quote:Wereldrecordpoging: meeste duikers tegelijk onder water
Zaterdag 23 mei 2009 organiseren Stichting De Noordzee en de Nederlandse Onderwatersport Bond (NOB) in het kader van de Week van de Zee een wereldrecordpoging voor duikers. Het doel is het wereldrecord ‘de meeste duikers tegelijk onder water’ te verbreken. Daarvoor moeten minimaal 1000 duikers tegelijk minimaal 1 minuut onder water zijn. De duik vindt om 13:00 uur plaats in Zeeland, in het Veerse Meer vanaf de Veerse Dam.
Ook Rijkswaterstaat Zeeland is betrokken bij dit evenement.
Guinness World Book of Records
Het huidige record ‘meeste duikers tegelijk onder water’ werd in 2006 gevestigd op de Malediven met 958 duikers. Dit aantal willen Stichting De Noordzee en de NOB op 23 mei overschrijden. De organisatie koos voor Zeeland omdat daar voldoende helder, goed beschut en interessant duikwater voorhanden is. Specifiek voor de duiklocatie bij de Veerse Dam geldt dat er voldoende ruimte is om 1000 duikers zonder milieuschade te water te kunnen laten gaan. De resultaten worden officieel ingestuurd naar het Guinness World Book of Records. Met deze recordpoging willen Stichting De Noordzee en de NOB meer aandacht vragen voor de bescherming van haaien in de Noordzee, die nog steeds bedreigd worden met uitsterven.
Betrokkenheid Rijkswaterstaat Zeeland
Rijkswaterstaat is zowel op het water als op de weg betrokken bij het evenement. Tijdens het weekeinde na Hemelvaartsdag is het vanouds al zeer druk op en rond het Veerse Meer en de Veerse Dam. Met de recordpoging zal het op de Veerse Dam (Rijksweg N-57) naar verwachting nog drukker worden. Rijkswaterstaat zal erop toezien dat de veiligheid en de doorstroming van het wegverkeer gewaarborgd zijn.
In het belang van de veiligheid van de duikers zal er op het water door Rijkswaterstaat ter plaatse van het evenement tijdelijk een vaarverbod worden ingesteld. Bovendien zal er een RWS-vaartuig op het Veerse Meer patrouilleren.
Gedurende het evenement vindt er op de Veerse Dam een informatiemarkt plaats waar ook Rijkswaterstaat uiteraard niet zal ontbreken. In de stand van Rijkswaterstaat is onder andere informatie te vinden over de verbetering van de kwaliteit van het water in het Veerse Meer sinds de ingebruikname van het doorlaatmiddel in de Zandkreekdam. Verwacht wordt dat door de verbetering van de waterkwaliteit de belangstelling van duikers voor het Veerse Meer de komende jaren fors zal toenemen.
Deelname
Deelname aan de duikrecordpoging is gratis en kan door het inschrijfformulier in te vullen op www.weekvandezee.nl. Als het wereldrecord verbroken wordt, krijgen alle deelnemers na afloop een wereldrecord deelnamebrevet.
Ik ben daar vanavond geweest. Het zicht was enorm slecht. Ik kon m'n buddy niet eens zien..quote:Op dinsdag 5 mei 2009 08:45 schreef geelkuikentje het volgende:
We wilden naar de Bergse diepsluis gaan.
Enorm slechtquote:Op woensdag 6 mei 2009 23:44 schreef Meursault het volgende:
[..]
Ik ben daar vanavond geweest. Het zicht was enorm slecht. Ik kon m'n buddy niet eens zien..![]()
Nu wil ik snel een nieuwe duik maken, om deze te vergeten. Misschien dit weekend nog naar de Zeelandbrug.![]()
Er zijn vanochtend(?) wel sepia's gezien bij Bergse diep.
Heb je daar wat bronnen voor?quote:Op maandag 11 mei 2009 13:57 schreef alsem het volgende:
van bekende duikers heb ik gehoord dat er 10 jaar geleden veel meer sepia's waren als nu, toen de zeelandbrug gebouwd werd was nog nieteens bekend dat dit de plaats was waar sepia's zich voortplanten.
Ik vind dat ze strenger onderwaternatuurbeheer moeten toepassen.
Nice! Waar duik je zoal?quote:Op zondag 17 mei 2009 16:31 schreef BOKA het volgende:
Aangezien ik net mijn 1* brevet heb gehaald plaats ik hier maar een tvp.
Ik heb alleen nog maar voor mijn opleiding gedoken en dat was elke keer in Oostvoorne, helemaal niks interessants te zien dus op een krabbetje en klein visje na dan.quote:Op zondag 17 mei 2009 17:02 schreef Meursault het volgende:
[..]
Nice! Waar duik je zoal?
Afgelopen woensdag bij het koepeltje, scharendijke gedoken en echt mini sepiolaatje gezien.![]()
Vanavond naar de Zeelandbrug.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |