Ik zie het verband niet tussen je vraagstelling met je aanleiding, hetgeen dat ervoor staat?quote:Op zondag 18 maart 2007 19:39 schreef Akkersloot het volgende:
DAADWERKELIJKE VOORBEELDEN VAN OVERGANG VAN MONOTHEISTISCH GELOOF NAAR POLYTHEISTISCH GELOOF ?
Christenen, joden en moslims claimen dat er eerst geloof in één God was en dat de mensheid vanuit dat geloof in een enkele God overgegaan was naar geloof in meerdere Goden.
Dat zou dan zelfs liefst 3 keer gebeurt zijn. Ten tijde van Adam, en eerste nazaten, was er het geloof in één God. Maar dan moest ten tijde van Noach al weer het één en ander rechtgezet worden. En vervolgens werden ten tijde van Abraham weer in meerdere Goden gelooft.
De aanhangers van het jodendom, christendom en islam claimen dus dat de mensheid liefst drie keer is overgegaan van monotheistisch geloof naar polytheistisch geloof. Maar is er maar één voorbeeld waarin een samenleving inderdaad aanstalte maakte om over te gaan van een monotheistisch geloof naar een polytheistisch geloof![]()
Hoe eenvoudig wil je het hebben. Als je gelooft dat een eerste mens met de ene God gesproken heeft is er monotheisme. Als je gelooft dat er op een berg Ararat een ark is gestrand nadat die ene God de rest der (afvallige) mensheid heeft laten verzuipen is er monotheisme. Als je gelooft in een zekere Abraham als de stamvader is van alle Arabieren c.q. Joden was er destijds weer monotheisme.quote:Op zondag 18 maart 2007 19:46 schreef -Angelus- het volgende:
Nog nooit gehoord van dergelijke claims.
Ja en nu?quote:Op zondag 18 maart 2007 19:57 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Hoe eenvoudig wil je het hebben. Als je gelooft dat een eerste mens met de ene God gesproken heeft is er monotheisme. Als je gelooft dat er op een berg Ararat een ark is gestrand nadat die ene God de rest der (afvallige) mensheid heeft laten verzuipen is er monotheisme. Als je gelooft in een zekere Abraham als de stamvader is van alle Arabieren c.q. Joden was er destijds weer monotheisme.
De mens(heid) die eerst monotheistisch was is volgens de bijbel/koran liefst 3 keer van monotheistisch naar polytheistisch geloof overgegaan.quote:Op zondag 18 maart 2007 19:52 schreef k3vil het volgende:
Ik zie het verband niet tussen je vraagstelling met je aanleiding, hetgeen dat ervoor staat?
Wees eens concreet, verzen, verwijzingen, bronnen?quote:Op zondag 18 maart 2007 19:59 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
De mens(heid) die eerst monotheistisch was is volgens de bijbel/koran liefst 3 keer van monotheistisch naar polytheistisch geloof overgegaan.
Maar wat is er mis mee dan?quote:Op zondag 18 maart 2007 19:59 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
De mens(heid) die eerst monotheistisch was is volgens de bijbel/koran liefst 3 keer van monotheistisch naar polytheistisch geloof overgegaan.
Dat is wat jij gelooft vanwege de bijbel. Maar heb je daadwerkelijke (c.q. andere) bronnen dat een samenleving inderdaad van monotheistisch geloof naar polytheistisch geloof is overgegaan ?quote:Op zondag 18 maart 2007 19:59 schreef boekenworm het volgende:
Het is natuurlijk een verschil tussen wat mensen geloven en waar is. Het geloof moest doorgegeven worden op de kinderen (daarom geloofd men dat de mensen in die tijd zo oneindig oud werden + de opdracht om de aarde te bevolken). Alleen na de zondevloed werden de mensen steeds minder oud en kwam de zonde opnieuw instand (omdat Cham zijn vader bespotte om zijn naaktheid gen 9:18-28). Via die lijn kwamen de ongelovige, en werd het geloof dus niet doorgeerfd. In de loop van honderden jaren ontstonden er nieuwe geloven uit die lijn. Alleen God wilde niet dat het opnieuw fout zou gaan en openbaarde zich aan Abraham om opnieuw weer een monogame godsdienst te beginnen.
Inderdaad is dat mijn geloof, en de bijbel is voor mij de belangrijkste bron. Een andere bron heb ik er niet voor, maar heb jij dat wel voor een tegen gestelde?quote:Op zondag 18 maart 2007 20:02 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dat is wat jij gelooft vanwege de bijbel. Maar heb je daadwerkelijke (c.q. andere) bronnen dat een samenleving inderdaad van monotheistisch geloof naar polytheistisch geloof is overgegaan ?
In de koran staat een vers dat abraham "afgods"beelden vernielde. Dus was men destijds polytheistisch terwijl men ten tijde van Noach nog monotheistisch was. En verder waren natuurlijk de eerste nazaten van Abraham weer monotheistisch terwijl die zelfde nazaten tentijde van Mohammed weer polytheistisch wasquote:Op zondag 18 maart 2007 20:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wees eens concreet, verzen, verwijzingen, bronnen?
Dus we gaan ontkennen dat men ten tijde van Mohammed polytheistisch wasquote:Op zondag 18 maart 2007 20:06 schreef k3vil het volgende:
wordt zeker weer een welles niettus topique
Ook tijdens Noach waren het polytheïsten hé.quote:Op zondag 18 maart 2007 20:06 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
In de koran staat een vers dat abraham "afgods"beelden vernielde. Dus was men destijds polytheistisch terwijl men ten tijde van Noach nog monotheistisch was. En verder waren natuurlijk de eerste nazaten van Abraham weer monotheistisch terwijl die zelfde nazaten tentijde van Mohammed weer polytheistisch was
Nee, maar waar wil je nu heen. Wat wil je ons zeggen?quote:Op zondag 18 maart 2007 20:07 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dus we gaan ontkennen dat men ten tijde van Mohammed polytheistisch was![]()
er zijn altijd verschillende geloven geweest. monotheïsme, polytheïsme. in dit bijbelverhaal gaat het toevallig over iemand die monotheïst wordt. zegt niets over een algemeen heersend monotheïsme.quote:Op zondag 18 maart 2007 19:57 schreef Akkersloot het volgende:
Als je gelooft in een zekere Abraham als de stamvader is van alle Arabieren c.q. Joden was er destijds weer monotheisme.
Zouden het de eerste atheisten geweest zijn dan ?quote:Op zondag 18 maart 2007 20:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ook tijdens Noach waren het polytheïsten hé.
wat?quote:Op zondag 18 maart 2007 20:11 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Zouden het de eerste atheisten geweest zijn dan ?
ligt eraan over wie je het hebtquote:Op zondag 18 maart 2007 20:07 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dus we gaan ontkennen dat men ten tijde van Mohammed polytheistisch was![]()
In de bijbel en koranverhalen is Abraham weldegelijk de stamvader van de Joden en Arabieren. (c.q. was dus fout).quote:Op zondag 18 maart 2007 20:12 schreef k3vil het volgende:
Avraham is overigens niet de vader van de Arabieren en de Joden maar de vader van Izak en Jismael.
Het is gewoon een feit dat Mekka polytheistisch was en Mekka bovendien een polytheistische bedevaartsplaats was voor de verre omtrek. De Arabieren waren dus polytheistisch terwijl de Arabieren (volgens de bijbel en koran) ten tijde van Abraham nog monotheistisch waren.quote:
Dit klopt.quote:Op zondag 18 maart 2007 20:17 schreef Akkersloot het volgende:
Het is gewoon een feit dat Mekka polytheistisch was en Mekka bovendien een polytheistische bedevaartsplaats was voor de verre omtrek.
Volgens de Bijbel? Nog nooit van gehoord ... waar heb je het over?quote:De Arabieren waren dus polytheistisch terwijl de Arabieren (volgens de bijbel en koran) ten tijde van Abraham nog monotheistisch waren.
ik denk dat je het niet zo zwart-wit moet zien. Ik denk dat er ook best ongelovige Arabieren tussen hebben gelopen en Arabieren die monotheïstisch waren.quote:Op zondag 18 maart 2007 20:17 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Het is gewoon een feit dat Mekka polytheistisch was en Mekka bovendien een polytheistische bedevaartsplaats was voor de verre omtrek. De Arabieren waren dus polytheistisch terwijl de Arabieren (volgens de bijbel en koran) ten tijde van Abraham nog monotheistisch waren.
Dat abraham in de winkel van zijn vader afgodsbeelden had vernield is een Joodsverhaaltje welke niet de thora gehaald heeft maar wel, via de gezellige kampvuurtjes met o.a. de handelsreiziger Mohammed, wel de koran. Dus je zou gedeeltjelijk gelijk kunnen hebben.quote:Op zondag 18 maart 2007 20:21 schreef -Angelus- het volgende:
Volgens de Bijbel? Nog nooit van gehoord ... waar heb je het over?
Heb geen idee waar je het over hebt ...quote:Op zondag 18 maart 2007 20:28 schreef Akkersloot het volgende:
de mensheid volgens de bijbel weldegelijk overgegaan zou zijn van monotheistisch naar polytheistisch geloof.
Zijn de germanen, arabieren, indianen, indiers, chinezen, ect ect geen afstammelingen dan van de (monotheistische) Noach dan ?quote:Op zondag 18 maart 2007 20:37 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Heb geen idee waar je het over hebt ...
Dit is even niet relevant ... laat de desbetreffende tekst uit de Bijbel spreken.quote:Op zondag 18 maart 2007 20:44 schreef Akkersloot het volgende:
Zijn de germanen, arabieren, indianen, indiers, chinezen, ect ect geen afstammelingen dan van de (monotheistische) Noach dan ?
Dat is historisch gezien onjuist. Achnaton (een Egyptische) Farao zou de eerste monotheist zijn geweest. Alleen gelovigen geloven dat er eerder monotheisten waren, te weten hun sprookjesfiguren Adam, Noach en Abraham.quote:Op maandag 19 maart 2007 07:25 schreef Alicey het volgende:
Er zijn altijd mensen geweest die in een enkele god geloven
In de koran worden de tegenstanders van Noach ongelovigen genoemd. En aangezien volgens de koran de ongelovigen in de hel zullen branden "samen met de stenen" (Afgodsbeelden) staan die ongelovigen in het Noach verhaal dus voor polytheisten.quote:Op zondag 18 maart 2007 20:12 schreef Triggershot het volgende:
[Zouden het (ten tijde van Noach) de eerste atheisten geweest zijn dan ?]
wat?
Bedankt voor je uitgebreide bijdragequote:Op maandag 19 maart 2007 02:26 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Als Achnaton niet als profeet was mislukt, zouden de grote wereldgodsdiensten zich nu op hem als 'bijbelse stamvader' beroepen. Zijn god Aton zou dan de bekendste god van de mensheid zijn.
Achnaton was een monotheïst waarover nu nog informatie beschikbaar is. Of hij daadwerkelijk de eerste was is een te snelle conclusie.quote:Op maandag 19 maart 2007 09:02 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dat is historisch gezien onjuist. Achnaton (een Egyptische) Farao zou de eerste monotheist zijn geweest. Alleen gelovigen geloven dat er eerder monotheisten waren, te weten hun sprookjesfiguren Adam, Noach en Abraham.
quote:Op maandag 19 maart 2007 09:07 schreef Akkersloot het volgende:
Volgens de koran mij is de mensheid dus 3 maal overgegaan van monotheistisch geloof naar polytheistisch geloof.
Ha ha ha ha. Ik geloof toch niet in Adam, Noach en Abraham.quote:Op maandag 19 maart 2007 10:38 schreef Triggershot het volgende:
[Volgens de koran mij is de mensheid dus 3 maal overgegaan van monotheistisch geloof naar polytheistisch geloof.]
Nee maar wel in G'dquote:Op maandag 19 maart 2007 11:52 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ha ha ha ha. Ik geloof toch niet in Adam, Noach en Abraham.![]()
Satan ook nietquote:Op maandag 19 maart 2007 11:52 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ha ha ha ha. Ik geloof toch niet in Adam, Noach en Abraham.![]()
Ja, dat is mijn punt zo een beetje, een atheïst gelooft niet in God en houdt zich er ook niet mee bezig, Akkersloot wel, Satan ookquote:Op maandag 19 maart 2007 12:49 schreef osho het volgende:
[..]maar daar geloven ongelovigen ook niet in
Vreemde logica. Als er van 1 god meerdere beelden worden gemaakt, zijnd at ook afgodsbeelden. Het woord 'afgodsbeelden' houdt geen automatisch meervoud in.quote:Op zondag 18 maart 2007 20:06 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
In de koran staat een vers dat abraham "afgods"beelden vernielde. Dus was men destijds polytheistisch
Sharp!quote:Op maandag 19 maart 2007 12:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vreemde logica. Als er van 1 god meerdere beelden worden gemaakt, zijnd at ook afgodsbeelden. Het woord 'afgodsbeelden' houdt geen automatisch meervoud in.
Als je SaTaNZ als een apart individueel iets ziet ben je polytheist.quote:Op maandag 19 maart 2007 12:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, dat is mijn punt zo een beetje, een atheïst gelooft niet in God en houdt zich er ook niet mee bezig, Akkersloot wel, Satan ook
Nope.quote:Op maandag 19 maart 2007 13:06 schreef k3vil het volgende:
[..]
Als je SaTaNZ als een apart individueel iets ziet ben je polytheist.
Hey ja! Daar heb ik nooit zo bij stilgestaan!quote:Op maandag 19 maart 2007 13:06 schreef k3vil het volgende:
[..]
Waarom? Satan is geen God, maar een gevallen engel, die DACHT dat hij God was.quote:Op maandag 19 maart 2007 13:06 schreef k3vil het volgende:
[..]
Je hebt het over een dogma ik heb het over de realiteit.quote:Op maandag 19 maart 2007 14:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarom? Satan is geen God, maar een gevallen engel, die DACHT dat hij God was.
Elke uitspraak over God en de Duivel is dogma. Je kunt dat geen realiteit noemen, omdat ieder's concept van de duivel anders is en omdat je nooit kunt bewijzen dat er een god of een duivel bestaat.quote:Op maandag 19 maart 2007 14:29 schreef k3vil het volgende:
[..]
Je hebt het over een dogma ik heb het over de realiteit.
over dogma's gesprokenquote:Op maandag 19 maart 2007 14:29 schreef k3vil het volgende:
diegene die het water in springt en probeert te zwemmen leert veel meer en zoiezo op een juiste manier.
Je weet toch ook wel dat je meer leert van de praktijk dan van de theoriequote:
Vanuit hellenistisch perspectief wel, maargoed dat is gefundeerd op filosofie.quote:Op maandag 19 maart 2007 14:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Elke uitspraak over God en de Duivel is dogma. Je kunt dat geen realiteit noemen, omdat ieder's concept van de duivel anders is en omdat je nooit kunt bewijzen dat er een god of een duivel bestaat.
hoe dan ?quote:Op maandag 19 maart 2007 15:28 schreef k3vil het volgende:
Je kunt echter wel bewijzen of G'd wel of niet bestaat,
Beste k3vil, je kunt helemaal niet bewijzen of God wel of niet bestaat!quote:Op maandag 19 maart 2007 15:28 schreef k3vil het volgende:
[..]
Vanuit hellenistisch perspectief wel, maargoed dat is gefundeerd op filosofie.
Je kunt echter wel bewijzen of G'd wel of niet bestaat, het is echter niet mogelijk G'd op een bordje bij de buren (medemens) af te leveren en te zeggen: "Kijk daar is G'd, zie je nou wel dat die bestaat!".
dat kun je heel makkelijk serieus menen zolang dat nog niet gebeurd isquote:Op maandag 19 maart 2007 15:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Atoombom op Kaba, en dat meen ik serieus.
Van mij mag het geprobeerd wordenquote:Op maandag 19 maart 2007 15:55 schreef osho het volgende:
[..]
dat kun je heel makkelijk serieus menen zolang dat nog niet gebeurd is
dat wil wel eens zo zijn idd. soms is het erg handig eerst wat theorie tot je te nemenquote:Op maandag 19 maart 2007 15:22 schreef k3vil het volgende:
[..]
Je weet toch ook wel dat je meer leert van de praktijk dan van de theorie![]()
dat kun je ook heel makkelijk zeggen zolang het niet gedaan is. overigens mag het van mij ook hoor, maar ik zie geen noodzaak daartoe.quote:Op maandag 19 maart 2007 15:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Van mij mag het geprobeerd worden
Graag gedaan beste Akkerslootquote:Op maandag 19 maart 2007 09:19 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage![]()
Wie weet, het zou zomaar kunnenquote:Is het niet zo dat Mozes dankzij Achnaton op het idee kwam om ook over te gaan op het monotheisme. Maar dan natuurlijk dat die ene God het Joodse volk als uitverkoren volk had. Of zou het idee van het bestaan van maar één God , zoals zoveel van de joodse godsdienst, uit Sumerie afkomstig zijn ?
Je valt in herhaling.quote:Op maandag 19 maart 2007 15:59 schreef osho het volgende:
[..]
dat kun je ook heel makkelijk zeggen zolang het niet gedaan is. overigens mag het van mij ook hoor, maar ik zie geen noodzaak daartoe.
Je kunt niet bewijzen dat God niet bestaat. het is namelijk onmogelijk een negatieve zaak logisch te bewijzen. "You cannot prove a negative."quote:Op maandag 19 maart 2007 15:28 schreef k3vil het volgende:
[..]
Vanuit hellenistisch perspectief wel, maargoed dat is gefundeerd op filosofie.
Je kunt echter wel bewijzen of G'd wel of niet bestaat,
Het is geen Gods'bewijs' het is een manier om te kijken of de doctrine klopt, geen reden voor je om in herhaling te valllen.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:01 schreef osho het volgende:
[..]
en jij komt met belachelijke godsbewijzen
ik zag die reden wel omdat jij met twee belachelijke posts op de proppen kwam. dat die reden er voor jou niet is dat maakt niet uit natuurlijk. net dat het jou niet uitmaakt dat ik jouw manier belachelijk vindquote:Op maandag 19 maart 2007 16:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is geen Gods'bewijs' het is een manier om te kijken of de doctrine klopt, geen reden voor je om in herhaling te valllen.
Want jij er in ziet is voor mij vrij irrelevant als je niet naar ware reden van mijn reactie kijkt, het is te testen of de Islamitische doctrine klopt, namelijk of Kaba door God wordt beschermt grijpt Allah in met divine intervention dan kan het als bewijs aangevoerd worden dat God bestaat.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:09 schreef osho het volgende:
[..]
ik zag die reden wel omdat jij met twee belachelijke posts op de proppen kwam. dat die reden er voor jou niet is dat maakt niet uit natuurlijk. net dat het jou niet uitmaakt dat ik jouw manier belachelijk vind
Dat zou dan ook voor Onemangang moeten gelden. En alle andere atheisten die inzien dat georganiseerde religies politiek is.quote:Op maandag 19 maart 2007 12:54 schreef Triggershot het volgende:
Ja, dat is mijn punt zo een beetje, een atheïst gelooft niet in God en houdt zich er ook niet mee bezig, Akkersloot wel, Satan ook
Onemangang vertoont geen obsessief karakter..quote:Op maandag 19 maart 2007 16:25 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dat zou dan ook voor Onemangang moeten gelden. En alle andere atheisten die inzien dat georganiseerde religies politiek is.
Abrahammetje wou zijn papa niet vertellen dat hij die beelden kapot gemaakt had en zij Abrahammejte dat de Afgoden zelf aan het ravotten waren geweest. En toen zei de papa van Abraham : " Nee Brammetje, dat kan niet. Want Afgoden hebben geen macht".quote:Op maandag 19 maart 2007 12:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vreemde logica. Als er van 1 god meerdere beelden worden gemaakt, zijnd at ook afgodsbeelden. Het woord 'afgodsbeelden' houdt geen automatisch meervoud in.
ook als je zegt dat ze niet bestaan.quote:Op maandag 19 maart 2007 14:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Elke uitspraak over God en de Duivel is dogma.
Had Theo van Gogh eens moeten zeggen.quote:Op maandag 19 maart 2007 15:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Van mij mag het geprobeerd worden
verder ook behootlijk offtopic...laten we er alsjeblieft over ophoudenquote:Op maandag 19 maart 2007 16:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Want jij er in ziet is voor mij vrij irrelevant als je niet naar ware reden van mijn reactie kijkt, het is te testen of de Islamitische doctrine klopt, namelijk of Kaba door God wordt beschermt grijpt Allah in met divine intervention dan kan het als bewijs aangevoerd worden dat God bestaat.
As u wishquote:Op maandag 19 maart 2007 16:33 schreef osho het volgende:
[..]
verder ook behootlijk offtopic...laten we er alsjeblieft over ophouden
Jouw obsessief tegen"argument".quote:Op maandag 19 maart 2007 16:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Onemangang vertoont geen obsessief karakter..
Bron?quote:Op maandag 19 maart 2007 16:34 schreef Roku het volgende:
En ja volgens overleveringen van de Profeet(vzmh) zal er een dag komen waarin de Kaaba zal worden vernietigd, dit is een bewijs van al-qiyaama. oftwel het einde der tijden!
Nee hoor. Want als de kaaba vernield zou worden is dat alleen maar het bewijs dat de God uit de koran niet bestaat. Er zou immers nog een andere God of Goden kunnen bestaan.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Want jij er in ziet is voor mij vrij irrelevant als je niet naar ware reden van mijn reactie kijkt, het is te testen of de Islamitische doctrine klopt, namelijk of Kaba door God wordt beschermt grijpt Allah in met divine intervention dan kan het als bewijs aangevoerd worden dat God bestaat.
De vernietiging van de KaaBaa bevestigd de einde der tijden.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:40 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Nee hoor. Want als de kaaba vernield zou worden is dat alleen maar het bewijs dat de God uit de koran niet bestaat. Er zou immers nog een andere God of Goden kunnen bestaan.
Je moet wel begrijpen wat er staat Akje, er staat dus dat wanneer Kaba door Allah wordt beschermt in zin van divine intervention, dus niet vernield, ik weet dat het moeilijk is, maar probeer begrijpend te lezen.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:40 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Nee hoor. Want als de kaaba vernield zou worden is dat alleen maar het bewijs dat de God uit de koran niet bestaat. Er zou immers nog een andere God of Goden kunnen bestaan.
Misschien moet jij beter lezen. Een tip. Als de kaaba door mensen vernield zou kunnen worden is dat nog geen bewijs dat de God uit de koran niet zou bestaan.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je moet wel begrijpen wat er staat Akje, er staat dus dat wanneer Kaba door Allah wordt beschermt in zin van divine intervention, dus niet vernield, ik weet dat het moeilijk is, maar probeer begrijpend te lezen.
Lees nu eens nog een keer wat er staatquote:Op maandag 19 maart 2007 16:45 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Misschien moet jij beter lezen. Een tip. Als de kaaba door mensen vernield zou kunnen worden is dat nog geen bewijs dat de God uit de koran niet zou bestaan.
Ik schrijf alleen dit "Als de kaaba door mensen vernield zou kunnen worden is dat nog geen bewijs dat de God uit de koran niet zou bestaan.".quote:Op maandag 19 maart 2007 16:45 schreef Triggershot het volgende:
Lees nu eens nog een keer wat er staat![]()
![]()
Dan heb je het alsnog niet begrepen beste Akkerquote:Op maandag 19 maart 2007 16:49 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ik schrijf alleen dit "Als de kaaba door mensen vernield zou kunnen worden is dat nog geen bewijs dat de God uit de koran niet zou bestaan.".
Van Aboe Hurayrah (ra): De Profeet (sas) heeft gezegd:quote:
Bron...?quote:Op maandag 19 maart 2007 16:52 schreef Roku het volgende:
[..]
Van Aboe Hurayrah (ra): De Profeet (sas) heeft gezegd:
''Een man uit Ethiopië met dunne beentjes zal de Ka'ba verwoesten.'
Idd, een hoop haatvolle teksten* daar weer, maar onduidelijk waar ze vandaan komen en hoe "sterk" het volgens de islamitische doctrines is.quote:Op maandag 19 maart 2007 17:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, ik weet nog steeds niet in welke bundel het is opgenomen.![]()
Je bent bekend met hadith wetenschappen?quote:Op maandag 19 maart 2007 17:35 schreef Masterix het volgende:
[..]
Idd, een hoop haatvolle teksten* daar weer, maar onduidelijk waar ze vandaan komen en hoe "sterk" het volgens de islamitische doctrines is.
*
6 Van Abdallah ibn `Umar (rahuma): De Profeet (sas) heeft gezegd:
- Jullie zullen tegen de joden vechten tot een van hen zich achter een steen verstopt en de steen roept: 'Hierheen, dienaar van Allaah! Achter mij zit een jood; dood hem!'
Lijkt me weer zo'n typische islamistische haat-site.
Ik heb er vroeger nogal wat colleges over gevolgd maar er weinig van begrepen.quote:Op maandag 19 maart 2007 17:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je bent bekend met hadith wetenschappen?
Klopt, je hebt alevieten en shieten die veel hadith dan weer minder belangrijk vinden, maar over het algemeen is de hadith even belangrijk en acceptabel in elke soenitische stroming, alleen de ene hadith kan dan boven de ander gezet worden omdat overlevering sterker is dan de ander.quote:Op maandag 19 maart 2007 17:48 schreef Masterix het volgende:
[..]
Ik heb er vroeger nogal wat colleges over gevolgd maar er weinig van begrepen.
Daarna ben ik vooral moslims tegengekomen die dat hele hadith-gebeuren maar "innovaties" noemden, en enkele jaren terug heb ik gemerkt dat Arabische moslims in Nederland dat weer wel heel belangrijk vinden.
Nee, het systeem op zich, hoe het werkt en zo, snap ik amper. En dan bedoel ik met name de gehanteerde logica: die ontgaat mij geheel.
Dus beperk ik me tot wat feitjes schijnen te zijn, bv dat Bukhari als erg sterk, en anderen weer als zwak gezien worden.
Nogmaals: waarom zou ik niet weten.
quote:Op maandag 19 maart 2007 17:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Klopt, je hebt alevieten en shieten die veel hadith dan weer minder belangrijk vinden, maar over het algemeen is de hadith even belangrijk en acceptabel in elke soenitische stroming, alleen de ene hadith kan dan boven de ander gezet worden omdat overlevering sterker is dan de ander.
Volgens mij haal je het een en ander door elkaar. Ook de shieten hebben eigen varianten van Hadiths, reden waarom de hadiths geen Biddah is, is omdat het volgen van de Soenah in de Koran terug te vinden is, en de term 'biddah' komt van de Hadith hé, niet andersom. Hadith zegt namelijk dat elke innovatie een biddah is, niet dat het volgen van een hadith een innovatie/biddah is. Het is niet zo dat Shia meer Korangetrouw is dan de Soennah, ik zou ook niet weten waar je dat vandaan haalt.quote:Op maandag 19 maart 2007 18:06 schreef Masterix het volgende:
[..]Wat sommige dingen betreft zijn shii (m.i. moet ik erbij zeggen) een stuk korangetrouwer dan de soenni: in mijn logica zou de hadith, net als de geschreven versie van de koran overigens, alsmede de sharia, een innovatie of bidah zijn. Maar dan komen soenni's aan met een hadith (!) die tegenspreekt dat hadiths bidah zijn.
![]()
Nee, heeft niets met een rang te maken, heeft te maken met welke overleveringen wel een sterk ketting van overleveraars hebben, uiteindelijk heeft de Kalief(gekozen) en zijn commisie van geleerden het voor het zeggen zolang het maar samen gaat met Hadith en de Koran.quote:Mijn probleem met de islam:het gaat altijd over autoriteit. (Soenni-) Islam begrijpen is voor mij een leger begrijpen: uiteindelijk gaat het om wat de hoogste in rang zegt.
Ook tussen Shia en Alevieten zijn enorm veel verschillen.quote:Ik snap shii en Alaviet-achtige moslims een stuk beter: daarbiij krijg ik minder een beeld dat alles wat de islam aan mensen vraagt, onderwerping is.
In de Shietische wereld?quote:Daar mag je, vind ik dan, nog een beetje zelf nadenken, zelf vorm bepalen aan je geloof in plaats van autoriteiten klakkeloos napraten..
Uiteraard.quote:Maar ja, da's mijn idee.
Het is gewoon uit de hadith hoor. Je weet toch wel dat de islam behalve het geloof in de koran ook het geloof in de overleveringen van de "profeet" is ?quote:Op maandag 19 maart 2007 17:35 schreef Masterix het volgende:
*
6 Van Abdallah ibn `Umar (rahuma): De Profeet (sas) heeft gezegd:
- Jullie zullen tegen de joden vechten tot een van hen zich achter een steen verstopt en de steen roept: 'Hierheen, dienaar van Allaah! Achter mij zit een jood; dood hem!'
Lijkt me weer zo'n typische islamistische haat-site.
Historisch gezien lijkt het het meest waarschijnlijk dat Achnaton als eerste een monotheïstische religie stichtte en dat dit concept door het Joodse volk overgenomen is.quote:Op maandag 19 maart 2007 09:19 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage![]()
Is het niet zo dat Mozes dankzij Achnaton op het idee kwam om ook over te gaan op het monotheisme. Maar dan natuurlijk dat die ene God het Joodse volk als uitverkoren volk had. Of zou het idee van het bestaan van maar één God , zoals zoveel van de joodse godsdienst, uit Sumerie afkomstig zijn ?
Oh vast!quote:Op maandag 19 maart 2007 18:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens mij haal je het een en ander door elkaar.
Ik ken van IRL shii moslims niet eens de term "hadith". Kan je nagaan.quote:Ook de shieten hebben eigen varianten van Hadiths, reden waarom de hadiths geen Biddah is, is omdat het volgen van de Soenah in de Koran terug te vinden is, en de term 'biddah' komt van de Hadith hé, niet andersom. Hadith zegt namelijk dat elke innovatie een biddah is, niet dat het volgen van een hadith een innovatie/biddah is. Het is niet zo dat Shia meer Korangetrouw is dan de Soennah, ik zou ook niet weten waar je dat vandaan haalt.
[..]
Dat kan ik voor mezelf alleen in hiërarchie vertalen: rangorde. Het woord van de ene is minder "waardevol" dan die van de ander, een beetje zelf rondneuzen in de koran en je eigen mening bepalen lijkt er niet bij te zijn in de islam: daar schijn je eerst jaren studie voor nodig te hebben.. (Hoewel je op Marokko.nl, met een legioen aan 15-jarige zelfbenoemde "geleerden" anders zou kunnen denken)quote:Nee, heeft niets met een rang te maken, heeft te maken met welke overleveringen wel een sterk ketting van overleveraars hebben, uiteindelijk heeft de Kalief(gekozen) en zijn commisie van geleerden het voor het zeggen zolang het maar samen gaat met Hadith en de Koran.
[..]
Sure.quote:Ook tussen Shia en Alevieten zijn enorm veel verschillen.
Wat jij nu zegt heb ik ook beweerd heel vroeger: in theorie heb je (vind ik) gelijk.quote:In de Shietische wereld?Als je het hebt over de Alevieten denk ik dat ik misschien met je mee kan gaan, maar ooit van de twaalver Imams gehoord?
[..]
Uiteraard.
Joh, echt?quote:Op maandag 19 maart 2007 18:34 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Het is gewoon uit de hadith hoor. Je weet toch wel dat de islam behalve het geloof in de koran ook het geloof in de overleveringen van de "profeet" is ?
Ik niet hoor.quote:Op maandag 19 maart 2007 18:59 schreef Masterix het volgende:
Alle monotheïsten geloven in de God van Abraham
*kijkt naar postgeschiedenis.quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Theistisch_atheismequote:Op maandag 19 maart 2007 19:55 schreef Masterix het volgende:
*kijkt naar postgeschiedenis.
Aha. Is dat zo?
Wat voor "merk" monotheïst ben jij dan?
Is dat een term die je zelf hebt bedacht of .. ?quote:Op maandag 19 maart 2007 20:03 schreef Akkersloot het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Theistisch_atheisme
... zou het een goddelijke visioen zijn geweest ?quote:Op maandag 19 maart 2007 20:05 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Is dat een term die je zelf hebt bedacht of .. ?
Moet ik dit verstaan als een ja?quote:Op maandag 19 maart 2007 20:12 schreef Akkersloot het volgende:
... zou het een goddelijke visioen zijn geweest ?
quote:Op maandag 19 maart 2007 20:03 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Theistisch_atheisme
Maak ik even een domeinmodel ... er gaat een konijn in ...quote:Op maandag 19 maart 2007 20:31 schreef Masterix het volgende:
Dan zal ik even mij predicaten- en propositielogica moeten ophalen denk ik wat het lijkt me nu alsof JIJ niet helemaal klopt.
quote:Op maandag 19 maart 2007 16:52 schreef Roku het volgende:
[..]
Van Aboe Hurayrah (ra): De Profeet (sas) heeft gezegd:
''Een man uit Ethiopië met dunne beentjes zal de Ka'ba verwoesten.'
Ha ha. Er zijn gewoon mensen die geloven in een God die niet zo kinderachtig, jaloers en haatdragend is dan die uit de bijbel of koran. Als je dat gewoon onderkent wordt je vergeleken met een "profeet" en wordt je uitgelachen. Terwijl miljoenen mensen die wel in "profeten" geloven serieus worden genomenquote:Op maandag 19 maart 2007 20:31 schreef Masterix het volgende:
=Dus jij bent een monotheïst van het theïstisch-atheïstische soort?
![]()
En biologisch ben je zeker een konijin-achtig mens? Dan zal ik even mij predicaten- en propositielogica moeten ophalen denk ik wat het lijkt me nu alsof JIJ niet helemaal klopt.
Pas op: er zijn mensen die het vermogen missen evolutie waar te nemen: zij ontkennen het gewoonquote:Op maandag 19 maart 2007 20:58 schreef Double-Helix het volgende:
[..]![]()
![]()
dat lijkt me onzettend BS
godsdienst heeft ook zijn evolutie gekend,eerst vooroudeverering,natuurgeloven,polytheisme en daarna monotheisme en dan zijn er godsdiensten die helemaal niet hier te classiferen zijn(jainisme,zoroisme;boedisme)
quote:Op maandag 19 maart 2007 20:44 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Maak ik even een domeinmodel ... er gaat een konijn in ...
Je beseft dat je gedachtengang niet echt uniek is te noemen?quote:Op maandag 19 maart 2007 20:59 schreef Akkersloot het volgende:
Ha ha. Er zijn gewoon mensen die geloven in een God die niet zo kinderachtig, jaloers en haatdragend is dan die uit de bijbel of koran. Als je dat gewoon onderkent wordt je vergeleken met een "profeet" en wordt je uitgelachen. Terwijl miljoenen mensen die wel in "profeten" geloven serieus worden genomen![]()
Logisch de god van de Christenen is immers dood.quote:Op maandag 19 maart 2007 15:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Beste k3vil, je kunt helemaal niet bewijzen of God wel of niet bestaat!
Immanuel Kant maakte zo'n 300 jaar geleden alle zogenaamde 'godsbewijzen' met de grond gelijk....
Sedert Kant aanvaarden vrijwel alle serieuze denkers dat Gods bestaan - of niet-bestaan - niet kan worden bewezen.
Zie onderschriftquote:
Volgens mij val jij met die uitspraak ook niet onder de definitie van een monotheist.quote:Op maandag 19 maart 2007 21:47 schreef k3vil het volgende:
Logisch de god van de Christenen is immers dood.
Er wordt meer mee gezegd dan wat het op het oog lijkt.quote:Op maandag 19 maart 2007 21:51 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Volgens mij val jij met die uitspraak ook niet onder de definitie van een monotheist.
Je wilt toch niet serieus zeggen dat je Kabbala serieus neemt?quote:Op maandag 19 maart 2007 21:53 schreef k3vil het volgende:
Er wordt meer mee gezegd dan wat het op het oog lijkt.
quote:Op maandag 19 maart 2007 22:07 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Je wilt toch niet serieus zeggen dat je Kabbala serieus neemt?
Dat is geen kabbalaquote:Op maandag 19 maart 2007 22:24 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Water en touwtjes en allerlei andere geldlopperijen.
Verklaar je nader beste Masterix...quote:Op maandag 19 maart 2007 18:59 schreef Masterix het volgende:
Alle monotheïsten geloven in de God van Abraham en zijn het ook nooit met elkaar eens. .
Noem één religie waarbij men zich niet schuldig maakt aan geldklopperijen? Eéntje maar.quote:Op maandag 19 maart 2007 22:24 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
Water en touwtjes en allerlei andere geldlopperijen.
Ik doel op alle oorlog, haat en nijd tussen alle christelijke, moslimse, joodse, Samaritaanse en aan verwante groepen.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 09:58 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Verklaar je nader beste Masterix...
Zolang er geld is, zolang doen religies aan geldklopperij.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:06 schreef onemangang het volgende:
[..]
Noem één religie waarbij men zich niet schuldig maakt aan geldklopperijen? Eéntje maar.
Op zich wel een heel interessante gedachte, beetje de vraag, waar is het misgegaan (in mijn ogen dan). Misschien kun je eerst een kleiner stapje terug doen? Ik moest meteen aan het hindoeisme denken, dat kent stromingen die monotheïstisch zijn en stromingen die polytheïstisch zijn.quote:Op zondag 18 maart 2007 19:39 schreef Akkersloot het volgende:
DAADWERKELIJKE VOORBEELDEN VAN OVERGANG VAN MONOTHEISTISCH GELOOF NAAR POLYTHEISTISCH GELOOF ?
Christenen, joden en moslims claimen dat er eerst geloof in één God was en dat de mensheid vanuit dat geloof in een enkele God overgegaan was naar geloof in meerdere Goden.
Dat zou dan zelfs liefst 3 keer gebeurt zijn. Ten tijde van Adam, en eerste nazaten, was er het geloof in één God. Maar dan moest ten tijde van Noach al weer het één en ander rechtgezet worden. En vervolgens werden ten tijde van Abraham weer in meerdere Goden gelooft.
De aanhangers van het jodendom, christendom en islam claimen dus dat de mensheid liefst drie keer is overgegaan van monotheistisch geloof naar polytheistisch geloof. Maar is er maar één voorbeeld waarin een samenleving inderdaad aanstalte maakte om over te gaan van een monotheistisch geloof naar een polytheistisch geloof![]()
Nergens. Adam, Noach en Abraham hebben niet bestaan. Derhalve was het dus voor de eerste echte monotheist dus ook geen monotheisme.quote:Op donderdag 22 maart 2007 09:18 schreef Leven het volgende:
Op zich wel een heel interessante gedachte, beetje de vraag, waar is het misgegaan
En was is nu precies het nut van dit alles?quote:Op donderdag 22 maart 2007 20:30 schreef Akkersloot het volgende:
Nergens. Adam, Noach en Abraham hebben niet bestaan. Derhalve was het dus voor de eerste echte monotheist dus ook geen monotheisme.
Zie topic titel en openingspost.quote:Op donderdag 22 maart 2007 20:36 schreef -Angelus- het volgende:
[..]
En was is nu precies het nut van dit alles?
Waarom niet? ook al zou je gelijk hebben, dan zou de eerste die in één God heeft gelooft, toch een monotheïst zijn?quote:Op donderdag 22 maart 2007 20:30 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Nergens. Adam, Noach en Abraham hebben niet bestaan. Derhalve was het dus voor de eerste echte monotheist dus ook geen monotheisme.
hej, dat ken ikquote:Op donderdag 22 maart 2007 20:50 schreef Leven het volgende:
Maar goed, als je wil onderzoeken hoe die beweging in elkaar zit, zou ik beginnen naar het hindoeïsme te kijken.
TS wilde voorbeelden van een monotheïstisch geloof dat naar een polytheiïstisch geloof is gegaan. Ik moest daardoor aan het hindoeïsme denken omdat dat, voor zover ik weet, zowel monotheïstische stromingen als polytheïstische stromingen bevat, dus misschien zou je daar wat over die beweging terug kunnen vinden. Voor de rest weet ik niet zo heel veel van het Hindoeïsme. Was meer voor de TS bedoeld, zo van kijk daar eens.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 07:32 schreef Causa het volgende:
[..]
hej, dat ken ik
Leg eens uit wat je bedoeld?
Mwa, ongeveer zoiets, ben wel 100% hollands. Maar je zegt het wel goed hoorquote:Op vrijdag 23 maart 2007 08:33 schreef Leven het volgende:
Ben jij Hindoe? Klopt wat ik zeg een beetje?
Het Hindoeïsme kent duizenden goden en godinnen, echter zijn deze goden en godinnen allemaal aspecten van de 'Ene, ....alles is één, oneindig en onbegrijpelijk voor de mens....quote:Op vrijdag 23 maart 2007 08:33 schreef Leven het volgende:
[..]
TS wilde voorbeelden van een monotheïstisch geloof dat naar een polytheiïstisch geloof is gegaan. Ik moest daardoor aan het hindoeïsme denken omdat dat, voor zover ik weet, zowel monotheïstische stromingen als polytheïstische stromingen bevat, dus misschien zou je daar wat over die beweging terug kunnen vinden. Voor de rest weet ik niet zo heel veel van het Hindoeïsme. Was meer voor de TS bedoeld, zo van kijk daar eens.
Ben jij Hindoe? Klopt wat ik zeg een beetje?
edit: stomme fout en aanvulling
Wat geloof je dan? Wat bedoel je met 100% hollands? Ben je van religie veranderd?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 09:12 schreef Causa het volgende:
[..]
Mwa, ongeveer zoiets, ben wel 100% hollands. Maar je zegt het wel goed hoor
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |