Tsja, huizenprijzen uberhauptquote:Op donderdag 22 maart 2007 15:51 schreef karr-1 het volgende:
Bij ons in de gemeente gaan ze binnenkort nieuwe huizen bouwen. Een aantal daarvan zouden zogenaamde starterswoningen zijn, dus tegen lagere prijzen enzo.
Dus ik dat navragen bij de gemeente, vertellen ze me dat starterswoningen vallen onder de categorie eengezinswoningen en de prijzen beginnen bij 200.000 euro. Dat zijn toch geen startersprijzen? De verklaring die ze geven is dat de markt het zo wil en dat er sprake is van een bijzonder locatie. Dat wil zeggen het terrein ligt aan de rivier, maar de woningen die ik bedoel kijken niet uit op het water, maar precies de andere kant op.
Mijn klacht : 200.000 euro voor een starterswoning.![]()
Zie het maar eens te lenen in je eentjequote:
2 ton voor een gezinswoning vlakbij een rivier lijkt me idd nog best meevallen. Helemaal als het nieuw gebouwd is en vrij op naam.quote:
2 ton voor een starterswoningquote:Op donderdag 22 maart 2007 15:51 schreef karr-1 het volgende:
Bij ons in de gemeente gaan ze binnenkort nieuwe huizen bouwen. Een aantal daarvan zouden zogenaamde starterswoningen zijn, dus tegen lagere prijzen enzo.
Dus ik dat navragen bij de gemeente, vertellen ze me dat starterswoningen vallen onder de categorie eengezinswoningen en de prijzen beginnen bij 200.000 euro. Dat zijn toch geen startersprijzen? De verklaring die ze geven is dat de markt het zo wil en dat er sprake is van een bijzonder locatie. Dat wil zeggen het terrein ligt aan de rivier, maar de woningen die ik bedoel kijken niet uit op het water, maar precies de andere kant op.
Mijn klacht : 200.000 euro voor een starterswoning.![]()
leuke redenatie. Dan zijn die 2 jaar voorbij, en dan? Dan weet je wel wat er gaat gebeuren? Twee jaar is niks voor een huis, die hypo zit je toch 30 jaar aan vast.quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:00 schreef DaFan het volgende:
Ja tis wel iets wat je met een 2-persoonsinkomen moet financieren, in je eentje lukt het niet. Maar dat wordt volgens mij ook altijd bedoeld met Starters -> samenwonende, (net-afgestudeerden) en die net een baan hebben.
Als starter zou ik trouwens liever huren dan kopen je weet nooit wat er gaat gebeuren de komende 2 jaar. Straks heb je inenen een kind ofzo of moet je verder weg werken heb je mooi een probleem.
Ja das waar maar als starter is de nabije toekomst zo onzeker dat je volgens mij beter kan huren. Als je bijvoorbeeld uit elkaar gaat heb je helemaal een probleem als je een hypotheek hebt.quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:13 schreef stinkie het volgende:
[..]
leuke redenatie. Dan zijn die 2 jaar voorbij, en dan? Dan weet je wel wat er gaat gebeuren? Twee jaar is niks voor een huis, die hypo zit je toch 30 jaar aan vast.
Buiten dat, ik kon na 2 jaar mijn woning ook alweer met winst verkopen. Wilde dat ze hier nu ook nieuwbouw gingen neerpoeten voor 2K
Echt geen idee waar jij het over hebt. Maar voor 120.000 krijg je in eindhoven net een garageboxquote:Op donderdag 22 maart 2007 22:52 schreef DemonRage het volgende:
Een beetje irrealistisch om starterswoningen voor zoveel geld aan te bieden. Bij de meeste starters is ¤ 120.000 toch echt het limiet.
Daar knelt juist de schoen. Het is belachelijk dat je eigen inbreng en 2 inkomens nodig hebt om vervolgens het maximale te lenen wat je kan lenen. En dat allemaal voor een starterswoning. Nogal cru als je bedenkt dat een groot gedeelte van je geld eerst naar anderen gaat voordat je zelf kan wonen.quote:Met 2 inkomens die modaal zijn is dat te financieren ( met wat eigen inbreng ).
Ehh kijk je wel een op een site van een makelaar?quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:09 schreef zure_apple het volgende:
2 ton... pfff.... als net academici mag je blij zijn dat je in het begin van je carriere 30000 bruto verdient, Krijg je dus geen hypotheek van 2 ton mee.
Een starterswoning kost een ton, geen 2 ton!
Met 2 normale inkomens en zo zal het vast wel te betalen zijn, maar dan zit je dus echt aan de maximale lening die je krijgen kunt. En dat vind ik zeker voor een starter te gevaarlijk, je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt.quote:Daar knelt juist de schoen. Het is belachelijk dat je eigen inbreng en 2 inkomens nodig hebt om vervolgens het maximale te lenen wat je kan lenen. En dat allemaal voor een starterswoning. Nogal cru als je bedenkt dat een groot gedeelte van je geld eerst naar anderen gaat voordat je zelf kan wonen.
Precies. Alleen zie ik dat helaas niet zo snel gebeuren. Zeker banken hebben er groot belang bij dat de prijzen niet extreem gaan dalen. Huizen gaan dan met verlies verkocht worden (als ze al verkocht worden!), waardoor mensen schulden opbouwen etc...quote:Op vrijdag 23 maart 2007 08:37 schreef karr-1 het volgende:
Huizenprijzen zijn op dit moment zoiezo onrealistisch hoog. Je betaald een vermogen voor een huis van 3 keer niks en dan staan ze er nog voor in de rij.
Het is wachten op het moment dat de markt in elkaar stort, dan is het moment om toe te slaan en een goedkoop huis voor een realistische prijs te kopen.
Volledig mee eens. Hypotheekrenteaftrek moet inderdaad eens flink aangepakt worden.quote:Ik blijf er echter bij dat ze de hypotheekrenteaftrek eens aan moeten gaan pakken, om de prijzen weer wat realistischer te krijgen. En dan bedoel ik niet afschaffen, maar gewoon een maximum aan de aftrek stellen, zowel voor het aftrekbare bedrag als voor het aantal jaren dat je de hypotheekrente mag aftrekken. Bijvoorbeeld maximaal 5 jaar bij je eerste huis en 2 jaar bij ieder volgend huis.
Toen was dat ook bijna niet te betalen, inflatie etc. Een starterswoning van 2 ton is echt belachelijk hoor. Een starterswoning is een woning die je in je eentje modaal verdienend kan betalen. Dat houdt dus een huis in van 130K maximaal. Met 2x modaal is 2 ton net haalbaar, maar dan is het best kromliggen. Kortom: mooie kreet zoiets, maar niet realistisch...quote:Op vrijdag 23 maart 2007 08:50 schreef Jo0Lz het volgende:
Waar is de goede oude tijd, waar starterswoning nog inhield dat je een woning voor 80.000 gulden kocht.
Jij hebt geen eigen huis zekerquote:Op vrijdag 23 maart 2007 08:52 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Hypotheekrenteaftrek moet inderdaad eens flink aangepakt worden.
Daarom denk ik ook dat het verstandiger is om die aftrek in duur en bedrag te beperken. En aan een overgangsregeling voor bestaande huiseigenaren ontkomt je waarschijnlijk ook niet.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 08:58 schreef freud het volgende:
[..]
Jij hebt geen eigen huis zeker. Als die aftrek verdwijnt, dalen de prijzen, verkoopt niemand meer vanwege het verlies, en blijven de prijzen alsnog hoog. Daarnaast stijgt de hyporente dan en betaal je alsnog netto net zoveel. Aftrek voor huizen boven de 4 ton inkorten, ok, maar helemaal afschaffen is de nekslag voor nieuw huizenbezit.
Heb je eng idee wat de grootste kostenpost is bij projectontwikkeling?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 09:56 schreef karr-1 het volgende:
En door alle extra kosten zijn ze wel verplicht om de huizen duur te maken, anders is er uberhaupt geen winst te maken.
Dan nog zijn de marges echt belachelijk hoog hoor...quote:Op vrijdag 23 maart 2007 09:59 schreef stinkie het volgende:
[..]
Heb je eng idee wat de grootste kostenpost is bij projectontwikkeling?
De grondprijs. In bezit van rijk en gemeente. En ja, die willen natuurlijk ook leuk verdienen.
Euh, met een huis van 2 ton zit je op een netto hypo van rond de 900 euro, verzekeringen en vaste lasten erbij, maakt ongeveer 1000 euro per persoon. Modaal inkomen is 1400-1500 netto, oftewel, je hebt nog pp 400 euro over voor kleren, gsm, relaxen, fest, etc.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:26 schreef RSie het volgende:
2ton is IMHO een vrij goede prijs voor een starterswoning.
dit is er dan eentje uit de categorie starters die direct gaan samenwonen. voor 1 persoon is een dergelijke hypotheek niet altijd (bijna nooit) op te brengen. maar kom op, 2 ton moet toch lukken met 2 werkenden!
Zoals ook Freud al zegt, 2 ton voor een starterswoning vind ik persoonlijk belachelijk. Zelfs op 2 salarissen is dit bijna niet te doen, als je naast je huis ook nog een beetje leuk leven wilt hebben. Je zal toch ook moeten eten, drinken etc en dat is dan bijna niet meer te betalen.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:26 schreef RSie het volgende:
dit is er dan eentje uit de categorie starters die direct gaan samenwonen. voor 1 persoon is een dergelijke hypotheek niet altijd (bijna nooit) op te brengen. maar kom op, 2 ton moet toch lukken met 2 werkenden!
Als je wilt gaan shoppen bij jan de bouvries wel ja......quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:29 schreef freud het volgende:
[..]
Met een verzamelinkomen van 5K bruto zou ik het misschien doen, maar een dergelijk nieuwbouwhuis moet in de praktijk ook nog volledig ingericht worden, wat ook zeker nog 20 a 30K kost.
Ben het dus niet met je eens.
Laatst hoorde ik ergens dat projectontwikkeling vrijwel de moeite niet meer waard is ivm. bouwkosten.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:20 schreef freud het volgende:
[..]
Dan nog zijn de marges echt belachelijk hoog hoor...
De gemiddelde beleningscapaciteit is sinds 1 januari met 15% gedaald. Die 2 ton die vorig jaar relatief probleemloos te verkrijgen was, is nu een stuk lastiger te verkrijgen. (bron: NRC.Next). Dit zal zeker gevolgen hebben voor de woningmarkt, de prijzen zullen moeten gaan dalen omdat de starters het prijspeil van vorig jaar niet meer op kunnen brengen.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:26 schreef RSie het volgende:
Exact de reden waarom ik dus geen VVD of CDA stem, dit soort praktijken zijn dus gewoon crimineel.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 11:01 schreef rebel6 het volgende:
En daarom stem ik dus geen VVD.
Want terwijl we al een groot huizentekort hadden, heeft Minister Sybilia Dekker (VVD) de afgelopen jaren bewust duizenden goedkope (maar nog prima bewoonbare) woningen laten slopen om zo de vraag naar nieuwbouwwoningen extra groot te maken zodat haar maffiavriendjes uit de bouwwereld zeer hoge prijzen kunnen vragen voor simpele starterswoningen.![]()
Dit alles met de volledige steun van haar partij en van het CDA.
Dus TS, bedank de VVD- en CDA-stemmers maar!
Aan 20 tot 30K kom je sneller dan je denkt. De meeste starterswoningen worden casco opgeleverd. Daar moet dus nog een vloer in, een keuken, een badkamer. Een beetje fatsoenlijke gordijnen kosten ook al snel een klein kapitaal, en dan heb ik het nog niet over meubilair gehad, en de tuin.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:50 schreef RSie het volgende:
400 eurie pp per maand overhouden is saampjes 800. daar kan je best goed van leven hoor!
redt je dat niet, dan heb je echt een gat in je klauw!
woninginrichting 20/30K,... yeah right! mensen met modaal inkomen moeten geen designmeubels kopen. ga lekker naar leenbakker of ikea totdat je wat meer geld te besteden hebt.
Een nieuwbouwhuis wordt kaal opgeleverd. Dus naast meubels: keuken (8000), verf/muren (600), laminaat/vloerbedekking (2000), stekkerdozen en andere los spul (500), badmaker (2000). Dan komen je meubels etc er nog eens bij, zoals bed, kasten, inrichting woonkamer. Trust me, 20 a 30K is echt niet hoog hoor.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:50 schreef RSie het volgende:
400 eurie pp per maand overhouden is saampjes 800. daar kan je best goed van leven hoor!
redt je dat niet, dan heb je echt een gat in je klauw!
woninginrichting 20/30K,... yeah right! mensen met modaal inkomen moeten geen designmeubels kopen. ga lekker naar leenbakker of ikea totdat je wat meer geld te besteden hebt.
En dat rekenmodel is alleen intern? Dat staat niet ergens op internet? Want bij die hypotheek berekeningen op sites van banken dat is ook altijd heel voorzichtig toch?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 13:22 schreef freud het volgende:
De hypotheekverstrekkers hebben een intern rekenmodel waar je aan moet voldoen. Het wordt pas echt een feest als je ook NHG wil hebben... Een bank moet zeker weten dat ze over 30 jaar hun geld terug zien. Logisch dat ze dan iets voorzichtiger zijn dan met huur. Als iemand de hypo niet kan betalen, betekent dat een aardige kostenpost voor een hypo verstrekker.
Tsja ik snap dat ze hun centen weer terug willen hebben aan het eind, maar als ik mijn huur niet betaal staan ze ook op de stoep om het geld te halen. Dus waarom kan dat bij een hypotheek niet.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 13:22 schreef freud het volgende:
De hypotheekverstrekkers hebben een intern rekenmodel waar je aan moet voldoen. Het wordt pas echt een feest als je ook NHG wil hebben... Een bank moet zeker weten dat ze over 30 jaar hun geld terug zien. Logisch dat ze dan iets voorzichtiger zijn dan met huur. Als iemand de hypo niet kan betalen, betekent dat een aardige kostenpost voor een hypo verstrekker.
Ik ken genoeg vrienden en mijn toekomstige colega's die al bijna 40.000 per jaar verdienen dus zal ook wel meevallen.quote:2 ton... pfff.... als net academici mag je blij zijn dat je in het begin van je carriere 30000 bruto verdient, Krijg je dus geen hypotheek van 2 ton mee.
Die regels zijn niet openbaar omdat het voor de burger nooit duidelijk mag zijn waarom je afgewezen wordt. Stel je voor dat je ziet wat voor vette winsten een bank over jou rug maakt.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 13:53 schreef freud het volgende:
In een bank hebben ze gewoon rekenregels op basis van waar jouw maximale lening op wordt berekend. Deze zijn niet openbaar nee, daar zijn ze ook niet geschikt voor.
Als een huurder niet betaald, dan wordt hij eruit geschopt, en gaat er een nieuwe huurder in. Als je je hypo niet kan betalen, wordt je eruit geschopt, huis in de executieverkoop. Dan moet nog maar blijken of de hypotheek gedekt is door de executiewaarde. Is een redelijk simpele constructie, en wel logisch imo. Dit nog naast de misgelopen inkomsten van minder jaren lopende hypo.
Natuurlijk verdienen ze er dik aan, het zijn commerciële instellingen, geen liefdadigheidsinstellingen...quote:Op vrijdag 23 maart 2007 14:14 schreef karr-1 het volgende:
Die regels zijn niet openbaar omdat het voor de burger nooit duidelijk mag zijn waarom je afgewezen wordt. Stel je voor dat je ziet wat voor vette winsten een bank over jou rug maakt.
Nee, banken dekken zich vooraf in op eventuele riskante investeringen. Lijkt me niets mis mee. Wat wel zo is, is dat ze best wat coulanter kunnen zijn bij starters met een goeie toekomst (goeie opleiding, toekomstperspectief, etc).quote:Nieuwe kopers worden dus inderdaad de dupe van mensen die om wat voor reden dan ook niet betalen, waardoor banken nog voorzichtiger worden. En zolang mensen natuurlijk bereid zijn om deze absurde bedragen voor een huis te betalen zal er ook niet snel een einde aan komen.
Precies !!quote:Wat wel zo is, is dat ze best wat coulanter kunnen zijn bij starters met een goeie toekomst (goeie opleiding, toekomstperspectief, etc).
Kijk dat zijn wat meer normale prijzen voor een starterswoning. Welke stad is dit?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 15:51 schreef Patjakker het volgende:
Ik heb een starterswoning gekocht voor 105.000. Prima prijs, alleen de grond is niet van mij. Die pacht je van de bouwer. Huis zelf heeft een begane grond van 11 x 5, met 2 bovenverdiepingen. 200.000 vind ik wel heel erg aan de hoge kant, ik kan dat in m'n eentje echt niet opbrengen.
Leuk detail is wel dat hij de grond pacht. Vergeet (en onderschat!) die kosten vooral niet.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:07 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Kijk dat zijn wat meer normale prijzen voor een starterswoning. Welke stad is dit?
is het niet gewoon 2x als je allebei hetzelfde verdient?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:20 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Leuk detail is wel dat hij de grond pacht. Vergeet (en onderschat!) die kosten vooral niet.
Overigens is mij eens voorgerekend hoe ontzettend hard je maximale hypotheekbedrag stijgt als er sprake is van een partner met een salaris. Dat is echt bizar, vooral omdat het voor mij volledig niet interessant was omdat ik mijn appartement alleen kocht.
Als ze dat niet zouden doen zouden ze ook niet zoveel kunnen uitgeven zonder te lenen.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 14:11 schreef Neuralnet het volgende:
Ik ken genoeg mensen die zeggen dat ze zoveel verdienen. Alsof mensen eerlijk zijn over hun salaris.
Dit is in Hendrik-Ido-Ambacht, ligt een kwartiertje van Rotterdam vandaan.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:07 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Kijk dat zijn wat meer normale prijzen voor een starterswoning. Welke stad is dit?
Dat stijgt IETS harder, maar boven een bepaalde grens niet meer. Je mag namelijk volgens die rekenmodellen een bepaald percentage van je inkomen besteden aan hypotheeklasten. Als je meer verdient gaat dit percentage ook een beetje omhoog (heel weinig).quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:45 schreef Stansfield het volgende:
[..]
is het niet gewoon 2x als je allebei hetzelfde verdient?
Dus bij 1900 bruto krijg je 100.000 en bij 2x1900 bruto krijg je 200.000 ofzo? Of stijgt dat nog sterker?
En ik woon in Zwijndrecht, dus praktisch om de hoek. Waarom vragen ze hier dan van die achterlijke prijzen?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 17:02 schreef Patjakker het volgende:
[..]
Dit is in Hendrik-Ido-Ambacht, ligt een kwartiertje van Rotterdam vandaan.
Overigens, die grondpacht valt best mee. Is ongeveer 750 euro per jaar.
Das ook de grootste bullshit die je kan verzinnen hé.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 11:01 schreef rebel6 het volgende:
En daarom stem ik dus geen VVD.
Want terwijl we al een groot huizentekort hadden, heeft Minister Sybilia Dekker (VVD) de afgelopen jaren bewust duizenden goedkope (maar nog prima bewoonbare) woningen laten slopen om zo de vraag naar nieuwbouwwoningen extra groot te maken zodat haar maffiavriendjes uit de bouwwereld zeer hoge prijzen kunnen vragen voor simpele starterswoningen.![]()
Dit alles met de volledige steun van haar partij en van het CDA.
Dus TS, bedank de VVD- en CDA-stemmers maar!
asjeblieftquote:Op vrijdag 23 maart 2007 17:44 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En ik woon in Zwijndrecht, dus praktisch om de hoek. Waarom vragen ze hier dan van die achterlijke prijzen?
Een nieuwbouwhuis zit vaak een standaard badkamer/keuken in en aansluitmateriaal zit er volgens mij ook al in. En die standaard badkamer zit er meen ik vaak al in de prijs meegerekend. Maar daar moet je me niet op vast pinnen. Ow en een keuken van 8K. Ik heb een mooie keuken incl. montage en alles voor 4K gekocht bij een keukenzaak. Ga naar de Ikea en koop daar een standaard keuken en je bent nog minder kwijt.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 12:45 schreef freud het volgende:
[..]
Een nieuwbouwhuis wordt kaal opgeleverd. Dus naast meubels: keuken (8000), verf/muren (600), laminaat/vloerbedekking (2000), stekkerdozen en andere los spul (500), badmaker (2000). Dan komen je meubels etc er nog eens bij, zoals bed, kasten, inrichting woonkamer. Trust me, 20 a 30K is echt niet hoog hoor.
En 400 overhouden in de maand om van te leven is imo niet weinig, maar vetpot is het ook niet hoor...
Het ging nog net niet exponentieel omhoog, maar wel heel erg hard.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:45 schreef Stansfield het volgende:
[..]
is het niet gewoon 2x als je allebei hetzelfde verdient?
Dus bij 1900 bruto krijg je 100.000 en bij 2x1900 bruto krijg je 200.000 ofzo? Of stijgt dat nog sterker?
Mazzel hebben en de krantjes in de gaten houden. Dit was een starters project van de gemeente zwijndrecht en ambacht. Is in de Volgerlanden. Volgens mij gaan ze daar nog flink doorbouwen, dus informeren bij gemeente en aangesloten maatschappijen. Dat zijn in mijn geval Ooms, Rabobank en Forta.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 17:44 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En ik woon in Zwijndrecht, dus praktisch om de hoek. Waarom vragen ze hier dan van die achterlijke prijzen?
Die tijd is met dezelfde tijd meegegaan als de tijd waarin het brood nog een lwartje was.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 08:50 schreef Jo0Lz het volgende:
Waar is de goede oude tijd, waar starterswoning nog inhield dat je een woning voor 80.000 gulden kocht.
In een tweetal uitzendingen van het programma Van gewest tot gewest uit eind 2003 wordt o.a. deze vraag aan de orde gesteld.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 01:53 schreef Isabeau het volgende:
Zijn de huizenprijzen in het algemeen niet gewoon veel te hoog waardoor 'starterswoningen' op dit soort hoge bedragen uitkomen?
[Bron: http://omroep.nl/nps/gewe(...)03.html~contentright]quote:Gewest maakt de balans op en trekt een even overzichtelijke als controversiele conclusie: Nederland is in het geheel niet vol, sterker nog, Nederland is LEEG.
Aan het woord komen o.a.:
Dr. Vincent van Rossem, architectuurhistoricus: ''Slechts 14 % van Nederland is bebouwd; we hebben een zee van ruimte. Het ruimtelijke ordeningsbeleid is regelrecht mensvijandig''
Dr. Pieter Vereijken, landbouwkundige Wageningen): ''Vanuit de lucht gezien lijkt de Nederlander bang voor groen. Gedwongen door de overheid blijft men zo dicht mogelijk bij elkaar in de steden. Het beleid is totalitair''
Drs. Geurt Keers, onderzoeker ruimtelijke ordening: ''Door het compacte-steden-beleid en omdat er op het platteland niet gebouwd mag worden, zitten we boven op elkaar. Het is pure burgerpesterij.'' Een tweeluik over de bizarre ruimtelijke ordening van Nederland. In deel 1 staat de stad centraal: er wordt geschetst hoe steden en wegen dichtslibben door het rigide kraptebeleid dat de overheid al decennialang voert.
Ga je nou ontkennen dat duizenden goedkope woningen slopen en vrijwel niks terugbouwen in die prijsklasse grote gevolgen heeft voor de prijzen van de overblijvende "goedkope" huizen?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:19 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Das ook de grootste bullshit die je kan verzinnen hé.
Wuhwuh VVD en CDA. Er zijn massa's huizen die je WEL kan kopen voor een ton of iets meer.
Maar die zijn niet goed genoeg voor jullie! Kortom, hypocriet geneuzel. Als je voor een prikkie wil wonen moet je geld gaan investeren in een prima bewoonbaar klein bouwval in een achterstandswijk. Maar dat doe je ook niet. Kortom, prima dat ze die wijken plat gooien en de boel herinrichten.
MIsschien moet je als starter ook niet van die hoge eisen stellen. Hoe denk je dat je ouders ooit zijn begonnen? En waar denk je dat alle doorstromers ooit zijn begonnen? Vast niet in een ruime eengezinswoning met een grote tuin op het zuidwesten in een goede buurt.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 09:18 schreef karr-1 het volgende:
Als je een huis hebt in deze tijd is het leuk, maar als je een starter bent zoals ik en graag een huis wil kopen dan ben je kansloos. De huidige prijzen zijn niet meer op te brengen, tenzij je in een achterstandsbuurt of in een heel klein huisje wil wonen.
Dat is een beetje het (luxe) probleem van mensen in deze tijd. Alles moet maar duur en luxe, en je moet zeker niet onderdoen voor je vriendje.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 09:24 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
MIsschien moet je als starter ook niet van die hoge eisen stellen. Hoe denk je dat je ouders ooit zijn begonnen? En waar denk je dat alle doorstromers ooit zijn begonnen? Vast niet in een ruime eengezinswoning met een grote tuin op het zuidwesten in een goede buurt.
Ik snap ook wel dat ik als starter geen doorzonwoning aan het water kan krijgen, zo naief ben ik niet. En wat mijn vriendje heeft heb ik ook aangezien we samen wonenquote:Op dinsdag 27 maart 2007 09:55 schreef Gunner het volgende:
Het zal ongetwijfeld lastiger zijn. Maar heel veel mensen hebben irreele eisen wat betreft een woning.
Juistem... Sowieso... Mensen hier zouden eens aan hun ouders moeten vragen wanneer die hun eerste eigen huis kochten. Ik hoor tegenwoordig mensen van begin 20 klagen dat ze geen huis kunnen kopen. Wat is dat voor iets zots!quote:Op dinsdag 27 maart 2007 09:55 schreef Gunner het volgende:
Het zal ongetwijfeld lastiger zijn. Maar heel veel mensen hebben irreele eisen wat betreft een woning.
Je hebt één groot probleem. Je woont in de randstad.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 10:04 schreef karr-1 het volgende:
Het gaat me gewoon om het principe, waar is nog een redelijke woning zonder al te veel bijzonderheden te vinden die voor een starter wel betaalbaar is. Ik woon nu op een flat 6 hoog dus mijn eisen zijn echt niet hoog.
Ik wil overal wonen, zolang het maar een acceptabele prijs is en de prijs in verhouding is met wat je er voor terug krijgt. En dat is tegenwoordig allang niet meer zo.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 10:23 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Juistem... Sowieso... Mensen hier zouden eens aan hun ouders moeten vragen wanneer die hun eerste eigen huis kochten. Ik hoor tegenwoordig mensen van begin 20 klagen dat ze geen huis kunnen kopen. Wat is dat voor iets zots!
En huizen slopen voor andere huizen. Veelal gebeurd dit in wat mindere wijken. Ik ben afgelopen zondag door een dergelijke wijk gelopen waar ze de helft gesloopt & herbouwd hebben en de andere helft nog bewoond wordt.
Ik weet zeker dat die oude huizen NIET voldoen aan de eisen van de mensen hier. Of je moet al in een dergelijke omgeving wonen. Misschien dat je er dan op je gemak voelt.
Ik zag laatst (zou best in dit topic kunnen zijn) een verhaal van iemand die tot de conclusie kwam dat Nederland helemaal niet vol is en er meer in de buitengebieden gebouwd zou moeten worden. Daar is massa's ruimte. Maar heel veel mensen houden vast aan een idee (van jawel
) bepaalde politieke partijen dat al het groen bespaard moet worden.
Je kan geen nieuwe huizen bouwen als er nergens gebouwd mag worden. Marktwerking jeweets!
En nee, je kan niet in het centrum van een grotere stad wonen in een mooi huisje in een leuke buurt voor anderhalf ton. Maar dat ligt ABSOLUUT niet aan een politieke partij of weet ik veel welk kutexcuus mensen weten te verzinnen. Dat ligt aan jezelf. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten kan niet. Jammer dan!
Wat overigens ondertussen ook al aangetoond is. In elke stad zijn er wel goedkopere woningen te vinden. Van +/- een ton. Maar daar willen jullie weer niet in wonen. Ligt het dan aan de iets of iemand anders.... Of gewoon aan jullie?
Ga naar Funda! Typ in Zwijndrecht, straal 5km, tussen de 75K en de 125K!quote:Op dinsdag 27 maart 2007 10:27 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik wil overal wonen, zolang het maar een acceptabele prijs is en de prijs in verhouding is met wat je er voor terug krijgt. En dat is tegenwoordig allang niet meer zo.
quote:Op donderdag 22 maart 2007 15:51 schreef karr-1 het volgende:
Bij ons in de gemeente gaan ze binnenkort nieuwe huizen bouwen.
K.K. is niet bij nieuwbouw toch?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 00:06 schreef Drasss het volgende:
Zal vast wel kk zijn natuurlijk dus dan zit je rond de 220.000.
V.O.N. bij nieuwbouw.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 10:38 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
[..]
K.K. is niet bij nieuwbouw toch?
Mja, dat geld moet je weer in andere dingen stoppen om je huis leefbaar te maken, dus in de praktijk scheelt het je geen geld.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 10:47 schreef bleiblei het volgende:
[..]
V.O.N. bij nieuwbouw.
Wel bouwrente, geen overdrachtsbelasting.
Maar op dat "leefbaar" maken heb je invloed qua kosten.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 10:59 schreef freud het volgende:
[..]
Mja, dat geld moet je weer in andere dingen stoppen om je huis leefbaar te maken, dus in de praktijk scheelt het je geen geld.
Kom op, je kan toch werkelijk waar niet verwachten dat mensen met een Ikea keuken genoegen gaan nemen hequote:Op dinsdag 27 maart 2007 11:05 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Maar op dat "leefbaar" maken heb je invloed qua kosten.
Een keuken zit er vaak al heel basic in. Badkamer ook. Verf en vloer hoeft niet zo heel veel te kosten.
Keuken en badkamer is ook overigens voor weinig aan te komen. Ook hier voor geldt weer. Tis maar net hoe gek je het zelf maakt. Overdrachtsbelasting is simpelweg een vast percentage.
Helemaal niet. Ik denk zelfs makkelijker. Huizen waren toen goedkoper ja. Maar de inkomsten waren ook een heel stuk minder. Ik denk dat er tegenwoordig heel wat subsidietjes en andere voordelen zijn om nu makkelijker aan een woning te kunnen komen dan vroeger. Alleen namen mensen vroeger met minder genoegen, was max. 1 vakantie per genoeg en twijfelde men over een 1e auto ipv een 3e. En dan blijft er geld over voor andere dingetjes.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 09:52 schreef Stansfield het volgende:
Dat is wel zo ja dat de starter tegenwoordig niet echt een reeel beeld heeft van waar hij moet beginnen. Maar ik heb wel het gevoel dat het iets moeilijker is dan toen mijn ouders jong waren. Maar aan de andere kant is de verhouding huisenprijs/inkomen ook wel iets schever dan toen denk ik. Alleen niet zo er als sommige wel willen denken.
Best aan de prijs???quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:33 schreef kleinvogelijn het volgende:
Het is ook allemaal duur, en als het goedkoop is dan heb je meestal ook maar 2 kamers. In Floriande in Hoofddorp waren toentertijd starterswoningen te koop vanaf ¤ 87.000 tot aan ¤ 103.000 (maar dat waren maar 2 kamerwoningen van 55 m2, dus best aan de prijs gezien het woningoppervlak)
Sommige mensen willen het punt ook niet begrijpen he. Het gaat er niet om dat ik niks kan vinden, het gaat erom dat de gemeente een huis van 2 ton betiteld als starterswoning en daarmee valse verwachtingen wekt. Natuurlijk kun je voor 400 euro geen MacBook kopen, maar die dingen zijn het geld ook waard. Als ik een 2 kamer appartement kan krijgen voor 2 ton dan vind ik dat duur, dat is mijn eigen keuze.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 10:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ga naar Funda! Typ in Zwijndrecht, straal 5km, tussen de 75K en de 125K!
Genoeg te vinden dude!
En dat acceptabele prijs voor hetgeen wat je voor krijgt heeft te maken met jouw idee van hoeveel zoiets mag kosten.
Zal ik je wat vertellen? Dat is niet realistisch! Dus hup, zet dat uit je hoofd. Stel je maatstaven bij en ga iets zoeken wat je wel kan betalen! Of ga jij naar de computerzaak en gaat daar moeilijk doen omdat je van mening bent dat je voor 400 euro een Apple MacBook moet kunnen kopen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |