1. Natuurlijk jongen, de koningin is de almachtige regent van dit land (jij hebt er de balle verstand van). 2. Een minister-president is de leider van een regering van een land of deelstaat, die Bea hebben we niet nodig, en ik doelde op landen die wel een republiek zijn, daar werkt het dus blijkbaar wel maar volgens jou zou dit nooooooit kunnen in dit land want Bea is daar te machtig voor. 3. Jij komt toch aan met je Hillary, de president van de VS maakt net zoals dat onze koningin dat doet staatsbezoeken maar die heeft het volgens jou daar toch veel te druk voor?quote:Op dinsdag 1 mei 2007 16:13 schreef Zelva het volgende:
[..]
Fijn dat je toegeeft dat je er eigenlijk de ballen verstand van hebt.
[..]
Sorry? Nou das prima dan, ik wil graag van jou één voorbeeld van een land waar de premier tevens president is. Eentje maar, slechts eentje.
[..]
Nu al aan de alcohol?
Zwitserland komt aardig in de buurt.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 16:13 schreef Zelva het volgende:
[..]
Sorry? Nou das prima dan, ik wil graag van jou één voorbeeld van een land waar de premier tevens president is. Eentje maar, slechts eentje.
Oja:quote:Op dinsdag 1 mei 2007 12:43 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Een beschaafd protest tegen de monarchie noem jij triest?
Waar zeg ik dat dan?quote:Op dinsdag 1 mei 2007 16:32 schreef XrAiDeN het volgende:
1. Natuurlijk jongen, de koningin is de almachtige regent van dit land.
Ja, een minister-president is de leider van een regering, maar NIET een staatshoofd.quote:2. Een minister-president is de leider van een regering van een land of deelstaat, die Bea hebben we niet nodig,
Maar die hebben dus wel een staatshoofd én een leider van de regering. Best wel moeilijk allemaal hè?quote:en ik doelde op landen die wel een republiek zijn
Nee, daar werkt het niet, want het bestaat niet.quote:daar werkt het dus blijkbaar wel
quote:maar volgens jou zou dit nooooooit kunnen in dit land want Bea is daar te machtig voor.
quote:3. Jij komt toch aan met je Hillary, de president van de VS maakt net zoals dat onze koningin dat doet staatsbezoeken maar die heeft het volgens jou daar toch veel te druk voor?![]()
quote:Zout toch op met je kul.
Die hebben dus niet een premier, die tegelijkertijd president is, maar worden geregeerd door een federale raad benoemd door het parlement. En het belangrijkste daarbij is dat ze voor vier jaar gekozen zijn en niet tot aftreden gedwongen kunnen worden door de grillen van het parlement.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 16:38 schreef Petera het volgende:
Zwitserland komt aardig in de buurt.
Of het daar ook werkt weet ik niet.
En vorig jaar PvdA (Zeewolde) en VVD (Almere). Your point is?quote:Op dinsdag 1 mei 2007 17:13 schreef Jurgen21 het volgende:
Oja:
Burgemeester Woudrichem: Frank Petter (CDA)
Burgemeester Den Bosch: Ton Rombouts (CDA)
De Majesteit had de plaatsen weer zorgvuldig uitgezocht![]()
Dacht laat ik even jou niveau aanhouden met je alcohol opmerking, verder houd ik me niet meer bezig met deze loze discussie, geen tijd én zin voor.quote:
Ten eerste ga je met die zin compleet voorbij aan mijn argument, en ten tweede klopt er van die zin technisch ook geen hout, want je vraagt je af waarom Balkenende Nederland niet zou kunnen bezoeken. Dat geeft toch te denken.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 18:02 schreef XrAiDeN het volgende:
[..]
Dacht laat ik even jou niveau aanhouden met je alcohol opmerking, verder houd ik me niet meer bezig met deze loze discussie, geen tijd én zin voor.
Ik was Klopkoek even aan het sarren.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 17:44 schreef Zelva het volgende:
[..]
En vorig jaar PvdA (Zeewolde) en VVD (Almere). Your point is?
Mag ik jou er even fijntjes aan herinneren dat die Republiek o.a. naar de haaien is gegaan omdat de toenmalige regenten het regenschap erfelijk maakten en dus een aristocratie creëerden. Om nog maar te zwijgen van de argumenten waarmee ze Willem III op de troon van Engeland gezet hebben. Het mag een godswonder heten dat de republiek zo floreerde want het politieke klimaat was verre van stabiel.quote:Ik vind dat nederland weer een republiek moeten worden in de stijl van de 17e eeuw, zeg maar. Toen stelden we tenminste nog wat voor in de wereld.
Het enige wat de staat België nog bij elkaar houdt ís het koningshuis, schandalen daar gelaten. Hoeveel meer bewijs wil je voor een/de stabiliserende functie van een monarchie?quote:Ik vind de Duitse republiek heel wat stabieler dan het koningshuis in België, dat van schandalen aan elkaar hangt.
Ik zei dan ook alleen dat het in de buurt kwam. De groep mensen die daar doen wat hier onze ministers doen, vervullen tevens het staatshoofdschap. Het laat in ieder geval zien, dat de functie van staatshoofd niet per se vervuld hoeft te worden door iemand anders dan een minister.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 17:39 schreef Zelva het volgende:
[..]
Die hebben dus niet een premier, die tegelijkertijd president is,
Zelfs al zou in Nederland wél het kabinet vallen, dan zie ik werkelijk niet in, in welk opzicht de ministers hun staatshoofdelijke taken dan ineens niet meer zouden kunnen uitvoeren.quote:maar worden geregeerd door een federale raad benoemd door het parlement. En het belangrijkste daarbij is dat ze voor vier jaar gekozen zijn en niet tot aftreden gedwongen kunnen worden door de grillen van het parlement.
Dat ze in praktijk altijd herkozen worden, doet wat mij betreft niets af aan de mogelijkheid om ze NIET te herkiezen.quote:En de federale raadslieden daar zijn een soort monarchen. In de geschiedenis van Zwitserland is het slechts drie keer voorgekomen dat een raadslid niet herkozen werd.
quote:Op dinsdag 1 mei 2007 21:06 schreef AgLarrr het volgende:
Het enige wat de staat België nog bij elkaar houdt ís het koningshuis, schandalen daar gelaten. Hoeveel meer bewijs wil je voor een/de stabiliserende functie van een monarchie?
Of je neemt een kijkje in Zweden, Engeland, Australie, nieuw Zeeland, Japan, Noorwegen, Canada en Denemarken. Allemaal monarchieen, allemaal stabiele landen. Het feit dat er soms problemen in een land zijn doet niet af aan het feit dat een monarchie ook veel goed doet.quote:Op woensdag 2 mei 2007 11:20 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Weet je die rellen van een paar jaar geleden niet meer, in Antwerpen?
Heeft het koningshuis daar soms een eind aan gemaakt?
En zodra een subsidievreter prins vaker in Wallonië dan in Vlaanderen verblijft is België al in rep en roer, dus hoezo stabiliserende functtie?
En wat heeft het Koninklijk Huis de afglopen jaren bijgedragen aan het stabiliseren van Nederland sinds de opkomst van Pim Fortuyn? Niets, maar dan ook niets!
De tegenstellingen zijn nog enorm en groeien alleen maar.
Wat mij betreft een goede ontwikkeling trouwens, we hebben veel te lang gepolderd in dit land.
Dus die onzin over koningshuis en stabiele factor wil ik niet meer horen en anders moet je maar een kijkje nemen in Nepal.
Beetje zoals we nu ook alleen maar idioten in het parlement verkiezen?quote:Op woensdag 2 mei 2007 17:39 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik ben voor een republiek.
Stel dat Amalia over 20 jaar iemand aan de haak slaat met een IQ van 80, en die gaan samen kindjes baren. Dan krijgen we een hele domme koning(in).
Erfelijk bepalen wie het land mag vertegenwoordigen is zo prehistorisch.
Ja dat denk ik, want waar ligt de grensquote:Op woensdag 2 mei 2007 19:17 schreef ethiraseth het volgende:
En denk je nou echt dat Amalia toestemming zou krijgen van het parlement om met een boerenlul te trouwen?
idd verder heeft een president veel meer te zeggen dan een koning en NL en in de VS hebben we wel gezien waar dat op uit loopt.quote:Op zondag 18 maart 2007 19:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Die andere kosten hou je ook met een president. Die paleizen zullen publiek eigendom blijven, de president zal ook veel reisjes maken en heeft ook beveiliging nodig. De salariskosten en kosten voor hofhouding zal wel een stuk naar beneden gaan, maar dat is 'slechts' een paar miljoen. Een koningin is in het buitenland een mooier en exclusiever versitekaartje dan een president, ik zie het koningshuis als een relatief kleine investering die veel aanzien oplevert. Dat is voor mij een reden om niet tegen het koningshuis te zijn![]()
misschien omdat dat onzin isquote:Op zondag 18 maart 2007 20:00 schreef Lyrebird het volgende:
Een parlementaire monarchie is een achterlijke staatsvorm, die niet meer in de 21e eeuw past. In deze tijd zou de macht bij het volk moeten liggen, niet bij een koningin en haar regenten. Als je denkt dat het laatste onzin is, waarom benoemt een koningin dan burgemeesters, formateurs en informateurs? Waarom trouwen de kinderen van het koningshuis met kinderen van regenten? Toeval?
Maar, grote maar, omdat Nederlanders zo verslaafd zijn aan het kinderachtige sprookje dat Koningshuis heet, heeft het echt totaal geen zin om ook maar te denken aan een Republiek. Het overgrote deel van de Hollanders vind het wel mooi zo. En het is natuurlijk wel zo dat de koningin een prima uithangbord is voor buitenlandse bezoeken. Goed voor de handel.
ben een kwartier geregeld als het moet.quote:Op zondag 18 maart 2007 20:16 schreef Walrik het volgende:
Voordeel van een GEKOZEN staatshoofd, of hij of zij nou President heet of Minister President, is dat je na een termijn van pakembeet vier jaar kunt zeggen: je hebt het slecht gedaan, nu rot je maar op, we nemen iemand anders.'
Dat kan niet met een GEBOREN staatshoofd zoals NL dat heeft.
Dat bl;ijkt wel jaquote:Zo simpel is het. En voor de mensen die zeggen: "nee we willen niet van die Amerikaanse toestanden', waarom eigenlijk niet? Is VEEL en Veel democratischer dan wat Nederland heeft. Dat is gewoon een feit.
mee eensquote:Maar, TS, kun jij dit zelf niet bedenken? Ga je nu onze argumenten een voor een overschrijven? Come on now, bedenk zelf ook wat argumenten en gebruik wat officiele bronnen zoals WeirdMicky al aangaf.
Met andere woorden: DOE JE EIGEN HUISWERK, VRIEND!
quote:Op zondag 18 maart 2007 20:48 schreef PJORourke het volgende:
Erfopvolging is achterhaald en een schandvlek op de democratie, die in dit land toch zo goed als dood is.
beetje tegenstrijdigquote:Op zondag 18 maart 2007 20:35 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Dat is geen feit. Het nadeel van een president is vaak juist de a-democratische werking ervan. Eén persoon veel macht verlenen op basis van verkiezingen kan juist een probleem zijn. Vaak wordt niet de meest capabele persoon gekozen, maar degene die de mensen het meest aanspreekt. En dan zal deze president meer macht moeten hebben dan de huidige minister-president? Zoals in Frankrijk, waar de president elk jaar de regering naar huis kan sturen? Lijken me toch onwenselijke toestanden. Niet voor niets had 'The Economist' ons land uitgeroepen tot 1 van de best werkende democratieën ter wereld. Een republiek is in democratisch oogpunt daarom niet noodzakelijk.
staat zo al in de wet en de 2de kamer kan het al maar vindt het zo wel goed.quote:Op zondag 18 maart 2007 22:34 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Koningin benoemt ten eerste geen burgemeesters. Ten tweede worden de volksvertegenwoordigers rechtstreeks gekozen door het volk. Deze bepalen uiteindelijk de samenstelling van de regering. De macht zit dus gewoon bij het volk.
Mochten er mensen problemen hebben met het benoemen van informateur, dan zouden we dat kunnen veranderen. Is volgens mij alleen maar een meerderheid in de Tweede kamer voor nodig. Ik heb het nooit een punt gevonden, maar ik zou er ook geen problemen mee hebben mocht het veranderen.
[..]
De kosten voor het koningshuis zijn hoog, maar de opbrengsten van de handelsdelegaties zijn ook niet te verwaarlozen.
en niet alleen NL ers ze zijn ook mateloos populair in duitsland en vele andere landen.quote:Op zondag 18 maart 2007 23:05 schreef Jurgen21 het volgende:
Tegenargument: de monarchie is een irrationele poppenkast
Klopt wederom. En een poppenkast waar heel veel Nederlanders gek op zijn. Het doorgaans grauwe en grijze Nederland gunt zich één uitzondering. Onze rijkdom, welvaart en welzijn worden verpersoonlijkt in onze monarchie, die de grandeur van ons land hoog moet houden. Met een gouden koets, mooie paleizen, dure auto's, mooie kleding en plechtige gebeurtenissen. Het zijn deze gebeurtenissen (Koninginnedag, Prinsjesdag etc.) die ons land maken wat het is. De monarchie verpersoonlijkt onze geschiedenis in een hedendaags decor. En dat op een voortreffekijke wijze. We mogen als Nederlanders echt blij zijn met de Oranjes.
idd en vergeet de omzet van koninginnedag niet mee te rekenen wat er dan opgezopen wordtquote:Op maandag 19 maart 2007 19:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is nog maar de vraag of het koningshuis ons per saldo echt geld kost en niet stiekem zelfs oplevert. De koningin is een indrukwekkende persoonlijkheid die los staat van iedere ideologie en zit er bovendien wel een jaar of 30 en is dus een wat constantere factor. Iets waarmee ze bij buitenlandse staatshoofden meer ontzag krijgt dan welke gekozen leider dan ook. Die staatbezoeken van haar doen de kassa voor de Nederlandse economie volgens mij wel aardig rinkelen. Maar hoezeer is moeilij te meten.
Ik ben niet (meer) voor afschaffen. Wel mag iedere macht die ze nog heeft aan banden.
tuurlijkquote:Op woensdag 28 maart 2007 17:26 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zonder de wil van de monarchie lukt dat niet. Ze moeten altijd nog de krabbels zetten onder alle wetten.
in frankrijk kiezen ze trouwens wel de koningin dat is de dame die voor 4 jaar lang het gezicht is van frankrijk op van alles en nog wat.quote:Op maandag 30 april 2007 23:29 schreef Ecthelion het volgende:
[..]
Hoezo is Engeland minder stabiel dan Frankrijk, terwijl in Frankrijk de rellen lostbarstten?
[..]
Als het grootste deel van Nederland tegen de monarchie is, kan dat zo verandert worden in de grondwet. De grondwet is niet heilig of zo waardoor het nooit te veranderen is. Bovendien zou Beatrix er goed aan doen af te treden als het grootste gedeelte van het volk tegen haar is.
[..]
Alleen omdat jij dat schandalig vindt, betekent niet dat iedereen dat schandalig vindt...
ik ben het niet met je eens maar je retoriek is weer als vanouds petje afquote:Op woensdag 2 mei 2007 04:27 schreef StefanP het volgende:
Nederland moet een republiek worden? Nederland was altijd al een republiek. Tot een stelletje kneuzen besloot dat een koning zo fantastisch was. En die lijn is al lang uitgestorven. De huidige Oranjes zijn een stel Duitsers die heerlijk misbruik maken van het fantastische uitkeringenklimaat in Nederland. Wat dat betreft lijken ze als twee druppels op het overgrote merendeel der allochtonen.
die zal op de dag van de republiek niet minder zijn.quote:Op woensdag 2 mei 2007 19:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd en vergeet de omzet van koninginnedag niet mee te rekenen wat er dan opgezopen wordt![]()
Punt is dat hij beweerde dat stabiliteit er is dankzij de monarchie, terwijl er volgens mij helemaal geen verband is.quote:Op woensdag 2 mei 2007 12:27 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Of je neemt een kijkje in Zweden, Engeland, Australie, nieuw Zeeland, Japan, Noorwegen, Canada en Denemarken. Allemaal monarchieen, allemaal stabiele landen. Het feit dat er soms problemen in een land zijn doet niet af aan het feit dat een monarchie ook veel goed doet.
Pff..wat een zinloze discussies lees ik hier, iedereen heeft blijkbaar gelijk.quote:Op maandag 30 april 2007 16:03 schreef Deshima het volgende:
Ach, voor ong 5 pp per jaar en een dagje vrij van de staat ehh bedrijfsleven (voor die het wil horen) om de hele dag bier te zuipen, mag van mij wel de monarchie blijven bestaan![]()
dat is er wel een moderne monarch zorgt meestal voor een stabiele factor in het land en is iets waar alle inwoners zich mee kunnen identificeren.quote:Op woensdag 2 mei 2007 20:27 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Punt is dat hij beweerde dat stabiliteit er is dankzij de monarchie, terwijl er volgens mij helemaal geen verband is.
Dat lijkt me een wat al te optimistische schatting. Er is nog altijd een grondwetswijziging nodig om de monarchie af te schaffen, inclusief verkiezingen. Daar gaan dus op z'n minst een paar maanden overheen. Daarmee is de grootste hobbel denk ik wel genomen; maar als het dus zover komt, moet in principe nog altijd elke wet door de koning(in) worden ondertekend, voordat deze van kracht wordt. In het meest gunstige scenario doet zij dit gewoon, in de wetenschap dat ze dit gevecht uiteindelijk toch niet kan winnen. En zelfs in dat geval verwacht ik dat de nieuwe wet zodanig zal zijn opgesteld dat de zaken "netjes" worden afgehandeld: dat ze koningin blijft totdat er een nieuw staatshoofd is en dat zij bepaalde privileges zal behouden voor de rest van haar leven.quote:Op woensdag 2 mei 2007 20:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
tuurlijk![]()
als we willen is het in een kwartier gefixt en zit bea op de boor richting de UK
De afgelopen 5 jaar stond het land 2x flink op z'n kop. Bij de moorden op Pim en op Van Gogh.quote:Op donderdag 3 mei 2007 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat is er wel een moderne monarch zorgt meestal voor een stabiele factor in het land
20% alvast niet, toch een behoorlijke groep mensen.quote:en is iets waar alle inwoners zich mee kunnen identificeren.
Dus wel het was het enige instituut wat niet veranderde.quote:Op donderdag 3 mei 2007 13:51 schreef rebel6 het volgende:
[..]
De afgelopen 5 jaar stond het land 2x flink op z'n kop. Bij de moorden op Pim en op Van Gogh.
Beide keren schitterde de monarchie door afwezigheid. Bijdrage aan de stabiliteit in NL: 0,0.
[..]
20% alvast niet, toch een behoorlijke groep mensen.
En wat heeft dat te maken met de situatie in het land?quote:Op donderdag 3 mei 2007 13:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dus wel het was het enige instituut wat niet veranderde.
Achteraf gezien vind ik dat zeer meevallen. Zeker bij de moord op Theo van Gogh stond het land niet op zijn kop.quote:Op donderdag 3 mei 2007 13:51 schreef rebel6 het volgende:
[..]
De afgelopen 5 jaar stond het land 2x flink op z'n kop. Bij de moorden op Pim en op Van Gogh.
Beide keren schitterde de monarchie door afwezigheid. Bijdrage aan de stabiliteit in NL: 0,0.
[..]
20% alvast niet, toch een behoorlijke groep mensen.
Ok, daar heb je wel gelijk in.quote:Op donderdag 3 mei 2007 14:46 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Achteraf gezien vind ik dat zeer meevallen. Zeker bij de moord op Theo van Gogh stond het land niet op zijn kop.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |