Tussendemiddag op brood is vis natuurlijk ook ontzettend lekker!quote:Op maandag 5 november 2007 23:22 schreef Weird- het volgende:
Ik heb de pech dat ik nog thuis woon en m'n familie niet van vis houdt :<
Ik vind alle vis heerlijk namelijk
je kunt het ook voor je zelf klaarmaken. gaat naar de viswinkel en haalt daar heerlijke salades of verse vis voor in de oven hoef je niks extra's te doen dan alleen wat kruiden en in een overschaal met wat vocht.quote:Op maandag 5 november 2007 23:22 schreef Weird- het volgende:
Dat ken ik. Tot 18e alleen maar vissticks gegeten. Dat was het dan wel, qua vis.quote:Op maandag 5 november 2007 23:22 schreef Weird- het volgende:
Als ik voor mezelf moet koken komt er ook vrijwel altijd vis op tafelquote:Op dinsdag 6 november 2007 13:18 schreef Popples het volgende:
je kunt het ook voor je zelf klaarmaken. gaat naar de viswinkel en haalt daar heerlijke salades of verse vis voor in de oven hoef je niks extra's te doen dan alleen wat kruiden en in een overschaal met wat vocht.
ik heb gemerkt dat de vis salades bij de viswinkel net zo duur zijn als in de supermarkt.
in de viswinkel is het veel lekkerder. dus elke zaterdag heerlijke verse vis![]()
En als je zeker wilt weten dat de zoutkorst hard wordt, kan je hem met ei maken in plaats van water.quote:Op maandag 5 november 2007 17:34 schreef Delicieux het volgende:
Tijd voor een schopje!
Gisteren heb ik bij de visboer twee dorades gehaald. En ik heb ze bereid in een zoutkorst. Erg lekkeren extreem makkelijk!
Vraag aan je visboer de dorade's leeg te halen, maar laat de schubben erop zitten.
Maak het zout een beetje vochtig, ongeveer zoals vochtig zand, dan blijft het mooi plakken.
Leg een dikke laag grof zout (ongeveer een centimeter) op de bakplaat. Stop in de buik van iedere Dorade een of meerdere schijven citroen. Leg de Dorade op de zoutlaag, en bedek de gehele Dorade weer met een laag van ongeveer 1 cm grof zout.
In een voor verwarmde oven (pak 'm beet gasstand 6 of 7) laat je 'm dan ongeveer 25-30 minuten garen.
Dan sloop je de zoutkorst eraf (die nu hard is), haal je de huid er vanaf en fileer je de vis. Reken op ongeveer een Dorade per twee personen.
Serveren met in boter gebakken paddestoelen, rijst en een groene salade.
![]()
Eigenlijk heb je heel erg gelijk met dat andere vissoorten beter smaken dan die Noorse zalm.quote:Op donderdag 22 maart 2007 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Paneer? Om een Lekkerbek?
LOL
Je gebruikt een (bier)beslag en ik vind er niets mis mee, een stukkie vis te frituren in een beslagje.
Liever een lekkerbek dan een stuk noorse zalm.
Ge zijt een schatteke!quote:Op zondag 4 mei 2008 13:12 schreef Leef het volgende:
Je zou hem in heet water kunnen gooien (hygiene freaks gaan me nu bashen)
En daarna zou je hem en papilotte in de oven kunnen bakken, met wat citroen, witte wijn, olie, kruidenboter, dille, knof enz. Zoek maar even naar een recept.
Als je het vuur maar hoog zet in de kachel (bv 225° voor 15 minuten) want vooral met vis moet je voorzichtig wezen wat bacterien betreft.
Toch wel lauw?quote:Op zondag 4 mei 2008 13:15 schreef Farenji het volgende:
In lauw water leggen schijnt de beste manier te zijn om iets veilig te ontdooien. Er is niet echt een shortcut. De magnetron heb je inderdaad niks aan.
Dat is een leuke site, heb em gebookmarked voor later.quote:Op zondag 4 mei 2008 13:20 schreef Popples het volgende:
in de oven klaar maken misschien een idee?
ik laat altijd de oven flink warm worden en dan gaat hij met citroen en kruiden de oven in.
ik ontdooi de zalm nooit.
misschien heb je hier wat aan
http://www.vistips.nl/zalmrecepten.htm
Ik zal dan eens eerlijk kleur bekennen.quote:Op zondag 4 mei 2008 14:56 schreef Leef het volgende:
graag gedaan.. ik hoor graag hoe het afgelopen is
( * Leef vindt het helemaal niet zo erg als vrouwen hem een schatteke noemen)
De enige plekken in amsterdam waar je dat goed kan doen is bij jan van as , of bij firma tel.quote:Op maandag 5 mei 2008 12:07 schreef Superprutser het volgende:
Ik heb het topic tot nu toe eens door gelezen en sta eigenlijk verbaasd dat veel mensen zoveel diepvries vis eten. Zelf ben ik echt een liefhebber van een heerlijk stukje vis, maar dan moet het wel vers zijn!
Als ik vis koop dan wil ik de hele vis zien liggen, ik wil het in de heldere glazen ogen kunnen kijken om er zeker van te zijn dat hij vers is. Daarnaast is het zo dat de meeste vis niet goed tegen de vriezer kunnen, de hele cel structuur gaat aan gort en wat er over blijft is een natte plak.
Voor de liefhebber van de BBQ hier een heerlijk simpel receptje om Zwaardvis te bereiden.
1 Citroen
Olijf Olie
Bosje Koriander
Teentje knoflook
Moot zwaardvis per persoon 1 - 1,5CM dik.
Pel de Knoflook en doe deze in de vijzel, pluk de koriander blaadjes en doe deze ook in de vijzel.
Doe de sap van de een halve citroen in de vijzel en doe hier 2 a 3 eetlepels olijf olie bij.
Vijzel de ingredienten tot er een mooie gladde emulsie is ontstaan. Maak op smaak met vers gemalen peper.
Smeer de Zwaardvis moten in met het mengsel en laat deze 15 - 20 minuten staan (buiten de koelkast).
Zorg dat de BBQ goed heet is, leg de moten zwaardvis op de BBQ en gril ze in 1,5 minuut per kant gaar.
Smeer bij het omdraaien de moten nogmaals in met de dressing.
Op het bord op smaak brengen met zeezout en vers gemalen peper.
Heerlijk met gepoft zoete aardappel en gestoomde wilde spinazie.
Volgens mij kan je op de Albert Cuyp ook nog wel een visje goed in de ogen kijken. Verder is Jan van As een horeca groothandel dus ik vraag me af hoe je hier als particulier terecht kan?quote:Op maandag 5 mei 2008 13:47 schreef Joene het volgende:
[..]
De enige plekken in amsterdam waar je dat goed kan doen is bij jan van as , of bij firma tel.
Goeie tip! Maar blijven de groenten en de vis op die manier echt lekker in de diepvries?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:47 schreef punchdrunk het volgende:
maak het regelmatig. gezond en superlekker. wat ik vaak doe (wegens fuckin drukke baan) is het volgende:
als ik toevallig een vrijdag vrij ben, ga ik naar de markt, en koop ik een paar lekkere stukken zalm, kabeljauw, oid en wat grijze garnaaltjes.
thuisgekomen pak ik een stuk of 10 stukken alu folie, en doe op elk stuk een portie rauwe vis, wat garnaaltjes.
vervolgens snij ik een hoop groente: zongedroogde tomaatjes, venkel, rode ui, olijven, kappertjes, sugarsnaps, etc. en doe die (in verschillende combi's) bij de visjes. dan doe ik er een scheutje room, witte wijn, peper en zout of wat pesto bij, en maak de pakketjes dicht. die kieper ik zo de diepvries is. het enige wat je dan hoeft te doen na een dag lang werken is een pakkejte (of 2 ) in de oven gooien, wat pasta of rijst koken of een stukje brood erbij, en je hebt een super gezonde, verse en lekkere maaltijd, en zonder effort.
Albert Cuyp moet soms ook wel lukken ja , niet altijd imo.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 09:38 schreef Superprutser het volgende:
[..]
Volgens mij kan je op de Albert Cuyp ook nog wel een visje goed in de ogen kijken. Verder is Jan van As een horeca groothandel dus ik vraag me af hoe je hier als particulier terecht kan?
Rotterdam is bij mijn weten nog steeds geen zeehavenstad.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 22:04 schreef Farenji het volgende:
Voor vis moet je naar een havenstad, niet naar Amsterdam dus. Schmidt Zeevis in Rotterdam is wel okay. Daar heb je ook geen "connecties" nodig om daar te "mogen" kopen.
erm.. sinds wanneer is Amsterdam geen havenstadquote:Op dinsdag 6 mei 2008 22:04 schreef Farenji het volgende:
Voor vis moet je naar een havenstad, niet naar Amsterdam dus. Schmidt Zeevis in Rotterdam is wel okay. Daar heb je ook geen "connecties" nodig om daar te "mogen" kopen.
Geboren en getogen.quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:43 schreef Leef het volgende:
erm.. sinds wanneer is Amsterdam geen havenstad![]()
Ben je er wel is eens geweest?
Begrijpend lezen is moeilijk, he?quote:Op woensdag 7 mei 2008 17:19 schreef Leef het volgende:
nee een vissershaven is geen haven natuurlijk
Joh.quote:En de havens van Amsterdam zijn meer voor industrie en binnenvaart dan vissershavens hoor.. behoorlijk meer zelfs
Vers is natuurlijk altijd het lekkerste, maar als je een goeie diepvries hebt (constante, zeer lage temperatuur) is het verschil nauwelijks te merken.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 13:47 schreef David het volgende:
[..]
Goeie tip! Maar blijven de groenten en de vis op die manier echt lekker in de diepvries?
Echte vis , haal je bij noord/waddenzee havens idd : ijmuiden,den helder, den oever , harlingen , lauwersoog.quote:Op woensdag 7 mei 2008 01:09 schreef golfer het volgende:
[..]
Rotterdam is bij mijn weten nog steeds geen zeehavenstad.
Echt verse vis kan je o.a. vinden in Lauwersoog, Scheveningen en IJmuiden.
waren dat ook vissen uit dezelfde winkel? anders is het natuurlijk geen eerlijk vergelijk he...quote:Op woensdag 14 mei 2008 17:18 schreef Leef het volgende:
Ik heb wel is een tongetje dat bevroren was geweest gebakken samen met een vers tongetje.
Toen ze eruit kwamen was het verschil zo groot!
Het tongetje wat bevroren was geweest (een week ofzo) was flets van kleur en veel minder mals.
Vers is veel beter. Ik neem aan dat dit voor andere soorten vis net zo goed geldt.
Tegenwoordig zie en proef ik het gelijk als ik tong eet die uit de vriezer komt.
Winkelquote:Op donderdag 15 mei 2008 12:46 schreef punchdrunk het volgende:
waren dat ook vissen uit dezelfde winkel? anders is het natuurlijk geen eerlijk vergelijk he...
Bookmark hem dan?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 15:28 schreef winka het volgende:
Nou ja ik zag wel dat het een oud topic is, maar er staat heel veel nuttige info in voor een beginnend viseter zoals ik
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 15:28 schreef winka het volgende:
Nou ja ik zag wel dat het een oud topic is, maar er staat heel veel nuttige info in voor een beginnend viseter zoals ik
dat dus, of kick op z'n minst met een inhoudelijke postquote:
Waasdorp?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 14:35 schreef winka het volgende:
Dinsdag ga ik eens rondneuzen in een viswinkel in IJmuiden![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |