Tsja, huizenprijzen uberhauptquote:Op donderdag 22 maart 2007 15:51 schreef karr-1 het volgende:
Bij ons in de gemeente gaan ze binnenkort nieuwe huizen bouwen. Een aantal daarvan zouden zogenaamde starterswoningen zijn, dus tegen lagere prijzen enzo.
Dus ik dat navragen bij de gemeente, vertellen ze me dat starterswoningen vallen onder de categorie eengezinswoningen en de prijzen beginnen bij 200.000 euro. Dat zijn toch geen startersprijzen? De verklaring die ze geven is dat de markt het zo wil en dat er sprake is van een bijzonder locatie. Dat wil zeggen het terrein ligt aan de rivier, maar de woningen die ik bedoel kijken niet uit op het water, maar precies de andere kant op.
Mijn klacht : 200.000 euro voor een starterswoning.![]()
Zie het maar eens te lenen in je eentjequote:
2 ton voor een gezinswoning vlakbij een rivier lijkt me idd nog best meevallen. Helemaal als het nieuw gebouwd is en vrij op naam.quote:
2 ton voor een starterswoningquote:Op donderdag 22 maart 2007 15:51 schreef karr-1 het volgende:
Bij ons in de gemeente gaan ze binnenkort nieuwe huizen bouwen. Een aantal daarvan zouden zogenaamde starterswoningen zijn, dus tegen lagere prijzen enzo.
Dus ik dat navragen bij de gemeente, vertellen ze me dat starterswoningen vallen onder de categorie eengezinswoningen en de prijzen beginnen bij 200.000 euro. Dat zijn toch geen startersprijzen? De verklaring die ze geven is dat de markt het zo wil en dat er sprake is van een bijzonder locatie. Dat wil zeggen het terrein ligt aan de rivier, maar de woningen die ik bedoel kijken niet uit op het water, maar precies de andere kant op.
Mijn klacht : 200.000 euro voor een starterswoning.![]()
leuke redenatie. Dan zijn die 2 jaar voorbij, en dan? Dan weet je wel wat er gaat gebeuren? Twee jaar is niks voor een huis, die hypo zit je toch 30 jaar aan vast.quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:00 schreef DaFan het volgende:
Ja tis wel iets wat je met een 2-persoonsinkomen moet financieren, in je eentje lukt het niet. Maar dat wordt volgens mij ook altijd bedoeld met Starters -> samenwonende, (net-afgestudeerden) en die net een baan hebben.
Als starter zou ik trouwens liever huren dan kopen je weet nooit wat er gaat gebeuren de komende 2 jaar. Straks heb je inenen een kind ofzo of moet je verder weg werken heb je mooi een probleem.
Ja das waar maar als starter is de nabije toekomst zo onzeker dat je volgens mij beter kan huren. Als je bijvoorbeeld uit elkaar gaat heb je helemaal een probleem als je een hypotheek hebt.quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:13 schreef stinkie het volgende:
[..]
leuke redenatie. Dan zijn die 2 jaar voorbij, en dan? Dan weet je wel wat er gaat gebeuren? Twee jaar is niks voor een huis, die hypo zit je toch 30 jaar aan vast.
Buiten dat, ik kon na 2 jaar mijn woning ook alweer met winst verkopen. Wilde dat ze hier nu ook nieuwbouw gingen neerpoeten voor 2K
Echt geen idee waar jij het over hebt. Maar voor 120.000 krijg je in eindhoven net een garageboxquote:Op donderdag 22 maart 2007 22:52 schreef DemonRage het volgende:
Een beetje irrealistisch om starterswoningen voor zoveel geld aan te bieden. Bij de meeste starters is ¤ 120.000 toch echt het limiet.
Daar knelt juist de schoen. Het is belachelijk dat je eigen inbreng en 2 inkomens nodig hebt om vervolgens het maximale te lenen wat je kan lenen. En dat allemaal voor een starterswoning. Nogal cru als je bedenkt dat een groot gedeelte van je geld eerst naar anderen gaat voordat je zelf kan wonen.quote:Met 2 inkomens die modaal zijn is dat te financieren ( met wat eigen inbreng ).
Ehh kijk je wel een op een site van een makelaar?quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:09 schreef zure_apple het volgende:
2 ton... pfff.... als net academici mag je blij zijn dat je in het begin van je carriere 30000 bruto verdient, Krijg je dus geen hypotheek van 2 ton mee.
Een starterswoning kost een ton, geen 2 ton!
Met 2 normale inkomens en zo zal het vast wel te betalen zijn, maar dan zit je dus echt aan de maximale lening die je krijgen kunt. En dat vind ik zeker voor een starter te gevaarlijk, je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt.quote:Daar knelt juist de schoen. Het is belachelijk dat je eigen inbreng en 2 inkomens nodig hebt om vervolgens het maximale te lenen wat je kan lenen. En dat allemaal voor een starterswoning. Nogal cru als je bedenkt dat een groot gedeelte van je geld eerst naar anderen gaat voordat je zelf kan wonen.
Precies. Alleen zie ik dat helaas niet zo snel gebeuren. Zeker banken hebben er groot belang bij dat de prijzen niet extreem gaan dalen. Huizen gaan dan met verlies verkocht worden (als ze al verkocht worden!), waardoor mensen schulden opbouwen etc...quote:Op vrijdag 23 maart 2007 08:37 schreef karr-1 het volgende:
Huizenprijzen zijn op dit moment zoiezo onrealistisch hoog. Je betaald een vermogen voor een huis van 3 keer niks en dan staan ze er nog voor in de rij.
Het is wachten op het moment dat de markt in elkaar stort, dan is het moment om toe te slaan en een goedkoop huis voor een realistische prijs te kopen.
Volledig mee eens. Hypotheekrenteaftrek moet inderdaad eens flink aangepakt worden.quote:Ik blijf er echter bij dat ze de hypotheekrenteaftrek eens aan moeten gaan pakken, om de prijzen weer wat realistischer te krijgen. En dan bedoel ik niet afschaffen, maar gewoon een maximum aan de aftrek stellen, zowel voor het aftrekbare bedrag als voor het aantal jaren dat je de hypotheekrente mag aftrekken. Bijvoorbeeld maximaal 5 jaar bij je eerste huis en 2 jaar bij ieder volgend huis.
Toen was dat ook bijna niet te betalen, inflatie etc. Een starterswoning van 2 ton is echt belachelijk hoor. Een starterswoning is een woning die je in je eentje modaal verdienend kan betalen. Dat houdt dus een huis in van 130K maximaal. Met 2x modaal is 2 ton net haalbaar, maar dan is het best kromliggen. Kortom: mooie kreet zoiets, maar niet realistisch...quote:Op vrijdag 23 maart 2007 08:50 schreef Jo0Lz het volgende:
Waar is de goede oude tijd, waar starterswoning nog inhield dat je een woning voor 80.000 gulden kocht.
Jij hebt geen eigen huis zekerquote:Op vrijdag 23 maart 2007 08:52 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Hypotheekrenteaftrek moet inderdaad eens flink aangepakt worden.
Daarom denk ik ook dat het verstandiger is om die aftrek in duur en bedrag te beperken. En aan een overgangsregeling voor bestaande huiseigenaren ontkomt je waarschijnlijk ook niet.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 08:58 schreef freud het volgende:
[..]
Jij hebt geen eigen huis zeker. Als die aftrek verdwijnt, dalen de prijzen, verkoopt niemand meer vanwege het verlies, en blijven de prijzen alsnog hoog. Daarnaast stijgt de hyporente dan en betaal je alsnog netto net zoveel. Aftrek voor huizen boven de 4 ton inkorten, ok, maar helemaal afschaffen is de nekslag voor nieuw huizenbezit.
Heb je eng idee wat de grootste kostenpost is bij projectontwikkeling?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 09:56 schreef karr-1 het volgende:
En door alle extra kosten zijn ze wel verplicht om de huizen duur te maken, anders is er uberhaupt geen winst te maken.
Dan nog zijn de marges echt belachelijk hoog hoor...quote:Op vrijdag 23 maart 2007 09:59 schreef stinkie het volgende:
[..]
Heb je eng idee wat de grootste kostenpost is bij projectontwikkeling?
De grondprijs. In bezit van rijk en gemeente. En ja, die willen natuurlijk ook leuk verdienen.
Euh, met een huis van 2 ton zit je op een netto hypo van rond de 900 euro, verzekeringen en vaste lasten erbij, maakt ongeveer 1000 euro per persoon. Modaal inkomen is 1400-1500 netto, oftewel, je hebt nog pp 400 euro over voor kleren, gsm, relaxen, fest, etc.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:26 schreef RSie het volgende:
2ton is IMHO een vrij goede prijs voor een starterswoning.
dit is er dan eentje uit de categorie starters die direct gaan samenwonen. voor 1 persoon is een dergelijke hypotheek niet altijd (bijna nooit) op te brengen. maar kom op, 2 ton moet toch lukken met 2 werkenden!
Zoals ook Freud al zegt, 2 ton voor een starterswoning vind ik persoonlijk belachelijk. Zelfs op 2 salarissen is dit bijna niet te doen, als je naast je huis ook nog een beetje leuk leven wilt hebben. Je zal toch ook moeten eten, drinken etc en dat is dan bijna niet meer te betalen.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:26 schreef RSie het volgende:
dit is er dan eentje uit de categorie starters die direct gaan samenwonen. voor 1 persoon is een dergelijke hypotheek niet altijd (bijna nooit) op te brengen. maar kom op, 2 ton moet toch lukken met 2 werkenden!
Als je wilt gaan shoppen bij jan de bouvries wel ja......quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:29 schreef freud het volgende:
[..]
Met een verzamelinkomen van 5K bruto zou ik het misschien doen, maar een dergelijk nieuwbouwhuis moet in de praktijk ook nog volledig ingericht worden, wat ook zeker nog 20 a 30K kost.
Ben het dus niet met je eens.
Laatst hoorde ik ergens dat projectontwikkeling vrijwel de moeite niet meer waard is ivm. bouwkosten.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:20 schreef freud het volgende:
[..]
Dan nog zijn de marges echt belachelijk hoog hoor...
De gemiddelde beleningscapaciteit is sinds 1 januari met 15% gedaald. Die 2 ton die vorig jaar relatief probleemloos te verkrijgen was, is nu een stuk lastiger te verkrijgen. (bron: NRC.Next). Dit zal zeker gevolgen hebben voor de woningmarkt, de prijzen zullen moeten gaan dalen omdat de starters het prijspeil van vorig jaar niet meer op kunnen brengen.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:26 schreef RSie het volgende:
Exact de reden waarom ik dus geen VVD of CDA stem, dit soort praktijken zijn dus gewoon crimineel.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 11:01 schreef rebel6 het volgende:
En daarom stem ik dus geen VVD.
Want terwijl we al een groot huizentekort hadden, heeft Minister Sybilia Dekker (VVD) de afgelopen jaren bewust duizenden goedkope (maar nog prima bewoonbare) woningen laten slopen om zo de vraag naar nieuwbouwwoningen extra groot te maken zodat haar maffiavriendjes uit de bouwwereld zeer hoge prijzen kunnen vragen voor simpele starterswoningen.![]()
Dit alles met de volledige steun van haar partij en van het CDA.
Dus TS, bedank de VVD- en CDA-stemmers maar!
Aan 20 tot 30K kom je sneller dan je denkt. De meeste starterswoningen worden casco opgeleverd. Daar moet dus nog een vloer in, een keuken, een badkamer. Een beetje fatsoenlijke gordijnen kosten ook al snel een klein kapitaal, en dan heb ik het nog niet over meubilair gehad, en de tuin.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 10:50 schreef RSie het volgende:
400 eurie pp per maand overhouden is saampjes 800. daar kan je best goed van leven hoor!
redt je dat niet, dan heb je echt een gat in je klauw!
woninginrichting 20/30K,... yeah right! mensen met modaal inkomen moeten geen designmeubels kopen. ga lekker naar leenbakker of ikea totdat je wat meer geld te besteden hebt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |