Ik vroeg me af of er nog meer mensen op fok aanwezig zijn die (weleens of fanatiek) duiken, en hun ervaringen met mij en andere fokkers zou willen delen.
Mijn vriend en ik duiken nu zo´n 2 jaar en zijn op dit moment bezig met het behalen van ons 2sters NOB brevet. We duiken tot nu toe alleen nog maar in Nederland aangezien wij hier onze brevetten aan het halen zijn. Als de mogelijkheid er is willen we aankomende zomer ook maar eens de onderwaterwereld in Italië gaan bekijken. Dat zal een heel groot contrast zijn met de onderwaterwereld hier in Nederland.
Maar voor het geval er fokkers zijn die zich afvragen wat er in hemelsnaam te zien valt onder water in Nederland zou ik aanraden misschien eens een proefduikje te doen ofzo. Ook hier in Nederland valt er te genieten onder water. En dan vinden wij de mooiste duikstekken van Nederland toch wel aan de Oosterschelde en de Grevelingen in Zeeland. Daar is het helemaal geweldig onder water. Heel veel kleur en leven, weer eens wat anders als de vele zoetwatervissen die we in de Vinkeveense plassen tegen komen...
Ik ben benieuwd, hoor graag jullie verhalen.
Maar ik heb nu ff een vraagje, we gingen de eerste keer al 14 meter diep...is dat normaal? we deden dit zonder enige vorige duikervaring... naya.
Duiken is kewl..en moet je cker een keer proberen...
Zaterdag ga ik beginnen met mijn Advanced Open Water (PADI). Meteen beginnen met de diepe duik (30 m), eens kijken of ik stikstofnarcose gevoelig ben.
Ik heb een paar weken niet gedoken vanwege een oorontsteking.
Tijdens mijn Open Water ben ik wel al wat barracudas, schilpadden en nog wat tropische vissen tegen gekomen (helaas nog geen haaien).
Ik weet alleen niet of het de moeite waard is om in Nederland verder te gaan nu ik het duiken op curacao gewent ben.
Echt een aanrader duiken op curacao (70 locaties geloof ik).
Waarschijnlijk ga ik ook nog onderwaterfoto's maken.
(zeg ik met zo'n 20 duiken in Nederland op diverse locaties)
Curacou is het betere werk (been there, done that
)
quote:Heb je toevallig bij Kreta gedoken? Kreta Maris Diving Center?
Op donderdag 20 juni 2002 23:41 schreef YoGi_Berra het volgende:
Ik heb verleden jaar in Griekenland gedoken...
Ik heb geen brevet maar ben van plan die te gaan halen dit jaar in St. Trophez (iemand nog goede duikschool??)Maar ik heb nu ff een vraagje, we gingen de eerste keer al 14 meter diep...is dat normaal? we deden dit zonder enige vorige duikervaring... naya.
Duiken is kewl..en moet je cker een keer proberen...
Ik heb daar een paar weekies geleden gedoken. Best mooi maar het kan veel beter. Niet te vergelijken met NL natuurlijk ook al ben ik van mening dat dat ook leuk is!
quote:Owja, en de eerste keer 14 meter diep is in mijn ogen te diep. Ligt er ook aan hoe je voorbereiding is geweest natuurlijk.
Op vrijdag 21 juni 2002 10:29 schreef SirKeL het volgende:[..]
...
Binnenkort maar eens naar het verre oosten denk ik..
quote:Ben ik absoluut niet met je eens. Ik heb persoonlijk nog nooit in het buitenland gedoken (beetje prijzig), maar nederland is niet troebel en koud.
Op vrijdag 21 juni 2002 01:59 schreef MacBeth het volgende:
Duiken in Nederland suckt.(zeg ik met zo'n 20 duiken in Nederland op diverse locaties)
Curacou is het betere werk
(been there, done that
)
Ik heb nu in totaal ongeveer 40 keer gedoken in Curacao en Nederland.
Mooiste plekken zijn tot nu toe bijna overal in Bonaire en op de Superior Producer op curacao.
Superior Producer is een oude schip dat beladen was met kleren, hij zonk net voor de haven is ongeveer nu 30 meter diep. Echt een aanrader. Je ziet nog overal kleren liggen en je kan in het dek gaan staan en in de "cockpit" lol.... was een zeer mooie ervaring.
Voor de anderen die niet zo diep willen kan je ook naar de TugBoat gaan. Die zit maar op ongeveer 3 meter diep en is ook goed te doen met een snorkel.
Maar een van de beste plekken op de wereld blijft toch bonaire......ongeloofelijk!
quote:Nee, heb het op Corfu gedaan...
Op vrijdag 21 juni 2002 10:29 schreef SirKeL het volgende:[..]
Heb je toevallig bij Kreta gedoken? Kreta Maris Diving Center?
Ik heb daar een paar weekies geleden gedoken. Best mooi maar het kan veel beter. Niet te vergelijken met NL natuurlijk ook al ben ik van mening dat dat ook leuk is!
Maar weet iemand nog een goede duikschool in St. Trophez?
Jammer alleen dat de meesten van jullie nog helemaal nooit een duikje in Nederland hebben gemaakt. Ik weet dat Camaro dat wel doet, die duikt namelijk meest van de tijd samen met mij en we hebben al veel moois gezien onder water. Voor de rest duiken jullie dus in het warme heldere water in het buitenland. Op zich jammer maar wel begrijpelijk. Ik kan me voorstellen dat je als je in het buitenland je brevet hebt gehaald in het glasheldere water je spontaan gek wordt als je in het Nederlandse water springt wat toch een stuk kouder is en waar je misschien maar 1 meter zicht hebt.
Ik heb zoals jullie weten nog nooit in het buitenland gedoken en hoop dat deze zomer te gaan doen en zal dan ook zien hoe mooi dat is. Maar ondanks dat zullen mijn zoetwater duiken in Nederland ook gewoon doorgaan hoor.
Helaas las ik weer dat iemand van jullie 'zomaar' naar 30 meter gaat om uit te proberen of dat goed gaat. Vind ik toch een beetje onverantwoord na een oorontsteking moet ik zeggen. Ik heb zelf nog wel eens last met klaren tijdens een duik, dan wil ik er af en toe toch nog eerder voor kiezen om mijn duik af te breken als voorgoed mijn oren te verneuken zodat ik never nooit meer een duik kan maken.
Zelf duik ik bij een NOB duikschool, en daar wordt heel goed op eventuele gevaren gelet. Helaas hoor ik nog al te vaak dat PADI gebrevetteerden hier veel makkelijker mee omgaan en van een aantal dingen de gevaren niet (goed) inzien en minder theoretische achtergrond hebben als NOB gebrevetteerden. Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat een NOB duiker een betere duiker is als een PADI duiker, maar over het algemeen denk ik wel dat een NOB duiker uitgebreider wordt opgeleid en er dieper ingegaan wordt op o.a. de gevaren en ziekten die je kan oplopen door dingen niet volgens de regels te doen.
Maar goed, iedereen die één dezer dagen een duikje gaat maken of van de zomer wens ik veel duikplezier en laat even weten wat je hebt beleefd onder water.
quote:Zo bedoelde hij het denk ik niet hoor. Als onderdeel van de PADI 'Advanced Open Water'-certificering maak je een 4-tal duiken waarbij een bepaald aspect van het duiken bijzonder belicht wordt. Een daarvan is de 'deep dive', waarbij je na behandeling van een stuk theorie onder begeleiding van een instructeur naar 30 meter gaat.
Op zaterdag 22 juni 2002 20:02 schreef Pissie het volgende:
Helaas las ik weer dat iemand van jullie 'zomaar' naar 30 meter gaat om uit te proberen of dat goed gaat.
quote:Dat is aan de instructeur om te beslissen. De meeste lokaties doen sowieso eerst een relaxede checkout dive voordat de Advanced cursus aanvang neemt.
Vind ik toch een beetje onverantwoord na een oorontsteking moet ik zeggen.
quote:De cursussen zijn anders, laten we het daar op houden. Er zijn echter voldoende overeenkomsten om de opleidingstrajecten vergelijkbaar te houden, en daar zijn dan ook afspraken over gemaakt.
[snip]
Helaas hoor ik nog al te vaak dat PADI gebrevetteerden hier veel makkelijker mee omgaan en van een aantal dingen de gevaren niet (goed) inzien en minder theoretische achtergrond hebben als NOB gebrevetteerden. Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat een NOB duiker een betere duiker is als een PADI duiker, maar over het algemeen denk ik wel dat een NOB duiker uitgebreider wordt opgeleid en er dieper ingegaan wordt op o.a. de gevaren en ziekten die je kan oplopen door dingen niet volgens de regels te doen.
De NOB zou niet toestaan dat PADI Rescue Divers in het 3-sterren opleidingstraject mogen instromen als er echt structurele kwaliteitsverschillen zouden zijn.
Vice versa mogen 2-sterren duikers bij PADI aan het Divemaster programma beginnen. Dat zou ik dan ook zeker overwegen als je ooit nog verder wil - op (semi-)professioneel gebied zijn PADI-certificaties op veruit de meeste lokaties gewild.
Maar goed, we hebben allemaal dezelfde hobby, laten we er geen wedstrijdje afstandpissen van maken.
Ik zal je een voorbeeld geven: Een paar weekjes geleden zijn wij met onze duikclub een weekend in Zeeland wezen duiken. We gingen onze tweede duik bij de Zeelandbrug maken en het was stervensdruk. Nou stonden daar ook een aantal PADI duikers (in dit geval ook nog Belgen) aan de waterkant. Nou moet je bij de Zeelandbrug rekening houden met de kentering. Voor degene die dat niet weten mag je duiken van ongeveer 20 minuten voor tot 20 minuten na kentering (dat is tijdens het stilstaan van het water tussen eb en vloed)
Wij zijn daar op tijd het water in gegaan en kwamen er net voor het einde van de kentering uit, en op dat moment zouden de Belgen het water gaan betreden. Hardstikke link dus want dan krijg je vreselijk veel last van stroming en voor je het weet lig je ergens afgedreven op de Oosterschelde. En dan kregen deze duikers ook nog aan de waterkant uitleg over hoe ze ook al weer hun trimvest moesten bedienen. Beetje laat lijkt mij. (Als NOB duiker moet je minimaal je 1e brevet hebben voordat je maar aan de stomingsmodule mag gaan denken)
Maar wat ik toch eigenlijk wel het toppunt vond was dat er een vrouwtje het water betrad en er toen pas achter kwam dat het zout water was waar ze in zou gaan duiken. Hoezo onvoorbereid het water in?
Ik denk dat dit dus wel een voorbeeld kan zijn van hoe het dus niet moet. Helaas is er dat zelfde weekend ook nog een Belgische duikster overleden.
Maar goed, ondanks alles hoop ik maar dat dit uitzonderingen zijn op de regel. Als het goed is leert iedereen goed en verantwoordelijk duiken en zouden dit soort dingen niet nodig moeten zijn.
Ik was toen een jaar of 12, veel te jong eigenlijk, maar mijn vader, die nogal fanatiek bezig is met duiken, had voor mij en mijn broer een 'mini setje" gemaakt: Kleine duikflesjes, genoeg voor een half uurtje onder water, en toebehoor. Daarmee heb ik samen met mijn vander in Zeeland gedoken, meer op snorkelniveau; dieper dan 3/4 meter zijn we daarmee niet gegaan. [weet niet meer precies waar, ergens bij renesse dacht ik]
Op die diepte kun je al ontzettend veel zien, ik vond het in ieder geval best indrukwekkend, maar misschien ben je als 12jarige ook wel snel onder de indruk.
Achteraf zie ik wel dat het meenemen van jonge kinderen onder water een beetje onverantwoord was, maar ik voelde me destijds erg stoer!
Ik ben echt helemaal hooked nu!
Zijn er hier wat NL duikers die mij kunnen vertellen waar mijn vriendin en ik in Nederland het beste door kunnen gaan met duiken?
Ik wil graag meer ervaring opdoen en mijn Advanced brevet halen zodat het allemaal wat beter wordt nog.
Over verschil in kwaliteit tussen PADI en NOB: Ik denk dat er nogal verschil zit tussen de ene PADI school en de andere. In Mexico bijvoorbeeld heb ik er twee gezien.
Bij eentje kon je je OW in 2,5 dag halen. Belachelijk leek mij dat. Wij hebben het gedaan in 2 volledige les dagen (theorie en praktijk in zwembad) en nog eens twee dagen echte duiken maken in zee. Daarbij hebben we nog een dag of 2,3 besteed aan het echt goed leren van de theorie.
De kwaliteit van de opleiding was echt heel goed en de instructeur was ook top. Ik voel me nu echt zeker in het water. Ik had hiervoor al wat losse duiken hier en daar gemaakt. Dat soort dingen zijn eigenlijk gewoon vet gevaarlijk als je het mij vraagt. Op dat moment was het allemaal cool maar als je een echte opleiding volgt ga je je toch realiseren dat dit soort dingen gewoon onverantwoord zijn.
Wie heeft er goede duiktips voor in Nederland?
Over twee weken vertrek ik met mijn vriendin (dan vrouw) naar Thailand. Ook daar gaan we duiken.
Als opwarmertje gaan we dit weekend wel (begeleid) duiken in recreatieplas Aquabest. Daar hebben ze drie trainingsplatforms onderwater op 5m, 10m en 15m. Verder nog een afgezonken schip en een onderwaterhuis.
Effe kijken of alles nog lukt. Het hoeft niet persé diep te zijn. Dat wordt dan dus onze eerste duik in de diepe donkere Nederlandse wateren. Ik laat nog wel weten hoe het me bevallen is.
Een vakantie naar Egypte tussen door en in mei gaan we weer naar Malta. Maar ook hier in Nederland duiken we regelmatig, voornamelijk Bussloo (Deventer), de Groene Heuvels (Nijmegen) en 't Grasbroek (Delden) verkent onder water. Het zicht en de temp zijn beroerd hier in Nederland, maar dat maakt het duiken er zeker niet minder om.
quote:duiken in nederland is zeker wel de moeite waard .....ok je ziet geen exotische visjes ..heb hier inmiddels ruim 600 duiken weg..
Op vrijdag 21 juni 2002 01:59 schreef MacBeth het volgende:
Duiken in Nederland suckt.(zeg ik met zo'n 20 duiken in Nederland op diverse locaties)
Curacou is het betere werk
(been there, done that
)
Scubapro Uwatec wil op vrijwillige basis alle computers terughalen en vervangen óf repareren.
Breng je ScuboPro UwaTec Smart Pro of Smart Com dan ook naar de dichtsbijzijnde (of door jou meestbezochte) leverancier van deze computers!!!
-----------
Ik en mijn vriendin gebruiken deze computers ook en hebben ze vandaag ingeleverd...
Ze leveren wanneer mogelijk ook leencomputers zodat je gedurende de zomer toch kan duiken (het repareren / omwisselen kan tot 90 dagen in beslag nemen...
Aanrader.
J.
Persoonlijk kots ik op PADI. Al die mensen die binnen één weekje en 10 duiken zich "open water diver" noemen. Ze hebben totaal geen ervaring of routine.
[spam]
ben samen met een andere NOB duiker bezig met een duiksite met nieuws e.d.
spam www.forum.fok.nl
[/spam]
[Dit bericht is gewijzigd door mitt op 20-07-2003 11:05]
quote:Maak je geen zorgen... na dit soort posts volledig wederzijds.. jammer dat er zoveel duikers zijn met zo weinig respect voor elkaar.. In plaats van een leuke buddy te zoeken...
Op zondag 20 juli 2003 02:23 schreef nonzz het volgende:
Leuk om te zien dat er nog meer duikers zijn zoals ik.-BLAAT-
Ik ben ook 2* NOB lid
-BLAAT-
Persoonlijk kots ik op PADI. Al die mensen die binnen één weekje en 10 duiken zich "open water diver" noemen. Ze hebben totaal geen ervaring of routine.
Zulke lui lopen er natuurlijk ook rond die PADI hebben. Ikzelf heb maar 50 duiken er op zitten, maar ik doe het voor de lol. Veilig, zonder de natuur te mollen etc etc. Dus mensen die beginnen te gillen dat PADI niks is (of omgekeerd): grow up! Duiken is geen competitie, maar een bezigheid om samen van de onderwaterwereld te genieten. Jesus, het is geen voetbal waar de diehards met honkbalknuppels hun mening erin gaan slaan.... lijkt me trouwens wel leuk om te zien zo'n veldslag onderwater
*gaat over een weekje weer richting Hurghada
Zijn er hier mensen die duiken? Waar moet je op letten bij het kiezen van een vereniging? Ik wil in Eindhoven (liefst Tongelreep maar Ir otten mag ook) of Geldrop gaan duiken ivm reisafstand.
Ik had de volgende verenigingen gevonden die mij wel aanspraken:
Delphinus (Tongelreep, CMAS)
Duikteam Einhoven (Tongelreep, CMAS)
Duikteam Geldrop (Smelen, IADS)
Action dive (Ir Otten, IADS)
Lutra (Ir Otten, PADI)
Div'Ocean (Ir Otten, PADI)
Wat zijn de werkelijke verschillen tussen de opleidingen PADI, CMAS (NOB) en IADS en welke is de beste?
En wie kan mij wat meer vertellen over de vereniginen?
quote:Ik zou gaan voor Div' Ocean gaan, die zit in helmond, en heb al me cursus'en bij hun gedaan. Zeer nette winkel, en echt goed verstand van duiken. Tis daar gewoon een heel goede sfeer en immers helpt me vader daar ook als instructeur
Op donderdag 14 augustus 2003 22:34 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
Ik wil binnekort misschien gaan duiken en wil hiervoor bij een vereniging om mijn brevet te halen en wil zodoende graag wat informatie.Zijn er hier mensen die duiken? Waar moet je op letten bij het kiezen van een vereniging? Ik wil in Eindhoven (liefst Tongelreep maar Ir otten mag ook) of Geldrop gaan duiken ivm reisafstand.
Ik had de volgende verenigingen gevonden die mij wel aanspraken:
Delphinus (Tongelreep, CMAS)
Duikteam Einhoven (Tongelreep, CMAS)
Duikteam Geldrop (Smelen, IADS)
Action dive (Ir Otten, IADS)
Lutra (Ir Otten, PADI)
Div'Ocean (Ir Otten, PADI)
Wat zijn de werkelijke verschillen tussen de opleidingen PADI, CMAS (NOB) en IADS en welke is de beste?En wie kan mij wat meer vertellen over de vereniginen?
Als helmond wat te ver is dan zou ik gaan voor Scuba City, die zit in eindhoven - limburglaan, in dat active life gebouw.
Oprichter was instructeur van Div' Ocean maar is zelf begonnen, deze 2 kan ik je aanraden.
(PADI, Ir otten)
ScubaCity Eindhoven
Limburglaan 7
5616 HR Eindhoven
040-2931361
[Dit bericht is gewijzigd door Type-R op 15-08-2003 00:35]
quote:Als je zo'n druk op je oren had heb je niet goed geklaard.
Op zondag 23 juni 2002 23:05 schreef ChrisJX het volgende:
Ik heb een keertje in Center Parcs in het zwembad gedoken (en mooooooooi onder water) en een keertje in Spanje. Maar het is niet echt mijn sport, klotedruk op m'n oren en bewegen ging ook niet echt fijn. Ik ga liever de hoogte in
'T lijkt me trouwens wel cool om heeeel goed te kunnen duiken. Ik ken een Spanje een stukkie waar je waarschijnlijk best mooi kunt duiken. Al weet ik het niet zeker, want ik ben niet diep geweest met mijn snorkeltje (dit is dus niet de keer die ik bovenaan bedoel).
Ik heb in spanje gedoken (zo'n 6 meter diep) en wat ik zag vond ik echt ongelooflijk, dat je zoveel vissen ziet op een meter of 30 van het strand af, echt niet verwacht.
quote:Op de site staat dat ze lessen in Eindhoven, of is dat alleen in het binnenbad? De reisafstand is niet zo'n probleem, maar voor het sociale aspect duik ik liever in Eindhoven.
Op vrijdag 15 augustus 2003 00:30 schreef Type-R het volgende:[..]
Ik zou gaan voor Div' Ocean gaan, die zit in helmond, en heb al me cursus'en bij hun gedaan. Zeer nette winkel, en echt goed verstand van duiken. Tis daar gewoon een heel goede sfeer en immers helpt me vader daar ook als instructeur
quote:Active life was toch Biggelaars?
Als helmond wat te ver is dan zou ik gaan voor Scuba City, die zit in eindhoven - limburglaan, in dat active life gebouw.
Oprichter was instructeur van Div' Ocean maar is zelf begonnen, deze 2 kan ik je aanraden.
(PADI, Ir otten)ScubaCity Eindhoven
Limburglaan 7
5616 HR Eindhoven
040-2931361
Zijn dit nu verenigingen of duikwinkels/duikscholen of allebei? En hoe groot zijn beide verenigingen?
En wat maakt PADI beter dan IADS of CMAS?
En met de herfst gaan we naar hurgada, maar dat wordt nog vooral snorkelen en hopelijk een show-dive.
Maar ik zoek dus een redelijk betaalbare NOB cursus, we hebben al gezocht, maar nog niet echt gevonden...
Was om te zien of ik een brevet zou kunnen halen, PADI en/of IAHD.
En wat bleek, het ging prima. Met minimale aanpassinkjes zou ik waarschijnlijk een volwaardig PADI-brevet kunnen halen. Best kewl vind ik zelf.
Het lijkt me onwijs leuk om te gaan doen, ik moet er alleen de tijd nog voor vinden. .
Wordt alleen een kostbare therapie omdat ik een droogpak aan moet gaan schaffen voor de aankomende winter.... Brrrrrrrrrrr
p.s. - Als je toevallig een snorkel tegenkomt op een metertje of 10 bij Meeuwenstein, dan is ie van mij!!!!!!!!
En voor mij is het duikseizoen ook even voorbij, volgende week laat ik mijn oogjes laseren, hopelijk kan ik dan alles weer zien zonder lenzen of bril (die -7 begint behoorlijk te vervelen) maar daarna mag ik 2 maanden niet meer duiken en daarna wordt het toch wel erg koud.
Maarre iemand opperde dat al in een ander topic; volgend jaar een Fok! duikje maken? Dan een leuke foto maken met z'n allen in de bus?
[spam]
http://duiknieuws.opdebeekonline.com
voor alle actuele (nieuws) berichten over duiken e.d.
[/spam]
[Dit bericht is gewijzigd door modbeek op 09-10-2003 13:39]
Waar werd dat idee precies geopperd?
Mij lijkt het wel lachen, maar zoals gezegd dat wordt dan volgend voorjaar voor mij.
Bij voorbaat dank voor reacties!
quote:In egypte vragen ze geen medische verklaringen zoals ze dat in NL doen.. wel moet je een kort verklarinkje invullen, waarschijnlijk dezelfde die al eens voor een introduik hebt ingevuld. Bijvoorbeeld, dat je geen last hebt van chronische bronchitus, nooit een klaplong hebt gehad, of medicijnen gebruikt om maar een paar voorbeelden te noemen. Deze verklaringen zijn ook te vinden op internet, dus je zou alvast even kunnen kijken. De duikscholen in Egypte verwachten dat je overal nee op antwoordt.
Op zondag 12 oktober 2003 20:22 schreef WallieWallie het volgende:
- Moet je in het bezit zijn van een medische verklaring van bijv. je huisarts?
- Is het verstandig van tevoren je oren uit te laten spuiten om problemen met klaren zoveel mogelijk te voorkomen?
- Zijn de theorieboeken van Padi in de boekhandel te koop, of ergens te bestellen?Bij voorbaat dank voor reacties!
Je oren uitspuiten? Ik heb het zelf nooit gedaan en een beetje oorsmeer schijnt juist goed te zijn..
De boeken van PADI zijn bij elke PADIduikschool te koop en vast ook wel via internet.. als je een duikschool bij je in de buurt zoekt heb je misschien iets aan duiken.pagina.nl of duikscholen.pagina.nl
Duik ze en vooral: Geniet!
Kan ik me alvast gaan inlezen!
quote:Probeer dit eens: http://www.iantd.com/cgi-bin/facilities_search.pl?FacilityName=&Country=Netherlands&State=&City=&ContactPerson=
Op maandag 13 oktober 2003 10:38 schreef The_Awful_Dr._Orloff het volgende:
Weet er iemand hoe je aan theorieboeken voor IANTD kunt komen? Zijn die ergens te bestellen? Op de site zelf kon ik dat nergens achterhalen met mijn nOOb-zoekkwaliteiten.......Kan ik me alvast gaan inlezen!
waarbij ik wel moet melden dat de eerste contactpersoon een beetje overleden is tijdens het duiken in Egypte een paar maanden terug.. maar zn duikschool zal nog wel bestaan..
quote:Het kan ook zo zijn dat je lucht in/onder je vulling hebt. Dat kan met duiken verschrikkelijk pijn doen!
Op vrijdag 31 oktober 2003 19:25 schreef floeps het volgende:
Ik blijf bij elke duik last houden van mijn kaakgewrichten en kiezen. Nu ben ik aan het twijfelen tussen een orthodontisch mondstuk en een fax mondstuk dat zich vormt naar je eigen gebit. Wat zijn jullie ervaringen met deze mondstukken?
Ik spreek uit ervaring!
quote:Nou, ik verwacht dat het echt aan het monstuk ligt.. ik heb het nl bij al mijn 4 kiezen die de uitstekende stukjes vastbijten en ik heb zo'n 2 dagen kaakpijn
Op vrijdag 31 oktober 2003 19:34 schreef Nohoch-Mul het volgende:[..]
Het kan ook zo zijn dat je lucht in/onder je vulling hebt. Dat kan met duiken verschrikkelijk pijn doen!
Ik spreek uit ervaring!
quote:Een onbeschrijvelijke pijn in je kiezen/kaak. Die zeker 24 tot 48 uur aanhoudt...
Op vrijdag 31 oktober 2003 19:40 schreef floeps het volgende:[..]
Nou, ik verwacht dat het echt aan het monstuk ligt.. ik heb het nl bij al mijn 4 kiezen die de uitstekende stukjes vastbijten en ik heb zo'n 2 dagen kaakpijn
Maar wat voel je precies als je lucht in je vullingen hebt?
Maar als ik bovenstaande lees, zou het me nix verbazen als het het mondstuk is. Ik heb zelf een normaal mondstuk en geen problemen.
quote:hmm. dat is 't niet, die extreme pijn. Gelukkig maar
Op vrijdag 31 oktober 2003 19:44 schreef Nohoch-Mul het volgende:[..]
Een onbeschrijvelijke pijn in je kiezen/kaak. Die zeker 24 tot 48 uur aanhoudt...
Maar als ik bovenstaande lees, zou het me nix verbazen als het het mondstuk is. Ik heb zelf een normaal mondstuk en geen problemen.
Heeft niemand ervaring met een fax of een ander mondstuk??
quote:Probeer het eens in de nieuwsgroep nl.sport.duiken Daar vind je zeker antwoord.
Op vrijdag 31 oktober 2003 19:51 schreef floeps het volgende:[..]
hmm. dat is 't niet, die extreme pijn. Gelukkig maar
Ik heb gehoord dat veel mensen er last van hebben omdat hun mond/gebit te klein is, of omdat je gewoon te hard klemt..
Heeft niemand ervaring met een fax of een ander mondstuk??
quote:dank je..
Op vrijdag 31 oktober 2003 20:31 schreef Nohoch-Mul het volgende:[..]
Probeer het eens in de nieuwsgroep nl.sport.duiken Daar vind je zeker antwoord.
edit
kijk anders ff op http://www.myjaxdive.com
deze bedoel ik
[Dit bericht is gewijzigd door TradeMarkie op 05-11-2003 13:49]
quote:Ik ben zelf rond die tijd ook in egypte geweest maar toen heb ik nergens last van gehad.
Op zaterdag 18 oktober 2003 13:19 schreef 1MINUTE-LEFT het volgende:
weet iemand of je in de meivakantie goed kunt duiken in hurgada ; want andere mensen zeggen dat er dan juist veel kwallen zitten
antwoord ff
Ik woon in maastricht en ben Student, dus ik zou graag ook willen weten wat de leukste duikclub daar is voor mijn leeftijd (18 t/m 25 jaar oud).
Moet ik dan ook zelf de spullen aanschaffen of niet, of kan ik die huren?
Sommige verenigingen geven opleidingen tegen contributietarief, maar dat vercshilt per vereniging. PADI-scholen zullen dat denk ik niet doen, NOB/CMAS en IADS weer wel.
Nijs... ben zelf bezig met m'n 2* (klote 15-5 opstijgingquote:Op zondag 11 juli 2004 22:56 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
Ik ben bezig met mn 1* (NOB/CMAS) brevet
Ik woon in zeeland, dus er zijn lekker veel duikstekjes in de buurt
Ik heb ook nog eens een Buddy als vader dus een duikafspraak is snel gemaakt
misschien ga ik volgende week in Zwitserland duiken
ergens bij Lousanne oid
Ben terug van vakantiequote:Op zondag 11 juli 2004 22:56 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
Ik ben bezig met mn 1* (NOB/CMAS) brevet
Ik woon in zeeland, dus er zijn lekker veel duikstekjes in de buurt
Ik heb ook nog eens een Buddy als vader dus een duikafspraak is snel gemaakt
misschien ga ik volgende week in Zwitserland duiken
ergens bij Lousanne oid
en nu ben je al zovaak in het buitenland geweest dat je nederland niet meer kan waarderen?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 13:02 schreef carola het volgende:
Duiken = top! Chronologisch: PADI in NL; heel wat duiken op Aruba, paar duiken op Bonaire, helemaal gaaf, paar duiken op Tenerife, paar duiken in Turkije en een paar duiken op Cyprus!
ik hoop die kant ook nog eens op te gaanquote:Op vrijdag 30 juli 2004 13:22 schreef Eev het volgende:
Hier nog een duiker : 1* NOB
Ongeveer 30 duiken gemaakt. Bijna allen in Nederland in hert hoge noorden. Groningen, Drenthe, Freisland en Duitsland zijn waar we met de groep regelmatig te water gaan.
Ruinerwold is een mooie plas om in te duiken, je moet daar wel als vereneging een vergunning voor hebben.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 13:25 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
[..]
ik hoop die kant ook nog eens op te gaan
een vriend van mn pa woont daar en die duikt ook
heb je nog duikstekjes die je kan aanraden?
is dat een soort onderwater museum gewordenquote:Op vrijdag 30 juli 2004 13:42 schreef Eev het volgende:
Sloschdanken is ook in duitsland en wel grappig, geen leven maar een hoop rommel dat die duitsers daar hebben neergelegd.
dat soort dingen ga je toch niet onderwater opzoeken...quote:Op vrijdag 30 juli 2004 14:26 schreef ZX9R het volgende:
In Sloschdanken hebben ze echt vanalles onderwater staan;
bootje met pleepot erin
opgetuigde kerstbomen
een saluerende kapitein
mickey mouse
puptentje
partytent
etc....
ik schrok best wel van de eerste (grote) snoek die ik zag...quote:Op vrijdag 30 juli 2004 14:53 schreef ZX9R het volgende:
daar ook mijn eerste snoek gezien.
ik wilde hem niet opschrikken want de enige weg uit dat hol was door mij en mn vader heen...quote:Op vrijdag 30 juli 2004 15:19 schreef ZX9R het volgende:
Die snoek die ik daar gezien had hing maar een beetje rond in het open water.
Mijn buddy en ik hebben er nog even rustig naar gekeken. Toen pakte mijn buddy de staart van dat beest en weg was ie..
Wow wat was die snel weg.
Bijnaquote:Op maandag 2 augustus 2004 13:17 schreef ZX9R het volgende:
Leuk!
Maar jij bent toch 1 sters?
In Belgie kan je in een aantal ex steengroeves duiken. Het is er vrij donker maar toch helder. Je kan hier dan ook weinig zijn en daardoor is het wel leuk om voorwerpen te bekijken. Zo staan er in Oprebais nog dingen van toen de groeve onder water kwam te staan, zoals huisjes van werknemers enz... Ook hangt er een kerk klok op een gebouw waar je dus langs onderen in kan zwemmen en met je ontspanner voor een beetje lucht kan zorgen. Wel leuk zo een pauze en kort gesprekje op een 18 meter dieptequote:Op vrijdag 30 juli 2004 14:46 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
[..]
dat soort dingen ga je toch niet onderwater opzoeken...![]()
maar goed... als er mensen zijn die dat waarderen...
het is niks voor mij en helemaal niks voor mn pa
ERG SNELquote:Op maandag 2 augustus 2004 13:21 schreef ZX9R het volgende:
[betuttelende modus]
Pas je wel op.
Je pa weet ook niet wat hij doet. Hij neemt jou mee in getijdwater tot een diepte van 21 meter!
[/betuttelende modus]
Hoe snel was je door je lucht heen?
ben in Esneux geweestquote:Op maandag 2 augustus 2004 13:24 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
In Belgie kan je in een aantal ex steengroeves duiken. Het is er vrij donker maar toch helder. Je kan hier dan ook weinig zijn en daardoor is het wel leuk om voorwerpen te bekijken. Zo staan er in Oprebais nog dingen van toen de groeve onder water kwam te staan, zoals huisjes van werknemers enz... Ook hangt er een kerk klok op een gebouw waar je dus langs onderen in kan zwemmen en met je ontspanner voor een beetje lucht kan zorgen. Wel leuk zo een pauze en kort gesprekje op een 18 meter diepte
Het nadeel van duiken in een steengroeve is dat het, dieper dan 10 meter al meteen zo donker is. Als je dan vissen wil kijken moeten ze al vrij dichbij zijn. Een heel andere ervaring heb je dan weer in een zandgroeve, daar is het lekker helder (behalve als je budy met z'n palmen in het zand komtquote:Op maandag 2 augustus 2004 13:32 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
[..]
ben in Esneux geweest
bij duikteam La Gombe
daar voor het eerst in een straaljagercockpit gezeten zo'n 15 meter onderwater![]()
ze hadden daar ook nog ergens een auto liggen maar die heb ik niet gevonden
ga er zeker nog een keer naar terug want er schijnen leuke vissen te zitten maar ik heb alleen enorm veel baars gezien
maar het was zeker de moeite waard
als eens van een duiklamp gehoord...?quote:Op maandag 2 augustus 2004 13:40 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Het nadeel van duiken in een steengroeve is dat het, dieper dan 10 meter al meteen zo donker is. Als je dan vissen wil kijken moeten ze al vrij dichbij zijn. Een heel andere ervaring heb je dan weer in een zandgroeve, daar is het lekker helder (behalve als je budy met z'n palmen in het zand komt) en heb je het gevoel dat je over een woestijn vliegt. Ik heb een paar keer in Spanje gedoken (en een aantal keer freedive) en dit is toch vele malen mooier dan in de Westerschelde of andere nederlandse/belgische locaties.
Mijn trainingsplas, wat doe je? De Groene Heuvels bedoel jequote:Op dinsdag 3 augustus 2004 09:59 schreef Eev het volgende:
Afgelopen zondag bij de groene bergen bij Nijmegen wezen duiken, Dat is een recreatie plas bij nijmegen.
Ze hebben er daar een strand bij waar het door het warme weer uiteraard heel druk was. De instap voor duikers was gelukkig een paar honderd meter verder. Maar desondanks was het water toch alsof het sneeuwde door alle badgasten en andere duikers. Toch wel 5 meter zicht.
Heel veel klein grut te zien maar geen grote vissen.
Leuke plas, maar niet te vaak. Zeker niet als je er 200 km voor moet rijden.
Zo vanavond weer naar de trainings plas, vrakje voelen.
ik heb 'm bij een speciale sportarts gehaald (dat moest) en dat kost zo'n 50¤ contantquote:Op donderdag 12 augustus 2004 11:32 schreef Fastcruiser het volgende:
Vraag: Ik hoorde van mijn huisarts-assistente dat ik voor een medische verklaring niet naar de huisarts moet maar naar een keuringsarts. Dit terwijl iedereen ook op sites meldt dat je die gewoon bij de huisarts kan halen.
Hoe zit dat nu? Heb geen zin om dik voor een keuringsarts te moeten betalen terwijl ik alleen maar zo'n verklarinkje hoef.
Ik had:quote:Op donderdag 26 augustus 2004 10:48 schreef Ferdi81 het volgende:
2e hands
Ik kan van iemand spullen overnemen wat is een beetje een redelijke prijs voor :
- Trimvest
- Fles
- Automaten
- Pak
Bril en vinnen koop ik zelf.
groetjes
Een divemaster mag de instructeur assisteren (onder toezicht van de instructeur dus). Een assistent instructor (jaja, die is er ook nog) mag dan weer net wat meer, maar dat zou ik in de reglementen even moeten opzoeken. Divemaster is dus het eerste stapje op weg naar instructor. Ik ben nu divemaster en ga nog voor instructor, maar even weer wat meer duiken, het is uiteindelijk een hobby, dus niet alleen maar studerenquote:Op zondag 15 augustus 2004 22:16 schreef The.PhantoM het volgende:
Ik ben van plan om divemaster/instructor te worden. Heb nog steeds niet precies door hoe dat padi systeem nou werkt, wat nou precies divemaster is en instructor, ik haal ze altijd door elkaar. Maar ik ga er iig mee door.
Mss doe ik me rescue + first aid wel in nederland. en divemaster op koh tao, het schijnt in van de meest goedkope plekken te zijn in de wereld om je divemaster te halen...
NOB is idd wat goedkoper.quote:Op donderdag 2 september 2004 16:20 schreef octopussy het volgende:
Jammer dat Padi zo duur is![]()
wat is een dwergpijlstaartinkvisje?quote:Op donderdag 2 september 2004 16:21 schreef octopussy het volgende:
btw vorig weekend bij het koepeltje een dwergpijlstaartinktvisje gezien en een sepiola!
Is wel handig om de goedde plaats te weten als bijv. een boswachtertje komt conteroleren of je vereneging wel mag duiken op een bepaalde plek, Wildevank is gemeente Veendam.quote:Op vrijdag 3 september 2004 14:48 schreef ZX9R het volgende:
[..]
NOB is idd wat goedkoper.
Bij de duikvereniging waar ik bij zit (VG-Diving uit Wildevank Veendam ) zit de gehele standaard opleiding bij het lidmaatschap.
Zwembadtraining iedere maandag en buitentraining iedere dinsdag. En dan verder iedere zondag recreatief duiken met een aantal leden.
ja het is een pijlstaartinktvis, alleen deze worden niet groter dan 12 centimer. Misschien hebben we dezelfde wel gezienquote:Op vrijdag 3 september 2004 16:19 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
[..]
wat is een dwergpijlstaartinkvisje?
is dat niet gewoon een soort pijlinktvis?
heb bij het koepeltje een klein pijlinktvisje met rode stippels gezien
Nee, het was zeker weten geen sepiolaquote:Op vrijdag 3 september 2004 21:10 schreef octopussy het volgende:
[..]
ja het is een pijlstaartinktvis, alleen deze worden niet groter dan 12 centimer. Misschien hebben we dezelfde wel gezien![]()
Het kan ook zijn dat je een sepiola hebt gezien, die lijken er wel een beetje op. De sepia's die ik bij de zeelandbrug heb gezien met pinksteren waren echt geweldig!
Je bedoelt waarschijnlijk de Groene Heuvels. Dat is mijn "home plas" zal ik maar zeggenquote:Op dinsdag 3 augustus 2004 09:59 schreef Eev het volgende:
Afgelopen zondag bij de groene bergen bij Nijmegen wezen duiken, Dat is een recreatie plas bij nijmegen.
Ze hebben er daar een strand bij waar het door het warme weer uiteraard heel druk was. De instap voor duikers was gelukkig een paar honderd meter verder. Maar desondanks was het water toch alsof het sneeuwde door alle badgasten en andere duikers. Toch wel 5 meter zicht.
Heel veel klein grut te zien maar geen grote vissen.
Leuke plas, maar niet te vaak. Zeker niet als je er 200 km voor moet rijden.
Zo vanavond weer naar de trainings plas, vrakje voelen.
Als je een vereniging uitzoekt die een eigen compressor heeft, kan je gratis vullenquote:Op zaterdag 25 september 2004 16:42 schreef Eev het volgende:
@ Boka, en idereen die wil gaan leren duiken.
In het begin zul je in een zwembad leskrijgen met materiaal van de vereneging. Nadat je je theorie gehaald hebt is het tijd voor de eerste buitenduik. Dan is het vaak wel de bedoeling dat je je eigen spullen meenemt. Een eigen wetsuit of semidry-suit, een eigen stab-jacket (daar hangt je fles aan en als je m vol lucht pompt gaat je omhoog), en een cosole om de diepte en reterende luch te meten.
Verder heb je een bril, buitenflippers en duikmes een snorkel en een duikhorloge nodig.
Een fles kun je (in het begin nog) wel huren.
Zo waslijst...
En dat grapje kost inderdaad nogal wat centen, het is daarom ook verstandig om aan de instruceurs van de opleiding te vragen of de vereneging tweedehands spullen aanbied of voor beginnende leden aanbiedingen heeft.
Al met al heb ik zelf ongeveer 600 euro uitgegeven aan tweedehands en nieuwe spullen om te beginnen, en geloof me de duiksport is duuurrr. Laat je goed informeren over wat het je kan gaan kosten want tijdens mijn opleiding was dat voor een aantal mensen toch een bottleneck.
Maar als je het eenmaal allemaal hebt aangeschaft is de sport zo duur niet meer: ff een flesje vullen a 3 euro of minder (voor 50 euro kun je al een abbo op jaarvulling nemen). naar de plas toerijden en daar ga je.
De 2 grootste organisaties die brevetten uitgeven zijn CMAS en PADI. CMAS is een franse organisatie. Deze geeft ook brevetten uit. De NOB (nederlandse onderwatersportbond) is aangesloten bij de CMAS. Het belangrijkste verschil is dat PADI vooral commercieel is en CMAS is voor meer verenigingen. De verschillen tussen de brevetten zijn niet zo groot (op je CMAS-brevet staat ook de "vergelijkbare" padi term. Het halen van een CMAS-brevet (die werkt met sterren, dus 1*, 2* enz.) is vaak te doen bij een vereniging waar je contributie betaalt en waar je les krijgt van instructeurs die bij de vereniging zitten (vrijwillig dus). Bij PADI moet je vaak flink betalen om je papiertje te halen.quote:Op zondag 26 september 2004 12:54 schreef BOKA het volgende:
Dank jullie wel voor deze info, maar ik had nog een vraagje: heb je alleen maar PADI of zijn er nog andere certificaten (en wat zijn de verschillen daartussen dan)?
Op een saaie zondag bedacht dat ik naar Egypte wilde gaan om te leren duiken. Op die manier dusquote:Op zondag 3 oktober 2004 23:00 schreef BOKA het volgende:
En hoe heeft iedereen hier zijn brevet(ten) gehaald?
Ik heb ook 2 bruvetten bij NOB gehaald en ben nu dus advanced diver ofwel 1* duiker.quote:Op donderdag 20 juni 2002 23:02 schreef Pissie het volgende:
Mag ik je er aan herinneren dat je minimaal 18 uur rust moet hebben tussen de tijd dat je het water uit komt en het vliegen. Doe je een aantal duiken over een aantal dagen dan is het zelfs 24 uur. Ik neem aan dat je dat wel wist, gewoon ff voor de zekerheid. We willen natuurlijk geen wijle Fokker!quote:Op zondag 24 oktober 2004 19:12 schreef fauve het volgende:
[..]
Ik heb ook 2 bruvetten bij NOB gehaald en ben nu dus advanced diver ofwel 1* duiker.
Helaas heb ik ook nog niet veel geweldige verhalen, het blijft bij het groene water van zeeland en de middelandse zee ( Wat toen ook niet spectaculair was omdat het niet de juiste tijd was. Wat wel grappig was, was dat het de openingsdag was van die duikplek, met welkom borden met mijn naam erop en ik als eerste en enige de diepte daar in werd begeleid) Maar wildse plannen dit jaar! ik ga in de zomer 25 dagen door Afrika touren en de laatste dagen breng ik door aan zee, en wil daar natuurlijk wel een kijkje onder water nemen en surfen. word vervolgt dus
Dat ze jou toe hebben gelaten zelf voor gewoon duikenquote:Op maandag 25 oktober 2004 10:00 schreef Pheno het volgende:
K*t, ik heb waarschijnlijk astma. Dag instructeurs opleiding....leuke binnenkomst als divemaster. Zo loop je door de keuring, daarna begint het benauwde gevoel pas.
Nou ja, ik geef nog niet op, het is een mogelijke reden van mijn benauwdheid (in juni last van gekregen). Over 2 weken heb ik weer een afspraak, ik zit nu 2x per dag aan de puffer. Wat hoop ik dat ik wat anders heb, anders moet ik alles opgeven. Nou ja, als het echt zo is: ik zet mijn spullen dan wel op fok te koop in v&a
quote:Op woensdag 27 oktober 2004 15:00 schreef ZX9R het volgende:collega motorrijder!
Nadeel is wel dat je niet met je eigen uitrusting mag duiken (iig niet je hele uitrusting, volgens mij mag je jacket en fles sowieso niet mee). Dit om besmetting van het water te voorkomen, want het is bronwater wat er gebruikt wordt (en er zit ook geen chloor in).quote:Op woensdag 3 november 2004 19:17 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je hebt nu al Nemo33. Dit bad is niet zo mooi aangekleed maar wel praktisch om naar voldoende diepte te gaan en toch een binnenduik te kunnen doen.
De NOB is de Nederlandse 'cmas'-organisatie, deze organisatie deelt brevetten uit van de CMAS. PADI is weer een heel andere organisatie. CMAS en PADI zijn allebei wereldwijde 'erkende' organisaties die duikbrevetten uitgeven. Een padi-brevet is anders dan een CMAS brevet. De brevetten zijn echter wel met elkaar te vergelijken. Zo zet CMAS op z'n pasjes ook de naam van het PADI brevet waarmee het brevet te vergelijken is. Een 1*-brevet van de CMAS is vergelijkbaar met adv. open water van PADI en een 2*-brevet is vergelijkbaar met rescue diver.quote:Op dinsdag 7 december 2004 16:23 schreef The.PhantoM het volgende:
hoe zit het nou precies met cmas en padi? NOB sluit aan bij cmas maar cmas sluit niet aan bij padi?
EN is er veel verschil tussen cmas en padi?
Ik heb vroeger 6/7 jaar op een duikvereniging gezeten. Ik heb toen jeugddiploma's gehaald: snorkel a,b,c en perslucht a, b . En na perslucht c ga je volgens mij pas verder met openwater.
In de vakanties heb ik padi openwater en advanced gehaald. Maar ik wil verder voor DMT. Maar maakt het veel uit of je dat bij padi doet of cmas? Ik moet alleen nog rescue diving doen en dan kan ik voor DMT gaan.
Ik hoop dat ik er volgend jaar een jaartje tussen uit kan, en ben dan van plan op in thailand DMT te worden en dan later via een work & travel programma door naar australie en dan daar bij dive resorts te gaan werkenEn dan ben ik ook net 18, dus oud genoeg om DM te worden
en hoe lang duurt het ongeveer om een level/ster hoger te komen bij cmas? Ik heb in mijn 6/7 jaar jeugdtraining veel geleerd. Redingszwemmen, ook veel trainen om lang zonder iets onder water te blijven. Al je spullen om de bodem afgooien, dan naar boven zwemmen, en later weer naar beneden en weer alles aantrekken etc... Maar het duurde ongeveer een jaar (volgens mij) om voor je diploma te gaan. Padi is naar mijn mening een btje te overhaast. Je krijgt zoiezo altijd wel je brevet, ookal heb je het niet goed gedaan. En zijn er eigenlijk wel padi organisaties in NL? En kan je als cmas DM ook helpen bij Padi beginners ?quote:Op woensdag 8 december 2004 13:37 schreef octopussy het volgende:
je hoeft helemaal niet opnieuw te beginnen als je wil overstappen. Je wordt ingeschaald, maar je gaat er wel op achteruit.
Helaas is er maar weinig samenwerking tussen de 2 grote organisaties en vinden de meeste CMAS'ers Padi duikers maar onverantwoord enzo, en andersom wordt CMAS verweten dat ze veel te veel regelgeving heeft. Dat is altijd een heikele discussie geweest.
Persoonlijk vind ik voor beide organisaties wel wat te zeggen wat betreft opleiding. Ik heb zelf mijn Padi advanced brevet, maar mijn vriend heeft zijn 4* brevet van NOB (dus CMAS). En we duiken toch prima samen, hoewel we elkaar wel eens plagen.
Niet iedereen is geschikt voor het Padi systeem. Omdat je zo'n snelle opleiding hebt, moet je toch redelijk verantwoordelijk kunnen zijn voor jezelf en voor je buddy. Dat betekent dat je dus zelf wel kan bedenken dat je niet gelijk na het behalen van je diploma een stroomduik moet gaan maken met een buddy die ook net zijn OW heeft gehaald. Dan ben je gewoon dom bezig. NOB vangt dit op door wat strengere regels te stellen tov duikvaardigheid enzo. Mijn ervaring is dat je onder NOB'ers net zo veel roekeloze waaghalsen zitten als onder de PADI duikers.
Overigens is het zo dat NOB bezig is om haar opleidingen te veranderen om mensen wat sneller het buitenwater in te krijgen. Alle sterretjes (behalve 4*) gaan veranderen in level 1, level 2 of level 3 duikers. Ook worden de instructeursbrevetten veranderd. NOB (of CMAS?)wil zo een wereldwijde standaard opzetten zodat er geen verwarring meer is over brevettering van nationale duikbonden.
Over het algemeen word er niet te strik naar gekeken, bij geen ene organisatie. Ik gaf als 17 jarige 2*perlucht training bij de NOB. Hoe overhaast kun je het krijgen? Sinds de NOB over gegaan is op echt modulair zijn de verschillen niet zo groot meer. Overigens heb ik in 6 weekenden mijn NOB gehaald bij een commerciele school en ken ik een vereniging die PADI geeft maar er dus ook over doet. Op dit moment zou ik zeggen, wacht de nieuwe regelgeving even af.quote:Op woensdag 8 december 2004 13:54 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
en hoe lang duurt het ongeveer om een level/ster hoger te komen bij cmas? Ik heb in mijn 6/7 jaar jeugdtraining veel geleerd. Redingszwemmen, ook veel trainen om lang zonder iets onder water te blijven. Al je spullen om de bodem afgooien, dan naar boven zwemmen, en later weer naar beneden en weer alles aantrekken etc... Maar het duurde ongeveer een jaar (volgens mij) om voor je diploma te gaan. Padi is naar mijn mening een btje te overhaast. Je krijgt zoiezo altijd wel je brevet, ookal heb je het niet goed gedaan. En zijn er eigenlijk wel padi organisaties in NL? En kan je als cmas DM ook helpen bij Padi beginners ?
Jane Sea ben ik volgens mij niet geweest... ik bedoel de Antilla ja, echt gaaf!!! En een vliegtuigwrak, ter hoogte van Oranjestad dacht ik... Bou Baranca ben ik ook geweest maar kan me de duik niet meer precies herinneren...quote:Op vrijdag 31 december 2004 01:12 schreef Castor het volgende:
Bedoel je het wrak Jane Sea? Daar heb ik een aantal jaar geleden ook gedoken, was idd erg mooi. We zagen toen 2 joekels van barracuda's op een school vissen jagen. Wil daar zeker nog een keer naar toe. Of bedoel je misschien de Antilla, dat Duitse wrak? Daar ben ik helaas nog nooit geweest...maar wie weet binnenkort?
Ben vandaag bij Rocky Beach ofwel Gat in de Muur ofwel Bou Baranca geweest. Hele grote morene gezien, was minstens 2 meter lang en behoorlijk dik. Verder een rustige, heldere duik. Weinig stroming.
Certificaten halen of gaan duiken? Bedoel het niet lullig, maar leren duiken doe ke door het te doen en niet dor alleen maar cursussen te volgen (scheelt je handen vol geld ook)quote:Op vrijdag 11 februari 2005 21:29 schreef Elvislives het volgende:
duiken is errug gaaf!
heb mn padi open water+advanced gehaald op Utila (Honduras). Ben zeker nog van plan over niet al te afzienbare tijd verder te gaan met certificaten te halen!
ja je hebt gelijk, maar ik ben zo verwend dat ik alleen wil duiken in warm water, dus zoiets als honduras. Dus ik ga niet duiken in Nederland ofzo....dus als ik dan een keertje zover weg ben, dat het warm water is (wat bijna nooit voorkomt), dan wil ik bijv. mn rescue diver halen. Dat is ook vooral beter voor mijn eigen kunnen in noodsituaties.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 21:55 schreef stinkie het volgende:
[..]
Certificaten halen of gaan duiken? Bedoel het niet lullig, maar leren duiken doe ke door het te doen en niet dor alleen maar cursussen te volgen (scheelt je handen vol geld ook)
whehehehe, net het water weer ingeweest. 5 graden Cquote:Op zaterdag 12 februari 2005 00:52 schreef Elvislives het volgende:
[..]
ja je hebt gelijk, maar ik ben zo verwend dat ik alleen wil duiken in warm water, dus zoiets als honduras. Dus ik ga niet duiken in Nederland ofzo....dus als ik dan een keertje zover weg ben, dat het warm water is (wat bijna nooit voorkomt), dan wil ik bijv. mn rescue diver halen. Dat is ook vooral beter voor mijn eigen kunnen in noodsituaties.
Fun dives maken daar is natuurlijk ook super, en dat is natuurlijk ook een doel!
btw: op utila heb ik een stuk of 5 fundives gemaakt ook nog, dus niet alleen mn certificaten gehaald.
bij 5 graden he, dan duik je met drysuit lijkt me toch? heb je daar weer aparte cursus voor moeten doen, aangezien je je daarmee kan levellen (toch?)quote:Op zaterdag 12 februari 2005 17:04 schreef stinkie het volgende:
[..]
whehehehe, net het water weer ingeweest. 5 graden C
Rescue s leuk ja. Heb het noit echt een opleiding gevonden war jezelf een betere duiker van word, maar je (kan) er zeker wat aan hebben.
Je kan er een cursus voor volgen. heb ik echter niet gedaan. Ik heb maar heel weinig cursussen gedaan. Ben altijd gewoon gaan duikenquote:Op zaterdag 12 februari 2005 17:45 schreef Elvislives het volgende:
[..]
bij 5 graden he, dan duik je met drysuit lijkt me toch? heb je daar weer aparte cursus voor moeten doen, aangezien je je daarmee kan levellen (toch?)
En ik kan je vertellen dat ook dat niet lijkt op de praktijkquote:Op maandag 14 februari 2005 09:46 schreef Pheno het volgende:
5 graden met droogpak, nah, hoeft niet hoor. Ik heb 2 semi drysuits voor dat soort gevalletjes. Overigens denk ik dat je je rescue beter in Nederland kan halen. Het zicht is hier minder over het algemeen, de omstandigheden wat bar. Dan heb je pas een idee wat het is om iemand te moeten redden. *herinnert zijn rescue cursus nog in november 2003
In Egypte (en andere landen die leven van het duiken) doen ze nooit moeilijk over gezondheidsverklaringen. Als je voor je eigen gemoedsrust zo'n verklaring wilt hebben zou ik dat altijd doen.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 15:27 schreef lilalush het volgende:
Over een aantal weken ga ik mijn Padi Open water halen in Egypte. Ik heb een paar jaar geleden een ooroperatie gehad waarbij ik een nieuw trommelvlies heb gekregen en waarbij de botjes (hamer, stijgbeugel en aambeeld) zijn vervangen door plastic exemplaren.
Ik heb vorig jaar een duik van 15 meter diep gedaan en helemaal geen last gehad van dat oor. Moet ik voor ik aan mijn Padi ga beginnen een gezondheidsverklaring van mijn arts hebben? Bij mijn vorige duik (dat was bij een Padi school op de Gili islands) deden ze er helemaal niet moeilijk over.
Ah, weer iemand bevangen door het duikvirus, join the club!quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 07:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik heb net mijn padi open water gehaald in Indonesie (Sulawesi, bunaken eiland) Het koraal is echt geweldig daar, nagenoieg onbeschadigd en de kleuren en vissen magistraal!! Ik heb al zoveel gezien, zoals zeepaartdjes, enorme napoleon vissen, manta rays, schildpdden, leafvissen, enorme scholen tonijnen, enorm veel clownvisjes, batfishes, murenes, pipefish, garden eels, etc.. etc...
Je weet van gekkigheid niet waar je moet kijken. De school ( http://www.twofishdivers.com/ )erg goed, alles is er en het matreiaal en de lessen uitstekend. Ik ben nu bezig met mijn advanced (5 adventure dives) Vannacht ga ik mijn eerste nightdive doen, later ook nog een wreck dive op een nederlandskoopvaardijschip dat tot zinken is gebracht door de japanners in wo2) verder doe ik peak buoyancy, navigation en deep (30 meter)
Aanrader dus!!
Happy diving, BHFH
Zucht....nog minder plek onder water.......quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 08:28 schreef Pheno het volgende:
[..]
In Egypte (en andere landen die leven van het duiken) doen ze nooit moeilijk over gezondheidsverklaringen. Als je voor je eigen gemoedsrust zo'n verklaring wilt hebben zou ik dat altijd doen.
[..]
Ah, weer iemand bevangen door het duikvirus, join the club!
beste lilalush, als je aan een padi opleiding wilt beginnen dien je ten alle tijde een medische verklaring in te vullen, als je een van de vragen die daar in voorkomen met ja beantwoord dien je een medische verklaring van een arts te overleggen, waarin duidelijk staat dat je geschikt bent voor de duiksport, dus ondanks alle andere verhalen en je eigen ervaring en om straks teleurstelling te voorkomen ga eerst na een arts laat die medische verkaring invullen.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 15:27 schreef lilalush het volgende:
Over een aantal weken ga ik mijn Padi Open water halen in Egypte. Ik heb een paar jaar geleden een ooroperatie gehad waarbij ik een nieuw trommelvlies heb gekregen en waarbij de botjes (hamer, stijgbeugel en aambeeld) zijn vervangen door plastic exemplaren.
Ik heb vorig jaar een duik van 15 meter diep gedaan en helemaal geen last gehad van dat oor. Moet ik voor ik aan mijn Padi ga beginnen een gezondheidsverklaring van mijn arts hebben? Bij mijn vorige duik (dat was bij een Padi school op de Gili islands) deden ze er helemaal niet moeilijk over.
Ai! Dat hebben ze bij mijn neef ook gedaan (echter moet het opnieuw)quote:Op woensdag 27 september 2006 14:13 schreef lilalush het volgende:
Helaas is mijn duikgeschiedenis een korte geweest: mijn trommelvlies is tijdens het duiken gescheurd en ooit nog duiken zit er voor mij niet meer in![]()
Als het tijdens het dalen was gebeurt had je het denk ik wel gevoeld. Ben je niet duizelig geweest, meestal heb je dat even als er water inkomt na het scheuren door het temperatuursverschil.quote:Op donderdag 28 september 2006 13:08 schreef lilalush het volgende:
Is gebeurd in Dahab ja. Het stomme is dat ik niet weet of het bij dalen of stijgen is gebeurd. Het deed niet zeer maar na de duik kwam er bloed uit mijn oor en ben ik naar de dokter gestuurd. Die constateerde een gescheurd trommelvlies. Mijn trommelvlies is al eens gescheurd en toen heb ik een nieuw trommelvlies gekregen. En die is nu dus wederom gescheurd![]()
Padi heeft volgens mij geen echt versnelde cursus, het is dan ook maar 4 dagen. 3 dagen heb ik ook wel eens gezien, maar volgens mij is vaardigheid toch best belangrijk ipv snel te leren duiken (ik noem het maar even afraffelen). Wat vind je belangrijker?quote:Op vrijdag 29 september 2006 00:55 schreef lotje11 het volgende:
hoi
! ik wil op vakantie gaan duiken maar heb geen week om daar een brevet te halen, hoe kan ik het best en snelst een brevet halen?
Ik heb van PADI wel speodcursussen gezien, maar van NOB niet. Wat is aan te raden?
quote:Op vrijdag 29 september 2006 00:55 schreef lotje11 het volgende:
hoi
! ik wil op vakantie gaan duiken maar heb geen week om daar een brevet te halen, hoe kan ik het best en snelst een brevet halen?
Ik heb van PADI wel speodcursussen gezien, maar van NOB niet. Wat is aan te raden?
Je bedoelt een introduik?quote:Op vrijdag 29 september 2006 13:31 schreef lotje11 het volgende:
Ja, tuurlijk wil ik weer boven komen, en onder begeleiding duiken, maar ik heb dus geen 4 hele dagen over op vakantie om een brevet te halen. Lijkt me een vereiste als je wilt gaan duiken of niet?
Ik heb al eens een basiscursus gedaan, maar zonder officiele buitenduiken.
Jaquote:Op zaterdag 30 september 2006 14:32 schreef lotje11 het volgende:
Introduik, dat is als nono zonder brevet met een instructeur een duik maken?
Naja, ik vraag me dus af of het nut heeft 'm hier te doen, of dat het daar kort kan....
Gefeliciteerd.quote:Op zondag 1 oktober 2006 20:45 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik heb vanmiddag mijn Open Water gehaald![]()
Gisteren 2 duiken in het Veerse Meer (zicht zo'n 2 meter denk ik, zeester gezien + veel mosselen) en vandaag heb ik 2 duiken in de Grevelingen gemaakt. Ook een zeester gezien + nog wat meer onderwater leven. Zicht was zo'n 3 meter schat ik.
Het klaren van de oren ging goed, en het 'schoon' blazen van het masker ook. Daar had ik in het begin wat moeite mee, maar nu gaat het lekker![]()
Duiken is tof![]()
Je masker niet strak om je hoofd doen kan ook helpenquote:Op maandag 2 oktober 2006 09:18 schreef basset het volgende:
[..]
Gefeliciteerd.
Een truukje voor je masker kan zijn door deels door je neus uit te ademen onder water. Zo blaas je eigenlijk continu binnenkomend water uit je masker zonder dat je je hoofd moet lichten en op de maskler moet duwen (dat is zoals ik het ieder geval oit moest doen)
Begin september aangemeld. Ik had de 1ste les gemist maar dat was geen probleem. Ik kreeg eerst priveles, en daarna kon ik aansluiten bij de rest (4 deelnemers)quote:Op zondag 1 oktober 2006 22:20 schreef lotje11 het volgende:
Veersesmurf, hoe heb jij je brevet gehaald dan?
OWD kun je in 3 dagen halen. 3-4 dagen is de normale tijd die voor owd staat. Als je bij een duikschool gat waar ze geen zwembad hebben, kun je meteen in de zee, dan leer je ook sneller.quote:Op vrijdag 29 september 2006 00:55 schreef lotje11 het volgende:
hoi
Zijn er ook zwembaden waar het zicht slecht is danquote:Op maandag 2 oktober 2006 19:31 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Knip
ik heb 4 lessen in het zwembad gedaan (tot 2 meter, goed zicht) en van het weekend 4 duiken in het buitenwater![]()
Knip
Wel als je daar nog met de blubber aan je duiklaarsjes zo inspringt met 10 manquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 10:57 schreef basset het volgende:
[..]
Zijn er ook zwembaden waar het zicht slecht is dan
Heb je ooit een praktijksituatie meegemaakt? Zo ja, hoe is dat afgelopen?quote:Op maandag 14 februari 2005 10:18 schreef stinkie het volgende:
[..]
En ik kan je vertellen dat ook dat niet lijkt op de praktijk
En ja, met 5 graden kan ik in natpak. Alleen ik doe het niet. Sterker nog, ik heb al jaren niet meer nat gedoken. Tis droog of zwembroek, geen tussenweg
In navolging op basset: smaakt bier en BBQ ook wel is slecht dan?quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 16:47 schreef Rhinestone het volgende:
Afgelopen weekend in Zeeland gedoken met de duikclub en een Engelse duikclub. Was weer prima zoals elk jaar, alleen jammer dat ik me onder water de tering heb verveeld, wat een saaie duiken zeg, er was geen fuck te zien![]()
Dieptepunt was toch wel de vrijdagavond bij de Zeelandbrug. Golven, flinke stroming achter de 1e pilaar, teringeind terugzwemmen. Gelukkig smaakte het bier en BBQ wel goed![]()
Met een overleden duiksterquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 13:23 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Heb je ooit een praktijksituatie meegemaakt? Zo ja, hoe is dat afgelopen?
Vlaardingenquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 10:57 schreef basset het volgende:
Zijn er ook zwembaden waar het zicht slecht is dan
Ooster was zaterdag perfect. Spiegelglad, 19 graden op diepte en 3 heerlijke wrakduikjes gemaaktquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 16:47 schreef Rhinestone het volgende:
Afgelopen weekend in Zeeland gedoken met de duikclub en een Engelse duikclub. Was weer prima zoals elk jaar, alleen jammer dat ik me onder water de tering heb verveeld, wat een saaie duiken zeg, er was geen fuck te zien![]()
Dieptepunt was toch wel de vrijdagavond bij de Zeelandbrug. Golven, flinke stroming achter de 1e pilaar, teringeind terugzwemmen. Gelukkig smaakte het bier en BBQ wel goed![]()
Vreemd, er stond op het Veerse Meer een aardige wind, zeker in de middag (witte kopjes op het meer, windkracht 5 o.i.d.)quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 19:58 schreef stinkie het volgende:
Ooster was zaterdag perfect. Spiegelglad, 19 graden op diepte en 3 heerlijke wrakduikjes gemaakt
quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:12 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Vreemd, er stond op het Veerse Meer een aardige wind, zeker in de middag (witte kopjes op het meer, windkracht 5 o.i.d.)
Na het werk heb ik nog ff gesnorkeld met een soort shirtje aan, maar langer dan een half uur kon ik er echt niet inblijven. Het water in't meer is 18 graden op dit moment, hoe kan het in de Oosterschelde dan 19 graden op diepte zijn?![]()
Enniewee: ik heb tijdens dat snorkelen een netje mosselen geplukt, die gaan morgen lekker opgegeten wordenWat is de onderwaterwereld toch mooi en lekker
![]()
Bier en BBQ smaakt nooit slecht natuurlijkquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 19:12 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
In navolging op basset: smaakt bier en BBQ ook wel is slecht dan?
![]()
Heb je alleen bij de Zeelandbrug gedoken, of ook nog op andere plekken?
wat dacht je van de blausteinsee en la gombe resp. in duitsland en belgie maar allemaal goed te bereiken.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 13:21 schreef Pirm het volgende:
Wat zijn jullie favorieten zoetwater stekken? Ik woon namelijk in Limburg en zomaar ff naar Zeeland zit er niet in. Ik duik voornamelijk in de Bosmolenplas en af en toe bij de Grote Hegge in Thorn. Evt. iemand nog andere leuke stekken in limburg?
Volgens mij zwefr jij ook op duikforum rond sinds kortquote:Op donderdag 16 november 2006 08:45 schreef DaMook het volgende:
SCHUP
Ik wil ook gaan duikenVond het op de basisschool al interessant en ga het nu dan ook echt doen
.
Twijfel nu alleen nog of ik echt les ga nemen bij de club waar ik ga duiken (nob) of snel eerst nog een padi cursus ga doen, met een padi cursus kan ik iig al meegaan met de mensen die ik ken. Met nob duurt het nog wel een tijdje voor dat kan. (dit is wat ik iig begrijp uit de duur van de opleidingen. Uiteraard zou ik na mijn padi alsnog de complete opleiding nob doen, maar padi is dan om gewoon snel aan de slag te kunnen).
Kloptquote:Op donderdag 16 november 2006 23:00 schreef stinkie het volgende:
[..]
Volgens mij zwefr jij ook op duikforum rond sinds kort
Zeker met de huidige nieuwe EU regelgeving, kun je gewoon padi doen voor het snelle en zou je daarna je vervolg opleidingen bij de nob kunnen doen.
Ik zou dan vooral naar het nob gaan omdat buren van mij bij een nob club zitten en ik toch met hun ga duiken danquote:Op vrijdag 1 december 2006 21:46 schreef geelkuikentje het volgende:
Waarom zou je niet bij PADI blijven? NOB is niks mis mee maar waarom je cursus(sen) niet allemaal bij NOB of allemaal bij PADI?
Tuurlijk! Als ik tijd heb dan ga ik duiken in Nederland. Ik had al een topic hiervoor wat ook niet echt leeftquote:Op vrijdag 11 september 2009 13:58 schreef Culi-Mars het volgende:
Om hier maar eens nieuw leven in te blazen:
Zijn er hier nog mensen die (actief) duiken in Nederland, of buitenland?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |