Wanne kwats.quote:Op maandag 16 februari 2009 16:38 schreef msnk het volgende:
Ons moeder klinkt prima, uit de mond van een 40+ jaar oude boer ofzo.
De nieuwe generatie(s) moeten zich er niet aan wagen.
waar the fuck woon jij manquote:Op maandag 16 februari 2009 16:44 schreef Walter81 het volgende:
Net als dat woordje "Kei-" dat er daar overal voorgeplakt wordt. Doen we hier ook niet.
Ik woon tegen de grens van Zeeland aan.. Westelijker dan jij.quote:Op maandag 16 februari 2009 16:49 schreef Lil.Q94 het volgende:
[..]
waar the fuck woon jij man
ik woon jammer genoeg ook in west-brabant en daar zeggen ze de hele dag niks anders als,
houdoe, kei, veul, rooi, gij, zullie etc.
Het ligt er maar net aan wat je gewend bent inderdaadquote:Op maandag 16 februari 2009 16:46 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Zeg je dat ook over dat platte Noord-Hollands, de Gooise R, Rotterdams, het 'Achterhoeks' enz?
Iedere regio heeft gewoon zijn eigen dialect (gelukkig). Weet niet uit welk gat jij komt, maar daar geldt dat ook vast voor.
TS is jaloers dat ie nooit een mam heeft gehad.. maar twee paps..quote:Op maandag 19 maart 2007 16:25 schreef Lakitu het volgende:
Daar word ik nou zo chagarijnig van, van die boeren die het vertikken om gewoon \' m\'n/ mijn moeder \' of desnoods \'mijn mam\' te zeggen.
Klacht: kutboeren die \'ons mam\' zeggen![]()
Zo vind ik west-Brabants weer het prettigst..zeker in m'n eigen omgeving.Omdat dat juist het bekendst klinkt.quote:Op maandag 16 februari 2009 16:55 schreef BRooster het volgende:
[..]
Het ligt er maar net aan wat je gewend bent inderdaad![]()
De meeste duidelijk accenten vind ik vreselijk. Brabants, Limburgs, Twents, bekakt. Het 'accent' van de mensen uit de provincie Utrecht (dus niet het platte Utrechts zelf) vind ik het mooiste. Waarschijnlijk omdat ik dat ook gewend ben ja.
omgquote:Op maandag 16 februari 2009 16:48 schreef Spooky4u het volgende:
Zonder Brabant had Nederland onder Belgie gestaan op de laatste OS-medaillespiegel
Nog een kleine 10 jaar en Brabant is een strandgebied en de rest is het nieuwe Atlantis
AHAHAHHHHAHquote:Op maandag 16 februari 2009 16:56 schreef trifko het volgende:
[..]
TS is jaloers dat ie nooit een mam heeft gehad.. maar twee paps..
zij lischgshcgst (zachte g is dat) langs mij i.p.v. zij ligt naast mij.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:16 schreef wikwakka2 het volgende:
Inderdaad. Net zoiets irritants is als Limburgers "langs" zeggen in plaats van "er naast" of zo? Ik kan nu even niet op een goed voorbeeld komen maar de posthistorie van de boswachter zegt genoeg.
vreemd...quote:Op maandag 16 februari 2009 16:54 schreef Walter81 het volgende:
[..]
Ik woon tegen de grens van Zeeland aan.. Westelijker dan jij.
Oudoe, veul, gij en zullie zeggen wij ook. Kei niet. En rooi? Wasda?
Het is "neffe" en niet naast...quote:Op maandag 16 februari 2009 17:16 schreef wikwakka2 het volgende:
Inderdaad. Net zoiets irritants is als Limburgers "langs" zeggen in plaats van "er naast" of zo? Ik kan nu even niet op een goed voorbeeld komen maar de posthistorie van de boswachter zegt genoeg.
Goed bezigquote:Op maandag 16 februari 2009 17:32 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
Het is "neffe" en niet naast...
Dan is het dus:
Ze leej neffe mèn in bed.
En omdat het bijna carnaval is hier een cadeautje:
(tevens "niet-brabanders/limburgers wegjaag post")
neefje?quote:Op maandag 16 februari 2009 17:32 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
Het is "neffe" en niet naast...
Dan is het dus:
Ze leej neffe mèn in bed.
En omdat het bijna carnaval is hier een cadeautje:
(tevens "niet-brabanders/limburgers wegjaag post")
Onze buurvrouw woont langs ons ?quote:Op maandag 16 februari 2009 17:16 schreef wikwakka2 het volgende:
Nee, het is wel jouw broer en niet die van je ouders. Het is namelijk hun zoon.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:31 schreef ivetje het volgende:
Het klopt ook gewoon...ik heb een broer en ons mam is dus niet alleen mijn moeder, maar ook die van mijn broer. Als enig kind mag je mijn moeder zeggen, anders is het ons mam.
Hetzelfde met de broer...die is niet alleen van mij!! Hij is ook van ons pap en ons mam...dus ons (naam broer)
Precies. En dan moeten ze ook niet hier willen wonen. Bij mij komen ze d'r niet in.quote:Op maandag 16 februari 2009 16:48 schreef Spooky4u het volgende:
Nog een kleine 10 jaar en Brabant is een strandgebied en de rest is het nieuwe Atlantis
Hee dat zeg ik ook (rond Eindhoven dus). Langs ipv naast, maar meestal "neffe".quote:Op maandag 16 februari 2009 17:16 schreef wikwakka2 het volgende:
Draadstaalquote:Op maandag 16 februari 2009 18:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies. En dan moeten ze ook niet hier willen wonen. Bij mij komen ze d'r niet in.
Hedde ge dè gezeed gehad, ja minde dè werkluk woar? Hoe doede ge dè, hoe doede ge dè, hoe hedde ge dè gedoan.
Overigens is bij ons alles van ons, zelfs mijn neefjes en nichtjes noemen we 'onze' (jongetjes) en 'ons' (meisjes).
quote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:00 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
Ook lekker compatible, boven de rivieren hebben ze een extra letter in het alfabet, de "erww" maar om het voor hun makkelijk te houden hebben ze de "r" weg gelaten uit het alfabet en schrijven ze de "erww" ook als een "r"
Heul niet.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:33 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]Brabanders kunnen ook geen 'r' uitspreken, dat klinkt dan als een soort van kokhalzend keelgeluid dat eerder in de buurt komt van een normale 'g' dan een 'r'.
Ik neem aan dat je dat door vreselijke krakende geluid bedoelt wat die lutsers boven de rivieren uitkramen?quote:Op maandag 16 februari 2009 18:33 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]Brabanders kunnen ook geen 'r' uitspreken, dat klinkt dan als een soort van kokhalzend keelgeluid dat eerder in de buurt komt van een normale 'g' dan een 'r'.
Hier is een R gewoon een R. Niet zo'n vage rollende R die kakkerig klinkt.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:33 schreef WHATSHESAID het volgende:
Datdus.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:48 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Hier is een R gewoon een R. Niet zo'n vage rollende R die kakkerig klinkt.
Nee. Wanneer een Brabander 'wortel' uitspreekt, klinkt dit als 'wogtel' en niet als 'wortel' en 'moeder' klinkt als 'moedeagg'. Best dat Brabanders in dat dialect van ze praten, maar ga dan alsjeblieft geen commentaar leveren op mensen die wel gewoon Nederlands sprekenquote:Op maandag 16 februari 2009 18:48 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Jij zegt zeker moedewrjjjjjjjquote:Op maandag 16 februari 2009 18:51 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Nee. Wanneer een Brabander 'wortel' uitspreekt, klinkt dit als 'wogtel' en niet als 'wortel' en 'moeder' klinkt als 'moedeagg'. Best dat Brabanders in dat dialect van ze praten, maar ga dan alsjeblieft geen commentaar leveren op mensen die wel gewoon Nederlands spreken.
Gewoon Nederlands bestaat niet. Ik vind Amsterdams oid ook kut klinken. Eigenlijk is dit dus een zinloze discussie.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:51 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Nee. Wanneer een Brabander 'wortel' uitspreekt, klinkt dit als 'wogtel' en niet als 'wortel' en 'moeder' klinkt als 'moedeagg'. Best dat Brabanders in dat dialect van ze praten, maar ga dan alsjeblieft geen commentaar leveren op mensen die wel gewoon Nederlands spreken.
Ik kom uit Rotterdam dus ik laat m'n r lekker rollenquote:
Audio or it didn't happenquote:Op maandag 16 februari 2009 18:55 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Ik kom uit Rotterdam dus ik laat m'n r lekker rollenIk slik 'm niet in zoals mensen uit het Gooi of vervang 'm door wat gekokhals zoals in Brabant
Mee eensquote:Op maandag 16 februari 2009 18:55 schreef Rosbief het volgende:
Het is 'ons mam', iedereen zegt het dus dan hoort het zo.
hij bedoeld ook dat hij bij de familie hoort, broer/zoonlief is van "hun"quote:Op maandag 16 februari 2009 18:03 schreef henkdevlieg het volgende:
[..]
Nee, het is wel jouw broer en niet die van je ouders. Het is namelijk hun zoon.
quote:Op maandag 16 februari 2009 19:15 schreef Angelcakes het volgende:
[..]
hij bedoeld ook dat hij bij de familie hoort, broer/zoonlief is van "hun"
ons jan is dus een zoon voor de 1 en een broer voor de ander maar dat maakt niet uit, hij is
van hun.
wat een ongelooflijke suffe uitleg maar ik bedoel het goed
quote:Op maandag 19 maart 2007 16:26 schreef jordeeeh het volgende:
ons mam = brabants/limburgs. Niks boers aan.
quote:Op maandag 19 maart 2007 16:26 schreef jordeeeh het volgende:
ons mam = brabants/limburgs. Niks boers aan.
Godvergeten pikkentrekkerquote:Op maandag 16 februari 2009 20:05 schreef Djeez het volgende:
Eens met klacht. Limbo's/Brabo's zijnDomme carnavalvierders....
Rollende 'r' kakkerig?quote:Op maandag 16 februari 2009 18:48 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ja, dat is toch allemaal hetzelfdequote:Op maandag 16 februari 2009 21:51 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
[..]
Rollende 'r' kakkerig?Juist niet. Een Leidsche 'r', dat is kak. En ik heb geen Leidsche, rollende of Belgische 'r'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |