Nou heb in ons oude huis dus eens met een drie jaar oude cv hr ketel gehad dat het meldertje voor co afging. De ring die de beide barnderhelften bij elkaar hield/afsloot had de geest gegeven. daarnaast is co tegenwoordig niet een dermaste extra investering meer, kost je factor 2x meer. Maar remember je dat meiske ? juist !!!quote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:10 schreef Marsepein het volgende:
Het is me niet duidelijk of ik er nu 1 moet op de overleoop en in de hal, of dat het een of/of is.
En bij de cv is wel handig, maar daar kan een simpele, met een stekker oid. Daar hoef ik niet moellijk te doen. En moet bij een HR ketel echt een CO melder?
overloop en hal omdat dat dus beide verkeersruimten zijn, ze hebben een ontruimende functie zeg maar als er wat in huis is gebeurt. [prik herb je al op je overeloop, enkelt de doormeld functie behoeft een groene of een witte draad extra. Die zul je ff moeten trekken nog, maar genoeg mogelijkheden gok ik om toch nog wel met een draad naar boven te komen mars?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:10 schreef Marsepein het volgende:
Het is me niet duidelijk of ik er nu 1 moet op de overleoop en in de hal, of dat het een of/of is.
En bij de cv is wel handig, maar daar kan een simpele, met een stekker oid. Daar hoef ik niet moellijk te doen. En moet bij een HR ketel echt een CO melder?
Op batterijen is niet echt slim, die dingen gaat altijd leeg zonder dat je het weet.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:16 schreef Duderinnetje het volgende:
Wat raden jullie aan als je brandmelders op batterijen wilt?
Ik zie optische melders (of zoiets) bij de bouwmarkt en die kosten een paar euro. Kan me haast niet voorstellen dat het iets is.
Niet waar, die piepen regelmatig als de batterijen bijna leeg zijn.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:17 schreef Cahir het volgende:
[..]
Op batterijen is niet echt slim, die dingen gaat altijd leeg zonder dat je het weet.
Massa productie doet een hoop, plus de markt is al aardig "verzadigd"natuurlijk, als je dan als fabrikant marktaandeel wilt hebben ga je of een hele "range"producten uitbrengen ( denk aan first alert) of de concurent op prijs ( en dus bij de mens in de knip... ) er uit proberen te stoten.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:16 schreef Duderinnetje het volgende:
Wat raden jullie aan als je brandmelders op batterijen wilt?
Ik zie optische melders (of zoiets) bij de bouwmarkt en die kosten een paar euro. Kan me haast niet voorstellen dat het iets is.
Nee, op 230V is slim. Dan weet je tenminste zeker dat je melder stil is als de stroom om wat voor reden dan ook uitvalt.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:17 schreef Cahir het volgende:
[..]
Op batterijen is niet echt slim, die dingen gaat altijd leeg zonder dat je het weet.
Alleen als ook nog de backup op is.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:26 schreef Light het volgende:
[..]
Nee, op 230V is slim. Dan weet je tenminste zeker dat je melder stil is als de stroom om wat voor reden dan ook uitvalt.
het" licht" heb je nog niet gezien zekers? zit natuurlijk een klein accutje in, dan wel een backup batterijtje ....quote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:26 schreef Light het volgende:
[..]
Nee, op 230V is slim. Dan weet je tenminste zeker dat je melder stil is als de stroom om wat voor reden dan ook uitvalt.
AH, GIRA heeft ze ook. Ik ben namelijk GIRA fanquote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:27 schreef tnimble het volgende:
Je hebt zowel radiografisch gekoppelde melders als die met een simpele draad werken. De radiografische functie is soms een printplaatje die er extra in geplaatst moet worden en moet je dan los kopen.
De nieuwe serie van Hager is best mooi. De kant waar je tegen aankijkt is o.v.g. van glas en geen plastiek. Ook Merten heeft wel een aantal mooie modellen rookmelder in de Argus serie. Ook gira kun je eens naar kijken.
Negen van de tien keer is het doorgelust van melder naar melderquote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:09 schreef Marsepein het volgende:
Dus het minimus is 2, maar 3 is beter, zodat er ook 1 in de bijkeuken komt. Tja, dan kan de 4e er ook wel bij in de woonkamer. Van Gira kost die gekken RF module 80 euro. Dat maakt 120 euro per melder. De vraag is of ik voor 4 melders (4x80 euro) echt niet wat buisjes kan leggen naar een centraalpunt. Zodat ik ze onderling kan koppelen dmv kabel ipv RF. Stroom lukt me wel, maar die verbinding onderling. das lastig.
Is het eigenlijk een doorlus systeem (Serieel) of kan ik ze allemaal parallel schakelen. Oftewel, kan ik alle kabels naar 1 punt brengen en dan lassen, of mote ik van melder naar melder een kabel leggen?
bij een goede afzuiging gaat het prima. Bij ons hangen in de kroeg rookmelders, en dat gaat het grootste gedeelte van de avond best goed. Pas tegen het einde (als er echt volop gerookt is en het nog druk is) kan de afzuiging het soms niet meer aan en schakelen we het systeem uit.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:46 schreef Archont het volgende:
Mmh, mss toch even zeggen dat het niet altijd een goed idee is om een detector in de keuken te installeren. Je laats iets aanbranden en die dingen schieten in actie. Bij ons thuis zijn eens alle brandmelders afgegaan omdat er iets was uitgelopen in de oven. (zelfs 3 verdiepen hoger ging alarm af)
Dat geld voor functie behoud kabels en is alleen verplicht bij het installeren in winkels, kantoren en andere publiekelijke gebouwen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:43 schreef kroegtijger het volgende:
Mocht je trouwens voor de bedraade versie gaan; bedenk dan dat de signaal-kabel in 3/4" pijp moet en moet worden vast gezet om de 1.20m met functie-behoud-beugels. Verder moet de pijp uiteraard om de 40cm worden vastgezet met gewone beugels. Daarnaast is afhankelijk van het type ruimte en de bestemming een bepaald type melder verplicht (zoals ik je vrijdag al even vertelde). De brandweer kan je er alles over vertellen, maar dat zijn ze niet verplicht. Als ze geen tijd of geen zin hebben krijg je als antwoord "Kijk maar in het boek", maar als het voor een gebruiksvergunning oid gaat moeten zij het wel controleren! (vreemde is dat ze alleen niet altijd de regels kennen)
Je melder aansluiten op het stroomnet, dat is pas dom.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:17 schreef Cahir het volgende:
[..]
Lichtnet heb je er geen omkijken na; en het is in de situatie van Marsepein ook mogelijk daarvoor leidingen te leggen. Als het echt niet anders kan dan (in bestaande situaties) dan kun je natuurlijk ook gewoon batterij gevoede melders kiezenquote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:31 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Je melder aansluiten op het stroomnet, dat is pas dom.Er hangt in de ruimte naast mijn kamer een rookmelder en met de deur dicht en de muziek flink aan laat-ie toch echt wel van zich horen als-ie leeg gaat.
En die opmerking hier boven van 'ja veel mensen doen er geen nieuwe batterijen in'... ja dat is heel erg dom. Kwestie van discipline wellicht? Maar geen reden om onveilig te doen en er eentje aan te sluiten op het lichtnet.
Want?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:31 schreef TrenTs het volgende:
Je melder aansluiten op het stroomnet, dat is pas dom.![]()
[knip]
Maar geen reden om onveilig te doen en er eentje aan te sluiten op het lichtnet.
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:17 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat geld voor functie behoud kabels en is alleen verplicht bij het installeren in winkels, kantoren en andere publiekelijke gebouwen.
In huisinstallaties voldoet een leiding boven het plafond met daar in een rode of zwarte doorverbinddraad![]()
1. Of ze voldoen aan de regelgeving (Zie http://www.hemmink.nl/Por(...)n_voorschriften.pdf):quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:35 schreef Duderinnetje het volgende:
Toch nog even
Als ik toch batterij-melders wil, waar moet ik dan op letten bij aankoop?
2. Of je ze onderling kunt doorverbinden, mits je dat wilt.quote:Waar aan moeten rookmelders voldoen?
Conform het Bouwbesluit 2e fase (januari 2003) zijn rookmelders aangesloten op het 230V~ lichtnet en voorzien van batterij back-up verplicht gesteld in nieuwbouwwoningen en renovatieprojecten. Deze melders moeten optische rookmelders zijn. Ionisatie rookmelders zijn niet meer toegestaan. De rookmelders moeten voldoen aan de norm NEN 2555 (Brandveiligheid van gebouwen/rookmelders voor woonfuncties; een productnorm waarin ook projecteringseisen zijn opgenomen).
Vanzelfsprekend brengen Ei Professional of Hemmink betrouwbare veiligheidsproducten op de markt.
Zo zijn Ei draadloos koppelbare RF melders uitgebreid getest: de zender/ontvanger voldoet aan de Europese EMC bepalingen (EN 300220-3 / EN 301489-3). De melders voldoen minimaal aan BS 5446 : 2000. De optische melders moeten voorzien zijn van het Goedkeurmerk Keurmerkinstituut. Daarom is een Nederlandstalige handleiding vereist. Deze handleiding moet in de verpakking meegeleverd worden en moet in de woning achtergelaten worden.
Backup batterij is verplichtquote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:08 schreef TrenTs het volgende:
Sowieso het risico op stroomuitval of wat dan ook.Ik heb er in ieder geval niet voor gekozen.
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:13 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Backup batterij is verplicht
EN er zijn daarvoor grofweg 2 systemen. Met een verwisselbare 9V Alkaline batterij, die jaarlijks vervangen moet worden. Of met Litihium Knoopcellen die door de 230V opgeloaden worden. Deze rookmelders moet je na 10 jaar vervangen. De 2e optie is op termijn goedkoper en veiliger, want je hebt maximum 10 jaar oude melders.
Met behulp van een schroevendraaier kun je ze meestal van hun montagesokkel afschuiven of er zit een knop op de rookmelderquote:Op woensdag 14 maart 2007 10:21 schreef Marsepein het volgende:
Kapotslaan met een hamer om het stil te krijgen, dat is ook zoiets ja. Hoe zet je ze uit bij een vals alarm....
die krengen hier dus nietquote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:18 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Niet waar, die piepen regelmatig als de batterijen bijna leeg zijn.
b.v. de Argus rookmelder van Merten piept om de paar weken als de batterij bijna leeg is, piept vaker als het echt leeg is tot om de 30s een piep. En je kunt de rookmelder niet monteren zonder batererij er in.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:21 schreef kroegtijger het volgende:
[..]en inderdaad, ga daarbij altijd voor optie 2; optie 1 geeft met redelijke zekerheid dat je gaat vergeten de batterij te wisselen.
Rookmelders die op 230~ werken en die NIET piepen als de batterij leeg is zijn zelfs verbodenquote:Op woensdag 14 maart 2007 23:30 schreef tnimble het volgende:
[..]
b.v. de Argus rookmelder van Merten piept om de paar weken als de batterij bijna leeg is, piept vaker als het echt leeg is tot om de 30s een piep. En je kunt de rookmelder niet monteren zonder batererij er in.
Mooi, aangezien ik het eerste kwartaal van dit jaar ga verhuizen naar een rookmeldervrij huisjequote:Op donderdag 15 maart 2007 20:28 schreef tnimble het volgende:
Eerst kwartaal van dit jaar komt Merten met een serie nieuwe modellen op de markt. o.a. modellen waar een RF zender in geintegreert zit en goedkoper zijn dan een rookmelder plus draadloze interface module. Ook goed nieuws ze zijn energie zuiniger en er is zelfs een longlife versie die ca 10 jaar mee gaat. De overige modellen doen het 3 tot 5 jaar met een 9V batterij.
Oeh, dus dat gaat gewoon werken hoor ik. Sexy. Nu nog een beetje knappe (betaalbare) melder zien te vinden. Dank voor de info!quote:Op donderdag 15 maart 2007 23:42 schreef tnimble het volgende:
De Hager, Merten, Gira, ... rookmelders zijn volgens de gestandaardiseerde 868Mhz voor domotica toepassingen.
Sterker nog, ze piepen al een week nadat je er een nieuwe batterij in hebt gestopt...quote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:18 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Niet waar, die piepen regelmatig als de batterijen bijna leeg zijn.
De Hager melder heeft ook alle bovenstaande punten. De nieuwe Merten melders hebben buiten bovenstaande dat de RF module geīntegreerd is en ook een 230V versie beschikbaar is. Echter de 230V versie (net zoals die van Siemens) zijn groter (ca 2cm dikker).quote:Op zaterdag 24 maart 2007 14:31 schreef Marsepein het volgende:
Zo, ik heb zojuist besteld bij een duitse webshop. Het is toch de GIRA melder geworden. Ondanks dat het een batterij melder is, heeft de melder een aantal voordelen tov de Hager melder.
- Koppelbaar met normaal signaalkabel, 2x2x0.6 ipv met installatiedraad.
- Melder wordt compleet geleverd met bodemplaat en montageplaat voor holle plafonds.
- Optionele relais- en 'funk' module, waarbij ik iig een relais module heb besteld.
Bij doorgekoppelde rookmelders geeft een rookmelder met relais module het signaal van de gehele ketel door. Dus als je de melder in de gang hebt voorzien van de module en de melder in de slaapkamer geeft een alarm af dan schakeld het relais in de gang.quote:- Mooi design, hoewel dat persoonlijk is.
Het voordeel van de relaismodule is het doorgeven van een brand of storingssignaal aan een externe alarmgever (Inbraakalarm, of 'bel'centrale).
Wat me niet helemaal duidelijk is, wat gebeurt er als je de melders onderling gekoppeld hebt, en slechts 1 relaismodule hebt ingebouwd. Geeft deze dan storing en alarm van de hele keten door, of alleen van die betreffende melder. Dat zal ik hier nog even melden t.z.t.
quote:Ik heb er in eerste instantie 4 besteld: Gang, overloop, woonkamer en bijkeuken. Later komen daar de 3 slaapkamers, zolder, de kelder en misschien de schuur/garage nog bij.
Zo is het straks iig weer een stukje veiliger in huize Marsepein
quote:Op zondag 25 maart 2007 18:00 schreef tnimble het volgende:
Bij doorgekoppelde rookmelders geeft een rookmelder met relais module het signaal van de gehele ketel door. Dus als je de melder in de gang hebt voorzien van de module en de melder in de slaapkamer geeft een alarm af dan schakeld het relais in de gang.
Waar gekocht?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:04 schreef Cybersijp het volgende:
Hager rookmelder:
[ afbeelding ]
serienummer van hager staat op de doos![]()
kosten iets van ¤ 25,- exclusief en hebben een 230 aansluiting plus de mogelijkheid door te lussen naar andere rookmelders zodat ze in serie komen te staan , en allemaal een pot herrie gaan maken als er wat is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |