 2004 @ 01:54:29 #131
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_21778267
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 09:59 schreef Eev het volgende:

Je bedoelt waarschijnlijk de Groene Heuvels. Dat is mijn "home plas" zal ik maar zeggen . Die plas ligt rond deze tijd echt totaal vol met duikers. Zelfs als het slecht weer is, is het daar druk. Je kan er trouwens ook heel goed grote vissen zien, vooral 's nachts.

Ik wil mijn post van een jaar geleden (pagina 1) trouwens even nuanceren (ondertitel ) zonder een "PADI vs NOB" discussie op te starten. Sommige mensen die terugkomen van vakantie hebben met heel weinig duiken een duikbrevet gehaald, en denken dat ze de ervaring zelve zijn. Dat lijkt mij nogal riskant.

[ Bericht 7% gewijzigd door nonzz op 06-09-2004 02:01:11 ]
lege ton
pi_21779909
Padi Open water duikers hebben in het begin idd vrij weinig duiken. Ze vergeten dat de cursus niets anders is dan "basis hoe overleef ik het onderwater". Zoals met alles is oefenen erg belangrijk. Daarom ben ik na mijn open water ook bij een duikclub lid geworden.
Wat me wel opvalt: vakantieduikers, mensen die 1x in het jaar in het water liggen. Ze moeten wel even laten zien dat ze het nog kunnen (bril afdoen, pivot en ademautomaat 'kwijtraken' vaak), maar ervaren is anders. Dat vind ik erg gevaarlijk. De instructeurs/divemasters die daar verantwoordelijk voor dragen hebben best een intensieve taak door op die mensen te letten.
pi_21967793
Ik heb afgelopen zaterdag een oefenduik gehad... En het is me zo goed bevallen dat ik in het voorjaar ook m'n PADI open water wil gaan halen...!!!

Maar vraagje: zitten jullie allemaal bij een duikclub ofzo ? en wat kost ongeveer een basisuitrusting...?
pi_21979377
Ik heb wat tweedehands spullen bij de duikshop gehaald, dat is goedkoper
pi_22006108
Een Duikvereniging is erg gezellig (als je een goede hebt)
je kan dan activiteiten organiseren zoals groesduiken en andere gezellig dingen
je leert ook mensen kennen waarmee je daarna duiken kan afspreken

het heeft zo allemaal z'n voordelen

2e hands spullen aanschaffen is wel slim als je begint
als je om wat voor reden dan ook stopt/afhaakt/moet stoppen dan heb je niet een hele investering gedaan in zaken die je daarna weer moet proberen te verkopen (voor een stuk minder dan de aanschafprijs)
pi_22007279
let wel even goed op als je een tweedehands pak bij iemand koopt. Een pak moet echt helemaal goed om je lichaam zitten. Het mag niet afknellen, maar moet wel strak zitten. Het probleem met pakken van andere mensen is dat het vaak niet helemaal goed zit bij jou (of je moet toevallig dezelfde lichaamsbouw hebben). Als het ergens 'los' zit dan stroomt er te veel water doorheen en koel je heel snel af. Ook kan het zijn dat het pak zoveel gebruikt is dat het neopreen zodanig is samengeperst dat de isolerende waarde van het pak bij niets meer waard is.
Weeg dus goed af of je misschien niet liever een nieuw pak koopt wat wel helemaal goed zit. Het is een goede investering (als je verder wilt met duiken welteverstaan) want een slecht (passend) pak kan je duikplezier flink vergallen.
Je kan vaak informeren bij duikwinkels naar aanbiedingen van pakken. Ze kunnen wat oudere modellen hebben liggen die niet meer helemaal modieus zijn, maar wel ongebruikt. Zo zijn we voor mijn zusje aan een ongebruikt pak gekomen voor 75 euro (in een duikwinkel in Haarlem)!

Succes met je aankopen.
  vrijdag 17 september 2004 @ 00:56:06 #137
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_22009051
Ik heb mazzel gehad met mijn duikpak denk ik.
Gebruikt gekocht en het zit perfect.

Is gewoon een 7 mm neopreen pakkie zonder "jasje" en ik heb het daar nog nooit koud in gehad!
pi_22021134
Ik kreeg het oude pak van mn Oom die iets groter is met gaten en al...

had er geen probleem mee want hij was gratis en ik kan er makkelijk een seizoen of 2 mee doen

koud water duikjes zijn alleen wat korter...
pi_22194230
Hey,
ik wil ook graag gaan duiken (vorig jaar in Turkije 1 keertje gedoken maar al mijn hele leven geinteresseerd ), maar ik heb geen idee van wat dat nou kost en of je ook per se je eigen uitrusting hebben. Ik weet alleen dat ik wel bij een duikvereniging wil en niet zon 3 daagse cursus.
Alvast bedankt voor de info.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
pi_22196664
@ Boka, en idereen die wil gaan leren duiken.

In het begin zul je in een zwembad leskrijgen met materiaal van de vereneging. Nadat je je theorie gehaald hebt is het tijd voor de eerste buitenduik. Dan is het vaak wel de bedoeling dat je je eigen spullen meenemt. Een eigen wetsuit of semidry-suit, een eigen stab-jacket (daar hangt je fles aan en als je m vol lucht pompt gaat je omhoog), en een cosole om de diepte en reterende luch te meten.
Verder heb je een bril, buitenflippers en duikmes een snorkel en een duikhorloge nodig.
Een fles kun je (in het begin nog) wel huren.
Zo waslijst...

En dat grapje kost inderdaad nogal wat centen, het is daarom ook verstandig om aan de instruceurs van de opleiding te vragen of de vereneging tweedehands spullen aanbied of voor beginnende leden aanbiedingen heeft.

Al met al heb ik zelf ongeveer 600 euro uitgegeven aan tweedehands en nieuwe spullen om te beginnen, en geloof me de duiksport is duuurrr. Laat je goed informeren over wat het je kan gaan kosten want tijdens mijn opleiding was dat voor een aantal mensen toch een bottleneck.

Maar als je het eenmaal allemaal hebt aangeschaft is de sport zo duur niet meer: ff een flesje vullen a 3 euro of minder (voor 50 euro kun je al een abbo op jaarvulling nemen). naar de plas toerijden en daar ga je.
pi_22208836
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 16:42 schreef Eev het volgende:
@ Boka, en idereen die wil gaan leren duiken.

In het begin zul je in een zwembad leskrijgen met materiaal van de vereneging. Nadat je je theorie gehaald hebt is het tijd voor de eerste buitenduik. Dan is het vaak wel de bedoeling dat je je eigen spullen meenemt. Een eigen wetsuit of semidry-suit, een eigen stab-jacket (daar hangt je fles aan en als je m vol lucht pompt gaat je omhoog), en een cosole om de diepte en reterende luch te meten.
Verder heb je een bril, buitenflippers en duikmes een snorkel en een duikhorloge nodig.
Een fles kun je (in het begin nog) wel huren.
Zo waslijst...

En dat grapje kost inderdaad nogal wat centen, het is daarom ook verstandig om aan de instruceurs van de opleiding te vragen of de vereneging tweedehands spullen aanbied of voor beginnende leden aanbiedingen heeft.

Al met al heb ik zelf ongeveer 600 euro uitgegeven aan tweedehands en nieuwe spullen om te beginnen, en geloof me de duiksport is duuurrr. Laat je goed informeren over wat het je kan gaan kosten want tijdens mijn opleiding was dat voor een aantal mensen toch een bottleneck.

Maar als je het eenmaal allemaal hebt aangeschaft is de sport zo duur niet meer: ff een flesje vullen a 3 euro of minder (voor 50 euro kun je al een abbo op jaarvulling nemen). naar de plas toerijden en daar ga je.
Als je een vereniging uitzoekt die een eigen compressor heeft, kan je gratis vullen
  zondag 26 september 2004 @ 12:54:27 #142
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_22212626
Dank jullie wel voor deze info, maar ik had nog een vraagje: heb je alleen maar PADI of zijn er nog andere certificaten (en wat zijn de verschillen daartussen dan)?
  zondag 3 oktober 2004 @ 10:18:53 #143
86636 DarkFly
F*ck vliegenmeppers!
pi_22368710
quote:
Op zondag 26 september 2004 12:54 schreef BOKA het volgende:
Dank jullie wel voor deze info, maar ik had nog een vraagje: heb je alleen maar PADI of zijn er nog andere certificaten (en wat zijn de verschillen daartussen dan)?
De 2 grootste organisaties die brevetten uitgeven zijn CMAS en PADI. CMAS is een franse organisatie. Deze geeft ook brevetten uit. De NOB (nederlandse onderwatersportbond) is aangesloten bij de CMAS. Het belangrijkste verschil is dat PADI vooral commercieel is en CMAS is voor meer verenigingen. De verschillen tussen de brevetten zijn niet zo groot (op je CMAS-brevet staat ook de "vergelijkbare" padi term. Het halen van een CMAS-brevet (die werkt met sterren, dus 1*, 2* enz.) is vaak te doen bij een vereniging waar je contributie betaalt en waar je les krijgt van instructeurs die bij de vereniging zitten (vrijwillig dus). Bij PADI moet je vaak flink betalen om je papiertje te halen.

Je hebt ook nog een aantal kleinere organisaties (volgens mij NAUI, ISS e.d.), maar daar ben ik helemaal niet in thuis (misschien dat iemand anders daar meer van weet).
  zondag 3 oktober 2004 @ 23:00:10 #144
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_22384192
En hoe heeft iedereen hier zijn brevet(ten) gehaald?
  zondag 3 oktober 2004 @ 23:49:22 #145
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_22385356
Ik ben tegelijkertijd, samen met Eev begonnen bij dezelfde vereiniging.
Nadat wij dus eerst theorie hebben gevolgd en een aantal zwembadduiken konden e naar buiten.

Wij kregen een soort van werkboekje.
in dat werkboekje werd door de instructeurs bijgehouden welke oefeningen je had gedaan
Als je twee keer die oefeningen van 1 module had gedaan, kon je aan een examinator/instructeur vragen of hij met je mee ging het water in om die module te doen. Als hij het in orde vond, tekende hij het af en had je de module gehaald.

Zo zijn er een aantal modules die je moet halen voordat je van de instructeur een briegje krijgt, wat je moet opsturen naar de NOB om je duikbrevet aan te vragen.

Zowel Eev als ik hebben tegelijkertijd 1* gehaald.
Binnenkort gaan we voor de nachtduik.
  maandag 4 oktober 2004 @ 12:37:25 #146
86636 DarkFly
F*ck vliegenmeppers!
pi_22393250
Ik heb m'n 1* gehaald door "prive"-lessen van een kennis van mij (4*-duiker, 2*-instructeur). Ik ga nu mijn 2* doen bij een duikvereniging.

De theorie heb ik gehaald door het te leren en dan een theorie-examen bij mijn instructeur te doen. De praktijk door een aantal zwembadtrainingen en daarna gewoon naar het buitenwater. Mijn instructeur heeft daarna de modules afgetekend en de aanvraag bij de NOB geregeld (lekker makkelijk).

Gisteren nog in de grachten van zwolle gedoken (en afgelopen maandag nog nachtduik gehad). Nachtduik is wel grappig om te doen !
pi_22409453
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 23:00 schreef BOKA het volgende:
En hoe heeft iedereen hier zijn brevet(ten) gehaald?
Op een saaie zondag bedacht dat ik naar Egypte wilde gaan om te leren duiken. Op die manier dus
Alleen Padi open water en nitrox (enriched air dus) daar gedaan, advanced, rescue en divemaster hier in Nederland. Niet echt een speciale reden toe, het is hier net zo duur als in Egypte, dus het scheelt me vakantiedagen en vakantiegeld dat ik het hier deed
  donderdag 7 oktober 2004 @ 20:39:18 #148
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_22474653
Ik ben begin september met de vliegmachine naar Shark's Bay (bij Sharm el Sheikh) geweest en heb daar mn PADI 'open water diver' gehaald bij het Shark's bay diving centre.
Man wat is het daar schitterend.
Je loopt de zee in en valt meteen van het koraal af.
Schitterend gewoon. Ik ga er zeker weer terug.
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_22477085
Ik heb 4 jaar geleden een padi OW cursusje gedaan in Estartit in Spanje. Ik kon het daar helaas niet afmaken dus ik ben in Nederland verder gegaan. Ik heb toen mijn vriend leren kennen die NOB clubinstructeur is. Sindsdien heb ik gedoken in Egypte (safaga en sharm el sheik), Dominicaanse republiek, Spanje en Kaapverdie.
Afgelopen februari heb ik mijn advanced brevet gehaald in Egypte bij een instructeur die ik al kende uit Nederland. Nu heb ik ongeveer 110 duiken in mijn logboek staan en heb net een digitale camera besteld met onderwaterhuis. Zodra ik ze binnen heb, ben ik onderwater te vinden
pi_22805243
Ik ben nu redelijke tijd DiveMaster, heb mijn brevetten in het buitenland gehaald, aangezien ik in die contrijen woonde. Ik heb best zin om met stelletje van jullie eens het water op te zoeken. Ziet iemand anders dit ook zitten?
There are 300,000,000 species/kinds of insects in the world, as opposed to about 5,000 species/kinds of mammals. If God really did create the world in 7 days, he must have spent a lot of time on the insects. Maybe he considers them his finest work?
pi_22806532
een Fok duikmeet

leuk idee.
maar niet te lang mee wachten anders wordt het zo koud in het water (en vooral boven water na de duik!).
Ik moet mijn nieuwe olympus toch eens gaan testen onderwater...
pi_22808296
ik kan jullie ook uitnodigen on naar Koh Samui, Thailand te komen hehehe water van 28 - 30 graadjes aldus mijn SUUNTO.

NL is beetje koud idd
There are 300,000,000 species/kinds of insects in the world, as opposed to about 5,000 species/kinds of mammals. If God really did create the world in 7 days, he must have spent a lot of time on the insects. Maybe he considers them his finest work?
  zondag 24 oktober 2004 @ 15:27:41 #153
86636 DarkFly
F*ck vliegenmeppers!
pi_22842134
Lol, ik wil wel naar thailand komen als iemand m'n ticket wil financieren!

Cool idee een FOK duikmeet. Wie, wat, waar en wanneer?
ik wil eventueel wel samen met iemand anders wat proberen te organiseren
pi_22843585
Ik heb nog nooit gedoken in NL, en mijn uitrusting ligt nog in Thailand., hoest hier om te duiken?
  zondag 24 oktober 2004 @ 16:42:05 #155
86636 DarkFly
F*ck vliegenmeppers!
pi_22843900
Het is denk ik even wennen (het is een stukje kouder), vaak is het zicht wat minder, maar verder is het hartstikke leuk...
pi_22843916
waar duik jij dan over het algemeen DarkFly?
  zondag 24 oktober 2004 @ 16:57:16 #157
86636 DarkFly
F*ck vliegenmeppers!
pi_22844224
In de omgeving Zwolle/Deventer. Ik ben net bezig met m'n opleiding tot 2* duiker (CMAS, vergelijkbaar met Rescue Diver bij de PADI).
pi_22844421
Is dat wat? Ik woon in Groningen, heb net tijdje gewerkt/stage gedaan als DiveMaster (PADI). Best lachuh menschjes rondleiden. Wil het ook in Nederland doen, maar ga binnenkort toch weg.
Waar doe je dat dan precies? in meer? of rivier(tje)?
  zondag 24 oktober 2004 @ 17:12:27 #159
86636 DarkFly
F*ck vliegenmeppers!
pi_22844632
In meertjes/kanalen e.d. Zo heb je vlak bij Zwolle de Wijthermerplas (een recreatieplas), waar ook geregeld gedoken word. Ik vind het zelf wel leuk om hier te duiken, maar de omstandigheden zijn wel flink anders dan in Thailand.
pi_22844677
Hmm helaas heb ik geen uitrusting hier o, anders zou ik zeggen duiken? wat kost het om die dingen bij jullie te huren? (drysuit training heb ik dus ook nog nooit gedaan)
  zondag 24 oktober 2004 @ 17:24:30 #161
86636 DarkFly
F*ck vliegenmeppers!
pi_22844908
Ik heb zelf geen idee wat huren kost (doe het zelf nooit), maar op de site van de tuimelaar staat een prijslijst: prijslijst. Anders moet je zelf even zoeken op internet. Drysuit is meer luxe dan echt noodzakelijk (nu kan je met wetsuit nog redelijk duiken), natuurlijk is met drysuit wel veel lekkerder.

Wat ook wel grappig is (maar meer voor de lol), om te duiken in DiveWorld (in enschede), dit is een duiktoren (10 mtr. diep), diveworld
  zondag 24 oktober 2004 @ 17:27:52 #162
86636 DarkFly
F*ck vliegenmeppers!
pi_22844994
Misschien is Diveworld wel wat voor een fok duikmeeting. Geen gezeur met het weer, iedereen met een GELDIG brevet kan meedoen (want je kan daar materiaal huren), geen problemen met de temperatuur van het water, makkelijk te bereiken (want dichtbij station)...

Het is maar een idee.

@xelnaga: als je een uitrusting hebt wil ik best wel een keer duiken
  zondag 24 oktober 2004 @ 17:58:19 #163
86636 DarkFly
F*ck vliegenmeppers!
pi_22845662
Omdat een FOK duik-meeting mij wel grappig lijkt, stel ik stel voor:

Een FOK duik-meeting
VOOR WIE? Iedereen met een geldig brevet
WAAR? In DiveWorld te Enschede (zie voor de redenen m'n vorige post, maar andere voorstellen zijn welkom)
WANNEER? Op een zondag (zit bijna niemand met werk/school of whatever)
KOSTEN? Alleen duiken kan vanaf 10 euro, maar misschien leuk om een lunch of zoiets erbij te doen? Ik dacht aan een bedrag van 25 euro...

Bij genoeg interesse lijkt het me leuk om dit een keer te doen. Het is dan een leuke gelegenheid om nieuwe mensen te leren kennen (waarmee je misschien vaker kan duiken)!

WIE-O-WIE WIL ER WEL MEEDOEN???
of is het beter om hier een nieuw topic voor te openen?

[ Bericht 6% gewijzigd door DarkFly op 24-10-2004 18:24:26 ]
pi_22846337
* XelNaga meldt zich aan
pi_22847251
quote:
Op donderdag 20 juni 2002 23:02 schreef Pissie het volgende:
Ik heb ook 2 bruvetten bij NOB gehaald en ben nu dus advanced diver ofwel 1* duiker.
Helaas heb ik ook nog niet veel geweldige verhalen, het blijft bij het groene water van zeeland en de middelandse zee ( Wat toen ook niet spectaculair was omdat het niet de juiste tijd was. Wat wel grappig was, was dat het de openingsdag was van die duikplek, met welkom borden met mijn naam erop en ik als eerste en enige de diepte daar in werd begeleid) Maar wildse plannen dit jaar! ik ga in de zomer 25 dagen door Afrika touren en de laatste dagen breng ik door aan zee, en wil daar natuurlijk wel een kijkje onder water nemen en surfen . word vervolgt dus
pi_22851806
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 19:12 schreef fauve het volgende:

[..]

Ik heb ook 2 bruvetten bij NOB gehaald en ben nu dus advanced diver ofwel 1* duiker.
Helaas heb ik ook nog niet veel geweldige verhalen, het blijft bij het groene water van zeeland en de middelandse zee ( Wat toen ook niet spectaculair was omdat het niet de juiste tijd was. Wat wel grappig was, was dat het de openingsdag was van die duikplek, met welkom borden met mijn naam erop en ik als eerste en enige de diepte daar in werd begeleid) Maar wildse plannen dit jaar! ik ga in de zomer 25 dagen door Afrika touren en de laatste dagen breng ik door aan zee, en wil daar natuurlijk wel een kijkje onder water nemen en surfen . word vervolgt dus
Mag ik je er aan herinneren dat je minimaal 18 uur rust moet hebben tussen de tijd dat je het water uit komt en het vliegen. Doe je een aantal duiken over een aantal dagen dan is het zelfs 24 uur. Ik neem aan dat je dat wel wist, gewoon ff voor de zekerheid. We willen natuurlijk geen wijle Fokker!
pi_22859696
K*t, ik heb waarschijnlijk astma. Dag instructeurs opleiding....leuke binnenkomst als divemaster. Zo loop je door de keuring, daarna begint het benauwde gevoel pas.
Nou ja, ik geef nog niet op, het is een mogelijke reden van mijn benauwdheid (in juni last van gekregen). Over 2 weken heb ik weer een afspraak, ik zit nu 2x per dag aan de puffer. Wat hoop ik dat ik wat anders heb, anders moet ik alles opgeven. Nou ja, als het echt zo is: ik zet mijn spullen dan wel op fok te koop in v&a
  maandag 25 oktober 2004 @ 10:15:12 #168
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_22859867
@ xelnaga: Er zijn hier meerdere 1* duikers uit Groningen.
Ikzelf en eev bijvoorbeeld. Maar wij kennen er meer uiteraard!

Morgenavond weer een nachtduik (modules) in Tynaarlo.
  maandag 25 oktober 2004 @ 11:24:58 #169
86636 DarkFly
F*ck vliegenmeppers!
pi_22860959
FOK duikmeeting: in dit topic verder!
pi_22870517
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 10:00 schreef Pheno het volgende:
K*t, ik heb waarschijnlijk astma. Dag instructeurs opleiding....leuke binnenkomst als divemaster. Zo loop je door de keuring, daarna begint het benauwde gevoel pas.
Nou ja, ik geef nog niet op, het is een mogelijke reden van mijn benauwdheid (in juni last van gekregen). Over 2 weken heb ik weer een afspraak, ik zit nu 2x per dag aan de puffer. Wat hoop ik dat ik wat anders heb, anders moet ik alles opgeven. Nou ja, als het echt zo is: ik zet mijn spullen dan wel op fok te koop in v&a
Dat ze jou toe hebben gelaten zelf voor gewoon duiken redelijk gevaarlijk, maar Divemaster lijkt me al helemaal niet zo'n goed idee. Ik leef wel met je mee dat je om je Astma niet mag duiken
pi_22881394
Ik heb er sinds juni last van, net na mijn divemaster examen. Zoals je weet moet je voor je divemaster aanvraag ook een recente sportkeuring hebben ondergaan, die ik ook gehaald had. Kleine longinhoud, dat wel, maar geen extreem geval. Volgens de arts mocht ik duiken.

In juni, net na ik mijn aanvraag verstuurd had, kreeg ik een beetje last, ik dacht een verkoudheidje. Maar als je in augustus nog zo rondloopt... Dus naar de dokter, hij dacht aan astma. Ik nog steeds niet.

Trouwens, DAN komt langzaam terug van het niet mogen duiken van astma personen. Du ser is nog hoop. Het schijnt helemaal niet zo gevaarlijk te zijn als anders. Ja, zware astma, maar dat is wat anders.
  woensdag 27 oktober 2004 @ 14:58:24 #172
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_22906391
kom hier hier zo via via toch nog een duiktopic tegen. En geheel volgens traditie inclusies nob/padi discussie

Mbt astma, mijn laatste keuring, 3 weken geleden, was er ook een longdruk test. In een pijpje blazen en een minimale score moeten halen, wat vooral voor astmapatienten lastig is. Kan me dus voorstellen dat het afhankelijk is van de mate waarin je astma heb.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  woensdag 27 oktober 2004 @ 15:00:10 #173
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_22906441
collega motorrijder!
  woensdag 27 oktober 2004 @ 15:31:05 #174
19297 stinkie
pi_22907165
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 15:00 schreef ZX9R het volgende:
collega motorrijder!
pi_23052694
Kijk eens op deze site: http://www.indoordive.nl/!! Moet denk nog gebouwd worden want ik heb ook het volgende gelezen...

Avontuurlijk duiken in de blauwe zee tussen riffen en tropische vissen is een droom voor iedere duikliefhebber. Tot nu toe betekent dit een dure reis boeken naar bv Egypte of de Antillen. Duikliefhebbers sparen voor zo'n tropische duikvakantie, maar eenmaal thuisgekomen maakt de exotische zee plaats voor ondiepe zwembaden of koude troebele buitenwateren. Het is een droom om in Nederland onder deze exotische omstandigheden te kunnen duiken.Deze droom wordt werkelijkheid met 's werelds grootste Indoor Dive centre waar je kunt genieten van een heus tropisch atol.

Het complex beschikt over een gigantisch tropisch zoetwaterbassin van 33.000m³ (33 miljoen liter water). Het bassin heeft een breedte van 40 meter en een maximale diepte van 35 meter, tevens wordt er rondom een kunstmatig strand aangelegd van ca 12 meter breed (over de hele omtrek). De watertemperatuur zal tussen de 25 en 30 graden zijn.

Er is gekozen voor een doorzichtig kunststof dak zodat zonlicht binnenkomt, en UV stralen doorlaat, een belangrijk punt om te zorgen dat de planten en dieren er een goed leven krijgen. En om lekker op het strand te liggen als het buiten wat frisser begint te worden. Dus kortom een uniek project.

Om een beter inzicht te krijgen in de meningen van (sport)duikers heeft Indoor Dive een online enquête geplaatst waar een spectaculaire prijs aan verbonden is. Klik hier voor de enquête en maak kans op een digitale camera van JVC met onderwaterhuis.

www.indoordive.nl

heb ze een mailtje gestuurd met wanneer en waar, wauw dit zou goed zijn zeg! Weet iemand hier meer van? Het ziet er echt gaaf uit.
pi_23053345
De prijs is al vergeven
pi_23056738
Je hebt nu al Nemo33. Dit bad is niet zo mooi aangekleed maar wel praktisch om naar voldoende diepte te gaan en toch een binnenduik te kunnen doen.
  woensdag 3 november 2004 @ 19:41:39 #178
86636 DarkFly
F*ck vliegenmeppers!
pi_23057353
quote:
Op woensdag 3 november 2004 19:17 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je hebt nu al Nemo33. Dit bad is niet zo mooi aangekleed maar wel praktisch om naar voldoende diepte te gaan en toch een binnenduik te kunnen doen.
Nadeel is wel dat je niet met je eigen uitrusting mag duiken (iig niet je hele uitrusting, volgens mij mag je jacket en fles sowieso niet mee). Dit om besmetting van het water te voorkomen, want het is bronwater wat er gebruikt wordt (en er zit ook geen chloor in).
  woensdag 3 november 2004 @ 20:31:42 #179
19297 stinkie
pi_23058838
Wat ik ook wel leuk vond, voor een keer dan, was het ESA centrum in Duitsland, het bad waar de astronauten training gegeven word. Weet alleen niet of/hoe dit te boeken is. Werd indertijd door John Laughs geregeld dacht ik.
pi_23062071
ja je hebt wel meer indoor duikgelegenheden in Duitsland. Wil ik ook nog wel eens naartoe misschien.
pi_23179171
hmm kunnen we dat niet regelen? een internationale Fok meeting? Krossen met elkaar mee, delen de kosten qua vervoer?
  dinsdag 7 december 2004 @ 16:23:51 #182
26411 The.PhantoM
IN URBANITY WE TRUST
pi_23821524
hoe zit het nou precies met cmas en padi? NOB sluit aan bij cmas maar cmas sluit niet aan bij padi?

EN is er veel verschil tussen cmas en padi?

Ik heb vroeger 6/7 jaar op een duikvereniging gezeten. Ik heb toen jeugddiploma's gehaald: snorkel a,b,c en perslucht a, b . En na perslucht c ga je volgens mij pas verder met openwater.

In de vakanties heb ik padi openwater en advanced gehaald. Maar ik wil verder voor DMT. Maar maakt het veel uit of je dat bij padi doet of cmas? Ik moet alleen nog rescue diving doen en dan kan ik voor DMT gaan.

Ik hoop dat ik er volgend jaar een jaartje tussen uit kan, en ben dan van plan op in thailand DMT te worden en dan later via een work & travel programma door naar australie en dan daar bij dive resorts te gaan werken En dan ben ik ook net 18, dus oud genoeg om DM te worden
  woensdag 8 december 2004 @ 10:46:06 #183
86636 DarkFly
F*ck vliegenmeppers!
pi_23828376
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 16:23 schreef The.PhantoM het volgende:
hoe zit het nou precies met cmas en padi? NOB sluit aan bij cmas maar cmas sluit niet aan bij padi?

EN is er veel verschil tussen cmas en padi?

Ik heb vroeger 6/7 jaar op een duikvereniging gezeten. Ik heb toen jeugddiploma's gehaald: snorkel a,b,c en perslucht a, b . En na perslucht c ga je volgens mij pas verder met openwater.

In de vakanties heb ik padi openwater en advanced gehaald. Maar ik wil verder voor DMT. Maar maakt het veel uit of je dat bij padi doet of cmas? Ik moet alleen nog rescue diving doen en dan kan ik voor DMT gaan.

Ik hoop dat ik er volgend jaar een jaartje tussen uit kan, en ben dan van plan op in thailand DMT te worden en dan later via een work & travel programma door naar australie en dan daar bij dive resorts te gaan werken En dan ben ik ook net 18, dus oud genoeg om DM te worden
De NOB is de Nederlandse 'cmas'-organisatie, deze organisatie deelt brevetten uit van de CMAS. PADI is weer een heel andere organisatie. CMAS en PADI zijn allebei wereldwijde 'erkende' organisaties die duikbrevetten uitgeven. Een padi-brevet is anders dan een CMAS brevet. De brevetten zijn echter wel met elkaar te vergelijken. Zo zet CMAS op z'n pasjes ook de naam van het PADI brevet waarmee het brevet te vergelijken is. Een 1*-brevet van de CMAS is vergelijkbaar met adv. open water van PADI en een 2*-brevet is vergelijkbaar met rescue diver.

Het grootste verschil is de structuur van de organisatie. PADI is een commerciele organisatie, waar je veel betaald voor een brevet. Bij NOB zijn allemaal verenigingen aangesloten. Bij die verenigingen worden meestal de opleidingen verzorgt. Dit kost aanzienlijk minder dan een opleiding bij PADI. Natuurlijk zijn hier wel uitzonderingen op.

Als je al brevetten hebt van PADI zou je natuurlijk gewoon verder moeten gaan met je opleiding bij PADI. Echter als je een CMAS brevet wil, dan moet je opnieuw beginnen (hoewel je dan je 0*-brevet en je 1*-brevet heel snel kan halen, omdat je het al kan).

[ Bericht 3% gewijzigd door DarkFly op 08-12-2004 10:53:00 ]
pi_23831481
je hoeft helemaal niet opnieuw te beginnen als je wil overstappen. Je wordt ingeschaald, maar je gaat er wel op achteruit.
Helaas is er maar weinig samenwerking tussen de 2 grote organisaties en vinden de meeste CMAS'ers Padi duikers maar onverantwoord enzo, en andersom wordt CMAS verweten dat ze veel te veel regelgeving heeft. Dat is altijd een heikele discussie geweest.

Persoonlijk vind ik voor beide organisaties wel wat te zeggen wat betreft opleiding. Ik heb zelf mijn Padi advanced brevet, maar mijn vriend heeft zijn 4* brevet van NOB (dus CMAS). En we duiken toch prima samen, hoewel we elkaar wel eens plagen.
Niet iedereen is geschikt voor het Padi systeem. Omdat je zo'n snelle opleiding hebt, moet je toch redelijk verantwoordelijk kunnen zijn voor jezelf en voor je buddy. Dat betekent dat je dus zelf wel kan bedenken dat je niet gelijk na het behalen van je diploma een stroomduik moet gaan maken met een buddy die ook net zijn OW heeft gehaald. Dan ben je gewoon dom bezig. NOB vangt dit op door wat strengere regels te stellen tov duikvaardigheid enzo. Mijn ervaring is dat je onder NOB'ers net zo veel roekeloze waaghalsen zitten als onder de PADI duikers.

Overigens is het zo dat NOB bezig is om haar opleidingen te veranderen om mensen wat sneller het buitenwater in te krijgen. Alle sterretjes (behalve 4*) gaan veranderen in level 1, level 2 of level 3 duikers. Ook worden de instructeursbrevetten veranderd. NOB (of CMAS?)wil zo een wereldwijde standaard opzetten zodat er geen verwarring meer is over brevettering van nationale duikbonden.
  woensdag 8 december 2004 @ 13:50:17 #185
19297 stinkie
pi_23831710
De discussie over welke organisatie en waarvoor begin ik niet meer aan. Maakt n ook niet meer uit, gezien de Europese normen. Er zijn dalijk nog maar 3 niveasu's, wat inhoud dat de huidige NOB brevetten zullen 'verdwijnen', evenals de IDD en PADI als ze mee willen blijven doen in Europa. Het word gewoon niveau 1, 2, 3 met Europese minimum eisen aan de opleiding. Een vergelijking zal dus straks niet meer nodig zijn (meen vanaf 2005)
  woensdag 8 december 2004 @ 13:54:02 #186
26411 The.PhantoM
IN URBANITY WE TRUST
pi_23831781
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:37 schreef octopussy het volgende:
je hoeft helemaal niet opnieuw te beginnen als je wil overstappen. Je wordt ingeschaald, maar je gaat er wel op achteruit.
Helaas is er maar weinig samenwerking tussen de 2 grote organisaties en vinden de meeste CMAS'ers Padi duikers maar onverantwoord enzo, en andersom wordt CMAS verweten dat ze veel te veel regelgeving heeft. Dat is altijd een heikele discussie geweest.

Persoonlijk vind ik voor beide organisaties wel wat te zeggen wat betreft opleiding. Ik heb zelf mijn Padi advanced brevet, maar mijn vriend heeft zijn 4* brevet van NOB (dus CMAS). En we duiken toch prima samen, hoewel we elkaar wel eens plagen.
Niet iedereen is geschikt voor het Padi systeem. Omdat je zo'n snelle opleiding hebt, moet je toch redelijk verantwoordelijk kunnen zijn voor jezelf en voor je buddy. Dat betekent dat je dus zelf wel kan bedenken dat je niet gelijk na het behalen van je diploma een stroomduik moet gaan maken met een buddy die ook net zijn OW heeft gehaald. Dan ben je gewoon dom bezig. NOB vangt dit op door wat strengere regels te stellen tov duikvaardigheid enzo. Mijn ervaring is dat je onder NOB'ers net zo veel roekeloze waaghalsen zitten als onder de PADI duikers.

Overigens is het zo dat NOB bezig is om haar opleidingen te veranderen om mensen wat sneller het buitenwater in te krijgen. Alle sterretjes (behalve 4*) gaan veranderen in level 1, level 2 of level 3 duikers. Ook worden de instructeursbrevetten veranderd. NOB (of CMAS?)wil zo een wereldwijde standaard opzetten zodat er geen verwarring meer is over brevettering van nationale duikbonden.
en hoe lang duurt het ongeveer om een level/ster hoger te komen bij cmas? Ik heb in mijn 6/7 jaar jeugdtraining veel geleerd. Redingszwemmen, ook veel trainen om lang zonder iets onder water te blijven. Al je spullen om de bodem afgooien, dan naar boven zwemmen, en later weer naar beneden en weer alles aantrekken etc... Maar het duurde ongeveer een jaar (volgens mij) om voor je diploma te gaan. Padi is naar mijn mening een btje te overhaast. Je krijgt zoiezo altijd wel je brevet, ookal heb je het niet goed gedaan. En zijn er eigenlijk wel padi organisaties in NL? En kan je als cmas DM ook helpen bij Padi beginners ?
  woensdag 8 december 2004 @ 14:16:31 #187
19297 stinkie
pi_23832147
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:54 schreef The.PhantoM het volgende:

[..]

en hoe lang duurt het ongeveer om een level/ster hoger te komen bij cmas? Ik heb in mijn 6/7 jaar jeugdtraining veel geleerd. Redingszwemmen, ook veel trainen om lang zonder iets onder water te blijven. Al je spullen om de bodem afgooien, dan naar boven zwemmen, en later weer naar beneden en weer alles aantrekken etc... Maar het duurde ongeveer een jaar (volgens mij) om voor je diploma te gaan. Padi is naar mijn mening een btje te overhaast. Je krijgt zoiezo altijd wel je brevet, ookal heb je het niet goed gedaan. En zijn er eigenlijk wel padi organisaties in NL? En kan je als cmas DM ook helpen bij Padi beginners ?
Over het algemeen word er niet te strik naar gekeken, bij geen ene organisatie. Ik gaf als 17 jarige 2*perlucht training bij de NOB. Hoe overhaast kun je het krijgen? Sinds de NOB over gegaan is op echt modulair zijn de verschillen niet zo groot meer. Overigens heb ik in 6 weekenden mijn NOB gehaald bij een commerciele school en ken ik een vereniging die PADI geeft maar er dus ook over doet. Op dit moment zou ik zeggen, wacht de nieuwe regelgeving even af.

en dat over je brevet krijgen, dat geld ook overal, ongeacht organisatie
  dinsdag 28 december 2004 @ 21:43:56 #188
46275 Castor
pi_24263360
Gisteren gedoken bij Mangel Halto op Aruba. Geen fantastische mooie locatie, wel heel helder en rustig. Ongeveer 45 min. gedoken tot max 50 feet. Was m'n 2e duik na 2 jaar niet te hebben gedoken. Ging verbazingwekkend goed. Mijn dive-buddy was m'n moeder die een PADI-Advanced Diver is. Zelf ben ik een PADI-Open Water Diver.
pi_24271146
Daar heb ik ook gedoken! Gaaf zeg en veel plezier op Aruba! Je moet naar dat wrak gaan om te duiken, is echt heel gaaf (dat grote scheepswrak, ik ben de naam kwijt...).
  vrijdag 31 december 2004 @ 01:12:17 #190
46275 Castor
pi_24310374
Bedoel je het wrak Jane Sea? Daar heb ik een aantal jaar geleden ook gedoken, was idd erg mooi. We zagen toen 2 joekels van barracuda's op een school vissen jagen. Wil daar zeker nog een keer naar toe. Of bedoel je misschien de Antilla, dat Duitse wrak? Daar ben ik helaas nog nooit geweest...maar wie weet binnenkort?

Ben vandaag bij Rocky Beach ofwel Gat in de Muur ofwel Bou Baranca geweest. Hele grote morene gezien, was minstens 2 meter lang en behoorlijk dik. Verder een rustige, heldere duik. Weinig stroming.
pi_24620432
Binnenkort naar de Filippijnen (Moalboal, Cebu)... zou er erg mooi zijn dus ik ben benieuwd
pi_24622245
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 01:12 schreef Castor het volgende:
Bedoel je het wrak Jane Sea? Daar heb ik een aantal jaar geleden ook gedoken, was idd erg mooi. We zagen toen 2 joekels van barracuda's op een school vissen jagen. Wil daar zeker nog een keer naar toe. Of bedoel je misschien de Antilla, dat Duitse wrak? Daar ben ik helaas nog nooit geweest...maar wie weet binnenkort?

Ben vandaag bij Rocky Beach ofwel Gat in de Muur ofwel Bou Baranca geweest. Hele grote morene gezien, was minstens 2 meter lang en behoorlijk dik. Verder een rustige, heldere duik. Weinig stroming.
Jane Sea ben ik volgens mij niet geweest... ik bedoel de Antilla ja, echt gaaf!!! En een vliegtuigwrak, ter hoogte van Oranjestad dacht ik... Bou Baranca ben ik ook geweest maar kan me de duik niet meer precies herinneren...
pi_25024562
Weet iemand leuke duikspots op Gran Canaria? Leuke wrakken misschien?
  vrijdag 11 februari 2005 @ 21:29:26 #194
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_25047380
duiken is errug gaaf!

heb mn padi open water+advanced gehaald op Utila (Honduras). Ben zeker nog van plan over niet al te afzienbare tijd verder te gaan met certificaten te halen!
No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
  vrijdag 11 februari 2005 @ 21:55:09 #195
19297 stinkie
pi_25047923
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 21:29 schreef Elvislives het volgende:
duiken is errug gaaf!

heb mn padi open water+advanced gehaald op Utila (Honduras). Ben zeker nog van plan over niet al te afzienbare tijd verder te gaan met certificaten te halen!
Certificaten halen of gaan duiken? Bedoel het niet lullig, maar leren duiken doe ke door het te doen en niet dor alleen maar cursussen te volgen (scheelt je handen vol geld ook)
  zaterdag 12 februari 2005 @ 00:52:20 #196
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_25050240
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 21:55 schreef stinkie het volgende:

[..]

Certificaten halen of gaan duiken? Bedoel het niet lullig, maar leren duiken doe ke door het te doen en niet dor alleen maar cursussen te volgen (scheelt je handen vol geld ook)
ja je hebt gelijk, maar ik ben zo verwend dat ik alleen wil duiken in warm water, dus zoiets als honduras. Dus ik ga niet duiken in Nederland ofzo....dus als ik dan een keertje zover weg ben, dat het warm water is (wat bijna nooit voorkomt), dan wil ik bijv. mn rescue diver halen. Dat is ook vooral beter voor mijn eigen kunnen in noodsituaties.

Fun dives maken daar is natuurlijk ook super, en dat is natuurlijk ook een doel!

btw: op utila heb ik een stuk of 5 fundives gemaakt ook nog, dus niet alleen mn certificaten gehaald.
Vamos el TRI!
  zaterdag 12 februari 2005 @ 17:04:41 #197
19297 stinkie
pi_25058590
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 00:52 schreef Elvislives het volgende:

[..]

ja je hebt gelijk, maar ik ben zo verwend dat ik alleen wil duiken in warm water, dus zoiets als honduras. Dus ik ga niet duiken in Nederland ofzo....dus als ik dan een keertje zover weg ben, dat het warm water is (wat bijna nooit voorkomt), dan wil ik bijv. mn rescue diver halen. Dat is ook vooral beter voor mijn eigen kunnen in noodsituaties.

Fun dives maken daar is natuurlijk ook super, en dat is natuurlijk ook een doel!

btw: op utila heb ik een stuk of 5 fundives gemaakt ook nog, dus niet alleen mn certificaten gehaald.
whehehehe, net het water weer ingeweest. 5 graden C

Rescue s leuk ja. Heb het noit echt een opleiding gevonden war jezelf een betere duiker van word, maar je (kan) er zeker wat aan hebben.
  zaterdag 12 februari 2005 @ 17:45:42 #198
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_25059119
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 17:04 schreef stinkie het volgende:

[..]

whehehehe, net het water weer ingeweest. 5 graden C

Rescue s leuk ja. Heb het noit echt een opleiding gevonden war jezelf een betere duiker van word, maar je (kan) er zeker wat aan hebben.
bij 5 graden he, dan duik je met drysuit lijkt me toch? heb je daar weer aparte cursus voor moeten doen, aangezien je je daarmee kan levellen (toch?)
Vamos el TRI!
  zaterdag 12 februari 2005 @ 20:43:10 #199
19297 stinkie
pi_25061959
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 17:45 schreef Elvislives het volgende:

[..]

bij 5 graden he, dan duik je met drysuit lijkt me toch? heb je daar weer aparte cursus voor moeten doen, aangezien je je daarmee kan levellen (toch?)
Je kan er een cursus voor volgen. heb ik echter niet gedaan. Ik heb maar heel weinig cursussen gedaan. Ben altijd gewoon gaan duiken
pi_25082698
5 graden met droogpak, nah, hoeft niet hoor. Ik heb 2 semi drysuits voor dat soort gevalletjes. Overigens denk ik dat je je rescue beter in Nederland kan halen. Het zicht is hier minder over het algemeen, de omstandigheden wat bar. Dan heb je pas een idee wat het is om iemand te moeten redden. *herinnert zijn rescue cursus nog in november 2003

[ Bericht 1% gewijzigd door Pheno op 14-02-2005 10:08:14 ]
  maandag 14 februari 2005 @ 10:18:31 #201
19297 stinkie
pi_25082955
quote:
Op maandag 14 februari 2005 09:46 schreef Pheno het volgende:
5 graden met droogpak, nah, hoeft niet hoor. Ik heb 2 semi drysuits voor dat soort gevalletjes. Overigens denk ik dat je je rescue beter in Nederland kan halen. Het zicht is hier minder over het algemeen, de omstandigheden wat bar. Dan heb je pas een idee wat het is om iemand te moeten redden. *herinnert zijn rescue cursus nog in november 2003
En ik kan je vertellen dat ook dat niet lijkt op de praktijk

En ja, met 5 graden kan ik in natpak. Alleen ik doe het niet. Sterker nog, ik heb al jaren niet meer nat gedoken. Tis droog of zwembroek, geen tussenweg
pi_25083355
Tuurlijk zal het niet lijken op de werkelijkheid, maar meer dan in warm water met een zicht van 30+ meter. En ik hoop dat ik die werkelijkheid niet hoef te ondervinden.

Maar goed, ik ga eerst rustig beginnen, ik heb al een half jaar niet meer gedoken. Astma enzo :|
  vrijdag 28 juli 2006 @ 15:27:42 #203
139643 lilalush
smells good
pi_40273260
Over een aantal weken ga ik mijn Padi Open water halen in Egypte. Ik heb een paar jaar geleden een ooroperatie gehad waarbij ik een nieuw trommelvlies heb gekregen en waarbij de botjes (hamer, stijgbeugel en aambeeld) zijn vervangen door plastic exemplaren.
Ik heb vorig jaar een duik van 15 meter diep gedaan en helemaal geen last gehad van dat oor. Moet ik voor ik aan mijn Padi ga beginnen een gezondheidsverklaring van mijn arts hebben? Bij mijn vorige duik (dat was bij een Padi school op de Gili islands) deden ze er helemaal niet moeilijk over.
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 07:29:04 #204
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_40504500
Ik heb net mijn padi open water gehaald in Indonesie (Sulawesi, bunaken eiland) Het koraal is echt geweldig daar, nagenoieg onbeschadigd en de kleuren en vissen magistraal!! Ik heb al zoveel gezien, zoals zeepaartdjes, enorme napoleon vissen, manta rays, schildpdden, leafvissen, enorme scholen tonijnen, enorm veel clownvisjes, batfishes, murenes, pipefish, garden eels, etc.. etc...

Je weet van gekkigheid niet waar je moet kijken. De school ( http://www.twofishdivers.com/ )erg goed, alles is er en het matreiaal en de lessen uitstekend. Ik ben nu bezig met mijn advanced (5 adventure dives) Vannacht ga ik mijn eerste nightdive doen, later ook nog een wreck dive op een nederlandskoopvaardijschip dat tot zinken is gebracht door de japanners in wo2) verder doe ik peak buoyancy, navigation en deep (30 meter)

Aanrader dus!!

Happy diving, BHFH
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_40504617
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 15:27 schreef lilalush het volgende:
Over een aantal weken ga ik mijn Padi Open water halen in Egypte. Ik heb een paar jaar geleden een ooroperatie gehad waarbij ik een nieuw trommelvlies heb gekregen en waarbij de botjes (hamer, stijgbeugel en aambeeld) zijn vervangen door plastic exemplaren.
Ik heb vorig jaar een duik van 15 meter diep gedaan en helemaal geen last gehad van dat oor. Moet ik voor ik aan mijn Padi ga beginnen een gezondheidsverklaring van mijn arts hebben? Bij mijn vorige duik (dat was bij een Padi school op de Gili islands) deden ze er helemaal niet moeilijk over.
In Egypte (en andere landen die leven van het duiken) doen ze nooit moeilijk over gezondheidsverklaringen. Als je voor je eigen gemoedsrust zo'n verklaring wilt hebben zou ik dat altijd doen.
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 07:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik heb net mijn padi open water gehaald in Indonesie (Sulawesi, bunaken eiland) Het koraal is echt geweldig daar, nagenoieg onbeschadigd en de kleuren en vissen magistraal!! Ik heb al zoveel gezien, zoals zeepaartdjes, enorme napoleon vissen, manta rays, schildpdden, leafvissen, enorme scholen tonijnen, enorm veel clownvisjes, batfishes, murenes, pipefish, garden eels, etc.. etc...

Je weet van gekkigheid niet waar je moet kijken. De school ( http://www.twofishdivers.com/ )erg goed, alles is er en het matreiaal en de lessen uitstekend. Ik ben nu bezig met mijn advanced (5 adventure dives) Vannacht ga ik mijn eerste nightdive doen, later ook nog een wreck dive op een nederlandskoopvaardijschip dat tot zinken is gebracht door de japanners in wo2) verder doe ik peak buoyancy, navigation en deep (30 meter)

Aanrader dus!!

Happy diving, BHFH
Ah, weer iemand bevangen door het duikvirus, join the club!
pi_40505100
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 08:28 schreef Pheno het volgende:

[..]

In Egypte (en andere landen die leven van het duiken) doen ze nooit moeilijk over gezondheidsverklaringen. Als je voor je eigen gemoedsrust zo'n verklaring wilt hebben zou ik dat altijd doen.
[..]

Ah, weer iemand bevangen door het duikvirus, join the club!
Zucht....nog minder plek onder water.......

Welkom hoor
  zondag 6 augustus 2006 @ 09:54:17 #207
155034 scubamen
www.diving-im.com
pi_40534413
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 15:27 schreef lilalush het volgende:
beste lilalush, als je aan een padi opleiding wilt beginnen dien je ten alle tijde een medische verklaring in te vullen, als je een van de vragen die daar in voorkomen met ja beantwoord dien je een medische verklaring van een arts te overleggen, waarin duidelijk staat dat je geschikt bent voor de duiksport, dus ondanks alle andere verhalen en je eigen ervaring en om straks teleurstelling te voorkomen ga eerst na een arts laat die medische verkaring invullen.
Hier vind je zo'n verklaring
http://www.diving-im.com/formulieren/MEDISCHE%20VERKLARING.pdf

veel plezier met je opleiding Juul
  woensdag 16 augustus 2006 @ 14:24:34 #208
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_40867214
inmiddels zit het duiken er weer op. Ik heb naast mijn padi open water, ook mijn advanced gehaald en daarna nog 22 duiken gemaakt, (vaak 3 per dag) bunaken is echt zeer aan te bevelen voor het duiken (echter niet voor het nightlife ;-) ) Ik kan me nauwlijksvoorstellen dat er nog veel mooiere plekken zijn om te duiken. (hoewel elke plek weer andere verassingen zal hebben natuurlijk)

mn zuurstof verbruik is oolk enorm verbeterd trouwens. waar ik in het begin nog maar zon 40-50 minuten deed met 200 bar (ascent bij 40) deed ik er aan het eind bij een zelfde multilevelpatroon 60 a 70 minuten mee. diepste duik 38 meter, patroon van de duken was meestal bij de eerste duik van de dag afdalen tot rond de 30 meter diep, de 2e tot 25 en de 3e 20 oid) met name de walldives van bunaken zijn spectaculair, maar de ondiep gelegen koraaltuinen zijn ook onwaarschijnlijk mooi (en vaak helemaal onbeschadigd) ook heb je voor de afwiseling een leuk scheepswrak, interessante mugdives (zandbodem met hele rare wezens zoals frogfish)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_41238316
Ik heb inmiddels mijn 1* NOB in NL gehaald en ben bezig 2* te worden:)
Ik ga in januari naar Phuket (Thailand) op vakantie om daar een beetje te duiken. Heeft iemand hier wel eens gedoken en ervaring mee? Welke duikscholen en duiksteks zijn aan te raden? Hoe beviel het?

Ik heb al wat zitten googlen en programma's gevonden met 4 duiken per dag! Is dat wel normaal? Bij ons is altijd geleerd om niet meer dan 2 duiken per dag te maken.
blub blub
  woensdag 6 september 2006 @ 11:46:36 #210
81 JayTaph
The king (als in rolletje)
pi_41544674
4 duiken per dag is idd wel wat veel voor de "normale" sportduiker, maar dit hangt natuurlijk sterk af van de tijd/diepte natuurlijk. Ik ken plekken waar ze onverantwoord continue elke duik tegen de max aanduiken zonder extra maatregelen. Beetje onverantwoord, maar goed.

Wij duiken regelmatig zelf wel 3 a 4 duiken per dag als instructeur zijnde, maar dit is elke duik met een andere groep. En tegenwoordig duiken we als instructeurs/begeleiders eigenlijk alleen nog maar met nitrox. Hiervoor heb ik gewerkt als instructeur bij een school waar ze ongeveer 6 a 7 per dag maakte, maar dat zijn duiken voor beginners maar dat zijn meer 20min@5-7mtr duiken.

Ik raad het je in ieder geval aan als je het doet, om zeker een aantal dagen voordat je weer terugvliegt te minderen met het aantal duiken (max 2) en de laatste dag zeker 24 uur aan te houden voordat je vliegt.
No point in mentioning these bats, I thought. Poor bastard will see them soon enough.
  woensdag 6 september 2006 @ 22:35:26 #211
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_41566420
4 duiken per dag lijkt e wat veel. 3 is ok, maar je moet er ook rekening mee houden dat je steeds minder diep mag. dus bv niet de 3e duik naar hamerhaaien duiken op 40 meter diep. verder is het nogal vermoeiend. ik vond 3 duiken per dag echt wel zat en ik deed een aantal dagen ook 2 per dag gewoon voor wat extra rust.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_41732842
Zijn er ook nog mensen met ervaring in dat gebied en iets kunnen vertellen over mooie duikstekken en goeie en slechte ervaringen met duikscholen?
blub blub
  zaterdag 16 september 2006 @ 19:36:51 #213
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_41868342
gisteren post uit australie, ik heb mn officiele pasjes binnen..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_42169258
Helaas is mijn duikgeschiedenis een korte geweest: mijn trommelvlies is tijdens het duiken gescheurd en ooit nog duiken zit er voor mij niet meer in
  woensdag 27 september 2006 @ 22:39:43 #215
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_42183525
what? net gebeurd in dahab??
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_42190910
quote:
Op woensdag 27 september 2006 14:13 schreef lilalush het volgende:
Helaas is mijn duikgeschiedenis een korte geweest: mijn trommelvlies is tijdens het duiken gescheurd en ooit nog duiken zit er voor mij niet meer in
Ai! Dat hebben ze bij mijn neef ook gedaan (echter moet het opnieuw)
Hoe is het gebeurt? Tijdens het dalen of tijdens het stijgen?
pi_42197038
Is gebeurd in Dahab ja. Het stomme is dat ik niet weet of het bij dalen of stijgen is gebeurd. Het deed niet zeer maar na de duik kwam er bloed uit mijn oor en ben ik naar de dokter gestuurd. Die constateerde een gescheurd trommelvlies. Mijn trommelvlies is al eens gescheurd en toen heb ik een nieuw trommelvlies gekregen. En die is nu dus wederom gescheurd
  donderdag 28 september 2006 @ 22:55:08 #218
19297 stinkie
pi_42217559
quote:
Op donderdag 28 september 2006 13:08 schreef lilalush het volgende:
Is gebeurd in Dahab ja. Het stomme is dat ik niet weet of het bij dalen of stijgen is gebeurd. Het deed niet zeer maar na de duik kwam er bloed uit mijn oor en ben ik naar de dokter gestuurd. Die constateerde een gescheurd trommelvlies. Mijn trommelvlies is al eens gescheurd en toen heb ik een nieuw trommelvlies gekregen. En die is nu dus wederom gescheurd
Als het tijdens het dalen was gebeurt had je het denk ik wel gevoeld. Ben je niet duizelig geweest, meestal heb je dat even als er water inkomt na het scheuren door het temperatuursverschil.
  vrijdag 29 september 2006 @ 00:55:32 #219
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_42221396
hoi
! ik wil op vakantie gaan duiken maar heb geen week om daar een brevet te halen, hoe kan ik het best en snelst een brevet halen?

Ik heb van PADI wel speodcursussen gezien, maar van NOB niet. Wat is aan te raden?
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
pi_42224510
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 00:55 schreef lotje11 het volgende:
hoi
! ik wil op vakantie gaan duiken maar heb geen week om daar een brevet te halen, hoe kan ik het best en snelst een brevet halen?

Ik heb van PADI wel speodcursussen gezien, maar van NOB niet. Wat is aan te raden?
Padi heeft volgens mij geen echt versnelde cursus, het is dan ook maar 4 dagen. 3 dagen heb ik ook wel eens gezien, maar volgens mij is vaardigheid toch best belangrijk ipv snel te leren duiken (ik noem het maar even afraffelen). Wat vind je belangrijker?
pi_42228428
quote:
hoi

Wil je weer boven komen? Als je op vakantie wilt duiken, zorg dan dat het onder begleiding is. Ik neem aan dat dat wel de bedoeling is ipv met zn tweeen en net een brevet er samen op uittrekken.

In dat geval kun je prima een PADI opleiding in Nederland doen verdeeld over 2 weekenden of zo.
  vrijdag 29 september 2006 @ 13:31:19 #222
22578 lotje11
pi_42231206
Ja, tuurlijk wil ik weer boven komen, en onder begeleiding duiken, maar ik heb dus geen 4 hele dagen over op vakantie om een brevet te halen. Lijkt me een vereiste als je wilt gaan duiken of niet?

Ik heb al eens een basiscursus gedaan, maar zonder officiele buitenduiken.
pi_42231297
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 13:31 schreef lotje11 het volgende:
Ja, tuurlijk wil ik weer boven komen, en onder begeleiding duiken, maar ik heb dus geen 4 hele dagen over op vakantie om een brevet te halen. Lijkt me een vereiste als je wilt gaan duiken of niet?

Ik heb al eens een basiscursus gedaan, maar zonder officiele buitenduiken.
Je bedoelt een introduik?
Sommige clubs bieden de cursus aan in 3 dagen, maar veel korter wordt moeilijk. Misschien als je kunt afspreken dat je de theorie zelf bestudeerd ('s avonds) en de duiken overdag doet, dan zou het in 2 dagen kunnen. Maar dan moet je aardig werken op je vakantie
  zaterdag 30 september 2006 @ 14:32:07 #224
22578 lotje11
pi_42257845
Introduik, dat is als nono zonder brevet met een instructeur een duik maken?

Naja, ik vraag me dus af of het nut heeft 'm hier te doen, of dat het daar kort kan....
pi_42260495
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 14:32 schreef lotje11 het volgende:
Introduik, dat is als nono zonder brevet met een instructeur een duik maken?

Naja, ik vraag me dus af of het nut heeft 'm hier te doen, of dat het daar kort kan....
Ja

Alles heeft nut
pi_42290686
Ik heb vanmiddag mijn Open Water gehaald

Gisteren 2 duiken in het Veerse Meer (zicht zo'n 2 meter denk ik, zeester gezien + veel mosselen ) en vandaag heb ik 2 duiken in de Grevelingen gemaakt. Ook een zeester gezien + nog wat meer onderwater leven. Zicht was zo'n 3 meter schat ik.

Het klaren van de oren ging goed, en het 'schoon' blazen van het masker ook. Daar had ik in het begin wat moeite mee, maar nu gaat het lekker

Duiken is tof
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zondag 1 oktober 2006 @ 22:20:31 #227
22578 lotje11
pi_42294355
Veersesmurf, hoe heb jij je brevet gehaald dan?
pi_42303692
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 20:45 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik heb vanmiddag mijn Open Water gehaald

Gisteren 2 duiken in het Veerse Meer (zicht zo'n 2 meter denk ik, zeester gezien + veel mosselen ) en vandaag heb ik 2 duiken in de Grevelingen gemaakt. Ook een zeester gezien + nog wat meer onderwater leven. Zicht was zo'n 3 meter schat ik.

Het klaren van de oren ging goed, en het 'schoon' blazen van het masker ook. Daar had ik in het begin wat moeite mee, maar nu gaat het lekker

Duiken is tof
Gefeliciteerd.

Een truukje voor je masker kan zijn door deels door je neus uit te ademen onder water. Zo blaas je eigenlijk continu binnenkomend water uit je masker zonder dat je je hoofd moet lichten en op de maskler moet duwen (dat is zoals ik het ieder geval oit moest doen)
pi_42305590
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 09:18 schreef basset het volgende:

[..]

Gefeliciteerd.

Een truukje voor je masker kan zijn door deels door je neus uit te ademen onder water. Zo blaas je eigenlijk continu binnenkomend water uit je masker zonder dat je je hoofd moet lichten en op de maskler moet duwen (dat is zoals ik het ieder geval oit moest doen)
Je masker niet strak om je hoofd doen kan ook helpen
pi_42317190
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 22:20 schreef lotje11 het volgende:
Veersesmurf, hoe heb jij je brevet gehaald dan?
Begin september aangemeld. Ik had de 1ste les gemist maar dat was geen probleem. Ik kreeg eerst priveles, en daarna kon ik aansluiten bij de rest (4 deelnemers)

ik heb 4 lessen in het zwembad gedaan (tot 2 meter, goed zicht) en van het weekend 4 duiken in het buitenwater

Eigenlijk binnen een maand gehaald dus. Ik heb mijn cursus bij Oceanus gedaan op Colijnsplaat.
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 07:52:19 #231
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_42327468
quote:
hoi

OWD kun je in 3 dagen halen. 3-4 dagen is de normale tijd die voor owd staat. Als je bij een duikschool gat waar ze geen zwembad hebben, kun je meteen in de zee, dan leer je ook sneller.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_42330178
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 19:31 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Knip

ik heb 4 lessen in het zwembad gedaan (tot 2 meter, goed zicht) en van het weekend 4 duiken in het buitenwater

Knip
Zijn er ook zwembaden waar het zicht slecht is dan

pi_42333276
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 10:57 schreef basset het volgende:

[..]

Wel als je daar nog met de blubber aan je duiklaarsjes zo inspringt met 10 man
blub blub
pi_42333319
quote:
Op maandag 14 februari 2005 10:18 schreef stinkie het volgende:

[..]

En ik kan je vertellen dat ook dat niet lijkt op de praktijk

En ja, met 5 graden kan ik in natpak. Alleen ik doe het niet. Sterker nog, ik heb al jaren niet meer nat gedoken. Tis droog of zwembroek, geen tussenweg
Heb je ooit een praktijksituatie meegemaakt? Zo ja, hoe is dat afgelopen?
blub blub
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 16:47:52 #235
84533 Rhinestone
Kutcommunist
pi_42336676
Afgelopen weekend in Zeeland gedoken met de duikclub en een Engelse duikclub. Was weer prima zoals elk jaar, alleen jammer dat ik me onder water de tering heb verveeld, wat een saaie duiken zeg, er was geen fuck te zien
Dieptepunt was toch wel de vrijdagavond bij de Zeelandbrug. Golven, flinke stroming achter de 1e pilaar, teringeind terugzwemmen. Gelukkig smaakte het bier en BBQ wel goed
jeweetz
pi_42339244
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 16:47 schreef Rhinestone het volgende:
Afgelopen weekend in Zeeland gedoken met de duikclub en een Engelse duikclub. Was weer prima zoals elk jaar, alleen jammer dat ik me onder water de tering heb verveeld, wat een saaie duiken zeg, er was geen fuck te zien
Dieptepunt was toch wel de vrijdagavond bij de Zeelandbrug. Golven, flinke stroming achter de 1e pilaar, teringeind terugzwemmen. Gelukkig smaakte het bier en BBQ wel goed
In navolging op basset: smaakt bier en BBQ ook wel is slecht dan?

Heb je alleen bij de Zeelandbrug gedoken, of ook nog op andere plekken?
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 19:58:44 #237
19297 stinkie
pi_42340082
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 13:23 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Heb je ooit een praktijksituatie meegemaakt? Zo ja, hoe is dat afgelopen?
Met een overleden duikster
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 10:57 schreef basset het volgende:

Vlaardingen
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 16:47 schreef Rhinestone het volgende:
Ooster was zaterdag perfect. Spiegelglad, 19 graden op diepte en 3 heerlijke wrakduikjes gemaakt
pi_42340311
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 19:58 schreef stinkie het volgende:

Ooster was zaterdag perfect. Spiegelglad, 19 graden op diepte en 3 heerlijke wrakduikjes gemaakt
Vreemd, er stond op het Veerse Meer een aardige wind, zeker in de middag (witte kopjes op het meer, windkracht 5 o.i.d.)

Na het werk heb ik nog ff gesnorkeld met een soort shirtje aan, maar langer dan een half uur kon ik er echt niet inblijven. Het water in't meer is 18 graden op dit moment, hoe kan het in de Oosterschelde dan 19 graden op diepte zijn?

Enniewee: ik heb tijdens dat snorkelen een netje mosselen geplukt, die gaan morgen lekker opgegeten worden Wat is de onderwaterwereld toch mooi en lekker
pi_42340560
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 19:58 schreef stinkie het volgende:

[..]

Met een overleden duikster
[..]
Dat is niet leuk
Was het jou buddy? Wat gebeurde er dan?
blub blub
pi_42340730
Nu ik hier toch in het duiktopic ben
Zijn er nog mensen op zoek naar een buddy in Groningen en omgeving??
Ik ben wel in voor een duikje (of 2)
blub blub
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:13:20 #241
19297 stinkie
pi_42341830
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:12 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Vreemd, er stond op het Veerse Meer een aardige wind, zeker in de middag (witte kopjes op het meer, windkracht 5 o.i.d.)

Na het werk heb ik nog ff gesnorkeld met een soort shirtje aan, maar langer dan een half uur kon ik er echt niet inblijven. Het water in't meer is 18 graden op dit moment, hoe kan het in de Oosterschelde dan 19 graden op diepte zijn?

Enniewee: ik heb tijdens dat snorkelen een netje mosselen geplukt, die gaan morgen lekker opgegeten worden Wat is de onderwaterwereld toch mooi en lekker

Eet ze
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:28:14 #242
84533 Rhinestone
Kutcommunist
pi_42344005
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 19:12 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

In navolging op basset: smaakt bier en BBQ ook wel is slecht dan?

Heb je alleen bij de Zeelandbrug gedoken, of ook nog op andere plekken?
Bier en BBQ smaakt nooit slecht natuurlijk

Heb ook bij Dreischoor gedoken zaterdag, dat was wel prima te doen alleen was er niks te zien. Zondagmiddag bij Zoetersbout 18, vreselijk harde wind daar, niet normaal. Ben blij dat ik nieuwe vinnen heb, anders had ik ze daar nooit aangekregen.
jeweetz
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 13:21:36 #243
98322 Pirm
duiken is mijn leven.....
pi_42451495
Wat zijn jullie favorieten zoetwater stekken? Ik woon namelijk in Limburg en zomaar ff naar Zeeland zit er niet in. Ik duik voornamelijk in de Bosmolenplas en af en toe bij de Grote Hegge in Thorn. Evt. iemand nog andere leuke stekken in limburg?
pi_42794147
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 13:21 schreef Pirm het volgende:
Wat zijn jullie favorieten zoetwater stekken? Ik woon namelijk in Limburg en zomaar ff naar Zeeland zit er niet in. Ik duik voornamelijk in de Bosmolenplas en af en toe bij de Grote Hegge in Thorn. Evt. iemand nog andere leuke stekken in limburg?
wat dacht je van de blausteinsee en la gombe resp. in duitsland en belgie maar allemaal goed te bereiken.
  donderdag 16 november 2006 @ 08:45:05 #245
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_43598830
SCHUP

Ik wil ook gaan duiken Vond het op de basisschool al interessant en ga het nu dan ook echt doen .

Twijfel nu alleen nog of ik echt les ga nemen bij de club waar ik ga duiken (nob) of snel eerst nog een padi cursus ga doen, met een padi cursus kan ik iig al meegaan met de mensen die ik ken. Met nob duurt het nog wel een tijdje voor dat kan. (dit is wat ik iig begrijp uit de duur van de opleidingen. Uiteraard zou ik na mijn padi alsnog de complete opleiding nob doen, maar padi is dan om gewoon snel aan de slag te kunnen).
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  donderdag 16 november 2006 @ 23:00:29 #246
19297 stinkie
pi_43624124
quote:
Op donderdag 16 november 2006 08:45 schreef DaMook het volgende:
SCHUP

Ik wil ook gaan duiken Vond het op de basisschool al interessant en ga het nu dan ook echt doen .

Twijfel nu alleen nog of ik echt les ga nemen bij de club waar ik ga duiken (nob) of snel eerst nog een padi cursus ga doen, met een padi cursus kan ik iig al meegaan met de mensen die ik ken. Met nob duurt het nog wel een tijdje voor dat kan. (dit is wat ik iig begrijp uit de duur van de opleidingen. Uiteraard zou ik na mijn padi alsnog de complete opleiding nob doen, maar padi is dan om gewoon snel aan de slag te kunnen).
Volgens mij zwefr jij ook op duikforum rond sinds kort

Zeker met de huidige nieuwe EU regelgeving, kun je gewoon padi doen voor het snelle en zou je daarna je vervolg opleidingen bij de nob kunnen doen.
  vrijdag 17 november 2006 @ 07:21:44 #247
50442 DaMook
pi_43628633
quote:
Op donderdag 16 november 2006 23:00 schreef stinkie het volgende:

[..]

Volgens mij zwefr jij ook op duikforum rond sinds kort

Zeker met de huidige nieuwe EU regelgeving, kun je gewoon padi doen voor het snelle en zou je daarna je vervolg opleidingen bij de nob kunnen doen.
Klopt Daar zit ik nu veel te lezen idd .

Ja van die regelgeving had ik iets gelezen. Denk dat ik eerst mijn padi haal en dan gewoon met de nob verder ga.

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
pi_44066908
Waarom zou je niet bij PADI blijven? NOB is niks mis mee maar waarom je cursus(sen) niet allemaal bij NOB of allemaal bij PADI?
  zaterdag 2 december 2006 @ 00:18:45 #249
50442 DaMook
pi_44070925
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 21:46 schreef geelkuikentje het volgende:
Waarom zou je niet bij PADI blijven? NOB is niks mis mee maar waarom je cursus(sen) niet allemaal bij NOB of allemaal bij PADI?
Ik zou dan vooral naar het nob gaan omdat buren van mij bij een nob club zitten en ik toch met hun ga duiken dan . En waarom dan eerst padi, eigenlijk vooral omdat ik die in Turkije haal zodra ik daar ben , nob kan ik niet halen voor die tijd, dus heb ik als eerst padi. Mooi megenomen is dat ik dan met mijn buren mag duiken in NL voordat ik ook mijn nob heb .

Overigens heb ik ook kennisen die padi hebben (en er helemaal bij zweren, maar daarvan zijn er een paar niet bij een vereniging en andere ken ik niet zo goed als mijn buren en ga ik dus liever met mijn buren duiken , maar ook met hun zal ik vast wel eens duiken al is dat minder vaak denk ik.

zaterdag 23 december 2006 @ 17:09:26 #250
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_44685063
Ik heb de eerste week van januari 8 dagen naar sharm al sjeik, wie heeft hier ervaring?? Ik denk erover bij pharaoh divers een 5 daags pakket te boeken, is dat wat? 5 dagen duiken (2duiken per dag) kost 190 euro. http://www.pharaohdivers.com/ndl/default.php?c=job

wie heetft verder ervaringen met hotels in sharm? ik heb alleen een vlucht dus zal nog een hotel te moeten regelen, wat zijn de prijzen en wat is aan te bevelen?? ik hou niet zo van all inclusive dingen, en het liefst zo goedkoop mogelijk. ( max 100 egyptische pond per nacht oid?)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_72642074
Om hier maar eens nieuw leven in te blazen:

Zijn er hier nog mensen die (actief) duiken in Nederland, of buitenland?
pi_72642407
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 13:58 schreef Culi-Mars het volgende:
Om hier maar eens nieuw leven in te blazen:

Zijn er hier nog mensen die (actief) duiken in Nederland, of buitenland?
Tuurlijk! Als ik tijd heb dan ga ik duiken in Nederland. Ik had al een topic hiervoor wat ook niet echt leeft
Duiksport: Het nieuwe duikseizoen 2009
pi_72642447
Ah dan ga ik daar verder!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')